Followers

Nuffnang

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


1MDB - Don't shoot the messenger and try to politicise crime

Posted: 13 Dec 2014 11:18 PM PST

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:34 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Tiada halangan guna kalimah Allah – Guan Eng?

Posted: 13 Dec 2014 08:56 PM PST


Selepas Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menegaskan pihak berkuasa agama dan orang Islam tidak boleh menghalang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, Ketua Menteri, Lim Guan Eng hari ini pula tampil dengan pendirian sama.

Katanya, orang bukan Islam di negeri ini boleh menggunakan kalimah Allah kerana enakmen yang ada hanya terpakai kepada orang Islam.

Beliau bagaimanapun berkata, walaupun tidak ada larangan penggunaan kalimah Allah di negeri ini, secara tradisinya perkataan itu tidak digunakan kerana bukan budaya tempatan.

Menurutnya, perkara itu telah diperincikan dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang 2004.

"Sekalipun jika menyebut, bukan Islam tidak boleh menggunakan perkataan ber-kenaan, ini tidak boleh dikuatkuasakan kerana enakmen berkenaan hanya sah terhadap orang Islam," katanya dalam sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.



Kelmarin, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim ketika berceramah dalam program anjuran Suara Rakyat Malaysia (Suaram) di sini turut menyokong bukan Islam di negara ini menggunakan kalimah Allah dan katanya pihak berkuasa dan umat Islam tidak boleh menghalang perkara berkenaan.

Mengulas lanjut, Guan Eng berkata, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga tidak pernah meluluskan sebarang undang-undang bagi membenarkan enakmen berkenaan dilaksanakan terhadap masyarakat bukan Islam di negeri ini.

Dalam masa sama, beliau menyifatkan isu penggunaan kalimah Allah tidak serius di negeri ini kerana penganut Kristian sejak sekian lama menjalankan upacara sembahyang dalam bahasa Inggeris, Mandarin dan Tamil.

Suara Politik
Belantan

Pelik...!!! Warga asing bebas berniaga di negara ini?

Posted: 13 Dec 2014 04:18 AM PST


Adalah tidak mengejutkan apabila kita dapati ramai penjaja asing mencari rezeki di negara kita. Sama ada penjaja asing itu memperoleh ruang niaga sendiri atau menyewanya, itu satu lagi persoalan. Namun, kegiatan menjaja di kalangan warga asing semacam suatu kebiasaan, bukan lagi suatu kejanggalan dalam rutin harian di Malaysia.

Sedangkan, tiada satu pun peruntukan undang-undang negara yang membenarkan mereka mencari rezeki secara demikian di negara kita. Semua tahu hak mencari rezeki kepada warga asing di negara kita hanya melibatkan sektor-sektor tertentu sahaja.


Salah siapa apabila kita dengan jelas mengenali atau mengecam warga asing berjaja di pasar malam atau pasar siang atau pasar pagi di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Sabah, Johor dan negeri-negeri lain di seluruh negara. Kita juga sudah tidak kekok apabila berurusniaga dengan penjaja warga asing. Secara mudah, kita boleh menyalahkan pihak berkuasa.

Sedangkan 'pemudah cara' yakni sesiapa juga yang memberi ruang kepada mereka sama ada majikan mahupun mereka yang menyewa gerai dan seumpamanya, juga wajar dipersalahkan. Di sesetengah tempat, kehadiran warga asing dalam aktiviti tersebut seolah-seolah sukar untuk dikawal.


Secara mudah, kehadiran penjaja warga asing boleh menggugat aktiviti penjaja tempatan. Justeru selain pihak berkuasa, persatuan-persatuan penjaja juga wajar membantu memperbetulkan keadaan tersebut.

Langkah kerajaan untuk mewujudkan satu makmal bagi mengkaji kaedah terbaik menangani isu kebanjiran penjaja warga asing di negara ini diharap menjadi pelengkap ke arah mengatasi secara menyeluruh masalah kebanjiran penjaja warga asing di negara kita.

Sampai bila kita harus tunggu dan lihat sahaja? Selanjutnya sila baca di sini.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:09 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Melayu perlu pulihkan UMNO atau wujudkan kerjasama UMNO-PAS - Tun Hamid

Posted: 13 Dec 2014 09:30 PM PST







Hubungan rakyat sama rakyat untuk kukuhkan bangsa serumpun

Posted: 13 Dec 2014 05:27 PM PST


NGO di Nusantara perlu bersatu

KUALA LUMPUR 13 Dis. – Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Nusantara perlu bersatu membangunkan kekuatan baharu sebagai benteng untuk menangani percaturan geopolitik asing termasuk penjajahan ekonomi.

Ketua Umum Laskar Merah Putih (LMP) Indonesia, Adek Erfil Manurung berkata, kekuatan itu boleh dibina bermula dengan kerjasama antara NGO tersebut dengan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang dipercayai mampu diperluaskan sehingga ke negara-negara ASEAN termasuk di Thailand.

"Kalau kita bersatu, bangsa asing dunia berat untuk mengganggu-gugat dan menjajah ekonomi kita,'' katanya semasa menjadi ahli panel dalam Forum Antarabangsa anjuran Perkasa bertajuk Pengukuhan Persahabatan Bangsa Serumpun di Kelab Sultan Sulaiman di sini hari ini.

Forum tersebut disertai bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Ruhanie Ahmad sebagai moderator dan empat lagi ahli panel iaitu Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali; Presiden Perhimpunan Hak Asasi Melayu Singapura, Mohamad Mansor Ab. Rahman; Ketua Kerjasama dan Hubungan Antarabangsa Pertubuhan Muhammadiah, Indonesia, K.H. Muhyiddin dan Setiausaha Persatuan Majlis Agama Islam Wilayah Selatan Thailand (Permai), Abdul Rahman Wasof.


Pada awal bulan lalu, Perkasa mengadakan pertemuan dengan LMP yang mempunyai kira-kira 12 juta ahli di seluruh Indonesia dan sering mengadakan tunjuk perasaan secara agresif di hadapan Kedutaan Besar Malaysia. [Baca laporan Utusan di SINI]

Sementara itu, Mohamad Mansor berkata, masyarakat Melayu di negara serumpun akan musnah seperti apa yang berlaku di Asia Barat apabila kuasa asing dunia dengan mudah memporak-perandakan keadaan akibat tidak bersatu.

Beliau memberikan contoh di Singapura yang satu ketika dahulu milik orang Melayu tetapi kini hilang identitinya akibat tiada kesatuan.

"Sekiranya Melayu tidak bersatu, tidak mustahil mereka akan mengalami nasib sama seperti Singapura,'' katanya.

K.H. Muhyiddin pula menyatakan kesediaan Pertubuhan Muhammadiah untuk menjayakan usaha penyatuan umat Islam dan Melayu di Asia Tenggara menerusi peningkatan kerjasama di peringkat NGO.

"Jika NGO-NGO Melayu dan Islam ini bergabung, Insya-Allah kita akan menjadi bangsa yang terhormat serta bermartabat,'' ujar beliau.

Dalam pada itu, Ibrahim berkata, dalam konteks ancaman geopolitik, Malaysia merupakan negara anggota ASEAN paling terancam antaranya kerana kedudukannya dari segi geografi dan berdepan dengan pelbagai masalah dalaman.

Beliau percaya kuasa besar dunia terutama Amerika Syarikat mahu mengucar-kacirkan Asia Tenggara khususnya Malaysia atas agenda-agenda tertentu.

"Maka sebab itu, kita akan membina persahabatan untuk mengukuhkan bangsa serumpun.''

"Kita akan membina satu gagasan sebagai kebangkitan semula bangsa serumpun,'' katanya.

Utusan Malaysia

Selamat bersidang Perkasa!

Posted: 13 Dec 2014 03:48 PM PST


Cina China hairan Cina Malaysia berideologi komunis?

Posted: 13 Dec 2014 06:31 AM PST



APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA:

1.Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2. Pengiktirafan orang cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

3.Keangkuhan orang Cina:
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

4.Perkauman orang cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

5. Penghinaan orang Cina:
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan 'masuk Melayu'. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima 'ketuanan orang putih' kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

6.Sikap negatif orang cina:
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

7.Isu Tuan Rumah:
"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanya
lah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

8.Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:
"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng) 

Baru Cina DAP puashati ke?

Posted: 12 Dec 2014 11:30 PM PST


MACAMANA KALAU KITA TUKAR AYAT NI JADI MCM NI? TENTU ANDA SEMUA SUKA KAN

Saya Rakyat Malaysia

Saya nak makan nasi lemak, beras dibeli dari siapa? – BERNAS! BERNAS milik siapa?
= Tan Sri Lim Goh Tong.

