Followers

Nuffnang

RAKYAT MARHAEN

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 10:24 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


SAMPAI BILA mereka ini nak perbodohkan rakyat !!!

Posted: 15 Jul 2016 06:00 PM PDT

Kalau kamu nak perbodohkan & kencingkan cai2 Umno bolehlah..

TAHNIAH !!!... Banggalah sikit...

Posted: 15 Jul 2016 05:58 PM PDT

"Ekonomi negara masih berada di atas jajaran kukuh serta landasan yang betul.." - PM Najib Razak, 30/8/2015

Akhirnya tercapai jua pencapaian KERAjaan Islam Malaysia setelah hampir 59 tahun negara kita merdeka di bawah kepimpinan MELAYU-UMNO..

KORANG MESTI PERCAYA...

Posted: 15 Jul 2016 05:57 PM PDT

 NI BUKAN BOHONG !!!.. Malaysia satu2nya negara di dunia rakyatnya dah hampir TIADA LAGI YANG MISKIN..

Lps ni boleh la nak upgrade gaji2 menteri agama, gaji staf pejabat zakat, buat bangunan pencakar langit pejabat zakat mcm KLCC ker...

YANG MISKIN DAH HAMPIR TAKDE.. Duit zakat pon makin BERBILION2 RINGGIT bertimbun2 banyaknya setiap tahun..

Selesaikan masalah dalaman parti sebelum bentuk pakatan lebih besar, kata Mahmmood Zuhdi

Posted: 15 Jul 2016 05:47 PM PDT


Mahmood Zuhdi Abdul MajidMahmood Zuhdi Abdul Majid
Ura-ura untuk menwujudkan pakatan pembangkang lebih besar ekoran cadangan penubuhan parti baharu yang akan diasaskan Tun Dr Mahathir Mohamad perlu diteliti oleh gabungan Pakatan Harapan dan Pas.
Pengerusi Majlis Dakwah Negara (MDN) Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abd. Majid berkata, amat perlu semua parti menyelesaikan dahulu konflik dalaman parti masing-masing sebelum membentuk pakatan yang besar untuk menandingi Barisan Nasional(BN) kelak.
Katanya, parti-parti pembangkang utama dalam negara PKR,DAP,Amanah dan Pas yang mempunyai pengalaman membentuk pakatan sebelum ini, perlu lebih berhati-hati sekiranya mahu bergabung dengan parti baharu itu.
"Parti baharu Tun Mahathir itu kelak jika bergabung lebih besar pengaruhnya kepada lanskap politik semasa berbanding ketika wujudnya Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan.

"Hingga kini Pas masih tidak stabil apabila pemimpinnya berpecah mewujudkan parti baharu Amanah. Pasti isu antara pemimpin dan pimpinan bawahan masih lagi tidak selesai ditambah pula dengan kerjasama dengan Umno.

"Ini kerana pendirian Pas meletakkan Umno sebuah parti yang tidak boleh dipercayai, sebaliknya mahu bergabung dengan Umno menolak Pakatan Harapan kerana tidak sehaluan dengan DAP, antara isu yang perlu diselesaikan dahulu antara pemimpin dan pengikutnya.
"Sudah pasti hubungan itu (DAP) kena baiki semula kenapa perlu ada 'double standard' antara Umno dan DAP," soalnya kepada Malaysia Dateline.

Mengenai Amanah pula dianggap sebagai parti yang masih belum jelas hala tuju dan perjuangannya.
" Amanah tiada hala tuju yang jelas dan dicop sebagai tali barut DAP oleh BN.
"PKR pula sudah terbahagi kepada dua kumpulan. Diantara mereka yang menyokong perjuangan Mahathir dalam Deklarasi Rakyat dan cadangannya menubuhkan parti baharu dengan sekumpulan penyokong yang hanya memihak kepada perjuangan membebaskan Anwar semata-mata
"Parti pembangkang perlu melihat kepincangan dua pakatan sebelum itu untuk mencari puncanya supaya tidak berlaku kepincangan,"terangnya.

