Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:43 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PAS DAN DAP SALING TUTUH MENUTUH: ADAKAH PASMA PEMENANGNYA?

Posted: 27 Jan 2015 06:38 PM PST


Agak hangat dan gamat bila laki bini bergaduh dan tuduh menuduh kononnya si suami tak perform, lembik dan si isteri pula bersikap dingin dan tak feel langsung.

Mungkin itulah yang terjadi antara PAS dan DAP sekarang. Semuanya kerana permainan orang ketiga yang cuba menganggu gugat keharmonian perkahwinan mutaah mereka.

Cinta tiga segi mereka yang disangka indah apabila bermadu rupanya begitu mengerikan disebabkan kecurangan.

Tak mungkin akibat 'kelonggaran' atau 'kurang kemantapan' tersebut dapat diperbaiki lagi meskipun diberi ubat kuat perkasa dan jamu perapat dengan dos yang begitu tinggi.  

DAP selama ini bongkak menganggap mereka begitu besar kerana ada banyak wang memperleceh PAS hanya sekadar pak-pak turut yang boleh dibayar untuk meramaikan majlis. 

Namun ternyata PAS terutamanya para ulama masih punyai maruah tak rela diperkudakan oleh DAP.

Hudud Kelantan jadi igauan ngeri DAP 

Di kalangan ahli-ahli DAP dulu dan kini masih lagi menganggap Islam dan Melayu sebagai musuh utama tak kira samada Melayu itu PAS atau UMNO.

DAP dah mula memperlekeh kerajaan PAS Kelantan kononnya lembab menangani isu banjir hingga terpaksa menjemput kerajaan Persekutuan yang diketuai Najib.

Bagi DAP ia seolah-olah membuka pekung sendiri dan menyembah musuh tradisi minta simpati.  

Namun di pihak kerajaan Persekutuan dan BN, rakyat yang susah wajib dibantu tanpa kira ideologi...

Hmmm... begitu tinggi dan mulianya sifat orang-orang BN-UMNO yang selama ini hebat dikeji namun masih lagi meletakkan sifat kemanusiaan dan ukhwah sebagai pegangan. 

Nak harap keikhlasan DAP bantu mangsa banjir di Kelantan...mungkin boleh dipertikaikan. Tetapi kenapa PASMa dijadikan sebagai orang tengah dalam pemberian bantuan DAP kepada kerajaan Kelantan?

Adakah untuk menutup isu pembalakan haram ahli DAP Ngah dan Ngeh atau untuk mengangkat imej Husam Musa sebagai penggerak PASMa di Kelantan sekaligus menutup skandal balaknya.

Pemberian bantuan itu juga bersyarat untuk mengikat PAS Kelantan agar tidak melaksanakan hudud di negeri itu yang amat ditakuti DAP. 
Banjir balak antara sumbangan besar DAP pada Kelantan: Kini PASMa dijadikan 'orang tengah' dengan kerajaan PAS Kelantan untuk cuci sisa selut dan taik DAP...dalam masa yang sama sebagai sogokan untuk halang hudud.
Sebabnya tak pasal-pasal nanti kaum-kaum DAP akan dikenakan hukuman jika melakukan kesalahan. Tak pun pelanggan-pelanggan aktiviti haram DAP akan turut dihukum jika bersalah.

Malah DAP sebenarnya amat takut jika fenomena hudud ini menjadi ikutan dan dibawa ke negeri-negeri lain. 

Apatah lagi UMNO sendiri sudah berlembut dengan PAS dalam menangani isu banjir di Kelantan dan menyerahkan sepenuhnya kuasa pada PAS Kelantan untuk melaksanakan hudud di negeri yang mereka tadbir itu. 


Maka PASMa yang liberal dan kadang kala biadap itu akan dijadikan pengimbang bagi menyekat kemaraan golongan ulama dalam PAS.

Perangai macam ni tentulah tidak disukai golongan ulama-ulama syura PAS.

PAS dah cabar DAP

Bila DAP mempertikaikan kemampuan PAS Kelantan mengendalikan banjir dan mempersoalkan kenapa PAS menentang pilihanraya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), PAS mula bangkit mencabar DAP.

PAS mencabar DAP agar membentangkan rang undang-undang persendirian pilihanraya PBT di Parlimen.

Sudah pasti undang-undang itu tidak akan diluluskan kerana tiada sokongan majoriti. UMNO-BN dan PAS mesti tak setuju.

Jadi sekarang PAS ada modal baru menentang ketamakan DAP. Sudah ada kuasa dan modal untuk mengugut serta mengimbangi kerakusan DAP.  

Jika DAP boleh menentang hudud, maka PAS juga boleh menentang pilihanraya PBT yang tidak berfaedah itu...

Isu Anwar: Siapa nak kena tutuh lepas ni?

Menjelang 41 Januari bersamaan 10 Januari 2015 sempena kedatangan tahun Kambing Jamnapari, kes Anwar Ibrahim akan diputuskan samada dia kekal dipenjarakan atau sebaliknya atas kesalahan meliwat pekerjanya; Saiful Bukhari.

Hingga sekarang para peguam Anwar tidak boleh menjawab mengapa benih boboinya si Anwar berada jauh 4 inci di dalam rektrum si Saiful.

Sebagai majikan Anwar telah bertindak menganiayai pekerjanya dengan meliwat mangsa tanpa kasihan dan memikirkan maruah serta masa depan pekerjanya itu.

Jika adapun alasan suka sama suka atau mangsa rela diliwat itu tetap menjadi kesalahan dan wajar Anwar dihukum penjara dan rotan. 

Perbuatan keji ini amat memalukan Islam. Manusia sedemikiankah mahu dijadikan pemimpin Malaysia, menjadi Perdana Menteri?



Berapa ramai lagi rakyat yang akan dibiayai duit-duit haram tokey-tokey DAP untuk menjadi hakim negara yang tidak bertauliah berdemo atau mungkin merusuh demi membela si KETUM itu?

Adakah para ulama PAS mahu membisu atau menyokong lagi si KETUM yang menjadi punca pepecahan dalaman PAS hingga mewujudkan PASMa yang masih ketagihkan bini si KETUM menjadi MB Selangor?

Adakah para ulama syura PAS masih mahu menfatwakan bahawa menyokong Anwar adalah jihad menentang kezaliman UMNO sedangkan sudah nyata ke mana saja Anwar pergi pasti ia menimbulkan kerosakan?

Asal ada Anwar jadi rosak....asal rosak mesti ada Anwar.  







  



10 FEBRUARI @ 41 JANUARI ... TARIKH ANWAR AKAN DIHAKIMI NEGARA?

Posted: 27 Jan 2015 08:45 AM PST


Anwar Ibrahim nampaknya macam sudah menyerah dan tahu kesalahannya kali ini tidak lagi boleh diselindung. 

Kerana nafsu buas kebinatangannya yang songsang itu akhirnya dia bakal ke penjara. 

Mahkamah sebelum ini sudah pun menetapkan hukuman 5 tahun penjara buat Anwar. Cuma dia masih diizinkan Allah taala untuk membuat rayuan dengan memutar belitkan kenyataan dan mengajak rakyat menghakimi negara untuk melepaskan diri atas dosanya sendiri. 

Di kalangan para pencacai ramai yang masih tak mahu percaya sebab bukan mereka pun yang kena tutuh dek Anwar.

Selama ini Anwar terkenal dengan sifat riak bila berucap. Tak ubah seperti penjual ubat kuat seks yang mendakwa diri dan 'barang' mereka begitu perkasa hingga mampu berbini empat sekaligus.

Tetapi kini nampaknya Anwar seperti mahu menyerah kalah dan berserah pada takdir. Satu lagi teknik yang dilakukan oleh kebanyakkan pelakon-pelakon telenovela dan sinetron di televisyen hingga penonton turut bersimpati dengan lakonan tersebut.


Sebelum ini para pencacai diusung dan diheret ke Putrajaya atas nama Rakyat Hakim Negara memekik terlolong membela si ketua peliwat. 

Perkara yang sama akan dilakukan lagi oleh Anwar untuk menghuru-harakan negara demi membela nafsu si boboinya yang ganas itu.

Mungkinkah Malaysia akan aman damai selepas Anwar disumbat ke penjara?

Atau mungkinkah Malaysia akan bertambah huru-hara jika Anwar terlepas lagi sedangkan si Saiful terus merintih dirinya dianiaya dan dizalimi oleh sistem perundangan negara ini.

Yang pasti dinasti Anwar anak beranak akan terkubur jika Anwar dipenjara nanti. Wan Azizah akan tersingkir sebagai Presiden melalui kudeta dalaman. 

Mungkinkah 50 Januari bersamaan 19 Februari Anwar terpaksa makan limau mandarin dalam penjara.

Nak harapkan anaknya si janda berhias Nurul Izzah?...Jaga laki pun tak pandai inikan pula nak jaga negara.

Anwar dah mengeluh...Apa nak jadi, jadilah....


Namun di sebalik apa nak jadi, jadilah itu sebenarnya terkandung pelbagai ancaman dan kemungkinan.

Mungkinkah jika jasadnya terpenjara tetapi rohnya akan bergentayangan di luar sana berusaha menjatuhkan pemerintahan negara secara reformasi ala-ala 1998 atau revolusi ala-ala insiden Lahad Datu?

