Followers

Nuffnang

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:52 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


1MDB - Arul Kanda is back to back Najib

Posted: 27 May 2015 05:14 PM PDT

kalam Perantau

0

Posted by Unknown | Posted on 11:27 PTG | Posted in

sumber :-

kalam Perantau


Pemilihan Presiden PAS: Hadi terus istiqamah, Ahmad Awang hendak kemana?

Posted: 27 May 2015 12:17 PM PDT

Oleh : Shuhaimi Almaniri

Muktamar PAS ke 61 pada 4-6hb Jun, 2015 ini tinggal beberapa hari sahaja lagi. Semua perhatian kini tertumpu kepada pertandingan kerusi Presiden, Timbalan Presiden selain daripada Naib-Naib Presiden dan 18 orang Ahli Jawatankuasa PAS Pusat serta ketua-ketua dewan.

Sepanjang era kepimpinan ulama pasca Muktamar 1982, inilah kali pertama jawatan Presiden PAS dicabar secara terbuka berbanding sebelum ini yang dilakukan secara peralihan yang agak sistematik. Malah Dato' Asri sendiri pun berundur secara terhormat dengan melepas jawatan Yang Dipertua Agung PAS yang disandangnya ketika itu setelah majoriti ahli-ahli tidak dapat lagi menerima kepimpinannya dalam PAS.

Kali terakhir penyandang jawatan Presiden (dulunya dipanggil Yang Dipertua Agong PAS) ditandingi adalah pada tahun 1960an. Menurut pengkaji sejarah, Dr Burhanuddin Al Helmy dicabar oleh Prof Zulkifli Muhammad pada Muktamar Agung PAS yang kelima pada tahun 1960-an. Keputusannya Dr Burhanuddin Helmi kekal menjadi Yang Dipertua, tetapi Prof Zulkifli Mohamad pula diangkat menjadi Timbalan Yang Dipertua.

abdulhadi5Setelah sekian lama pemilihan kepimpinan dalam PAS berjalan lancar terutama kepimpinan tertinggi, tiba-tiba pemilihan 2015 kali ini mencatat satu lagi sejarah baru dalam pemilihan PAS khususnya dalam Pemilihan Presiden PAS. Sebelum itu, tradisi jawatan Timbalan Presiden yang tidak ditandingi pun telah mula ditandingi sejak pemilihan 2003 bila jawatan tersebut dikosongkan oleh Abdul Hadi Awang yang disahkan menjadi Presiden setelah memangku selepas kematian mengejut Dato' Fadzil Mohd Noor.

Entah dimana silapnya Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang yang memimpin PAS sejak 2002, buat pertama kalinya Hadi akan ditentang sepanjang 13 tahun beliau memimpin parti itu oleh Ustaz Ahmad Awang seorang pesara kerajaan yang pernah menjadi pemimpin PAS sebelum ini tetapi tidak lagi aktif dalam politik tetiba muncul sebagai calon pencabar Presiden PAS pada pemilihan PAS 2015 kali ini.

Ahmad Awang yang pernah menjadi Presiden Persatuan Ulama SeMalaysia (PUM) mula aktif dalam PAS selepas berlaku era reformasi Anwar 1998 hingga pernah mendaki hirarki politik PAS dengan cepat bila dilantik Pesuruhjaya PAS Perak hingga pernah terpilih menjadi Naib Presiden dan Ahli Majlis Syura Ulama. Pernah bertanding dalam pilihanraya di Bagan Serai Perak, tetapi kalah.

Kalau melihat dari kacamata pemerhati politik, Ustaz Ahmad Awang secara individu sudah tidak bertenaga lagi dalam politik PAS bukan kerana umurnya berusia 79 tahun, tetapi beliau sudah tidak aktif lagi dalam politik PAS setelah tidak memegang apa-apa jawatan penting dalam parti. Apa yang dilakukan oleh Ahmad Awang ketika ini mungkin sama dengan apa yang dilakukan oleh Sulaimen Palestin yang bertanding menentang Presiden UMNO dalam tahun 1970an dahulu.

Sulaiman Palestin ketika itu tahu dia sukar untuk mengalahkan Husein Onn yang bukan sahaja menjadi Presiden UMNO tetapi juga Perdana Menteri. Tetapi kenapa Sulaimen Palestin nekad bertanding menentang Husein Onn ketika itu. Tentu sahaja ada 'tangan-tangan ghaib' dan 'grand design' yang lebih besar disebalik pertandingan tersebut.
Terbukti kemudiannya, bila Sulaiman Palestin yang mendapat sekita 20% undi perwakilan, Timbalannya ketika itu, Dr Mahathir Mohamad mula menekan Husein Onn untuk bersara lebih awal dan meletakkan jawatan dengan alasan sakit.

Berbalik kepada pertandingan dalam pemilihan Presiden PAS kali ini, berdasarkan kepada jumlah pencalunan yang diperolehi kedua-dua calon (sebenarnya 3 calon, Dato Husam tarik diri hanya bertanding Naib Presiden sahaja), rata-rata pemerhati politik yakin sukar untuk Ustaz Ahmad Awang memenangi pertandingan tersebut.

Tetapi kenapakah Ustaz Ahmad Awang bertanding? Ini persoalan yang sedang cuba dirungkaikan oleh ahli PAS dan perwakilan dalam Muktamar ke61 pada 4 hingga 6 Jun, 2015 di Stadium Tertutup Kuala Selangor. Disebalik apa yang berlaku dalam PAS sekarang ini, apakah tidak ada 'grand design' politik yang lebih besar?

Saya tidak bercadang untuk menghuraikannya di sini. Tetapi memerhatikan kepada kenyataan Ahmad Awang dan beberapa pemimpin lain yang sealiran 'fikrah' politik dengannya, ramai yang berpendapat, kalau tidak ada 'grand design' masakan tempuan bersarang rendah.

Kata mereka, kalau betul-betul nak cabar Presiden PAS untuk digantikan, mestilah cari calon yang lain daripada pesara politik. Bagi mereka, cukup elok kalau Husam yang cabar Presiden dan Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, seorang lagi Naib Presiden menetang Timbalan Presiden untuk membawa PAS ke satu era yang lain dalam menghadapi Pilihanraya Umum (PRU) ke14 nanti.

Dato' Husam Musa yang mendapat pencalonan yang lebih baik dari Ahmad Awang dikatakan lebih bertenaga untuk mencabar Presiden sekarang kerana beliau bukan sahaja Naib Presiden tetapi yang lebih penting adalah Husam jauh lebih muda dari segi usia daripada Dato Seri Abdul Hadi.

Ahmad Awang mula terasa ada yang tidak kena dalam pemilihan kali ini bila DAP terus menyerang Abdul Hadi. Beliau mula bersuara yang disiarkan media, “Serangan demi serangan yang dihala kepada Ustaz Abdul Hadi Awang tidak akan memberikan kelebihan politik kepada mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat. Hentikan serangan-serangan tersebut".

Shuhaimi Almaniri
27hb Mei, 2015


Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:21 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


ANAK AHMAD AWANG HINA HJ HADI , KATANYA MINUM AIR KAKI

Posted: 27 May 2015 09:00 PM PDT




1MDB: RAPUSSY MULA SONGLAP DUIT RAKYAT SECARA HARAM...

