Followers

Nuffnang

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:35 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Tanya sama Human Right ... cakap ini macam patut ka.

Posted: 04 Sep 2014 09:30 PM PDT


PKR Johor buat seminar persoal relevensi Raja?

Posted: 04 Sep 2014 07:30 PM PDT


Hari itu ada dua peguam golongan kiri mahu persoal kedudukan Islam Melayu dan Raja dalam forum di masjid. Isu-isu ini isu pokok perlembagaan negara ini dan tidak boleh dipersoalkan.

Baca seterus di SINI.

Kini ada tersebar khabar PKR  Johor pun nak buat hal sama?


Baik-baiklah kalau nak tentang Raja, you are going to have to deal with ...


NGO PasMa untuk lawan ulamak tapi tak pulak keluar PAS

Posted: 04 Sep 2014 05:33 PM PDT

Puak Anwarinas yang bela peliwat kini tolak Tok Lebsi tua untuk pucuk muda

Lebih 100 ahli PAS bertemu di Kota Baru, Kelantan pada 31 Ogos lalu untuk menubuhkan PasMa.

Sekumpulan ahli PAS sudah memulakan kempen untuk memastikan parti Islam itu kekal dalam Pakatan Rakyat (PR), satu langkah yang boleh dilihat sebagai cabaran kepada kepimpinan konservatif Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) ditubuhkan selepas lebih 100 ahli PAS bertemu di Kota Baru, Kelantan pada Ahad, kata satu sumber dengan sasaran menghalang parti Islam itu meninggalkan PR dan bekerjasama dengan Umno.

"Dalam pertemuan pada hari Merdeka itu, kita berjaya kumpul 100 orang yang datang dari seluruh negara untuk tujuan yang sama iaitu meletakkan perjuangan PAS atas landasan yang betul," kata salah seorang penggerak utamanya.

Beliau enggan dikenali kerana kumpulan konservatif dalam parti itu tidak boleh bertoleransi dengan perbezaan pendapat.

Inisiatif ini bermula selepas Hadi memberitahu Jawatankuasa PAS Pusat pada 25 Ogos beliau mahu bekerjasama dengan Umno untuk menubuhkan kerajaan di Selangor.

Masih belum dipastikan bagaimana pimpinan PAS akan memberikan reaksi terhadap gerakan ini.

Minggu lepas Hadi mencadangkan PAS, Umno dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bekerjasama dengan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali sebagai menteri besar.

Bagaimanapun, setiausaha politik presiden PAS itu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar menafikan laporan itu dan menegaskan tiada perbincangan dilakukan di antara Azmin dan Hadi.

Sumber memberitahu, PasMa akan mengadakan majlis penerangan di seluruh negara untuk menjelaskan mengapa PAS perlu kekal dalam PR dan menolak Umno.

Majlis penerangan pertama akan diadakan di sebuah hotel di Shah Alam pada 8 September dan akan menampilkan tiga ahli panel iaitu Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa, Ahli Jawatankuasa (AJK) Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof dan bekas ahli Majlis Syura Ahmad Awang.

"Kita akan gabungkan semua pihak dalam majlis penerangan ini, khasnya profesional dan ulama," kata sumber itu.

Hubungan dalam PR menjadi kucar kacir kebelakangan ini disebabkan Langkah Kajang untuk menggantikan Khalid sebagai menteri besar Selangor.

Presiden, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan diikuti dengan Majlis Syura Ulama PAS menentang langkah itu dan mempertahankan Khalid.

Tetapi selepas PKR memecat Khalid, PAS menerima keputusan untuk menggantikannya dengan calon lain.

Bagaimanapun PAS tidak berapa senang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan Khalid walaupun mesyuarat Jawatankuasa PAS 17 Ogos lalu mencalonkan beliau dan Azmin untuk menggantikan Khalid.

Dalam usaha untuk memastikan Dr Wan Azizah menjadi menteri besar Selangor, PKR berjaya mendapatkan sokongan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS untuk mencukupkan sokongan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sesetengah pihak dalam PAS tidak berpuas hati dengan perkara ini dan bertindak memujuk Azmin untuk bersama mereka dalam gabungan 13 Adun PAS, 12 Adun Umno dan beberapa Adun PKR.

Baru-baru ini, khabar angin mula tersebar kononnya seorang pemimpin kanan PAS membawa tiga Adun PKR Selangor bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mesyuarat itu bertujuan membuka jalan kerjasama antara tiga Adun PKR itu dengan PAS dan Umno bagi membentuk kerajaan baru di Selangor.

Semalam Husam dalam kenyataannya berkata, matlamat utama Umno dalam kerjasama ini adalah untuk mendapatkan kembali majoriti dua pertiga di Parlimen bagi membolehkan persempadanan pilihan raya baru dilakukan.

"Selangor adalah umpan terdekat mereka," kata Husam dalam artikelnya dan menambah beliau yakin usaha Umno akan menemui kegagalan.

Sumber Internet yg diterima dari Whats App

YES to ISA and sedition law, NO to troublemaker Human Rights!

Posted: 04 Sep 2014 06:30 AM PDT




SUA batalkan pencalunan dari President?

Posted: 04 Sep 2014 04:38 AM PDT




Satu lagi penyokong KIPAS yang terencat akal

Posted: 04 Sep 2014 02:33 AM PDT



Gitu ke ciri-ciri pemimpin kepada penyokong fanatik PKR yang sama terencat akal dengan Setiausaha Agong PKR?

Baca komen Flying Kick SINI

PRN S'ngor atau KETUM masuk Sg Buloh ... mana dulu?

Posted: 03 Sep 2014 11:30 PM PDT


Pendengaran rayuan terakhir Anwar Ibrahim wal KETUM bila adalah pada Oktober 28 dan 29hb.

Sementara kes saman Anwar versus Dato Anifah Aman yang berjalan pada Ogos 25 ke 29 akan bersambng pada September 15hb ke 17hb 7hb ke 8hb Oktober. Baca di Rakyat News SINI.

Di situ pun sudah penuh jadual Anwar sebelum ke penjara. Mana pula nak hadapi pilihanraya negeri?

Ramai pihak merasakan elok dijalankan pilihanraya negeri untuk tentukan MB baru. Itu termasuk juga Presiden Perkasa, Dato Ibrahim ali. Namun, itu tidak boleh diteruskan selagi Sultan belum selesai menuntut dua nama cadangan dari parti PKR, DAP dan PAS masing-masing.

Sultan berhak menuntut cadangan dan boleh memberi masa yang lebih untuk ketiga-tiga pihak untuk menimbangkan nama-nama yang sesuai. Ini masih dibidang kuasa raja.

Mana tahu hal ding dong dari istana ke parti masing-masing berpanjangan hingga ke November untuk sidang DUN? Sebenarnya, tak perlu buat undi tak percaya kerana TSKI sudah serahkan letak jawatan.

Oleh kerana ramai pihak dalam pembangkang yang mahukan penyelesaian seperti negeri Perak, maka Sultan ambilkira permintaan itu dahulu sebelum cuba cara pilihanraya yang bakal menelan banyak wang dan suatu pembaziran.

Agak-agaknya sempatkah Anwar terlibat dalam pilihanraya umum Selangor sebelum masuk Sg Buloh untuk direhatkan?

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:33 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Krisis MB Selangor : Istana Selangor akan maklum!

Posted: 04 Sep 2014 10:53 AM PDT

Abdul Khalid Ibrahim (tengah) bersama Exco Selangor, Ir. Iskandar Abdul Samad (kiri) dan Dr. Halimah Ali sewaktu sidang akhbar selepas mesyuarat Exco di bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor di Shah Alam, semalam.

Istana Selangor dijangka mengemukakan maklum balas berhubung senarai calon Menteri Besar yang telah dihantar oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas dalam tempoh terdekat.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mengumumkan perkara itu mengesahkan ketiga-tiga parti berkenaan telah mempersembahkan senarai calon masing-masing kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah selepas tempoh yang diberikan baginda tamat pada hari ini.

Sehubungan itu, katanya, segala urusan pemilihan Menteri Besar selepas ini hanya akan dilakukan oleh Istana Selangor mengikut enakmen yang termaktub dalam Perlembagaan negeri.

"Bagi saya, semua orang perlu tahu adalah penting untuk membuat sesuatu keputusan yang betul (dalam pemilihan Menteri Besar)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.



Dalam pada itu, Abdul Khalid berkata, beliau tidak tahu mengenai jumlah keseluruhan calon yang dikemukakan tiga parti sekutu pembangkang itu selain menegaskan tidak boleh mencampuri atau terlibat dalam urusan pemilihan berkenaan kerana merupakan pihak berkepentingan.

"Oleh itu, saya rasa lebih baik saya hanya diberitahu mengenai keputusan yang dibuat oleh pihak Istana nanti.

"Hanya Istana Selangor akan memberi maklum balas mengenai cadangan nama calon yang dipersembahkan melalui surat rasmi. Kita akan lihat nanti apabila Sultan Selangor memutuskan calon yang layak dan selepas itu barulah saya jalankan tugas saya (melaksanakan proses peralihan kuasa)," jelasnya.

Mengenai pandangan masyarakat supaya pilihan raya negeri diadakan bagi menyelesaikan kemelut yang berlarutan itu, Abdul Khalid berkata, perkara itu terpulang kepada budi bicara Sultan Selangor.

Malah, beliau menjelaskan tidak boleh membuat sebarang kenyataan mengenai keperluan pilihan raya tersebut bagi mengelakkan sebarang spekulasi.

Abdul Khalid juga meminta semua pihak supaya bersabar dan menunggu proses pelantikan Menteri Besar baharu yang dijalankan mengikut tatacara Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 serta adat istiadat negeri ini diselesaikan.

Suara Politik
Belantan

Krisis MB Selangor : Apa kesudahannya?

Posted: 04 Sep 2014 05:21 AM PDT


Sebenarnya isu MB Selangor boleh diselesaikan dengan mudah iaitu PKR, DAP dan Pas hanya perlu memenuhi permintaan istana iaitu menghantar tiga nama calon.

Pas sudah bersetuju tetapi PKR dan DAP seolah-olah terus mahu mengheret isu tersebut yang sekali gus akan mendatangkan kemudaratan kepada rakyat iaitu mencalonkan Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail - dalam bahasa mudah permintaan istana ditolak.

Jika benar PKR dan DAP memperjuangkan nasib rakyat dan mengutamakan rak­yat sehingga bersedia menamakan pakatan pembangkang sebagai Pakatan Rakyat, mereka seharusnya berusaha untuk menyelesaikan isu ini secepat mungkin.

Tetapi malangnya itu tidak berlaku, sebaliknya PKR dan DAP hanya melihat Wan Azizah paling layak berbanding 29 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) lain.

Malah Penasihat PKR, Anwar Ibrahim secara terbuka menyatakan pencalonan isterinya sebagai calon tunggal jawatan itu adalah muktamad.

Kedegilan Anwar itu mungkin kerana begitu yakin isterinya mendapat sokongan 29 ADUN, biar pun kata putus terletak di tangan Sultan Selangor.

Namun begitu Anwar boleh terus dengan sikap degilnya tetapi ia tidak akan mendatangkan apa-apa faedah dalam menamatkan kemelut krisis MB Selangor. Malah ia menimbulkan pertanyaan kenapakah Anwar tetap juga mahukan Wan Azizah walaupun semua orang tahu sejauh manakah keupayaan Presiden PKR tersebut yang selama ini dianggap 'penghias organisasi' sahaja.

Jika benar Anwar menghormati integriti Abdul Khalid dan mahu menyelesaikan segala masalah rakyat yang kononnya tidak dapat diselesaikan oleh MB Selangor tersebut, beliau sepatutnya mempermudahkan urusan pelantikan MB dan bukannya mengheret ia bagi tempoh yang panjang.


Anwar tidak harus memberi tekanan seolah-olah mahu tidak mahu istana perlu mengikut kehendak beliau dan PKR sedang­kan undang-undang tubuh negeri sudah jelas menyatakan pelantikan MB terletak di bawah budi bicara Sultan Selangor.

Ia bermakna kalau pun PKR dan DAP memberi sokongan kepada Wan Azizah tetapi jika pihak istana melihat individu berkenaan tidak layak menduduki jawatan MB, maka Sultan Selangor berhak menolak.

Inilah hakikat yang perlu difahami oleh Anwar dan Wan Azizah. Walaupun mereka bukan orang Selangor tetapi mereka sepatutnya belajar untuk memahami undang-undang tubuh negeri itu.

Atas sebab itulah, Pas tidak mahu bersekongkol dengan sentimen Anwar biar pun berada dalam satu pakatan. Pas mempunyai pandangan sendiri dan ia secara halus memberi isyarat bahawa apa pun berlaku parti itu tetap menolak Wan Azizah.

Keadaan itulah yang memungkinkan hubungan antara PKR dan Pas kini bukan lagi berada di tahap retak menanti belah, tetapi sebenarnya sudah pun `terbelah' tetapi cuba dilindungi dengan diletakkan gam atau pelekat supaya ia tidak terburai.

