Followers

Nuffnang

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Bila Tun M kerjasama dengan LKS ...

Posted: 06 Mar 2016 05:00 PM PST


... Kit Siang hipokrot pun layak dibakulsampah. Baca di http://snapshot2016.blogspot.com.

PKR pun sama ngarut...




WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:06 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


DEKLARASI RAKYAT: ‘AYUH ANAK MUDA LAKUKAN PERUBAHAN’

Posted: 06 Mar 2016 05:20 AM PST

KEMPEN SELAMATKAN MALAYSIA: UMNO JOHOR MULA BIMBANG

Posted: 06 Mar 2016 05:18 AM PST

‘NAJIB SILA CONTOHI HUSEIN ONN, BUAT USUL UNDI PERCAYA DI PARLIMEN’

Posted: 06 Mar 2016 05:17 AM PST

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:05 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Tun M perlu patuh prinsip reformasi PKR - Azmin Ali

Posted: 06 Mar 2016 04:35 PM PST

Tindakna Tun M boleh jejas imej negara - Umno Kelantan

Posted: 06 Mar 2016 04:34 PM PST

Deklarasi tak bawa perubahan - PAS Terengganu

Posted: 06 Mar 2016 04:34 PM PST

INI PEMBANTU SURI RUMAH ATAU KETUA PENERANGAN UMNO?

Posted: 06 Mar 2016 04:26 PM PST

Apa yang menariknya mengenai berita diatas ini?
Jika menteri, Ketua Penerangan UMNO, Ketua-Ketua UMNO Bahagian atau bekas Ketua Penerangan UMNO yang kini menjaga Biro IT yang membuat ulasan terbuka mengenainya, ia barangkali boleh dianggap biasa, tetapi tentu saja luar biasa bila seorang pembantu suri rumah turut berbuat demikian.

Ini kerana tanggungjawabnya yang sebenar ialah kepada suri rumah berkenaan yang merupakan majikannya dan tidak perlu pun menunjuk-nunjuk pujiannya kepada suami suri rumah.

Lagi pula, jika suri rumah pun tidak berani dibantahnya, tiada yang menghairankan dengan sokongannya terhadap suami kepada suri rumah berkenaan.

Yang menimbulkan kepelikan, selain kerap memberi penjelasan sebelum ini tentang pertikaian umum berkenaan suri rumah yang merupakan majikannya, kenapa kali ini seolah-olah "melampaui sempadan" yang sepatutnya sedangkan suami suri rumah sendiri sudah pun mempunyai puluhan pegawai, pembantu dan jurucakapnya sendiri?

Apa maksud terselindung pembantu suri rumah berbuat demikian atau ini hanya menyebabkan pegawai, pembantu dan jurucakap suami kepada suri rumah yang sekian ramai itu "gelak-gelak besar"  daripada malam tadi hingga ke pagi ini?

Sekali lagi, apa yang menariknya berita itu?

Apabila mengulas secara terbuka perkara yang bukan bidang kerjanya serta bukan juga luar biasa dan portal pula menjadikannya berita, di sebalik mungkin ada yang "terperasan"  akan kehebatannya, ia sebenarnya telah mendedahkan "kebebalan"  yang sepatutnya hanya disimpan di sudut-sudut dapur rumah majikannya.

Tukang buat kopi atau juru mekap suri rumah pun nampaknya lebih berwibawa dan faham bidang kerja mereka.

Deklarasi anti Najib - perang psikologi sudah hangat

Posted: 06 Mar 2016 04:22 PM PST

Oleh Mohd Sayuti Omar
Perang saraf antara dua puak kini sudah bermula antara orang Najib Razak dengan orang Dr Mahathir plus oposisi sebaik sahaja deklarasi "Anti Najib untuk selamatkan Malaysia" diistyharkan. Para pendokong Najib mengambil tindakan segera, bangkit dengan membuat kenyataan dan ulasan memburuk-buruk dan memperlecehkan deklarasi berkenaan sambil mengecam orang yang terlibat dalam menggerakkan penganjuran itu.

Sosok yang menjadi kecaman kuat ialah Dr Mahathir Mohamad.

Pendokong Najib terdiri dari menteri kanan dan orang yang dilantik untuk menjadi engin dalam MT Umno. Para CEO MT telah muncul awal dengan pelbagai ulasan dan kecaman negatif dan kesat. Ada yang menyifatkan tindakan Mahatir sebagai pengkhianat kepada Umno dan tidak menggambarkan seorang negarawan.
Para pemakan upah Umno (laska panjat maya) juga membuat berbagai poster dan mengepos lata-kata kesat kepada Mahathir termasuk membangkitkan serangan dan dosa Mahathir kepada pembangkang semasa beliau menjadi perdana menteri dahulu. Ini termasuklah tindakan Dr Mahathir memecat dan berlaku zalim terhadap Anwar Ibrahim serta pembunuhan beramai-ramai pengikut Ibarhaum Libya di Memali. Mereka cuba menimbulkan keraguan dan kebencian dari kalangan orang Anwar dan juga Pas kepada Mahathir dengan harapan projek anti Najib dipulaukan.

Bagi mereka (laska panjat dan orang Umno) budi dan jasa Mahathir hilang habis licin bila mana Mahathir tidak menyokong kerajaan dan keluar Umno. Mereka tidak peduli apakah tindakan Mahathir itu benar, logik atau pun demi sebuah negara, yang penting bagi mereka menerima upahan di atas perbuatan dan kerja mereka. Mereka berkedudukan lebih dahsyat daripada serigala atau burung botak di Sahara.