Makan nasi lemak, takkan tanpa minuman, so order kopi O, Air buat kopi, jika tinggal di Johor beli air dari Aliran Ihsas Resources,
Aliran Ihsas Resources milik siapa?
= Tan Sri Lim Goh Tong

Minum kopi mesti campur gula. Gula di Malaysia, dua pengeluar sahaja MSM & MSR.
MSM milik felda, 20% saham dimiliki oleh Robert Kwok.
= MSR milik Robert Kwok sepenuhnya

OK, cakap banyak sekarang nasi sudah sejuk, mahu panaskan. Guna gas stove, Gas Malaysia milik siapa?
= Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL

Guna microwave oven, elektrik, TNB beli elektrik dari siapa? = IPP. IPP terbesar di Malaysia ialah Malakoff. Malakoff milik siapa?
= Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL

Sekarang tak nak makan nasi, pergi McD sahaja la, naik motor. Motor Kriss, keluaran MODENAS. Modenas milik siapa?
= Tan Sri Ananda Krishnan

Tak nak naik motor, naik kereta. Kereta apa? Proton. Proton milik DRB HICOM. DRB HICOM milik siapa?
= Tan Sri Ananda Krisnan.

Tak nak beli Proton la. Beli Honda saja. Honda Malaysia milik siapa?
= Loh Boon Siew Group

Beli kereta nak buat pinjaman perbankan islam, pergi Bank Muamalat. Bank Muamalat milik siapa?
= Mydeen Group

Kereta kena ada insurans coverage. Insurance beli dari siapa? - Uni Asia Insurance. Uni Asia Insurance milik siapa?
= Tan Sri Vincent Tan

Nak ambil road tax, kena pergiPUSPAKOM.
Puspakom milik siapa?
= Loh Boon Siew Group

Ok la tak nak naik kereta. Naik keretapi lagi senang. Landasan keretapi siapa buat? -MMC. MMC milik siapa?
= Mayland Group. (Sekarang, Mayland Group pun nak ambil alih KTMB)

Ok tak nak guna keretapi ambil kapal terbang saja la, nak pergi Johor! Senai Airport milik siapa?
= Tan Sri Tee Pek Kin

Tak nak ambil keretapi, kapal terbang, naik kapal laut sahaja la. Pergi Pelabuhan Tanjung Pelepas. Tanjung Pelepas Port milik siapa?
= Keeple Port Pvt LTD.

Tak nak pergi Tanjung Pelepas,pergi Johor Port. Johor Port milik siapa? = MMC. MMC milik siapa?
= Dato Beh Heng Siong.

Ok la, I orang KL, naik MRT sahaja la (apabila siap). Projek MRT, siapa kontraktor terbesar? - MMC. MMC milik siapa?
= Dato Beh Heng Siong

Macam ni la, tak nak keluar rumah langsung! Duduk rumah, hantar surat sahaja! Apabila nak hantar surat, kenal lekat setem! Apabila kita lekat setem sahaja, kita sudah bayar Tony Fernandez
= kerana POS Malaysia pun sudah diswastakan kepada Tony Fernandez.

Tahniah you all, You all earn this all, on your own!! Malaysia is not Malaysians anymore, its YOURS!! Entirely yours! So bising lah lagi, kan Gov BN kejam dengan uolsss semua!

BARU PUAS HATI KAN???!!!🐉

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Mufti P. Pinang Akan Temui Ketua Menteri Bincang Isu Kalimah Allah

Posted: 13 Dec 2014 05:29 PM PST


Wan Salim Wan Mohd Nor

BUKIT MERTAJAM: Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berhasrat untuk berjumpa dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng bagi memberi penjelasan tentang isu penggunaan kalimah Allah kepada orang bukan beragama Islam di negeri ini.
Beliau berharap pertemuan dengan Ketua Menteri dapat membangkitkan tentang keperluan mengelak menyentuh isu-isu sensitif terutama melibatkan agama.
Majlis Fatwa negeri telah mewartakan perkataan Allah serta 40 lagi perkataan berkaitan Islam lain yang tidak boleh diguna pakai untuk orang bukan Islam di negeri ini, katanya ketika dihubungi Bernama, Sabtu.
Guan Eng, seperti dilaporkan beberapa portal berita Jumaat, memberi kebenaran kepada orang bukan Islam di Pulau Pinang menggunakan kalimah Allah.
Ketua Menteri dilaporkan berkata larangan penggunaan kalimah Allah yang termaktub dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang 2004 tidak terpakai kepada bukan Islam kerana penguatkuasaannya hanya sah kepada orang Islam.
Wan Salim berkata, perkara itu telah menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan orang Islam dan kerajaan negeri bukan hanya perlu bertanggungjawab kepada orang bukan Islam tetapi juga orang Islam.
"Apabila ia sudah digazetkan oleh Majlis Fatwa, perkara itu bukan sahaja terpakai kepada orang Islam tetapi juga untuk orang bukan Islam sebab ia di bawah perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.
"Jadi setiap rakyat di Pulau Pinang tidak kira sama ada dia orang Islam atau bukan Islam perlu taat kepada titah Yang di-Pertuan Agong," katanya.
Beliau berharap mana-mana pihak termasuk kerajaan negeri selepas ini mengelak daripada membangkitkan isu itu kerana melibatkan kemaslahatan awam dan boleh menjejaskan keharmonian perpaduan.
Sementara itu, Pergerakan Pemuda Umno Bukit Mertajam hari ini membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah, di Bandar Perda di sini berhubung kenyataan Lim itu kerana mendakwa ia merupakan satu campur tangan ketua menteri dalam hal ehwal agama Islam.
"Kami betul-betul kecewa dengan kenyataan Lim itu dan mohon polis jalankan siasatan terperinci kerana khuatir kenyataan ketua menteri itu boleh menjejaskan keharmonian kaum di Pulau Pinang," kata Ketuanya Zaimi Mohd Tahar kepada pemberita selepas membuat laporan itu.

ISA Mungkin Wujud Semula - Majlis Peguam

Posted: 13 Dec 2014 03:52 AM PST

alt


KUALA LUMPUR 13 Dis - Cadangan Putrajaya memperkenalkan undang-undang anti-pengganas dan mempertingkatkan kuasanya untuk menahan tanpa bicara mungkin akan menghasilakn semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Majlis Peguam dalam amarannya hari ini.

Presidennya Christopher Leong bimbang kerajaan berusaha ke arah memberikan kuasa yang lebih bersifat kuku besi dan zalim kepada polis, ketika masalah kematian dalam tahanan dan tanggapan korupsi di kalangan anggota polis meningkat.


Bercakap dalam forum awam tentang tanggungjawab polis di George Town, Pulau Pinang, Leong berkata, pada 26 November kerajaan membentangkan kertas putih bertajuk "Ke arah menentang ancaman dari Negara Islam" dinyatakan dengan jelas, undang-undang anti keganasan akan diperkenalkan.

Juga dijelaskan Kesalahan Keselamatan (Kawalan Khas) Akta 2012 (yang bermakna menggantikan ISA), Akta Pencegahan Jenayah dan Kanun Keseksaan yang diperkemaskan, katanya.

"Walaupun rang undang-undang anti-keganasan yang dicadangkan dan pindaan kepada undang-undang yang sedia ada masih belum diketahui dengan sepenuhnya, adalah dibimbangi undang-undang baru dan pindaan ini boleh memperluaskan kuasa budi bicara pihak berkuasa dan membenarkan tahanan tanpa bicara," katanya.

