Followers

Nuffnang

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:40 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Pas gesa Selangor kurangkan kuasa eksekutif MAIS?

Posted: 17 Jun 2014 08:45 AM PDT


PAS meminta kerajaan negeri Selangor meminda peruntukan enakmen yang berkaitan bagi mengurangkan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), berhubung tindakan badan itu tidak memulangkan Bible dalam bahasa Malaysia yang dirampas pada Januari lepas.

Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad berkata, tindakan MAIS, melalui Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), yang enggan memulangkan semula kitab itu, boleh mengakibatkan imej Islam tercemar dalam kalangan masyarakat bukan Islam.

Bercakap dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen, di sini hari ini, Khalid yang merupakan Anggota Jawatankuasa PAS Pusat, turut menyatakan bahawa tindakan MAIS dan JAIS tidak ada kena mengena dengan parti itu dan kerajaan negeri kerana kedua-dua badan itu tidak terletak di bawah pentadbiran kerajaan negeri.

Baru-baru ini, Peguam Negara Abdul Gani Patail memutuskan untuk menutup kes rampasan Bible versi bahasa Malaysia dan Iban itu kerana ia bukan tulisan yang diterbitkan mengikut Seksyen (9)(1)(a) Enakmen Bukan Kawalan Islam (Kawalan dan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam (1998).

Suara Politik
Belantan

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


TIDAK ADA TENDER PROJEK FELDA LEBIH RM1 JUTA ??

Posted: 17 Jun 2014 11:32 AM PDT

gambar hiasan
 KUALA LUMPUR: Pengurusan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) ditegur kerana perbuatan salah guna kuasa dan penyelewengan apabila mengelak daripada menggunakan sistem tender dan pelawaan sebut harga bagi perolehan kerja atau bekalan yang melebihi RM1 juta.
Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan taktik pengurusan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) itu dengan memecahkecilkan dua perolehan projek miliknya yang jelas bertentangan dengan Peraturan Urusan Kontrak Felda.
Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang berkata, perolehan sempena sambutan Hari Peneroka 2011 berjumlah RM1.85 juta tidak dibuat melalui Jawatankuasa Tender Lembaga.
Malah, Felda turut menggunakan taktik sama apabila melaksanakan perolehan kerja hiasan dalaman fasa satu Menara Felda bernilai RM3.65 juta melalui lima pakej yang berasingan.
"Bagi perolehan sambutan Hari Peneroka di Jengka, Pahang dipecah kecil kepada dua kontrak, masing-masing bernilai RM990,000 dan RM860,000," katanya pada Isnin.
Mengenai perolehan bagi kerja hiasan dalaman Menara Felda, semakan audit mendapati kesemua lima pakej yang dipecahkan daripada nilai asal ditawarkan kepada Naza TTDI Sdn Berhad dengan nombor kontrak yang berbeza.

gambar hiasan
"Selain itu, juru perunding bagi kerja-kerja berkenaan diarahkan oleh Felda untuk menyediakan pecahan harga bagi fasa satu kepada lima pakej tanpa mengubah amaun akhir yang ditawarkan oleh Naza TTDI Sdn Berhad bagi memudahkan proses kelulusan," katanya.
Menurut Ambrin, berdasarkan Surat Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 5, 2009 menyatakan dengan jelas bahawa agensi kerajaan dilarang memecahkecilkan perolehan bekalan atau kerja.
Selain itu, kelemahan pengurusan kewangan Felda turut dikesan apabila agensi itu tidak menyediakan kontrak formal bagi 56 perolehan berjumlah RM183.13 juta.
"Sebanyak 53 daripada perolehan tersebut yang berjumlah RM165.65 juta dibayar tanpa perjanjian manakala tiga perolehan bagi tahun 2012 berjumlah RM17.48 juta masih belum dibayar," katanya.
Berdasarkan laporan itu lagi, turut didedahkan bahawa sebanyak 23 daripada 53 perolehan berjumlah RM19.93 juta dibayar berdasarkan pesanan pembelian yang diluluskan oleh Pengarah Tadbiran sahaja.
"Sebanyak 30 daripada 53 perolehan berjumlah RM145.72 juta dibayar hanya mempunyai Surat Setuju Terima (SST) dan pesanan pembelian…ini juga dibuat tanpa sebarang kontrak," katanya.-mStar

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Pekerja TNB dah tolak, Kini Guru bersuara batalkan Bestari.net YTL!!!

Posted: 17 Jun 2014 07:52 PM PDT



Amaran yang diberi oleh kesatuan sekerja TNB [baca Unspinners SINI] dikotakan dengan satu demo dua hari lepas.