Tetapi 'bau hanyir' daripada pekung akibat perbalahan itu sudah tersebar ke seluruh negara. Pemimpin Pas khususnya daripada golongan ulama secara terbuka mengkritik pemimpin-pemimpin PKR begitulah sebaliknya.

Walaupun di dalam Pas ada pemimpinnya yang berjiwa PKR tetapi di dalam PKR tiada pemimpin parti itu berjiwa Pas, namun keretakan hubungan antara kedua-dua parti tersebut sudah tidak mampu dibendung lagi.

Mungkin mereka boleh bersandiwara dengan retorik-retorik politik kononnya Pas akan terus bersama pakatan manakala PKR menganggap apa yang berlaku sekadar satu perbezaan pendapat tetapi sebenarnya kedua-duanya sudah tidak selesa untuk bekerjasama lagi.

Kalau berdasarkan kenyataan pe­mimpin kedua-dua parti itu apa yang cuba dilakukan oleh mereka untuk terus bertahan dalam menjalin kerjasama ibarat 'tidur dalam satu selimut tetapi masing-masing tidak mampu lagi melelapkan mata'.

Ia kerana perasaan sebenar antara satu sama lain semakin terserlah dan sekali gus membuktikan kerjasama selama ini hanyalah sandiwara politik yang diindahkan dengan sulaman retorik dan hipokrit.


Keadaan itu menimbulkan persoalan apakah isu MB Selangor yang tercetus sekarang boleh diselesaikan secara damai kalau dua parti utama yang terlibat bertelagah sesama sendiri?

PKR mendakwa, pencalonan Wan Azizah telah dipersetujui oleh pakatan pembangkang dan Pas patut menghormatinya tetapi Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula mendakwa, kesepakatan yang dicapai ialah selain Wan Azizah, nama Azmin Ali juga dipersetujui untuk dihantar kepada pihak istana.

Sekali lagi Pas dipaksa untuk mengikut kehendak PKR dan perlu patuh kepada apa juga kemahuan DAP. Ertinya, kalau PKR dan DAP sudah sepakat, Pas perlu menghormatinya.

Persoalannya apakah selama ini kedua-dua parti itu menghormati pendirian Pas? Apakah PKR dan DAP berpendapat suara Pas juga harus didengari? serta adakah hak Pas sebagai sebuah parti bermaruah perlu didengari?

Sudah pasti tidak! Apa yang sering kali kita saksikan ialah Pas bagaikan 'dibuli' dalam pakatan pembangkang. Oleh itu dalam isu MB Selangor, Pas sepatutnya diberi kebebasan untuk membuat pendirian.

Tambahan pula, kalau mahu diikutkan dari segi jumlah kerusi Pas lebih berhak untuk mencalonkan nama daripada parti itu tetapi seperti biasa Pas bersedia mengalah demi menjaga hubungan dengan PKR dan DAP.

Sepatutnya, kedua-dua parti itu berterima kasih kerana Pas sudah membuat keputusan tidak akan mencalonkan nama daripada parti itu sebaliknya tetap akan menyerahkan kerusi MB kepada PKR.

Oleh itu apa lagi PKR mahu? Kenapakah hendak memaksa Pas untuk mencalonkan nama Wan Azizah sahaja sedangkan istana mahukan tiga nama.

Pas pasti akan mencalonkan tiga atau sekurang-kurangnya dua nama dan sudah pasti kedua-duanya daripada PKR. Kenapakah PKR mahu terus memberi tekanan kepada Pas?

Apa pun, seluruh rakyat Selangor sedang menanti kesudahan episod memualkan yang dicetuskan oleh PKR dalam krisis MB Selangor tersebut.

Mereka sudah bosan apabila dipaksa melihat sandiwara politik oleh PKR yang disokong oleh DAP semata-mata bagi memenuhi impian Anwar.

Justeru mungkin cara terbaik untuk mengajar Anwar dan PKR yang terus berdegil mahu melantik Wan Azizah ialah membubarkan DUN. Apakah itu kesudahannya? Sama-samalah kita tunggu. Yang pasti penulis yakin sepenuhnya kebijaksanaan Sultan Selangor dalam menangani isu ini.

Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PPS: KERETA PERONDA 'POLIS' PULAU PINANG...BANYAKNYE DUIT DAP!

Posted: 04 Sep 2014 05:15 PM PDT


Apa yang anda nampak di atas akan memberikan pelbagai tafsiran.

Banyak betul duit DAP yer sehinggakan boleh menubuhkan sebuah pasukan elit ala-ala Gestapo dan Shin Bet yang berkuasa memukul orang ramai.

Kalau bab-bab merobohkan gerai-gerai Melayu mereka akan memberi tugasan tersebut kepada petugas-petugas PBT Melayu. Biar Melayu bunuh Melayu...

Kalau menjaga gerai-gerai haram cina tepi jalan mereka memberikan tugasan kepada PPS yang kesemuanya cina DAP untuk menjaganya tanpa boleh disentuh atau dipertikai mana-mana pihak meskipun gerai-gerai haram tepi jalan tersebut mengganggu lalu lintas. Adil pada DAP kan?

Berbalik pada kereta kotak Proton Juara PPS ni. Pada pandangan masyarakat yang buta hati mungkin akan memuji-muji regim DAP baguih betui kerajaan negeri pimpinan DAP ni.

Logo Proton bergambar bendera Malaysia atau Harimau Malaya yang berbau Melayu dibuang rakus dan digantikan dengan logo roket terpacak DAP.


Dalam masa yang sama regim DAP memainkan sentimen bahawa PDRM gagal menjaga keamanan negeri. 

Banyak kes rasuah dan jenayah.

Hakikatnya golongan manakah yang banyak dan selalu cuba menyogok rasuah kepada mana-mana pegawai penguatkuasa yang tidak amanah, khianat dan gelap mata?

Puak manakah yang paling banyak membuat bisnes haram di negeri tersebut hinggakan mampu mengumpul kekayaan dan mewariskan kemewahan tersebut bergenerasi lamanya?

Hinggakan apabila terancam dengan penguatkuasaan pihak berkuasa mereka bertindak menubuhkan sendiri 'pasukan polis negeri' yang akhirnya bertindak seperti polis rahsia kempeitai atau mafia yang mengawal aset-aset dan bisnes-bisnes haram.

Mereka masih belum tunjuk belang lagi kerana tidak memiliki senjata api...

Duit-duit haram yang bernilai berjuta-juta ringgit inilah dibersihkan dan digunakan sebagai dana pilihanraya mereka.

Beri sikit duit haram itu pada Melayu PAS dan PKR.

Biar PAS dan PKR buta hati bila makan duit haram.

Memang patutpun duit haram kerja-kerja pun mesti macam haram dan menjurus kepada yang haram-haram dan langgar undang-undang dan batas agama.

Duit-duit haram DAP ini jugalah digunakan untuk membeli seberapa banyak aset dan hartanah di Pulau dan seluruh negara.

Beli segala tanah-tanah orang-orang Melayu dan India, halau mereka dari Pulau dan masukkan seberapa banyak nama-nama pengundi DAP ke dalam Pulau dan bandar.

Dalam masa yang sama halang pembinaan rumah pangsa kos rendah untuk orang miskin yang majoritinya Melayu asal penduduk Pulau agar kaum-kaum DAP terus menguasai negeri itu.    

Terancangkan DAP buat kerja-kerja ini?

Senangkan nak bersihkan duit haram?

Inilah taktik yang dibuat PAP di Singapura menghalau peribumi jauh ke tempat lain. 

Siapakah yang mengajar Singapura buat demikian kalau bukan Zionis yang berjaya mengusir rakyat Palestine di bumi sendiri?

Fikir dan bertindaklah segera!


Hangpa kena baca yang ni jugak;

1.http://mymassa.blogspot.com/2014/09/joseph-lim-guan-eng-dedah-rahsia-hanya.html
2.http://mymassa.blogspot.com/2014/09/anugerah-cina-paling-bodoh-di-malaysia.html
3.http://mymassa.blogspot.com/2014/09/tu-dia-nak-habaq-maimr-bean-pun-kalut.html
4.http://mymassa.blogspot.com/2014/09/regim-dap-tak-puas-hati-pada-pdrm-cuba.html
5.http://mymassa.blogspot.com/2014/08/regim-dap-kepanasan-mula-mempertahankan.html
6.http://mymassa.blogspot.com/2014/08/pdrmsegerakan-tindakan-tegas-terhadap.html
7.http://mymassa.blogspot.com/2014/08/ts-khalid-ketua-polis-terbaik-tenang.html

NEGARA SABAH TIDAK MASUK AKAL

Posted: 04 Sep 2014 05:00 AM PDT


SABAH SEBUAH NEGARA, SATU REALITI SEJARAH (Gambar Hiasan)

MENJELANG Hari Penubuhan Malaysia pada 16 September 2014, terdapat pihak tertentu yang mengapi-apikan suasana khususnya di alam siber kononnya Sabah itu sebuah negara mengikut perjanjian 1963 dan pelbagai lagi isu-isu di dalam Perkara 20. 

Lebih lanjut lagi, usaha digerakkan seperti kempen mendapatkan tandatangan, ceramah dan seminar. Jika ianya bersifat akademik, saya fikir tiada masalah, tetapi seandainya ianya bersifat provokasi dan mempunyai niat yang jelas, pihak kerajaan tidak sepatutnya berlengah-lengah.

Sebagai ahli sejarah, saya tidak menafikan akan kewujudan Perjanjian 20 Perkara itu. Namun begitu, harus juga dilihat secara tepat sepanjang Sabah merdeka dan menyertai pembentukan Malaysia pada 16 September 1963, adakah kerajaan persekutuan pernah menafikan mana-mana isu dalam Perkara 20 itu?

Soal agama rasmi misalannya, adakah kerajaan di Sabah sejak perikatan USNO/UNKO/SANAP/Pasok Momogun, BERJAYA,PBS dan BN sekarang pernah mengisytiharkan mana-mana agama sebagai agama rasmi Sabah? Sudah tentu jawapannya tidak bukan. 

Dalam konteks kerajaan persekutuan, Perkara 3 memang jelas menyatakan agama Islam sebagai agama Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai. Hal ini tidak berlaku di Sabah kerana menghormati Perkara 20. 

Begitu juga dalam konteks istilah 'Negara' kerana wujudnya perkataan Yang DiPertua Negara dalam Perkara 18. Ianya bukanlah bermaksud Sabah itu sebuah negara, kerana dalam Perkara 19, dinyatakan nama bagi negeri dalam Perkara 19 itu ialah "Sabah" bukannya "Negara Sabah". Ini sangat jelas.

Pada era penjajahan, istilah state itu didefinisikan sebagai Negara dalam bahasa Melayu, sedangkan dalam terjemahan moden state itu merujuk kepada Negeri. 

Kita ambil contoh negara United Kingdom (UK). United Kingdom merupakan sebuah negara unitari beraja berperlembagaan, dan juga sebuah negara yang terdiri daripada empat negeri: England, Ireland Utara, Scotland, dan Wales. 

UK ditadbir oleh sistem berparlimen yang berpusat di ibu negara,London. Ireland Utara, Wales dan Scotland juga mempunyai pentadbiran peringkat negeri yang berbeza-beza kuasanya dan berpusat di ibu negeri masing-masing, iaitu Belfast, Cardiff dan Edinburgh. 

UK mempunyai tiga Wilayah Tanggungan Mahkota dan 14 Wilayah Luar Negeri yang tidak menganggotai UK secara resam. Wilayah-wilayah tersebut merupakan tinggalan Empayar British yang pernah menguasai satu perempat jumlah daratan sedunia di zaman kemuncaknya pada tahun 1922, menjadikannya empayar terbesar dalam sejarah. 

Kesan pengaruh British masih terasa di kebanyakan bekas jajahannya yang masih memakai bahasa, budaya dan sistem perundangan bekas penjajahnya. Sehingga ke hari ini ramai dalam kalangan bekas tanah jajahan British masih duduk di hadapan TV menonton bola sepak Inggeris (EPL), kerana hakikatnya masih lagi English Nice. Malah ada yang sangat kecewa apabila Manchester United, Liverpool atau Arsenal tidak menjadi juara.

NEGARA DALAM NEGARA
Kita hendaklah faham, bahawa Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan sesebuah negara hendaklah hanya mempunyai sebuah kerajaan yang sah sahaja, bukannya dua kerajaan. Bayangkan apakah akan terjadi sekiranya sebuah negara mempunyai 2 Perdana Menteri? Kita mesti faham bahawa tidak boleh wujud konsep "Negara dalam Negara", yakni tidak boleh ada dua pentadbiran dalam sesebuah negara.

Saya berpandangan, kita di Sabah tidak perlu terlalu emosi dan bermain dengan persepsi kerana sebagai sebuah negeri di dalam Malaysia, hak-hak kita sebagai "Sabahan" tetap terpulihara khususnya semua Perkara 20 itu.

Sebagai contoh yang lain, dalam hal Imigresen, walaupun Kerajaan Persekutuan berkuasa ke atas Imigresen tetapi dalam konteks Sabah & Sarawak, negeri kita masih mempunyai kuasa eksekutif di mana YAB Ketua Menteri mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak permohonan mana-mana pihak untuk memasuki Sabah. 

