Followers

Nuffnang

RAKYAT MARHAEN

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 10:01 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


ADUHHH...LURUH JANTUNG MEMBACA SURAT TERBUKA, TAPI SAHUTLAH CABARAN INI!!

Posted: 10 Nov 2016 05:51 AM PST

Tanpa ragu, cabaran yang dilontarkan oleh peguam Hanif Khatri Abdulla kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad  agar beliau membuka kembali kertas siasatan terhadap Najib Razak berkaitan 1MDB dan SRC International dengan memohon semula Bantuan Guaman Bersama atau MLA melalui Jabatan Peguam Negara, adalah sesuatu yang wajar dan relevan.

Rakyat Malaysia seluruhnya juga tentu akan menyokong dan tabik dua belah tangan kepadanya jika berbuat demikian.

Tidak guna beliau sekadar gagah membuat surat terbuka dengan bait kata-kata yang indah dan mempersonakan, tetapi tidak berani bertindak kepada suatu "ibu kes" yang menjadi perbualan rakyat dan perhatian seluruh di dunia.

Tangkap dan dakwalah berapa banyak kes yang lain, ia pasti tidak sama dengan kes melibatkan Najib berkaitan 1MDB dan SRC International. Tambahan lagi, berkaitan SRC misalnya, Najib sendiri mengaku menerima wang itu, cuma mendakwanya tidak tahu ia datangnya daripada SRC, tapi tetap enjoy membelanjakannya.

Walaupun diketahui juga semasa SPRM dipimpin oleh Abu Kassim Mohamed, agensi itu telah dua kali memohon MLA tetapi ditolak oleh Peguam Negara, Apandi Ali sebelum kes melibatkan Najib diarahkan tutup, tidak menjadi kesalahan bagi Dzulkifi mengemukakan permohonan itu sekali lagi.

Jika permohonan kali ini ditolak juga oleh Peguam Negara, sekurang-kurangnya diketahuilah bahawa beliau telah cuba berusaha sedaya upaya untuk menyiasatnya semula.

Cuma, halangannya ialah Peguam Negara yang tidak memberi kebenarannya. Dengan itu, Dzulkifli tidak akan dipersalahkan lagi sampai bila-bila.

Yang penting, beritahulah kepada rakyat semua bahawa beliau mahu memohon semula MLA kepada Peguam Negara agar proses siasatan dan usaha memperolehi dokumen di luar negara dapat dilaksanakan segera.

Tidak susah, itu saja yang perlu dilakukan oleh Dzulkifli.

Dalam warkah terbuka sempena 100 hari perkhidmatannya sebagai Ketua Pesutuhjaya SPRM baru-baru ini, antara bait-bait ayat mempersonakan yang dilafazkan oleh Dzulkifli yang ditujukan kepada Yang Berhormat, ahli-ahli politik dan pemimpin masyarakat ialah, "Jangan kamu khianati amanah rakyat. Jangan hanya mahu didendang dan dijulang di persada takhta, sedang pertimbangan dan kepentingan rakyat dibiar alpa.
Read More / Baca Lagi >>

ECRL: Siapa yang berbohong sebenarnya, Najib atau Rahman Dahlan ?

Posted: 10 Nov 2016 05:45 AM PST

KANTOI LAGI !!!!.. disebabkan ada percanggahan kos Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) di website CCCC (RM46 bilion) dgn pengumuman Najib (RM55 bilion), DENGAN PANTAS menteri Rahman Dahlan buat citer kononnya tambahan RM9 bilion itu adalah tambahan laluan (88 km) Gombak ke Pelabuhan Klang bg melengkapkan jumlah laluan keseluruhan adalah 688 km..

BUKANKAH NAJIB DAH KATA DALAM PARLIMEN & juga berita2 dari seluruh negara kata bahawa kos projek ECRL itu adalah yg merangkumi laluan keseluruhan 600 km dari Tumpat ke Pelabuhan Klang !!!

KENAPA TIBA-TIBA SETELAH KANTOI DARI WEBSITE CCCC ITU TERUS BERTUKAR JADI 688 KM ??!!

