Followers

Nuffnang

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:53 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Bergabung lakukan perubahan politik demi keharmonian negara

Posted: 28 Oct 2016 04:40 PM PDT


Ir Izham HashimIr Izham HashimParti Amanah Negara (Amanah) Negeri Selangor mengajak seluruh rakyat tanpa mengira bangsa dan kepercayaan untuk bersama melakukan perubahan politik melalui gabungan politik Pakatan Harapan.
"Perubahan ini bagi membina negara yang lebih harmoni, bebas dari kongkongan perkauman dan sebarang prejudis terhadap mana-mana penganut agama," kata pengerusi Amanah Selangor Ir Izham Hashim dalam perutusannya sempena Deepavali yang disambut hari ini.
Beliau juga berkata, sempena perayaan ini, seluruh ahli Amanah khasnya dan rakyat Malaysia amnya perlu mengambil peluang ini untuk membina jambatan persahabatan yang lebih erat dengan anggota komuniti India beragama Hindu.
"Ambillah inisitaif bertemu dan bermesra, di samping berusaha memahami budaya dan amalan mereka di dalam kehidupan mereka seharian," katanya.
Beliau juga menyeru agar usaha-usaha kebajikan dipergiatkan bagi membantu golongan yang kurang bernasib baik, terutama di kalangan anggota masyarakat India yang sedang merayakan Deepavali agar mereka turut dapat berkongsi nikmat kemeriahan sambutan hari raya ini.

NAJIB KE CHINA UNTUK PEMBELIAN PERALATAN TENTERA

Posted: 28 Oct 2016 03:27 PM PDT

Image result for china lms navy vessel



Seperti biasanya bagi Malaysia, pembelian peralatan tentera adalah satu keperluan dan juga apabila ianya dilihat sebagai salah satu cara untuk mendapatkan bajet bagi pilihanraya akan datang.Makin dekat pilihanraya, makin banyaklah pembelian senjata dilakukan.Mungkin kebetulan, dan setiap tahun Malaysia membelinya.

Kali ini , kiblat pembelian senjata dilihat tidak lagi ke Barat, namun kembali ke China  juga kerana China dikatakan banyak membantu dan menyokong 1 MBD dalam banyak perkara.LMS adalah merupakan kapal yang membawa helicopter dan merupakan kapal perbagai guna bagi TLDM.


Malaysia dikatakan akan membeli lebih 10 buah  LMS dari negara China.Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat Hishamuddin satu text ucapan telah di keluarkan apabila REUter cuba mendapatkan maklumat mengenainya dilaman FB Hishamuddin Hussein pada selasa.


Hubungan antara Malaysia dan China mencapai kemuncak yang baru pada bulan Disember apabila China datang untuk menyelamatkan Najib dengan $ 2,3 bilion perjanjian untuk membeli aset dana negeri yang dilanda skandal 1MDB, membantu kebimbangan Najib ke atas hutang yang semakin meningkat bagi firma itu.



Najib telah menafikan sebarang salah laku dan berkata Malaysia akan bekerjasama dalam siasatan antarabangsa.


Malaysia dikatakan akan membeli sehingga 10 daripada kapal-kapal misi pesisir dengan kos kira-kira 300 juta ringgit ($ 71.430.000) setiap satu, Malaysia boleh membeli kata Lam Choong Wah, rakan-rakan kanan di REFSA, institut penyelidikan Malaysia. Beliau juga adalah pengarang buku mengenai keupayaan tentera Malaysia.

"Sebenarnya kita boleh membeli ini dari beberapa negara. Tetapi China adalah satu-satunya negara yang telah memberikan sokongan politik bagi Malaysia semasa skandal 1MDB. Ini adalah bayaran balik untuk sokongan politik.


Negara China dikatakan antara negara yang banyak membina senjata sendiri termasuk jet pejuang canggih setanding negara barat.







