Followers

Nuffnang

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:57 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


Rulers are above politics and 1MDB is a scandal - AMPUN TUANKU

Posted: 09 Jun 2015 07:59 AM PDT

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


'Sudah cerai talak tiga, tak boleh sebantal'?

Posted: 09 Jun 2015 05:13 AM PDT


SHAH ALAM – "Sudah cerai talak tiga, takkan boleh tidur sebantal lagi. Dulu rakan sama taraf, sekarang kedudukan seperti rakan kongsi majoriti dan minoriti," demikian Ahli Jawatankuasa DAP Pusat, Datuk Teng Chang Khim mengibaratkan hubungan kerjasama politik antara DAP dan Pas Selangor.

Menurutnya, sekiranya Pas ingin mengekalkan jawatan dalam kerajaan negeri, maka minoriti wajar mematuhi majoriti dan jika tidak boleh terima ketetapan itu, berpisah adalah jalannya.

"Sekiranya Pas masih berhasrat mengekalkan jawatan dalam Kerajaan Selangor, mereka hendaklah mengakui dan menerima hakikat bahawa parti itu tidak boleh lagi menjadi penentu dasar, sebaliknya mematuhi semua keputusan dasar kerajaan negeri yang dianggotai DAP dan PKR.

"Jika Pas tidak boleh menerima hakikat ini, cara terhormat dan bermaruah ialah meletakkan jawatan dalam Kerajaan Selangor," katanya.

Beliau yang juga Exco Pelaburan, Perindustrian (IKS) dan Perdagangan dan Pengangkutan menegaskan, memandangkan Pas membuat keputusan melalui resolusi memutuskan hubungan dengan DAP, pilihannya terhad.

Dalam pada itu, ketika ditanya potensi Pas dan Umno bergabung bagi membentuk kerajaan perpaduan di Selangor, Adun Sungai Pinang itu menyifatkan tindakan berkenaan taktik paling keji kerana Umno ialah parti yang ditolak rakyat dalam pilihan raya.

"Usaha bergabung dengan Umno adalah mengkhianati rakyat. Bahkan terdapat Adun Pas yang bermaruah tidak akan bersetuju dengan penggabungan Pas dan Umno di Selangor. Gabungan Pas dan Umno tidak akan berjaya kerana tiada majoriti," katanya.

Terdahulu, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Selangor tidak mempunyai masalah bekerjasama dengan PR termasuk DAP.

Beliau menegaskan Exco Pas negeri itu akan terus melaksanakan tugas dan tidak berhasrat meletakkan jawatan.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:21 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Rasanya DAP dah tahap gila talak

Posted: 09 Jun 2015 10:00 PM PDT


Analisa apa ni?

Tsunami Melayu nak kasi DAP ka ...?
 

Oh ye tak ye juga... Ada Melayu sanggup jadi macam kaldai

Kena main cina buta untuk balik ke DAP

Posted: 09 Jun 2015 07:00 PM PDT






Itulah PAS ... kahwin dengan Melayu tak mahu. Nak Arab.

Sekarang ni Negara Islam pun tidak, hudud pun belum tahu dapat... Taubatlah dan balik ke pangkal jalan.

Khalid gereja baru sedar?

Posted: 09 Jun 2015 05:56 PM PDT


Bodohnya ....

Tak sampai 3 hari, Presiden dan Timbalan PAS tak sehaluan

Posted: 09 Jun 2015 07:30 AM PDT




Baik2 Tan Sri Muhyiddin bila puak ni cuba berbaik.


Sekejap kata negara Islam sekejap kata negata kebajikan. Sekejap nak hudud sekejap tak nak dan balik nak. Sekejap panggil kafir dan kemudian kata tidak seteruk fiiraun.

Sekejap nak keluar pakatan, kemudian nak kekal tapi suruh dap keluar dan terbaru suruh kawan usulkan keluar dia kata kekal.

Nenek KIPAS dengar cakap taukeh tu

Posted: 09 Jun 2015 04:30 AM PDT


Jangan nak memandai ....baca posting semalam

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:15 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BAHASA INGGERIS YB DAP SANGAT-SANGAT MEMALUKAN !

Posted: 09 Jun 2015 08:09 PM PDT

YB DAP
JIMMY WONG DAP SABAH THE REAL BASTARD 
Jimmy Wong, siapa tidak kenal Cina dari Tawau ini. Tak usahlah kita korek dia punya bisnes dulu-dulu kayu balak haram, ah long, kelab malam, gangster dan menipu keturunan Kadazan untuk membeli tanah NT. 

Hari ini dia jadi YB dia bikin ini Sabah macam dia punya! Ini Jimmy Wong lah orang yang suruh berhenti Azan waktu Subuh kerana katanya mengganggu tidur. Cibai punya Cina DAP, dia sudah lupa lori-lori hantu dia curi balak di Kalabakan dulu.

Kelmarin dia temberang saja mau cakap Inggeris depan kami. Dia cakap, "PM WAS CAUGHT WITH HIS PANTS DOWN'.... ha ha ha Malu lah! Kalau tak tahu cakap Inggeris cakap bahasa Melayu lah, bikin malu Malaysia saja!


Kepada Jimmy Wong, ini jawapan kepada kamu, "JIMMY WONG WAS CAUGHT WITH NOTHING IN HIS PANTS". Kalau tak faham tanya maknanya dengan Lim Kit Siang!

Ini macam kah level YB DAP... Aduh Lim Kit Siang and Lim Guan Eng...Tolonglah kasi kursus bahasa Inggeris sama kau punya YB ini ! 

Lain kali, kalau mahu cari Calon YB, jangan cari penyamun dan perompak macam Jimmy Wong, itulah level bahasa penyamun. Carilah yang educated sikit wahai Lim Kit Siang!

Lagi satu Jimmy Wong, you mengaku ketua DAP Sabah, apa pasal you dengar ada gempa bumi you lari pigi sana Semenanjung??? 

You memang Idiot fucker cakap besar! All the team rushed immediately, all the agencies was there to mobilize all their government machinery there. 

But Jimmy Wong The Real Bastard took this earthquake for his political mileage by giving a political talk...!

Think of the soldiers,police, fireman, district officers staff, hospital staffs, how they feel if you have these type of Paria Dogs like Jimmy Wong who prostitute himself for cheap political publicity real Bastard Jimmy Wong!

From,
Sabahan, Kota Kinabalu.






PTPTN: PENGECUALIAN BAYARAN BALIK BUKTI NAJIB ZALIM, PENYANYUK TAK NAK HENTAM KER?

Posted: 09 Jun 2015 10:51 AM PDT


Seramai 25,277 pelajar yang memperoleh ijazah kelas pertama diberi pengecualian bayaran balik pinjaman oleh Perbadanan Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga 31 April lalu, kata Timbalan Menteri Pendidikan Kedua P. Kamalanathan.

Kamalanathan berkata pengecualian tersebut diberikan kepada pelajar yang memenuhi syarat dengan melengkapkan beberapa borang dan dokumen dikehendaki kepada PTPTN.

"Bagi pelajar yang mendapat ijazah kelas pertama, borang permohonan pengecualian boleh diisi secara online di laman sesawang PTPTN dengan menyertakan dokumen dikehendaki secara lengkap," katanya ketika menjawab soalan tambahan Anuar Abdul Manap (BN-Sekijang) pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat di Kuala Lumpur, hari ini.

Anuar ingin tahu berapa ramai pelajar diberi pengecualian pinjaman PTPTN dan cara-cara untuk mendapat pengecualian tersebut.


Menjelas lanjut Kamalanathan berkata kerajaan akan meneruskan langkah memberikan pengecualian tersebut sebagai cara menghargai pelajar cemerlang dan langkah memberikan pendidikan percuma kepada rakyat Malaysia.

Terdahulu, menjawab soalan asal Sim Chee Keong (DAP-Bukit Mertajam), Kamalanathan berkata sehingga 31 Dis tahun lalu, sebanyak 1,627,731 peminjam perlu membayar balik pinjaman berjumlah RM12.64 bilion.

"Daripada jumlah tersebut, seramai 1,046,550 atau 64.28% membayar balik pinjaman dengan amaun kutipan RM5.69 bilion.

"Seramai 581,181 peminjam masih gagal membayar pinjaman dengan amaun tertunggak kira-kira RM4.51 bilion," katanya.

Tambahnya, bagi tempoh sama 134,644 peminjam disenarai hitam daripada meninggalkan negara oleh Jabatan Imigresen.

"Bagaimanapun 49,968 peminjam datang bincang dan buat bayaran, justeru kini baki peminjam yang masih disenarai hitam 84,696 orang," katanya

Mymassa nak cakap sikit...

Di kala puak-puak penyanyuk dan pencacai pembangkang dok sibuk hentam Perdana Menteri lebih baik mereka melihat bahawa telah ramai pelajar IPTA/S Malaysia dapat pengecualian bayaran balik PTPTN.

