Followers

Nuffnang

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:21 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Food security, genetic engineering, bio-diversity, -tech, dan -imperialism

Posted: 06 Feb 2016 07:49 PM PST


Fikir-fikirkan di SINI

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


KENAPA ISA SAMAD PAKSA FIC, SETELAH FGV TOLAK PEMBELIAN 37 PERATUS KEPENTINGAN EHP ?

Posted: 06 Feb 2016 02:38 AM PST


KUALA TERENGGANU - Setelah pemegang saham FGV mengkritik hebat pembelian 37 peratus saham PT Eagle High Plantations, Pengerusi Felda dilihat cuba menyakinkan FELDA untuk meneruskan rundingan ini melalui Felda Investment Corporation  (FIC).

Awal Disember lalu beberapa laporan akbar dan BERNAMA melaporkan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV, Datuk Mohd Emir Marvani Abdullah mengumumkan penamatan cadangan pemilikan EHP yang bernilai RM2.55billion.

Menurut Pengerusi Hal Ehwal Felda Pas, Naraza Muda, beliau mendapat maklumat dalaman terdapat desakan daripada pemegang saham FGV yang mengkritik pembelian ini kerana harga terlalu mahal.

" Pembelian ini digambarkan akan mengukuhkan kedudukan FGV dalam perladangan sawit dan gula, tetapi saham FGV terus menjunam sehingga ke paras terendah tahun lalu.

" Tan Sri Isa Abdul Samad cuba memaksa FIC pula untuk meneruskan rundingan ini. Mungkin dari segi jumlah sahamnya sedikit berbeza daripada perjanjian sebelum ini.

" Kenapa perlu teruskan pembelian ini jika sudah ada bantahan dari pemegang saham FGV? Kenapa nak heret Felda pula? Macam ada sesuatu yang tidak kena dengan pembelian ini" ujar beliau lagi.

Beliau juga mendesak agar pihak berkaitan seperti MITI dan Menteri berkaitan campur tangan dalam hal ini. Ahli Parlimen Malaysia baik dari kerajaan dan pembangkang juga perlu bawa hal ini ke sidang parlimen terdekat. Menurut nya lagi, pembelian waktu ini sangat tidak sesuai kerana nilai mata wang ringgit berada dalam keadaan tidak stabil.

Menurut beliau lagi, Hal Ehwal Felda Pas sedang berusaha menemui pihak pengurusan Felda dalam masa terdekat setelah mengumpul maklumat berkaitan dari beberapa pihak untuk memberi cadangan pembatalan urusniaga ini.

Oleh : Adli Mohamad
http://www.buletinonline.net/v7/index.php/mengapa-isa-samad-paksa-fic-setelah-fgv-tolak-pembelian-37-peratus-kepentingan-ehp/

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:41 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


RASUAH UNTUK TUKAR MUKHRIZ, ANAK MUDA MENJAUHI UMNO – EXCO PUTERI UMNO

Posted: 06 Feb 2016 06:59 PM PST

Kit Siang: UMNO bukan lagi pilihan anak muda Malaysia

Posted: 06 Feb 2016 06:57 PM PST


kit siang malaysia


KUALA LUMPUR 8 FEB: UMNO bukan lagi pilihan anak muda di negara ini kian bosan dengan permainan politik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi menlindungi dakwaan skandal rasuah terhadapnya.
Ia berikutan Najib mendiamkan mana-mana pemimpin UMNO yang mengkritiknya dari menjawab segala dakwaan salah laku rasuah dalam dua mega skandal.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, segenap lapisan rakyat termauk golongan muda mahukan jawapan memuaskan terhadap dakwaan salah laku dua skandal itu.
"Yang orang muda bukannya mahu kelulusan projek RM15 juta tetapi mahukan jawapan memuaskan mengenai skandal 'derma' RM2.6 bilion dan skandal RM55 bilion 1MDB yang memalukan negara di mata dunia.
"Ini bukan sahaja luahan aktivis Pemuda UMNO Pulau Pinang tapi ia mewakili luahan hati seluruh golongan muda sama ada dalam UMNO ataupun tidak," katanya pada kenyataan media, hari ini.
Kenyataan Ahli Parlimen Gelang Patah itu turut memetik luahan aktivis berkenaan yang mengakhirinya dengan ungkapan: "Bukan UMNO ini yang kami mahukan…"
Mengulangi saranan Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuh bagi menyiasat skandal itu, Kit Siang juga meminta Najib supaya tidak berselindung di belakang Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali.

