Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


RAFIZI VS ZARI

Posted: 22 May 2015 12:47 PM PDT

1MDB :
In the past, I have not said much about the controversial issue surrounding 1MDB. Why 1MDB? What are the roles of 1MDB and its contributions to our national economy? I have been keeping this information to myself for sometimes as I feel it may not be the right time to share with my esteemed readers. However, today I was taken by the information transmitted to me by my close friend. This piece of information is similar to the one which I have been keeping all this while.
I am convinced that this is a non-biased piece of information. Being a LNG Consultant and in the course of my works, I have the opportunity to interact with PETRONAS, TNB, TNB Fuel, PEMANDU, Energy Commission and other known organizations for nearly 3 years from 2011. I help to educate the personnel from PEMANDU, TNB, Energy Commission on the new source of energy – Liquefied Natural Gas as a feed for the power plants and city gas.
My area of specialization is energy. I was once a principal specialist in LNG shipping operations in PETRONAS. I have spent 35 years of my career in this field. Energy is the life blood for infrastructures development and this is a major ingredient for our country in achieving economic progress to become a developed nation.
I leave it to my esteemed readers to interpret on what I have outlined. After all we are human and I expect each and every one of us to have their own views.
Back in 1990s, Malaysia introduced the concept of Independent Power Plant (IPP) for electricity generation. This initiative was under our former Prime Minister, Tun Mahathir. The main players who owned the IPPs were Tan Sri Syed Mokhtar, YTL group, Genting and Anand Krishnan. Sime Darby was also one of them but being a Government linked company not much attention was given. These players got the most attractive deal and it was a one sided. The former chairman of TNB, the late Tan Sri Ani Arope, a man of integrity refused to sign the agreements and he voluntarily resigned in protest.
The opposition parties took the Government to task for granting a one sided deal. They argued that it was a "crony's agreement" and questioned the needs for the Government to grant substantial subsidy to the IPPs. Even in May 2011, one of the opposition members regarded these IPPs as "a major drug factory" that required substantial subsidy from the Government of estimated RM19 billion a year.
In the mid-2011, I was taken as a LNG Consultant to look into the possibility of importing LNG through the Malacca Regas Terminal at Sungei Udang. This terminal is an open gate similar to the one I used to do in United Kingdom - the Dragon LNG Regas Terminal located at Milford Haven in Wales. The Sungei Udang's LNG Regas Terminal is owned by PETRONAS and the imported LNG is vaporized as gas to flow into the PGU pipelines. This is in view of the insufficient domestic gas from the East Coast of about 950 mmscfd. TNB requires about 1350 mmscfd. The capacity of Sungei Udang is about 500mmscfd or equivalent to about 40 cargoes of imported LNG via the Q Flex LNG ship of capacity 210,000 m3 each.
Actually, I am humble to note that the concept of the floating LNG storage using two of our old LNG ships with an island jetty, the first in the world was mooted by me to the CEO of PETRONAS Gas the ownership of this project. This idea came by while discussing with him in the car on the way to Narita Airport from Tokyo. With this idea, PETRONAS saved for not doing the dredging and a greenfield shore LNG storage which costs would be very substantial.
As a result of the marked disparity between imported LNG and domestic gas price, TNB who earned a thin margin from the IPPs was not able to absorb this disparity in prices and therefore was not able to buy the gas from the imported LNG directly. Ultimately, PETRONAS has to be the importer and therefore a subsidizer.
Under PM Najib, a company, My Power was formed by the Government to initiate renegotiation with the IPPs for a balanced deal. Thereafter, 1MDB purchased the IPP from Ananda in March 2012 and followed by the purchase of Genting in August 2012. Subsequently, in October 2012, Energy Commission announced the decision on the concessionaries agreement with the IPPs. As outlined in this agreement, there is no further extension of concession for the IPP owned by Ananda and also new concessions for the other three IPPs. Only new concessions are to be given to 1MDB and TNB. This new arrangement will ensure that private companies will not earn excessively at the expense of Government's subsidy.
As a result of the mistake done since 1990s, for the past 20 years an approximate of about RM100 billion was lost by PETRONAS and TNB because of this inferior deal. Actually, credit should be given to PM Najib, Energy Commission and 1MDB for saving our country from this excessive subsidy granted to these favored companies from the earlier regime. To me credit should be given to whom it is due.
Actually, the rates of tariff for consumers for Peninsular Malaysia should be increased by July 2014 and January 2015 under the Fuel Cost Pass Through (FCPT). But it was never increase because the new revised agreement was improved and was more attractive and balanced to TNB, the final purchaser. Instead, the electricity tariff was reduced from March 2015 due to the reduction of coal prices and the reduction of tariff of these IPPs.
Under this new arrangement, TNB started to register substantial profit from 2013, 2014 and the first quarter of 2015. It records a profit of RM2.3 billion in the first 3 months of 2015. Therefore, with this revised arrangement the benefactors are:
1. TNB registers higher profit,
2. The Malaysian consumers benefit from lower tariff partly due to the reduction of oil prices.
3. PETRONAS will not have to incur higher subsidy which in the past benefit only these private companies, and
4. Consumers of electricity are the ultimate winner.
The losers are the original owners of the IPPs. And this may be the reasons why they are not happy with 1MDB and PM Najib even from the senior members of UMNO.
The issue of Tun Razak Exchange (TRX) and the purchase of land by Tabung Haji is insignificant compared with the amount saved by the revision of the agreement initiated by the present Government.
On the other side of the coin, there are allegations by the oppositions for the misused of fund by 1MDB, the role played by Jholow, the disappearance of proceeds from the Petro Saudi investment and latest the controversial sale of a piece of land of about 1.5 acres for RM188 million to Tabung Haji's subsidiary. These issues started late last year when 1MDB was not able to raise enough fund to pay their loan installment.
The issue is now further twisted and makes it looked as though 1MDB is losing RM44 billion which is not the case. Actually, 1MDB does not lost RM44 billion. What it lost will be the substantial amount of loan repayments which they have to dig from somewhere because of the reversed operating leverage. Temporarily, their current income is not able to cover the loans and other expenses. However, given time they will be able to reverse this situation. Additionally, because of this bad publicity it is feared that Deutsche Bank may request for early settlement as 1MDB is not able to secure additional collateral. We should refrain from speculating further pending the outcome of the Auditor General's findings which will be available the latest by end June 2015.
Other personalities including the prominent lawyer and former minister, Zaid Ibrahim commented that as the Chairman of 1MDB, Najib should stand up and face this by responding to the allegations. The Chairman of CIMB, who is Najib's younger brother, during the luncheon meeting also asserted that the Chairman of the Board and its members of 1MDB to do the same.
The significant credit due to the Government helmed by Najib to save the nation was downplayed but those temporary difficulties faced by this organisation in this process of helping the nation were exposed and blotted up by the oppositions.
The irony is that during Tun's tenure, the oppositions were the one who were very vocal when the IPPs owners were given preferential treatment. And now they in turn are equally vocal to discredit the PM and 1MDB who have saved the country from incurring unnecessarily substantial subsidy.
But one thing for sure, the main agenda of the oppositions is to find fault and blotted the mistake or misdeed of the Government or the GLCs in order to earn mileage and swing the voters' sentiments to their side.
That is my fair view and I leave it to my esteemed readers to make their own assessments and judgments on this issue.
Thank you.