Read More / Baca Lagi >>

Turkey's history of military coups

Posted: 15 Jul 2016 05:41 PM PDT

Turkish President Recep Tayyip Erdoğan makes a FaceTime call during attempted coup

Posted: 15 Jul 2016 05:40 PM PDT

Turkey PM says army engaged in coup attempt

Posted: 15 Jul 2016 05:40 PM PDT

Turkey former president Abdullah Gül says impossible for real Turkish military to attempt coup

Posted: 15 Jul 2016 05:39 PM PDT

Ahmet Davutoglu: Turkey coup failed attack on democracy

Posted: 15 Jul 2016 05:39 PM PDT

Dr Mahathir bukan ‘Gandhi’, kata MIC

Posted: 15 Jul 2016 05:31 PM PDT

Dalam respons kepada Marina Mahathir, MIC berkata ia kalah pada 2008 dan bekerja keras untuk kekal relevan kerana polisi rasis Dr Mahathir semasa menjadi perdana menteri.
C Sivarraajh
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad tidak boleh dianggap seperti 'Mahatma Gandhi' atau seorang pemimpin yang tidak rasis hanya kerana beliau menentang Datuk Seri Najib Razak, kata Ketua Pemuda MIC, C. Sivarraajh.
Beliau berkata, walaupun Dr Mahathir ialah seorang pemimpin yang disanjung tinggi, tetapi beliau tidak layak menuding jari kepada perdana menteri lain selepas pentadbirannya.
"Sekarang ini kita hanya merasakan impak 'aftermath' polisi kerajaan pentadbiran Tun Mahathir selama 30 tahun," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai respons kenyataan arina Mahathir yang juga anak Dr Mahathir mengkritik kenyataan Presiden MIC Dr S Subramaniam berhubung tindakan bekas perdana menteri itu hanya akan menyebabkan sumbangan dan pencapaiannya terpadam dalam sejarah negara.
Marina dalam status Twitternya pula membalas kenyataan itu dengan berkata; "Dan sejarah akan mengingati MIC, saya yakin…".
Sivarraajh berkata Marina harus faham yang MIC dan parti komponen lain kalah pada 2008 tetapi tetap bekerja keras untuk kekal relevan disebabkan polisi serta strategi rasis Dr Mahathir semasa menjadi perdana menteri.
Read More / Baca Lagi >>

WALAU BERUSIA 91 TAHUN, TUN M TIDAK SAMA DENGAN SEJARAH SEMANGAT 46

Posted: 15 Jul 2016 07:04 AM PDT

Ramai pemimpin dan ahli UMNO cuba mempersenda dan memperlekeh hasrat Tun Mahathir Mohamad yang bakal menubuhkan sebuah parti politik baru dan kemudian bergabung dengan Pakatan Harapan dengan matlamat menumbangkan BN dalam PRU 14 akan datang.

Mereka mengandaikan parti baru itu bakal menerima nasib seperti Semangat 46 yang pernah ditubuhkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah, tetapi berkubur akhirnya.

Turut menjadi perlekehan mereka ialah Tun Mahathir sudah berusia lebih 91 tahun sekarang ini dan diandaikan terlalu tua untuk menerajui sebuah parti baru yang berjuang untuk menumbangkan BN serta menjatuhkan Perdana Menteri yang lebih muda daripadanya.

Kata mereka lagi, Tengku Razaleigh dan dan Anwar Ibrahim yang masing-masing berusia awal 50an ketika menubuhkan Semangat 46 dan PKR pun gagal menumbangkan UMNO dan BN, tentunya lebih mustahil Tun Mahathir yang berusia 91 tahun mampu melakukannya.

Jika diteliti dengan mendalam, hujah-hujah mempersenda dan memperlekeh Tun Mahathir itu lebih berkecenderungan semata-mata untuk menutup rasa bimbang yang mula bercambah berkaitan wujudnya parti baru itu.

Semangat 46 memang pernah gagal dan akhirnya dibubarkan serta semua ahlinya kembali menyertai UMNO pada 1996, dua tahun sebelum berlakunya insiden 2 September 1998 di mana Anwar dipecat daripada parti dan kerajaan.

Parti itu gagal kerana ketika itu tidak ada kemudahan internet dan semua maklumat bergantung sepenuhnya kepada Utusan, Berita Harian, RTM dan TV3 sahaja. Sebab itu, apabila isu tengkolok salib yang dipakai oleh Tengku Razaleigh pada pilihanraya 1990 dimainkan secara meluas dan diulang-ulang pagi petang siang malam oleh media-media pro UMNO dan BN itu, gabungan pembangkang terus layu kerana tidak berdaya menangkis mainan media yang datang bertubi-tubi.

