Followers

Nuffnang

RAKYAT MARHAEN

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 10:21 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Bukan sekat kebebasan, pindaan akta pastikan Majlis Peguam telus, kata Peguam Negara

Posted: 03 Jul 2016 10:20 PM PDT


Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi AliPeguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali
Keputusan kerajaan meminda Akta Profesion Undang-undang 1976 (Akta 166) bukan sama sekali bertujuan untuk menyekat kebebasan Majlis Peguam daripada terus mengkritik kerajaan.
Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali berkata demikian ketika mengulas dakwaan berkenaan dengan menggunakan pindaan terhadap Akta Hasutan 1948 tahun lalu sebagai contoh kesungguhan kerajaan.
"Sebagai Peguam Negara, saya amat bersetuju dengan keputusan ini (pindaan Akta 166). Setelah tujuh tahun memegang jawatan pegawai dalam Majlis Peguam, saya cukup faham selok-belok ia beroperasi," ujarnya dalam artikel beliau yang di Berita Harian Ahad semalam.
Menurut Apandi, kerajaan tidak berniat untuk mengawal perjalanan Majlis Peguam sebaliknya mahu badan peguam itu lebih telus dan demokratik berbanding pada masa ini.
"Mempertahankan keadilan tugas mulia, tetapi keadilan untuk siapa?"
"Apakah pendapat Majlis Peguam mewakili sebilangan atau seluruh ahli Bar Malaysia?" soalnya merujuk pada Seksyen 42 (1) (a) dan (d) Akta 166 berkaitan tujuan Bar Malaysia.
Beliau berkata, pihaknya tidak hairan apabila dimaklumkan terdapat urusan Majlis Peguam dilakukan secara tersembunyi selain wujud ahli Bar Malaysia yang tidak didedahkan dengan perkara tertentu.
Menurutnya, paling menjadi isu dalam Majlis Peguam ialah peruntukan Seksyen 50 (1) Akta 1666 yang menyebut bahawa pemilihan tahunan bagi 12 ahli Majlis Peguam hendaklah dengan undi pos.
"Malang sekali bagi sebuah badan yang menentang penggunaan undi pos dalam sistem pilihan raya negara sebagaimana diperjuangkan oleh Bersih masih menggunakan undi pos dalam pemilihannya sendiri," ujarnya lagi.

Penurunan Kuasa: Adenan jumpa PM hari ini

Posted: 03 Jul 2016 10:09 PM PDT

Antara yang dibincangkan ialah penurunan kuasa, Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan, Perjanjian Malaysia 1963, Akta Malaysia dan Laporan Suruhanjaya Cobbold.
adenan-najib
PUTRAJAYA: Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem hari ini bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pejabat Perdana Menteri di sini.
Kenderaan rasmi yang membawa Adenan dilihat memasuki bangunan Perdana Putra, yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri, pada 9.05 pagi untuk pertemuan itu yang dijadualkan pada 9.30 pagi.
Kenderaan yang dinaiki Adenan kelihatan keluar dari perkarangan Bangunan Perdana Putra pada 10.45 pagi.
Beliau hanya melambai ke arah media yang menunggu sejak 8.30 pagi untuk mendapatkan maklum balas beliau mengenai pertemuan itu.
Pejabat Ketua Menteri ketika dihubungi berkata kenyataan rasmi berhubung pertemuan itu mungkin akan dikeluarkan dalam masa terdekat.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan Pejabat Ketua Menteri semalam, perkara yang dibincangkan pada pertemuan itu adalah mengenai penurunan kuasa, Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) dan cadangan-cadangan, Perjanjian Malaysia 1963, Akta Malaysia dan Laporan Suruhanjaya Cobbold.
Menurut kenyataan itu lagi, Adenan juga menyerahkan dua memorandum kepada Najib mengenai pendirian kerajaan negeri berhubung perkara berkenaan.
Pada 21 Januari lalu, Adenan yang mengambil alih tampuk kepimpinan Sarawak daripada Tun Abdul Taib Mahmud sejak Februari 2014, menyenaraikan 13 perkara yang dipersetujui oleh kerajaan persekutuan dalam penurunan kuasa pentadbiran kepada kerajaan negeri.
Read More / Baca Lagi >>

Apa lah Mufti Harussani ni. Ada ke patut kata PAS macam tu. Tak baik !!!

Posted: 03 Jul 2016 10:01 PM PDT


Dulu Lain… Sekarang Lain…
Dulu Bujang… Sekarang… Nak 'Kahwin…'

Inilah rupa pemimpin BN yg berjiwa rakyat mendahulukan rakyat TANGGUNG BEBAN

Posted: 03 Jul 2016 09:57 PM PDT

FAKTA :
"Pemimpin Yang Bodoh Lahir Dari TANGAN PENGUNDI YANG BODOH"

ANDA kenal golongan yang lima ini ??!!

