Followers

Nuffnang

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:12 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Khairy tidak takut dilucutkan jawatan?

Posted: 08 Aug 2015 09:32 AM PDT


KLANG : Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin tidak bimbang jika dilucutkan jawatan sebagai menteri kerana memberi pandangan berkaitan tindakan yang diambil terhadap pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini.

Tetap dengan pendiriannya, Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, beliau percaya apa yang dilakukannya betul dan selain mahu kebenaran ditegakkan.

"Saya tidak risau (ditukar atau dilucutkan) kerana saya percaya kita mesti menegakkan kebenaran dan menyuarakan pendapat sekiranya ada yang tidak kena.

"Malah, Presiden, Datuk Seri Najib Razak ketika berucap pada mesyuarat perwakilan di Bandar Tun Razak sebentar tadi juga memberitahu, beliau tidak perlukan "yes man" di sekelilingnya.

"Itulah yang saya lakukan dan saya akan membawa perkara ini (SPRM) kepada Ketua Setiausaha Negara untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengapa ia berlaku," katanya selepas merasmikan penutup Mesyuarat Tiga Sayap UMNO Bahagian Klang , di sini, petang tadi.

Khairy berkata demikian mengulas mengenai kelantangannya menyuarakan rasa tidak senang dengan apa yang dianggap sebagai intimidasi terhadap SPRM.

Pada masa sama, Khairy juga turut menggesa ahli UMNO di peringkat akar umbi supaya bangkit menyuarakan pendapat serta tidak hanya berdiam diri demi menjaga diri sendiri serta pangkat bagi membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi parti itu ketika ini.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:09 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Lim Kit Siang sudah pandai senyum ...

Posted: 08 Aug 2015 07:54 PM PDT


Melayu keluar dari UMNO, PAS dan PKR untuk sertai DAP.

PAS telah berjaya dipecahbelah.

PKR tidak sedar impian mereka hanya retorik. Banyak pemimpin Melayu cabang di Pulau Pinang dikalahkan dalam pemilihan parti oleh orang-orang muda cina. Petanda pada sesuatu lebih besar. Kuasa sebenar dipegang oleh Tian Chua, Elizabeth Wong, William Cheng dll.

Dan kini perang sabil hanya membuat Kit Siang senyum lebar. Puak-puak ni bila kelahi berhabis-habisan.


Ramai dah mula jadi pakar aviation mee segera

Posted: 08 Aug 2015 02:26 AM PDT


Di China lagi ramai pakar-pakar aviation yang dok bising hingga semua tidak betul. Nak sangsi pun kenalah dengar penjelasan pihak berkuasa. Enthalah cina komunis memang gitu, jangan kita pun ikut sekali.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:07 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BANJIR LUMPUR BESAR DIJANGKA MELANDA PULAU PINANG

Posted: 08 Aug 2015 05:05 PM PDT

Bencana Sedang Menunggu, Kata Penduduk Tanjung Bungah, Pulau Pinang

Kerja-kerja pembangunan dan pemotongan pokok yang berleluasa di lereng-lereng bukit menyebabkan hakisan tanah besar-besaran telah merisaukan penduduk Tanjung Bungah, Pulau Pinang.
Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bungah Datuk Renji Sathiah berkata penduduk menentang banyak projek, terutamanya di atas bukit dengan kecerunan 25 darjah ke atas dan 250 kaki di atas paras laut.
Namun, garis panduan Rancangan Struktur Pulau Pinang 2007 menggalakkan projek-projek tersebut.
Ramai penduduk yang tinggal berhampiran lereng bukit mengalami masalah tidur, ketakutan yang paling teruk, termasuk tanah runtuh. 
"Bencana sedang menunggu untuk berlaku jika pihak berkuasa tidak memberi perhatian dan langkah-langkah keselamatan tidak dilaksanakan dengan pantas," kata Renji, lapor the Malay Mail Online
Beliau mendakwa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) yang bertanggungjawab meluluskan projek-projek itu bersikap lepas tangan terhadap isu itu.
Renji berkata persatuan penduduk telah menghantar satu memorandum kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng pada 21 Julai, meluahkan kekecewaan dan kekecewaan penduduk sejak ketiadaan tindakan kerajaan negeri dan MBPP.
Antara lain kandungan memorandum itu menyebut projek-projek pembangunan ini akan memberi kesan terhadap alam sekitar dan kesan pembangunan yang tidak lestari.
Beliau juga berkata Datuk Bandar Patahiyah Ismail juga gagal untuk bertindak balas dengan rayuan penduduk.
"Ini mengecewakan kami, dan majlis itu seolah-olah menjadi terlalu mesra pemaju daripada sibuk dengan kebimbangan orang ramai," kata Renji.
Pesara Jalilah Wahidin, 58, berkata keindahan Tanjung Bungah telah dimusnahkan oleh pembangunan besar-besaran.
"Saya dilahirkan dan dibesarkan di sini. Tanjung Bungah penuh dengan kehijauan ketika itu.
"Hari-hari ini ia hanya bangunan tinggi di mana-mana. Kami seperti berada di Hong Kong, "katanya.
Annelies Allian, 64, dari Belanda, berkata dia datang ke Pulau Pinang 30 tahun lalu dan kini pembangunan telah semakin meluas.
"Trafik semakin buruk. Nampaknya seolah-olah pihak berkuasa tidak tahu apa yang lakukan. Mereka bukan sahaja memusnahkan alam sekitar tetapi juga kualiti hidup, "katanya.