E. Zari 18 May 2015.

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:14 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Pelancaran RMK 11 tak dapat perhatian sebab 1mdb

Posted: 22 May 2015 06:30 AM PDT

Pelancaran suatu polisi yang penting semalam tapi tidak dapat perhatian sebab masing2 nak cari salah dan pastikan negara jatuh bersama 1mdb.

Penting difahami asas RMK 11...


















Ingatkan banyak Tok Lebai ...jupanya JEBON

Posted: 22 May 2015 04:30 AM PDT


Nik Abduh tak panggil Jebon....



DAP tolak kabinet bayangan PKR sebab Mak Lampir?

Posted: 22 May 2015 02:30 AM PDT



DAP mengeluarkan kabinet bayamgan mereka. Lalu PKR pun keluarkan kabinet bayangan mereka. Tapi DAP tak setuju dengan kabinet bayangan tersebut.

Mungkinkah disebabkan Zuraidah Mak Lampir jadi menteri pendidikan bayangan?

Baru kabinet olok-olok dah kelahi. Macam mana bila kabinet betul2?

PR pun tak bebas bercakap sesuka hati

Posted: 22 May 2015 12:09 AM PDT


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:18 PTG | Posted in

sumber :-
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SAMBUTAN LUAR BIASA CERAMAH HUDUD DI KETEREH

Posted: 22 May 2015 09:15 PM PDT

Anak bekas presiden PAS bimbang jika Nik Abduh menang ketua Pemuda

Faiz Fadzil melahirkan kebimbangan kenyataan yang dikeluarkan Nik Abduh Nik Aziz akan menghalang agenda pembaharuan parti semasa forum Masa Depan PAS Pasca Muktamar yang diadakan di Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 22 Mei, 2015. 



Faiz Fadzil melahirkan kebimbangan kenyataan yang dikeluarkan Nik Abduh Nik Aziz akan menghalang agenda pembaharuan parti semasa forum Masa Depan PAS Pasca Muktamar yang diadakan di Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 22 Mei, 2015. 


Kemenangan Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Abduh Nik Abdul Aziz dalam persaingan ketua pemuda dibimbangi akan merencatkan agenda pembaharuan sayap itu, kata anak kepada bekas Presiden PAS Datuk Fadzil Noor.

Faiz Fadzil yang juga bertanding merebut jawatan ahli jawatankuasa Pemuda PAS Pusat dalam pemilihan parti kali ini bimbang kenyataan yang dikeluarkan Nik Abduh sebelum ini akan menghalang agenda pembaharuan parti.

"Saya risau kalau betul kenyataan dia semalam, dia kata hudud boleh buat di Kelantan tapi bukan di Malaysia.

"Saya risau kalau pemimpin macam ini, apa yang dia nak bawa? Kalau saya nak reform Pemuda, saya takut tak boleh nak reform sebab ketua pun tak tau apa nak buat," katanya menerusi forum "Masa Depan PAS Pasca Muktamar" yang diadakan di Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur malam tadi.
  Beliau berkata, pembaharuan hanya dapat dilakukan kepada mereka yang bersedia untuk berubah dan disokong oleh pimpinan lain.
Nik Abduh sebelum ini sering kali mengkritik parti-parti komponen lain Pakatan Rakyat (PR) secara terbuka terutamanya DAP dalam isu hudud Kelantan.
Sementara itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyelar golongan ustaz muda yang tidak hormat kepada pemimpin kanan dalam parti.
Katanya, golongan berkenaan dengan mudah menuduh kelompok dalam PAS sebagai liberal dan anti ulama sedangkan masih tidak memahami landskap perjuangan parti.
"Yang baru masuk PAS 2,3 hari, bercakap macam masuk PAS dah 20 tahun. Tak hormat dekat orang tua, orang lama. Macam la mereka dah kenal PAS lebih awal daripada kita.
"Tandatangan borang pun tak kering lagi ni, dah mencabar orang tak betul. Ini ustaz-ustaz muda ini yang balik dari Mesir. Tak hormat langsung ulama-ulama yang dah ada di sini.
"Senang kata dekat orang liberal, anti ulama. Apa ini? Baru balik 2,3 hari. Belajarlah dulu. Kami belajar dari bawah, bertatih daripada cawangan naik kepada kawasan dan negeri," katanya yang turut menjadi panel dalam forum berkenaan.
Senada dengan Mujahid, Faiz berkata apa yang dibimbangkan adalah golongan ustaz muda yang akan membawa PAS ke jalan yang terpesong.
Katanya, insiden demonstrasi di depan Pejabat Agung PAS memberikan imej yang buruk kepada parti sekali gus memberi mesej yang salah terhadap agenda perjuangan parti.

"Yang kita bimbang ustaz muda bawa parti ke jalan terpesong. PAS boleh dibawa ke jalan terpesong menjadi ekstrem bila saya tengok beberapa orang buat demonstrasi di hadapan Pejabat Agung.

"Ini budaya samseng. Kalau kamu handal sangat, ada prinsip, buatlah demonstrasi di depan PWTC. Kenapa depan pejabat agung? Depan pejabat sendiri, melalak dalam rumah sendiri," katanya.

Pada Februari lalu, sekumpulan Pemuda dan Ulama PAS dipimpin Ketua Pemuda PAS Kuantan Noorzazilafadli Ibrahim dan disertai Ketua Ulama PAS Pahang, Mokhtar Senik berdemonstrasi di pintu masuk Pejabat Agung PAS.

Mereka menaikkan kertas pemidang menuduh ketua pengarah pilihan raya PAS Dr Hatta Ramli sebagai dalang konspirasi menggulingkan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Turut dituduh ialah Timbalan Presiden Mohamad Sabu, Naib Presiden Datuk Husam Musa dan Ketua Penerangan Dewan Muslimat Aiman Athirah al-Jundi.- 22 Mei, 2015.

Dalam memorandum yang disampaikan, mereka mendakwa lebih separuh daripada AJK PAS tidak menyokong Hadi.