Mereka dapat pengecualian bayar pinjaman hasil dari usaha mereka belajar bersungguh-sungguh dan mendapat hasil cemerlang dalam akademik. 


Walaupun kita tahu yang cemerlang ramai itu bukan terdiri dari kalangan anak-anak Melayu sebab anak-anak Melayu dulu dan kini diajar oleh puak penyanyuk, pencacai dan penyangak politik supaya tidak bersyukur kufur pada nikmat.

Mereka diajar mendahului politik sampah yang suka bertanya soalan-soalan bodoh dan tabur fitnah sana sini. 

Dah jawab banyak kali pun masih tanya lagi...nampak sangat sindrom nyanyuk Alzheimer Dementia melanda puak-puak ini.
   
Segelintir pelajar-pelajar Melayu diajar supaya taksub dan kurang ajar kerana politik sempit segelintir pemimpin politik yang sudah memasuki usia nyanyuk. 

Sedangkan para pelajar bukan Melayu sentiasa berusaha dalam akademik hingga cemerlang kerana mereka tidak mahu bayar sesen pun duit pinjaman PTPTN pada kerajaan.

Allah s.w.t menjadikan otak kita sama saja. Namun bila kita angkuh merasakan kita hebat maka Allah tarik satu demi satu nikmat sehingga kita mudah lupa dan selalu mengomel merapu itu dan ini.

Kita sering merungut tak puas hati itu dan ini tetapi kita tak ambil pelajaran berazam belajar sungguh-sungguh hingga cemerlang. 


Sebaliknya sibuk dengan politik dan demonstrasi jalanan melalak terhadap sesuatu yang tidak pasti hingga belajar pun tak cemerlang akhirnya diri sendiri yang rugi. 

Lepas tu melalak lagi minta pinjaman dipercumakan.

Insaflah bukan semua orang hebat sepanjang masa, kadangkala seorang itu hebat diusia muda namun di usia tua dia juga hebat merapu, menipu dan jadi pelupa. 

Rakyat dan pelajar Melayu jangan jadi mangsa kekeliruan. tumpukan pada pelajaran, jangan jadi pelupa... exam skor kasi gempak dan cemerlang nanti PTPTN dapat percuma. 

Jangan ikut sindrom nyanyuk kerana ia adalah tanda-tanda awal seseorang itu dah nak mati...kata orang sebelum jalan buang tabiat dulu...!






WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:25 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SENARAI KEDUDUKAN UNIVERSITI TEMPATAN

Posted: 09 Jun 2015 06:50 PM PDT

SEMAKIN RAMAI YANG MENOLAK JAWATANG

Posted: 09 Jun 2015 03:31 PM PDT

Aishah: Ini tak betul, kawan…

Posted: 09 Jun 2015 03:21 PM PDT

Aishah: Ini tak betul, kawan…

DSC_1915
KUALA LUMPUR, 9 JUN: Sindiran penyanyi Aishah terhadap kumpulan konservatif dalam PAS semakin hangat apabila terbaru menempelak penyingkiran kumpulan progresif dalam PAS.

Beliau dalam kiriman Facebook dipercayai menyatakan rasa tidak puas hatinya dengan tindakan kumpulan pro ulama menyingkirkan kumpulan progresif dalam PAS pasca muktamar PAS baru-baru ini.
Beliau juga menyifatkan percaturan politik kumpulan proulama itu satu tindakan politik yang salah.
aisyah 


"Percaturan yang kurang bijak, tamak sangat nak buang semua (kumpulan progresif).

"Jika saya jadi mereka, strategi saya bukan pecah semua terus. Lihat sekarang anda  sudah buang satu pasukan yang kuat.

"Ini adalah satu percaturan politik yang tak betul kawan, ini tak betul" ujar penyanyi  yang popular dengan lagu Janji Manismu itu.

Aishah yang mendapat pendidikan sains politik di New Zealand sebelu ini, pernah mengkritik Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana pendekatannya terhadap rakan pembangkang serta ahli progresif dalam partinya sendiri.

Beliau juga memuat naik lirik lagu penyanyi dari Indonesia, Tegar, berjudul Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang.

Lirik itu diubah suai oleh Aishah menjadi Pas Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang. – Roketkini.com

Terkini :- Tawaran terbuka kepada Presiden Pas Tuan Guru haji hadi Awang agar bersama sama UMNO menentang Dap

Posted: 09 Jun 2015 06:40 AM PDT

Terkini :- Tawaran terbuka kepada Presiden Pas Tuan Guru haji hadi Awang agar bersama sama UMNO menentang Dap
Posted by ASI Post on Tuesday, June 9, 2015

KLIK  pada ASI Post

PAS perlu keluar Pakatan atau diketawakan

Posted: 09 Jun 2015 06:14 AM PDT

PAS perlu keluar Pakatan atau diketawakan

pixelection21
KUALA LUMPUR, 9 JUN: Peguam PAS Mohamed Hanipa Maidin hari ini menyatakan PAS perlu keluar Pakatan demi 'mempertahankan jati diri' parti berkenaan.

HANIFAH MAIDIN
Peguam PAS Hanipa Maidin
Menurut Hanipa, jati diri PAS akhir-akhir ini banyak dipersoalkan golongan proulama yang mendakwa  toleransi parti berkenaan dengan DAP sudah melepasi tahap dibenarkan Islam.

Kata Ahli Parlimen Sepang itu, pendirian Dewan Ulama kepada DAP dapat dilihat kepada kenyataan  ketuanya, Datuk Dr Mahfoz Mohamed yang menyatakan golongan progresif tidak arif dengan dasar PAS  dan sering menghalang keputusan dengan fakta bernas.
Justeru ujar beliau, PAS yang kini dikuasai golongan konservatif tidak wajar berundur selepas membuat  ketetapan memutuskan hubungan dengan DAP.

"Jika tidak, PAS akan diketawakan kerana tidak berpegang dengan prinsip," katanya.

Menurut Hanipa, tanpa kumpulan sederhana dalam PAS ketika ini, parti itu sepatutnya tidak mempunyai masalah untuk meneruskan visi dan misi seperti diingini.

"Kalau mereka tidak berani bertegas dengan pendirian mereka seperti yang dijelmakan dalam muktamar lalu dan masih mahu terus bersama Pakatan mereka pasti akan ditertawakan.

"Maka satu satunya jalan bagi mempertahankan jati diri PAS, kepimpinan baru wajar berani, tegas dan konsisten mempertahankan prinsip perjuangan dan satu satunya jalan bagi merealisasikan hal tersebut ialah dengan keluar daripada Pakatan secara hormat," jelas Hanipa lagi. – Roketkini.com

Kerana berdua lebih baik

Posted: 09 Jun 2015 06:10 AM PDT

Kerana berdua lebih baik

Salah satu kain rentang yang pernah dinaikkan di Kuala Lumpur.
(Salah satu kain rentang yang pernah dinaikkan di Kuala Lumpur)
Senario terkini politik negara adalah sesuatu yang sudah dijangka. Ramai yang meramalkan akan ada sesuatu untuk menggugat Pakatan Rakyat ini.

Akhirnya, perkara yang dibimbangi itu menjadi kenyataan. Betapa caca-marbanya keadaan PAS kini pada era pascamuktamar 2015. Perhimpunan yang sepatutnya mengukuhkan PR menjadi medan serangan bertali arus ahli parti itu kepada rakan sendiri.
Pada masa sama, PAS sebagai parti pembangkang, tiada sekelumit pun serangan khas buat agensi 1MDB atau perdana menteri.
PAS untuk semua?
PAS untuk semua?

Buat penyokong PR, pastinya ini tragedi mengerikan. Para pemerhati politik pastinya kecewa besar dengan kebobrokan ini.
Tatkala UMNO dan BN terlalu lemah dengan krisis keyakinan rakyat dan masalah dalaman, sesetengah pemimpin pembangkang pula terhegeh-hegeh mahu menyulam cinta dengan mereka.

Negatif dan kecewa. Perasaan begitu dikongsi bukan saja ahli PAS malah orang ramai secara umum, termasuk kumpulan atas pagar.
Kesepakatan yang dibina sejak 8 Mac 2008 bergoncang lagi untuk kesekian kalinya. Cuma kali ini gegarannya luar biasa.

Namun pada setiap masalah pasti ada hikmahnya. Sisi positifnya masih ada. Mungkin wujud harapan baru untuk PAS dan UMNO. Mungkin takdir tertulis bahawa akan wujud kerajaan perpaduan atau perpaduan PAS dan UMNO. Gabungan ini bakal menjadi koalisi paling popular.

Gabungan PAS dan UMNO

Manakan tidak. Jika dihitung-hitung populasi negara, 60 peratus rakyat Malaysia adalah Islam dan Melayu. Jumlah ini sudah cukup untuk menguasai ruang parlimen dan membentuk kerajaan. Undi popular untuk gabungan PAS dan UMNO barangkali boleh meningkat sehingga ke 58 peratus.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ia suatu percaturan yang cukup hebat, malah PAS akan mendapat kerusi yang lebih banyak daripada bergabung dengan PR. UMNO pula pasti akan menyerahkan kerusi mereka yang di kawasan pedalaman kepada PAS. UMNO akan bertumpu kerusi kawasan separa bandar dan bandar.