YTL yang sering dituduh Anwar sebagai kroni kerajaan rupanya adaah kroni Anwar Ibrahim dan kini kuat dipertakankan oleh media pro PKR, The Edge, Baca ABITW SINI.

Semalam SInar Harian Online SINI menyiarkan seorang aktivis guru menyeru YTL dan sistem Bestari.net di batalkan.



1BestariNet: Servis YTL dipertikai
SHAH ALAM - Aktivis Pendidikan Negara, Mohd Nor Izzat Mohd Johari mendakwa projek 1BestariNet di bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan itu menyusahkan bukannya memudahkan guru seperti tujuan asal ia diperkenalkan.

Menurutnya, kuota Internet yang disediakan hanya 300Mb sahaja sebulan bagi setiap sekolah.

"Saya merasakan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menjadi kambing hitam dalam isu masalah perkhidmatan 1BestariNet. Ia diperkenal oleh KPM bagi mempermudah segala urusan dalam talian untuk kegunaan para guru di Malaysia.

"Tetapi apa yang berlaku sekarang ialah perkhidmatan yang diberikan agak menyedihkan malah menyusahkan lebih 300,000 guru di seluruh Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

Malah katanya, projek itu hanya menyediakan 1Mbps dengan bayaran melebihi RM200 yang merugikan kementerian.

"1BestariNet hanya menyediakan 1Mbps dengan bayaran melebihi RM200 atau mungkin lebih mahal dan merugikan kementerian. 1BestariNet hanya menyediakan kuota 300Mb sahaja untuk kegunaan satu sekolah setiap bulan.

"1BestariNet telah menyebabkan lebih 300,000 guru terbeban dengan sistem server yang lembap," katanya.

Sehubungan itu, beliau memohon pihak KPM mempertimbangkan semula perkhidmatan YTL Communications Sdn Bhd.

"Saya memohon kepada pihak KPM agar mempertimbangkan semula perkhidmatan YTL iaitu 1BestariNet yang lebih memalukan pihak KPM sendiri.

"Saya yakin, KPM mahu menyediakan kemudahan terbaik seiring dengan PPPM 2013-2025 iaitu penggunaan ICT ke tahap maksimum tetapi KPM wajar memilih syarikat perkhidmatan yang lebih baik daripada sedia ada," katanya.


Kenyataan penuh berikut:

Perkhidmatan 1BestariNet tidak memuaskan malah menyusahkan guru seluruh Malaysia.

Tarikh: 17 Jun 2014

Saya merasakan bahawa KPM telah menjadi 'kambing hitam' dalam isu masalah perkhidmatan 1BestariNet.

1BestariNet diperkenal oleh KPM bagi mempermudahkan segala urusan dalam talian untuk kegunaan para guru di Malaysia. Akan tetapi apa yang berlaku sekarang ialah perkhidmatan yang diberikan agak menyedihkan malah menyusahkan lebih 300,000 guru di seluruh Malaysia.

1. 1BestariNet hanya menyediakan 1 Mbps dengan bayaran melebihi rm200 atau mungkin lebih mahal dan merugikan kementerian.

2. 1BestariNet hanya menyediakan kuota 300mb sahaja untuk kegunaan satu sekolah setiap bulan.

3. 1BestariNet menumpang tiang anterna di dalam sekolah disamping untuk perkhidmatan Yes 4G untuk orang awam?

4. 1BestariNet telah menyebabkan lebih 300,000 guru terbeban dengan sistem server yang lembab. Buktinya ialah SPPBS yang telah dimansuhkan.

Saya memohon kepada pihak KPM agar mengkaji semula atau membatalkan terus perkhidmatan YTL iaitu 1BestariNet yang lebih memalukan pihak KPM sendiri.

Saya meminta semua kesatuan, persatuan guru untuk menyuarakan pendirian tentang kelemahan perkhidmatan 1BestariNet yang lebih menyusahkan para guru dan murid.

Saya yakin, KPM mahu menyediakan kemudahan terbaik seiring dengan PPPM 2013-2025 iaitu penggunaan ICT ke tahap maksimum tetapi KPM wajar memilih syarikat perkhidmatan yang lebih baik daripada sedia ada.

Mohd Nor Izzat bin Mohd Johari
Ketua Gerak Kerja
Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM)

NGO kata Sarawak cuma "speaking London" tak faham Melayu

Posted: 17 Jun 2014 02:00 AM PDT


English sebagai bahasa rasmi adalah sebahagian dari perjuangan "Sarawak for Sarawakians".

Menurut mereka, bahasa Inggeris lebih dekat dengan hati rakyat Sarawak berbanding bahasa Melayu yang jelas bahasa orang Malaya.

