Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:49 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PILIHANRAYA PBT: USAHA TERANCANG CHAUVINIST DAP KUASAI MALAYSIA!!!

Posted: 26 Jan 2015 07:56 PM PST


Bila Datuk Seri Hadi Awang, Datuk Haron Din dan para ulama syura PAS menolak sekeras-kerasnya cadangan DAP mengadakan pilihanraya pihak berkuasa tempatan (PBT), maka puak-puak chauvinist mula panas bontot dan menyerang keperibadian ulama-ulama tersebut.

Jika dahulu bila UMNO membantah perkara yang sama telah dianggap sebagai rasis dan tidak toleran telah menyebabkan puak-puak lahanat DAP berterusan menyerang UMNO, BN dan tak terkecuali Rosmah yang tak de kena mengena dalam soal ini.

UMNO dituduh jahat kononnya telah melakukan diskriminasi. Bertambah malang apa jua berkaitan dengan Melayu, Islam dan Sultan akan diserang habis-habisan oleh puak-puak chauvinist ekstremis ini atas alasan itu adalah hak asasi mereka.  

Namun kini situasi yang sama dialami oleh PAS - sebuah lagi parti Melayu yang cuba menjaga kepentingan umat dengan cara mereka tersendiri.

Mustahil apa yang diketahui UMNO berkaitan pilihanraya PBT tidak diketahui oleh PAS. Maka PAS telah bertindak bijak untuk kali ini menentang pilihanraya PBT tersebut.

DAP di Pulau Pinang kemaruk inginkan pilihanraya PBT 

Kenapa yer???

Adakah ini satu lagi usaha terancang dan tersirat kerajaan DAP Pulau Pinang untuk mendapatkan kuasa autonomi pemerintahan sendiri yang mahu memisahkan pentadbiran kerajaan Negeri dengan kerajaan Persekutuan?

Umumnya mengetahui jika berlakunya pemisahan akibat pilihanraya PBT ini, maka setiap PBT akan mempunyai kuasa autonomi kewangan dan pentadbiran sendiri.

Betty dan anak-beranak dinasti Lim dibawa melihat tanah-tanah jajahan mereka di Pulau Pinang menerusi pejabat Joseph Lim Guan Eng.
Sudah pasti ini akan memudahkan pihak berkuasa tempatan yang dikuasai tokey-tokey chauvinist ini menaikkan cukai pintu dan tanah sesuka hati.

Rumah bertambah mahal, banyak pusat hiburan yang merosakkan, ramai terlibat dengan kegiatan haram ah long, gangster, pelacuran, judi... Akhirnya rakyat juga yang susah!

Bila terjadi nanti adakah Ahli - Ahli Majlis PBT ini akan ikut cakap dan kehendak kerajaan Persekutuan terutama sekali dalam soal perancangan bandar?

Tak mustahil mereka yang menguasai sesuatu PBT di bandar-bandar akan bertindak sebagai maharaja atau gabenor yang mentadbir secara diktator. 

Malah secara langsung lama kelamaan juga ia akan mewujudkan sebuah pentadbiran kota yang berasingan di dalam sebuah negeri sepertimana sistem pentadbiran kota Vatican.

Pasti model Vatican ini akan dituruti oleh negeri-negeri atau bandar-bandar yang dikuasai oleh satu puak dari satu parti politik amat-amat rasis. 

Kesan pilihanraya PBT

Situasi ini telah dijelaskan oleh Timbalan Mursyidul Am PAS; Datok Dr Haron Din bahawa piliharaya PBT langsung tidak menyumbang ke arah keharmonian politik.   

Tak mustahil apabila hanya puak-puak chauvinist kaya dan berpengaruh DAP menguasai bandar dan pekan akan bebas melakukan apa saja atas nama kebebasan dan hak asasi.

Lihat apa yang berlaku di Pulau Pinang. Gerai Melayu bebas diroboh sedangkan gerai kaum-kaum mereka menyesakkan jalan dibiarkan. 

Hinggakan Bendahari PAS Pulau Pinang: Iszuree Ibrahim yang menegur kekejaman regim DAP pun dipecat dalam semua jawatan dalam kerajaan negeri dan PBT, peruntukkannya pula semua ditarik. Zalimkan?


Memang tak dinafikan DAP telah sekian lama menjadikan PBT sebagai platform perebutan jawatan politik sejak pertengahan 1960an. 

Parti chauvinist yang lahir dari sperma-sperma haram komunis-sosialisme anti Tuhan ini sentiasa berusaha mengawal pentadbiran bandar-bandar di seluruh negara khususnya di semenanjung. 

Pilihanraya PBT: Menyubur demokrasi atau kroni autokrasi?

Kononnya pilihanraya PBT akan menyuburkan konsep demokrasi, namun ia akan menjadi autokrasi apabila hanya satu kaum saja mendominiasi pekan-pekan dan bandar-bandar. 

Orang Melayu-bumiputera akan terpinggir ke kampung-kampung. Orang India kekal di estate dan ladang. 

Ramai juga terpaksa berhijrah ke Seberang Perai dan Kedah kerana tekanan hidup dizalimi regim DAP yang maha kejam itu.

Lihat apa yang berlaku di Pulau Pinang hinggakan azan, bacaan Al Quran dan Maulidur Rasul pun dihalang dan disekat.

Kawasan perkampungan Melayu di Balik Pulau, Tasik Gelugor, Kepala Batas, Sg Nibong rakus diceroboh dengan seenak-enaknya oleh regim ganas Joseph Lim.

Nampak sangat begitu licik keinginan dinasti Lim menguasai negara ini melalui pilihanraya PBT.

Imelda Betty Chew menjadi ratu Pulau Pinang!

Bini Joseph Lim; Betty Chew yang mendapat jolokan First Lady atau Imelda of Penang dilantik sebagai Ketua Majlis Pembangunan, Pembinaan dan Pengurusan Hartanah dalam Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang (PCCC) di kala Joseph Lim Guan Eng sendiri menjadi Pengerusi Hal Ehwal Tanah dan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Negeri Pulau Pinang.

Samada jadi ahli PCCC secara rasmi atau tidak duit rasuah dan sogokan tetap akan masuk ke beg tangan Gucci Bamboo Betty Chew

Bukti tersebut nyata berlakunya amalan kronisme dan nepotisme dalam pentadbiran regim Joseph Lim dan DAP di Pulau Pinang. Itu belum lagi pilihanraya PBT dilaksanakan di Pulau Pinang. 

Apa jadi kalau ia berjaya dilaksanakan?

Mungkin Betty akan bertambah kaya dengan wang rasuah para kontraktor. Al maklumlah bininya telah dijadikan mesin money laundering mengubah wang-wang haram yang disogokkan kepada suaminya dan juga regim DAP. 

Habis juga segala anak beranak dan babi-babi ternak Lim Kit Siang akan jadi penguasa-penguasa Vatican of Penang dalam PBT-PBT.

Memang puak-puak pemakan rasuah kontraktor dan tokey-tokey kaya ini berdegil kerana mahu melaksanakan pilihanraya PBT meskipun Mahkamah Persekutuan Ogos 2014 telah menolak permohonan kerajaan Pulau Pinang itu.

Hakikatnya sejak 1971 pilihanraya PBT ini telahpun ditolak dan dimansuhkan bagi mengekang politik perkauman yang mencetuskan insiden 13 Mei 1969 sebelum itu.

Nampaknya Presiden PAS Haji Hadi masih waras dan telah mengkaji implikasi pilihanraya PBT ini. Syabas Tuan Guru!

Penubuhan PPS ke arah menguasai PBT?

Puak-puak pemakan rasuah kontraktor ini telah merancang begitu teliti dengan menubuhkan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) terlebih dahulu hasil wang sogokan dari tokey-tokey bisnis haram untuk menjaga bisnes-bisnes haram mereka.

PPS ini lama kelamaan akan menggantikan pegawai-pegawai penguatkuasa PBT yang kebanyakkannya orang-orang Melayu yang dipaksa menurut arahan si Joseph Lim merobohkan gerai-gerai Melayu, Mamak dan India tetapi membiarkan gerai-gerai kaum DAP beroperasi tanpa gangguan.


Tokey-tokey bisnes haram yang geletik nak jadi ahli PBT ini jugalah yang akan menjana kewangan PBT melalui apa jua bisnes tak kira halal haram janji masyuk. 

Mujur KDN mengharamkan PPS dahulu. Cuma kini wang-wang rasuah itu masih digunakan untuk membiayai operasi siber troopers Red Bean Army (RBA) di seluruh negara. 

Pilihanraya PBT - taktik sembunyi rahsia!

Semenjak DAP menguasai Pulau Pinang dan bandar-bandar besar di kebanyakkan negeri, sejak itu semakin banyak jenayah dan anti sosial berkembang.

Wang-wang haram yang dikumpul dari bisnes haram itulah yang banyak digunakan untuk merasuah segelintir pemimpin dan pencacai Melayu agar hati-hati mereka hitam dan bengap fikirannya supaya menurut apa saja arahan si chauvinist Joseph Lim dan Lim Kit Siang.

Sebab itulah ahli-ahli Majlis PBT perlu dipilih sendiri di kalangan kroni-kroni DAP dalam pilihanraya PBT bagi menutup banyak rahsia gelap bisnes haram DAP di bandar-bandar. 

Mesin money laundering sedang mempamerkan kemewahannya....
Bagi puak-puak pemakan dan pemberi rasuah ini wang boleh membeli kuasa dan menutup rahsia.  

Sebab itulah juga mereka amat sensitif dan takut dengan perlaksanaan sistem cukai GST yang akan membongkar rahsia-rahsia bisnes gelap mereka!

Joseph Lim bersama sebahagian dari jentera the Read Bean Army (RBA) yang menyebarkan propaganda jahat...duit haram rasuah kontraktor projek mengalir untuk membiayai aktiviti mereka 
   


GEMPAR! Presiden PAS 'Halau' PASMA Keluar Dari PAS?

Posted: 26 Jan 2015 06:46 PM PST


Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) 'dipersilakan' untuk meninggalkan Pas sekiranya pendirian pertubuhan itu tidak lagi sehaluan dengan parti.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, 'bahtera' yang dikemudikan setiap parti dalam pakatan pembangkang adalah berbeza.

Beliau secara berkias meminta semua pihak di dalam Pas agar jangan membocor dan merosakkan 'bahtera' parti sekiranya mereka merasakan 'bahtera' itu bergerak perlahan serta mempunyai kekurangan.


"Pasma ini ibarat mereka yang menebuk kapal. Kalau rasa payah sangat pergilah ke bahtera lain yang kamu suka, yang kamu rasakan lebih cepat sampai ke destinasi.

"Pergilah ke kapal DAP, kapal Parti Keadilan Rakyat (PKR), kalau nak cepat lagi ke Putrajaya pergilah ke bahtera UMNO," katanya dalam kenyataan melalui laman Facebook milik beliau hari ini.