APANAMA

1

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


Menurut biar akal, menentang biar adab - #muafakatmembawaberkat

Posted: 08 Aug 2015 10:55 PM PDT

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:22 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Bantahan bagi Bersih 4: Protes jalanan juga ada kelebihan

Posted: 08 Aug 2015 07:53 PM PDT

oleh Rama Ramanathan
Bersih 4 kini bermain di fikiran ramai pihak. Di sini saya menerangkan tentang Bersih 4, sebagai respon kepada bantahan terhadapnya dan juga bagi membincangkan keputusan perhimpunan Bersih di masa lalu.

Kita lihat enam ciri Bersih 4.

Pertama, Bersih 4 telah digelar Bersih 2.0 (Bersih), gabungan 89 NGO yang menumpukan kepada pilihanraya bersih dan adil di Malaysia.

Kedua, Bersih 4 menggesa orang ramai berhimpun secara aman di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching dari 2 petang pada 29 Ogos.

Ketiga, Bersih 4 berharap peserta dari warga Malaysia bersetuju negara kita tidak boleh dibelenggu kemelut PKFZ atau 1MDB dan satu jalan mencapainya ialah melalui reformasi institusi.

Keempat, Bersih 4 berharap kerajaan, pembangkang, sektor perniagaan dan dunia mengambil perhatian.

Kelima, Bersih 4 akan tunjukkan ketidakpuasan hati dari segenap segmen masyarakat - tua, muda, lelaki, wanita, kaya, miskin, bumiputera dan bukan bumiputera.

Keenam, Bersih 4 akan tunjukkan pecahan kaum dan sensitiviti yang dikatakan membelenggu negara tidak wujud sepertimana yang didakwa.

Kini saya ambil kira tentangan yang dibangkitkan bagi Bersih 4.

Pertama, ada yang berkata protes jalanan kurang berkesan berbanding menghasilkan petisyen. Saya tidak setuju.

Saya pernah menyertai persediaan mendapatkan petisyen dan mengumpul tandatangan.
Read More / Baca Lagi >>

Kawal media atas talian burukkan rekod hak asasi, kebebasan media, kata peguam

Posted: 08 Aug 2015 07:50 PM PDT

Sebahagian 400 wartawan dan aktivis yang berhimpun sebagai solidariti kepada penerbitan The Edge yang digantung Kementerian Dalam Negeri di Kuala Lumpur, semalam. Kerajaan sepatutnya fokus mentadbir negara dengan baik, daripada menyasarkan media atas talian yang kritikal. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Ogos, 2015. 
Sebahagian 400 wartawan dan aktivis yang berhimpun sebagai solidariti kepada penerbitan The Edge yang digantung Kementerian Dalam Negeri di Kuala Lumpur, semalam. Kerajaan sepatutnya fokus mentadbir negara dengan baik, daripada menyasarkan media atas talian yang kritikal. 

Daripada mengawal media atas talian, Putrajaya sepatutnya fokus kepada pentadbiran baik, kata peguam selepas perhimpunan menentang serangan terhadap kebebasan media di Kuala Lumpur semalam.
Para peguam juga meluahkan rasa bimbang niat kerajaan untuk mendaftarkan semua portal berita akan memburukkan lagi rekod hak asasi manusia, kebebasan media dan kebebasan bersuara negara.
Mereka berkata, pindaan kepada undang-undang siber dalam negara tidak diperlukan kerana sudah pun terdapat undang-undang untuk mengendalikan isu seperti laporan palsu serta kenyataan berunsur fitnah.

Menteri komunikasi dan multimedia yang baharu dilantik, Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata awal minggu ini portal berita mungkin perlu berdaftar mengikut pindaan dicadangkan kepada undang-undang siber. Salleh berkata, perubahan itu termasuklah memberi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) lebih kuasa, seperti menyekat laman-laman yang dianggap ancaman kepada "keselamatan dan kestabilan negara".
Kementerian itu juga tambahnya, sedang melihat beberapa pilihan, termasuklah sistem yang diguna pakai Singapura.
Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty Eric Paulsen (gambar, kiri) menyifatkan tindakan untuk mengawal media atas talian sebagai taktik menyekat dan mengawal portal berita bebas.
Beliau menambah Putrajaya sepatutnya fokus kepada tingkah laku mereka dan mentadbir dengan baik, daripada menyasarkan media atas talian yang kritikal.
Paulsen berkata, pihak berkuasa perlu ingat kewartawanan bukanlah satu jenayah, dan kebebasan media merupakan bahagian yang paling penting dalam mana-mana masyarakat demokratik kerana ia berfungsi sebagai semak dan imbang terhadap kerajaan memerintah.
Read More / Baca Lagi >>

Rakyat Malaysia perlu hentikan segala spekulasi..

Posted: 08 Aug 2015 06:43 PM PDT

oleh Hazlan Zakaria
Saya melaungkan di sini dengan jelas: Rakyat Malaysia perlu berhenti menyulitkan Perdana Menteri Najib Razak dengan bertanya soal wang RM2.67 bilion yang didepositkan ke simpanan peribadinya.

Ingatlah, PM sendiri tak menafikan perkara ini, dan dia cakap dengan jujur: "Saya tak ambil wang bagi kegunaan peribadi". Apa lagi yang korang semua harapkan dari pemimpin bertanggungjawab yang mentadbir negara dengan perkenan rakyat dan Duli Yang Maha Mulia Agong?

Kalau betul dia membelakangi etika dan tak bermoral, memang patutlah kita mintak dia berundur. Itupun dengan kerelaan hatinya sendiri.

Dan sekiranya amalan korupsi ada berlaku di dalam pentadbiran Najib, tentu DYMM telah meminta perletakan jawatannya, kerana kita yang mengundinya tempuh hari.

PM Najib tahu perkara ini dan tak mungkin main-main dengan mandat yang diberi rakyat.