Sebab itulah apabila sesetengah individu yang dikesan berpotensi menimbulkan kekacauan di negeri Sabah atau Sarawak, YAB Ketua Menteri mempunyai kuasa untuk menghalangnya memasuki negeri. 

Begitu juga dalam hal Tanah, Kerajaan Persekutuan walaupun mempunyai Majlis Tanah Negara (MTN), tetapi kuasa-kuasa Tanah di negeri Sabah dan Sarawak masih di dalam genggaman kuasa kerajaan negeri.

Pada 1 September 2014, apabila saya dijemput oleh Bernama TV dalam program Ruang Bicara, saya telah menyatakan bahawa keamanan, ketenangan dan kedamaian di negeri Sabah sekarang janganlah diruntuhkan hanya kerana ketidakpuasan kita di dalam beberapa perkara.  Saya sangat yakin Tun Datu Mustapha dan Tun Fuad Stephens semasa mereka memimpin negeri Sabah telah meletakkan asas yang kukuh untuk rakyat Sabah hidup aman bahagia di dalam Malaysia.

Malah, saya telah meminta pihak Kerajaan Persekutuan supaya menyenaraikan dan mendedahkan kepada rakyat Sabah dengan lebih terperinci jumlah Peruntukan dari Kerajaan Persekutuan dan projek-projek di kawasan masing-masing. Dengan cara itu, rakyat di Sabah boleh melihat sendiri jumlah peruntukan yang disalurkan di kawasan mereka. Kita mesti terbuka kerana rakyat semakin bijak. Dedahkan butir-butir Bajet itu secara terperinci di tiap-tiap kawasan bukannya secara jumlah besar, baharulah rakyat di Sabah merasai pembangunan di kawasan mereka tidak dianaktirikan.

Pengalaman ketika Lee Kuan Yew di Singapura dahulu, walaupun Singapura sudah berada di dalam Malaysia tetapi apabila Lee Kuan Yew melakukan lawatan ke luar negara, Lee Kuan Yew mengamalkan konsep "Negara dalam Negara". Dia membahasakan dirinya sebagai Perdana Menteri walaupun dia tahu Perdana Menteri adalah Tunku Abdul Rahman. Dia memperkenalkan pegawai-pegawainya di luar negara sebagai Duta-Duta walhal Singapura bukannya sebuah negara pada ketika. Anda boleh baca kisah ini di dalam buku "Memoir Lee Kuan Yew" yang ditulis oleh dirinya sendiri.

Kesimpulannya, konsep Negara Sabah adalah tidak masuk akal. 




JOSEPH LIM GUAN ENG DEDAH RAHSIA HANYA JUAL UBAT SAJA KAUMNYA MAMPU HIDUP KAYA RAYA...

Posted: 04 Sep 2014 12:43 AM PDT


Joseph Lim Guan Eng; Ketua Menteri paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang telah mendedahkan rahsia dan pekung bahawa ubat-ubatan Cina mengandungi pelbagai jenis dadah.

Ini dibongkarkan sendiri apabila ditanya mengapa ahli Pee Pee Ass (PPS) ditahan kerana air kencing mereka didapati positif dadah merbahaya.

Oooo patutlah mereka boleh kaya bergenerasi lamanya, rupa-rupanya jual dadah terlarang kepada rakyat dengan berselindung di sebalik kedai sinsei ubat cina.

Patutlah juga banyak bisnes-bisnes ini tak mahu declare dan daftar di bawah GST...takut rahsia mereka terbongkar.


Jadi lepas ni bolehlah Mat Gian dan Mat Pet yang majoritinya Melayu ambil dadah di kedai-kedai ubat cina.

Nak syabu, metaphetamin, estacy, kokain semuanya ada di kedai ubat cina.

So terima kasih Joseph kerana lu sendiri dedah maklumat ini. Tentu LGE ada banyak maklumat tentang bisnes dadah yang berselindung disebalik bisness kedai ubat cina ini, jika tidak sudah tentu beliau tidak berani atau tersasul menyebutnya.

PDRM sila ambil tindakan terhadap pengedar dadah berdaftar ini.


Memang celaka si Joseph ni...bukan saja dengan Melayu, UMNO, BN, Polis saja apek ni cari pasal sekarang dengan tokey-tokey kedai ubat cina pun terheret sama dituduh sembrono oleh si Ketua Menteri paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang ni.

Tapi mungkinkah ada kebenaran dakwaan si Joseph ni...heran juga ada yang jual ubat jer tapi boleh survive dan kaya raya bergenerasi lamanya...

oyabun

0

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG | Posted in

sumber :-

oyabun


Krisis MB Selangor : Enggan hantar lebih dari dua calon?

Posted: 04 Sep 2014 11:05 AM PDT

Kiri Mohd. Zahid Md. Arip, Hamidzun Khairuddin

Sikap 'keras kepala' Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas yang dilihat enggan berganjak daripada keputusan awal berhubung senarai calon untuk dipilih sebagai Menteri Besar disifatkan sebagai menderhaka terhadap titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Mursyidul Am Kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI), Muhammad Zahid Md. Arip berkata, tindakan kedua-dua parti pembangkang itu yang enggan menurut titah Sultan Sharafuddin juga jelas menghina institusi diraja.

"Tindakan kedua-dua parti itu dilihat sebagai satu penderhakaan dan pembohongan yang amat jelas. Bagaimana mereka boleh diberi keyakinan untuk mentadbir sesebuah negeri sedangkan titah Sultan Sharafuddin pun mereka gagal turuti?

"Disebabkan sikap 'keras kepala' membuatkan mereka terasa kebal sehinggakan titah Sultan diambil ringan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan PKR yang hanya menamakan Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail manakala Pas pula menamakan Wan Azizah dan timbalannya, Azmin Ali sebagai calon Menteri Besar Selangor.

Sultan Sharafuddin sebelum ini menitahkan setiap parti perlu mencalonkan lebih daripada dua nama.

Sementara itu, Presiden Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin pula berpendapat, tindakan kedua-dua parti tersebut bukan sahaja menderhaka terhadap Sultan Selangor, malah membelakangkan Undang-undang Tubuh Negeri yang turut menetapkan kuasa budi bicara Sultan sebagai elemen penting yang wajib dipatuhi.

"Ini kriteria yang sangat penting. Undang-undang Tubuh Negeri telah menyebut bahawa pemilihan Menteri Besar perlu dalam kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), beragama Islam, Melayu dan yang paling utama, mendapat perkenan Sultan Selangor. Jika titah Sultan tidak dituruti, maka sudah jatuh hukum menderhaka," katanya.

Wasabi Oyabun...

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


AKHIRNYA FELDA KALAH DALAM KES SAMAN ARTIKAL DI SUARA KEADILAN

Posted: 04 Sep 2014 03:20 AM PDT

 Mahkamah Persekutuan, hari ini, menolak rayuan saman The Federal Land Development Authority (Felda) bernilai RM 200 juta ke atas Ahli Parlimen Wangsa Maju, Tan Wee Kwong. Lima hakim Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang menolak saman Felda.
Mahkamah Persekutuan menerima keputusan hakim Mahkamah Tinggi Datin Zabariah Mohd Yusof yang memutuskan bahawa sungguhpun artikel tersebut merupakan satu fitnah, namun FELDA dan syarikat pelaburannya gagal membuktikan bahawa Dr Tan mengeluarkan kata-kata itu dan bertanggungjawab terhadap penerbitan perkataan memfitnah dalam laporan akhbar.
Pada 25 Januari 2011, FELDA dan syarikat pelaburannya, FELDA Global Ventures Holdings Sdn Bhd memfailkan saman itu mengenai perkataan memfitnah yang disiarkan terhadapnya dalam artikel di muka hadapan 'Suara Keadilan' bertajuk 'Kontroversi'.
Artikel itu bersambung di muka tiga di bawah tajuk 'Bina bangunan RM662 juta hanya libatkan tiga individu' (Only three people involved in putting up RM662 million building).
Plaintif mendakwa, artikel itu telah memfitnah mereka kerana perkataan tersebut membayangkan bahawa pemilikan dan pembinaan Menara FELDA di kawasan Tiga Segi Emas Kuala Lumpur akan memanfaatkan gabungannya.
Dr Tan dalam kenyataan pembelaan berkata, perkataan itu mengandungi komen yang adil mengenai perkara melibatkan kepentingan awam.
Ketika menolak saman itu, Zabariah mendapati bahawa perkataan memfitnah yang menuduh FELDA dan syarikat pelaburannya salah guna pengurusan dan kedudukan kewangannya, telah menyerang FELDA dalam perkara ia melaksanakan hal-ehwalnya.
Dalam alasan panjang lebarnya, bagaimanapun beliau memutuskan bahawa FELDA dan FELDA Global Ventures tidak dapat membuktikan bahawa Dr Tan telah mengeluarkan kata-kata memfitnah itu kapada pemberita Suara Keadilan, Faizal Zakaria.
Beliau berkata, Faizal tidak dipanggil untuk memberi keterangan semasa perbicaraan saman itu.
"Tidak pernah pada hakikatnya dipersetujui bahawa defendan (Dr Tan) mengeluarkan kata-kata itu kepada pemberita. Apa yang dipersetujui ialah defendan ditemu bual oleh Faizal," kata beliau.
Zabariah berkata, tidak dipertikaikan bahawa ada penerbitan artikel itu kemudiannya mengenai temu bual tersebut tetapi ia tidak membuktikan bahawa apa yang diterbitkan dalam artikel berkenaan adalah kata-kata Dr Tan.

AZLI SHUKRI

0

Posted by Unknown | Posted on 11:11 PTG | Posted in

sumber :-

AZLI SHUKRI


MH370 : Kesimpulan Mungkar!

Posted: 04 Sep 2014 08:01 PM PDT

Akhirnya - seperti yang dijangka dan bakal dibenci oleh hampir seluruh umat Islam-Melayu  di Malaysia, episod kehilangan MH370 sudah semakin hampir dimuktamadkan. Dengan kesimpulan yang sememang sudah dapat diramal sejak awal-awal lagi. Penulis buku "Good Night Malaysian 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370." - Geoff Taylor and Ewan Wilson akhirnya bertindak senada dengan media-media Barat yang sebelum ini begitu galak  menyimpulkan bahawa Kapten Zaharie Ahmad Shah, juruterbang MH370 - sebagai perancang dan pelaku yang telah mengakibatkan pesawat malang itu hilang di Lautan Hindi. Hebat! sungguh hebat. Itulah yang dapat kami katakan. Kapten Zaharie nampaknya jauh lebih hebat daripada perisikan CIA, Mossad, KGB dan seangkatan dengannya, sehingga berjaya membuat sebuah kapal terbang hilang secara misteri sehingga tidak ditemui jawapannya sehingga ke hari ini. 

Hakikatnya, buku tulisan juruterbang dan wartawan itu tidak lebih sekadar mengesahkan kesimpulan dan fitnah yang sudah lama dirancang oleh media Barat - hanya dengan cara menyalahkan Zaharie sahaja, buku tersebut boleh dipasar dan dijualkan ke pasaran Barat - ia sama sekali sukar diterima di negara ini. Apakah yang mereka peroleh dengan menyalahkan Zaharie sebagai penyebab dan pemusnah MH370? Ia hanya akan lebih mengundang kebencian dan meningkatkan sikap prejudis masyarakat dunia terhadap orang Islam yang dikaitkan sebagai pengganas.

Buku yang menonjolkan perkataan "Kebenaran di Sebalik MH370" - adalah disengajakan bagi membuat satu tanggapan rumusan terakhir yang bersifat laporan keputusan yang mahu "memaksa" dunia agar menerima kesimpulan tersebut, sekali gus membina satu persepsi global bahawa umat Islam-Melayu Malaysia juga boleh mengundang bahaya kepada dunia. 

Ini bukan lagi percubaan - buku tersebut ditulis dengan agenda tertentu. Ia bukan mencari kebenaran, sebaliknya mahu mengundang kontroversi dan persepsi. Mereka mahu buku tersebut diperdebatkan, dibincang dan yang lebih penting mereka seolah-olah mahu buku tersebut dijadikan rujukan utama bagi meletakkan Zaharie di dalam kandang pesalah secara total. Benarkan mereka mahu mensasarkan Zaharie seorang? Atau sebenarnya mahu memperlihatkan bahawa juruterbang Melayu-Islam juga berpotensi menjadi pengganas yang mengancam komuniti antarabangsa?

Jika Zaharie mampu melakukan semuanya ini, maka beliau adalah juruterbang paling hebat di dunia dan perancang yang jauh lebih gagah daripada Osama bin Laden - iaitu watak yang  dituduh sebagai dalang  menghancurkan WTC dalam tragedi 11 September 2001. Umat Islam di Malaysia sememangnya dalam perhatian, namun bagaimana cara mereka memerhatikan kita, kita masih tidak mengetahuinya. Bacaan tambahan sila klik di sini : International Business Times.

Abdullah Terperangkap?