Posted: 03 Jul 2016 09:56 PM PDT

Sempena hadiah Hari Raya MINYAK NAIK...

Kami nak dengar sendiri komen2 dari rakyat Selangor !!!

Posted: 03 Jul 2016 09:54 PM PDT

TU DIA !!!.. Lps saja dpt 'Tan Sri' terus mendabik dada UMNO yakin tawan semula Selangor dalam PRU-14 nanti...

PRU 14 BAKAL DILAMBATKAN LAGI!!

Posted: 03 Jul 2016 09:39 PM PDT

Dengan tak semena-mena Lim Guan Eng kini dianggap sebagai wira. Pendakwaan di mahkamah yang dihadapinya menjadikan dirinya semakin dilimpahi sokongan pelbagai lapisan masyarakat.

Di Pulau Pinang semalam, sebagai tanda solidariti, ribuan manusia pelbagai golongan dan lapisan hadir beramai-ramai sebagai tanda sokongan kepadanya.

Di lain-lain tempat, malah di mana-mana, boleh juga didengari rasa curiga rakyat terhadap pendakwaan itu yang mereka sifatkan lebih bermotif politik tujuannya.
Semuanya kini serba tak kena bagi UMNO dan BN. 

Mendakwa Guan Eng di mahkamah tidak menjadikan DAP dan Pakatan Harapan lemah, bahkan tindakan menampilkan Peguam Negara, Apandi Ali sebagai ketua pendakwaraya dan meletakkan jaminan setinggi RM1 juta bagai menambahburukkan lagi keadaan.

Kemudian, tindakan DAP mewujudkan tabung khas untuk orangramai menderma di mana sasaran kutipan berjaya dicapai hanya dalam tempoh 21 jam menjadikan pemimpin-pemimpin UMNO dan BN semakin lemas dengannya.

Dengan kecenderungan ini, sama ada Guan Eng bakal didapati bersalah atau sebaliknya pada perbicaraan yang bermula September nanti, beliau tetap akan dianggap sebagai wira.

Tidak mustahil, jika dipenjara, sokongan yang akan diterimanya lebih melimpah-limpah  lagi.

Dan nampaknya, tarikh pilihanraya juga tidak mungkin diadakan dalam waktu terdekat ini.

Hutang negara, 1MDB antara kerja rumit sebagai Menteri Kewangan II, akui Ahmad Husni

Posted: 03 Jul 2016 09:38 PM PDT

Datuk Seri Ahmad Husni HanadzlahDatuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Menganggap dunia pekerjaan kini lebih sesuai dilaksanakan generasi lebih muda, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengakui mengurus hutang negara dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) antara kerja Menteri Kewangan II yang begitu rumit.
Selain itu, ujarnya, bidang tugas jawatan dalam "Namun, saya meneruskan perkhidmatan untuk membantu YAB Perdana Menteri, kerajaan dan negara berdepan dengan gelombang ekonomi global yang tidak menentu," katanya yang pernah melanjutkan pengajian tinggi di Universiti Harvard.
Mengimbas keputusannya berundur daripada Jemaah Menteri, 27 Jun lalu, Ahmad Husni memberitahu pada pagi tersebut beliau meminta pengesahan Najib tentang pertukaran portfolionya dalam rombakan Kabinet yang akan diumum petang itu.
"YAB PM mengesahkan saya akan ditukar portfolio. Saya memaklumkan kepada YAB PM, bahawa saya telah tetapkan dalam fikiran bahawa saya akan mengakhiri dunia politik di Kementerian Kewangan.
"Saya ada satu setengah tahun sahaja lagi untuk berkhidmat. Jika saya diberi portfolio lain, tempoh satu setengah tahun tidak mencukupi untuk membolehkan saya berkhidmat dengan efektif," jelasnya dalam catatan yang disiar Berita Harian Ahad semalam.
Menurut Ahli Parlimen Tambun itu, beliau pada masa ini berada di fasa ketiga yang dipanggilnya sebagai fasa kematangan selepas fasa belajar dan bekerja.
"Kita tumpu masa melaksanakan amal jariah dan berkongsi ilmu dengan golongan yang berada di Fasa 1 (zaman belajar) dan Fasa 2 (zaman bekerja) ke arah memantapkan kapasiti generasi ini. Fasa ini (kematangan) juga yang akan membawa kita ke akhir hayat," ujarnya.
Berkhidmat dalam sektor perbankan sebelum menceburi politik pada usia 31 tahun, beliau berkata, penglibatannya itu berlaku secara kebetulan dan didorong atas kesedaran integriti.
"Bolehkah kita bergantung kepada pemimpin yang tiada integriti? Apakah nasib masa depan masyarakat?" soalnya lagi yang pernah bekerja di Coopers & Lybrand, The Chase Manhattan Bank, Asiavest Merchant Bankers dan Bumiputra Merchant Bankers.

