Followers

Nuffnang

Duke of UMNO

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 1:47 PTG | Posted in

sumber :-

Duke of UMNO


KALAU SUARA ANAK MUDA, BERANI, LANTANG, MAKA SEMUA BETUL?

Posted: 27 Aug 2016 02:13 AM PDT


Hari ni khabarnya ada adik-adik yang buat demo kat KL.. konon tunjuk perasaan suruh polis tangkap MO1... Depa saja tak mau sebut nama Najib walau sebenarnya depa memang MO1 tu sebagai Najib Tun Razak... 

Ada pulak tulisan kat portal kaki spin tu yang kata demo tu adalah luahan "suara anak muda".. Kononnya anak-anak muda tu "berani" dan "lantang bersuara".. Amacam hari ni demo, dik? Best? Dapat apa? heheheheeee... baru 1st time ke? heh!

Rupanya, "anak muda" bertudung tu bukan saja belajar kat UM.. malah sekolah kat Sekolah Demokrasi kendalian DAP, Institut Kajian Dasar (IKD)... "hebat" jugak la diaaa... heh!

Maka bila anak muda bersuara, maka apa yang dia kata semuanya betul? Suara anak muda tu semuanya betul ke? 

Kalau anak muda tu bersuara kata makan taik tu sedap, maka betul? Kalau depa kata LGBT tu bagus, maka betul kat depa? Kalau depa kata seks sebelum nikah tu hak asasi manusia, maka kata depa benar dan perlu diikut?

Bila "berani" dan "lantang" bersuara, maka apa yang diberanikan tu dan dilantangkan tu semuanya betul? Pakai law mana ni? 

Asalkan berani saja, maka betul? Kalau anak muda tu berani pijak kepala, ludah muka kita, maka betul tindakan tu? Cakap lantang pun betul? Kalau dia lantang maki hamun, maka dia semua betul? Sapa ajar macam tu?

Saya nak tanya, lulusan Azhar, lulusan Oxford, Yale, Cambridge, Havard yang hebat-hebat semua tu betul-betul belaka ke? 

Ada lulusan Azhar yang masuk Syiah dan sertai militan. Ada geng Oxford yang teruk kena "belasah" time Pak Lah dulu. Ada yang graduate dari Yale yang aties, ada lulusan Cambridge yang sokong LGBT, ada yang pegang PhD Harvard tapi murtad... maka depa semua betul dan kita patut ikut?

Come on la bro.. heh!

P/s: Dik... "ilmun bi laa amalin, laa tastafiidu bihi, wa laa tufiidu fa tamdhi khaa'ibal amali".. cari maksud syair Arab tu... 

"SEMUA NAJIB BUAT, SALAH", "SEMUA TUN M BUAT SALAH"

Posted: 26 Aug 2016 07:35 PM PDT


Semalam, saya ada membaca status seorang sahabat baik yang menulis pendek di Facebook. Apa yang dia tulis? Dia tulis; 

Orang Mahathir: "Semua Najib buat salah"
Orang Najib: "Semua Mahathir buat salah" 
Bosan!

Saya amat bersetuju dengan kenyataan sahabat ini. Dan sebenarnya, saya dah agak lama mempunyai masalah yang sama macam yang dia kata tu... BOSAN!

Ya, Saya bosan dengan keadaan begitu. Apa yang Najib buat semua salah. Apa yang Tun M buat semua salah. Bosan gilaa.. Taksub sangat ke sampai ke tahap pemikiran begitu? 

Najib atau Tun M tak sempurna bro. Yang sempurna ni hanya Rasulullah SAW saja. Malah para sahabat pun tak sempurna, inikan pula kita golongan aakhir mutaakhirinnn...

Rasulullah SAW dulu pesan jangan taksub, jangan pecah belah.. tapi kita pulak terlebih bijak taksub pada pemimpin dan sanggup pecah belah ummah kerana POLITIK..?

Pada saya, tidak semestinya Najib atau Tun M betul semuanya dan salah semuanya. Paling penting, kita pun dok tuding jari kat orang, kita sendiri pun tak betul semuanya. Obses sangat sampai ada yang bertekak siang malam, melarat sampai nak bertumbuk bagai... apahal?

Perkara yang kita rasa betul, kadang kala tidak betul di pandangan orang. Begitu juga dengan pendirian, kalau kita rasa pendirian kita benar, mungkin salah di pandangan orang. Itu terpulang pada andaian dan pandangan masing-masing la.. agree to disagree, tapi bukan macam DAP dan PAS..heh!

Tun M ada buat perkara-perkara yang betul. Najib pun ada buat perkara-perkara yang betul. Tapi, tak semestinya semua yang depa buat tu betul, ada juga yang salah...

Ustaz saya ajar dulu, kalau nak tegur orang, kenalah tegur cara berhikmah dan bijaksana. Nak tegur kawan, tak sama dengan cara nak tegur mak kita. Nak tegur isteri, tak sama cara nak tegur anak kita. Nak tegur pemimpin, tak sama macam cara kita nak tegur budak-budak hingusan...

Maka sebab tu ada teguran yang diterima baik dan yang ditegur tu berubah selepas ditegur. Dan disebabkan cara menegur tu jugak, maka ada yang lebam biji mata, patah riuk dan dihadiahkan maki hamun... 

Saya pun mengaku diri saya tak perfect. Malah jika ada hujah atau bukti yang berjaya convince mengatakan saya silap, saya sedia mohon maaf dan ubah pendirian. Apa nak malu? Malu untuk minta maaf dan berubah kepada yang lebih baik? Kita manusia biasa bro... 

Jadi, saya harap, berhenti la dari dok kata "Najib semua betul" atau "Tun M semua betul". Tu dah tahap Rasulullah SAW dah tu... Dah tak betul dah tu...tu jer... heh!

Comments (0)