Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:50 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


SEBAB-SEBAB DAP TUNTUT KUASA SENDIRI DI P.PINANG

Posted: 29 Dec 2014 09:42 PM PST



Zairil Khir Johari telah menulis dalam Roketkini dan berkata kerajaan negeri perlu diberilebih autonomi dan memetik contoh spesifik di Pulau Pinang.

Ini bermakna beliau mahu kerajaan Persekutuan memberi lebih banyak dana kepada kerajaan Pulau Pinang dan membenarkan kerajaan Pulau Pinang mempunyai suara lebih besar dalam kutipan cukai, potongan cukai pendapatan dan duti dari negeri mereka sendiri.

Beliau menulis bahawa; "Dalam konteks ini, adalah menakjubkan bahawa Pulau Pinang dapat mencapai kejayaan selama ini meskipun dihalang oleh struktur yang sangat terpusat ini.

"Bagi negeri yang menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara, adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara."

Wahai Zairil, pencapaian yang indah itu telah dijayakan sebelumnya oleh kerajaan Gerakan-BN di bawah sistem yang sama, sistem yang kita ada sekarang!

Hanya kerana kerajaan anda gagal untuk memperbaikinya, anda mahu lebih banyak wang?

Biar saya mengingatkan anda bahawa pentadbiran kerajaan negeri anda gagal mengawal perbelanjaan negeri yang meningkat 300%, daripada RM270m pada tahun 2007 kepada RM831m pada tahun 2013 manakala pendapatan operasi biasa negeri kerajaan anda tidak berubah.

Ini kerana kerajaan Pulau Pinang semakin kekurangan tanah untuk dijual kerana semua tanah telah dijual atau diniagakan lebih daripada RM10 bilion sejak tahun 2008?

Berikut adalah 'senarai jualan tanah oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008'

Ini kerana pelaburan ke Pulau Pinang telah menurun secara drastik pada tahun-tahun kebelakangan ini dan Ketua menteri, Lim Guan Eng anda kini menyalahkan Kerajaan Persekutuan bukannya diri sendiri kerana tidak dapat melakukan kerja yang lebih baik untuk menarik pelaburan?

Ini kerana anda tahu bahawa wang mudah untuk kerajaan Pulau Pinang akan kehabisan tidak lama lagi (pegangan tanah negeri jatuh dari 18% kepada 6% sejak 2008) dan oleh itu anda meminta lebih banyak wang? Berapa bilion lagi kerajaan Pulau Pinang mahu ?

Adakah anda tidak tahu bahawa Kerajaan Persekutuan telah banyak memberi dana dan membantu Pulau Pinang ? Bayaran untuk menaik taraf lapangan terbang anda 2 tahun yang lalu, yang dibayar untuk menaik taraf pelabuhan anda? Bayaran untuk projek-projek peningkatan Bukit Bendera (di mana anda mensia-siakan sebahagian daripada wang itu dengan membina tempat letak kereta kancil yang gagal)?

Ini semua adalah pembiayaan Kerajaan Persekutuan. Kerajaan Persekutuan juga melakukan 'bailed out' 96% daripada hutang kerajaan negeri Pulau Pinang pada tahun 2011 dengan membeli aset-aset air negeri – fakta yang anda kemudian dakwa sebagai keajaiban Guan eng membantu Pulau Pinang menjadi bebas hutang.

Dalam usaha untuk menjustifikasikan mengapa Pulau Pinang perlu diberi lebih autonomi, Zairil memberi lebih sebab mengarut termasuk "Persekutuan yang paling terpusat dan pertumbuhan yang tidak seimbang di antara negeri-negeri"

Di sini beliau memberi contoh Amerika Syarikat, India dan Jerman untuk mengatakan bahawa negeri-negeri di negara-negara tersebut telah menikmati lebih autonomi berbanding dengan Malaysia.

Sudah tentu berjaya dipraktikkan di negara-negara itu sebab 'negeri-negeri mereka mempunyai penduduk yang ramai! Malah beberapa mega-bandar mereka mempunyai penduduk lebih daripada keseluruhan penduduk Malaysia. Itulah sebabnya ia lebih berkesan dan logik jika negeri-negeri kurang berpusat.

Adakah anda menjangkakan Perlis yang mempunyai penduduk seramai 240,000 orang perlu mempunyai pasukan polis mereka sendiri dan mampu membayar jumlah yang diperlukan untuk memajukan negeri mereka?

Jangan bersikap bodoh di sini lah Zairil dan membandingkan negara Malaysia yang kecil dengan negara mega-besar India.

Dan sebab mengapa negara kita lebih berpusat adalah kerana negara kita kecil dan dengan itu akan membenarkan Kerajaan Persekutuan mengagihkan sumber untuk membolehkan negeri yang lebih kaya membantu negeri yang miskin supaya negara kita mempunyai pembangunan yang lebih seimbang.

Jangan beritahu saya di negara-negara yang tidak berpusat dalam contoh-contoh anda namakan seperti Amerika Syarikat bahawa negeri Alaska mempunyai kekayaan yang sama rata dengan California atau Kansas adalah sekaya negeri New York ?

Negeri-negeri itu mempunyai pertumbuhan tidak seimbang yang terlalu besar dan ia tiada kaitan dengan model tidak berpusat atau berpusat.

Zairil juga menyatakan" Lebih teruk lagi apabila kita mempertimbangkan nasib negeri-negeri yang kaya dengan sumber asli seperti Sabah, Sarawak, Kelantan dan Terengganu. Negeri-negeri ini telah dinafikan pembangunan yang setimpal dengan wilayah-wilayah lain dan kini mempunyai kadar kemiskinan yang tertinggi di negara, walaupun menjadi antara penyumbang terbesar hasil negara melalui pengeluaran minyak dan gas.

Jika itu berlaku, maka Pulau Pinang tidak berhak untuk mendapatkan apa-apa subsidi gas atau lebih dana pembangunan atau subsidi tol yang dibiayai oleh negeri-negeri Malaysia Timur.

Dan untuk maklumat anda, Zairil, Sarawak menunjukkan prestasi yang amat baik dan mempunyai lebihan belanjawan tahunan sebanyak RM2b kepada RM4b, rizab negeri sebanyak RM24 bilion dan hutang sifar. Malah, mereka lebih kaya daripada Kerajaan Persekutuan pada hutang-bersih asas per kapita.

Mereka tidak memerlukan bantuan anda dan mereka telah lakukan dengan baik di bawah sistem sekarang.

Dengan apa yang Zairil Khir Johari (tanpa "Bin") menulis, saya boleh rumuskan dengan tiga kesimpulan kemungkinan apa yang beliau mahu:

1) Beliau mahu Pulau Pinang menjadi sebuah negara yang berasingan atau sesuatu kawasan pentadbiran khas seperti Hong Kong. (peluang besar, sila minta kebenaran daripada DYMM Sultan Kedah sama ada baginda bersetuju)

2) Beliau mahu Sabah dan Sarawak juga mempunyai autonomi (ini adalah hasutan terlampau dan sensitif pada masa ini dan Zairil perlu segera disiasat) dan menyalakan api untuk pilihanraya negeri Sarawak akan datang – dengan harapan dapat menghasut kemarahan dan kebencian terhadap Kerajaan Persekutuan

atau lebih mudah ..

3) Kerajaan Pulau Pinang merosot teruk dan kehabisan wang (dan tanah untuk dijual bagi mendapatkan lebih banyak wang) dan dengan itu mereka memerlukan lebih banyak wang dari Kerajaan Persekutuan atau negeri mereka akan bankrap (Guan Eng kata, bukan saya kata).