Atau sekurang-kurangnya pencacainya akan menggunakan pengaruh asing untuk menekan ekonomi dan hubungan luar kita?

Atau mungkinkah Anwar akan menggunakan Hari Valentine Sabtu 14 Februari bersamaan 45 Januari Tahun Kambing nanti untuk mengumpul segala makhluk LGBT berarak sambil bawa lilin dan merusuh di jalanan demi membela kekasih mereka?

Segalanya ada kemungkinan...Namun bagi kami para pembela negara ini Insya Allah... selagi hidup kami tetap akan lawan hingga Allah menentukan kemenangan buat kami.

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Pilihanraya PBT... Mustapha Ali dakwa Guan Eng 'mulut celupar'

Posted: 27 Jan 2015 10:12 PM PST

Siapa bohong... itu tanda tanya dalam episod baru perbalahan antara PAS atau DAP dalam isu pilihanraya kerajaan tempatan (PBT) selepas Setiausaha Agung PAS Datuk Mustapha Ali lepas semua cerita dalam satu sidang media khas di ibu pejabat PAS pagi Rabu.
Menurut beliau, cerita Guan Eng bahawa beliau tidak jujur dalam isu tersebut adalah satu pembohongan.
"Lim Guan Eng bukan sahaja cakap tidak tepat tapi tidak betul. Dia ni celupar mulut..." kata Mustapha Ali.
Serentak dengan itu beliau mencabar Guan Eng berdebat secara terbuka selepas Ketua Menteri pulau Pinang itu bercakap separuh benar berkaitan isu tersebut.
"Saya akui memang Lim menelefon saya berkait dengan pilihan raya PBT tetapi selepas enakmen itu diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang," kata Mustapha.
Katanya, beliau dimaklumkan mengenai enakmen tersebut apabila ADUN PAS Pinang Tunggal Salleh Man menghubunginya untuk memberitahu dewan akan bentangkan usul tersebut dan tanpa apakah perkara tersebut sudah dibincangkan diperingkat tertinggi parti.
"Saya nasihatkan beliau (Salleh Man) jangan bercakap dan jangan undi," katanya.
Jelas Mustapha, Guan Eng ada menghubunginya selepas anekmen tersebut diluluskan oleh DUN Pulau Pinang.
"Dia telefon saya, jika ada media yang meminta komen mengenainya, tolong komen yang positiflah."
Berikutan itu kata Mustapha, tuduhan Lim yang mendakwa dirinya tidak jujur ketika membuat kenyataan mengenai pilihan raya PBT tidak benar sama sekali dan ia hanya membayangkan keceluparan Lim.
"Saya mencadangkan adakan debat terbuka antara saya dengan Lim supaya masing-masing dapat menjelaskan perspektif sebenar mengenainya.
"Supaya orang ramai boleh menilai siapa bercakap benar dan siapa bercakap bohong," katanya.
Mustapha menjawab tuduhan Lim yang mendakwa dirinya tidak bercakap jujur dalam isu pilihan raya PBT selepas Guan Eng mendakwa Mustapha dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah dihubungi dan tidak membantahnya.
Mustafa berkata menurut Lim, enakmen itu dibuat selepas mendapat tekanan dari NGO yang meminta ia dilakukan kerana ada dalam manifesto DAP.
Beliau menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberikan komen terlebih dahulu mengenai isu tersebut sebelum apa-apa komen diberikan kepada pihak media.
Katanya, Lim sendiri pernah dimaklumkan SPR tidak akan bersetuju dengan cadangan mengadakan pilihan raya PBT di Pulau Pinang.
"Lepas itu, saya berdiam diri kerana saya jangka SPR tidak akan bersetuju dengannya. Bagi saya tidak perlu kita membuat heboh yang menjadikan suasana tidak harmoni dalam Pakatan Rakyat," katanya.-28/1/2015 OLEH NOOR HASILAH ISMAIL

Madu Ghaib: Mentua Doakan Kebahagiaan Menantu

Posted: 27 Jan 2015 04:16 AM PST

Azrai Izet dan Suzieliana ketika majlis meraikan perkahwinan mereka yang dilangsungkan secara kecil-kecilan di sebuah homestay di Langat pada tahun lalu.

PETALING JAYA: "Saya tumpang gembira dan doakan kebahagiaan dia," kata Pak Rahim kepada menantunya, Azrai Izet Mohamad.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam yang mengesahkan pernikahan menantunya itu dengan isteri kedua, Suzieliana Zainuddin, 37, di Songkhla, Thailand pada tahun lalu adalah mengikut hukum syarak.

Lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Pak Rahim itu merupakan bapa kepada Nor Fadzillah, 39, salah seorang penumpang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370, yang hilang pada 8 Mac lalu berkata beliau menerima keputusan tersebut kerana percaya kepada ketentuan Qada dan Qadar.

"Saya terima (keputusan itu). Lagipun jika dia (Azrai Izet) tidak berkahwin pada hari ini, dia tetap juga akan kahwin lain suatu hari nanti," katanya.

Warga emas berusia 60 tahun itu turut merestui kehidupan baharu Azrai bersama keluarganya selepas mahkamah meluluskan pernikahan keduanya pada Selasa.

"Biarlah dia mulakan kehidupan baharunya... yang penting ada orang boleh jaga dan tengok-tengokkan cucu-cucu saya," katanya.

Malah, Pak Rahim memberitahu hubungan beliau dan Azrai masih lagi baik seperti sebelum ini.

"Kami tiada masalah. Hubungan kami baik-baik sahaja. Lagipun saya selalu tengok cucu-cucu saya. Kami baharu sahaja bertemu minggu lalu," katanya.

Terdahulu mStar Online melaporkan mengenai pernikahan Azrai Izet bersama Suzieliana terpaksa dilakukan di Songkhla, Thailand kerana masalah ketiadaan sijil kematian isterinya.
Malah, bapa kepada empat orang anak itu memfailkan permohonan daftar nikah di mahkamah tersebut pada awal November tahun lalu selepas menikahi Suzieliana sebagai isteri keduanya di negara jiran pada tahun yang sama.
Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah, Atrasina Mohd Zahrullail pada Selasa mengesahkan pernikahan pasangan terbabit dilakukan mengikut hukum syarak.
Atrasina dalam keputusannya menyatakan, mahkamah berpuas hati rukun nikah adalah sempurna sekali gus membenarkan permohonan Azrai Izet, 39,  dan Suzieliana, 37, untuk mengesahkan pernikahan itu.
Pasangan tersebut hadir ditemani Peguam Syarie, Wan Amir Akram Zainal Abdin.
Diminta mengulas mengenai keputusan itu, Azrai Izet bagaimanapun enggan memberikan sebarang komen.
"No komenlah", katanya ringkas.

Selepas 31 hari operasi SAR QZ 8501 dihentikan

Posted: 27 Jan 2015 01:04 AM PST

Selepas 31 hari, dan 70 dari 162 mayat penumpang pesawat Air Asia QZ 8501 Surabaya Singapura yang terhempas Disember lalu, hari ini operasi mencari dan menyelamat (SAR) dihentikan pihak berkuasa Indonesia.
Laporan stesen televisyen tvOne menyebut, operasi berkenaan dihentikan selepas tiada lagi mayat ditemukan dalam fiuslaj atau badan pesawat yang masih gagal dibawa keluar dari dasar Laut Jawa.
Jelas laporan itu, pengumuman tersebut dibuat oleh Panglima Komando Armada Republik Indonesia (RI) Kawasan Barat, Laksamana Muda Widodo dari atas kapal KRI Banda Aceh di Selat Karimata.
"Operasi ini telah berlangsung lebih 30 hari dan akan dihentikan serta-merta.
"Kami memohon maaf kepada ahli keluarga mangsa. Kami telah lakukan yang terbaik untuk mencari baki mayat yang hilang," katanya.
Bagaimanapun, Pengarah Badan SAR (Basarnas) Indonesia, SB Supriyadi ketika dihubungi sebuah portal berita Indonesia berkata, perkara tersebut masih dibincangkan oleh pihak yang terlibat dalam operasi terbabit.
Jelasnya, mengikut prosedur standard, tempoh operasi yang dijalankan hanya selama seminggu tetapi pihaknya telah menjalankan misi SAR selama 31 hari sejak pesawat Airbus A320-200 itu terhempas pada 28 Disember lalu.
"Kami masih berbincang sama ada mahu menghentikan operasi ini dengan serta-merta," katanya.-27/1/2015 - AgendaDaily

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Kata tak bersalah itu helah Anwar untuk lari

Posted: 27 Jan 2015 10:30 PM PST


Tengahhari ini, bakal ada satu PC menuntut agar satu tindakan dilakukan agar Anwar Ibrahim tidak cuba untuk lari ketika hari penyampaian kehakiman pada Februari 10hb.


Dikhuatiri bakal berlaku insiden Sirul lari ke Australia untuk elakkan diri dari hukuman mati kerana terlibat membunuh Altantunya.

Difahamkan Australia menolak extradisi kerana Australia menentang hukuman mati.

Mungkinkah akan berlaku juga atas alasan sama sebab kebanyakkan negara2 orang putih tidak menganggap meliwat satu jenayah lagi atau tidak peduli untuk dikuatkuasa kesalahan kanun keseksaan 377b.