LAST-LAST... cina-DAP YANG DISALAHKANNYA !!!

Posted: 10 Nov 2016 05:42 AM PST

GILER KA APA !!! Kontrak buat rumah PR1MA pon nak bagi kat Komunis-China gak ker !!!.. Kontraktor2 rakyat M'sia dapat BR1M pon dah bersyukur...

Tak mustahil satu hari nanti rakyat M'sia terpaksa merempat di negara sendiri.. angkara penyangak besar negara.

LAST-LAST... cina-DAP YANG DISALAHKANNYA !!!

AMACAM rakyat T'ganu. Jgn lupa undi pangkoh BN lagi yer PRU14..

RUPA-RUPANYA 'tiada keperluan'..

Posted: 10 Nov 2016 05:37 AM PST


Ini betul-betul mengejutkan !!! Selama ini, kita ingat SPRM/MACC giat menyiasat kes Rasuah Raksasa 1MDB yg sudah tersebar ke serata pelusuk dunia.

RUPA-RUPANYA 'tiada keperluan'.. itulah jawapannya dari seorang menteri dlm kabinet Najib.

KOS ECRL TINGGI: MEREKA YANG BERPENGALAMAN TAPI KRITIK SEMUANYA BODOH, YANG PANDAI HANYALAH PRO-1MDB

Posted: 10 Nov 2016 03:34 AM PST


Pada kos sebanyak RM91.67 juta bagi setiap kilometer, pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) menjadi salah satu daripada laluan kereta api dan kargo antara negeri yang paling mahal yang akan dibina di dunia, menurut pemain industri.
"Ia boleh menjadi projek infrastruktur kereta api yang paling mahal di dunia dalam kelasnya…Ia projek yang baik tetapi tidak pada harga yang tidak masuk akal ini," kata seorang eksekutif dari sebuah syarikat pembinaan.
Seorang penganalisis yang enggan namanya didedahkan turut bersetuju. "Terdapat unsur terlebih bayar tetapi tidak pasti apa perkaranya. Pengangkutan kereta api negeri tidak secara umumnya menelan kos yang begitu banyak."
Apabila ditanya sama ada harga yang tinggi itu mungkin kerana keperluan untuk membina terowong melalui banjaran gunung Titiwangsa, beliau menjawab 'tidak', memetik laporan oleh theedgemarkets.com.Mkini
"Di manakah rasionalnya apabila kos pembinaan bernilai RM55 bilion, ini bermakna 1 kilometer boleh dianggarkan mencecah RM91 juta, sedangkan landasan berkembar dari Negeri Sembilan ke Johor Bharu hanya berjumlah lebih kurang RM3 juta secara keseluruhannya," kata beliau, memetik laporan Sinar Harian Online.
Mengulas lanjut, laporan yang sama berkata, eksekutif berkenaan menganggarkan kos pembinaan landasan kereta api itu boleh dilakukan pada hanya RM36 bilion.
Beliau berkata, rakan sekerja industri pembinaan yang berasal dari Eropah pula percaya kos untuk pembinaan projek itu ialah RM32 bilion bagi keseluruhan laluan.
"Kedua-dua anggaran tersebut termasuk kos untuk membina terowong melalui banjaran gunung Titiwangsa," kata beliau lagi.
Itu kata professional dalam bidang mereka yang berkaitan sepertimana laporan paper2 …. di bawah ini pula saya kongsikan emel pandangan daripada seorang pengomen yang biasa kita baca di beberapa blog ternama, iaitu Rahman JPC yang pernah terlibat aktif dalam industri pengangkutan khususnya keretapi –
1) Sungguh pun telah bersara selama 13 tahun daripada perkhidmatan kerajaan, namun saya masih lagi berinteraksi dengan pakar runding dalam industry perkereta apian.
2) Malahan pada akhir 2013 saya berkesempatan mengadap baginda Sultan Johor untuk berbincang mengenai industry rail khusus nya projek landasan berkembar elektrik 'Gemas-JB'. Dalam dialog saya dengan baginda Sultan, saya sempat membangkitkan 'rationale' mengapa ianya TIDAK perlu ditawarkan kepada syarikat dari Negara China dengan harga yang jauh lebih mahal jika di banding dengan syarikat2 tempatan yang saya yakin mempunyai kepakaran untuk melaksanakannya. Baginda yang banyak pengetahuan mengenai industry rail telah berkenan mengambil maklum.
3) Saya telah juga berkesempatan untuk berjumpa dengan Tun Mahathir di mana beliau bersependapat bahawa setelah berjaya melaksanakan hampir semua projek2 rail di dalam negara, maka tiada sebab projek2 berikutnya perlu ditawar kepada syarikat rail daripada negara2 lain. Malahan Tun berpendapat sudah sampai masa nya syarikat2 tempatan kita pula yang memasarkan kepakaran mereka kepada negara2 membangun yang lain.
4) Hanya terdapat satu projek yang nilai nya agak besar (rm400 juta) yang di tawar kan kepada syarikat IRCON (Indian Railway Construction Co.) dengan menggunakan kaedah 'counter trade/ offset' dengan pembekalan minyak sawit bagi mengatasi sabotaj daripada 'anti palm oil lobby' yang berpusat di USA.
5) Bagi negara2 yang sedang membangun, dan  mempunyai hasil bumi yang kaya, maka kaedah  ini amat berkesan untuk mengujudkan 'win win situation'.
6) Ada ura2 pada satu ketika dahulu untuk memberikan jajaran rel berkembar Seremban-JB  kepada syarikat daripada negara China dan jajaran Ipoh-Padang Besar kepada IRCON (India).
7) Namun di hari2 terakhir Tun Mahathir menjadi PM, kedua2 jajaran tersebut telah ditawarkan kepada syarikat tempatan dengan harga keseluruhan rm14 bil .
8) Setelah Pak Lah mengambil alih sebagai PM, tawaran tersebut telah ditarik balik degan alasan kerajaan tiada peruntukan.

