Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TABUNG HAJI: PELABURAN TRX PATUH SYARIAH, TAPI FITNAH PATUH SYARIAH?

Posted: 09 May 2015 04:57 PM PDT



KUALA LUMPUR 9 Mei – Pembelian sebidang tanah di pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX) dengan nilai RM188.5 juta oleh Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) daripada 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) adalah menepati syarat-syarat pematuhan syariah. 

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin berkata, urusan pembelian hartanah untuk pembangunan itu adalah sah dan dijalankan tanpa membabitkan unsur-unsur gharar (meragukan).

Jelasnya yang juga Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, pembelian tanah itu bukan satu perkara luar biasa dan urusannya dijalankan dengan sangat telus serta mengikut kaedah-kaedah jual beli dalam Islam.

"Dalam menentukan harga barang, bukan pembeli yang menentukannya dan kita tidak mempunyai hak untuk mempertikaikan harga ditawarkan.


"Dalam urusan jual beli Islam, jika penjual meletakkan harga sedemikian dan pembeli bersetuju, ada barang dan ada bayaran, maka boleh berlaku (urusan) jual beli itu," katanya dalam sidang akhbar tentang pembelian plot tanah seluas 0.63 hektar di TRX bernilai RM188.5 juta di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim; Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Tan Sri Ismee Ismail serta Timbalan Pengarah Urusannya, Datuk Johan Abdullah.

Dalam transaksi pembelian tanah yang menjadi kontroversi itu, Abd. Shukor berkata, Tabung Haji mengikuti sepenuhnya pro­ses dan prosedur urusan jual beli mengikut cara-cara Islam.

"Dua tahun kita menunggu untuk membeli tanah di TRX, kita melihat proses-proses (pembangunan) tersebut. Kita (membuat keputusan) membelinya kerana ia akan beri faedah untuk Tabung Haji dan memberi untung kepada pendeposit.

"Kita menilai (urusan pembeliannya) sebagai seorang Islam. Saya lihat tempat itu sangat strategik," ujarnya.

Tambah Abd. Shukor, pembelian itu dijalankan tanpa ada unsur-unsur penipuan dan ia juga dijalankan tanpa membabitkan pengaruh mana-mana pihak lain.

"Dalam (urusan) beli tanah itu, kita tidak ada hubungan dengan mana-mana pihak. Kita beli tanah atas nama Tabung Haji, membangunkannya dan itu hak milik kita," tegasnya.


Komen kami

Kononnya dana awam Tabung Haji digunakan untuk bail out 1MDB. Hakikatnya, Tabung Haji telah gunakan modalnya RM188.5 juta untuk dapatkan sebuah harta yang sedang dibangunkan di tengah-tengah bandar metropolitan Kuala Lumpur.

Hartanah strategik itu akan memberikan pulangan yang besar di tahun-tahun akan datang melalui penyewaan, penjualan saham dan penjualan semula. 

Bayangkan jika ditengah-tengah TRX itu ada sebuah syarikat milik umat Islam milik Tabung Haji yang diwakafkan untuk kepentingan ummah...kerana hasad dengki peluang itu hanya kini tinggal mimpi...

Keuntungan tidak akan datang dalam waktu yang singkat. Sepertimana mana-mana pelaburan pun perlu tunggu masa sebelum ia matang dan sesuai untuk penjualan semula maka ia akan dapat menjana keuntungan.

Dari keuntungan itu boleh digunakan untuk membayar dividen, faedah, bonus, subsidi dan sebagainya untuk kepentingan jemaah haji dan pihak pengurusan di masa akan datang.

Namun apabila orang yang jahil ekonomi dan bersifat dengki campur tangan menyebar tohmah dan fitnah maka sesuatu urusan akan gagal. 

Mereka tidak dapat apa-apa keuntungan melainkan terus hidup dalam kejahilan dan hasad dengki.

Sebaliknya syarikat milik umat Islam-Melayu akan terlepas peluang memiliki sebuah hartanah yang begitu bernilai di tengah-tengah segi emas Kuala Lumpur. 

Cubalah bayangkan jika menara Tabung Haji di Jalan Tun Razak, Ampang Kuala Lumpur yang ada sekarang tidak dibina kerana takutkan tohmahan pembangkang bersarban ketika zaman itu yang mengkritik kononnya Tabung Haji guna dana awam untuk bina bangunan?

Kini jika Menara Bumiputera tak dapat buat sekalipun di tapak TRX, sekurang-kurangnya ada juga unit hartanah yang besar dimiliki oleh sebuah GLC milik umat Islam di kawasan TRX itu...

Tetapi bila TH tarik balik pelaburan akibat hasad dan khianat bangsa sendiri, maka satu inci tanah pun milik umat Islam tiada di situ. 

Khabarnya syarikat pelaburan dari China, Singapura dan Indonesia yang dimiliki oleh bukan Islam mahu membeli aset yang ingin dijual oleh TH tersebut walaupun dengan harga mahal yang mana aset tersebut akan melonjak harga kepada RM2 bilion dalam tempoh 10 tahun! 

Sayang ...akhirnya bumi dipijak milik orang...akibat sengketa sesama lah kita.

Link berkaitan;

TABUNG HAJI: HILANGNYA ASET MELAYU-ISLAM DI TRX -1MDB AKIBAT DENGKI KHIANAT BANGSA SENDIRI...

Posted: 09 May 2015 06:47 AM PDT



KUALA LUMPUR 9 Mei - Tabung Haji (TH) memutuskan untuk menjual semula satu plot tanah di Tun Razak Exchange (TRX) yang dibeli daripada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) pada pertimbangan RM188.5 juta sebelum ini.

TH dijangka meraih keuntungan lebih RM5 juta daripada penjualan plot tanah itu seluas 1.56 ekar.

Pengerusi TH, Datuk Abdul Azeez Rahim, berkata setakat ini sudah ada tiga pihak sedia membeli tanah ini dan urusan jual beli tanah ini akan dilaksanakan TH minggu depan. 

Katanya, keputusan penjualan itu juga sudah diputuskan dan dipersetujui semua ahli Lembaga Pengarah TH.

"Kita pegang tanah ini sebulan saja dan kita sudah setuju untuk jual semula dengan sedikit keuntungan yang akan kita peroleh," katanya pada sidang media di Menara TH, pagi ini.

Tabung Haji akan menjual semula tanah itu secara baik bagi mendapatkan pulangan keuntungan demi kepentingan pendeposit.

Tanah asal tapak TRX milik 1MDB di segi tiga emas Kuala Lumpur yang dibeli dengan harga murah dan akan dibangunkan dengan prasarana moden sebagai mercu tanda moden yang bernilai tinggi.

"Dalam masa terdekat ini selepas dapat duit itu, kita akan minta CFO (Ketua Pegawai Kewangan) untuk membuat pengumuman pada sidang media yang duit dah masuk dalam akaun Tabung Haji... dah selesai," katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan kepada para pendeposit supaya tidak panik dengan mengeluarkan simpanan mereka di Tabung Haji.

"Simpanan makcik, pakcik... walau RM1 pun adalah dijamin oleh kerajaan buat pendeposit," katanya.

Projek TRX yang sedang rancak dibina cuba disabotaj kerana ia berkait rapat dengan 1MDB. TRX akan berperanan sebagai hub untuk pelabur asing menempatkan modal mereka di Asia Tenggara.  Bila dah siap adakah ia akan dijual dengan harga yang sama sebelum ia dimajukan pemaju? 

Azeez turut mengulangi pendirian Tabung Haji sebelum ini bahawa pembelian tanah bukan 'bail out' untuk 1MDB tetapi sebaliknya ia merupakan pelaburan yang mengambil kira kepatuhan syariah dan potensi pulangan keuntungan yang baik.

Beliau menambah, pulangan keuntungan itu akan memberi keutamaan untuk subsidi dan pengurusan haji dan agihan dividen kepada pendeposit.

Jelasnya, Tabung Haji membayar kadar pulangan dividen melebihi enam peratus dan tahun 2014 sahaja manakala pemberian bonus dan dividen 8.5 peratus.

"Kos untuk mengerjakan haji tahun ini adalah RM17,270 tetapi pendeposit hanya dikenakan caj RM9,980. Dan kita beri subsidi sebanyak 7,290 seorang.


"Dari mana kita hendak dapat subsidi ini? Sudah tentu daripada keuntungan menerusi perniagaan dan pelaburan yang dijalankan Tabung Haji," katanya.

Menurut Azeez, Tabung Haji mengagihkan dana mengikut alokasi aset yang diluluskan iaitu kira-kira 15 peratus yang diperuntukan untuk pelaburan hartanah.

"Pembelian tanah ini mengambil peluang sebagai sebuah institusi Islam yang memiliki aset di kawasan pembangunan TRX dengan unjuran keuntungan 27 peratus atau sembilan peratus setahun," katanya.


Sikap dengki rugikan bangsa sendiri

Puaskan...harta dan aset yang sepatutnya menjadi hak milik orang Melayu di tengah-tengah bandar habis terlepas begitu saja dek kerana fitnah bermaharajalela...

Dok asyik bising kononnya 'Dana Awam' yang disimpan oleh rakyat didalam akaun mereka di Tabung Haji tu disalahgunakan...

Kiranya, Tabung Haji tak boleh guna duit simpanan yang dibuat oleh mereka untuk membeli tanah tersebut. Walhal Tabung Haji dah buat penjelasan.

Lepas ni Tabung Haji juga tak boleh beli hartanah di mana-mana pun untuk menjana modal kerana ia akan guna dana awam. 

Sebaliknya Tabung Haji perlu duduk diam kumpul duit-duit pendeposit. Kalau nak buat projek menjana pendapatan syarikat perlu membuat referendum seluruh negara minta persetujuan undi majoriti rakyat dan semua keputusan perlu melalui panel rakyat di jalanan. 

Kalau boleh jual semua aset untuk dapat duit dan bagi subsidi pada rakyat kerana ia harta rakyat dan dana awam. 

Mungkin itu cara paling demokratik...ya baguskan cadangan itu kerana ia merakyatkan ekonomi negara.

Kalau ada aset dalam negara jangan beli, tengok jer kalau beli ia akan dianggap salahguna dana awam, dituduh kroni dan bail out.