"Apa yang kita dapat nanti adalah pindaan semula kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri yang dimansuhkan," katanya.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/cadangan-bentang-undang-undang-anti-keganasan-mungkin-hasilkan-isa-semula-k#sthash.PjQXXnje.dpuf

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TAHUN 2015 HUDUD AKAN DILAKSANAKAN, TIADA ALASAN LAGI

Posted: 13 Dec 2014 07:50 PM PST

HUDUD atau Undang-undang Syariah yang diperjuangkan PAS kini menghampiri detik pelaksanaannya iaitu sedang dalam peringkat akhir ke pembentangan rang undang-undang berkaitan di Sidang Parlimen. Ikuti temubual Wartawan Harakah, IZWAN ABDUL HALIM bersama dua Ahli Parlimen PAS iaitu Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz dan Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi mengenainya baru-baru ini.
HARAKAH: Bagaimana konsistensi PAS ketika ini untuk terus memperjuangkan Rang Undang-undang Syariah atau Hudud ini ke Sidang Parlimen?
UST NIK ABDUH: PAS sekarang semakin konsisten dan konsisten PAS semakin bertambah kerana kita diberi keyakinan bahawa Kerajaan Pusat bersedia membawa Undang-undang Hudud ini ke Parlimen. Kita telah bersetuju beberapa bulan lepas untuk mengadakan jawatankuasa di antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Kelantan. Jawatankuasa itu berjalan dan saya dimaklumkan oleh pihak parti bahawa kita dalam proses akhir dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak dalam jawatankuasa tersebut. Kita letak harapan tinggi bahawa kita akan bawa hudud ini di sidang Parlimen dalam masa terdekat.
Dari segi komitmen Ahli-ahli Parlimen PAS sendiri bagaimana Ustaz?
Untuk peringkat ini, kita tidak diberi selain daripada usaha mengekalkan momentum kepada rakyat. Ini kerja diperingkat jawatankuasa dan kerajaan negeri. Antara Ahli Parlimen PAS yang terlibat adalah Datuk Takiyuddin Hassan, beliau banyak mainkan peranan. Itu peringkat Ahli Parlimen, jika diperingkat kerajaan negeri dan parti, ramai lagi terlibat untuk draf semula sama ada untuk dibawa ke parlimen atau tambah baik enakmen sedia ada untuk dibawa ke peringkat Dun Kelantan. Kami Ahli-ahli Parlimen meneruskan momentum meyakinkan rakyat bahawa Rang Undang-undang dibawakan nanti adalah terbaik untuk negeri Kelantan.
Boleh ustaz jelaskan mengenai sesi meyakinkan rakyat itu dilaksanakan?
Melalui penerangan, penulisan, media itu kita buat untuk yakinkan rakyat bahawa hudud adalah terbaik. Kedua kita konsisten untuk bawa undang-undang itu ke Parlimen. Kita lihat reaksi rakyat macam tak sabar, jadi kita kata sabarlah, ikut proses. Yang kritik itu kerana nak tengok bila? Jadi sabar, kita ikut proses.
Bagaimana pula dengan suara-suara tentangan dari rakan tahaluf kita, PKR dan DAP?
Kita sudah hadapi sebelum ini, kita hadapi yang menyokong, kita hadapi yang membangkang. Kita telah ada banyak pengalaman, jawapan dan oleh sebab ia berterusan maka kita berterusan berhadapan dengan isu sokongan dan isu tentangan. Kita pernah berhadapan dengan tentangan lebih teruk, sekarang tak teruk dah, nak sokong dah. Paling tidak dia ada janji dan dalam kalangan ahli Umno, pemimpin Umno pun tak cakap buruk mengenai hudud, mereka lebih lunak. Itu menandakan bangkangan terhadap kesediaan PAS, untuk bawa hudud ini semakin hari semakin ringan. Jadi kalau dulu teruk kita hadapi, sekarang lebih senang.
Secara peribadi, keyakinan ustaz sendiri macam mana?
Saya yakin! Yakin itu bergantung kepada keputusan di Parlimen.
Untuk bawa Rang Undang-undang Syariah atau Hudud ini ke Sidang Parlimen, sejauh mana konsistennya PAS ketika ini?
UST NASRUDIN: PAS memang konsisten untuk meneruskan hasrat itu. Tinggal lagi kita ada beberapa kekangan melalui Jawatankuasa Teknikal yang kita bentuk antara 'kerajaan kepada kerajaan' sebab ia memerlukan beberapa penyelarasan sebelum bawa atau rujuk ke Parlimen untuk 'private bill' itu. Setakat ini, perkara itu belum selesai, jangkaan awalnya pada bulan Disember yang lepas tetapi tidak sempat. Jadi kemungkinan pada sidang dewan akan datang. Jadi hasrat untuk membentang 'private bill' Rang Undang-undang Jenayah Syariah di Kelantan itu tidak pernah kita hentikan.
Adakah komitmen ini kerana 'core business' PAS itu undi Melayu?
Ini tuntutan syarak. Apaila kita ada kuasa, maka kita ada bertanggung jawab untuk memastikan kuasa kita itu dimanfaatkan sebaik mungkin untuk melaksanakan syariat Islam. Sebab kita berkeyakinan pelaksanaan syariat Islam boleh menyelesaikan banyak perkara berkait isu jenayah, sosial. Itu mesti difahami semua untuk diberi peluang kepada kerajaan yang berkuasa untuk dia meminda dan memiliki hak melaksanakan undang-undang yang dibenarkan oleh Perlembagan sementelah Malaysia adalah negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan dalam Perlembagaan.
Maka, Islam itu mengikut tafsiran kita termasuklah untuk melaksanakan syariat Islam. Jadi, memerlukan beberapa pindaan atau gubal undang-undang untuk bawa ke Parlimen. Sampingannya kita telah berjanji, apabila rakyat memberi mandat dan kuasa kepada kita, kita akan laksanakan syariat Islam di Kelantan. Jadi, lama dah rakyat menanti.
Kerajaan Kelantan telah menggerakkan usahanya selain daripada usaha dari dulu yang dibuat dengan memberi penerangan. Jadi hujah kata nak tunggu rakyat faham dulu itu sudah tidak relevan sebab dah 20 tahun lebih. Kerajaan Negeri Kelantan telah ambil masa untuk beri penerangan kepada rakyat dengan Minggu Hudud, kuliah dan bermacam-macam kertas kerja, seminar yang telah dibuat yang saya kira itu sudah cukup dan memadai.
Kalau masih ada individu belum memahami, itu tanggung jawab individu tersebut untuk mendalami. Tetapi kerja kerajaan berterusan untuk beri pengetahuan kepada rakyat mengenai hudud. Dalam masa sama hasrat untuk melaksanakan hudud secara teknikalnya mesti diusahakan seperti 'private bill' dalam Parlimen. Di Kelantan sudah selesai di peringkat Dewan Undangan Negeri, tunggu beberapa halangan atau kekangan undang-undang.
Kedengaran masih ada rakan dari DAP dan PKR menentang hasrat itu, bagaimana?
Asal dulu kita telah capai persefahaman bahawa kita bersetuju untuk tidak bersetuju. Itu memang telah ada persetujuan bersama ditandatangani ketiga-tiga pimpinan utama parti. Kita pun setuju untuk tidak ganggu dasar parti dia dan dia pun setuju tidak ganggu dasar parti kita.
Soal pelaksanaan syariah ini tidak sepatutnya berlaku ketegangan atau krisis sebab kita tahaluf siyasi, kerjasama politik. Tapi ini bukan urusan politik saja, ini urusan agama, tuntutan syariah. Ia jadi perjuangan PAS yang tidak boleh kita ketepikan. Soal dahulu atau kemudian, itu perancangan. Orang kata kita gopoh, kita tak gopoh, ini dah tahun ke-23, bukan gopoh dah, ini masa yang sesuai, masa yang sepatutnya.
Bagaimana iltizam, khususnya Kerajaan Negeri Kelantan untuk ia dilaksanakan dalam masa terdekat?
Setakat ini, Dewan Ulama telah menyelesaikan beberapa perkara akhir untuk menyemak draf undang-undang tersebut dan baru saja minggu lepas kita buat sidang antara Dewan Ulama dengan beberapa pakar undang-undang untuk menyemak penambahbaikan. Ia hasil perbincangan kita dengan pihak peguam dan pelbagai pihak hakim dan mereka ada beri nilai tambah. Kita telah semak dan perbaiki yang lama untuk lihat kesempurnaannya. Dilihat Kerajaan Negeri Kelantan sangat bersedia untuk melaksanakannya. – Harakahdaily

BLOGGER PAKATAN RAKYAT BERPALING TADAH

Posted: 13 Dec 2014 07:10 AM PST

Blogger 'Omar Kau' atau nama sebenarnya Hanisya Abdul Hamid kini didakwa semakin tidak bersemangat lagi untuk membela Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

Ia bermula selepas tragedi 'Kajang Move' yang membawa kepada penyingkiran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, dakwa facebooker 'Pemikir Politik.'
"Kini beliau (Omak Kau) sudah slow selepas isu 'Kajang Move' yang menumbangkan pemimpin idolanya Tan Sri Khalid Ibrahim.
"Baharulah beliau kenal tembelang sebenar Anwar macam mana..,"katanya.
Iktibar dari 'Kajang Move' kata 'Pemikir Politik' jika orang yang rapat dengan Anwar seperti Khalid boleh disingkirkan dengan begitu sahaja, apatah lagi penyokong-penyokong biasa yang lain.
"Sedar diri siapa anda sedangkan mereka yang lebih dekat dan lebih kenal Anwar itu siapa semakin menjauhkan diri apabila kenal wajah sebenar Wak Ketum.