9) Mungkin atas desakan pihak tertentu jajaran Seremban-Gemas telah akhirnya di tawarkan kepada IRCON dengan kos lebih kurang rm5 bil, dan jajaran Ipoh-Padang Besar kepada syarikat tempatan  dengan kos lebih kurang rm14 bil.
Read More / Baca Lagi >>

Pakar ekonomi gesa mansuhkan kategori terkecuali GST

Posted: 10 Nov 2016 03:31 AM PST

Firdaos Rosli berkata kategori terkecuali menyebabkan perniagaan menanggung kerugian dan pengguna terpaksa membayar lebih
firdaus-rosli-1
PETALING JAYA: Kerajaan disaran supaya permudahkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dengan memansuhkan kategori kadar terkecuali, kata pakar ekonomi Firdaos Rosli.
Felo ekonomi di Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis) itu berkata GST secara ideal ditumpukan kepada kadar terpiawai dan kadar sifar sahaja.
Firdaos menjelaskan barangan dan perkhidmatan berkadar sifat dikenakan kadar GST sifar kerana perniagaan terbabit boleh menuntut kredit cukai.
Bekalan kadar terkecuali pula bermakna GST tidak dikenakan ke atas barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, tetapi perniagaan terbabit tidak boleh menuntut GST untuk aset, pembelian dan perbelanjaan.
"Dalam hal kadar terkecuali, pembekal tidak boleh memindahkan GST kepada pengguna mereka, jadi apa yang mereka lakukan?
"Seandainya mereka bermurah hati, mereka akan menyerap cukai itu, jika tidak mereka akan pindahkan kos kepada pelanggan dengan menaikkan harga barangan dan perkhidmatan," kata Firdaos kepada FMT.
Oleh itu, kata Firdaos, beliau tidak bersetuju dengan kategori terkecuali kerana ia akan menyebabkan pembekal menyerah kerugian atau pengguna terpaksa membayar lebih lantaran kenaikan harga buatan.
Kategori terkecuali, katanya, akan menimbulkan kesulitan di masa depan apabila barangan atau perkhidmatan berkenaan dikeluarkan daripada senarai terkecuali dan dimasukkan dalam senarai kadar terpiawai, kerana memerlukan pengubahsuaian dan boleh mengundang kemarahan.
Read More / Baca Lagi >>