Tapi kalau ada syarikat asing nak beli pulak jangan jual nanti dikatakan jual negara.

Tapi kalau mereka guna proksi syarikat dalam negara untuk dapatkan aset negara, maka ia boleh jual kerana ia strategi perniagaan.

Datum Jelatek: Orang Melayu dan Islam serta syarikat mereka jangan harap boleh miliki harta ditengah-tengah segi tiga emas Kuala Lumpur. 

Paranoid dan meroyan soal Dana Awam

Kenapa nak bising pasal 'Dana Awam' yang disalahgunakan untuk membeli aset dan meraih keuntungan, kenapa tak marah pada pihak Bank yang dah terang - terang gunakan duit orang Awam untuk tambah keuntungan mereka sendiri?

Umum mengetahui, sistem perbankan diseluruh dunia menggunakan duit simpanan yang dibuat oleh pengguna, yakni rakyat untuk menambah pelaburan dan mengembangkan perniagaan mereka .

Jadi, kenapa nak dipertikaikan pelaburan untuk membantu rakyat untuk jangka masa panjang? 

Kenapa kita boleh halalkan bank mempergunakan duit rakyat untuk beli aset dan menambah keuntungan?

Semuanya sebab isu pembelian tanah yang dibuat oleh Tabung Haji tu ada kaitan dengan 1MDB. Paranoid dan trauma sungguh mereka dengan 1MDB.

1MDB adalah entiti yang berkait rapat dengan usaha memakmurkan aset negara yang akan membawa keuntungan jangka panjang terutamanya kepada pemilikan aset kaum Melayu dan Bumiputera Islam di tengah-tengah bandar. 

Projek TRX adalah menggunakan nama Tun Razak Exchange...nama seorang pemimpin Melayu sememangnya nama seorang pemimpin UMNO yang anaknya kini menjadi Perdana Menteri 

Maka ia dianggap rasis dan perlu dihancurkan dengan apa cara sekalipun, hatta menggunakan proksi-proksi Melayu untuk hancurkan bangsanya sendiri.

Sememangnya ada pihak yang begitu dengki dan tak akan redha bila ada nama Melayu...

Puak pembangkang tau, isu 1MDB tu sahaja modal diorang untuk serang Kerajaan. Jadi, inilah masa untuk tunjukkan kehebatan mereka menjuarai isu rakyat. 

Dulu nak lelong Putrajaya...sekarang?

Macam dulu kes nak bina Putrajaya, KLCC, KLIA, Litar Sepang dulu...semuanya rugi, tidak menguntungkan, membazir dan meletakkan ekonomi Malaysia pada tahap bahaya kerana menggunakan dana awam, hingga ada yang hendak melelong Putrajaya jika mereka berkuasa. 

Tapi sekarang mereka berebut untuk tawan Putrajaya.    

Adakah dengan hanya RM188.5 juta dah boleh bail out 1MDB? Adakah syarikat Australia Lend Lease juga menyelewengkan wang rakyat negara itu untuk bail out 1MDB?

Lepas ni TH dah boleh menikmati keuntungan segera RM5 juta dan dapat kembali modal RM188.5 juta itu. 

Untung RM5 juta dalam masa sebulan pun tak pa kalau nak dibandingkan untung RM100 juta dalam tempoh beberapa tahun akan datang. Saham koperasi Kohilal pun tak mampu nak buat untung macam ni.

Mudahkan nak dapat duit ...DAP tak jeles ker?

Link berkaitan;

http://headbomb.blogspot.com/2015/05/bila-syarikat-melayu-islam-disabotaj.html


Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


HANYA PENCARUM BOLEH MENGAJARNYA (ISU TABUNG HAJI)

Posted: 09 May 2015 09:37 AM PDT

Saya adalah antara jutaan "majoriti yang diam" (the silent majority). Kebiasaannya, berdasarkan berita yang saya baca, saya hanya geleng kepala, mengucap dan menguatkan azam untuk memilih parti yang mengutamakan atau pentingkan rakyat apabila tiba masanya nanti. Bukannya mereka yang terlalu taksub dengan pemimpin. Pemimpin hanyalah manusia biasa, yang boleh dan wajar diganti dari semasa ke semasa.

Latarbelakang:

Tabung Haji (TH) adalah antara institusi kewangan yang penubuhannya tersangat unik di dunia. Tidak ada mana-mana entiti kewangan yang sedemikian. Niat asalnya, terima wang dari rakyat jelata, simpan, labur uruskannya sebaik mungkin dengan mematuhi tuntutan syariah. Tahniah dan syabas kepada pemimpin terdahulu yang berjiwa rakyat dan mempunyai visi yang sangat jauh dalam membantu merialisasikan impian warga kampung dan desa untuk menunaikan Rukun Islam yang kelima, iaitu menunaikan haji.

Kenapa saya bersuara:

TH telah melakukan kesilapan dengan melantik seorang pengerusi yang tidak berpengetahuan, tidak berkelayakan dari segi akademik mahupun pengalaman dalam bidang kewangan. Ramai lagi warga melayu asli yang lebih layak. Namun, saya seperti yang lain, hanya mengeluh dan menggeleng kepala apatah lagi pengerusi yang baru merayu di berikan peluang untuk menunjukkan kebolehannya. Pemilihan beliau terbukit silap berdasarkan kemelut pembelian tanah yang terbaru dari 1MDB. Namun beliau tidak harus dipersalahkan bersendirian. Di mana ahli lembaga pengarah yang lain? Yang terpelajar, yang berpengalaman, dimana mereka? Seperti yang di canangkan, sememangnya urusan pembelian ini "bersih" atas kertas. TH boleh melabur dalam bidang hartanah seperti mana kebiasannya. Persoalanya, 1MDB beli pada harga yang teramat rendah. 1MDB kini berdepan dengan masalah aliran tunai. Mana-mana ahli perniagaan yang mahir dan bijak akan cuba mendapatkan sesuatu pada harga yang terbaik. Harga yang dibayar untuk tanah yang dibeli bukanlah harga terbaik. 1MDB mempunyai terlalu banyak masalah dan terdapat kemungkinan untuk jatuh muflis. Tabung Haji sepatutnya tunggu sehingga 1MDB menjual asetnya pada harga lelong, lambat laun mereka terpaksa berbuat demikian, jika tidak dibantu oleh tangan-tangan ghaib. Kenapa tidak tunggu. Jika TH benar benar perlukan tanah tersebut kenapa tidak dibeli terus dari kerajaan. Tanah tersebut sedia wujud dan milik kerajaan sebelum ini. Bukankah TH wujud sebelum 1MDB lagi. Bukankah penaung TH Perdana menteri sendiri dimana terdapat wakil dari Jabatan Perdana Menteri selaku ahli lembaga pengarah?
Saya bersuara kali ini kerana berpendapat pengurusan TH telah berlaku tidak adil kepada pencarum. Duit yang disimpan oleh rakyat jelata yang 100% beragama Islam, yang dikumpul sen demi sen dengan menitiskan keringat dan darah, telah digunakan untuk tujuan yang mencurigakan. Pengurusan Tabung Haji mesti dihukum.

Hukum Pengurusan Tabung Haji:

Jika anda berfikir ada pihak yang akan menghukum Pengurusan TH, anda silap. Kita yang harus menghukum mereka. Saya dan anda. Bagaimana? Beraturlah. Jangan pegang sepanduk, jangan bersuara, jangan marah, jangan maki. Hanya bawa buku pelaburan. Pindahkan caruman anda ke institusi kewangan yang lain. Saya cadangkan Permodalan Nasional Berhad (PNB) atau mana-mana institusi kewangan yang menawarkan produk atau pelaburan yang mematuhi sistem perbankan Islam.

Ini harus berterusan sehingga pengerusi dan ahli lembaga pengarah yang terlibat meletak jawatan. Jika anda mengeluarkan semua wang anda, mereka tiada pillihan, selain daripada melepaskan jawatan mereka. Ini adalah hukuman kepada TH dan amaran kepada yang lain.

Kesimpulan:

Jika anda beragama Islam, mempunyai kesedaran bahawa wang yang disimpan oleh rakyat jelata di TH adalah untuk menunaikan tuntutan Islam. Bertindaklah. Bertindaklah menghukum mereka sekarang sebelum berbilion ringgit hilang. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Yang Benar,
Noor Mohamed. B Mohamed Haniba
BSc, MBA, ICSA (MAICSA:706746)
Bidor, Perak

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:31 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


“Kalau Najib mahu sokongan rakyat Sabah, jangan datang dengan tangan kosong”

Posted: 09 May 2015 07:04 PM PDT

"Kalau Najib mahu sokongan rakyat Sabah, jangan datang dengan tangan kosong"

chan foong hin
TAWAU, 10 MEI: Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke Sabah hari ini  tidak membawa sebarang makna jika kehadirannya dengan 'tangan kosong'.

Naib Pengerusi DAP Negeri Chan Foong Hin berkata, jika Najib mahu menarik semula sokongan dari ahli-ahli UMNO dan orang awam Sabah, beliau harus berani mengumumkan dan membangunkan negeri itu dengan pelbagai projek untuk kemudahan rakyat.

"Ia merupakan satu pembaziran jika acara mewah itu tidak membawa apa-apa sumbangan kepada rakyat Tawau secara khusus dan Sabah amnya yang berdepan masalah serta memerlukan bantuan kerajaan Persekutuan," katanya.

Foong Hin merujuk program Himpunan Solidariti oleh UMNO esok, dengan sasaran kehadiran 30,000 orang bagi menyatakan sokongan kepada Najib yang kini diserang bertubi-tubi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ujarnya, dengan keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Rompin dan Permatang Pauh serta kedudukan Najib yang makin tergugat, inilah masanya untuknyamenunaikan kemahuan rakyat Sabah bagi memperoleh sokongan.

"Majoriti undi BN berkurangan di Rompin dengan ketara sebanyak enam peratus, juga gagal merampas Permatang Pauh meskipun pembangkang berdepan saat-saat sukar kerana Anwar (Ibrahim) dihukum penjara dan isu hudud dibangkitkan PAS.