Pada 26 Oktober lalu, Abdul Hadi membidas Pasma kerana mempertikaikan keputusan Majlis Syura Ulama Pas yang melarang ahli-ahli parti menyertai pertubuhan tersebut.

Beliau ketika itu turut mempersoalkan status Pasma yang kononnya bergerak selari dengan kepentingan parti dan secara sinis menggambarkan tidak tahu asal usul mereka yang dianggap 'entah daripada spesies mana'.

Pasma yang diketuai Presidennya, Datuk Ir. Phahrolrazi Zawawi ditubuhkan pada 11 Ogos lalu ketika Pas dilanda konflik dalaman yang serius ekoran perbezaan pendirian dalam kalangan pemimpin-pemimpinnya berhubung krisis Menteri Besar Selangor.

Pasma yang didalangi kumpulan Anwarinas dan sering mengkritik pimpinan tertinggi Pas termasuk Abdul Hadi tidak disenangi oleh golongan ulama di dalam parti.

Phahrolrazi dalam wawancara dengan portal berita propembangkang, Malaysiakini yang disiarkan pada 21 Januari lalu mendakwa, Abdul Hadi seolah-olah tidak berminat lagi untuk berada dalam pakatan pembangkang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Kundor itu membuat andaian tersebut berdasarkan sikap Abdul Hadi yang enggan menghadiri mesyuarat majlis pimpinan pakatan pembangkang selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Sementara itu, Abdul Hadi turut mengingatkan tentang peranan penting yang dimainkan Majlis Syura Ulama Pas dalam memandu parti agar tidak terbabas daripada sempadan syarak.

"Kita menggabungkan para ulama yang menguasai kepelbagaian bidang dalam memutuskan sesuatu ijtihad mengikut kesesuaian zaman," ujarnya.

Beliau juga menyarankan ahli-ahli Pas mencontohi pendekatan bekas Timbalan Presiden Pas, Allahyarham Datuk Dr. Zulkifli Muhammad yang sanggup menarik balik cadangan membuka keahlian bersekutu kepada orang bukan Islam setelah dibantah oleh golongan majoriti dalam parti.


*Tak percaya? Anda boleh baca kenyataan penuh Presiden PAS sendiri di FB beliau.


Harakah dalam bahaya, atau PAS? - Otai Reformasi

Posted: 26 Jan 2015 03:20 AM PST

Harakah milik Anwar atau PAS?

Oleh Dinsman

Seniman Paksi Rakyat (Paksi) bersama PAS Kawasan Batu meneruskan lagi usaha mereka "mengembalikan" Harakah kepada landasan awalnya, sepertimana sebelum ini Paksi pernah mengadakan kempen mengembalikan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kepada landasannya, hinggalah Datuk Dr Awang Sariyan dilantik menjadi Ketua Pengarah DBP (awal 2012).

Tak kiralah samada kempen itukah yang akhirnya "menyelamatkan" DBP yang waktu itu dikatakan sedang tenat, ataupun semua itu terjadi daripada proses yang lain, hakikatnya Paksi memang melakukan kempen berkenaan secaranya tersendiri (bersama dengan Gerakan Darurat Bahasa atau GDB, yang dipimpin presiden Teras, Cikgu Azmi Abdul Hamid).

Itu terjadi pada 2011. Bermula dengan majlis baca Yasin dan puisi di warong kopi di depan bangunan lama DBP, yang dihadiri oleh tokoh budaya sahabat Paksi termasuk Sasterawan Negara, A Samad Said dan Prof Shaharir Mohd Zain pada Mac, dan diikuti beberapa acara lagi di warong tersebut, termasuk menyambut ulang tahun ke-55 penubuhan DBP, pada Jun.

Apakah untuk Harakah kali ini pun perlu dibuat baca Yasin juga seperti untuk DBP yang tenat dulu itu? Rasa-rasanya Harakah belumlah sampai ke tahap tenat. Cuma cara pengurusannya meladeni pekerja wartawannya agak "kurang ihsan" mengikut akhlak Islam, atau kalau ikut istilah Cikgu Ishak Surin (YDP Pas Kawasan Batu), "zalim dan tidak Islamik".

Bagi sebuah institusi yang letaknya langsung di bawah kepimpinan pusat PAS (parti yang mendakwa segala-galanya berkaitan dengannya adalah Islam), dakwaan atau kenyataan YDP PAS Batu itu adalah sesuatu yang sangat serius.

Tentunya Cikgu Ishak tidak akan membuat kenyataan atau dakwaan begitu saja-saja suka-suka, kerana membuat dakwaan demikian itu pun adalah suatu perkara yang serius.

Sangat serius. Apatah lagi Cikgu Ishak pun adalah orang dalam PAS sendiri. Seorang tokoh veteran yang dikenali sangat kuat berpegang pada prinsip. Dan dia sendiri adalah pengasas suratkhabar Harakah itu, pada awal tahun 1987, bersama dengan Rahim Kassim dan Yusuf Jalil.

Ada perkara yang memang tidak betul telah dan sedang berlaku dalam pengurusan Harakah. Ketika Naib YDP PAS Batu, Tarmizi Md Jam diberhentikan daripada jawatannya sebagai Pengarang Harakah pada 1 Oktober 2014, Cikgu Ishak tidak berbuat apa-apa.

Tetapi apabila Roslan Hamid pula diberhentikan pada pertengahan Disember, dan serentak dengan itu kolum Wacana Budaya juga dihentikan, dan Ketua Pengarang, Ahmad Lutfi Othman juga diminta berhenti, Cikgu Ishak tak dapat lagi menahan dirinya daripada bertindak.

"Mereka sudah melampau," katanya. "Mereka hendak menyekat PAS daripada berkembang dan maju sesuai dengan keperluan zaman ini. Almarhum Ustaz Fadzil Noor bersama Tok Guru Nik Aziz telah membawa PAS maju ke depan hingga diterima oleh masyarakat kita yang pelbagai kaum dan agama, tiba-tiba sekarang mereka nak bawa PAS balik ke zaman Datuk Asri dulu. Ini tak boleh dibiarkan.

"Mereka ni cuma segan dengan Tok Guru Nik Aziz saja," katanya lagi.

"Kalau tak kerana Tok Guru Nik Aziz, PAS dah rosak dah. Sekarang Tok Guru Nik Aziz uzur, sudah tak berdaya untuk menghalang mereka, tengoklah apa yang mereka buat! Saya memang tak percaya lagi dengan puak-puak ini."

Seterusnya, Cikgu Ishak mengatakan terdapat ramai lagi pimpinan PAS pelbagai peringkat yang sedar akan "bahaya" yang sedang melanda parti mereka, tetapi kebanyakan mereka tidak berani hendak bangkit bertindak kerana nak menjaga imej PAS agar jangan tercemar.

"Tetapi sekarang imej PAS sudah tercemar," katanya.

"Semua orang tahu. Tak dapat nak sembunyi lagi. Zaman sekarang mana kita boleh sembunyi perkara macam itu. Orang dah tahu semua. Cuma puak-puak mereka yang berapa kerat itu saja yang belum sedar."

Dan Cikgu Ishak menegaskan dia amat sedar apa yang dilakukannya. Bukan dia mencemarkan imej PAS, tetapi imej PAS memang sudah tercemar, katanya. Dan dia bertindak bagi menyekat proses pembobrokan di dalam PAS itu daripada terus menjadi parah.

"Aku bukan menyerang dan memburukkan parti PAS," jelasnya bagi mengelakkan salah faham.

"Aku cuma mengkritik beberapa individu dalam saf kepimpinan sahaja. Sebab itu aku menyeru Mustafa Ali supaya berhenti daripada menjadi pengerusi Harakah. Apa yang dia buat di situ selama bertahun-tahun, kalau kebajikan wartawan yang hanya berapa orang itupun dia tak boleh ambil tahu?

"Aku malu, Din. Sebagai pengasas Harakah aku juga berasa bersalah kalau Harakah diuruskan dengan cara yang bukan seperti yang diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Apa orang kata, tidak Islamik. Itu aku rasa berdosa kalau aku tak tegur tu!".

Memang dia nampak beremosi juga ketika bercakap mengenai perkara ini. Tetapi dia menegaskan berkali-kali bahawa dia sedar apa yang dilakukannya, dan dia bertanggungjawab serta bersedia menghadapi akibatnya.

Bagi Paksi, mereka bukanlah hendak bermain dengan api politik apabila mereka bergabung dengan Cikgu Ishak dan PAS Batu menganjurkan program pendedahan Harakah.

Seperti disebut di atas, sebelum ini pun Paksi pernah menjalankan program yang hampir sama – iaitu kempen bagi menyelamatkan Dewan Bahasa dan Pustaka yang sedang sakit tenat pada tahun 2011.

Kini Paksi menganggap mereka menjalankan kempen yang sama, bagi menyelamatkan sebuah penerbitan akhbar yang sepatutnya mengamalkan pengurusan secara Islam, agar dapat dicontohi pengurusannya oleh pihak lain, di samping memperjuangkan hak kebebasan bersuara.

Saya sendiri mempunyai "bukti" cukup mengesankan dalam hal kepemimpinan PAS yang enggan menerima teguran dan kritikan, iaitu kepemimpinan Ustaz Azizan Ab Razak sewaktu menjadi menteri besar Kedah.

Saya melihat unsur negatif dalam kepemimpinan yang pantang dikritik itu, lalu mengambil sikap menjauhkan diri daripadanya, hinggalah ia berakhir dengan kekalahan PAS pada PRU13 yang lalu.

Maka saya berkata kepada diri sendiri, cukuplah membiarkan yang satu itu musnah kerana semua orang akur dengan kehendaknya dan mengumpulkan segala pujian kepadanya, sedangkan adab dan akhlak Islam tidak menggalakkan yang sedemikian itu.

Dan semoga kata-kata "kepimpinan ulama" tidak menjadi topeng slogan yang sendirinya mencemarkan kesucian, keadilan dan kebenaran Islam.

*Artikel ini diterbitkan di Tranungkite dan Malaysian Insider. Penulis merupakan penulis yang terkenal semasa zaman Reformasi. Ironi, setiap kali Anwar Ibrahim menghadapi masalah, PAS pula diserang bertubi-tubi dari luar dan dalam.