"Tan Sri Khalid memiliki macam-macam ilmu pentadbiran, perniagaan dan ekonomi disingkir untuk mengangakt bini sendiri, inikan anda yang hanya memiliki ilmu sebagai pencacai abdi Ketum..,"katanya lagi.

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:42 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Kalimah Allah, Bukti Guan Eng Memang Pembelit

Posted: 12 Dec 2014 10:46 PM PST



RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:31 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


KU NAN AROUSES SUSPICION: Why should Najib fear police report on 1MDB?

Posted: 13 Dec 2014 09:26 PM PST


UMNO Secretary-General Tengku Adnan Tengku Mansor should not be afraid of an investigation into a report lodged by Batu Kawan UMNO chief over 1MBD funds.
He is reported to have yesterday urged his Batu Kawan chief to withdraw a report he lodged over 1MDB.
It is strange but I would have thought that Tengku Adnan would have welcomed a full and open investigation into the matter particularly given the public interest element involved in this case.
If there has been no wrong, nobody needs to be afraid.
I challenge him to support the investigation.
Perhaps his Prime Minister Dato Seri Najib Razak should also come out in the open to support a full, open and transparent investigation in this matter.
Like P.I. Bala's SD on Altantuya, a police report cannot be withdrawn
In addition to this, unlike other countries, in Malaysia, once a police report is lodged, the police must investigate it.
Read More / Baca Lagi >>

No backing down, AG and police must act on 1MDB

Posted: 13 Dec 2014 09:24 PM PST

Gobind Singh says there should not be any question of withdrawing the police report and investigations must commence.
PETALING JAYA: MP for Puchong Gobind Singh Deo says that since a police report has been lodged by Batu Kawan Umno vice-chief Khairuddin Abu Hassan against improprieties regarding the 1MDB fund, the police and attorney-general must investigate it.
gobind sing_1mdb_300In a statement, Gobind said, "Given the nature of the police report and its immense public importance, I call upon the police and Attorney-General not to back down. They cannot and must not sit back and do nothing.
"They must act."
He also demanded that action be taken against anybody who called for a withdrawal of the police report as this would be seen as interfering with investigations.
"If there are any attempts to scuttle or interfere with investigations by anyone, then I demand that action be taken against them as well," Gobind said referring to UMNO Secretary-General Tengku Adnan Tengku Mansor who reportedly asked Khairuddin to withdraw the police report he lodged Friday.
Read More / Baca Lagi >>

Pelaksanaan kanun jenayah Islam ikut kerangka demokrasi

Posted: 13 Dec 2014 09:17 PM PST

KUALA LUMPUR: PAS memberi sepenuh komitmen untuk melaksanakan Undang-undang Jenayah Islam mengikut kerangka sistem demokrasi.
"Sebab itu PAS bertekad untuk melaksanakannya di Kelantan yang telah berjaya mendapat mandat sokongan rakyat melebihi 80 peratus pengundi di negeri itu," ujar Pemangku Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Mahfodz Mohamed.
Katanya, kanun Jenayah Syariah kelantan adalah salah satu dasar PAS yang perlu dilaksanakan supaya ianya selari dengan perjuangan Islam seperti mana yang termaktub dalam perlembagaan parti itu.
"Mengikut kajian kami, lebih 70 peratus masyarakat Islam menyokong perlaksanaan Undang-undang Jenayah Islam kerana ianya merupakan kewajipan ke atas semua orang Islam yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya," katanya dalam satu kenyataan.
Menurutnya, Kanun Jenayah Syariah Kelantan tidak dilaksanakan ke atas non Muslim, oleh itu orang bukan Islam tidak perlu takut kepada Kanun Jenayah Syariah Kelantan kerana ia hanya dilaksanakan ke atas orang Islam sahaja.
Justeru, kata beliau Lim Kit Siang tidak sepatutnya mencampuri urusan agama Islam yang telah dijamin sebagai agama Persekutuan dalam perlembagaan.

Bernama TV mungkin "gulung tikar"

Posted: 13 Dec 2014 09:16 PM PST

Gagal mendapat gaji penuh sejak Oktober, kakitangan Bernama TV (BTV) kita terkejut apabila dimaklumkan bahawa syarikat itu mungkin terpaksa gulung tikar ekoran kerugian berterusan.

Seorang pekerja BTV memberitahu Malaysiakini, Pengurus Besar Bernama Zulkefli Salleh memaklumkan perkara itu dalam sebuah pertemuan pada Jumaat.

Dalam mesyuarat itu, Zulkefli bagaimanapun didakwa berkata, penutupan BTV hanya akan menjadi langkah terakhir dan notis cukup akan diberikan jika berlaku.

Bagaimanapun, tidak semua kakitangannya bersedia dengan langkah itu.

"Kalau Bernama TV tutup maksudnya Bernama tak buat kerja. Bernama kenalah kerja keras untuk jaga kami ," katanya.

Kakitangan BTV minggu lalu enggan hadir bekerja selepas tidak mendapat bayaran gaji penuh.

Diminta mengesahkan perkara itu, Zulkefli berkata beliau hanya mengajukan soalan untuk memotivasi mereka bekerja lebih keras bagi mendapat lebih banyak penonton, sekali gus menjadi keuntungan.

Read More / Baca Lagi >>

Lim Guan Eng : DAP parti gagasan dan parti masa depan

Posted: 13 Dec 2014 09:15 PM PST

Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing,
Gunung sama didaki, lurah sama dituruni,
Biar putih tulang, jangan putih mata.

Salam Ubah dan Salam Bersih kepada semua.

Saya ucapkan terima kasih kepada semua tetamu undangan, perwakilan dan pemerhati kerana hadir pada hari ini, terutama sekali kepada mereka yang telah datang dari jauh.
Hari ini kita berkumpul dalam Persidangan Parti DAP 2014 di Subang Jaya ini untuk merangka masa depan parti dan Malaysia kerana kita percaya bahawa bersama-sama dengan semua rakyat Malaysia lain yang progresif, kita memegang anak kunci ke Putrajaya dan Malaysia yang baru dan lebih baik.
Menjelang bulan Mei 2015, genap dua tahun selepas Pilihanraya Umum 2013 dan hampir separuh penggal sebelum kita menghadapi Pilihanraya Umum ke-14. Pilihanraya negeri Sarawak pula kian menjelang.
Persidangan Kebangsaan 2014 diadakan sesudah Kongres Kebangsaan ke-16 pada 15 dan 16 Disember 2012 di Pulau Pinang dan pemilihan semula untuk Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) di Kongres Khas Kebangsaan pada 29 September 2013 di Petaling Jaya untuk menggagalkan perancangan jahat dan niat buruk Pendaftar Pertubuhan untuk menghancurkan parti.
Pemilihan semula CEC dengan kumpulan pemimpin yang sama seperti sebelumnya membolehkan DAP muncul lebih bersatu-padu dan kuat sebagai sebuah parti. Kini DAP telah sedia untuk bersatu, melakukan pembaharuan dan berkembang.
Kita mesti menetapkan agenda untuk pilihanraya akan datang dan juga untuk generasi akan datang. Jika kita tidak menetapkan agenda untuk menyatukan semua rakyat Malaysia ke arah tujuan yang sama dan nasib yang dikongsi bersama, kita akan terpaksa menerima agenda UMNO dan BN untuk memecahbelahkan dan memusnahkan Malaysia melalui ekstremisme, salah guna kuasa dan rasuah.
Tema persidangan kali ini ialah "Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing", yang mencerminkan komitmen DAP terhadap solidariti, perkongsian dan pengorbanan semua rakyat Malaysia ke arah perpaduan, toleransi, keadilan sosial dan peluang saksama untuk semua.
Mesej solidariti, perkongsian dan pengorbanan adalah amat penting, terutama di saat kita berhadapan krisis ekonomi yang semakin meruncing dan akan membawa akibat buruk kepada golongan miskin, dengan diterajui sebuah kerajaan yang telah buntu dan hanya boleh bereaksi dengan melanggar janji-janji dan menyalahkan masalah ekonomi kepada golongan minoriti dan musuh-musuh khayalan Islam, Melayu dan Raja-Raja tanpa rasa segan silu.
2014 mungkin akan dikenang sebagai annus horribilis (tahun yang mengerikan) bagi Malaysia dalam beberapa dekad ini, tetapi kita percaya dengan rakyat Malaysia bahawa kita akan bangkit sebagai sebuah bangsa bagi mengatasi cabaran yang mendatang.
Sebagai sebuah bangsa, rakyat Malaysia merasa hampir lumpuh akibat tragedi berkembar MH17 dan MH370; dan DAP melahirkan rasa simpati, sokongan dan solidariti kepada ahli-ahli keluarga mangsa yang terlibat. Kami akan menyokong semua usaha untuk mendapatkan keadilan bagi mereka yang telah terbunuh dalam MH17 dan juga usaha mencari MH370 yang hilang.
Dengan rasa sedih yang mendalam, kita menangisi pemergian orang kuat parti yang telah berdiri bersama-sama dengan kita untuk sebuah Malaysia yang baru berasaskan demokrasi, keadilan dan peluang saksama. Kita mengucapkan selamat tinggal dan mengucapkan takziah kepada ahli keluarga masing-masing.
Pengerusi Parti kita, Sdr Karpal Singh, yang telah menjadi salah satu suara hati nurani yang paling lantang untuk negara kita, meninggalkan kita dengan tragis sekali pada 17 April 2014. Namun begitu, walaupun sehingga saat-saat akhir, beliau telah melawan kuasa-kuasa yang menindas tanpa rasa takut – kuasa-kuasa yang mahu menukar watak dan identiti Perlembagaan Persekutuan. Sdr. Tan Kok Wai dilantik sebagai pemangku Pengerusi Kebangsaan.
Parti sekali lagi terjerumus ke lembah kesedihan, apabila pada 21 Jun, bekas Pengerusi DAP Sarawak Sdr Wong Ho Leng, meninggal dunia selepas perjuangan yang panjang melawan barah. Legasi Sdr Ho Leng akan kekal kukuh dalam pengaruh yang semakin berkembang kepimpinan DAP Sarawak yang telah dibinanya selama bertahun-tahun.
Read More / Baca Lagi >>

