Followers

Nuffnang

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:39 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Germanwings : Juruterbang terkunci luar kokpit?

Posted: 26 Mar 2015 07:05 AM PDT


PARIS - Salah seorang juruterbang pesawat malang Germanwings yang terhempas di Alps Perancis pada Isnin dilaporkan terkunci di luar kokpit sejurus sebelum nahas.

Akhbar The New York Times memetik seorang penyiasat berkata, rakaman audio menunjukkan sebaik pesawat memulakan penerbangan, seorang daripada juruterbang meninggalkan kokpit dan tidak dapat memasukinya semula.

Penyiasat itu memberitahu akhbar itu bahawa juruterbang berkenaan pada mulanya mengetuk perlahan pintu kokpit sebelum mengulanginya beberapa kali dengan ketukan lebih kuat.

Ia berlarutan untuk beberapa ketika sebelum juruterbang berkenaan cuba untuk memecahkan pintu kokpit.

Pesawat Airbus 320 Germanwings milik syarikat penerbangan Jerman Lufthansa itu terhempas di kawasan pergunungan Alps Perancis pada Isnin dan meragut nyawa kesemua 150 penumpang dan anak kapal.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


PKR kutuk Puad Zarkashi lidah pendek, Otak AP Batu Pahat TELOR MASAK SUKU

Posted: 26 Mar 2015 09:48 PM PDT

MP PKR untuk Batu Pahat, Idris Jauzi

Beli telor pun kena tipu Cina DAP Bintang Tiga Batu Pahat ... muahaha

Penyokong PKR di Batu Pahat suka persendakan bekas ahli Parlimen Batu Pahat, Dr Puad Zarkashi sebagai lidah kontot. Rupanya ahli Parlimen dari PKR yang gantikan Puad lagi teruk. Bekas pencacai cuci Anwar di BTN ini otak kontot.

MyMassa menceritakan kisah di Parlimen di mana AP yang sudah "title "Datuk" rupanya ada juga sisi bodoh dan bangang" sebab "beli telur ayam 10 biji pun kena tipu dek tokey kedai".

Lepas tu meroyan kata kerajaan zalim, tak buat kerja penguatkuasaan, makan gaji buta, UMNO tindas rakyat dan duit masuk poket Rosmah".

Sepatutnya YB Batu Pahat tunjukkan sedikit otang berbaki dalam kepalanya yang beruban itu untuk kekang penipuan para peniaga yang sebenar menipu dan menindas rakyat.


Diam macam ayam berak kapur lepas tu berlagak jadi ayam lagi kokok berjela-jela tapi ekor meleret terpalit najis. Atau bising macam ibu ayam telur sebiji riuh sekampung!
Telur ayam tidak dikenakan GST la bodoh!!!
Cer baca ni...

KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyifatkan harga RM6.80 bagi sepuluh biji telur ayam adalah tidak munasabah.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, pihaknya memerlukan bantuan agar pengguna membuat aduan kepada kementerian supaya tindakan dapat diambil.

"Saya setuju harga barang itu tidak munasabah. Contoh kalau telur, sepatutnya dalam RM3 hingga RM3.50 bukan RM6.50 dan sardin dari RM2 jadi RM5.

"Ini adalah harga yang tidak munasabah.

Kisah sepenuh di SINI

HELLO HELLO ...Sirul nak cakap hari2 ngan Mahfuz?

Posted: 26 Mar 2015 07:30 PM PDT


Hello hello hello ... begiu Mahfuz akan talipon Sirul tiap-tiap hari. Nampaknya Sirul yang sebelum ini tidak mahu cakap dan tidak mahu jumpa dengan Mahfuz ketika di Australia kini berseedia komunikasi dengan Mahfuz.

Fahamlah kenapa Semut Hitam SINI melaporkan Mahfuz di gantung di Parlimen:

Kuala Lumpur - Ahli Parlimen (Pas-Pokok Sena), Datuk Mahfuz Omar direhatkan dari persidangan Dewan Rakyat sehingga Isnin depan selepas beliau mengingkari arahan Timbalan Speaker, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee, hari ini.

Ada PC tak? Hehehehe ...

RAFIZI, TONY PUA LARI TAKUT bila Husni terangkan 1MDB dan GST

Posted: 26 Mar 2015 05:30 PM PDT



Ramai yang menjangkakan sesi penggulungan titah DiRaja oleh Kementerian Kewangan akan hangat dengan soalan-soalan panas oleh pembangkang. Tapi tekaan tersebut meleset kerana Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dapat selesai dalam tempoh sejam.

Dua ahli parlimen pembangkang iaitu Rafizi Ramli dan Tony Phua yang selama ini kerap mengkritik dan membuat tohmahan terhadap kerajaan berhubung 1MDB dan GST, hilang entah ke mana. Ramai yang menjangkakan dua nama terbabit akan berada di Dewan Rakyat ketika penggulungan kememterian terbabit.



Semasa sesi penggulungan oleh YB Menteri, hanya beberapa ahli parlimen pembangkang saja yang bangun bertanya soalan antaranya ahli parlimen PKR Bukit Katil, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang bertanyakan sumber wang RM2 bilion yang digunakan untuk membayar faedah pinjaman 1MDB.

Sementara itu, Ahli parlimen PAS Sepang, Hanipa Maidin mengenai kegagalan 1MDB bertindak terhadap akhbar yang memfitnahnya serta soalan Ahli Parlimen PKR Bayan Baru, Sim Tze Tsin mengenai duit pelaburan 1MDB yang berada di bank Singapura.

Sepnuh di Semut Hitam SINI

Mungkin Rafizi dan Tony Pua takut kena siang dengan Azeez sekali lagi:



Blogger perlu pantau BFM; Isu Aisyah Tajuddin dah tiap-tiap hari

Posted: 26 Mar 2015 05:13 AM PDT

Orang anwar juga ...

Aishah Tajuddin DJ BFM yang menghina hukum hudud minta maaf. Kononnya dia tiada niat untuk mengherdik dan menghina agama dan kini sedar tindakannya telah menimbulkan kemarahan orang ramai.




Menurutnya, objektif sebenar video itu diterbitkan adalah untuk mempersoalkan keutamaan kerajaan PAS Kelantan dan tidak sekalipun berniat menghina Islam. "Ia mengenai politik, perkataan, perbuatan ahli politik dan tentunya tidak sekali-kali mengenai agama.

Betul ke?


Tambah lagi,


Si Bangkai bapa ini yang mohon scholarship kerajaan tapi akhirnya menentang kerajaan. Akibat ilmunya yang sesat.



Dah bapa hina Islam takkan tak Aisyah tiada niat?

Tidak heran dia reka cerita seperti modus operandi DAP. Cuit sikit terus melolong ... berlakun



Bapak bangsat ni pun ikut lepas cakap.


Tak sedar tindak tanduk aisyah menunjukkan kegagalannya mendidik anak. Itu dia tak mahu akui dan sedia jaja hal ini.



Yang turut serta melayu dan muslim yg tiada adab dan jati diri, Nama saja Muslim dan pakai tudung.



Suatu yang jelas adalah Aisyah hanya ikut skrip yang ditulis cina dan bukan Islam. Sanggup jadi baruah pada cina kapiaq yahudi bangsat.


Sapa tak tahu channel BFM 89.9 rasis, benci Islam, and pro pembangkang perusuh dan sesat akidah. Segala ulasan berita dari akhbar diberi kesimpulan atau sindiran sebagai gomen, agama Islam dan Melyu tu salah saja.

Dia ingat sementag mereka bercakap bahasa inggeris kita tak ikuti dan analisa?


Setuju benar BFM disiasat polis.


Salah seorang DJ bernama Sharaad Kutin suka meniup api perkauman.

Sharaad akan jemput pendengar berkongsi isu-isu rasis untuk sengaja diwar2kan. Dia akan pengaruhi penalifon untuk bercakap hingga sensitiviti agama dan kaum dilanggar untuk memuaskan hati pendengar yang kebanyakkannya cina dan india bandar.

Akhirnya dia membina persepsi kerajaan sebagai cepat melatah dan gopoh tak menyabar. Contohnya tindakan kerajaan untuk tarik balik passport Alvin dan Ali dikatakan sebagai melampau dan tak patut.