Seniman Paksi Rakyat (Paksi) bersama PAS Kawasan Batu meneruskan lagi usaha mereka "mengembalikan" Harakah kepada landasan awalnya, sepertimana sebelum ini Paksi pernah mengadakan kempen mengembalikan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kepada landasannya, hinggalah Datuk Dr Awang Sariyan dilantik menjadi Ketua Pengarah DBP (awal 2012).
Tak kiralah samada kempen itukah yang akhirnya "menyelamatkan" DBP yang waktu itu dikatakan sedang tenat, ataupun semua itu terjadi daripada proses yang lain, hakikatnya Paksi memang melakukan kempen berkenaan secaranya tersendiri (bersama dengan Gerakan Darurat Bahasa atau GDB, yang dipimpin presiden Teras, Cikgu Azmi Abdul Hamid).
Itu terjadi pada 2011. Bermula dengan majlis baca Yasin dan puisi di warong kopi di depan bangunan lama DBP, yang dihadiri oleh tokoh budaya sahabat Paksi termasuk Sasterawan Negara, A Samad Said dan Prof Shaharir Mohd Zain pada Mac, dan diikuti beberapa acara lagi di warong tersebut, termasuk menyambut ulang tahun ke-55 penubuhan DBP, pada Jun.

Apakah untuk Harakah kali ini pun perlu dibuat baca Yasin juga seperti untuk DBP yang tenat dulu itu? Rasa-rasanya Harakah belumlah sampai ke tahap tenat. Cuma cara pengurusannya meladeni pekerja wartawannya agak "kurang ihsan" mengikut akhlak Islam, atau kalau ikut istilah Cikgu Ishak Surin (YDP Pas Kawasan Batu), "zalim dan tidak Islamik".
Bagi sebuah institusi yang letaknya langsung di bawah kepimpinan pusat PAS (parti yang mendakwa segala-galanya berkaitan dengannya adalah Islam), dakwaan atau kenyataan YDP PAS Batu itu adalah sesuatu yang sangat serius.
Tentunya Cikgu Ishak tidak akan membuat kenyataan atau dakwaan begitu saja-saja suka-suka, kerana membuat dakwaan demikian itu pun adalah suatu perkara yang serius.
Sangat serius. Apatah lagi Cikgu Ishak pun adalah orang dalam PAS sendiri. Seorang tokoh veteran yang dikenali sangat kuat berpegang pada prinsip. Dan dia sendiri adalah pengasas suratkhabar Harakah itu, pada awal tahun 1987, bersama dengan Rahim Kassim dan Yusuf Jalil.
Ada perkara yang memang tidak betul telah dan sedang berlaku dalam pengurusan Harakah. Ketika Naib YDP PAS Batu, Tarmizi Md Jam diberhentikan daripada jawatannya sebagai Pengarang Harakah pada 1 Oktober 2014, Cikgu Ishak tidak berbuat apa-apa.
Tetapi apabila Roslan Hamid pula diberhentikan pada pertengahan Disember, dan serentak dengan itu kolum Wacana Budaya juga dihentikan, dan Ketua Pengarang, Ahmad Lutfi Othman juga diminta berhenti, Cikgu Ishak tak dapat lagi menahan dirinya daripada bertindak.
"Mereka sudah melampau," katanya. "Mereka hendak menyekat PAS daripada berkembang dan maju sesuai dengan keperluan zaman ini. Almarhum Ustaz Fadzil Noor bersama Tok Guru Nik Aziz telah membawa PAS maju ke depan hingga diterima oleh masyarakat kita yang pelbagai kaum dan agama, tiba-tiba sekarang mereka nak bawa PAS balik ke zaman Datuk Asri dulu. Ini tak boleh dibiarkan.
"Mereka ni cuma segan dengan Tok Guru Nik Aziz saja," katanya lagi.
"Kalau tak kerana Tok Guru Nik Aziz, PAS dah rosak dah. Sekarang Tok Guru Nik Aziz uzur, sudah tak berdaya untuk menghalang mereka, tengoklah apa yang mereka buat! Saya memang tak percaya lagi dengan puak-puak ini."
Seterusnya, Cikgu Ishak mengatakan terdapat ramai lagi pimpinan PAS pelbagai peringkat yang sedar akan "bahaya" yang sedang melanda parti mereka, tetapi kebanyakan mereka tidak berani hendak bangkit bertindak kerana nak menjaga imej PAS agar jangan tercemar.
"Tetapi sekarang imej PAS sudah tercemar," katanya.
"Semua orang tahu. Tak dapat nak sembunyi lagi. Zaman sekarang mana kita boleh sembunyi perkara macam itu. Orang dah tahu semua. Cuma puak-puak mereka yang berapa kerat itu saja yang belum sedar."
Dan Cikgu Ishak menegaskan dia amat sedar apa yang dilakukannya. Bukan dia mencemarkan imej PAS, tetapi imej PAS memang sudah tercemar, katanya. Dan dia bertindak bagi menyekat proses pembobrokan di dalam PAS itu daripada terus menjadi parah.
"Aku bukan menyerang dan memburukkan parti PAS," jelasnya bagi mengelakkan salah faham.
"Aku cuma mengkritik beberapa individu dalam saf kepimpinan sahaja. Sebab itu aku menyeru Mustafa Ali supaya berhenti daripada menjadi pengerusi Harakah. Apa yang dia buat di situ selama bertahun-tahun, kalau kebajikan wartawan yang hanya berapa orang itupun dia tak boleh ambil tahu?
"Aku malu, Din. Sebagai pengasas Harakah aku juga berasa bersalah kalau Harakah diuruskan dengan cara yang bukan seperti yang diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Apa orang kata, tidak Islamik. Itu aku rasa berdosa kalau aku tak tegur tu!".
Memang dia nampak beremosi juga ketika bercakap mengenai perkara ini. Tetapi dia menegaskan berkali-kali bahawa dia sedar apa yang dilakukannya, dan dia bertanggungjawab serta bersedia menghadapi akibatnya.
Bagi Paksi, mereka bukanlah hendak bermain dengan api politik apabila mereka bergabung dengan Cikgu Ishak dan PAS Batu menganjurkan program pendedahan Harakah.
Seperti disebut di atas, sebelum ini pun Paksi pernah menjalankan program yang hampir sama – iaitu kempen bagi menyelamatkan Dewan Bahasa dan Pustaka yang sedang sakit tenat pada tahun 2011.
Kini Paksi menganggap mereka menjalankan kempen yang sama, bagi menyelamatkan sebuah penerbitan akhbar yang sepatutnya mengamalkan pengurusan secara Islam, agar dapat dicontohi pengurusannya oleh pihak lain, di samping memperjuangkan hak kebebasan bersuara.
Saya sendiri mempunyai "bukti" cukup mengesankan dalam hal kepemimpinan PAS yang enggan menerima teguran dan kritikan, iaitu kepemimpinan Ustaz Azizan Ab Razak sewaktu menjadi menteri besar Kedah.
Saya melihat unsur negatif dalam kepemimpinan yang pantang dikritik itu, lalu mengambil sikap menjauhkan diri daripadanya, hinggalah ia berakhir dengan kekalahan PAS pada PRU13 yang lalu.
Maka saya berkata kepada diri sendiri, cukuplah membiarkan yang satu itu musnah kerana semua orang akur dengan kehendaknya dan mengumpulkan segala pujian kepadanya, sedangkan adab dan akhlak Islam tidak menggalakkan yang sedemikian itu.
Dan semoga kata-kata "kepimpinan ulama" tidak menjadi topeng slogan yang sendirinya mencemarkan kesucian, keadilan dan kebenaran Islam. – 25 Januari, 2015.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/opinion/dinsman/article/harakah-dalam-bahaya-atau-pas#sthash.o3LNc46t.dpuf

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:43 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Gadis bertudung tetapi memakai ‘bikini’?

Posted: 26 Jan 2015 08:47 AM PST


KUALA LUMPUR – Pengguna laman sosial Facebook dikejutkan dengan penyebaran sekeping gambar tiga gadis yang dikatakan memakai 'bikini' sejak hari Jumaat lalu.

Apa yang dimaksudkan dengan pemakaian persalinan pantai itu adalah lakaran tubuh badan yang disertakan bikini pada baju yang dipakai tiga gadis berkenaan.

Gambar kontroversi itu mulai tersebar di laman Facebook apabila dimuat naik oleh pemilik akaun Amran Fans.

Lebih mendukacitakan, dua dari tiga gadis terbabit memakai tudung sekaligus telah mencemarkan imej wanita muslimah.

Para pengguna laman sosial mula menghujani ruangan komen di page berkenaan yang rata-ratanya kecewa dengan perkara tersebut.

Individu yang memuat naik gambar itu turut menyertakan kapsyen yang berbaur teguran malah menyaran pihak bertanggungjawab supaya mengambil tindakan terhadap gadis-gadis terbabit.

Walaubagaimanapun, tidak dinyatakan di mana lokasi gambar diambil namun ia dipercayai berlaku di Malaysia.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:39 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Agenda jahat sebalik cadangan pilihanraya tempatsn

Posted: 26 Jan 2015 10:30 PM PST




Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan Akan Ulangi Tragedi 13 Mei - Hadi
Diterbitkan: Jumaat, 23 Januari 2015 7:30 PM

Oleh: AKIL YUNUS
editor@mstar.com.my

PETALING JAYA: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran bahawa tindakan DAP mahu mengadakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan di Pulau Pinang akan menimbulkan polarisasi kaum yang akhirnya boleh mengulangi tragedi berdarah 13 Mei.

Beliau berkata DAP membuat 'kesilapan' dengan mempertimbangkan aspek penduduk bandar sebagai matlamat utama untuk mereka menang dalam pilihan raya dalam tempoh yang singkat.

"Kita tidak boleh mempertimbangkan kemenangan politik dan penguasaan ekonomi satu pihak sahaja dalam sebuah negeri yang mempunyai masyarakat berbilang kaum

"Kita tidak seharusnya mencadangkan sesuatu yang akan hanya menyebabkan ketidakstabilan, dan meluaskan lagi jurang antara penduduk bandar dan desa.

"Lebih buruk lagi, ketegangan sedemikian boleh mengakibatkan berulangnya tragedi 13 Mei, yang kekal sebagai peristiwa hitam dalam sejarah negara kita," kata Hadi dalam satu kenyataan pada Jumaat.

PAS sebelum ini sangat vokal dan menentang pilihan raya pihak berkuasa tempatan dengan menegaskan perkara tersebut tidak terdapat dalam polisi bersama pakatan pembangkang.

Kenyataan Hadi itu dikeluarkan selepas berlaku perang mulut antara Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke.

Mustafa melabelkan DAP sebagai sebuah parti yang 'angkuh' kerana menuduh PAS melaksanakan hudud yang bertentangan dengan polisi bersama Pakatan Rakyat.

Namun beliau dilaporkan berkata DAP sendiri melanggar prinsip bersama Pakatan Rakyat dengan pelaksanaan pilihan raya pihak berkuasa tempatan.

Pilihan raya pihak berkuasa tempatan pernah diadakan di Malaysia namun ia telah dimansuhkan pada 1976 di bawah Akta Kerajaan Tempatan, dan sejak itu jawatan pemimpin pihak berkuasa tempatan ditentukan oleh parti yang memerintah sesebuah negeri.