Walaupun Anwar ada dilaporkan berkata dia tak bersalah dan hakim sudah buat keputusan dia tak bersalah, kemungkinan ini langsung tidak boleh ditolak.

Hanya hakim mahkamah tinggi yang kata dia tak bersalah, tapi keputusan itu banyak tercalar dan ada 10 perkara utama tidak lojik dengan keputusan itu.

Mahkamah rayuan yang ada lebih ramai hakim telah terbalikkan keputusan hakim mahkamah tinggi.





Pemilihan parti pun tak betul, nak pemilihan PBT pulak

Posted: 27 Jan 2015 07:30 PM PST


Membazir!!! Pakaian dalam Betty sampai US$890 sehelai?

Posted: 27 Jan 2015 04:33 PM PST


Entah sapa yang tangkap.gambar pakaian dalam Betty Chew isteri CM Pulau Pinang tersidai di rumah mereka.

Mungkinkah Betty guna pakaian dalam berjenama mewah boleh cecah sampai US$890 sehelai dan panties sampai US$300-450 sehelai?

Kita memang tak boleh nampak apa dipakai dalam pakaian Betty. Jika gambar sidaian kain dan jenama yang diguna Betty itu benar, sungguh membazir.


Macam mana Guan Eng boleh komen tentang pembaziran jika isteri dia pun membazir?



Kalau dikirkan Betty tu sebahagian dari NGO taukeh2 kaya dalam Penang Chinese Chamber of Commerce, tak.hairanlsh.

Datum Jelatek: Mercu tanda korupsi dan ketidakadilan sosial PKR DAP

Posted: 27 Jan 2015 07:58 AM PST


Datum Jelatek bukan mengenai kaum semata-mata tetapi rasuah! Jadi taukeh besar MCA berpura-pura menjadi buta warna:

Dan, PKNS cuba menjustifikasikan:




Bantahan ini diketuai oleh Salleh bin Samad atau kini dikenali sebagai Salleh Datum yang menjumpai penipuan dan percubaan untuk berselindung pihak pengurusan PKNS. Beliau biasa dan faham tentang pembangunan hartanah. Pengurus Besar sebelum ini, Dato Omar Osman (OO) cuba memperlekehkannya. 

Sama ada dia tahu atau tidak, OO cuba menutup untuk MB semasa Azmin Ali tetapi dilakukan seolah-olah salah Tan Sri Khalid Ibrahim. Semua orang di Keramat tahu bahawa terdapat muslihat sapu tangan berlaku. Azmin telah manipulasi projek menjadi bahan kempen pilihanraya terhadap Dato Dr Khir Toyo tetapi lepas tangan sebaik saja dia menang.

Pada mulanya, PKNS yang diterajui PKR berniat menjual satu blok kepada Syarikat China dan pembeli antarabangsa. Exco kanan ketika itu, Teresa Kok sebagai broker dan mengambil komisyen dari apa saj autusan dengan pelabur dari China.

Dalam perkembangan baru-baru ini, PKNS mahu tipu penduduk tempatan untuk mempercayai bahawa ia akan menjadi 100% pembangunan Bumiputera. Penduduk tempatan mahu pembangunan rumah Mampu Milik seperti sekitarnya.

Mereka tahu, PKNS telah terjebak dengan kos pengambilan tanah dan premium tanah yang tinggi. Maka rancangan mereka ada untuk jadikannya pembangunan MAMPU tengok. Kononnya Melayu mampu tapi pada harga RM700,000, penduduk tempatan tidak boleh beli dan PKNS akan membukanya kepada semua.

Walau apa dikatakan oleh MCA, ini bukan isu perkauman


Pakatan Rakyat percaya Kelantan berhak mendapat royalti minyak atas alasan keadilan sosial. MCA berdiam bila DAP menuntut pilihan raya tempatan atas kononnya keadilan sosial. SUPP menuntut untuk lebih kerusi bandar di Sarawak atas alasan perwakilan dan keadilan sosial.

Penindasan ekonomi bukan keadilan sosial. Ia bukan keadilan sosial apabila orang luar dengan wang yang banyak mengambil alih tanah dan mengetepikan masyarakat tempatan hingga masyarakat itu pupus. Bukankah keadilan sosial bagi penduduk tempatan Keramat untuk menuntut rumah di atas tanah nenek moyang mereka dikekalkan?


DIterjemah dari ABITW SINI

Betty mampu la beli fur coat RM45 ribu ... dia Imelda Marcos

Posted: 27 Jan 2015 01:30 AM PST


Beli masa sale boxing day pun murah. Sampai 50 ke 60% off.

Tak masuk akal kluo duit sampai RM45 ribu nak beli fur coat yg pakai sekali sekala... dah over tu.


Betty bolehlah. Malah dia boleh jadi Imelda Marcos


Dia jaga property satu Penang dan dalam PCCC.



Nak fitnah pun, wasayiyyah la sikit.

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


Scapegoats and Oxygen for the boss

Posted: 27 Jan 2015 07:26 AM PST

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:08 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


Makam Raja Abdullah Bin Abdul Aziz Al-Saud

Posted: 27 Jan 2015 10:13 AM PST

 Raja Abdullah Bin Abdul Aziz Al-Saud telah selamat dikebumikan dengan panduan Sunnah Rasulullah SAW yang cukup ringkas dan sederhana.

Maka seisi dunia menyaksikan bagaimana jenazah baginda disolatkan di Masjid Jami' Imam Turki Bin Abdullah lalu disempurnakan di Perkuburan Al-Ud Riyadh dengan:

• Tidak ada tembakan meriam
• Tidak ada bacaan surah Yaasin
• Tidak ada payung untuk jenazah
• Tidak ada taburan bunga di kubur
• Tidak ada kenduri arwah dan majlis tahlil
• Tidak ada kemenyan atau setanggi dibakar
• Tidak ada iringan muzik ketenteraan dan kebesaran
• Tidak ada doa beramai-ramai dipimpin di atas kubur
• Tidak disyaratkan berpakaian berkabung yang khusus
• Tidak ada siraman air mawar atau air Yaasin di kubur
• Tidak ada ucapan Al-Fatihah disedekahkan merata-rata
• Tidak ada tafakkur dan pengibaran bendera separuh tiang
• Tidak ada bacaan talkin dan duduk beramai-ramai di kubur
• Tidak ada binaan tembok, kubah dan makam di atas kubur
• Tidak disyaratkan pemakaian ikat kepala atau ikatan lengan yang khusus
• Tidak ada sedekah atau upah diberikan kepada rakyat yang bersolat jenazah
• Tidak ada perarakan jenazah, panji-panji dan pingat kebesaran berkilometer jauhnya
• Tidak ada batu nisan marmar berukir indah yang mahal, melainkan batu nisan simen tidak bertanda
• Tidak ada amalan menunggu kubur dengan mengkhatamkan bacaan al-Qur'an di atas kubur
• Tidak ada pentas atau tempat khas disediakan untuk kerabat DiRaja menyaksikan upacara pengebumian
• Tidak ada cuti berkabung rasmi sehari atau berhari-hari, sekolah dan pejabat kerajaan dibuka seperti biasa
• Tidak ada menunda-nunda penguburan jenazah sehingga ramai pemimpin atau ketua negara luar tidak sempat sampai
• Tidak ada tandu usungan jenazah berpedati untuk diusung puluhan orang, melainkan pengusung biasa
• Tidak ada kain baldu hijau bersulam ayat al-Qur'an menutup jenazah, melainkan menutup jenazah adalah jubah luar atau "Mishlah" yang dipakai oleh si mati ketika hidupnya
• Tiada penghormatan dengan tradisi ketenteraan seperti pemberian hormat, tiupan bugle, lagu Last Post dan tembakan segerup senapang 3 kali berturut-turut dilaksanakan

Kesemua amalan di atas tidak keluarga baginda laksana, bukan kerana tidak kuat beragama. Tidak pula mereka tinggalkan kerana mereka miskin dari segi kewangan. Bahkan baginda dan kerabat baginda merupakan antara kelompok manusia terkaya di dunia.


Artikal asal SINI

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:51 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Kebebasan Melukis? Pelukis Ini Sudah Menghina Institusi Raja & Pemimpin Negara

Posted: 27 Jan 2015 06:45 PM PST

Guan Eng Kata Kerajaan PAS Kelantan Lemah

Posted: 27 Jan 2015 02:30 AM PST


Video Yang Bakal Jadi Igauan Azmin Ali Minggu Ini

Posted: 27 Jan 2015 12:09 AM PST


RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:26 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


88% Risau Duit dan Wang Simpanan Hari Tua Tidak Cukup? Jatuh Miskin Selepas Bersara!

