Followers

Nuffnang

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


'Tak tahulah kalau DAP ada agenda tersembunyi' - PAS

Posted: 22 Mar 2015 08:11 PM PDT


PAS Kelantan mempersoalkan kenapa DAP terus berkeras untuk menghalang usaha mereka melaksanakan hudud di Kelantan sedangkan perkara itu tidak melibatkan golongan bukan Islam.

Malah, kata Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, usaha itu dijalankan berdasarkan kerangka undang-undang dan demokrasi, melalui Parlimen.

Mohd Amar juga berkata telah membangkitkan perkara itu kepada Lim Kit Siang sendiri berhubung perkara itu dalam pertemuannya dengan pemimpin popular DAP itu di pejabat PAS di ibu negara sebelum ini.

"Kemudian, Lim Kit Siang senyap tak boleh cakap apa. Dia terus diam. Dia tak jawab yang saya hujah.

"Jadi sebab itu saya tak faham kenapa berkeras lagi, kecuali dia ada suatu agenda tersembunyi, kita tak tahu," katanya.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini baru-baru ini, Mohd Amar mengulas pelbagai perkara melibatkan usaha mereka, termasuk kemungkinan usaha itu tersangkut di peringkat Parlimen, serta tanggapan awam berkaitan hudud.

Malaysiakini: Bagaimana nak dapatkan sokongan dua pertiga di Parlimen untuk luluskan Rang Undang-undang Persendirian?

Mohd Amar: Kita dah bincang dengan pakar perundangan, dua-dua ini (Akta 355 dan Perkara 76A(1)) tak perlu dua pertiga kerana kita tak pinda Perlembagaan. Hanya pinda akta, hanya perlu majoriti mudah. Dan Perkara 76A (1) itu bukan pinda tetapi hanya minta kebenaran Parlimen untuk beri kuasa pada DUN gubal peraturan yang bawah bidang kuasa Persekutuan.

Kalau ditolak di Parlimen, apa tindakan seterusnya?

Kalau Parlimen tolak, kita berhentilah. Kita cukup di situ. Kita cari jalan lain pula setakat yang kita boleh buat. Ada dua, tiga pilihan tetapi ini bukan masa yang sesuai untuk terangkan. Sebab kita ada pendapat undang-undang dalam isu ini, dan kita mahu guna cara perlembagaan.

Orang bukan Islam tidak akan terlibat dengan enakmen hudud ini?

Kita dah beritahu sangat jelas. Dulu mungkin ada keraguan sebab kita bagi pilihan (kepada orang bukan Islam). Jadi kita fikir semua pandangan-pandangan, sebab itu (enakmen) yang baru ini kita buang terus (orang bukan Islam). Orang bukan Islam langsung tidak dibicarakan bawah Undang-undang Islam walaupun mereka mahu. Jadi, apa lagi yang hendak dibimbangkan?

Dan saya pun dah sebut dengan (pemimpin DAP) Lim Kit Siang masa kali terakhir berjumpa di pejabat PAS. Lim Kit Siang, (Presiden PKR) Wan Azizah (Ismail) semua ada pada masa itu.

Saya tanya dia (Lim), kawan-kawan kita dalam DAP ini: "You kata you tolak hudud kerana bercanggah dengan perlembagaan dan sekarang PAS ikut prosedur, kita bawa masuk dalam Dewan (DUN), ikut undang-undang.

"Dan dilulus dalam Dewan, kemudian kita bawa ke Parlimen untuk dibentangkan di Parlimen. Jadi ini semua proses demokrasi dan proses Perlembagaan. Jadi apa masalah sebenarnya?

"Kenapa you nak halang? Kalau betul-betul cakap tentang demokrasi, you kena bagi kita lalu. Lepas itu, biar (Dewan) tentukan kita kalah di Parlimen. You nak bahas pun tak apa, you nak reject (tolak) pun tak apa sebab itu hak anda. Tapi jangan hentikan kita di tengah jalan dan jangan halang kita. "

Kemudian, Lim Kit Siang senyap tak boleh cakap apa. Dia terus diam. Dia tak jawab yang saya hujah. Jadi sebab itu saya tak faham kenapa berkeras lagi, kecuali dia ada suatu agenda tersembunyi, kita tak tahu.

Apa dalam hati dia, atau ada agenda tersembunyi kita tak tahu. Apa motif dia kita tak tahu.

Terdapat kesilapan bahasa dalam dokumen enakmen hudud. Dan dari situ orang mengatakan "benda macam ini pun boleh silap, macam mana nak laksanakan hudud"?

Di Parlimen lagi teruk kesilapan (bahasa) saya duduk dalam Parlimen dua penggal. Parlimen lagi teruk silap. Saya tahu itu. Tapi kita tak bising sebab benda itu teknikal.

Macam hudud, ini memang kita akui hukumannya berat. Tetapi untuk hakim nak jatuhkan hukuman itu, syaratnya terlalu ketat. Jadi kita tengok dari sudut itu.

Bukan senang-senang kita nak potong tangan orang. Ada sikit sahaja keraguan, buang kes. Itu cara islam.

Macam undang-undang sivil dipanggil melampaui keraguan yang munasabah, dalam undang-undang Islam dipanggil kepastian yang mutlak. Jadi benda itu kalau kita faham, kita yang belajar Islam ini, tak pelik.

Zaman Nabi dulu, berapa orang sahaja yang dipotong tangan, berapa orang sahaja direjam. Sepuluh tahun Nabi duduk di Madinah, yang potong tangan hanya dua kes yang kes zina, dalam dua atau tiga kes. Itu pun orang ini mengaku. Bukan ada saksi.

Undang-undang ini sukar nak dilaksanakan (untuk dapatkan empat orang saksi). Tujuannya, dalam Islam supaya kejahatan itu tidak dilakukan secara terbuka.

Sebab kalau empat orang boleh tengok kejadian (zina) itu secara terbuka sampai habis, maknanya masyarakat kita sudah teruk. Maka hukuman rejam paling sesuai untuk orang macam ini. Sebab itu dalam Islam kita tak boleh nak cari (kesalahan).

Contohnya, Saidina Umar Al-Khattab nak pergi solat pada waktu Subuh, dia nampak orang berzina di tepi jalan, dia kebetulan lalu. Dan keadaan itu gelap. Dia terserempak tapi Saidina Umar buat tak tahu sahaja sebab dia seorang sahaja.

Dia seorang tak boleh jadi saksi. Bukan mudah. Kalau dia tangkap dia tak ada bukti sebab dia seorang dan dalam gelap. Kalau waktu subuh ni, kadang-kadang kita nak cari selipar kita pun tak jumpa cari.

Maknanya bukan senang. Tujuannya kita tak mahu jadi macam di barat, orang boleh buat zina di tempat awam. Kalau benda ini (hudud) tak ada, mungkin akan berlaku.

Dalam taman, tepi jalan, orang jadi macam binatang tak reti malu. Jadi ini sebenarnya tujuannya pun. Benda ini sebagai pencegahan. Tapi orang tak tengok benda itu.

Malaysiakini: Kenapa lesbian, seks dengan mayat dan binatang diletakkan bawah hukuman liwat?

