Followers

Nuffnang

ALHUSSEYN

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 3:12 PTG | Posted in

sumber :-

ALHUSSEYN


BULAN REJAB & MASA DEPAN PERJUANGAN SAYA

Posted: 06 May 2016 02:00 AM PDT

  Di pagi Juma'at yang agung dan mulia, di akhir bulan Rejab yang mengandung pelbagai rahsia Ilahi, se hari selepas peristiwa Isra' dan Mi'raj yang penuh dengan pelajaran bagi orang Islam dan pejuangnya yang telah dijalani oleh Nabi berakhlak mulia - hati saya tengah pilu merenung peristiwa kehilangan heli di Sarawak - ketika tiba-tiba telefon saya tak putus-putus berdering.

 Menerusi whatssap dan sms, saya dikhabarkan oleh sumber-sumber tidak rasmi, saya telah dipecat dari Pas pada hari ini.9 Tanpa saya sedari, air mata saya menitis. Sebak bercampur pilu.

 Di tahun 1982, saya menyertai Pas dan seperti kebanyakan anak muda mana jua - dulu dan kini - mereka serahkan se penuhnya jiwa raga pada apa yg mereka fikirkan sebuah perjuangan suci - membawa obor Islam menerangi kehidupan - termasuk bernegara.

 Islam yang komprehensif atau syumul, termasuk hak untuk menegur, mengkritik dan bersuara kepada para pemimpin selagi mana teguran itu adalah berasaskan kebenaran dan kejujuran. Seperti bebasnya Saiyidina Abu Bakar, Umar dan pemimpin agung Islam yang lain ditegur dan dimuhasabah, hatta oleh rakyat kerdil sekali pun.

 Semak dan imbang seperti janji Pas dalam PRN Sarawak sekarang.

 Namun, saya hanya insan kerdil.

 Jika Nabi yang agung pun dilanda sejuta penderitaan dan itu lah latar untuk baginda dihiburkan dgn di Mi'rajkan menemui Kekasihnya di Sidratul Muntaha - usah lah engkau terlalu bergundah hati.

 Mungkin ada hikmah yg sedang menanti.

 Apa yang telah berlalu, moga kekal dalam simpanan Ilahi dan tidak perlu diungkit lagi.

 Kepiluan yang engkau jalani, sangat kecil berbanding pejuang lain.

 Kepada kawan dan teman serta rakan media, suka saya nyatakan di sini, saya hanya akan mengeluarkan kenyataan rasmi selepas saya mendapat pemakluman rasmi mengenai tindakan yang diambil ke atas saya.

 Sehingga waktu ini, saya belum menerima pemakluman rasmi mengenainya.

 Untuk itu, saya tetap akan hadhir pada mesyuarat agung Pas Kawasan Kubang Kerian yang dijadualkan esok.

 Semoga Sya'ban dan Ramadhan meningkatkan lagi ketaqwaan dan kejayaan perjuangan kita dan idealisme Islam yang didokong selama ini.

 Moga Allah sentiasa membimbing kita semua.

 Sekian. Terima kasih.

 Husam Musa
 Jumaat 
28 Rejab 1437 
6 Mei 2016

Komen-Komen penyokonh Dato Husam Musa 

Che Ibrahim Mohamed : Ambo mengenali Husam ketika kami sama2 belajar di UM, ketika tamat pengajian, Husam mengisytiharkan mewakafkan dirinya utk Pas dan balik berkhidmat sepenuh masa utk Pas Kelantan. Ayahnya pernah tanya ambo mengapa Husam tidak mahu kerja (kerajaan)??

 Kini segalanya telah berakhir sbgaimana ambo, ust Mohamad Husin dan beberapa orang lagi rakan sepengajian dgn Husam yg sudah lama tidak bersama Pas.

Keris Mas Sejati : Kita lawan langau2 asuhan Hj hadi yg khianati perjuangan almarhum tok guru nik aziz. Perangai mcm Najib pecat muhyidin.

Nizam Bob Kelate : Takziah dato... Ambo simpati sebab dato keno bue dari pas... Ambo x tau bodo mano pas lonie...keno nyakit nate apo pon x tau... Ambo mohon Allah laknat pemimpin pas hok khianat pada amanah rakyat dan agama serta behe pitih ikut caro koto

Mohamad Fairuz : Hj hadi maksum ke sampai ahli parti mcm husam xboleh tegur apatah lg rakyat marhean mcm kita nih..pemikiran rakyat yg paling rendah pun dah nampak apa yg hj hadi buat x kena pada parti n rakyat inikan pula husam yg cerdik pandai, nabi pun menerima buah pandangan sahabat inikan pula hj hadi..rakyat dah cerdik skrg ni..jgnla kita buta hati & taksub kpd pemimpin, nanti padah menanti..

