Followers

Nuffnang

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:22 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Kandang babi lebih utama dari rumah rakyat di Jelatek

Posted: 28 Jan 2015 10:32 PM PST

Suami Dato Shahrizat sedang mendapatkan perintah mahkamah untuk strikeout dakwaan dari Attorney General. Fakta salah dan kebenaran sedang menyerlah.

Dulu keluarganya dimomokkan lembu dapat duduk kondo, kini jelaslah mereka yang mereka lebih utamakan bina kandang babi moden kononnya berharga RM100 juta dari bina rumah rakyat di atas tanah tapak rumah rakyat Jalan jelatek.

Usahlah Azmin nak auta mesra rakyat!!!




Jalan di Selangor pun macam kolam babi main lumpur ....








Selangor jadi sarang manusia bernafsu haiwan tapi bukan untuk melahirkan anak banyak-banyak macam babi.




Sudahlah Azmin dengan lakukan konon mesra rakyat.



Ia bermula pada tahun 2010 lepas kerajaan Selangor di ambilalih ambilalih oleh PR.

Semasa zaman BN, projek adalah pembinaan rumah mampu milik 18 tingkat yang berharga bawah RM 200,000.  Asal adalah kawasan perumahan flat 5 tingkat PKNS yang mana semua pemilik adalah Melayu.

Pada 2011 projek ini diserah kapada pemaju Datum Corporation dan dibuat utk perumahan kondominium mewah yang berharga dari RM 700k-14.1juta.

Seramai 300 keluarga terlibat (pemilik rumah pkns). Mereka tidak mampu beli rumah harga tersebut walaupun Tan Sri khalid pada masa itu telah peruntukkan koata sbyk 70% utk bumiputera.

Ekoran tiada pembeli, Datum jelatek telah menjualkan kondominuim tersebut secara pukal kepada pelabur dari China, Hong Kong, Singapura & Jepun.

Khalid turut umumkan bayaran pampasan sebanyak RM200,000k. Namun mangsa hanya terima pampasan tidak lebih rm 40k.

Baca

The Selangor Chronicle: DATUM JELATEK, Dosa Azmin Ali Didalangi Teresa Kok Untuk Hapuskan Melayu Di Kawasan Majoriti Melayu Untuk Kesenangan DAP Pada Masa Hadapan -

 THE DEVOUTED SAVIOUR OF TFK: KALAU CINA NAK BERHABITAT DI KAWASAN MELAYU, TAK APA... TAPI MELAYU NAK BUAT BANGUNAN PERNIAGAAN DI KAWASAN CINA, JANGANNNNN... RASISSS!!! -

Teresa Kok dan Azmin ambil komisyen Datum Jelatek

Posted: 28 Jan 2015 08:28 PM PST




Kg Chubadak orang tempatan ke? Datum Jelatek penindasan Azmin!

Posted: 28 Jan 2015 06:24 PM PST





Kebebasan berkarya ke atau niat jahat menghina?

Posted: 28 Jan 2015 04:30 PM PST


Karya berikut adalah kepunyaan seorang pelukis Vincent Leong yang memang suka membuat kontroversi.






Lukisan diatas dipamerkan di Art Stage Singapore. Lukisan gambar tugu negara dari belakang berajuk "Kenapamu Malaysia" seolah-olah memomokkan lagu Keranamu Malaysia kerana membawa kes liwat Anwar ke mahkamah.

Bukalah kanun keseksaan Singapura dan lihat bawah seksyen 377. Jangan hairan jika ianya satu kesalahan sebab semua negara commonwealth adaptasi undang2 yg sama.

Kononnya dia akan kata ini kebebasan berkarya. Lihat di YouTube - Interview: In Conversation with Vincent Leong dan  Gillman Barracks: Silverlens - Vincent Leong: Hari Ini Dalam Sejarah (This Day in History).

Agaknya ...


Kat Singapore beranilah dia hina Melayu, berani ke dia buat di Thailand?

Polemik PAS-PASMA keluar parti memualkan ... Tunduk pada DAP

Posted: 28 Jan 2015 07:30 AM PST






Presiden PAS sudah kata PASMA elok keluar PAS tapi ada pula kata baik Presiden yang tinggalkan PAS.



Ada pula berdegil rasa dia patut kekal kata nak selamatkan PAS.



TANGAN GHAIB DIKALANGAN AJK PAS PUSAT CATUR REBAHKAN PRESIDEN

Saya melihat usaha menjatuhkan Presiden PAS sedang giat berjalan. Mutakhir ini, golongan PASMAisme seolah-oleh telah hijack program Tuan Guru Presiden anjuran Lanjah Penerangan PAS Pusat di Kuala Kedah sehingga dilihat Tuan Guru Presiden merestui PASMA yang telah disenarai hitamkan oleh PAS Pusat dan MSU.


Terkini, Hanipa dan Khalid Samad secara terbuka membangkang Presiden sendiri berkenaan isu PBT dan dilihat menyokong usaha DAP untuk mengadakan pilihanraya kerajaan tempatan. 

Sebagai AJK PAS Pusat, mereka sepatutnya menyokong Presiden berkenaan isu PBT atau paling kurang diam dan bertanyakan Presiden sendiri atau menegur Presiden secara langsung jika itu dirasakan perlu, bukan dengan cara menggunakan media untuk menembak Presiden sendiri. 

Tindakan mereka berdua dilihat bercanggah dengan Fasal 26 (9)(m) yang menyebut tentang tugas dan tanggungjawab ahli Jawatankuasa kerja PAS Pusat: "Pada amnya menjalankan tugas dan arahan-arahan oleh Presiden."





Saya melihat, terdapat segolongan pemimpin kanan parti dan termasuk AJK PAS Pusat sedang berusaha untuk menjatuhkan Presiden secara tidak bermoral. Tindakan biadap 2 AJK PAS Pusat ini bukan perkara baru, bahkan sejak sekian lama seringkali secara terbuka membangkang Presiden sendiri seperti isu PBT, isu Menteri Besar Selangor dan lain-lain isu yang diketahui umum.

Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dilihat seolah-olah memberikan perlindungan kepada PASMA sehingga lahirnya golongan PASMAisme. Paling malang apabila golongan PASMAisme ini seolah-olah lebih mesra DAP. Ketika parti dikritik mereka mendiamkan diri, sedangkan mereka menjadi lebih sudu dari kuahnya apabila menyokong dan mempertahankan DAP dalam menentang Presiden sendiri.

Saya menyeru kumpulan yang tidak bermoral ini supaya berhenti dari berterusan bersikap demikian termasuk 2 orang AJK PAS Pusat, Hanipa dan Khalid Samad.

Saya menggesa 2 orang ini supaya berhenti bersikap tidak bermoral atau meletak jawatan daripada AJK PAS Pusat bagi menghormati perasaan ahli.

Saya rasa agak mustahil untuk membuat laporan disiplin bagi tujuan tindakan disiplin diambil ke atas mereka kerana golongan PASMAisme ini menguasai lebih separuh daripada AJK PAS Pusat.

Fadhli Ibrahim,
Ketua Pemuda PAS Kuantan
Merangkap Timbalan Ketua Pemuda PAS Pahang.

------------------







Pelik orang PAS ... memualkan

Nik Aziz pun DAP buang macam sampah, sampai masa PASMA pula ....

Posted: 28 Jan 2015 04:31 AM PST


Ambik pedoman wahai PASMA bongok yg berharap duit dari DAP.

Nik Aziz kini tidak lagi dipedulikan oleh komunis-komunis DAP ni sebaik dia dah tak berguna.

Dulu disanjung utk banti mereka berkuass dan nakkan keuntungan duit dari balak Kelantan.

Mat Sabu bergantung gaji puluhan ribu dari Guan Eng. Azmin bergantung jawatan pada sokongan DAP. Semua ada tujuan dan agenda jahat mereka.

Phahrolrazi bergantung wang dari duit banjir yang konon2 diderma kerajaan DAP Pulau Pinang. Duit itu untuk PASMA jatuhkan Hadi. Itu.juga tujuan DAP.

Lepas Hadi dikalahkan, PAS gilemahkan dan ulamak PAS tak boleh lagi bawa agenda Islam, DAP.akan kasi pergi mampus sama PASMA sama macam Nik Aziz kena.


Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:17 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Video : Lelaki Indonesia ugut guna parang di Cheras?

Posted: 28 Jan 2015 08:42 AM PST


KUALA LUMPUR - Sebuah video selama 0.32 saat menunjukkan dua lelaki Indonesia menakutkan dan mengugut penduduk di Taman Leng Seng, Cheras dengan menggunakan sebilah parang kini viral di laman media sosial.