Melupai jasa pemimpin terdahulu selepas ketidaan mereka, perkara biasa dalam politik orang Melayu. Mereka akan lupa dan tidak lagi mengenang sesiapa yang pernah berjasa kepada pertubuhannya apabila seseorang itu sudah meninggalkan sesuatu pertubuhan itu hatta atas sebab fatal dan munasabah sekali pun. Kandatipun pejuang itu telah berkorban dan terkorban mereka tidak peduli. Melayu sangat miskin dengan budi dan kering dengan sejarah. Semisalnya pembaharuan dan pembangunan yang Dr Mahathir gagaskan selama menjadi PM, teralpa begitu sahaja, seperti kemarau setahun terhapus kerana hujan sehari.

Ada yang lain pula telah merendahkan majlis itu kononnya gagal awal-awal lagi dan memberi gambaran tidak yakin gerakan itu mencapai tujuan. Bahawa Najib tidak akan jatuh dengan projek Mahathir itu. Psywar ini sengaja dihemburkan untuk mempengaruhi rakyat, sedang dalam hati mereka sendiri tertanya-tanya dan bimbangan dengan gerakan anti Najib itu yang mendapat dokongan lebih 50 orang tokoh dari pelbagai bidang.

Berbeza dengan pihak di sebelah di sni, mereka berasakan majlis itu sebagai satu sejarah buat mereka, apabila pertama kali mereka yang sebelum ini saling bertentangan kerana berseleheng ideologi politik tetapi dapat duduk bersama dengan nawaitu sama untuk melihat Najib tersingkir.

Misalnya Dr Mahathir yang bermusuh dengan Lim Kit Siang, kerana tidak sependapat dalam urusan mentadbir negara, boros, tidak bersetuju dengan cara Mahathir menggunakan wang rakyat, mengeksploitasikan kuasa untuk kepentingan diri dan kuasa, tetapi dapat duduk bersama dan ironisnya sama-sama pula menuruni tanda tangan menyokong deklarasi yang bermaksud sama untuk menggugurkan Najib.

Ertinya baik Mahathir dan Lim Kit Siang dan lain-lain melihat masalah dan kekarutan dilakukan Najib sangat berat dan berbahaya kepada negara. Sikap politik profesional dan bertaraf "ulul albab" mereka berdua itu sepatutnya menjadi ikutan dan tiru generasi yang berperasaan dari sebuah parti yang kononnya matang untuk menjaga negara dimasa depan.
Read More / Baca Lagi >>

Dr Mahathir berdepan ‘momok anti DAP’ dapatkan sokongan Deklarasi Rakyat

Posted: 06 Mar 2016 04:19 PM PST

Sokongan terhadap Deklarasi Rakyat dianggap melalui laluan sukar kerana Tun Dr Mahathir Mohamad dianggap bekerjasama dengan musuh tradisi Umno iaitu DAP, sebuah parti yang dilihat memusuhi idea 'ketuanan Melayu'. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 Mac, 2016.
Tiga hari selepas Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya menyatukan seteru politik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kempennya kelihatan seperti kurang mendapat sambutan di kalangan ahli Umno.
Walaupun seorang pemimpin dalam gerakan anti Najib, Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) berkata lebih ramai lagi ahli akan turut menandatangani Deklarasi Rakyat yang diusahakan Dr Mahathir, terdapat ahli lain mendakwa inisiatif itu diragui kebanyakan ahli.
Ini kerana Dr Mahathir dianggap bekerjasama dengan musuh tradisi Umno iaitu DAP, sebuah parti yang dilihat memusuhi idea "ketuanan Melayu" mereka.

Kerjasama Dr Mahathir dengan DAP itu memadamkan simpati ahli parti terhadap bekas perdana menteri itu yang keluar daripada Umno pada 29 Februari lalu kerana memprotes Najib.  "Ramai ahli terlepas pandang mesej utama deklarasi itu dan terperangkap dengan imej Tun bersama Lim Kit Siang (ketua Parlimen DAP)," kata Norikman Osman dari Johor Baru.
"Saya cuba menjelaskan kepada rakan-rakan saya yang ini bukan sahaja melibatkan agenda parti tetapi sesuatu yang lebih besar tetapi ia sukar buat mereka untuk melihatnya," kata Norikman, yang merupakan pemimpin Umno cawangan Kampung Dato' Onn.
"Deklarasi ini adalah demi menyelamatkan demokrasi ini iaitu menyelamatkan demokrasi negara, dan menjadikan kehakiman dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bebas semula. Namun, tidak ramai ahli yang melihatnya," kata Norikman.
Hubungan Dr Mahathir dengan pembangkang dipergunakan stesen televisyen pro Umno TV3 pada hari dilancarkan 4 Mac lalu.
Laporan Buletin Utama TV3 berhujah Dr Mahathir kini sanggup membenarkan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya selama 22 tahun agar tewas pada pilihan raya umum akan datang.
Pada hari itu, Deklarasi Rakyat yang diusahakan Dr Mahathir ditandatangani lebih 50 individu termasuklah pemimpin pembangkang daripada PKR, DAP dan Amanah termasuklah pemimpin veteran Umno.
Selain bekas timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, deklarasi itu turut ditandatangani Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal dan bekas menteri besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Pada majlis pelancarannya, Dr Mahathir berkata satu kempen seluruh negara akan dilancarkan bagi menggembleng seramai mungkin orang untuk menandatangani deklarasi itu.
Read More / Baca Lagi >>

UMNOPUTRA..PARASIT JAHANAMAN NEGARA

Posted: 06 Mar 2016 04:17 PM PST


Bekas Presiden dan CEO PETRONAS Tan Sri Shamsul Azhar Abbas membidas k'jaan yg campur tangan dan menekan PETRONAS agar 'membantu' syarikat Umnoputra yg sebenarnya parasit yg menjahanamkan negara kerana meletakkan harga yg melebih kadar semasa..