Posted: 27 May 2015 06:25 PM PDT


PETALING JAYA: Tindakan Rafizi Ramli mengutip derma daripada orang ramai sebanyak RM10 seorang bagi menjayakan kempen "Tutup 1MDB" merupakan satu kesalahan. 

Presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP), Ramesh Rao mendakwa, perbuatan itu juga satu penipuan. 

Katanya, Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) yang dikatakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diamanahkan untuk mengutip dana tersebut didaftarkan sebagai syarikat SDN BHD. 

"Selepas membuat semakan saya mendapati NOW ini bukan sebuah pertubuhan tetapi ianya merupakan sebuah syarikat SDN BHD yang berdaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang bernama NOW SDN BHD," katanya ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya pada Rabu. 

"Saya sudah semak di halaman Bank Negara dan mendapati NOW tidak mempunyai kebenaran untuk mengutip wang dari orang awam. Dalam hal ini, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dengan beraninya telah melancarkan kutipan Dana Terkumpul Untuk Tutup 1MDB."

"National Oversight Whistleblowers atau NOW sebenarnya bukan sebuah NGO (Badan Bukan Kerajaan) tetapi adalah sebuah syarikat sendirian berhad yang mana Rafizi memegang jawatan sebagai Pengarah Eksekutif."

"Kutipan dibuat melalui orang ramai bermula 21 Mei lepas dan kononnya untuk menutup 1MDB yang dia sendiri sahaja yang tahu maksud dan tujuannya," dakwanya ketika ditemui selepas membuat laporan di Balai Polis Petaling Jaya pagi tadi."

"Saya sengaja memasukkan duit dalam akaun NOW seperti yang dihebahkan untuk memastikan kewujudannya".

"Apabila saya buat semakan, barulah terbongkar rahsia NOW sebenarnya dan apa yang dikesalkan, Rafizi mengatakan NOW adalah satu badan NGO sedangkan dia tahu bahawa NOW itu adalah syarikat miliknya sendiri," jelasnya

Menurut Ramesh, tindakan syarikat tersebut beroperasi menggunakan nama NGO untuk mengutip wang daripada orang awam sebenarnya menyalahi undang-undang. 


Sebagai syarikat SDN BHD, NOW tidak boleh sewenang-wenangnya melakukan tindakan itu. 

Bekas ahli DAP itu berkata, semakan dengan Bank Negara Malaysia (BNM) mendapati NOW tidak mendapat kelulusan untuk menerima atau mengutip wang daripada orang awam

Sehubungan itu, tindakan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengutip derma daripada orang awam menyalahi Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (Anti Money Laundering Act 2001). 

"Saya minta polis siasat penipuan Rafizi ini. Kalau permulaan dia sudah menipu, saya boleh katakan pembongkaran Rafizi sebelum ini berkaitan 1MDB adalah tipu dan tidak boleh dipercayai. 

"Kalau betul nak berjuang untuk rakyat dia (Rafizi) tak boleh tipu macam ni, kamu dah menipu rakyat kamu masih nak bodohkan rakyat," katanya. 

Dia turut menggesa orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan permainan yang dibuat Ahli Parlimen Pandan itu untuk memberi sokongan kepada kempen tersebut. 


Rafizi menerusi NOW mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap 1MDB dan memerlukan RM20,000 untuk memfailkan saman di mahkamah.

MyMassa: Kini terserlah lagi kejahatan si penabur fitnah yang tersohor ini. Akhirnya terkantoi jua niat nak menjatuhkan bangsa dan negara beliau sendiri.

Malangnya ramai yang terpengaruh dengan fitnah dajjal Melayu ini. Bukankah dalam Al-Quran Surah Hujurat ayat 6 ada menyebut;

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu".

Rupanya syarikat kepunyaan Rafizi lebih teruk dari 1MDB. Tak pernah diaudit sejak tahun 2012. Maknanya 3 tahun segala data perniagaan, duit masuk-masyuk dari pelbagai sumber tidak diketahui.

Berbanding dengan 1MDB ada juga diaudit sejak 2010 hingga 2014 oleh firma-firma audit dan akauntan antarabangsa Ernst and Young, KPMG dan Deloitte yang mempunyai cawangan-cawangan di Malaysia. 

Kini 1MDB diaudit sekali lagi oleh Jabatan Audit Negara dan akan diporkan pada PAC. 

Syarikat Rafizi yang dok kutip derma fund raise ni sapa nak audit? Berani ka si Rapussy ni suruh SSM, SPRM, PDRM dan Bank Negara orang audit syarikat dia?

Kes BAFIA dia pun senyap je. Apakah mahkamah takut nak dakwa musibat dajjal penipu sorang ni?

Nak tangguh sampai bila?...Nak buang kes...? Nak kata ini konspirasi sapa plak?

Mengata orang dia yang lebih...Dajjal ini mesti dihukum!

FELDA - PTPTN : DAP DAN PENCACAI BENGANG GENERASI KEDUA FELDA DIBANTU

Posted: 27 May 2015 08:26 AM PDT


Syukur Alhamdulillah di sebalik tohmahan dan fitnah kununnya FELDA bankrap, kununnya duit FELDA disonglap dan kerajaan BN sengaja seksa peneroka biarkan harga sawit dan saham FGV runtuh, hakikatnya FELDA tetap melakukan kebaikan buat warganya.

Nak harapkan puak hamPAS, PKR dan DAP bantu langsung tiada yang mereka tahu hanyalah menagih duit sedekah dan undi warga FELDA.   

Hari ni BR1M 3.0 fasa 2 dah keluar. Maka akan makin banyak ceramah fitnah siang malam puak-puak pembangang buat...

Inilah peluang puak-puak pembangkang kutip derma atas alasan sedekah jihad akhirat...sungguh jahat lagi musibat. 

FELDA tanggung 30% pembiayaan PTPTN untuk anak peneroka FELDA

KUALA LUMPUR – FELDA hari ini menandatangani memorandum persefahaman dengan PTPTN dalam kerjasama pemberian faedah pengurangan bayaran balik sebanyak 30% pembiayaan pendidikan PTPTN kepada anak peneroka FELDA.

Maknanya 30% duit PTPTN untuk anak-anak peneroka FELDA di peringkat Diploma dan Ijazah Pertama (degree) di semua IPTA dan sebahagian IPTS ditanggung oleh duit-duit FELDA bermula 1 Januari 2014 lalu. Wow!

Ini adalah satu kerjasama Strategi Lautan Biru antara FELDA dan PTPTN dalam menjaga kebajikan rakyat khususnya masyarakat FELDA.

Usaha ini wajar diikuti badan-badan korporat, agensi-agensi Kerajaan dan agensi-agensi swasta yang lain untuk membantu kehidupan rakyat. Nak harapkan pembangkang bantu?...setakat mimpi je la.

Mana-mana anak-anak FELDA yang nak pembiayaan pendidikan PTPTN ini tertakluk kepada terma dan syarat serta kaedah semasa seperti yang ditetapkan oleh pihak PTPTN.