Cuma, ramai juga yang tertanya kaum mana di Sarawak yang bercakap dalam bahasa inggeris. Sehinggakan bahasa Inggeris dianggap lebih lebih sesuai dengan prinsip "Sarawak for Sarawakians".

Begitu juga pertanyaan tentang istilah "Dum Spiro Spero" yang dikatakan lebih "Sarawakian", entah etnik mana di Sarawak yang bercakap dalam bahasa itu?

Ramai yang tak faham, dan tertanya-tanya maksud sebenarnya.

Benarkah itu bukan bahasa asing, sebab kita mahu "Sarawak for Sarawakians"?

Melanau Blogger

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 10:02 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Anwar Ibrahim Akan Marah Hannah Yeoh Bila 10 Soalan Wan Azizah Ditolak?

Posted: 17 Jun 2014 09:00 PM PDT


Kata Kata Khalid Samad Ini Jelas Sekali Mahu Mencabar Institusi Raja & Islam #SAVEMAIS

Posted: 17 Jun 2014 07:06 PM PDT



Mengapa PAS Tidak Berani Pertahankan MAIS Seperti YB Ini?

Posted: 17 Jun 2014 04:56 PM PDT



Usah Dibenarkan Pusat Judi Ini Dibuka

Posted: 17 Jun 2014 09:12 AM PDT



Betapa Teruknya Prinsip Parti PAS.

Posted: 17 Jun 2014 03:52 AM PDT

1) Sudah menyimpang jauh dan terpesong dari nama parti Islam. Sanggup campur tangan urusan agama yang di bawah kuasa Sultan sebagai Ketua Agama Islam di Selangor

2) Apa lagi yang orang PAS hendak tunggu? Selepas ini UiTM pun hendak dihapusnya.

3) Terbukti tiada lagi agenda Islam dalam PAS.

Cursing Malay : Terus Terang

0

Posted by Unknown | Posted on 9:19 PTG | Posted in

sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Ada DNA Panda Dalam Rokok Seludup

Posted: 17 Jun 2014 01:16 AM PDT


Kita selalu bergaduh pasal agama lain yang nak mengembangkan ajaran dia. Tapi benda pasal fatwa merokok pun sampai sekarang "cendekiawan-cendekiawan Islam" Malaysia ni duk bertelagah, tak tau nak haramkan atau makruhkan aje.

Come on la. Aku bukan nak tuduh...tapi....mungkinkah fatwa2 kat Malaysia ni, kadang2 tergantung dia punya keputusan, atas dasar kepentingan pembuat fatwa tu sendiri?  Ye lah. Perokok tegar dah 50 tahun, tiba2 dia kena bermesyuarat dan bermuzakarah tentang nak jatuhkan "haram" dekat tabiat buruk dia yang dah 50 tahun dia buat.

Tak ke berlaku conflict of interest?

Akhirnya fatwa diwartakan berdasarkan kepentingan dan pandangan peribadi. Ini pandangan aku aje la. Dari dulu sampai sekarang benda ni tak setel lagi kan? Tahun lepas Kerajaan janji nak clear out pasal benda ni, tapi aku tak perasan pulak resultnya dah keluar atau tidak.

Tapi bab DNA babi Cadbury.Laju! Nak kena tunggu ada babi baring atas mesin pengering tembakau kot untuk bantu Majlis Fatwa dan JAKIM buat keputusan yang sebulat suara. Fatwa pengharaman rokok ada. Tapi penguatkuasaannya, tidak ada. Sebab apa? Entahlah. Mungkin sebab ada orang VIP yang merokok, jadi kena jaga kepentingan mereka?

Itu, pandangan aku aje la.

Kalau dah diseragamkan satu Malaysia yang merokok tu haram untuk orang Islam, apa pulak kita nak kata kan, kalau kita nampak pemimpin yang berbuih mulut sebut pasal agama, tapi buat benda haram?

Fatwa dah jelas kata haram, tapi kenapa tak berfungsi fatwa tu? Mungkin..penguatkuasaannya tak ada. Padahal, lagi mudah kau tutup penjualan rokok berbanding kau pegi tangkap pasangan berkhalwat dalam semak.

Nak senang, kita lihat jiran kita. Negaranya jual rokok maha mahal dan lebih susah didapati. Boleh merokok hanya tempat tertentu. Siapa buang puntung, boleh didenda. Kita? Rokok mahal. Sangat mudah didapati. Boleh merokok di mana2 sahaja yang kita suka, even hospital pun ada menyediakan tempat khas "unofficial" untuk staff melepak layan rokok. Siapa buang puntung dan habuk rokok bersih2? Boleh kira dengan jari.