Posted: 27 Jan 2015 08:40 PM PST

Wang Simpanan
Realitinya hari ini, 2 benda keperluan di Malaysia yang paling mahal dan paling membebankan sehingga menyebabkan rakyat Malaysia terpaksa berhadapan dengan beban hutang yang sangat lama sehingga hampir seumur hidup mereka bagi membolehkan mereka "melepasi had kemampuan" untuk memiliki 2 benda keperluan tersebut lebih-lebih lagi rumah untuk tempat mereka berteduh di atas bumi yang dinamakan Malaysia.
2 Benda keperluan yang paling mahal dan membebankan ini tidak dapat tidak rakyat Malaysia terpaksa juga mencari jalan berusaha memilikinya meskipun harga yang ditawarkan untuk mereka mahal.
Malangnya, 2 benda keperluan inilah juga yang kerajaan Malaysia sehingga ke hari ini tidak mampu mengawal "harganya" apabila mana "sistem hutang" yang dipraktikkan di Malaysia menyebabkan taikun-taikun dan kapitalis hartanah mengambil peluang semaksimum mungkin mengeksplotasikan sehingga akhirnya natijahnya berbalik kepada rakyat marhaen.

Wang Simpanan Hari Tuan Tidak Cukup VS Bebanan Hutang Kereta dan Rumah?

  1. wang simpanan hari tuaHarga rumah sekarang langsung tidak dikawal.
  2. Kerajaan sendiri dilihat jelas memihak dan menjadi jurucakap kepada pemaju hartanah, bagaimana mungkin hak rakyat marhaen dapat dibela secara bersungguh-sungguh contohnya (LAPORAN BERITA DI SINI)
  3. Apabila menyentuh isu kereta pula, dasar kerajaan yang sebenarnya menekan & membebankan rakyat dengan system duti, AP dan sebagainya cumanya ianya tampak cuba dimudahkan untuk rakyat Malaysia memilikinya dengan system hutang yang longgar.
  4. Rakyat nampak "mewah" ada kereta dan rumah tetapi majoritinya hidup dan tinggal di atas hutang yang besar yang kemungkinan besar akan dilelong apabila tidak mampu membayar bayaran bulanan sehingga dilelong ataupun terpaksa terus-menerus menangung hutang sampai bersara

Hasil Laporan Kajian HSBC : Isu Duit dan Wang Simpanan Hari Tua?

Read More / Baca Lagi >>

Ahli PAS, sudah-sudahlah bergaduh tu..hentikanlah!

Posted: 27 Jan 2015 08:35 PM PST

Oleh Muhammad Khalis Ibrahim
Kelmarin, 25 Januari 2015 merupakan ulang tahun keempat revolusi Mesir, satu kebangkitan rakyat yang tercetus atas kesedaran bagi membenamkan keangkuhan regim pemerintah yang sangat zalim terhadap rakyat.
Tidak melampau jika disebutkan di sini, kebangkitan massa yang berjaya menarik tumpuan masyarakat dunia itu sedikit sebanyak dilatari gerakan Islam di sana; atau lebih tepat, Ikhwanul Muslimin.

 Maka, tarikh 25 Januari 2011 pastinya diingati khususnya pendokong gerakan Islam seluruh dunia sebagai satu titik mula yang pada awalnya disangkakan sebagai pencetus kepada politik baru di negara tersebut sekaligus pemula kepada kemenangan perjuangan gerakan yang berasaskan semangat islah dan tajdid. Memandangkan gerakan Islam adalah pihak yang dilihat bersama dengan rakyat semasa revolusi dan pihak yang pada awalnya merupakan kelompok yang paling menerima faedah pasca revolusi, maka pelbagai andaian, analisis dan kritikan terhadap kumpulan islamis dilontarkan masyarakat.

Walau bagaimanapun, penulis tidak berhasrat untuk memanjangkan perbincangan ini di ruang yang sangat terhad, memandangkan penelitian mengenainya adalah perlu supaya pandangan yang menyeluruh dan holistik mampu dicapai. Hassan al-Banna, seorang pemikir cerdas menubuhkan gerakan Ikhwan pada 1928, iaitu 4 tahun selepas tumbangnya Khilafah Uthmaniyah secara rasmi. Pada tahun ini, Ikhwan sudah berusia 87 tahun; satu umur yang cukup panjang jika diandaikan dengan umur seorang manusia.
Sistem Ikhwan yang jelas, tersusun dan jejak dengan realiti membuatkan ia mampu melebarkan sayapnya ke beberapa buah negara dengan pantas, di samping pergerakannya menjadi model bagi pelbagai pertubuhan Islam seluruh dunia.
Dan Parti Islam Se-Malaysia, atau singkatannya PAS juga tidak terkecuali dari terlibat dengan fenomena 'haraki' (gerakan) ini.
Walaupun PAS ditubuhkan seawal 1951, namun pengaruh haraki atau lebih tepat; pengaruh fikrah Ikhwan meresap ke dalam parti itu pada akhir 70-an sehingga awal 80-an, iaitu semasa fasa kemasukan beramai-ramai tokoh haraki dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) ke dalam parti itu.
Read More / Baca Lagi >>

Meluruskan tugas kenegaraan pimpinan dan ahli Parlimen PAS

Posted: 27 Jan 2015 08:33 PM PST

1. PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang melibatkan diri dalam demokrasi dan menyertai pilihan raya sebagai wadah membangunkan hadharah Islamiyyah (ketamadunan Islam) di negara ini menjadikan politik Islam sebagai panduan dalam menentukan sikap dan pendirian serta dalam menyusun program dan aktivitinya bagi mendepani pelbagai cabaran semasa dan bagi mencapai matlamat penubuhannya.

2. Tujuan penglibatan dan penyertaan ini adalah untuk menegakkan agama dan merealisasikan perhambaan kepada Allah s.w.t., menegakkan keadilan, serta memperbaiki keadaan manusia. Natijah daripada yang demikian itu, keburukan dan kebobrokan akan hilang, kebaikan akan tersebar luas dan perangai manusia menjadi elok dan sangat bermanfaat untuk orang lain. Demikianlah Islam menjadi rahmat untuk sekalian alam dan memberikan hak kepada semua.

3. Matlamat ini tidak hanya dibatasi oleh gerak kerja kepolitikan untuk mendapatkan kekuasaan semata-mata. Sebaliknya ia bertujuan untuk memperjuangkan di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah. Sama ada dengan atau tanpa kekuasaan, matlamat ini tidak harus sama sekali dikebelakangkan. Keghairahan terhadap kekuasaan semata-mata tanpa bermatlamatkan Islam hanyalah kegemaran orang yang bercita-citakan keduniaan.

4. Politik Islam atau siyasah syar'iyyah yang dimaksudkan itu adalah sebuah keterangkuman ilmu dan kemahiran yang terkandung di dalamnya disiplin, prinsip dan pelaksanaan yang bertepatan dan selari dengan teks al-Quran, as-Sunnah, Qiyas, Ijmak dan kaedah-kaedah syarak serta dasar-dasar amnya bagi menjaga urusan umat manusia.
Read More / Baca Lagi >>

Too many who’s, why’s not answered in Altantuya case

Posted: 27 Jan 2015 07:56 PM PST

Zaid Ibrahim says the only way to get to the bottom of the Mongolian's murder is to have an independent inquiry to address unanswered questions.
PETALING JAYA: A former law minister is suggesting an independent inquiry be set up to address the stream of unanswered questions still surrounding the murder of Mongolian Altantuya Shaariibuu nine years ago.
zaid altantuya2In his latest blog entry, Zaid Ibrahim said that while two men, Chief Inspector Azilah Hadri and Corporal Sirul Azhar Umar had been found guilty and sentenced to death for Altantuya's murder, too many "who"s, "why"s and "what"s still existed.
Saying only an independent inquiry could bring closure to the case, Zaid explained, "Justice in this case requires the country to have an independent inquiry to ascertain why the case unfolded as it did and to determine if the roles played by the Police and the AG were aboveboard."
He said if the government didn't do this, Malaysia would be seen as a country "callous with human lives, with no regard for the truth".
"I believe there are things we don't know about the murder, and the conduct of the police and the AG regarding the matter has hardly been beyond reproach," he lamented.
"So far we have found two men guilty. There could be more if the truth were allowed to finally surface," he said. He listed six questions playing on the minds of what he termed as "ordinary men and women" that the court had not addressed before coming to their verdict of guilty.
The questions were "who" gave Azilah and Sirul instructions to kill Altantuya; "who made the offer" of RM100,000 to Sirul to carry out the deed; "what" words were actually used when the instruction was given to Azilah and Sirul to "assist Razak"; "why" were there changes in the prosecutors and High Court judge; "why" was private investigator Bala and his family asked to leave the country and did prime minister Najib Razak really know Altantuya despite his claims to the contrary.
Zaid also questioned Federal Court judge Suryadi Halim Omar's firm belief that DSP Musa Safri never instructed Azilah on how to assist Razak Baginda, and asked, "How does the judge know this for sure? Azilah could have said this but Musa was never called as a witness."
Read More / Baca Lagi >>

SIRUL MOTHER'S BOMBSHELL: He was doing his 'duty' as a cop - so who gave the ORDER TO KILL Altantuya?