Jauhar Muhammad Dawi : Ust nasharudin mat isa rileks dan tersenyum simpul bace berita ini. Best jd bkas pimpinan trtinggi blh berbaik2 ngn umno dan dpt jwatan lg. X kene pecat pun asalkan pandai bodek. Kah3

Syabab Ikhwan : Knapa tak pecat Nasharudin Mat Isa etek...yg terang2 langgar parti dan Mursyidur Am ketika itu...nak buat gabungan dgn UMNO

azz Imzar : Syukur dan tahniah dah keluar dr parti islam yg dah rosak,,, banyak lg tempat yg lebih bagus,, pas bukan agama,, islam bukan pas.... ayuh pjuangan baru bermulaa.. isi borang amanah , dap pun ok.... takbirrrr

Ghazaliey Othman: Teruskan perjuangan Dato.....Kami pasti, Kebenaran dipihak Dato.....Islam bkn milik mereka. Islam milik kita, milik kebenaran.

Arm Kaos : Kamu berani menegur pimpinan parti kamu diatas teguran yg membina...kini kamu dipecat oleh mereka yg tidak senang dgn teguran2 itu bah kan mcm ada perancangan sebalik nya...

 biarkan mereka jika penyelesaian ini yg mereka pilih utk menghukum DATO...percaya lah rkyt kelantan tetap akan bersama di belakang DATO kerana dimasa almarhum TGNA memerintah kelantan DATO lah org yg pertama akan dipanggil dan meminta pandangan oleh almarhum jika ada masalah dlm urusan negeri...

Khairul Nazmie : Bersabarlah dato Husam Musa..semoga lebih tabah menharungi hari2 mendatang tanpa pas...lepas kita kita nyah pas keluar dari negeri kita....

Zulkarnian Yaacob : DHM makan pencen pun dah berbelas ribu sebulan... tetapi sayangnya kpd parti amat tebal.... tegur cara baik pun tak endah... tegur cara bersurat tak berjawab.... tegur dalam ceramah inilah akibatnya. Tak apalah... kami bukan penyokong batang tuboh kami sokong parti.... tetapi kami mahu tahu hala tuju parti kearah mana.... mampukah PAS utk ke Putrajaya dgn hanya bersama dgn Ikatan.... ada lagikah pengundi non muslim akan mengundi PAS.... dalam Umno tengah nazak.... PAS nampak rela tinggalkan kawan utk menjadi tongkat kod parti lawan.... mursyidul Am dilantik oleh TPM utk bekerja dgn Umno.... tidakkah itu pelik namanya.

  Parti Amanah Negara-Pahang Supporters :  Arwah Tgna pernah sebut "Husam ni budak cerdik". Kini Husam ditendang selepas ketiadaan TGNA. Dan kesemua yg bersama AMANAH pula adalah mereka yg sangat menyanjungi perjuangan arwah TGNA yg konsisten bersama PR satu ketika dahulu. Bahkan yg merestui dan menghantar panglima pejuang Pas Dato Husam ke Putrajaya dahulu juga adalah arwah TGNA.

 Eratnya hubungan Dato Husam dgn Arwah Tgna. Kini hanya AMANAH penyambung perjuangan arwah Tgna utk menolak Umno !!

Mohd Hasyimi Ismail : Org kanan arwah TGNA kini dibuang parti. Sudah nampak arah mahu bergabung. Tidak lagi mahu mendengar pendapat golongan professional.

PAS pecat bekas naib presidennya, Husam Musa

Posted: 06 May 2016 12:00 AM PDT

  Jawatankuasa tatatertib PAS hari ini memutuskan untuk memecat bekas naib presiden parti itu, Datuk Husam Musa selepas mempertimbangkan kes itu dari semua aspek serta mengambil kira kepentingan parti.

 Pengumuman pemecatan Husam yang juga adalah ADUN Salor dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib PAS, Dr Sanusi Daeng Mariok.

 Menurut Sanusi, jawatankuasa tatatertib PAS yang bersidang pada 23 April lalu mendapati Husam melakukan tindakan dan perbuatan yang bersalahan dengan Fasal 82(1)(b), (c), (d), (e) dan (f), Perlembagaan PAS.

 Justeru katanya, jawatankuasa tersebut dengan sebulat suara bersetuju memecat Husam dari menjadi ahli PAS berkuat kuasa pada hari keputusan.

 "Jawatankuasa tatatertib telah meneliti aduan salah laku terhadap Husam dan mempertimbangkan kes beliau dari semua aspek.

 "Husam didapati melakukan tindakan dan perbuatan yang bersalahan dengan Fasal 82(1)(b), (c), (d), (e) dan (f), Perlembagaan PAS," katanya dalam kenyataan media, hari ini.