Beliau menegaskan PETRONAS bukan milik mana2 parti tapi negara.. dan tanggungjawab adalah untuk membantu semua kaum di negara ini.. bukan hanya UMNOPUTRA..

SIAPA LAGI JAHAT.. yahudi jaga juga bangsanya tetapi melayu-UMNO perbodoh dan memeras rakyat sebangsa dgn nya....

Posted: 06 Mar 2016 04:14 PM PST


Seperti biasa... UMNO GUNA 'SKRIP' TALIAN HAYAT...."Ini semua agenda Yahudi"... "Ini semua salah Yahudi"...UMNO jer yg betul...!!

W'pon 'rompak samun' khazanah negara & wang rakyat... yahudi gak yang salah. UMNO jer yg betul...!!

KERAJAAN bersekongkol BAYAR RM76.8 JUTA pada yahudi-APCO tu propaganda yahudi gak ker !!!

USD$4 bilion (RM16.2 bilion) dah kena curi.. Ini curi haram ka atau CURI HALAL !!!

Posted: 06 Mar 2016 04:13 PM PST

Najib Oh Najib !!!.. Namamu & nama Malaysia makin harum semerbak ke seantero dunia sejak kamu jadi PM..

TIADA LAGI PM dlm sejarah M'sia boleh 'challenge' spt kamu wahai Najib..

Kalau ini fitnah, SILA SAMAN KALAU BERANI !!!

JANGAN LUPA.. nak 'booking' saman HARI APA PLOK KALI NI !!!

Kenapa Datuk Ikon Belia tak muncul2 ???

Posted: 06 Mar 2016 04:11 PM PST

Tak pernah beri persetujuan nak berdebat.. atau takut nak berdebat secara live.. Biasala anak VVIP-umno hanya berani berlagak berkokok di media semata-mata...

Hari apa anak Zahid nak saman ni..?? Hari Selasa dah full booking ngan Najib tau..

Kejayaan Najib melahirkan ‘pelacur politik’

Posted: 06 Mar 2016 04:08 PM PST

Pemimpin pembangkang sanggup menggadaikan prinsip perjuangan dengan menyokong gerakan Mahathir atas nama rakyat.
najib_deklarasi-rakyat_600
Pertama sekali marilah kita mengucapkan syukur kepada tuhan maha pencipta kerana memanjangkan umur untuk kita semua melihat kelahiran 'pelacur politik' di negara ini.
Jumaat lalu, tercipta sejarah Tun Dr Mahathir Mohamad menundukkan musuh-musuh ketatnya dalam politik dan menjadikan pemimpin pembangkang seperti 'lembu dicucuk hidung'.
Tak kisahlah sama ada Mahathir yang merayu ataupun pemimpin pembangkang yang terhegeh-hegeh menyokong Mahathir.
Entah untuk keberapa kalinya, demi rakyat dan menyelamatkan negara dijadikan alasan pemimpin-pemimpin PKR, AMANAH, DAP dan masyarakat sivil untuk menyokong Mahathir dan konco-konconya.
Maka lahirlah 'Deklarasi Rakyat'- dokumen yang dihasilkan begitu pantas dengan motif utama menyingkirkan Datuk Seri Najib Razak. Sekali lagi, nama rakyat juga 'diperkosa'.
Mahathir dan gerakannya hanya mahu menyingkirkan Najib tetapi bukan menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional. Jika Najib berundur sebelum PRU14, BN akan menang besar, itu perkiraannya.
Pemimpin pembangkang sedar tetapi tetap menyokong gerakan Mahathir kerana mahu menyelamatkan negara. Tapi bukankah mereka percaya negara akan selamat bila tukar kerajaan? Bukankah Itu yang mereka janji kepada rakyat?
Mahathir tak janji janji untuk menukar sistem, Mahathir tak janji mahu bebaskan Anwar, Mahathir tak janji untuk adakan pilihan raya secara adil. Mahathir hanya mahu jatuhkan Najib supaya orang suruhannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin atau mungkin anaknya, Datuk Seri Mukhriz menjadi Perdana Menteri.
Jika terbukalah hati Rosmah Mansor untuk menasihatkan suaminya berundur, dan kita dapat Perdana Menteri baharu, bagaimana pula hubungan kerajaan dan pembangkang?
Ataupun mari kita berfikir di luar kotak. Pembangkang dan gerakan Mahathir ada membuat pakatan sulit untuk menubuhkan kerajaan campuran atau kerajaan rakyat atau bahasa lebih sopan – konsensus nasional.
Muhyiddin diangkat menjadi Perdana Menteri manakala Azmin Ali menjadi Timbalan Perdana Menteri dengan mengambil kira Azmin adalah anak angkat Mahathir.
Sebab itulah, Datuk Zaid Ibrahim menamakan nama Azmin sebagai calon terbaik menggantikan Najib, walaupun kita tahu Zaid keluar PKR kerana Azmin.
Pemimpin pembangkang yang selama ini kononnya mahu menukar kerajaan. terpaksa menggadaikan prinsip hanya kerana Najib dan sanggup menjadi 'pelacur politik' – gelaran yang diberi penyokong pembangkang.
Read More / Baca Lagi >>

Silap besar Dr Mahathir, Muhyiddin ‘sepakat’ dengan DAP, kata Najib

Posted: 06 Mar 2016 04:07 PM PST

Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin "bersepakat" dengan pembangkang dilihat Umno sebagai satu kesilapan amat besar, kata Presidennya Datuk Seri Najib Razak.
Najib, yang juga perdana menteri itu berkata tindakan kedua-dua bekas pemimpin kanan Umno  itu turut mendatangkan kemarahan dan kekecewaan rata-rata pemimpin dan ahli Umno.
"Saya tengok rata-rata di kalangan pemimpin Umno, mereka sangat marah dan amat kecewa (dengan) tindakan Dr Mahathir untuk sepakat dengan pembangkang.