Posted: 27 Jan 2015 07:55 PM PST

SIRUL MOTHER'S BOMBSHELL: He was doing his 'duty' as a cop - so who gave the ORDER TO KILL Altantuya?
According to what is being reported in the on-line news media and in Harakah Daily, the mother of Sirul – one of the two cops sentenced to death, indeed, echoes the pain in the hearts of all concerned citizens in Malaysia.
Piah Samat, aged 74, turns to God in seeking mercy and justice as all else seems so fleeting. Her pain and tears of anguish is shared by Malaysians who care for the nation's dignity and honor.
According to what is being reported, the septuagenarian mother has rightly captured a singular truth, which is, Sirul was only carrying out his duties. And so why should he be condemned to death she implores.
The Federal Court Judge in his 88-page judgement (and as reported), concluded that the cop(s) were "never instructed" and that the crime was commited on one's "own discretion and sensibilities".
Piah Samat however would jolt the conscience of this country's leaders and institutional vanguards with a significant pointer. And that is, Sirul is no ordinary junior, street cop. He is a highly trained policeman who ranks within the exclusive, highly disciplined trained-to-kill elite cops.
Such cops are obedient to the letter as they serve their superiors in the executing of orders commensurate with their vocation, i.e. their roles, responsibilities or if you like their line of duty.
Who gave the order
Yes, citizens are now jolted to start thinking right again.
How could a cop who is among the select crew stringently selected, trained and appointed to be the bodyguard of VVIPs act independently in carrying out a murder – not just a murder but a carefully executed death to the detail leaving no traces to establish further forensic conclusions?

Sirul and Azilah
Two bullets to kill and C4 explosives to blow that frail, feminine, human body into smithereens!
And now all we know is that two cops are the murderers and they and they alone must pay for the murder with their own lives.
Piah Samat cries out to the God she knows, trusts and submits in piety and faith. A son given unto her and one who she knows to have been a responsible son, father, brother and man to family all these years is wanted for murder-on-the-job!
Sirul as we now know him through the agonized tears and prayers of Piah Samat, is a man who worked his way to earn the trust and confidence of his superiors; a cop who knows only how to take orders and serve the force.
Why did he commit this brutal, most heinous murder? What was that singular motive that led him and his co-cop to do this devastating killing? And as the courts maintained, they acted on their own. Why? How? What for?
Altantuya was not a terrorist, why want her dead?
Read More / Baca Lagi >>

PKR dedah seorang lagi individu berpengaruh dalam Bestinet

Posted: 27 Jan 2015 07:48 PM PST

Selepas seminggu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan bekas menteri dalam negeri Tan Sri Azmi Khalid berdiam diri mengenai penglibatan mereka dalam Bestinet, PKR mendedahkan seorang lagi individu penting dalam syarikat itu.

Dua wakil rakyat PKR hari ini mendedahkan selain Azmi, seorang lagi pengarah penting Bestinet ialah Datuk Tengku Omar Tengku Bot (gambar) yang merupakan bekas pengarah Jabatan Tenaga Kerja dan mempunyai hubungan rapat dengan Azmi.

"Mereka mempunyai kepentingan bersama dalam syarikat lain seperti Raffles Care.

Selain itu, melalui penguasaan sebuah syarikat JR Joint Resources Holding Sdn Bhd, Tengku Omar menguasai lebih 99% syarikat Bestinet. 

 "Bestinet bukan saja akan mengaut keuntungan besar melalui penguasaan monopoli e-Visa Dengan Rujukan (e-VDR) dan Bio-Metrik, tetapi juga bakal meningkatkan kos pengambilan pekerja asing.

"Apabila penambahan kos ini tidak dipantau, ia akan mendedahkan pekerja asing kepada risiko eksploitasi dan pemerdagangan manusia," kata Ahli Parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul dan Ahli Dewan Undangan (Adun) Semambu Lee Chean Chung. Dua wakil rakyat PKR itu berkata, Zahid dan Azmi perlu menjelaskan peranan mereka dalam Bestinet jika tidak mahu maklumat "kritikal" didedahkan.

"PKR sudah memberikan tempoh seminggu kepada Zahid dan Azmi, malangnya, menteri dan bekas menteri sama-sama membisu atas isu tersebut.

 "Kami mencabar Zahid dan Azmi tampil memberikan penjelasan dalam 24 jam dan jika tidak, kami akan mendedahkan satu maklumat lanjut yang 'sangat kritikal'," katanya.

Read More / Baca Lagi >>

Sirul enggan pulang untuk jalani hukuman mati, isu ekstradisi tidak berbangkit, kata peguam

Posted: 27 Jan 2015 07:30 PM PST


Peguam Korporal Sirul Azhar Umar (gambar) mengatakan isu ekstradisi tidak berbangkit kerana anak guamnya tidak mahu pulang ke Malaysia, lapor Sinar Harian.

Hasnal Rezua Merican yang kini berada di Australia mengatakan baru bertemu dengan Sirul kelmarin untuk membincangkan jalan membebaskannya daripada tahanan di negara itu, lapor akhbar tersebut. "Sirul ada mengatakan dia tidak mahu balik.

Siapa pun yang ada kedudukan seperti dia, mesti tidak mahu balik," kata Hasnal kepada Sinar Harian. Menurut Hasnal, setakat ini mereka langsung tidak berbincang mengenai isu ekstradisi. "Soal ekstradisi setakat ini belum berbangkit.

"Kami hanya berbincang bagaimana hendak bebaskan dia daripada tahanan dan dia juga mengamanahkan kepada kami (seorang lagi peguam, Kamarul Hisham Kamaruddin) untuk berunding bagi pihaknya, berbincang dengan peguam-peguam di sini (Australia) mengenai perkara itu," katanya seperti dilaporkan Sinar Harian.

Menurut akhbar Sydney Morning Herald, Australia tidak membenarkan Sirul diekstradisi untuk pulang ke Malaysia. Ini kerana Australia bukan sahaja tidak mengiktiraf hukuman mati, malah menentang keras hukuman tersebut dijalankan dalam sistem perundangan negara lain.

Memetik laporan Sinar Harian, Hasnal menambah, disebabkan kedudukan politik di negara itu, ia menyukarkan Malaysia mendapatkan persetujuan Australia melakukan ekstradisi ke atas Sirul dan perkara tersebut belum lagi disentuh setakat ini.

Read More / Baca Lagi >>

Sirul Azhar enggan pulang ke Malaysia kata peguam..Jeng...Jeng...!!!

Posted: 27 Jan 2015 07:25 PM PST

KUALA LUMPUR: Bekas koperal Unit Tindakan Khas (UTK) Polis Sirul Azhar Umar yang kini berada dalam tahanan pihak berkuasa Australia dilaporkan enggan pulang ke Malaysia, lapor akhbar Sinar Harian.

Memetik laporan tersebut, peguam yang mewakilinya Hasnal Rezua Merican yang kini berada di Sydney, Australia berkata beliau telah berjumpa dengan anak guamnya untuk berbincang bagi mencari jalan membebaskan dirinya daripada pusat tahanan pihak berkuasa Australia.

"Sirul ada mengatakan dia tak mahu balik. Siapapun yang ada dalam kedudukan seperti dia, mesti tak mahu balik," Hasnal dipetik sebagai berkata dalam laporan itu.

Dia turut berkata dalam pertemuan bersama Sirul tiada perbincangan berkaitan ekstradisi kerana "soal itu setakat ini belum berbangkit".

Sirul berdepan hukuman mati kerana disabitkan bersalah membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu di Mukim Bukit Raja, Klang di Selangor antara jam 10 malam 19 Oktober 2006 hingga jam 1 pagi 20 Oktober 2006.

Mahkamah Persekutuan pada Januari 13 mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam dengan menjatuhkan hukuman dua anggota UTK Polis hukuman gantung terhadap pembunuhan Altantuya.
Read More / Baca Lagi >>

Seorang lagi dihukum kerana langgar protokol dalam isu dakwat kekal

Posted: 27 Jan 2015 07:15 PM PST

Seorang sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang membuat laporan polis bersama Mejar Zaidi Ahmad berhubung masalah dakwat kekal semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Mei 2013 diturunkan pangkat kerana melanggar protokol, kata sumber.
Sumber berkata, arahan turun pangkat kepada sarjan itu dikeluarkan beberapa hari lalu terhadap juruteknik Jamil Ibrahim yang berpangkalan di kem TUDM Butterworth, selepas Zaidi dipecat pada 12 Januari kerana didapati bersalah di atas 2 pertuduhan melanggar protokol kerana mendedahkan masalah berhubung dakwat kekal.

Zaidi didapati bersalah oleh Mahkamah Tentera di Kuala Lumpur.
Jamal didakwa kerana melanggar arahan agar tidak bercakap kepada media. Sumber memberitahu, hukuman diputuskan selepas Zaidi dipecat. 
 "Zaidi didapati bersalah dan secara automatiknya Jamal juga. Dia tidak dibicarakan di mahkamah tetapi tetap dihukum kerana pertuduhan itu," kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Difahamkan, Jamal hanya dibicarakan di hadapan Pegawai Pemerintah di Kem TUDM Butterworth.
Sumber berkata, Jamal diberikan pilihan sama ada membawa kesnya ke Mahkamah Tentera atau dibicarakan Pegawai Pemerintah dan dia memilih pilihan kedua.
Sumber berkata, oleh sebab "tercalar" dengan penurunan pangkatnya, Jamal mungkin kehilangan peluang kenaikan pangkat pada masa akan datang.