Seruan Solidariti Bersama DSAI

Posted: 06 Feb 2016 02:41 PM PST



Seruan Solidariti Bersama DSAI


Jangan dilupa manusia yang bernama DSAI yang sedang dalam penjara hasil fitnah jahat. Beliau pejuang rakyat dan bagaikan lilin yang membakar diri demi orang lain untuk mendapatkan cahaya.

Mak pada 9 Februari ini marilah kita bersama-sama berkumpul di hadapan Penjara Sungai Buloh untuk memberitahu DSAI serta kerajaan UMNO/BN bahawa rakyat tidak pernah lupa akan perjuangan beliau dan rakyat akan tetap terus berdiri teguh bersamanya.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

29 April penentu kes qazaf Anwar

Posted: 06 Feb 2016 02:39 PM PST


29 April penentu kes qazaf Anwar

(Oleh Nadia Hanafi)
KUALA LUMPUR 7 FEB : Mahkamah Syariah menetapkan 29 April depan untuk menentukan permohonan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom diterima atau sebaliknya bagi mengetepikan segala kes qazaf yang dipohon Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim.
Hakim Datuk Seri Dr Md Yusof Che Tha memutuskan demikian selepas mendengar kedua-dua hujah peguam Anwar dan Jamil.
Jamil sebelum ini memohon untuk mengetepikan semakan dan notis rayuan dikemukakan Anwar berhubung kes tuduhan qazaf kerana menyifatkan keputusan hukuman liwat telah diputuskan oleh Mahkamah Sivil.
Namun, dalam masa sama, Anwar juga telah mengemukakan permohonan bantahan awal untuk mengenepikan permohonan bantahan yang dibuat Jamil itu.
Menurut peguam Anwar, Kamar Aniah Kamaruzzaman, mereka mengemukakan bantahan itu kerana isu qazaf perlu dibicarakan di Mahkamah Syariah.
"Pada kami kes liwat dan kes qazaf adalah dua isu berlainan, tidak sama Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah.
"Kita nak menegakkan hukum Islam di Mahkamah Syariah, bukan menegakkan hukum syariah di Mahkamah Sivil," jelasnya.
DSAIBagaimanapun hakim hari ini membuat keputusan untuk menggabungkan kedua-dua kes itu dan diputuskan pada 29 April nanti.
Kamar Aniah berkata, beliau dan peguam lain yang mewakili Anwar menerima keputusan yang dibuat hakim.
Kata beliau, sekiranya mahkamah membenarkan permohonan Jamil pada 29 April nanti, maka kes qazaf itu akan diketepikan.
"Kalau mahkamah benarkan permohonan mereka, maka tidak ada kes. Namun kalau mahkamah menolak, kita akan teruskan dengan rayuan qazaf," katanya ketika ditemui pemberita di perkarangan Kompleks Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.
Anwar juga turut hadir dalam kes ini.
Terdahulu, permohonan qazaf dibuat bagi mendakwa bekas pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari yang gagal mengemukakan empat saksi dalam sabitan pertuduhan kes Fitnah II yang menyaksikan Anwar didapati bersalah di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan dipenjarakan lima tahun pada 10 Februari lalu.