2 lelaki yang terlibat dipercayai adalah pekerja dari sebuah syarikat berkaitan alam sekitar. Kejadian ini difahamkan telah berlaku pada Isnin, 26 Januari 2015.

Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Chong Kok Sin mengesahkan kejadian ini dan berkata bahawa ia akan disiasat di bawah Seksyen 160 Kanun Keseksaan kerana ia merupakan pergaduhan tempat awam yang telah mengganggu ketenteraman orang ramai.

Video itu menunjukkan aksi seorang lelaki berbaju merah berlari ke arah kamera dengan sebilah parang. Dia juga dilihat berkata ' jangan main-main, saya potong lu''. Jeritan mangsa turut dapat didengar.



Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LAGU KAYU BALAK: JOM DENGAR UNTUK HILANG STRESS

Posted: 28 Jan 2015 06:37 PM PST


Hilangkan stress der...muahahahahaha

Tahniah kepada mereka yang cipta lagu kayu ni.

Biarpun orang kata penciptanya otak kayu tetapi ade mereka kisah?


LAGI-LAGI MELAYU DIHINA PUAK CHAUVINIST RASIS - VERSI CHARLIE HEBDO MALAYSIA

Posted: 28 Jan 2015 05:45 AM PST


Mungkin menjadi satu kepuasan tak terhingga bagi puak-puak kapir chauvinist apabila menghina apa jua berkaitan Melayu, Islam dan Kesultanan Melayu.

Bagi mereka orang Melayu-Islam atau bumiputera tidak mempunyai maruah dan kekuatan kerana berpecah belah.

Malah ada juga di kalangan orang Melayu sendiri tak kisah dengan Kemelayuan mereka kerana ada pemimpin yang tak kisah menggadaikan masa depan bangsa dan agamanya sendiri kerana ingin berkuasa.

Jadi tak salah mereka menghina Melayu kerana Melayu bukan kuat sangat pun. 

Lagipun lepas mereka puas kutuk dan hina Melayu mereka boleh minta maaf dan ada juga di kalangan pemimpin-pemimpin Melayu yang liberal akan mempertahankan mereka.

Vincent Leong: Pelukis gay chauvinist yang celaru minda dan berseksual songsang 

Jika Melayu bertindak mempertahankan hak mereka maka Melayu itu adalah rasis, jumud dan tak toleran.

Jika mempertahankan agama Islam maka Melayu itu dicop sebagai ortodoks, ekstremis dan terrorist.

Jika Melayu mempertahankan sultan dan raja mereka, maka Melayu dianggap mengagungkan feudalisme yang kononnya membazir.

Itulah terjadi bila ada kalangan chauvinist yang sesuka hati menghina Melayu atas nama seni dan hak asasi. Sama alasannya seperti yang diberikan oleh penganut komunis-liberalis; Namawee, Alvin, Tony Pua, Lim Kit Siang, Eric Paulsen ....

Kini pelukis gay yang menjadi pengagum aktiviti seks luar tabie; Vincent Leong cuba menjadi CHARLES HEBDO versi Cina-DAP!

Dengan tajuk, KENAPAMU MALAYSIA?, Vincet Leong menjadi agen DAP yang cuba menghina institusi Melayu-Bumiputera-Islam.

Biadap: karya terbaru pelukis gay Vincent Leong
Sekarang dia melukis karya-karya menghina institusi Melayu tetapi dalam masa yang sama ia memberikan tafsiran tersirat untuk menghina Islam sebenarnya.

Kononnya kerana dia ingin membawa idealisme Abdullah Munsyi seorang Melayu yang liberal berkhidmat dengan Inggeris di zaman kolonial.

Penghinaan ke atas institusi Melayu, pastinya membuatkan dia dianggap hero oleh kalangan chauvinist yang tak sedar diri.

Malah pasti mendapat sokongan sebilangan Melayu liberal yang tak kisah dengan maruah, agama dan adat resam mereka sendiri.

Percaya atau tidak, TIDAK ADA SATU PUN KARYA VINCENT LEONG yang menterbalikkan badan dan kepala pemimpin-pemimpin Cina! 

Tidak ada kepala atau belakang badan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng anak beranak yang merompak harta rakyat Pulau Pinang dan makan rasuah para kontraktor untuk hidup bermewah-mewah bersama bininya Betty Chew.

Malah tidak ada juga foto belakang Anwar jika sekalipun dia adalah seorang gay tegar yang hidup hanya untuk berseronok- seronokan dengan aktiviti seks songsang dan seninya itu. 

Fuh...pasti penggemar seks lubang jubur seperti Vincent Leong sekarang ni begitu bangga dan angkuh dengan karya-karyanya yang menghina apajua berkaitan dengan Melayu termasuk Yang Di Pertuan Agong kita sendiri.


Katanya berkarya seni adalah kerana hendak hapuskan rasa prejudis perkauman dan salah faham agama. Namun  cara dia berkarya telah menyemarakkan lagi api kemarahan orang-orang Melayu.

Mungkin semua itu dikatakan hak dia untuk bebas berkarya.

Tapi apabila hak kita dicabar dan dipermalukan oleh bukan Melayu takkan kita mahu tengok saja???

Cari dia jangan tak cari....!

PILIHANRAYA PBT: PEMILIHAN PARTI SENDIRI PUN BERTERABUR...

Posted: 28 Jan 2015 01:07 AM PST


Nak kata mereka ni bijak ke arah kebaikan jauh sekali...nak kata mereka ni bangang mungkin tepat.

Kononnya pilihanraya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ini suburkan amalan demokrasi. 

Demokrasi apa kejadahnya jika ia merupakan satu taktik untuk mendapatkan kuasa autonomi seterusnya memisahkan diri dari pentadbiran kerajaan Persekutuan di masa akan datang?

Mungkin ia adalah maksud tersirat sepertimana tersiratnya gerakan Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) juga dipelopori oleh para penganut DAP.

Jika selama ini 148 PBT menerima peruntukkan kira-kira RM250 juta - RM300 juta setahun dari kerajaan Pusat. Namun jika pilihanraya PBT ini dijalankan bermakna peruntukkan itu tidak diperlukan lagi kerana PBT boleh mencari sumber kewangan mereka sendiri.

Persoalan yang mungkin para pencacai melihat ia boleh menjimatkan wang negara namun adakah cukup sumber kewangan PBT hanya melalui cukai taksiran, cukai pintu dan tanah yang dikutip setiap bulan atau tahun?

Sudah pasti tak cukup. Bila tak cukup Ahli-Ahli Majlis yang dipilih mempunyai kuasa untuk menaikkan kadar cukai tahunan mengikut status bandar masing-masing. 

Bila ini berlaku maka rakyat yang akan jadi mangsa kerakusan ahli-ahli Majlis.

Dengan kuasa autonomi pemerintahan dan autonomi kewangan sendiri di bandar-bandar maka ia juga akan mewujudkan ketidakselarasan dasar antara kerajaan negeri dengan PBT-PBT tersebut. 

Akan timbulnya konflik dalam pentadbiran kerajaan. Mungkin ini yang difikirkan oleh penganut-penganut DAP untuk memusnahkan sistem sedia ada ke arah mewujudkan sebuah sistem baru Republik Malaysia...Ubah segala-galanya. 

Kononnya pentadbiran di bawah orang-orang Melayu yang menjadi Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) serta pegawai-pegawai pentadbir negeri, D.O, Penghulu, Penggawa, Ketua Kampung hingga ke peringkat JKKK semuanya tak pandai mentadbir. 

Nampak sangat apa yang difikirkan oleh Tony Pua dan kuncu-kuncu DAP untuk membuang para penjawat awam Melayu sebenarnya tersirat dalam rancangan licik mereka mengadakan pilihanraya PBT itu.

Kini penganut-penganut DAP Pulau Pinang pun dah mula mencabar Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menarik balik larangan mengharamkan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) itu. 

Semuanya taktik dan strategi licik komunis-komunis bandar itu untuk mewujudkan sebuah pemerintahan autonomi yang menolak apa jua berkaitan kerajaan Pusat yang dikuasai BN. 

Alangkah baiknya dari menyibuk nak buat pilihanraya PBT,  DAP dan PKR membetulkan sistem pemilihan parti masing-masing yang selalu kecoh, tidak telus, penuh penipuan serta rasuah itu.