SAMBUTAN LUAR BIASA CERAMAH HUDUD DI KETEREH
Lepas tok sampaikan kuliah kitab "Jeboniyyah Tololon" edisi terbaru tu mlm tadi, seorang pewalak tok tunjukkan gambar dari grup wassap geng2 tolol yg mngandungi gambar suasana ceramah Hudud di Ketereh, kelantan semalam.
Tok amat terperanjat melihat kehadiran di padang tersebut seolah yg hadir seramai org hadir kebumikan jenazah org kampong biasa je. Apa yg tok yakini selama ini, Doareamar bagitahu rakyat Kelantan tak sabar2 nak Hudud. Patutnya tentulah tak cukup padang malam tu. Tapi berlaku sebaliknya.
Tok tak mahu berburuk sangka maka tok pun bergegas ke rumah guru tok untuk bertanya pendapat darinya. Manalah tahu guru tok dapat alamat sewaktu dia tidor dalam bot petang kelmarin. "Tuan Guru, lihat gambar ini. Takkan seramai ini saja yg hadir dengar ceramah Hudud di Ketereh? Bukankah rakyat Kelantan semuanya ghairah menanti Hudud?".
Malu kita kalau PasMa tahu ni, wahai tuan guru".
Maka, dengan wajah kusut dan bermasalah, guru tok pun berkata sambil merenung dalam2 gambar tersebut, " Sesungguhnya, apabila nama Hudud disebut maka makhluk yg paling gembira adalah para Malaikat dan jin2 Islam. Wahai Usin, adakah kamu boleh melihat malaikat dan jin?".
Tok terdiam. Sambil tunduk, tok perlahan2 menjawab, " Tentulah tidak, tuan guru. Saya takkan dapat melihatnya.".
Tersenyum tawar guru tok. Katanya, " Kalau Ana katakan sebenarnya padang itu penuh padat dan melimpah2 dengan kehadiran para malaikat yg ingin belajar berkenaan Hudud serta para jin Islam yg juga ingin belajar tentang Hudud, apakah Ente percaya?".
Tok sekali lagi terdiam. Terkelip2 mata tok, tapi segera tok menjawab dengan tergagap2, "Wahai Tuan Guru, pernahkah saya tidak Wala' kepada tuan?". "Sesungguhnya percayalah saya bahawa program malam itu amat mendapat sambutan".. "Tapi tuan....."
"Tapi apa lagi Usin? Kamu was2 dengan Ana, apakah kamu tahu apa yg bakal Ana gelarkan kepada kamu jika kamu was2 dengan Ana?" Agak serius kali ini guru tok berkata.
Tok tahu, jika tok jawab was2 pasti tok akan dapat gelaran "tolol" kalaupun tidak 'barua". "Abis tu tuan....yang nampak duduk atas rumput sekitar 100 orang tu siapa?".
"Kahkahkahkah....itulah geng2 PasMa". Baru ente tahu geng2 PasMa tu tak ramai, kan? Agak besar guru tok ketawa kali ini. " Sudah lah Usin, mung balik cepat...esok kita mencandat lagi".
Selepas bersalam, cium tangan dan kucup dahi guru tok, tok pun balik dan singgah kedai sekejap beli panadol....pening kepala tok dibuatnya....

0

Posted by Unknown | Posted on 9:11 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Bersabar Tunggu Siasatan, Usah Cepat Buat Kesimpulan Awal

Posted: 22 May 2015 05:59 PM PDT

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:09 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Pemuda mengembek macam kambing lepas hina TGNA

Posted: 22 May 2015 08:48 PM PDT

Nik Aziz Nik Mat
SHAH ALAM – Seorang pemuda menghina janggut bekas Menteri Besar Kelantan, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dimaklumkan ibunya mengembek seperti seekor kambing.

Cerita anak saudara Allahyarham, Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani, ibu pemuda tersebut kemudiannya datang bertemu Nik Aziz untuk meminta air penawar bagi menyembuhkan anaknya.

 "Sepanjang membesar dengan beliau, saya melihat ramai orang datang bertemunya dan membawa botol-botol air dan juga mengadu masalah...orang nak bercerai yang bertengkar dan sebagainya, beliau menyelesaikan permasalahan seperti ini.

"Pernah satu ketika saya nak turun solat Asar, beliau naik ke rumah dalam keadaan senyum. Saya tanya kenapa? Dia kata, ada orang datang nak minta air tawar (penawar). Ketika itu beliau belum lagi menjadi Menteri Besar. Dia kata ada sorang ibu datang minta air tawar untuk anaknya yang dalam keadaan tidak berhenti mengembek seperti kambing.

"Tok Guru cerita bahawa pemuda itu mengejek janggutnya... janggut Tok Guru macam kambing dan membuat bunyi seperti kambing. Kemudian dia mengembek tidak berhenti sehinggalah ibunya minta air tawar supaya anaknya itu berhenti berbunyi seperti kambing," katanya pada program Bicara Murabbi Ummah: The Untold Story, di sini, semalam sempena 100 hari pemergian bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Meskipun dihina, Allahyarham tidak pernah berdendam sebaliknya membantu tanpa banyak soal.

"Tok Guru baca doa dan beri air tawar. Walaupun orang buat kita macam mana, tuduhan, kejian dan sebagainya, kita baca kata Tok Guru.

"Selang seminggu, ibunya itu datang dan beritahu Alhamdulillah anaknya telah berhenti mengembek," katanya lagi.

Read More / Baca Lagi >>

How much public money wasted on political uniforms?

Posted: 22 May 2015 08:09 PM PDT

Who is milking the cow to churn out large numbers of shirts, dresses, and T-shirts?
umno baju
By J.D. Lovrenciear
As Umno and its political allies run helter-skelter in these troubled times of political instability, there is one very noticeable practice that deserves a thorough investigation: the uniformed gatherings we see all too often.
Have you noticed the increased frequency of political party gatherings and rallies included? Yes. Have you also noticed that each time the UMNO or BN people gather, they are always garbed in some kind of uniform? It keeps changing for each gathering.
Who is paying for all this uniform show of support? Who is milking the cow to churn out large numbers of shirts, dresses, and T-shirts?
When the deputy prime minister meets divisional leaders in highly secretive gatherings, the audience and the speaker himself don uniforms. When the prime minister wants to flaunt his I Love PM show of support, another set of uniforms. Every gathering presents a new set of clothes for followers and leaders. It must cost the government loads of cash to rush out such outfits each time they gather in numbers.
You cannot say the same for the opposition political parties: they come in all kinds of garb, minus fashion-label suits and decked jewellery.
Read More / Baca Lagi >>

Pensyarah akui tenang bila lihat foto Tok Guru

Posted: 22 May 2015 06:10 PM PDT

Nik Aziz Nik Mat
SHAH ALAM – Tokoh Sastera yang juga pensyarah di Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Lim Swee Tin mengakui melihat ketenangan dalam setiap gambar Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meskipun gambar-gambar tersebut diambil secara tidak sengaja mahupun curi-curi.