 Jamal yang berumur 40-an dan sudah berkhidmat bersama TUDM selama 20 tahun dijangka akan bersara pada 2016.
Menurut sumber, gaji Jamal akan diturunkan dan berkemungkinan tidak akan melawan kesnya kerana hanya tinggal setahun sebelum bersara.
Read More / Baca Lagi >>

Surat Zahid kepada FBI kekal misteri

Posted: 27 Jan 2015 06:54 PM PST

KUALA LUMPUR: Penafian demi penafian, itulah yang dapat dilihat di dalam isu surat Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada FBI, kata Datuk Mahfuz Omar.
"Beliau memberikan alasan bahawa amalan mengutus surat itu bukanlah luar biasa kerana menteri-menteri sebelumnya pun turut melakukan perbuatan yang sama," ujar Ketua Penerangan PAS Pusat iu dalam satu kenyataan.
Namun, katanya apabila Menteri Pertahanan sekarang, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan beliau pernah menulis surat sedemikian rupa ketika menjawat jawatan Menteri Dalam Negeri sebelum Zahid, begitu juga, yang terbaru penafian dibuat pula oleh Tan Sri Syed Hamid Albar, timbul pula persoalan siapa yang menipu sebenarnya.
Beliau berkata, Hishammuddin begitu bersungguh membuat penafian sedangkan dikatakan Zahid sudah membuat penjelasan berkenaan isu itu di dalam mesyuarat kabinet.
Hal ini, ujarnya secara tidak langsung menzahirkan perbalahan dalaman Umno iaitu terdapat pihak tertentu yang ingin mematikan karier Zahid yang juga Naib Presiden 1Umno.
Tambahnya, tidak kurang juga khabar yang mengatakan kini perancangan terancang sedang dibuat oleh Datuk Seri Najib Razak untuk menaikkan sepupunya sendiri, Hishammuddin sebagai bakal pengganti jawatan Perdana Menteri sekaligus menafikan Zahid selaku Naib Presiden yang paling kanan.
Read More / Baca Lagi >>

PAS, PASma: Kemaruk tunjuk setia pada PR

Posted: 27 Jan 2015 06:51 PM PST

Gabungan pembangkang sebenarnya sudah tidak lagi relevan, sepatutnya PAS sudah lama angkat kaki meninggalkan gabungan PR
PETALING JAYA: PAS dan PASma dilihat kemaruk untuk menunjukkan kesetiaan terhadap DAP dan PKR setelah masing-masing mula bersuara sekali gus menimbulkan pertelagahan terbuka antara kedua-dua pihak berkenaan.
abdul-hadi-awang1-dec2Perang terbuka antara PAS dan PASma yang sebelum ini suam-suam kuku hari ini dianggap menjadi medan terbuka setelah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mula bersuara 'garang' terhadap entiti baru berkenaan yang kemudiannya dibalas pula oleh Pahrolrazi selaku Presiden PASma.
Mengulas mengenainya perkara itu, bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Seri Mohd Fairus Khairuddin berkata sewajarnya PAS sudah pun 'mufaraqah' dengan gabungan pembangkang setelah parti dilihat sekadar pelengkap kepada gabungan pakatan berkenaan.
Namun menurut beliau, apa yang berlaku hari ini adalah sebaliknya apabila PAS dilihat bersaing dengan PASma untuk terus kekal dan terus berada di dalam pakatan pembangkang, lapor UMNO Online.
"Gabungan pembangkang sebenarnya sudah tidak lagi relevan dalam konteks memperjuangkan bangsa dan rakyat negara ini kerana masing-masing dilihat hanya mengutamakan survival mereka semata-mata. Sepatutnya PAS sudah lama angkat kaki meninggalkan gabungan tersebut.
"Dengan apa yang berlaku hari ini, nampaknya mereka bersaing dan berlumba-lumba untuk dijadikan alat di dalam pakatan pembangkang bersama DAP dan PKR. Sekali fikir memang pelik juga," katanya kepada UMNO-Online, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

'Tindakan pada PasMa jika ada salah laku' kata PAS

Posted: 27 Jan 2015 06:50 PM PST

PAS akan bertindak terhadap anggota parti itu yang terlibat dengan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) jika terdapat aduan salah laku terhadap mereka.

"Kalau ada laporan barulah kita boleh bertindak.

"Kita harus meneliti bentuk kesalahan yang telah dibuat, barulah keputusan boleh dibuat. Kita mahu memelihara konsep keadilan kepada ahli," kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Pengerusi jawatankuasa pengurusan krisis PAS itu bagaimanapun tidak pasti sama ada terdapat laporan dibuat setakat ini kerana ia dihantar langsung kepada pejabat agung PAS.

"Tanya setiausaha agung (Datuk Mustafa Ali)," katanya ketika ditanya diminta mengulas konflik berpanjangan PAS dan PasMa.

Terbaru, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengkritik keras PasMa yang disifatkannya sebagai "menebuk kapal" sendiri.

Beliau juga meminta anggotanya yang menyertai PasMa keluar daripada PAS jika tidak setuju dengan dasarnya.

Read More / Baca Lagi >>

Kestabilan kerajaan penting tarik pelabur - Dr Mahathir

Posted: 27 Jan 2015 06:49 PM PST

KUCHING - Kestabilan kerajaan merupakan faktor yang amat penting untuk menarik pelabur ke sesebuah negara, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammad.
Beliau berkata tiada pelabur yang sudi datang ke sesebuah negara yang tidak mempunyai kerajaan yang kuat dan stabil.
Kestabilan kerajaan penting tarik pelabur - Dr MahathirMenjawab soalan daripada hadirin selepas menyampaikan ucap utama pada Pameran dan Persidangan Minggu Tenaga Antarabangsa Sarawak ketiga di sini hari ini, beliau berkata apabila berlaku pertukaran kerajaan secara mengejut, dasar juga akan berubah secara mengejut atau dasar lama akan diamalkan semula.
"Sekiranya anda sering menukar kerajaan, anda akan mengusir pelabur. Anda juga mengganggu kelicinan fungsi kerajaan," katanya.
Mengenai program pengindustrian Malaysia, Dr Mahathir berkata untuk terus maju, fokus perlu diberi terhadap teknologi tinggi dan aktiviti nilai tambah serta mengurangkan aktiviti berintensifkan buruh.
Dr Mahathir berkata sejajar dengan itu, adalah amat penting bagi kerajaan memberi keutamaan terhadap usaha melahirkan pekerja berpendidikan tinggi.
Mengenai industri minyak dan gas, beliau berkata industri hiliran jauh lebih penting daripada industri huluan.
Read More / Baca Lagi >>

Selesai masalah domestik jika tak mahu Putrajaya jatuh - Nur Jazlan

Posted: 27 Jan 2015 06:47 PM PST

Oleh Nur Jazlan
Selesai masalah domestik jika tak mahu Putrajaya jatuh - Nur Jazlan
Sesungguhnya cabaran Malaysia untuk tahun mendatang begitu mencabar sama ada dalam politik, ekonomi mahu pun sosial, dan seharusnya kerajaan perlu bersedia memastikan rakyat benar-benar dapat mengharunginya.
Sebab itu, pembabitan kerajaan dalam forum serantau atau antarabangsa seperti Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang berakhir Sabtu lalu amat penting bukan sahaja untuk mencari peluang ekonomi baru atau menjalinkan rangkaian, tetapi juga mencari pendekatan terbaru daripada pakar ekonomi dunia, kaedah paling sesuai bagi memastikan Malaysia sentiasa dapat mencari jalan keluar terhadap sebarang kegawatan atau kemelut ekonomi dunia.
Walaupun Putrajaya berterusan menafikan kejatuhan harga minyak dunia dan penyusutan nilai ringgit tidak menyebabkan ekonomi negara berada dalam keadaan gawat atau meleset, namun sekurang-kurangnya perancangan awal perlu dilakukan pada masa kini dengan mengambil iktibar apa yang berlaku dalam tempoh tidak sampai 3 bulan terakhir tahun 2014.
Perlu diakui, kejatuhan harga minyak dunia ke paras terendah yang dijangka akan berterusan dalam tempoh sekurang-kurangnya 5 tahun lagi selain ditambah dengan kejatuhan teruk ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat, sesuatu yang sebenarnya di luar jangkaan pakar ekonomi Putrajaya.
Ia menyebabkan kerajaan terpaksa menstrukturkan Bajet 2015 serta merangsang pertumbuhan dan permintaan domestik dalam memastikan enjin ekonomi negara terus dapat dijana, sekaligus memberikan keyakinan pelabur asing melabur ke negara ini.
Ketika kerajaan mengharapkan perbelanjaan daripada pengguna untuk meningkatkan ekonomi domestik selepas terpaksa mengurangkan perbelanjaan pembangunan seperti pembatalan program Latihan Khidmat Negara (PLKN), tetapi kenaikan harga barang import juga akan meningkatkan kos sara hidup.
Pengguna akan lebih berhati-hati untuk berbelanja serta lebih menyimpan dan ia dibuktikan dengan pelbagai jualan murah yang dilaksanakan sebelum pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) ketika ini tidak menunjukkan peningkatan ketara, dalam kata lain pendapatan boleh belanja (disposable income) kini tidak lagi besar untuk rakyat.
Malah, hasrat kerajaan untuk membangunkan perusahaan kecil dan sederhana (SMI) juga dilihat amat bertentangan kerana ketika ini, kerajaan masih dilihat mengawal jurang antara sektor awam dan swasta melalui pembabitan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) yang secara praktikalnya mengawal keadaan ekonomi negara.
Selain itu, beberapa faktor domestik juga memerlukan perhatian serius daripada kerajaan kerana jika dibiarkan berterusan boleh bertukar menjadi masalah lebih serius dan rakyat sudah pasti akan meletakkan beban kesalahan itu ke Putrajaya.
Read More / Baca Lagi >>

Konflik Dr M-Najib ulangi episod Pak Lah

Posted: 27 Jan 2015 06:44 PM PST

Laporan Sinar Harian semalam. 
SHAH ALAM - Pergeseran antara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah perkara yang tidak diperlukan dalam Umno selepas apa yang berlaku semasa zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri.