Zunar tak setuju Fakkah minta maaf lawak ‘PM = Pencuri’

Posted: 03 Jul 2016 09:35 PM PDT

Sebaliknya, Zunar berkata masalah persepsi yang dihadapi Najib perlu diperbetulkan.
zunar-fakah
PETALING JAYA: Pelawak Singapura Fakkah Fuzz tidak perlu memohon maaf berikutan jenakanya yang menyamakan perkataan "pencuri" dengan perdana menteri, kata kartunis politik Zulkifli Anwar Ulhaque.
Sebaliknya, Zulkifli atau lebih dikenali Zunar berkata masalah utama adalah persepsi terhadap perdana menteri sendiri.
"Jika persepsi terhadap perdana menteri tidak diselesaikan akan ada lebih banyak bentuk sindiran dan kutukan akan dibuat terhadap perdana menteri," katanya kepada FMT.
Menurutnya, apa yang dilakukan Fakkah adalah satira dan bukannya kritikan biasa.
"Dia (Fakkah) perlu terus menghasilkan karya seperti itu. Apa yang dia lakukan itu bukan satu kesalahan. Jadi dia sepatutnya perlu hasilkan lebih banyak karya yang berbentuk sindiran dan satira seperti itu," kata Zunar, yang terkenal dengan karya kartun berupa sindiran terhadap Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor, kepada FMT.
Fakkah sebelum ini dikecam hebat Ketua Pemuda Umno Selangor, Zainuri Zainal selepas klip pertunjukannya yang dilihat menyindir Najib menjadi viral.
Dalam klip tersebut, Fakkah membuat perbandingan beberapa istilah Melayu di Singapura dan Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Lawak ‘PM = pencuri’ tak kelakar bagi Pemuda Umno Selangor

Posted: 03 Jul 2016 09:34 PM PDT

Fakkah dalam salah satu pertunjukan komedinya baru-baru ini membuat perbandingan Bahasa Melayu seperti ditutur di Singapura dan Malaysia.
fakka-fuzz
Shah Alam: Klip video pelawak Singapura Fakkah Fuzz di mana beliau berkata perkataan "pencuri" di Malaysia boleh juga diterjemahkan sebagai "perdana menteri", tidak disenangi Pemuda Umno Selangor.
Berang dengan jenaka tersebut, ketuanya Zainuri Zainal mahu Kementerian Dalam Negeri mengharamkan terus Fakkah daripada memasuki negara.
"Sebagai seorang pelawak, terdapat pelbagai cara dan idea untuk menghiburkan audien," katanya dalam satu kenyataan.
Fakkah dalam salah satu pertunjukan komedinya baru-baru ini membuat perbandingan Bahasa Melayu ditutur rakyat Singapura dan Malaysia.
Selepas memberikan beberapa perbezaan istilah Melayu kedua-dua negara itu, Fakkah kemudian menyebut perkataan "thief" bagi Melayu Singapura ialah "pencuri", tetapi di Malaysia, ia sama erti dengan "perdana menteri".
Fakkah, yang merupakan antara pelawak paling popular di Singapura dan mengadakan persembahan di Hong Kong, Australia dan New York, semalam meminta maaf sekiranya jenaka beliau mengguris hati.
"Saya hanya mahu menghibur. Saya ucapkan Selamat Hari Raya," kata beliau sambil memuat naik klip video memaparkan baju-T "Relax lah, it's just Singapore".
Zainuri bagaimanapun berkata permintaan maaf Fakkah tidak memadai kerana "kesannya sangat mendalam terhadap hati dan perasaan rakyat Malaysia".
"Nasihat kami kepada Fakkah, jangan masuk campur urusan Malaysia, cermin dahulu wajah sendiri. Bak kata pepatah jangan jadi seperti ayam yang lantang berkokok tetapi ekor terpalit najis."