"Ini jelas merupakan panggilan untuk Najib bangun dari tidur dan melakukan lebih banyak perkara mempertahankan kedudukannya sebagai Pengerusi UMNO dan PM," ujarnya.

Chan turut mengariskan beberapa perkara yang wajib dilaksanakan Najib jika beliau mahu mendapatkan sokongan semula terutama dari rakyat Sabah.

"Projek-projek tersebut adalah seperti pembinaan lebuhraya pantai dari Kampung Titingan ke Tinagat, mempercepatkan rancangan projek tebatan banjir, mempercepat projek empangan air di Cinta Mata, membina loji tenaga baru dan menaik taraf sambungan internet di Tawau.

"Beliau juga perlu membina loji pengurusan sisa pepejal baru di Tawau, meningkatkan bilangan polis di Tawau, menaik taraf kemudahan hospital termasuk tempat letak kereta dan menambah kakitangan perubatan.

"Pemimpin-pemimpin UMNO Sabah juga perlu bijak menggunakan peluang ini, seperti kata Najib sebelum ini 'You help me, i help you'," sindir ADUN Sri Tanjong itu.

Antara projek pembangunan lain dicadangkan beliau adalah seperti pembinaan tempat letak kereta bertingkat baru di sebelah Pasar Tanjong, Pusat Transformasi Bandar (UTC) serta menaik taraf kemudahan Pelabuhan Tawau.

Chan berharap pengerusi penganjur perhimpunan solidariti tersebut, Datuk Seri Ghapur Salleh mengajukan semua permintaan ini kepada Najib, demi rakyat Sabah. – Roketkini.com


Najib Makin Dijauhi, Benarkah Perancangan Sedang Berlaku Di Milan, Italy?

Posted: 09 May 2015 06:57 PM PDT

shahbudin hussin


Minggu ini Najib Razak mempunyai dua aturcara khusus berjumpa dengan pemimpin UMNO yang dipercayai untuk menjelaskan perkembangan politik semasa sambil menagih sokongan daripada mereka.

Pada hari Ahad beliau akan berada di Tawau Sabah di mana dilaporkan antara 20 hingga 30 ribu orang bakal menyambutnya secara besar-besaran di sana. Tetapi Naib Presiden UMNO, Shafie Apdal yang sebelum ini bersuara agak berbeza dengan mahukan isu 1MDB ditangani secara serius bagi mengembalikan keyakinan rakyat, tidak akan hadir dalam majlis tersebut.

Beliau sebaliknya sudah pun berlepas ke Mekah untuk menunaikan umrah bersama keluarganya pada Jumaat lalu. 

Kenapa Shafie tiba-tiba mahu ke Mekah di ketika Najib mahu turun ke Sabah? Tidak bolehkah pemergian menunaikan umrah dilewatkan barang sehari dua selepas perjumpaan dengan Perdana Menteri?

Pada hari Isnin ini pula, Najib akan bertemu sekali lagi dengan Ketua-Ketua UMNO Bahagian di Putrajaya, juga dipercayai untuk menjelaskan pelbagai isu semasa kepada mereka. Ini adalah perjumpaan kali kedua antara Najib dengan Ketua-Ketua UMNO Bahagian sejak berlakunya serangan dan kritikan daripada Tun Mahathir Mohamad terhadapnya.

Selain Shafie yang pasti tidak hadir dalam perjumpaan itu, Muhyiddin Yassin yang kini berada di Milan, Italy juga tentunya tidak hadir sama. Dalam pertemuan kali pertama Najib dengan Ketua-Ketua UMNO Bahagian di PWTC pada Mac lalu, Muhyiddin dan Shafie juga adalah antara yang tidak menghadirinya.

Semalam, nun jauh dari Milan, Timbalan Perdana Menteri berkata, isu 1MDB adalah sebab utama BN gagal dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh, baru-baru ini.

Katanya, rakyat ingin tahu mengenai perkara itu tetapi beliau sendiri tidak tahu untuk menjelaskannya ketika berkempen.

Bersama-sama Muhyiddin berada di Milan  sekarang ini ialah Mustapha Mohamad, Nazri Aziz serta beberapa Ahli Parlimen kerana menghadiri program rasmi anjuran Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan.

Adakah di Milan ketika ini sedang berlaku perbincangan mengenai perkembangan dan masa depan politik negara?

Dalam pada itu, selain Shafie, seorang lagi Naib Presiden UMNO iaitu Hishammuddin juga mulai berbeza dengan mengeluarkan kenyataan yang agak keras apabila meminta selain audit yang sedang dijalankan dipercepatkan, turut mahukan audit bebas antarabangsa dilakukan terhadap 1MDB bagi merungkai segala persoalan yang bermain di fikiran rakyat ketika ini.

Ini secara langsung menunjukkan ketika ini Muhyiddin, Shafie dan Hishammuddin hampir selari dalam pandangan dan seolah-olah tidak mahu menunggu lagi laporan audit oleh Jabatan Audit Negara sebagaimana yang diumumkan oleh Najib sebelum ini.

Mereka lebih mahukan Najib tampil sendiri tampil menjawab dan menjelaskannya kepada rakyat berbagai isu meragukan mengenai 1MDB itu.

Di waktu yang sama, selepas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mengeluarkan kenyataan yang mempersoalkan pelbagai perkara yang membimbangkan rakyat dalam urusniaga antara 1MDB dengan Tabung Haji, susulannya kemudian satu demi satu beberapa Pemuda Negeri pula menuntut Najib dan kerajaan agar segera tampil menjawab dan menjelaskan mengenai syarikat pelaburan yang bermasalah itu.

Jika sebelum ini, hanya Tun Mahathir Mohamad yang tidak henti-henti melontarkan persoalan dan mahukan jawapan daripada Najib mengensi 1MDB, kini Pemuda UMNO nyata lebih lantang menuntut perkara yang sama.

Mereka juga mengakui 1MDB adalah beban kepada parti dan kerajaan ketika ini sehingga kesan penolakan daripada generasi muda dapat dirasai ketika kempen di Permatang Pauh, baru-baru ini.

Sekaligus, memberi makna julangan Pemuda UMNO kepada Najib sebelum ini sudah tidak bermakna apa-apa lagi.

Dengan semakin ramai pemimpin kanan UMNO mulai  mempersoal dan menjauhi Najib, kehadirannya di Sabah dan perjumpaan pusingan kedua dengan Ketua-Ketua Bahagian kali ini mungkin tidak lagi seceria dan semeriah seperti selalu.

Najib  kini lebih dinanti bila mahu pergi berbanding perlunya dipertahankan lagi. (SH 10/05/2015)

Muhyiddin, Mustapha dan Nazri ketika di Milan, Italy...

Penduduk dakwa Muhyiddin mungkir janji bina rumah

Posted: 09 May 2015 06:22 PM PDT

Penduduk dakwa Muhyiddin mungkir janji bina rumah
 
Penduduk dakwa Muhyiddin mungkir janji bina rumah

Penduduk dakwa Muhyiddin mungkir janji bina rumah

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin didakwa memungkiri janjinya untuk membina 250 unit rumah kos sederhana di Kampung Permatang Tok Subuh di Pulau Pinang.

Pendedahan itu dibuat seorang wakil penduduk kampung itu kepada orang ramai di tapak expo Seberang Jaya.

"Muhyidin mungkiri janji, pada Jun 2012 dihadapan 6000 orang dari pelbagai NGO dia berjanji nak bina rumah itu.

"Tapi sampai sekarang satu pun tak dibina," jelas Hamidah binti Che Embi 47 tahun.

Janji itu jelasnya dibuat Muhyiddin bagi penyelesaian isu pengambialihan tanah yang didiami penduduk kampung tersebut.
"kita bukan mahu rumah besar sebagai ganti tetapi cukuplah ada tempat tinggal," tegasnya yang mendakwa penduduk boleh berkompromi jika tuntutan mereka dipersetujui.

Malah apa yang lebih menyedihkan jelas Hamidah lagi, usahanya pada Ahad lalu untuk berjumpa dengan pemimpin kerajaan bagi menyerahkan tuntutan mereka turut dihalang.

"Saya pergi nak minta penjelasan dan serah tuntutan kami, tetapi kami dihalang pegawai bertugas malah kami turut diherdik.
"Jika begini sikap mereka bagaimana kami mahu percaya janji dan terus bergantung kepada kerajaan yang seperti itu.
"Sebab itu saya sangat berharap pada Pilihanraya Kecil nanti Kak Wan akan menang, saya yakin beliau boleh turut bantu suarakan masalah kami di Parlimen nanti walaupun dalam kawasan Parlimen berlainan," jelasnya yang turut menyokong calon pakatan rakyat itu.

UmnoBN ketika berkempen di Permatang Pauh sekali lagi memancing pengundi dengan menabur janji untuk membina rumah-rumah murah.

“Kezaliman ke atas Anwar cerminan ketidakadilan sistem” (Bahagian 2)

Posted: 09 May 2015 06:16 PM PDT

"Kezaliman ke atas Anwar cerminan ketidakadilan sistem" (Bahagian 2)

nuha_utama2
Nurul Nuha, 31, pengerusi dan jurucakap kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' (March To Freedom)' menegaskan, insiden yang menimpa Anwar adalah akibat daripada sebuah sistem yang korup dan menindas.
Gerakan Reformasi, ujarnya, yang kini memasuki fasa kedua bukan sekadar mengembalikan hak individu, atau secara khususnya batang tubuh Anwar Ibrahim sendiri, tetapi sebuah perjuangan bersama rakyat demi Malaysia yang lebih baik.
Sedar bahawa perjalanan itu tidak singkat, anak keempat Ketua Umum PKR ini sentiasa positif dalam gerak kerja kempen, dan sedar bahawa generasi dan pemimpin muda hari adalah mata rantai perjuangan.
Ikuti bahagian akhir temubual eksklusif Roketkini.com bersama Nurul Nuha Anwar.
Wawancara bahagian pertama: "Nurul Nuha dan kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' 
nuha_utamaDatuk Seri Anwar Ibrahim adalah ikon. Namun, gaya dan citarasa politik sekarang berbeza. Apa pandangan yang meminta saudari dan keluarga untuk melupakan masa lampau dan maju ke depan. Seperti ada permintaan untuk 'move on' dari politik ikon dan tokoh semata-mata?

