Followers

Nuffnang

waadat

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 2:05 PTG | Posted in

sumber :-

waadat


Melaka dijajah atau tidak?

Posted: 15 Sep 2016 06:46 AM PDT

Di atas reruntuhan kota melaka kita bina putrajaya.

Retorik atau realiti?
Mari kita semak sejarah. Alaa, sejarah darjah 5 je pun.

1511 portugis datang dengan kapal buruk dan senjata api yg kerajaan china dan kebanyakan negeri di kepulauan melayu tak nak guna lagi.

Dan, mereka menang. Ha3x... jenaka apakah ini?

Menggalas Angan
Portugis dtg dgn 3 impian iaitu menawan *pusat dakwah Islam di nusantara*, *memusnahkan pusat pentadbiran empayar Islam*, dan *melumpuhkan pusat perdagangan antara bangsa* yg selama ini .memegang urat nadi pelabuhan Venice mereka.

Oleh kerana malu untuk berpatah balik walaupun melihat kekuatan tentera dan persenjataan empayar Melaka, akhirnya portugis berjaya juga masuk ke tengah kota melaka.

Entah siapa yang mengisytiharkan portugis menang saya tidak tau tapi yang nyata, kesultanan melaka berakhir di situ.

Oh ya, sebelum saya terlupa. Kawasan yg meliputi semenanjung tanah melayu dari selatan siam hingga ke singapura, kepulauan riau, sebahagian borneo, sebahagian sumatera dan sedikit pulau jawa dulunya di kenali sebagai empayar MELAKA. Ini bukan cerita negeri melaka yang ada sekarang.

Feringgi Diperdaya
130 thn org portugis terkurung dlm kota afamosa. 3 impian besar tinggal angan2 shj. Pernah org2 feringgi itu hampir kebuluran setelah dikepong selama 3 bulan dari segenap penjuru.

Apa bodoh benarkah orang melayu ketika itu tidak mahu menyerang dan membelasah feringgi yang tinggal nyawa-nyawa ikan?

Saya tidak mahu menjadikan mesej panjang ni sarat dengan angka dan fakta. Anda boleh cari sendiri guna google.

Cuma saya nak ajak anda merenung:

Realitinya Begini
Dari 1511 hingga 2016 berapakah jumlah org serani di malaysia dan berapa ramai org melayu yg dikristiankan? Ertinya, misi keagamaan portugis gagal 99.99999%.

Benar, masjid Kampung Hulu hanya dibina pada zaman belanda tapi itu masjid di dalam kota melaka. Yang di luar? Tak solat jumaatkah orang melaka selama 200 tahun?

Sejak 1511 hingga belanda masuk 1641, kawasan semabok dan klebang pun portugis tak berani jijak. Pemerintah jenis apakah tu?

Buktinya? Kalau dah takde bukti binaan kristian di situ maka memang lah tiada apa nak dijadikan bukti.

Dan, jika orang feringgi hampir kebuluran 3 bulan terkurung dalam tembok afamosa, kekayaan apa yang mereka kecapi? Pernah dengar orang kaya dan berkuasa kebuluran? Kalau tak lalu makan sebab sakit tu lain la.

Pendapat saya, portugis hanyalah dijadikan alat untuk meminggirkan kesultanan melaka. Rakyat jelak dan kecewa. Org melayu sendiri membuang keturunan parameswara kerana dilihat mengkhianati amanah yang dipinjamkan.

Cuma orang melayu gagal mengawal impaknya sehingga pihak lain terluang mengambil kesempatan.

Lahirnya negeri-negeri kecil
1511, sultan melaka lari ke kampar. Seorang puteranya dibawa ke perak dijadikan sultan dan seorang lagi mengasaskan kerajaan johor.

Kedah, selangor, pahang, terengganu, kelantan dan beberapa wilayah lain berlepas diri dan bernegeri sendiri-sendiri.

1641 belanda datang namun jadi kera sumbang. Beberapa perjanjian (mou) dgn negeri lain tinggal di atas kertas sahaja. Contohnya perjanjian perdagangan dengan sultan kedah dan perak yang tak pernah orang melayu hormati.

Alaa... belanda bukan boleh buat apa-apa.

Namun perjanjian london 1824 hampir melumat terus bangsa melayu di nusantara. Kepulauan melayu dikerat dua oleh inggeris dan belanda.

Kesannya, saudara kita dari seberang yang datang mencari rezeki di semenanjung kita gelar Mat Indon.

Maka terburailah siloturrohim atas prinsip sempadan negara. Ok, tak lah sampai begitu. Namun lebih kurang begitu lah.

Kaca Jatuh Ke Batu
Pernah ada usaha menyatukan semula nusantara namun apalah sangat yg boleh dibuat bagi mencantum gelas kaca yg telah bersepai.

Akhirnya orang melayu di kepulauan riau, jawa, sumatera dan sekitarnya merdeka sendirian dan khalifah diganti Mr Presiden.

Biar begitu negeri-negeri di semenanjung tidak putus semangat dan usaha. Para pemimpin dan ulama dapat juga memujuk dan melentur rasa ego dan sombong diri raja2 melayu utk membentuk negara baru yang dinamakan Persekutuan Tanah melayu.

Alhamdulillah, ia masih mengekalkan nama tanah melayu.

Berkongsi Rumah
Org melayu terpaksa bersetuju membenarkan tanah melayu dikongsi bersama imigran yg dibawa masuk oleh inggeris tapi dgn syarat mesti dibezakan hak org melayu dgn mereka. Tuan rumah tetap tuan rumah.

Itu meterai yg tak boleh dirungkai. Muktamad sampai qiamat. Entah lah, berapa lama lagi boleh dipertahan.

Hmm... dah panjang sgt ke? Sikit lagi.

Usaha Mengembalikan Empayar Melaka
1963 kita cuba luaskan lagi wilayah. Untung2 boleh jadi macam empayar melaka. Singapura, sabah, sarawak, dan brunei dipelawa. Saat akhir brunei menarik diri namun kita berjaya meluaskan persekutuan.

Dan kita namakan ia sebagai Malaysia.

Malaysia itu ISLAM.
Malaysia asalnya dieja dlm tulisan jawi dan apabila diterbalikkan rupa2nya menjadi *ISLAM*. Saya percaya dan saya ada hujah mengenainya. Namun biarlah saya cerita lain kali. Tun Dr Ismail faham.

Tak cukup dgn ejaan, dimaktubkan dlm perlembagaan bertulis pada Perkara 3 bahawa "agama bagi persekutuan ini ialah Islam".

Oleh kerana tiada paksaan dlm Islam maka kaum2 lain dibenarkan mengamalkan ajaran asal mereka dengan syarat tidak menyinggung perasaan atau mengganggu ummat Islam. Istilahnya, 'dengan aman dan damai'.

Ia dicatatkan dlm perlembagaan, Perkara 3 dalam baris yang sama. Bukan saya reka2.

Saya ingin sambung lagi iaitu Islam dlm rukunegara tapi saya taknak dera anda sampai tertidur.

Wallahualam.

Comments (0)