Pihak pembangkang langsung tidak ada saluran komunikasi yang berkesan untuk memberi penjelasan sesuatu isu kepada rakyat. Yang ada hanya saluran ceramah dan bahan-bahan bercetak sahaja.

Pada pilihanraya 1990 itu, kalau pun pembangkang tidak menang, mereka hampir pasti mampu mencapai keputusan yang lebih baik daripada yang sepatutnya. Dengan PBS keluar BN dan memilih untuk bersama Tengku Razaleigh pada detik-detik akhir sebelum hari pengundian, sukar dijangkakan BN mampu menang dua pertiga pada pilihanraya tersebut.

Namun isu tengkolok salib yang dimainkan secara meluas itu membunuh sama sekali harapan Tengku Razaleigh menjadi Perdana Menteri.

Hakikatnya, Tun Mahathir ketika itu bijak mengambil kesempatan untuk "membunuh"  lawannya dan menggunakan segala kesempatan yang ada. Tetapi, suasananya sudah berbeza sekarang. Bukan saja pemain internet lebih ramai yang memihak kepada blok pembangkang, mereka yang membaca Utusan dan Berita Harian atau menonton RTM dan TV3 pun hanya boleh dibilang dengan jari tinggalnya lagi. Saluran utama maklumat rakyat kini ada dalam genggaman tangan masing-masing.

Pembangkang juga ketika itu menentang Tun Mahathir hanya berkaitan isu-isu kepimpinan yang ditambah dengan kerugian dalam syarikat-syarikat kerajaan yang diperbesarkan serta dikaitkan dengan amalan kronisme dan nepotisme.
Read More / Baca Lagi >>

Parti baharu: PAS tidak akan naik bahtera kelam kabut kata Hadi

Posted: 15 Jul 2016 07:00 AM PDT

MARANG: PAS akan mengkaji secara teliti cadangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang berhasrat menubuhkan parti politik baharu.

Namun, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa parti itu tidak akan bersama dengan 'bahtera' yang kelam kabut.

Menurutnya, PAS tidak akan terburu-buru dan akan berbincang secara terperinci melalui Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Jawatankuasa Politik dan Majlis Syura Ulamak (MSU).

"Saya kena baca secara teliti cadangan itu. Saya tengok awal-awal lagi sudah dalam keadaan yang kelam kabut. PAS tidak akan naik 'bahtera' yang kelam kabut.

"Apatah lagi kita dapati kerjasama dengan parti-parti yang menentang perjuangan kita, menentang Islam.

"Pendirian kita adalah mengikut sempadan parti kita. Kita tak terburu-buru dan kita akan bincang secara terperinci.

"PAS ada Jawatankuasa Politik, Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulamak. Jawatankuasa PAS Pusat itu secara umum, Jawatankuasa Politik itu dari segi strategi, Majlis Syura Ulamak pula melihat batas sempadan Islam," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan wakil media selepas menyampaian Kuliah Mingguan Pagi Jumaat di Masjid Rusila, Marang hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Parti baharu: 'Saya sedia ikut Tun M' - Warga Maya

Posted: 15 Jul 2016 06:57 AM PDT

Tun Dr Mahathir Mohamad
WARGA maya sejak semalam memberikan pelbagai respons terhadap perancangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menubuhkan parti baharu.
"I will follow you (saya akan ikut anda)," kata Rebecca di laman sosial Facebook.
"Mari (terus) berlawan tanpa mengira warna kulit. Semua bangsa, berikanlah sokongan anda," kata Kuan pula.
"Musuh kepada musuh saya adalah kawan saya," kata David pula di media sosial respons kepada pengumuman yang dibuat oleh Mahathir pada sidang media bersama pembangkang itu.
"Ramai orang memberi komen sampah terhadap (usaha) Tun M. Seorang lelaki berumur 90 tahun patut menikmati saki-baki kehidupan tetapi beliau sayang negaranya," tulis Fazley pula.
Walaupun ramai yang menyokong tindakan Mahathir namun ramai juga yang masih berbelah bagi untuk menyuarakan sokongan mereka, malah sesetengahnya mengkritik perancangan Tun Dr Mahathir.
"Dia patut tahu yang ia tidak akan berkesan," kata Jaya.
"Tambah lagi parti, bertambah pecahlah lagi Malaysia," kata Fazli.
"Pakatan yang bakal hancur!" balas Husni.
Semalam, Mahathir berkata, pihak yang menyokong Deklarasi Rakyat sebelum ini telah bersetuju terhadap perancangannya itu.
"Mereka bersedia menerima parti politik baharu jika ia berkongsi matlamat seperti mereka.
"Saya hanya pengasas. Tidak semestinya saya menjadi Presiden parti," katanya pada sidang media selepas pertemuan dengan beberapa pimpinan pembangkang dan NGO di Yayasan Kepimpinan Perdana, semalam.