Anwar tahan sakit begitu lama punca tekanan darah tinggi

Posted: 06 Feb 2016 02:35 PM PST

(Oleh Fyza Abd Halim)
KUALA LUMPUR  7 FEB: Tekanan darah tinggi yang dialami Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim berpunca akibat menahan sakit terlalu lama tanpa rawatan, menurut Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Anwar terbaruEkoran penyakit tersebut, Anwar ditahan tiga hari di Hospital Kuala Lumpur bermula 28 Januari lalu.
Menurut Wan Azizah, kesihatan Anwar sekarang agak teruk kerana tangan kanan beliau tidak boleh diangkat sekaligus menyebabkan kesukaran untuk menyuap makanan.
Beliau berkata, Anwar hanya bergantung kepada ubat tahan sakit walaupun pihaknya memohon untuk diberikan rawatan fisioterapi di hospital.
"Sebelum ini dia (Anwar) tak ada masalah tekanan darah tinggi, keadaan ini terjadi disebabkan dia menahan sakit teramat sangat dalam tempoh yang lama. Kalau tidak dirawat ini boleh membahayakan lagi kesihatannya.
Wawi lagi"Sekarang ini tangan dia tak boleh angkat, tak boleh nak makan. Saya ada minta pihak hospital benarkan dia dirawat di hospital sahaja sehingga keadaannya baik namun ditolak kerana dinyatakan Anwar boleh bertahan kerana ubat.
"Itulah kekangannya, walaupun kita merayu kepada mereka namun kuasa hanya di tangan mereka," kata Wan Azizah.
Cucu Anwar pada mulanya turut dihalang berjumpa dengannya ketika di Mahkamah Syariah Jalan Duta semalam.
Cucu Anwar pada mulanya turut dihalang berjumpa dengannya ketika di Mahkamah Syariah Jalan Duta semalam.
Beliau berkata demikian ketika ditemui di perkarangan Mahkamah Syariah Kuala Lumpur semalam kerana kehadiran Anwar bagi menandatangani afidavitnya berhubung permohonan rayuan kes Qazaf terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Wan Azizah yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, setiap kali berjumpa Anwar, bekas Ketua Pembangkang itu tidak henti-henti mengambil berat soal rakyat berbanding masalah kesihatannya.
"Memang setiap kali jumpa, dia akan berbicara tentang kesusahan, masalah dan keperitan yang dialami rakyat ketika ini. Malah dia turut berpesan supaya kita jangan berputus asa dan sentiasa bersama rakyat.
"Sebab itulah, kita cuba usahakan untuk memperingati setahun dia dipenjarakan, walaupun nampak gaya ada kekangan tetapi itu tidaklah mengurangkan inisiatif serta memalapkan usaha kita untuk terus berjuang," ujarnya.

Kena Tipu UMNO Berkali-kali Tanda PAS Matang?

Posted: 06 Feb 2016 02:26 PM PST

Kena Tipu UMNO Berkali-kali Tanda PAS Matang?


"Jika Pas matang kenapa ditipu Umno?" selar netizen

Laman Facebook bagi portal berita rasmi Pas, Harakahdaily menerima kecaman ramai pengguna media sosial itu berhubung kedudukan Pas yang dianggap sudah matang dalam tindakan.

Status Facebook yang dimuatnaik pada malam tadi itu berbunyi, "Politik itu seni, jangan tuduh Pas lagi: Pas ketika membuat satu keputusan, bukan ikut mana-mana telunjuk. Pas sudah matang di dalam tindakan."

Bagaimanapun, semakan Malaysia Dateline pagi ini mendapati majoriti daripada lebih 40 ulasan yang memberi reaksi terhadap ungkapan yang memetik kenyataan Naib Presiden Pas, Ustaz Idris Ahmad itu menganggap parti tersebut tidak matang dan mudah diperalat oleh Umno.


"Jika Pas matang kenapa ditipu Umno? Barangkali nak jadi matang mestilah ditipu umno BERULANG kali," kata Hamdan Mohamad antara pengguna Facebook yang memberi reaksi dalam status yang dimuatnaik selama 10 jam itu.

Sementara itu, Kamarul Mohamad menulis, "Kalau matang tak adalah istilah jebon, nyamuk, anwarinas, salak bukit, baru#, jahil, pan###, parasit, dan lain-lain. Jika pilih Islam perkuat dakwah, bukan melabel."

Hal sama juga ditekankan oleh pengguna Facebook yang memakai nama Mak Labu dengan berpendapat sejumlah pemimpin lama dalam parti yang berjasa dan telah diuji dengan pelbagai cabaran tidak akan dihalau keluar oleh Pas jika parti itu matang.