Sharaad pernah terang-terang mainkan isu tentang daging korban, kalimah Allah, dll isu agama, dan hak keistimewaan Melayu. Turut dipersendakan adalah isu pakai tudung di sekolah sebagaimana Aisyah hina tudung kena pakai di kelantan.

Sering keluar istilah DAP ubah.



Dalam segmen talkback pada hari kerja pada pukul 6 - 7.30 pm, host host seperti Umapagan Ampikaypagan, Caroline Oh, Ezra and Patrick Teoh juga condong untuk lakukan povokasi isu-isu agama Islam dan orang Melayu Tapi mereka cekap untuk tidak simpan save dalam podcast.

Kebanyakkan golongan Melayu profesional, muda cina dan india mendengar BFM dan terpengaruh. Sayangnya blogger pro kerajaan tak dengar BFM dan dedahkan hasut dan spin mereka.


Elok mahu cuba jawab dakwaan Aishah tapi dia bukan nak dengar dan peduli. BFM main tiap-tiap hari.

Lag pun, bapak haramjadah, anak pun sama haram.

Trick sama LKY diguna LGE untuk lalaikan dan tindas Melayu

Posted: 26 Mar 2015 02:30 AM PDT


LKY pernah lantik Melayu sebagai Presiden, LGE lantik mayor Melayu untuk Penang. Guna untuk lalaikan Melayu terutama dah tentu sokongan Melayu pada DAP akan lari.

Perempuan selalu strict dan lurus maka mudah dipeguna untuk tindas Melayu menggunakan undang-undang dan peraturan. Kebiasaan urusan dengan Melayu perlu banyak budi bbicara tapi perempuan tiada sifat itu.


Lepas dapat tindas Melayu guna Melayu supaya Melayu hilang percaya dengan Melayu, DAP baru letak mayor cina. Lepas tu macam di Singapore yg tiada lagi presiden atau penjawat awam tibggi Melayu, takkan ada lagi mayor melayu di penang.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:36 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LUAHAN AHLI PAS : MAT SABU SEPERTI LEMBU KENYANG TERNAKAN GUAN ENG?

Posted: 26 Mar 2015 07:00 PM PDT


Luahan ahli PAS di portal Tranungkite:
Antara pemimpin PAS yang aku sanjung dan sayang kerana pengorbanan dan perjuangannya ialah Abang Mat Sabu. Beliau pernah digelar harimau berantai PAS. Banyak masa beliau dihabiskan untuk perjuangan sejak muda. Pernah diISA, dihambat dan dibom asap dalam demonstrasi, naik turun mahkamah, dicerca dan difitnah. Hidup berlingkar dalam tribulasi perjuangan Islam.

Abang Mat ni aku doakan biar jatuh bangun dan mati dalam PAS. Kalau tidak, amat tidak berbaloi andai dia akhirnya pada hujung usia tercicir dalam perjuangan mulia ini. Namun, sejak kemelut MB Selangor hingga kemelut hudud dan penghinaan DAP terhadap TG Presiden, aku nampak harimau berantai ni dah jadi macam lembu kenyang.

Dalam tempoh setahun, aku duk perhati Abang Mat ni. Ada yang aku dan ahli PAS lain rasa tak kena. Oleh kerana sayang, aku diamkan saja. Oleh kerana sayang, aku beri peluang harimau berantai ni sedar diri akan peranannya dalam membantu Presiden sebagai Timbalan.

Ubah keputusan TGHH dalam pencalonan nama MB Selangor, aku sabar. Lim Gung Eng kata sedap-sedap pada TGHH , harimau berantai diam, aku sabar. Iring Lim Guan Eng beri bantuan banjir melalui Husam Musa ( bukan MB Kelantan), aku sabar. DAP memerangi hudud, harimau berantai diam, aku sabar. Banyak kali dah sabar tu. Kini Lim Kit Siang, Lim Gung Eng dan pemimpin DAP hina lagi TGHH, aku dah tak tahan sabar. Kalian ahli PAS, masih bersabar? Baguslah.

Hari ni aku nak tanya Abang Mat; hang nak kerja dengan TGHH atau dengan Lim Guan Eng? Hang nak kerja untuk PAS atau untuk DAP? Hang nak kerja untuk Islam atau untuk penentang Islam? Hari ini biar jelas antara benang putih dan benang hitam. Tak perlu lagi playsafe dalam keadaan DAP terlalu biadap dan melampau terhadap Islam, hukum dan ulamanya.

Kini Abang Mat macam dah jadi lembu kenyang. Buat tak sensitif. Letak diri dalam zon selesa. Disumbat mulut dan diberi makan oleh majikan kurang ajar Lim Gung Eng tu. Bukan cara begitu Abang Mat tak nak memekatkan lagi kekeruhan. Hang tu Timbalan? Kata nak bantu Presiden semasa menawarkan diri semasa pemilihan lepas? Dalam situasi Presiden hang dibantai, difitnah dan dinista, hang bantu Presiden? Ke hang bantu jatuhkan Presiden? Ke hang bantu laknatullah Lim Guan Eng? Hang tunggu apa lagi yang nak jadi? Ke hang tunggu gaji bulan-bulan? 

Aku tutup tulisan ini dengan doa agar Allah peliharakan Abang Mat, beri kesedaran yang benar itu kelihatan benar dan yang salah itu kelihatan salah. Dan moga Abang Mat menghabiskan sisa nyawa di hujung usia kekal istiqamah dalam perjuangan Islam, mendaulatkan hukum-hkamnya dan menjulang para ulamanya. Amin.

Sumber : http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=22560

Kalau tak percaya, boleh baca luahan penyokong lain di ruang komen.


*Syukur....ahli PAS ramai dah sedar....