Jika itu berlaku, anda hanya mengaku secara terbuka bahawa anda tidak berguna dan tidak cekap menguruskan Pulau Pinang dan Kerajaan Persekutuan mungkin boleh mempertimbangkan permintaan tersebut.


JAWAPAN KEPADA TONY PUA

Posted: 29 Dec 2014 06:13 PM PST

Baca disini ; http://merdeka-online.com/home/statement-on-the-management-of-flood-situation/

"MENTERI BESAR" KELANTAN NAIK HELI TINJAU BANJIR

Posted: 29 Dec 2014 07:16 AM PST

Individu yang dimaksudkan itu adalah Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang hanya menaiki sampan tetapi menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir, manakala bekas exco Datuk Husam Musa menaiki helikopter hanya sekadar membuat tinjauan.
"Dengan duit siapakah Husam menyewa heli ???, "soal facebooker itu.Manakala facebooker 'Ahli Pas Taknak Pasma' pula mengingatkan kembali amaran Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail supaya tidak melawan keputusan yang dibuat oleh Ketua Pakatan Rakyat (PR), Anwar Ibrahim.
"….Jika ada yang lawan nasibnya (akan jadi) macam (Tan Sri Abdul) Khalid Ibrahim." katanya.

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Lancau lah Anwar!!! Dah 9 hari ... masih silap mata, tak mahu turun

Posted: 29 Dec 2014 06:26 PM PST


Dah 9 hari banjir, baru sibuk nak cakap pasal bersatu.

Selama banjir, budak2 kau tak langsung bersatu tapi hanya buat fitnah dan.huru hara.


--------------------

Kita Perlu Bertindak Sebagai Satu Pasukan

Kejadian bencana banjir besar kali ini merupakan antara yang paling buruk dalam sejarah Malaysia dan telah memberi kesan kepada lebih 220,000 orang di 5 buah negeri dan mengakibatkan kerosakan kepada terlalu banyak harta benda awam dan peribadi. Pada masa yang sama, begitu ramai rakyat Malaysia - tanpa mengenal usia, jantina, kaum, mahupun beda politik - telah tampil menghulurkan bantuan dalam bentuk dana, barangan keperluan, dan tenaga.

Saya telah berhubung dengan Dato' Menteri Besar Selangor, YAB Mohamed Azmin Ali dan meminta beliau memberikan bantuan sebanyak yang mampu. Saya juga telah mengarah seluruh jentera parti di semua negeri agar turut membantu dalam usaha pengagihan barangan keperluan serta kerja-kerja pembersihan di kawasan-kawasan di mana air bah telah surut.

Saya menggesa agar semua pihak bertindak sebagai satu pasukan, dan menyokong langkah Kerajaan Persekutuan dalam usaha menangani bencana ini, serta menggesa agar diluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan, terutama untuk kawasan-kawasan kritikal.

Saya juga mengusulkan supaya Kerajaan Pusat menyediakan satu rancangan yang menyeluruh untuk memperbaiki atau membangunkan semula rumah-rumah yang telah musnah akibat banjir besar ini.

Saya, Azizah dan seluruh keluarga KEADILAN terus memanjangkan doa kepada Allah SWT agar bencana ini akan reda, dan diringankan beban yang dialami semua yang terkesan.

ANWAR IBRAHIM

29 Disember 2014

--------------------

Mesej ni ada dua tujuan;

1. Minta budak2nya berhenti fitnah dan buat huru hara kerana rakyat naik benci.

2. Helah untuk mohon kesian dan minta berhenti dari serang dirinya pasal pergi holiday sebelum dia masuk penjara.

Dia masih di Uk

Dia juga buat kenyataan supaya dia tak dilihat sepi supaya dia masih terus holiday.

Dia cakap saja. Bukan dia turun untuk turut bersama rakyat.

Posted: 29 Dec 2014 04:30 PM PST


Agak-agak, apa yang Mat Sabu buat berendam dalam air?

Sila tanda salah satu jawapan. Soalan menilai intelligence mcm PT3.

a) Berendam sambil buang air kecil.
b) Nak jadi lebih rendah dari orang lain
c) Buat persepsi seolah-olah paras air sampai.
d) Suka-suka nak main air dan ambik gambar holiday.
e) Normah suruh



Zairil tak sedar DAP hanya sewa PPinang dari Kedah?

Posted: 29 Dec 2014 04:00 AM PST

Mana laporan polis  Zairil? 

Berikut kenyataan anak tiri Tan Sri Khir Johari yg tak sedar diri dia anak angkat dan bapak dia cinabeng PAP singapork dan sepatutnya warganegara Singapork:

---------------

Saturday, December 27, 2014



DAP AMBIL KESEMPATAN TUNTUT PEMISAHAN PULAU PINANG DARI MALAYSIA DARI KEKALUTAN MUSIBAH BANJIR!!!

DAP menuntut agar kerajaan negeri Pulau Pinang diberi kuasa autonomi untuk memerintah sendiri berbanding dengan sistem persekutuan yang diamalkan sejak pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata kontrak Persekutuan yang dimaterai sejak 51 tahun lalu itu perlu dikaji semula.

"Negara kita pada dasarnya mengamalkan sistem persekutuan, iaitu struktur politik yang secara lazimnya terdiri daripada negeri-negeri bersekutu yang disatukan di bawah payung kerajaan pusat. Contoh negara bersekutu yang lain adalah seperti Amerika Syarikat, Australia, Jerman dan India.



Di negara-negara tersebut, kerajaan negeri mempunyai kuasa autonomi dalam kebanyakan bidang yang melibatkan kehidupan seharian, manakala kerajaan pusat biasanya bertanggungjawab ke atas hal ehwal kenegaraan, perhubungan antarabangsa dan keselamatan luar negeri. Perkongsian kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam sistem persekutuan pula ditentukan oleh perlembagaan dan tidak boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya oleh kerajaan pusat.

"Malangnya, sistem perundangan, pentadbiran dan fiskal di negara kita tidak mirip langsung dengan negara persekutuan yang lain. Tadbir urus negara kita dalam kebanyakan bidang adalah sangat terpusat, jika tidak lebih terpusat berbanding negara kesatuan (unitary states). Malah, kemungkinan besar Malaysia merupakan antara negara persekutuan yang paling terpusat di dunia. Contoh paling jelas pemusatan kuasa yang berlebihan di negara kita ini adalah hakikat bahawa perbelanjaan kerajaan Persekutuan merangkumi lebih 90 peratus daripada semua perbelanjaan kerajaan setiap tahun,"kenyataan Zairil dalam roketkini semalam dipetik.



Sambil memuji kerajaan negeri Pulau Pinang, Zairil berkata negeri itu telah menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara.

[Ekspot elektrik dan elektronik kebanyakan dtg dr ZPB Penang. Sapa yg bangunkan, majukan dan bawa pelabur datang......DAP ?]

"…adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara," katanya.



Maka, atas sebab-sebab ini, usaha ke arah desentralisasi ataupun pengagihan kuasa pusat harus digalakkan demi membentuk persekutuan yang benar-benar menghormati hak dan kesejahteraan negeri-negeri di bawah naungannya.

"Jelas, sistem sedia ada tidak berfungsi apabila sesebuah kerajaan negeri tidak berupaya untuk menentukan arah perjalanan bas dalam kota sendiri, membuat pinjaman wang untuk membiayai pembangunan infrastruktur, serta tidak diberi kuasa untuk menguruskan tandas awam sendiri.