Apa lagi yang korang nak tahu? Bahawa duit itu semua datang dari syarikat pelaburan kerajaan yang telah menyebabkan hutang negara menimbun?

Mengarut!

Takkanlah Najib nak buat segala kerja macam tu…

Kita tak payah berspekulasi atau ambil tahu kerana semuanya akan diterangkan barisan Kabinet baru. Cuba tengok fakta, kalau tak percaya.

Fakta, selepas ahli jawatankuasa kira-kira wang negara (PAC) dilantik jadi menteri, jawatankuasa itu bubar seperti juga tanggapan tentang Parlimen kita.
 
Read More / Baca Lagi >>

Dana Asing RM2.6B: SPRM belum bersihkan dakwaan rasuah Najib

Posted: 08 Aug 2015 06:40 PM PDT

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak pernah membersihkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada rasuah dan salah laku berhubung isu dana bernilai RM2.6 bilion di dalam akaun peribadinya, kata Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu bagaimanapun berkata, kenyataan terbaru perdana menteri menunjukkan seolah-olah Najib "membebaskan" dirinya sendiri daripada isu itu tanpa bukti yang menyokong kenyataan tersebut.
"Saya kagum perdana menteri yang boleh memutar belit kenyataan SPRM untuk mendakwa dirinya bebas daripada rasuah dan salah laku.

"Saya terpaksa membaca 3 kali kenyataan yang dikeluarkan SPRM untuk menyemak sekiranya tersilap membaca kenyataan itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini. Najib ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Bandar Tun Razak semalam dilaporkan berkata, beliau tidak akan sesekali menjual negara.
"Jangan kata saya jual negara. Saya tidak akan jual negara, saya perdana menteri yang akan dipertanggungjawab atas apa saja yang saya lakukan.
"Dan saya terima (dana) pun bukan kerana saya bagi kontrak," katanya dalam ucapan itu.
Beliau berkata sebagai presiden Umno, beliau mengutip dana termasuk derma untuk kepentingan parti dan bukan untuk diri sendiri.
"Sebagai presiden, saya kutip dana untuk kepentingan parti. Zaman dulu saya banyak (beri) pertolongan pada bahagian, haji, banyak rumah pulih, bahagian dapat tiap bulan, pentadbiran. Jangan bila saya diserang, kita tuang minyak.
Read More / Baca Lagi >>

Nilai ringgit merudum seperti tahap kepercayaan kepada Najib

Posted: 08 Aug 2015 06:05 PM PDT

Dr Dzulkefly Ahmad


Tidak syak lagi nilai mata wang ringgit sedang mengalami keruntuhannya paling parah. Berpandukan kadar penurunannya, ada pihak penganalisis meramalkan tidak mustahil akan mencecah pertukaran RM4=AS$1 minggu hadapan.
Kesan terhadap kos sara hidup, inflasi diimport dan kesan kepada pengimport dan pengeksport pasti terjejas. Peniaga yang berniaga di sempadan Thailand dan Singapura, sedia maklumi penguncupan nilai wang kita. Yang menghantar wang kepada anak-anak yang belajar di luar negara juga tahu.
Semalam ringgit menjunam ke paras RM3.9125 berbanding dollar Amerika, paling rendah dalam 17 tahun sekali gus menyaksikan Indeks komposit Bursa Malaysia kehilangan 30.92 mata. Ringgit, mata wang Asia paling teruk di segi prestasi, kehilangan 9.8% berbanding dollar Amerika, baht-Thailand sebanyak 6.4%, peso-Filipina sebanyak 2.2% dan rupiah-Indonesia kehilangan 8.4%.

Pelabur-pelabur asing menjual pegangan saham mereka sejak 14 minggu lalu secara agresif kerana semakin hilang kepercayaan terhadap ekonomi Malaysia. Mereka akan mengalami kerugian dalam pertukaran asing atau "Forex' apabila melabur dalam syarikat-syarikat di bursa kerana ringgit susut nilainya. Tekanan atas nilai ringgit berpunca, antara lain, daripada harga minyak mentah yang turut jatuh. Perkara ini bersangkutan dengan sentimen buruk akibat tidak kemampuan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membayar hutang korporatnya RM42 bilion.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak wajar insaf apabila sentimen menjadi jelik dan celaka menimpa negara, apabila pasaran kewangan tempatan tahu berita "perpindahan" RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya menjadi viral.
Meskipun Bank Negara Malaysia (BNM) nyatakan untuk tidak  lakukan "tambatan ringgit" sekali lagi, polisi itu mungkin terpaksa digunakan apabila ringgit mencecah pertukaran 4.10 atau 4.20, mengikut pandangan penganalisis.
Read More / Baca Lagi >>

DUA MENTERI BANTAH, PENGARAH SPRM TIDAK PERLU AKUR PERTUKARAN KE JPM

Posted: 08 Aug 2015 05:57 PM PDT

Selepas Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Mohd Shukri Abdull menuntut agar dua pengarahnya, Bahri Mohamad Zin dan Rohaizad Yaakob yang ditukarkan secara serta merta ke Jabatan Perdana Menteri dikembalikan ke agensi itu dan menawarkan dirinya sebagai pengganti, sokongan terhadap badan itu boleh dirasai di mana-mana.

Sama ada secara senyap mahupun terbuka, rata-rata mahu sebarang gangguan atau ancaman terhadap SPRM segera dihentikan bagi memastikan badan itu benar-benar bebas dalam menjalankan tanggungjawabnya memerangi rasuah tanpa mengira siapa pun yang terlibat atau disiasat.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menjadi anggota kabinet pertama yang tidak bersetuju dengan pertukaran tersebut dengan menganggapnya sebagai tidak wajar sama sekali.