PTPTN mempunyai budibicara sepenuhnya samada nak lulus atau menolak sebarang permohonan yang diterima. 

Antaranya para pelajar IPTA/ IPTS dan Politeknik mesti dapat kelulusan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia dan berdaftar dengan PTPTN, baki tempoh pengajian semasa membuat permohonan hendaklah tidak kurang dari satu (1) tahun serta mempunyai akaun SSPN-i.


Nak bagitau lagi setakat ni dah lebih 42,000 generasi FELDA dapat pelbagai manfaat FELDA dalam bidang pendidikan bermula peringkat pengajian paling rendah iaitu peringkat Sijil Kemahiran hinggalah ke peringkat Ijazah Pertama dalam pelbagai bidang.

Sehingga 30 April 2015, sejumlah 2.29 juta peminjam telah menikmati kemudahan pembiayaan PTPTN yang melibatkan peruntukan sebanyak RM52 bilion, dan angka ini sememangnya akan meningkat selaras dengan pembangunan modal insan melalui pendidikan.

Tu diaa! puak pembangkang ado?


Banyak rahmat tapi masih ada yang kufur nikmat

Nampak tak apa yang FELDA lakukan untuk bantu belianya belajar dan jadi manusia terpelajar?

Kalau nak harapkan puak-puak penghasut dan pembangkang seperti ANAK apa yang mampu mereka lakukan?

Ceramah...kutuk dan fitnah...akhirnya kutip derma...rakyat tertipu dengan dakyah...itu saja.

Kita buka akaun SSPN-i saja dah layak menyertai cabutan bertuah hampir setiap bulan...hadiah pun lumayan. Hujung tahun pulak dapat faedah dan dividen.

Mak bapak yang simpan diberi pengecualian beberapa peratus cukai pendapatan tahunan LHDN...Itu pun ada tak bersyukur kata haram.

Tapi berapa ramai mak bapak Melayu tahu faedah simpan dalam SSPN-i ini?

Ada pemimpin pencacai terangkan kepada mereka usaha-usaha kerajaan bantu orang Melayu dan rakyat agar mudah dapat pembiayaan?

Tak de kan...sebab mereka mahu pengikut dan pencacai mereka sentiasa bodoh kerana kebodohan itu membolehkan mereka terus dapat sokongan...akhirnya bangsa sendiri yang rugi.

FELDA juga banyak aset ekonomi seperti syarikat perhotelan, katering, ladang, saham, hartanah, ejen pelancongan dan sebagainya di seluruh dunia...

Bidang perhotelan antara bidang berdaya maju yang diceburi oleh FELDA untuk menjana pendapatan syarikat selain menawarkan peluang pekerjaan untuk belianya. Hanya yang jumud saja tak mengakui manfaatnya.

Hasil-hasil pendapatan syarikat di bawah FELDA semua inilah yang menjana ekonomi dan pendapatan kumpulan FELDA. Hasil pendapatan inilah yang membolehkan FELDA memberikan pendahuluan pembiayaan PTPTN 30% kepada pelajar.

Tapi kalau pelajar tak nak bayar pijaman PTPTN kenalah belajar rajin-rajin dan dapat ijazah kelas pertama. Jangan dok habis masa mencacai di kampus...tak de pedahnyer.   

Itu baru sedikit nikmat Allah beri kepada peneroka melalui FELDA.

"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan?" (Surah Ar Rahman)

Ada juga kebaikan yang dilakukan oleh FELDA untuk bantu rakyat...nak harapkan lebai-lebai dan apek-apek pembangkang...haram satu sen pun tak da...fitnah jer pandai!



FELDA: KENSINGTON HOTEL - ASAL MELAYU PUNYA...MESTI DAP PEKIK MEROYAN, NGAPE EKK?

Posted: 27 May 2015 02:16 AM PDT


Syukur Alhamdulillah satu lagi kebenaran dipertontonkan oleh Allah swt kepada rakyat Malaysia. Kali ini berkaitan dengan Felda yang sering ditohmah dan difitnah dengan dakyah pembangkang agar rakyat marah.

Tak salah kalau nak kata perangai DAP memang macam syaitan kerana kerjanya seharian bikin manusia terutamanya orang-orang Melayu-Islam berbalah dan bertelagah sesama sendiri dengan sesuatu yang kurang pasti.

Biarpun kadangkala yang mempercayai segala fitnah itu adalah lebai-lebai berkepiah dan ostajah litup berpurdah namun pembohongan diterima sebagai satu berita yang sah.

Berbagai cerita akan diputar bagi meyakinkan para pengikut, penyokong dan pencacai mereka kononnya kerajaan BN rasuah dan mereka sajalah yang terbaik. 

Dek akibat inzal dengan pelipor lara pemimpin atasan semasa ceramah, maka tak sedar tabung dihulur derma dipinta.

Senangkan hidup jadi pembangkang langsung tak da integriti dan tak tanggungjawab?

Hartanah Felda di London: Tiada Unsur Penyelewengan 

27 MEI: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati tiada sebarang unsur penyelewengan dalam urusniaga yang dibuat oleh anak syarikat Felda, Felda Investment Corporation (FIC) dalam pembelian hartanah di London.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan berkata siasatan awal mendapati segala urusniaga yang dibuat tidak melanggar sebarang kesalahan di bawah Akta SPRM 2009.

"Penyiasatan awal SPRM yang dibuat setakat ini tidak menemui apa-apa asas kesalahan di bawah Akta SPRM 2009 oleh mana-mana pihak berkaitan isu yang dibangkitkan.

"Sekiranya mana-mana pihak mempunyai sebarang maklumat tambahan atau bukti-bukti kukuh berkaitan isu ini, bolehlah menyalurkannya kepada SPRM untuk tindakan lanjut," katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat pada Rabu.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Ahli Parlimen DAP Seremban, Loke Siew Fook yang meminta kerajaan menyatakan status siasatan tuduhan terhadap pengurusan FIC yang membayar RM538 juta untuk Grand Plaza Serviced Apartment dan RM330 juta untuk Grand Plaza Kensington Hotel di London.

Wajah seorang komunis DAPig yang sengaja mahu memperleceh dan tabur fitnah pada Felda ...akhirnya kantoi jua

Disember lalu, FIC telah membeli Grand Plaza Kensington Hotel dalam usaha untuk mempelbagaikan aset pelaburannya bagi membolehkan syarikat memaksimumkan pulangan pelaburannya bagi manfaat utama pihak-pihak berkepentingan.

Bagaimanapun pada awal Mac lalu, SPRM telah menahan reman seorang pegawai tertinggi FIC kerana didakwa melakukan pecah amanah dan menyalahgunakan kuasa.


Grand Plaza Kensington London: Mercu Kebanggaan Negara

Memang dah menjadi trend asal saja melibatkan hartanah milik orang Melayu-Islam, DAP bagaikan babi mengelupor diketuk... menjerit tak senang duduk.

Kononnya atas nama ketelusan dan wang rakyat maka diminta SPRM menyiasat. 

Lalu segala rahsia terbongkar untuk mereka tahu berapa banyak harta orang Melayu...