 Sanusi berkata, keputusan itu juga dibuat setelah mengambil kira kepentingan parti dan perjuangan Husam.~ sumber

Komen al-Husseyn :

 Melalui sepucuk surat kepada Dr Daeng Sanusi bertarikh 3 April lalu,  Datuk Husam Musa telah meminta beliau selaku Pengerusi Siasatan Jawatankuasa Disiplin Pas supaya menarik diri daripada kes yang dihakiminya.

 Husam berkata, Dr Daeng Sanusi telah mengeluarkan kenyataan fitnah dan prejudis ke atas dirinya ketika menjelangnya Muktamar Pas tahun lalu termasuk di Kelantan, Johor dan Selangor.

 "Anehnya, selepas muktamar berlalu, beliau tidak lagi menyerang saya secara terbuka, seakan serangan itu mempunyai agenda untuk pemilihan muktamar sahaja." ujar Adun Salor ini. Baca di sini

  Nak tahu juga apa sudah jadi dengan dengan janji Dewan Harian Pas Pusat untuk memberikan maklum balas terhadap 'nota cinta' Husam Musa pada pertemuan 30 November 2015 yang sampai kini masih belum lagi mendapat sebarang maklum balas.

   Juga apa sudah jadi dengan kes aduan mengenai fitnah oleh 3 Ulama PAS dari Perak tu? Kalau tidak bersalah, katakanlah tidak bersalah. Jangan buat derk ajer weh!!

Hj Hadi adalah liabiliti kehilangan sokongan bukan Islam terhadap Calon beragama Islam

Posted: 05 May 2016 06:00 PM PDT


  Kenyataan Presiden Pas  bahawa partinya 'tidak menghalalkan' orang lain dan tidak setuju DAP memerintah Sarawak dan hanya mahu pemerintah di kalangan orang Islam bumiputera tidak diterima baik bukan sahaja oleh DAP ; malah oleh BN Sarawak.

  Kenyataan Hj Hadi itu telah dicemuh oleh Timbalan Presiden PBB, Datuk Abang Johari Abang Openg. (PBB adalah rakan gabungan BN Sarawak yang bertanding di 35 kerusi telah menang kesemuaan kerusi yang mereka tandingi.)

 Sudah tentulah kenyataan Hj Hadi yang jelas menunjukkan anti-bukan Islam itu telah mengundang kebimbangan BN Sarawak terhadap riaksi negatif para pengundi bukan Islam yang merupakan  majoriti penduduk di Sarawak.

 Adalah sangat janggal apabila majoriti penduduk Sarawak adalah bukan Islam, tetapi menurut Hj Hadi, bukan Islam tidak boleh memerintah Sarawak, yakni tidak boleh menjadi ketua menteri!

  Kenyataan Hj Hadi ini sudah tentu akan menakutkan pengundi bukan Islam untuk mengundi calon beragama Islam. Inilah yang dibimbangi oleh setiap calon yang beragama Islam.

  Jelas bahawa Hj Hadi adalah liabiliti terhadap kehilangan sokongan bukan Islam terhadap calon-calon beragama Islam tanpa mengira parti.

Kamu mahu pemimpin Islam, tetapi kemuka calon Kristian – Abang Jo

KUCHING: Timbalan Presiden PBB, Datuk Abang Johari Abang Openg menyelar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang berkata Sarawak hanya boleh diperintah oleh Bumiputera yang beragama Islam.

 Bingung dengan sikap Hadi, Abang Johari berkata parti Islam itu mengetengahkan seorang calon Christian, Clement Bayang, sebagai calon kerusi Kakus.

 "Mana satu yang betul? Mereka (PAS) kemuka calon bukan Islam tetapi mereka kata Sarawak hanya boleh diperintah oleh orang Islam? Apa yang sedang berlaku?" katanya kepada pemberita selepas menyerahkan hak milik tanah kepada warga Kampung Senari hari ini.

 Malam semalam, Abdul Hadi berkata PAS tidak akan membenarkan orang bukan Islam perintah Sarawak, termasuk daripada DAP.

 Ahli Parlimen Marang menambah walaupun PAS mengiktiraf orang Cina dan orang India sebagai warganegara, beliau menegaskan pemimpin haruslah beragama Islam.

 Sementara itu, ketika dihubungi, Setiausaha PAS Sarawak, Mukhtar Suhaili menjelaskan Bayang terpilih sebagai calon bagi membuktikan kepada pengkritik bahawa parti Islam itu menerima semua orang tanpa mengira anutan agama.

 "Pihak tertentu cuba menggambarkan kami sebagai pelampau tetapi kami sebenarnya tidak ekstrem," katanya, dan menambah sokongan kepada Bayang setakat ini "menggalakkan".~ SUMBER

Comments (0)