Mohd Amar: Itu silap. Silap saya. Sebenarnya yang liwat itu hanya untuk dalam kes liwat. Lesbian, setubuh dengan binatang, mayat akan masuk dalam kategori takzir, iaitu kita akan pinda Enakmen Kanun Jenayah Kelantan 1985.

Bukan dalam kategori liwat dan hudud. Itu silap saya terangkan tempoh hari kerana bila semak balik saya silap. Sebenarnya di bawah takzir yang kita akan pinda dan masukkan dalam Kanun Jenayah Syariah 1985 iaitu, insya-Allah akan dibuat dalam sidang DUN akan datang.

Sidang DUN akan datang akan bincang secara terperinci tentang Enakmen Kanun Jenayah Kelantan 1985 dan khusus kesalahan bawah takzir sahaja.

Kalau kesalahan takzir hukumannya terserah pada hakim. Tidak ditetapkan kerana kadang-kadang kesalahan takzir itu hukumannya lebih berat daripada hudud bagi sesetengah kes.

Hukuman lesbian dan liwat lain kerana lain kaedahnya. Dari segi sains pun lain. Macam kes suami meliwat isteri ada khilaf dan dipanggil istilah syubhah.

Bila ada pandangan berbeza, hudud tak boleh buat. Suami meliwat isteri salah juga tetapi bukan bawah kesalahan hudud tapi kesalahan takzir. Bukan nak kata mereka terlepas. Tidak. Tapi di bawah kesalahan takzir mungkin lagi berat kerana mahkamah yang buat keputusan.

Boleh jadi hukuman seks dengan binatang, mayat pun lebih berat, ia atas mahkamah. Mahkamah akan tengok kes itu macam mana. Jadi seks luar tabii tidak masuk dalam kesalahan hudud dan masuk dalam kesalahan takzir.

Tetapi ada juga yang mempertikaikan kenapa orang yang lakukan rasuah tidak dikenakan apa-apa hukuman?

Rasuah itu kena jelaskan. Kalau undang-undang mengatakan rasuah itu sebahagian daripada mencuri, jadi kita potong tangan juga. Tapi apa yang ada dalam dunia sekarang lain, mencuri lain dan pecah amanah lain. Malah mencuri juga hukumannya berbeza. Dalam undang-undang sivil pun kita ada kategori yang berbeza, jadi apa salahnya dengan yang ini (hudud).

Masalah dengan potong tangan ini, kalau doktor potong tangan tak ada orang kata doktor jahat sebab doktor potong tangan, kaki nak selamatkan nyawa orang itu. Tapi Islam, nak potong tangan pencuri untuk menyelamatkan nyawa masyarakat. Jadi tujuan Islam lebih baik dari perubatan.

Perubatan hanya nak selamatkan seorang individu tetapi Islam nak selamatkan seluruh masyarakat. Kita kena tengok macam itu. Kalau dalam kampung, orang itu akan fikir banyak kali (untuk mencuri). Kalau nak mencuri, kena potong tangan, dengan sendiri orang ramai akan selamat.

Tengok hari ini, berapa ramai perempuan mati diragut, ditarik sehingga pecah kepala dan mati macam itu sahaja. Orang yang meragut dikenakan penjara empat, lima hari atau seminggu. Bunuh orang dipenjara untuk 20 tahun.

Perspektif itu penting, cara kita tengok (pelaksanaan hukuman hudud). Sebab kalau doktor potong tangan sebab kencing manis, orang tak kata doktor jahat. Sebab tujuan doktor itu untuk menyelamatkan pesakit.    - Malaysiakini

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Hudud: Polis siasat penyampai BFM dan individu mengugut?

Posted: 22 Mar 2015 07:55 AM PDT


Susulan video mengenai undang-undang hudud di Kelantan yang menjadi viral sejak Jumaat lalu, polis akan menyiasat penyampai stesen radio BFM terbabit serta individu yang mengugut penyampai itu.

Memetik laporan Mstar, Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi status yang dimuat naik di Twitter menyatakan bahawa penulis skrip bagi video sensasi tersebut akan turut dipanggil untuk siasatan.

"Polis Diraja Malaysia akan menyiasat kedua-dua pihak iaitu penyiar BFM dan yang ugut penyiar. Penulis skrip penyiar juga akan dipanggil," tegas Ketua Polis Negara.


Penyampai stesen radio BFM, Aisyah Tajuddin menerima ugutan selepas gambar-gambarnya tersebar secara meluas di laman Facebook dengan pelbagai kata-kata kesat ditujukan terhadapnya.

Bagaimanapun, BFM telah mengeluarkan video berkenaan dari halaman YouTube BFM.

Menerusi kenyataan stesen radio itu, pihaknya kesal dengan serangan peribadi terhadap Aisyah yang sebenarnya bukan penyampai tetap dalam segmen video tersebut.

Video satira dengan dua minit itu dinamakan 'Hudud isi periuk nasi' dan mula disiarkan pada hari Khamis. Aisyah dilaporkan telah mengkritik Dewan Undangan Negeri Kelantan yang meluluskan pindaan Kanun Jenayah Syariah II 1993.

Video penuh kontroversi itu dihasil dan diarahkan oleh Projek Dialog yakni sebuah platform untuk membincangkan isu-isu penting di dalam negara.

Aisyah menyatakan bahawa agama telah digunakan untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu sebenar seperti ekonomi dan kadar penggunaan dadah dan perceraian yang tinggi.

Menurut BFM, Aisyah bukanlah penulis skrip, justeru apa yang dilihat di video itu bukanlah pendirian peribadinya mengenai isu itu. Stesen radio itu turut memohon maaf di atas sebarang masalah yang mungkin timbul daripada video tersebut.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:19 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Lee Kuan Yew mati; Peringatan undur buat Kit Siang dan Guan Eng

Posted: 22 Mar 2015 07:10 PM PDT



PM kat warong di JB tengok Man U TEWASKAN Liverpool

Posted: 22 Mar 2015 05:04 PM PDT











Banci Merdeka Centre tak dapat cover Anwar dan Kit Siang dituntut berhenti

Posted: 22 Mar 2015 01:20 AM PDT


Anwar dah masuk penjara.


Eloklah Kit Siang fikir untuk pencen-pencen. Lee Kuan Yew pun dah pencen..

Menunggu bila?

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:52 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Hudud Di Kelantan Hanya Terlaksana Untuk 3 Tahun Sahaja

Posted: 21 Mar 2015 10:09 PM PDT

Hudud Di Kelantan Hanya Terlaksana Untuk 3 Tahun Sahaja

Saturday, March 21, 2015

Hudud Perangkap yg Membawa Kepada Perangkap Sebenar yakni Persempadanan Semula

Kalau Pakatan Rakyat pecah kerana hudud, PAS akan hilang semua kerusi Parlimen termasuk kerusi Shah Alam dan Kota Raja.

Selepas itu, PAS juga akan hilang Kelantan kepada UMNO kerana tiada sokongan dari PKR dan DAP.

UMNO pula mendapat semula 2/3 dan memerintah dengan gemilang.

Selepas itu UMNO akan pastikan hudud tidak dilaksana sama seperti di Terengganu sekarang ini.

Maka, di mana kah untungnya pembentangan Enakmen Hudud yang ada ini?

Kalau UMNO berkuasa mereka akan pastikan hudud tidak dilaksana.

UMNO tak pentingkan hudud.