Beliau memberitahu pengakuan itu bukan kerana anak sulung pemimpin itu, Nik Mohamad Abduh dan keluarga ada di program tersebut namun perkara itu adalah hakikat yang harus diakuinya.

"Saya kata begini bukan sebab ada Yang Berhormat (Nik Muhamad Abduh) dan keluarga. Saya melihat dari sudut mana pun gambar Tok Guru diambil...depan ke...sisi ke, bagi saya adalah ketenangan yang terlihat. Ini luar biasa. Saya perlu mengakuinya.

"Sudut mana pun jurugambar ambil, gambar curi ke diambil secara tak sengaja ke atau yang difokuskan kepada wajahnya, yang terlihat hanyalah ketenangan.

"....yang ini susah kita nak cari di mana-mana," katanya ketika menjadi moderator pada program Bicara Murabbi Ummah: The Untold Story, di sini, semalam sempena 100 hari pemergian bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Menurutnya lagi, Nik Aziz bukan sahaja disayangi orang Islam malah sosok Allahyarham itu disayangi orang bukan Islam.

"Almarhum disayangi semua orang tidak terbatas orang-orang Melayu dan orang-orang Islam sahaja. Orang-orang bukan Melayu juga menyayanginya.

Read More / Baca Lagi >>

Demokrasi ala Malaysia, tanya pun salah - Azmin

Posted: 22 May 2015 05:57 PM PDT

Azmin-Ali-igpPETALING JAYA, 22 MEI: Dato' Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berlapang dada dengan tuntutan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk merekodkan keterangan berhubung dakwaan beliau menggelar Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar sebagai 'barua'.
Beliau berkata, kesediaan itu bersandarkan kepada keyakinannya yang tidak melakukan sebarang kesalahan sebaliknya hanya melontarkan persoalan.
"Terpulang kepada PDRM, saya tidak melabel sebaliknya hanya melontarkan soalan kepada Khalid.
"Demokrasi ala Malaysia ini, tanya pun tak boleh. Terserah, pada saya lawan tetap lawan," katanya ketika ditemui Selangor Kini selapas Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2014 Majlis Bandaraya Petaling Jaya, di sini, malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Taja serangan pada Muhyiddin? Tiada komen, kata Puad

Posted: 22 May 2015 05:55 PM PDT

Bekas timbalan meneri Datuk Dr Puad Zarkashi enggan memberikan sebarang komen apabila ditanya kemungkinan pihak beliau membuat bayaran kepada Facebook bagi meningkatkan penyebaran statusnya mengenai Tan Sri Muhyiddin Yassin  kelmarin.

Status itu disertai dua keping gambar menunjukkan keadaan sebuah sekolah yang daif di Keningau, Sabah.

Apabila dihubungi Malaysiakini, Puad sekadar membalas: "Tiada komen. Saya tak nak komen apa-apa tentang Facebook saya. Saya tak nak komen."

"Saya takut anda semua putar belit (komen) nanti," katanya.

Kelmarin, Puad memuat naik gambar berkenaan bersama kenyataan pedas beliau kepada "menteri" dan "timbalan menteri" yang didakwanya "malas turun ke bawah" untuk melihat keadaan sebenar sekolah di Sabah.

Kementerian Pelajaran yang bertanggungjawab terhadap sekolah ketika ini diterajui Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri.

Puad pula kini berkhidmat sebagai Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) yang terletak di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Isu bayaran kepada Facebook untuk meningkatkan kekerapan dan penyebaran posting berkenaan timbul kerana pengguna yang membaca kenyataan Puad itu boleh melihat perkataan sponsored dipaparkan di bawah nama beliau.

Sebelum ini Muhyiddin menjadi perhatian dengan ucapannya yang tegas mengenai skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dipecat.

Pendirian Muhyiddin itu diketahui melalui rakaman video bocor di Internet.

Hudud: MCA perlu desak pendirian Najib, bukan persoal DAP

Posted: 22 May 2015 05:44 PM PDT

oleh Robin Stanley Augustin

MCA telah mendesak DAP agar menghalang cita-cita hudud PAS berkali-kali dengan serangan terbaru dilancarkan pengerusi biro publisiti MCA Senator Chai Kim Sen.

Chai menggesa ketua pembangkang Dr Wan Azizah Ismail agar menumpu perhatian terhadap menghalang PAS dari membentang rang undang-undang persendirian berhubung hudud sebelum membuat cadangan bagi isu-isu nasional.

MCA menggambarkan versi hudud PAS sebagai perkara paling menakutkan di negara ini. Dan mereka 100% tepat.

Hudud PAS dilihat melanggar perlembagaan. MCA secara konsisten menggunakan isu hudud bagi menghentam Pakatan Rakyat terutamanya DAP. Memang ia berhak menggunakan isu tersebut sebagai senjata politiknya, tetapi parti itu sudah kedengaran seakan rekod rosak. Ia berulang kali menghamburkan mentera yang sama di dalam menyalahkan DAP dan mendakwa DAP gagal menghalang PAS.

Isu hudud PAS telah sekali lagi mengeruhkan persepakatan Pakatan Rakyat yang sememangnya dilihat agak goyah. Sebenarnya PAS dan DAP memang tidak seiringan dan tidak wajar menjalin hubungan, kerana ideologi politik mereka seumpama api dengan sekam. Ia tidak mampu dileraikan dengan hanya cita-cita menumbangkan BN.

Bukan rahsia bahawa PAS telah lama mengidamkan hudud, tetapi mengapa hanya kali ini parti itu merasa berpeluang melaksanakannya? Mungkin PAS berpandangan undang-undang hudud mampu diluluskan kerana mereka percaya mereka mampu mendapatkan sokongan ahli parlimen Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Apa yang kecoh isu PM vs TPM?

Posted: 22 May 2015 05:39 PM PDT

Beberapa hari lepas timbul kekecohan besar di kalangan para pengulas politik negara.

Saya tidak sedar akan kekecohan ini sehingga saya menerima pautan internet yang dikongsi oleh sahabat saya di Whatsapp, yang menunjukkan klip video tujuh minit YAB timbalan perdana menteri, sewaktu beliau memberi ucapan sempena sesi latihan pemimpin bahagian Umno baru-baru ini.

Klip video yang di hantar di ruangan Whatsapp itu juga disertakan bersama satu komen yang mendakwa TPM bertelagah pendapat dengan YAB perdana menteri mengenai isu 1MDB. Dari situ barulah saya sedar akan segala kekecohan yang timbul!

Saya rasa saya menonton klip video itu lebih dari lima kali, bagi menentukan sekiranya ada sebarang kebenaran terhadap dakwaan tersebut. Namun, saya tidak melihat banyak perbezaan pandangan PM dan TPM mengenai isu 1MBD.