"Malah sedutan ucapan Dr Mahathir diviralkan, antaranya (pernah) menyelar Lim Kit Siang sebagai pemimpin rasis dan DAP chauvinis.  "(Selain itu), Tan Sri Muhyiddin dan Dr Mahathir (pernah) menyelar dan mengutuk Kit Siang dan DAP dengan jelas.
"Sebab itulah, pemimpin Umno tidak boleh terima. Mereka tahu pendirian DAP selama ini, jadi apa yang dilakukan (adalah) satu kesilapan amat besar," kata Najib kepada pemberita hari ini.
Beliau mengulas mengenai tindakan 2 pemimpin itu yang "bersepakat" dengan pembangkang menandatangani 'Deklarasi Rakyat' Jumaat lepas. 
Muhyiddin dan juga bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz adalah antara 50 orang yang menandatangani deklarasi itu yang menyokong penyingkiran Najib, diketuai Dr Mahathir, bekas perdana menteri.
Turut memberi sokongan adalah Penasihat DAP Kit Siang, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan bekas presiden MCA Tun Dr Ling Liong Sik.
Ketika ditanya sama ada pemimpin Umno yang terlibat boleh dikenakan tindakan, Najib berkata: "Terpulang kepada Majlis Tertinggi (MT) dan Jawatankuasa Disiplin.
"Kita, tiap seorang pemimpin di mana jua peringkat, tertakluk kepada perlembagaan dan disiplin parti," kata Najib.
Ditanya adakah ia amaran terakhir untuk Muhyiddin, Najib berkata: "Biar MT putuskan. Kami percaya badan tertinggi ialah Majlis Tertinggi."
Mengenai Badan Perhubungan Umno Kedah yang mahukan Muhyiddin dan Mukhriz turut dikenakan tindakan, Najib berkata beliau tidak mahu membuat keputusan sendirian dan menyerahkan kepada MT.
Read More / Baca Lagi >>

Pengganti Najib isu lain, kata pembangkang penandatangan Deklarasi Rakyat

Posted: 06 Mar 2016 07:23 AM PST

Ahli Parlimen PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, tiada nama disebut bagi menggantikan Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri kerana fokus utama adalah untuk menyingkirkan beliau terlebih dahulu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 Mac, 2016. 
Pembangkang yang menandatangani Deklarasi Rakyat menggesa Datuk Seri Najib Razak melepaskan jawatannya tidak pernah mencapai persetujuan siapa yang akan menggantikan beliau sebagai perdana menteri kerana perkara itu untuk dibincangkan pada waktu lain, kata mereka.
Ahli Parlimen PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, tiada nama disebut mengenai siapa akan mengambil alih jawatan itu daripada Najib dalam langkah terbaru mereka pada Jumaat lalu, yang diketuai bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Dipersetujui pada pertemuan kami dengan Dr Mahathir, yang fokus utama adalah untuk menyingkirkan Najib sebagai perdana menteri.

"Siapa yang bakal menggantikan beliau adalah perkara lain dan tertakluk kepada perbincangan. "Kami bersetuju pada dasarnya berhubung soal menurunkan Najib dan melakukan pembaharuan dalam institusi," kata Mahfuz kepada The Malaysian Insider ketika diminta mengulas kenyataan bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Mukhriz berkata, pembangkang bersedia menerima seorang perdana menteri baru daripada Barisan Nasional (BN) untuk menggantikan Najib.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu bagaimanapun berkata, kenyataan Mukhriz adalah logik dan fakta memandangkan BN masih memegang majoriti kerusi di Parlimen.
Deklarasi Rakyat yang ditandatangani tokoh politik yang saling bermusuhan selama ini dan pemimpin masyarakat sivil pada Jumaat lalu menimbulkan perdebatan mengenai tindakan seterusnya yang akan diambil dan sama ada pembaharuan institusi benar-benar akan berlaku.
Dr Mahathir, dipersalahkan kerana hakisan institusi Malaysia sepanjang tempoh 22 tahun perkhidmatannya, tidak mengakui peranannya walaupun didesak masyarakat sivil untuk berbuat demikian.
Tetapi terdapat juga yang mengatakan keutamaan segera ketika ini ialah penyingkiran Najib agar Malaysia dapat bergerak ke depan.
Ahli Parlimen kanan DAP Teresa Kok berkata, jelas yang Mukhriz berasa tertekan kerana beliau masih bersama Umno.
Read More / Baca Lagi >>

LEBIH SETUJU DENGAN AZMIN BERBANDING MUKHRIZ

Posted: 06 Mar 2016 07:21 AM PST

Berikutan wujud tafsiran yang mungkin berbeza, rasanya penting untuk diulang sekali lagi empat tujuan asas Deklarasi Rakyat yang ditandatangani beberapa tokoh ternama pada Jumaat lalu:-
1 - penyingkiran Najib Razak sebagai Perdana Menteri menerusi saluran yang aman dan mengikut undang-undang yang dibenarkan, 

2 - penyingkiran semua mereka yang bersekongkol dengannya,

3 - pemansuhan semua undang-undang dan perjanjian baru yang jelas melanggar hak asasi yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan melemahkan polisi terpilih, dan

4 - pemulihan intergriti institusi yang dilemahkan seperti polis, SPRM, Bank Negara dan PAC.