Pakar sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Muhamad Takiyuddin Ismail berkata, pemimpin Umno diyakini telah belajar daripada pengalaman lalu dan menyedari konflik seperti itu hanya akan merugikan parti tersebut seperti yang dilihat dalam PRU12.

Katanya, corak serangan Dr Mahathir kali ini dilihat sama seperti yang ditujukan kepada Abdullah dari 2006 hingga 2009.

"Kita harus faham pentadbiran BN adalah cerminan konsep parti menguasai kerajaan. Jadi apa saja konflik yang berlaku akan memberi kesan pada kerajaan sedia ada.

"Dalam episod yang terbaharu, agak nyata ia telah merebak ke 'gear empat' apabila media perdana mula menyerang kem Dr Mahathir secara jelas, mengulangi konflik Dr Mahathir-Abdullah apabila beberapa media digunakan untuk menyerang Dr Mahathir ketika itu. Jadi tidak mustahil kita akan menyaksikan 'gear lima' iaitu konflik lebih terbuka dan lebih tegang," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Menurutnya, walaupun BN dan PR tidak mendominasi pengaruh umum kerana perbalahan dan krisis berterusan, pengalaman beberapa PRU sebelum ini menunjukkan gabungan pembangkang selalunya berjaya menyelaraskan semua perbezaan yang wujud di saat-saat akhir demi matlamat lebih besar iaitu menumbangkan Umno dan BN.
Read More / Baca Lagi >>

Dr Mahathir, pakar tumbangkan PM & TPM

Posted: 27 Jan 2015 06:25 PM PST


10 Feb: Jangan Risau, Anwar Tak Mungkin Melarikan Diri!!

Posted: 27 Jan 2015 07:15 AM PST

Menjelang tarikh penghakiman  kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim pada 10 Februari depan, sudah mulai kedengaran cakap-cakap mengenai kemungkinan beliau turut melarikan diri ke luar negara sebagaimana yang dilakukan oleh Sirul Azhar Umar, pesalah hukuman mati dalam kes pembunuhan Altantuya yang tiba-tiba menghilangkan diri ke Australia.

Mereka yang berandaian demikian yakin bahawa Anwar akan didapati bersalah pada 10 Februari nanti dan satu-satunya cara untuk mengelak daripada dipenjarakan ialah dengan melarikan diri ke luar negara.

Kata mereka yang arif lagi bijaksana itu, dalam usianya sekarang, Anwar tidak sanggup menghuni penjara sekali lagi dan melarikan diri ke luar negara adalah pilihan terbaik baginya.

Lagi pula, tambah mereka, banyak negara sedia menerima dan memberi perlindungan politik kepadanya.

Di luar negara nanti, kata mereka, Anwar secara perlahan-lahan akan memohon perlindungan politik serta terus melakukan serangan politiknya daripada jauh.

Sehubungan itu, sebagai langkah awal mengelakkan ianya berlaku, adalah dijangka beberapa NGO pro UMNO akan tampil bersuara dalam beberapa hari ini untuk mendesak polis dan Imigresen melakukan pemantauan yang lebih ketat terhadap Anwar.

Desakan yang sama juga dijangka akan dilakukah keatas Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi agar melakukan sesuatu yang lebih proaktif bagi memastikan Anwar tidak meninggalkan negara sebelum 10 Februari dan seterusnya berada di mahkamah pada tarikh tersebut.

Soalnya, benarkah Anwar akan melarikan diri sebagaimana Sirul?

Mengikuti perjalanan politik Anwar sejak zaman mahasiswa sehinggalah sekarang,  beliau bukanlah seorang yang penakut. Selain pernah dipenjara kerana  ISA ketika berusia awal dua puluhan, Anwar juga dipenjarakan sekali lagi sebaik dipecat daripada kerajaan pada 1998.

Beliau juga pernah diaibkan dengan pelbagai dakwaan yang kemudian tidak dapat disahkan, menjalani proses mahkamah yang panjang lagi memalukan, tetapi semangat "lawan tetap lawan" kekal menjadi pegangannya sehingga ke hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tolonglah selamatkan MIC rayu Samy Vellu

Posted: 27 Jan 2015 07:01 AM PST

samy vellu
Samy Vellu berkata, perpecahan dalam MIC boleh melemahkan dan memberi kesan buruk kepada parti itu yang mewakili masyarakat India di negara ini.
KUALA LUMPUR, 27 Januari:
Datuk Seri S. Samy Vellu yang bimbang dengan perbalahan sengit sedang melanda MIC, menggesa Presidennya, Datuk Seri G. Palanivel menyelamatkan parti itu.
"Saya berdoa…dan meminta beliau, tolonglah selamatkan MIC," kata bekas Presiden MIC itu di luar Sidang Kemuncak Pelaburan Nepal 2015 di Bangsar, hari ini.
Samy Vellu yang juga Duta Khas (Infrastruktur) Malaysia ke India dan Asia Selatan berkata, perpecahan dalam MIC boleh melemahkan dan memberi kesan buruk kepada parti itu yang mewakili masyarakat India di negara ini.
Sehubungan itu, beliau menyeru Palanivel berbincang dengan anggota MIC, termasuk mereka yang mengkritik beliau, langkah untuk menyelamatkan parti itu.
Katanya, tindakan anggota parti mengkritik pemimpin adalah perkara biasa dan dalam hal ini, Palanivel perlu sentiasa membuka ruang untuk berkomunikasi dengan akar umbi.
Perbezaan pendapat timbul dalam MIC, selepas Jabatan Pendaftar Pertubuhan pada 5 Disember lalu mengarahkan parti itu mengadakan semula pemilihan, bagi tiga jawatan Naib Presiden dan 23 kerusi Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) dalam tempoh 90 hari, susulan wujud perkara yang melanggar peraturan dalam pemilihan, pada mesyuarat agung MIC ke-68 di Melaka, pada 30 November 2013.
Samy Vellu berkata, sebagai Presiden, Palanivel perlu menghormati orang yang bersama beliau.
"Berdasarkan apa yang berlaku, tiada seorang pun yang peduli tentang parti. Mereka hanya pedulikan diri sendiri," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Penjarakan Anwar: Tidak mustahil UMNO-PAS bentuk kerajaan perpaduan di Kelantan kata Pemuda MCA

Posted: 27 Jan 2015 06:58 AM PST

Chong Sin Woon
Chong berkata, jika Anwar dijatuhkan hukuman lima tahun penjara, PR akan kehilangan orang penting yang menyatukan tiga parti politik mempunyai ideologi berbeza.
KUALA LUMPUR, 27 Januari:
Hubungan serta kerjasama antara PAS dan DAP dijangka bertambah keruh, jika Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim disabit kesalahan meliwat, pada 10 Februari ini.
Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon berkata, jika Anwar dijatuhkan hukuman lima tahun penjara, Pakatan Rakyat (PR) akan kehilangan orang penting yang menyatukan tiga parti politik mempunyai ideologi berbeza.
Menurutnya, jika ia berlaku, mungkin PR akan mengalami perubahan antara gabungan parti di dalamnya dan tidak mustahil kerajaan perpaduan antara UMNO dan PAS di Kelantan boleh berlaku.
"Ia pernah terjadi sebelum ini dan mungkin akan berulang sekali lagi, kerana politik sangat dinamik dan ketika ini, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi penghalang, dengan menentang pembentukan kerajaan perpaduan itu.
"Namun begitu, jika Anwar dijatuhkan hukuman, trend untuk PAS dan UMNO bergabung di Kelantan mungkin berlaku," katanya selepas menghadiri persidangan anjuran Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (ASLI), hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

'Saya tidak ambil serius kenyataan Hadi' - Phahrolrazi

Posted: 27 Jan 2015 05:03 AM PST

Phahrolrazi Zawawi
ALOR SETAR - Presiden Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) berkata, beliau tidak menganggap kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta Pasma keluar daripada Pas sebagai sesuatu yang serius.
  