Berikut adalah pemerhatian saya selepas membandingkan apa yang diucapkan oleh TPM dalam klip video dan apa yang telah PM nyatakan secara terbuka sebelum ini.


Read More / Baca Lagi >>

Jadilah anak jantan dan tatap wajah sendiri dalam cermin

Posted: 22 May 2015 04:54 PM PDT

oleh Alyaa Alhadjri
Maafkan saya. Pernahkah anda menatap cermin, baru-baru ini?
Lelaki yang memandang anda kembali.
Itulah wajah seorang lelaki yang tidak ragu-ragu 'menghentam' pihak lain, tetapi pada masa yang sama buta terhadap peranannya sendiri dalam masalah-masalah yang dibangkitkannya.
Dalam kes ini, pantulan itu ialah ahli Majlis Tertinggi Umno, Mohd Puad Zarkashi dan saya tertanya-tanya sama ada beliau mempunyai apa-apa rasa malu dalam berbuat sedemikian?
Atau mungkinkah dia menunjukkan tanda-tanda amnesia sementara? Satu penyakit yang terlalu kerap berlaku di kalangan ahli-ahli politik yang mempunyai kuasa. 

Puad, dalam sebuah coretan Facebook pada 21 Mei, menyifatkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai "malas" kerana gagal memeriksa keadaan sekolah-sekolah luar bandar di negara ini.
Bekas Timbalan Menteri Pelajaran itu telah menyalahkan Muhyiddin, sebagai menteri pendidikan semasa, bagi keadaan sekolah-sekolah luar bandar yang daif.
Menuduh Muhyiddin buta kepada realiti, Puad mendakwa yang pegawai-pegawai pendidikan bertugas tidak pernah memeriksa keadaan sekolah-sekolah tersebut.
"Kerana Menteri dan Timbalan Menteri juga malas turun ke bawah.
"Justeru, mereka tidak akan tahu apa yang berlaku di bawah. Bunyi cantik di atas," jelas Puad yang kini merupakan ketua unit propaganda Putrajaya, Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa).
Dalam peranannya sekarang, adalah tidak mengejutkan bahawa kenyataan Puad itu dibuat hanya beberapa jam selepas rakaman video Muhyiddin menyeru supaya keseluruhan lembaga 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dipecat, menjadi viral dalam talian.
Untuk mengukuhkan dakwaannya, Puad juga melampirkan gambar-gambar sebuah kelas di Keningau, Sabah yang beliau jelaskan telah dimuatnaik ke laman Facebooknya. 
Salah satu gambar itu menunjukkan meja murid dalam keadaan daif.
Read More / Baca Lagi >>

Projek DAP paling berjaya bantu mangsa selepas banjir mega Kelantan....dimanakah kerajaan...???

Posted: 22 May 2015 04:39 PM PDT



Hasil kerjasama dengan seorang ahli perniagaan Kelantan dan sebuah anak syarikat kerajaan negeri projek Impian Kelantan DAP berjaya menyiapkan 25 buah rumah baharu serta membaik 35 buah rumah mangsa banjir yang musnah akibat bencana itu, kata pengurus projek, Mohd Fauzi Mohd Azmi. – Gambar ihsan Mohd Fauzi Mohd Azmi, 22 Mei, 2015. 
Hasil kerjasama dengan seorang ahli perniagaan Kelantan dan sebuah anak syarikat kerajaan negeri projek Impian Kelantan DAP berjaya menyiapkan 25 buah rumah baharu serta membaik 35 buah rumah mangsa banjir yang musnah akibat bencana itu, kata pengurus projek, Mohd Fauzi Mohd Azmi. – Gambar ihsan Mohd Fauzi Mohd Azmi, 22 Mei, 2015.

Ketika DAP diserang oleh sesetengah pihak di Kelantan kerana isu hudud, ramai yang tidak tahu projek Impian Kelantan mereka dianggap paling berjaya membangunkan semula sebuah kampung di Gua Musang selepas musnah atau rosak teruk akibat banjir mega pada 24 Disember tahun lalu.
Kampung Pasir Tumbuh, sebuah kampung di pedalaman yang terletak di Hulu Kelantan kini berjaya dibina semula melalui projek ini di mana DAP menyumbangkan kira-kira setengah juta ringgit daripada dananya.
Selain Impian Kelantan DAP, terdapat juga badan bukan kerajaan (NGO), syarikat perniagaan dan orang perseorangan selain daripada kerajaan Kelantan dan Putrajaya tampil membantu mangsa banjir mega ini.

Sebanyak 1,821 keluarga dikatakan hilang sepenuhnya rumah mereka selepas banjir yang melibatkan 4 daerah utama iaitu Gua Musang, Kuala Krai, Machang dan Tanah Merah. Impian Kelantan DAP bergabung dengan seorang ahli perniagaan Kelantan dan sebuah anak syarikat kerajaan negeri sudah selesai membina 25 buah rumah baharu selepas rumah lama mereka musnah dan membaiki 35 buah untuk mangsa ini, kata pengurus projek ini, Mohd Fauzi Mohd Azmi, 40.
"Kami kini di fasa kritikal untuk menyiapkan kesemua rumah ini menjelang Ramadan nanti," kata Fauzi yang sudah berkampung di sini sejak 28 Februari lalu.
Pengurus projek Impian Kelantan, Mohd Fauzi Mohd Azmi berkata, RM1.3 juta diperuntukkan untuk pembangunan semula dan sebahagian besarnya iaitu kira-kira setengah juta ringgit disediakan DAP melalui tabung dan juga sumbangan yang diberikan kepada penduduk Kelantan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 22 Mei, 2015.Pengurus projek Impian Kelantan, Mohd Fauzi Mohd Azmi berkata, RM1.3 juta diperuntukkan untuk pembangunan semula dan sebahagian besarnya iaitu kira-kira setengah juta ringgit disediakan DAP melalui tabung dan juga sumbangan yang diberikan kepada penduduk Kelantan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 22 Mei, 2015.
Pasir Tumbuh mempunyai 83 buah rumah dan sebuah sekolah di mana hanya lapan buah rumah sahaja terselamat dalam banjir mega ini, kata penghulunya Ahmad Seman, 55.
Tunggak projek ini adalah bekas Ahli Parlimen Kota Baru Datuk Wan Abdul Rahim Abdullah yang menguruskan projek ini melalui NGO Cakna UT yang bernaung di bawah Impian Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Kemelut 1MDB malukan kerajaan Umno@Bn

Posted: 22 May 2015 04:35 PM PDT

*HARI demi hari semakin ramai tokoh dan pemimpin tertinggi tidak puas hati dengan 1MDB, syarikat milik penuh kerajaan yang kini menanggung hutang sebesar RM42 bilion.
Terkini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri meluahkan perasaan – mula-mula secara tertutup, kini cara terbuka – menyatakan rasa tidak senang dan kebimbangan dengan kemelut yang memalukan kerajaan itu.