Kata Menteri Belia dan Sukan itu, beliau berpegang dengan pendirian bahawa institusi pencegah rasuah itu perlu dilindungi dalam menjalankan peranannya serta berdasarkan kepercayaannya selama ini  bahawa kebenaran mestilah dipertahankan.

"Saya akan tanya Ketua Setiausaha Negara, kenapa ini berlaku? Adakah sesuai membuat pertukaran dalam situasi sekarang?" tanyanya lagi.

Serentak dengan itu, KJ juga secara terbuka menyatakan tidak bimbang jika kehilangan jawatan dalam kabinet sepertimana nasib yang menimpa Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal berikutan pendiriannya ini.

Woww...nampaknya KJ sudah mencabar Najib!
Read More / Baca Lagi >>

Skandal 1MDB : Jangan ganggu siasatan SPRM - Akhbar Satar

Posted: 08 Aug 2015 05:43 PM PDT

Jangan ganggu siasatan SPRM - Akhbar Satar
KUALA LUMPUR: Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Akhbar Satar menggesa semua pihak agar tidak mempolitikkan serta mengganggu-gugat siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu SRC International yang melibatkan dana RM4 bilion.

Menurut Akhbar, langkah itu bagi memastikan semua pegawai serta anggota penyiasat SPRM kekal sebagai sebuah entiti bebas dan telus.

"Adakah kerajaan serius dalam usaha menangani gejala rasuah?" soal Akhbar.

Beliau mengulas perkembangan susulan pertukaran Pengarah Bahagian Operasi Khas SPRM, Datuk Bahri Mohamad Zin yang sedang menjalankan siasatan ke atas syarikat SRC International serta Pengarah Bahagian Strategik Komunikasi, Datuk Rohaizad Yaacob ke Jabatan Perdana Menteri.

Akhbar berkata pertukaran pegawai SPRM tersebut telah mengganggu-gugat proses siasatan.

"Perlu ada iltizam politik yang kuat dan konsisten daripada semua pihak untuk membenarkan SPRM menyiasat; proses mengumpul bukti dan menyelesaikan kes tanpa ada rasa takut.
Read More / Baca Lagi >>

Makin menekan, makin dilawan

Posted: 08 Aug 2015 05:05 PM PDT

Tindakan keras Putrajaya menggantung permit penerbitan akhbar perniagaan berbahasa Inggeris The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily kerana melaporkan tentang syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dijawab dengan demonstrasi wartawan dan aktivis di Kuala Lumpur semalam.
Perhimpunan semalam memberikan isyarat kepada pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang baru sahaja melakukan rombakan Kabinet pengamal media tidak akan berdiam diri berdepan dengan tindakan keras seperti penggantungan permit dan penangkapan.
Wartawan tua dan muda bersama-sama aktivis masyarakat berganding bahu berhimpun secara aman untuk menyampaikan mesej kepada pihak berkuasa, organisasi media ditindas tidak akan bersendirian.

Ertinya tindakan keras Putrajaya menekan kebebasan media berjaya menyatukan wartawan dari pelbagai organisasi untuk bersama-sama bangkit mempertahankan profesion mereka. Tambahan pula, sokongan diberikan aktivis masyarakat dan rakyat Malaysia yang mencintai kebebasan media membangkitkan lagi semangat mereka untuk terus melaksanakan tugas tanpa takut dan gentar.
SPRM jadi wira rakyat
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang berdepan dengan ujian paling getir pada ketika ini.
Pegawai-pegawai mereka yang terlibat menyiasat dakwaan pemindahan RM2.6 bilion "penderma" ke akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berdepan pelbagai tindakan seperti disiasat, ditahan polis dan dipindahkan ke jabatan lain.
Akan tetapi mereka disokong rakyat. Selain di media sosial seperti Facebook dan Twitter, ada juga yang datang secara fizikal untuk menyokong mereka.
Seperti sekumpulan anak-anak muda yang akan ke Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya hari ini untuk menyatakan solidarity mereka terhadap pihak berkuasa anti rasuah itu.
Selain itu krisis melahirkan kepimpinan. Selepas dua pegawai penyiasat yang tegas menjalankan tugas dipindahkan secara tiba-tiba ke Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada Jumaat, suara-suara membela lantang kedengaran.
Read More / Baca Lagi >>

Bila Khairy akan letak jawatan demi SPRM?

Posted: 08 Aug 2015 05:02 PM PDT

Tun Musa Hitam dan Datuk Zaid Ibrahim meletak jawatan daripada jemaah menteri kerana prinsip.
Bilakah Khairy Jamaluddin yang kononnya menyokong Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan meletak jawatan menteri untuk membelanya?
Kerana jemaah menteri beroperasi sebagai pasukan dengan tanggungjawab bersama, maka menteri mempunyai kewajipan untuk meletak jawatan apabila mereka tidak bersetuju dengan dasar atau pendirian asas pemerintah.