"Kuasa tadbir urus yang diagihkan dengan baik sudah tentu dapat memakmurkan demokrasi yang lebih bermakna, menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi serta memupuk pembangunan yang lebih saksama dan lestari.

"Justeru, satu kajian semula kontrak persekutuan negara kita amat diperlukan, khususnya dalam persekitaran pasca-2008, di mana sudah jelas bahawa pemusatan berlebihan dalam hal ehwal pentadbiran adalah tidak selari dengan kerencaman negara kita serta terbukti gagal untuk memenuhi hasrat dan impian rakyat Malaysia,"katanya lagi.

----------------

Padahal Khir Johari orang yg terlibat dalam proses kemerdekaan. 

Anak xxx dia pulak nak menuju ke arah keluar Msia. Hanya sahkan DAP salah satu dalang nak Sabah dan Sarawak kluo Malaysia.



Bagi Cina DAP yang tak tahu sejarah dan mengenang budi, hangpa cuma menumpang atas tanah Kedah.

Kalau federal stop bayar sewa, pasal mana2 kewajipan dan tanggungjawab British diambilalih oleh kerajaan pusat, Penang pulang ke Kedah.

Mungkin lebih elok Kedah serah pada pusat dan jadikan Penang wilayah persekutuan saja. Merepek cara DAP bangunkan.


http://www.anwaraidc.com/?p=52182

Siapa Pengerusi MKN Negeri?

Posted: 29 Dec 2014 12:00 AM PST


Malas nak jawab ...

Ini bencana luar biasa. Oleh itu, perkhidmatan pasti bukan macam Hilton atau Renaissance.

Bersyukurlah selamat dan dapat makan maggi. Ada tempat, nak hantar makanan pun tak blh sampai. Ada yg mati lemas tak dapat ditolong sesiapa kerana air kuat.

Sama2 membantu dan tolong menolong. Ramai sukarelawan, anggota askar dan lain2 24 jam penat, letih dan tak tidor membantu.



Dari duduk depan keyboard menabur fitnah dan kucar lacirkan keadaan dwngsn tak habis menudibg jati, bsik doa bsnysk2.

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Blogger China Ramal Pesawat AirAsia Akan Hilang 13 Hari Sebelum Kejadian

Posted: 29 Dec 2014 08:47 PM PST


Diterbitkan: Selasa, 30 Disember 2014 8:32 AM
TINDAKAN seorang blogger misteri di China meramalkan sebuah pesawat AirAsia akan ghaib - 13 hari sebelum QZ8501 dilaporkan hilang pada Ahad menjadi viral dikalangan netizen.
Dalam ramalan tersebut blogger terbabit dilaporkan memberi amaran kepada syarikat penerbangan bahawa sebuah pesawat lagi sedang menjadi sasaran oleh kumpulan bayangan yang digelarnya 'Tangan Hitam' (Black Hand).
Menurut laporan DailyMail Online, blogger terbabit turut mendakwa  'Tangan Hitam' merupakan kumpulan yang bertanggungjawab terhadap dua insiden melibatkan Penerbangan Malaysia (MAS) iaitu MH370 dan MH17 sebelum ini.
Pesawat QZ8501 milik AirAsia Indonesia yang membawa 162 penumpang dilaporkan hilang dari radar ketika dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura pada pagi Ahad dan kejadian itu merupakan yang ketiga melibatkan syarikat penerbangan dari Malaysia.
Sejak pesawat itu hilang, netizen kembali mempersoalkan ramalan berkenaan manakala terdapat kumpulan lain mendakwa ia telah disunting semula bagi dijadikan viral.
Dalam satu komen pada 15 Disember yang telah diterjemahkan dipetik berkata, penulis blog berkenaan telah memberi amaran' "Tangan Hitam telah merampas dan menembak jatuh MH370 dan MH17."
The apparent predictions have gone viral on social media and discussion forums such as Reddit (above), with some users expressing astonishment at the forewarning and others claiming it could be a hoax
"Ini sudah cukup untuk membunuh syarikat penerbangan keenam terbesar: Penerbangan Malaysia (MAS).
"Kini, Tangan Hitam menyasar untuk merosakkan AirAsia, kerana ia juga milik Malaysia.
"Memandangkan bertapa kuatnya Tangan Hitam itu, saya mencadangkan semua rakyat China supaya mengelak daripada menggunakan AirAsia, supaya anda tidak hilang seperti MH370. - mStar

Keadaan Manek Urai selepas banjir menyayat hati

Posted: 29 Dec 2014 04:05 AM PST


Foto yang diambil pada 26 Disember lalu menunjukkan keadaan di Kampung Manek Urai yang terjejas teruk akibat banjir. - Foto Fathil Asri
KUALA KRAI: Tiada perkataan paling sesuai untuk menggambarkan keadaan di pekan Manek Urai, yang dilanda banjir besar baru-baru ini, kerana keadaannya sangat menyayat hati.
Sebaik sahaja memasuki kawasan itu, kelihatan rumah-rumah, surau, balai raya, serta kedai runcit di Kampung Manek Urai Lama dan Kampung Manek Urai Baru, hampir semuanya ranap dilanda arus deras dan pokok-pokok sebesar tiga pemeluk, malahan kenderaan turut tersadai dan menindih antara satu sama lain.
Di pekan itu juga tercatat kisah lebih 400 mangsa terperangkap di aras empat bangunan Sekolah Menengah Kebangsaan Manek Urai Lama baru-baru ini, kerana banjir lumpur hampir mencecah di aras tempat mereka berlindung, dan arus deras serta cuaca tidak menentu menyukarkan lagi operasi menyelamat pihak berkuasa.
Banjir itu bukan sahaja menyebabkan kemusnahan yang teruk kepada dua kampung itu, malah Balai Polis Manek Urai dan Stesen Kereta Api Manek Urai turut ditenggelami air pada hari kejadian, menyebabkan anggota polis dan petugas stesen terpaksa memanjat Bukit Kajang bagi menyelamatkan diri.
Setiap penduduk yang ditemui, nyata mempunyai kisah tersendiri yang ingin dikongsi bersama, dan majoriti di antara mereka masih trauma dengan kejadian yang menakutkan itu.
Bagi Azlan Shah Nik Hassan, 56, tiada apa yang tinggal melainkan hanya tapak rumahnya, memandangkan lokasi rumah beliau betul-betul di tebing Sungai Kelantan.
"Hari itu, air mula melimpah dari Sungai Kelantan ke rumah saya dalam pukul 6.30 petang, menyebabkan saya dan keluarga terpaksa berlari menyelamatkan diri ke masjid yang kawasannya lebih tinggi. Dalam masa dua jam, rumah saya hanya tinggal separuh.
"Sepanjang tempoh saya dan keluarga berlindung di masjid, dua kali saya cuba pulang ke rumah untuk melihat keadaannya...sekarang hanya tapak yang tinggal," katanya lagi, yang masih tidak tahu ke mana ingin dituju selepas ini.
Difahamkan, ketinggian air bukan sahaja melebihi jambatan yang menghubungkan Kampung Manek Urai Lama dan Kampung Manek Urai Baru, malah ia telah mencecah hampir separuh ketinggian tiang lampu di atas jambatan yang merentasi Sungai Kelantan itu.
Bagi pekerja kilang papan Mohd Sharifuddin Ariffin, 34, kehilangan kediaman bukanlah satu perkara besar, sebaliknya apa yang merunsingkan beliau ialah isteri dan anaknya yang sedang berada di Pasir Mas, sehingga hari ini masih gagal dihubungi.
Katanya, sebelum ini, sudah tujuh hari beliau tinggal di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) Sekolah Kebangsaan Laloh kerana tidak boleh pulang ke rumahnya di Manek Urai dan juga tidak boleh pergi ke Pasir Mas kerana jajahan itu turut dinaiki air.
"Masa hari kejadian, saya seorang sahaja di rumah (Manek Urai), isteri dan anak di kampung saya di Pasir Mas. Lepas banjir surut (kali pertama), saya hantar mereka balik ke sana.
"Masa tu rumah tak jejas lagi, tetapi hujan sangat lebat, dan bila rumah saya dah naik air saya berkejar ke jambatan. Masa tu nampak kayu balak yang dibawa arus deras merempuh jambatan hingga menyebabkan ia bergegar.
"Saya pulang ke rumah kembali untuk ambil surat beranak saya, isteri dan anak. Tetapi saya dimaklumkan jalan ke Pasir Mas sudah terputus menyebabkan saya terpaksa berlindung di SK Laloh," katanya.
Namun, di sebalik kisah duka yang dikongsikan penduduk kampung, ada juga yang mahu berkongsi rasa kegembiraan.
Bagi Faizul Yaakob, 40, tiada apa yang lebih menggembirakan hati beliau melainkan semua isteri dan sembilan orang anaknya bersatu kembali, selepas masing-masing terpisah antara satu sama lain sepanjang banjir melanda kampung itu.
Katanya, hampir tiga minggu isteri dan anak ditinggalkan di rumah mentua beliau di sini kerana mempunyai tugas di Negeri Sembilan.
"Saya ada di Negeri Sembilan sewaktu hari kejadian. Masa hari kedua banjir melanda kampung ini, saya langsung terputus hubungan dengan semua ahli keluarga saya menyebabkan saya buntu dan tidak tahu apa yang harus dilakukan.
"Sebelum bersatu kembali semalam, isteri dan dua orang anak saya berlindung di Bukit Kajang, ada anak yang tinggal di masjid, dan selebihnya berlindung di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Krai," katanya yang bergegas pulang semalam apabila mendapat berita bahawa banjir di kampung itu sudah surut.
Dalam perjalanan dari Kuala Krai ke Manek Urai sekitar 20 kilometer, hampir semua rumah, kilang, ladang kelapa sawit dan bangunan kerajaan sepanjang laluan itu mempunyai kesan ditenggelami banjir yang berlarutan selama beberapa hari.