"Semua ahli lembaga pengarah 1MDB hendaklah dipecat," tegas beliau yang juga Timbalan Presiden Umno pada satu majlis tertutup. Video ucapan beliau kini telah diketahui orang.

TPM berkata, beliau telah memberitahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib supaya BOD syarikat berkenaan bukan sahaja dipecat malah patut sekali disiasat polis. Itu sahaja cara untuk menamatkan kemelut, atau Umno akan kalah dalam pilihan raya akan datang.

*SETAKAT ini Umno Bahagian Cheras telah awal-awal menyatakan sokongan terhadap kenyataan Muhyiddin supaya CEO dan semua ahli lembaga pengarah 1MDB dipecat.

Ketuanya Datuk Seri Syed Ali Alhabshee mahu polis menyiasat syarikat yang sarat dengan hutang itu. Tambahnya, gara-gara kemelut 1MDB Najib kini dalam keadaan tersepit ekoran dakwaan penyelewengan syarikat tersebut.
"Saya menyokong sepenuhnya Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana saya juga sangat percaya dengan cara ini sahaja dapat meyakinkan kepada rakyat Malaysia bahawa kerajaan memandang serius isu ini," katanya.

Ada sesiapa lagi ketua-ketua bahagian Umno yang ingin menyokong kenyataan Muhyiddin?

*SEBENARNYA Najib sudah pun membuat banyak penjelasan terhadap kemelut 1MDB. Beliau telah muncul di tv, sudah bercakap di akhbar, dan baru-baru ini memberi penjelasan panjang lebar di media sosial.

Tetapi seperti kata ramai pengkritik beliau, termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad, makin banyak yang dijelaskan Najib, timbul semakin banyak kekeliruan. Makin banyak dijawab, makin banyak pula soalan baru. Dan, setiap hari satu demi satu kepincangan dan 'lok-lak' syarikat dengan hutang mega itu terbongkar...

Perang cyber menjelang Muktamar Pas

Posted: 22 May 2015 04:33 PM PDT


Muktamar Pas

1. SAYA tidak dapat gambarkan bagaimana sengitnya perang cyber sepanjang tempoh menghampiri detik Muktamar Agung Pas nanti. Pelbagai pihak mula mengambil bahagian dengan aneka pendekatan yang membawa misi masing - masing. Lebih menarik, DAP yang tidak ada kena mengena dengan muktamar Pas itu pun "galak gatal" mencampuri urusan dalaman Pas.

2. Media baru jadi meriah dengan pelbagai label dan ia bagaikan peluru M16 yang dilepaskan ke arah musuh masing - masing untuk memastikan kepala dan dada dirobek semahunya. Semuanya bertindak nekad tanpa peduli lagi kesan sampingan atau kesan langsung yang bakal berlaku.

3. Pihak ketiga yang paling ramai terlibat dan mereka adalah cybertrooper dan sharpshooter. Sama ada mewakili satu pihak secara sukarela atau mereka sememangnya dibayar khusus atau sememangnya mereka bermaksud mahu mengadu domba dan melagakan antara pihak yang berkonfrantasi.
4. Pertembungan sengit ini turut melibatkan pihak keempat. Satu pihak yang asalnya tidak terlibat langsung dengan perang cyber ini tetapi terseret secara tidak langsung kerana mereka juga adalah pengguna tegar media baru.

Maklumat dan jaringan sosial mereka terpaksa melalui jalur lebar media baru tersebut. Akhirnya, mahu tidak mahu mereka turut terpalit dalam menentu sikap samaada pro dan kontra sekalipun di dalam hati mereka penuh dengan taman dan bunga.
5. Terlalu sedikit mereka yang benar - benar ambil sikap berkecuali melainkan kecuali mereka adalah kecuali yang berpihak jua. Jaringan gerak hidup mereka dikepong oleh Whatsapp grup, Telegram, Facebook, Twitter, Instagram, WeChat, SMS, blog dan website. Hampir tiada jalan keluar kecuali mereka yang hanya berkurung di ceruk dapur beratap nipah.

6. Suka atau tidak, demikianlah situasi di pentas politik tanahair kita buat masa ini. Kalaulah label itu peluru dan bom, tentu sahaja kita bagai berada di bandar Allepo dan Hums atau di Genting Gaza yang gamat dengan bedilan senapang dan meriam.

Lebih sadis, peluru tidak kenal mangsa. Ramai pula menjadi mangsa peluru "sesat" yang tidak tahu arah datangnya.Read More / Baca Lagi >>

Sorakan untuk Muhyiddin isyarat singkir Najib?

Posted: 22 May 2015 04:30 PM PDT

Rakaman video ucapan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di satu majlis tertutup Umno heboh diperkatakan, terutamanya kerana beliau mahu  pengarah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dipecat dan disiasat.

Bagaimanapun, terdapat isu yang kedua mengenai dakwaan bahawa sebilangan besar daripada 400 ahli Umno yang hadir di majlis di Janda Baik itu bersorak apabila ada satu laungan bergema mahu presiden parti Datuk Seri Najib Abdul Razak disingkirkan.

Malaysiakini bertanya kepada tiga pemimpin bahagian Umno yang menghadiri majlis berkenaan tetapi hanya seorang mengesahkan ia berlaku, manakala dua yang lain menyatakan rasa tidak pasti.

Menurut pemimpin bahagian Umno yang enggan didedahkan identitinya itu, hadirin teruja apabila Muhyiddin meminta Lembaga Pengarah 1MDB dipecat serta disiasat.

Pada ketika itulah kedengaran laungan itu supaya Najib disingkirkan.

"Daripada 400 ahli yang hadir, separuh daripada mereka bertepuk tangan dan bersorak," katanya.

Muhyiddin pula, kata sumber itu berkenaan, kelihatan tenang.

Sesetengah pihak membuat spekulasi mungkin gesaan itu ada kaitan dengan Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy dan bukannya kepada Najib.