DAP tidak anti-Islam atau Melayu, tapi anti-rasuah

Posted: 13 Dec 2014 09:02 PM PST




LGE_Persidangan_DAPSUBANG, 14 DIS: DAP tidak pernah menyatakan bahawa parti ini anti kepada mana-mana ajaran agama, atau kaum tertentu, sebalikya parti ini anti kepada rasuah dan penyelewengan kuasa, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
"Parti DAP tidak anti-Melayu, tidak anti-Islam, tidak anti-bukan Islam. Tapi kita anti rasuah.
"Kerana UMNO adalah ibu segala rasuah, sebab itu kita anti UMNO," kata Guan Eng dalam ucaptama Persidangan Kebangsaan DAP 2014 di One City, Subang Jaya hari ini.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan menyatakan, DAP menentang habis-habisan segala sentimen perkauman dan elemen ektremis UMNO.
"DAP akan terus menjadi parti bukan kaum yang meraikan kepelbagaian kaum dengan matlamat utama mendemokrasikan Malaysia berdasarkan kebebasan, keadilan sosial dan peluang saksama.
"DAP tidak pernah menjadi parti yang hanya berjuang untuk satu kaum atau agama saja. Kita parti untuk semua," katanya.
Tambah beliau, untuk membuktikan amalan kepelbagaian kaum dan menolak sepenuhnya politik kebencian, DAP akan berusaha menghadapkan Ketua UMNO Baling Mashitah Ibrahim ke pengadilan.
Mashitah baru-baru ini telah mendakwa seorang pemuda Cina telah mengoyak Al-Quran 'sehelai demi sehelai' di Kedah.
Sedangkan dakwaan itu disanggah sendiri oleh Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir yang menyatakan bahawa seorang pemuda Melayu yang kurang siuman.
Tanpa rasuah, Malaysia tak perlu GST
Read More / Baca Lagi >>

Jangan Ketawa: Saya wira orang Melayu dan Islam - Ibrahim Ali

Posted: 13 Dec 2014 08:51 PM PST

KUALA LUMPUR: Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali hari ini menabalkan dirinya sendiri sebagai wira orang Melayu dan Islam.

Ibrahim berkata, beliau menabalkan dirinya sendiri kerana banyak memperjuangkan isu berkaitan bangsa Melayu dan Islam bersama pertubuhan yang diasaskannya itu.

Katanya, perjuangan beliau dan Perkasa untuk orang Melayu dan Islam terlalu banyak hingga ada pihak yang merasa terancam dan menjauhkan diri dari pertubuhan yang berjuang untuk bangsa Melayu dan bumiputera itu.

"Ada yang nak bergambar dengan Presiden Perkasa pun takut sebab ada yang nasihatkan supaya jangan dekati Perkasa.

"Saya tak pernah undang mana-mana ahli atau pemimpin UMNO sertai Perkasa," katanya ketika menyampaikan ucapan aluan sempena perasmian Mesyuarat Agung Tahunan kelima Perkasa di Dewan Muktamar  Pusat Islam.

Dalam ucapannya juga, Ibrahim turut menempelak empat pemimpin UMNO yang disifatkan tidak berani membela orang Melayu.

Empat pemimpin tersebut adalah Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Muhamad, bekas anggota majlis tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah dan Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun.
Read More / Baca Lagi >>

1MDB: Pemimpin UMNO tolong jangan jadi "bacul" kata Khairuddin

Posted: 13 Dec 2014 08:49 PM PST

1MDB: Pemimpin UMNO tolong jangan jadi bacul - Khairuddin
KUALA LUMPUR: Pemimpin UMNO diminta tidak menjadi bacul dan terlampau takut untuk membangkitkan isu berkenaan masa depan dan risiko sebenar yang dihadapi syarikat pelaburan negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan berkata, oleh itu tidak ada sebab untuk mana-mana pihak di dalam UMNO untuk memberi amaran kerana tanggungjawabnya menegakkan kebenaran.

"Kita hendak tegakkan kebenaran, tapi kenapa ada pihak seolah-olah tidak ada otak dan marah sangat dengan laporan polis tempoh hari?

"Saya hanya mahu siasatan terhadap 1MDB dibuat, itu duit rakyat dan hak mereka untuk tahu perjalanan syarikat itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khairuddin mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican yang menjelaskan tindakan Khairuddin sentiasa tertakluk kepada etika parti.

Bagaimanapun Reezal memaklumkan, UMNO Pulau Pinang tidak akan terburu-buru untuk mengambil tindakan ke atas Khairuddin yang membuat laporan polis terhadap 1MDB.

Pada Jumaat, Khairuddin membuat laporan polis yang meminta siasatan terperinci harus dilakukan bagi mengenal pasti punca masalah kepincangan pentadbiran kewangan yang dihadapi 1MDB.

Dalam pada itu jelas Khairuddin, laporan polis yang dibuatnya merupakan tindakan peribadi dan tidak dipengaruhi mana-mana pihak.

"Sebab itu saya kata kenapa UMNO tiba-tiba hendak melenting? Ini tindakan peribadi, perjuangan saya sendiri, tidak ada kena mengena dengan parti.

"Kenapa semua hendak saya tarik balik laporan polis itu? Apa puncanya semua jadi terlampau takut? Kalau saya kata ini laporan polis daripada UMNO Pulau Pinang itu lainlah ceritanya," tegasnya.

Khairuddin dalam pada itu turut mempersoalkan desakan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang memintanya menarik balik laporan polisnya.
Read More / Baca Lagi >>

PERKASA perkecil '25 Melayu ternama'

Posted: 13 Dec 2014 08:46 PM PST

PERKASA hari ini memperkecilkan kumpulan 25 orang Melayu terkemuka yang tampil menyeru ke arah kesederhanaan dengan mengkritik kumpulan pendesak itu sebelum ini.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata, PERKASA sebaliknya mempunyai "ratusan lagi" anggota yang lebih hebat daripada golongan itu.

Kurangkan lawatan luar sebelum hilang jawatan, kata Perkasa kepada Najib

Posted: 13 Dec 2014 08:45 PM PST


Perkasa menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar mengurangkan lawatan ke luar negara dan mula menumpukan isu dalam negara sebelum beliau kehilangan jawatan dan kerajaan.
"Saya ingin menasihatkan Perdana Menteri untuk mengurangkan perjalanan keluar negara. Saya tahu ia adalah urusan rasmi dan pemimpin negara lain juga terpaksa berbuat demikian.
"Elok untuk keluar negara, dan kerana saya masih sayang, sila kurangkan trip dan mula fokus kepada isu-isu dalam negara ini sebelum anda (Najib) kehilangan jawatan dan kerajaan," kata Datuk Ibrahim Ali di Pusat Islam di Kuala Lumpur pagi ini.
Beliau berucap di hadapan lebih 5,000 perwakilan Perkasa yang menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan ke-5 pertubuhan itu hari ini. Turut hadir ialah para pemimpin tertinggi Perkasa termasuk bekas ketua hakim negara, Tun Abdul Hamid Mohamad.