Tun M pecah belahkan pembangkang ??

Posted: 15 Jul 2016 06:55 AM PDT

SHAH ALAM - Hasrat bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menubuhkan parti baharu semata-mata untuk memastikan Datuk Seri Najib Tun Razak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri hanya akan memecah-belahkan pembangkang.
Dr Mahathir Penganalisis politik, Tan Ah Chai ketika ditemu bual oleh China Press, berpendapat, sebagai parti baharu, ia tidak boleh mensasarkan perdana menteri sahaja malahan ia perlu memikirkan bagaimana bentuk kerjasama dengan pembangkang bagi mencapai impian untuk mengambil alih kuasa daripada BN.
"Deklarasi Rakyat yang diasaskan oleh Tun M sendiri jelas menunjukkan ia tidak memiliki sokongan yang ramai seperti yang dijangkakan. Walaupun ada sokongan daripada Pakatan Harapan dan pertubuhan bukan kerajaan, namun ia tidak mampu membangkitkan gelombang baru," katanya.
Beliau meramalkan dalam keadaan politik semasa ketika ini, parti baharu yang ditubuhkan Tun M itu akan menghadapi kesukaran untuk bekerjasama dengan parti-parti pembangkang lain, terutama sekali dari segi pembahagian kerusi untuk PRU.
Manakala seorang lagi penganalisis politik, Datuk Cheah See Kian berkata, biarlah masa akan menentukan bagaimana Tun M boleh menggunakan imejnya untuk membentuk parti baharu.
"Kini sudahlah tiba masanya untuk pakatan pembangkang bergerak sebagai pasukan yang baru. Sekiranya ingin tubuh parti baharu dan ingin bekerjasama dengan parti pembangkang, Tun M perlu memastikan dalam PRU akan datang, pertembungan mestilah satu lawan satu dengan BN," katanya.
MCA kutuk kumpulan baju merah
Ketua Biro Keharmonian Kaum dan Agama MCA, Ti Lian Ker mengutuk kumpulan Baju Merah yang melakukan bantahan di ibu pejabat DAP, Kuala Lumpur, kelmarin.
Beliau berkata, kumpulan itu tidak boleh mengambil tindakan sendiri hingga menjejaskan ketenteraman awam.
"Walaupun Umno atau mana-mana kumpulan lain ada hak untuk membantah, ia perlu dibuat mengikut undang-undang.
"Kumpulan Baju Merah tidak sepatutnya dibenarkan bertindak liar dan melanggar undang-undang. Tidak ada justifikasi yang membenarkan reaksi terhadap kenyataan atau tindakan individu dibuat hingga mengganggu ketenteraman awam," katanya dalam satu kenyataan kepada Sin Chew Jit Poh, semalam.
Beliau berkata, mereka yang turut serta dalam perhimpunan kelmarin patut sedar yang tindakan mereka boleh memberi imej negatif kepada kerajaan BN.
Read More / Baca Lagi >>

MT Umno: Tun M pecah belahkan orang Melayu..!!

Posted: 15 Jul 2016 06:54 AM PDT

SHAH ALAM - Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Irmohizan Ibrahim menyifatkan hasrat bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad menubuhkan parti baharu hanya memecah belahkan orang Melayu dan Bumiputera.
Menurut Irmohizan, Mahathir sangup berkompromi dengan parti pembangkang lain semata-mata ingin menewaskan kerajaan Barisan Nasional (BN).
TUn M "Tindakan beliau juga dilihat seperti ingin mengambil kesempatan dengan meraih sokongan parti pembangkang yang sudah lama bermimpi untuk menjatuhkan kerajaan dan ini ibarat 'orang yang mengantuk disorongkan bantal'," katanya dalam satu kenyataan.
Semalam, Mahathir Mohamad merancang untuk menubuhkan parti politik baharu dalam masa terdekat sebelum membentuk  blok pembangkang yang lebih besar di negara ini.‎

Tambahnya Irmohizam lagi, jika hasrat Mahathir ini diteruskan, Malaysia bakal berdepan dengan rakyatnya yang kucar kacir.
"Perpecahan hanya merugikan kita, negara kita terkenal dengan perpaduan.
"Rakyat juga boleh jadi keliru dan kucar kacir akibat perpecahan dikalangan kita," ujarnya.
Irmohizan menambah, hanya rakyat yang mampu menilai usaha kerajaan dalam menjaga masalah negara.