SURAT HJ HADI KEPADA HANIPA MAIDIN "JANGAN TERUS MELOMPAT & BERTEMPIK GEGAK GEMPITA MEMBERIKAN KRITIKAN",

Posted: 26 Mar 2015 12:54 PM PDT

SURAT TERBUKA KEPADA UMAT ISLAM
"ISU HUDUD YANG DIKELIRUKAN"
Saudara dan saudari yang dihormati,
Dengan rasa rendah diri, surat ini saya tujukan kepada semua umat Islam dengan semangat saling ingat memperingati sesama kita.
Ada dalam kalangan umat Islam yang memberi alasan bagi menolak usul persendirian berkaitan undang-undang jenayah dengan menggunakan beberapa perkataan yang berkaitan hukum Islam. Antaranya menyebut perkataan-perkataan seperti "Siyasah Syari'yyah", "Maqasid Syari'ah", "Fiqh Aulawiyyat", "Maslahah" dan lain-lain.
Ketika membicarakan tajuk yang berat seperti ini, maka tentunya sangatlah tidak manis sekiranya kita menjadi laksana burung kakaktua yang pandai hanya menyebut kalimah yang diajar oleh tuannya, namun tetap berstatus binatang tanpa akal tanpa memahami hakikat atau tasawwur daripada perkataan yang diucap. Maka menjelaskan maknanya dengan ilmu yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah adalah sangat penting.
"Hudud" adalah cabutan daripada salah satu daripada hukum jenayah yang banyak dan menyeluruh. Mungkin sengaja dijadikan hujah yang difikirkan bagi menolak syari'at. Mereka menganggap Hudud paling sesuai dijadikan sasaran kerana pandangan mereka paling ganas, tanpa mengetahui secara detail dan objektif. Tanpa menyedari pula betapa ganasnya undang-undang ciptaan manusia yang masih dibanggakan, seperti hukuman bunuh secara kuno : menjerut tali ke leher secara menggantung, begitu juga hukuman sebat sehingga menyeksa tanpa kesan mendidik masyarakat.
Penjelasan ini khusus bagi penganut Islam yang jahil tanpa dimaafkan, kerana beriman tanpa ilmu dan tidak berbudiman terhadap agama sendiri, serta tanpa peduli terhadap batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui dan dipelihara secara fardu 'ain.
Dr Yusuf al-Qardawi dalam kitabnya تيسير الفقه للمسلم المعاصر [Memudahkan kefahaman (terhadap agama ) kepada Muslim Semasa atau terkini] di halaman 102 menjelaskan :
Terdapat tiga madrasah (pandangan) apabila menghadapi masalah semasa :
1- Kalangan yang berpegang kepada nas juzi'i yang zahir secara jumud tanpa menterjemahkannya secara ijtihad melalui ilmu Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid.
2- Kalangan yang menyalahggunakan Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid sehingga membelakangi nas yang nyata.
3- Kalangan yang mengambil kira kedua-dua aspek yang penting dalam ilmu Islam.
Nas yang nyata adalah ilmu Allah yang difirmankan atau ucapan Rasul S.A.W. yang bersifat ma'sum. Adapun yang lain dari nas yang nyata adalah keizinan Allah bagi ruang ijtihad di kalangan para ulama bagi melaksanakan syariat Islam dengan bijak dan adil, bukannya meninggal syariat Allah dengan alasan sehingga boleh digantikan dengan undang-undang ciptaan manusia yang dianggap lebih baik.
1- Siyasah Syari'yyah
Perkataan "siyasah" daripada bahasa Arab yang bermaksud mentadbir, mengurus dan memandu atau memimpin yang disebut terkini dengan perkataan politik atau pentadbiran atau panduan. Dicampur dengan perkataan Syara' dengan maksud kaitannya dengan urusan pelaksanaan syariat mengikut jadual, pelaksanaan, dan pengurusan melaksanakan hukum Islam, bukannya meninggalkan hukum Islam untuk diganti dengan yang lain. (Sila lihat huraian secara khsus dalam kitab-kitab Ahkam Sultaniyyah Karangan al-Mawardi dan Ghiath karangan Imam Haramain daripada Mazhab Syafei; al-Sair al-Kabir daripada mazhab Hanafi; Siyasah Syariyyah Ibnu Taimiyyah dan Turuq Hukmiyyah Ibnu Qayyim daripada mazhab Hambali dan Muqaddimah Ibnu Khaldun daripada mazahab Maliki).
Tegasnya ialah melaksanakan Syariat dengan betul, bukannya meninggalkan Syariat Allah dengan gantian hukum yang lain.
2- Maqasid Syari'ah 
"Maqasid" bermakna tujuan-tujuan, maksudnya ialah tujuan pelaksanaan syariat. Objektifnya ialah cara mencapai matlamat membawa maslahat kebaikan kepada manusia secara umum dan khusus secara adil dan istiqamah dan menolak kemudaratan. Di sini pula ada tujuan yang telah ditetapkan oleh syara' dan ada juga yang tidak disebut di mana Allah memberi keizinan mengikut kemampuan akal dan ilmu manusia.
(Kepada yang mampu berbahasa Arab sila rujuk kepada dua tokoh ilmu Maqasi : Al Syatibi : Al Muwafaqat : J:2, muka surat 391. Ibnu 'Asyur : muka surat 19)
Contohnya, apabila khalifah Umar R.A. tidak memotong tangan pencuri di tahun melesetnya ekonomi kerana berlakunya kemarau panjang, dan bukannya kerana meninggalkan hudud, tetapi disebabkan melihat keadaan desakan hidup apabila dibayar gaji yang tidak mencukupi, menjadikan seseorang itu melakukan jenayah secara terdesak. Maka kerana itu hukuman potong tangan adalah haram dilaksanakan, kerana Hadis Rasulullah S.A.W. : "Hukuman Hudud ditolak (kerana adanya syubuhat".
Ditolak hukuman hudud ini pula bukan bermakna terlepas begitu sahaja. Tetapi hendaklah dipindahkan kepada hukuman takzir yang termasuk dalam ruang Syariat Islam. Hukuman hudud tidak boleh dijatuhkan kerana tidak memenuhi syarat yang mencapai adil dan mendidik masyarakat mengikut kemampuan. Mudarat daripada kemelesetan ekonomi yang menimpa penjenayah adalah lebih besar. Sebaliknya kalau pencuri itu seorang berpendapatan tinggi sudah tentu dihukumkan.
Maqasid Syari'ah tidak bermakna membatalkan penguatkusaan undang-undang Hudud. Maqasid Syari'ah dalam hal ini bermakna hukuman tidak boleh dijatuhkan kerana menafikan tindakan secara adil yang menjadi matlamat syariat. Kalau dijatuhkan hukuman juga, bermakna kita tidak melaksanakan syariat kerana tidak mencapai matlamatnya. Meninggalkan syariat secara total menghilangkan segala maqasidnya.
Contohnya juga ialah mengenai kalimah Allah dibenarkan penggunaannya pada asalnya oleh penganut bukan Islam walau pun salah mengikut penafsiran kita, tetapi apabila tujuan penggunaannya bagi mengelirukan penganut Islam yang jahil, maka pihak berkuasa berkenaan agama Islam berhak menghalangnya . Mengikut Qaedahالأمور بمقاصدها (Semua perkara dilihat juga kepada tujuannya).
3- Fiqh Aulawiyyat 
Bermaksud melihat keutamaan secara fiqh (faham mengikut panduan Syariat).
Contohnya Islam meletakkan perkara keperluan rukun hidup bagi manusia ialah memelihara (1) Aqidah agama, (2) Nyawa, (3) Akal, (4) Keturunan dan (5) Harta.
Contohnya tidak dijatuhkan hukuman hudud terhadap pencuri kerana lapar adalah kerana keutamaan memelihara nyawa hendaklah didahulukan daripada memelihara harta. Hukuman hudud ditangguh dalam keadaan perang kerana menghalang penjenayah melarikan diri kepada musuh, kerana keselamatan negara diutamakan. Bukan bermakna penjenayah dibebaskan, tetapi diturunkan kepada hukuman takzir.
Orang bukan Islam dikecualikan dahulu kerana berdakwah dalam konsep tiada paksaan dalam agama adalah lebih aulawiyyat.
Contohnya juga seperti pengambilan tanah untuk mendirikan hospital atau jalan raya adalah diizinkan kerana kepentingan umum hendaklah didahulukan daripada kepentingan individu atau segelintir, dan hendaklah diganti tanah itu secara yang adil pula.
"Aulawiyyat" itu pula hendaklah dalam ruang lingkup hukum syariat terlebih dahulu, bukannya bermakna meninggalkan hukum syariat.
Apabila segala syarat tidak ada bagi hukum Hudud dan Qisas maka hendaklah dipilih dalam ruang hukum takzir yang sangat luas.
Bukannya melarikan diri kepada hukum ciptaan Barat yang banyak kelemahannya. Perlu disedari bahawa di sana ada juga tidak yang sama dengan undang – undang yang sedia ada, perbezaannya tidak ada roh seperti syariat Islam.
(Sila lihat Dr Yusuf Al Qardhawi dalam Siyasah Syariayyah halaman 284-297)
4- Maslahah 
"Maslahah" dengan maksud tujuan membawa kebaikan. Sama ada mendapat faedah atau menolak kemudaratan.
Para ulama membahagikan maslahat itu kepada tiga kedudukan :
1- Maslahah Mu'atabarah
Ialah dalam perkara yang telah ditetap oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Rahmat terhadap makhluknya. Maka ada yang diwajibkan dan ada pula yang diharamkan. Maka percayalah bahawa semua yang diwajibkan tetap membawa kebaikan dunia dan akhirat. Perkara yang diharamkan tetap mendatang mudarat kepada diri atau masyarakat. Contohnya ialah seperti wajibnya berpuasa kepada yang mampu dan haramnya arak dan judi. Ianya adalah ketetapan Allah SWT.
2- Maslahah Mulghah
Dalam perkara yang diharamkan kerana mudaratnya lebih besar atau manfaatnya tidak ada .Contohnya seorang yang mencuri atau merompak atau mengedar dadah dengan maslahat mengumpul duit untuk kebajikan atau nafkah keluarga. Maslahat ini dibatalkan kerana mudaratnya sangat besar sehingga menimbus segala kebaikannya.
3- Maslahah mursalah atau Masoleh mursalah
Dalam perkara yang didiamkan oleh al-Quran dan Hadis maka ruangnya adalah terlalu luas kepada manusia di sepanjang zaman.
Melaksanakan Syariat adalah maslahah yang telah ditetapkan oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Penyayang kepada makhluknya.
Isu Enakmen Kanun Jenayah Syariat (KJS) Negeri Kelantan
Isu undang-undang jenayah Syariat menjadi hangat sejak kedatangan penjajah apabila mereka menghapuskannya. Seterusnya menjadi hangat di kalangan umat Islam sendiri kerana kejahilan agama dan pendekatan, sehingga berlakunya isu kafir mengafir dalam masyarakat sendiri kerana kejahilan hukum dan kejahilan cara pendekatan berdakwah.
Apabila keadaan dapat diredakan, maka PAS mengambil langkah ke depan melalui kemenangannya di Kelantan, kemudiannya di Terengganu secara ilmu dan demokratik.
Langkah pertama ialah menubuhkan pasukan daripada Parti dan kerajaan. Pasukan ini melibatkan Ketua Dewan Ulama dan kalangan ahli majlis Syura Ulama, Tun Saleh Abas (Mantan Ketua Hakim Negara), al-Marhum Prof Ahmad Ibrahim salah seorang pengasas UIA (mantan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat tahun lima puluhan daripada Singapura dan mantan Peguam Negara Singapura yang pertama), al-Marhum Dr Mahmud Saedon Awang Osman dari UIA dan Pakar Syariah Negara Brunei Darussalam, al-marhum Datuk Abdul Halim Muhammad mantan Penasihat undang-undang negeri Kelantan dan Exco kerajaan negeri, dan Datuk Daud Mohamad Kadi Besar negeri Kelantan.
Sebelum enakmen ini dibawa kepada DUN Negeri Kelantan, ianya terlebih dahulu dibentangkan kepada umum di berbagai forum – seminar dan dialog. Akhirnya enakmen berkenaan dibawa ke Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993 dan DUN Terengganu pada tahun 2000. Manakala Kelantan pula memperkukuhkannya secara mengadakan seminar dan sambutan mengenainya secara tahunan.