Beli kapal perang China boleh, isi minyak bot pantau nelayan asing tak mampu

Posted: 10 Nov 2016 03:26 AM PST

Amanah membidas Putrajaya kerana mengabaikan peruntukan minyak agensi peronda hingga menyebabkan perairan negara diceroboh nelayan asing
raja-bahrin
KUALA LUMPUR: Amanah membidas Putrajaya kerana mengabaikan peruntukan minyak agensi peronda hingga menyebabkan perairan negara diceroboh nelayan asing dan mengganggu mata pencarian nelayan tempatan.
Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah (Amanah-Kuala Terengganu) mempersoalkan keutamaan Putrajaya, yang baru-baru ini membeli 4 kapal perang daripada China.
"Amat menyedihkan apabila nelayan mengadu kepada Jabatan Perikatan dan Pasukan Polis Marin kenapa nelayan asing masuk ceroboh. Jawapannya: Mahu ronda tapi tiada peruntukan minyak.
"Bayangkan alasan apa itu?" katanya semasa sidang media di ruang legar Parlimen hari ini.
"Kerajaan kita boleh beli kapal perang daripada China beratus juta ringgit, tapi tidak ada peruntukan untuk beli minyak jaga nelayan miskin?"
Katanya sikap sebenar Putrajaya terhadap nelayan tempatan turut dilihat dalam Bajet 2017. Raja Kamarul berkata belanjawan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kali ini sekadar memperuntukkan 10% keepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
"Ada banyak masalah yang belum diatasi, peruntukan telah dipotong. Nelayan lebih memerlukan bantuan yang bermakna bukan hanya bantuan kewangan seperti subsidi dan baiki rumah.
"Nelayan memerlukan bantuan teknikal, keselamatan dan bantuan sokongan. Mereka mahu dijaga supaya boleh tangkap ikan di laut tanpa gangguan nelayan asing," katanya.

Polis Singapura berminat soal Jho Low dalam siasatan 1MDB

Posted: 10 Nov 2016 03:23 AM PST

Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) Singapura dilaporkan berminat untuk menyoal jutawan kelahiran Pulau Pinang, Low Taek Jho, atau lebih dikenali sebagai Jho Low, dalam siasatan pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan 1MDB.
Straits Times Singapura memetik pegawai penyiasat CAD, Oh Yong Yang berkata demikian kepada mahkamah semasa perbicaraan kes bekas pegawai bank BSI Yeo Jiawei yang menghadapi pertuduhan membantu pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan 1MDB dan cuba menutupnya.
Oh dipetik sebagai berkata bahawa polis Singapura juga berminat menyoal sekutu Jho Low, termasuk Eric Tan Kim Loong dan Mohamed Badawy Al Husseiny (gambar).
Beliau berkata ketiga-tiga lelaki juga sedang disiasat oleh pihak berkuasa yang lain.
Mereka juga dinamakan dalam saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat yang setebal 136-halaman berhubung siasatan saga 1MDB.
DOJ percaya lebih AS$3.5 bilion diselewengkan daripada dana Malaysia itu dan disalurkan melalui sistem kewangan Amerika.

Nelayan Mahu Bantuan Keselamatan, Bukan Duit

Posted: 10 Nov 2016 03:14 AM PST

'Najib tengok perbahasan di CCTV, barangkali mahu tengok Johari jawab' - Pandikar