Dalam keadaan begitu, modus operandi PAS adalah mudah saja. PAS hanya perlu menarik undi orang Islam. Pengundi lain boleh saja disiku dan lututkan. Paling tidak, PAS boleh menjentik saja mereka ini seperti diilhamkan seorang ahli Jawatankuasa PAS Pusat dulu.

Bagi UMNO, kewujudan BN mungkin tidak lagi sepenting dulu. Apa perlunya gabungan pelbagai parti jika UMNO sudah memiliki parti sehebat PAS? Biarkan saja parti lain menumpang belas ihsan dengan satu dua kerusi.

Kerajaan Perpaduan?

Gabungan bersama PAS lebih bahagia, pengundi alim boleh mengundi PAS, manakala yang tebal semangat Melayu, boleh mengundi UMNO. Bukankah ini perpaduan bangsa dan agama yang diidam-idamkan? Bukankah ini yang diidamkan oleh kedua-dua parti ini?

Oh ya, kalau penyatuan ini berjaya, peluang PAS untuk menjadi menteri besar di Terengganu, Kedah dan Kelantan akan menjadi kenyataan. Dakwah juga akan diperluaskan ke setiap negeri tanpa halangan.

Masakan UMNO akan menghalang mereka. Mereka sudah berpadu. Inilah hikmah yang bakal terjadi jika penyatuan PAS UMNO menjadi kenyataan. Seperti pepatah Inggeris, (cuba mencari pepatah Arab untuk nampak Islamik tetapi gagal), "If you can't beat them, join them".

Mungkin inilah strategi pascamuktamar. Gabungan bersama UMNO akan membuahkan hasil mahsul yang lumayan dan habuan berlipat ganda dari Pulau Pinang dan Selangor. Jawatan pula pastinya melimpah-ruah dan hal ini baik untuk mereka untuk berdakwah nanti.

Soal ekonomi dan tadbir urus, PAS boleh serahkan kepada UMNO yang menguruskannya. Mereka pun lebih mahir dan tidaklah sejahat Firaun, Cuma sedikit nakal sahaja. – Roketkini.com

USTAZ ABDULLAH AKUI DAP BENARKAN BANYAK KULIAH

Posted: 09 Jun 2015 05:56 AM PDT

Ust PAS mengaku DAP di Penang bagus tak seperti UMNO di Kedah sekarang....
Posted by Amizudin Ahmat on Monday, June 8, 2015

Kami Rakyat Sarawak Mahu Taib Berundur

Posted: 09 Jun 2015 02:03 AM PDT

 
 
 
Ini Kisah lawak jenaka, cuma admin x sampai hati nak gelak. Pilihanraya lepas bekas do Dalat dari pbb/Barisan nasional melawan calon PKR Hj Jalil di Balingian.  
 
Calon Bn pergila ke rumah panjang Iban rumah seruji di Balingian ni dan menjanjikan akan memberi tong biru 1 Malaysia Barisan nasional di mana walaupun zaman sudah 2014 penduduk nya masih mandi air yg kotor dan bertakung. Kira Okla dpt tong biru.
 
Tapi janji dulu. Maka diberikan kpd mereka replika tong biru.
Hujung nya, sampai cerita ini di tulis.. Ia masih lagi REPLIKA... 

PS: tempat ini adalah kubu Pehin seri Tun Taib Mahmud dahulu.
Bn lebih minat minyak, emas dan Arang Batu di Balingian dr membantu rakyatnya

SUDAH ADA AHLI PAS LETAK JAWATANG DAN KE AHLIANG

Posted: 08 Jun 2015 10:32 PM PDT

DAP dan PAS Selangor ‘cerai talak tiga’, kata exco kanan-TMI

Posted: 08 Jun 2015 10:21 PM PDT

DAP dan PAS Selangor 'cerai talak tiga', kata exco kanan


Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim menegaskan jika PAS berhasrat terus bersama dalam kerajaan negeri Selangor, mereka perlu mematuhi suara majoriti iaitu gabungan DAP dan PKR. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Jun, 2015. 
 
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim menegaskan jika PAS berhasrat terus bersama dalam kerajaan negeri Selangor, mereka perlu mematuhi suara majoriti iaitu gabungan DAP dan PKR. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Jun, 2015.
 
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor Datuk Teng Chang Khim menyifatkan hubungan PAS dan DAP kini seperti pasangan suami isteri yang sudah berpisah dengan talak tiga.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP itu berkata jika PAS berhasrat untuk terus bersama dalam kerajaan negeri Selangor, mereka perlu mematuhi suara majoriti iaitu gabungan DAP dan PKR.

"Sudah cerai talak tiga, takkan boleh tidur sebantal lagi. Dulu rakan sama taraf, sekarang kedudukan seperti rakan kongsi majoriti dan minoriti.


"Sekiranya PAS masih berhasrat mengekalkan jawatan dalam kerajaan Selangor, mereka hendaklah mengakui dan menerima hakikat yang parti itu tidak boleh lagi menjadi penentu dasar. "Sebaliknya mematuhi semua keputusan dasar kerajaan negeri yang dianggotai DAP dan PKR," katanya seperti dilaporkan akhbar Sinar Harian hari ini.

Teng berkata jika PAS tidak dapat menerima hakikat itu maka pemimpin parti Islam seharusnya meninggalkan barisan kepimpinan negeri.

Katanya, PAS akan membuat tindakan paling keji jika bergabung dengan Umno kerana parti Melayu itu sudah pun ditolak di Selangor.

"Usaha bergabung dengan Umno adalah mengkhianati rakyat. Bahkan terdapat Adun PAS yang bermaruah tidak akan bersetuju dengan penggabungan PAS dan Umno di Selangor.

"Gabungan PAS dan Umno tidak akan berjaya kerana tiada majoriti," katanya seperti dilaporkan akhbar itu.
Muktamar PAS yang berakhir pada Sabtu meluluskan usul Dewan Ulama tanpa bahas bagi memutuskan hubungan dengan DAP tetapi masih kekal dalam Pakatan Rakyat  (PR).

Walaupun terdapat perwakilan yang mahu usul berkenaan dibahaskan di muktamar namun ia dibimbangi alan mencetuskan kontroversi dan salah faham dalam PR. – 9 Jun, 2015.

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:25 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Calon Kalah Perguna "Gambar Arwah Nik Aziz" Untuk Hentam Kem Ulama

Posted: 09 Jun 2015 09:07 PM PDT


1) Inilah yang dinamakan politik desperate.

2) Calon yang kalah iaitu Ahmad Awang memberi komen dalam Malaysiakini tentang hubungan PAS dan DAP. 

3) Malaysiakini pula mengambil gambar arwah Nik Aziz berlatar belakangkan bendera DAP untuk menunjukkan kononnya arwah Nik Aziz kononnya merestui DAP. 

4) Mengapa tidak ditanya begini, "Jika Karpal Singh Masih Ada...????"

5) Nampak sangat kem PasMa sudah gelabah besar bila team mereka kalah besar dalam usaha untuk gulingkan ulama dalam PAS. 

6) DAP amat takut perpaduan antara UMNO dan PAS tercapai. 

7) DAP sudah tiada alat lagi untuk pecahkan orang Melayu. Watak pemecah mereka sudah kalah besar dalam pemilihan. Kini sedang menjala ikan bila kalah pemilihan.

Hero Malim Gunung Dihargai #Pray4Sabah

Posted: 09 Jun 2015 07:06 AM PDT

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:17 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Ahmad rancang pertemuan penyandang yang kalah

Posted: 09 Jun 2015 04:59 PM PDT

Bekas naib presiden PAS Ahmad Awang merancang untuk mengadakan satu pertemuan pada minggu depan di antara mereka yang kalah dalam pemilihan PAS minggu lalu.

Katanya, memandangkan tidak memegang apa-apa jawatan dalam PAS, beliau masih boleh berkhidmat dari luar parti bersama mereka yang tewas dan bukan dengan cara bersendirian.

"Kita sebagai ahli, kalau tidak boleh dari dalam parti, jadi dari luar parti, kita cadang beri pandangan (pada PAS) tapi tidak bersendirian.

"Kita cadang yang tersingkir dan ditolak adakan perbincangan mengenai apa yang berlaku selepas muktamar, jadi kita akan bincang nanti.

"Kalau secara bersendirian, ia tak berkesan," kata Ahmad Awang ketika dihubungi Malaysiakini.

Ahmad mencabar jawatan presiden PAS dalam pemilihan parti itu minggu lalu.

Beliau tewas di tangan penyandangnya Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memperolehi kira-kira 80 peratus daripada 1,160 undi.