Posted: 13 Aug 2013 07:24 PM PDT

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Penerbitan buku Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia dilihat sebagai satu strategi pihak tertentu untuk memecah-belahkan UMNO terutama menjelang perhimpunan agung parti itu pada Disember nanti. Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan berkata, penyusun dan penerbit berkenaan didakwa sengaja mempergunakan persepsi buku ini yang seolah-olah pandangan 100 peratus bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, sedangkan sebenarnya tidak sedemikian. "Pandangan Abdullah sebenarnya biasa tetapi yang menimbulkan kontroversi adalah penulisan penyusun buku terbabit yang seolah-olah memberi persepsi buruk kepada bekas Perdana Menteri itu, khususnya menyentuh hubungannya dengan bekas Perdana Menteri keempat, Tun Dr. Mahathir Mohamad. "Jelas mereka pergunakan Abdullah untuk merosakkan perpaduan UMNO, lebih-lebih lagi menjelang Perhimpunan Agung UMNO," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. 

Abdullah yang juga bekas Perdana Menteri kelima semalam menafikan beliau terlibat dalam penulisan, penerbitan dan pelancaran buku Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia yang bakal dilancarkan oleh pemimpin pembangkang, Nurul Izzah Anwar dalam waktu terdekat. Menurutnya, persetujuan beliau diwawancara oleh penyusun buku, Prof. James Chin dan Prof. Bridget Welsh berlandaskan kepada prinsip keterbukaan yang menjadi pegangannya. Malah kata Abdullah, cerita yang cuba digambarkan oleh penyusun-penyusun buku itu bukan hasil sebenar apa yang telah mereka peroleh ketika temuramah dilakukan pada tahun 2011. Menurut Azmi, pihak yang berkenaan akan menggunakan apa sahaja medium untuk menimbulkan salah tanggapan terhadap Abdullah dan UMNO. "Satu daripada strategi mereka adalah menggunakan orang dalam kalangan UMNO dan bukan pembangkang untuk mengkritik parti itu," ujarnya. Sementara itu, Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. P. Sivamurugan tidak menolak sebahagian isi kandungan buku itu dibuat atas persepsi penulis. "Secara peribadi saya belum lagi membaca lagi tentang buku ini tetapi berdasarkan ulasan yang disiarkan dalam akhbar, saya dapati itu merupakan buku kompilasi artikel hasil wawancara beberapa tokoh termasuk daripada kalangan Barisan Nasional (BN) untuk mengulas kepimpinan Abdullah. 

"Ini menimbulkan dilema baharu sama ada wawancara Abdullah yang menyentuh tentang kepimpinan UMNO selepas zamannya itu berdasarkan fakta sebenar berlaku dalam parti atau hanya mungkin persepsi penulis itu," katanya. Menurutnya, jika terdapat percanggahan maklumat yang mengelirukan dan mungkin diadakan dengan niat terancang untuk memecahbelahkan parti, pemimpin UMNO mempunyai kuasa untuk memperbetulkan dan memperjelaskan dengan kadar segera supaya tidak menimbulkan kekeliruan dan perdebatan dalam kalangan rakyat, khususnya ahli-ahli UMNO.

Rencana Terbaik Shahbudin Husin : Alvin Tan dan Vivian Lee Sebahagian daripada Produk 1Malaysia Najib!

Posted: 16 Jul 2013 10:12 PM PDT

Dalam bulan Ramadan kali ini, umat Islam negara ini menghadapi dua cabaran yang tidak pernah dihadapi sebelum ini. Pertama, penghinaan dan kebiadapan pasangan bukan Islam yang lebih dikenali dengan blogger seks, Alvin Tan dan Vivian Lee yang memaparkan juadah bak kut teh (sup tulang babi) sebagai hidangan berbuka puasa dalam laman Facebook mereka. Kedua, tindakan Duta Vatican City, Joseph Marino yang menyokong penggunaan kalimah Allah bagi penganut agama Kristian negara ini. 

Kedua-dua perkara itu jelas menghina dan mencabar kesabaran umat Islam kerana ia sesuatu yang tidak boleh diterima sama sekali. Umat Islam tidak boleh menerima promosi biadap yang cuba dilakukan Alvin dan Vivian walaupun untuk maksud melawak dan bergurau senda. Begitu juga kita tidak boleh menerima tindakan duta negara asing yang cuba mencampuri urusan negara ini, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan agama Islam. Bagi blogger seks itu, mereka kini sudah pun disiasat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan juga polis selepas begitu banyak protes, bantahan serta laporan polis dibuat. 

Terbaru ini, pasangan itu juga turut menerima ugutan bunuh dan kecederaan sehingga mereka terpaksa membuat rayuan supaya dihentikan semua tindakan itu dengan alasan sudah meminta maaf. Kini semuanya terserah kepada Peguam Negara untuk menentukan tindakan selanjutnya sama ada mahu dihukum atau dibiarkan terlepas sebagaimana Namewee yang sebelum ini juga memghina orang Melayu dan lagu Negaraku. Tetapi sementara Peguam Negara memikirkan langkah selanjutnya, yang nyata bahawa kesabaran umat Islam negara ini ada hadnya. 

Tidak selamanya mereka boleh dihina dan dipijak kepala sebegitu rupa. Bagi keceluparan mulut Duta Vatican City itu pula, beberapa protes dan bantahan turut dilakukan beberapa NGO, pemimpin kerajaan dan parti politik. Ada yang menyarankan kedutaan itu ditutup, dutanya yang tidak sayang mulut itu dihantar pulang, mengemukakan nota bantahan dan sebagainya. Tetapi sehingga ini kerajaan hanya berdiam diri saja. Selepas ini kita tidak tahu apa lagi bentuk penghinaan kepada agama yang terpaksa kita hadapi pula. Tetapi sementara kita bersedih dan mendidih darah dengan semua kejadian itu, elok kita merenung punca segala kejadian itu berlaku. 

Orang tua sendiri selalu berkata, sesat di hujung jalan, kembalilah ke pangkal jalan atau untuk membuka benang yang kusut, carilah pangkalnya untuk membukanya. Begitu juga dalam dua kejadian ini, kebiadaan Alvin dan Vivian serta keceluparan Joseph Marino terhadap umat dan agama Islam. Ia tidak mungkin berlaku begitu saja tanpa ada punca dan sebabnya. Sebelum ini, tidak pernah kejadian seburuk itu berlaku. Kenapa hanya sekarang ia berlaku? Sejak Najib memimpin negara, beliau memperkenalkan dasar 1Malaysia yang memperlihatkan sikap bertolak-ansur kerajaan terhadap bukan Melayu. 

Dalam masa sama, Najib juga menunjukkan sikap berlembut, pemurah, baik hati serta merintih terhadap kaum Cina dengan tujuan mendapat sokongan daripada kaum itu. Sebelum pilihan raya, pelbagai tolak ansur dilakukan kerajaan terhadap kaum Cina dan pada masa sama muncul pula individu seperti Namewee yang menghina orang Melayu dan lagu Negaraku, kejadian memaling kepala babi ke dalam masjid dan sebagainya. Malangnya, walaupun banyak desakan tetapi tiada tindakan yang sewajarnya diambil. Namewee yang menjadi kemarahan orang Melayu, sebaliknya dijemput ke Parlimen oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz walaupun beliau hadir dengan pakaian seperti mahu ke konsert rock. 

Namawee diraikan dan dipuja pemimpin Melayu kerana takut kehilangan undi Cina. Jauh sekali mahu diambil tindakan undang-undang. Semua ini secara halus merangsang kebangkitan elemen untuk terus mencuit dan mencabar hati serta perasaan orang Melayu. Mungkin wujud kelompok ekstremis Cina yang mahu terus mencabar kerana berpendapat kerajaan tidak mungkin mengambil tindakan disebabkan takut kehilangan sokongan, selain ingin membuktikan inilah 1Malaysia sebenarnya. Dalam tindakan lunak kerajaan yang lain, walaupun yang banyak diprotes ialah Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA, Najib juga bersikap pemurah dengan menawarkan untuk memansuhkan sekali Ordinan Darurat dan Akta Hasutan 1948. Semuanya kerana Najib mahu dilihat baik hati, liberal, mempunyai tolerasi yang tinggi dan mengharapkan ia dibalas dengan undi dan sokongan. 

Lebih dari itu, untuk menunjukkan pro Cinanya, Najib juga mewujudkan laman Facebook dalam bahasa Mandarin dengan menukar namanya kepada Ah Jib Gor. Tindakan ini memperlihatkan Najib turut mahu menjadi sebahagian daripada orang Cina di kalangan masyarakat itu. Ini bukan saja sesuatu yang luar biasa, bahkan tidak pernah dibuat oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini. Sikap terlalu lembut dan kekurangan jati diri dalam diri seorang Perdana Menteri dan diikuti pemimpin lain inilah akhirnya menyebabkan munculnya kelompok ekstemis dalam masyarakat Cina di mana Alvin dan Vivian adalah sebahagian daripadanya. 

Mereka tidak takut kerana pemimpin sendiri tunduk dan takut dengan mereka. Sebelum ini mereka juga memuatkan video seks dalam blog dan mempersenda bendera BN tetapi oleh kerana ia dilakukan sebelum pilihanraya dan Najib masih mengharapkan keajabaiban sokongan kelompok itu, maka mereka terlepas daripada sebarang tindakan undang-undang. Tidak diragui lagi bahawa kemunculan Alvin dan Vivian adalah produk sampingan 1Malaysia yang gagal ditangani kerajaan dan Najib kerana terlalu memikirkan undi dan sokongan. Slogan itu dicipta semata-mata untuk mendapatkan undi tetapi akhirnya semua yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. Bersikap pemurah, baik hati, liberal bahkan menjadi Ah Jib Gor pun tidak dibalas dengan undi. Undi Cina ke laut akhirnya, yang muncul ialah elemen seperti Namewee dan Alvin serta Vivian. Ini semua salah Ah Jib Gor.

Mengenai komen Duta Vatican City mengenai kalimah Allah, tidak perlu berselindung juga ia adalah salah dan silap Najib sendiri. Dalam usaha Najib menunjukkan keterbukaan dan sikap liberalnya terhadap agama Kristian sambil mengharapkan pengundi Kristian terutama di Sabah dan Sarawak terus menyokong kerajaan, beliau mengadakan lawatan ke Vatican City pada Julai 2011. Dalam lawatan itu beliau mengadakan pertemuan serta perbincangan dengan Pope Benedict, kononnya untuk kepentingan dan kerjasama antara Islam dan Kristian, yang kemudian disusuli dengan persetujuan negara terkecil dalam dunia itu membuka kedutaannya di negara kita. 

Ketika itu, semua pengampu dan pembodek memuji lawatan Najib itu. Najib digambarkan sebagai pemimpin berjiwa besar dan mengutamakan keharmonian antara agama dan tidak semua pemimpin dikatakan mempunyai jiwa seperti beliau. Sebahagian daripada NGO yang mengecam kenyataan Duta Vatican City hari ini adalah juga mereka yang memuji ketika Najib berkunjung ke Vatican City dulu. Amat jelas bahawa adanya kedutaan Vatican City adalah kerana Najib. Najib yang mengadakan lawatan ke negara itu dan menjemput mereka membuka kedutaannya. Vatican City adalah sebuah negara agama, ia tidak ada produk lain selain Ktistian. 

Apabila ia dibenarkan membuka kedutaannya di negara kita, tentulah promosinya juga agama Kristian. Sebab itu, apabila ia memberi komen megenai kalimah Allah dan walaupun dianggap mencampuri kedaulatan negara, ia sebenarnya tidak menghairankan kerana ia memang sebahagian daripada peranannya. Dutanya yang bertugas di sini pun orang agama, bukannya orang diplomatik. Dalam dua kejadian yang sedang menjadi perbualan serta kemarahan umat Islam ini, tidak diragui lagi bahawa semuanya berpunca daripada Perdana Menteri sendiri. Beliau yang mencampak benih sehingga wujudnya Alvin, Vivian dan Vatican City di negara ini. -  shahbudindotcom.blogspot.com, 17 Julai, 2013.

Merealisasikan Mahkamah Syaitan?

Posted: 26 Jun 2013 07:26 PM PDT

Lagi cerita tentang mahkamah di Malaysia yang hukum serta undang-undang yang digunapakai, kelihatan sangat bercelaru dan terbalik sana sini. Sudahlah Pejabat Peguam Negara menjadi pertikaian banyak pihak ekoran tindakan-tindakan yang diambil kelihatan 'terlalu misteri', tetapi juga pertimbangan yang dibuat oleh para hakim dan majistret juga, kelihatan terlalu mencurigakan. Selepas kali terakhir Majistret bernama Norashikin Sahat membuat keputusan kontroversi membebaskan Tian Chua, Haris Ibrahim dan Tamrin Ghafar serta merta dan tidak membenarkan tahanan reman oleh polis hanya kerana menurutnya, polis tidak menyatakan individu khusus yang mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan.
 
Walhal permohonan yang dibuat oleh polis adalah untuk siasatan yang lebih menyeluruh bagi tujuan pendakwaan. Tindakan majistret tersebut memberikan gambaran seolah-olah polis telah melakukan tangkapan secara rambang, tidak mempunyai asas dan suka-suka nak tangkap suspek. Itu satu kes. Kes-kes sebelumnya melibatkan hakim dan mahkamah di Malaysia apabila membabitkan isu-isu atau kes-kes yang berkaitan dengan politik atau yang dipolitikkan juga, nampaknya turut mengundang tahap pemikiran yang sangat tinggi untuk memikirkan mengapa keputusannya jadi sebegitu rupa.
 