'Peruntukan ratus juta saya tak mahu tahu' - Husam

Posted: 29 Dec 2014 02:58 AM PST


Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata, soal jumlah peruntukan yang diumumkan kerajaan kepada mangsa banjir, tidak penting.

Sebaliknya kata Husam, lebih mustahak ketika ini adalah soal tindakan untuk membantu mangsa yang sedang berdepan ujian berat ketika ini.



"Ratus juta saya tak hendak tahu. Saya nak tahu pakaian sekolah ada (atau) tak.

"Ada tak bantuan (untuk) rumah rosak, kenderaan rosak? " katanya ketika ditemuiMalaysiakini selepas menyampaikan bantuan ke rumah mangsa banjir di kampung Kadok, Pasir Mas hari ini.

Beliau diminta mengulas pengumuman bantuan khas RM500 juta kepada mangsa banjir di seluruh negara oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin.

Menurut Husam, biarpun pengagihan diurus Majlis Keselamatan Negara (MKN), wakil rakyat di Kelantan perlu digunakan untuk menyampaikan bantuan agar sampai kepada sasaran.

Kaji semula pengurusan bencana

Sementara itu, Husam yang juga ADUN Salor berkata, sistem pengurusan bencana negara khususnya semasa banjir, wajar dikaji semula.

Ia termasuk keberkesanan menggunakan aset jentera, sistem komunikasi sokongan dan sistem amaran kecemasan yang efektif.

"Rungutan dari orang ramai, mereka kurang berpuas hati dengan bantuan yang sepatutnya tiba pada masa diperlukan.

"Bila elektrik tidak ada, telefon tak boleh cas, orang ramai tidak boleh berhubung," kata Husam.

Sementara itu, setakat berita ini ditulis, air di beberapa kawasan sekitar Kota Bharu dan Pasir Mas dilihat mula surut hari ini.

Bagaimanapun, beberapa kawasan rendah khususnya di kawasan berhampiran sungai Kelantan, masih ditenggelami air.

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:06 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Hari Ke-2 AirAsia #QZ8501 : 'Kami tidak tahu apa yang silap'?

Posted: 29 Dec 2014 11:05 PM PST


SURABAYA – Tan Sri Tony Fernandes menyatakan bahawa syarikat AirAsia masih tiada jawapan terhadap apa yang berlaku kepada pesawat QZ8501 milik AirAsia Indonesia yang dilaporkan hilang pada pagi Ahad.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia itu berucap pada sidang media di Surabaya, Indonesia menyifatkan pesawat itu berada dalam keadaan baik malah menjalani penyenggaraan seperti dijadualkan pada November sebelum berlepas untuk perjalanan ke Singapura.

Beliau tidak mahu membuat spekulasi mengenai kehilangan pesawat Airbus A320-200 yang membawa 162 penumpang itu.

"Ini satu kejutan yang besar, sememangnya sukar untuk dipercayai. Kami tidak tahu apa yang silap," ujar hartawan penerbangan itu yang kelihatan sugul semasa sidang media semalam.

Pasukan operasi mencari dan menyelamat dikerah untuk mengesan pesawat berusia enam tahun itu yang berlepas pada 5.35 pagi dari Surabaya tetapi terputus hubungan dengan kawalan trafik udara Indonesia pada 7.24 pagi.

"Saya sebagai CEO akan bersama menempuh detik sukar ini. Keutamaan kami sekarang ialah menjaga kebajikan waris terdekat penumpang dan anak kapal," tambah Fernandes lagi.


8 Fakta tentang kehilangan QZ8501

Disini dikumpulkan beberapa maklumat yang mungkin anda ingin tahu tentang kehilangan pesawat AirAsia QZ8501.

1. Ia merupakan pesawat jenis Airbus A320 yang sedang dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura dan memulakan penerbangan jam 5.20 pagi.

2. Membawa 155 penumpang; 138 dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi. Turut bersama dalam penerbangan adalah 7 krew; 2 juruterbang, 4 krew kabin dan 1 jurutera teknikal.

3. Komunikasi terakhir antara juruterbang dan pengawal trafik udara adalah pada jam 6.12 pagi (waktu tempatan).

4. Dalam komunikasi terakhir itu, kapten meminta menukar ketinggian untuk mengelak melalui awan tebal.

5. Setakat ini, faktor cuaca buruk dikatakan punca pesawat gagal dikesan.

6. Lokasi terakhir pesawat dikesan adalah di Laut Jawa pada ketinggian 32,000 kaki.

7. Hanya seorang rakyat Malaysia disahkan berada dalam penerbangan itu.

8. Operasi mencari kini difokuskan di sekitar Pulau Belitung.

Suara Politik
Belantan

AirAsia #QZ8501: Pesawat terbang terlalu perlahan?

Posted: 29 Dec 2014 08:54 AM PST


INDONESIA - Pelbagai teori tentang punca kehilangan pesawat AirAsia QZ8501 mula dibincangkan pakar selepas lebih 32 jam pesawat berkenaan hilang tanpa dapat dikesan.