Calon golongan ulama menyapu bersih jawatan utama dalam pemilihan pucuk pimpinan baru PAS, di samping menguasai teraju Dewan Pemuda dan Muslimat parti itu.

Read More / Baca Lagi >>

'Kalau Nik Aziz masih ada, PAS mungkin tak putus hubungan dengan DAP'

Posted: 09 Jun 2015 04:58 PM PDT

Sekiranya bekas mursyidul PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat masih ada, parti Islam itu mungkin tidak akan memutuskan hubungan dengan DAP, kata bekas naib presiden, Ahmad Awang.

"(Tidak berani putus) kerana masa tu (Nik Aziz masih ada) mereka (pimpinan PAS) tidak berani dengan Nik Aziz.

"Jadi bila Nik Aziz dah tiada (hubungan diputuskan)," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ketika ditanya mengapa keputusan ini diambil secara terburu-buru, beliau mendakwa ia kerana golongan tersebut sudah lama menginginkan ia berlaku.

Ahmad berkata, persidangan Multaqa Dewan Ulama dua tahun lalu, turut menunjukkan tanda-tanda awal PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat apabila golongan ulama itu mengadakan perbincangan 'perlu dikaji hubungan PAS dalam Pakatan'.

Bagaimanapun, dakwanya, selepas dikritik hebat, golongan ulama itu menukar kenyataan - dari 'perlu dikaji kepada mahu dikaji - bagi tujuan memperbaiki hubungan dalam Pakatan.

Ahmad merupakan pencabar jawatan presiden PAS dalam pemilihan minggu lalu.

Read More / Baca Lagi >>

PAS untuk semua ulama

Posted: 09 Jun 2015 04:55 PM PDT

Arafat Hambali


Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah pilihanraya yang pertama saya mula membuang undi. Masih segar di ingatan bagaimana saya terlibat secara dekat dan turut serta berkempen semasa sebelum PRU13 lalu.
Saya juga masih ingat ketika itu lebih kurang jam 11 malam bas yang dinaiki saya tiba di Terminal Bas Kangar lalu dijemput kawan dan terus pulang.
Sewaktu melintasi jalan raya perang poster hebat sekali, tidak kurang juga di kampung saya. Masih kekal juga dalam ingatan saya, setibanya di muka pintu rumah selepas bersalaman dengan ayah, tanpa menukar baju, mandi atau menjamah sebarang makanan hanya menukar selipar, saya terus bergegas ke markas PAS yang terletak di hadapan jalan kampung.

Setibanya di markas PAS, saya dan beberapa orang rakan diketuai seorang calon PKR kawasan saya mula mengatur program. Malam tersebut kami berkonvoi dari kampung ke kampung untuk berkempen. Dari kampung yang dihuni penduduk Siam sehinggalah perumahan warga Felda. Ketika itu PKR meletakan calon mereka bagi mewakili Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan saya dan PAS meletakkan calonnya bagi mewakili Parlimen kawasan saya.
Begitu juga malam-malam seterusnya semasa ambang PRU13, kami memeriahkan markas PAS dengan pelbagai aktiviti.
Wakil PAS dan PKR duduk di bawah khemah yang sama. Pernah satu malam, rakan saya dihantar ke wad kecemasan pada malam ambang PRU13 kerana jarinya luka terkena buluh semasa menggantung bendera PAS. Tanpa sebarang kos yang ditaja kami bergegas ke hospital.
Masih segar juga di ingatan saya, sewaktu saya masih menetap di Shah Alam sebelum saya pulang ke kampung, beberapa bulan sebelum PRU13, saya turut bersama di dalam satu program di sebuah Felda di Selangor.
Program yang menghimpunkan seniman. Menggunakan seni sebagai paksi perlawanan dan menyedarkan masyarakat Felda tentang ketidaktelusan siasah pada masa itu.
Ketika itu saya masih menuntut di sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam di Shah Alam. Saya juga masih ingat di suatu program, saya berdiri dan melantunkan beberapa puisi di atas pentas PAS bersama beberapa orang tokoh parti itu seperti Anbakri Haron, Muhaimin Sulam dan beberapa rakan aktivis daripada Puisi Jadi Senjata.
Dengan slogan "PAS For All" pada ketika itu, saya begitu senang dan berharap PAS dapat merubah sesuatu untuk perkembangan politik negara ditambah pula apabila mereka begitu berlapang dada menerima beberapa tokoh daripada DAP menggunakan tiket PAS untuk bertanding apabila desas-desus kencang mengatakan DAP bakal diharamkan.
Hari ini, pergolakan dalaman PAS begitu menakutkan saya, saya tidak kisah jika MIC yang bergolak kerana parti itu secara terang-terangan tidak memiliki Majlis Syura dan Ulama.
Namun, pergolakan tersebut terjadi di dalam jemaah yang bergelar parti Islam dan ia semakin meruncingkan. Apakah mereka melupakan apa yang diperjuangkan tokoh terdahulu? Allahyarham Dr Burhanuddin al Helmy? Bukankah beliau mewakili semua?
Allahyarham juga senang dikenali sebagai profesional, boleh juga berstatus ustaz. Allahyarham Datuk Fadzil Mohd Noor, bukankah beliau pernah memperkenalkan konsep memprofesionalkan ulama dan mengulamakan profesional?.
Read More / Baca Lagi >>

Inspirasi dari muktamar, sebuah parti baru

Posted: 09 Jun 2015 04:52 PM PDT

Riesya H

Usai Muktamar PAS 2015, terdapat ura-ura untuk menubuhkan parti baru, rentetan daripada kekalahan calon "progresif" kepada calon "konservatif".

Walaupun pada saya, label tersebut merupakan satu penghinaan, namun ia perlu bagi membezakan idealisme kedua-dua kelompok yang barada dalam PAS.

Bagaimanapun, maqalah kali ini tidak bertujuan untuk menghurai lanjut berkenaan kedua-dua kelompok tersebut. Fokus utama maqalah kali ini adalah idea untuk menubuhkan parti baru.

Penubuhan parti baru, bukanlah sesuatu yang baru.

Suara menubuhkan parti baru, sudah pun berkemundang apabila masyarakat sudah hilang kepercayaan kepada Umno yang korup dan kepada PAS yang mundur.

Fakta kes yang menyokong sifat yang saya letakkan di atas terlalu banyak, namun ia sekali lagi, lebih sesuai dirungkai dalam maqalah yang berasingan.

Akibat daripada kekeliruan untuk memilih parti Melayu-Islam yang benar-benar kompeten membawa aspirasi rakyat, maka terbentuklah satu kelompok yang bukan sahaja bersuara, bahkan sudah cuba menubuhkan parti baru tersebut.

Antara hujah atau sebab yang digunakan bagi mendapat sokongan parti baru ini adalah:

1. Larangan Islam terhadap pemilihan orang kafir sebagai pemimpin.

2. Undang-undang Islam yang tidak dilaksanakan secara menyeluruh di Malaysia.

3. Peningkatan wakil rakyat bukan Islam di Parlimen.

4. Iktibar rampasan kuasa bukan Islam terhadap negara Islam seperti di Singapura.

5. Calon parti sedia ada tidak cukup berwibawa. Namun begitu, idea menubuhkan parti baru kali ini mempunyai nada yang berbeza.

Jika dahulu, penubuhan parti baru tersebut mendapat tentangan daripada dalam dan luar PAS, namun kali ini, terdapat minoriti PAS yang mengalu-alukan penubuhan parti baru ini. Ini adalah rentetan daripada fitnah yang merebak di dalam PAS, bahawa kelompok progresif ini ada agenda tersembunyi untuk merampas parti dari dalam.

Fitnah ini dahulunya berjaya ditidurkan dengan beberapa wacana yang mewaraskan kembali pemikiran ahli PAS untuk menerima kelompok ini sebagai penimbang-tara terhadap kelompok ulama yang dilihat mempunyai kelebihan dalam berhukum dibandingkan dengan kerja medan.

Harmonisasi itu akhirnya melonjakkan nama PAS selepas parti ini berjaya mengungguli isu demi isu dengan penuh bijaksana. Sayang sekali, waktu akhir sebelum muktamar, fitnah ini dikejutkan semula dan berjaya meracuni majoriti perwakilan.

Hasilnya, kelompok progresif yang kelihatan sangat kecewa, mendapat desakan penyokong untuk menubuhkan parti baru manakala penyokong kelompok konservatif pula mendesak untuk keluar, agar saf PAS benar-benar bersih daripada kerja kotor "parasit".

Read More / Baca Lagi >>

Sesaat sebelum pengebumian Pakatan

Posted: 09 Jun 2015 04:46 PM PDT

Farouk A. Peru

Seperti yang dijangkakan, Muktamar PAS nampaknya membunyikan loceng maut kepada Pakatan Rakyat (PR) yang memang pun setakat itu nampaknya telah nazak.

Saya tidak terkejut langsung sebenarnya. PR dimeterai dalam keadaan yang tidak dirancang langsung.