Bagaimanapun pemerhati berpendapat sebaliknya

Read More / Baca Lagi >>

Two men, one objective

Posted: 22 May 2015 04:28 PM PDT

Zunar, in fighting against the culture of fear, continues the work left unfinished by former Utusan editor Said Zahari.
zunar,said
By Mariam Mokhtar
Two Malays, one 87 years old, the other 53. Their birthdays are within days of one another. Both are Taureans and both live by the pen. You know Zunar, Malaysia's satirical cartoonist, who was recently given a platform at the United Nations in Geneva to make everyone aware how the culture of fear, imposed by Umno-Baru, strikes at Malaysians.
Very few of the current generation of Malaysians would have heard of Said Zahari, a veteran journalist who was once the chief editor of Utusan Melayu, the first Malay-owned newspaper, started by Yusuf Ishak. Yusuf later became the first President of Singapore.
Singaporean-born Said wanted to be a teacher, but World War Two intervened. He was educated at the Anglo Chinese School in both English and Malay. He was also fluent in Mandarin and learnt Japanese during the war.
From an early age, Zunar was schooled in a village in Kedah and proved that he had a talent for drawing, but as was common in his time, his parents persuaded him to enter the science stream.
He became a chemist, but Kuala Lumpur, where he worked, provided the opportunity for him to observe first-hand the inequalities of life. He stopped drawing for a while, but the injustices against Anwar Ibrahim motivated him to pick up his pen again. He has not stopped drawing since.
Said was a journalist who admired Samad Ismail for his stance against British colonialism. During WWII, Said had first-hand experience of the Japanese Occupation and this strengthened his resolve against any form of imperialism. The irony is that later on, the paper he would helm fell under the dictatorship of another imperialist master – Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Najib pilih ahli keluarga jadi Ketua Propaganda?

Posted: 22 May 2015 04:27 PM PDT

Perang psikologi di media arus perdana dan alam siber dijangka akan lebih menarik dengan pembentukan pasukan baru.
kadir,najib,group
PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dikatakan akan melantik ahli keluarganya mengetuai pasukan propaganda bagi menggantikan tempat Allahyarham Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis.
Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin berkata, individu dan pasukannya akan dibantu sekumpulan pemimpin kontroversi UMNO untuk membuat serangan balas terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad dan terbaru, ke atas Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Tanpa menyatakan sumber, beliau berkata, maklumat itu diperolehi hasil perjumpaan-perjumpaan, daripada pejabat menteri kabinet, ibu pejabat UMNO, bilik eksekutif dan Pejabat Media Perdana Menteri sendiri.
Menurut Kadir, pasukan baru akan disertai Rizal Mansor (Pegawai Khas Datin Seri Rosmah Mansor), Datuk Seri Farid Redzuan ( bekas CEO TV3), Datuk Dr Mohd Puad Zakarshi dan Tan Sri Lim Kok Wing sebagai Penyelaras Program Khas Perdana Menteri.
"Kita akan menjangkakan aktiviti perang psikologi yang menarik di media arus perdana dan alam siber," tulisnya dalam entri terbaru diblognya.
Katanya, individu berkenaan tidak akan lagi membenarkan Najib menghadiri perhimpunan seperti di Tawau, 'menumpahkan air mata darah' berhubung isu 1MDB dan menyalahkan pihak lain dalam skandal itu serta tidak lagi muncul di TV3 seperti sebelum ini.
Dalam masa yang sama, Kadir berkata dia mendengar ahli Jawatan Kuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) cuba mensabotaj laporan 1MDB.
Read More / Baca Lagi >>

Rahman Dahlan sokong Muhyiddin pecat Lembaga Pengarah 1MDB

Posted: 22 May 2015 04:26 PM PDT

Rahman Dahlan yakin penyingkiran serta-merta Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah 1MDB dapat meredakan kebimbangan orang ramai mengenai skandal itu.
rosli,muhyiddin
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan mempertahan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya semua Ahli Lembaga Pengarah 1MDB dipecat bagi memulihkan keyakinan rakyat kepada kerajaan.
Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yakin penyingkiran serta-merta Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah 1MDB dapat meredakan kebimbangan orang ramai mengenai skandal itu.
"Namun, saya tidak pasti bahawa jika keputusan itu akan membantu mempercepatkan usaha untuk perolehi kebenaran yang sebenar," katanya.
Abdul Rahman bagaimanapun berkata, tindakan memecat pemecatan itu haruslah menjadi pilihan kedua kerana Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah 1MDB telah menyatakan persetujuan untuk memberi keterangan kepada Ketua Audit Negara.
Bahkan, mereka juga sedia untuk membantu Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) menjalankan siasatan.
"Ketua Pegawai Eksekutif, Arul Kanda Kandasamy hanya dilantik beberapa bulan yang lalu. Beliau tidak terlibat dalam kontroversi syarikat 1MDB yang sering diperkatakan, dan ia terjadi sebelum beliau menyertai organisasi 1MDB.
"Saya tidak tahu bagaimana pemecatannya boleh menyumbang dalam usaha untuk mencari kebenaran," katanya.

BN tunggu masa untuk berkubur

Posted: 22 May 2015 04:25 PM PDT

BN yang ditubuhkan pada 1973 akan mati pada satu hari kelak berdasarkan sejarah politik dunia tiada parti politik atau gabungan yang kekal selamanya.
Redzuan-Othman_bn_600SHAH ALAM: Barisan Nasional (BN) akan berkubur satu hari kelak kerana gagal menyelesaikan permasalahan rakyat seperti isu kenaikan kos sara hidup dan terbaru, Cukai Barangan dan Perkhidmatan.
Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Profesor Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman, berkata ramalan itu berdasarkan fakta sejarah politik dunia bahawa tiada parti politik atau gabungan yang kekal selamanya.
Beliau berkata, hanya BN sahaja yang masih wujud lebih 40 tahun namun BN akan mati juga satu hari kelak kerana kajian menunjukkan BN tidak lagi mampu menyelesaikan permasalahan rakyat.
"Dari sejarah manusia, tidak ada yang boleh hidup sampai beribu tahun kerana akhirnya akan tetap mati. Kalau ikutkan adat, BN juga akan mati akhirnya," katanya dalam program Siri Dialog Darul Ehsan bertajuk PRK Permatang Pauh dan Masa Depan Politik Negara di Universiti Selangor (UNISEL) pada Jumaat.
Mohammad Redzuan berkata, sikap pengundi telah berubah sejak Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008 kerana faktor kenaikkan kos sara hidup.
Beliau percaya, pelaksanaan GST akan mengubah lagi sikap pengundi untuk tidak mengundi BN pada PRU akan datang.

Inilah pe'el UMNO Dulu, Kini & Selamanya..

Posted: 22 May 2015 04:06 PM PDT

 Bila di belakang tunjuk berani, tapi bila berdepan macam dah hilang telur 

Lim Kok Wing sertai pasukan PR Najib, adakah dia akan bawa perbezaan?