Yang mereka pentingkan adalah berpecahnya Pakatan Rakyat supaya ahli2 Parlimen PAS akan menyokong persempadanan semula.

Dengan persempadanan baru, UMNO/BN akan dapat semula 2/3 dan DAP kekal menjadi parti yang kecil dan tidak releven

Kedudukan Najib akan menjadi lebih kukuh.

UMNO akan merampas semula Selangor dan Penang dalam PRU depan kerana pengundi2 Melayu dan kerusi2 Melayu akan menjadi lebih banyak.

TULANG BESI

ps PKR dah pernah jatuh lubang tahun 2004 sebab sokong hudud di Terengganu.

PKR hingga jatuh kepada satu kerusi Parlimen tahun 2004 sahaja angkara sokong hudud PAS di Terengganu.

Kali ini Tulang Besi mencadangkan supaya PKR memberi syarat kepada sokongan.

Yakni sokongan PKR di Parlimen adalah dengan syarat Presiden serta Mirsyidul Am PAS letak jawatan.

Tanpa sokongan ahli2 Parlimen PKR pindaan kepada Akta 355 mustahil berlaku.

Malahan saya yakin DAP pun akan sokong sama kalau PAS setuju syarat ini


Nik Amar Telah Menipu Pakatan Rakyat Untuk Laksana Hudud Nya

Perhatikan bahagian di bawah dari kenyataan Presiden Keadilan, Datin Dr Wan Azizah:

Oleh sebab itu, apabila wakil Kerajaan Kelantan Datuk Nik Amar memaklumkan kepada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 bahawa rang undang-undang yang bakal dibentangkan hanyalah pindaan empat (4) perkara ke atas enakmen yang telah diluluskan dalam tahun 1993, KEADILAN mengambil sikap menghormati bahawa pindaan itu bukanlah undang-undang baru dan tidak mengubah status sedia ada. Oleh yang demikian, pindaan seperti yang dimaklumkan oleh Datuk Nik Amar itu masih berada di dalam kerangka persetujuan bersama dan muafakat Pakatan Rakyat mengenai hudud yang dicapai dalam tahun 2011.

Walau bagaimana pun, KEADILAN tidak diberikan draf pindaan sehinggalah minggu lepas iaitu pada 12 Mac 2015 (seminggu sebelum dibentangkan di Dewan Undangan Negeri). Draf yang dibentangkan itu bukanlah pindaan empat (4) perkara seperti yang dimaklumkan oleh Datuk Nik Amar tetapi merupakan pembentangan keseluruhan enakmen setebal 34 muka surat. Walaupun kandungannya tidak banyak berbeza dari enakmen asal tahun 1993, ia tidak lagi mematuhi muafakat bersama yang dipersetujui oleh Pakatan Rakyat dalam 2011 mengenai pelaksanaan hudud.

Ini bererti PAS Kelantan telah menipu Pakatan Rakyat untuk "bulldoze" Enakmen Hudud mereka.

Adakah ini perangai orang Islam dalam melaksana Islam?

Menipu dan membohong?

Inikah akhlak seorang pejuang Islam?

TULANG BESI



Hudud Sedang Di "UMNO" Kan oleh PAS Kelantan


Saudara/ri baca sendiri.

Bagaimana Mat Yaakob serta Nik Amar telah meng"UMNO"kan Hudud di Kelantan.

Mereka memasukkan klausa ini kerana hendak menyokong tindakan Saiful Bukhari sedangkan hukum ini tidak wujud dalam mana2 kitab Feqah.

Klik Imej
Tunggulah kehancuran dari langit apabila hukum Allah SWT dilacurkan untuk kepentingan parti politik sekular seperti UMNO.

Ini cuma satu.

Ada banyak lagi contoh dari pindaan 2015 ini.

Sememangnya tujuan membentang Pindaan ini tidak lain hanyalah untuk memecahkan Pakatan Rakyat.

Tulang Besi mendapat maklumat pihak Penasihat Undang2 Kelantan pun telah memberi nasihat pindaan2 ini hanya dapat dilaksanakan sekiranya ada sokongan 2/3 di Parlimen.

Ertinya segala usaha Kelantan meminda Enakmen ini hanya sia sia semata-mata kerana ia tidak mungkin dapat dilaksana memandangkan tiada 2/3 di Parlimen boleh didapati. Malahan, pihak UMNO sendiri tidak memberi apa2 jaminan akan menyokong pindaan ini di Parlimen.

Lebih2 lagi dengan ada bidaah seperti ini, nescara bantuan Allah SWT amat jauh sekali

TULANG BESI


Penyelesaiannya Adalah PAS Pecah Dua?

Posted: 21 Mar 2015 10:03 PM PDT

 Oleh: YB Khalid Samad



Ada yang memaklumkan kepada saya bahawa dalam sesi dialog saya dan Zuhdi, dia ada menyebut kononnya saya bersetuju dengan cadangannya supaya PAS berpecah dua. Menurut Zuhdi, inilah apa yang telah disampaikan kepadanya oleh pimpinan PAS Kawasan Parit Sulong, Johor. Mereka bertanya, adakah ini benar? Memandangkan ini merupakan persoalan penting, maka saya diminta untuk menjelaskan pendirian saya terhadap cadangan Zuhdi bahawa PAS perlu pecah dua demi masa depan yang lebih cemerlang.

PENDIRIAN SAYA BERHUBUNG CADANGAN PAS BERPECAH

Sebenarnya saya sudah jawab isu ini pada malam tersebut, tetapi secara indirect. Oleh kerana ada yang tidak faham, maka biarlah saya nyatakan di sini dengan jelas bahawa saya TIDAK bersetuju dengan cadangan ini.

Bagi saya apa yang perlu dilakukan ialah supaya perbezaan pendapat yang wujud dibahas dan dibincang dengan penuh bertanggung-jawab. Perbezaan pendapat yang wujud adalah berhubung kaedah pendekatan yang perlu dilaksanakan PAS dalam suasana politik yang sedia wujud. Persoalan ini boleh dibahas secara ilmiah demi mendapat rumusan yang terbaik. Ianya isu 'ijtihad siayaasah' atau pendapat dan pandangan serta bacaan politik dan sudah pasti merupakan ruang di mana perbezaan akan wujud.

Masalahnya sekarang adalah perbezaan sebenar ini tidak dibahas. Sebaliknya dikemuka masalah yang tidak wujud sebagai masalah sebenar. Masalah yang tidak wujud yang sengaja diada-adakan ialah persoalan kononnya adanya golongan yang ingin menjatuhkan DS Presiden, menolak kepimpinan Ulama' dan menolak syariat. Mana mungkin ada ahli PAS, apatah lagi diperingkat pimpinan Pusat, yang menolak konsep Kepimpinan Ulama' dan syariat! Kalau benar berpandangan sedemikian, sudah lama bersama UMNO! Dalam soal kedudukan DS Presiden, sepertimana kedudukan semua AJK PAS Pusat, kuasa penentunya adalah di tangan Muktamar. Terpulang pada ahli menilai prestasi semua dan mengundi mengikut pandangan masing-masing.

Saya yakin bahawa sekiranya masalah sebenar dibahas, di mana kedua-dua pandangan berhubung kaedah pendekatan dikaji dan dibedah-siasat dengan menyeluruh dan teliti, satu keputusan yang terbaik akan akhirnya dicapai. Tetapi sekiranya ianya tidak dibincang dan sebaliknya ditonjolkan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas, maka akhirnya perpecahan dan keputusan yang songsang pasti terhasil.