"Kalau matang Pas tak dikencing Umno dlm hudud. Kalau matang Pas tak diperalatkan Umno untuk guna hudud pecahkan PR (Pakatan Rakyat)," tegas Mak Labu lagi.

Pas kuat sendirian

Sementara itu, ujar pengguna Facebook, Mohd Mahfuz, Umno akan senang hati apabila melihat Pas kalah teruk pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti kerana bersendirian.

Menyaksikan Pas lebih banyak berperang dengan parti pembangkang, Zahid Abdul Ghafor pula berpandangan Pas usah asyik retorik seperti Umno sebaliknya rakyat mahu melihat parti itu melaksanakan hudud.

"Tak habis lagi ke? Kuat bila sendirian… Dah kuat buat aja la kerja… asyik cari simpati buat apa? Nak bela Melayu tapi perguna Melayu untuk kekal kuasa dan kezaliman.

"Rasa pelik tengok Pas tak berhenti meroyan lepas membersihkan dengan cara yang cukup suci. Kata dah kuat tapi hudud pun senyap. Rakyat makin dizalimi. Dulu nak ambil kuasa dari orang gila tapi kini nak nasihat orang gila pulak," bidasnya lagi.

Terus mempersoalkan kematangan Pas, Azman Kasim menulis, "Matang hapakebenda! Golongan cerdik pandai dan profesional habis disepaknya ditendangnya. Pada Pas yang pakai kopiah dan serban saja yang layak jadi pemimpin. Matang ke tu?" soalnya.

Beliau juga mempersoalkan kemungkinan pemimpin muda Pas pada masa ini bersedia dikenakan hukuman penjara seperti pemimpin Pas terdahulu.

"Orang yang berjuang berpuluh tahun sanggup keluar masuk penjara demi parti dan rakyat langsung tak dihargai. Matang ke tu? Agak-agak ada tak pemimpin muda Pas sekarang yang berani masuk penjara?" tambah Azman lagi.

Dakwaan Idris kononnya Pas sudah matang juga mendapat sindiran Amin Saedi yang menyoal, "Termasuklah mengkhianati perjanjian yang telah dimeterai adalah seni berpolitik?"

Reaksi sinis turut dilontarkan oleh Mohd Syukri apabila meninggalkan komentar berbunyi, "Politik itu seni, jangan tuduh Pakatan Harapan, PKR, Dap, Amanah lagi…"
-MD
ULASAN GB

Teruk nampak gayanya Naib presiden PAS kena belasah dengan warga internet.

Pandai bercakap tapi tak tahu apa yang dia cakap. "Seni berpolitik" katanya. Kalau PAS tahu seni berpolitik tidaklah ia menjadi kera sumbang sekarang ini.

Mungkin "mencaci dan memaki-hamun" dengan perkataan-perkataan barua, tolol, pengkhianat dan seumpamanya itu juga "seni berpolitik". Tikam rakan, memfitnah pil kuda dan komunis juga mungkin termasuk di dalam seni berpolitik PAS sekarang ini.

Mana mungkin PAS yang berhasrat nak menjadi ketua, tetapi tak mampu untuk menjadi pengikut yang baik?

Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. PAS semakin dipinggirkan dan PAS yang nampaknya akan terus hilang seperti HAMIM dan BERJASA seperti yang dituduhnya kepada pihak lain.

KENAPA DUA LEBAI NI BERGADOH PULAKKK..

Posted: 06 Feb 2016 02:25 PM PST



Udah nape korang berdua nihh..?

Hehehe

NAJIB DIMALUKAN OLEH ARAB SAUDI, MASIH BERWIBAWAKAH KEPUTUSAN PEGUAM NEGARA?

Posted: 06 Feb 2016 01:35 AM PST

Semasa kecil, kita tentunya biasa dipesan oleh ibu bapa, guru-guru atau orang tua-tua agar jangan sesekali bercakap bohong kepada sesiapa pun jua.