Waris mangsa MH17 fail saman kecuaian terhadap MAS, tuntut ganti rugi

Posted: 15 Jul 2016 06:49 AM PDT


Waris mangsa MH17 fail saman kecuaian terhadap MAS, tuntut ganti rugi


KUALA LUMPUR: Waris kepada tujuh penumpang pesawat  MH17 hari ini memfailkan saman kecuaian dan pelanggaran kontrak terhadap Malaysia Airlines System Berhad (MAS) berhubung kehilangan anggota keluarga mereka dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, 17 Julai 2014.

Waris kepada empat warga Indonesia dan tiga warga Belanda itu memfailkan saman tersebut melalui peguam mereka Datuk Dr S.Arunan daripada Tetuan Rusmah Arunan & Associates di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini.

Arunan yang ditemui pemberita berkata 11 plaintif yang enggan mendedahkan identiti mereka itu menamakan MAS sebagai defendan tunggal dalam tuntutan saman itu.

Mengikut pernyataan tuntutan, kesemua plaintif mendakwa defendan (MAS) melaksanakan penerbangan MH17 di kawasan yang diketahui berada di bawah konflik bersenjata.

Mereka mengemukakan tuntutan berdasarkan peruntukan Akta Pengangkutan  Melalui Udara 1974, Konvensyen Montreal 1999 dan/atau Akta Undang-undang Sivil 1956 untuk kematian si mati.

Mereka memohon ganti rugi am, ganti rugi khas, faedah, kos dan apa-apa relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Sementara itu, peguam Shailender Bhar yang mewakili lapan lagi waris pesawat malang MH17 turut mengemukakan saman kecuaian dan pelanggaran kontrak terhadap  Malaysia MAS dan Malaysia Airlines Berhad (MAB).
Read More / Baca Lagi >>

MH17: Dua tahun berlalu, apakah keadilan akan ditegakkan hasil laporan siasatan?

Posted: 15 Jul 2016 06:48 AM PDT


MH17: Dua tahun berlalu, apakah keadilan akan ditegakkan hasil laporan siasatan?


KUALA LUMPUR: Dua tahun selepas pesawat penerbangan MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine, fokus kini adalah terhadap laporan Pasukan Penyiasatan Bersama (JIT) yang akan mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab terhadap insiden malang itu.

Pakar-pakar penerbangan dan penganalisis berkata laporan yang ditunggu-tunggu itu yang dijadual diterbitkan selepas musim panas (Jun-Julai) akan menentukan dan menjejaki siapa sebenarnya yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Boeing 777 itu yang mengorbankan kesemua 298 orang di dalamnya.

Profesor Juruterbang Penguji Universiti Kuala Lumpur Dr Mohd Harridon Mohamed Suffian berkata laporan akhir itu mengandungi banyak butiran yang dapat menggambarkan apa yang berlaku apabila fiuslaj hadapan pesawat terkena impak peluncur yang dipercayai daripada peluru berpandu BUK.

"Dengan memiliki maklumat seperti ini, kita berada dalam kedudukan boleh meyakinkan pihak-pihak berkaitan untuk menyegerakan tindakan terhadap pelaku ini," kata Mohd Harridon kepada Bernama baru-baru ini.

Dilaporkan pada 17 Julai 2015, Dutch Safety Board atau Lembaga Keselamatan Belanda merumuskan bahawa hasil penyiasatannya mendapati bahawa jet Boeing 777 itu ditembak oleh peluru berpandu BUK Rusia.

Mereka berkata ia dilancarkan dari kawasan yang dikawal pemberontak pro-Rusia tetapi tidak mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab dalam tragedi itu.

Bagaimanapun, Moscow telah sejak itu menafikan perkara berkenaan dan meminta Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) mengadakan penyiasatan baharu terhadap tragedi itu.