P/S Adakah DAP saja nak cetuskan pergaduhan kaum dengan agenda lama ini?

PASMA rela sembah Tokong DAP dari ikut ulamak PAS

Posted: 26 Jan 2015 07:30 PM PST





Kalau Anwar tak masuk, mungkin US masuk campur ....

Posted: 26 Jan 2015 05:32 PM PST


Setakat case di federal court, takde benda baru. Takde point of law yg dihujahkan.

Keputusan Mahkamah Rayuan patut dikekalkan. Oa membetulkan 10 kesilapan besar mahkamah tinggi.

Dia sebab saja Anwar tak masuk.

Satu, mungkin Amerika masuk campur dan kenakan tekanan sebagaimana hakim mahkamah tinggi.dilihat macam diugut.

Kedua, mungkin Gopal Sri Ram ada mainkan peranan diluar mahkamah.

Lihat kes saman Anwar ke atas Anifah Aman sudah dedahkan  Anwar merasuahkan Anifah.

Demi kebebadannya, tak mungkin ke dia lakukan apa saja untuk keluar?


Tinggal 15 malam untuk KETUM tidor dengan KIPAS

Posted: 26 Jan 2015 07:32 AM PST


Kalau dia tidor dengan orang lain, tak lah 15 kali. Hai .... muslim.demokrat?


Muslim man tak main jubor. Perasan ....

Melainkan burong merpati, binatang pun tak main sesama jantan.

RBA nak defend Betty dengan fitnah Rosmah

Posted: 26 Jan 2015 04:35 AM PST


Usahlah Rba nak fitnah melampau2.. Kot fur memang mahal tapi sampai RM44 ribu tu dah melampau sangat.

Mana tau Datin Seri beli di ebay murah2. Takde bukti jangan main reka2.


Jawab dulu pasal beg Betty dan kereta mewah Lkm Guan Eng yg dalam sikit masa dah mampu kereta sampai berjuta nilai.

Guan Eng marah Betty diserang 8: Tian Chua defend LGE, Lobi projek dari Betty

Posted: 26 Jan 2015 01:30 AM PST


Kaitan Betty dengan Tian Chua mungkin berkait rapat dengan kedudukan Betty dalam PCCC dan demi menutup kesalahan Guan Eng menaikkan macam-macam di Penang.


Kenaikkan tarif air merupakan kelemahan dan hipokrasi pentadiran Guan Eng.


Maka Tian Chua pertahankan tindakan Guan Eng menaikkan air dengan menyalahkan kumpulan minoriti orang Melayu dan Islam.



Ini sesuai dengan Tian CHua yang berkait rapat dengan gerakan menindas dan menafikan hak-hak dan keistiewaan ugama Islam di negara ini. Selain itu, ia selari dengan perjuangan sekular Tian Chua untuk membawa agenda Hak Asasi Manusia ala barat yang hedonistik dan anti ugama.


Itu alasan dan sebab musabab yang zahir. Yang dibelakang tabir lain. Fikirlah, Tian Chua ahli PKR dan bukan DAP. Dia juga mewakili kawasan parlimen di WIlayah Persekutuan. Apa perlu dia bersuara untuk DAP yang menunjukkan sikap anti Islam mereka?


Sebabnya Tian Chua sedang mintak projek kerana dia ada masaalah hutang dengan taukeh-taukeh di KL sebanyak RM10 juta. Oleh kerana dia anti Khalid dan kini anti Azmin, dia tak boleh dapat projek dari kedua-dua mereka. 

Jika tidak bayar, takut jari kena potong atau kaki kudong akibat kemalangan. Harapannya adalah dengan Guan Eng, maka apa saja dilakukan untuk puaskan hati Guan Eng dan perlu juga dibodek Betty

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:35 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Muhyiddin di sebelah siapa?

Posted: 26 Jan 2015 08:09 PM PST


Muhyiddin di sebelah siapa?
Apabila presiden mana-mana parti dalam bahaya, jangan terjerat dengan drama tapi sebaliknya tumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang dilakukan oleh timbalannya.
Di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad, semua timbalan yang membuat 'karenah' tidak dapat meneruskan kerjaya mereka. Ini termasuklah Tun Abdullah Badawi, yang dibawa turun menjadi ahli Umno biasa meskipun Dr Mahathir berada di luar kerajaan.
Dalam pertembungan Umno yang terbaru, media giat menanam persepsi adanya perang di antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan mentornya Dr Mahathir berdasarkan serangan kepada bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.
Apakah persepsi ini betul?
Jika ia betul, siapakah yang bakal menggantikan Najib jika isteri dan beliau ditewaskan? Setakat ini, nampaknya calon ada tiga: timbalan Najib iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan dua naib presiden Datuk Seri Hishammuddin Hussein and Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Buat masa ini, nama Zahid boleh diketepikan terlebih dahulu kerana imejnya yang teruk tercalar kerana "cerita-cerita" mengenai hubungan beliau dengan Paul Phua dan surat kontroversinya kepada FBI, yang tidak pernah dilakukan oleh Menteri Dalam Negeri sebelum beliau.
Bagaimana pula dengan Hishammuddin? Berdasarkan komentar Dr Mahathir mengenai politik dinasti dalam Umno – rasanya Hishammuddin, selaku sepupu Najib, juga tidak tersenarai sebagai pengganti Najib jika Dr Mahathir menang dalam pertembungan ini.
Jadi, segala mata sekarang tertumpu pada Muhyiddin.
Beliau sekarang menjadi catur yang penting untuk menentukan samada pertembungan dalaman Umno ini akan berterusan ataupun tidak.
Jika Muhyiddin berdiri teguh di belakang Najib, pertembungan ini akan berakhir kerana tiada kemenangan yang boleh dicapai oleh pihak Dr Mahathir, kerana walau apapun, Najib dan isterinya akan kekal di Seri Perdana kerana tiada pengganti yang sanggup menggantikannya.
Jika Muhyiddin berpendirian sebaliknya, pertembungan ini akan menjadi menarik.
Setakat ini, Muhyiddin belum melakukan apa-apa gerakan politik yang ketara setelah berjaya mematikan ura-ura bahawa beliau sudah bersedia untuk bersara dari politik tahun lalu.
Namun begitu, jangan pandang remeh pada kesanggupan Najib untuk berani meninggalkan keluarganya ketika bercuti untuk pulang bersama rakyat ketika banjir besar melanda negara akhir tahun lalu, kurang daripada 48 jam selepas Muhyiddin berkata:
"Bagi masa dia rehat, dia sudah bekerja terlalu keras. Dia cuma manusia biasa. Percaya kepada saya. Jangan bimbang perdana menteri yang di luar negara, risau apa yang berlaku di sini.
"Saya bagi jaminan saya bekerja rapat dengan semua agensi terlibat. Saya jalankan tugas memegang kuasa sebagai perdana menteri. Jadi, jangan bimbang."
Jika bos kamu melakukan perkara yang sama terhadap kamu, apakah perasaan kamu?
Oleh itu, jangan terlepas perhatian pada gerak-geri Ahli Parlimen Pagoh sementara terus menikmati babak-babak menarik pertembungan dalaman Umno 2015 ini. – TMI

Shahidan mahu jadi ‘pendamai’ kemelut perang saraf Najib-Dr Mahathir

Posted: 26 Jan 2015 07:11 AM PST

Shahidan mahu jadi 'pendamai' kemelut perang saraf Najib-Dr Mahathir
Datuk Seri Shahidan Kassim hari ini menawarkan diri menjadi "pendamai" dalam menyelesaikan ketegangan politik dalaman antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Najib Razak yang semakin meruncing kini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, beliau bakal mengadakan pertemuan bersama bekas perdana menteri itu dalam masa terdekat dan hasil perbincangan tersebut akan dibawa kepada Najib pada Rabu ini.
"Mesti ada kalangan kita yang mampu membawa perdamaian. Saya ingat perkara tersebut tidak ada masalah.
"Saya sendiri akan jumpa Dr Mahathir pada masa terdekat dan kemudian bertemu Najib untuk meminta panduan beliau pada Rabu ini," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Majlis Makan Tengahari Sempena Persidangan Parlimen Mahasiswa, di Parlimen hari ini.
Perang proksi antara kem Najib dan Dr Mahathir bermula apabila media arus perdana menyerang bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin dengan tuduhan rasuah dan memberikan liputan meluas kepada Anwar yang menyatakan kesediaannya bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Anwar yang mendakwa mempunyai 'bukti' penyalahgunaan kuasa Daim berharap SPRM tidak hanya menyasarkan kepada siasatan perniagaan perbankan Daim semata-mata.
Pada 15 tahun lepas, beliau membuat laporan yang menuduh Daim mengaut berbilion ringgit melalui Bank Africa dan Eropah Timur menggunakan proksi.
Susulan kenyataan Anwar, wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin dalam blognya mendakwa serangan terhadap Daim melalui media arus perdana yang selama ini dikawal Umno, ialah atas arahan Najib.
Beliau memberi amaran yang tindakan tersebut hanya akan menyebabkan Dr Mahathir atau Daim mendedahkan perkara lebih "menggiurkan" mengenai Najib. - TMI

Cursing Malay : Terus Terang

1

Posted by Unknown | Posted on 9:55 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Kepada Yang Masih Tak Memahami Apa Bahayanya Undang-Undang Larang Rotan Anak Kepada Ibu Bapa

Posted: 26 Jan 2015 08:40 PM PST

"Biasalah orang malaysia. Baca berita tak habis dah menyampuk bagi komen macam2.

Hari ni lepas dengar radio BFM baru aku faham isu ni pasal apa sebenarnya. Bukan pasal nak jadikan mak bapak rotan anak satu kesalahan, tapi nak hadkan hukuman rotan kanak2 yang dijatuhkan oleh mahkamah tak melebihi 10 sebatan."

Ini komen aku dapat 9.40 tadi. Dekat BFM pukul 8.20 tadi memang ada talk pasal isu ni. Memang betul dalam BFM sebut undang2 yang akan dipinda adalah undang2 melarang kanak2 bawah 18 tahun mengalami hukuman sebatan atas sebab jenayah.

Tapi rancangan radio takkan berani sebut benda2 lain yang bersangkut paut dengan permintaan CRC ke atas negara kita. Sebelum kau mulakan membaca, kalau kau tak faham English, kau boleh ambik kelas English dengan aku. RM50 sejam. Aku serius. Atau yang lebih murah, kau copy ayat tu dan masukkan ke Google Translate. Takyah bayar aku RM50 sejam.