Selepas tsunami 2008 dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12), kemenangan besar DAP, PAS dan PKR membawa kepada barisan pembangkang yang baru iaitu Pakatan Rakyat.

 DAP pada masa itu mungkin terlalu khayal dengan kemenangan dan lupa yang 6 tahun sebelumnya, mereka dibelot dan dikhianati oleh PAS semasa zaman Barisan Alternatif.

Tetapi selepas PRU12 suasana nampaknya berubah.

Saya sendiri yang cukup sangsi dengan PAS pun terjual dengan retorik mereka.

PAS mula bercakap mengenai "welfare state" iaitu falsafah politik yang amat sosialis dan mementingkan kepentingan rakyat.

Hukum Arab kuno mereka dibelakangkan dan saya menyangka yang PAS akhirnya mengatasi retorik basi ini dan bergerak ke arah sistem yang lebih dekat kepada falsafah Al-Quran.

Malangnya sangkaan saya tersasar jauh.

Mungkin ada segelintir dalam kepimpinan PAS yang memang berniat untuk mengimplementasikan negara yang mementingkan kebajikan rakyat Malaysia tapi kebanyakan dalam kepimpinan PAS hanyalah ulama Islamofasis yang lebih memfokus kepada pergaulan antara lelaki dan wanita dan kalau umat Islam hadir ke masjid atau tidak.

Tujuh tahun telah berlalu dan perkahwinan politik di antara PAS dan DAP yang makin lama, makin merudum akhirnya terbawa kepada peringkat nazak lalu mati begitu sahaja tanpa perbincangan panjang dengan ucapan kemenangan pihak barisan ulama.

Mungkin ketiadaan karisma gergasi Datuk Seri Anwar Ibrahim mempercepatkan proses ini.
Read More / Baca Lagi >>

Muktamar seperti pembersihan etnik Rohingya

Posted: 09 Jun 2015 04:40 PM PDT

Ahli PAS Sepang

Saya seorang ahli PAS Sepang. Dua ke tiga hari ini saya pening selepas muktamar dengan apa yang berlaku.

Saya kira muktamar ini pelik dan musykil itu yang saya pening dan keliru. Muktamar yang menjadi tak boleh bahas dan tak boleh buat keputusan.

Muktamar yang bukan seperti pemilihan sebenar, tetapi seperti pembersihan etnik Rohingya. Dan satu lagi, saya terfikir mengapa sebab talak itu walaupun Allah benarkan tetapi itulah perkataan yang paling tidak disukai, walaupun talak satu, talak due atau lagilah talak tiga.

Perumpamaan cerai atau talak ini, sama seperti kata dan usul Dewan Ulama untuk putus hubungan atau cerai dengan DAP, sekarang dah cerai dan sudah terlepas ucapan talak tiga, tapi masih nak duduk sebumbung, mana boleh camtu.

Tu yang PAS dilihat seperti nak cari Cina buta sekarang ini. Apa yang dicari sebenarnya? Keredhaan Allah atau laba dan pangkat serta jawatan?

Bagaimana rupa bentuk kabinet baru Pas ..!!

Posted: 09 Jun 2015 04:18 PM PDT

MSO

Malam ini Pas akan mengadakan mesyuarat jawatankuasa yang pertama dipercayai untuk menyusun kabinet dan melantik pegawai parti untuk sessi 2015 hingga 2017. Mesyuarat iti dijangka akan membuat perlantikan Setiausahaka Agung, Bendahari, Ketua Penerangan, Pengarah Pilihan Raya Pas dan lain.


Takiyuddin: Setiausaha Agung.
 Kemungkin juga mesyuarat itu akan turut membuat perlantikan Pesuruhjaya negeri-negeri yang baru, sementara pengisian lujnan dimasa yang lain.

Sesuai dengan semangat kepimpinan baru yang menjadikan "mendapat keredhaan Allah" sebagai motto, sudah tentu mereka yang bakal dilantik nanti mempunyai daya istiqamah dan zuhud yang tinggi. Jika berdasarkan kepada motto berkenaan sudah tentu para pemimpin yang dibuang menerusi muktamar dua tiga hari lepas yang dibuat secara pukal, tidak akan dilantik mengisi jawatan-jawatan berkenaan.


Salahuddin: Pengarah SPR
Husam: Bendahari.
Alasannya, kalau mereka mempunyai daya istiqamah, zuhud serta wala' yang tinggi, pasti mereka tidak terpelanting dan syid dalam pemilihan itu. Hampir semua mereka yang digolongkan sebagai, golongan prolib, dan tidak menunjukkan wala' dan taksub kepada presiden, kalah dalam perebutan atau pertahankan jawatan.

Terdapat lebih 100 pimpinan yang diklasifikasikan sebagai anti ulama dan digelar dengan pelbagai nama-nama jelek, kalah yang boleh disifatkan disepak keluar dari hirearki Pas.

Apakah mereka itu akan teru dihilang dan dilupakan daripada hirerki Pas dibawah pimpinan baru ini atau tidak, ia akan terjawab apabila pembentukan kabinet Pas itu dibuat nanti. Sekiranya pimpinan baru Pas khasnya Presiden Abdul Hadi Awang, berasakan pemisahan kumpulan dalam Pas menerusi muktamar itu membahayakan Pas, sudah pasti pelantikan pegawai parti nanti akan mengambil kira mereka yang kalah.

Mereka yang kalah diberi ruang dan peluang untuk bersama membantukan parti dan sekaligus menafikan perebutan jawatan dalam Pas bukan suatu musibah dan perpecahan.

Sebaliknya kalau beliau rasa seronok dan yakin parti tidak akan mengalami kemesorotan nilai, beliau tidak akan mempedulikan mereka yang kalah, tidak akan mengambil mereka menduduki apa-apa jawatan dalam hireari Pas. Tindakan itu kelak menandakan Abdul Hadi yakin Pas mempunyai kekuatan yang cukup dan tidak memerlukan bantuan daripada golongan yang dianggap prolib itu.Pas itu larat dan mampu dipikulgolongan konsevertif. Read More / Baca Lagi >>

Lebih 1,000 jawatan dipegang ahli PAS di Pulau Pinang

Posted: 09 Jun 2015 03:59 PM PDT

Jika PAS benar-benar memutuskan hubungan dengan DAP, ia akan hilang lebih 1,000 jawatan berkaitan kerajaan dalam kerajaan negeri Pulau Pinang.

Ini akan menyebabkan PAS kehilangan apa jua pengaruh yang ia ada sekarang ke atas kerajaan Pulau Pinang.


Menurut Timbalan Ketua Menteri I Mohd Rashid Hasnon (foto), Pulau Pinang telah melantik kira-kira 1,100 ahli PAS dalam 290 jawatankuasa kampung di negeri itu.

Walaupun jawatankuasa kampung cenderung mempunyai campuran anggota dari DAP, PKR dan ahli PAS, tetapi terdapat 56 jawatankuasa yang hampir eksklusif dianggotai ahli PAS.

"Jika terdapat kira-kira 16 orang dalam setiap jawatankuasa, itu kira-kira 900 orang," katanya.

Setakat ini, 15 ahli jawatankuasa kampung tertentu telah mengemukakan surat peletakan jawatan mereka, katanya.

"Saya telah menerima surat peletakan jawatan mereka dan setiausaha yang berkaitan mengendalikannya sebelum menyerahkannya kepada jawatankuasa saya untuk tindakan seterusnya.

"Peletakan jawatan belum muktamad. Ia akan dibincangkan oleh kabinet negeri," katanya.

Jawatankuasa masjid

Sementara itu, ahli exco yang bertanggungjawab bagi hal ehwal Islam Abdul Malik Abul Kassim berkata beliau tidak menerima sebarang surat peletakan jawatan dari ahli PAS yang menganggotai 200 jawatankuasa masjid di negeri itu.

Jawatankuasa masjid juga dilantik oleh kerajaan negeri.
Read More / Baca Lagi >>

PAS Sedia Lawan DAP Dalam Pilihan Raya

Posted: 09 Jun 2015 03:55 PM PDT



PETALING JAYA: Selepas meluluskan usul untuk memutuskan hubungan dengan DAP, PAS kini membayangkan akan meletakkan calon bertanding di kerusi tradisi milik sekutu pakatan pembangkang itu.
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, PAS sedang membina kekuatan sendiri untuk menarik sokongan pengundi bukan Melayu dan bumiputera bukan Islam Sabah dan Sarawak.
"Peranan yang dimainkan oleh Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) menjadi semakin penting, disamping PAS mula meneroka hubungan persefahaman dengan kaum peribumi Sabah dan Sarawak.
"Tidak mustahil PAS akan mula meletakkan calon di kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu yang menjadi kerusi tradisi DAP," katanya menerusi kenyataan pada Selasa.
Hubungan dua sekutu pakatan pembangkang kini semakin retak apabila Muktamar Tahunan PAS ke-61 pada Sabtu lalu meluluskan usul bagi memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas.
Bagaimanapun PAS mahu kekal dalam pakatan itu bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Mengulas lanjut, Zuhdi yang menang dalam pemilihan PAS Khamis lalu berkata, parti itu juga terbuka untuk menjalinkan kerjasama dengan semua pihak termasuk Kerajaan Persekutuan.
"PAS semakin bersedia untuk menghadapi senario politik Malaysia yang sedang menuju kepada sistem pelbagai parti seperti yang sedang berlaku di kebanyakan negara membangun.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan belum mati, hanya PAS yang tandatangani sijil matinya

Posted: 09 Jun 2015 08:37 AM PDT

oleh Mariam Mokhtar

Sejak Muktamar PAS, di mana golongan ulama menemui kejayaan, penjaja berita buruk dan pemutarbelit telah mengisytiharkan kematian Pakatan, dan 'talkin' telah dibacakan di seluruh Malaysia dan luar negara.