Kalah menang Allah tentukan, bukan manusia – kata Mohd Amar pada Husam

Posted: 03 Jul 2016 09:31 PM PDT

Kenyataan Husam itu disifatkan sebagai orang yang 'kecewa' selepas dia dipecat PAS pada April lalu.
Datuk-Nik-Mohd-Amar-Nik-Abdullah,husam-musa
PETALING JAYA: Ramalan Datuk Husam Musa mengenai PAS akan jatuh di Kelantan dan Selangor tidak meruntuhkan semangat parti Islam itu untuk terus berjuang.
Sebaliknya, Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yakin urusan kalah dan menang itu bukan ditentukan oleh manusia, tetapi Allah.
"Kalau Husam ingin PAS kalah sekalipun, kalau Allah tidak takdirkan PAS kalah, tidak kalah PAS. Walaupun Husam beria-ria mahu PAS kalah, jika takdir Allah kata PAS menang, PAS menang juga," katanya kepada FMT.
Nik Amar berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Husam yang berkata PAS "tentu akan jatuh" di Kelantan sementara di Selangor dan semua 15 kerusi negeri yang disandangnya akan turut hilang.
Husam yang juga bekas naib presiden PAS berkata keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar juga membuktikan PAS tidak lagi berpeluang menang di kerusi campuran dan "marginal" kawasan majoriti Melayu.
Mengulas lanjut, Nik Amar berkata kenyataan Husam itu disifatkan sebagai seorang yang 'kecewa' susulan pemecatannya pada April lalu.
Katanya, itu sebabnya Husam mengeluarkan kenyataan berkenaan untuk melepaskan kekecewaan terhadap apa yang berlaku terhadap dirinya.
"Semangat kita tidak runtuh walau siapa-siapa kata pun kita tak runtuh. PAS berjuang bukan atas manusia, PAS berjuang atas tuntutan agama. Orang nak kata apa pun katalah, kita tak peduli.
"Tanggungjawab kita berjuang dan berusaha. Hanya Tuhan yang tentukan kalah menang," katanya.
Pada April, PAS bersetuju memecat Husam setelah beliau didapati ingkar kepada arahan parti dan tidak "mengamalkan akhlak Islam."
Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib PAS Dr Sanusi Daeng Mariok berkata tindakan itu diambil setelah mempertimbangkan kes ini daripada semua aspek serta mengambil kira kepentingan parti dan perjuangannya.
Husam sebelum itu lantang mengkritik Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu kerjasama parti Islam itu dengan Umno serta kepimpinan parti berhubung isu hudud.

SD dakwa skandal Muhyiddin diedar di 'acara bekas TPM'

Posted: 03 Jul 2016 08:03 AM PDT

Salinan akuan bersumpah (SD) membabitkan bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa terlibat dalam skandal seks dan salahgunakuasa diedarkan dalam sebuah acara yang menjemputnya untuk berucap.

Penganjur, Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Azwanddin Hamzah mendakwa beliau menyimpan dokumen dan perkara-perkara lain berkaitan kerana telah berjanji kepada Muhyiddin untuk berbuat demikian.

Bagaimanapun, katanya, beliau kini terpaksa memungkiri beberapa janji dengan Muhyiddin kerana kononnya melanggar janji untuk menghadiri acara yang diadakan di Kelab Darul Ehsan, Ampang, Selangor hari ini.
Katanya, kehadiran Muhyiddin pada acara 'Nothing To Hide 2.0' itu dibatalkan di saat-saat akhir dan kenyataan mengenai perkara itu dikeluarkan oleh pegawai khasnya.
Muhyiddin sebelum ini menolak dakwaan SD itu dan menyifatkannya sebagai fitnah. Pembantunya, Mohd Nardin Awang berkata semalam bahawa Muhyiddin tidak pernah bersetuju untuk menghadiri majlis itu dan juga tidak menerima sebarang jemputan.

Walaupun begitu, pada permulaan acara pada 3.00 petang, pengacara majlis mendakwa Muhyiddin masih dalam perjalanan dan akan tiba dalam masa 30 minit. Acara itu menyaksikan kehadiran kira-kira 200 orang.
Bagaimanapun, kira-kira dua pertiga daripada mereka termasuk petugas media berjalan keluar ketika Azwanddin berucap di mana beliau mendakwa telah dipermainkan Muhyiddin dan oleh itu mahu mengedarkan SD itu.
Dalam ucapannya dan semasa sidang media kemudian, Azwanddin mendakwa beliau menerima satu salinan SD melalui kurier, dan meneruskan untuk bertemu Muhyiddin mengenai dakwaan terkandung dalam SD itu.
Beliau mendakwa satu pertemuan dilakukan secara rahsia , di mana Muhyiddin menafikan dakwaan itu dan bersetuju untuk menjelaskan mengenainya di satu majlis anjuran JMM pada tarikh yang ditetapkan.