Selepas Mahkamah Rayuan membenarkan seorang peguam bukan Islam menjadi peguam syarie, semalam Mahkamah Tinggi pula menganugerahkan RM801,700 dan tambahan RM50,000 sebagai gantirugi teladan kepada keluarga penjenayah A.Kugan setelah hakim dalam perkiraan dan pertimbangannya secara tidak langsung menyatakan bahawa polis sengaja membunuh lelaki India itu di dalam tahanan! A.Kugan mati ketika dalam tahanan lokap Balai Polis Subang Jaya pada tahun 2009. 

Kematiannya telah disensasikan oleh peguam-peguam PKR terutama sekali oleh N.Surendran dan Sivarasa Rasiah. Ibunya, Indra Nallathamby, 43, pada Januari tahun lepas, menfailkan saman sivil untuk menuntut kerugian RM100 juta daripada kerajaan dan polis yang didakwanya melakukan 'pembunuhan kejam' terhadap anaknya itu setelah menerima nasihat daripada barisan peguam India PKR. Ketua Polis Selangor pada ketika itu, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang kini merupakan Ketua Polis Negara, pegawai polis Navindran Vivekanandan, Ketua Polis Subang Jaya ketika itu, Zainal Rashid Abu Bakar (telah meninggal dunia) termasuklah Ketua Polis Negara pada waktu itu, dan Kerajaan Malaysia telah dinamakan sebagai defendan. 

Keputusan melibatkan A.Kugan dan hadiah yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi kepada keluarga penjenayah berkenaan, telah membuka satu ruang baru iaitu PENJENAYAH DIBELA, POLIS DICERCA. Sekaligus memberi makna bahawa menurut sistem perundangan di negara ini, penjenayah merupakan raja dan tidak boleh disentuh. Sebarang perbuatan yang melibatkan kematian mereka, akan dianggap mengacau hak asasi seorang penjenayah. Justeru, kalau apa pun yang mereka ingin lakukan, maka polis perlu melakukan dengan penuh sopan santun. Polis tidak boleh meninggi suara sama sekali kepada para penjenayah. Kalau perlu digari, permohonan perlulah dibuat secara tapisan dan rundingan. 

Untuk melakukan siasatan, polis hendaklah menjemput para penjenayah ke balai polis. Kalau penjenayah enggan berbuat demikian, maka polis tidak boleh berbuat apa-apa, memandangkan terdapat ramai peguam terutama sekali yang menentang kerajaan sudi untuk membela mereka. Barangkali akan ada pihak yang sakit hati dan melihat sebarang keputusan mahkamah yang tidak disenangi dan dirungutkan, menganggap perlaksanaan perjalanan undang-undang itu sebenarnya tidak lain dan tidak bukan hanyalah atas dasar politik semata-mata. Apatah lagi keputusan berkenaan hanya melibatkan kaum India. 

Sekaligus pada masa yang sama, sebarang keputusan mahkamah di Malaysia dilihat tidak berkredibiliti dan terlalu politik sifatnya! Adakah ini keadilan yang dimaksudkan? Adakah ini sebenarnya tujuan mahkamah ditubuhkan di negara ini iaitu untuk membantu pihak-pihak tertentu meraih populariti mudah dengan menjadikan undang-undang negara dan tahap keselamatan rakyat Malaysia yang tidak terlibat dalam jenayah mahupun yang menjadi mangsa jenayah, sebagai bahan mainan mereka? Yang pasti dalam kes ini, sekali lagi polis yang tugas mereka menjaga keselamatan dalam negeri, dipersalahkan kerana kematian seorang penjenayah. Dan akibat daripada kematian penjenayah tersebut, maka polis serta rakyat Malaysia perlu membayar ganti rugi kepada keluarga si penjenayah terbabit kerana Hakim Mahkamah Tinggi yang memutuskannya! (Baca di sini).

P/S : Maklumat yang saya terima, sekarang ini polis semakin malas nak bertindak dan menangkap penjenayah..sebabnya mudah, kumpul segala bukti, tapi akhirnya peguam negara tidak mahu bertindak atas alasan politik, yang keduanya pula..NGO-NGO pro pembangkang dan para peguamnya sering menjadikan polis sebagai mangsa dan mereka banyak membantu melepaskan para penjenayah.

Nazri Aziz di Sebalik Tabir

Posted: 13 Jun 2013 09:29 PM PDT

"Menyentuh mengenai siri demonstrasi pembangkang pula, Mohamed Nazri yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan secara sinis berkata, beliau berhajat untuk menjadikan demonstrasi itu sebagai salah satu produk pelancongan jika pelancong mahu melihat demokrasi Malaysia. "Kalau mereka boleh buat selalu demonstrasi ini, saya nak buat sebagai produk pelancongan bagaimana demokrasi di Malaysia berjalan sebab selepas pilihan raya pun masih berlaku demonstrasi dengan perangai ala-ala Orang Utan pemimpin pembangkang," katanya sinis." - Nazri Aziz, Menteri Pelancongan Malaysia. 

Saya sangat bersetuju menjadikan demonstrasi jalanan ala-Orang Utan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan para pengikutnya selama ini sebagai salah satu produk pelancongan untuk menggalakkan masyarakat antarabangsa mengenali kebebasan dan demonstrasi di negara ini yang sebenarnya berada pada tahap yang sangat cemerlang. Cara pemikiran kreatif DS Nazri ini pada perkiraan saya sangat bijak - yakni mempositifkan tindakan demonstrasi jalanan agar menjadi lebih produktif dan menjana pendapatn negara. Idea ini mesti dipandangan secara serius oleh kita semua. Belum pernah rasanya idea ini dilaksanakan oleh mana-mana negara yang sering kali melihat demonstrasi jalanan sebagai ancaman dan bukan peluang menjana pendapatan negara.

Maka, antara cadangan saya adalah seperti berikut :

1. Tunjukkan kepada dunia statistik/jumlah demonstrasi jalanan Pakatan Rakyat yang dilakukan selama ini. Beri penekanan terhadap "bertapa baik dan mulianya kerajaan Malaysia membiarkan mereka berhimpun, berarak dan diberi layanan yang sangat baik" Statistik tersebut haruslah secara perbandingan dan perkembangan sejak 10 tahun kebelakangan ini.

2. Promosikan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi, bebas bersuara, bebas berhimpun dan bebas berdemonstrasi jalanan - para pelancong boleh menonton gelagat dan kerajaan menyediakan tempat khas untuk menyaksikan kebebasan bersuara dan perhimpunan tersebut secara langsung.

3. Demonstrasi jalanan juga mampu menjadi sebahagian kecil industri pelancongan - dengan keadaan orang ramai yang hadir, gerai-gerai makanan, cenderahati dan pakaian boleh dibuka dan dikenakan sedikit yuran tapak. Kerajaan juga boleh terlibat atau mengambil kesempatan dengan menjual T-Shit, topi, payung dan apa-apa sahaja material demonstrasi jalanan mereka bagi tujuan simpanan peribadi pelancong dan kenang-kenangan mereka untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

4. Dianggarkan hampir 1 billion pendapat boleh disumbang kepada negara melalui aktiviti demonstrasi jalanan anjuran Anwar Ibrahim dan Ambiga ini. Pokoknya, kita harus mencari jalan bagaimana aktiviti yang sangat diminati oleh Anwar Ibrahim dan Ambiga ini mampu menambahkan lagi pendapatan negara. Kita percaya ia mampu dilakukan, dengan syarat fikir diluar kotak!

5. Setiap peserta demonstrasi jalanan ala-Anwar Ibrahim dan Ambiga ini diwajibkan mengambil insuran pelindungan daripada pihak agen yang dilantik oleh kerajaan. Ini bertujuan bagi menjamin keselamatan mereka sepanjang mengadakan demonstrasi tersebut. Dengan cara rekod mereka boleh disimpan dengan baik dan mereka juga boleh membuat tuntutan bayaran sekiranya mengalami kecerderaan akibat kekasaran daripada pihak berkuasa. Kepada sesiapa yang tidak mempunyai insuran ini, segala kecerderaan adalah tangungjawab sendiri.

Sampai Bila Ahli UMNO Akar Umbi Mahu Ditipu dan Diperbodohkan?

Posted: 13 Jun 2013 08:04 PM PDT

Ini satu lagi cadangan tahap kepala lutut! Habis semua jawatan tertinggi UMNO mahu "disejuk bekukan" sampai bila-bila. Mula-mula beritahu kepada ahli UMNO akar umbi, "Kita tangguh pemilihan 18 bulan untuk menghadapi PRU ke-13, rapatkan ukhwah kita...nanti selepas PRU ke-13 kita akan buka semula pertandingan. Habis PRU, sekali lagi ahli UMNO akar umbi kena tipu.."Kita dah menang besar...UMNO dapat 88 kerusi..so kita minta agar tiada pertandingan kepimpinan tertinggi UMNO kali ini, demi mengukuhkan UMNO menghadapi PRU ke-14 pula.." Namun demikian..kami pucuk pimpinan tertinggi UMNO tidak menghalang bahkan sangat menggalakkan agar setiap cawangan dan bahagian UMNO mengadakan pemilihan di peringkat masing-masing, bagi menyuburkan demokrasi di dalam UMNO.."

UMNO akan menyembah bumi tersungkur selepas ini..percaya la..UMNO tak mahu belajar dan tidak mahu membina jentera pelapis dan plan penggantian kepimpinan yang jelas dan utuh..sayonara UMNO, digarhayu namamu...kami sedia ditipu.
 
KOTA BHARU 13 Jun - Wanita UMNO Kelantan menyarankan supaya jawatan Ketua Wanita UMNO yang kini disandang oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut tidak dipertandingkan pada pemilihan parti hujung tahun ini. Pada masa sama, Ketuanya, Datin Rahimah Mohamad berkata, pergerakan itu mahu supaya semua petualang dan pengkhianat parti pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) dibersihkan sebelum UMNO mengadakan pemilihannya. Rahimah berkata, kedua-dua perkara tersebut diputuskan pergerakan itu pada mesyuaratnya semalam dan disokong sebulat suara oleh ketua-ketua Wanita bahagian yang hadir. 

Katanya, Wanita UMNO negeri berpendapat, semua jawatan tertinggi dalam parti termasuk ketiga-tiga sayap iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri, tidak perlu dipertandingkan bagi menjamin keutuhan UMNO sebagai tunjang kerajaan. "Bila ada pertandingan akan ada masalah, jadi untuk mengelakkan perselisihan dalam UMNO maka sewajarnya jawatan tertinggi parti termasuk jawatan ketua-ketua sayap tidak dipertandingkan. 

"Wanita UMNO Kelantan yakin bila jawatan tertinggi dikekalkan, ia akan membantu kekuatan parti bagi menghadapi pakatan pembangkang dan cabaran mendatang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Sebelum ini, Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan mencadangkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti tidak dipertandingkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini bagi memastikan kekuatan parti terus utuh dan cadangan itu disokong oleh banyak pihak. Mengulas 'pembersihan' petualang dan pengkhianat parti pada PRU-13 lalu, kata Rahimah, usaha itu perlu bagi memastikan UMNO benar-benar dianggotai individu yang ikhlas terhadap perjuangannya dalam membela dan mempertahankan agama, bangsa serta negara. 

Jelas beliau, kewujudan petualang dan pengkhianat dalam UMNO akan hanya menggugat masa depan parti orang Melayu terbesar itu dalam melaksanakan agenda perjuangannya. "UMNO perlu dipimpin dan dianggotai oleh mereka yang benar-benar ikhlas dalam perjuangannya untuk menegakkan agama, bangsa dan negara. Jatuh bangun UMNO akan turut memberi kesan kepada kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu itu sendiri," katanya.

Jawatan Presiden UMNO : Tengku Razaleigh Mahu Bertanding?

Posted: 13 Jun 2013 01:30 AM PDT

Kita sama sekali tidak boleh menolak kemungkinan ini - Ku Li bakal mencabar Najib - untuk merebut jawatan Presiden UMNO. Sudah kedengaran suara-suara nakal yang mahukan Ku Li bertanding sekali lagi bagi merebut jawatan tertinggi dalam parti terbesar orang Melayu itu. Menurut beberapa ahli UMNO, mereka menyatakan dengan sangat jelas bahawa, "Kami suka Najib sebagai Perdana Menteri, tetapi kami tidak suka beliau menjadi Presiden UMNO." Kenyataan tersebut membawa terlalu banyak maksud denotasi yang saling berkait - sama ada ia sebagai sindiran atau pun sebagai mesej kepada satu bentuk berubahan kepimpinan UMNO yang dikehendaki oleh ahli akar umbi november ini? - Jawatan Presiden UMNO tidak akan membawa apa-apa makna signifikan - tanpa kuasa sebagai Perdana Menteri. Sehingga hari ini - ahli-ahli UMNO bawahan masih menyembunyikan "rasa dan kemahuan" mereka yang sebenar. Jika sebelum ini Saifuddin Abdullah, yang tewas kepada Ketua Pemuda PAS Nasharuddin Tantawi di Parlimen Temerloh, menjadi "mangsa" pertama "Politik Baru" yang beliau sendiri tulis dan perkenalkan - maka, adalah tidak mustahil pada pemilihan UMNO kali ini, DS Najib pula menjadi "mangsa" kepada istilah "Transformasi" yang beliau sendiri canangkan. Hal ini sangat jelas kepada Ku Li - jika benar UMNO berkeinginan terhadap transformasi politik - maka, buktikan terlebih dahulu bahawa demokrasi masih wujud dalam UMNO. 