Jika kita didapati melakukan sesuatu kesalahan pula, perkara pertama yang diingatkan ialah agar segera bercakap benar dan tidak terus berbohong.

Kalau tidak salah, berkatalah tidak salah, manakala jika salah, mengaku dan berterus-terang sajalah.

Berbohong atau bercakap bohong bukan saja dianggap dosa dan perbuatan tidak baik, bahkan selalu diingatkan bahawa bagaimana sekali pun cuba berbohong, ia pasti akan terdedah akhirnya walaupun setelah dicuba beberapa lapis pembohongan lainnya.

Dikatakan bahawa apabila kita berbohong dan cuba menutupnya  setelah ianya terdedah, kita akan terus berbohong lagi dan lagi sehingga akhirnya terjerat sendiri.

Peribahasa moden juga ada mengingatkan bahawa kita tidak mungkin dapat menipu semua orang dalam semua keadaan.

Pendeknya, pembohongan tidak mungkin ada tempat yang selesa di dunia ini, apatah lagi di akhirat nanti.

Barangkali inilah yang hampir-hampir ada persamaan dengan isu derma RM2,600 juta yang masuk ke akaun bank peribadi Najib Razak.

Mula-mula wang itu dinafikan, diancam mahu disaman, dikatakan tidak mungkin Najib begitu bodoh membenarkan wang sebegitu banyak dimasukkan ke akuan peribadinya dan segala macam bentuk penafian lainnya.

Kemudian apabila hakikat kebenaran berkaitan wang itu sukar dinafikan, ia diakui sebagai derma politik, hak Najib menerima sumbangan daripada mana-mana pihak, untuk memerangi keganasan,  mengalahkan DAP, sumbangan kerana memperjuangkan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan lain-lain lagi.

Ia juga dikatakan untuk membiayai politik UMNO yang mana segala halnya memerlukan wang dan Najib selaku Presiden UMNO dikatakan hanyalah pemegang amanah saja kepada duit tersebut.

Ketika Peguam Negara, Apandi Ali mengumumkan hasil siasatan yang membersihkan nama Najib daripada semua pertuduhan jenayah berkaitan wang itu, diumumkan juga wang tersebut diterima daripada keluarga Diraja Arab Saudi dan sejumlah RM2,030 juta sudah pun dipulangkan kerana ia tidak digunapakai.

Siapa keluarga Diraja Arab Saudi yang menderma itu tidak pernah didedahkan, kecuali media-media antarabangsa mengatakan paling mungkin ianya ialah Raja Abdullah yang mangkat pada Januari 2015 lalu.

Kesimpulannya, oleh kerana wang itu adalah derma dan sudah pun dipulangkan sebahagian besar daripadanya, maka Najib dianggap tidak bersalah apa-apa serta bersih sebersih-bersihnya oleh Peguam Negara.

Tetapi hari ini semuanya bagaikan terdedah apabila Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir menolak tanggapan bahawa wang yang pernah masuk ke akuan peribadi Najib itu suatu bentuk derma atau daripada kerajaan negara tersebut.

Sebagaimana yang dilaporkan oleh New York Times, Adel Al-Jubeir menegaskan, wang itu adalah daripada warga persendirian Saudi dan diberikan kepada satu pelaburan di Malaysia.

Sekarang apa sudah jadi?

Siapa yang dilihat berbohong dan tidak berkata benar?

Oleh kerana ia bukan derma, pelaburan untuk apa wang sebanyak RM2,600 juta itu dan mengapa ia dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib?

Jika benar ia dipulangkan pula sebagaimana yang diakui oleh Apandi Ali, mengapa hanya  RM2,030 juta saja dikembalikan? Apa jadi dengan yang selebihnya?

Lebih ingin diketahui ialah bagaimana dengan keputusan Peguam Negara yang membersihkan nama Najib kerana percaya wang tersebut adalah derma dan sebahagiannya besarnya sudah dikembalikan?

Dengan pengakuan Menteri Luar  Arab Saudi sendiri bahawa wang tersebut bukan derma, masih berwibawakah keputusan Peguam Negara itu?