Kritikan Dr Mahathir terhadap 1MDB melucukan, kata Surendran

Posted: 13 Dec 2014 07:51 PM PST


Kebimbangan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai hutang ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bukan sahaja bersifat hipokrit tetapi juga melucukan, kata seorang pemimpin PKR.

Ahli Parlimen Padang Serai N. Surendran mengingatkan bahawa era pemerintahan Dr Mahathir diselubungi pelbagai skandal rasuah yang belum selesai sehingga sekarang, seperti skandal Perwaja, Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dan BMF. "Tidak ada akauntabiliti kewangan atau tadbir urus yang baik di sepanjang 22 tahun pemerintahan Mahathir di Malaysia yang dipenuhi malapetaka," kata Surendran dalam satu kenyataan.

Tambahnya, Dr Mahathir mempunyai kepentingan sendiri dalam komen terhadap skandal 1MDB memandangakan beliau seorang pengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Kebimbangannya atas salah guna wang rakyat adalah bersifat hipokrit dan melucukan," kata Surendran. Naib presiden PKR itu menyeru laporan polis mengenai 1MDB disiasat secara adil.
"Sebarang siasatan skandal 1MDB mesti mengikut undang-undang dan menurut prosedur badan penguatkuasa berkaitan seperti ditetapkan undang-undang," katanya. "Siasatan tidak boleh dilakukan bagi meleraikan masalah dalaman Umno.

"Siasatan perlu bebas dari campurtangan politik dan tekanan ke atas pihak yang terlibat bagi tujuan politik." Surendran juga menyatakan rasa terkejut pendedahan bahawa Dr Mahathir mengadakan pertemuan dengan pegawai tertinggi 1MDB, di mana dilaporkan mereka dimarahi bekas perdana menteri itu.
 Perkara itu didedahkan bekas ketua pengarang New Straits Times Group, Datuk A. Kadir Jasin dalam kiriman blognya baru-baru ini.

Read More / Baca Lagi >>

Tan Kok Wai: Agenda Umno/Bn Menghancurkan Pakatan

Posted: 13 Dec 2014 07:44 PM PST


DAP

oleh TAN KOK WAI 
 
Di forum tertinggi parti ini, ingin saya berkatakan bahawa masa depan DAP bakal diselubungi isu-isu kritikal dan detik-detik mencabar yang akan membawa impak besar kepada Negara dan rakyat.
Ingin saya titikberatkan di sini, DAP akan terus berkonsisten dengan ideologi Sosial Demokrasi yang menekankan perjuangan untuk semua rakyat Malaysia. Berdasarkan kepada tiga teras: kebebasan, keadilan dan kebersamaan.
DAP akan sentiasa memperjuangkan kebebasan untuk semua warga dari sebarang cengkaman autoritarian. Prinsip kebersamaan menjadi pemacu perjuangan kita supaya sentiasa bersama mereka yang tertindas tidak kira dari kaum apa, agama mana dan tempat asal mereka. Kerana kita percaya Malaysia adalah milik kita bersama dan semua warga berkongsi tanah yang sama, langit yang sama, udara yang sama di tanah air kita ini.
Kita dapat lihat hari ini bagaimana UMNO bersama sekutunya dalam Barisan Nasional, sedang menguatkan lagi cengkaman mereka pada latar politik yang sedia autokratik. Menjadikan padang persaingan yang sejak awal tidak rata, semakin senget sebelah. Itu semua memerlukan kita berusaha berlipat ganda lagi.
Sejarah DAP penuh dengan lakaran perjuangan tidak berbelah bagi dan penuh jerih perih. Kita akan terus berpegang teguh kepada prinsip-prinsip tiga teras, akan terus mengikut petunjuk moral dan wawasan untuk mencapai impian rakyat Malaysia yang sejati. Satu muafakat rakyat berdasarkan kesederhanaan (moderation) dan bukannya ekstrimisme.
Semangat Perlembagaan Persekutuan
Kita akan terus menggengam erat dan mempertahankan semangat dan intipati Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Parti DAP.
Kita menjunjung semangat secular yang terkandung di dalam kedua-dua dokumen yang disebutkan tadi. Sebab kita percaya inilah semangat yang dapat menyatukan dan menghubungkan bukan saja kaum, kepercayaan dan kebudayaan berbeza, tetapi juga menyatukan dan menghubungkan
Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.
Read More / Baca Lagi >>

RCI Sabah: Misi UMNO selamatkan diri sendiri

Posted: 13 Dec 2014 07:21 PM PST

oleh LIM KIT SIANG
Pertamanya izinkan saya mengucapkan terima kasih kepada hadirin yang memenuhi forum yang dianjurkan dengan notis yang begitu singkat, kerana mengambil bahagian dalam pungutan suara dan tidak ada seorang pun di dalam dewan ini yang menyokong laporan RCIIIS yang dikeluarkan di Kota Kinabalu pada 3 Disember lalu, dan secara sebulat suara menunjukkan rasa kecewa serta menolak laporan RCIIIS itu.
Ini mengesahkan rasa tidak percaya dan keresahan  yang begitu parah sedang menular di kalangan rakyat Kota Kinabalu dan Sabah terhadap laporan RCIIIS itu mengecewakan, setelah rakyat meletakkan harapan begitu tinggi supaya akhirnya wujud penyelesaian kepada masalah empat puluh tahun pendatang asing tanpa izin yang telah mengubah demografi politik, selain memberi kesan kepada landskap sosial, ekonomi dan keselamatan rakyat negeri ini.
Malah saya telah menyatakan, dan ia disahkan malam ini – bahawa sekiranya laporan RCIIIS itu didedahkan sebelum PRU ke-13 bulan Mei tahun lalu, Datuk Seri Najib Razak tidak akan menjadi Perdana Menteri hari ini, dan sekiranya pilihanraya negeri diadakan sekarang, laporan RCIIIS itu akan menjadi isu yang mengakibatkan tumbangnya kerajaan UMNO-BN di Sabah.
Biar saya katakan bahawa laporan RCIIIS itu amat tidak memuaskan hati. Lebih 5,000 mukasurat daripada laporan RCIIIS telah hilang ketika ia didedahkan pada 3 Disember.
Saya menggesa Najib untuk segera mendedahkan halaman-halaman yang hilang itu.
Laporan RCIIIS sepatutnya merupakan laporan paling tebal dan paling banyak jilid berbanding begitu banyak laporan RCI dalam sejarah negara, tetapi ia hanya setebal 368 mukasurat.
Laporan RCI mengenai skandal video Lingam mempunyai empat jilid: Jilid 1 – 191 mukasurat; Jilid 2, nota-nota keterangan – 1,187 muka surat; Jilid 3 Akuan Bersumpah – 513 mukasurat dan Jilid 4, Eksibit – 474 mukasurat. Jumlahnya 2,365 mukasurat!
RCIIIS menerima 361 memorandum dan 177 eksibit, mengadakan pendengaran awam bermula 14 Januari sehingga September 2013, dengan 211 orang saksi dikemukakan.
Di manakah semua memorandum, nota-nota keterangan, akuan-akuan bersumpah dan eksibit yang dikemukakan kepada RCIIIS? Saya difahamkan ia melebihi 5,000 mukasurat- yang merupakan bahagian penting laporan tersebut?
Kenapa Kerajaan mengeluarkan kurang daripada 10 peratus daripada laporan sebenar RCIIIS, padahal RCI skandal video Lingam boleh dipersembahkan dengan lebih 2,300 mukasurat dengan semua nota-nota keterangan, akuan bersumpah dan eksibit dikemukakan?
Perkara pertama yang perlu dituntut oleh rakyat Sabah dan Malaysia daripada Najib ialah supaya beliau mendedahkan keseluruhan laporan RCIIIS memandangkan ia melibatkan kepentingan awam, maka kesemua 5,000 mukasurat memorandum, nota keterangan, akuan bersumpah dan eksibit perlu didedahkan kepada orang ramai.
Read More / Baca Lagi >>

Laporan polis keatas 1MDB, apakah Najib dan Jho Low akan dipanggil?