KUALA LUMPUR, 13 Jun – Tengku Razaleigh Hamzah telah bertemu dengan lebih ramai ahli Parlimen daripada kedua-dua gabungan bertelagah minggu ini dalam usaha untuk dipilih sebagai perdana menteri selepas Parlimen bermula pada 24 Jun, kata sumber. The Malaysian Insider difahamkan, putera raja Kelantan itu telah mengaturkan mesyuarat di rumah a la White Housenya di Langak Golf di sini untuk membincangkan strategi mendapatkan cukup angka dalam Parlimen ke 13 untuk mengambil alih jawatan Datuk Seri Najib Razak. 

Beliau hanya memerlukan 112 undi, termasuk dirinya, jika usul diluluskan bagi 222 anggota Dewan Rakyat memilih perdana menteri. Akan tetapi masih diragui sama ada beliau boleh mendapatkan cukup sokongan untuk menjatuhkan Najib. "Sesetengah ahli Parlimen bersetuju Ku Li adalah satu-satunya boleh menyediakan kepimpinan," kata sumber yang biasa dengan mesyuarat tersebut kepada The Malaysian Insider merujuk kepada nama samaran putera raja Kelantan itu. "Kita bercakap tentang sokongan dari PAS dan DAP juga," tambah beliau. PAS dan DAP masing-masing memenangi 21 dan 38 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 5 Mei yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) hanya mendapat 133 kerusi Parlimen, lebih rendah tujuh berbanding 140 dimenanginya pada Pilihan Raya 2008. 

Sekutu PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat (PR), PKR mendapat 30 kerusi Parlimen dan pemimpinnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat sebagai calon gabungan itu bagi jawatan perdana menteri jika mereka menawan Putrajaya. Satu sumber lain mengatakan Tengku Razaleigh dilihat sebagai calon kompromi oleh ahli-ahli Parlimen BN yang tidak menyokong sama ada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Anwar untuk jawatan tertinggi itu. "Pemilihan untuk ahli-ahli Parlimen BN yang tidak gembira mudah. Ku Li atau Muhyiddin akan tetapi memilih TPM bermakna penerusan polisi Mahathir. 

Tiada beza diantara Najib dan Muhyiddin. "Ku Li sebagai PM akan bebas daripada polisi seperti itu," kata sumber kepada The Malaysian Insider merujuk kepada pesaing ahli Parlimen Gua Musang itu, perdana menteri paling lama berkhidmat, Tun Dr Mahathir Mohamad. Kem Mahathir sudah memberikan tekanan kepada Najib untuk membuang penasihat-penasihatnya yang mana strategi mereka menyebabkan prestasi buruk BN dalam PRU13. Najib masih belum melantik semula setiausaha politiknya yang kalah akan tetapi ahli strategi "bilik perang" kekal bertugas, dengan dua daripada mereka masing-masing dilantik sebagai menteri dan timbalan menteri. 

Pelantikan Kabinet Najib bulan lepas menyebabkan kemarahan beberapa ahli Parlimen terutamanya dari Sabah dan Sabah yang merasakan mereka layak diberikan jawatan tinggi kerajaan. Difahamkan Najib telah menjanjikan sesetengah daripada mereka jawatan dalam agensi kerajaan beberapa minggu lagi. Akan tetapi beberapa ahli Parlimen BN dari Malaysia Timur yang tidak berpuas hati bertemu dengan Tengku Razaleigh Hamzah Isnin malam bagi membincangkan pilihan masa depan mereka. 

Ahli-ahli Parlimen yang dipilih pada pilihan raya umum 5 Mei berada di sini selama dua hari untuk diterangkan tentang prosedur dan etika Parlimen. BN mendapat 47 daripada 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak, menyumbangkan satu pertiga dari 133 kerusi mereka menangi daripada 222 jumlah kerusi di Parlimen. Walau bagaimanapun, Najib hanya memberikan 20 jawatan menteri dan timbalan menteri kepada ahli Parlimen Malaysia Timur, menyebabkan parti seperti SPDP dari Sarawak hanya mempunyai satu wakil walaupun menang empat kerusi Parlimen. Sebaliknya MIC dari semenanjung Malaysia menyaksikan empat ahli Parlimen mereka mendapat jawatan menteri dan timbalan menteri dalam pentadbiran Najib – yang mempunyai 32 menteri penuh termasuk lapan di Jabatan Perdana Menteri.

Di Depan Api, Di Belakang Duri - Buku Wajib Baca untuk CEO AirAsia dan CIMB

Posted: 12 Jun 2013 07:54 PM PDT

Sebelum mengutuk dan mencaci akhbar Utusan Malaysia - tolong baca buku ini dahulu. Tetapi - generasi hari ini "benci" membaca buku sejarah. CEO-CEO syarikat besar seperti CIMB dan Air Asia tak baca pun buku seperti ini, mereka sudah berasa terlalu hebat dan cara hidup pun ala-ala Barat. Betul tak? Sebenarnya susah nak cari CEO Melayu yang jiwanya masih seperti orang Melayu dan taat pula dengan suruhan Islam. Buat masa ini, hanya Syed Mokhtar al-Bukhary sahaja CEO Melayu bertaraf dunia yang masih ada mengekalkan sikap, cara berfikir dan kehidupan seperti seorang Melayu-Islam tulen. Wallahualam.

Sisi Gelap Nazir Razak

Posted: 10 Jun 2013 08:29 PM PDT

Saya tidak terkejut dengan pujian terbaru DS Nazir Razak terhadap CEO AirAsia X yang dikritik hebat kerana "mengutuk Utusan Malaysia" secara melampau - pada saya yang pernah bertemu dan mewawancara DS Nazir Razak - sikap beliau tersebut adalah "normal" - kerana sejak tahun 2008 lagi, sewaktu saya bertandang ke pejabat beliau, beliau secara tersirat sememangnya telah menunjukkan sedikit sebanyak sikap "kurang senang"nya dengan beberapa agenda yang jelas membantu orang Melayu. Nazir Razak pernah mengkritik DEB dan mendakwa dasar tersebut sebenarnya telah banyak merugikan orang Melayu, malah sewaktu saya mewawancara beliau, secara peribadi beliau telah meminta agar kenyataannya berhubung DEB tidak akan saya paparkan di dalam rencana utama Majalah Dewan Ekonomi - walaupun saya tidak mengendahkan permintaan beliau dan menerbitkan juga rencana tersebut - setidak-tidaknya sejak tahun 2008, saya sudah dapat menghidu gaya "pemikiran" beliau terhadap segala dasar kerajaan yang selama ini begitu banyak membantu orang Melayu. Mungkin DS Nazir Razak mempunyai hujahnya tersendiri - tetapi harus diingat, asal-usul segala dasar tersebut adalah daripada ayahnya sendiri juga! Pada 19 Ogos 2010 saya ada menulis artikel yang dituju khusus kepada DS Nazir Razak, berikut saya paparkan semula :

1. Seandainya, benar bahawa Datuk Nazir Razak, CEO CIMB yang juga merupakan adik kepada Perdana Menteri Malaysia menyatakan kritikan pedasnya terhadap Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan kata-katanya yang berbunyi, "DEB seolah-olah dilihat dipernyataan-haramkan (Bastardisation)" - maka saya fikir, saya terpaksa meluahkan rasa kecewa. Saya pernah menemui beliau - berbincang dan mewawancara beliau berkenaan kejayaannya membawa CIMB ke mercu kejayaan. (Baca di sini) dan (di sini)
 
2. Saya fikir, secara ringkas - saya menyanjungi beliau atas kapasiti seorang usahawa Melayu yang berjaya atas usaha dan kesungguhan diri sendiri. Tetapi - jika benar kata-kata di atas itu terkeluar daripada mulut Nazir Razak - saya rasa ia sudah terlalu jauh daripada kebenaran. Izinkan saya yang serba daif ini membuat sedikit kesimpulan terhadap kritikan pedas daripada CEO CIMB tersebut. Walauapa pun alasan kita - hakikatnya DEB tidak boleh disalahkan, yang bersalah dan berdosa adalah manusia yang menyelewengkan dan menyalahgunakan dasar tersebut. 
 
3. Saya setuju, sekiranya yang dimaksudkan oleh Nazir Razak di atas adalah merujuk kepada penyelewengan DEB sehingga ia melemahkan orang Melayu itu sendiri. Hujah ini ada rasionalnya - Melayu dimanjakan dengan psikologi "kamu akan diselamatkan sampai bila-bila dengan asalkan kamu orang Melayu". Tetapi - walaupun kita cuba mengkritik DEB - tidaklah sampai kita mesti mengeluarkan kata-kata "bastardisation" - ini mungkin dianggap melampau. 
 
4. Saya selalu memberi contoh yang hampir sempurna berkenaan seorang hamba Allah yang bernama Syed Mokhtar al-Bukhari - salah seorang manusia yang disenaraikan dalam kalangan 10 orang terkaya di Malaysia - dan lebih kaya daripada Nazir Razak sendiri. Beliau - menurut pandangan saya adalah satu-satunya usahawan Melayu yang berjaya menggabungkan antara "kesungguhan dan kerajinan bekerja", "menikmati dasar perlindungan yang ada" dengan "kesyukuran kepada Allah dan kerajaan" - inilah satu-satunya usahawan Melayu yang tidak pernah mengkritik DEB, bahkan beliau seringkali memuji kebaikan DEB, sekali gus membuktikan, sekiranya DEB digunakan dengan sebaik-baiknya - orang Melayu mampu berjaya. 
 
5. DEB bukanlah masalah - jauh sekali menyebabkan orang Melayu malas bekerja - Syed Mokhtar telah membuktikannya. Walaupun beliau menerima bantuan dan limpahan kebaikan DEB - hal ini sama sekali tidak membunuh kerajinan dan kesungguhannya untuk berjaya dan membantu usahawan Melayu yang lain pula. Dengan pegangan agama yang kuat, dengan kehidupan yang zuhud dan dengan kemurahan tangannya menderma dan bersedekah - menjadikan beliau tidak hanya kaya dan berharta - bahkan kekayaan jiwanya itu jauh lebih bernilai daripada wang ringgit yang beliau ada. Inilah produk DEB Melayu yang kita inginkan. Apakah DEB masih perlu di"bastardisation"kan? Saya fikir kita sudah terlalu jauh berburuk sangka dan menyalahkan DEB - dan pada masa yang sama, kita terlalu jauh untuk bersyukur serta berterima kasih. Fikir-fikirkan. Wallahualam.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO ) AirAsia X Azran Osman hari ini menerima pujian daripada CEO Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak yang melabelnya sebagai "tanda sebagai pemimpin" walaupun dikritik akhbar milik Umno Utusan Malaysia dan kumpulan pendesak Melayu ekoran kenyataannya di laman Twitter. Peneraju syarikat tambang murah itu menjadi sasaran akhbar Umno itu sejak bulan lalu selepas beliau mengkritik akhbar berkenaan secara terbuka yang dikatakannya bersifat perkauman selepas Pilihan Raya 2013 pada 5 Mei lalu.

Nazir, yang merupakan pembiaya utama Air Asia X memuji Azran kerana meluahkan isi hatinya dengan mempercayai ia adalah perkara yang benar. "Itulah tanda seornang pemimpin," kata Nazir ketika pelancaran prospektus Air Asia X di sini pagi tadi.

Adik bongsu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu menambah disebabkan kualiti seperti itu pasukan syarikat penerbangan berkenaan yang menunjukkan 70 peratus perkembangan tahunan keuntungan sejak dilancarkan pada November 2007. Azran dikritik bulan lalu selepas beliau melalui akaun twitternya, @azranosmanrani, mengatakan melihat serangan perkauman selepas pilihan raya.

Beliau turut dilaporkan menerima kritikan daripada Perkasa, kumpulan pendesak Melayu atas kenyataan kerasnya itu. Sebagai balasan, akhbar berkenaan menyiarkan pandangan pemimpin Perkasa, Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan aktivis pro Umno menyelar Azran dan menggelarnya "sombong" dan Melayu yang lupa daratan. Pengerusi AirAsia X Tan Sri Rafizah Aziz dan pengarahnya, Datuk Seri Kalimullah Hassan juga turut diserang daripada pelbagai kumpulan selepas kedua-duanya mempertahankan kenyataan Azran.

Perkasa, Persatuan Veteran Penjawat Awam, Gerakan Reformis Malaysia dan Jaringan Melayu Malaysia antara kumpulan yang menyerang Rafidah dan Kalimullah dan menuntut mereka meminta maaf terhadap kenyataannya terhadap Utusan.