Kini setelah lebih dari 20 tahun (dua puluh tahun) PAS memperkenalkan enakmen ini, disamping melaksanakan proses pendidikan mengenai KJS dalam masyarakat, dialog dan sebagainya, maka PAS ingin bergerak setapak lagi dalam proses mendidik masyarakat untuk mengenali hukum-hakam syariat Islam yang menyeluruh. Hasilnya kini suara yang mengeji hukum Islam ini semakin hari menjadi terpencil.
Maka dengan sedikit ruang yang ada ini, Enakmen KJS ini mengalami beberapa pindaan- pindaan memperkemaskannya dengan mengambil kira cabaran dalam perlembagaan dan masyarakat majmuk, tanpa paksaan, dan bagi orang Islam sahaja setelah mengambil kira pandangan para ulama daripada semua mazhab dan sejarah pelaksanaan yang berjaya di sepanjang zaman.
Dalam masa yang sama, apa yang ingin dicadang dan akan dibawa oleh PAS menerusi Private Members Bill nanti pula bukanlah rang undang-undang hudud, tetapi pindaan dalam akta Mahkamah Syariah untuk membuka sedikit ruang bagi membolehkan satu-dua aspek syariah itu dilaksanakan terhadap penganut Islam sahaja.
Kita adalah makhluk yang berilmu, bertamadun dan matang. Maka dengarlah dahulu apa yang ingin dikemukakan. Jangan terus melompat dan bertempik gegak gempita memberikan kritikan tanpa mengetahui hujung pangkalnya.
Firman Allah:
وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ (49) أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (50) المائدة.
(Dan hendaklah kamu melaksanakan kalangan mereka hukum yang telah diturunkan oleh Allah,dan jangan sekali-kali engkau mengikut hawa nafasu mereka (meninggalkan hukum Allah) sehingga engkau meninggalkan sebahagian daripada apa yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Maka jika sekiranya mereka berpaling(enggan)maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah hendak mengenakan mereka dengan sebab sebahagian daripada dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya sebahagian daripada maknusia itu adalah orang-orang yang jahat). Adakah mereka mahukan hukum jahiliyyah, padahal siapakan lagi yang paling baik hukumnya daripada Allah kepada orang-orang yang percaya dengan yakin).
Semoga semua kita mendapat manafaatnya dan mencapai keredhaan Allah SWT.
Saudaramu dalam Islam,
ABDUL HADI AWANG
PRESIDEN PAS

RAFIZI RAMLI, BINATANG TOLAK HUDUD

Posted: 26 Mar 2015 06:00 AM PDT

Kenyataan rasmi dari PKR melalui Rafizi...


Ini pula jawapan Tuan Guru Haji Hadi untuk orang yang macam Rafizi dan pemimpin PKR.

Ada dalam kalangan umat Islam yang memberi alasan bagi menolak usul persendirian berkaitan undang-undang jenayah dengan menggunakan beberapa perkataan yang berkaitan hukum Islam.

Antaranya menyebut perkataan-perkataan seperti "Siyasah Syari'yyah", "Maqasid Syari'ah", "Fiqh Aulawiyyat", "Maslahah" dan lain-lain.

Ketika membicarakan tajuk yang berat seperti ini, maka tentunya sangatlah tidak manis sekiranya kita menjadi laksana burung kakaktua yang pandai hanya menyebut kalimah yang diajar oleh tuannya.

Namun tetap berstatus binatang tanpa akal tanpa memahami hakikat atau tasawwur daripada perkataan yang diucap. Maka menjelaskan maknanya dengan ilmu yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah adalah sangat penting.


"Hudud" adalah cabutan daripada salah satu daripada hukum jenayah yang banyak dan menyeluruh. Mungkin sengaja dijadikan hujah yang difikirkan bagi menolak syari'at.

Mereka menganggap hudud paling sesuai dijadikan sasaran kerana pandangan mereka paling ganas, tanpa mengetahui secara detail dan objektif.

Tanpa menyedari pula betapa ganasnya undang-undang ciptaan manusia yang masih dibanggakan, seperti hukuman bunuh secara kuno: menjerut tali ke leher secara menggantung, begitu juga hukuman sebat sehingga menyeksa tanpa kesan mendidik masyarakat.

Penjelasan ini khusus bagi penganut Islam yang jahil tanpa dimaafkan, kerana beriman tanpa ilmu dan tidak berbudiman terhadap agama sendiri, serta tanpa peduli terhadap batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui dan dipelihara secara fardu 'ain.

Dr Yusuf al-Qardawi dalam kitabnya Taisir al-Fiqh lil Muslim al-Mu'asir di halaman 102 menjelaskan: Terdapat tiga madrasah (pandangan) apabila menghadapi masalah semasa:

1) Kalangan yang berpegang kepada nas juzi'i yang zahir secara jumud tanpa menterjemahkannya secara ijtihad melalui ilmu Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid.

2) Kalangan yang menyalahgunakan Siyasah Syar'iyyah, Usul dan Maqasid sehingga membelakangi nas yang nyata.

3) Kalangan yang mengambil kira kedua-dua aspek yang penting dalam ilmu Islam.

Nas yang nyata adalah ilmu Allah yang difirmankan atau ucapan Rasulullah SAW yang bersifat ma'sum. Adapun yang lain dari nas yang nyata adalah keizinan Allah bagi ruang ijtihad di kalangan para ulama bagi melaksanakan syariat Islam dengan bijak dan adil, bukannya meninggal syariat Allah dengan alasan sehingga boleh digantikan dengan undang-undang ciptaan manusia yang dianggap lebih baik.

1) Siyasah Syari'yyah

Perkataan "siyasah" daripada bahasa Arab yang bermaksud mentadbir, mengurus dan memandu atau memimpin yang disebut terkini dengan perkataan politik atau pentadbiran atau panduan. Dicampur dengan perkataan Syara' dengan maksud kaitannya dengan urusan pelaksanaan syariat mengikut jadual, pelaksanaan, dan pengurusan melaksanakan hukum Islam, bukannya meninggalkan hukum Islam untuk diganti dengan yang lain.

(Sila lihat huraian secara khsus dalam kitab Ahkam Sultaniyyah Karangan al-Mawardi dan Ghiath karangan Imam Haramain daripada Mazhab Syafei; al-Sair al-Kabir daripada mazhab Hanafi; Siyasah Syariyyah Ibnu Taimiyyah dan Turuq Hukmiyyah Ibnu Qayyim daripada mazhab Hambali dan Muqaddimah Ibnu Khaldun daripada mazahab Maliki).

Tegasnya ialah melaksanakan Syariat dengan betul, bukannya meninggalkan Syariat Allah dengan gantian hukum yang lain.