Kalau bapa saya bukan ancaman, dia tidak berada di dalam penjara. Rejim sedia ada ingin mempertahankan sistem (sedia ada). Itu yang mereka takut. Itu sebabnya Anwar ditahan. Anwar adalah kira-kira antara orang yang memainkan peranan.
Ya, saya rasa politik Malaysia telah bergerak ke arah itu. Kita memang memiliki lebih ramai Ahli Parlimen, ADUN dan pemimpin muda yang berjuang bagi menjadikan Malaysia lebih baik.

Sebelum ini Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Nurul Izzah menerajui kempen pembebasan Anwar. Namun, saudari pula kini menjadi sorotan media. Macam mana keadaan keluarga saudari sendiri sebelum dan selepas pemenjaraan saudara Anwar?


Saya ada ibu dan kakak yang memberi tunjuk ajar. Saya pernah lihat bagaimana mereka dahulu apabila mula-mula menguruskan kempen, dan saya turut menolong ibu saya dan Nurul Izzah.
Sekarang pula, saya bersama-sama mereka berceramah dan sebagainya. Memang ada kelainan. Sebelum ini saya pernah bersama dalam satu program dengan saudara Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng. Mereka juga pernah berada di tempat (dalam keadaan) itu.

Kami terharu. Keluarga kami terharu. Mereka bukan sahaja memberikan sokongan padu, tetapi betul-betul prihatin terhadap bapa saya. Kamu kena yakin kepada diri kamu. Agenda reformasi perlu diteruskan.
Suasananya sangat emosional. Lebih-lebih lagi dalam keadaan apabila bapa kita ditahan untuk kali kedua. Dan sebenarnya bukan kali kedua, tetapi kali kelima. Keadaan tubuh badan beliau tidak berapa baik. Anak-anak saya juga ada bertanyakan tentangnya.

Kami akan terus berjuang seperti mana dia mahu saya dan anda bersama dan berjuang. Visinya adalah untuk Malaysia yang lebih baik. Kita percaya kepada perubahan, kerana apa yang dilakukan adalah demi masa depan kamu dan saya, untuk masa depan anak-anak kita semua.

Saya bawa keluarga bersama-sama. Saya adalah 'primary caretaker' kerana saya adalah seorang ibu. Saya tak boleh tinggalkan mereka dan pilihan terbaik adalah untuk mereka turut serta. Saya masih baharu lagi dalam kempen. Saya harap orang ramai boleh faham.

nuha_3Namun saudari nampak tenang. Apakah kerana pengalaman sekian lama keluarga diasak, justeru itu menjadikan keluarga saudari dilihat bersemangat dan kental?

Masih ada kelam kabut. Namun saya rasa pengalaman memang banyak membantu. Tetapi semangat dan kekentalan perjuangan kami tidak boleh dibandingkan dengan semangat ayah saya. Kami berterima kasih atas sokongan dan doa dari semua pihak yang membantu keluarga.

Difahamkan, Datuk Seri Dr Wan Azizah telah melawat Anwar di penjara. Bagaimana keadaan beliau? Apa yang boleh kita kongsikan bersama pembaca Roketkini?

Saya sendiri tak dapat berjumpa, dan (keluarga) hanya dapat berjumpa beliau sekali dalam sebulan. Sudah banyak kali keluarga kami memohon untuk dibenarkan perjumpaan lebih sekali setiap bulan. Ini kerana keadaan tubuhnya yang sakit. Dalam Akta Penjara sebenarnya dibolehkan lebih dari sekali (perjumpaan) dengan tahanan yang sakit.

Kami sudah memohon untuk kali yang keempat, namun masih ditolak. Kami akan terus memohon. (Buat masa ini) hanya peguam kami yang boleh (bertemu), (manakala kami) hanya berutus surat atau menghantar gambar melalui peguam.
nuha_2Bagaimana keadaan dalam penjara. Misalnya kualiti makanan, tempat tidur, tempat ibadat dan lain-lain?

YB Sivarasa (juga peguam) sudah berjumpa dengan Anwar. Keadaan penjara amat teruk. Penjara hanya membenarkan penggunaan tilam setebal dua inci. Walaupun buku boleh dibawa, namun macam mana hendak membaca? Tiada kerusi dan meja.

Anwar tidur di bawah, iaitu (tilam) di atas lantai. Anwar berada dalam sel yang disediakan hanya tandas cangkung, dan tandas itu berada dalam sel yang sama. Sistem peredaran udara terhad. Tandas pula tidak ditutup dan beliau diawasi 24 jam. Ini satu penghinaan.

Yang kami dapat tahu daripada peguam adalah, keadaan badannya semakin susut. Memang (bahagian) belakang dia sakit. Semua orang tahu bekas Ketua Polis Negara (Tan Sri Rahim Noor) sebelum ini menumbuknya, ketika Anwar diikat tangan dan ditutup mata. Tetapi Anwar tetap bersemangat.

Bukankah setiap tahanan yang sakit mempunyai hak untuk mendapatkan rawatan?

Ya, memang ada, tetapi permohonannya ditolak. Mungkin kali ini mereka mahukan rekod daripada hospital. Kami sudah kemukakan. Daripada hari pertama (sehingga hari wawancara dibuat) masih belum dapat ke hospital. Kami harap peguam dapat tekankan isu ini – daripada isu rawatan dan haknya untuk mendapat tempat tinggal yang selesa.

nuha_4Ada kritikan menyatakan bahawa isu ini dibangkitkan hanya apabila dikenakan ke atas Anwar. Bukankah keadaan ini wajar kepada semua tahanan. Sedangkan difahamkan keadaan di semua penjara teruk sama sekali. Kenapa khusus kepada Anwar?

Saya tak rasa semua tahanan perlu diperhatikan 24 jam. Saya rasa jika ada orang yang tak mampu untuk menggunakan tandas cangkung, misalnya, maka Jabatan Penjara perlu lakukan sesuatu. Namun, tidak semua peraturan ini dipatuhi oleh Jabatan Penjara.

Ini bukannya tentang kenapa isu tersebut dibangkitkan hanya hanya kerana seseorang tahanan sahaja. Tetapi Anwar berada dalam keadaan tertentu yang membuatkan, misalnya beliau tidak boleh tidur atas tilam setebal dua inci, dan beliau memerlukan rawatan bukan sahaja kerana sakit belakang, tetapi 'andoscopic surgery' – kerana apa yang dilakukan oleh Rahim Noor terhadapnya sebelum ini.

Kami tak meminta keistimewaan. Tetapi keadaan kesihatannya memerlukan pemerhatian.
Kalau ada tahanan yang mengalami keadaan sedemikian, tolong maklumkan kepada kami. Jika ada juga mana-mana keluarga yang tahu ahli keluarga mereka yang kini dalam tahanan (dan dilayan) secara tidak adil, kami boleh bangkitkan isu ini. Saya menggalakkan mereka memaklumkan kepada kami dan sertai kami (dalam perjuangan).

Perjuangan keluarga saudari bermula semenjak saudari sendiri masih kecil. Apa lagi pengorbanan yang saudari lakukan?

Keluarga kami hanya menampilkan sebuah keadaan dari keseluruhan insiden ketidakadilan. Dan keadaan keluarga kami tidak sama seperti keluarga orang lain. Yang sama adalah, kami saling menyayangi antara satu sama lain.

nuha_lastIni bukannya tentang 'apa yang kamu buat, maka itu yang kamu dapat'. Tidak! Tetapi, kamu telah ambil bapa kami, dan lagi, dan lagi… Maka inilah masanya kami untuk meneruskan perjuangan melawan ketidakadilan.

Terakhir. Apa yang kamu paling rindu tentang bapa kamu sekarang ini?

– (Sebak) Kami sangat rindukan dia. Untuk saya, saya paling rindukan caranya ketawa. – Roketkini.com


Nurul Nuha dan kempen ‘Berarak Untuk Kebebasan’ (Bahagian 1)

Posted: 09 May 2015 06:13 PM PDT

Nurul Nuha dan kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' (Bahagian 1)

IMG_8559
Nurul Nuha, 31, anak kedua Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menyangka mimpi ngeri berulang sekali lagi menimpa keluarganya akibat rekayasa dan pertuduhan fitnah.
Namun, ibu kepada dua anak ini menegaskan, pemenjaraan lima tahun ke atas Anwar seperti yang diputuskan Mahkamah Persekutuan tanggal 10 Februari lalu tidak lain adalah kerana kelantangan bapanya menentang ketidakadilan, salahguna kuasa, rasuah dan penindasan pemerintah UMNO-BN.
Justeru itu, graduan Ijazah Teknologi Seni dan Tampak dari Universiti Georgemason, Amerika Syarikat ini berkata, adalah menjadi tanggungjawabnya sebagai anak bagi mengepalai kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' (March To Freedom)' bagi menuntut pembebasan bapanya.
Ikuti temubual eksklusif Roketkini.com bersama Nurul Nuha Anwar yang dibuat 5 Mac lalu.

IMG_8696Bagaimana reaksi orang ramai sepanjang hampir sebulan kempen 'Berarak Untuk Kebebasan'?

Alhamdulillah. Reaksi penyokong dari dalam dan luar negara amat-amat menggalakkan. Setakat ini kita mendengar begitu banyak kritikan mengenai kes Anwar dari pemimpin di luar negara termasuk dari United Kingdom, Australia, Jerman. Ini kerana Anwar memiliki pengaruh, manakala hukuman ke atasnya jelas mengenepikan sistem keadilan.

Kami juga telah bertemu dengan Duta dari pelbagai negara. Mereka prihatin dengan kes Anwar. Beliau telah disifatkan sebagai tahanan politik. Malah, negara-negara Kesatuan Eropah (EU) turut membincangkan kes ini. Kami juga akan akan adakan perjumpaan dengan mereka. Kakak, Nurul Izzah, banyak mengendalikan pertemuan.
Dari segi sokongan di luar negara, memang tak pernah sedikit. Malah di ruang media sosial semakin meningkat.

Ada yang menyatakan bahawa kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' hanya semata-mata kerana isu Anwar. Apa pandangan saudari?