Pilihanraya PBT adalah alasan untuk memastikan kroni-kroni dinasti Lim bertapak kukuh di Pulau Pinang
Hakikatnya puak-puak DAP dan PKR sudah nampak banyak peluang buat duit yang akan masyuk ke dalam poket-poket mereka jika dapat menguasai sesebuah PBT. Tentu Betty Chew akan bertambah kaya nanti.

Secara tak langsung bukan saja jawatan ADUN dan Ahli Parlimen mereka pegang tetapi hingga jawatan Ahli-Ahli Majlis akan dikawal mereka. 

Lepas tu boleh lantik anak bini pegang macam-macam jawatan dalam PBT.

Bukankah ia akan membentuk satu sistem pemerintahan dinasti yang dapat mengawal semuanya hinggakan nanti kerajaan Persekutuan terpaksa menyembah Ahli-Ahli Majlis yang banyak wang dan pengaruh untuk meminta mereka menjalankan sesuatu dasar?

Akhirnya kesibukan berpolitik di kalangan Ahli-Ahli Majlis PBT, memudahkan mereka melobi dan menguasai sesuatu projek, mengatur tender-tender untuk kroni dan menggalakkan lagi rasuah dan sogokan serta salah guna kuasa.

Mungkin bagi penganut-penganut DAP wang adalah segala-galanya selagi hidup mereka perlu mencari wang tak kira ia halal atau haram.   

Patut pun dahulunya UMNO dan BN larang pilihanraya PBT ini. Kini tahniah pula kepada PAS kerana telah menyedari strategi licik DAP tersebut.  

  

  

Cursing Malay : Terus Terang

0

Posted by Unknown | Posted on 9:33 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Gadis Berpurdah Melayu Pun Rasanya Ada Yang Dah Ter-Layan Porno Melayu Sekarang Ni

Posted: 28 Jan 2015 07:48 PM PST

1. Dunia politik kita digemparkan dengan ugutan akan disiarkan video lucah Daim Zainuddin.

2. DAIM ZAINUDDIN ye bukan DAHLAN ZAINUDDIN. Bekas Menteri Kewangan kita yang orangnya nampak agak kecil saiznya.

3. Aku tak tau lah nak komen apa lagi dah.

4. Politik kita memang dah tahap sampah gila. Dah tak ada integriti langsung dari peringkat bawahan hinggalah ke peringkat atasan.

5. Ramai benar the so-called "pemimpin" ni yang hidupnya hari-hari duk merancang macam mana nak korek rahsia orang supaya satu hari nanti, dia boleh kawal orang yang dia perlu kawal dengan adanya rahsia tu.

6. Memang itu ke politik?

7. Atau politik sebenarnya adalah perebutan kuasa beberapa pihak yang mempunyai idea yang berlainan, cara yang berlainan tetapi matlamat yang sama, serta mengamalkan integriti yang tinggi.

8. Kita bukan orang Barat di mana politician dan skandal tidak dapat dipisahkan. Skandal pula dijadikan senjata utama jatuh bangun karier politik mereka.

9. Frust kan bila tengok orang Melayu sendiri seolah-olah lupa diri dihasut syaitan dalam bab berpolitik.

10. Bila non Muslim non Malay persoal pasal kenapa Pemimpin Melayu tak ada moral dan tak mengikut tunas-tunas Islam, dikatanya oleh mereka dan penyokong mereka "nyah kau dari Malaysia wahai pendatang."

11. Bila Melayu sendiri persoal kenapa Melayu tak serupa Islam dalam berpolitik, disuruhnya kita berhijrah ke negara lain jika mahu terus menderhaka kepada bangsa sendiri.

12. Kau nak jadi pemimpin tapi cara kau berpolitik tu jelas benar pada masyarakat style politik berpaksikan zakar dan telur kerandut sahaja.

13. Dalam mana2 gagasan kerajaan, berapi2 cakap "nak melahirkan masyarakat yang bersatu, nak melahirkan masyarakat yang berakhlak tinggi."

14. Dalam parti pulak, perjuangan katanya "nak memperjuangkan agama, bangsa dan negara."

15. Apa kejadahnya cakap tak serupa bikin ni? Sampai bila masyarakat nak bergelumang dengan politik video seks ni?

16. Kau tak suka Ustaz? Video seks. Kau tak suka artis? Video seks. Kau tak suka pembangkang? Video-video seks. Kau tak suka sekutu separti tapi kepala lain? Video seks.

17. Nak ada matapelajaran baru dalam sekolah ke yang bertajuk "Penghasilan Video Seks Tahap 1" untuk KSSR?

18. Nanti video keluar...orang ramai duk membincangkan "eh betul ke tak tu Daim? Muka macam bukan tapi kote besar sangat la untuk saiz dia? Betul ke ah?"

19. Masyarakat Melayu duk tergopoh gapah bincang pasal video seks. Budak-budak pun terikut sama.

20. Perfect package lah apa yang masyarakat Melayu ambik sebagai norma. Riba, seks, amalan karut. Lengkap.

21. Jom kita lakukan survey mudah. Jawab dengan jujur.

22. Siapa sini pernah tengok porno?

23. (Mungkin tak ramai yang kata 'ya')

24. Tukar soalan;

25. Siapa sini pernah tengok video "Anwar","Azhar Idrus", Chua Soi Lek dan "Mustafa Ali" demi mendapatkan kebenaran?

26. Ramai pulak yang jawab ya.

27. "Tengok sebab nak tau kisah sebenar bro...kita kena tau bro...nanti tersalah pilih pemimpin bro..."

28. Habis tu, kenapa kau kata kau tak pernah tengok porno?

29. Wahai pemimpin Melayu...

30. Sampai bila? Takkanlah kau nak masyarakat doa korang mati cepat sikit baru hidup rasa tenteram?

31. Selalunya yang ugut2 sesama parti ni video dia takkan keluar. Tapi dari situ dah jelas....betapa jauhnya terkebelakang pemikiran politik Melayu masakini jika dibandingkan dengan orang2 bukan Islam.

32. Macam mana lah orang Cina tak bertepuk tangan kalau aku sendiri rasa nak bertepuk-tepuk dahi tengok kelakuan orang Melayu ni?

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:31 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Anwar Ada Niat Lari Ke Luar Negara?

Posted: 28 Jan 2015 05:19 PM PST



Mengapa Rakyat Tidak Perlu Lagi Ikut Anwar

Posted: 28 Jan 2015 07:25 AM PST

Apa Motif DAP Mahu Kuasai PBT?

Posted: 27 Jan 2015 11:56 PM PST


RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:25 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Altantuya: Akhirnya Razak Baginda buka mulut.....bunuh tanpa motif..!!!

Posted: 28 Jan 2015 07:55 PM PST


abdul razak

Sekian lama menyepikan diri, nama penganalisis politik, Abdul Razak Baginda muncul semula selepas kes membabitkan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu menemui titik noktah.

Bercakap kepada sebuah portal, Abdul Razak yang sebelum ini dikaitkan dengan kes itu menyifatkan spekulasi membabitkan kes kematian penterjemah itu sudah sampai ke tahap tidak masuk akal.

"Spekulasinya lebih kurang sama seperti sebelum ini. Tetapi kini lebih berbelit kerana kita sampai ke penghujung proses undang-undang yang panjang. Ia jadi berbelit-belit kerana Sirul (Sirul Azhar Umar) melarikan diri ke Australia," ujarnya.

Pada 2008, Abdul Razak dibebaskan daripada pertuduhan bersubahat dengan dua bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Persekutuan baru-baru ini.

Abdul Razak mengakui bersedia untuk membuka mulut sekarang kerana kes itu sudah berakhir dari sudut undang-undang.

Beliau juga dipetik sebagai berkata, walaupun tidak tahu motif pembunuhan Altantuya, tetapi sedia maklum ramai yang mati tanpa sebarang penjelasan kukuh semasa dalam tahanan polis.

"Hanya dua anggota polis itu sahaja yang tahu," katanya sambil mendakwa memang wujud kes sebelum ini di mana polis bunuh tahanan reman.

Beliau turut mempersoalkan dakwaan konspirasi dalam kes ini walaupun tiada bukti menyokongnya.

"Masih ada orang di luar sana yang yakin polis tidak boleh melakukan ini tanpa arahan.

"Berapa ramai orang yang mati dalam tahanan reman? Kiraan terakhir ialah 156 pada tahun 2008 dan angka itu semakin bertambah. Jadi, siapa yang mengarahkannya?" soalnya.