Posted: 10 Nov 2016 03:12 AM PST

Husam doa anak sulung Nik Aziz jadi MB perintah Kelantan

Posted: 10 Nov 2016 03:11 AM PST

Pandikar baca Malaysiakini, nafi dakwaan Tun M parlimen tak cantik

Posted: 10 Nov 2016 03:10 AM PST

Jumpa Najib gagal, kini PRESMA rayu Menteri bawa masuk pekerja asing

Posted: 10 Nov 2016 03:10 AM PST

Abdul Khalid tunggu tarikh untuk jawab dakwaan Azmin

Posted: 10 Nov 2016 12:32 AM PST

SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sedang menunggu jawapan daripada pejabat Dewan Negeri Selangor bagi menetapkan masa untuk hadir memberi penerangan tentang tawaran RM2.9 billion kepada Splash pada 2009.
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim "Berlandaskan prinsip-prinsip ketelusan, kebertanggungjawaban dan integriti yang dipegang selama ini, saya setuju untuk hadir bagi memberi penerangan terperinci berkenaan tawaran-tawaran yang telah dibuat oleh kerajaan negeri sepanjang saya diamanahkan jawatan Menteri Besar.
"Pihak saya telah pun menghubungi pejabat Dewan Negeri Selangor untuk menetapkan masa bagi memberi laluan kepada saya memberi pencerahan di samping menjawab sebarang pertanyaan berkenaan isu ini secara komprehensif, berhemat dan matang," katanya.
Semalam, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dilaporkan berkata, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu memberi penjelasan kepada rakyat mengenai tawaran RM2.97 bilion untuk pengambilalihan Splash yang didakwa telah dipersetujui Abdul Khalid sebelumnya.
"Yang saya dedahkan dalam dewan ialah kerana hipokrasi Khalid Ibrahim. Di luar dia sebut RM250 juta, tapi dia sendiri yang menulis surat kepada Splash menawarkan RM2.9 bilion.
"Dia perlu bertanggung jawab ke atas apa yang telah diputuskan ketika pemerintahannya. Kenapa bohong kepada rakyat?" katanya kepada media di bangunan Dun Selangor.
Mohamed Azmin turut mendakwa, beliau mempunyai bukti yang menunjukkan tawaran RM2.97 bilion telah dibuat sebelum ini dengan persetujuan Splash.
Read More / Baca Lagi >>

Azmin dedah bukti baru pengambilalihan SPLASH

Posted: 10 Nov 2016 12:27 AM PST

Setiausaha kerajaan negeri ketika pemerintahan Khalid mengesahkan tawaran RM2.975 bilion dibuat kepada SPLASH.
bahasa, khalid ibrahim, splash, azmin ali
SHAH ALAM: Bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diminta bertanggungjawab dan tidak mengalihkan perhatian rakyat mengenai tawaran sebenar yang dibuatnya dalam pengambilalihan ekuiti Syarikat Pengeluar Air Selangor (SPLASH).
Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, bukti baru diperolehinya hari ini yang menunjukkan Khalid menawarkan ekuiti sebanyak RM2.975 bilion kepada SPLASH.
Katanya, bukti itu diperoleh daripada bekas setiausaha kerajaan negeri ketika pemerintahan Khalid.
"Pagi ini saya mendapat pengesahan daripada (bekas) setiausaha kerajaan negeri, Datuk Seri Ramli Mahmud yang mengesahkan itulah keputusan yang dibuat Khalid, menawarkan RM2.97 bilion kepada SPLASH. Ini patut beliau jawab," katanya di lobi Dewan Annex DUN Selangor.
Tambahnya, Khalid tidak perlu menuduh mengenai pembayaran 10 kali ganda terhadap SPLASH kerana tuduhan itu tidak berasas.
"Perdebatan hari ini ialah Khalid berkokok di seluruh dunia yang beliau menawarkan hanya RM250 juta dan menuduh saya membayar 10 kali ganda. Tuduhan itu tidak berasas kerana belum ada kata putus yang kita tetapkan.
"Beliau tidak menawarkan secara rasmi kepada kadar RM250 juta sebagaimana didedahkan dalam Dewan. Beliau menawarkan RM2.97 bilion dari segi ekuiti dan liabiliti kepada SPLASH dan ia menerima tawaran kerajaan negeri pada ketika itu," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