Bagi saya, mereka yang tidak sanggup membahas pandangan berbeza berhubung isu kaedah dan pendekatan sambil menaburkan tuduhan-tuduhan palsu adalah pihak yang inginkan perpecahan ini berlaku. Mereka seolah-olah telah membuat kesimpulan bahawa satu keputusan dan kata-sepakat tidak mungkin tercapai atau sekiranya tercapai sekali pun, ianya keputusan yang tidak seperti yang mereka inginkan. Oleh itu, usaha dilakukan untuk awal-awal membuka jalan ke arah perpecahan.

Dan sebenarnya inilah punca masalahnya. Ada yang tidak mahu menerima keputusan jemaah untuk bersama PR kerana dianggap PR menyebabkan PAS kehilangan punca. Maka walau dengan apa cara sekali pun, mereka berusaha supaya pendekatan yang mereka inginkan terlaksana. Walau pun ianya bererti memfitnah melalui tuduhan 'Islam tanpa syariat', 'menolak kepimpinan Ulama' dan sebagainya. Akhirnya yang diinginkan adalah kaedah dan pendekatan mereka dilaksanakan. Iaitu PAS bersendirian walau pun terpaksa berpecah.

Perumpamaan yang digunakan Zuhdi, iaitu perceraian dalam kes rumah-tangga yang bermasalah, adalah perumpamaan yang tidak tepat. Keahlian dalam sebuah Jemaah Islam tidak boleh disamakan dengan perkahwinan. Dalam sesebuah jemaah Islam keahliannya beratus ribu. Ruang perbezaan pendapat perlu jauh lagi luas dan sikap saling menghormati perbezaan ini perlu lebih jujur dan kukuh. Kalau perbezaan dalam jemaah pun tidak mampu ditangani tanpa berpecah, bagaimana pula nak ditangani perbezaan dalam masyarakat, yang pastinya lebih banyak dan beraneka ragam, sekiranya dijadikan pemerintah? Tangkap dan penjara? Tembak sebagai rakyat yang 'bughah'?

Pada masa yang sama, dalam perkahwinan sekali pun, usaha menyelamatkan rumah-tangga perlu dilakukan dengan bersungguh dan sekiranya telah habis segala usaha barulah keputusan bercerai diambil. Ianya perkara yang diharuskan yang paling dibenci Allah. Maka sekiranya keredhaan Allah adalah matlamat terutama, semestinya ianya pilihan terakhir.

Hakikatnya perpecahan akan hanya menguntungkan UMNO/BN. Hanya yang buta politik tidak akan nampak hakikat ini. Oleh itu saya amat pelik apabila perpecahan dilihat sebagai kaedah penyelesaian terbaik. Terbaik untuk siapa?

STRATEGI DUA ARAS

Ada juga yang bertanyakan persoalan 'Strategi dua lapis' atau 'dua aras' yang ditimbulkan Zuhdi. Mereka ingin tahu apa yang dimaksudkan dengan strategi dua aras itu dan adakah benar bahawa melalui perpecahan PAS maka akan terlaksana strategi ini yang pernah dicadangkan satu ketika dulu.

Sebenarnya strategi dua aras tidak ada kena mengena dengan berpecahnya PAS kepada dua badan atau parti yang berasingan. Strategi dua aras merupakan strategi yang mengiktiraf perbezaan antara kerajaan Negeri dan kerajaan Pusat dari sudut kekuatan PAS. Diperakui bahawa PAS mampu menang dengan sendirinya di beberapa negeri tetapi tidak mungkin menang secara bersendirian di peringkat Pusat. Diperakui juga bahawa kemenangan di peringkat Negeri sahaja tidak memungkinkan kelebihan pemerintahan PAS terserlah oleh kerana disekat dan difitnah serta ditutup kebaikannya oleh kerajaan Pusat. Oleh itu, di peringkat Pusat apa yang diperlukan adalah sebuah kerajaan yang lebih adil yang tidak memusuhi perjuangan Islam yang dibawa PAS. Walaupun ia tidak bersetuju, tetapi tidak memusuhi sehingga bertindak tidak adil terhadap PAS sepertimana yang dipraktikkan dibawah BN.

Kerajaan Pusat yang tidak memusuhi PAS semestinya mengambil bentuk kerajaan campuran antara komponen parti pembangkang termasuk PAS. Hanya melalui pendekatan begitu sahaja akan BN mampu dikalahkan dalam suasana sekarang. Walaupun kerajaan campuran di peringkat Pusat ini bukan kerajaan PAS semata-mata, namun dengan pembentukkannya, ia akan menguntungkan PAS. Kerajaan PAS di peringkat Negeri tidak akan disekat dan dizalimi dan pada masa sama, mesej PAS tersebar luas melalui semua saluran media termasuk radio dan televisyen.

Maka strategi dua aras atau dua lapis ini mengandaikan pembentukan kerajaan PAS di beberapa Negeri dan 'kerajaan campuran PAS dan parti-parti lain' di peingkat Pusat. Apa yang sedang berlaku sekarang melalui PR sudah menghampiri strategi dua aras ini. Pada masa yang sama terbentuk juga kerajaan campuran PAS bersama parti-parti PR di peringkat beberapa Negeri. Aspek kerajaan campuran di Negeri tidak diberikan tumpuan pada ketika strategi dua aras ini diutarakan kerana tumpuan pada masa itu adalah:

i) Kerajaan PAS di Negeri dan kerajaan campuran di Pusat dan

ii) Bagaimana kerajaan campuran di Pusat akan membantu kerajaan PAS di peringkat Negeri.

Matlamat utama strategi dua aras adalah untuk memberi manafaat kepada PAS.

KESIMPULAN

Maka adalah diharapkan bahawa penjelasan tambahan ini akan mengukuhkan keyakinan semua ahli untuk terus bersatu sambil menguruskan perbezaan pendapat dengan cara yang matang dan bukan cara kebudak-budakan. Cara kebudak-budakan adalah melalui melempar tuduhan-tuduhan tidak berasas terhadap pihak yang berbeza pandangan. Inilah apa yang dilakukan sekarang oleh 'golongan muda yang lebih semangat'. Sudah pasti ianya tidak wajar untuk PAS berpecah setiap kali adanya khilaf atau perbezaan pendapat. Kaedah yang lebih selari dengan Al-Quran adalah "wasyaawirhum fil amr" atau "dan mereka bersyura (berbincang) dalam urusan pemerintahan".

Pada masa yang sama semoga penjelasan ini mengukuhkan juga keyakinan PAS terhadap pendekatan PR yang terbukti keberkesanannya. Perlu juga diadakan kesediaan untuk menerima keputusan yang diambil secara jamaai berhubung kaedah pendekatan yang perlu dilaksanakan. Jangan ada pihak yang oleh kerana keputusan itu tidak selari dengan pandangan mereka maka diusahakan perpecahan.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Hudud : Reaksi pemimpin PAS berbeza-beza...