Apakah ini antara sebab-sebab mengapa Peguam Negara mengarahkan SPRM menutup terus siasatan terhadap Najib dan tidak memberi laluan untuk undang-undang bersama atau MLA digunakan yang membolehkan dokumen-dokumen di luar negara berkaitan pengaliran wang itu diperolehi?

Akhirnya, inilah akibatnya apabila mengabaikan pesanan ibu bapa, guru-guru atau orang tua-tua mengenai perbuatan berbohong yang tentunya semua orang pernah menerimanya semasa kecil-kecil dulu. (SH 06/02/2016).

WAN AZIZAH SEMPENA TAHUN BARU CINA

Posted: 05 Feb 2016 10:41 PM PST

Majlis Makan Malam untuk mengumpulkan dana Pilihan Raya Sarawak, Majlis Sambutan Tahun Baru Cina dan lawatan ke Kuala Langat..program di Pantai Morib malam ini..

SAI sekeluarga mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada seluruh rakyat berketurunan Tiong Hoa..di sebalik kegembiraan menyambut perayaan, eloklah kita berhemah dan berjimat cermat. Keadaan ekonomi negara kita semakin membimbangkan..

Menyampaikan sumbangan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kepada Nishathini a/p Letchumanan yang mendapat tawaran melanjutkan pendidikan dalam bidang perubatan di Kursk State Medical University, Russia. Semoga beroleh kejayaan..

Matlamat utama KEADILAN adalah untuk memelihara keharmonian kaum dan agama..kita menolak perjuangan rasisme yang melampau..kita menolak usaha2 provokasi..semua rakyat harus bekerjasama untuk memelihara keamanan dan keharmonian..



ANWAR MASIH DIGERUNI

Posted: 05 Feb 2016 10:17 PM PST



FB : ALI NAPIAH



Menurut kajian IDE, Anwar masih lagi fenomena utuh untuk melawan kesombongan amno Bn.

Jika dibandingkan ketokohan Anwar berbanding pak lah dan najib, jauh beza jurangnya. 

Tetapi sayang, partinya sendiri spt hilang fokus dan hilang semangat anwarisme bila ada pimpinan keadilan yg lupa diri dan lupa tapak mereka berdiri.

Hanya Wan Azizah dan anaknya sahaja yg nampak komited berjuang untuk Anwar tapi yang lain-lain, seperti buaya yang hanya mahu baham imbuhan sahaja.
 

‘RAKYAT KEDAH TOLAK BASHAH BUKAN KERANA PENDIDIKAN’