Tenang semua! Malah Lim Kit Siang, supremo DAP, telah turut mengisytiharkan kematian Pakatan. Mengapakah semua orang begitu negatif?

Apa yang berlaku kepada keyakinan dan kepercayaan diri?

Apa yang berlaku kepada semangat berbilang budaya Tunku?

Adakah impian beliau dan kita, sebagai sebuah negara sekular pelbagai budaya yang bersatu telah mati, hanya kerana Abdul Hadi Awang, dan rakan baik barunya, Najib Abdul Razak, telah mengambil keputusan untuk berpakat?

Adakah rakyat Malaysia sedar bahawa sebuah Pakatan yang lebih kukuh akan muncul, dan meneruskan perjuangan tanpa PAS?

Pakatan tidak mati.

Sebaliknya, PAS yang telah menandatangani sijil matinya sendiri. Serampang Kajang mendedahkan warna sebenar Hadi.

Beliau berbohong. Beliau bercakap dengan lidah bercabang dan tidak membenarkan wanita memainkan peranan yang penting dalam politik. Ingat cara Hadi menyusun bahasa beliau, seolah-olah menjanjikan syurga kepada orang Melayu, jika mereka menolak Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor?

 Sudah tentu, mereka yang sinis akan mengatakan bahawa DAP adalah berteraskan kaum Cina dan jika ia memerintah, ia akan "menjual" Malaysia kepada orang Cina Singapura.

Jika ada sesiapa yang akan "menjual" Malaysia, ia adalah kerajaan Umno Baru. Sejumlah besar tanah, hartanah dan perniagaan telah dimiliki oleh Republik Rakyat China (PRC). Pasir kita dijual dan diseludup, ke Singapura, supaya rakyat Singapura boleh menambak tanah, yang merugikan kita.

Tentera laut PRC telah melakukan latihan di atas beberapa pulau-pulau berbatu, 60 km dari pantai Sarawak tetapi ketua Angkatan Tentera Malaysia memberitahu kita supaya tidak bimbang.
Read More / Baca Lagi >>

NUFAM ancam mogok terhadap MAS jika tidak ambil kakitangan bekerja

Posted: 09 Jun 2015 08:32 AM PDT

PETALING JAYA: Persatuan Kebangsaan Anak Kapal Kabin Malaysia (NUFAM) memberi tempoh 48 jam kepada Malaysia Airlines (MAS) untuk menarik balik surat-surat pemberhentian kerja bagi 6,000 kakitangannya atau mereka akan melancarkan mogok.

Presiden NUFAM Ismail Nasaruddin berkata kakitangan yang terlibat juga perlu diambil bekerja semula.

"Jika syarat ini tidak dipenuhi dalam masa 48 jam, semua kakitangan akan melancarkan kempen tools down (tidak mahu bekerja) terhadap syarikat penerbangan dan akan terus menjalankan protes," ujarnya dalam sidang media hari ini.

Beliau memberi amaran bahawa mogok tersebut akan berterusan sehinggalah syarat-syarat yang diminta diterima dan 'menunjukkan hasil'.

Daripada 20,000 surat berhenti kerja yang diberikan kepada semua kakitangan dalam strategi penstrukturan semula, MAS tidak akan menyerap semula 6,000 pekerjanya dalam syarikat baharu  iaitu Malaysia Airlines Berhad yang akan bermula operasinya September ini.

Menurut Ismail, syarikat penerbangan itu perlu melihat perkara tersebut dari sudut kemanusiaan lantaran tindakan memberhentikan kerja itu menyukarkan kehidupan mereka yang terlibat.

Najib balas kritikan Mahathir sekembalinya beliau dari Arab Saudi

Posted: 09 Jun 2015 08:28 AM PDT

oleh Robin Stanley Augustin

Pertarungan antara dua 'gajah' di Malaysia bersambung. Seolah-olah telah mendapat tambahan kuasa selepas lawatan rasminya ke Arab Saudi, Perdana Menteri Najib Razak meneruskan serangannya terhadap pengkritik terlantang beliau, Dr Mahathir Mohamad.

Dalam laporan The Malaysian Insider, Najib dalam blognya menggesa rakyat Malaysia supaya tidak "tertipu" oleh "kebenaran separuh, jenaka mengelirukan dan kenyataan putar-belit" Mahathir.

Melabelkan Mahathir sebagai "pakar persepsi awam" Najib berkata orang ramai perlu berundur ke belakang dan menganalisis fakta-fakta mengenai apa yang beliau (Najib) telah capai semasa memimpin negara.

"Tun (Mahathir) adalah seorang ahli politik veteran dan pakar persepsi awam. Beliau memahami bahawa kenyataan politik tidak bergantung kepada kebenaran sepenuhnya, tetapi kepada apa yang orang ramai akan percaya.

"Sebab itu beliau terus membuat sindiran, menyatakan kebenaran tak habis, membuat jenaka mengelirukan dan kenyataan berbelit untuk menjadikan pandangannya menarik dan enak.

"Kita telah mencapai begitu banyak dalam tempoh enam tahun yang lalu, tetapi Tun mengabaikan ini dan hanya menekankan dakwaan-dakwaan dan masalah, kerana dia tahu itu adalah caranya untuk mempengaruhi fikiran rakyat terhadap kerajaan semasa dan saya."

Najib juga berkata bahawa sekalipun jika beliau meletak jawatan, Mahathir akan terus campur tangan dalam pentadbiran negara dan orang ramai akan cenderung untuk mempercayai apa yang diperkatakannya kerana beliau bukannya seorang "rakyat biasa".

Ini pastinya kedengaran seperti kritikan yang pedas daripada perdana menteri itu.
Read More / Baca Lagi >>

Penyusutan ringgit akan rangsang eksport dan pelaburan, kata menteri Umno

Posted: 09 Jun 2015 08:22 AM PDT

Ringgit yang lebih lemah akan memanfaatkan Malaysia di segi merangsang eksport dan pelaburan asing, tetapi import akan menjadi lebih mahal, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini.

"Bagaimanapun keadaan ini tidak akan lama," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai penyusutan ringgit yang mencecah paras terendah dalam sembilan tahun berbanding dolar AS semalam.

Ketika asas ekonomi Malaysia kekal teguh, mata wang tempatan akan terus mengukuh, katanya selepas menghadiri mesyuarat dengan Persatuan dan Dewan Perniagaan Kebangsaan di Kuala Lumpur. 

Semalam, ringgit ditutup pada sembilan tahun terendah berbanding dolar US kepada 3.7660/7690 daripada 3.7170/7200 ketika ditutup pada Jumaat.

Bagaimanapun, mata wang tempatan itu pulih untuk ditutup lebih tinggi pada 3.7515/7545 berbanding dolar AS hari ini, berikutan penyusutan mata wang Amerika itu.

Sementara itu, Mustapa berkata bukan Malaysia sahaja, malah negara asing lain turut mengalami kelembapan ekonomi, termasuk ekonomi kedua terbesar dunia, China.

Beliau bagaimanapun berkata, Malaysia terus menjadi satu daripada destinasi utama pelabur menjalankan perniagaan dan ini boleh dilihat daripada jumlah pelaburan yang diluluskan pada suku pertama tahun ini di samping jumlah perdagangan yang dicatat.