1. Kita fahami dulu apa dia bentuk hukuman yang CRC ni cuba jadikan satu jenayah jika dilakukan ke atas kanak-kanak.

"Any punishment in which physical force is used and intended to cause some degree of pain or discomfort, however light. Most involves hitting ("smacking", "slapping", "spanking") children, with the hand or with an implement – whip, stick, belt, shoe, wooden spoon, etc. But it can also involve, for example, kicking, shaking or throwing children, scratching, pinching, biting, pulling hair or boxing ears, forcing children to stay in uncomfortable positions, burning, scalding or forced ingestion (for example, washing children's mouths out with soap or forcing them to swallow hot spices). In the view of the Committee, corporal punishment is invariably degrading. In addition, there are other non

Physical forms of punishment which are also cruel and degrading and thus incompatible with the Convention. These include, for example, punishment which belittles, humiliates, denigrates, scapegoats, threatens, scares or ridicules the child."


2. Kita cuba pula memahami apa yang disarankan kepada Malaysia untuk diubah atau disemak semula undang2 negara kita supara sesuai dengan perjanjian CRC

The Committee submitted its Concluding Observations to Malaysia in 2007, which included the following recommendations:

a. Review and abolish Malaysia's reservations to the CRC
b. Ratify the two Optional Protocols and other international laws
c. Review Malaysia's dual legal system (Civil and Syariah) as some domestic laws are obstacles to the realisation of the CRC in Malaysia
d. Review and reform domestic laws such as the Essential (Security Cases) Regulations 1975
e. Abolish capital punishment for children
f. Review the Children and Young Persons (Employment) Act 1966 to ensure that acceptable conditions of work are clearly and strictly defined to comply with international labour standards.

Sila baca point C betul-betul. OBSTACLES!
Apa maksud OBSTACLES? Halangan...


3. Ini adalah artikel 14 dasar CRC berkenaan dengan agama kanak-kanak.

Article 14

1. States Parties shall respect the right of the child to freedom of thought, conscience and religion.

2. States Parties shall respect the rights and duties of the parents and, when applicable, legal guardians, to provide direction to the child in the exercise of his or her right in a manner consistent with the evolving capacities of the child.

3. Freedom to manifest one's religion or beliefs may be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public safety, order, health or morals, or the fundamental rights and freedoms of others.

4. Ini recommendation dari Child Rights Coalition Malaysia mengenai langkah2 yang kerajaan patut ambil dalam menyelaraskan undang2 supaya sepadan dengan apa yang diusulkan oleh CRC.

"Outlaw judicial corporal punishment (whipping) of child offenders including those under Sharia
laws, and prohibit by law all forms of corporal punishment in the school and the home."

5. Ini point last aku berkaitan LGBT, CRC dan apa yang UNICEF tengah perjuangkan menggunakan CRC ni.

Further steps should be taken to change attitudes and protect children and families from discrimination based on their sexual orientation and gender identity. Positive social norms that recognize and welcome diversity in cultures around the world should be reinforced to include the recognition, protection and promotion of the human rights of all people, regardless of real or perceived sexual orientation or gender identity.

Abuse based on real or perceived sexual orientation or gender identity should not be tolerated. All measures to protect LGBT children and LGBT parents should be enforced in a manner that truly is in the best interests of children, and does not simply silence the victim or drive the discussion
underground.

............

Ada banyak lagi isu lain yang bagus yang diutarakan dalam konvensyen CRC ni tetapi apa yang dah disebutkan oleh menteri kita dan bila dia menjadikan kes Sweden sebagai satu contoh; ini mungkin memberi sedikit gambaran bagaimana pelaksanaan negara nanti. Adakah kita akan mengikut jejak langkah Sweden?

Apa yang aku nampak, pelaksanaan sepenuhnya CRC akan membawa kepada beberapa perubahan dalam undang2 syariah kita.

Mungkin...ini semua kemungkinan ya...

Aku suka fikir kemungkinan2 camni. Prepare for the worst. Senang aku nak lari ke bukit sebab dinyatakan sampai satu masa nanti di akhir zaman, kau nak amalkan Islam pun, kau kena lari menyorok dalam hutan atau bukit.

a. Ibu bapa yang mempunyai anak LGBT tidak dibenarkan untuk melakukan apa2 terhadap tingkah laku anaknya kerana itu rights dia.

b. Kebebasan untuk memilih agama akan diberikan jadi mungkin undang2 yang dipakai selama ni iaitu mak bapak Islam anak Islam akan cuba dilupuskan. Kau tengok lah sendiri sekarang ni macam mana. 10 tahun lagi mungkin lebih ekstrim.

c. Berkemungkinan besar jika kanak-kanak Muslim ingin murtad, ibu bapa tidak lagi mampu menghalangnya sebab jika dihalang, ia akan berlawanan dengan apa yang dipersetujui dalam konvensyen CRC.

d. Apa yang CRC cuba push setiap negara buat adalah banned semua corporal punishment dan mereka akan jadikan Sweden sebagai negara contoh kerana kempen itu sangat berjaya. Ni benda yang ramai orang tak sebut lagi; penganjur2 CRC ni dah terang2 sebut hak perlindungan yang akan diterima oleh kanak-kanak ni bersifat universal jadi sedikit sebanyak, ia akan overwrite apa yang agama mintak kau buat; contohnya...paksa anak kau solat kalau dia tak nak solat. Paksa anak kau pakai tudung kalau dia tak nak pakai tudung.

Macam kes dekat Sweden tu lah.

Ini semua kemungkinan2 yang boleh berlaku.

Aku tau kerajaan kita tak sebodoh ni untuk declare yang diorang akan laksanakan apa yang dipersetujui bulat2 camtu. Isu yang akan timbul mungkin pada masa hadapan adalah apabila ada kanak2 yang menggunakan artikel2 yang terdapat dalam persetujuan CRC ni dan dibawa ke mahkamah dan undang2 negara kita dicabar oleh sesuatu yang telahpun negara kita persetujui.

Kau mungkin nampak pasal kes rotan tapi apa yang telah dipersetujui oleh kerajaan kita melalui konvensyen CRC ni berkemungkinan besar akan mengubah pelbagai benda lain. Part rotan tu sebenarnya kecik aje. Tapi implikasi dia..mak aih....

Ada banyak lagi benda yang kau boleh cuba baca untuk paham benda ni dari segi perspektif orang Islam dan kenapa benda ni bahaya jika dilaksanakan sepenuhnya. Aku harap kerajaan akan ambil langkah yang betul. Kita tak perlu tunduk pada desakan antarabangsa.

Aku setuju Akta Kanak-Kanak 2001 dinaik taraf. Memang outdated gila akta tu. Tapi, kenapa perlu kita berkiblatkan barat dalam membentuk undang2 yang bakal melahirkan generasi kita yang akan datang?

ps - kepada tuan punya komen yang aku siarkan di atas, tahniah. Anda salah. BFM pun sedikit salah sebab tak menerangkan betul2 apa isi kandungan yang nak diperkenalkan ni. Aku dengar talkshow tu bang.

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:40 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


56472 Ketua Isi Rumah Terlibat Banjir Di Seluruh Kelantan

Posted: 26 Jan 2015 09:21 PM PST

Ultra Kiasu budaya bebal

Posted: 26 Jan 2015 09:11 PM PST

Hebat Melayu kerana Islamnya. Islam tidak pernah menekankan perpecahan. Sebaliknya Islam memfokuskan perpaduan.

Oleh Fa Abdul
ahmad"Bulat air kerana pembetung. Bulat manusia kerana muafakat."
Demikian bunyi peribahasa Melayu yang kini hanya menghiasi buku pelajar sekolah. Begitu jugalah halnya dengan peradaban yang cuba diasah melalui peribahasa tersebut. Sikap berkerjasama, bersatu-padu, bermuafakat, tolong-menolong dan berkompromi yang mana satu ketika dahulu menjadi pegangan kita kini sudah punah ditelan masa.
Dewasa ini kita tidak lagi punya masa untuk memupuk satu ikatan antara masyarakat kerana masing-masing alpa dengan kepentingan diri sendiri. Apa guna ambil pusing akan bangsa lain – lebih baik jaga tepi kain bangsa sendiri; lebih afdal berjihad demi kepentingan agama sendiri; lebih berguna menggembleng tenaga untuk memastikan bangsa dan agama kita kekal ulung.
Betul kan? Salah sama sekali.
Kita dirikan dinding pemisah
Dalam masa kita sibuk mengikut telunjuk tok-tok dalang yang menjadi batu api dalam perjuangan membela bangsa dan agama, telah terdiri suatu dinding pemisah di tengah-tengah masyarakat. Saudara seagama kita di sebelah sini. Dan yang kafir di sebelah sana. Sedihnya kita langsung tidak getar dengan terbinanya tembok pemisah ini. Bahkan makin hari makin ramai pula yang mahu mengukuhkannya.
Hari ini kita sudah semakin gila kuasa, gila bangsa, gila agama dan gila segala-galanya. Kita mahu menjadi tuan yang empunya segalanya. Bumi ini milik bangsa kita. Negara ini milik bangsa kita. Tanah ini milik bangsa kita. Daerah ini milik bangsa kita. Masjid ini milik bangsa kita. Perkataan ini milik bangsa kita. Jika diizinkan, objek sehalus zarah pun mahu sahaja kita jadikan hakmilik.
Wah, hebat sekali ketamakan kita sehinggakan sanggup menggadai keharmonian and kerukunan yang telah kita kecapi sekian lama semata-mata rakus untuk menjadi yang empunya. Aduh, hebatnya sifat ultra kiasu di dalam diri kita!
Apa yang sebenarnya kita kejar? Apa yang sebenarnya kita ingini? Seandaianya kita masing-masing ikhlas bertanya pada diri sendiri nescaya jawapannya bukanlah apa yang ingin kita kecapi sebaliknya setiap perilaku kita itu adalah berpunca daripada sikap takut.
Kita takut kehilangan hak. Takut kehilangan kepentingan. Takut dipandang rendah. Takut maruah tergadai. Kita kini sudah menjadi bangsa penakut.
Sayangnya tidak pula kita sedar tergadainya agama kita dalam pada masa yang sama.
Lihatlah sekeliling kita hari ini. Islamofobia semakin meluak-luak di segenap sudut dunia. Bukannya kita tidak sedar akan perkembangan yang membimbangkan ini sebaliknya kita mengambil sikap tidak kisah dek perasaan takut yang makin tebal di sanubari.
Islam tidak begitu…
Peliknya setiap perjuangan kita itu dilandaskan sebagai perjuangan agama dan bangsa. Bilamasa pula Islam menekankan konsep tamak haloba dan pentingkan diri sendiri? Bilamasa pula Islam menyeru sekalian umatnya agar menjadi ultra kiasu?
Read More / Baca Lagi >>

Khairy diminta jinakkan dulu hantu raya kata Kadir Jasin

Posted: 26 Jan 2015 09:10 PM PST

Kritikan oleh bekas Perdana Menteri dan Menteri Kewangan itu tidak bermaksud memburukkan atau menjatuhkan kredibiliti pentadbiran Perdana Menteri.
KADIRJASIN_140114_TMIAFIF_002_540_360_100PETALING JAYA: Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin meminta Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menjinakkan hantu raya yang secara menggila menyerang pengkritik Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak di kalangan ahli dan penyokong UMNO.
Bagaimanapun beliau mempersoalkan kemampuan Menteri Belia dan Sukan itu meyakinkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin bahawa semua isu yang dibangkitkan tidak menjadi masalah.
Menurut bekas Ketua Pengarang Kumpulan Akhbar News Strait Times itu, kritikan oleh bekas Perdana Menteri dan Menteri Kewangan itu tidak bermaksud memburukkan atau menjatuhkan kredibiliti pentadbiran Perdana Menteri.
"Tetapi adakah mampu beliau meyakinkan Dr Mahathir dan Daim bahawa segala-galanya dalam keadaan "A-okay" mengenai isu-isu seperti 1MDB, kewangan negara dan rundingan perjanjian perkongsian trans-Pasifik (TPPA) dengan Amerika?" tanya Kadir.
Beliau menambah: "Dr Mahathir dan Daim menegur dan mengkritik Mohd Najib bukan kerana mereka benci kepada beliau jauh sekali mengidamkan kedudukan beliau sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri."
Sebelum ini Khairy dilaporkan berkata, perang saraf antara kumpulan Perdana Menteri dan Dr Mahathir hanya melemahkan UMNO dan menggesa agar ia dihentikan segera.
Kadir juga mengingatkan: "Teguran dan kritikan mereka bertujuan memperkukuhkan UMNO dan kerajaan agar tidak kalah dalam pilihan raya umum akan datang."