Selepas musim panas ini, JIT akan membentangkan hasil pertama siasatan jenayah berhubung nahas penerbangan MH17 berkaitan senjata yang digunakan untuk menembak jatuh kapal terbang itu dan lokasi sebenar senjata itu dilancarkan.Read More / Baca Lagi >>

Penting wujudkan platform untuk parti pembangkang bersatu - Saifuddin

Posted: 15 Jul 2016 06:46 AM PDT

KUALA LUMPUR: Satu platform besar bagi menggabungkan kesemua parti pembangkang adalah penting dalam usaha untuk menawan Putrajaya, kata Ketua Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan Datuk Saifuddin Abdullah.

"Terdapat banyak pihak yang menentang Barisan Nasional. Selain Pakatan Harapan, kita tahu PAS, Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan juga individu-individu seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir dan Datuk Seri Shafie Apdal," kata Saifuddin.

Tambahnya, yang wajar diutamakan ketika ini ialah wujudnya satu blok pembangkang yang bersatu dan kuat.

"Ini adalah penting untuk merealisasikan perlawanan 'satu lawan satu' dengan BN," kata Saifuddin.

Kata beliau lagi, Pakatan Harapan memahami dinamika tertentu kini yang memerlukan pembentukan parti pembangkang yang baharu.

"Contohnya, Sabah mempunyai dinamika politik yang unik. Jika Datuk Seri Shafie menubuhkan parti baharu, kami memahaminya. Paling penting ialah PH bekerjasama dengannya di Sabah," kata Saifuddin.
Read More / Baca Lagi >>

Zahid: BN akan guna taktik Mahathir terhadap dirinya

Posted: 15 Jul 2016 06:37 AM PDT

BN dan Umno tidak tergugat dengan laporan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad bakal menubuhkan sebuah parti pembangkang baru, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Bercakap kepada pemberita dari Ulaanbaatar, Mongolia, Zahid berkata Umno dan BN akan berjuang habis-habisan untuk memastikan ia terus menjadi kerajaan dengan menggunakan segala ilmu yang dicurahkan oleh bekas perdana menteri itu.
"Malahan orang yang mahu menubuhkan parti baharu berkenaan juga suatu masa menjadi pemimpin mengambil tindakan yg sama terhadap musuh-musuh politiknya, jadi atas ilmu politik yang diajar kepada kami, kami akan laksanakan.
"Dan jika orang itu berada di sebalik sana, kita akan lakukan sebagaimana yang beliau lakukan suatu ketika dulu kepada musuh politik beliau," katanya yang dipetik oleh Bernama.
Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada kerajaan akan tergugat dengan parti baru Mahathir.
Bekas perdana menteri itu semalam mengesahkan spekulasi bahawa parti baru sedang dalam penubuhan sambil menambah bahawa ia akan menjadi sebahagian daripada gabungan besar pembangkang bagi menentang BN pada pilihan raya umum akan datang.
Mahathir berkata anaknya Datuk Seri Mukhriz, bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal, masing-masing telah menyatakan minat untuk menjadi sebahagian daripada parti baru itu.
Zahid berkata beliau telah meminta parti-parti komponen BN supaya merapatkan barisan dan menghadapi apa juga cabaran bagi menghadapi pilihan raya umum yang dijangka diadakan dalam masa dua tahun.
Read More / Baca Lagi >>

'Parti Dr M tak boleh sekadar anti-Najib'

Posted: 15 Jul 2016 06:35 AM PDT

Parti politik baru yang diumumkan oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semalam perlu menjadi lebih daripada sekadar menentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata penganalisis politik, Wong Chin Huat.
"Parti baru itu mestilah lebih daripada sekadar sebuah parti anti-Najib, ia tidak boleh hanya menjadi PAN (Parti Anti-Najib) kerana ramai pengundi tidak akan memihak kepadanya.
"Mereka tidak akan terima naratif yg begitu mudah," menurut anggota Institut Pulau Pinang tersebut dalam wawancara bersama KiniTV, hari ini.
Dengan parti baru itu, Mahathir perlu menangani kebimbangan orang Melayu berhubung dengan masa depan mereka, jelasnya.
Memetik Dasar Ekonomi Baru (DEB), Wong berkata, orang Melayu tidak lagi menerima manfaat sebagaimana yang mereka telah nikmati pada 1970-an dan 1980-an.
"Kita lihat prospek anak Melayu untuk naik tangga masyarakat (mobiliti sosial) dapat sokongan kerajaan tetapi prospek untuk naik jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan anak-anak bukan Melayu sungguhpun tidak mendapat kuota daripada dasar kerajaan.
"Ini bermaksud kegelisahan orang Melayu perlu dijawab dengan dasar yang lebih mendalam." ujarnya lagi.
Pembangkang dalam hal ini, kata Wong, gagal untuk menyediakan hala tuju yang jelas itu.
"Itu adalah salah satu aspek yang parti baru Mahathir harus usahakan. Perlu ada artikulasi yang jelas tentang bagaimana untuk mengurangkan orang Melayu daripada kemiskinan, "katanya lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Terima kasih banyak-banyak abang Anwar