Dalam istilah demokrasi berparlimen, ahli-ahli parlimen parti pemerintah dan parti pembangkang utama dibahagi kepada dua jenis: ahli bangku depan (frontbenchers) dan ahli bangku belakang (backbenchers), dinamakan demikian atas tempat duduk mereka dalam Dewan Parlimen. Ahli bangku depan merangkumi kesemua ahli yang menyertai eksekutif sebagai menteri dan timbalan menteri (dan dahulunya di Malaysia, setiausaha parlimen).
Mereka mesti menyokong pendirian pemerintah dan, kalau ada pengundian dalam Parlimen, segala rang undang-undang dan usul yang dikemukakan pemerintah, kecuali dilepaskan kewajipan ini secara nyata.
Maka undi-undi bangku depan digelar "undi atas senarai gaji (eksekutif)" (payroll vote).
Fungsi Parlimen terjejas apabila terlalu ramai daripada ahli Parlimen menerima gaji eksekutif dan berwajib menjadi pak turut perdana menteri.
Ahli bangku belakang parti pemerintah disalahterjemahkan di Malaysia sebagai "penyokong kerajaan".
Mereka bebas mengkritik pemerintah dalam Parlimen.
Meraka malah boleh membuang undi menolak rang undang-undang dan usul yang dikemukakan pemerintah.
Apabila ini berlaku (namanya "backbench revolt" atau pemberontakan bangku belakang), maka mereka boleh dipecat daripada parti (ungkapan teknikalnya "have their whip removed" atau dilepaskan daripada kuasa Ketua Whip).
Ini bermakna mereka tetap kekalkan keahlian Parlimen tetapi tidak boleh lagi bertanding di bawah tiket parti dalam pilihan raya akan datang.
Apabila "pemberontak bangku belakang" terlalu ramai, maka parti pemerintah mungkin terpaksa tunduk kerana pemecatan ahli-ahli ini akan kurangkan majoritinya dalam Parlimen.
Bersama-sama dengan ahli pembangkang, ahli "bangku belakang" parti pemerintah yang menjamin Eksekutif bertanggungjawab kepada Parlimen.
Maka, untuk demokrasi berparlimen berfungsi dengan sihat di antara Parlimen, kita sebenarnya perlukan dua kemungkinan: pertama, ahli bangku belakang parti pemerintah sanggup memberontak; kedua, ahli bangku depan (menteri dan timbalan) sanggup meletak jawatan untuk duduk di bangku belakang.
Satu contoh klasik peletakan jawatan oleh menteri di dunia Komanwel ialah peletakan jawatan Menteri Luar United Kingdom (UK) Robin Cook berikutan bantahan beliau terhadap keputusan Jemaah Menteri Tony Blair untuk membawa UK masuk ke Perang Iraq.
Read More / Baca Lagi >>

Semua ini boleh dibetulkan, kata Ambiga tentang rancangan selamatkan Malaysia

Posted: 08 Aug 2015 04:55 PM PDT

Datuk Ambiga Sreenevasan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) melalui pelan tindakan mereka, mencadangkan satu 'kerajaan nasional' dibentuk menjangkaui garisan parti, dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dinasihatkan bercuti. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Ogos, 2015. 
Datuk Ambiga Sreenevasan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) melalui pelan tindakan mereka, mencadangkan satu 'kerajaan nasional' dibentuk menjangkaui garisan parti, dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dinasihatkan bercuti.

Datuk Ambiga Sreenevasan masih cekal dengan rencananya bagi menyelamatkan Malaysia walaupun "pelan tindakannya" untuk menangani isu-isu Malaysia menerima pelbagai kritikan.
Pelan tindakan itu yang didedahkan minggu lepas dihantar kepada semua 222 ahli Parlimen dengan Ambiga berharap pertubuhan sivil akan membincangkan penyelesaian dicadangkannya.
Ambiga dengan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) lain dalam pelan tindakan mereka, mencadangkan satu "kerajaan nasional" dibentuk menjangkaui garisan parti, dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dinasihatkan bercuti.

Beliau turut memberi amaran jika penyelesaian yang betul tidak ditemui dalam masa terdekat untuk mengatasi situasi itu,orang ramai akan tidak mempunyai pilihan lain selain daripada turun ke jalan raya menyuarakan perasaan mereka. Menurut Ambiga, beberapa ahli Parlimen termasuklah daripada Barisan Nasional (BN), memberikan jawapan kepadanya dan sebahagian jawapan mereka amat mengejutkan Ambiga.
Mereka membidasnya dan mendakwa beliau bersekongkol dengan ahli Parlimen pembangkang bagi menjatuhkan pentadbiran Najib.
"Saya hantar pelan tindakan itu kepada semua ahli Parlimen dan saya terima beberapa jawapan. Di antara mereka adalah daripada BN dan jawapan mereka sangat kurang sopan," katanya.
Bagaimanapun, seruan Ambiga menerima sokongan daripada Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang berpandamgan penyaluran wang RM2.6 bilion ke akaun perdana menteri tidak menyemai keyakinan di kalangan rakyat perkara itu akan ditangani dengan baik.
Ketua pembangkang itu turut berkata yang penangguhan pendengaran Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berkenaan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak sesuai dengan proses demokratik di Malaysia dan mewujudkan persepsi negatif terhadap PAC.
Menurut Dr Wan Azizah, masa semakin suntuk dan ringgit semakin menyusut nilainya, dan tindak-tanduk Putrajaya menjejaskan imej Malaysia di mata dunia.
Read More / Baca Lagi >>

Polis tangguh siasatan kes kebocoran maklumat babitkan SPRM

Posted: 08 Aug 2015 04:50 PM PDT

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, walaupun lebih ramai lagi yang akan dipanggil bagi membantu siasatan, kes siasatan melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ditangguh untuk mengelak pelbagai andaian dan persepsi awam. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Ogos, 2015. 
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, walaupun lebih ramai lagi yang akan dipanggil bagi membantu siasatan, kes siasatan melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ditangguh untuk mengelak pelbagai andaian dan persepsi awam. 

Polis akan menangguhkan sementara siasatan melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes kebocoran maklumat yang disiar dalam portal Sarawak Report, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. Beliau berkata walaupun lebih ramai lagi yang akan dipanggil bagi membantu siasatan, kes itu ditangguh untuk mengelak pelbagai andaian dan persepsi awam.
"Dengan berbagai andaian yang dibuat dan persepsi, saya  mengarahkan supaya kita tangguhkan sementara (siasatan kes itu)," katanya pada sidang akhbar di George Town, semalam.