Posted: 13 Dec 2014 07:20 PM PST

KUALA LUMPUR, 13 DIS: Adakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan jutawan Jho Low akan dipanggil untuk memberi keterangan sekiranya siasatan dibuat terhadap pengurusan 1Malaysia Development Board (1MDB)?
Demikian pertanyaan Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng terhadap laporan polis yang dibuat Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, Ketua Umno Bahagian Batu Kawan Pulau Pinag semalam.
"Kita tidak tahu apa motif Khairuddin. Barangkali beliau hanya mahu mengikut jejak langkah Tun Dr Mahathir menggugat kepimpinan Najib Razak.
"Khairuddin jelas bukan seorang kaki bodek. Dia tidak peduli apa kesan tindakannya terhadap politik peribadinya.
"Kerana menurutnya, laporan polis tersebut ialah terhadap sebuah syarikat, dan bukan terhadap Umno atau pemimpinnya," kata Lim Eng dalam satu kenyataan.
Dalam pada itu Lip Eng turut mempersoalkan pendirian parti-parti komponen BN yang lain yang sehingga kini membisu terhadap skandal 1MDB yang kini menanggung hutang berjumlah RM42 bilion.
"Saya mahu melihat MCA, Gerakan dan parti-parti komponen BN, serta Paul Low dan Abdul Wahid Omar untuk turut menyatakan pendirian tentang 1MDB secara jelas kepada rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

DAP seru rakan Pakatan tumpu agenda bersama

Posted: 13 Dec 2014 07:19 PM PST


DAP


SUBANG, 14 DIS: DAP hari ini menyeru rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat (PR) untuk menumpukan kepada agenda bersama dan bukannya agenda persendirian.
Pemangku Pengerusi DAP Kebangsaan, Tan Kok Wai menegaskan DAP dan Pakatan tidak boleh terperangkap dengan taktik licik UMNO, kerana agenda bersama perlu lebih diutamakan.
"Agenda bersama Pakatan Rakyat harus dititikberatkan dan bukannya matlamat persendirian.
Rakyat telah memberikan harapan tinggi kepada kita, apakah kita mahu menghampakan dan merobohkan keyakinan mereka berikan? kata Kok Wai yang juga Ahli Parlimen Cheras.
"Kita tidak boleh terjerat dengan percaturan politik UMNO," tegasnya.
Justeru itu katanya, tema Persidangan Kebangsaan DAP 2014 tahun ini adalah bersesuaian dengan semangat bersama demi membela rakyat Malaysia yang meletakkan harapan Pakatan Rakyat.
"Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing," kata Kok Wai disambut tepukan gemuruh hadirin.

UMNO FREE-FOR-ALL: Dr M & Umno factions must STOP interfering in 1MDB probe

Posted: 13 Dec 2014 07:16 PM PST

I refer to the probe into the 1 MDB financial scandal.
Any investigations into the 1 MDB scandal must be done fairly and impartially, according to the law and by the relevant enforcement bodies established under the law.
The investigation cannot be allowed to deteriorate into a settling of political feuds within Umno.
There must be no political interference in the investigation or pressure brought to bear on the parties involved for political reasons.
It is thus a shock to learn of Datuk A. Kadir Jasin's allegation that the chairman of 1 MDB was "grilled" by Mahathir on Dec 4,2014.
If the above is accurate, it amounts to unacceptable and unlawful meddling in the 1MDB investigation.
As a retired former PM, it's no business of Mahathir to grill anyone!
Mahathir must immediately clarify whether such a meeting took place and if so, the motive of the meeting and what transpired during the meeting.
It is clear that Mahathir's interest in the scandal is for selfish political reasons. His severe criticism of Najib's premiership is public knowledge.

His sudden concern for the misuse of public funds is hypocritical and laughable.
Read More / Baca Lagi >>

Najib perlu beri penjelasan isu 1MDB - Husam

Posted: 13 Dec 2014 07:15 PM PST

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak perlu memberikan penjelasan berhubung syarikat pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa berkata ia kerana bagi menjawab persoalan yang ditimbulkan banyak pihak berhubung pelaburan dalam syarikat tersebut.
"Misalnya, bagi jumlah kewangan sehingga Mac tahun ini, 1MDB mencatat kerugian sebesar RM 65.3 juta dengan hutang sebesar RM 49.1 bilion.
"Sekalipun 1MDB dikatakan mempunyai aset sebesar RM 51.4 bilion, tetapi jumlah aset di atas kertas ini kelihatan lebih besar dengan menggunakan penilaian yang lebih tinggi," katanya dalam satu kenyataan, semalam.
Kata beliau, jika Najib gagal menjelaskan berhubung 1MDB, ia pastinya akan menggugat survival politik beliau.
"Rakyat negara ini secara keseluruhannya mempunyai hak untuk mendapatkan penjelasan yang terang tidak lain dari Najib sendiri mengenai isu ini.
"Isu 1MDB melibatkan jumlah kewangan yang sangat besar yang mewajarkan Najib bersikap telus," ujarnya.

Pemimpin UMNO jangan cari pasal dgn PERKASA..!!!

Posted: 13 Dec 2014 07:08 PM PST

1MDB: UMNO PP tidak terburu ambil tindakan terhadap Khairuddin - Reezal

Posted: 13 Dec 2014 07:06 PM PST

1MDB: UMNO PP tidak terburu ambil tindakan terhadap Khairuddin - ReezalKUALA LUMPUR: UMNO Pulau Pinang tidak akan terburu-buru untuk mengambil tindakan ke atas Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan yang membuat laporan polis terhadap syarikat pelaburan negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Kita tidak akan terburu-buru kerana UMNO adalah sebuah parti demokratik. Kita terdahulu perlu melihat jika ia mempunyai pelanggaran disiplin," kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican ketika dihubungi Astro AWANI.

Reezal menjelaskan bahawa sebagai ahli parti, Khairuddin tertakluk kepada etika parti.

"Jikalau ada yang melanggar disiplin, maka bukan sahaja beliau (Khairuddin) akan diambil tindakan, tetapi sesiapa sahaja yang melanggar disiplin parti.

Apabila ditanya tentang laporan polis yang dibuat oleh Khairuddin, Reezal berkata itu adalah haknya untuk membuat laporan polis.

"Kita tidak perlu membesarkan isu ini kerana itu haknya untuk membuat laporan polis. Laporan polis itu pula dibuat terhadap 1MDB. Jadi, 1MDB mungkin harus tampil ke hadapan dan beri penjelasan," katanya ringkas.
Read More / Baca Lagi >>

1MDB: Di antara T. Adnan, Khairudin Abu Hasan dan perjuangan UMNO

Posted: 13 Dec 2014 07:04 PM PST

UMNO menjadi defensif apabila Datuk Paduka Khairudin Abu Hasan, Timbalan Ketua UMNO bahagian Batu Kawan membuat laporan Polis terhadap 1MDB tiga hari yang lepas. Setiausaha Agung nya T. Adnan Mansor telah membuat kenyataan meminta Khairudin menarik balik laporan polis yang beliau buat di Kuala Lumpur tiga hari yang lepas.
Tengku Adnan menyatakan itu bukan pendirian parti tetapi pendirian individu seperti Khairudin yang tidak faham tentang perjuangan parti. Apa yang beliau (T Adnan) faham tentang perjuangan parti pun saya tidak tahu. Bagi saya Khairudin adalah lebih mentaati perjuangan parti yang tidak mahu UMNO  dan pemimpinnya melakukan kerja yang beliau 'suspect' sebagai kerja terkutuk itu, iaitu menjadikan 1MDB sebagai landasan untuk beberapa individu mengaut kepentingan peribadi dalam skala yang besar.
Tentu nya tindakan Khairudin itu adalah untuk membersihkan kerajaan yang dipimpin UMNO untuk tidak dipersoalkan integritinya dan itu pun yang setiap ahli UMNO patut lakukan untuk membersihkan UMNO itu dari imej buruk dan melalui proses kereputan yang tidak dapat diubati. Jika UMNO bertindak terhadap ahli nya yang mahukan isu ini dibersihkan, maka parti itu dengan sendiri serta sekali gus dianggap seperti parti yang cuba menutup perlakuan dan tindakan salah kerajaan rakyat ini.
Jika Tengku Adnan benar dengan perjuangannya beliau tidak perlu merasa takut jika 1MDB tidak melakukan kesalahan. Setiausaha Agung UMNO itu tidak perlu menyalahkan orang lain kononnya terpengaruh dengan pembangkang dan pihak-pihak lain. Berani kerana benar dan takut kerana bersalah.
Tidak guna Adnan menuduh pembangkang mempengaruhi Khairudin, kerana isu 1MDB ini sudah terbongkar banyak perkara dan adalah lebih baik dibuka segala apa yang dilakukan oleh 1MDB ini yang wujudnya dengan menggunakan wang pembayar cukai.
Read More / Baca Lagi >>