Muhyiddin di sebelah siapa?

Posted: 26 Jan 2015 09:08 PM PST

Oleh Timmy Say
Apabila presiden mana-mana parti dalam bahaya, jangan terjerat dengan drama tapi sebaliknya tumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang dilakukan oleh timbalannya.
Di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad, semua timbalan yang membuat 'karenah' tidak dapat meneruskan kerjaya mereka. Ini termasuklah Tun Abdullah Badawi, yang dibawa turun menjadi ahli Umno biasa meskipun Dr Mahathir berada di luar kerajaan.
Muhyiddin di sebelah siapa?Dalam pertembungan Umno yang terbaru, media giat menanam persepsi adanya perang di antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan mentornya Dr Mahathir berdasarkan serangan kepada bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.
Apakah persepsi ini betul?
Jika ia betul, siapakah yang bakal menggantikan Najib jika isteri dan beliau ditewaskan? Setakat ini, nampaknya calon ada tiga: timbalan Najib iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan dua naib presiden Datuk Seri Hishammuddin Hussein and Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Buat masa ini, nama Zahid boleh diketepikan terlebih dahulu kerana imejnya yang teruk tercalar kerana "cerita-cerita" mengenai hubungan beliau dengan Paul Phua dan surat kontroversinya kepada FBI, yang tidak pernah dilakukan oleh Menteri Dalam Negeri sebelum beliau.
Bagaimana pula dengan Hishammuddin? Berdasarkan komentar Dr Mahathir mengenai politik dinasti dalam Umno – rasanya Hishammuddin, selaku sepupu Najib, juga tidak tersenarai sebagai pengganti Najib jika Dr Mahathir menang dalam pertembungan ini.
Jadi, segala mata sekarang tertumpu pada Muhyiddin.
Beliau sekarang menjadi catur yang penting untuk menentukan samada pertembungan dalaman Umno ini akan berterusan ataupun tidak.
Jika Muhyiddin berdiri teguh di belakang Najib, pertembungan ini akan berakhir kerana tiada kemenangan yang boleh dicapai oleh pihak Dr Mahathir, kerana walau apapun, Najib dan isterinya akan kekal di Seri Perdana kerana tiada pengganti yang sanggup menggantikannya.
Jika Muhyiddin berpendirian sebaliknya, pertembungan ini akan menjadi menarik.
Setakat ini, Muhyiddin belum melakukan apa-apa gerakan politik yang ketara setelah berjaya mematikan ura-ura bahawa beliau sudah bersedia untuk bersara dari politik tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Rotan anak satu jenayah: Jika abai orang tua...?

Posted: 26 Jan 2015 09:05 PM PST

KUALA LUMPUR: Sudah sampai masanya Kerajaan menyusun undang-undang yang lebih ke depan bukannya menfokuskan kepada satu golongan sasar atau apabila timbul isu yang viral sahaja.

Misalnya kes pengabaian ibu bapa  juga harus diberi penekanan. Saban tahun berlaku peningkatan bilangan warga emas yang ditinggalkan di hospital mahupun di rumah-rumah jagaan warga tua.

Oleh hal yang demikian, Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat menggesa Kerajaan untuk mengubal Akta Penjagaan dan Kebajikan Ibu Bapa (Maintenance and Welfare of Parents Act) seperti yang dilaksanakan di beberapa buah negara seperti India, Amerika Syarikat, United Kingdom dan termasuk negara jiran, Singapura.

Exco AMK Mohd Izad Buqhary Mohd Kamri berkata, pengalaman dari negara-negara yang telah menjalankan program ini dapat diambil dan dijadikan panduan.

"Sebagai contoh Akta Penjagaan Ibu Bapa (Maintenance of Parents Act) Singapura, memperuntukkan bahawa setiap warganegara yang berusia 60 tahun ke atas, yang tidak berupaya menyara kehidupan sewajarnya, berhak menuntut nafkah daripada anak-anak mereka.

"Selain itu saudara-mara terdekat boleh memohon tindakan mahkamah bagi pihak ibu bapa yang teraniaya tersebut," katanya dalam kenyataan media kepada Harakahdaily.

Tegas beliau, tidak ada keperluan untuk memasukkan frasa merotan di dalam undang-undang sedia ada, manakala terhadap ibu bapa sebaliknya harus diberi perhatian oleh Kerajaan.

Kenyataan ini sebagai respon kepada isu merotan anak sebagai tindakan jenayah yang dibangkitkan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) Datuk Seri Rohani Abdul Karim baru-baru ini.

Tambahnya, jika sebelum ini pelbagai pihak di Malaysia mengkritik tindakan mahkamah Sweden yang mengenakan hukuman penjara kepada pasangan suami isteri dari Malaysia, yang di dakwa merotan anak mereka kerana keengganan menunaikan solat.

"Kini soalnya adakah Malaysia ingin mengikut contoh yang sama? Semestinya langkah ini amat tidak praktikal dengan budaya dan fahaman majoriti masyarakat kita yang beragama Islam.
Read More / Baca Lagi >>

Mungkin Hadi tiada maklumat, kata PasMa

Posted: 26 Jan 2015 08:44 PM PST

Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) akan tetap memberikan sokongan kepada agenda pembangkang walaupun bertentangan dengan haluan PAS.

Presidennya, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang harus sedar PasMa ditubuhkan sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), lapor Utusan Malaysia.

Malah katanya PasMa tiada hubung kait dengan gerakan politik oleh itu tidak memberi sebarang ancaman terhadap PAS.

"Tafsiran yang dibuat oleh Abdul Hadi terhadap PasMa itu cerita lama, mungkin beliau tiada maklumat.

"PasMa ini bukan semuanya ahli PAS, agenda kita untuk sokong pakatan pembangkang. Tak tahulah mengapa PAS ambil berat sangat," Phahrolrazi (kanan) dilaporkan sebagai berkata.

Hadi kelmarin dalam kenyataan melalui laman Facebook miliknya memberi amaran supaya PasMa tidak merosakkan 'bahtera' PAS serta mengumpamakan NGO itu sebagai penebuk kapal.

Malah Hadi meminta ahli-ahli pertubuhan itu meninggalkan PAS jika tidak lagi sehaluan dengan parti.

Jelas Phahrolrazi, PasMa telah mengadakan perbincangan dengan semua parti dalam pakatan pembangkang sejak lima bulan lalu dan pertubuhan itu tidak menghadapi sebarang masalah dengan DAP serta PKR.

"Cuma PAS ada sedikit masalah apabila parti itu mengeluarkan larangan kepada ahli-ahlinya untuk menyertai PasMa," Phahrolrazi dilaporkan sebagai berkata.

Pergilah PasMa ke parti lain, kata Hadi

Posted: 26 Jan 2015 08:43 PM PST

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menghalau PasMa - NGO yang digerakkan  anggota parti itu - jika tidak berpuas hati dengan tindakan PAS dalam Pakatan Rakyat.

Memberi amaran supaya PasMa tidak membocor dan merosakkan "bahtera" PAS, dengan nada lebih sinis, Hadi mengumpamakan NGO itu sebagai penebuk kapal dan menegaskan perjuangan PAS tidak sama dengan PKR dan DAP.

"Inilah bahtera PAS. Kita dalam Pakatan Rakyat bukanlah dalam bahtera yang sama. PKR bahtera lain, DAP bahtera lain, kena faham.

"Jika ada yang merasakan bahtera ini bergerak perlahan, ada kekurangan, jangan bocor dan rosakkan bahtera ini.

"PasMa ni ibarat mereka yang menebuk kapal. Kalau rasa payah sangat pergilah ke bahtera lain yang kamu suka yang kamu rasakan lebih cepat sampai ke destinasi.

"Pergilah ke kapal DAP, kapal PKR, kalau nak cepat lagi ke Putra Jaya pergilah ke bahtera Umno," kata beliau dalam laman Facebooknya kelmarin.

Shahidan perlu damaikan budak suruhan Najib dahulu....

Posted: 26 Jan 2015 08:41 PM PST

Wartawan veteran Datuk Kadir Jasin menggesa Datuk Seri Shahidan Kassim supaya mendamaikan orang suruhan kem bosnya Datuk Seri Najib Razak terlebih dahulu yang menyerang dua "Tun" baru-baru ini.

Kadir memuji langkah Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang menawarkan diri menjadi orang tengah dalam krisis antara Najib dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin, bagaimanapun bersikap sinis ke atas usaha itu.
"Sayogia diingatkan yang sebenarnya membelasah, mempertikai dan mengecil-ngecilkan teguran Dr Mahathir serta Tun Daim Zainuddin adalah orang suruhan Najib, termasuk media arus perdana milik Umno.;

"Jadi apa yang hendak didamaikan Shahidan? Yang buat hal dan perlu didamaikan jiwanya adalah Najib dan budak-budak suruhannya yang bersekongkol dengan pembangkang bagi membelasah Dr Mahathir, Daim serta pihak-pihak lain yang tidak bersetuju atau menegur mereka," kata Kadir dalam tulisan di blognya the Scribe A Kadir Jasin hari ini.
 Bekas ketua pengarang kumpulan New Straits Times Press (NSTP) itu mencabar Shahidan menggunakan pengaruhnya untuk menghentikan segala serangan dari kem Najib jika berani.