Posted: 22 May 2015 05:39 AM PDT

oleh V Shuman 
 "Ada orang yang dilahirkan hebat, ada yang mencapai kehebatan, dan ada pula yang mengupah pegawai perhubungan awam (PR)."
Itulah kata ahli sejarah Amerika terkenal, Daniel J Boorstin.
Perdana Menteri Najib Razak mungkin akan jatuh dalam kategori ketiga, tetapi malang untuk beliau, ini (mengupah pegawai PR) nampaknya tidak membantu membaiki imejnya yang telah tercalar.
The Malaysian Insider hari ini melaporkan bahawa Najib kini telah mengupah tokoh pengiklanan, Lim Kok Wing sebagai penyelaras kempen awam barunya.
Lim, yang mengasaskan Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing, telah menjalankan kempen bagi Barisan Nasional dalam pilihan raya yang lalu, dan merupakan sekutu rapat BN di bawah pentadbiran Dr Mahathir Mohamad.
Sekeping kad nama, yang disiarkan di laman web itu, menunjukkan kedudukan Lim sebagai "special programme coordinator" (penyelaras program khas) Perdana Menteri.
Perlu diingati bahawa Lim yang berusia 69 tahun akan menyertai ramai lagi penasihat yang PM telah lantik di bawahnya, iaitu Dr Abdullah Md Zin, Johari Baharum, Rais Yatim dan Shahrizat Abdul Jalil.
Hanya beberapa bulan lalu, Lim telah dilantik sebagai "Duta Muhibbah" di Jabatan Perdana Menteri, pada sambutan Hari Toleransi yang universitinya telah anjurkan akhir tahun lepas, kata laporan itu.
Ia akan menjadi sebuah tugas yang sukar bagi Lim, untuk memperbaiki populariti Najib yang telah tercalar, terutamanya disebabkan kemelut 1MDB dan dakwaan perbelanjaan mewah keluarganya – yang kedua-duanya masih tidak berjawab sehingga kini. 
Read More / Baca Lagi >>

Morsi: PR, NGO serah memo ke Kedutaan Mesir

Posted: 22 May 2015 05:36 AM PDT








KUALA LUMPUR: Gabungan parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) hari ini berhimpun secara aman di hadapan Kedutaan Mesir bagi membantah hukuman bunuh ke atas Presiden Mesir, Dr Morsi.
Selain Dr Morsi, gabungan ini juga membantah hukuman mati ke atas Dr Yusuf Qaradhawy dan pejuang legimitasi di Mesir.
Gabungan terdiri daripada parti politik PAS, PKR, DAP serta NGO Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Pro-Mahasiswa, Jingga 13, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Malaysians4Egypt, Panglima Malaysia dan Gema.
Lebih 300 orang berarak dari Masjid Hotel De Palma Ampang ke Kedutaan Mesir selepas solat Jumaat.
Mereka menuntut Presiden Morsi dan ribuan rakyat yang dipenjarakan secara zalim dibebaskan serta hak rakyat dikembalikan.
Read More / Baca Lagi >>

Nik Nazmi: Kerajaan Persekutuan jejas seluruh politik negara

Posted: 22 May 2015 05:29 AM PDT

niknazmi
SHAH ALAM, 22 MEI: Pemimpin kini gagal menunjukkan sikap kepimpinan untuk menerajui negara, kata Exco Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Teknologi dan Inovasi, Nik Nazmi Nik Ahmad.
Nik Nazmi berkata, rakyat kini cukup khuatir dan gusar melihat pelbagai masalah timbul disebabkan ketidakstabilan kepimpinan Kerajaan Persekutuan.
"Berbanding sewaktu PRU-13, rakyat mengharapkan perubahan Kerajaan Persekutuan dengan mengamalkan sikap optimis, tetapi kemelut yang timbul semakin membimbangkan.
"Antara isu besar yang menyebabkan kepercayaan rakyat berkurang adalah pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan isu 1MDB," katanya ketika Siri Dialog Institut Darul Ehsan: PRK Permatang Pauh (P044) & Masa Depan Politik Malaysia, di sini, hari ini.
Nik Nazmi berkata, pemimpin seharusnya mengambil tanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat kerana ia melibatkan rakyat.
"Pemimpin perlu ada sifat tanggungjawab dalam segala tindak tanduk supaya rakyat tidak rasa amanah yang diberi untuk memimpin dikhianati.
"Secara tidak langsung, isu yang melanda bukan sahaja menjejaskan Kerajaan Persekutuan tetapi keseluruhan politik negara turut terjejas.
"Tetapi, kemenangan di Permatang Pauh adalah satu perkembangan positif dan dpeluang membuktikan kepimpinan PR semakin diakui," katanya.

PAS benarkan kerajaan betulkan kelemahan - Hadi

Posted: 22 May 2015 05:28 AM PDT

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memuji Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) yang dibentangkan perdana menteri di parlimen semalam.

Kata Abdul Hadi, ada perkara positif dalam rancangan kerajaan itu walaupun pada masa sama, ada yang negatif.

Harakahdaily melaporkan Abdul Hadi sebagai berkata, antara perkara positif pada pandangan Ahli Parlimen  Marang itu ialah "kemudahan yang sudah ada."

"Ada yang negatif ada yang positif, kemudahan-kemudahan yang sudah ada tapi masih ada yang ketinggalan di Pantai Timur," katanya kepada media selepas solat Jumaat di Rusila hari ini.

Read More / Baca Lagi >>

PAS sedia tamatkan kerjasama dengan DAP - Hadi

Posted: 22 May 2015 05:27 AM PDT

MARANG: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan partinya bersedia untuk menamatkan kerjasama dengan DAP.

Abdul Hadi berkata kesediaan menamatkan kerjasama itu dibuat ekoran kenyataan serta tindak tanduk pemimpin DAP yang mahu membentuk Kabinet bayangan tanpa penglibatan PAS dan PKR.

Katanya, tindakan DAP itu umpama omongan kosong dan tidak realistik kerana Kabinet bayangan perlu mengambil kira pelbagai perkara dalam perlembagaan negara dan bukan sekadar kepentingan kelompok tertentu.

"Dia (DAP) nak putus, putus lah, saya kena berpijak di bumi Malaysia, bumi Malaysia ini bumi masyarakat majmuk.

"Kita sudah ada dewan-dewan himpunan, NGO-NGO bukan Islam pun banyak," katanya ketika ditemui pemberita di Marang selepas solat Jumaat tengah hari tadi.

Katanya, DAP tidak boleh mendabik dada kerana mereka bukan parti mutlak yang mewakili masyarakat bukan Islam di negara ini.

Abdul Hadi berkata demikian ketika diminta mengulas hasrat Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang bercita-cita untuk memerintah negara secara bersendirian dengan membentuk Kabinet bayangannya sendiri tanpa penglibatan PAS dan PKR.

Read More / Baca Lagi >>

KABINET BAYANGAN BIARLAH REALISTIK - HADI

Posted: 22 May 2015 05:21 AM PDT

Tun M Punca BN Tewas PRK Permatang Pauh

Posted: 22 May 2015 05:20 AM PDT

'Zaid, terimalah Rosmah sebagai wanita berani, bijak’ ampu Rizal

Posted: 22 May 2015 05:19 AM PDT