Posted: 15 Jul 2016 06:33 AM PDT

Anwar Ibrahim harus serah pada Allah dan yang selebihnya rakan Pakatan Harapan akan perjuangkan untuk mencapai matlamat pembebasannya.
Khairuddin Abu Hassan
Saya sekali lagi dengan penuh rendah diri ingin mengangkat topi serta mengucapkan jutaan terima kasih kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas segala sokongan beliau kepada penubuhan parti baharu yang sedang ditunjangi Tun Dr Mahathir Mohamad.
Saya amat komited serta sokong penuh dengan mana-mana daya usaha ke arah untuk membebaskan Anwar dari penjara Sungai Buloh.
Insya-Allah, pertamanya Anwar harus serah pada Allah dan yang selebihnya akan saya bersama semua rakan Pakatan Harapan perjuangkan untuk mencapai matlamat pembebasannya.
Komitmen saya 200% dan akan turut gembleng tenaga dengan semua pemimpin Pakatan Harapan bagi mencapai matlamat ini.
Keseluruhan barisan parti pembangkang harus bersatu dan berkoordinasi secara mantap sekiranya kita ingin menewaskan BN pada PRU14 kelak.
Rakyat hanya mahu melihat perpaduan jitu sesama kita sebelum mereka berikan mandat ke arah memenangkan barisan pakatan baharu.
Adalah tidak mustahil untuk kita secara sepakat dan sepadu bagi mencapai matlamat tumbangkan BN. Malah, keseluruhan rakyat jelata sudah jelak dengan segala amalan salah laku, salah guna kuasa serta korupsi BN.
Setakat ini pemimpin Umno pun sudah dapat meramalkan nasib mereka pada PRU14 kelak cuma mereka sedang berlakon dan syok sendiri saja seolah-olah BN masih relevan.
Hakikatnya, BN sudah tidak relevan lagi. Rakyat khususnya generasi muda sedang menolak BN masa kini.
Secara jujur dan ikhlas juga saya ingin menasihati pemimpin Umno dan BN agar jangan terlalu angkuh. Kami akan buktikan kepada mereka kemampuan kami secara sepakat dengan semua daripada Pakatan Harapan untuk tawan Putrajaya kali ini. Insya-Allah dengan izin Allah ia akan menjadi realiti.
Korupsi kepimpinan BN pada masa kini mesti dilawan secara habis-habisan dan bermati-matian.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal 1MDB: Kenapa Malaysia Cepat Tutup Kes...!!!

Posted: 15 Jul 2016 05:52 AM PDT

Skandal 1MDB bukan lagi rahsia.. malah dibaca diseluruh dunia.. kronologi yang dilapurkan sudah pasti amat berbeza dari media propaganda milik UMNO seperti Utusan dan TV3..

Di mata masyarakat sivil, jelas wujud salahlaku dan penyelewengan sedangkan KERAjaan Msia terus mempertahankan penyelewengan itu dgn mengunakan semua jentera milik negara yang disalahgunakan demi kepentingan individu....

Berjihad di lebuhraya...

Posted: 15 Jul 2016 05:50 AM PDT

Peluang telah dibuka di T'ganu juga... Terima kasih pada kerajaan BN di PutraJaya dan T'ganu kerana beri peluang kpd kami untuk BERJIHAD..

Tuan Ibrahim: Mempelam ranum menanti luruh?