Memetik laporan Daily Mail, seorang pakar penerbangan, Geoffrey Thomas memberitahu, beliau telah mendapatkan pandangan juruterbang lain dan mereka turut sependapat bahawa kelajuan pesawat malang itu terlalu perlahan.

Pesawat QZ8501 terbang dengan kelajuan kira-kira 100 knot iaitu 160 km sejam lebih perlahan, dan pada ketinggian 36,000 kaki, ia amat berbahaya.

Kata Geoffrey, dia dan juruterbang lain percaya kru pesawat itu cuba mengelak cuaca buruk dengan terbang menaik tetapi kemudian menyedari bahawa mereka terbang terlalu perlahan menyebabkan pesawat menjadi pegun.

Hal yang sama berlaku pada pesawat Air France AF447 yang terhempas pada tahun 2009.

Geoffrey menambah, perkara itu juga boleh terjadi pada sebuah pesawat A320 yang canggih dan moden kerana cuaca yang amat buruk boleh menyebabkan perkara tersebut berlaku.

Suara Politik
Belantan

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:48 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Siapa sebenarnya yg akan rugi, rakyat atau KERAjaan bila darurat isytiharkan ???

Posted: 29 Dec 2014 09:31 PM PST


'Maaf MPM, kami hanya mahu Najib' kata 25 Melayu

Posted: 29 Dec 2014 09:26 PM PST

 
Kumpulan '25 Melayu ternama' menegaskan, mereka hanya mahu bertemu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi membincangkan gesaan ke arah kesederhanaan yang diajukan.

Menolak hasrat Majlis Perundingan Melayu (MPM), yang mendakwa diwakilkan Jabatan Perdana Menteri, kumpulan itu berkata tidak pernah mendengar mengenai NGO itu.

"Kami hanya mahu bertemu dengan PM dan bukan orang lain," kata bekas diplomat Tan Sri Kamil Jaafar (kanan) dan Datuk Noor Farida Ariffin kepada Malaysiakini.

Mereka malah bertanya kembali berhubung identiti NGO itu.

"Saya tidak pernah dengar mengenai Majlis Perundingan Melayu dan ahlinya, mereka itu siapa?" tanya Noor Farida.

Kumpulan itu juga sebelum ini pernah berkata tidak berminat bertemu dengan mana-mana pihak sebelum mendapat reaksi Najib, yang belum memberi maklum balasnya secara terbuka.

Setiausaha Agung MPM Datuk Dr Hasan Mad semalam berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan tertutup dengan 25 orang Melayu ternama itu pada tarikh yang belum ditetapkan.

Beliau berkata, Pejabat Perdana Menteri sendiri yang meminta mereka mewakilinya.

Kumpulan 25 tokoh Melayu itu sebelum ini tampil menyeru ke arah kesederhanaan dan meminta perbincangan terbuka berkaitan undang-undang Islam diadakan.

Mereka turut menggesa perdana menteri menunjukkan kepimpinan terhadap suara-suara yang tidak bertoleransi dalam negara.

Banjir Besar: Penduduk tertanya-tanya kenapa tak darurat bencana

Posted: 29 Dec 2014 09:00 PM PST

Antara topik yang menjadi perbincangan masyarakat Kelantan sejak banjir melanda di negeri itu lebih seminggu lalu adalah mengapa kerajaan tidak mengisytiharkan darurat?

Pesara guru, Osman Awang Hamat berkata, dengan suasana meruncing yang berlaku, perisytiharan itu sepatutnya dibuat.

"Bagi saya patut isytihar darurat sebab keadaan dikatakan meruncing di kawasan hulu khususnya di Kuala Krai. Nyawa mereka terancam," katanya kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun beliau berkata, kerajaan mungkin tidak mahu berbuat demikian kerana tidak mahu menanggung implikasi kewangan yang banyak yang terpaksa dikeluarkan.

"Jadi untuk mengelak itu dia tidak isytihar " duga beliau.

Padangan sama turut dilontarkan seorang doktor perubatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Wan Mohd Nazri Wan Zainol (bawah).

Menurutnya, darurat sepatutnya diisytihar sejak awal ketika keadaan semakin buruk.

Read More / Baca Lagi >>

Mangsa banjir di Pahang, Perak, Kelantan meningkat, Terengganu turun

Posted: 29 Dec 2014 08:52 PM PST

KUALA LUMPUR: Jumlah mangsa banjir di Pahang, Perak, dan Kelantan terus mencatatkan peningkatan pagi ini, manakala di Terengganu menunjukkan penurunan dan di Johor tidak berubah berbanding malam semalam.

Di PAHANG, jumlah mangsa yang dipindahkan mencatat peningkatan ketara iaitu 49,369 orang berbanding 35,501 orang malam tadi.

Mereka ditempatkan di 262 pusat pemindahan dalam lapan daerah yang masih terjejas.      

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata, semua lapan daerah terlibat menunjukkan pertambahan mangsa banjir dengan Temerloh masih menempatkan jumlah paling banyak 19,875 mangsa banjir ditempatkan di 62 pusat pemindahan.

"Tujuh lagi daerah ialah Pekan sebanyak 9,387 mangsa di 40 pusat pemindahan, Jerantut (6,025 mangsa di 59 pusat), Maran (4,351 di 32 pusat), Kuantan (3,880 di 17 pusat), Lipis (2,930 di 27 pusat), Bera (2,755 di 19 pusat), dan Rompin (166 di enam pusat)," katanya.

Di PERAK, keadaan banjir semakin buruk apabila jumlah mangsa yang dipindahkan di daerah Kerian kian bertambah, dan ia menjadikan keseluruhan mangsa di seluruh negeri seramai 7,735 orang daripada 2,049 keluarga, berbanding 7,408 daripada 1,948 keluarga malam tadi.
  
Menurut jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Perak, setakat ini di daerah Kerian, seramai 300 orang daripada 90 keluarga dipindahkan ke dua pusat pemindahan.
Read More / Baca Lagi >>

Suasana Kota Bharu dilanda banjir

Posted: 29 Dec 2014 08:47 PM PST

PENGALAMAN GETIR HOSPITAL KUALA KRAI - DR NIK FAIZAL [30 Dis 2014]

Posted: 29 Dec 2014 08:39 PM PST

Jumlah mangsa banjir seluruh negara - 247,104 (30-12-2014)

Posted: 29 Dec 2014 08:27 PM PST

Lebuh Raya Pantai Timur-Barat ibarat sungai

Posted: 29 Dec 2014 08:25 PM PST

Mangsa dakwa banjir kali ini lebih besar dari 1967

Posted: 29 Dec 2014 08:25 PM PST

Rakyat K'tan terjejas banjir mahu k'jaan pusat isytihar darurat

Posted: 29 Dec 2014 08:24 PM PST

PECAH REKOD LAGI !!!.. Saham Felda FGVH JATUH LAGI ke paras paling rendah dalam sejarah.. (RM2.12)

Posted: 29 Dec 2014 08:23 PM PST


Manek Urai: 'Sekelip mata sahaja semuanya hancur'

Posted: 29 Dec 2014 07:11 PM PST

KUALA KRAI - Bagaikan dilanda tsunami, begitulah pengalaman ngeri penduduk di Kampung Manek Urai Lama, di sini dalam bencana banjir sejak 23 Disember lalu yang turut kehilangan harta benda dan tempat tinggal dalam sekelip mata.

Penduduk, Ruslaina Yusoff, 40, berkata air dari hulu sungai Lebir yang bertembung dengan sungai Manik Urai Lama, yang naik secara mendadak disebabkan hujan berterusan menyebabkan air terkepung di sekitar kampung.