Mkini dilarang liput acara Zahid, didakwa 'spin' laporan

Posted: 28 Jan 2015 07:52 PM PST

Kementerian Dalam Negeri tidak membenarkan Malaysiakini membuat liputan majlis yang berkaitan dengannya dan Menterinya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Pegawai menteri berkenaan tidak membenarkan wartawan Malaysiakini menghadiri satu majlisnya pagi ini, dengan mendakwa ia tidak dijemput kerana laporannya berat sebelah dan memutarbelit laporan.

Ini adalah kali kedua dalam tempoh seminggu pihak kerajaan melarang Malaysiakini membuat liputan acaranya.

Pada hari Isnin, Pejabat Perdana Menteri juga tidak membenarkan Malaysiakini membuat liputan acara Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

'BETRAYAL' - IGP MUST COME CLEAN: Was Sirul ordered to kill Altantuya by a senior cop?

Posted: 28 Jan 2015 07:48 PM PST

by Simon Neoh 
 
 The brutal killing of one Mongolian model and two men's fate now being sealed by the country's highest court will not be the end of the Altantuya Shariibuu's case. Just as the Mahsuri legend, this one involving a lover of former TV broadcast journalist, Abdul Razak Baginda will be the topic for ordinary men on the streets for many years to come, especially when the topic is brought up. 
It will not reflect well on the ruling party, especially when the name of the Prime Minister is also dragged in, because of his links either directly or indirectly to the characters involved in the murder case.With the recent visit by PAS party leaders to Piah Samat, it raises more questions when the 74-year-old mother of Sirul Azhar expressed her suspicion that her son was "betrayed". 
She claimed Sirul was only doing his "duty as a police personnel".After all, despite the case going through three tiers of our judiciary system, the motive behind Altantuya's murder remains a mystery.As pointed out by Piah, does that mean our boys in blue, especially the special unit known as Operasi 
Tindak Khas (OTK) will have to follow the instruction of their senior officer, without questioning. When the job is executed, they face the consequences of their actions, with, the noose now awaiting for Sirul.Unless it was a case of revenge on the former model, it is now on almost anyone's mind why the duo was involved in the murder in the first place. 
Both were personal bodyguards to a Very Important Person.Both also reported to a same officer with the rank of Deputy Superintendent of Police (DSP) within the police force. With such powerful explosives used on one person, it must strike a big question: Why? Why was C4 used on a young innocent girl? If robbery had been the motive, why should her body be blown up with such a powerful explosive? 
Musa Safri, Azilah Hadri, Sirul AzharBased on the facts revealed in court, Altantuya was not even a terrorist and was definitely not a threat to national security. Unless of course, we are saying that within our police force, we have some who are willing to carry out killing in the same manner as the terrorists. 
This is what we know is not the case unless as the Zahid Hamidi – Paul Phua's saga reveals, some prominent members of the underworld with criminal records may have infiltrated our national security, without even the police being aware of it. At this juncture, only Zahid is in the know, as this so-called involvement by Phua is what Zahid has labelled as "Top Secret." 
Nothing done in the dark will not be revealed. Eventually, things will come out in the light, and the people who are in the know, but decide to collaborate with the guilty parties, may also end up being blamed.As the top cop, the Inspector-General of Police has to come on clean, especially since all three in question are his men. 
He cannot remain silent, when two of his men are facing the prospects of being hanged, and on everyone's mind, the truth of the matter has not been established yet. The Missing WWhile we know the answers to most of the 5W's and one H, the motive of the murder has yet to be established by the courts throughout the course of the court case. 

Read More / Baca Lagi >>

Kematian Altantuya ‘hanya kes pembunuhan biasa’, kata Razak Baginda

Posted: 28 Jan 2015 05:59 PM PST

Sembilan tahun berlalu, penganalisis politik Abdul Razak Baginda masih tidak tahu motif pembunuhan kekasihnya Altantuya Shaariibuu, tetapi sedia maklum ramai yang mati tanpa sebarang penjelasan kukuh semasa dalam tahanan polis.
Razak dibebaskan daripada bersubahat dengan pembunuhan itu pada tahun 2006 tetapi dua komando polis didapati bersalah oleh Mahkamah Persekutuan selepas rayuan terakhir bulan ini.
"Hanya dua anggota polis itu sahaja yang tahu. Polis yang penyangak memang bunuh orang, seperti dalam kebanyakan kes reman," Razak memberitahu The Malaysian Insider ketika ditanya pendapatnya terhadap motif pembunuhan itu.
Mereka ialah Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar, bekas kakitangan Unit Tindakan Khas (UTK).
Namun, motif pembunuhan itu tidak dapat dipastikan. Mahkamah Persekutuan, bagaimanapun, memutuskan keterangan mengikut keadaan sudah cukup untuk menghukum kedua-duanya ke tali gantung.
Azilah sedang berhadapan hukuman mati manakala Sirul melarikan diri ke Australia. Pihak berkuasa Malaysia memohon agar dia diekstradisikan.
Bercakap kepada The Malaysian Insider baru-baru ini, Razak berkata spekulasi mengenai kes itu sudah sampai ke tahap tidak masuk akal.
"Keadaan ini sudah menjadi agak tidak masuk akal dari segi spekulasi. Spekulasinya lebih kurang sama seperti sebelum ini tetapi kini, lebih berbelit kerana kita sampai ke penghujung proses undang-undang yang panjang.
"Ia jadi berbelit-belit kerana Sirul melarikan diri dan pergi ke Australia," kata Razak, sambil menambah beliau bersedia untuk bercakap sekarang kerana dari sudut undang-undang, kes jenayah itu sudah berakhir.
Beliau juga menyentuh laporan mengenai luahan hati ibu Sirul Azhar, mengatakan anaknya diperangkap.
"Apa lagi yang kita nak jangkakan keluar dari mulut ibunya?" katanya.
Razak merujuk laporan anak Sirul Azhar tiba-tiba muncul menulis di laman Facebook, mengatakan dia berada di Australia bersama ayahnya.
Pengguna Facebook yang menggelar dirinya Shuk Sz itu mendakwa sebagai anak Sirul Azhar yang berusia 19 tahun.
Dalam postingnya, Shuk Sz berkata Sirul dipanggil memberi kenyataan tetapi tidak menyebut pihak berkuasa mana yang memanggilnya. Beliau berkata jika kenyataan itu boleh mencemar reputasi Malaysia.
"Kita malah tidak tahu kesahihan akaun Facebook itu, tetapi ia mendapat liputan. Tiada siapa yang terfikir untuk memeriksanya?
"Jika anda hanya menganggap ini sebagai pembunuhan dan tidak mempolitikkannya, maka ia hanya satu kes pembunuhan semata-mata," katanya.
Razak bertegas dua anggota polis itu bertindak menurut kemahuan mereka sendiri ketika melakukan pembunuhan itu, sambil menambah, "ini yang diputuskan mahkamah".
"Akhirnya, prosiding mahkamah begitu telus, beberapa peguam pembelaan terbaik turut terlibat, termasuk mendiang Karpal Singh. Hakim sangat liberal, memberi peluang kepada semua orang untuk bertanya soalan."
Read More / Baca Lagi >>

39 tahun perginya Tun Razak

Posted: 28 Jan 2015 05:53 PM PST

 Pada 14 Januari lepas, genap 39 tahun perginya seorang negarawan terbilang Tun Abdul Razak Hussein yang juga merupakan perdana menteri kedua.

Dikenali dengan gelaran "Bapa Pembangunan'', allahyarham Tun Abdul Razak merupakan seorang perdana menteri yang penuh visi dan misi untuk membawa Malaysia dikenali di persada dunia.

Di samping imej "boot jacket" dan tongkat yang begitu sinonim dengan beliau, Allahyarham juga mempunyai perwatakan yang lembut tetapi tegas.

Dan ini membuatkan beliau sangat dihormati oleh pemimpin dalam dan luar negara.

Allahyarham mempunyai keperibadian yang sangat sederhana baik dari segi kehidupan mahupun cara beliau menangani sesuatu isu.

Contohnya, beliau pernah berbasikal tanpa mengira panas atau mendung semata-mata untuk menyelami dan memahami kehidupan penduduk luar bandar sehingga wujudnya Felda.

Ini jelas menunjukkan beliau sangat prihatin dan sentiasa mengambil berat tentang ekonomi negara dan kehidupan luar bandar.

Walaupun dilahirkan dalam keluarga bangsawan tetapi sifat elitisme tidak terlihat dalam diri beliau.

