Followers

Nuffnang

MiLo SuaM

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 2:32 PG | Posted in

sumber :-

MiLo SuaM


Nilai ringgit jatuh kerana pemerintahan rasuah kata Tun Mahathir

Posted: 18 Nov 2016 12:44 AM PST

NILAI Ringgit Malaysia jatuh kerana dunia hilang kepercayaan melihat pemerintahan yang terlibat dengan rasuah sekaligus mengakibatkan harga barangan meningkat dan bekalan tidak mencukupi kata bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir.

Scroll ke bawah untuk menonton video

"Dunia melihat satu pemerintahan yang cuai, yang terlibat dengan rasuah, mereka hilang kepercayaan dengan itu nilai matawang merosot, dan juga harga barangan naik, bekalan tidak mencukupi, dan macam-macam lagi masaalah yang menyerang rakyat kerana kesalahan pentadbiran Dato Seri Najib," katanya.


Menjawab soalan sama ada Himpunan Bersih menyebabkan ekonomi merosot, Tun Mahathir sebelum itu menegaskan bahawa ekonomi negara kini sudah pun merosot kerana pemerintahan perdana menteri.

"Dunia sudah tidak lagi percaya kepada keikhlasannya sebagai pemimpin kerana dia dituduh oleh seluruh dunia sebagai perdana menteri yang melesapkan wang berbilion-bilion ringgit, dan wang (itu) terdapat dalam akaun peribadinya," katanya.

Tun Mahathir berkata demikian dalam rakaman video promosi mengajak rakyat untuk turun beramai-ramai menyertai Himpunan Bersih 5 yang akan diadakan di Dataran Merdeka esok (19 November 2016).

Ringgit Malaysia hari ini menunjukkan kejatuhan lebih teruk apabila nilainya susut kepada RM4.40 berbanding Dollar Amerika (USD)


Kejatuhan itu dijangka bakal mengakibatkan peningkatan lebih tinggi harga barangan yang sudah sedia mahal sekaligus menambah beban kepada rakyat yang sudah sedia terhimpit.

Poster ugut pancung kepala Cina jika sertai Himpunan Bersih 5

Posted: 17 Nov 2016 01:41 PM PST

POSTER berbaur ugutan terhadap peserta Himpunan Bersih 5, mula ditampal di merata tempat. Poster dengan gambar parang panjang, berdarah serta baju T Shirt Bersih 5 tanpa kepala kelihatan seperti dipancung menjadi viral di laman sosial.

Terdapat mesej ringkas bertulis "AMARAN KEPADA CINA, LU ORANG TURUN BERSIH 5 KAMI KASI 'BERSIH' KAW-KAW!" dikatakan ditampal di papan tanda jalan dan pondok telefon di kawasan tumpuan awam.


Ugutan seperti ini pernah dibuat sebelum Himpunan Bersih 4 yang lalu. Bagi aku, walaupun ugutan ini nampak serius, ia hanyalah ugutan sampah — orang kalau betul nak serang atau pancung kepala, takkan beritahu awal-awal.

Orang bodoh je beritahu jika benar dia nak menyerang. Orang berani semakin berkurang zaman sekarang ni, tak ramai yang sanggup berdepan dengan pertumpahan darah.

Pengalaman aku sendiri berdepan dengan pergaduhan antara dua pihak bersenjata, masa mula je berlagak bawa parang, bawa besi, bila mula bergaduh semua lari lintang pukang. 

Dalam ratusan yang konon siap siaga nak bertempur, akhirnya hanya 5 hingga 6 orang sahaja dari kedua-dua pihak yang benar-benar bertempur. Lain semua cabut lari.

Aku masih ingat bagaimana geng kongsi gelap Melayu (aku tak mahu sebut tapi kau orang boleh fikir) yang pada awalnya bukan main berkobar-kobar nak bertempur bersama dengan aku, tapi ketika mula pertempuran bila mereka nampak aku di barisan hadapan undur kaki setapak, mereka lari berpuluh tapak ke belakang tinggalkan aku terkontang kanting seorang diri kena baling dengan batu-batu dan besi. Mujur umur aku masih panjang tak mati kena keroyok masa tu.

Aku terpaksa bertahan seorang diri, dan elak daripada berundur walau setapak untuk jaga psikologi geng kongsi gelap Melayu ni. Sampailah 5 hingga 6 orang sahabat-sahabat yang berani datang membantu aku.

Akhirnya daripada beratus yang hadir, hanya sekitar 10 hingga 15 orang sahaja yang benar-benar bertempur. Bila pihak musuh dah mengundur dan lari ke belakang kerana cedera dan tak tahan, barulah geng kongsi gelap Melayu ni ramai-ramai kejar pihak musuh.

Sejak hari itu aku tak percaya dengan Geng Kongsi Gelap Melayu ni, dia punya sembang pokok pun boleh tumbang, kalau ugut pau orang, bolehlah sembang, tapi masa perang semua macam gampang. 

Kalau zaman nabi dulu puak-puak ni memang dah lama kena pancung pasal lari dari medan perang.

Jadi tak payah pedulilah ugutan-ugutan sampah seperti ini samseng ni semua, samseng taik kucing puak-puak Jamal Jamban juga ni. Kita hadir berhimpun secara aman, polis pun ada jaga keselamatan jadi tak perlu bimbang.

Comments (0)