"Melihatkan keadaan itu, saya terus menyelamatkan barangan dalam rumah dua tingkat dan meletakkan di bahagian siling rumah.

"Pada mulanya air hanya berada di paras paha kira-kira jam 5 petang namun naik mendadak sehingga ke paras dada dan melihat keadaan itu saya dan empat anak dan suami terus menyelamatkan diri menggunakan bot milik orang kampung," katanya.

Ruslaina berkata, semenjak sembilan tahun tinggal di kawasan itu, banjir tidaklah pernah sampai ke tingkat atas rumah, namun kali ini amat luar biasa.

"Kejadian ini seolah-olah bencana tsunami kepada kami yang membawa lumpur dan memusnahkan rumah dan barangan dalam sekelip mata.

"Ketika kejadian saya tidak memikirkan lagi tentang keselamatan barangan namun nyawa keluarga lebih penting dan kami tekad tinggalkan rumah untuk berlindung di tempat lebih selamat," katanya.

Darurat Bencana: Najib bertindak tak masuk akal – Kit Siang

Posted: 29 Dec 2014 06:47 PM PST

Saya menggesa Perdana Menteri mempertimbangkan semula keputusan ini atau membentangkan isu ini sebagai agenda mesyuarat khas Kabinet.
KUALA LUMPUR: Selepas memuji keprihatinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terhadap mangsa banjir, Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengecam tindakan Perdana Menteri yang enggan mengisytiharkan darurat di kawasan yang terjejasa banjir.
Beliau mendakwa, keengganan mengisytiharkan darurat atas alasan membebaskan syarikat insurans daripada membayar pampasan akibat kerosakan harta benda dan kenderaan adalah tidak masuk akal.
Menurutnya, kerajaan perlu mengambil kira reaksi daripada pengusaha insurans dan juga orang awam.
"Saya menggesa Perdana Menteri mempertimbangkan semula keputusan ini atau membentangkan isu ini sebagai agenda mesyuarat khas Kabinet," katanya dalam satu kenyataan, lapor Roketkini.
Najib sebelum ini dilaporkan berkata, darurat tidak diisytiharkan di negeri terjejas banjir kerana ia akan membawa kepada kerugian kepada mangsa.
Katanya, pengumuman darurat akan menyebabkan mangsa banjir tidak dapat membuat tuntutan insurans terhadap kerosakan harta benda yang dialami mereka.
Kit Siang yang memetik reaksi beberapa ejen insurans mengecam alasan Najib bahawa 'insuran tidak boleh dituntut sekiranya darurat diisytihar jelas bukan alasan kukuh untuk tidak mengisytiharkannya.
Sedangkan situasi sekarang ini amat genting, memandangkan majoriti yang terkesan adalah orang kampung, orang miskin dan rakyat marhaen.
"Menjadikan alasan insurans sebagai penghalang darurat diisytiharkan bukan tindakan terbaik, kerana nyawa majoriti rakyat lebih penting berbanding kerosakan bangunan atau kenderaan," jelasnya beliau ketikan memetik kenyataan wakil insurans.
Read More / Baca Lagi >>

Nafi lori ditahan ketika hantar bantuan mangsa banjir - Pemilik Sabasun

Posted: 29 Dec 2014 06:45 PM PST

Che Salmi Che Ibrahim  
KUALA TERENGGANU – Sabasun HyperRuncit Sdn Bhd menafikan sekeras-kerasnya khabar angin yang menjadi viral di kebanyakan media sosial mengenai lori syarikatnya ditahan pihak berkuasa ketika menghantar bantuan ke Dabong, Kelantan, kelmarin.

Pengarah Urusan Sabasun HyperRuncit Sdn Bhd, Che Salmi Che Ibrahim berkata, lori yang membawa makanan segera ke kawasan itu dapat meneruskan perjalanan tanpa sebarang sekatan mahupun gangguan daripada mana-mana pihak seperti yang disebarkan di media sosial.

"Team Sabasun selamat pulang dari Dabong, Kelantan, tiada apa masalah berlaku dan berita yang disebarkan adalah tidak benar malah saya tidak mengenali langsung individu terbabit.

"Individu itu juga mendakwa kenyataan yang dimuat naik dalam akuan Facebook miliknya yang dikatakan dipetik daripada Facebook rasmi Sabasun juga adalah sama sekali tidak benar," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Salmi lagi, perjalanan mereka mendapat kerjasama daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) termasuk dari segi perjalanan dan juga ketika pengagihan makanan di pusat-pusat pemindahan serta rumah penduduk terjejas banjir.
Read More / Baca Lagi >>

Mangsa banjir di Pahang, K'tan catat peningkatan lebih 230,000 seluruh negara

Posted: 29 Dec 2014 06:38 PM PST

Jumlah mangsa banjir di Pahang catatkan peningkatan besar pada pagi ini, lapor Bernama.

Jumlahnya ialah 49,369 orang berbanding 35,501 orang malam tadi, demikian menurut IPK Pahang.

Jumlah mangsa banjir di Kelantan sehingga pagi ini ialah 142,582 orang.

Bilangan itu meningkat sedikit pagi ini berbanding 142,564 malam tadi, kata pengarah JKM Kelantan.

Manakala, menurut MKN Perak, jumlah mangsa banjir di negeri meningkat sedikit pagi ini, kepada 7,735 orang berbanding 7,408 malam tadi.

Jumlah mangsa banjir di Johor pula kekal 171 orang pagi ini, demikiann menurut Pusat Kawalan Operasi Bencana Johor.

Manek Urai Lama: Penduduk kampung terperangkap atas bukit ketika banjir menenggelami rumah

Posted: 29 Dec 2014 05:53 PM PST

Di pedalaman Kampung Manek Urai Lama, Kuala Krai, di Kelantan beratus orang kampung terus terperangkap beberapa hari di atas bukit, setelah lari ke sana apabila air banjir melanda rumah mereka tanpa sebarang amaran.
Pemindahan itu dilakukan dengan cara yang menakutkan dan mengejut, tanpa bantuan pihak berkuasa, menurut Hayati (bukan nama sebenar) antara mangsa yang mendapatkan perlindungan di atas bukit itu selepas banjir memusnahkan rumahnya.
 "Bila kami sangat memerlukan mereka, polis, anggota bomba, kecewakan kami," katanya, sambil air matanya bergenang.
 Tiada sesiapa di kampung itu menjangka air banjir akan sampai ke rumah mereka. Jadi, apabila air tiba-tiba masuk pada jam 3 pagi Selasa lalu, mereka bertempiaran lari sambil membuat panggilan kecemasan kepada pihak berkuasa untuk menyelamatkan mereka.
Tetapi pasukan bantuan tidak dapat datang dan penduduk kampung terpaksa menyelamatkan diri sendiri. "Air naik sangat laju. Apabila polis kata mereka tidak dapat datang, saya fikir, habislah kita, terpaksalah kita panjat bumbung.
 "Tetapi, Alhamdulillah, seseorang di kampung itu mempunyai sampan, jadi saya cepat-cepat menyelit naik dalam sampannya dengan bayi saya yang baru berusia dua bulan untuk pergi ke rumah di atas bukit," katanya.
Malam itu, setiap rumah di bukit itu mempunyai kira-kira lima keluarga berlindung dengan selamat di dalamnya. Semuanya terpaksa tidur di atas lantai, dengan makanan yang terhad kepada apa yang mampu disediakan tuan rumah, katanya.
 "Walaupun terlalu ramai kami di sini yang mencari perlindungan, tuan rumah menyambut kami dengan tangan terbuka.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar seru semua pihak sokong kerajaan tangani banjir besar