Posted: 21 Mar 2015 10:02 PM PDT

  Oleh: alhusseyn
 
 
Reaksi pemimpin PAS berbeza-beza ekoran kemungkinan Pakatan Rakyat (PR) berpecah selepas Enakmen Jenayah Syariah 1993 (Pindaan 2015) diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada Khamis, sebahagiannya sedih manakala satu kumpulan lagi gembira.

 Mereka yang gembira kerana undang-undang itu berjaya diluluskan manakala mereka yang bersedih kerana berhadapan dengan masa depan suram PR ekoran bantahan sekutu mereka, iaitu DAP dan PKR.

 Hotel penginapan para pemimpin PAS yang menyertai Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah (IAPU) di Kuala Ibai, Kuala Terengganu berwajah suram semalam walaupun mereka menjadi tuan rumah perhimpunan antarabangsa itu.

 Masing-masing tertanya-tanya apakah masih ada masa depan untuk PAS dalam PR ekoran bantahan keras rakan mereka DAP dan PKR terhadap pembentangan enakmen tersebut di DUN Kelantan itu.

 "Masihkah ada peluang lagi buat kita?" soal Datuk Dr Mujahid Yusof ketika ditemui The Malaysian Insider dalam majlis makan malam meraikan perwakilan pertubuhan Islam dari 41 buah negara ke IAPU ke-3 itu.

 Beliau jelas kecewa dengan apa yang bakal dihadapi PAS dan PR ekoran keadaan sekarang.

 Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Dr Dzulkefly Ahmad pula bergegas pulang ke Kuala Lumpur dari Kuala Terengganu untuk cuba berbuat sesuatu menjelang mesyuarat PKR malam tadi dan mesyuarat DAP Isnin ini. 

 "Saya akan cuba berbuat sesuatu agar PR dipertahankan, kerana ia memang harapan rakyat," katanya ketika ditemui di hotel penginapan pemimpin PAS.

 Turut bersama beliau ialah Naib Presiden Salahudin Ayub, Ketua Penerangan Datuk Mahfuz Omar dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Khalid Samad.

 Kesemua mereka pulang ke Kuala Lumpur walaupun IAPU itu baru sahaja dirasmikan dan banyak lagi acara bakal berlangsung selepas itu.

 Mahfuz, ahli Parlimen Pokok Sena, antara yang sedih dengan apa yang berlaku.

 Jika benar notis dihantar presiden PAS yang juga ahli parlimen Marang bagi membolehkan rang undang-undang persendirian dibentangkan dan Akta 355 Mahkamah Syariah dipinda membuka jalan kepada enakmen jenayah Syariah Kelantan itu dilaksanakan, beliau antara orang paling sedih.

 Ini kerana, selaku ketua whip anggota Parlimen PAS, beliau tidak tahu menahu mengenai notis itu.

 "Saya tidak tahu apa-apa dan tidak diberitahu apa-apa," kata Mahfuz ketika ditemui di hotel berkenaan sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur.
 Bukan Mahfuz sahaja tidak tahu mengenainya, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali juga tidak mengetahui adanya notis itu.

 "Ia tidak ada dalam pengetahuan saya dan saya tidak tahu mengenainya," katanya kepada The Malaysian Insider semalam.

 Kekhuatiran perpecahan PR yang dirasai pemimpin PAS tersebut bagaimanapun tidak dirasai Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah.

 "Kalau DAP rasa nak keluar, keluarlah," kata beliau sebagaimana dilaporkan media semalam ketika mengulas reaksi DAP terhadap pembentangan enakmen itu.

 Namun begitu, Hadi mengatakan sehingga kini PAS masih lagi bersama PR dan tentangan DAP dan PKR berhubung rang undang-undang itu perkara biasa dalam amalan demokrasi.

 Presiden PAS itu berkata, tindakan mereka memperkenalkan hudud seharusnya dihormati semua pihak kerana ia dilakukan secara demokratik dan bukannya paksaan.

 "Kerjasama dalam PR tidak melibatkan dasar parti. Kami tidak menyentuh agama dan hak mereka, jadi mereka juga tidak sepatutnya menyentuh agama kita," katanya menurut laporan Bernama. – 21 Mac, 2015.

ULAMAK HARUS BERCAKAP BENAR DAN BUKAN PUSING PUSING....

Posted: 21 Mar 2015 10:00 PM PDT

Perlu baca dan faham kenapa tolak Hudud PAS.Sebabnya kita lihat PAS kena kencing dengan Umno.Bukan tak setuju Hudud. Tapi sekadar nak porak perandakan Pakatan...MUlanya masuk DSAI dalam jel...Kemudianpecah belahkan PAS dan DAP....Mudah sahaja nak pecahkan dua parti ini hanya dengan rang undang undang Hudud. Walau akhirnya di peringkat parlimen tidak akanmenjadi , tetapi sikap orang alimbercakap bercabang macam Hj Hadi...melemahkan sokongan orang bukan Islam kepada alim ulamak. Sebab itu perlu dulu kekuatan, kemenangan, baru laksanakan. Faham dulu..bagi peluang masyarakat faham dulu....

 Oleh:  GREENBOC


Hudud: Ayam Terlepas Tangan Berbau Tahi!


Umno sokong hudud hanya untuk pecahbelah Pakatan, kata penganalisis

Satu-satunya tujuan Umno menyokong hudud sekarang ialah untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat (PR), menurut penganalisis politik yang mengatakan, apabila rang undang-undang itu sampai ke Parlimen, soal mengundi untuknya tidak penting kerana kerosakan sudah pun terjadi.
Mereka menolak dakwaan ahli Parlimen Umno yang menyokong hudud penting bagi memenuhi ajaran Islam, dengan mengatakan apabila tiba masanya, parti itu mungkin tidak akan menyokong rang undang-undang itu kerana ia mengundang risiko kemarahan sekutu mereka di Sabah dan Sarawak.

"Tujuan Umno menyokong rancangan hudud ialah untuk memecahkan PR. Dengan pembentangan rang undang-undang hudud di Kelantan, PR sudah di ambang kemusnahan," kata Dr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis, pensyarah kanan Jabatan Pengajian Politik, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

"PR tidak boleh diteruskan jika PAS berkeras menghidupkan semula agenda hudud. Jadi, jika PR musnah sebelum pembentangan usul itu di Parlimen, Umno boleh senang lenang tidak menyokong rang undang-undang itu bagi memastikan BN tidak terjejas."

Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian berkata, sokongan Umno terhadap hudud mungkin merupakan satu pembohongan, terutamanya memandangkan langkah itu tidak akan diterima baik oleh BN Sabah dan Sarawak.

Katanya, kemusnahan pakatan pembangkang merupakan peluang terbaik Barisan Nasional (BN) untuk terus hidup, susulan tekanan yang diterima akibat pertumbuhan ekonomi yang perlahan dan cabaran yang dihadapi kepimpinan Perdana Menteri.

"Menariknya, pemimpin kanan PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Haron Din terpedaya dengan rancangan bijak BN memecahbelahkan pembangkang, tanpa menyedari PAS yang akan rugi besar apabila pengundi bukan Islam menolak mereka, menyebabkan ia hilang semua kerusinya di Semenanjung.

"Saya setuju yang BN Sabah dan Sarawak tidak akan setuju dengan hudud kerana ia akan melemahkan kedudukan mereka sendiri,"
kata Ibrahim kepada The Malaysian Insider.