Tengku Razaleigh Hamzah yang juga sahabat baik allahyarham merakamkan dalam buku Tun Abdul Razak: Potret Dalam Kenangan, bahawa allahyarham sangat menitikberatkan penyatuan bangsa, walaupun pernah dituduh kononnya perkauman.

Peristiwa 13 Mei

Hal ini kerana beliau sangat tegas dalam soal kemelayuan.

Hakikatnya, Tun Abdul Razak sangat memahami konsep pembinaan bangsa, dan pengalaman beliau ketika menuntut di United Kingdom sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran ini.

Beliau melihat jika negara Union Jack itu boleh membangun dengan konsep pelbagai kaum, tidak mustahil Malaysia juga sama.

Read More / Baca Lagi >>

Umno menjadi-jadi nampaknya

Posted: 28 Jan 2015 04:36 PM PST

Mohsin Abdullah

Pada 16 Januari lalu, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), suatu perjumpaan diadakan membabitkan presiden Umno dan ketua bahagian seluruh negara.
Namun, bukan semua ketua bahagian hadir. Sama ada tidak dijemput atau enggan datang, tidak dapat dipastikan.
Timbalan presiden serta ketiga-tiga naib presiden juga tidak kelihatan.
Yang ada, Setiausaha Agung Datuk Seri Tengku Adnan Mansor dan Setiausaha Kerja, Datuk Rauf Yusoh.

Media tidak dimaklumkan akan perjumpanaan tertutup itu. Bagaimanpun, TV3 datang juga dan menurutnya, setelah bos mereka "deal" dengan pihak tertentu dalam Umno.
Tetapi kru stesen televisyen pro-Umno itu tetap tidak dibenarkan masuk dewan bagi membuat liputan. Sejurus kemudian, wartawan Bernama pula muncul – pun duduk luar dewan .

Selesai pejumpaan, Datuk Seri Najib Razak meninggalkan PWTC melalui side entrance.
Ada ketua bahagian memberitahu, perjumpaan diadakan untuk membolehkan "presiden memberi motivasi bagi menghadapi PRU 14". Bagi saya, itu agak pelik kerana PRU14 begitu jauh lagi, walaupun setuju persiapan awal amat penting untuk parti politik.

Ada juga ketua bahagian yang kata perjumpaan itu "bagi membincangkan banjir teruk tempoh hari", terutama soal peruntukan, usaha baik pulih dan rancangan masa depan bagi memastikan banjir besar tidak berulang.
Sekali lagi, pelik, kerana usaha baik dan penting seperti itu (yang boleh score political points) tidak diumumkan kepada khalayak menerusi sidang media dan sebagainya.

Difahamkan Tengku Adnan pula hanya berkata "tidak tahu" ketika ditanya apa yang dibincangkan pada pertemuan itu.
Semua itu membuka ruang bagi pelbagai interpretasi terutama ketika Umno sekarang dilihat berada dalam "war mode" – perang dalaman. Sumber Umno mengakui "Umno makin kusut".
Read More / Baca Lagi >>

WILL SIRUL BE SAFE TO TELL HIS STORY? Altantuya killer likely to be held in Sydney 'indefinitely'

Posted: 28 Jan 2015 04:22 PM PST

The police commando convicted of murder and sentenced to death in absentia in Malaysia could be held in a Sydney detention centre indefinitely according to leading international law experts.
Sirul Azhar Umar has been transferred to Villawood detention centre in Sydney's western suburbs after his arrest at his family's home in Ipswich, Queensland, on January 20.
WILL SIRUL BE SAFE TO TELL HIS STORY? Altantuya killer likely to be held in Sydney 'indefinitely'The 43-year-old former bodyguard of Malaysian Prime Minister, Najib Razak, has been convicted of the murder of a glamorous Mongolian model who begged for the life of her unborn baby before being shot twice in the head, wrapped in C-4 plastic explosives and blown up on the outskirts of Kuala Lumpur in 2006.
Allegations have simmered for eight years that 28-year-old Altantuya Shaariibuu was murdered to keep her quiet about purported kickbacks to high-level Malaysian officials.
Ben Saul, a professor of international law at the University of Sydney said that under Australian law Sirul cannot be extradited due to the death sentence and cannot be let free because of the murder conviction against him, leaving him in legal limbo.
Dan Mori, the former lawyer for David Hicks agreed with Professor Saul. "It is unlawful arbitrary detention," he said.
Mr Mori is representing accused Serbian war criminal Dragan Vasiljkovic who has been in legal limbo and fighting extradition for nine years.
There are 55 cases of indefinite detainment without charge in Australia. They are defined by an "adverse ASIO assessment that puts them at risk to the community" said Professor Saul.
"According to the UN It is absolutely clear that in these cases of indefinite detainment Australia is in breach of International law," said Professor Saul. "But this is an easier option than dragging a foreign national through the criminal courts."
In January, the federal government came under fire from the president of the Australian Human Rights Commission Gillian Triggs for the indefinite detention of an Indonesian man charged with murder, prompting Prime Minister Tony Abbott to label her judgment "extremely questionable".
Read More / Baca Lagi >>

Prinsip PR kukuhkan demokrasi peringkat PBT

Posted: 28 Jan 2015 04:20 PM PST

Chean Chung (kiri) dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR, hari ini. 
PETALING JAYA – Buku jingga jelas menyebut PR perlu memperkukuhkan demokrasi di peringkat kerajaan tempatan, demikian reaksi Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Lee Chean Chung ketika mengulas isu pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) di Pulau Pinang.

Meskipun enggan mengulas lanjut mengenai isu tersebut namun, Chean Chung yang juga Adun Semambu seakan mengingatkan semua pimpinan PR janji yang telah termaktub dalam dasar PR melalui buku jingga.

"Dasar atau buku jingga secara jelas ada menyebut bahawa kita perlu memperkukuhkan demokrasi di peringkat kerajaan tempatan. Saya rasa ini prinsip yang dipegang oleh ketiga-tiga parti. Jadi, berdasarkan prinsip ini kita perlu merangka satu proses untuk melaksanakan janji kita.

"Semangat kita memang memperkukuhkan demokrasi di peringkat kerajaan tempatan dan memang pilihan raya pernah wujud pada tahun sebelum 60-an," katanya ketika ditemui selepas sidang media di Ibu Pejabat PKR, hari ini.

Read More / Baca Lagi >>

Pasma tidak akan keluar, kekal dalam Pas

Posted: 28 Jan 2015 04:19 PM PST

Che Ibrahim Mohamed 
KOTA BHARU - "Kami (Pasma) tidak akan keluar dan kekal dalam parti, kecuali parti (Pas) yang mengambil tindakan terhadap kami," kata Naib Pengerusi Pasma Kelantan, Che Ibrahim Mohamed.

Menurutnya, Pasma berdaftar sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang layak untuk menyertai mana-mana parti, maka tiada paksaan berlaku sehingga menimbulkan isu keluar parti dan sebagainya.

"Kami NGO, bebas untuk memilih mana-mana parti, tetapi jika parti itu sendiri yang tidak minat dengan keahlian, atau mahu memecat kita, maka tindakan itu harus dilakukan parti itu sendiri.

"Ingin saya tegaskan di sini, sehingga kini, tiada lagi pihak (ahli Pasma) yang bercadang untuk keluar parti, ini kerana kita memperjuangkan parti (Pas), maka isu keluar Pas ini tidak timbul,"katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Beliau menyatakan ketegasan tersebut selepas diminta mengulas kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang 'mempersilakan' ahli Pasma meninggalkan Pas jika tidak sehaluan lagi dengan parti itu.

Read More / Baca Lagi >>

Jangan ghairah ikut telunjuk CRC

Posted: 28 Jan 2015 04:18 PM PST

Ahmad Tarmizi Sulaiman
ALOR SETAR - Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) bimbang terhadap keghairahan kerajaan yang mahu negara ini sebaris dengan negara lain dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC), berikutan banyak peruntukan lain dalam konvensyen itu boleh melenyapkan nilai-nilai beragama keluarga Islam.

Naib Presidennya, Ahmad Tarmizi Sulaiman berkata, Perkara 14 antaranya, menyatakan adalah hak bagi kanak-kanak untuk memilih agama mereka sendiri dan ibu bapa memiliki hak terhad untuk mendorong mereka dengan agama ibu bapa.

"Ini jelas prinsip asas hidup liberalisme Barat. Kami harap pemimpin di negara ini menilai semula sikap 'westomania' atau banggakan cara hidup Barat dari beberapa sudut masyarakat khususnya dalam pendidikan anak-anak," katanya.