Posted: 15 Jul 2016 05:48 AM PDT


Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man telah secara terbuka menawarkan 'gencatan senjata' dengan pihak pembangkang. Katanya demi satu tujuan yang sama – menumbangkan rejim Barisan Nasional.
Susulan daripada salam perdamaian yang cuba dihulur Tuan Ibrahim itu, pelbagai reaksi daripada pihak pembangkang mahupun pihak pro-kerajaan diutarakan.
mempelamPihak UMNO meski dilihat 'cemburu' dengan tawaran itu, pastinya sedar bahawa ia tidak akan kemana-mana, kerana Presiden PAS sudah tentu tidak merestuinya. Lebih-lebih lagi agenda kedua-dua parti ini untuk berjuang menegakkan agama Islam dan Melayu harus diteruskan, meski kegiatan rasuah yang melibatkan pemimpin nombor satu negara terus dibongkar satu-persatu.
Pihak DAP dan PKR pula menyambut baik tawaran rakan lamanya itu itu. Manakala, Amanah sebagai parti serpihan PAS yang kini berideologi 'Islam demokrat' nampaknya lebih berhati-hati menanggapi tawaran berkenaan.
Sedikit sebanyak tawaran ini sebenarnya mengakui hakikat bahawa PAS tidak dapat berdiri sendiri melawan rejim BN seperti yang pernah disuarakan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang ketika kempen Pakatan Harapan pada pilihanraya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang lalu.
Mungkin kesilapan pertembungan beberapa penjuru di kedua-dua PRK itu menyebabkan Tuan Ibrahim akhirnya sedar kesilapan PAS yang berdegil tidak mahu bersama-sama dalam Pakatan Harapan.
Namun, adakah Tuan Ibrahim memilih waktu yang tepat untuk berbuat demikian?
Adakah Tuan Ibrahim tahu melalui sumber yang lain bahawa kabinet akan dibubarkan lebih awal? Justeru perlu siap siaga yang pantas di blok pembangkang untuk menghadapi sesuatu yang tidak dijangka ramai?
Ini mengingatkan kita kepada peristiwa pada tahun 2011 di mana Tuan Ibrahim tiba-tiba muncul bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden PAS, yang akhirnya memberikan kemenangan kepada Mohamad Sabu, sekaligus menewaskan rakannya yang juga ahli Dewan Ulama PAS.
Read More / Baca Lagi >>

Masih ada pemimpin PAS yang bijak rupanya

Posted: 15 Jul 2016 05:47 AM PDT


Tawaran 'genjatan senjata' oleh Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Pakatan Harapan supaya pembangkang fokus kepada musuh sebenar iaitu Umno mengejutkan banyak pihak apalagi parti Datuk Seri Najib Razak.
Saya kira, setelah perpecahan dalaman PAS yang membawa kepada penubuhan Amanah, ia menyebabkan PAS kehilangan semua pemimpin berjiwa besar yang mahu perubahan.
pojok_masihadapemimpinpasKejutan yang dibuat Tuan Ibrahim tempoh hari menunjukkan masih ada pemimpin PAS yang sedar bahawa rakyat perlukan wadah pembangkang yang kuat untuk melakar perubahan.
Syabas buat Tuan Ibrahim yang sedar bahawa musuh utama pembangkang dan rakyat ialah parti Najib Razak; yang hanya mampu ditumpaskan melalui muafakat parti-parti pembangkang.
Namun, tanda tanya terbesar saat ini ialah, adakah pimpinan tertinggi PAS yang lain khususnya Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang mempunyai sudut pandang yang serupa dengan timbalannya itu? Malah, Hadi dilihat memiliki rekod buruk kerana sering gagal berpegang pada keputusan bersama yang telah dipersetujui.
Antaranya ialah isu melibatkan pertembungan tiga penjuru dalam PRU contohnya Kota Damansara, penetapan calon Perdana Menteri, krisis MB Selangor dan juga rang undang-undang persendirian 'hudud' beliau yang kini dikerjakan dengan galakan Umno sendiri.
Justeru, adalah lebih afdhal jika Tuan Ibrahim membawa perbincangan 'genjatan senjata' ini di peringkat dalaman PAS dan diselesaikan bersama presidennya itu.
Walaupun hari ini Tuan Ibrahim mengeluarkan kenyataan berlapik bahawa PAS rela bersendirian, tetapi itu bukanlah noktah buat pembangkang negara ini untuk bertahaluf sebagaimana yang pernah dilakukan dalam sejarah awal 1990-an.
Read More / Baca Lagi >>

Comments (0)