Impian Husni sejak dulu lagi mendalami ilmu agama

Posted: 03 Jul 2016 06:58 AM PDT

IPOH - Mendalami ilmu agama antara perkara utama yang menjadi impian Ahli Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, sejak dulu lagi.
Perkara itu diakui Adun Hulu Kinta, Datuk Aminuddin Md Hanafiah yang memaklumkan, Ahmad Husni pernah beberapa kali memberitahunya untuk bersara dan dalam masa sama mahu fokus kepada ilmu agama.
Datuk Seri Ahmad Husni Hanazlah. "Beliau beritahu masanya sudah sampai (bersara). Beliau juga maklumkan bahawa mendalami ilmu agama adalah cita-cita peribadi yang amat diimpikan," katanya.
Sinar Harian sebelum ini melaporkan Ahmad Husni merancang ke Jordan untuk mendalami pengajian agama selepas kekal dengan keputusannya untuk berundur daripada semua jawatan dalam Kabinet dan Umno.
Aminuddin berkata, meskipun terkejut dengan peletakan jawatan bekas Ketua Umno Bahagian Tambun itu namun beliau reda dan menghormati keputusan berkenaan.
"Memang kehilangan besar bukan sahaja kepada rakyat Tambun malahan Malaysia, tapi macam mana pun kita kena teruskan perjuangan dan legasi yang ditinggalkan," katanya.
Katanya, pihaknya mahu orang ramai supaya tidak menimbulkan sebarang spekulasi liar berhubung tindakan peletakan jawatan Ahmad Husni tersebut.
"Beliau pun dah berikan penjelasan berkenaan perkara itu, jadi terimalah dengan lapang dada. Tak perlu percaya dengan cakap-cakap belakang," katanya.
Mengulas mengenai tugas baru selaku pemangku Ketua Umno Bahagian Tambun, katanya, tiada sebarang perubahan drastik yang dibuat selain beliau mahu semua pihak menumpukan kerja untuk memperkasakan parti.
"Saya juga akan teruskan legasi yang ditinggalkan Ahmad Husni bagi memastikan Umno tetap menjadi pilihan rakyat di Tambun," katanya.

TIADA APA2 YANG BOLEH DIHARAPKAN DARIPADA HUSNI

Posted: 03 Jul 2016 06:56 AM PDT

Bekas Menteri Kewangan Kedua, Husni Hanadzlah akhirnya mengesahkan sebab utama pengundurannya daripada kabinet ialah kerana enggan dipindahkan ke kementerian lain.

Katanya, beliau sebelum ini sudah mengumumkan tidak mahu bertanding lagi dalam PRU 14 akan datang dan berhasrat ingin mengakhiri kariernya di Kementerian Kewangan.

Tambah beliau, pertukaran ke kementerian lain yang hanya memberinya masa kira-kira setahun setengah untuk berkhidmat sebelum pilihanraya akan datang menjadikan tugasnya nanti tidak lagi efektif.
Pengesahan Husni itu bertepatan dengan laporan blog ini pada 27 Jun lalu yang mengatakan pengunduran Husni daripada kabinet sebagaimana yang diumumkan oleh Najib Razak bukanlah dibuat kerana persaraan sukarela, tetapi sebagai tanda protes, kecewa dan kecil hati berikutan portfolionya ingin ditukarkan.

Kesimpulannya,  Husni berundur daripada kabinet dan kemudian melepaskan semua jawatannya dalam UMNO bukanlah kerana prinsip atau ada sesuatu yang tidak dipersetujuinya mengenai kepimpinan Najib dan kerajaan atau mengenai 1MDB, tetapi semata-mata kerana hasratnya ingin kekal di Kementerian Kewangan tidak dipenuhi.

Makna mudahnya, segala-galanya kerana jawatan.

Kalau Najib bersedia mengekalkannya di Kementerian Kewangan, pasti  hari ini Husni masih lagi kekal sebagai menteri dan tetap sayang kepada semua jawatannya dalam UMNO.

Apa yang istimewanya Kementerian Kewangan kepada Husni sehingga  beliau tidak mahu ditukarkan ke kementerian lain?

Apa pula yang beliau rasa dirinya begitu istimewa sehingga mahu memegang jawatan Menteri Kewangan sehingga pencen atau sehingga beliau sendiri tidak mahu jawatan tersebut?