Dalam hal ini, walaupun Mukhriz Mahathir mengatakan deklarasi itu hanya  bertujuan untuk menukar Najib sebagai Perdana Menteri dengan pemimpin lain daripada BN, ia sebenarnya tidaklah menepati keseluruhan matlamat yang ingin dicapai.

Berikutan amalan "cash is king" yang berleluasa dan kawalan penuh Najib terhadap institusi awam sekarang, siapakah pemimpin UMNO yang sanggup menawarkan diri sebagai calon Perdana Menteri semata-mata untuk menyelamatkan parti?

Jika Muhyiddin Yassin, Shafid Apdal dan Mukhriz sendiri dipecat selepas ini berikutan turut menandatangani deklarasi itu, tidakkah yang tinggal dalam UMNO hanya penyokong setia Najib belaka?

Lalu, bagaimana caranya untuk menukar Najib dengan pemimpin UMNO atau BN yang lain?

Dalam pada itu, tidakkah juga selain Najib, rakan-rakan persekongkolan dengannya juga patut disingkirkan sama?

Bagaimana mahu menukar Najib dan rakan-rakan persekongkolannya jika bukan melalui pilihanraya?
Read More / Baca Lagi >>

SPRM perlu siasat Khairy taja 191 ketua Umno pergi umrah RM1.4juta, kata Pemuda Amanah

Posted: 06 Mar 2016 07:20 AM PST


Ketua Pemuda Umno Khairy JamaludinKetua Pemuda Umno Khairy JamaludinSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa untuk menjalankan siasastan ekoran daripada kenyataan media yang melaporkan Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaludin menaja 191 Ketua Umno Bahagian untuk mengerjakan umrah denga kos perbelanjaan membabitkan RM1.4juta.
Timbalan Ketua Amanah Nasional Faiz Fadzil berkata, sumber kewangan diperoleh untuk menaja ketua bahagian perlu disiasat oleh pihak berkuasa terutama SPRM.
"Jika dikira gaji seorang menteri sudah pasti tidak cukup untuk menampung penajaan sebegitu banyak.
"Adakah jumlah tersebut juga sama sepertimana skandal derma yang menyelebungi Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak? Jika ya, maka ia perlu disiasat sama ada ia didermakan dengan sebarang balasan.
"Adakah wang tersebut datang dari mana-mana korporat? Jika ya, maka ia perlu disiasat sama ada korporat tersebut mempunyai apa-apa kepentingan dengan jawatan Menteri KJ.
"Apakah tujuan KJ menaja ketua pemuda bahagian seluruh negara? Adakah kedudukan beliau sebagai Ketua Pemuda sedang tergugat atau adakah beliau sedang mencongak kerusi yang lebih tinggi dalam Umno?," soalnya dalam satu kenyataan hari ini.
Faiz berkata, Walau apapun tajaan itu jika betul sudah pasti mempunyai tujuan tertentu bagi kepentingan politik beliau dakwanya.
"Bapa borek anak rintik. Pemimpin Umno dan kerajaan hari ini tidak lagi mementingkan integriti dan ketelusan. Masalah keperitan hidup rakyat tidak lagi dipedulikan. Jumlah tersebut cukup untuk membantu mahasiswa membayar yuran pengajian di universiti dan kolej tempatan." ujarnya.
Justeru, beliau mengesa satu siasatan bebas dan menyeluruh perlu dijalankan segera supaya generasi muda negara ini sentiasa dididik dengan prinsip kehidupan yang baik dan jujur.
Read More / Baca Lagi >>

Keputusan tepat gugur Muhyiddin, kata pembantu Rosmah..Nampak..!!

Posted: 06 Mar 2016 07:18 AM PST


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak melakukan perkara tepat apabila menggugurkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalannya, kata pembantu kepada Datin Seri Rosmah Mansor.
Dalam tulisan di Facebook, Datuk Rizal Mansor berkata ini kerana tiada keperluan untuk Najib mengekalkan timbalan 'bebal' yang enggan menerima penjelasan mengenai pelbagai isu yang diutarakan.
 "Mengapa perlu ada seorang timbalan yang bebal. Jika isu 1MDB yang telah diterangkan panjang lebar dalam kabinet pun beliau tak faham. Tetapi beliau faham apa yang ditulis dalam The Edge," kata Rizal merujuk kritikan Muhyiddin terhadap syarikat pelaburan negara itu.
Menurut Rizal beliau secara peribadi telah memberikan penjelasan terhadap semua isu utama melibatkan isteri Perdana Menteri sejak sebelum pilihan raya umum ke-13 sehingga hari ini .
Antaranya, isu besar mengenai cincin majlis perkahwinan anak kepada perdana menteri.
"Saya telah jelaskan dan jawab satu persatu fitnah-fitnah yang dilemparkan. Saya ada beri ceramah terbuka, buat kenyataan media dan juga penjelasan tertutup kepada beberapa tingkat pimpinan Umno dan Wanita. Rata-rata mereka menerima dan berpuas hati dengan jawapan saya," kata Rizal.
Selain itu, katanya beliau juga telah memberikan penerangan mengenai isu lain secara terperinci, namun tidak pasti sama ada Muhyiddin tidak berminat untuk mendengar atau tidak pernah ambil tahu mengenai jawapan yang diberikan.
Read More / Baca Lagi >>

Ketika isu #1MDB belum meletup, dah ada insan suarakan kebimbangan.