Makin Panas: Saya tidak akan tarik balik laporan polis 1MDB, kata pemimpin Umno

Posted: 13 Dec 2014 05:09 PM PST


SHAH ALAM - Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan tidak akan berganjak dengan keputusannya yang mahu pihak berkuasa menyiasat 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
Khairuddin berkata, beliau tetap dengan keputusannya dan tidak akan menarik semula laporan polis dibuat kelmarin.
"Saya dihubungi pimpinan Umno negeri (Pulau Pinang) yang mahu saya menarik semula laporan itu kerana dikatakan tindakan saya seolah-olah menikam Umno dari belakang.
"Saya juga sudah dipanggil oleh (Setiausaha Agung Umno Datuk Seri) Tengku Adnan (Tengku Mansor) ke rumahnya tengah hari tadi (semalam).
Dalam perbincangan hampir sejam itu, kami berbual panjang mengenai isu 1MDB ini. Beliau ada nasihatkan saya menarik semula laporan itu, tapi, saya tegaskan perkara ini tidak akan berlaku walaupun mereka ini sahabat- sahabat saya," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata, laporan polis yang dibuat bukan ditujukan kepada Umno sebaliknya mahu polis menyiasat syarikat itu.
"Saya nyatakan kepada beliau, perkara ini (ketirisan) sudah lama berlaku. Saya hanyalah generasi ketiga yang memperjuangkannya.
Sebelum ini bekas menteri kewangan ada bertanyakan 1MDB. Dulu Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Daim Zainuddin dan Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) juga mahu tahu mengenai urusan perniagaan mereka, tetapi tiada tindakan daripada 1MDB untuk ambil langkah proaktif untuk tampil membuat penerangan sejelas-jelasnya.
"Mereka berdiam diri dan apabila menerima tuduhan daripada PR, tiada jawapan balas dan tidak menafikan perkara tersebut.
Jadi, apa cara paling baik untuk selesaikan masalah ini?
Jadi, kita serahkan segala-galanya kepada pihak berkuasa untuk menyiasat," katanya.
Jelasnya, tiada sebab beliau menarik semula laporan itu memandangkan tiada laporan yang dibuat tentang Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Pua doubts ‘openness’ of 1MDB to be investigated

Posted: 13 Dec 2014 04:40 PM PST

Tony Pua reminds that 1MDB scrupulously hid information and avoided scrutiny in the past. 

tony pua 1mbd_300PETALING JAYA: While welcoming the move by 1MDB to be open to any investigations into their affairs, DAP's National Publicity Secretary Tony Pua reminded that the company was unwilling to answer any questions on its alleged improprieties in the past.
Commenting on 1MDB's "sudden purported openness" Pua said, "This is despite the fact that prior to the police report, 1MDB had conducted itself in a completely opposite fashion, scrupulously hiding information and avoiding scrutiny over its various controversial transactions."
He was referring to the police report a Penang UMNO leader lodged against the company last Friday.
Pua, who is also Member of Parliament for Petaling Jaya Utara, said that in the past even Prime Minister Najib Razak was tight lipped over queries regarding the US$2.32 billion in Cayman Islands, only saying that "licensed financial institutions" were managing the funds there.
"If the Prime Minister refused even to be accountable to the Parliament, can we really expect 1MDB to 'open up' to the Commercial Crimes Department?" Pua asked.
He also pointed to the Deputy Finance Minister who made a slip up over the US$3 billion "letter of support" that was raised in Parliament.
Read More / Baca Lagi >>

Perkasa melihat Najib sebagai musuh

Posted: 13 Dec 2014 04:38 PM PST

Amirrul Jeffery Igai


Seni politik mengolah persetujuan (manufacturing consent) ini terlalu halus.
Hampir sukar untuk dibaca, jika ianya tidak dicermati tanpa memahami latar belakang bagaimana seni ini menari dan bermain.
Lenggok bahasa dan naratifnya lain macam.

Motif dan objektif permainan ini yang harus kita fahami, bukannya menelan bulat–bulat hasil permainan seni mengolah persetujuan yang menyebabkan kebodohan berganda. Perkasa lahir  dan sijil kelahirannya didaftarkan di ROS pada 12 September tahun 2008.
Haji Wikipedia memberitahu Perkasa diasaskan pada 22 Mac 2009.
Ada versi yang diceritakan manusia yang berada di belakang tabir mengatakan perkasa sudah wujud pada 2 Jun 2008.
Bukan tarikh dan tahun yang akan kita perdebatkan, itu bukan keutamaan. ianya hanya peringkat permukaan.
Tetapi kejadian dan peristiwa pada tahun tersebut yang fundamental dan penting untuk dibaca.
Versi tarikh penubuhan Perkasa dari 2 Jun 2008 sehingga 22 mac 2009.
Pada masa itu Tun Abdullah Badawi masih lagi berada di pejabatnya di Putrajaya.
Tun Abdullah hanya diusung keluar daripada pejabatnya secara rasmi pada 3 April 2009.
Pada Jun 2008 hingga Mac 2009 perseteruan Tun Mahathir Mohamad dengan Tun Abdullah Badawi sedang berada di puncak.
Bagaimana pula latar belakang kelahiran Perkasa?
Untuk membolehkan kita memahami gerak kerja bagaimana seni mengolah persetujuan ini berjalan maka saya membawakan satu contoh yang paling mudah.
Contoh di mana anda boleh saksikan di bahagian dapur rumah anda.
Bila anda memasak atau menjerang air di dapur, apabila air tersebut sudah menggelegak masak maka di muncung cerek tersebut akan keluar wap air.
Api yang membuatkan air itu masak adalah Tun Mahathir Mohamad.
Air yang menggelegak masak itu adalah Tun Abdullah Badawi.
Sementara wap air yang keluar dari mucung cerek itu adalah Perkasa.
Apabila kontradiksi atau pertembungan yang melibatkan dua entiti maka akan wujud sesuatu yang lain.
Kontadiksi antara Tun Mahathir dan Tun Abdullah mewujudkan Perkasa.
Perkasa diwujudkan untuk menendang Tun Abdullah keluar daripada Umno.
Ini sejarah yang tidak akan padam sehingga kiamat.
Memperjuangkan dan mempertahankan hak-hak orang Melayu dan Islam adalah salah satu matlamat Perkasa yang akan menghalalkan segala seni mengolah persetujuan ini bergerak.
Dan seni politik mengolah persetujuan ini masih digunapakai individu dan kumpulan yang sama bagi meruntuhkan bukan hanya satu manusia malah lebih.
Read More / Baca Lagi >>

Apakah Isu 1MDB Boleh Mengugat Kedudukan Najib?

Posted: 13 Dec 2014 03:54 PM PST

SERANGAN bertali arus berkaitan 1MDB, bukan sahaja dilakukan pembangkang, akan tetapi juga orang Umno sendiri.
Kini, ada sudah berani bertindak daripada Umno apabila seorang Timbalan Ketua Bahagian membuat laporan polis berkenaan dengan syarikat ilham Perdana Menteri itu.
Jika Tun Dr Mahathir hanya memberi komen berkaitan syarikat itu, kini blogger seperti A Kadir Jasin, mungkin termasuk blogger "bangang" memperhangat isu syarikat itu dengan mengwar-warkan berbagai kelemahan, termasuk kegagalan membayar hutang mengikut jadual.
Dato Sharizat Jalil terpaksa digugurkan sebagai Menteri, terpalit isu NFC yang diurus oleh suami beliau.
Tun Abdullah terpaksa akur apabila serangan bertali arus yang diarahkan kepada budak-budak tingkat 4 Putrajaya yang diketuai menantunya menyebabkan Bn hampir kehilangan kuasa.
Najib yang mengambil kedudukan Pak Lah, bukan sahaja gagal mencapai kemenangan 2/3 dewan rakyat sepertimana tradisi Bn, namun pencapaian beliau lebih teruk daripada pencapaian Pak Lah.
Read More / Baca Lagi >>

Umno to issue ‘show cause’ letter on 1MDB

Posted: 13 Dec 2014 03:41 PM PST

Batu Kawan Umno vice-chief Khairuddin Abu Hassan lodged a police report on 1MDB, a party matter, "without consent".
GEORGE TOWN: Penang Umno, apparently assuming the position that any attack on the 1Malaysia Development Board (1MDB) is an attack on the party itself, has distanced itself from a police report lodged by a party leader against the troubled and scandal-driven sovereign wealth fund.
khairuddin umno2Penang Umno secretary Musa Sheikh Fadzir was leading the party on Sat in publicly confronting Batu Kawan Umno vice-chief Khairuddin Abu Hassan on the police report he had lodged on Fri against 1MDB.
"Khairuddin never discussed the matter with the State Umno. Penang Umno, including chairman Zainal Abidin Osman and his deputy, Reezal Merican Naina Merican, did not know about the report until yesterday," said Musa in a media update, implying that lodging the police report was a party matter carried out without consent.
"We do not support his action and regard it as a personal act which has nothing to do with the State Umno. Until today, he has not contacted us about the matter."
Read More / Baca Lagi >>