'Kit Siang, terima kasih gelar saya zalim' - Pandikar

Posted: 09 Nov 2016 11:57 PM PST

'Terlampau luas beza antara kerajaan Najib dengan Tun M dulu' - Pandikar

Posted: 09 Nov 2016 11:37 PM PST

Pandikar tuntut Tun M mohon maaf

Posted: 09 Nov 2016 11:34 PM PST

"Memang saya teruja jumpa Tun, tetapi...," luah Pandikar

Posted: 09 Nov 2016 11:33 PM PST

Amal kesaksamaan, Selangor tolak politik sempit

Posted: 09 Nov 2016 11:30 PM PST

Budaya politik sempit yang memfokuskan golongan tertentu tidak menjadi amalan Kerajaan Selangor dalam mengangkat martabat juga membela ekonomi rakyat di negeri itu.
img_0709-1296x864Exco Pembangunan Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan & Pembangunan Usahawan, Amirudin Shari berkata, usaha itu diterjemah menerusi program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang bersifat inklusif tanpa mengenepikan sebarang kaum, bangsa mahupun agama.

"Sejak 2008, kita cuba mengatasi pandangan tidak sihat itu dengan melaksanakan program mencakupi golongan ramai tanpa mengabaikan mana-mana kumpulan.
"Bagaimanapun, terdapat juga fokus kepada golongan tertentu jika perlu seperti program untuk pekerja ladang yang majoritinya kaum India bagi membantu mereka meningkatkan taraf hidup," katanya di Dewan Negeri Selangor (DNS), di sini, hari ini.
Beliau berkata demkian mewakili Dato' Menteri Besar, Dato' Seri Mohamed Azmin Ali ketika menjawab pertanyaan lisan Ahli Dewan Negeri (ADN) Hulu Kelang, Saari Sungib berkenaan perkara itu.
Pada masa sama, Amirudin turut menegaskan isu perkauman seharusnya tidak menjadi modal kepada mana-mana pihak dalam usaha meraih sokongan.
"Sikap benci juga harus dielakkan sama sekali, sebaliknya kita perlu menangkat tinggi konsep perpaduan kaum, malahan Kerajaan Negeri menolak sikap melampau yang diamalkan tidak kira sesiapa," katanya.

‘RAKAN PERIBADI’ - MAMPUKAH NAJIB PENGARUHI TRUMP DALAM ISU PALESTIN?

Posted: 09 Nov 2016 10:04 PM PST

Presiden Amerika Syarikat (AS) yang baru Donald Trump bukan asing buat Perdana Menteri.

Malah, Datuk Seri Mohd Najib Razak mengatakan dirinya mengenali Trumph - ahli perniagaan - secara peribadi.
Kata Najib semalam, "Saya sendiri mengenali beliau secara peribadi dan beliau bukan asing bagi saya."
  
Beliau menjawab soalan pemberita selepas menghadiri program Persidangan Daya eUsahawan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur sebagai mengulas soalan pemberita mengenai kemenangan Trump sebagai presiden AS yang baru.

Lupakan rakan sepermainan golf Najib - Barrack Obama di Hawaii - kerana kini Najib ada rakan baru di Rumah Putih yang baru. Lebih berpengaruh dengan Israel dan pelobi Yahudi di AS.
  
Semalam juga Perdana Menteri Israel,  Benjamin Netanyahu mengucapkan tahniah kepada Trump, dengan memanggilnya sebagai 'rakan sejati Negara Israel' ( "true friend of the State of Israel").
Netanyahu yakin mereka akan 'meneruskan usaha memperkukuhkan pakatan yang unik antara kedua-dua negara dan membawanya ke peringkat lebih tinggi."
Malah, Trump sudahpun menelefon Netanyahu agar bertemu beliau di AS untuk berunding. Begitulah rapatnya AS dan Israel.
  
Di sebalik kemenangan Trump, masyarakat Islam dunia menyatakan kebimbangan terhadap kenalan rapat Najib itu.
Laporan media termasuk Arab News menyebut, umat Islam di seluruh Asia bergelut menerima  kemenangan ahli politik yang membuat kenyataan retorik anti Islam  dalam kempennya menjadi presiden negara kuasa besar dunia itu.
  