Posted: 06 Mar 2016 04:22 AM PST


TETAPI ketika itu kerusi seberang sana galak besar, termasuk Muhyiddin & Najib, memperlekeh pendedahan DSAI. Sekarang sapa yg gelak besar Muhyiddin & Najib oooiii !!!!

Nak bersihkan dosa tu mudah saja.. JILAT NAJIB pasti gugur semua dosa tersebut..

Posted: 06 Mar 2016 04:19 AM PST

Sesungguhnya puok2 pro Mahathir & anti-Najib telah disahkan 'BERDOSA' sbbnya tak sokong Najib...

Gesaan undur Najib gugat BN, kata Zahid

Posted: 06 Mar 2016 04:16 AM PST

Serangan hebat terhadap Datuk Seri Najib Razak yang menyeru peletakan jawatan beliau bukan sahaja mengancam perdana menteri tetapi BN, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Wong Tuck Keong, 6 Mac, 2016. 
Serangan hebat terhadap Datuk Seri Najib Razak yang menyeru peletakan jawatan beliau bukan sahaja menggugat kedudukan perdana menteri tetapi seluruh Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Semua parti komponen dalam BN dan kumpulan yang sealiran dengan parti pemerintah perlu berhati-hati dengan perkara itu, katanya pada satu majlis di Ipoh hari ini.
Beliau mengulas majlis menandatangani Deklarasi Rakyat yang berkempen untuk penyingkiran Najib, diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad dan disertai sebilangan orang kuat Umno, ahli politik pembangkang dan pemimpin masyarakat sivil.

"Saya fikir pihak pembangkang berasa teruja bersama-sama menentang kepimpinan, yang pada hemat kami, bukan menentang individu, tetapi sebuah institusi yang menjadi puncak kepimpinan Umno-BN yang membentuk kerajaan. "Dan jika institusi ini digugat, ia menggugat institusi kepimpinan semua peringkat di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Umno Perak.
Naib presiden Umno itu, yang mengambil tanggungjawab tambahan sebagai timbalan presiden selepas Tan Sri Muhyiddin Yassin digantung daripada jawatan itu bulan lepas berkata, parti BN dan kumpulan yang mesra dengan parti itu perlu terus bersatu dengan Umno bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang dijangka diadakan pada 2018.
Zahid berkata, BN juga tergugat dengan gesaan peletakan jawatan Najib kerana "pemimpin mewakili institusi kepimpinan".
"Dalam hal ini, semua pihak sama ada mereka yang berada dalam kepimpinan sedia ada ataupun yang pernah jadi tokoh kepimpinan, mereka memahami prinsip ini.
"Dan jika ketika seseorang itu mentadbir sebuah negeri atau negara, hakikatnya prinsip yang sama sebenarnya dilaksanakan.
"Mengapa harus kita menyanggah prinsip-prinsip sedia ada?" soalnya ketika diminta mengulas kenyataan terbaru bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir malam tadi.
Mukhriz berkata, Deklarasi Rakyat ditandatangani Jumaat lalu bukan berniat menjatuhkan kerajaan BN, sebaliknya ia bertujuan melantik perdana menteri baharu daripada parti pemerintah itu juga.
Mukhriz berkata matlamat yang dipelopori bapanya, Dr Mahathir ialah hanya supaya Najib berundur sebagai perdana menteri.
"Tiada langsung niat menjatuhkan kerajaan BN yang memerintah ketika ini," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan lupa resolusi perubahan Deklarasi Rakyat, kata Azmin kepada Mukhriz

Posted: 06 Mar 2016 04:13 AM PST

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali (kiri) menegaskan kepentingan kandungan Deklarasi Rakyat yang inginkan perubahan penuh dalam sistem tadbir urus negara selain mendesak penukaran perdana menteri baharu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 Mac, 2016. 
Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini membangkitkan, wujud resolusi lain yang mendesak perubahan dalam Deklarasi Rakyat menentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang sepatutnya tidak dilupakan.
Resolusi lain itulah yang sebenarnya menggerakkan beberapa ahli politik pembangkang turut meletakkan nama mereka dalam deklarasi dikepalai bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kata Azmin.
"Kami mahukan perubahan penuh dalam sistem tadbir urus negara. Perkara ini sentiasa menjadi pendirian gabungan pembangkang.

"Ini bukan (hanya) soal mendesak Najib berundur. Disebabkan beliaulah, semua institusi dalam negara ini rosak dan perlu diperbaharui. "Sekiranya desakan ini hanya untuk mendesak pengunduran Najib, kami (pembangkang) tidak akan menyertainya," kata Azmin, yang juga merupakan timbalan presiden PKR.
Beliau mengulas kenyataan bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang mengatakan tujuan deklarasi itu hanya untuk mendesak peletakan jawatan Najib dan bukannya menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN).
Mukhriz dalam kenyataan sebelum ini juga berkata, deklarasi itu bertujuan "menggantikan Najib dengan seorang perdana menteri lain daripada kerajaan pemerintah".
Azmin berkata pembaharuan besar dalam kerajaan dan agensi-agensinya sangat diperlukan.
"Matlamat kami sejak awal adalah jelas: mesti ada reformasi. Ini termasuk peletakan jawatan Najib.
"Agenda reformasi kami termasuk memberikan kebebasan kepada media, mengembalikan keyakinan terhadap institusi kerajaan, dan salah satu isu yang dibincangkan dalam deklarasi itu ialah penyingkiran mereka yang bertindak 'bersama' dengan Najib sepanjang pengalaman pahit ini.
"Jangan salah tafsir deklarasi itu. Pegang kepada apa yang tertulis," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan kunci di Petaling Jaya Selatan.
Ditanya mengenai tindakan seterusnya, Azmin berkata, mereka akan mengadakan jelajah negara dan program bagi menyampaikan mesej kepada orang ramai.
Deklarasi Rakyat yang ditandatangani tokoh politik yang selama ini kebanyakannya bermusuhan serta beberapa pemimpin masyarakat sivil menimbulkan perdebatan kerana penglibatan Dr Mahathir kerana beliau masih dianggap bertanggungjawab terhadap hakisan institusi negara sepanjang tempoh pemerintahannya selama 22 tahun.
Read More / Baca Lagi >>