Ditanya sampai bila siasatan kes itu akan ditangguh, Khalid berkata: "Kita tengoklah...saya tidak mahu rakan-rakan saya di SPRM menganggap kami membuat harrassment (penderaan)". Mengulas lanjut mengenai kes siasatan terhadap pegawai-pegawai kanan SPRM dan rampasan fail-fail serta komputer agensi itu, Khalid berkata polis hanya menjalankan tanggungjawab untuk menyiasat berdasarkan laporan polis yang diterima.
Khalid berkata polis tidak sekali-kali berniat untuk mengganggu apa juga siasatan yang dilakukan apatah lagi menyasarkan mana-mana institusi lebih-lebih lagi SPRM.
"Kami pula tidak ada pilihan, kami tidak boleh membuat siasatan pilihan, kami tak boleh buat macam tu...apabila kami mendapat laporan kami terpaksa menjalankan tanggungjawab kami tambahan pula ini satu laporan yang amat serius.
"Kami perlu lengkapkan siasatan itu dan menyerahkan kepada peguam negara biar beliau yang membuat keputusan.
Read More / Baca Lagi >>

'SPRM sahkan derma saya peroleh bukan rasuah' sembang Najib

Posted: 08 Aug 2015 04:48 PM PDT

KUALA LUMPUR: Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak menegaskan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan bahawa derma politik yang diperolehnya bukan rasuah dan bukan dana daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Jangan kata saya jual negara. Saya tidak akan jual negara, saya Perdana Menteri yang akan dipertanggungjawab atas apa saja yang saya lakukan. Dan saya terima (dana) pun bukan kerana saya bagi kontrak," katanya semasa berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Bandar Tun Razak di ibu negara.

Beliau berkata, sebagai Presiden parti, beliau mengutip dana termasuk derma untuk kepentingan parti dan bukan untuk diri sendiri.

"Sebagai Presiden, saya kutip dana untuk kepentingan parti. Zaman dulu saya banyak (beri) pertolongan pada bahagian, haji, banyak rumah pulih, bahagian dapat tiap bulan, pentadbiran. Jangan bila saya diserang kita tuang minyak.

"Sebab itu SPRM sudah kata, itu bukan rasuah dan bukan duit 1MDB. Selesai. Ia dah selesai," ujarnya.

Najib juga mengulangi beliau sedia untuk membentangkan akaun UMNO jika pembangkang sedia untuk melakukan perkara sama.

"Pembangkang jangan tuduh sahaja. Bila pilihan raya, (jumlah) bendera pun kalah kita (dengan pembangkang). Tuan-tuan ingat itu (bendera) percuma ke? Mengarut. Mereka (pembangkang) ada 'punca'. Jadi sama-sama kita bentangkan," katanya.

MANA SATU BENAR atau BOHONG ???

Posted: 08 Aug 2015 04:42 PM PDT

Kenapa transaksi RM2.6 billion yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib bin Razak direkod sebagai 'PAYMENT' dan bukannya 'DONATION'..??!!

Siapa Nak Jawab !!! 1MDB

Tak Serik Menipu Rakyat..!!!

Posted: 08 Aug 2015 04:38 PM PDT

Tak abes2 nak PERBODOHKAN RAKYAT..
Tak serik2 nak PUTAR BELIT RAKYAT..
Tak takut DOSA MENIPU RAKYAT...

Satu lagi percubaan PERBODOHKAN RAKYAT !!

Posted: 08 Aug 2015 04:36 PM PDT

SEKARANG INI..
Ketua Pesuruhjaya SPRM sedang bercuti..
Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM pun berada di luar negara atas tugas rasmi...

TIBA-TIBA NAJIB KATA SPRM sahkan derma saya peroleh bukan rasuah..

Wahai Najib Razak, kami rakyat nak tahu.. Siapa nama 'PEGAWAI' SPRM yang kata begitu..

NAMPAK TAK !!!

Kenapa ini berlaku di negeri kubu kuat UMNO..???

Posted: 08 Aug 2015 04:34 PM PDT

APA DAH JADI UMNO di Johor.. Dah buang tabiat ke ??

Kalah dan menang dalam rombakan Kabinet 1MDB Najib

Posted: 08 Aug 2015 04:30 PM PDT

Barisan Kabinet baharu yang dipilih Datuk Seri Najib Razak memberi kelebihan kepada beliau untuk mengekalkan kuasa Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Ogos, 2015. 
Barisan Kabinet baharu yang dipilih Datuk Seri Najib Razak memberi kelebihan kepada beliau untuk mengekalkan kuasa Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Ogos, 2015.
Mereka yang menang dan tewas dalam rombakan Kabinet pada 28 Julai lalu tidak begitu ketara ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berdepan tekanan akibat cara pengurusan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Mereka yang di peringkat permukaan mendapat kelebihan dalam rombakan itu sekali gus menanggung kemarahan orang ramai dan hilang keyakinan berhubung kritikan terhadap perdana menteri yang cuba melindungi dakwaan rasuahnya.
The Malaysian Insider melihat pemenang dan yang kecundang dengan sesetengah daripadanya jatuh kepada kedua-dua kategori.