Dr Lim Teck Ghee, pengarah Pusat Kajian Dasar, juga bersetuju, sambil mengambil maklum yang masyarakat Kristian dan bukan Islam di Malaysia Timur mempunyai pegangan yang besar dari segi kebebasan beragama di negara ini.

"Tidak diketahui ramai yang Sabah dan Sarawak mempunyai jumlah penduduk bukan Islam yang besar yang undian mereka boleh menentukan gabungan parti mana yang akan memenangi kuasa di peringkat persekutuan, terutamanya ketika pilihan raya umum dengan persaingan sengit.

"Dan bukan orang bukan Islam sahaja yang bimbang dengan kes pencerobohan terhadap isu agama dan kebebasan sivil lain," kata Lim.

Bagaimanapun, Faisal berkata, sekiranya Umno mengundi menyokong rang undang-undang itu di Parlimen kelak, ia tidak akan membawa kepada perpecahan dalam Barisan Nasional (BN).

"Sabah ditadbir Umno, manakala Sarawak ditadbir sebuah parti yang dikuasai Bumiputera Islam. Umno ialah parti yang sangat dominan hinggakan parti BN yang lebih kecil tidak akan berani menarik diri daripada gabungan itu.

"Melalui naungan atau malah ancaman, gabungan itu boleh kekal," kata Faisal.

Hadi memohon membentangkan rang undang-undang persendirian itu di Parlimen ketika sesi Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sekarang hingga 9 April, bagi membolehkan Kelantan menguatkuasakan undang-undang hudud, walaupun terdapat bantahan daripada PKR dan DAP.

Rang undang-undang bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, yang mengehadkan kuasa mahkamah Syariah kepada denda maksimum RM3,000, lima tahun penjara dan enam kali sebatan.

Satu pindaan diperlukan terhadap akta ini bagi membolehkan pindaan hudud Kelantan itu dikuatkuasakan. Bagaimanapun, sekutu PAS dalam PR berkata, hudud bukan sebahagian daripada pendirian bersama pakatan itu dan ia lantang bersuara menentang.

DAP akan bermesyuarat pada Isnin bagi mengkaji semula hubungannya dengan PR, selepas merasakan "dikhianati" PAS apabila Dewan Undangan Negeri Kelantan membentangkan dan meluluskan pindaan kepada enakmen itu minggu lalu.

PKR hari ini mengumumkan ia tidak akan menyokong rang undang-undang hudud PAS itu sekiranya ia dibentangkan di Parlimen, mengatakan parti Islam itu bertindak secara unilateral dalam hal itu dan membelakangkan keputusan Majlis Pimpinan PR.


PAS PERLU MENGENALI SIAPA RAKAN SEBENAR…

Mungkin PAS 'melatah' ekoran daripada 'geletek' UMNO yang mahu bekerjasama dalam menegakkan hukum Hudud di Kelantan. Dan telahpun dibuktikan oleh BN (UMNO) tentang hakikat demikian apabila kesemua ADUN UMNO menyokong cadangan PAS. Samada sokongan BN (UMNO) itu tulin atau hanya mainan politik hanyalah mereka yang terlibat sahaja yang tahu. Ataupun mungkin mereka telahpun awal-awal mendapat 'arahan' daripada Puterajaya supaya 'berlakon' sedemikian rupa demi untuk melihat perpecahan dalam Pakatan Rakyat. Mungkin.

Kepimpinan UMNO sedar dan amat faham bahawa 'Hudud' adalah merupakan 'soft spot' parti PAS terutamanya kepimpinan ulama mereka. 'Hudud' adalah merupakan perjuangan 'hidup mati' parti PAS dan mungkin 'perjuangan hidup mati' ahli PAS itu dianggap sesuatu yang tulin. Namun mengenali UMNO yang penuh dengan tektik politk dan strategi, ramai yang merasa sangsi tentang ketulinan kerjasama yang dijalinkan demi untuk melaksanakan Hudud itu. Dan sehingga kini DS Najib atau kepimpinan tertinggi UMNO lain belum pun membuat apa-apa keputusan dan pendirian mengenai Hudud ini. Dan sekirannya berdasarkan kepada keputusan UMNO yang telah lalu sememangnya mereka belum bersedia menerima Hudud.

Satu hal yang amat jelas yang berkemungkinan tidak akan dapat dilaksanakan hukum Hudud di negara ini ialah jika ditinjau dari segi kedudukan perlembagaan negara. Jelas dalam Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Perkara 75 menyatakan, undang-undang negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal dengan sendirinya. Maknannya perlu mendapat kelulusan di peringkat parlimen terlebih dahulu. Maknanya tentulah tidak mudah untuk mendapat persetujuan kesemua anggota parlimen terutama wakil bukan Islam.

Sepatutnya sebelum ucapan yang 'berapi-rapi' dan 'ratap tangis' di DUN Kelantan (baru-baru ini) apabila membahaskan tentang Hukum Hudud, ADUN seeloknya terlebih dahulu mengkaji implikasi keputusan yang dibuat di DUN berkenaan. Mentadbir negeri atau negara bukan boleh merupakan langkah 'syok sendiri' berdasarkan sentimen dan emosi kerana negara kita mempunyai perlembagaan dan undang-undang yang telah dirangka dengan penuh berhati-hati oleh pemimpin kita yang terdahulu.

PAS pernah dikecewakan oleh UMNO dalam tahun 1977. Mungkin pemimpin muda dalam PAS tidak tahu 'penangan' UMNO ketika mengadakan kerjasama dengan PAS pada tahun berkenaan. TG Nik Aziz amat tahu dan faham hal sebegini. Dan dengan sebab beliau benar-benar tahu 'perangai' UMNO itulah yang telah menyebabkan arwah TG Nik Aziz seolah-olah 'berkerat rotan dan berpatah arang' dengan UMNO. Dan kemungkinan munculnya keghairahan yang luar biasa untuk bekerjasama dengan UMNO oleh kepimpinan PAS (khususnya golongan ulama) kini berpunca daripada 'kejahilan' mereka tentang tektik dan tindak tanduk politik UMNO.

Yang jelasnya kini ialah apa yang dilakukan oleh PAS itu sudah dapat dilihat oleh rakan dalam Pakatan Rakyat sebagai 'mata berpandangan budi kedapatan'. Apa tidaknya segala kenyataan yang dikeluarkan oleh para pemimpin PAS berkaitan dengan Hudud sudah boleh 'menusuk ke jantung hati' siapa yang termakan cili dan akan terasa pedasnya.

Kenyataan TG Haji Hadi yang merasakan bahawa dia lebih mementingkan wawasan akhirat daripada wawasan dunia sudah melambangkan bahawa tindakannya itu ibarat 'membujur lalu melintang patah'. Ditambah pula dengan kenyataan daripada YAB Menteri Besar Kelantan yang terang-terang menyatakan bahawa sesiapa yang tidak menyokong Hudud adalah golongan yang tidak beriman. Dan jelas juga ditujukan kepada rakan dalam Pakatan ia itu PKR dan DAP khususnya dan rakyat yang beragama Islam umumnya.