2) Maqasid Syari'ah

"Maqasid" bermakna tujuan-tujuan, maksudnya ialah tujuan pelaksanaan syariat. Objektifnya ialah cara mencapai matlamat membawa maslahat kebaikan kepada manusia secara umum dan khusus secara adil dan istiqamah dan menolak kemudaratan.

Di sini pula ada tujuan yang telah ditetapkan oleh syara' dan ada juga yang tidak disebut di mana Allah memberi keizinan mengikut kemampuan akal dan ilmu manusia.

(Kepada yang mampu berbahasa Arab sila rujuk kepada dua tokoh ilmu Maqasid, Al Syatibi dalam kitab Al Muwafaqat, jilid 2, muka surat 391 dan Ibnu 'Asyur, muka surat 19)

Contohnya, apabila khalifah Umar tidak memotong tangan pencuri di tahun melesetnya ekonomi kerana berlakunya kemarau panjang, dan bukannya kerana meninggalkan hudud, tetapi disebabkan melihat keadaan desakan hidup apabila dibayar gaji yang tidak mencukupi, menjadikan seseorang itu melakukan jenayah secara terdesak.

Maka kerana itu hukuman potong tangan adalah haram dilaksanakan, kerana Hadis Rasulullah SAW: "Hukuman hudud ditolak (kerana adanya syubuhat."

Ditolak hukuman hudud ini pula, bukan bermakna terlepas begitu sahaja. Tetapi hendaklah dipindahkan kepada hukuman takzir yang termasuk dalam ruang syariat Islam. Hukuman hudud tidak boleh dijatuhkan kerana tidak memenuhi syarat yang mencapai adil dan mendidik masyarakat mengikut kemampuan.

Mudarat daripada kemelesetan ekonomi yang menimpa penjenayah adalah lebih besar. Sebaliknya kalau pencuri itu seorang berpendapatan tinggi sudah tentu dihukumkan.

Maqasid Syari'ah tidak bermakna membatalkan penguatkusaan undang-undang hudud. Maqasid Syari'ah dalam hal ini bermakna hukuman tidak boleh dijatuhkan kerana menafikan tindakan secara adil yang menjadi matlamat syariat.

Kalau dijatuhkan hukuman juga, bermakna kita tidak melaksanakan syariat kerana tidak mencapai matlamatnya. Meninggalkan syariat secara total menghilangkan segala maqasidnya.

Contohnya juga ialah mengenai kalimah Allah dibenarkan penggunaannya pada asalnya oleh penganut bukan Islam walau pun salah mengikut penafsiran kita, tetapi apabila tujuan penggunaannya bagi mengelirukan penganut Islam yang jahil, maka pihak berkuasa berkenaan agama Islam berhak menghalangnya. Mengikut kaedah: al-Umur bi Maqasidaha (Semua perkara dilihat juga kepada tujuannya)

3) Fiqh Aulawiyyat

Bermaksud melihat keutamaan secara fiqh (faham mengikut panduan Syariat).

Contohnya Islam meletakkan perkara keperluan rukun hidup bagi manusia ialah memelihara (1) akidah agama, (2) nyawa, (3) akal, (4) keturunan dan (5) harta.

Contohnya tidak dijatuhkan hukuman hudud terhadap pencuri kerana lapar adalah kerana keutamaan memelihara nyawa hendaklah didahulukan daripada memelihara harta.

Hukuman hudud ditangguh dalam keadaan perang kerana menghalang penjenayah melarikan diri kepada musuh, kerana keselamatan negara diutamakan. Bukan bermakna penjenayah dibebaskan, tetapi diturunkan kepada hukuman takzir.

Orang bukan Islam dikecualikan dahulu kerana berdakwah dalam konsep tiada paksaan dalam agama adalah lebih aulawiyyat.

Contohnya juga seperti pengambilan tanah untuk mendirikan hospital atau jalan raya adalah diizinkan kerana kepentingan umum hendaklah didahulukan daripada kepentingan individu atau segelintir, dan hendaklah diganti tanah itu secara yang adil pula.

"Aulawiyyat" itu pula hendaklah dalam ruang lingkup hukum syariat terlebih dahulu, bukannya bermakna meninggalkan hukum syariat.

Apabila segala syarat tidak ada bagi hukum Hudud dan Qisas maka hendaklah dipilih dalam ruang hukum takzir yang sangat luas.

Bukannya melarikan diri kepada hukum ciptaan Barat yang banyak kelemahannya. Perlu disedari bahawa di sana ada juga tidak yang sama dengan undang – undang yang sedia ada, perbezaannya tidak ada roh seperti syariat Islam. (Lihat Dr Yusuf Al Qardhawi dalam Siyasah Syar'iyyah halaman 284-297)

4) Maslahah

"Maslahah" dengan maksud tujuan membawa kebaikan. Sama ada mendapat faedah atau menolak kemudaratan. Para ulama membahagikan maslahat itu kepada tiga kedudukan:

i) Maslahah Mu'atabarah

Ialah dalam perkara yang telah ditetap oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Rahmat terhadap makhluknya. Maka ada yang diwajibkan dan ada pula yang diharamkan. Maka percayalah bahawa semua yang diwajibkan tetap membawa kebaikan dunia dan akhirat. Perkara yang diharamkan tetap mendatang mudarat kepada diri atau masyarakat. Contohnya ialah seperti wajibnya berpuasa kepada yang mampu dan haramnya arak dan judi. Ianya adalah ketetapan Allah SWT.

ii) Maslahah Mulghah

Dalam perkara yang diharamkan kerana mudaratnya lebih besar atau manfaatnya tidak ada .Contohnya seorang yang mencuri atau merompak atau mengedar dadah dengan maslahat mengumpul duit untuk kebajikan atau nafkah keluarga. Maslahat ini dibatalkan kerana mudaratnya sangat besar sehingga menimbus segala kebaikannya.

iii) Maslahah mursalah atau Masoleh mursalah

Dalam perkara yang didiamkan oleh al-Quran dan Hadis maka ruangnya adalah terlalu luas kepada manusia di sepanjang zaman.

Melaksanakan syariat adalah maslahah yang telah ditetapkan oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Penyayang kepada makhluknya.

Isu Enakmen Kanun Jenayah Syariat (KJS) Negeri Kelantan

Isu undang-undang jenayah Syariat menjadi hangat sejak kedatangan penjajah apabila mereka menghapuskannya. Seterusnya menjadi hangat di kalangan umat Islam sendiri kerana kejahilan agama dan pendekatan, sehingga berlakunya isu kafir mengafir dalam masyarakat sendiri kerana kejahilan hukum dan kejahilan cara pendekatan berdakwah.

Apabila keadaan dapat diredakan, maka PAS mengambil langkah ke depan melalui kemenangannya di Kelantan, kemudiannya di Terengganu secara ilmu dan demokratik.

Langkah pertama ialah menubuhkan pasukan daripada parti dan kerajaan. Pasukan ini melibatkan Ketua Dewan Ulama dan kalangan ahli majlis Syura Ulama, Tun Saleh Abas (mantan Ketua Hakim Negara), al-Marhum Prof Ahmad Ibrahim salah seorang pengasas UIA (mantan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat tahun lima puluhan daripada Singapura dan mantan Peguam Negara Singapura yang pertama), al-Marhum Dr Mahmud Saedon Awang Osman (dari UIA dan pakar syariah negara Brunei Darussalam), al-marhum Datuk Abdul Halim Muhammad (mantan penasihat undang-undang Kelantan dan exco kerajaan negeri) dan Datuk Daud Mohamad (kadi besar Kelantan).

Sebelum enakmen ini dibawa kepada DUN Kelantan, ia terlebih dahulu dibentangkan kepada umum di berbagai forum – seminar dan dialog. Akhirnya enakmen berkenaan dibawa ke Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993 dan DUN Terengganu pada 2000.

Manakala Kelantan pula memperkukuhkannya secara mengadakan seminar dan sambutan mengenainya secara tahunan.

Kini setelah lebih dari 20 tahun (dua puluh tahun) PAS memperkenalkan enakmen ini, di samping melaksanakan proses pendidikan mengenai EKJS dalam masyarakat, dialog dan sebagainya.