PEMENANGDatuk Seri Najib Razak
Beliau berjaya menghapuskan perbezaan pendapat dalam Kabinet dengan menggugurkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan perdana menteri dan menteri pendidikan. Muhyiddin sebelum ini lantang mengkritik Najib berhubung skandal 1MDB.
Kabinet Najib kini terdiri daripada mereka yang setia untuk membantunya berdepan dengan pemberontak dalam Umno sekali gus membolehkannya fokus kepada masalah ekonomi.
Membangunkan ekonomi elemen terpenting jika Barisan Nasional (BN) mahu mengekalkan kuasa dalam pilihan raya umum akan datang, yang dijangka pada 2018.
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
Menteri dalam negeri yang mendapat kepercayaan menjadi orang kanan Najib dalam pentadbiran dan beliau kini orang nombor dua dalam kerajaan. Kenaikan jawatannya sebagai bukti kerja keras mempertahankan kritikan terhadap kerajaan.
Menjadi timbalan perdana menteri membolehkannya meneruskan kempen sebagai timbalan presiden Umno dan mendaki jawatan tertinggi dalam parti Melayu itu.
Datuk Nur Jazlan Mohamed
Kerja kerasnya menjadikan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) sebagai sebuah badan pemantau berkredibiliti terhadap perbelanjaan sektor awam berbaloi selepas dianugerahkan jawatan timbalan menteri dalam negeri.
Jawatan Kabinet akan dapat membantunya bertemu akar umbi dan mengukuhkan kedudukannya dalam parti. Ia penting bagi pemimpin yang menyasarkan kedudukan kanan dalam parti seperti Majlis Tertinggi atau naib presiden.
Tan Sri Muhyiddin Yassin
Walaupun digugurkan sebagai timbalan perdana menteri, reputasinya sebagai orang Umno berprinsip diperkukuhkan. Beliau menjadi tumpuan akhir-akhir ini dan katanya pernah cuba "dipujuk" parti politik lain.
Jika beliau terus bercakap mengenai 1MDB dan memperlihatkan dirinya sebagai orang berprinsip dalam Umno, Muhyiddin hanya menyebarkan sentimen anti Najib dalam parti menjadi satu gerakan. Beliau masih kekal sebagai timbalan presiden Umno, jawatan yang dipilih perwakilan.

Rakyat dambakan pemimpin jujur dan bermoral

Posted: 08 Aug 2015 04:28 PM PDT

Oleh Faridah Mohd Tap
Umum mengetahui krisis moral dan integriti pimpinan tertinggi yang mendapat liputan dalam dan luar negara setelah dikaitkan dengan ketirisan yang berlaku dalam dana awam (1MDB). Amanah yang diberikan rakyat secara terang dibeloti kemudian menggunakan segala kuasa prerogatifnya untuk menekan segolongan individu yang cuba mendedah dan membela rakyat yang tertindas.

Sebagai seorang pendidik yang mendidik anak bangsa dengan etika dan moral di sebuah IPTS merasakan ia suatu cabaran yang sangat hebat apabila para pelajar bertanyakan perihal kepimpinan negara yang sudah terang terpesong dari landasan dimensi moral; penaakulan, emosi dan tingkah laku moral. Bagaimana penulis mampu mengatakan kepada para pelajar untuk "hormati kepimpinan kerana mereka adalah pemimpin dan menjadi pembela rakyat sedangkan ia tidak berlaku seperti yang kami harapkan?"
Bak kata Gus Mus dalam puisi 'Kau Ini Bagaimana atau Aku Harus Bagaimana?'
Aku harus bagaimana
Aku kau suruh menghormati hukum, kebijaksanaanmu menyepelekannya
Aku kau suruh berdisiplin, kau menyontohkan yang lain
Rakyat ditekan dalam keterpaksaan. Yang mengatakan kebenaran, disiasat habis-habisan sedangkan yang menjadi suspek utama dibiar bebas dan terlepas. Kami keliru. Adakah ia perbuatan yang bermoral dan jujur?
Read More / Baca Lagi >>

Sokong SPRM: 'Saya tak gentar hilang jawatan' - Khairy

Posted: 08 Aug 2015 04:27 PM PDT

'Saya tak gentar hilang jawatan' - KhairyKLANG: Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin tidak gentar dengan sebarang tindakan akibat kelantangannya dalam isu yang melibatkan perpindahan pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Saya tak risau (kedudukan saya terjejas atau digugurkan daripada Kabinet) kerana saya percaya kita harus berpegang pada kebenaran.

"Kita harus jaga kebebasan institusi dan bercakap tanpa takut terjejasnya kedudukan," katanya ketika sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Klang di sini pada Sabtu.

Katanya, bermuhasabah secara terbuka melalui platform mesyuarat UMNO Bahagian selari dengan apa yang diungkapkan presiden parti dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semasa merasmikan Mesyuarat UMNO Bahagian Bandar Tun Razak.

"Tadi PM sendiri kata, dia tak mau 'yes man' di sekelilingnya bermaksud dia (Perdana Menteri) hargai sesiapa yang membawa pendapat berbeza.

"Jadi, ini yang sedang saya lakukan sebab ramai di kalangan penjawat awam pun mula suarakan kerisauan mereka (tentang isu perpindahan pegawai SPRM) dengan persepsi penjawat awam diganggu tugas," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada cadangan tambat ringgit - Menteri Kewangan Kedua

Posted: 08 Aug 2015 09:09 AM PDT


Inilah yang dikatakan NEGARA MASIH AMAN...Malaysia serba tidak mustahil...!!!

Posted: 08 Aug 2015 09:04 AM PDT


PKR dan DAP harus menerima GHB sebagai rakan menuju Putrajaya

Posted: 08 Aug 2015 09:00 AM PDT

Oleh WFAUZDIN NS 


MELIHAT kepada komitmen Gerakan Harapan Baru (GHB) sekarang ini yang tidak kenal erti penat dan letih, merata ke pelusuk negeri untuk melawan rejim Umno/Bn, maka aku merasakan wajib untuk KEADILAN dan Dap menerima GHB sebagai rakan bersama di dalam misi kita ke Putrajaya.