Dengan tindakan yang dilakukan oleh PAS seolah-olah sudah jelas 'sekilas ikan diair sudah diketahui jantan betinanya'. Kelihatan dengan jelas juga bahawa seolah-olah PAS tidak begitu peduli 'hati dan perasaan' rakan dalam Pakatan. Seolah-olah rakan dalam Pakatan tidak begitu penting berbanding dengan 'rakan baru' yang menampakkan lebih akrab. Lagipun apa yang telah berlaku berkaitan dengan kenyataan dan tindakan TG Haji Hadi 'melukakan' hati dan perasaan Dr Wan Azizah ketika berlaku kemelut politik Selangor masih segar dalam ingatan rakan-rakan dalam Pakatan. Dan tindakan yang mirip sebagai sabotage kepada calon tajaan PKR ( Dr Nasir ) di ADUN Subang dalam PRU 13 yang lalu juga masih segar dalam ingatan juga.

Kesemua ini menampakkan seolah-olah 'langkah-langkah awal' kepimpinan PAS terutama Presidennya sendiri untuk tidak begitu 'mementingkan menjaga hati kawan'. Seolah-olah beliau berkata,' apa nak jadi, jadilah…" Mungkin aku tersilap.

Isu hubungan DAP-PAS adalah merupakan isu 'duri dalam daging'. Dan sekiranya dilihat dalam konteks parti Pakatan Rakyat pula ia merupakan isu yang membabitkan Pakatan Rakyat juga terutama setelah Anwar Ibrahim tidak berada bersama-sama. Sepanjang kewujudan Pakatan Rakyat kelihatan PAS hanya akan bersama dan 'berbaik-baik' dengan komponen dalam Pakatan sekiranya 'prsahabatan' demikian menguntungkan mereka.

Tetapi sekiranya mereka merasakan bahawa 'persahabatan' itu tidak menguntungkan mereka, maka tindakan mereka tidak seperti 'cubit peha kanan, peha kiri terasa sakitnya'.Nampak semacam begitu.

Aku tidak mempunyai bukti jelas tetapi umumnya sebagaimana yang dapat aku lihat kepimpinan ulama dalam PAS sememangnya tidak secocok dengan perjuangan Pakatan Rakyat khususnya DAP. Aku tidak pula menyalahkan mereka yang menyebabkan keadaan terjadi sedemikian. Ada sebab-sebab tertentu yang menyebabkan mereka merasa 'terasing' dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, terutamanya dengan DAP. Seolah-olah 'Persahabatan' yang dijalinkan buat sementara waktu itu hanya untuk kepentingan untuk memenangi pilihanraya semata-mata. Boleh juga diibaratkan seperti 'melepaskan batuk di tangga'.

Namun begitu telah terbukti bahawa dengan adanya kerjasama antara PKR,DAP dan PAS telah sedikit sebanyak memberikan harapan untuk menumbangkan BN pada pilihanraya akan datang. Telah dibuktikan kejayaanya pada PRU 13 yang lalu. Atas perkiraan sedemikian jugalah agaknya maka BN bersungguh-sungguh benar untuk memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat itu walau dengan apa cara sekalipun.

Dan PAS kena berfikir panjang-panjang untuk memilih 'rakan' seperjuangan. Kepada kepiminan PAS (terutama kepimpinan ulamanya) "Tepuk dada tanya iman'. Orang tua-tua kata,' tepuk dada tanya selera'.
-abuhassanadam.blospot.com




ULASAN GB

Maka berlakulah apa yang dinamakan "krisis Hudud". Bagi ulama PAS ia kini sudah menjadi keutamaan. Walaupun Hj. Hadi sebelum ini menyatakan Hudud bukan Keutamaan.




Tiada istiqamah. Dan berlakukah tikam menikam. Mereka lupa akan hukum alamiah, hukum kebenaran dan keadilan bahawa: satu hari anda menikam orang lain, anda bakal ditikam pula. "Sunatullah" tidak pernah berdusta, dan sunnatullah juga tidak pernah berubah. Itu janji Allah swt.



Ada pula berkata, "kita tak hiraukan niat UMNO BN kerana ikhlas tak ikhlas itu bukan urusan manusia". Tetapi mereka terlupa dengan pesanan Rasulullah saw supaya jangan masuk lubang biawak dua kali. Mengapa bodoh sangat?

Ada pula yang berhujjah, kita hendak mencapai redha Allah, walaupun tak ke Putrajaya.
Kita kata: kita hendak ke Putrajaya bersama dengan redha Allah.
Kedua-duanya itu berbeza dari sudut tekad dan implikasinya.

Memang benar kata Ustaz Kamal Koh Abdullah, bahawa yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Hudud terlepas, hubungan dengan rakan PR punah ranah dan dan matlamat ke Putrajaya musnah.


Dengan kata lain, ayam terlepas tangan berbau tahi....

Cursing Malay : Terus Terang

0

Posted by Unknown | Posted on 9:47 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Terima Kasih Kerajaan PAS Kerana Membantu Masyarakat Mengenal Siapa Anti Hudud dan Siapa Pengkritik Hudud Sejati

Posted: 22 Mar 2015 09:30 PM PDT

Bravo kepada Kerajaan Kelantan!

Semua orang memang tengah hangat membincangkan mengenai isu enakmen pelaksanaan hudud yang telah diperkenalkan di Kelantan dan sedang menunggu masa untuk dibentangkan di Parlimen.

Secara dasarnya, semua orang nampak langkah ini adalah satu langkah standard parti PAS yang memang sejak mula lagi nak menegakkan negara Islam.

Walau bagaimanapun, jika kau kaji dengan teliti apa yang berlaku sebenarnya adalah satu tactical maneuver dari pihak PAS yang sangat-sangat-sangat-sangat hebat. Kita nampak hudud, tapi hudud hanya matlamat. Peneltitian kepada apa yang sebenarnya terjadi mungkin menggemparkan kau.

1. DAP menggelabah sekarang ni

Kita semua sudah sedia maklum DAP dan PAS memang bertelagah dalam selimut. Lihat sahajalah betapa menggeleparnya ahli-ahli DAP sekarang ini sehinggakan Lim Kit Siang sendiri sudah mengeluarkan beberapa kenyataan yang menggambarkan, DAP lebih baik bersama dengan parti komponen bukan Islam dalam Barisan Nasional.

2. PKR Jadi Tak Tentu Arah

Oleh kerana perjuangan mereka nampaknya semakin hari semakin tak tentu puncanya, pemimpin2 tertinggi PKR sendiri nampaknya lebih gemar memilih untuk menyalahkan UMNO dalam hal hudud kerana mereka tak dapat nak kritik PAS secara terbuka.

Lagipun, pucuk pimpinan PKR nampaknya tak tau nak jawab apa pendirian mereka mengenai hudud ni. Nak kata Islam, memang Islam, tapi nak jaga Pakatan Rakyat punya pasal terpaksalah mereka mengeluarkan ayat2 cilok yang nak jaga Islam, tapi pada masa yang sama nak jugak jaga Pakatan Rakyat.

3. PAS dapat tahu siapa lawan dan siapa kawan dalam Pakatan Rakyat

Politik adalah satu game di mana kau cuba jual matlamat kau sebagai matlamat semua orang. Politician bermimpi untuk jadi pemimpin dan corakkan hala tuju negara. Dalam Pakatan, terlalu banyak hala tuju, terlalu banyak kepala.

