Followers

Nuffnang

waadat

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 2:12 PTG | Posted in

sumber :-

waadat


Yang menang dan yang kalah

Posted: 19 Aug 2016 10:01 AM PDT

Akhirnya Lee Chong Wei menang atau dlm ayat lainnya, Lin Dan kalah di olimpik rio.

Mahu menangis atau ketawa?

Saya tak anti sukan. Bersukan ni bagus. Riadah. Sihatkan tubuh badan.

Sukan mula menjadi rosak apabila dijadikan pertandingan. Sukan tambah merosakkan lagi apabila ia berbentuk perlawanan, yakni mengalahkan pihak lawan.

Tidak anehkah meraikan kejayaan di atas kekecewaan insan lain tanpa rasa bersalah?

Saya lebih gemar muzik. Semaklah mana2 lagu. Ia memujuk, menghiburkan, dan memberi inspirasi.

Saya ingat lagi kata ustaz Ismail Kamus dlm satu ceramah masa saya remaja; muzik macam pisau. Masa tu saya faham, tapi faham yg sesuai dgn usia saya masa tu la.

Dlm satu hari berapa ramai guna pisau utk buat kerja yg baik2? Berapa ramai dlm kg, dlm daerah, dlm negeri, dlm negara, dan dlm dunia yg guna pisau utk potong sayur & buah utk dijadikan makanan? Berjuta2 org la kan? Mmg itupun gunanya pisau.

Berapa ramai pula yg guna pisau utk cederakan atau bunuh org? Dlm bulan ni berapa ramai org kampung anda kena bunuh dgn pisau?

Secara semulajadi, pisau adalah utk kebaikan sehinggalah manusia sendiri yg menyalahgunakan.

Begitu juga muzik. Klu ada pemuzik yg ambil dadah, itu masalah dia. Klu ada penyanyi yg buka baju masa menyanyi, tu sbb dia rasa bakat dia dlm muzik tak cukup bagus.

Budaya menewaskan pesaing utk muncul juara tak abis dlm sukan je. Ia melarat dlm kehidupan termasuk pendidikan dan perniagaan. Manusia terdidik betapa utk menang kita perlu kalahkan org lain. Klu takde org nak dikalahkan maka diri sendiri dijadikan pencabar.

Saya bukan ustaz tapi saya rasa cara tu bukanlah ajaran Islam. Dlm perang tu lain la. Dah namapun perang.

Dlm Islam ustaz ajar kita buat apa shj kerana Allah. Dlm hubungan sesama manusia kita disuruh menolong, bukan menjatuhkan.

Di balapan, murid2 diajar supaya mengalahkan pelari lain utk menang. Yg berjaya mengalahkan semua pesaing dijulang dan diberi hadiah. Diisytihar sbg juara dan diraikan dgn meriah.

Yg kalah berteleku di tepi gelanggang melayan kecewa. Tak cukup lagi, dikutuk dan dipersenda.

Dlm sukan berpasukan spt bola sepak kanak2 diajar supaya bekerjasama menewaskan pasukan musuh. Kalau boleh, kalahkan mereka seteruk2nya tanpa ampun. Kill or to be killed.

Strategi diatur termasuklah dgn memanipulasi peraturan supaya nampak halal.

Dalam kelas, murid dijanjikan siapa yg dpt nombor 1 akan dpt hadiah. Maka anak2 manusia berlumba lagi dan saling kejar mengejar, bahkan kdg2 melalui tipu muslihat.

Sekali lagi kita bergembira meraikan seorang juara tanpa sedar 29 murid lagi sdg kecewa.

Penyakit dengki khianat pun bercambah. Kita yg menyuburkan.

Slps itu kita sibuk memperbetul keadaan. Padahal lebih buruk dari tikus membaiki labu.

Kita bercakap pasal sharing tapi kita sendiri amat bimbang utk berkongsi.

Kita bukan lg fokus menyelesaikan masalah sebaliknya mencipta masalah dan mengambil upah menyelesaikan masalah yg kita reka.

Dan kita tak malu mengaku sbg juara pembantu manusia.

Salam,
Cheguman.
+60194402211
Facebook.com/noorazmanaminudin

Comments (0)