Perbuatan Dr Mahathir tidak dilupa tetapi kita perlu terus ke depan, kata Azmin

Posted: 06 Mar 2016 04:11 AM PST

Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, 'perdamaian' dengan Tun Dr Mahathir  Mohamad bagi menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah 'baik untuk negara'. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 Mac, 2016. 
Tiada siapa boleh melupakan apa yang bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad lakukan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika beliau dipecat sebagai timbalan perdana menteri pada 1998, tetapi ketika ini, yang penting ialah untuk terus bergerak ke depan demi kepentingan negara, kata Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.
Star Online melaporkan menteri besar Selangor itu berkata, "perdamaian" yang menyaksikan Dr Mahathir bekerjasama dengan pemimpin pembangkang dan tokoh masyarakat sivil untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah "baik untuk negara ini".
"Apa yang berlaku pada 1998, saya pasti tidak boleh lupakan. Tiada siapa yang lupakan sejarah. Ia untuk kita mengambil iktibar daripadanya.

"Tetapi kita perlu bergerak ke depan dan saya fikir sudah tiba masanya bagi kita untuk teruskan," beliau dipetik sebagai berkata oleh portal berita itu. Pada Jumaat, Dr Mahathir mengetuai lebih 50 individu menandatangani Deklarasi Rakyat yang menggesa penyingkiran Najib dan beberapa pembaharuan kepada institusi, seperti usaha memulihkan integriti untuk "institusi yang dilemahkan" seperti polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara dan Bank Negara Malaysia.
Azmin berkata, lebih banyak mesyuarat akan diadakan dengan semua pemimpin yang menandatangani perisytiharan itu, bagi membincangkan tindakan seterusnya yang akan diambil.
"Kita perlu turun padang dan jelaskan kepada rakyat supaya mereka faham isu ini.
"Kita akan terus berbincang dan memastikan apa saja yang kita sudah beri komitmen dalam resolusi itu akan dilaksanakan secepat mungkin," beliau dipetik berkata.
Beliau berkata serangan balas pemimpin Umno kepada Dr Mahathir kerana mengepalai deklarasi itu adalah lumrah, kerana para pemimpin parti Melayu terbesar negara itu tidak mungkin akan dapat menerima hakikat mereka akan ditumpaskan selepas perubahan besar-besaran berlaku di Malaysia.
Azmin juga mengatakan, tiada soal peribadi wujud dalam kerjasama antaranya dan Dr Mahathir, kerana deklarasi itu ialah tentang selamatkan Malaysia.
"Saya pernah berkhidmat sebagai pemimpin kanan Umno selama 13 tahun, sudah tentu, saya mempunyai hubungan rapat dan peribadi dengan Dr Mahathir selama beberapa tahun.
"Kami hadir di sana sebagai rakyat Malaysia mewakili pelbagai parti politik, ideologi dan pergerakan masyarakat sivil yang berbeza, demi kepentingan negara dan rakyat.
"Ia bukan soal pilihan peribadi, bagi saya ia soal prinsip."

Deklarasi Rakyat: Perkasa ajak ahli berlapang dada

Posted: 06 Mar 2016 04:10 AM PST


Ketua Penerangan Perkasa Hassan Basri Ketua Penerangan Perkasa Hassan Basri Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)  mengajak ahlinya menghentikan tuduhan kononnya kehadiran beberapa pemimpin NGO ultra Melayu itu dalam gabungan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menggulingkan Datuk Seri Mohd Najib Razak telah menggadaikan perjuangan.
 Ketua Penerangannya, Hassan Basri berkata, pelbagai polemik dan kecelaruan timbul ekoran kesepakatan tersebut tidak terkecuali membabitkan Perkasa.

"Marilah kita berlapang dada melihat isu sebenar dalam Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia bukan isu bersekongkol, pengkhianat dan sebagainya seperti dimainkan media massa arus perdana.

"Kita serahlah kepada kebijaksanaan mereka dalam menangani isu ini dan perkuatkan tekad perjuangan kita," ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Beliau mendakwa Perkasa telah terlebih dahulu memperjuangkan tuntutan deklarasi berkaitan penubuhan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat pelbagai salah laku dalam pentadbiran kerajaan pada masa ini.

"Pendirian Perkasa jelas. Apa yang ditimbulkan dalam Deklarasi Rakyat telah diperjuangkan sejak awal lagi. Antaranya Perkasalah NGO pertama mendesak supaya kerajaan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi mencari ketelusan menyiasat semua permasalahan dan salahlaku yang dibangkitkan dan kini diulangi dalam Deklarasi Rakyat.
"Sebab itulah Perkasa atas nama NGO tidak bersama dalam Kempen Selamatkan Malaysia kerana tindakan kita bermula sejak awal isu yang dibangkitkan timbul dan Perkasa sangat percaya penyiasatan yang telus hanya melalui Suruhanjaya Diraja sahaja," jelasnya.