Ada yang menuduh GHB adalah kumpulan kecewa dan ingin mencari kesenangan dunia semata-mata. Bagi aku itu tuduhan bodoh yang berunsurkan dengki dan khianat yang tidak berkesudahan.

Jika GHB ingin selesa dan mengejar dunia, kumpulan ini tidak akan berbaik dengan KEADILAN dan Dap.

Mereka harus keluar parti dan umumkan untuk bersama Umno/Bn, kompom mereka senang lenang.
Tapi GHB memilih untuk terus susah dan senang bersama rakyat.

Kumpulan ini sewaktu berada di dalam Pas sehingga kini komited melawan rejim.

Ada juga tuduhan kononnya GHB di dalam ceramahnya menghentam Pas. Aku kerap ikuti program mereka melalui jauh melalui siaran langsung program-program GHB ini, aku tidak nampak mereka serang Pas.
Read More / Baca Lagi >>

PDRM akan pertahan kerajaan pilihan rakyat - Khalid Abu Bakar

Posted: 08 Aug 2015 08:59 AM PDT


Khalid Abu Bakar

GEORGETOWN - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus mempertahankan kepimpinan kerajaan yang sedia ada pada hari ini kerana ia dipilih oleh rakyat melalui proses demokrasi, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.
  
Beliau berkata, PDRM sebagai tiang yang mempertahankan kestabilan negara tidak boleh goyah dan mudah dimanipulasi kerana ketika ini terdapat ancaman yang mampu menggugat kestabilan negara melalui penyebaran maklumat tidak tepat di laman sosial.
  
"PDRM akan kekal menghormati kerajaan yang telah dipilih mengikut kehendak rakyat hari ini, kami akan menghormati pilihan rakyat dan bersama-sama memastikan kerajaan yang dilantik mengikut perlembagaan diletak di tempat yang sepatutnya.
  
"Adalah menjadi tanggungjawab polis dalam memastikan kerajaan yang dipilih rakyat ini kekal memerintah negara dan perdana menteri yang dipilih perlu diberi penghormatan yang sepatutnya," katanya semasa berucap pada Majlis Mesra sempena Kejohanan Golf Piala Ketua Polis Negara di Kontijen Polis Pulau Pinang, di sini malam ini.
  
Beliau berkata, PDRM juga akan menyokong polisi dan dasar Perdana Menteri, ‎ Datuk Seri Najib Tun Razak, jemaah menteri yang dilantik serta akan terus setia kepada Yang di-Pertuan Agong dalam mempertahankan keharmonian negara.

Read More / Baca Lagi >>

Skandal 1MDB: BNBBC minta Najib segera adakan sidang khas Parlimen

Posted: 08 Aug 2015 08:54 AM PDT

Pengerusi BNBBC Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata kekosongan jawatan dalam PAC tidak boleh dilengahkan lagi supaya PAC dapat berfungsi semula, serta siasatan terhadap 1MDB. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Ogos, 2015. 
Pengerusi BNBBC Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata kekosongan jawatan dalam PAC tidak boleh dilengahkan lagi supaya PAC dapat berfungsi semula, serta siasatan terhadap 1MDB.

Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) hari ini meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak segera mengadakan Persidangan Khas Parlimen bagi mengisi kekosongan jawatan termasuk pengerusi baharu Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).
Pengerusinya Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata kekosongan itu tidak boleh dilengahkan lagi bagi membolehkan PAC dapat berfungsi semula termasuk menyegerakan siasatan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang kini tertangguh.
"Ini adalah konsensus daripada ahli Parlimen BNBBC dan saya sudah sampaikan ini (keputusan) kepada perdana menteri. Beliau (Najib) bersetuju kita adakan sidang sehari," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Pemuda Umno Bahagian Segamat di Laman Warisan Senin Khanipah, Kampung Bukit Tunggal, Jementah.

Hadir sama Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Buloh Kasap, Norshida  Ibrahim, Ketua Umno Bahagian Segamat, Zahari Surip dan Ketua Pemuda Umno bahagian itu, Bastien Onn. Mengikut peraturan, ahli PAC yang dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri perlu meletak jawatan daripada jawatankuasa itu.
Read More / Baca Lagi >>

Ketua Pembangkang: “Apa penjelasan pegawai SPRM ditukar?”

Posted: 08 Aug 2015 08:53 AM PDT

11145097_614656668637613_241593924346675735_nSHAH ALAM 8 OGOS: Kerajaan Persekutuan patut memberikan penjelasan serta-merta penukaran pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar tidak timbul persepsi wujudnya campur tangan politik dan hukuman punitif.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail terkejut dan kecewa mendapat berita Pengarah Bahagian Operasi Khas, Datuk Bahri Mohamad Zin dan Pengarah Komunikasi Strategik SPRM, Rohaizad Yaakob ditukar jawatan sehari selepas pertemuan beliau bersama beberapa ahli parlimen Pembangkang.
"Oleh kerana tindakan campur tangan dan ancaman terhadap anggota SPRM jelas berterusan, saya mengarahkan anggota KEADILAN untuk membuat laporan polis serta mengadakan himpunan menyokong SPRM di kesemua pejabat SPRM seluruh negara," kata Wan Azizah yang juga Presiden PKR dalam kenyataan medianya.
Sebelum ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Shukri Abdull menuntut kembali dua pegawai kanannya dipulangkan oleh Jabatan Perdana Menteri (JPM).
Beliau malah menawarkan dirinya sebagai ganti kerana mereka cuma bertindak atas arahan.
Sementara Bahri, yang mengendalikan kes berprofil tinggi itu lantang menentang "gangguan" polis terhadap SPRM dan bersumpah dengan nama Allah mahu mencari dalang yang mengarahkan penangkapan pegawainya.