Followers

Nuffnang

Anak Sungai Derhaka

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:52 PG | Posted in

sumber :-

Anak Sungai Derhaka


Mahathir Bertemu Anwar, Kesannya Kepada Pengundi Veteran Tidak Pengundi Muda - Penganalisis

Posted: 08 Sep 2016 03:42 AM PDT


Pertemuan antara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan memberikan kesan yang cukup mendalam kepada pengundi muda.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani Berkata, ini kerana pengundi muda tidak melihat pergolakan reformasi yang berlaku pada tahun 1990-an terdahulu.

Katanya,pertemuan itu sebaliknya lebih memberi kesan kepada pengundi berumur 40 tahun ke atas yang menyaksikan sendiri drama politik di antara Mahathir dan Anwar.

"Pertemuan tersebut tidak akan beri kesan kepada orang muda. Mereka tidak nampak kepentingan mereka menerusi pertemuan tersebut.

"Sebaliknya orang muda akan lebih berminat dengan apa yang Mahathir dan Anwar akan tawarkan (sekiranya ada) kepada mereka," katanya kepada Sinar Online.

Sebelum ini, kehadiran Mahathir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dikatakan sebagai tanda sokongan terhadap permohonan Anwar bagi mencabar Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2016 menarik perhatian banyak pihak apatah lagi kedua-duanya bersalaman selepas 18 tahun bermusuhan.

Ketika diminta mengulas soal kehadirannya ke persidangan itu, Mahathir menafikan soal berbaik-baik namun mengulang beberapa kali kehadirannya ada kaitan dengan akta tersebut.

Azizuddin ketika mengulas perkara sama berkata, BN sepatutnya risau dengan pertemuan yang diadakan antara Mahathir dan Anwar memandang mereka mempunyai pengaruh mereka tersendiri.

"Saya tak rasa mereka akan tergugat tetapi mereka perlu risau kerana keduanya bawa dasar perjuangan yang mahu jatuhkan BN.

"BN perlu ambil perhatian dan rangka strategi untuk menawan kerajaan menjelang PRU yang akan datang," katanya lagi.


Mahathir Salam Anwar, Noh Omar Pulak Yang Sakit Hati.. Kenapa?

Posted: 07 Sep 2016 11:56 PM PDT


Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Tan Sri Noh Omar melahirkan rasa lucu dengan 'lakonan Hindustan' oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertemu dengan bekas timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Malah, Noh turut mempersoalkan kewajaran Mahathir berbuat demikian memandangkan negarawan itu sebelum ini pernah mengeluarkan pelbagai kenyataan mencerca Anwar dan memecatnya daripada jawatan timbalan perdana menteri serta timbalan presiden Umno.

"Saya ketawa tengok lakonan. Kita nak tanya Tun (Dr) Mahathir, yang mana betul kenyataan dia pasal Anwar? Adakah waktu dia jadi perdana menteri dulu sehingga Anwar dipecat atau sekarang?

"Mana satu yang betul? Dulu dia (Mahathir) kata Anwar tak betul sampai dia dipecat. Ini dia nak jadi partner pula.

"Saya ketawa tengok lakonan ni. Ini lakonan Hindustan," kata Noh sambil ketawa.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan forum perumahan dan hartanah di Petaling Jaya hari ini.

Pada sidang medianya itu, Noh menafikan kenyataan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali yang mendakwa Umno kini gelisah selepas pertemuan kedua-dua bekas pemimpin tersebut.

Sebaliknya, kata beliau, pembangkang sebenarnya yang sedang gelisah selepas pelbagai percubaan untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri tidak berjaya.

"Pembangkang yang gelisah kerana dia buat macam-macam cara nak jatuhkan perdana menteri dan semuanya gagal.

"Deklarasi Rakyat dah terbukti rakyat tolak kerana pilihan raya di Sarawak, Sungai Besar, Kuala Kangsar - BN menang besar. Isu DOJ perdana menteri dah jawab, dia nak ambil proses mahkamah dan kita tunggu.

"Tak puas hati, tubuh parti baru. Sekarang nak berbaik dengan Anwar.