Sumber dari Business Insider

SKANDAL 1MDB: TUN M KATA WAKIL RAKYAT BN HIPOKRIT

Posted: 28 Oct 2016 07:42 AM PDT

Pesanan Sukri runtun simpati Amanah ziarah pusara Allahyarham

Posted: 28 Oct 2016 07:27 AM PDT


Salahuddin mendengar penjelasan isteri Allahyarham Sukri ketika menziarahi keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi.Salahuddin mendengar penjelasan isteri Allahyarham Sukri ketika menziarahi keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi.
Kisah tragis seorang pemuda, Sukri Saad yang terjatuh dari Jambatan Pulau Pinang Rabu lalu akibat tekanan hidup yang ditanggungnya meruntun simpati Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub untuk mengunjungi pusara Allahyarham.
Salahuddin dan rombongan juga menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri dan bertemu isteri dan keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi Kepala Batas untuk mengucapkan takziah dan simpati yang mendalam.
Jasad Sukri, 38, ditemui pada jam 9 pagi tadi, kira-kira satu batu nautika dari tempat dia dipercayai jatuh dan dibawa ke Hospital Sungai Bakap untuk bedah siasat.
Motosikal, selipar dan telefon bimbit Mohd Shukri dijumpai pada pagi Rabu lalu di tepi jambatan dan ini mencetuskan operasi mencari oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.
Dalam status terakhirnya di laman facebook yang menjadi viral di media sosial, Allahyarham sempat memberi peringatan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya tidak tertipu dengan Umno.
"Yang terakhir buat Presiden Pas, janganlah tertipu dengan pimpinan Umno. Depa wayang jer kata dok sokong Rang Undang-undang (355) yang nak dibawa tu agar pembangkang berpecah.
"Bersatulah kembali menjadi pembangkang yang kuat agar nasib macam aku terbela. Nanti dah jadi kerajaan, media dah di'control' senang nak yakinkan rakyat tentang rang yang nk dibawa tu," ujar Sukri dalam status Facebooknya.
Salahuddin dan rombongan menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri.Salahuddin dan rombongan menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri.
Bapa kepada dua cahaya mata ini enggan berdepan hukuman penjara empat bulan sekiranya didapati bersalah menjual rokok seludup.
Beliau menyatakan tertekan dengan kerajaan yang zalim dan menganggap hukuman berkenaan tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukannya berbanding kes jenayah berskala besar lain.
"Yang pengarah tibai berjuta (ringgit) boleh lepas pulak dengan duit jaminan. Celaka punya pimpinan kerajaan sekarang. Berniaga kedai runcit kampung je bukan untung besar pun, margin cukup nipis dibebani dengan cukai GST lagi.
"Ku tak sanggup lagi menyusahkan orang dengan meminjam duit. Mulaku pilih untuk dipenjara tapi terkenangkan anak nanti digelar anak banduan.
"Ya Allah ampuni dosaku Ya Allah. Ku tahu Kau memahami dan Maha Mengampun. Ku benarkan status terakhirku ini jadi viral untuk beritahu kita dipimpin pemimpin yang zalim," kata peniaga itu lagi.

Pandikar bukan hakim, mantan menteri tak langgar sumpah kerahsiaan – Kit Siang

Posted: 28 Oct 2016 03:53 AM PDT


kit siang
KUALA LUMPUR, 28 OKT: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menegaskan bahawa tindakan tiga mantan menteri kabinet yang membangkitkan kebimbangan mereka mengenai isu skandal 1MDB di Parlimen baru-baru ini tidak melanggar mana-mana sumpah kerahsiaan.
Menurutnya, pandangan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mendakwa mereka melanggar sumpah kerahsiaan hanyalah bersifat peribadi.
"Pandikar perlu tahu bahawa meskipun beliau memegang jawatan tertinggi daripada dalam pejabat speaker, beliau sebaliknya bukanlah seorang hakim yang berkuasa dalam mahkamah undang-undang," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mantan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; mantan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal; dan mantan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Husni Hadzlah dirujuk sebagai individu yang didakwa melakukan kesalahan itu.
Pandikar dalam sidang medianya semalam berkata, kritikan lantang tiga mantan pemimpin dan pemimpin Barisan Nasional itu akan mendedahkan mereka kepada risiko berdepan tindakan undang-undang mengikut Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi (OSA).
"Apabila melanggar sumpah kerahsiaan, bermakna (mereka) tidak beretika dan berintegriti," katanya.
Sebaliknya, menurut Kit Siang yang juga merupakan Ahli Parlimen Gelang Patah, Pandikar adalah pihak yang patut dilihat sebagai tidak mempunyai integriti kerana gagal memahami kepentingan doktrin pengasingan kuasa antara kuasa eksekutif dan kuasa perundangan.
Kenyataan Pandikar itu juga, menurut Kit Siang, menimbulkan persoalan sama ada Speaker mencadangkan agar Peguam Negara dan Ketua Polis Negara untuk mengambil tindakan terhadap trio berkenaan.
"Entah di mana di dunia ini ada Speaker Parlimen yang mencadangkan kepada eksekutif untuk mengenakan tindakan terhadap anggota Parlimen yang merupakan bekas menteri kabinet ekoran ucapan mereka di Parlimen?" soalnya.
Jelasnya juga, tiga mantan menteri itu dilindungi dengan hak keistimewaan untuk bercakap mengenai apa pun perkara di Parlimen, selain perkara-perkara yang melanggar isu sensitif mengikut Akta Hasutan.
"Daripada melindungi anggota Parlimen daripada sebarang pencabulan dari kuasa eksekutif, beliau sebaliknya seolah-olah menyebelahi eksekutif berbanding anggota Parlimen sehingga  mencadangkan supaya eksekutif mengenakan tindakan terhadap mereka," katanya. – Roketkini.com

