Followers

Nuffnang

Belantan

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 11:06 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Adakah WSJ akan mohon maaf?

Posted: 16 Apr 2016 01:31 AM PDT


Agak pelik juga mengapa WSJ lambat siarkan kenyataan Menteri Luar Arab Saudi? Kenyataan Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir yang mengesahkan sumbangan derma RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tulen mendapat liputan meluas kebanyakan media antarabangsa.

Meskipun mendapat perhatian media antarabangsa seperti The Express Tribune, Jakarta Globe dan Reuters apabila mengemas kini berita tersebut dengan pantas, perkara itu bagaimanapun dilihat tidak mendapat perhatian The Wall Street Journal (WSJ) yang lewat menyiarkan laporan berkenaan.

Persoalannya, jika benar agensi media antarabangsa terbabit telus dan konsisten dalam membongkar sesuatu kes khususnya isu derma RM2.6 bilion dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), mengapa WSJ tidak mengemas kini kenyataan itu pada masa yang sama dengan agensi berita lain?


Sedangkan rata-rata media antarabangsa mengemas kini laman web rasmi mereka untuk artikel berkenaan seawal kira-kira pukul 8 pagi hari ini.

Namun begitu, WSJ hanya memuat naik laporan tersebut kira-kira pukul 5.30 petang hari ini dengan tajuk, 'Menteri Luar Arab Saudi berkata, beliau menyedari derma kepada Najib' menerusi laman sesawang mereka.

Sebelum ini, WSJ melaporkan berita yang tidak konsisten dan tanpa bukti kukuh terhadap isu RM2.6 bilion dan 1MDB sejak Julai tahun lalu serta dikecam oleh pelbagai pihak yang menganggap penyiaran artikel oleh agensi berita tersebut dalam hal berkenaan sebagai satu ancaman luar.

Lebih membimbangkan, penggunaan media sosial secara meluas oleh masyarakat menyebabkan ada di antara mereka yang mudah terpedaya dengan laporan berat sebelah tanpa mencari kebenaran serta keseimbangan berita.

Walaupun sudah berkali-kali isu RM2.6 bilion dan 1MDB dijawab oleh kerajaan sebelum ini, tekanan oleh WSJ dengan laporan berat sebelah mereka secara tidak langsung menyebabkan rakyat semakin terkeliru.

Sungguhpun begitu, WSJ baru-baru ini mengakui bahawa wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib adalah sumbangan daripada Arab Saudi dan bukannya milik 1MDB.

Ekoran pengakuan daripada WSJ itu, mereka ibarat berhutang permohonan maaf kepada rakyat Malaysia yang selama ini keliru dengan siaran laporan berat sebelah agensi berita berkenaan.

Suara Politik
Belantan

Comments (0)