"Jadi pembangkang yang gelisah. Kita tak gelisah. Perdana menteri masih lagi meneruskan kerja untuk membela rakyat," katanya.

Selasa lalu, Mahathir yang juga bekas perdana menteri selama 22 tahun hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menyatakan sokongan terhadap permohonan Anwar bagi mencabar Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2016.

Langkah itu dilihat sebagai sokongan moral terhadap Anwar kerana kedua-dua pemimpin itu kini menentang akta itu dan menolak kepimpinan Najib.

Mahathir memecat Anwar pada September 1998 atas dakwaan penglibatan dalam kes liwat, yang kemudian membawa kepada kes mahkamah lapor Malaysiakini


Tugu Helang Bukan Guna Untuk Solat, Kata Menteri UMNO?

Posted: 07 Sep 2016 08:00 PM PDT


Dalam hal ni aku sokong kenyataan Mufti Perak sepenuhnya walaupun aku suka mempertikaikan kebanyakkan kenyataan dia yang berbaur politik.. walaupun dia enggan komen pasal tugu di Langkawi tu..

Play save lah tu... dalam berani ada juga takutnya.. tapi tak apa, apa yang dia nyatakan itu jelas.

Orang kata tugu helang kat Langkawi tu ialah ikon pelancongan.. betul ke ikon?.. kalau setakat nak pi tengok patung helang tu.. aku rasa pelancong dari luar negara tak akan buang duit, buang masa nak pi tengokpun..

Baik mereka ke Mesir atau lain-lain negara di Asia Barat tu.. lagi banyak patung-patung yang bernilai sejarah yang ada..

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, ketika dihubungi Astro AWANI menjelaskan, membina replika atau tugu menyerupai benda hidup sememangnya dilarang.  
"Apa sahaja benda hidup, kecuali pokok, tidak boleh dibina sebagai replika atau tugu jika ia dibuat dalam keadaan yang lengkap semua anggota," kata Harussani.  
Diminta pendapat jika tugu yang dikenali sebagai ikon pelancongan seperti yang terdapat di Pulau Langkawi perlu dirobohkan, beliau enggan memberikan komen.  
"Yang perlu difahami, yang dilarang tetap dilarang," tambahnya. lapor AstroAwani di SINI

Yang dilarang tetap dilarang!!.. tapi ada pulak Menteri dari sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Bangsa dan Agama yang sudah tentu berugama Islam mempertikaikannya..

KUALA LUMPUR, 6 Sept ― Datuk Seri Nazri Aziz enggan ambil berat pendapat agamawan bahawa tugu berbentuk helang di Langkawi merupakan haram di sisi Islam.  
Menurut menteri pelancongan dan kebudayaan, tiada masalah berkenaan tugu replika helang di Dataran Lang itu kerana ia bukanlah digunakan untuk tujuan keagamaan.  
"Itu adalah pandangan dia, tidak wajar untuk memberi sebarang komen. "Sebagaimana yang kita semua tahu, kita tidak menggunakan patung untuk bersolat," kata beliau kepada mStar semalam.

Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim baru-baru ini berkata memasang replika helang sebagai mercu tanda adalah haram kerana ia menyerupai bentuk haiwan hidup. 
Dalam sebuah akhbar, Zamri mendakwa telah menerima surat rasmi daripada pihak berkuasa tempatan yang tidak dinamakannya yang bertanyakan hukum membuat replika burung helang untuk tempat berkaitan binatang itu.  
Ekoran itu, Persatuan Pelancongan Langkawi telah membantah sebarang cadangan merobohkan replika raksasa helang itu, mendakwa replika setinggi 12 meter yang terletak di Dataran Lang di sini telah menjadi tarikan pelancongan utama sejak lebih 20 tahun lalu.  
Pejabat Mufti Kedah juga menyatakan akan berbincang dengan majlis jawatankuasa fatwa terlebih dahulu jika terdapat gesaan supaya tugu helang di Langkawi dirobohkan atas faktor haram dari sudut agama lapor MMO

Bila hal berkaitan agama difikirkan secara lojik akal saja.. jadi macam tu laa...


Comments (0)