Dengan menggunakan dasar keras kepala, PAS dengan selambanya pandai2 sendiri melaksanakan sesuatu yang rasanya DAP dan PKR tak nak laksanakan. Tetapi aku percaya, dalam orang PKR sendiri, ramai sebenarnya yang bersetuju dengan apa yang PAS dah jalankan ni. DAP, wallahuallam....

Nampaknya PAS dah bersedia untuk meninggalkan Pakatan Rakyat kerana dengan meletakkan pemimpin DAP dan PKR di dalam keadaan 50-50, jalan kembali berpatah balik dah tertutup buat PAS. Lagipun, aku rasa Wan Azizah dan Rafizi sendiri tak suka ditanya oleh orang ramai apa pandangan mereka tentang hudud kerana apa saja yang mereka akan jawab, jawapan mereka akan menyakitkan pihak2 yang mereka tak nak sakiti.

4. Checkmate Untuk Najib

Ini adalah antara benefit paling besar yang aku rasa PAS akan sumbangkan kepada masyarakat Islam di negara kita. Kita akan dapat belajar dekat mana pelaksanaan Islam pada pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak yang baru sahaja memperkenalkan indeks syariah dalam pentadbiran.

Dengan menggunakan isu hudud yang rasanya ramai orang dari UMNO, PAS dan PKR sokong beserta rakyat biasa macam aku ni, apa yang Najib buat lepas ni akan membogelkan diri dia tak kiralah arah mana yang dia pilih. Sokong hudud? Tu ha parti2 komponen dari Sabah dan Sarawak dah berbunyi nak keluar dari Barisan Nasional.

Tak nak sokong hudud?
Hehehe. PM ku, buatlah keputusan yang tepat.

5. PAS adalah hero orang Islam dan Melayu Yang Nak Hudud dilaksanakan

Dapat atau tidak hudud dilaksanakan di Kelantan, itu kita sebenarnya boleh tolak ke sisi. Dapat, bagus benarlah, doakan sebaiknya. Tak dapat, PAS boleh cuba lain kali. Sebab ini adalah satu pertarungan politik di mana PAS tidak akan rugi langsung.

DAP sudah jadi terlalu bongkak dalam Pakatan Rakyat. Wujud pula parti serpihan dari PAS yang lebih selesa meninggalkan old school PAS. PKR pula terumbang ambing tanpa hala tuju. Apa yang PAS boleh rugi selain daripada terkeluarnya mereka dari Pakatan Rakyat?

Tak ada apa.

Dalam situasi sekarang, lagi lama PAS duduk dalam Pakatan Rakyat lagi teruklah PAS dikerjakan oleh pihak dalam Pakatan yang mahu pengaruh PAS dilemahkan dalam Pakatan.

6. Menampakkan Betapa Crapnya Sistem Jenayah Sekarang

Aku boleh bagi kau 1001 satu sebab kenapa aku nak, tapi aku nak sangat tau kenapa kau tak nak. Aku cuma nak tanya kenapa kau tak nak? Masyarakat majmuk? Tak adil pada orang Islam? Semua negara yang amal hudud ni ekonomi dia hancur? Nanti Melayu aje yang kudung tangannya tapi Cina dengan India boleh duduk penjara dan keluar masih ada tangan?

Seorang pengarang portal media anti hudud hari ini mempersoalkan hudud dengan satu situasi ; "Jika Sani dengan Roger ditangkap mencuri, adakah adil jika hanya Sani dipotong tangannya?"

Ni Melayu yang tulis ni.

Lemahnya argument. Dia tak sedar ke dalam sistem sekarang, kau ada lawyer power, kau boleh lepas apa saja? Kau sanggup bayar denda, kau boleh buat maksiat mana kau suka. Sistem sekarang ni hanya berpaksikan duit. Siapa ada duit, dia boleh dapat perbicaraan yang lebih baik. Siapa tak ada duit, apa yang kau boleh buat kat mahkamah selain mengaku salah walaupun kau tak salah?

Kau nampak tak betapa tertutupnya masyarakat kita dalam bab hudud ni sehinggakan apa yang dia nampak dari awal adalah perkara yang tidak adil sahaja, sedangkan, dia tak nampak punca sebenar Sani perlu dipotong tangannya adalah kerana dia mencuri. Lagipun, banyak lagi faktor perlu diambil kira sebelum dia dipotong tangannya.

Macam mana kau nak cerita pasal adil atau tidak jika ada penjenayah yang memang layak dihukum? Apa dia bentuk hukuman yang adil ni? Penjara? Denda duit? Hukum gantung? Semua hukuman yang dah memang digunapakai negara kita dari zaman British?

Itu yang adil?
Seperti kisah ini;

"Gara-gara mencuri duit tabung masjid RM2, seorang penganggur dihukum penjara sehingga dua tahun dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini. Majistret Nik Habri Muhamad menjatuhkan hukuman tersebut ke atas tertuduh, Mohd. Hadi Hamzah, 36, selepas penganggur itu mengaku bersalah. Mohd. Hadi didakwa mencuri dua keping wang kertas RM1 di Masjid Muhammadi Jalan Sultanah Zainab, di sini pada pukul 9 malam, 24 September lalu."

Adil benarlah undang2 sekarang ni?

Kau kena tau, dalam sistem hudud, dia boleh dimaafkan. Macam mana seorang lelaki yang mencuri dua ringgit dari masjid nak bayar RM5000 denda? Kredit kad? Pinjam mak dia? Kau nampak tak beban dia tu bertambah2 dan makin menyusahkan dia. Dia penganggur. Jadi dia tak ada sumber pendapatan. Walaupun dia mengaku salah mencuri, adakah dia jatuh dalam golongan terpaksa mencuri? Bolehkah pihak masjid memaafkan dia?

Itu possibility yang hudud boleh perkenalkan kepada sistem jenayah kita. Rasulullah dah pesan, selagi mana kau boleh maafkan yang salah...maafkan.

Kecuali mereka yang berzina.

7. Cermin Diri Sendiri

"Kenapa aku tak nak sokong hudud?"

Sebagai seorang Melayu; kenapa kau tak nak hudud dilaksanakan di Malaysia? Tolonglah jangan "negara kita belum bersedia" sebab aku akan tanya balik, macam mana kau tau negara kita dah bersedia.

At least kalau aku mati pun aku tau dalam diri aku, aku sokong hudud 100% tak ada dolak dalih. Sebab kita bukannya tau berapa lama lagi kita ada atas bumi ni. Nak ke kau mati sebagai seorang Muslim yang rasa sepanjang hidup kau, Malaysia masih lagi tak bersedia nak laksana hudud ni?

"Lepas aku mati nanti, rasanya dah bersedia dah Malaysia laksana hudud ni." Itu ayat terakhir kau. Kau pun mati. Lepas beberapa puluh tahun anak kau pun mati. Cucu kau pun mati kemudiannya. Semua generasi kau mati menunggu saat Malaysia benar-benar bersedia untuk hudud yang tak kunjung tiba.

Takkanlah kita hanya cepat2 bersiap untuk kejar sesuatu yang bawak keuntungan sahaja, seperti pepatah Inggeris menyebut "time is money, my friend" ?

Kalau kerajaan boleh buat iklan terangkan mengenai GST, rasanya molek kalau dapat dikeluarkan iklan menerangkan mengenai hudud ni dekat kaca TV kita, tak gitu  PM Najib?