Hanya Husni yang tahu jawapannya.
Dengan pengesahan Husni tentang sebab-sebab pengundurannya itu, ia barangkali mengecewakan sebilangan mereka yang memuji perletakan jawatannya dahulu dengan pelbagai tafisran, yang antaranya dikatakan kerana tidak mahu lagi bersekongkol dengan kemungkaran dalam kerajaan, enggan berterusan bersubahat berkaitan 1MDB dan sebagainya.
Read More / Baca Lagi >>

JMM ugut Muhyiddin dedah orang tengah

Posted: 03 Jul 2016 06:52 AM PDT

Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR - Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanndin Hamzah hari ini mencabar bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendedahkan orang tengah yang sering bertemu dengannya untuk satu komplot politik.

Azwanndin mendakwa, setiap minggu beliau ditemui orang tengah itu untuk memujuknya bersama-sama dengan Muhyiddin.

"Sewaktu kemelut politik yang sedang berlaku, seorang ahli Majlis Tertinggi (MT Umno) yang juga ahli Parlimen dihantar beliau untuk menjadi 'messenger' (penyampai) bagi mewakilinya bertemu dengan saya setiap minggu.

"Saya minta pihak Tan Sri mendedahkan nama orang tengah ini. Jika tidak pusingan kedua iaitu 'Nothing to Hide 3.0', saya akan dedahkan siapa ahli Parlimen dan ahli MT tersebut. Saya cabar," katanya ketika berucap pada program 'Nothing to Hide 2.0 di sini, hari ini.

Beliau mendakwa didekati Muhyiddin melalui orang tengah itu bagi menariknya untuk menggerakkan agenda menjatuhkan kumpulan politik yang berada di atas pada masa ini.

"Dedahkan siapa ahli MT yang dihantar berjumpa dengan saya setiap minggu untuk merancang perkara-perkara tidak sepatutnya.

"Bukan semata-mata kerana kepentingan bangsa dan negara," katanya.

Program yang dijadualkan bermula jam 3 petang tadi bermula lewat setengah jam selepas tetamu yang dinanti tidak kunjung tiba.

Sekitar jam 3.25 petang, Azwanndin diiringi masuk ke lokasi program tanpa kehadiran Muhyiddin mahupun Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.
Read More / Baca Lagi >>

Umno Selangor senaraikan calon PRU lebih awal

Posted: 03 Jul 2016 06:51 AM PDT

Strategi yang diguna pakai semasa PRK akan ditambah baik untuk diguna kembali bagi menawan Selangor pada PRU14 akan datang.
noh-omar-selangor-umno
SHAH ALAM: Umno Selangor akan mengemukakan senarai calon Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lebih awal bagi memastikan calon berkenaan benar-benar diterima dan diyakini rakyat.
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Tan Sri Noh Omar berkata langkah itu merupakan perincian yang dihasilkan menerusi post-mortem Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar yang berlangsung pada Jun lepas.
Beliau berkata strategi yang diguna pakai semasa PRK berkenaan juga akan ditambah baik untuk diguna kembali bagi menawan Selangor pada PRU14 akan datang.
"Dalam post-mortem PRK itu juga kami dah kenal pasti kelebihan dan kelemahan kami, senarai calon awal ini dibuat supaya sebarang kelemahan daripada mana mana pihak boleh diperbetulkan dan ditambah baik," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat perhubungan Umno Selangor di sini, hari ini.
Ketika ditanya sama ada Umno Selangor akan mempertaruhkan lebih ramai calon muda pada PRU14 itu nanti, Noh menyatakan pihaknya menumpukan kepada penerimaan rakyat terhadap calon.
"Pada saya, umur calon bukan ukurannya kerana apa yang penting adalah sejauh mana calon itu diterima rakyat malah saya yakin dengan formula kepimpinan Umno dalam menentukan senarai calon," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Umno-Exit: Noh bidas Rafidah Aziz

Posted: 03 Jul 2016 05:42 AM PDT

Noh Omar TANJONG KARANG – "Kena ingat sejarah penubuhan Umno kerana parti itu hidup bukan kerana kepimpinan seseorang tetapi asas perjuangan membela bangsa dan negara," demikian kata Pengerusi BN Selangor, Tan Sri Noh Omar.

Menurutnya, setiap ahli perlu melihat semula sejarah penubuhan Umno yang dahulunya 'survive' dalam gelombang politik ketika zaman Tun Mahathir Mohamad yang pernah mengisytiharkan Umno haram dan membubarkannya.

"Saya masih ingat masa zaman pemuda dulu, beliau membubarkan Umno dan digantikan dengan satu parti lain yang dinamakan Umno Baru bahkan mana-mana yang tidak memihak kepadanya akan disingkirkan.