Siapa anak Melayu yang menjawat jawatan penting dalam GLC tersebut...

Berapa banyak projek Felda dapat di luar negara...adakah ia menjadi saingan kepada taikun-taikun bangsa mereka...


Bukan nak tuduh tapi itulah hakikatnya...tuduh semberono agar segalanya dibogelkan...satu modus operandi yang bijak hasil ajaran dan doktrinasi seberang tambak. 

Masihkah kita lupa bagaimana DAP tuduh itu ini berkaitan isu-isu pertahanan negara dulu?

Kalau boleh memang puak DAP ini tak mahu orang-orang Melayu dan mana-mana syarikat Melayu ini berkembang di seantero antarabangsa menyaingi taikun-taikun mereka.

Orang Melayu hanya layak duduk di kampung. Kalau jadi peneroka Felda hanya tanam dan jual buah sawit lepas tu boleh tidur...tak perlu fikir bagaimana mahu tingkatkan hasil pendapatan.  

Malam-malam boleh pergi dengar ceramah penglipor lara lebai berserban cerita tentang kelemahan kerajaan yang sengaja diada-adakan. Tak sedar diri bersubahat jadi pengkufur nikmat.

Mungkin kerana merebaknya fitnah pembangkang di bumi Felda hinggakan harga sawit pun jatuh dan orang di luar negara pun tak nak beli. Nak harap pembangkang tolong naikkan harga?

Haram tak de kuasa pun mereka itu...  

Nak tanya puak-puak lebai malang...berapakah nilai aset Grand Plaza Kensington Hotel di London milik Felda sekarang?

Berapa banyak keuntungan dalam pound sterling yang berjaya dikutip hotel itu dan dibawa balik ke Malaysia...

Betapa harumnya nama GLC Malaysia kini...nak harapkan lebai malang buat...tak de maknenyer...   

Pencacai Felda: Sekadar boleh mintak sedekah ajelaa...jasa bantu peneroka langsung tiada. 

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Ulang tahun ke 3 pelancaran lebuhraya calun Naib Presiden PAS?

Posted: 27 May 2015 07:00 PM PDT




Ahli PAS tak tanya ke apa jadi duit yang dikumpul masuk akaun "peribadi calun Naib Presiden Husam"?

Susah kumpulan anti 1mdb nak faham surat MOF sampai lambat

Posted: 27 May 2015 06:15 AM PDT


1MDB: Kehadiran Arul ke proseding PAC dipolemik golongan terdesak Surat kepada Arul dan Shahrol bertarikh 20 Mei, bukan 6 Mei.

 1. Dimaklumkan bahawa surat jemputan yang meminta Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB, Arul Kanda dan bekas CEO 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi hadir ke sesi pendengaran Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara pada 26 Mei dikeluarkan pada 20 Mei dan hanya difakskan kepada mereka pada pukul 1130 malam 21 Mei. Maksudnya, mereka hanya diberi notis 2 hari bekerja untuk menyediakan jawapan dan mempertahan diri mengenai segala urusan 1MDB sejak tahun 2009.

 2. Arul Kanda telah memaklumkan bahawa 1MDB menerima notis agak lewat dan tidak dapat hadir kerana berada di luar negara. Manakala Shahrol pula memohon agar diberikan lebih masa untuk membuat persiapan.

 3. Pengerusi PAC, Datuk Nur Jazlan Mohamed telah menerima permintaan mereka berdua dan PAC telah bersetuju untuk memberikan mereka lebih masa untuk membuat persiapan.

 4. Spin pihak anti-1MDB adalah mereka berdua tidak mahu memberikan kerjasama kepada PAC. Poster dan grafik palsu direka dan disebarkan oleh pihak anti-1MDB dua hari sebelum tarikh 26 Mei, kononnya Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrn Buang menyatakan bahawa keputusan audit forensik tidak dapat dikeluarkan awal kerana pihak 1MDB tidak memberikan kerjasama. 

5. Fitnah jahat pihak anti-1MDB ini telah dinafikan oleh Ambrin dan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan. Arul pula telah membuat kenyataan bahawa dia akan memberikan sepenuh kerjasama dan memberi jaminan bahawa dia akan hadir dalam proseding yang akan datang.

 6. Perbuatan pihak anti-1MBD menghasilkan grafik palsu dan memfitnah bahawa Arul dan Shahrol tidak mahu bekerjasama dengan Ketua Audit Negara dan PAC merupakan satu tindakan yang terdesak (desperate) dan menunjukkan mereka sanggup melakukan apa saja untuk merosakkan imej 1MDB dan mengagalkannya.

 7. Tidak wajar pihak anti-1MDB menjadi begitu kalut hanya kerana Arul dan Shahrol tidak dapat hadir sesi PAC kali ini . Lagipun, laporan awal audit forensik Ketua Audit Negara masih belum siap dan diserah kepada PAC lagi. Tunggulah laporan awal audit forensik ini siap dulu. Sebenarnya penyiasatan PAC tidak terjejas sekalipun pengurusan 1MDB memberi keterangan terkemudian daripada saksi-saksi yang lain.

 8. Secara logiknya, selepas laporan awal audit ini siap, lebih mudah bagi PAC untuk menyiasat. Bukan sahaja PAC, malah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Polis Di Raja Malaysia (PDRM) juga boleh turut menyiasat.

 9. Untuk berlaku adil, wajarlah Arul dan Shahrol diberikan masa yang mencukupi untuk menyediakan jawapan dan pada waktu yang sama mempertahankan 1MDB dan diri mereka. Ini bukan jawapan biasa, sebaliknya perkataan mereka boleh digunakan terhadap mereka di mahkamah, dalam perbualan masyarakat dan di dalam media.

 10. Negara ini pernah menunggu selama 6 tahun bagi membenarkan Anwar Ibrahim membela diri dan memastikan perbicaraan dilakukan dengan adil. Kenapakah bagi Arul, Shahrol dan 1MDB kita menggunakan standard yang berbeza dan tidak mampu menunggu sehingga akhir Jun?

 11. Seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan dia bersalah. Tidak wajar menjatuhkan hukuman sebelum siasatan dan perbicaraan yang adil. Tidak wajar juga menggunakan media untuk membicarakan dan menjatuhkan hukuman ke atas sesorang.

 12. Pengerusi CIMB Holdings Bhd, Datuk Seri Nazir Razak dan Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz telah menyatakan bahawa 1MDB bukan risiko sistemik terhadap sistem kewangan negara dan pergerakan nilai ringgit. Nazir juga pernah meminta agar isu-isu membabitkan 1MDB harus dibiarkan berlalu kerana ia mampu menggugat sentimen pelabur terhadap Malaysia.

 13. Sebagai rakyat Malaysia yang berprinsip, adil dan berkecuali, sudah tentu kita mahukan isu 1MDB diselesaikan secara bijak tanpa sebarang kerugian dan kemusnahan terhadap rakyat dan negara. Pada waktu yang sama kita juga mahu semua pihak yang bersalah dan pecah amanah dihukum dengan seberat-beratnya. Tiada kompromi dalam hal ini.