Presidennya Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, kenyataan Presiden Pas itu tentang Pasma semalam bukan sesuatu yang baru, tetapi kenyataan "ulangan" yang dibuatnya tidak lama dahulu.
"Saya sebenarnya tidak 'ambil pusing' dengan kenyataan itu (yang dibuat oleh Presiden Pas). Saya tidak anggap ia serius kerana ia adalah kenyataan ulangan, sama seperti sebelum ini," katanya kepada Bernama hari ini.
Phahrolrazi yang juga merupakan anggota Dewan Undangan Negeri (Dun) Pengkalan Kundor di dalam Parlimen Kuala Kedah berkata, Presiden Pas dan kepimpinan parti yang lain mungkin tidak mendapat maklumat yang betul tentang Pasma.
Semalam Presiden Pas itu menerusi tulisannya di dalam laman sosial Facebook berkata, Pasma "dipersilakan" untuk meninggalkan parti pembangkang itu sekiranya tidak lagi sehaluan dengan Pas.
"Pasma ini ibarat mereka yang menebuk kapal. Kalau rasa payah sangat pergilah ke bahtera lain yang kamu suka, yang kamu rasakan lebih cepat sampai ke destinasi," kata Presiden Pas itu.
Menurut Phahrolrazi, Pasma tidak perlu meninggalkan Pas kerana ia hanyalah sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang sememangnya berada di luar Pas dan bukan sebuah parti politik.
Tidak ada keperluan untuk Pasma "menebuk kapal" daripada dalam, kerana ia bergiat di luar Pas sebagai sebuah NGO, katanya dan menambah, adalah perkara biasa bagi seorang anggota politik untuk turut bergiat aktif di dalam NGO.
Read More / Baca Lagi >>

Gaji bulan Januari Mejar Zaidi 'ditarik balik'

Posted: 27 Jan 2015 04:58 AM PST

Bekas juruterbang pesawat pejuang TUDM, Mejar Zaidi Ahmad mendakwa gajinya sebagai seorang tentera untuk bulan Januari 'ditarik balik' oleh pihak tentera selepas didepositkan pada hari sama pada 22 Januari 2015.

Beliau menyedari perkara itu selepas meneliti penyata akaun banknya hari ini.

"Saya sahkan hari ini yang gaji bulan Januari saya tidak dibayar kepada saya.

"Wang tersebut dimasukkan ke dalam akaun saya pada 22 Januari tetapi dikeluarkan pada hari sama," katanya dalam kenyataan yang dilampirkan dengan penyata tersebut.

Zaidi dibuang kerja oleh tentera pada 12 Januari lalu selepas diputuskan bersalah memberi kenyataan media tentang dakwat kekal tanpa izin Majlis Angkatan Tentera.


Menurut Zaidi, tindakan itu dibuat walaupun pihak TUDM masih belum mengeluarkan surat rasmi penamatan khidmatnya sebagai seorang tentera.
 
"Sehingga kini tiada surat rasmi dari tentera udara menyatakan hukuman mahkamah tentera sudah dimuktamadkan.
Read More / Baca Lagi >>

Altantuya: Sirul belum dibawa ke mahkamah Australia

Posted: 27 Jan 2015 04:56 AM PST


Sirul Azhar Umar, yang ditahan oleh pihak berkuasa Australia minggu lalu, masih belum dibawa ke hadapan majistret untuk pendengaran ekstradisi.
         
Ini menurut peguamnya, Kamarul Hisham Kamaruddin dan Hasnal Rezua Merican yang berada di Sydney untuk bertemu anak guam mereka.

Pejabat Peguam Negara Malaysia perlu membuat permohonan rasmi untuk ekstradisi, yang memerlukan Sirul dibawa ke mahkamah untuk majistret mendengar permohonan itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini berkata kementeriannya telah mengemukakan permohonan untuk mengekstradisi Sirul.
 
Sementara itu, peguam Kamarul Sirul Azhar (kiri) berkata anak guamnya sedang menimbang untuk mendapatkan khidmat peguam Australia untuk mewakilinya berdepan dengan kemungkinan ditahan dan diekstradisi.

"Saya boleh mengesahkan bahawa kami telah bertemu Sirul dan dia dalam keadaan baik dan dilayan dengan baik oleh pihak berkuasa Australia," kata Kamarul kepada Malaysiakini melalui telefon hari ini.

Ditanya sama ada mereka tahu sama ada Pejabat Peguam Negara telah memfailkan permohonan untuk mengekstradisi Sirul, Kamarul berkata, beliau tidak dapat mengesahkan perkara itu.

Umno serang DAP, eksploitasi kenyataan Hadi tentang 13 Mei

Posted: 27 Jan 2015 04:45 AM PST

LIM KIT SIANG


fitnah_cybertrooper_Umno
"Grafik Fitnah"
Pemimpin Umno melancarkan serangan ke atas DAP dengan mengeksploitasi kenyataan Hadi mengenai berlakunya 13 Mei jika undi ketiga dikembalikan; termasuk kempen pembohongan jahat di media sosial terhadap pemimpin DAP oleh tentera siber Umno.
Sepanjang beberapa minggu lalu, akaun Twitter saya aman daripada serangan oleh tentera siber Umno, tetapi beberapa hari lalu sejak kenyataan Hadi, ia menjadi sasaran beberapa siri serangan tentera siber Umno, menggunakan beberapa akaun palsu, menyebarkan penipuan, mesej dan grafik fitnah.
Salah satu tema serangan Twitter ini ialah menuduh saya sebagai punca rusuhan kaum 13 Mei di Kuala Lumpur, seperti tweet berbunyi 'TAHUKAH ANDA? @limkitsiang adalah pencetus Rusuhan Kaum 13 Mei.. #DAPRasis #S14′.
Satu lagi serangan menggunakan grafik fitnah menampilkan saya sebagai seorang komunis berpakaian seperti Mao Zedong, dengan kapsyen berbunyi: 'MELAYU KELUAR! APA LAGI DUDUK SINI, KITA HENTAM LU, SEKARANG KITA SUDAH ADA KUASA' LIM KIT SIANG (BAPA 13 MEI)
Mereka yang mengirim tweet fitnah berangkai ini tahu bahawa ia memang fitnah, kerana saya tidak pernah menyebut kata-kata ini, dan saya tidak berada di Kuala Lumpur antara 11 hingga 13 Mei 1969; dan saya juga tidak terlibat dengan mana-mana rusuhan 13 Mei . Itu sebabnya mereka tidak berani menggunakan nama dan identiti sebenar kerana mereka pastinya akan diheret ke mahkamah dan akan terpaksa membayar ganti rugi akibat memfitnah.
Read More / Baca Lagi >>

“Aktiviti kebajikan pun kena GST”

Posted: 27 Jan 2015 04:42 AM PST


zairil_steven_sim


KUALA LUMPUR, 27 JAN: Badan kebajikan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak lagi mendapat pengecualian apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dilaksanakan 1 April nanti, kata Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari.
Beliau berkata, perkara tersebut dinyatakan melalui Garis Panduan Pertubuhan dan Organisasi oleh Jabatan Kastam DiRaja Malaysia dan semua aktiviti kebajikan akan dikenakan cukai 6 peratus.
Menurutnya, sebagai contoh bagi derma berbentuk wang tunai, hanya sumbangan 'tanpa sebarang faedah' kepada penderma tidak dianggap sebagai pembekalan bercukai dan tidak dilindungi GST.
Namun, sumbangan wang tunai tersebut akan dikenakan GST jika ia memberi manfaat kepada penderma, contohnya mengiklan, mempromosi nama penderma, penaja atau produk di buku program.
"Ini menimbulkan banyak kebimbangan kerana amalan tersebut merupakan perkara biasa di Malaysia, terutama melibatkan penaja korporat.
"Sepatutnya kerajaan menyalurkan peruntukan kepada NGO, sebaliknya mengambil keuntungan dari mereka," katanya sidang media bersama Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim Chee Keong di Ibu Pejabat DAP, petang tadi.
Penolong Setiausaha Publisiti DAP itu menegaskan, badan kebajikan yang mahu menganjurkan kutipan dana turut dibebani kos operasi tinggi kerana perlu menyediakan rekod atau akaun bekalan penuh jika berhasrat memohon bantuan GST.
Read More / Baca Lagi >>

Dera kanak-kanak: Berapa ramai ibu-bapa pernah didakwa?

Posted: 27 Jan 2015 04:33 AM PST


teo nie ching


KUALA LUMPUR, 27 JAN: DAP Wanita menyambut baik penghapusan hukuman rotan di peringkat mahkamah ke atas kanak-kanak lelaki yang disabitkan dengan jenayah dan pada masa sama menggesa Kementerian Wanita mewujudkan perlindungan lebih baik terhadap kanak-kanak.
Menurut Setiausaha Wanita DAP Teo Nie Ching, perlindungan undang-undang perlu mengambil kira kes penderaan terhadap kanak-kanak yang melibatkan fizikal dan emosi.
"Wanita DAP mengambil maklum bahawa kejadian penderaan terhadap kanak-kanak semakin meningkat setiap tahun.
"Pada tahun 2010, terdapat 3257 kes dilaporkan berhubung penderaan kanak-kanak yang kemudiannya meningkat kepada 3428, 3821 dan 4119 pada 2011, 2012 dan 2013.
"Tahun lalu pula, dari Januari hingga April terdapat 1430 kes. Amat keterlaluan jika hukuman diperketat tapi penguatkuasaan masih lemah dan tidak cekap," katanya dalam satu kenyataan.
Beliau dengan itu menggesa agar Kementerian Wanita mendedahkan terlebih dahulu berapa ramai ibu-bapa yang telah didakwa dan didapati bersalah atas kesalahan mendera.
Berkenaan penghapusan hukuman rotan yang dicadangkan, pada masa sekarang Seksyen 91(1)(g) Akta Kanak-Kanak 2001 membenarkan hukuman tidak lebih dari 10 sebatan ke atas kanak-kanak lelaki jika disabit dengan kesalahan jenayah.
Read More / Baca Lagi >>