"Sebagai contoh di Tanjong Karang apabila Ketua Umno Bahagian Tanjong Karang ketika itu, Allahyarham Datuk Kamaruzzaman Ahmad tidak menyokongnya disingkirkan dan digantikan orang baru walaupun kubu kuat.

"Ini lebih teruk dari Umno-Exit, jadi Rafidah kena ingat sejarah ini sebab Umno satu-satunya parti yang terus hidup kerana kesetiaan terhadap asas perjuangannya dan bukan disebabkan kepimpinan seseorang," katanya dalam sidang media, hari ini.

Beliau mengulas mengenai kenyataan bekas bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz mengenai isu Umno-Exit dengan penyingkiran beberapa pemimpin parti itu.

Rafidah dalam kenyataan dalam laman sosial facebook berkata, perpaduan ahli Umno tersebut pastinya akan terjejas apabila terdapat perpecahan parti mengikut kelompok dan kumpulan tertentu.

"Setiap pemimpin mencuba sedaya upaya, untuk menunjukkan pemimpin yang satu lagi betul-betul hodoh dan buruk. Masing-masing menconteng arang kepada muka antara satu dengan yang lain, hingga setiap yang terlibat nampak begitu buruk dan hodoh kepada awam.

"Pasti ramai yang beranggapan bahawa tiada seorang pun pemimpin 'yang betul' dan menganggap 'semuanya tak boleh pakai' kerana para pemimpin sendiri yang mencaci dan memburukkan sesama sendiri," katanya

Noh yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata, penyingkiran bukan sahaja berlaku dalam Umno sahaja tetapi turut berlaku dalam parti lain termasuk Pas.

Read More / Baca Lagi >>

Penonton berang, turunkan kain rentang kerana ditipu JMM

Posted: 03 Jul 2016 05:40 AM PDT

Nothing to Hide 2.0
KUALA LUMPUR - Program 'Nothing to Hide 2.0 anjuran Jaringan Melayu Malaysia (JMM) bertukar sedikit kecoh apabila ada penonton bangun meninggalkan majlis selepas kira-kira setengah jam presidennya, Azwanndin Hamzah berucap.
Ketika Azwanddin sedang menyebut untuk mendedahkan kesalahan moral didakwa melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ada penonton yang bangun menjerit 'nonsense' dan 'kami mahu dengar ucapan Tan Sri' sebelum meninggalkan majlis.
Malah ada yang kesal dengan tindakan JMM yang disifatkan menipu mereka untuk hadir ke program tersebut.
"Sebab nak dapatkan 'crowd' untuk majlis dia, dia tipu kita dengan guna nama Tan Sri Muhyiddin," kata salah seorang penonton yang enggan dikenali.
Di luar Kelab Darul Ehsan pula, ada penonton yang keluar tadi menurunkan kain rentang dipasang penganjur.
Seperti dijangka, Muhyiddin tidak muncul sehingga majlis tersebut selesai kira-kira jam 4 petang.
Azwanddin mendakwa, pihaknya telah menjemput Muhyiddin melalui surat rasmi dan mendapat persetujuan bekas pemimpin Umno itu dalam satu pertemuan sulit.
"Kita sudah buat jemputan secara terbuka. Hari ini telefon pun tak jawab.
"Kalau bukan sebab Tan Sri setuju, ingat senang nak sewa dewan, cetak hebahan ini semua?
"Ada yang kata program ini untuk burukkan nama Tan Sri. Tidak. Kita hanya mahukan kebenaran," katanya.
Sebelum ini, Muhyiddin melalui Pegawai Khasnya, Datuk Mohd Nardin Awang menafikan ada menerima sebarang jemputan penganjur atau bersetuju dengan mana-mana pihak untuk menghadiri program tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Colourful crowd joins Guan Eng in solidarity march

Posted: 03 Jul 2016 05:35 AM PDT

Calon bukan sahaja 'winnable', tetapi 'acceptable' - Noh

Posted: 03 Jul 2016 05:34 AM PDT

KANTOI !!!.. Dlm bulan posa pon masih lagi nak menipu rakyat ??!!

Posted: 03 Jul 2016 05:33 AM PDT

Najib kata.. Husni Hanadzlah berundur dari kabinet Najib kerana beliau mahu bersara...

TETAPI lain pula jawapan dari Husni Hanadzlah sendiri.. Beliau letak jawatan kerana enggan pindah kementerian. BUKANNYA SEBAB BERSARA !!

"Umno lebih hormati undang-undang" ??!!