Posted: 05 Feb 2016 10:10 PM PST

KISAH KONDO DAN SELAMATKAN NASIB MASJID TELIPOT

Posted: 05 Feb 2016 10:09 PM PST




Apa cerita ? Datuk Nikah Kahwin yg hebat berceramah.....tolong jelaskang. Presiden Mursi kena guling dun kelantan boleh buat sidang khas takkan isu depan mata sebegini ustaz polibeg ustaz yoya yoya tak boleh buka mulut.
Ayie Propz's photo.
Ayie Propz with Abdullah Abdurrahman Ibnu Abdurrahman and 43 others.
Copipes..
Hari ini ambo nak recap kembali isu Kondo Masjid Telipot,
Pada tahun 2013 Kerajaan Negeri Kelantan melalui Yayasan Islam Kelantan telah mengeluarkan arahan mengosongkan Tadika Tengku Anis yang terletak atas tanah Kerajaan Negeri yang tidak bernombor ketika itu... dan lot tersebut dikenalpasti sebagai Lot 235 , Seksyen 20, Kota Bharu iaitu No Lot Tanah Masjd Telipot itu sendiri. Tujuan adalah tidak diketahui ketika itu.
Segala operasi TADIKA TENGKU ANIS (yang pada awal penubuhannya 1960an ia dinamakan TADIKA SAKINAH) dipindahkan ke Tadika Tengku Anis 2 di Sebelah Masjid Kg Sireh ,Penutupanya menurut salah seorang penduduk di situ hanya diberi tempoh notis 9 hari sahaja kepada ibubapa.
Setelah mengetahui tujuan pengosongan adalah untuk membina Kondominium 24 tingkat disitu ,pada 10 Sept 2014, Satu surat Bantahan Penduduk dihantar kepada Kerajaan Negeri Kelantan , dialamatkan kepada Menteri Besar Kelantan dan salinan kepada banyak pihak yang terlibat termasuk ADUN BUNUT PAYONG, AHLI PARLIMEN KOTA BHARU dan Pengurusan tertinggi YIK,-SURAT ITU TIDAK DILAYAN.
Pada Mac 2015 seluruh struktur Tadika Di robohkan.
Dari siasatan awal saya, mendapati PERMOHONAN KEBENARAN MEMBINA KONDOMINIUM 24 TINGKAT oleh YAYASAN ISLAM KELANTAN telah dihantar untuk kelulusan Majlis pada 21 Julai 2014, dan mengejutkan saya ia dihantar menggunakan No Lot 235 Seksyen 20, iaitu Lot MASJID itu sendiri. dan kelulusan Bersyarat dikeluarkan pada 20 Ogos 2014.
Saya juga dapati Kerajaan Negeri Kelantan menganugerahkan tanah itu secara bertulis dan rasmi kepada YAYASAN ISLAM KELANTAN pada 30 Julai 2014 dan geran dikeluarkan atas LOT PT470, dipecahkan dari LOT 235, LOT MASJID TELIPOT.
Satu Bantahan aman telah diadakan dikawasan perkarangan Masjid Telipot pada 29 Mei 2015, kerana cubaan penduduk yang membuat bantahan untuk berjumpa MB Kelantan tidak diendahkan.
Pada 14 Jun 2015 semua banner bantahan disekitar Masjid dibuang oleh PBT
Pada 21 Jan 2016, Kerajaan Negeri Kelantan dilaporkan membuat Usahasama dengan Syarikat Jalur Saujana Sdn Bhd yang sebelumnya hanyalah sebuah syarikat 'DORMANT' dan ianya milik PROTASCO BERHAD dengan pengasasnya DATO' SRI IR CHONG KET PEN. dilaporkan ianya akan dijual dengan harga Permulaan RM400 ribu untuk unit Kondo, dan RM 200 ribu untuk unit Studio.....dan dikatakan oleh Kerajaan Negeri Kelantan ia hanya untuk orang Islam sahaja... tetapi harus diketahui oleh rakyat Kelantan Trend pemilikan kondominium mewah terkini di Kota Bharu adalah kebanyakan dimiliki oleh Kaum BUKAN BUMIPUTRA BUKAN ISLAM. DAN SANGGUPKAH KITA MEMBIARKAN INI BAKAL BERLAKU .... dan track rekod kerajaan Negeri dalam kebanyakan usahasama melibatkan pembalakan tebang habis juga hanya menggunakan nama Syarikat Milik Bumiputra dipermukaan sahaja sebelum pemilikan syarikat dijual kepada BUKAN BUMIPUTRA ISLAM....dan bila ditanya mengenainya mereka akan lepas tangan menjawab KITA TAK PUNYA KUASA UNTUK MELARANG ORANG MENJUAL SAHAM / PEMILIKAN KEPADA ORANG LAIN.
Akhir kata.... BANYAK LAGI TANAH2 MILIK PERSENDIRIAN DIKAWASAN SEPANJANG JAJARAN TELIPOT YANG INGIN DIJUAL OLEH INDIVIDU , MENGAPA YAYASAN ISLAM KELANTAN SANGGUP MENGENEPIKAN KEPENTINGAN MASJID YANG SUDAH SEDIA SEMPIT UNTUK MENGAUT KEUNTUNGAN.... BUKANKAH LEBIH BAIK KAWASAN SEBELAH MASJID ITU DI KHASKAN UNTUK MEMBINA PUSAT PEMBELAJARAN ISLAM DAN PENGEMBANGAN SYIAR ISLAM SELARAS DENGAN SLOGAN YANG DIBAWA OLEH KERAJAAN NEGERI KELANTAN..... ‪#‎helpmasjidtelipot‬