Tak dinafikan bahawa tuntutan lain turut penting. Sistem (pentadbiran) di Malaysia semakin menekan dan hal berkenaan peminggiran sistem keadilan menjadi isu besar di Malaysia. Kehakiman (yang pincang), penggunaan Akta Hasutan (dilakukan) hanya kerana rakyat menyuarakan rasa tidak puas hati mereka.
Anwar, memperjuangkan hak kita sebagai rakyat. Akibatnya, dia dihumban ke dalam penjara oleh rejim. Saya pasti rakyat sudah tahu perkara ini. (Sebab itu) apa yang dikatakan oleh mereka – bahawa kempen ini melangkaui isu Anwar (semata-mata).

Agenda Reformasi mesti diteruskan. Mereka (orang ramai) bukannya hendak mengenepikan kes Anwar. Kita jangan lupa bahawa 52 peratus undi popular menyokong kita (Pakatan Rakyat).

Kempen yang digerakkan sudah tentu mencukai masa dan ruang bersama keluarga. Adakah saudari tidak terasa penat? Bagaimana dengan anak-anak dan suami?

Penat tak mengapa. Sebab, bukannya kita yang berada dalam penjara. Saya ada dua anak kecil. Semalam, saya keluar tak lama. Anak saya Sulaiman berkata "Sulaiman takut nanti ada orang nak ambil Mama" (Saya tanya) "Siapa nak ambil Mama? "Orang yang nak ambil Atuk" Saya rasa sedih juga. Anak saya berumur setahun dan tiga tahun.
IMG_8668 (1)Ya, rasa sedih memang ada. Ini tak boleh dinafikan. Kerana ini kali kedua ayah kami ditahan sebagai tahanan politik. Kami sentiasa berazam untuk sentiasa menguatkan diri. Kena berdoa dan berusaha untuk memperjuangkan pembebasan ayah. Perjuangan ini bukan hanya untuk ayah saya – tetapi perjuangan untuk pembebasan.

Suami sangat menyokong. Dia juga ikut program bersama. Keluarga kami memang memberi galakan yang teguh dan padu. Saya seorang ibu dan ada dua anak. Saya sayang pada anak. Sebab itu saya memahami bagaimana sayangnya ibu-bapa saya kepada kami.

Anwar dipenjara pada 1999. Anwar dipenjara lagi pada 2015. Suasana sudah tentu berbeza. Namun, kali ini saudari menerajui kempen pembebasan.

Ayah saya adalah tahanan politik. Apa yang kami tak tahu pada masa itu. Sebab semuanya masih muda. Kakak, Nurul Izzah, ketika itu berusia 18 tahun. Dia telah lakukan banyak perkara dan membela keluarga. Kami kena buat. Ini bukan sahaja peranan saya, tetapi seluruh keluarga saya. Apa yang saya lakukan juga adalah bagi pihak keluarga.

Saya rasa orang kena faham. Kami ada sokongan berterusan untuk 17 tahun. Bukan sahaja sokongan dalam bentuk (kehadiran) fizikal, tetapi juga sokongan dalam bentuk kempen media sosial di twitter FB dan lain-lain.

Minggu lalu permohonan pengampunan ke atas Anwar dibuat kepada Yang Dipertuan Agong. Ada yang tidak bersetuju dengan langkah ini kerana cenderung dilihat sebagai pengakuan bersalah. Siapa mencadangkan tindakan ini?

Kami berbincang dan keputusan ini dari keluarga sendiri. Sudah tentu perbincangan ada. Kami membuat penelitian (berkenaan tindakan mohon pengampunan) Ini bukan pengakuan bersalah. Tetapi dalam petisyen itu adalah berdasarkan Artikel 42. Dalam petisyen mengatakan bahawa ayah kami tak bersalah, sebaliknya (beliau dipenjarakan) akibat sistem kehakiman yang pincang.

Difahamkan, kempen petisyen pembebasan Anwa secara dalam talian turut dilancarkan. Apa perkembangan terkini?

Sekarang sasaran kami hendak mencecah 100,000 tandatangan. Kami ada beberapa petisyen, termasuk kepada White House, AS. Beberapa (petisyen) lagi akan dilancarkan. Saya baru dimaklumkan oleh YB Sivarasa Rasiah (Ahli Parlimen Subang) bahawa sesiapa sahaja rakyat Malaysia boleh menulis petisyen dan menyerahkannya kepada Yang Dipertuan Agong.

Katakanlah, kerusi parlimen Permatang Pauh akan dikosongkan. Justeru itu pilihanraya kecil terpaksa dibuat. Dilaporkan oleh beberapa media yang menjangkakan bahawa saudari akan bertanding di kerusi tersebut.

Buat masa ini pengosongan kerusi Parlimen tidak ada lagi. Kerusi P44 Permatang Pauh masih lagi kekal dipegang oleh Anwar. Fokus kami terlebih dahulu adalah kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' (March 2 Freedom)

Parti ada keputusan sendiri dan mempunyai sekretariatnya sendiri. Pakatan Rakyat melakukan kerja yang bagus. Pemimpin bercakap, menyatakan keprihatinan. Mereka turut anjurkan program.
Pakatan Rakyat ada ramai pemimpin muda. Namun, saya rasa lebih penting sekarang ini fokus kepada perjuangan membebaskan ayah saya.

Selain kempen melalui kempen tandatangan, petisyen dan sebagainya, sebagai penyelaras kempen 'Berarak Untuk Kebebasan' (March 2 Freedom), apa rancangan saudari?

Kami ada rancangan tertentu untuk ke beberapa negeri dan negara. Tetapi tidak akan dimaklumkan dahulu. Ini kerana sebelum ini telah beberapa kali disabotaj. Baru-baru ini emel Nurul Izzah digodam oleh cybertrooper. 'Mereka' mula bertindak. Jadi kali ini kami lebih matang. Dan kami tahu (ada) rancangan jahat. Hal sabotaj itu kami dah pandai sedikit berdasarkan program yang dibuat dulu.

Berarak untuk kebebasan (March To Freedom) adalah inisiatif keluarga. Contohnya, saya berjumpa dan turun padang bertemu penyokong. Manakala Ehsan di New York. Sebelum ini adik saya Nuru Iman menjelajah hampir ke seluruh Johor.

Baru-baru ini turut diadakan forum di Columbia University untuk menekankan isu Anwar dan beberapa masalah lain yang berlaku di Malaysia. Ayah kami telah ditahan dua kali. Kami takkan duduk sahaja.
Kami telah memikirkan sebarang kemungkinan dan kami memiliki keyakinan. Dalam perjuangan perlu ada keyakinan.

IMG_8604Saban minggu anak muda, aktivis NGO, dan mahasiswa menganjurkan himpunan #KitaLawan di Kuala Lumpur. Apakah ini sebahagian dari stategi kempen 'Berarak Untuk kebebasan (March To Freedom)?

(Isu) Anwar Ibrahim (hanya) sebagai pencetus. Tetapi ada hal lain yang perlu diangkat. Saya antara termasuk generasi baru yang memberi sokongan padu kepada usaha orang-orang muda.
Anak-anak muda lebih idealistik. Mereka ada rancangan yang menyeluruh. Mereka lebih arif serta tersusun. Mereka berbincang apa yang harus dilakukan. Menakjubkan.

Mereka juga ada banyak masalah sukar yang perlu ditempuhi. Antaranya, isu kesukaran mendapat pekerjaan. 25 peratus graduan sukar mendapat pekerjaan dalam masa dua tahun selepas tamat pengajian.
Manakala yang sudah bekerja, sukar membeli rumah kerana mahal. Isu-isu seperti ini yang mesti diketengahkan. Ini yang membuat anak muda tertekan.

Sebagai contoh kes Fahmi Zainol yang digantung dua semester hanya kerana menganjurkan himpunan 'Dari UM Ke Penjara'. Selain itu kes Adam Adli, dan penangkapan Nik Nazmi. Manakala polis menakut-nakutkan dan mengancam. Ini amat tidak boleh diterima.

Anak-anak muda adalah harapan Malaysia. Pendidikan penting. Kerajaan takut kepada rakyat yang terpelajar.
(Bersambung ke bahagian kedua)

Adakah pertemuan Najib dengan pemimpin Umno Isnin nanti berakhir dengan ledakan politik?

Posted: 09 May 2015 06:05 PM PDT

Adakah pertemuan Najib dengan pemimpin Umno Isnin nanti berakhir dengan ledakan politik?

muhyiddin_mahathir_najib
Kedudukan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno tidak pernah kelihatan begitu goyah dan genting sepertimana sekarang ini, dan persoalan yang berada di hujung lidah ramai pihak ialah sama ada mampukah Najib meleraikan skandal bailout 1MDB-Tabung Haji dalam masa 48 jam lagi, atau adakah pertemuan beliau dengan pemimpin bahagian Umno hari Isnin nanti bakal berakhir dengan ledakan politik.

Najib terdesak dalam skandal RM42 bilion 1MDB sehingga sanggup meluluskan operasi mendapatkan dana Tabung Haji telah membawa kepada kita sebuah persembahan politik di mana sang Perdana Menteri kini terhimpit antara serangan mantan Perdana Menteri Tun Mahathir serta Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mahathir mendesak supaya perjanjian bailout antara Lembaga Tabung Haji dan 1MDB dibatalkan segera, sementara Muhyiddin pula memberi amaran dari Milan, bahawa skandal 1MDB akan meletup di muka Umno!

Muhyiddin mengakui bahawa 1MDB yang sarat hutang merupakan faktor terbesar kekalahan Barisan Nasional di pilihanraya kecil Permatang Pauh memandangkan beliau sendiri tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan skandal tersebut ketika berkempen kerana, "Saya sendiri pun tak tahu apa nak cakap".

Beliau berkata: "Rakyat mahu tahu, bukan sahaja Tun Dr Mahathir Mohamad. Rakyat mahu tahu mengapa tidak ada seorang pun didakwa, mengapa lembaga 1MDB tidak dipecat, dan status CEO serta perdana menteri sebagai penasihat."

Malah sebenarnya jika skandal bailout 1MDB-Tabung Haji ini didedahkan lebih awal, BN bukan sahaja akan tewas dengan majoriti yang lebih besar di PRK Permatang Pauh, malah ia boleh sahaja tewas di kubu kuatnya di Rompin.

Bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Talib telah melontarkan soalan yang baik tentang sama ada dokumen bailout 1MDB-Tabung Haji tertakluk rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA), dan siapa yang menyatakan ia rahsia, sambil merujuk kepada kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar bahawa siasatan akan mempertimbang menggunakan OSA terhadap pihak yang membocorkan urusniaga berkenaan.

Adakah Ketua Polis Negara seterusnya akan berkata bahawa semua dokumen berhubung skandal RM42 bilion 1MDB turut dilindungi OSA?

Kredibiliti dan integriti polis akan terus dilanyak di bawah Ketua Polis Negara sekarang sekiranya pihak polis dilihat cuba melindungi dalang skandal RM42 bilion 1MDB dan tidak berpihak kepada orang ramai dan juga kepentingan negara.


AMBIK LAH NIK AMAR.....RASANYA PEJUANG RAKYAT TAK KISAH SANGAT KOTTTTTT

Posted: 09 May 2015 04:47 PM PDT

 Ha..ha.. tak habis habis lagi dok ratib  nak ulamak ulamak...ambik lah semua pun..bagi pejuang ianya tetap pejuang..malah tak ada jawatan sekali pun rasanya mereka mereka akan tetap menjalankan tanggungjawab mereka ke padang bersama rakyat menentang regim yang zalim.Contoh Mat Sabu, tak ada jawatan ADUN atau MP, sama saja...orang lebih hormat dan teteap di puji.....Tapi orang akan menilai juga siapa yang hanya dok melalak dalam FB dan tak ambik pot hal rakyat....ini semestinya akan berlaku...tak percaya lihat ..masa akan menentukan...Dan ingat..kerja dan bergelar ulamak ini bukan sesuatu yang mudah....

Tinggal lagi berapa ramai yang akan berpaling akibat menyampah kerana tamak kuasa. Sayang PAS  yang dahulunya boleh menambahkan penyokong bukan Islam kini akan menjadi terpencil jika usaha ini berterusan tanpa penerangan yang jelas kepada bukan Islam.

Jawatan tertinggi PAS perlu dalam kalangan ulama, kata Mohd Amar
Published: 10  May 2015 9:42 PM

Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata ahli PAS seharusnya memilih kumpulan ulama untuk memimpin supaya parti itu tidak terpesong daripada perjuangan asalnya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Mei, 2015

Dua jawatan tertinggi dalam PAS perlu disandang mereka dari dalam kalangan ulama, kata Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
Timbalan Menteri Besar Kelantan itu berkata ahli parti seharusnya memilih kumpulan ulama untuk memimpin supaya PAS tidak terpesong daripada perjuangan asalnya. 
"Padangan saya mudah sahaja, apabila berlaku apa-apa kepada orang nombor 1 (Presiden) maka automatik orang nombor 2 (Timbalan Presiden) akan ambil tempat dia.
"Jadi orang nombor 1 dan 2 ini perlu dari kalangan ulama, ia mudahkan proses penggantian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Pemuda PAS Kelantan di Kota Baru, hari ini.
Sementara itu, Mohd Amar berkata beliau belum membuat keputusan sama ada akan bertanding jawatan timbalan presiden atau naib presiden pada Muktamar PAS ke-61, Jun ini.
Mohd Amar kini menerima 3 pencalonan bagi jawatan timbalan presiden dan ini memungkinkan pertandingan tiga penjuru antara Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (94 pencalonan) dan penyandang jawatan tersebut, Mohamad Sabu (8 pencalonan). – Bernama, 9 Mei, 2015.

RAMALAN RAFIZI 2 BULAN DULU MENJADI KENYATAAN

Posted: 09 May 2015 03:25 AM PDT

20 hrs · Edited · 
 
 
 
 
Dipetik dari FB Rafizi Ramli
 
Tak sampai dua bulan saya bagi amaran di Parlimen jangan sentuh Tabung Haji, selepas meroyan di Parlimen mereka pakai juga duit Tabung Haji. Sebenarnya perkara ini boleh dihentikan dengan mudah - PTG WP tolak permohonan pindahmilik, 1MDB kena kembalikan dana seperti kenyataan saya dibawah.
 
 Kita akan mulakan kempen, mohon viralkan! DATO' SERI NAJIB ADA KUASA HENTIKAN PEMBELIAN TANAH 1MDB OLEH TABUNG HAJI, PULANGKAN WANG TABUNG HAJI
 
Pembelian tanah 1.56 ekar oleh Lembaga Urusan Tabung Haji (atau "TH") dari 1MDB yang melibatkan pembayaran RM188.5 juta wang pendeposit TH kepada 1MDB akan selama-lamanya dilihat sebagai usaha menyelamatkan ("bail-out") 1MDB. Tanah itu pula dilaporkan dibeli pada harga yang cukup murah oleh 1MDB dari Kerajaan Persekutuan iaitu pada harga RM74.20 satu kaki persegi dan dijual pada harga berkali-kali ganda mahalnya (iaitu pada harga RM2,779 satu kaki persegi) kepada Tabung Haji.
 
Lebih mencurigakan, nilai jualan RM188.5 juta itu lebih kurang serupa dengan nilai pembayaran faedah pinjaman yang perlu dilunaskan oleh 1MDB bagi hutang-hutangnya. Mengikut laporan akhbar perniagaan The Edge, 1MDB perlu membayar faedah pinjaman sebanyak USD52.5 juta (bersamaan RM188.5 juta) minggu depan.Apakah penggunaan duit pendeposit Tabung Haji ini adalah bertujuan untuk membantu 1MDB membayar faedah pinjamannya?Keadaan ini hampir sama dengan tindakan Kerajaan Persekutuan menyuntik RM950 juta ke dalam 1MDB pada pertengahan Mac lalu iaitu pada tarikh yang hampir sama dengan tarikh bayar faedah hutang 1MDB.
 
Saya tidak menafikan bahawa tanah 1.56 ekar yang dibeli itu berpotensi untuk dimajukan. Namun, tanah itu pada asalnya adalah tanah milik Kerajaan Persekutuan dan tidak sewajarnya 1MDB membuat untung atas angin dengan mengambil wang pendeposit TH; lebih-lebih lagi jika dana itu kemudiannya digunakan untuk membayar faedah hutangnya.Ada dua cara terbaik TH membeli tanah tersebut tanpa mengorbankan kebajikan pendeposit TH, iaitu:1. Pertama – membeli terus tanah itu dari Kerajaan Persekutuan pada harga diskaun yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada 1MDB.
 
 Keuntungan yang dibuat oleh TH di atas pembelian ini bolehlah dikira sebagai sumbangan Kerajaan Persekutuan kepada pendeposit miskin untuk mereka mencukupkan tabungan untuk naik haji; atau2. Kedua – membeli tanah tersebut dari 1MDB pada harga "forced sale value" atau harga lelongan kerana 1MDB telah benar-benar terdesak untuk mendapatkan wang tunai. Selalunya, syarikat yang bermasalah melelong harta mereka pada harga yang betul-betul murah dan dalam kesempatan beginilah TH boleh mendapat keuntungan yang baik dari pembelian ituSaya yakin bahawa perjanjian jual beli tanah yang melibatkan dana sebanyak RM188.5 juta ini belum dimuktamadkan kerana hakmilik belum dipindakmilikkan kepada TH.
 
 Oleh yang demikian, kontrak ini belum dikira muktamad dan 1MDB belum memenuhi semua syarat-syarat jual beli.Oleh yang demikian, ada peluang untuk menghentikan jual beli ini untuk membolehkan dana RM188.5 juta milik pendeposit TH (termasuk simpanan saya sendiri) tidak disentuh. Kuasa untuk meluluskan pindahmilik tanah selepas sesuatu urusniaga jual beli adalah kuasa Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan yang bertanggungjawab kepada Menteri Wilayah Persekutuan, YB Dato' Seri Tengku Adnan Mansor
 
.Oleh yang demikian, KEADILAN akan menggembleng tenaga untuk menekan supaya Dato' Seri Najib Tun Razak dan Dato' Seri Tengku Adnan Mansor menggunakan kuasa mereka untuk menghentikan urusniaga jual beli ini secara berikut:
 
1. Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan memutuskan untuk meluluskan permohonan pindahmilik tanah dari 1MDB kepada TH;2. Oleh kerana 1MDB gagal memastikan hakmilik tanah ditukar nama kepada TH, ia gagal memenuhi syarat-syarat jual beli. Kontrak itu secara automatik juga akan terbatal;3. Oleh kerana kontrak terbatal, maka 1MDB tidak ada pilihan lain kecuali memulangkan kembali wang RM188.5 juta yang telah diambilnya dari TH.Kesemua ini boleh dilakukan tanpa melanggar undang-undang dan ia adalah dalam bidang kuasa Dato' Seri Tengku Adnan Mansor (yang bertanggungjawab dengan urusan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan) dan Dato' Seri Najib Tun Razak (Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB).Sebagai permulaan, saya akan memanggil satu perjumpaan dengan semua pendeposit Tabung Haji pada hari Rabu depan, 13 Mei 2015 jam 9 malam (tempat akan diumumkan kelak) untuk melancarkan kempen mendesak supaya Kerajaan Persekutuan menggunakan kuasanya menghentikan penggunaan dana TH ini.
 
RAFIZI RAMLI
 NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
 AHLI PARLIMEN PANDAN
 
 
More : Sukan Star TVBy : Sukan Star .com @ sukanstar.com
Posted by Sukan Star TV on Friday, May 8, 2015
 
 
Rafizi dah bagi amaran di parlimen jangan sentuh duit Tabung Haji
Dipetik dari FB Rafizi Ramli

Tak sampai dua bulan saya bagi amaran di Parlimen jangan sentuh Tabung Haji, selepas meroyan di Parlimen mereka pakai juga duit Tabung Haji. Sebenarnya perkara ini boleh dihentikan dengan mudah - PTG WP tolak permohonan pindahmilik, 1MDB kena kembalikan dana seperti kenyataan saya dibawah. Kita akan mulakan kempen, mohon viralkan!