Trump membuat kenyataan paling kontroversi mengenai Islam yang mencetus kemarahan di kalangan 1.5 bilion orang Islam  di dunia apabila dia menyeru kepada pengharaman ke atas orang Islam memasuki AS selepas insiden tembakan di California.
"Saya sangat takut, adakah akan ada lebih banyak peperangan? Adakah Amerika akan menyerang negara Muslim lagi?" demikian soal aktivis Indonesia,  Alijah Diete selepas Donald Trump memenangi pemilihan Presiden AS semalam.
Indonesia, negara yang mempunyai paling ramai penduduk Islam melahirkan kebimbangan tentang bagaimana hubungan dengan AS akan terbentuk dan bagaimana Trump akan memberi kesan antara AS dan dunia Islam.
Sesetengah pemerhati berharap retorik populis Trump hanya bertujuan meraih undi dan tidak akan diterjemahkan ke dalam dasar xenofobia jika dia memasuki Rumah Putih.
"Kami berharap kenyataan Trump terhadap umat Islam hanya untuk meningkatkan kempen, dan ia akan menyedari bahawa umat Islam adalah penduduk yang besar di Amerika Syarikat," kata Tahir Ashrafi, seorang ulama kanan kerajaan Pakistan.
Laporan Al Arabiya menyebut, kemenangan Trump turut dilihat sebagai  berakhirnya era negara Palestin.
  
Read More / Baca Lagi >>

Menjelang Konvensyen PH: Muhyiddin hadiri program Pas cetus persoalan

Posted: 09 Nov 2016 09:54 PM PST


Adakah Muhyiddin masih berharap Pas akan menyertai Pakatan Harapan?Adakah Muhyiddin masih berharap Pas akan menyertai Pakatan Harapan?
Menjelang Konvensyen Pakatan Harapan Sabtu ini, kehadiran Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam program Ceramah Umum anjuran Pas di Sijangkang, Selangor malam tadi mencetuskan persoalan banyak pihak.
Turut dilihat hadir dalam program itu Adun Kota Anggerik, Yaakob Sapari dari PKR selain pemimpin Pas Selangor Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman dan Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi.
Bagi bekas Exco DAP Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu Tian Khiew, kehadiran Muhyiddin dan Yaakob dilihat seolah-olah menguji kesabaran Amanah dan DAP.
"Tidak ada wakil Amanah dan DAP. Apa yang Muhyiddin dan Yaakop Sapari cuba sampaikan dengan menyertai ceramah bersama wakil rakyat Pas di Selangor?
"Adakah anda semua sedang menguji kesabaran kami (DAP dan Amanah)?" soalnya dipetik dari status Facebook beliau hari ini.
Sementara itu, netizen Fuad Othman berpendapat kebanyakan pemimpin PKR masih mahu Pas menyertai Pakatan Harapan dan keadaan ini memerlukan tindakan kepemimpinan parti itu.
"Jika tidak Pakatan Harapan juga menjadi Pakatan Rakyat (berpecah). Tiada guna kita bekerjasama dengan parti 'flip flop (Pas). Tolong bergerak maju. Rakyat tahu dan melihat semuanya YB (Yang Berhormat)," ujarnya lagi.
Ura-ura membawa masuk Pas dalam Pakatan Harapan dibantah ramai penyokong.Ura-ura membawa masuk Pas dalam Pakatan Harapan dibantah ramai penyokong.Konvensyen Pakatan Harapan di Ideal Convention Centre (IDCC), Sham Alam Sabtu ini bakal menyaksikan Muhyiddin memeterai perjanjian kerjasama antara Amanah, PKR dan DAP dengan Bersatu.
Dalam perkembangan berkaitan, serentak dengan tarikh konvensyen tersebut, satu demonstrasi aman membantah penyertaan Pas dalam Pakatan Harapan dijadualkan berlangsung pukul 7.45 pagi.
Program anjuran Sekretariat NGO Pro-Pakatan Harapan itu mengalu-alukan semua pihak hadir dengan memakai pakaian yang mewakili NGO masing-masing.

Comments (0)