Followers

Nuffnang

Anak Sungai Derhaka

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 10:30 PG | Posted in

sumber :-

Anak Sungai Derhaka


Kenapa Tak Ramai Hadir Bersih 5? Satu Analisa Oleh Salleh Keruak

Posted: 19 Nov 2016 08:30 AM PST


"Kesan penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad dan kroninya dalam BERSIH menyebabkan jumlah kehadiran menurun hampir 97 peratus.


"Orang Melayu melihat melalui agenda pentingkan dirinya sendiri dan enggan hadir.

"Dan ribuan rakyat Malaysia keturunan Cina yang menghadiri BERSIH tahun lalu meluat dengan pembabitkan Mahathir (sehinggakan) mereka duduk di rumah," kata Salleh Keruak melalui pos terbaru di blognya.

Ia dikemas kini sejurus selepas BERSIH5 berakhir di Kuala Lumpur hari ini.

Salleh membandingkan anggaran polis mengenai kehadiran orang ramai hari ini seramai 15,500 dengan 500,000 orang yang diisytiharkan penganjur BERSIH4 pada tahun lalu.

"Kalau anda ambil angka disediakan Malaysiakini kehadiran orang ramai hari ini tidak lebih daripada 41,000 orang - kurang dari 10 peratus daripada dakwaan BERSIH tahun lalu," kata beliau.

Menurut Salleh kehadiran BERSIH5 hari ini adalah kegagalan serius Dr Mahathir dan parti barunya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang didakwa sepatutnya mampu menarik sokongan lebih ramai orang Melayu.

"Syukurlah, demokrasi kini tertancam kuat di Malaysia. Ia tidak dapat ditakluki hawa nafsu seorang lelaki tua yang mengaku diktator ketika berkuasa dulu.

"Sebahagian besar rakyat Malaysia telah menolak hipokrasi BERSIH dan menolak Pribumi (BERSATU).

Statement by Minister of Communications and Multimedia

19 November 2016

1. The turnout for today's rally is a serious setback for Tun Mahathir Mohamad and his new party, Pribumi, the junior partner in the DAP-led Pakatan Harapan coalition. The creation of Mahathir's new party was supposed to bring masses of new Malay supporters to Pakatan and Bersih 5.‎‎

 2. Instead, those marching today were only about 3% of last year's Bersih rally. Namely, 15,500 today compared to the 500,000 Bersih claimed last year. Even if you take the figure supplied by Malaysiakini, today's total was no higher than 41,000 – less than 10% of the figure Bersih claimed last year. ‎

3. So the vast majority of Malaysians have rejected the hypocrisy of Bersih, and rejected Pribumi. They can see it is a party of has-beens and failures, created only out of Mahathir's desperation for his son to become prime minister after UMNO rejected him.‎

4. The result of Mahathir and his cronies joining Bersih has seen the turnout drop by nearly 97%. Malays see through his selfish agenda and refused to attend. And the thousands of Chinese Malaysians who attended Bersih last year are so disgusted that Mahathir is involved they stayed at home.

5. Thankfully, democracy is now firmly entrenched in Malaysia. It cannot be overrun on the whims of one old man who has admitted to being a dictator when in power. ‎

Datuk Seri Panglima Dr Salleh Said Keruak,‎
Minister of Communications and Multimedia,‎
Malaysia‎

Pasal himpunan Baju Merah yang lagi sikit kehadirannya tu.. tak nak ulas sama ke?

300,000 Berhimpun Dalam Kemuncak Himpunan Baju Merah.. Saksikan!!

Posted: 19 Nov 2016 07:19 AM PST


Kesian jugak aku tengok kumpulan Baju Merah yang diketuai oleh pemimpin UMNO tu hari ni, penat=penat bangun awal pagi, berpanas, berpeluh-peluh berjalan demi Jamal.. tak ada satupun Blog Pro UMNO yang siar cerita mengenai mereka..


Jadi sebagai memartabatkan kebodohan mereka yang telah diperbodohkan oleh pemimpin UMNO tu.. aku siarkan laporan tentang himpunan mereka..

Beberapa hari yang lalu.. berkatalah pemimpin UMNO yang kini lebih popular dengan gelaran Jamal Jamban kebelakangan ini kerana mencipta sejarah sebagai orang yang pertama dalam dunia yang bertamaddun ini mengadakan sidang media dalam jamban..

Katanya Perhimpunan Baju Merah 2.0 hari ini akan mensasarkan seramai 300,000 peserta.

Pemimpin Umno Bahagian Sungai Besar itu mengakui perhimpunan kumpulan itu pada September tahun lalu hanya menarik sokongan orang Melayu, namun kini perkara itu dapat ditangani.

"Bezanya penganjuran kali ini, kita sudah ada persefahaman Melayu, Cina, dan India, dan kita akan turun sekali, bukan macam yang lepas.

"Yang lepas, Melayu sahaja, tetapi perhimpunan kali ini, kami bersama-sama dengan rakan-rakan kami, iaitu daripada orang Cina dan Orang Melayu.

"Saya dah berbincang perkara ini sudah hampir dua minggu, jadi tidak ada masalah dan saya yakin jika perkara ini berlaku, 40 peratus daripada mereka yang hadir adalah daripada orang-orang Cina.

"Kami dah bincang. Kami dah bersedia. Kami serius dalam perkara ini, bukan main-main," katanya kepada pemberita.

Sehingga tengah hari 14hb Ogos 2016, beliau mendakwa terdapat 58,000 individu menyatakan sokongan kepada perhimpunan tersebut daripada hampir 600 NGO di seluruh negara.

Beliau juga berkata sebanyak 50,000 t-shirt Himpunan Merah sudah dicetak dan 5000 daripadanya mula dijual hari ini pada harga RM10 setiap satu.

Bagaimanapun hari ini terrbukti Jamal menipu lagi..

Saksikan kemuncak Himpunan Baju Merah hari ini..


Kesiannya... kah.. kah.. kah...

Negaraku Akhiri Himpunan Bersih 5..

Posted: 19 Nov 2016 04:32 AM PST


Perhimpunan BERSIH5 berakhir kira-kira jam 5.30 petang ini - kurang 30 minit daripada waktu dirancang penganjurnya.


Gagal diadakan di Dataran Merdeka perhimpunan untuk mendesak kerajaan melakukan perubahan sistem pilihan raya dan penambahbaikan demokrasi itu beralih ke kawasan berhampiran bangunan ikonik Menara Berkembar Petronas.

Hujan dan ketiadaan Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah untuk menyampaikan ucapan penutup menjadi sebab untuk penganjur menamatkan perhimpunan.

Bagaimanapun ia tidak berlaku sehinggalah semua orang diajak menyanyikan Negaraku beramai-ramai.

Sebelum itu bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyampaikan ucapan kepada orang ramai.

Menara berkembar itu pernah menempatkan pejabat Dr Mahathir ketika beliau berkhidmat sebagai penasihat Petronas.

Comments (0)