 14. Laporan awal audit akan dibentangkan pada akhir bulan Jun ini. Jadi sebagai rakyat Malaysia yang bertanggung jawab, kita tidak seharusnya terus menerus membuat spekulasi, menyebarkan khabar angin dan mencipta pembohongan demi pembohongan kerana perbuatan tidak bertanggung jawab ini hanya akan merosakkan lagi ekonomi negara serta memberi kesan negatif terhadap bursa saham dan syarikat-syarikat lain yang berkaitan. Ia adalah satu perbuatan sabotaj dan tentu sahaja tidak patriotik

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:08 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


SAHAM FGVH TINGGAL RM1.94

Posted: 27 May 2015 11:03 AM PDT

 Mazlan Aliman
Hari ini saham FGVH tinggal RM1.94 sen, paras terburuk sejak dilancarkan pada 28 jun 2012. Penganalisis ekonomi meramalkan bahawa FGV bakal dinyahkan sebagai 'contituent ' di dalam pengiraan Indeks Komposit Kuala Lumpur jun ini, bermakna saham FGV tidak lagi di ambil kira dalam mengira indeks tersebut. Ini tidak memeranjatkan kerana harga saham FGV yang terus merudum dan berada dalam keadaan tertekan, juga bilangan saham FGV yang di jual beli di dalam pasaran, relatif kecil. Maka hilanglah kegemilangan FGV seperti yang di war warkan.
 Peneroka Felda yang diperdaya untuk meminjam bagi tujuan membeli saham FGV dengan nilai 800 unit/RM 3,560 pada harga di terbitkan RM4.45 sesaham, telah menanggung kerugian. Setiap bulan membayar hutang RM50. Dahulunya, boleh cagarkan tanah ke bank untuk pinjaman; sudah tidak mendapat kelulusan lagi dari mana mana institusi kewangan.
Felda(20%),Felda Asset Holding Company Sdn Bhd(18.7), Lembaga Tabung Haji(7.8%),Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(8.1%),Kumpulan Wang Amanah Pencen(6.9%) Kerajaan Negeri Pahang(5%) selaku pemegang utama yang mewakili 66.5 % dari saham FGV, telah mengalami kerugian yang besar.
 Lebih malang, Koperasi Permodalan Felda(KPF), yang memiliki kepentingan 51% saham dalam Felda Holding, telah menjual kepentingan tersebut kepada FGV dengan nilaian RM2.2 bilion. Sekitar RM850 juta di guna pula 'secara paksa' membeli saham FGV. Nasib KPF ibarat ' sudah jatuh ditimpa tangga'. Ia memberi kesan besar terhadap keuntungan KPF yang selama ini menyumbang terhadap dividen memberangsangkan. Saya akan dedahkan dalam kenyataan berasingan nasib KPF menjelang AGM pada 14 jun ini, bilamana dividen setinggi 15% selama 15 tahun yang diterima oleh pencarum khususnya peneroka(pencarum terbesar), bukan sahaja tidak dinikmati; untuk memberi dividen sekitar 10% pun belum tentu lagi!

Justeru, Ngo ANAK dalam memo kepada Bursa Malaysia, menyeru agar:-

1. Siasatan terperinci dilakukan keatas FGV bagi mempastikan FGV tidak mengkesampingkan mana mana peraturan dan undang undang pasaran saham dalam proses penyenaraian dan dalam urusniaganya. Janji janji manis atau dorongan tidak wajar hingga pelabur keliru mengenai keuntungan lumayan rupanya jauh dari realiti.
2. Membuat siasatan terperinci keatas FGV jika ada perbuatan manipulasi dan kolusi di dalam menentukan harga pembelian 51% kepentingan KPF dalam Felda Holding. Jika ada pelanggaran peraturan dan undang undang pasaran saham, manipulasi, pengkhianatan dan penipuan; tindakan sewajarnya mesti diambil kepada pihak terbabit.
3. Membuat siasatan kenapa badan badan dana awam seperti KWSP, Tabung Haji, KWAP dan lain lain memonopi saham FGV, sedangkan pelaburan dalam FGV berisiko tinggi?
Saya ingin mempertegaskan sekali, Pengerusi Felda yang juga Pengerusi FGV, Tan Sri Samad, wajib meletakkan jawatan serta merta dan di siasat oleh SPRM atas berbagai tuduhan penyelewengan dan salah guna kuasa selama menerajui Felda. Bukan itu sahaja, CEO FGV, Dr Emir Avani dan Lembaga Pengarah FGV juga meletakkan jawatan sebagai pertanggungjawaban atas situasi kritikal yang melanda FGV. Ia langkah awal memulihkan keyakinan pelabur dan masyarakat Felda. Alasan2 yang dikemukakan mengenai kejatuhan saham FGV dan keuntungan mengecil yang diperolehi adalah tidak boleh diterima sama sekali kerana ianya telah di peringatkan berkali kali sebelum penyenaraian lagi. Pengurusan yang tidak cekap, tiada pengalaman, boros dan pelaburan yang semberono oleh FGV telah diketahui umum. Ego dan sombong dari menerima pandangan berbagai pihak telah menjerumuskan FGV ke kancah yang buruk. Ianya telah di ramalkan Ngo ANAK; kini menjadi kenyataan!
Marilah sama sama kita bermunajat kepada Allah; antaranya melakukan Solat Hajat, memohon Selamatkan FGV dan tentu sekali nasib 1.5 juta warga Felda. Ngo ANAK akan terus berperanan mengambil langkah susulan demi menyelamatkan Felda; institusi bumiputera yang cukup berjasa ini. Moga usaha kita di permudahkan Allah.
' MENERAJUI PERUBAHAN'

Mazlan Aliman
Presiden,
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK)
27 mei 2015.

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Jakim jelas punca tarik sijil halal Secret Recipe?

Posted: 27 May 2015 12:43 AM PDT


Punca sebenar penarikan Sijil Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terhadap Syarikat Secret Recipe adalah disebabkan faktor kebersihan dan bukannya penggunaan produk haram seperti yang disebarkan di laman sosial.

Pengarah Bahagian Hab Halal Jakim, Hakimah Mohd Yusoff berkata, penarikan tersebut disebabkan berlakunya pelanggaran terhadap Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia yang melibatkan kesalahan kebersihan yang serius.

"Penarikan ini tidak disebabkan kesalahan penggunaan bahan haram dalam pemprosesan produk.

"Bahagian Hab Halal telah memanggil syarikat terbabit dan syarikat berkenaan telah berjanji akan melakukan tindakan segera berhubung kesalahan yang dilakukan sehingga mengakibatkan Sijil Halal Malaysia mereka ditarik balik," katanya menerusi sebuah kenyataan, hari ini.


Menurut Hakimah lagi,pihaknya sentiasa menitik beratkan soal kebersihan dalam proses pembuatan dan pemprosesan makanan di negara ini.

Meskipun Sijil Halal bagi syarikat Secret Recipe ditarik balik, jelas Hakimah, syarikat itu masih boleh memohon semula sijil tersebut.

"Penarikan Sijil Pengesahan Halal Malaysia berkuatkuasa pada 7 Mei lalu. Bagaimanapun penarikan tersebut tidak menghalang syarikat itu untuk memohon semula sijil sekiranya tindakan pembetulan telah dibuat dan mematuhi piawaian pensijilan halal negara ini.