Posted: 29 Dec 2014 05:35 PM PST

Anwar turut menggesa agar Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan terutama di kawasan yang kritikal.
anwar ibrahimPETALING JAYA : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru semua pihak bertindak sebagai satu pasukan dan menyokong langkah Kerajaan Persekutuan menangani bencana banjir yang melanda negara.
Beliau turut menggesa agar Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan terutama di kawasan yang kritikal.
"Saya juga mengusulkan supaya Kerajaan Pusat menyediakan satu rancangan yang menyeluruh untuk memperbaiki atau membangunkan semula rumah-rumah yang telah musnah akibat banjir yang besar ini," katanya dalam entri terbaru anwaribrahimblog.com.
Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) menambah, beliau juga telah menghubungi Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali dan meminta beliau memberikan bantuan sebanyak yang mampu.
Beliau juga telah mengarahkan seluruh jentera parti turut membantu dalam usaha pengagihan barangan keperluan serta kerja-kerja pembersihan di kawasan-kawasan air bah telah surut.
"Kejadian bencana bajir besar kali ini merupakan antara yang paling buruk dalam sejarah Malaysia dan telah memberi kesan kepada lebih 220,000 orang di lima buah negeri dan mengakitbatkan kerosakan kepada terlalu banyak harta benda awam dan peribadi.
"Pada masa yang sama, begitu ramai rakyat Malaysia tanpa mengenal usia, jantina, kaum, mahupun beda (berbeza) politik telah tampil menghulurkan bantuan dalam bentuk dana, barangan keperluan dan tenaga," katanya.

Pekerja MKN Turut Jadi Mangsa Banjir Punca Bantuan Lewat

Posted: 29 Dec 2014 05:31 PM PST

PETALING JAYA: Operasi pengurusan bencana dibawah Majlis Keselamatan Negara (MKN) tergendala apabila kakitangannya di peringkat daerah antara yang turut menjadi mangsa banjir baru-baru ini.

MKN menyifatkan 'kelumpuhan' pasukan pengurusan bencana di daerah Pantai Timur sebagai punca operasi menyelamat dan bantuan lewat sejak beberapa minggu lalu.

Mendapatkan bantuan daripada individu dan syarikat untuk menderma makanan dan bekalan lain adalah langkah paling mudah.

Namun, perkara paling sukar adalah mencari dan menyelamatkan mangsa yang terjejas dan operasi di kawasan yang terjejas teruk diperluaskan berikutan semua sistem komunikasi terputus.

Setiausaha MKN, Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata,  pasukan pengurusan bencana akan beroperasi dengan berkomunikasi dari peringkat Persekutuan ke negeri dan dari negeri ke peringkat daerah.

Pada kali ini, bagaimanapun, pasukan tersebut di peringkat daerah turut ditimpa bencana banjir menyebabkan proses komunikasi lumpuh.

Beliau berkata, banjir besar yang melanda Kelantan dan Terengganu pada 1967 dan 2004, tidaklah begitu teruk jika dibandingkan dengan tahun ini.
Read More / Baca Lagi >>

'Saya terpaksa makan biskut hanyut' - Mangsa banjir Manek Urai

Posted: 29 Dec 2014 05:25 PM PST

Nor Aini menceritakan saat-saat cemas yang ditempuhinya. 
KUALA KRAI- "Ya Allah jika ini ujian kami, kami terimanya dengan redha"

Demikian luahan guru penolong kanan Sekolah Kebangsaan Menengah  Kebangsaan Manek Urai, Nor Aini Mat Nor yang bertanggungjawab menjaga 150 orang mangsa banjir yang melanda sekitar kawasan tersebut Rabu lalu.

Lokasi kawasan sekolah ini dikatakan paling terjejas kerana ia berhadapan dengan sungai dan menjadi viral di laman sosial yang mendakwa ia runtuh akibat hentaman air sungai berhampiran.

Menceritakan detik ngeri kejadian, Nor Aini yang sudah berkhidmat 20 tahun di Kementerian Pendidikan berkata, ramai penduduk kampung tidak membuat persiapan memandangkan banjir besar tidak pernah berlaku sejak 1927.

Katanya pada pagi Selasa, keadaan masih aman, namun bertukar menjadi ganas pada pagi Rabu apabila peningkatan air secara mendadak mengakibatkan orang kampung panik.

"Ia bermula di waktu Subuh, air di sungai sebelah sekolah meningkat dengan cepat, sehingga ke tingkat dua. Kami rasai gegaran yang sangat kuat kerana gelombang dan arus menghentam dinding sekolah, ia menyebabkan ramai yang mula ketakutan dan menangis," katanya.

Malah, katanya dia dapat melihat beberapa rumah  dan kayu balak hanyut deras melalui di hadapan sekolahnya, namun bersyukur kerana ia membelok sebaik sahaja menghampiri kawasan sekolah.

"Ini adalah kuasa Allah, saya sudah redha sekiranya rumah yang hanyut itu menghempap sekolah kami, tetapi ia tidak berlaku, "katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Bersiap sedia hadapi banjir gelombang keempat - Dr Azman

Posted: 29 Dec 2014 05:23 PM PST

KUALA TERENGGANU: Bilik Gerakan Banjir PAS Terengganu mengarahkan Bilik Gerakan Banjir Kawasan Dungun dan Kemaman untuk bersiap sedia menghadapi kemungkinan berlakunya banjir gelombang keempat.

Pengarah Operasi Banjir PAS negeri, Dr Azman Ibrahim menyatakan demikian merujuk kepada amaran hujan tahap merah yang dijangka melanda sekitar daerah Dungun dan Kemaman yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Metereologi Malaysia.

"Persiapan ini merangkumi persiapan bilik operasi untuk terus diletakkan dalam keadaan siaga, persiapan aset dan peralatan, penyusunan petugas serta stok bekalan barangan makanan dan keperluan lain untuk mangsa banjir.

Menurutnya, menghadapi musim tengkujuh yang berpanjangan dan belum sampai ke penghujungnya sehingga kini, memang tidak dinafikan menuntut banyak pengorbanan masa, tenaga, kos serta penggunaan aset yang banyak.

"Bagi pihak Bilik Gerakan Banjir PAS Terengganu, saya merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan di atas segala yang telah dilalui dan dicurahkan oleh semua petugas. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

"Komitmen kita adalah untuk terus memberikan khidmat yang terbaik kepada masyarakat kerana Allah," ujarnya kepada Harakahdaily.

Sehubungan itu, katanya penduduk yang berada di kawasan rendah serta berisiko dinaiki air dinasihatkan untuk terus berhati-hati dan berjaga-jaga serta memastikan keselamatan diri dan keluarga.

Kampung macam kena tsunami!

Posted: 29 Dec 2014 05:21 PM PST

Keadaan Kampung Manek Urai, Kuala Krai yang kembali pulih setelah dilanda banjir besar baru-baru ini, 
 Keadaan Kampung Manek Urai, Kuala Krai yang kembali pulih setelah dilanda banjir besar baru-baru ini,
SETELAH mengetahui keadaan Kuala Krai kembali pulih, saya bersama wartawan Rosalwani Che Soh dan jurufoto Khirul Shaleh merancang untuk sedaya upaya untuk memasuki kawasan yang paling teruk dilanda banjir di Kelantan iaitu Manek Urai Lama.

