Followers

Nuffnang

waadat

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 2:07 PTG | Posted in

sumber :-

waadat


Gigi gigi roda

Posted: 06 Sep 2016 07:52 PM PDT

Titipan #019

Assalamualaikum.

*Mukadimah*

Apabila saya tulis panjang2, ada yg komen tak sempat nak baca. Yg lebih 'direct' (telus?) akan tanya, ada ke yg nak baca?

Maka saya ubah cara. Saya tulis panjang2 tapi saya kerat2 jadi bahagian yg kecil dan saya cadang utk pos setiap hari.

Tiba2 saya rasa bukan shj menjadi seorg yg kedekut malah seolah merendah2kan org yg mahu menghadam.

Lebih penting dari itu, saya tidak mahu timbul salah tafsir kerana bahan yg diterima belum lengkap.

Maka saya ambil keputusan utk hidangkan semua sekali utk anda tatap. Saya ambik pendekatan iaitu beri seekor ayam dan siapa suka peha, makan peha, yg gemar dada ambik dada, manakala yg suka hati jgn la ambik hati.

*Cerita Gambar Semalam*

Kata org gambar mampu menceritakan segalanya. Saya tambah sikit dan ubah sikit "...menceritakan macam2 tanpa arah."

Maksudnya, lain org lain yg ditafsir. 1000 org yg belek, 1 juta huraian boleh kita dengar.

Saya dapat gambar itu apabila saya taip 'mesin' dalam google. Rupa2nya apabila saya taip 'gear'pun gambar yg hampir sama muncul.

Samada gear atau mesin, ia hanyalah nama utk kita kenal.  Lbh krg sama macam kita letak nama pada anak2 kita. Tapi itu nama khas. Mesin nama am.

Berbalik pada gambar yg saya kutip itu, kita nampak pada beberapa roda diletakkan ikon manusia. Kalau saya boleh edit gambar itu saya akan letak ikon haiwan, pokok, batu dll pada setiap roda kecil di situ.

Itulah kita. Bahkan kita juga adalah salah satu roda kecil antara sekian byk roda ciptaan Allah. Semua di sekeliling kita bukanlah sekadar objek kaku dan mati. Ia adalah sebahagian diri kita. Jika roda2 di sekeliling kita sompek atau rosak maka akhirnya kita juga jadi tak berfungsi.

Maka jika berlaku demikian, yg mana nak kita baiki dulu?

*Yg Menitip vs Yg Menatap*

Apabila org menitipkan gambar, mereka akan sertakan tajuk atau sedikit penerangan. Jika tidak, org yg menatap gambar tu akan merapu dan merepek yg bukan2.

Baca baik2, ada dua istilah di situ iaitu menitip dan menatap.

Jgn fikir apa yg kita titip itu juga yg si penatap nampak. Selalu jugak..
Lain yg kita tampil, lain yg ditafsir.
Lain yg kita cakap, lain yg ditekap.
Lain yg kita ungkap, lain pula yg diserkap.

Itu salah satu sebab kita kena ada mazhab. Kecualilah kita dah setaraf imam maliki, hanafi, hambali, atau syafie.

Imam ghazali pun tak berani buat mazhab sendiri. Imam ghazali tak baca quran kah? Atau beliau tak faham bahasa arab?

Banyaknya mazhab bukan utk kita menuduh kelompok lain salah sebaliknya membuktikan kita sedia berbeza pendapat dlm soal tertentu.

Kalau nak buat mazhab sendiri, silakan. Kalau tak nak ikut mana2 mazhab pun boleh tapi kalau sesat camana?

*Cermin Diri*

Sekrg belek semula gambar itu. Apa yg anda lihat? Roda? Manusia? Pokok? Haiwan? Apa2 sahaja lah.

Itu semua adalah benda2 yg melingkungi hidup kita. Mereka setiap masa berinteraksi dan bertindak balas dgn kita dan akhirnya membentuk diri kita. Secara umumnya begitu lah. Tapi klu anda boleh jadikan semua itu tidak berbekas pada diri anda, anda memang handal.

Handal pun banyak maksudnya. Pencuri pun dikatakan handal. Handal mencuri. Pendekar pula lain handalnya.

Apa yg nak saya sampaikan ialah setiap di sekeliling kita adalah faktor yg menjadikan siapa kita. Dan kita juga adalah salah satu faktor yg membentuk diri mereka.

Mereka adalah cermin diri kita dan imej yg muncul pada cermin di hadapan kita adalah diri kita sendiri.

*Di Belakang Skrin*

Ada pula org kata, sekeping gambar lebih baik drpd 1000 patah perkataan. Sebenarnya ia bermaksud dlm konteks seluas frame atau skrin hp anda shj.

Dlm kehidupan pun begitu juga. Apabila org tunjukkan sekeping gambar, kita kena sedar banyak benda lain ada di sekeliling gambar itu yg tak muncul pada skrin. Namun ia adalah sebahagian faktor yg menjelmakan gambar itu.

Lihat semula gambar pada hp anda itu. Apa yg ada di luar hp anda? Ada jari dan tangan anda. Pada jari ada cincin dan pada tangan ada jam dan/atau gelang.

Lihat ke luar lagi. Barangkali ada meja dan di atasnya ada kertas atau gelas dan piring roti canai yg tak bersisa.

Lihat pula di sekeliling. Ada apa dan siapa? Hati2, barangkali ada yg sdg memerhatikan anda atau sdg mengharapkan sesuatu dari anda.

Cuba anda berinteraksi dgn benda2 itu tapi jgnlah bercakap dgn gelas. Kalau anda belum kahwin, nti takde yg nak jadikan pasangan. Yg nak kawin lg pun elok jgn buat.

Tolak gelas itu dgn kasar. Apa akan jadi? Nak lagi baik kesannya, tolak gelas itu hingga jatuh ke lantai. Anda akan dapati bukan shj gelas itu yg menjerit bahkan tuan kedai juga silap2 ikut bertempik.

Demikianlah realiti hidup kita. Anda buat, anda dapat. Dan balasan itu bukan shj datang dari objek yg anda buat tapi boleh juga datang dari org lain.

Malah kadang2 yg tak berkenaan pun ikut masuk campur.

*olehSebab makaAkibat*

Bolehkah kita jadikan roda2 yg bergigi itu sbg analogi pada siloturrohim? Setiap roda bukan shj bersentuhan bahkan berkait dan saling menggerakkan antara satu sama lain.

*Penutup*

Apabila saya menghantar gambar roda lewat mesej *Titipan #016* saya terima beberapa respon segera.

Saya percaya ramai lg yg dpt mengagak arah bicara saya meski hanya melihat  gambar tsbt pada kali pertama. Ibarat kata org sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya.

Walaupun anda dah tau, saya nak tulis jugak. 😎

*Coda*

Saya sdg membuat ujikaji ke atas diri saya sendiri satu ayat yg pernah saya baca: jika anda ingin berjaya, anda perlu jayakan org lain terlebih dahulu.

Ujikaji ini bermula sekitar 1993 masa saya baru belajar berniaga dan sampai skrg belum selesai.

Wallahu'alam.

Cheguman.
0194402211.
noorazmanaminudin@gmail.com

Comments (0)