Followers

Nuffnang

Cursing Malay : Terus Terang

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 10:36 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Tanpa Kita Sedar, Kita Sebenarnya Banyak Menyediakan Peluang Pekerjaan Kerana Kita Pemalas

Posted: 30 Jun 2016 08:23 PM PDT

Ada satu hari dalam minggu lepas, aku dengan keluarga pergi IKEA. Orang lain berebut beli tudung dan jubah, isteri aku nak beli karpet. Aku tak nak la cakap apa-apa takut dia kecik hati.

Bajet nak buka puasa dulu bawak air, lepas tu bila tempat makan dah lengang, baru pergi makan.

Sampai di tempat makan IKEA, memang ramailah orang Muslim yang dah habis berbuka puasa atau dalam bahasa sekarang, dah ifthar. Aku perhati aje la orang sekeliling aku sebab aku consider diri aku pemerhati masyarakat cum keyboard warrior yang ada tergerak nak buat anjur perubahan pada orang kita.

Selepas viral pasal kes aku share yang kat IKEA kau kena angkat tray sendiri dan letak balik sendiri, selepas mendapat pelbagai kecaman daripada puak-puak poyo yang membalas cadangan aku dengan ayat "aku bayar, jadi kenapa aku kena angkat?" memang amat menyedihkan bila pada bulan Ramadhan pun, Melayu masih lagi layu.

Makan ramai-ramai, baca doa makan, selesai makan, baca doa lepas makan, dulang dan sisa makanan masih lagi tidak diuruskan. Terkial-kiallah beberapa orang pekerja asing yang kena kutip tulang yang anda jilat atas meja. Kalau ada jatuh ke bawah, dia kena sapu. Kalau ada yang tumpah, dia yang lapkan. Dah bersihkan meja, kena angkat bawak ke station, kemudian ulang benda tu pada majoriti pelanggan yang datang dan pergi begitu sahaja.

Kita ni memang benak ke kepala tu? Memang nak rasa pampered ke orang kita ni? Takkanlah yang reti puasa ni tak reti baca? Tak sensitif langsung ke kita ni?

Aku gelarkan benak, reti pulak sensitif.

Yang amat menyedihkan, depan aku, ada satu keluarga besar datang makan dengan atuk, nenek dia sekali. Duduk meja yang boleh muat dalam 12 orang.
Bila dah selesai berbuka puasa/makan malam, salah seorang anak dia yang aku tengok ada la berumur 21/22 tahun cuba nak kemas meja tu ketika keluarga dia dah habis makan dan nak beransur balik.

Kau tau apa abah dia cakap? "Biar aje lah." Anak dia pun letak balik tray yang dia nak buat kumpul pinggan mangkuk diorang makan tadi dan beredar pergi.

Adakah itu kita yang sebenarnya?

Mungkin. Sebab setakat ni, memang sepanjang pemerhatian aku, hanya sejumlah minoriti yang mampu ikut sistem yang dilaksanakan. Yang mengecewakan, sejumlah minoriti itu pun yang minoriti di Malaysia.

Majoriti, hanya tau pergi, makan dan balik serta bersyukur kenyang sambil mengucapkan alhamdulillah sebab ada pekerja asing mencari rezeki di negara kita. Ye lah, kalau kita dah amalkan kemaskan sendiri, kat mana lagi diorang nak dapat kerja?

Jadi, mereka lah yang perlu bersyukur kerana kita tak kemas meja kita, kan?

Comments (0)