Maka PAS ingin bergerak setapak lagi dalam proses mendidik masyarakat untuk mengenali hukum-hakam syariat Islam yang menyeluruh. Hasilnya kini suara yang mengeji hukum Islam ini semakin hari menjadi terpencil.

Maka dengan sedikit ruang yang ada ini, Enakmen KJS ini mengalami beberapa pindaan-pindaan memperkemaskannya dengan mengambil kira cabaran dalam perlembagaan dan masyarakat majmuk, tanpa paksaan, dan bagi orang Islam sahaja setelah mengambil kira pandangan para ulama daripada semua mazhab dan sejarah pelaksanaan yang berjaya di sepanjang zaman.

Dalam masa yang sama, apa yang ingin dicadang dan akan dibawa oleh PAS menerusi Private Members Bill (rang undang-undang persendirian) nanti pula bukanlah rang undang-undang hudud, tetapi pindaan dalam Akta Mahkamah Syariah untuk membuka sedikit ruang bagi membolehkan satu-dua aspek syariah itu dilaksanakan terhadap penganut Islam sahaja.

Kita adalah makhluk yang berilmu, bertamadun dan matang. Maka dengarlah dahulu apa yang ingin dikemukakan. Jangan terus melompat dan bertempik gegak gempita memberikan kritikan tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

Firman Allah: "Dan hendaklah kamu melaksanakan kalangan mereka hukum yang telah diturunkan oleh Allah, dan jangan sekali-kali engkau mengikut hawa nafsu mereka (meninggalkan hukum Allah) sehingga engkau meninggalkan sebahagian daripada apa yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu.

"Maka jika sekiranya mereka berpaling(enggan)maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah hendak mengenakan mereka dengan sebab sebahagian daripada dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya sebahagian daripada maknusia itu adalah orang-orang yang jahat).

"Adakah mereka mahukan hukum jahiliyyah, padahal siapakan lagi yang paling baik hukumnya daripada Allah kepada orang-orang yang percaya dengan yakin."


ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS dan ahli parlimen Marang

Sumber : http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=22553

*Sound direct....

GST: BILA YB CAP AYAM PUN KENA TIPU, MEROYAN SALAHKAN KERAJAAN...

Posted: 26 Mar 2015 01:48 AM PDT


Muahahahaha...di sebalik perasan diri tu cerdik dengan title "Datuk" rupanya ada juga sisi bodoh dan bangang ahli politik dari puak pembangkang ni.

Hingga beli telur ayam 10 biji pun kena tipu dek tokey kedai...ko beli telur ayam apa?

Lepas tu meroyan kata kerajaan zalim... 
Kerajaan tak buat kerja penguatkuasaan, makan gaji buta...
UMNO tindas rakyat...duit masuk poket Rosmah... bla...bla...bla

Tapi apa pula YB Batu Pahat tu buat untuk kekang penipuan para peniaga yang menipu dan menindas rakyat?

Diam macam ayam berak kapur lepas tu berlagak jadi ayam lagi kokok berjela-jela tapi ekor meleret terpalit najis.

Atau bising macam ibu ayam telur sebiji riuh sekampung!

Rakyat lantik kau jadi pemimpin mereka supaya kau buat kerja meringankan bebanan mereka bukannya suruh ko goyang kaki berjoli dengan duit gaji ko beli telur sepuluh biji.

Adakah ko nak guna isu ko kena tipu dek tokey telur tu untuk hasut rakyat kata GST tak bagus?

Setahu kami telur ayam tidak dikenakan GST.

Adakah kau berpakat dengan tokey telur tu semata-mata nak perlecehkan GST?

Datuk Mohd Idris Jusi = MP Batu Pahat PKR otak telur

Oh lupa 'rakyat' yang jenis mana yang lantik engkau jadi YB mereka yer?

Ooo rakyat dari kawasan DUN lain yang diimport dan dipindahkan beramai-ramai untuk jadi pengundi dan memenangkan kau dulu. 

Oooo 'rakyat' yang itukah...

Rakyat itu juga yang selalu tipu bangsa engkau sendiri tapi ko tak sedar kerana mabukkan Ketum. 

Barang kali dia ini banyak makan telur tembelang kot...?


Cer baca ni...


KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyifatkan harga RM6.80 bagi sepuluh biji telur ayam adalah tidak munasabah.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, pihaknya memerlukan bantuan agar pengguna membuat aduan kepada kementerian supaya tindakan dapat diambil.

"Saya setuju harga barang itu tidak munasabah. Contoh kalau telur, sepatutnya dalam RM3 hingga RM3.50 bukan RM6.50 dan sardin dari RM2 jadi RM5.

"Ini adalah harga yang tidak munasabah. Sebab itu, kita perlukan kerjasama Yang Berhormat untuk buat aduan. Supaya kami dapat buat penguatkuasaan kerana saya sendiri rasa harga itu tak munasabah," katanya ketika sesi soal jawab pada sidang Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan dari Datuk Mohd Idris Jusi (PKR-Batu Pahat) yang mendakwa terpaksa membayar RM6.80 bagi 10 biji telur ayam ketika menemani isterinya berbelanja.

"Saya teman isteri belanja barang dapur. Dia kata harga telur ayam RM6.80 sepuluh biji. Maknanya sebiji telur 68 sen. Kemudian, beli sardin kecil yang dulunya berharga RM2.50 sekarang RM5.50 setin.

"Harga ini belum GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan). Umumnya harga sudah naik sebelum GST. Selain mekanisme biasa, apa mekanisme yang luar biasa yang boleh difikirkan kementerian?," ujarnya.

Sementara itu, menjawab pertanyaan Datuk Ahmad Fauzi Zahari (BN-Setiawangsa) yang menyentuh soal persediaan kementerian berdepan GST, beliau mengesahkan pihaknya telah bersedia menanti pelaksanaan GST, 1 April ini.

"Kita telah bersedia menghadapi GST. Walaupun kita tahu banyak cabaran. (Sebab) apa juga permulaan yang akan bermula, (pasti) banyak cabaran.

"Tapi kita dah bersedia insya-ALLAH kita akan cuba atasi. Pegawai penguat kuasa telah ditambah, persediaan lain seperti bilik gerakan...tempat menerima aduan juga telah disediakan," katanya.

Sumber: baca sini

Dia dengan bini dia dengan pencacai dia sama jer...otak kuning telur lendir jer banyak.

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Tiga sayap Pas negeri pertahan Hadi

Posted: 26 Mar 2015 09:12 PM PDT

Tiga sayap Pas negeri pertahan Hadi
PULAU PINANG – Dewan Ulama, Muslimat dan Pemuda Pas negeri menyatakan sokongan dan berdiri teguh di belakang Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu hukum hudud.
Ketiga-tiga sayap Pas negeri itu dalam kenyataan bersama berkata, tindakan DAP memutuskan hubungan dengan Presiden Pas bermaksud memutuskan hubungan dengan parti tersebut secara keseluruhannya.
Menurut Ketua Dewan Ulama, Mohd. Fauzi Yusof; Ketua Dewan Muslimat, Hasanah Idrus dan Ketua Dewan Pemuda Pas negeri, Mohd. Yusni Mat Piah, hubungan dalam pakatan pembangkang adalah hubungan bersifat parti dengan parti, bukannya individu dengan individu.
Dalam masa sama, mereka melahirkan rasa kesal terhadap tuduhan tidak jujur dan tidak bermaruah ke atas Presiden Pas yang kononnya bekerjasama dengan pihak lain untuk melanggar semangat konsensus pakatan pembangkang.
"Kami menggesa supaya tuduhan ini ditarik balik serta-merta, melainkan jika DAP benar-benar mahu pakatan pembangkang berkubur," demikian menurut kenyatan itu di sini semalam.
Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatannya, Lim Guan Eng sebelum ini memutuskan hubungan dan menghentikan kerjasama dengan Abdul Hadi yang didakwa beliau bertindak secara tidak jujur dan bermaruah dalam pakatan pembangkang ekoran pembentangan Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) oleh Kerajaan Pas Kelantan. - UTUSAN

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:37 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Lembaga Pengampunan lupus petisyen keluarga Anwar

Posted: 26 Mar 2015 07:56 PM PDT

Lembaga Pengampunan melupuskan (disposed) petisyen dari keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ia nampaknya bukan satu berita baik untuk ketua pembangkang itu.