Mengulas lanjut penyertaan beberapa tokoh utama Perkasa dalam kempen berkenaan, Hassan menegaskan kehadiran mereka adalah atas nama individu dan persendirian.

Read More / Baca Lagi >>

Ku Nan pening dengan sikap Tun M

Posted: 06 Mar 2016 04:08 AM PST

Sewaktu menjadi Perdana Menteri kelima Dr Mahathir pernah menggelar Kit Siang sebagai `tidak boleh pakai'.
tengku-adnan_mahathir_600_1
PETALING JAYA: Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor keliru dengan tindakan Dr Mahathir Mohamad bersekongkol dengan pembangkang terutamanya DAP untuk menjatuhkan kepimpinan negara ini.
Setiusaha Agung UMNO itu melahirkan rasa tersebut selepas mengimbau kata-kata bekas perdana menteri berkenaan yang sebelum ini pernah menggelar pemimpin DAP, Lim Kit Siang sebagai `tidak boleh pakai'.
"Saya tidak faham yang beliau duduk dan bersekongkol dengan pembangkang seperti Lim Kit Siang yang dulu pernah digelarnya tidak boleh pakai, DAP tidak pakai, Anwar (Ibrahim) tidak boleh pakai.
"Semuanya tidak boleh pakai tetapi sekarang duduk bersama. Saya pun naik pening. Apa yang beliau hendak lakukan pun saya tidak tahu. Tetapi tindakan Dr. Mahathir langsung tidak akan menjejaskan undian rakyat kepada Barisan Nasional (BN) menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak," katanya yang dipetik dari sebuah laman portal.
Tengku Adnan mengulas tindakan Dr. Mahathir yang bekerjasama dengan parti pembangkang dengan menandatangani Deklarasi Rakyat akan menjejaskan undian terhadap BN menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak tidak lama lagi.

Tukar PM tidak perlu tunggu pilihan raya, bidas Mahfuz

Posted: 06 Mar 2016 04:07 AM PST


Datuk Mahfuz Omar (kanan sekali) bersama menurunkan tandatangan menyokong Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia pada Jumaat lalu.Datuk Mahfuz Omar (kanan sekali) bersama menurunkan tandatangan menyokong Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia pada Jumaat lalu.
Polimik Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia pada Jumaat lalu, untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib  Razak tidak perlu tunggu pilihan raya sebagaimana kenyataan oleh pemimpin Umno, bidas Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar.
Beliau berasa terkejut dengan reaksi beberapa pimpinan Umno BN terhadap Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia yang menuntut pengunduran atau penyingkiran Najib sebagai Perdana Menteri.
"Apa yang paling melucukan ada pimpinan Umno termasuk Ketua Pemuda Umno kata nak tukar Perdana Menteri kena ikut saluran iaitu melalui pilihan raya.
"Buat kenyataan macam orang tak tau apa. Nak tukar PM bukan perlu tunggu dan melalui pilihan raya. Cukup sama ada PM letak jawatan, hilang sokongan majoriti Ahli Parlimen atau pun PM meninggal dunia. Maka, berlakulah pertukaran PM.
"Tun Mahathir, Tun Abdullah dan Najib menjadi PM bukan tunggu dan melalui pilihan raya. Tetapi bila PM letak jawatan.
"MB Perak pada 2009 bertukar bukan melalui pilihan raya. MB Kedah baru sebulan bertukar bukan melalui pilihanraya. Tetapi melalui undi tidak percaya adun-adun Umno Bn kepada Mukhriz di luar dewan melalui pernyataan di hadapan Jemaah Pemangku Sultan Kedah.
"Begitu juga nak ganti Najib dengan orang lain sebagai PM sama ada Najib letak jawatan atau MP Umno BN pakat tandatangan Akuan Bersumpah tarik balik sokongan sebagai tanda undi tidak percaya kepada Najib sebagai PM.

Read More / Baca Lagi >>

Lim harap Agong panggil RCI isu 1MDB, RM2.6 bilion

Posted: 06 Mar 2016 04:06 AM PST



Walaupun penggantungan Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang daripada Parlimen masih berterusan, beliau berharap titah Yang di-Pertuan Agong esok akan memanggil sebuah suruhanjaya siasatan diraja (RCI) untuk melihat isu 1MDB dan skandal RM2.6 bilion.
"Saya hanya mempunyai satu hasrat terhadap titah diraja pada pembukaan rasmi parlimen pada hari Isnin: bahawa Agong akan mengumumkan penubuhan RCI terhadap skandal mega Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib Abdul Razak," kata Lim dalam ucapan pada majlis kutipan sumbangan DAP Sarawak malam semalam.
 Esok, Agong seperti kebiasaan akan menyampaikan titah pada pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen ke-13
Lim berkata RCI adalah perlu untuk menyelesaikan isu skandal derma RM2.6 bilion dan RM42 juta yang disalurkan daripada SRC International - yang dimasukkan ke akaun bank peribadi Najib - dan juga dakwaan salah urus 1MDB.
Ini kerana katanya, laporan akhir Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang mengenai 1MDB kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).
Lim menegaskan bahawa PAC adalah jawatankuasa parlimen, dan keputusan ini adalah satu penghinaan kepada PAC, Parlimen, dan kesemua 222 ahli parlimen di dewan yang berada di bawah naungan Agong.
Dalam perkembangan lain, Lim mengeluh bahawa masih tiada tanda-tanda bahawa PAC akan memanggil personaliti utama untuk siasatan ke dalam 1MDB - seperti Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, pengarah operasi khas SPRM Datuk Bahri Mohamed Zin, bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador, Najib sendiri dan jutawan kelahiran Pulau Pinang Taek Jho Low.