Lokasi inilah dikatakan pasukan bantuan tidak dapat disalurkan sama ada melalui darat mahupun udara ketika kemuncak banjir yang melanda daerah ini Rabu lalu.

Setelah mengharungi jalan dari Kota Bharu, kami tiba di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Krai di sini, akibat laluan yang masih digenangi air kami terpaksa terpaksa meredah banjir sehingga 500 meter sebelum tiba di bandar Kuala Krai.

Di kawasan bandar, kesan-kesan kemusnahan akibat banjir mula kelihatan, beberapa anggota polis kelihatan mengawal beberapa pasaraya  yang dikatakan diceroboh oleh orang ramai kerana kelaparan.

Satu-satunya stesen minyak di Kuala Krai yang masih beroperasi dikerumuni orang ramai sepanjang satu kilometer meter.

Rasanya di Malaysia, saya tidak pernah melihat sebegitu ramai orang yang ingin mendapatkan sesuatu barangan.

Untuk bergerak ke Manek Urai Lama, lebih kurang lima kilometer dari bandar Kuala Krai, kami mendapat bantuan seorang pemimpin tempatan untuk ke lokasi.

Read More / Baca Lagi >>

Banjir kali ini lebih besar dari 1967 kata penduduk

Posted: 29 Dec 2014 03:34 PM PST

"Sepanjang saya tinggal di sini, dua kali banjir besar, tetapi kali ini lebih besar," kata seorang warga emas ketika ditanya pengalamannya berhadapan banjir kali ini.

Mohamad Salleh, 80, ketika ditemui Malaysiakini di rumahnya di Kampung Kota, Pasir Mas berkata, kali pertama rumahnya dinaiki air ketika banjir besar pada tahun 1967.

Bagaimanapun kata Mohamad, paras air yang sampai di kawasan rumahnya ketika itu hanya setinggi kira-kira dua kaki sahaja.

"Banjir sebelum ni (1967), tenggelam tiga anak tangga sahaja, tapi banjir kali ni paras pinggang.

"Banjir dulu air setakat hampir lintas jalan. Itu waktu jalan depan ni rendah. Sekarang jalan sudah tinggi, tapi air paras betis. Ini banjir besar," katanya.

Mohamad, yang lebih dikenali dengan nama jolokan Pak Mat Dobi di kalangan penduduk setempat kerana pernah mengusahakan perniagaan dobi di Wakaf Che Yeh di zaman mudanya.

Beliau kini tinggal sendirian di rumah tersebut selepas isterinya meninggal dunia.

Rumah anak-anaknya bagaimanapun terletak tidak jauh dari situ.

Mengulas lanjut, Pak Mat Dobi berkata, beliau juga terkejut kerana paras air meningkat  begitu cepat.

"Memang cepat kali ini air naik. Kita pun tak jangka." katanya.

Read More / Baca Lagi >>

Banjir Besar: Jadikan Kuala Krai dan Gua Musang jajahan istimewa

Posted: 29 Dec 2014 03:26 PM PST

Perdana Menteri Mohd Najib Razak akan mengadakan lawatan kedua ke Kelantan untuk meninjau masalah banjir. Beliau akan ke Jajahan Gua Musang dan Kuala Krai yang mana dua jajahan ini tidak sempat dikunjungi semasa beliau melawat banjir di Kelantan dua hari lepas.

Najib akan membuat tinjauan sendiri. Keinginan itu selepas melihat gambar-gambar kemusnahan harta benda mangsa banjir di jajahan berkenaan.

Molek benarlah kalau Najib mengunjungi ke jajahan berkenaan. Kedua jajahan itu adalah dua jajahan yang teruk dilanda banjir dan menjadi jajahan yang terawal dilanda banjir selepas Rantau Panjang. Sampai ke hari ini jumlah mangsa yang berada di pusat pemindahan dari dua jajahan itu yang terbanyak.


Elok kalau semasa lawatan besok Najib mengumumkan sesuatu yang signifiken untuk Kuala Krai dan Gua Musang. Pengumuman sesuatu yang boleh memulihkan semangat dan jiwa mangsa banjir diperlukan untuk memberi kekuatan mangsa terus membina kehidupan mereka.

Mungkin Najib boleh jadikan jajahan Gua Musang dan Kuala Krai sebagai daerah istimewa dan tumpuan untuk memulihkan jajahan berkenaan.

Pemergian Najib ke jajahan itu nanti jangan saja diiringi oleh ketua-ketua jawaban dan agensi kerajaan serta ketua-ketua bahagian Umno tetapi kalau biarlah ia dihadiri sama daripada ketua jabatan agensi kerajaan negeri dan Menteri Besar dan wakil rakyat.

Read More / Baca Lagi >>

Banjir Besar: Ambil masa lapan jam selamatkan mangsa

Posted: 29 Dec 2014 03:14 PM PST

KOTA BHARU - Enam anggota bomba yang menaiki dua buah bot mengambil masa lapan jam dari bandar Kuala Krai ke Manek Urai dalam misi menyelamat mangsa banjir besar.

Jarak antara bandar Kuala Krai ke Manek Urai hanya 27 kilometer dan mengambil masa kira-kira 30 minit menggunakan jalan raya namun laluan itu ditenggelami banjir.

Penolong Kanan Penguasa Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan, Abdul Manaf Jaafar berkata dalam kejadian tiga hari lepas itu, mereka mengambil masa sehingga lapan jam untuk sampai ke pusat pemindahan Sekolah Menengah Kebangsaan Manek Urai yang dilaporkan terputus bekalan makanan.

"Sebelum banjir kalau dengan kereta dari bandar Kuala Krai ke Manek Urai hanya kira-kira setengah jam, tetapi dengan keadaan banjir besar ini kami berdepan pelbagai kesulitan untuk sampai ke sekolah berkenaan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Abdul Manaf berkata dalam keadaan banjir seperti lautan dan malam yang gelap, mereka terpaksa menempuh arus yang deras dan perlu pantas mengelak objek yang dihanyutkan arus seperti rumah, kayu balak dan sampah.

Katanya biasanya perjalanan dari Kuala Krai ke Manek Urai tidak sampai 30 minit, namun arus deras dengan keadaan malam yang gelap memakan masa sehingga lapan jam. 

"Ketika dalam perjalanan saya melihat sendiri beberapa rumah dihanyutkan air di depan mata. Kami juga perlu berjaga-jaga untuk mengelak kabel elektrik dan telefon selain longgokan sampah sarap yang dihanyutkan arus deras.
Read More / Baca Lagi >>

Banjir Besar: RSA Temerloh jadi pusat perlindungan sementara

Posted: 29 Dec 2014 03:08 PM PST

Atas dasar kemanusiaan, Lembaga Lebuhraya Pantai Timur (LPT) membenarkan penduduk berhampiran yang terjejas banjir mendapatkan perlindungan sementara di kawasan rehat dan rawat (RSA) Temerloh.
  
Menurut kenyataan Anih Berhad, pengendali lebuh raya berkenaan, setakat ini dianggarkan 50 penduduk telah berpindah ke situ sejak petang semalam dan menggunakan fasiliti RSA seperti surau dan tandas.
  
"Penyelengaraan RSA Temerloh masih diteruskan untuk kemudahan penduduk tersebut," menurut kenyataan itu.
  
Sementara itu, tiada perubahan terhadap keadaan banjir di Kilometer 126 lebuh raya berkenaan, malam tadi.
  
Hujan renyai serta paras air Sungai Pahang yang naik menyebabkan paras air di lokasi tersebut tidak berubah.
    

Read More / Baca Lagi >>