Bagaimanapun, peguam Anwar N Surendran tidak mahu mendedahkan apa keputusan tersebut, sementara menunggu pengesahan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada hari Rabu.

Ketika ditemui, Peguam Kanan Persekutuan Amarjeet Singh memberitahu pemberita petisyen itu telah dtolak, dan dengan itu, kedudukan perlembagaan adalah jelas mengenai perkara itu.

Tambahnya, afidavit yang dibuat oleh Ketua Pengarah Bahagian Undang-Undang, Jabatan Perdana Menteri telah dihantar kepada pemohon.

Ketua pengarah adalah sebahagian daripada urus setia Lembaga Pengampunan, yang dipengerusikan oleh Yang di-Petuan Agong.

Dengan ini, permohonan Anwar untuk mendapatkan pengampunan mungkin akan ditolak dan dia perlu menjalani hukuman lima tahun penjara selepas disabitkan atas tuduhan liwat.

Read More / Baca Lagi >>

Putrajaya enggan dedah kos, penumpang jet peribadi kerajaan di Indianapolis

Posted: 26 Mar 2015 07:55 PM PDT

Putrajaya enggan mendedahkan kos dan individu yang menggunakan jet peribadi milik kerajaan yang didakwa berada di Indianapolis tahun lepas, walaupun pembangkang mendakwa pesawat tersebut digunakan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.
Dalam satu jawapan bertulis, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim tidak menafikan pesawat 9M-NAA tersebut digunakan, tetapi tidak mendedahkan kos penerbangan yang terbabit dan siapa penumpang di dalamnya.
"Penumpang-penumpang yang menaiki pesawat eksekutif kerajaan 9M-NAA pada tempoh tersebut merupakan mereka yang berkelayakan untuk menaikinya.

"Kos penerbangan yang digunakan sepanjang tempoh tersebut tidak melebihi kelayakan Perdana Menteri," katanya menjawab soalan dari ahli Parlimen DAP Taiping Nga Kor Ming. Nga bertanya siapakah individu yang berada dalam jet tersebut sepanjang 25 Disember 2014 hingga 1 Januari 2015.
Isu jet 9M-NAA berkenaan sebelum ini menimbulkan persoalan apabila menurut semakan perjalanan di laman www.flightradar24.com, ia berada di Indianapolis selama 6 hari itu sebelum berlepas ke Los Angeles, New York, London, Dubai dan destinasi terakhir, Bangkok.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 25 Disember 2014 dilaporkan berada di Hawaii.
Beliau pulang dua hari kemudian kerana negara pada waktu itu dilanda banjir besar, tetapi  tidak dengan pesawatnya, sehinggalah dilaporkan ia digunakan oleh individu lain.

EKJS: Jamil Khir dicabar nyata pendirian

Posted: 26 Mar 2015 07:33 PM PDT



KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mencabar Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom untuk berani menyatakan sokongan terhadap Rang Undang-undang Persendirian (RUU) mengenai Enakmen Kanun Jenayah Syariah (EKJS) di Kelantan yang dibawa oleh Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Mahfuz di dalam celahannya itu mengasak Jamil Khir beberapa kali untuk meminta menteri itu bersetuju atau tidak dengan RUU Persendirian itu sebaliknya menteri berkenaan tidak menjawab.

"Nak minta menteri kata setuju atau tidak apa yang di bawa oleh Marang," soal Mahfuz berkali-kali ketika sesi penggulungan oleh Jamil di Dewan Rakyat, semalam.

Mahfuz terus menyoal bertalu-talu selepas Jamil pula mendedahkan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (EKJSII) tidak pernah dibawa untuk perhatian Majlis Raja-raja Melayu pada 11 Mac sebagaimana didakwa Mahfuz.

Ekoran itu Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Ismail Mohd Said mengarahkan Mahfuz keluar dewan selepas beberapa kali cuba menyoal Jamil Khir sehingga suasana menjadi kecoh.

Jelas Mahfuz, jawatankuasa yang diselia di bawah Jakim dan Peguam Negara sudah menyatakan kesediaan terhadap enakmen itu.

"Jadi tidak ada masalah semua sudah dibawa ke Majlis Raja-raja untuk  mendapat sokongan.Read More / Baca Lagi >>

1MDB: Menteri ‘berlakon’, layak terima Anugerah Oscar

Posted: 26 Mar 2015 07:33 PM PDT

KUALA LUMPUR 26 MAC: Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua menyindir Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah yang hebat 'berlakon' dengan tidak menjawab pertanyaan berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan PetroSaudi sewaktu ucapan penggulungan di Parlimen.
Menyifatkan tindakan tersebut tidak wajar, Pua berkata, keengganan Ahmad Husni untuk menjawab dan cuba mengelak persoalan yang dibangkitkan melayakkan beliau menerima Anugerah Oscar.
Katanya, sewaktu ditanya soalan demikian, Ahmad Husni cuba melengah-melengahkan keadaan dengan tidak menjawab soalan tersebut serta menarik perhatian Timbalan Speaker sama ada perlu menjawab soalan tersebut atau tidak.
"Apabila ditekan oleh Ahli Parlimen (Bayan Baru) Sim Tze Tzin, Ahmad Husni buat-buat pegang dan menyelak peraturan tetap Parlimen. Dia cuba mendapatkan panduan daripada Timbalan Speaker sama ada perlu menjawab atau tidak soalan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Protes GST kena RM3,000, samseng Umno rempuh DUN cuma RM1,500

Posted: 26 Mar 2015 07:31 PM PDT

KUALA LUMPUR 26 MAC: Angkatan Muda KEADILAN (AMK) mengecam keputusan mahkamah mengenakan ikat jamin sebanyak RM3,000 seorang dengan seorang penjamin ke atas 25 individu yang ditahan ekoran protes Cukai Barangan dan Jualan (GST) Isnin lalu.
Protes tersebut diadakan di Ibu Pejabat Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Petaling Jaya.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 21(1)(d) Akta Perhimpunan Aman yang dibaca bersama dengan Seksyen 447 Kanun Keseksaan atas kesalahan menceroboh.
Ketua AMK, Nik Nazmi Nik Ahmad menegaskan, hukuman tersebut berlebihan dan bersifat menghukum.
"Ikat jamin hanyalah bertujuan untuk menjamin kehadiran orang kena tuduh.
"Mahkamah sepatutnya bijak menggunakan budi bicara yang diamanahkan. Mereka yang ditahan tersebut bukan dari kalangan penjenayah berbahaya mahupun mempunyai rekod jenayah lampau yang harus diikat jamin begitu tinggi demi memastikan kehadiran mereka di mahkamah," katanya dalam kenyataan.
Nik Nazmi berkata, ini bukan kali pertama mahkamah berbuat demikian ke atas peserta perhimpunan aman. Keadaan ini menurutnya seakan mengukuhkan persepsi rakyat bahawa undang-undang di negara ini digunakan secara selektif dan tidak sama rata terutama apabila melibatkan rakyat yang menentang usul dan tindakan kerajaan Barisan Nasional.
Read More / Baca Lagi >>

Pergelutan di protes duduk, 6 aktivis ditahan

Posted: 26 Mar 2015 07:23 PM PDT

Polis telah menahan enam aktivis, termasuk dua wakil rakyat, yang telah menganjurkan protes duduk berhampiran Dataran Merdeka.

Dua wakil rakyat itu ialah ADUN Simpang Pulai, Tan Kar Hing dan ADUN Teja, Chang Lih Kang.

Ia ekoran berlaku pergelutan dengan anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang cuba untuk menurunkan kain rentang yang menggesa pemecatan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Semasa insiden itu, yang berlaku pada kira-kira jam 12.30 tengah malam, beberapa aktivis dibawa ke seberang jalan sebelum dimasukkan ke dalam kenderaan polis.

Malam tadi, DBKL telah memberi amaran kepada aktivis di situ supaya beredar menjelang tengah malam tadi. Protes duduk itu bermula pada 21 Mac.

Sebaliknya, aktivis berkenaan menghantar mesej menggesa para penyokong datang ke situ untuk membantu melindungi kain rentang dan peralatan perkhemahan.

Read More / Baca Lagi >>

PKR arah ahli hadiri perhimpunan Kita Lawan

Posted: 26 Mar 2015 07:22 PM PDT

PKR telah mengarahkan pemimpin parti itu supaya menggerakkan anggotanya untuk menghadiri perhimpunan Kita Lawan di Kuala Lumpur Sabtu ini.