‘NAJIB TAK SELAMAT, SOROS LOBI AS JAUHI PM’

Posted: 28 Oct 2016 03:51 AM PDT

Ke mana hala tuju PAS selepas dibohongi umpan perpaduan ‘Melayu-Islam’ Umno?

Posted: 28 Oct 2016 03:47 AM PDT


Hadi-PAS-UMNO
Cita-cita peribadi dan misi jemaah adalah sesuatu yang jauh berbeza. Lebih-lebih lagi bila sudah wujud konsensus bersama yang dinamai tahaluf siyasi dalam sesebuah gerakan siasah.
Situasi ini dapat dilihat apabila PAS 'tercicir' dari bahtera Pakatan Rakyat sekaligus menguburkan agenda yang disetujui bersama sebelum ini.
PAS makin tertekan bila kegelojohan cita-cita peribadi 'hudud' atau setidak-tidaknya sekarang, RUU355 telah dipergunakan Umno untuk kepentingan politik mereka.
Persoalan mula timbul. Adakah Presiden PAS tidak fikir panjang sebelum kemukakan usul itu atau sememangnya ia adalah rancangan bersama apabila beliau, senang dilihat mesra dan baik dengan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak.
Ada pihak mengatakan hubungan Hadi dan Najib itu demi 'perpaduan Melayu dan Islam'. Namun, realiti politik tidak memberi ruang untuk itu berlaku memandangkan UMNO yang menjadi nakhoda BN terbukti gagal melaksanakan dasar-dasar adil khususnya dasar-dasar ekonomi mapan yang akhirnya memangsakan golongan pekerja dan miskin – yang kebanyakannya juga 'Melayu Islam'.
Akhirnya, usul RUU355 yang pada mulanya diletak sebagai usul perbahasan nombor empat kini sudah semakin terkebawah. Pimpinan dan ahli PAS yang riuh bertakbir gembira pada ketika ia dimasukkan dalam Aturan Mesyuarat kini pun sudah ada yang berasa curiga.
PAS terus menerima tamparan memalukan apabila Speaker Dewan Tan Sri Pandikar Amin menyatakan bahawa perbahasan RUU355 tertakluk pada kerajaan sama ada mendahulukannya atau tidak. Dalam erti kata lain, hanya kerajaan sahaja yang berkuasa menentukannya.
Malah, jika diluluskan sekalipun dalam perbahasan Parlimen sesi ini, RUU tersebut perlu melalui beberapa lagi sekatan termasuk sebelum perbahasan mengenainya diteruskan.
Kini, PAS semakin terhimpit dalam permainan Umno yang mengatasnamakan 'Perpaduan Melayu dan Islam' yang sebenarnya sangat abstrak dan longgar. Mengapa terlalu mudah PAS termakan umpan Umno?
Sepanjang polemik 'hudud' dan RUU355 ini, kita telah melihat banyak korban besar berlaku. Anasir pro-Umno di dalam PAS yang senyap-senyap berkempen bahawa 'pendekatan melalui Pakatan Rakyat merugikan PAS' sebelum ini, sudah memecahkan gerakan Islam tersebut dan merugikan tahaluf siyasi dalam PR yang amat digeruni BN.
Polemik ini juga telah memberi mudarat kepada rakyat negara ini khususnya umat Islam akibat gejala takfiri dan label melabel oleh pemimpin akar umbi PAS terhadap mereka yang tidak meyokong RUU355 tersebut.
Sedang PAS semakin terhimpit dalam ruang lingkup hitam putih dan Umno. Gemblengan baharu oposisi melalui Pakatan Harapan semakin utuh dan berkesan dengan prinsip wahdatul fiqh wahdatul 'amal (kesatuan fikrah dan kesatuan amal) untuk Malaysia yang lebih baik.
Hanya masa yang menentukan halatuju PAS selepas ini. Mungkin inilah yang dipanggil orang, yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran, kena tipu sampai ke sudah. 

Comments (0)