DATO' SERI NAJIB ADA KUASA HENTIKAN PEMBELIAN TANAH 1MDB OLEH TABUNG HAJI, PULANGKAN WANG TABUNG HAJI

Pembelian tanah 1.56 ekar oleh Lembaga Urusan Tabung Haji (atau "TH") dari 1MDB yang melibatkan pembayaran RM188.5 juta wang pendeposit TH kepada 1MDB akan selama-lamanya dilihat sebagai usaha menyelamatkan ("bail-out") 1MDB. Tanah itu pula dilaporkan dibeli pada harga yang cukup murah oleh 1MDB dari Kerajaan Persekutuan iaitu pada harga RM74.20 satu kaki persegi dan dijual pada harga berkali-kali ganda mahalnya (iaitu pada harga RM2,779 satu kaki persegi) kepada Tabung Haji.

Lebih mencurigakan, nilai jualan RM188.5 juta itu lebih kurang serupa dengan nilai pembayaran faedah pinjaman yang perlu dilunaskan oleh 1MDB bagi hutang-hutangnya. Mengikut laporan akhbar perniagaan The Edge, 1MDB perlu membayar faedah pinjaman sebanyak USD52.5 juta (bersamaan RM188.5 juta) minggu depan.

Apakah penggunaan duit pendeposit Tabung Haji ini adalah bertujuan untuk membantu 1MDB membayar faedah pinjamannya?

Keadaan ini hampir sama dengan tindakan Kerajaan Persekutuan menyuntik RM950 juta ke dalam 1MDB pada pertengahan Mac lalu iaitu pada tarikh yang hampir sama dengan tarikh bayar faedah hutang 1MDB.

Saya tidak menafikan bahawa tanah 1.56 ekar yang dibeli itu berpotensi untuk dimajukan. Namun, tanah itu pada asalnya adalah tanah milik Kerajaan Persekutuan dan tidak sewajarnya 1MDB membuat untung atas angin dengan mengambil wang pendeposit TH; lebih-lebih lagi jika dana itu kemudiannya digunakan untuk membayar faedah hutangnya.

Ada dua cara terbaik TH membeli tanah tersebut tanpa mengorbankan kebajikan pendeposit TH, iaitu:

1. Pertama – membeli terus tanah itu dari Kerajaan Persekutuan pada harga diskaun yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada 1MDB. Keuntungan yang dibuat oleh TH di atas pembelian ini bolehlah dikira sebagai sumbangan Kerajaan Persekutuan kepada pendeposit miskin untuk mereka mencukupkan tabungan untuk naik haji; atau

2. Kedua – membeli tanah tersebut dari 1MDB pada harga "forced sale value" atau harga lelongan kerana 1MDB telah benar-benar terdesak untuk mendapatkan wang tunai. Selalunya, syarikat yang bermasalah melelong harta mereka pada harga yang betul-betul murah dan dalam kesempatan beginilah TH boleh mendapat keuntungan yang baik dari pembelian itu

Saya yakin bahawa perjanjian jual beli tanah yang melibatkan dana sebanyak RM188.5 juta ini belum dimuktamadkan kerana hakmilik belum dipindakmilikkan kepada TH. Oleh yang demikian, kontrak ini belum dikira muktamad dan 1MDB belum memenuhi semua syarat-syarat jual beli.

Oleh yang demikian, ada peluang untuk menghentikan jual beli ini untuk membolehkan dana RM188.5 juta milik pendeposit TH (termasuk simpanan saya sendiri) tidak disentuh.

Kuasa untuk meluluskan pindahmilik tanah selepas sesuatu urusniaga jual beli adalah kuasa Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan yang bertanggungjawab kepada Menteri Wilayah Persekutuan, YB Dato' Seri Tengku Adnan Mansor.

Oleh yang demikian, KEADILAN akan menggembleng tenaga untuk menekan supaya Dato' Seri Najib Tun Razak dan Dato' Seri Tengku Adnan Mansor menggunakan kuasa mereka untuk menghentikan urusniaga jual beli ini secara berikut:

1. Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan memutuskan untuk meluluskan permohonan pindahmilik tanah dari 1MDB kepada TH;

2. Oleh kerana 1MDB gagal memastikan hakmilik tanah ditukar nama kepada TH, ia gagal memenuhi syarat-syarat jual beli. Kontrak itu secara automatik juga akan terbatal;

3. Oleh kerana kontrak terbatal, maka 1MDB tidak ada pilihan lain kecuali memulangkan kembali wang RM188.5 juta yang telah diambilnya dari TH.

Kesemua ini boleh dilakukan tanpa melanggar undang-undang dan ia adalah dalam bidang kuasa Dato' Seri Tengku Adnan Mansor (yang bertanggungjawab dengan urusan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan) dan Dato' Seri Najib Tun Razak (Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB).

Sebagai permulaan, saya akan memanggil satu perjumpaan dengan semua pendeposit Tabung Haji pada hari Rabu depan, 13 Mei 2015 jam 9 malam (tempat akan diumumkan kelak) untuk melancarkan kempen mendesak supaya Kerajaan Persekutuan menggunakan kuasanya menghentikan penggunaan dana TH ini.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

LAPORAN POLIS DI IPD KUANTAN ISU TABUNG HAJI

Posted: 09 May 2015 01:46 AM PDT


AMK Pahang bersama Adun Semambu YB Chean Chung dan beberapa penyokong telah membuat laporan polis di IPD Kuantan jam 11.00 pagi tadi berhubung 1MDB dan Tabung Haji.

Anwar seperti Mandela, masih ada harapan – Prof Madya Shahruddin

Posted: 09 May 2015 01:28 AM PDT

Anwar seperti Mandela, masih ada harapan – Prof Madya Shahruddin
Anwar seperti Mandela, masih ada harapan – Prof Madya Shahruddin

Anwar seperti Mandela, masih ada harapan – Prof Madya Shahruddin

Timbalan Naib Canselor Universiti Selangor (Unisel), Prof Madya Dr Shahruddin Badaruddin menjangkan nasib bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim berakhir seperti Nelson Mandela.

Malah beliau mengingatkan bahawa pemenjaraan musuh politik nombor satu UmnoBN itu bukan bermaksud akan berahirnya karier politik Anwar.

"Anwar boleh jadi seperti Nelson Mandela, pada umurnya 70-an, keluar (penjara) jadi presiden.

"Banyak perkara (kemungkinan) boleh berlaku dalam politik negara, kita tak boleh mengatakan bila Anwar dipenjarakan, masa depan politik akan berakhir," katanya pada Forum Anak Muda, anjuran March 2 Freedom dan Anwar Ibrahim Club (AIC) di Hotel Light, Seberang Jaya, Pulau Pinang pada Ahad.

Nelson Mandela merupakan pejuang anti Apartheid menjadi Presiden Afrika Selatan selepas dipenjarakan 27 tahun.
Bercakap kepada pemberita, Shahruddin turut optimis Anwar akan dibebaskan lebih awal dari hukuman ditetapkan.

Jelasnya itu dapat berlaku sama ada menerusi proses perundangan biasa ataupun faktor perubahan politik dalam negara.

"Kita tahu Anwar kena penjara lima tahun, dan mungkin tiga setengah tahun jika berkelakuan baik atau proses biasa seperti pengampunan atau mungkin berlaku pertukaran kepimpinan dalam konteks negara.

"Sudah pasti landskap politik yang berubah itu akan menyebabkan kedudukan Anwar dalam penjara juga berubah," ujarnya lagi.

Beliau turut menyatakan keyakinan terhadap keupayaan Anwar untuk mengambil alih tampuk pentadbiran negara disebabkan faktor umur yang semakin meningkat.

Tegasnya itu bukan halangan kerana pengaruh Anwar dalam politik negara masih kuat dan disokong ramai.

"Dalam 15 tahun akan datang ini, bagi saya dia (Anwar) masih menyengat kalau kita tengok DNA adik-beradik dan ayahnya sendiri, umur mereka panjang-panjang.

"Tun Dr Mahathir kini umurnya sudah 90 tahun, bayangkan perkara sama berlaku terhadap Anwar, ini bermakna dia masih ada 22 tahun lagi untuk berkecimpung dalam arena politik Malaysia dan bawa perubahan pada negara," kata beliau lagi.

MINDA ORANG MELAYU MAKIN SUBOR

Posted: 09 May 2015 01:20 AM PDT

SAKMONGKOL 47


Rompin dan Permatang Pauh- Keadaan Minda Orang Melayu maju dan subur.




Keadaan minda orang Melayu sihat rupa2 nya. Jumlah orang Melayu berminda UMNO makin berkurangan. Siapa mereka ini?Nanti kita beritahu.

Bangsa lain di Malaysia sudah lama bersedia membebaskan minda mereka dari kebiasaan. Mereka bukan Islam- tapi telah lama mempraktikkan salah satu rahsia puasa( sebab puasa akan datang) yakni meninggalkan kebiasaan( makan, minum dan berkelamin dll).

Jenerasi Melayu yang bersedia meninggalkan kebiasaan bergantung dan berpaut kepada UMNO semakin meningkat. Di Rompin kumpulan mereka menyebabkan Dato Hassan Ariffin dapat undi kurang dari yang pernah dicapai oleh arwah JJ. Pada waktu yang sama, saya tidak pelulah sebut penyokong Arwah JJ yang tidak sokong Hassan Ariffin.

Di Permatang Pauh, golongan yang sedia meninggalkan kebiasaan bergayut kepada UMNO mengesahkan sikaplawan mereka.

Maka 2 perkara ini- pertambahan jenerasi yang sedia merungkai belengu ikatan dan kesediaan mengesahkan dan mengonfirmkan pendirian- menyebabkan saya berfikir- the state of the Malay mind adalah subur dan penuh potensi.

Siapa yang dapat menfaedahkan keadaan inilah yang akan disokong oleh pengundi melayu. 

Golongan minda UMNO ini macam mana?

1.   Golongan ini termasuk yang percaya kalau kerajaan bertukar- pencen tak dapat.

2.   kalau UMNO bukan kerajaan penjawat awam kena berhenti

3.   kalau UMNO tak ada,  orang Melayu akan terbiar

4.   kalau UMNO tidak ada, agama Islam akan diancam

5.   dan kalau UMNO taka da, inistutsi Raja Melayu akan hilang.