 "Kalau Shahidan berani dan berpengaruh, mereka inilah yang perlu beliau jinakkan supaya tidak menjadi batu api yang membakar perhubungan Najib dengan pelindung-pelindung politik beliau seperti Dr Mahathir dan Daim," katanya.
Mengenai usaha Shahidan, Kadir mempersoalkan sama ada anak didik Dr Mahathir itu mampu meyakinkan bekas bosnya dalam isu seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kewangan negara dan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dengan Amerika.

Read More / Baca Lagi >>

Rotan: Kenyataan balas tambah kekeliruan

Posted: 26 Jan 2015 08:25 PM PST

Laporan Sinar Harian semalam. 
SHAH ALAM - Sabtu lalu, beberapa media melaporkan kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim mengenai hukuman rotan akan dikategorikan sebagai jenayah apabila satu undang-undang baharu digubal bagi menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001.

Laporan itu mencetuskan bantahan banyak pihak, terutama ibu bapa, guru dan pakar agama yang menolak larangan merotan kerana tindakan itu diperlukan untuk mendidik anak-anak dengan berkesan, serta dibenarkan dalam Islam.

Persatuan peguam, Wanita Umno dan Puteri Umno turut membantah cadangan itu.

Rohani dilaporkan berkata, kerajaan tiada pilihan selain melaksanakan hukuman terhadap kesalahan merotan anak kerana Malaysia menandatangani perjanjian Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC),

Antara kata-kata Rohani seperti dilaporkan media ialah: "Walaupun merotan anak merupakan sebahagian budaya masyarakat kita, tetapi kita perlu akur dengan perjanjian CRC yang memandang serius perkara tersebut."

Namun, isu ini menjadi lebih mengelirukan apabila lewat malam kelmarin, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menjelaskan larangan hukuman rotan yang disebut oleh menterinya itu adalah berkenaan hukuman sebatan di mahkamah, dan bukannya larangan terhadap ibu bapa atau guru untuk merotan anak-anak.

Kementerian itu berkata, ini kerana pada masa ini seksyen 91(1)(g) dalam Akta Kanak-Kanak 2001 membenarkan seseorang kanak-kanak lelaki dikenakan hukuman sebatan tidak lebih daripada 10 kali sebatan apabila disabitkan dengan kesalahan melakukan jenayah.


Mansuh hukum sebat di mahkamah, bukan larang rotan anak

Menurut kementerian itu, hukuman inilah yang ingin dimansuhkan, selaras dengan CRC.
Read More / Baca Lagi >>

Rotan anak bukan faktor kejayaan pendidikan Islam

Posted: 26 Jan 2015 08:24 PM PST

DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN 
SHAH ALAM – Kenyataan pelbagai pihak berhubung isu merotan anak yang dibangkitkan baru-baru ini dikatakan boleh memberi gambaran yang silap mengenai kesantunan Islam itu.

Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, ada pihak yang cuba untuk menggambarkan merotan anak itu sebagai satu tuntutan dalam pendidikan Islam.

"Ada pihak cuba menggambarkan seakan merotan ataupun memukul anak merupakan satu tuntutan dalam pendidikan Islam. Kenyataan mereka ini boleh memberikan gambaran yang salah mengenai kesantunan dan kerahmatan Islam itu sendiri.

"Lebih buruk lagi kenyataan itu dibuat pada musim Islam ditohmah sebagai agama yang ganas," katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

Menurutnya,  tiada galakan dalam nas Islam agar ibu bapa memukul anak-anak sebaliknya tindakan tersebut boleh dilakukan sekiranya telah melalui proses pendidikan yang panjang.

"Tiada galakan dalam nas Islam agar kita memukul anak. Bahkan kita tidak wajar memukul anak yang belum mumayiz (mampu membezakan antara yang baik dan buruk).

"Hadis hanya menyebut memukul pada umur sepuluh setelah melalui proses yang panjang. Sabda Nabi SAW, 'suruhlah anak-anak kamu solat ketika mereka berusia tujuh tahu dan pukul kerana meninggalkan solat ketika berusia sepuluh tahun' (Riwayat Abu Daud, sahih)," katanya.

Mengulas lanjut, beliau memberitahu pukulan kepada anak yang enggan solat ketika berusia 10 tahun itu perlu disusuli dengan seruan solat dengan penuh kasih sayang bermula usia tujuh tahun.

Read More / Baca Lagi >>

Isu rotan membelakangkan pendidikan Islam

Posted: 26 Jan 2015 08:23 PM PST

Mohd Nasir Zakaria 
ALOR SETAR -  Pemuda Pas Kedah menyifatkan kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim mengaitkan hukuman rotan dengan peruntukan undang-undang Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC) sebagai membelakangkan syariat Islam dalam hal tarbiatul awlad (pendidikan kanak-kanak dalam Islam).

Ketuanya, Mohd Nasir Zakaria berkata, kementerian itu wajar mengkaji dan melihat secara menyeluruh isu berkenaan tanpa hanya merujuk kepada kes Azizul Rahim Awaluddin dan Shalwati Norshal yang dihukum penjara kerana memukul anak di Sweden.

"Kami tidak setuju jika kes itu dijadikan sebagai rujukan mutlak kerana pasangan itu tidak mendera anak, mereka menta'dib anak untuk bersolat dan kebetulan ta'dib itu dilakukan di negara bukan Islam, di mana dianggap bersalah menurut akta yang digubal berteraskan gaya hidup liberal Barat," katanya.

Menurutnya, pihaknya menyarankan kementerian merujuk kepada sebuah buku komprehensif iaitu 'Tarbiyyatul awlad fil Islam' (Pendidikan Anak-anak Menurut Islam) nukilan Abdullah Nasih Ulwan yang menyarankan pendidikan anak-anak bermula daripada mencari pasangan hidup.

Mohd Nasir turut menyelar pandangan Rohani bahawa merotan sebahagian budaya masyarakat Malaysia kerana ia tidak tepat berikutan merotan adalah tindakan berteraskan agama jika dilaksanakan menurut syariat.

Read More / Baca Lagi >>

Rotan: Ramai cikgu masuk penjara selepas ini

Posted: 26 Jan 2015 08:22 PM PST

Isu rotan SHAH ALAM - Sekiranya tindakan merotan diklasifikasikan sebagai jenayah, mungkin ramai guru akan masuk penjara kerana tindakan tersebut.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan berkata, sebelum ini hukuman rotan ke atas murid yang melanggar peraturan sekolah dikenakan sebagai pengajaran.

"Tetapi hukuman merotan itu hanya digunakan guru setelah cara peringatan lain tidak berhasil. Bukan sewenang-wenangnya boleh merotan.

"Kita khuatir jika cikgu langsung tidak boleh rotan murid-murid. Contoh, jika merotan juga, guru-guru akan masuk penjara," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim, Sabtu lalu untuk menjadikan perbuatan merotan anak sebagai satu kesalahan jenayah dalam rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai depan.

Hashim berkata, kesalahan merotan itu juga secara tidak langsung akan meningkatkan statistik jenayah negara.

"Dengan statistik jumlah penjenayah sudah ramai kini, tindakan itu nanti secara tidak langsung menambahkan lagi jumlah penjenayah di negara ini.

Read More / Baca Lagi >>

Pasca Banjir: Kerajaan Kelantan Sudah Bersedia Bina Rumah Kekal

Posted: 26 Jan 2015 08:14 PM PST

Kabinet belum bincangkan merotan anak sebagai jenayah kata Menteri Umno

Posted: 26 Jan 2015 08:12 PM PST

Azmin tanya sama ada demo Datum Jelatek "kerja" orang luar

Posted: 26 Jan 2015 08:12 PM PST

G Palanivel dituduh cuba batalkan MIC

Posted: 26 Jan 2015 08:11 PM PST

Presiden takut bini punca kemelut MIC

Posted: 26 Jan 2015 08:10 PM PST

Undang Bala: 11 konsert K-Pop dianjurkan di negara ini

Posted: 26 Jan 2015 05:32 PM PST

Oleh ARIF ATAN
BERDASARKAN perkembangan yang berlaku, didapati tidak kurang 11 konsert mega muzik pop Korea Selatan atau K-Pop dianjurkan di Malaysia sejak tahun 2010. Bahkan, Malaysia pernah menjadi tuan rumah anugerah muzik K-Pop melibatkan 25 artis di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) pada Januari 2013 lalu.
Bayangkan sejak lima tahun lalu, secara purata kerajaan membenarkan dua konsert artis K-pop yang antaranya terbabit dengan skandal perjudian haram dan penyalahgunaan dadah belum termasuk lagi persembahan artis luar negara lain.

Terdekat, konsert kumpulan Taeyang di Stadium Negara pada 7 Februari nanti dengan tiket sehingga mencecah RM599 selain pada masa sama tiga saluran Astro khusus untuk penyiaran drama Korea. Aksi tiga gadis bertudung merelakan diri dipeluk dan dicium dahinya oleh anggota kumpulan B1A4 di KL Live Center, 10 Januari lalu boleh dianggap kemuncak pada kecuaian kerajaan memelihara kebudayaan Melayu Islam dan moral rakyat terutama golongan muda.
Putrajaya dilihat tidak mempunyai penguatkuasaan terhadap garis panduan atau prosedur operasi standard (SOP) yang wajib dipatuhi artis luar negara ketika mengadakan persembahan di negara ini.
Hanya apabila rakaman video berdurasi tiga minit dan 22 saat babak tidak senonoh itu tersebar di media sosial, banyak pihak dilihat tersentak termasuk Jabatan Islam Wilayah Persekutuan (JAWI).
Tindakan pihak berkuasa agama itu untuk mengeluarkan waran tangkap jika remaja terbabit gagal menyerah diri dalam tempoh seminggu bermula 14 Januari lalu tidak pernah dilakukan terhadap mana-mana pelakon drama atau filem tempatan sebelum ini.
Walaupun Jakim telah menerbitkan Garis Panduan Hiburan Dalam Islam sejak tahun 2007 tidak pula pihak produksi termasuk artis tempatan majoritinya beragama Islam yang berpeluk dan berasmara dalam drama atau filem dikenakan tindakan tegas mengikut peraturan tersebut.
Ketika pemilik 2,677 rumah di Kelantan tinggal sehelai sepinggang akibat kediaman dihuni musnah sepenuhnya dilanda bah besar akhir tahun lalu, tiga remaja berkenaan dan ramai lagi peminat fanatik K-pop dilihat tidak mempunyai masalah untuk membeli harga tiket daripada RM199 hingga RM799 itu.
Kegilaan remaja Melayu Islam terhadap K-pop seperti dapat dilihat pada penampilan, fesyen pakaian bahkan ruang status mereka di Facebook tidak keterlaluan lahir daripada kepincangan dasar kerajaan berkaitan kebudayaan dan hiburan.
Tiga tahun lalu, kerajaan sanggup menghabiskan wang sebanyak RM1.6 juta untuk mengimport beberapa kumpulan artis K-pop sempena Hari Belia Negara.
Umno-BN yang memegang tampuk kuasa di Putrajaya lupa mereka hanya pemegang amanah rakyat bukan pemilik duit rakyat.
Di tengah teriakan wasatiyyah kerajaan Umno- BN
Read More / Baca Lagi >>

Bah: Wajah duka di lensa mereka

Posted: 26 Jan 2015 05:26 PM PST

Rentetan banjir besar yang melanda beberapa negeri,
seramai 10 jurugambar tampil dengan rakaman kisah duka yang dirakam lensa mereka.