"Pihak Jakim akan membuat penilaian semula terhadap permohonan tersebut berdasarkan pemeriksaan dan pematuhan ke atas Malaysia Standard 1500:2009 dan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2014," katanya lagi.

Suara Politik
Belantan

Cursing Malay : Terus Terang

0

Posted by Unknown | Posted on 10:14 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


"Good Solds Are Not Returnable" Adalah Bullshit Yang Perlu Diubah di Malaysia

Posted: 27 May 2015 02:15 AM PDT

1. Ahmad beli baju RM30. Baju itu baju terakhir last stock yang ada.

2. Dia pulang ke rumah lalu mendapati ada ketidak sempurnaan pada baju tersebut yang dia tidak perasan ketika di kedai. Cetakannya sedikit herot.

3. Ahmad kembali ke kedai. Dia mengadu tentang perkara itu.

4. Tauke itu pun mengatakan "you exchange aje la atau you ambil baju design lain maa!"

5. Ahmad bertegas, dia nak balik duit dia semula kerana dia hanya mahu baju tersebut.

6. Tauke itu pun membalas dengan ayat "itu you punya silap maa sebab you tadak cek masa you beli."

7. Ahmad membalas dengan ayat "You tak cek ke sebelum you jual?" Tauke itu diam.

8. Kemudian Ahmad bertanya kepada anda,"patut ke aku bawak kes ni ke Tribunal Pengguna?"

9. Anda pun berfikir. "Hummph, tidak berbaloi rasanya kes baju RM30 sampai nak dibawa ke Tribunal Pengguna."

10. Itulah dia pemikiran yang masyarakat kita pegang yang membuatkan banyak perniagaan ambik kesempatan kepada kita semua.

11. Kau sedar tak perkara itu berlaku tanpa kau sedar?

12. Pada kau, tak berbaloi mengadu pasal produk yang harganya RM30.

13. Tapi lebih berbaloi mengadu harga gula naik 20 sen.

14. Itulah sebabnya kita masih belum layak jadi penduduk negara maju.

15. Kita suka sabotaj diri sendiri sehingga kita kehilangan kuasa kita sebagai pengguna di Malaysia.

16. Kau tau kan dekat negara maju, kau boleh tukar banyak jenis barang dalam tempoh 30 hari lepas kau beli, kalau kau berubah fikiran? Asal kau jaga dia punya label dan kondisi barangan.

17. Dengan orang Malaysia, kalau kita cakap cuba perkenalkan benda camtu, nanti akan ada mulut yang kata "mesti akan ada rakyat kita yang ambil kesempatan nanti. Orang kita, kau faham-faham lah..."

18. Tu lah sebabnya kita, akan terus kekal sebagai pengguna terpaksa ikut syarat pengeluar dan penjual. Kita sendiri tak nak hak pengguna diperluaskan.

19. Ni la simbol masyarakat bodo. Sabotaj diri sendiri dan takut nak minta hak sebab rasa apa yang diminta tu tak berbaloi.

20. Ubahlah. RM30 sebagai contoh aku tu banyak tu.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:34 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Matlamat saya menyatukan aliran berbeza dalam PAS’

Posted: 27 May 2015 08:12 PM PDT

Matlamat saya menyatukan aliran berbeza dalam PAS'
 

Polisi tunggu dan lihat lepas Muktamar, Hadi mula beralah?

Posted: 27 May 2015 07:50 PM PDT

Polisi tunggu dan lihat lepas Muktamar, Hadi mula beralah?
Polisi tunggu dan lihat lepas Muktamar, Hadi mula beralah?

Polisi tunggu dan lihat lepas Muktamar, Hadi mula beralah?

Komen terbaharu Presiden PAS Hadi Awang menghadapi soalan wartawan ke arah manakah PAS akan dibawa sekiranya beliau terpilih semula sebagai presiden parti itu dalam muktamar ke 61, memperlihatkan pengenduran konfrantasi Hadi terhadap Pakatan Rakyat.

Hadi hanya berkata 'tunggu dan lihat' selepas Muktamar. Beliau juga memberitahu PAS tidak boleh berjuang bersendirian dan memerlukan rakan sekutu dalam merealisasikan impian politiknya.

Dua komen tersebut menunjukkan Hadi seolah-olah tertekan dengan kemaraan kem pencabarnya Tuan Guru Ahmad Awang. Pada permulaan saingan, Hadi dengan lantang menempelak DAP. Malah pada kemuncaknya, beliau tidak peduli mengeluarkan kenyataan akan memutuskan hubungan dengan parti sekular itu.

Keluar PR

Kenyataan tersebut mengundang serangan balas bertubi-tubi dari Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan beberapa pemimpin DAP yang membayangkan kedudukan PAS dalam PR semakin goyang. Pemimpin DAP juga beranggapan tidak mustahil Hadi akan membawa usul di muktamar meminta PAS meninggalkan PR.

Namun apa yang dinyatakan Hadi pada 26 Mei lalu sangat berbeza daripada ungkapan sebelumnya. Mengapakah Hadi berputar 180 darjah daripada menghampiri Umno kepada kembali semula ke dalam dakapan PR? Tidak lain, beliau tentunya dinasihatkan agar jangan terlalu melawan kehendak atau cita-cita golongan profesional dalam parti.

Hadi maklum setiap Kawasan PAS akan menghantar 6 perwakilan. Tentunya ketua perwakilan, iaitu Yang DiPertua PAS Kawasan adalah orang beliau dan telah mengawal agar ahli bawahan agar mencalonkan Hadi untuk jawatan presiden. Namun adakah 5 perwakilan lainnya adalah penyokong Hadi?

Dalam banyak keputusan undian di peringkat kawasan, Hadi dituruti rapat oleh Ahmad Awang dengan jarak undi sekitar 5 hingga 20 peratus. Bermakna hampir separuh ahli-ahli PAS mahu Hadi dicabar dan mahukan seorang presiden baharu yang pro PR menerajui parti.

Bagaimanapun, oleh kerana undian dibuat secara 'angkat tangan' maka sekiranya ketua Kawasan adalah penyokong kuat Hadi tentulah banyak ahli akan memihak kepada beliau dan meluluskan pencalonan untuk Hadi. Namun undi angkat tangan tidak berlaku dalam muktamar. Peti undi digunakan dan pilihan adalah rahsia. Di sinilah wujud kebimbangan perwakilan akan berubah arah pada saat akhir.

Pengaruh Ahmad

Culaan sokongan antara Hadi dan Ahmad tidak menunjukkan perbezaan besar. Secara rambang penganalisis politik meramalkan Hadi akan mendapat sekitar 60 peratus undi manakala Ahmad mungkin 40 peratus.

Sekiranya analisis itu relevan maka pengaruh Ahmad agak meluas. Tambah menggusarkan penasihat Hadi adalah tindakan anak bekas presiden PAS Mujahid Yusuf (anak Yusuf Rawa) dan Faiz Fadzil, anak kepada Fadzil Noor yang mengkritik secara terbuka polisi anti PR Hadi dan perlaksanaan hukum Hudud di Kelantan yang menjadi faktor pecah belah PR.