Read More / Baca Lagi >>

Lebuhraya Maut: Faktor pemandu punca nahas di LPT2

Posted: 09 Jun 2015 06:59 AM PDT

Statistik kemalangan maut di LPT2 membimbangkan
Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin ,LPT
PUTRAJAYA: Kemalangan yang berlaku di Lebuh raya Pantai Timur Dua (LPT2) bukan disebabkan faktor jalan raya.
Sebaliknya, nahas yang berlaku dikaitkan dengan sikap dan kecuaian pemandu yang menggunakan lebuh raya berkenaan.
Mengulas mengenai kebimbangan kadar kemalangan nyawa yang tinggi, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin memaklumkan, pihaknya sudah mengenal pasti beberapa lokasi maut di sepanjang 184 kilometer dari Jabor ke Kuala Terengganu.
"Satu jawatankuasa di bawah seliaan kementerian juga sudah ditubuhkan bagi memantau LPT," katanya ketika menjawab soalan pemberita mengenai langkah pencegahan yang diambil.
Statistik kemalangan di LPT sejak awal tahun ini agak membimbangkan dengan jumlah korban yang tinggi.
Dalam kejadian di Dungun pada 3 Jun lepas, seorang maut manakala dua lagi termasuk seorang kanak-kanak perempuan cedera parah apabila kenderaan utiliti sukan (SUV) dinaiki mereka terbabit dalam kemalangan melibatkan tiga buah kenderaan lain di Kilometer 356.
Nahas berulang semula pada 23 Mei, di lokasi yang sama, apabila seorang lagi maut selepas kenderaan yang dinaiki terbabas di Kilometer 341.3, Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2).
Read More / Baca Lagi >>

Pas Kuala Terengganu cabar DAP bubar DUN Pulau Pinang

Posted: 09 Jun 2015 06:56 AM PDT

Pas mendakwa DAP tidak mampu membentuk kerajaan negeri tanpa sokongan ahlinya.
azmzad,DAP
PETALING JAYA: Pas Kuala Terengganu mencabar DAP membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk membuktikan parti itu boleh menang tanpa sokongan ahli Pas.
Ketua Penerangannya, Ahmad Amzad Hashim berkata, DAP tidak akan mampu membentuk kerajaan sendiri jika tiada bantuan dan sokongan Pas.
"DAP jangan terlalu angkuh. Jika benar mahu tahu kekuatan sebenar DAP tanpa sokongan Pas, cuba lah bubarkan DUN Pulau Pinang sekarang.
"Bubarkan DUN Pulau Pinang sekarang! dan tengok jawatan mana yang DAP boleh pegang dalam kerajaan yg baru nanti.
"Masih boleh angkuh? Masih boleh sombong? Masih boleh tamak?," tulisnya di Facebook rasmi Dewan Ulama Pas Pusat.
Ahmad Amzad juga menasihatkan ahli Pas di Pulau Pinang yang memegang pelbagai jawatan di bawah kerajaan negeri supaya tidak meletak jawatan.
Katanya, jawatan itu hasil kerja keras mereka bukan kerana simpati DAP.
"Untuk masa ini, ahli ahli Pas yg pegang jawatan, teruslah pertahankan jawatan masing masing. Patuhi arahan pimpinan dan jangan memandai-mandai.
"Kita bukan mendapat jawatan atas belas kasihan DAP. Kita pegang jawatan kerana kita yg bantu naikkan mereka," katanya.
Ahmad Amzad juga membangkitkan persoalan adakah keputusan DAP memutuskan kerja sama dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipersetujui akar umbi parti itu.
Read More / Baca Lagi >>

Masuk syarikat MAS, MAS terus bangkrap Masuk pula syarikat MAB... JAHANAM !!!!

Posted: 09 Jun 2015 06:44 AM PDT


KERAjaan UMNO/BN dah pokai kepimpinan yg bersih ka !!!

DAH GILA AGAKNYA, 'Kepala-MAS' punya pasal 6,000 staff MAS dibuang kerja & syarikat MAS rugi RM5.45 BILION.. TIBA-TIBA 'kepala-MAS' boleh pula dilantik semula masuk MAB jd Ahli Lembaga Pengarah..

'Nothing2Hide": Tiada ancaman, Ali Tinju pengampu Rosmah buat kecoh

Posted: 09 Jun 2015 06:25 AM PDT


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa tidak ada sebarang ancaman keselamatan yang berlaku di majlis dialog 'Nothing2Hide" Jumaat lalu melainkan kekecohan yang dibuat oleh Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) Mohd Ali Baharom atau dikenali sebagai Ali Tinju.
 
"Saya telah menonton klip video tentang apa yang berlaku. Tidak ada ancaman kepada pihak keselamatan kecuali Ali Tinju yang membuat bising.
 
"Sangat jelas bahawa dia (Ali) mahukan program itu dibatalkan. Kita tahu dia memihak kepada siapa," kata bekas pemimpin negara itu di dalam blognya hari ini.
 
Mahathir berkata demikian sebagai merujuk kepada majlis dialog tersebut yang dijadual dihadiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak yang dibatalkan oleh pihak polis atas alasan keselamatan.
 
Ali dilihat bertengkar dengan seorang lagi lelaki lain di luar tempat program yang itu diadakan yang dihadiri kira-kira 1,500 orang.
 
Pihak penganjur acara itu kemudiannya membatalkan program tersebut.
 
Polis mengesahkan bahawa Ali telah ditangkap pada hari tersebut.

RM14 bilion pendapatan MAS dimakan toyol?

Posted: 09 Jun 2015 06:23 AM PDT

KUALA LUMPUR, 9 JUN: Ahli Parlimen Bukit Gantang, Idris Ahmad (PAS) mempersoalkan kehilangan pendapatan Sistem penerbangan Malaysia (MAS) selepas ditolak gaji pekerja yang dianggarkan bernilai RM14 bilion.
Idris berkata, jumlah penumpang syarikat penerbangan kerajaan itu meningkat setiap tahun, sekali gus memperlihatkan penambahan jumlah pendapatannya.
"Jumlah penumpang pada 2012, 17.2 juta membabitkan pendapatan RM13.8 bilion.
"Pada 2013 pula meningkat 28.5 juta dengan pendapatan RM15.1 bilion tetapi menurut laporan, gaji pekerja hanya RM60 juta sebulan sahaja Ini bererti tak sampai RM1 bilion setahun untuk penggajian.
"Persoalannya, mana pergi RM14 bilion lagi? Toyol makan atau manusia makan," katanya dalam persidangan Dewan Rakyat di bangunan Parlimen, di sini, hari ini.
Katanya, kegagalan pengurusan MAS mengurus kewangan dengan berkesan akhirnya memangsakan kira-kira 6,000 pekerja yang bakal kehilangan pekerjaan.
Idris turut mempertikaikan kerugian dialami MAS hingga memaksa syarikat itu membuang pekerja tetapi vendornya mengambil kira-kira 5,000 pekerja asing yang baru.
Idris turut mencadangkan salah seorang daripada pasangan suami isteri yang bekerja di MAS dibenarkan meneruskan perkhidmatan dalam syarikat terbabit.

Taksub politik, guru besar tolak kek hari guru?

Posted: 09 Jun 2015 06:21 AM PDT

ustaz idris ahmadKUALA LUMPUR, 9 JUN: Ahli Parlimen Bukit Gantang, Idris Ahmad (PAS) tidak menyangka niat menghadiahkan kek kepada guru-guru di sebuah sekolah di kawasan itu tidak kesampaian selepas ditolak guru besarnya.
Idris berkata, hadiah sempena hari guru itu ditolak ekoran dipercayai pihak terlibat mengamalkan politik sempit dan tidak bertempat.
"Guru-guru itu tanya, kenapa tak datang ke sekolah mereka.
"Saya cakap, macam mana nak datang sebab beri kek pun tak boleh," katanya dalam sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen, di sini, hari ini.
Beliua berkata, pemberian kek itu hanya bertujuan meraikan warga pendidik bukan berniat politik.
Katanya, kementerian atau jabatan harus bersikap lebih terbuka khususnya melibatkan isu pendidikan.

Kerana berdua lebih baik

Posted: 09 Jun 2015 05:41 AM PDT


Salah satu kain rentang yang pernah dinaikkan di Kuala Lumpur.
(Salah satu kain rentang yang pernah dinaikkan di Kuala Lumpur)
Senario terkini politik negara adalah sesuatu yang sudah dijangka. Ramai yang meramalkan akan ada sesuatu untuk menggugat Pakatan Rakyat ini.
Akhirnya, perkara yang dibimbangi itu menjadi kenyataan. Betapa caca-marbanya keadaan PAS kini pada era pascamuktamar 2015. Perhimpunan yang sepatutnya mengukuhkan PR menjadi medan serangan bertali arus ahli parti itu kepada rakan sendiri.
Pada masa sama, PAS sebagai parti pembangkang, tiada sekelumit pun serangan khas buat agensi 1MDB atau perdana menteri.
PAS untuk semua?
PAS untuk semua?
Buat penyokong PR, pastinya ini tragedi mengerikan. Para pemerhati politik pastinya kecewa besar dengan kebobrokan ini.
Tatkala UMNO dan BN terlalu lemah dengan krisis keyakinan rakyat dan masalah dalaman, sesetengah pemimpin pembangkang pula terhegeh-hegeh mahu menyulam cinta dengan mereka.
Negatif dan kecewa. Perasaan begitu dikongsi bukan saja ahli PAS malah orang ramai secara umum, termasuk kumpulan atas pagar.
Kesepakatan yang dibina sejak 8 Mac 2008 bergoncang lagi untuk kesekian kalinya. Cuma kali ini gegarannya luar biasa.
Namun pada setiap masalah pasti ada hikmahnya. Sisi positifnya masih ada. Mungkin wujud harapan baru untuk PAS dan UMNO. Mungkin takdir tertulis bahawa akan wujud kerajaan perpaduan atau perpaduan PAS dan UMNO. Gabungan ini bakal menjadi koalisi paling popular.
Gabungan PAS dan UMNO
Manakan tidak. Jika dihitung-hitung populasi negara, 60 peratus rakyat Malaysia adalah Islam dan Melayu. Jumlah ini sudah cukup untuk menguasai ruang parlimen dan membentuk kerajaan. Undi popular untuk gabungan PAS dan UMNO barangkali boleh meningkat sehingga ke 58 peratus.
Read More / Baca Lagi >>