6.   Kalau UMNO takde, GST yang 'baik' itu akan hilang

7.   Kalau UMNO tak ada, rakyat tak mahu mana nak bayar saman kereta.

8.   Kalau UMNO tak ada, ramai orang rindukan Ahmad Maslan, Shabery Chik, Hassan Malek dan Ismail Sabri.

9.   Termasuk dalam kumpulan ini, para pemimpin umno yang mengkakak-tuakan blue ocean strategy. Benda ini dah 10 tahun basi tapi masih diulangi sehinga meloyakan tekak pendengar.

Itu antara nya.

Saya ahli DAP- saya mahukan institusi raja berpelembagaan terus hidup kerana institusi itu sebahagian dari budaya saya orang Melayu. Yang berfikiran seperti raya ramai dalam negara ini dan kian meningkat. Dan saya rasa, institusi Raja Melayu akan menyesuaikan diri mereka se-ikutnya.

Hanya mereka mesti mulakan dengan meleraikan diri mereka dari belengu minda UMNO. Insitusi Raja Melayu dilindungi oleh perlembagaan dan undang2 serta demografi Melayu. UMNO sahaja yang mengada ngada mengstiharkan mereka pelindung yang lebih baik.

Kita semua tahu rekod UMNO puluhan tahun yang lalu. Ianya membuktikan bahawa apa yang pernah dilakukan oleh UMNO ketika itu tidak salah dari segi undang2. . Tidak ada seorang pun didakwa. Mungkin KPN perlu membaca sejarah daalm perkara ini.

Perkara yang tidak diduga telah pun berlaku. Sultan Johor telah menyuarakan bantahan rakyat mengenakan cukai GST terhadap perkhidmatan mereka. Bisnes kerajaan bukan berniaga. Mereka memberi khidmat social. Nyatalah dalam hal ini, Sultan Johor lagi cerdik dari orang UMNO. 

Kalau Sultan Johor bertitah GST tidak masuk akal- akal promoter GST bagaimana? 

Kemudian sultan johor juga menyokong bahasa pengantar Bahasa Inggeris. Ini suatu pemikiran yang anti fikiran minda UMNO. Nyatalah Sultan Johor mahukan rakyat Johor khususnya dan pendengar titah nya diseluruh negara lebih pandai dari tahap kepandaian yang UMNO mahukan. 
 
Bayangkan- berapa ramai ahli UMNO kena masuk kelas orang dewasa seperti zaman Tun Razak. Alif tendang mim, jadi sarkas. 
 
Tapi untuk majoriti orang Melayu diseluruh negara, Melayu yang mengundi di Rompin dan Permatang Pauh, menunjukkan jalan selamat untuk orang Melayu. 

Tanah 1MDB: Husam cadang TH batal pembelian

Posted: 08 May 2015 10:57 PM PDT

Tanah 1MDB: Husam cadang TH batal pembelian
Tanah 1MDB: Husam cadang TH batal pembelian

Tanah 1MDB: Husam cadang TH batal pembelian

PAS menggesa Lembaga Tabung Haji (TH) melakukan 'tindakan mulia' dengan membatalkan pembelian tanah milik syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) seperti didedahkan sebuah blog baru-baru ini.

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata tindakan TH membuat laporan polis berhubung kebocoran maklumat rasmi berkenaan pembelian tanah milik 1MDB itu memalukan.
"Ia jelas untuk menutup tindakannya yang menimbulkan kesangsian dan kemarahan pencarum. Langkah lebih mulia ialah membatalkan pembelian itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

TH semalam mengesahkan badan pengelola dana simpanan bagi umat Islam untuk ke tanah suci Mekah itu membeli sebidang tanah daripada projek pelaburan Tun Razak Exchange (TRX) yang terletak di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur bernilai RM188.5 juta.

Pembelian tanah itu didakwa mendapat "potongan" harga berbanding nilai pasaran semasa.

Badan pengelola dana simpanan itu merancang untuk membina sebuah menara kediaman di tapak yang akan dibangunkan anak syarikat TH, TH Properties Sdn Bhd – berpengalaman luas dalam bidang hartanah dan pembinaan termasuk pembangunan perbandaran bercampur Bandar Enstek seluas 5.119 ekar berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Bagaimanapun, TH menafikan kumpulan itu membeli sebidang tanah daripada 1MDB di parcel kedua TRX seperti diperkatakan blog "The Benchmark" yang membocorkan dokumen didakwa memperincikan pembelian TH sebanyak 2 plot tanah di TRX dengan jumlah modal RM772 juta.

Pada masa sama Husam juga mengulangi desakannya seperti sebelum ini yang menuntut pihak bertanggungjawab meletakkan jawatan

"Bahkan langkah mulia juga ialah pihak bertanggungjawab menawarkan peletakan jawatan mereka termasuk atas sebab kebocoran yang memalukan itu sendiri, selain tindakan pembelian yang tidak dapat diterima itu," katanya.

Sementara itu Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dalam satu kenyataan turut mengutuk tindakan pengurusan TH membuat laporan polis terhadap kebocoran dokumen.

Presiden Abim Amidi Abd Manan berkata, tindakan TH yang membuat laporan polis menyerupai seperti pengurusan National Feedlot Corp apabila skandal penyelewengan Pusat Fidlot Nasional terdedah kepada umum.

"Abim memandang berat tindakan ini kerana seolah-olah ada perkara yang sulit dan mahu dirahsiakan dari pengetahuan umum. Tindakan ini serupa dengan tindakan National Feedlot Corp yang mengambil tindakan terhadap individu yang mendedahkan kepada umum," katanya.

Beliau berkata, TH sepatutnya mengambil kesempatan ini untuk memberi penerangan yang mampu mengekalkan dan mengembalikan keyakinan para pendeposit.

"Abim yakin jika ketelusan dan kejujuran menjadi paksi pengurusan keberkatan akan menyusul," katanya.

PERJANJIAN KASIH 1 MBD DAN TABUNG HAJI

Posted: 08 May 2015 10:53 PM PDT

Tanah TH: 1MDB kaut untung RM184 juta
 
Tanah TH: 1MDB kaut untung RM184 juta

Tanah TH: 1MDB kaut untung RM184 juta

"Perjanjian kekasih" antara 1Malaysia Development Berhad's (1MDB) dengan Tabung Haji (TH) membenarkan syarikat dana pelaburan yang sedang sarat menanggung hutang itu mengaut keuntungan RM184 juta daripada duit jemaah haji, kata wakil rakyat DAP Zairil Khir Johari, hari ini.

Ahli Parlimen Bukit Bendera itu mendakwa TH terlebih bayar kepada 1MDB sekurang-kurangnya RM500 per kaki persegi untuk plot tanah seluas 1.56 ekar yang dibelinya.

"Perlu dinyatakan RM2,773 per kaki persegi masih harga yang tinggi untuk TH bayar memandangkan 1MDB membeli tanah itu asalnya hanya RM64 per kaki persegi empat tahun lalu pada 2011.
"Malah, laporan penilaian risiko dalaman TH sendiri mendedahkan transaksi setanding dalam kawasan itu menunjukkan tanah dijual antara RM649.49 per kaki persegi hingga RM2,266," kata Zairil, dalam satu kenyataan.

"Pada RM2,773 per kaki persegi, TH membayar kira-kira RM500 per kaki persegi lebih daripada transaksi setanding lain yang terkini. Perjanjian kekasih ini berkesan untuk membenarkan 1MDB mengaut untung besar RM184 juta hasil tindakan sebagai tidak lebih seperti broker tanah," katanya.

TH, tabung simpanan untuk umat Islam merancang untuk menunaikan haji ke Mekah, mengesahkan semalam ia membeli sebidang tanah di kawasan projek Tun Razak Exchange (TRX) yang terletak di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur pada nilai RM188.5 juta, yang didakwa harga "potongan" berbanding nilai pasaran semasa.

Ia merancang untuk membina menara kediaman di kawasan itu yang akan dibangunkan anak syarikatnya, TH Properties Sdn Bhd, yang dijangka memberi pulangan positif kepada Kumpulan TH pada masa depan.

Anak syarikat itu berpengalaman luas dalam pembinaan hartanah termasuk pembangunan kawasan perumahan Bandar Enstek seluas 2,071 hektar terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Tetapi TH menafikan ia membeli tanah kedua daripada 1MDB di TRX seperti didakwa dalam satu blog "The Benchmark" yang membocorkan dokumen yang dikatakan mempunyai butiran pembelian 2 plot tanah oleh TH di projek TRX bernilai RM772 juta.

TH juga tidak memaklumkan saiz pengambilalihan, walaupun blog tanpa nama itu mendakwa ia seluas 0.63 hektar, atau 1.56 ekar.
Zairil hari ini berkata TH juga tidak memberi penjelasan mengapa ia bersungguh-sungguh meneruskan perjanjian itu walaupun terdapat "penilaian berisiko tinggi" oleh pasukan pengurusan risiko dalaman mereka.

Katanya, laporan itu menyatakan sektor hartanah semasa yang suram, menurunkan harga hartanah di KL, meningkatkan kesukaran untuk pembeli memperoleh pinjaman kewangan, lebihan penawaran kondominium mewah di Lembah Klang, selain pembangunan terlalu perlahan bagi projek TRX.

"Malah, laporan itu turut menyatakan TH akan berdepan risiko reputasi jika ia mengaitkan dirinya dengan 1MDB.

"Dengan begitu banyak faktor menolak, agak membimbangkan apabila TH mahu mengambil pelaburan berisiko tinggi seperti itu, dan dengan berbuat demikian ia meletakkan simpanan berjuta jemaah haji dalam keadaan berbahaya," katanya.

Zairil berkata TH perlu memberi respons serta merta untuk menjustifikasikan keputusan pelaburan mereka, atau meletakkan risiko ia kelihatan seperti cubaan kurang bijak untuk bailout 1MDB yang juga syarikat dimiliki Kementerian Kewangan, yang menanggung RM42 bilion hutang.

Semalam, Ketua Pegawai Eksekutif TH Datuk Johan Abdullah berkata RM188.5 juta yang dibayar untuk pembelian hartanah itu adalah pada kadar diskaun berlandaskan nilai pasaran semasa selepas dinilai badan penilai bebas.