Pemangku Presiden Perkasa Datuk Abdul Rahman Bakar turut menyokong akhbar berkenaan dan berkata Azran tidak akan berada di posisi sekarang tanpa "perjuangan Melayu yang dilakukan Utusan Malaysia." Kolumnis Utusan, Awang Selamat turut menggesa Utusan supaya tidak lagi menerima iklan daripada syarikat penerbangan terbabit sehingga permohonan maaf dikeluarkan.

Awang turut membandingkan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) dan mengatakan syarikat penerbangan nasional itu mempunyai servis yang lebih baik dan lebih bersifat nasionalisme ~ The Malaysian Insider

Hezbollah Parti Syaitan - Yusuf Qardhawi

Posted: 10 Jun 2013 06:34 PM PDT

DOHA 10 Jun - Ulama terkemuka dari Qatar, Sheikh Yusuf al-Qaradawi menyifatkan pergerakan Hezbollah di Lebanon sebagai 'parti Syaitan' yang berusaha 'mencetuskan perbalahan' antara penganut Islam. Beliau yang juga Presiden Persatuan Cendekiawan Islam Antarabangsa turut menyuarakan kekesalan kerana sebelum ini pernah mempertahankan pergerakan itu dan Iran ketika kebanyakan ulama Islam terutamanya di Arab Saudi menyuarakan keraguan berhubung komplot kumpulan tersebut di rantau ini. "Ketika Hezbollah bertempur menentang Israel, saya mempertahankannya dan saya menentang cendekiawan Arab Saudi yang memberi amaran tentang rancangan Hezbollah yang mahu memecah belahkan umat Islam. "Mereka yang berjuang menentang rakyat Syria dan menggelar diri mereka sebagai Hezbollah adalah parti syaitan," katanya dalam satu temu bual dengan al-Arabiya yang disiarkan, semalam. - AGENSI

Saat-saat Akhir Hayat UMNO...

Posted: 09 Jun 2013 08:21 PM PDT

UMNO sesungguhnya tidak akan berubah dan tidak mahu berubah sampai bila-bila. Ada baiknya juga kata-kata sesetengah para blogger..yang berpandangan - BN lebih elok kalah dalam PRU ke-13 yang lalu, beri sedikit pengajaran setelah begitu lama hidup dengan selesa dan terlalu sukar untuk berubah. Baca berita di bawah - kalau semua pemimpin tertinggi UMNO dah fikir seperti ini, lebih baik gubal aje perlembagaan baru UMNO yang berbunyi "Semua Penyandang Jawatan Presiden UMNO, Timbalan Presiden UMNO, Naib Presiden UMNO, Ketua Pemuda UMNO, Ketua Wanita UMNO dan Ketua Puteri UMNO dikekalkan sampai MATI!"
 
KOTA BHARU 9 Jun - Pemuda UMNO Kelantan hari ini mencadangkan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO yang disandang oleh Khairy Jamaluddin tidak dipertandingkan pada pemilihan parti hujung tahun ini. Pada masa yang sama, Pemuda UMNO negeri juga menyokong penuh cadangan supaya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti tidak dicabar pada pemilihan akan datang bagi membolehkan kedua-dua pemimpin tertinggi itu meneruskan agenda mengukuhkan parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Anuar Safian berkata, jawatan Ketua Pemuda UMNO perlu dikekalkan tanpa sebarang pertandingan memandangkan penyandangnya, Khairy telah berjaya membuktikan komitmen beliau sebagai Ketua Pergerakan itu selain telah dilantik menjadi Menteri Belia dan Sukan. Katanya, Pemuda UMNO negeri melihat transformasi yang hendak dilaksanakan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak akan dapat diteruskan oleh Khairy. "Kita juga berharap Presiden dan Timbalan Presiden akan dapat meneruskan perjuangan menjadikan UMNO sebagai wadah perjuangan orang Melayu di samping kita juga mahu terus melihat Pemuda yang dipimpin Khairy akan dapat terus membela orang muda," katanya di sini hari ini. Mengulas lanjut, Anuar berpendapat, ahli-ahli UMNO perlu mempertahankan transformasi politik yang sedang digerakkan oleh Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Katanya, transformasi itu telah berjaya membuahkan hasil apabila sokongan rakyat terhadap UMNO pada PRU-13 menunjukkan peningkatan berbanding pilihan raya sebelumnya. "Dari segi prestasi yang dilihat, UMNO sebelum ini hanya menang 79 kerusi Parlimen tetapi memperoleh 88 kerusi Parlimen dalam PRU-13. "Maka Pemuda UMNO Kelantan turut menyokong supaya jawatan kedua-dua pemimpin itu tidak dipertandingkan bagi meneruskan agenda untuk menguatkan parti," katanya.

Asri yang Satu Lagi...

Posted: 06 Jun 2013 08:27 PM PDT

Ramai tokoh-tokoh UMNO bertanya pendapat saya, apakah caranya untuk memulihkan UMNO. Saya terlebih akui bahawa saya bukan 'orang politik' untuk menghuraikan masalah UMNO. Namun, sebagai seorang yang dianggap ada sedikit sebanyak pengetahuan tentang Islam, saya ingin menyentuh soal Islam dalam UMNO.

Islam itu sebagai ad-din dalam kehidupan masyarakat Islam, termasuklah masyarakat melayu yang secara majoritinya mengakui Islam sebagai nadi hidup mereka. Jika UMNO inginkan masyarakat melayu menerima mereka, UMNO mestilah mendokong dan menjaga nadi hidup mereka ini dengan baik.

Justeru itu, jawapan saya mudah sahaja: "UMNO! Kembalilah kepada Islam tulen!" UMNO mesti memainkan peranan sebagai gerakan dakwah kepada Islam yang tulen, moderat dan progresif. Apabila saya kata demikian, bukan bererti saya menafikan keislaman UMNO sebelum ini, atau unsur-unsur Islam yang sedia ada dalam UMNO. Namun apa yang jelas keislaman UMNO itu perlu diperkukuh dan proses perbaikan kelemahan perlu dibuat segera.

Allah sendiri dalam al-Quran pernah menyebut: (maksudnya)
"Wahai orang-orang yang beriman! Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, serta kepada kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), juga kepada Kitab yang telah diturunkan sebelum daripada itu. Dan sesiapa yang ingkar kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh." (Surah al-Nisa, ayat 136).

Dalam ayat ini Allah memerintahkan orang yang beriman agar beriman. Bagaimana begitu? Tidakkah itu seakan-akan memerintahkan apa yang sudah terlaksana?! Tidak!

Maksudnya seperti kata al-Imam Ibn Kathir dalam menafsirkan ayat ini: "Allah ta'ala memerintahkan hamba-hambaNya yang beriman agar masuk secara keseluruhan dalam segala syariat iman, cabang, rukun dan tiangnya. Ini bukan suruhan agar melakukan perkara yang sudah tersedia, sebaliknya ia bermaksud lebih menyempurnakan yang sempurna, menetapkannya, mengukuhkannya dan berterusan atasnya".

Dalam konteks UMNO, hendaklah mereka menghidupkan Islam dalam gerakannya kerana yang sedia ada itu tidak mencukupi.

Islamisasi Program

Di sini, saya tidak mahu bercakap tentang falsafah-falsafah politik yang besar-besar. Sudah saya sentuh isu-isu yang lebih prinsip dalam banyak tulisan saya yang lepas. Saya juga tidak berbicara untuk tujuan bagaimana UMNO ingin mengekalkan kuasa. Itu kerja orang politik.

Saya bercakap untuk kepentingan setiap individu muslim yang ada dalam UMNO. Saya ingin mengajak orang UMNO berfikir secara 'kampung' sahaja. Saya harap orang UMNO jangan kecil hati, saya bermaksud ingin menceritakan ubat bukan untuk menambahkan penyakit.

Saya ingin bertanya, apakah kita dengar seorang ibu atau bapa menyebut: 'anak saya dulu lemah pegangan Islamnya, atau kefahaman Islamnya, tetapi sekarang menjadi muslim yang baik penghayatan dan kefahamannya kerana aktif dalam UMNO?!. Atau anak saya dahulu kurang kefahaman agamanya tetapi selepas aktif UMNO, dia lebih memahami Islam yang sebenar.

Saya rasa agak sukar ungkapan seperti itu ditemui. Jika adapun mungkin kes terpencil bukan fonomena umum. Saya jumpa ramai orang yang ingin kembali menghayati Islam, kebanyakan mereka tidak akan memilih UMNO. Sama ada mereka memilih organisasi atau gerak kerja Islam yang lain, atau pertubuhan politik yang lebih 'mensepandukkan' lambang Islamnya.

Secara jujur, akuilah iklim dan suasana islamik tidak cukup kuat dalam UMNO untuk mereka yang ada semangat Islam rasa selesa boleh menumpang atau mengambil manfaat. Namun saya tidak menafikan UMNO juga ada membuka dan mengusahakan pelbagai ruang untuk Islam dalam kerajaannya. Itu kerajaan, namun di sudut parti jika ada program-program Islamik dalam UMNO ia amat terhad.

Lebih menyedihkan lagi berputar sekitar 'kenduri tahlil', barzanji, kenduri arwah dan yang sewaktu dengannya. Di samping program-program itu boleh dipertikaikan sejauh manakah tuntutan Islam mengenainya, ia juga tidak memberikan impak yang dapat merubah peribadi atau meninggalkan kefahaman dan penghayatan seseorang individu muslim.

Seseorang aktif dalam sesuatu pertubuhan atau organisasi atas dua kepentingan, sama ada untuk dirinya atau masyarakat. Atau, boleh juga disebut kerana ikhlas tanpa kepentingan atau 'ada udang di sebaliknya mee'. Untuk menjadikan seseorang ikhlas, bagi muslim agama adalah faktor penting.

Apabila kita merasakan gerakerja itu ibadah, jika tiada keuntungan pun kita akan buat, harta sanggup berikan, nyawa sanggup kita taruhnya. Inilah kekuatan organisasi Islam. Sekalipun sebahagian yang bernama Islam itu pada hakikatnya tidak Islamik, namun apabila mereka berjaya mencetuskan suasana yang Islamik, ramai yang tertarik. UMNO hendaklah jujur terhadap Islamzahir dan batin.

Hidupkan program-program Islam dalam UMNO. UMNO kena galakkan pengajian dan suasana ilmu dalam UMNO. Hidupkan pendekatan Islam yang tulen, matang dan progresif. Sehingga setiap yang masuk akan terasa perubahan diri, sikap, pemikiran dan akhlaknya. Jadikan ibubapa akan rasa seronok jika anaknya aktif UMNO kerana nanti nilai-nilai ketinggian budi, kematangan pemikiran, keutuhan ilmu akan terzahir pada kehidupannya.

Tokoh-tokoh pemikir yang baik, jujur dan progresif hendaklah dijadikan tonggak pengisian UMNO. Jangan paksa atau ajak ulama masuk UMNO, tetapi ambillah pendapat dan cadangan yang baik daripada para ulama yang ikhlas, progresif dan tidak berkepentingan. Jika hal itu dapat digarabkan ke seluruh pelusuk masyarakat melayu, penghayatan Islam akan meningkat, secara tidak langsung mudah-mudahan Allah memberikan kebaikan kepada niat yang jujur ini. Jika pun UMNO tidak menang pilihanraya, UMNO boleh menang pahala mengajak masyarakat menghayati Islam dan persepsi negatif akan dapat dikikis.

Imej UMNO sering dikaitkan dengan kurang islamik. Di sudut kefahaman UMNO dikatakan kurang faham Islam. Walaupun sebahagian pihak yang mendakwa itu, kefahaman mereka belum juga tentu betul dengan Islam tulen yang dibawa oleh Nabi s.a.w.

Sebaliknya sebahagian mereka yang mendakwa itu sekadar memahami Islam berdasarkan rekabentuk atau rupa paras yang dicorakkan oleh organisasi atau parti mereka. Tafsiran mereka berdasar tuntutan semasa politik mereka. Namun apapun, imej Islam itu dikaitkan dengan mereka samada ia benar atau disalahgunakan.

Tidak dengan UMNO, sedangkan ruang menonjolkan Islam yang tulen serta progresif begitu diperlu oleh umat manusia terutama dalam negara kita ini. Bukan semesti pemimpin UMNO kena tukar jadi ulama. Banyak organisasi dakwah atau Islam tidak dipimpin oleh mereka yang bertaraf ulama, tetapi diakui nilai islamik mereka.

Jangan UMNO takut kehilangan undi bukan Islam, itu satu kesilapan. Islam jika ditonjolkan secara adil dan bijaksana ia akan menarik hati semua pihak. Masyarakat ingin melihat nilai akhlak dan budi yang baik. Dalam soal Islam, UMNO mestilah bebas dari unsur kemelayuan, kerana Islam agama sejagat. Jika Islam yang universal itu ditonjolkan, bukan sahaja boleh memikat perasaan mereka, bahkan mungkin menjadi dakwah untuk mengajak mereka kepada Islam.