Mujahid mengejutkan jemaah apabila kawasannya tiba-tiba beralih arah mencalonkan Ahmad Awang sebagai presiden. Sejak itu, Mujahid yang juga seorang ulama amat berani dan nekad menentang puak ulama yang walak 100 peratus kepada apa sahaja keputusan Hadi.

Perlawanan Mujahid mengejutkan calon-calon kepimpinan lain. Husam Musa, Salehuddin Ayub dan Mahfuz Omar kelihatan 'pengecut' kerana tidak mampu menegur polisi Hadi. Mereka memilih play safe dan berteka teki mengenai arah tuju masing-masing, sama ada menyokong atau tidak sikap konfrantasi Hadi terhadap DAP dan PKR.

Rekod Hadi

Mujahid menyonsang arus menjadi pengkritik tega Hadi. Bersamanya Tuan Guru Ahmad Awang yang sering membandingkan kaedah beliau memimpin PAS Perak dalam perundingan-perundingan bersama DAP sehingga melahirkan gabungan PR paling mantap di Malaysia.

Ahmad  dilihat amat rasional dalam kebanyakan polisi, sama ada menghadapi PR mahu pun antara puak dalam PAS.

Ketokohan Ahmad juga tidak boleh dipandang sebelah mata. Beliau bekas Pengarah Pusat Penyelidikan Islam (Jakim) dan bersara pada 1991. Dalam hal pentadbiran, Ahmad lebih cemerlang berdasarkan rekod berbanding Hadi. Rekod tertinggi Hadi menjawat Menteri Besar Terengganu pada 1999. PAS kalah teruk di Terengganu dalam pilihan raya 2004.

Hadi dipecat rakyat berikutan polisi yang tidak berhemah. Sebaliknya Ahmad pula tidak pernah ditamatkan perkhidmatan di Jakim walaupun beliau diketahui terlibat dengan PAS sejak 1984.

Ahmad pernah memimpin agensi dakwah pusat dan tidak sukar untuk beliau memimpin sebuah parti yang berlatar belakangkan agama. Dari segi ilmu, Ahmad setaraf Hadi dan beliau juga boleh membaca kitab-kitab Arab, mantan hadis dan sebagainya.

Reformasi PAS

Oleh itu, analisis yang menyatakan Ahmad mampu merebut sokongan 40 peratus perwakilan bukanlah omong kosong. Kekuatan pencabar Hadi ini ditambah pula dengan serangan yang dilakukan Faiz Fadzil terhadap kepimpinan PAS hari ini yang menurutnya tidak mampu untuk memperbaiki jemaah.

Faiz lebih suka kepada agenda reformasi dalaman agar parti itu mampu menarik lebih banyak pengundi dalam pilihan raya umum ke 14. Bukannya memperkenalkan polisi yang menjauhkan pengundi, terutama bukan Islam.

Meneliti arus sokongan inilah, penasihat Hadi agak gelabah menjelang 4 Jun. Hadi akan dianggap kalah di mata ahli PAS sekiranya Ahmad mendapat 40 peratus undi. Selepas itu ahli PAS akan lebih berani mempersoalkan strategi Hadi.

Hadi juga akan terpaksa mendengar suara 40 peratus yang tidak bersetuju dengannya. Oleh itu, Hadi terpaksa mengendurkan serangan. Beliau cuba membujuk puak profesional dan membayangkan PAS akan kekal bersama PR. Tuduhan beliau menyokong Umno seboleh-bolehnya dilupuskan sebelum perwakilan mula membahaskan usul.
Sudah terlambat

Namun semua ini kelihatan tidak menguntungkan Hadi dan sesetengahnya telah terlambat. Terlalu banyak kerosakan dilakukan beliau dalam hubungan bersama PR. Majoriti ahli PAS yang sayangkan PR dan enggan menerima tahaluf siyasi bersama Umno akan 'memberontak' dalam muktamar.

Tidak mustahil strategi yang amat rapi diatur untuk memastikan presiden, timbalan presiden, naib presiden disapu bersih puak ulama akan menjadi sebaliknya. Tidak mustahil juga naib presiden PAS kali ini dimenangi kesemuanya oleh puak profesional.
Mat sabu mengekalkan jawatan timbalan presiden dan majoriti AJK PAS pusat puak profesional. Tentunya tekanan berat kepada Hadi sekiranya kekal sebagai presiden dalam keadaan terkepung seperti itu. Hadi terpaksa bergayut kepada Mursyidul Am Haron Din dan Majlis Syura Ulama untuk meneruskan hayat politiknya.

Keadaan akan menjadi lebih bergolak jika pemimpin bawahan menghantar memorandum perlembagaan PAS yang menyebut dengan jelas fungsi Majlis Syura Ulama terhad kepada perkara yang berkaitan hukum-hakam dan bukannya hal-hal siasah. Majlis Syura tidak sepatutnya campurtangan dalam strategi politik dan perlantikan pemimpin.
Apa pun Hadi kini berdepan cabaran paling getir dalam karier politiknya. Tidak kurang suara-suara nakal yang meminta Hadi mengundur diri daripada meneruskan pertarungan sengit yang lebih menyukarkan parti di kemudian hari.

PAS setelah melalui pergelutan dalaman sepanjang era Asri Muda (1970an) tidak sepatutnya menghadapi satu lagi perebutan kuasa pada era Hadi. Namun itulah yang terjadi akibat tindakan beberapa pemimpin parti Islam itu yang lebih mengutamakan Melayu dan menimbulkan cita-cita ingin bekerjasama dengan Umno yang ditentang oleh majorti bekas presidennya dan anak-anak presidennya.

PKR cabar 1MDB dedah perincian pembayaran hutang

Posted: 27 May 2015 04:55 PM PDT

PKR cabar 1MDB dedah perincian pembayaran hutang
 
PKR cabar 1MDB dedah perincian pembayaran hutang

PKR cabar 1MDB dedah perincian pembayaran hutang

Ahli Parlimen PKR Rafizi Ramli, hari ini menggesa Putrajaya memberikan perincian bayaran hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bermula dari Januari tahun ini.
Katanya, ia bagi menangkis dakwaan yang pelaburan dana awam ke dalam syarikat pelaburan strategik negara itu sekadar untuk membayar hutang 1MDB semata-mata.

"Munasabah rakyat dimaklumkan apakah senarai hutang pokok dan faedah yang perlu dibayar 1MDB bermula dari Januari 2015 supaya spekulasi yang dana-dana awam disuntik ke dalam 1MDB untuk membayar hutang diperjelaskan," katanya pada sidang media di lobi Parlimen.

Gesaan itu dibuat ahli Parlimen Pandan itu selepas Kementerian Kewangan menolak permintaannya supaya diberikan jadual pembayaran semula hutang 1MDB.

"Perincian yang diminta masih belum diaudit dan menjadi amalan bagi syarikat untuk hanya mengemukakan perincian yang diaudit sahaja kepada umum agar maklumat yang diberikan adalah tepat, terperinci dan disahkan juruaudit," menurut jawapan bertulis yang diterimanya.