Posted: 03 Jul 2016 05:32 AM PDT


Peserta Nothing 2 Hide: JMM penipu

Posted: 03 Jul 2016 05:28 AM PDT

Peserta akui menyertai program itu untuk mendengar isu negara dan bukan skandal yang diketahui fitnah semata-mata.
jmm
AMPANG : Kebanyakan peserta Nothing To Hide 2.0 kecewa selepas mendapati penganjurnya, Jaringan Melayu Malaysia (JMM) menipu berhubung kehadiran bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Marah dan kesal, salah seorang peserta yang ditemui FMT, Hukum Mohd Noor, 60 berkata tujuannya ke program tersebut adalah untuk mengetahui cerita sebenar membabitkan isu nasional.
"Kami datang untuk mendengar apa yang sebenarnya terjadi melibatkan isu negara dan bukan skandal hubungan Muhyiddin dengan isteri orang yang kami sedia tahu fitnah semata-mata. Di sini, mereka pula menjaja perkara buruk tentang Muhyiddin.
"Mereka menipu kami. Kita orang Islam dan berpuasa, tak baik berbuat demikian," katanya di Kelab Darul Ehsan di sini hari ini.
Terdahulu, penganjur berjanji Muhyiddin akan menghadiri program itu tetapi selepas sejam, kelibat Muhyiddin langsung tidak kelihatan sekali gus mencetuskan rasa tidak senang dalam kalangan kira-kira 200 orang peserta program.
Seorang peserta yang enggan dikenali berkata, ketidakhadiran Muhyiddin jelas menunjukkan penganjur menipu mereka.
"Mendengar kandungan ucapannya pun sudah cukup mengesahkan Muhyiddin tidak akan hadiri program ini.
"Kami bukan kanak-kanak, apabila anda buat ucapan seperti itu (menyerang Muhyiddin), anda cuba untuk menipu orang yang ada di sini," katanya kepada FMT.
Seorang peserta program, Purnama Kasim, 55, pula mendakwa penganjur program adalah 'orang' Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
"Mereka cuba untuk burukkan Muhyiddin. Mereka orang Najib," katanya.

PAS BUKAN LAGI PARTI ISLAM TAPI SUDAH JADI PARTI ASOBIYAH MELAYU

Posted: 03 Jul 2016 05:27 AM PDT

Ini berdasarkan Dalil Al Quran surah Hud Ayat 113 dimana Allah SWT berfirman (bermaksud); "Dan jangan sekali2 kamu cenderung hati kepada orang2 yg zalim itu kelak kamu disambar api neraka".

PAS dibawah Almarhum Tuan Guru Nik Aziz (ATGNA) melawan Umno BN habis habisan sebab itulah Umno BN mengenakan berbagai tekanan kepada ATGNA dan Kelantan. Tapi hasil kebijaksanaan memerintah dan polisi jimat cermat Kelantan dapat bertahan.

ATGNA juga "istiqomah" dengan gabungan pembangkang malah TIDAK PERNAH mengatakan Dap sebagai musuh Islam malah mengekalkan hubungan baik dengan Karpal Singh, antara yg paling kuat menentang hudud. Sebab itulah PAS digeruni di zaman beliau dan berjaya dengan pencapaian terbaik pada PRU12 dan PRU13. Namun lihatlah kerosakan yg berlaku kepada PAS apabila harun din mengambil alih sebagai Mursyidul Am (AM).

Miskin sangatkah beliau sehingga beliau sanggup terima jawatan dibawah agensi UMNO? Lihat kenyataan beliau dibawah yg MEMBELA najib dan menyerang musuh2 najib (sudah tentu kena bela sebab sudah kenyang makan DEDAK UMNO).


Bukan beliau seorang saja malah hj hadi, nik abduh dan beberapa pemimpin utama pas sudah bernada membela umno dan menyerang parti2 pembangkang lain.

Malah "Budaya politik matang dan sejahtera" kononnya yang cuba diwar2kan oleh hj hadi TIDAK BERTEPATAN DENGAN SYARAK iaitu ayat yg disebut diatas tadi.

Sebab itu saya katakan sekali lagi PAS bukan saja sudah hilang kelayakan sebagai sebuah parti Islam tetapi kini Pas adalah sebuah parti asobiyah yg wajib dijauhi dan ditentang kerana BERSEKONGKOL dengan umno bn yang zalim. Jom sama2 perkuatkan Pakatan Harapan bagi menumbangkan Umno BN dan konco2nya yang zalim.

ALLAH MAHA BESAR

Hj Zaidi bin Ahmad
(Bekas Mejar TUDM)
Ahli DAP

PRU14: UMNO yakin tawan semula Selangor - Noh

Posted: 03 Jul 2016 05:24 AM PDT

Comments (0)