Negara kecoh kerana Tun M kata Najib

Posted: 09 Jun 2015 05:39 AM PDT

PM menuding jari Tun M memainkan peranan sama seperti pembangkang
najib,mahathir,ancaman
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad dikatakan antara penyumbang yang memburukkan keadaan kucar-kacir di negara ini.
Dakwaan itu dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak di laman blognya, NajibRazak.com.
"Ia memberi kesan besar kepada persepsi orang ramai, kerana beliau bukan hanya sekadar rakyat biasa," katanya.
Jelas Najib, apa yang ditempuhinya berbeza dengan pengalaman Dr Mahathir ketika beliau menjadi Perdana Menteri kerana ketika itu tiada internet.
Sebab itu sebarang kontroversi yang timbul akan mengambil masa untuk disebarkan berbanding sekarang di mana ia mudah dikongsi dan menjadi viral dalam sekelip mata.
Dalam entri berkenaan beliau terus menyindir Dr Mahathir dengan berkata sekiranya meletak jawatan, ia tidak akan menghentikannya campur tangan dalam urusan pentadbiran negara.
"Beliau boleh katakan hanya menjalankan hak demokrasi sebagai seorang rakyat Malaysia, tetapi ini adalah Tun Mahathir," kata Najib.

DAP beri kata dua kepada Azmin

Posted: 09 Jun 2015 05:38 AM PDT

DAP beri syarat Pas adakan semula muktamar untuk tarik balik keputusan putus kerjasama dengan pari itu
azmin-ali_pkr_all_600KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali diminta membuat pilihan sama ada menyokong Pas atau DAP dalam mentadbir di Selangor.
Kata dua itu diberikan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua ekoran keputusan Pas pada muktamar ke-61 pada minggu lalu yang memutuskan hubungan politiknya dengan DAP.
"Saya setuju. PAS mahu Azmin memilih parti mana yang beliau mahu. DAP juga
berkongsi pandangan sama. Jadi, saya serahkan kepada Azmin untuk tentukan," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata hubungan ketiga-tiga parti di dalam Pakatan Rakyat (PR) pada masa sekarang berada dalam keadaan sukar.
Katanya, perselisihan antara Pas dan DAP hanya merugikan PR dan menyukarkan usaha untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).
"Bagaimana anda mahu kita berdamai? Melainkan Pas mengadakan muktamar lain dan menarik balik resolusi memutuskan tahaluf siyasi dengan DAP itu," katanya lagi.
Bagaimanapun Tony menegaskan dia akan berjumpa dengan Azmin bagi membincangkan kedudukan parti itu di Selangor.

Pas versi baru sasar jadi 'king maker' politik

Posted: 09 Jun 2015 05:37 AM PDT

KUALA LUMPUR - AJK Pas Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki menyeru semua ahli Pas agar bersiap sedia untuk bersama saf kepimpinan yang baharu dalam rangka menjadikan parti itu sebagai pencatur utama kepada politik Malaysia.

Menurutnya, Pas akan menjadi gerakan Islam yang lebih terbuka dan bekerjasama dengan sesiapa sahaja demi mencapai matlamat perjuangan Islam.

"Menyedari hakikat tersebut, seluruh ahli Pas diseru untuk merapatkan ukhuwah dan memperkukuhkan iltizam untuk bersama saf kepimpinan baru yang akan memberi fokus kepada gerak kerja sehingga ke akar umbi masyarakat, bukan sekadar menumpukan kepada isu.

"Pas akan menjadi sebuah gerakan Islam yang lebih terbuka untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja demi mencapai matlamat perjuangan Islam dan maslahah rakyat. Pendek kata, para pendukung Pas perlu bersiap sedia untuk bersama saf kepimpinan baru bagi menjadikan Pas sebagai pencatur utama (king maker) kepada politik Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

 Mengulas lanjut, beliau menyebut bahawa Pas kini berada di landasan yang betul dalam usaha untuk membangunkan semula peradaban Islam di Malaysia.

"Saf kepimpinan Pas yang baru merupakan mereka yang begitu iltizam untuk membawa negara dan masyarakat Malaysia bernaung di bawah keadilan sistem kehidupan Islam. Demi mencapai tujuan ini, Pas akan mengimbangkan tiga aspek utama iaitu tarbiyah, dakwah dan siasah.

‎"Dalam konteks ini, Presiden Pas menjadi orang terpenting mengemudi Pas kembali ke landasan sebenar, yang kemudian disambut secara besar-besaran oleh perwakilan muktamar," katanya.

Menurutnya, terdapat empat petunjuk penting yang memperlihatkan Pas berada di landasan yang betul termasuk kesediaan parti Islam itu menghadapi senario politik Malaysia yang sedang menuju kepada sistem pelbagai parti.

Read More / Baca Lagi >>

Azmin: Muhasabah, tolak ego & hal peribadi

Posted: 09 Jun 2015 05:35 AM PDT

markshort mb4SHAH ALAM, 9 JUN: Kemelut yang melanda PAS dan DAP mampu diselesaikan menerusi meja rundingan yang akan dibawa dalam masa terdekat, kata Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali
Mohamed Azmin berkata, perbezaan pandangan antara dua parti itu disifatkan peluang terbaik semua pimpinan Pakatan Rakyat (PR) bermuhasabah dalam meneruskan agenda rakyat.
"Krisis ini jangan dilihat sebagai kelemahan dan masalah sebaliknya peluang untuk semua pimpinan ketepikan ego masing-masing dengan keutamaan diberi demi kepentingan rakyat.
"Sebelum ini, kita sudah lalui banyak ujian tetapi mampu selesaikan dengan berkesan.
"Teruskan perbincangan, jangan tutup meja perundingan. Saya optimis jika semua pimpinan duduk berbincang, banyak masalah boleh dirungkai," katanya.
Beliau berkata demikian selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan Kerajaan Selangor di Auditorium Dewan Jubli Perak, di sini, hari ini.
Beliau yang juga Dato' Menteri Besar Selangor juga mengingatkan pemimpin tidak mementingkan diri hingga merosakkan gagasan PR.
"Kita harus ketepikan semua masalah peribadi dan ego dengan meletakkan gagasan besar perjuangan bagi kepentingan negara juga rakyat keseluruhannya.
Read More / Baca Lagi >>

Saya berundur, Tun akan terus campur tangan - Najib

Posted: 09 Jun 2015 05:34 AM PDT



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamed kononnya beliau telah menimbulkan 'masalah lebih besar" terhadap negara ini sebahagian besarnya berpunca daripada perbuatan bekas perdana menteri itu sendiri.
"'Masalah' yang dirujuk oleh Tun sebahagian besarnya berpunca daripada perbuatannya sendiri akibat daripada 'serangan' dilakukannya dan tindakannya melaungkan pembohongan dan fitnah oleh pembangkang," kata perdana menteri dalam ruangan soalan yang sering ditanya di dalam blog beliau, najibrazak.com.
Najib berkata dakwaan berkenaan telah disebar luas menerusi Internet, dan ini merupakan sesuatu yang Dr Mahathir tidak perlu hadapi semasa beliau menjadi perdana menteri.
Beliau berkata apa yang jelas Dr Mahathir telah menggunakan pendemokrasian maklumat dalam sosial media iaitu semua maklumat, walaupun sekelumitpun tidak benar, dianggap sebagai benar.
"Hanya kerana satu pembohongan telah disebarkan beribu-ribu kali, ia tidak akan menjadikan ia sebagai benar. Dengan serangan hebat seumpama itu dibuat secara dalam talian, adalah tidak menghairankan bahawa Tun fikir wujud 'masalah' lebih besar hari ini," kata Najib.
Najib mengambil peluang untuk menjawab kritikan dilemparkan terhadapnya dan pentadbiran beliau, kontroversi 1Malaysia Development Berhad, Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), pembelian jet rasmi dan kebimbangan terhadap keselamatan di Sabah.
Mengakui bahawa pentadbiran beliau, sama seperti mana-mana pentadbiran lain, tidak terlepas daripada berdepan cabaran, Najib berkata rekod kerajaan sejak enam tahun lepas menunjukkan kerajaan menjadikan keadaan lebih baik bagi semua rakyat Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>