Kerajaan Selangor tak tumbang jika PAS tinggalkan PR

Posted: 27 May 2015 04:48 PM PDT

Kerajaan Selangor tak tumbang jika PAS tinggalkan PR
 
Kerajaan Selangor tak tumbang jika PAS tinggalkan PR

Kerajaan Selangor tak tumbang jika PAS tinggalkan PR

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Hasnul Baharuddin (kiri) berikrar akan terus mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor jika keadaan dewan negeri tergantung benar-benar berlaku.

Katanya rakyat Selangor memberi mandat bukan hanya kepada PAS tetapi juga PKR dan DAP dan ia harus dihormati semua wakil rakyat.

"Saya akan terus pertahankan kerajaan Pakatan Rakyat kerana itu mandat yang diberi oleh rakyat," katanya.

Hasnul dan seorang lagi ADUN PAS Saari Sungib sebelum ini tampil menyokong Presiden PKR Wan Azizah Ismail sebagai menteri besar baru Selangor ketika parti mereka belum membuat keputusan.

Sultan Selangor bagaimanapun memilih timbalan Azizah dalam PKR, Azmin Ali, sebagai menteri besar baru menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.
Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini Hasnul berkata kenyataannya hari ini tidak bermaksud beliau akan meninggalkan PAS.

"Tapi saya akan lihat bagaimana perkembangan selepas ini," katanya.
Sekiranya PAS keluar Pakatan, Selangor kemungkinan berdepan dengan situasi DUN tergantung.

Pada masa ini, PAS dan DAP masing-masing mempunyai 15 kerusi manakala PKR mempunyai 13, tidak termasuk Khalid yang kini ADUN bebas.

Terdapat 56 kerusi di Dewan Undangan Negeri, di mana 29 kerusi diperlukan untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Sekiranya PAS menarik diri, DAP dan PKR akan hanya mempunyai 28 kerusi.
Kebimbangan terhadap masa depan Pakatan semakin diperkatakan berikut kemelut antara DAP dan PAS Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pemerhati menjangkakan keadaan akan menjadi lebih teruk pada bulan Jun selepas pemilihan PAS, di mana kumpulan Hadi dijangka menguasai hampir sepenuhnya kepimpinan parti itu.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang hari ini terus membangkitkan kebimbangan sama.

Hadi sila jelaskan pendirian sebenar PAS, kata DAP

Posted: 27 May 2015 04:35 PM PDT

Hadi sila jelaskan pendirian sebenar PAS, kata DAP
Hadi sila jelaskan pendirian sebenar PAS, kata DAP

Hadi sila jelaskan pendirian sebenar PAS, kata DAP

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menekan presiden parti Islam itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menjelaskan pendirian sebenar parti Islam itu dalam soal kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Dalam suasana kempen pemilihan PAS yang kini semakin hangat, Lim mengambil peluang untuk menekan Hadi ekoran kenyataan presiden parti Islam itu semalam yang mengaku masih bersama Pakatan Rakyat.

Beliau seterusnya membangkitkan semula lima tindakan dan kenyataan Hadi yang menyebabkan hubungan PAS-DAP renggang sebelum ini.

"Kenyataan Hadi ini adalah tidak konsisten dengan perakuan bertaat setia dan menyokong Pakatan Rakyat.
"Jika Hadi tidak boleh mengotakan janjinya, bagaimana DAP boleh bekerjasama dengan Hadi atas dasar hormat dan percaya?," kata Lim.

Berikut adalah lima soalannya:
  • Kenapa Hadi mungkiri komitmen PAS pada Dasar Bersama Pakatan Rakyat dan jaminan peribadinya kepada pimpinan Pakatan?
  •  
  • Mengapa Hadi nyatakan sokongan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di tengah kemelut skandal RM42 bilion 1MDB?
  •  
  • Hadi mahu wujudkan kerajaan perpaduan bersama Umno?
  •  
  • Mengapa Hadi enggan nyatakan sokongan kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh?
  •  
  • Hadi isytihar bahawa umat Islam wajib yatakan kemarahan terhadap DAP kerana membantah undang-undang hudud. Namun Hadi tidak menyebut tentang orang Islam lain, orang bukan-Islam, serta rakyat Sabah dan Sarawak yang turut membantah undang-undang hudud. Tidakkah bantahan terhadap hudud bukan kerana hudud adalah sebahagian daripada Islam tetapi kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan?
Menurut Lim lagi, DAP tidak akan berdiam diri dalam isu ini, semata-mata untuk tidak masuk campur dalam urusan pemilihan PAS.

"DAP tidak akan membiarkan dirinya dibisukan oleh pemilihan parti PAS bagi menghalang DAP daripada mengatakan apa yang benar dan mempertahankan yang hak dari yang batil," kata Lim.
Tambahan pula, kedudukan Hadi sememangnya tidak akan tergugat dalam pemilihan kali ini, tambahnya.

Hanya muktamar khas beri kuasa PAS tinggalkan PR – Ahmad Awang

Posted: 27 May 2015 04:29 PM PDT

Hanya muktamar khas beri kuasa PAS tinggalkan PR – Ahmad Awang
 
Hanya muktamar khas beri kuasa PAS tinggalkan PR – Ahmad Awang

Hanya muktamar khas beri kuasa PAS tinggalkan PR – Ahmad Awang

Calon Presiden PAS Tuan Guru Ahmad Awang menolak kenyataan Presiden Hadi Awang sebelum ini yang disiar Astro Awani bahawa PAS boleh memutuskan kerjasama antara parti itu dengan DAP.

Menyifatkan kenyataan Hadi itu bersifat peribadi beliau menasihatkan agar ahli PAS tidak terikut-ikut dengan tindakan sesetengah pemimpin PAS yang terlalu gopoh mengeluarkan komen yang mengeruhkan hubungan antara komponen Pakatan Rakyat.
"Sebarang keputusan PAS untuk memutuskan hubungan dengan PR mestilah dibawa ke dalam mukhtamar khas," tegas Ahmad ketika dihubungi Suarapakatandaily.

Kata beliau lagi, keputusan yang telah dibuat dalam muktamar PAS terdahulu tidak boleh dibatalkan oleh sesiapa pun kecuali mendapat persetujuan muktamar akan datang.

"Sesiapa pun yang membuat kenyataan bercanggah dengan keputusan muktamar hanyalah bersifat peribadi dan tidak mengikut lunas perlembagaan parti secara sah," ujarnya lagi.

Mengulas pertentangan pendapat yang semakin meluas antara puak ulama dan profesional yang  dalam parti, Ahmad berkata, perbezaan pendapat tersebut bukanlah sesuatu yang janggal bagi sesebuah organisasi namun pemimpin dan ahli mestilah berjiwa besar dan berdisiplin dalam menangani sebarang isu berbangkit.

"Perbezaan pandangan mestilah diuruskan secara berhikmah dan diselaraskan melalui fasa musyawarah bagi mencari jalan penyelesaian yang adil.

"Keputusan terbaik yang berlandaskan prinsip Islam penting diamalkan dan akan memberikan keuntungan kepada semua pihak," katanya.