Menurutnya, dibimbangi kerajaan kini cenderung mencetak acuan Barat yang mengamalkan gaya hidup tanpa pegangan agama dan nilai ketimuran dalam aspek kehidupan, hiburan, pendidikan, malah cara mendidik kanak-kanak.

Ahmad Tarmizi berkata, bezanya negara kita berbanding negara lain adalah sistem dualisme mahkamah.

"Mungkin peruntukan undang-undang dalam konvensyen itu boleh mempengaruhi hak Mahkamah Sivil dalam menentukan keputusannya, tetapi ia bakal menimbulkan pertembungan tanpa penyudah dengan Mahkamah Syariah, biarpun dilindungi bawah perkara 121 (1A), tetap tidak selamat daripada dicabar di Mahkamah Sivil," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Sirul mungkin ditahan selamanya di Sydney, lapor akhbar Australia‎

Posted: 28 Jan 2015 03:37 PM PST

Koperal Sirul Azhar Umar, yang dijatuhi hukuman mati kerana membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu, mungkin ditahan di pusat tahanan Sydney untuk selama-lamanya, lapor Sydney Morning Herald hari ini.
Anggota Unit Tindakan Khas berusia 43 tahun itu ditahan pihak berkuasa Australia di Brisbane minggu lalu selepas Interpol mengeluarkan notis merah.
Pada 13 Januari, Sirul tidak hadir di Mahkamah Persekutuan, yang membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan menjatuhkan hukuman mati kepadanya dan Ketua Inspektor Azilah Hadri, menarik balik pembebasan mereka oleh Mahkamah Rayuan pada Ogos 2013.Mahkamah Persekutuan mendapati kedua-dua Sirul dan Azilah bersalah membunuh Altantuya pada 2006.
Sirul kini dipindahkan ke pusat tahanan Villawood di pinggir bandar barat Sydney selepas ditangkap di Ipswich, Queensland, pada 20 Januari.
Malaysia dilaporkan membuat permintaan rasmi untuk mengekstradisi Sirul balik tetapi media Australia berkata ekstradisi tidak mungkin kerana Canberra melarang menghantar pulang suspek untuk menghadapi hukuman mati.
Ben Saul, seorang profesor undang-undang antarabangsa di Universiti Sydney berkata Sirul kini dalam ketidaktentuan undang-undang.
Read More / Baca Lagi >>

Houthis, Hadi and Yemen's political haze

Posted: 28 Jan 2015 03:18 PM PST

Video shows immediate aftermath of Hezbollah attack

Posted: 28 Jan 2015 03:17 PM PST

UAI - KULIAH MAGHRIB MASJID RUSILA, 27 JAN 2015

Posted: 28 Jan 2015 03:16 PM PST

MAJLIS PELANCARAN GABUNGAN IMPIAN KELANTAN (GAMITAN)

Posted: 28 Jan 2015 06:25 AM PST

Gabungan Impian Kelantan (GAMITAN) merupakan insiatif sosial pelbagai organisasi politik, wakil kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), dan orang perseorangan/ sukarelawan yang terlibat langsung dalam inisiatif membantu rakyat yang terlibat banjir.
Impian kita - ialah mencetuskan kehidupan baru dari bah besar seperti teladan Nabi Nuh a.s, ujian banjir bukan pengakhiran dari kehidupan.
Dengan itu, pemulihan tidak hanya ala kadar. Bahkan memerlukan pelan moden dan selesa mengambil pengajaran daripada bah mega yang menimpa sebahagian Kelantan.
Model pencetus ini diharap dapat menjadi ikutan lalu terbina apa yg tidak wujud sebelum ini.

Politik Samseng: Saravanan dakwa terima ugutan ditembak

Posted: 28 Jan 2015 05:59 AM PST

Datuk M. Saravanan yang disingkirkan dari jawatan Pengerusi MIC Wilayah Persekutuan menerima panggilan daripada orang tidak dikenali mengugut mahu menembak beliau dan Timbalan Presiden parti itu, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam.
Penggilan tersebut diterima kira-kira pukul 12.30 tengah hari  ketika Timbalan Menteri Belia dan Sukan itu bersiap sedia untuk mengadakan sidang media di tingkat dua Ibu Pejabat MIC.
Sidang media Ahli Parlimen Tapah itu yang sepatutnya berlangsung pada pukul 1 petang bermula lewat 30 minit berikutan ancaman itu.
Saravanan menerima dua ancaman bunuh yang didakwa dibuat melalui telefon awam mengugut mahu datang ke MIC dan menembak beliau dan Subramaniam.
Beliau mengaktifkan pembesar suara telefon bimbitnya supaya suara lelaki tidak dikenali itu didengar semua ahli MIC termasuk para pengamal media yang ada bersamanya.
Saravanan menjawab ugutan tersebut bahawa beliau sedang menunggu kehadiran pemanggil misteri itu bersama ahli MIC dan para wartawan di bangunan ibu pejabat MIC.
"Datanglah cepat, saya sedang tunggu kamu di MIC, ramai wartawan dan pemuda MIC juga tunggu di sini, cepat datang dan tembak, saya akan tunggu," katanya.
Saravanan menunjukkan pesanan ringkas dari Presiden MIC meminta beliau kekal sebagai Pengerusi MIC Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Terdahulu suasana di perkarangan ibu pejabat MIC kelam kabut apabila Saravanan dihalang oleh sekumpulan lelaki daripada memasuki bangunan tersebut. Beliau bagaimanapun akhirnya dibenarkan masuk untuk mengadakan sidang media.
Read More / Baca Lagi >>

DAP bantu Orang Asli di pedalaman Kelantan yang menjadi mangsa banjir

Posted: 28 Jan 2015 05:43 AM PST


Gua_Musang


GUA MUSANG, 28 JAN: DAP menerusi pasukan Impian Malaysia bersama  rangkaian badan bukan kerajaan (NGO) berjaya menyalurkan bantuan 2,500 kilogram bahan makanan kepada 200 keluarga Orang Asli di daerah ini hujung minggu lalu.
Bantuan yang diberikan kepada 25 keluarga di setiap kampung itu dijayakan dengan kerjasama Jaringan Kampung Orang Asli Kelantan (JKOAK), Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS), Center for Orang Asli Concerns (COAC) dan beberapa NGO lain pada 24 dan 25 Januari lalu.
Mereka menggunakan helikopter untuk membawa bantuan berupa beras (1,000 kg), gula (300 kg), biskut (200 paket), susu (200 tin), ikan bilis (500 kg), bawang putih (50 kg) dan bawang merah (300 kg).
Usaha menggunakan kenderaan darat pada hujung minggu lalu sukar dilaksanakan berikutan masalah tanah runtuh serta jambatan rosak yang memotong akses antara kampung.
Menurut Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan, Anthony Loke, yang menyelaraskan usaha membantu mangsa-mangsa banjir di Kelantan sejak akhir tahun lalu, bantuan melalui helikopter itu ke perkampungan Orang Asli yang ditaja DAP dan diuruskan COAC telah disalur ke Kampung Kenben, Kampung Cacuh dan beberapa perkampungan lain dalam kawasan Pos Belatim.
"DAP membantu atas dasar kemanusian semata-mata. Sebagaimana rakyat Malaysia yang lain, kami prihatin dengan bencana yang dialami sahabat-sahabat kita di Kelantan," katanya kepada Roketkini.com.

Read More / Baca Lagi >>

KEADILAN dedah Pengarah Bestinet warga Bangladesh

Posted: 28 Jan 2015 05:28 AM PST

Lee Chean ChungPETALING JAYA 28 JAN: KEADILAN hari ini mendedahkan seorang lagi Pengarah projek Bestinet Sdn Bhd merupakan warga Bangladesh dan hanya mendapat status penduduk tetap di negara ini.
ADUN Semambu, Lee Chean Chung berkata, Aminul Islam Abdul Nor yang juga Pengarah Syarikat JR Joint Resources Sdn Bhd adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat itu.
Beliau mempersoalkan mengapa projek bimoterik yang berkait rapat dengan soal keselamatan negara diberikan kepada syarikat berkenaan.
"Mengapakah tugasan penting ini boleh disumberluarkan kepada syarikat swasta yang diuruskan oleh warga asing?," soalnya dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN hari ini.
Jelas Lee, Aminul memegang kad pengenalan berkod 79 yang menunjukkan beliau berasal dari Bangladesh, dan memegang seratus peratus kepentingan dalam projek berkenaan.
"Hampir seratus peratus Aminul merupakan pemegang saham projek tersebut dan ia menimbulkan keraguan dan kebimbangan kerana maklumat-maklumat yang terangkum dalam sistem tersebut merupakan informasi berkaitan dengan pengawalan sempadan (border control) dan imigresen.
Read More / Baca Lagi >>

Koroner: Kematian Karuna disebabkan polis, tahanan

Posted: 28 Jan 2015 05:26 AM PST

Mahkamah Koroner Seremban memutuskan bahawa kematian tahanan 42 tahun P Karuna Nithi dua tahun lalu akibat dipukul oleh pihak polis dan tahanan lokap lain.