Mungkin ada yang menganggap mustahil hal ini boleh berlaku dalam UMNO. Walaupun saya secara peribadi bukan ahli UMNO, namun pernah cuba membaiki dan menguatkan pegangan Islam dalam Kerajaan UMNO Perlis ketika saya menjadi Mufti Perlis. Alhamdulillah, saya melihat ada kesannya yang bukan sedikit.

Ramai pemimpin ketika itu yang menjadi peminat pengajian ilmu sehingga program-program wakil rakyat dipenuhi dengan pengisian ilmu. Lantas, perjalanan kerajaan pun ditekankan soal penghayatan Islam. Orang kampong keluar berduyun-duyun tanpa dipaksa apabila saya dan kepimpinan kerajaan pergi ke masjid-masjid atau majlis untuk berucap. Hubungan hati antara kerajaan dan rakyat menguasai suasana.

Maka, kesan tidak langsung ketika itu rakyat tidak membuang UMNO di Perlis, walaupun disingkirkan di Kedah yang bersebelahan dengannya. Namun, bukanlah agenda saya untuk memenangkan UMNO dalam pilihanraya, tapi agenda saya ialah dakwah. Saya inginkan Islam itu subur dalam semua organisasi termasuklah UMNO.

Dakwah ini merentasi sempadan parti dan organisasi. Justeru itulah saya menasihati UMNO. Nabi s.a.w pernah menghantar surat Hercules berbunyi:

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, daripada Muhammad Pesuruh Allah kepada Hercules Pembesar Rom, salam sejahtera kepada sesiapa yang mengikut petunjuk. Seterusnya, aku menyeru kamu dengan seruan Islam, terimalah Islam nescaya kamu selamat. Allah akan memberikan kamu dua ganjaran. Jika kamu enggan, kamu menanggung dosa rakyat bawahanmu..(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Menjejaki sunnah itu, maka saya katakan kepada UMNO, lakukan proses islamisasi politik secara bersungguh-sungguh, nescaya kamu selamat!

Tahniah Tuan Asyraf!

Posted: 04 Jun 2013 11:33 PM PDT


PUTRAJAYA 4 Jun - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melantik Dr. Asyraf Wajdi Dusuki sebagai Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) yang baharu berkuat kuasa semalam. Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan di sini memaklumkan, perlantikan Asyraf Wajdi adalah untuk tempoh selama dua tahun. "Pelantikan beliau berkuat kuasa 3 Jun 2013," menurut kenyataan tersebut. Jawatan Yang Dipertua Yadim sebelum ini dipegang oleh Datuk Dr. Aziz Jamaludin Mhd Tahir. 

Nama Asyraf Wajdi yang dilahirkan pada 14 Mei 1976 bukan asing dalam dunia keilmuan, gerakan dan perbankan Islam di negara ini. Beliau merupakan anak kepada Datuk Dusuki Ahmad yang juga pernah menjadi Yang Dipertua Yadim. Pemegang ijazah doktor falsafah (PhD) dalam Perbankan dan Kewangan Islam itu sebelum ini memegang jawatan Ketua Hubungan Kajian, Akademi Kajian Syariah Antarabangsa untuk Kewangan Islam (ISRA) dan Profesor Madya di Pusat Antarabangsa Bagi Pendidikan Dalam Kewangan Islam (INCEIF). 

Sementara itu, Asyraf Wajdi ketika dihubungi menyifatkan pelantikan itu tanda keterbukaan kerajaan menerima orang muda untuk menerajui pertubuhan dakwah tersebut. "Ini turut membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah meminggirkan agenda Islam dalam pentadbiran negara. "Saya percaya pelantikan ini merupakan peluang buat saya membantu masyarakat tentang cara hidup Islam sebenar, sekali gus memberi pemahaman yang lebih jelas mengenai dakwah Islam," katanya. Menurutnya, agenda memperkasa bidang dakwah dan Islam bukan hanya tugas golongan 'veteran' semata-mata malah tanggungjawab semua peringkat umur. "Penerimaan masyarakat terutama golongan muda dalam pendekatan dakwah perlu seiring dengan kecanggihan teknologi masa ini yang sentiasa berubah," katanya. Beliau turut berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana mempercayai golongan muda untuk menerajui Yadim.

Rakyat Malaysia Keliru : Siapakah Sebenarnya Perdana Menteri Malaysia?

Posted: 03 Jun 2013 05:44 PM PDT

Saya sangat tertarik dengan ulasan dan tulisan daripada sahabat blogger Gelombang Kick (klik di sini), dan saya salin semula tulisan tersebut di bawah ini. Semoga tulisan ini mampu memberi kesedaran kepada Perdana Menteri yang kita sayangi...

Datuk Seri Ah Jib Gor ni ada-ada saja transformasi yang nak dilakukan, namun bercanggah ataupun songsang daripada kemahuan dan perjuangan parti yang didokong beliau, Ah Jib Gor dilihat terlalu tunduk dengan desakan pembangkang yang menentangnya, tapi tidak pernah pula ingin mendengar rintihan insan-insan kerdil yang setia menyokongnya.

Mujarab sungguh minyak senyonyong yang diguna-gunakan keatas Ah Jib Gor, sedarkah Ah Jib Gor apa saja tuntutan pembangkang yang dipenuhinya tidak pernah berakhir dengan penerimaan yang baik, kerana apa ? Kerana tuntutan-tuntutan yang dibuat tidak ikhlas dan sekadar untuk memenuhi sifatnya sebagai pembangkang. Itu saja, sedarlah wahai Ah Jib Gor. Sebagai contoh, berhubung pengumuman terbaru bahawa kerajaan telah memutuskan untuk memindahkan kawal selia dan fungsi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kepada satu Jawatankuasa Khas Parlimen yang bebas dan dwipartisan dianggotai wakil rakyat kerajaan dan pembangkang. Apa kata pemimpin pembangkang ?

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, "Pada saya, ini sebenarnya tidak lain hanyalah sebesar-besar bukti bahawa proses perjalanan pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR sangat pincang. Jika sebelum ini, ada pemimpin UMNO yang mencadangkan agar sesiapa yang tidak berpuas hati dengan perjalanan pilihanraya boleh keluar dari bumi Malaysia, di mana agaknya wajahnya ingin diletakkan dengan pengumuman Presiden UMNO itu sendiri"?

Adakah Ah Jib Gor sependapat dengan pandangan Nik Aziz itu ? Tidak...Tujuan sebenar Ah Jib Gor ialah untuk membuktikan ketelusan SPR supaya tidak akan berlakunya pertikaian mengenai keputusan PRU dimasa akan datang, tapi dalam keadaan sekarang ini, tindakan itu seolah-olah menampakkan dakwaan pembangkang sebelum ini adalah benar. Begitu juga dengan tuntutan himpunan Bersih, antaranya dakwat kekal, setelah kerajaan memenuhi tuntutan penggunaan dakwat kekal, apa yang berlaku ?, adakah kesannya baik ?  Tidak.. Ianya dimanipulasikan menjadi bertambah buruk, isunya juga bertambah.

Keadaan itu semua sepatutnya sudah diambil iktibar diatas perkara yang telah dilakukan dalam usaha memikat hati pengundi cina, mengambil kira daripada program-program makan besar, bertukar nama kepada Ah Jib Gor, memalu gendang dalam iklan Tahun Baru Cina dsbnya, lebih parah lagi  Gangnam Style, Are you ready for BN ? No..... Tauladannya, melaburlah berapa banyak sekalipun, buatlah apapun, mereka tetap berkata "No"... Namun Ah Jib Gor tidak berpuas hati lalu seraya bertanya, Apa lagi cina mahu ? Jawapannya cina tak mahukan anda. Cina mahukan Lim Kit Siang menggantikan tempat anda. Ada faham ???

Berbeza dengan PM sebelum ini, PM sebelum ini tidak menjadi Ah Lah atau Ah Thir, tapi mereka tidak pula mendapat tsunami cina. Sedangkan Ah Jib Gor tak pernah meminggirkan cina malah terkadang melebihkannya melebihi Melayu, tapi  cina tetap menolak Ah Jib Gor? Takkanlah hal simple itu sukar untuk faham, berbalik kepada isu transformasi yang hendak dilakukan kepada SPR, apa keperluannya ? Takkan kerana desakan demontrasi pembangkang seorang ketua kerajaan nak dilihat bacul, soalnya sekarang keputusan pilihanraya itu sengaja ditimbulkan oleh pembangkang, jika benar apa yang dituduh oleh pembangkang dengan pembangkang mengemukakan bukti, oklah, kita boleh terima transformasi berkenaan. Ini tidak, pembangkang hanya menuduh, pembangkang kata berlakunya 'blackout', kita bertanya, di mana? Pembangkang menjawab, di kawasan-kawasan yang kita kurang jentera, kawasan-kawasan yang mereka fokus mereka mesti menang, mereka lakukan 'blackout'. Soalnya sekarang dimana ? nama kawasan! Takkan tiada nama kawasan itu, sebutlah nama parlimen mana, kalau DUN, DUN mana ?

Akhirnya dengan begitu detail sekali pembangkang menyenaraikan tempat blackout yang berlaku yaitu hanya di bilik pengiraan undi Saluran 3 DUN Seri Serdang, pada jam 7.32 malam, DUN tersebut dimenangi oleh calon Pas Noor Hanim Ismail dengan majoriti 16,521 undi. So apa masalahnya dengan isu 'blackout' ini ? Dimana asasnya untuk mempertikaikan kredibiliti SPR sehingga perlunya ditransformasikan suruhanjaya berkenaan? Dengan itu sudah tiba masanya untuk Ah Jib Gor ditransformasikan kepada YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang sebenar, berdiri pada landasan perjuangan yang sebenar, untuk bangsa kita Melayu, agama kita Islam dan negara kita Malaysia, permantapkanlah orang-orang kita untuk menghadapi orang-orang cina, kerana orang-orang cina sudah mencabar kuasa kita dan telah membuktikannya, jadi inilah masanya untuk kita semua bersama Ah Jib Gor sedar dan bersatu.

Come on lah Ah Jib Gor, tak perlulah nak jadi Ah Jib Gorblok, jadilah diri anda yang sebenar berpaksi kepada perjuangan yang didokong, usahlah bersikap seperti mengasah senjata untuk dihalakan kepada diri sendiri, kerana hari ini kita semua dapat lihat dimana Ah Jib Gor hanya  mendengar suara pembangkang, suara cina, memenuhi tuntutan pembangkang, tuntutan cina, siapa pembangkang? siapa cina ? Adakah pembangkang atau cina yang membantu dan menyokong Ah Jib Gor untuk mengekalkan kerajaan sekaligus menjadikannya Perdana Menteri ? Jika begitu siapa pula kita ini ? Melayu tak terbela. Insan kerdil yang kurang mendapat kasih sayang ? terpinggir dan dipinggirkan ! Tidak berharga dan tidak dihargai, tiada guna dan tidak digunakan ?... Jika pun kami ghaib dialam maya, tolonglah nampak kami pada alam yang nyata. Jika pun kami berjuang dengan ikhlasnya, tolonglah kami kerana ia lebih baik daripada menolong cina. Anda Mampu Mengubahnya.

Mimpi Ngeri Malaysia

Posted: 03 Jun 2013 05:21 PM PDT

KUALA LUMPUR 3 Jun - Kekecohan dan huru-hara dijangka berlaku dalam salah satu daripada lima demonstrasi jalanan yang dirancang oleh pembangkang bulan ini. Bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong berkata, maklumat tentang perancangan itu diperolehinya daripada sumber dalaman pembangkang. Beliau mendakwa, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim merancang mencetuskan suasana huru-hara itu bagi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan. "Walaupun pakatan pembangkang mendakwa mereka berhimpun secara aman, kita khuatir insiden tidak diingini seperti letupan akan berlaku sehingga mengakibatkan peserta demonstrasi tercedera. "Anwar seterusnya akan menyalahkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO sebagai dalang di sebalik insiden tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. 

Lum Yong mengulas kenyataan Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Noor yang mendakwa Anwar menganjurkan perhimpunan haram di seluruh negara kerana mahu mengalihkan tumpuan rakyat daripada tiga perkara yang paling ditakutinya. Tiga perkara itu ialah rayuan kes liwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan, isu pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah dan pendedahan bekas rakan karibnya, Datuk S. Nallakaruppan berhubung aktiviti seks beliau. Tambah Lum Yong, Anwar merancang untuk melakukan sesuatu yang drastik apabila menyedari momentum perhimpunan haram yang dianjurkannya selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) semakin berkurangan. "Anwar akan tetap meneruskan perancangannya walaupun tidak mendapat persetujuan daripada Pas dan Bersih," ujarnya. 

Beliau juga berpandangan, motif utama Anwar menganjurkan siri perhimpunan haram adalah untuk memuaskan keghairahannya menjadi Perdana Menteri. Sementara itu, bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar memberitahu, rakyat mahu melihat kerajaan bertindak tegas untuk mengekang perhimpunan haram anjuran pakatan pembangkang. "Kita tidak sepatutnya membiarkan Anwar terus membohongi rakyat dengan tuduhan palsu terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerusi siri perhimpunan haram," ujarnya. Jelas beliau, tindakan Anwar selepas PRU-13 tidak menghairankan kerana segalanya telah dirancang sejak sekian lama.