Dalam satu kenyataan semalam, Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berkata PKR komited sepenuhnya terhadap perhimpunan tersebut, yang dianjurkan oleh pelbagai NGO.

PKR, katanya, berharap semua rakyat Malaysia yang cintakan keadilan supaya menyertai perhimpunan itu untuk menyuarakan hak mereka sebagai rakyat.

Katanya, PKR juga berharap pihak berkuasa tidak cuba menghalang hak mereka untuk berhimpun secara aman.

Rafizi berkata, perjuangan Kita Lawan adalah selaras dengan pendirian PKR untuk melindung rakyat terhadap pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), skandal 1MDB, penyalahgunaan Akta Hasutan 1948 dan percubaan polis untuk menyekat kebebasan berhimpun.

Sejak pemenjaraan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 10 Februari, aktivis telah berkumpul di pusat membeli-belah Sogo setiap petang Sabtu untuk menuntut pembebasannya.
 

Read More / Baca Lagi >>

MANA SATU BOHONG !!!...

Posted: 26 Mar 2015 08:25 AM PDT


TIBA2 slps 2 minggu kenyataan terus berubah...

11 Mac 2015 : Shafee sudah dibayar RM1,000
26 Mac 2015 : Putrajaya masih belum bayar RM1,000 kpd Shafee

MANA SATU BOHONG !!!...
Nampak Tak Permainan Mereka...

SAMPAI BILA MAU TIPU RAKYAT !!!

Posted: 26 Mar 2015 08:24 AM PDT


Apa yg tak betulnya. Terus terang lidah siar kamu UTUSAN yg paparkan tajuk sebegitu.. Atau kamu sebenarnya dah tak betul menjelangnya GST tak lama lagi..

Di dalam keratan akhbar tersebut TIADA LANGSUNG mengatakan.. "org kaya lebih pendapatan, banyak berbelanja maka mereka lebih banyak bayar GST."... JANGAN BOHONG LA !!!

Keratan akhbar tersebut juga disahkan & DICOP oleh Kementerian Kewangan kamu sendiri..

Pendirian hudud Umno, Mahfuz diarah keluar Dewan

Posted: 26 Mar 2015 05:43 AM PDT

Mahfuz dakwa menteri agama Umno berbohong

Posted: 26 Mar 2015 05:42 AM PDT

1MDB: Bayaran Komisen Tinggi Dipersoal

Posted: 26 Mar 2015 05:41 AM PDT

'Turun harga rumah untuk kurangkan hutang' - Ahmad Maslan

Posted: 26 Mar 2015 03:37 AM PDT

PAS gesa selesai krisi selatan Thai

Posted: 26 Mar 2015 03:35 AM PDT

Sasar negara maju,hutang negara bertambah - Zailah

Posted: 26 Mar 2015 03:35 AM PDT

Minta Bukti Teresa Jadi Ancaman Di Malaysia Timur

Posted: 26 Mar 2015 03:34 AM PDT

Umno Digesa Umum Pendirian Hudud

Posted: 26 Mar 2015 03:34 AM PDT

Inilah wajah sebenar undang2 di negara kita di bawah pemerintahan KERAjaan 'MAHA ADIL' umno/BN..

Posted: 26 Mar 2015 03:29 AM PDT


TAHUKAH ANDA.. di Malaysia tanahairku Protes Duduk & Bantah adalah lebih berbahaya berbanding protes MASUK CEROBOH & merosakkan harta benda awam & kerajaan..

APA NAK HERAN.. UMNO terkenal dengan gan'GST'er nya..

Aktivis pasang kain rentang 'Pecat IGP'

Posted: 26 Mar 2015 12:57 AM PDT

TERBAEK KASTAM KOTA BHARU

Posted: 26 Mar 2015 12:54 AM PDT


Secara tak langsung Kastam Kota Bharu Telah Memalukan Kastam Kelana Jaya Dan PDRM.

Sepatutnya dgn kehadiran polis rakyat/ peserta akan lebih terjamin keselamatannya. Bukannya ditangkap, disepak & dihumban ke dalam lokap..

RTM: Wang Rakyat Dibazirkan..!!!!

Posted: 25 Mar 2015 11:15 PM PDT


 Projek bilik berita bersepadu RTM yang bernilai RM90 juta menghadapi masalah kerana ia tidak mempunyai peralatan yang diperlukan.

LEPAS TU MINTAK LAGI RM125 JUTA utk beli pembelian peralatan... 
Emotikon like

APA NAK HERAN, korang tau tak gara2 korang bayat GST KERAjaan akan dapat pertambahan pendapatan negara SEBANYAK SEHINGGA RM27 bilion !!!.. RM125 juta tu ala2 celah taik gigi Najib aja..

Hutang 1MDB: PKR mahu heret menteri ke JK Parlimen

Posted: 25 Mar 2015 11:12 PM PDT


Akhbar Umno lapor Haron Din anggap hubungan PAS-DAP putus

Posted: 25 Mar 2015 09:56 PM PDT

'We need a finance minister who understands numbers'

Posted: 25 Mar 2015 09:55 PM PDT


Surat terbuka kepada umat Islam 'isu hudud yang dikelirukan' - Presiden Pas

Posted: 25 Mar 2015 09:40 PM PDT


ADA dalam kalangan umat Islam yang memberi alasan bagi menolak usul persendirian berkaitan undang-undang jenayah dengan menggunakan beberapa perkataan yang berkaitan hukum Islam. Antaranya menyebut perkataan-perkataan seperti 'Siyasah Syari'yyah', 'Maqasid Syari'ah', 'Fiqh Aulawiyyat', 'Maslahah' dan lain-lain. 
Ketika membicarakan tajuk yang berat seperti ini, maka tentunya sangatlah tidak manis sekiranya kita menjadi laksana burung kakak tua yang pandai hanya menyebut kalimah yang diajar oleh tuannya, namun tetap berstatus binatang tanpa akal tanpa memahami hakikat atau tasawwur daripada perkataan yang diucap. Maka menjelaskan maknanya dengan ilmu yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah adalah sangat penting.
'Hudud' adalah cabutan daripada salah satu daripada hukum jenayah yang banyak dan menyeluruh. Mungkin sengaja dijadikan hujah yang difikirkan bagi menolak syari'at. Mereka menganggap Hudud paling sesuai dijadikan sasaran kerana pandangan mereka paling ganas, tanpa mengetahui secara detail dan objektif. Tanpa menyedari pula betapa ganasnya undang-undang ciptaan manusia yang masih dibanggakan, seperti hukuman bunuh secara kuno: menjerut tali ke leher secara menggantung, begitu juga hukuman sebat sehingga menyeksa tanpa kesan mendidik masyarakat. 
Penjelasan ini khusus bagi penganut Islam yang jahil tanpa dimaafkan, kerana beriman tanpa ilmu dan tidak berbudiman terhadap agama sendiri, serta tanpa peduli terhadap batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui dan dipelihara secara fardu 'ain. 
Dr Yusuf al-Qardawi dalam kitabnya تيسير الفقه للمسلم المعاصر [Memudahkan kefahaman (terhadap agama) kepada Muslim Semasa atau terkini] di halaman 102 menjelaskan: 
Terdapat tiga madrasah (pandangan) apabila menghadapi masalah semasa:
1- Kalangan yang berpegang kepada nas juzi'i yang zahir secara jumud tanpa menterjemahkannya secara ijtihad melalui ilmu Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid. 
2- Kalangan yang menyalahggunakan Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid sehingga membelakangi nas yang nyata. 
3- Kalangan yang mengambil kira kedua-dua aspek yang penting dalam ilmu Islam.
Nas yang nyata adalah ilmu Allah yang difirmankan atau ucapan Rasul S.A.W. yang bersifat ma'sum. Adapun yang lain dari nas yang nyata adalah keizinan Allah bagi ruang ijtihad di kalangan para ulama bagi melaksanakan syariat Islam dengan bijak dan adil, bukannya meninggal syariat Allah dengan alasan sehingga boleh digantikan dengan undang-undang ciptaan manusia yang dianggap lebih baik.
1 - Siyasah Syari'yyah
Read More / Baca Lagi >>