Koroner Jagjit Singh berkata Karuna Nithi, seorang jurutera, mempunyai 49 kecederaan – kebanyakan lebam – di seluruh tubuh.

"Tambahan lagi, kematiannya juga disebabkan oleh kegagalan penyediaan bantuan kesihatan dan perhatian diperlukan dan kegagalan polis menghalang tahanan lain menganiaya si mati dalam lokap," kata Jagjit.

"Kelakuannya tidak memberikan alasan untuk dia dianiaya secara fizikal oleh pegawai polis dan tahanan lain," kata koroner.

Karuna Nithi pada mulanya ditahan di ibu pejabat polis Tampin pada Mei 2013 ditemui mati dalam lokap di ibu pejabat polis daerah Tampin pada 1 Jun 2013.

Hutang 1MDB Bernilai RM2 Bilion Dengan Maybank, RHB Tangguh Buat kali Ketiga? Ananda Krishnan Bakal Menyelamat!

Posted: 28 Jan 2015 05:17 AM PST

1MDB
Pinjaman Hutang 1MDB Bernilai RM2 Bilion Dengan Maybank, RHB Tangguh Buat kali Ketiga? Ananda Krishnan Bakal Menyelamat! : Berita Semasa sudah pun semak belum ada perkembangan berita berkenaan pinjaman hutang 1MDB Malaysia ini di mana-mana akhbar arus perdana seperti The New Straits Times, Berita Harian, Harian Metro "lebih seronok cerita dalam kelambu" apatah lagi Utusan Malaysia jauh sekali, kerana tarikh 30 januari 2015 semakin hampir. Sudah jelaskan belum hutang?
Semakan Berita Semasa terhadap laporan berita terkini Bloomberg Business berkaitan perkembangan 1MDB mengatakan :

Laporan Berita Terkini Bloomberg Business : Status Pinjaman Hutang 1MDB RM2 Bilion?

Sepatutnya, 1MDb mesti bayar selewat-lewatnya hujung bulan januari ini. Tetapi sebaliknya telah berlaku di mana sekarang ini 1MDB sedang berusaha untuk mendapatkan satu lagi lanjutan pembayaran pinjaman iaitu sebulan lagi ke atas pinjaman hutang 1MDB bernilai RM2 bilion supaya 1MDB mempunyai cukup masa dan tempoh untuk menjual pegangan dalam unit tenaga yang dimiliki mereka pada ketika ini.
1MDB 2015
Jikalau diluluskan, ini bermakna 1MDB diberikan peluang dan lanjutan yang ketiga bagi pinjaman yang dibuat 1MDB melalui Malayan Banking Bhd dan RHB serta 3 peminjam yang lain.

Punca Pinjaman Hutang 1MDB RM2 Bilion Tidak Dijelaskan?

1MDB mencanang kepada seantero Malaysia bahawa anda, anda semua jangan risau, 1MDB tiada masalah untuk bayar pinjaman. Kata meraka aset yang dimiliki oleh 1MDB lebih daripada liabiliti mereka. Ok baik, anda berkemampuan, bayarlah. Tunggu apa lagi 1MDB? Mengapa masih terkial-kial bayar pinjaman hutang Maybank, RHB dan lain-lain?
Rakyat Malaysia tidak lupa apa yang terjadi kepada Renong / UEM / Timedotcom / Tri Resources semua "backed by assets" masa di puncak gawat 1998? Di mana mereka hari ini?
Tanyalah sesiapa kalangan yang berniaga waima apek di penjual ikan di Pasar Besar Selayang sekalipun, faktor paling penting untuk terus bertahan dalam perniagaan dan bisnes adalah…..
Read More / Baca Lagi >>

TG Nik Aziz dijangka keluar wad tak lama lagi

Posted: 28 Jan 2015 05:07 AM PST

Tahap kesihatan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, dilaporkan bertambah baik hari ini dan dijangka pulang ke rumah dalam masa terdekat.

Anaknya Nik Mohamad Abduh berkata bapanya kini berupaya duduk di kerusi roda.

"Pagi ini doktor dan pihak hospital berkunjung ke rumah untuk melihat dan membantu kami menyempurnakan keperluan dan persiapan untuk ayahanda apabila dibenarkan pulang nanti," katanya menerusi catatan terbaharu di laman sosial Facebook beliau hari ini.

Nik Abdul Aziz, 84, dimasukkan ke HUSM pada 19 Jan lepas setelah tahap kesihatannya merosot ketika banjir baru-baru ini, selain menghidap kanser prostat.

Nik Abdul Aziz yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Chempaka merupakan menteri besar Kelantan kelima yang memegang jawatan itu dari 1990 hingga 2013.

- Bernama

Jadual jelajah Anwar ‘Rakyat Hakim Negara: Hari Penentu 10 Feb’

Posted: 28 Jan 2015 02:45 AM PST

KUALA LUMPUR 28 JAN: Ketua Umum KEADILAN, Saudara Anwar Ibrahim akan memulakan 'Siri Jelajah Rakyat Hakim Negara: Hari Penentu 10 Februari' bermula Ahad ini, 1 Februari (Feb).
Hakim NNegaraJelajah kali ini adalah menuju keputusan perbicaraan kes Fitnah II ke atasnya yang akan diketahui pada 10 Februari ini di Istana Kehakiman Putrajaya.
Berikut adalah jadual penuh siri jelajah tersebut:

1. Negeri Sembilan (1 Feb, Ahad, 8.30 malam)
Pasti Al-Falah, Padang Awam Taman Desa Rhu Sikamat, Seremban
PIC Pusat – Saifullah
PIC Negeri – YB Amin

2. Kedah (2 Feb, Isnin, 8.30 malam)
Taman Kuchai, Lunas
PIC Pusat – YB Datuk Johari Abdul
PIC Negeri – Dr Azman

3. Terengganu (3 Feb, Selasa, 8.30 malam)
Perkarangan Pejabat
Keadilan Kemaman, Jalan Jakar, Chukai
PIC Pusat – YB Rafizi Ramli
PIC Negeri – YB Azan Ismail

4. Selangor (4 Feb, Rabu, 7 malam)
Tazkirah/ Solat Hajat
Masjid Abu Bakar Ali Bashah,
Apt Kenanga, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung
PIC Pusat – YB Amiruddin Shari
PIC Negeri – Hj Borhan/Nazar Yakin

5. Perak (4 Feb, Rabu, 9 malam)
Dataran Berop, Tanjung Malim
PIC Pusat – Saifullah
PIC Negeri – Dr Manuty

6. Pulau Pinang (7 Feb, Sabtu, 4.00 petang)
(Hi-Tea) 4 Petang – Bayan Baru
PIC Pusat – YB Datuk Johari
PIC Negeri – YB Dr Mansor/YB Malek

7. Penang (7 Feb, Sabtu, 7 malam)
Tazkirah/ Solat Hajat – Masjid Jamek Seberang Jaya
PIC Pusat – YB Datuk Johari
PIC Negeri – YB Afif

8. Penang (7 Feb, Sabtu, 8.30 malam)
Tapak Pasar Awam Sama Gagah, Permatang Pauh
PIC Pusat – YB Datuk Johari
PIC Negeri – YB Dr Mansor/YB Afif

9. Johor (8 Feb, Ahad, 8.30 malam)
Bilik Gerakan Utama Pakatan Rakyat Muar,
Pt Tarom, Jalan Temenggong Ahmad
PIC Pusat –Abd Rahman Yusof
PIC Negeri – Hizwan

10. Melaka (8 Feb, Ahad, 8.30 malam)
Perkarangan Pejabat MPN Melaka,
Jalan BPM1, Taman Bukit Piatu Mutiara, Bukit Piatu, Melaka
PIC Pusat – Abd Rahman Yusof
PIC Negeri – YB Shamsul Iskandar/ Wahab

11. Solat Hajat Perdana/Tazkirah (9 Feb, Isnin, 6.00 petang)
Stadium Tertutup Malawati Shah Alam
PIC Pusat – Rafizi/Fariz Musa/Hq
PIC Negeri – Prof Din/Yahya Sahri/Bahrin