Jurugambar itu, sebahagiannya berkhidmat dengan akhbar, itu tampil dalam pameran fotografi "Bah" di pusat membeli belah Publika di ibu negara.

Pameran seminggu bermula 24  kelmarin memaparkan 30 imej
Adib Rawi Yahya, Afif Abd Halim, Azreen Madzlan, Azrol Ali, Asyraf Rasid, DigitalDome, Hasnoor Hussain, Ismail Othman, Michael Yip dan Syahrin Aziz.

Kesemua mereka bertugas sebagai jurugambar profesional.

Kurotor program Ili Farhana Norhayat berkata pameran fotografi itu diadakan bagi mengumpul derma bagi membantu sekolah dilanda banjir.

"Pengunjung bukan sahaja boleh menderma malah mereka boleh membeli karya dari dan hasil dari itu akan disumbangkan kepada sekolah yang terjejas teruk," katanya kepada Malaysiakini.

Setakat ini enam keping gambar sudah terjual.

Sementara itu, jurugambar bebas Syahrin Abdul Aziz yang menyumbangkan empat karyanya berkata masyarakat masih belum menghargai karya seni fotografi walaupun lokasi dipilih strategik.

"Walaupun lokasi (pameran) yang dipilih strategik namun mereka yang lalu lalang berhenti hanya untuk ambil selfie.

"Mereka tidak tanya jurugambar bagaimana foto itu diambil walaupun jurufoto berada di situ," kata beliau yang mempunyai 15 tahun pengamalan dalam bidang fotografi.

Orang ramai bantah jadikan merotan anak sebagai jenayah

Posted: 26 Jan 2015 05:22 PM PST

Mubarak sons walk free from jail after Egypt marks revolution anniversary

Posted: 26 Jan 2015 04:36 PM PST

Syarikat hartanah besar dari China membeli tanah bernilai berbilion dari Iskandar, milik kerajaan Malaysia

Posted: 26 Jan 2015 04:23 PM PST

Kalau yang beli ini rakyat Malaysia berbangsa Cina, akan jadi isu besar. Tapi bila kerajaan jual tanah kepada pelabur asing dari China seperti ini, apa kata Najib Razak ?

DAIM SEX TAPE: Why the all-round deafening silence

Posted: 26 Jan 2015 04:20 PM PST

DAIM SEX TAPE: Why the all-round deafening silenceSex and Malaysian politics are a lot closer than they perhaps should be. After all, allegations of a sexual nature run rampant in our political culture as the weapon of choice to discredit an enemy, and given the generally conservative nature of some Malaysians, it should work fairly well in terms of character assassination. It does sometimes backfire, as in the case of a former MCA president who leveraged on his scandal to rise to the top of the party.
The flavour of the day seems to be the sex tape supposedly featuring former finance minister Daim Zainuddin, which no one has yet seen, of course. But a YouTube video claims Daim has had sexual encounters in Indonesia, Thailand, and Vietnam. It even claims that these girls were underage, and that Daim paid a premium of US$10,000 for girls that were virgins as verified by his personal doctor.
That is kinky and seems to suggest that Daim has some issues with control and power, if the allegations are indeed true. However, the sex tape, if it does show Daim in the act of intercourse with an underage girl, should not be something shown in the public domain unless it is in a court of law as admissible evidence.
For one thing, it would be child pornography. For another, it is doubtful that many people care about Daim's sex life any more than we care about Anwar's, or Elizabeth Wong's, or even Chua Soi Lek's for that matter. Nearly every year without fail a political figure seems to be thrown into a sex scandal of some form or another, and the people are tired. It detracts from the question of whether the person in question has the ability and capability to lead, which should be the ultimate criterion for the election of a representative or leader.
That being said, the video probably resonates with some of the more conservative members of our society as a point of outrage, but in general, what a man or woman does in the bedroom is his own business. Anyone would be angry if anyone was peeking into his sex life. The privilege of privacy in personal matters is something we value highly.
Read More / Baca Lagi >>

SEX SCANDALS TO BRING DOWN NAJIB? Of 'red herring' Rita Rudaini & other women in the PM's life

Posted: 26 Jan 2015 04:18 PM PST

by Nawawi Mohamad
SEX SCANDALS TO BRING DOWN NAJIB? Of 'red herring' Rita Rudaini & other women in the PM's lifeDo you know that Prince Andrew has been accused of having sex with one Virginia Roberts when she was still under age? She made this claim after it happened fifteen years ago!
In Malaysia we have never heard of such affairs where a woman coming forward to tell her story. But time has changed and maybe we would be able to hear about it soon.
What about Datuk Zainudin Maidin or Zam's recent claim that Rita Rudaini is not involved in a conspiracy to oust Najib? What about her? Why did he suddenly bring her name into the public domain and in connection with the PM's possible ouster? It was hardly necessary and rather loose-lipped for a man of Zam's experience.
Before you guys jump to sex scandal and think back about past rumors of Najib and an actress ( let's just call her ZZ) caught in the act in a Port Dickson hotel, let's weigh the facts.
Only the 'best' ladies for the men in power
Firstly, what have Rita Rudaini and the rest of the top female artists have in common, apart from the fact that they are well-known? They are of course beautiful, attractive and must have attracted the attention of many men, especially those who have high taste and money to spend. Men of high class would not go for the lady cleaners from Indonesia.

Zainudin Maidin
On their part, the female artists have a class of their own and would not simply respond to any Tom, Dick and Harry eitherr. Please, don't get carried away in thinking that they are involved in any intimate scandals with anybody. Despite some bad news pertaining to their private lives, they have in fact been leading reputable lives and have maintained that status until now except on some awkward occasions.
Rita Rudaini's first marriage was with Akbar Shaari and her second husband was Mohd Aidil Zafuan. Rita is now divorced. That sounds tantalizing indeed. Unfortunately if there were any gossips of her with any man, you can count Datuk Seri Najib Razak out. Rita's involvements were only amongst her fellow artists colleagues; working interactions, that's all. So just don't have any ideas please.
However there was another woman; a female singer/actress who had been rumoured to have involved in a 'khalwat' (close proximity) case with Najib in a hotel in Port Dickson in 1995. This gossip has not been proven to be true until today but since it is very intriguing, it simply refuses to fade away from our memories. Moreover it is on record in cyberspace and IT people will tell you that this will last until the end of time.
Read More / Baca Lagi >>

UMNO POWER STRUGGLE: Datum Jelatek & Chinese bloodshed - springboard for May 13-style internal coup?

Posted: 26 Jan 2015 04:15 PM PST

by Iskandar Dzulkarnain, Stan Lee 
 
UMNO POWER STRUGGLE: Datum Jelatek & Chinese bloodshed - springboard for May 13-style internal coup?
A seemingly innocent protest at the Jelatek luxury condominium in Taman Keramat, Selangor, turned rowdy, with protestors breaking into the construction site to halt the project. They also claimed that the area would turn into a "Chinese district" as only the Chinese could afford to purchase units at the luxury condominium. Nasi lemak and bottled mineral water were distributed before they started their demonstration chanting the Warisan song, or Anak Kecil Main Api – a song lamenting the loss of the land to outsiders, often played during the heavily-criticised Biro Tata Negara programme. Members of the Selangor chapter of Umno offshoot Perkasa, as well as the Datum Jelatik Action Committee (BBDJ) could be seen among the rowdy crowd, who warned Selangor Menteri Mohamed Azmin Ali to stop the condominium project which would open the floodgates to other races entering the Malay-majority area. Malay 'gangster groups using the Chinese to extort money?One instigator even challenged Azmin to come down and meet him, saying that he would throw Azmin into the drain. They also urged the Pakatan Rakyat-led Selangor government to stop trying to challenge the Malays or allow the Malays to be bullied by other races. Given free rein to inflict the utmost damage"We do not hate other races, but the Chinese and the Indians should not challenge the Malays," claimed the protestors. Yet, BBDJ chief warned of possible "bloodshed" if Selangor proceeded with plans to construct the condominiums, saying that the development was a threat to the Malays. The project's developers, DatumCorp, had previously said 1,097 Bumiputeras had registered for the condominium, which far exceeded the 674 units available, so it is likely, that these hoodlums may have been paid to stir up a little commotion, with the intention to extort the developer of the project which is virtually a Malay owned company. The presence of Selangor Perkasa at the protests has led to the conclusion that it may be a politically engineered protest. Not only was it strategized to pressure Datum Corp, but also the PKR led Selangor Government; as such protests will never happen in BN ruled states. Obviously these guys were paid to rough things up, when even building a condominium can be considered racist. More than meets the eye: Violence was organized: Such shocking, seditious and disgustingly lawless behaviour, while belting out the Biro Tata Negara "Warisan song", shows a well organized protest strategy to ward off potential non Malay buyers, so that these units can be snapped up for a song. Genuine grousers or 'political hired hands'But playing the racial card by singling out the Chinese and the Indians as the main culprits who are bullying the poor helpless Malays with the intention of taking over a 100% Malay area; while warning of bloodshed is simply too much for Malaysians to stomach! Their dire warnings of bloodshed simply mean that they have every intention to maim and kill, if the Non Malays happens to step into their territory! And these instigators who happen to be NGO chiefs, know that are protected and that they can get away with it, simply make it more frustrating for Malaysians who has to standby and watch it happen. Umno rival factions reprising May 13 to grab control of party?It is quite clear the Datum Jelatek protest was politically engineered and those involved were a bunch of brainless idiots with a classic jungle mentality, who care nothing about behaving like gangsters. They dare to break the law because they know the police and the Umno-BN Government will not dare touch them as long as they are protecting the 3 R's - race, religion and Ruler.  Umno, Prime Minister Najib Razak's ruling party, certainly might welcome some attention to be deflected from its torrid infighting, where sex videos and all sorts of allegations are being flung by topmost leaders at each other. Factions aligned to former premier Mahathir Mohamad to unseat Prime Minister Najib Razak have been aggressive and so have the fightbacks from the Najib camp. So some diversion to pull down the Opposition's image might be welcome.There are even those who accuse Machiavellian hands of using the Datum Jelatek as some sort of springboard for certain Umno factions to reprise a mini May 13 so as to consolidate or grab power in Umno itself. Again the
Read More / Baca Lagi >>