12. Grand Finale (9 Feb, Isnin, 9.00 malam)
Stadium Tertutup Malawati Shah Alam
PIC Pusat – Rafizi/Fariz Musa/ Hq
PIC Negeri – YB Amir/YB Zuraida/Hj Borhan/Yahya Sahri/YB Dr Xavier/ YB Eli/YB Nik

Pelancaran Impian Kelantan di Kota Bharu Sabtu ini, semua dijemput hadir

Posted: 28 Jan 2015 02:35 AM PST

impian_kelantan-01KUALA LUMPUR, 28 JAN: DAP bersama dengan badan-badan bukan kerajaan (NGO) Kelantan akan melancarkan inisiatif Impian Kelantan di Dewan Perhimpunan Cina Kota Bharu pada Sabtu 31 Januari jam 9 malam.
Usaha itu adalah sebagai meneruskan semangat sukarelawan rakyat pelbagai kaum dan agama yang telah menghulur bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di negeri tersebut.
DAP melalui inisiatif Impian Malaysia telah berbincang dengan rangkaian NGO di Kelantan yang bersetuju untuk menubuhkan gabungan Impian Kelantan.
Menurut Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke yang menjadi konvener kepada gabungan tersebut, Impian Kelantan diwujudkan untuk membantu membina semula kehidupan rakyat negeri itu yang telah musnah akibat banjir.
Katanya, inisiatif itu adalah kerjasama DAP dengan badan-badan amal Kelantan seperti Yayasan Darul Hijrah, Cakna UT, Royalti Kelantan (R), KB Care, Persatuan Anak Kelantan Darul Naim Di Selangor dan Kuala Lumpur (Persada) dan Unit Amal Kelantan.
"Sukarelawan pelbagai kaum dan agama dari seluruh negara turut serta dalam Impian Kelantan untuk memulihkan semula keadaan dan juga mengembalikan semangat, kekuatan serta keyakinan rakyat Kelantan yang telah menjadi mangsa bencana alam," ujar beliau kepada Roketkini.com.
Anthony yang juga Ahli Parlimen Seremban berkata, Fasa Pertama Impian Kelantan telah pun dilaksanakan melalui usaha menghantar bantuan makanan dan minuman serta keperluan asas yang lain sejak Disember lalu hingga ke saat ini.
Read More / Baca Lagi >>

“Dr Hatta seperti Abang, saya perlu bantu dia” – Anthony Loke

Posted: 28 Jan 2015 02:34 AM PST


AL5
Setiausaha Organisasi, Anthony Loke Siew Fook adalah individu paling sibuk sepanjang bulan lalu. Diamanahkan sebagai Pengarah Bantuan Bencana Banjir DAP, beliau bertanggungjawab merancang, menyelaras dan mengagihkan bantuan hasil sumbangan rakyat Malaysia dari seluruh negara kepada mangsa banjir di negeri-negeri Pantai Timur.

AL6Walaupun nampak sedikit keletihan, namun dilihat bersemangat untuk berkhidmat membantu saudara se-Malaysia yang menghadapi masa sukar. Malah usaha dan bantuan tidak hanya ketika bencana, malah rencana bantuan dilanjutkan ke fasa pemulihan pasca-banjir.
Justeru itu, sebagai antara individu terawal tiba, malah mungkin yang terakhir meninggalkan kawasan bencana, barangkali ada nukilan yang mahu dititipkan buat pembaca Roketkini.
Bagaimana suasana selepas banjir di Kelantan?
banjir-kuala-kraiSaya rasa kemusnahan yang berlaku di Kuala Krai dan Manek Urai sangat dahsyat. Ada kampung yang dihanyutkan kesemuanya, memerlukan moblisasi kerajaan. Banyak kawasan yang mana mangsa mengalami keadaan dimana semua harta bendanya musnah. Keadaan ini memerlukan tindakan pantas dan mobilisasi termasuk dari tentera.
Pertamanya untuk mengelak wabak penyakit dan memastikan keselamatan penduduk. Walaupun banjir surut, tetapi keadaan di lapangan sangat teruk. Banyak sampah tak dikutip. Rumah musnah dan ada penduduk masih belum dapat penempatan semula. Ini sebabnya perhatian lebih besar perlu diberikan pihak kerajaan.
Tidakkah darurat menyebabkan parti politik dan NGO dilarang akses dan memberi pandangan, kerana keadaan itu dimonopoli pihak berkuasa?
ALSaya rasa boleh ada koordinasi dengan pihak kerajaan. Ini bukannya darurat perang atau darurat keselamatan. Ini darurat bencana. Saya rasa itu dimaksudkan saudara Lim Kit Siang. Kita memerlukan koordinasi dari pihak kerajaan dan agensinya untuk bekerjasama bersama NGO, parti politik dan orang ramai.
Orang ramai ingin menghulurkan bantuan dan bersimpati dengan mangsa banjir. Ini menunjukkan semangat rakyat Malaysia. Saya rasa kerajaan tidak ambil peluang ini untuk menyatukan rakyat. Kalau ada usaha bersepadu dijalankan, sudah tentu dapat menyemarakkan perpaduan. Keadaan ini disia-siakan oleh kerajaan. Mereka tidak ambil endah dengan cadangan yang kita lontarkan.
DAP kelihatan fokus kepada tempat seperti Temerloh, Kuala Krai dan Gua Musang. sedangkan kawasan ini bukan lokasi kebiasaan gerak kerja DAP.
Manek_UraiSecara umumnya di negeri Kelantan, kehadiran DAP amat minimum, lebih-lebih lagi di Kuala Krai dan Gua Musang. Tetapi kita melihat kepada keperluan. Mengapa kita banyak beri tumpuan di Kuala Krai dan Gua Musang?
Semua pihak bersetuju bahawa kerosakan dan kemusnahan paling teruk dialami di Kuala Krai, diikuti di Gua Musang. Di Mentakab dan Temerloh memang diberi perhatian kerana kawasan ini memiliki ADUN daripada DAP. ADUN kita terlibat dengan operasi bantuan. Memang ada sebab mengapa perhatian secara khusus.
Read More / Baca Lagi >>

PAS 'terluka' dengan sikap DAP dalam isu PBT kata Mohd Amar

Posted: 28 Jan 2015 02:31 AM PST


Post Pic


KOTA BHARU: PAS mengakui 'terluka' dengan sikap DAP yang membelakangkan parti itu dalam isu pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) di Pulau Pinang.
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata sikap berdiam diri parti Islam itu akhirnya dipergunakan DAP dalam menentukan dasar negeri yang ditadbirnya.
"PAS tidak setuju tapi kami tidak pula buat bising. Mana pernah kami keluarkan kenyataan. Cuma dalam sehari, dua ini, apabila DAP mengkritik kami dengan lantang, maka kami terpaksa menjawab. Tapi sebelum ini kami tak pernah perkatakannya secara terbuka.
"Kita mengambil sikap berdiam diri, walaupun tidak setuju. Dan kami mengharapkan DAP dan sesiapa sahaja mengambil pendirian bijaksana apabila berdepan dengan isu ini," katanya yang ditemui Antarapos, baru-baru ini.
Mohd Amar mengulas isu pilihan raya PBT Pulau Pinang yang kini menimbulkan ketegangan di antara parti itu dan DAP.
PAS Pulau Pinang mendakwa tidak diajak berbincang secara rasmi mengenai hal berkenaan, kata timbalan pesuruhjayanya Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.
Ia rentetan daripada kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang menyatakan baru-baru ini Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan setiausaha agung Datuk Mustafa Ali sudah dimaklumkan mengenai perkara itu.
PAS sebelum ini mendakwa pilihan raya itu tidak relevan dan boleh akan mencetus peristiwa 13 Mei.
Parti itu turut mendakwa pilihan raya PBT di kawasan majoriti Cina bandar boleh melebarkan jurang penguasaan ekonomi di antara penduduk bandar dan desa dan menyebabkan ketidakstabilan masyarakat majmuk di Malaysia serta menguntungkan sesuatu kaum sahaja.
Sebelum ini berlaku perang mulut di antara Mustafa dan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke apabila setiausaha agung parti Islam itu menyelar DAP kerana mempertikaikan hudud di Kelantan kerana membelakangkan Pakatan Rakyat (PR) sedangkan dalam isu pilihan raya kerajaan tempatan ia membelakangkan gabungan ditubuhkan pada 2008 itu.
Read More / Baca Lagi >>