Dua-dua negara ada fatwa mengharamkan rokok. Tapi kenapa hanya negara yang diperintah lelaki Cina yang berjaya mengaharamkan perkara yang difatwakan haram tu secara berkesan?

Sehinggakan, kadang2, kalau kau cerita pasal rokok haram dekat orang Melayu...apa yang dia bayangkan, bukannya mengenai fatwa "rokok itu haram"...tapi pasal rokok seludup.

Fikirkan.

Tukar Tiub

0

Posted by Unknown | Posted on 7:17 PTG | Posted in

sumber :-

Tukar Tiub


CUKONG JADI KAYA RAYA

Posted: 17 Jun 2014 06:30 PM PDT



KOMENTAR

soalan hakiki
macam mana cukong ini
dapat kontrek?

cukong ini 
rembat tanah sentul
rembat tanah kg chu badak
rembat tanah sebelah muzium
rembat hotel majestic
rembat tanah sebelah 
ymca brickfeild
cukong ini
pemilik jana kuasa

woit
tak kan orang melayu
tak sedar sedar
negara milik cukong

MUKA CUKONG


1BestariNet: Servis YTL dipertikai

SHAH ALAM - Aktivis Pendidikan Negara, Mohd Nor Izzat Mohd Johari mendakwa projek 1BestariNet di bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan itu menyusahkan bukannya memudahkan guru seperti tujuan asal ia diperkenalkan.

Menurutnya, kuota Internet yang disediakan hanya 300Mb sahaja sebulan bagi setiap sekolah.

"Saya merasakan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menjadi kambing hitam dalam isu masalah perkhidmatan 1BestariNet. Ia diperkenal oleh KPM bagi mempermudah segala urusan dalam talian untuk kegunaan para guru di Malaysia.

"Tetapi apa yang berlaku sekarang ialah perkhidmatan yang diberikan agak menyedihkan malah menyusahkan lebih 300,000 guru di seluruh Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

Malah katanya, projek itu hanya menyediakan 1Mbps dengan bayaran melebihi RM200 yang merugikan kementerian.



MELAYU  NAIK DARAH




-----------

NAJIB KENA TIBAI

Posted: 17 Jun 2014 06:06 PM PDT








KOMENTAR

apa makna berita ini?

maknanya rancangan tendang najib
di mulakan kembali
najib dilihat lembik
najib dilihat lemah

maka oersoalan timbul
siapa akan ganti najib?


NAJIB SEWELASI



Perkasa salahkan Najib, Bumiputera gagal berniaga di klia2

Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana gagal menunaikan janji untuk memberikan tempat berniaga kepada Bumiputera di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2).
Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali (gambar), berkata segala janji Najib sebelum ini kepada Bumiputera hanya retorik semata-mata.


KAH KAH KAH

woit

mat sewelasi

kena tibai lagi

kah kah kah 
----------

BETUL BENAR TEPAT

Posted: 17 Jun 2014 06:00 AM PDT






Jamil Khir Baharom
KUALA LUMPUR - Malaysia bukan negara sekular berdasarkan fakta sejarah yang menunjukkan bahawa negara ini ditubuhkan berasaskan Kerajaan Islam Kesultanan Melayu, dan...


KAH KAH KAH

woit

tepat betul

munkee ini

cakap benar

malaysia ialah

negara

sunni wal rasuah


KAH KAH KAH

----------

AZMIN AMAL RASUAH

Posted: 17 Jun 2014 01:08 AM PDT




KAH KAH KAH


AZMIN AMAL RASUAH
tukartiub pun takut nak tuduh azmin mengamalkan rasuah secara jelas.ada kote pun tak guna,kasi kerat bagi anjing makan lagi baik. tak adil untuk siasat azmin seorang yang mengamalkan rasuah.2 ekor lagi calon timbalan presiden pun perlu disiasat juga. 

kepada datuk seri dr wan azizah.jika panel siasatan mendapati dr xavier tak bersalah.pemfitnah dr xavier perlu dipecat daripada pkr.tuduhan ini amat berat dan mencemarkan nama parti dikalangan masyarakat.kamu tak boleh senyap seribu bahasa.sebagai penyokong pkr.aku nak tengok tindakan kamu menyelesaikan masalah parti. on WHO THE FUCK IS HIS BOSS?
Publish | Delete | Spam
kijfd
on 6/15/14


-------------

TOLAK HEGEMONI KETUANAN MELAYU

Posted: 16 Jun 2014 10:08 PM PDT



KOMENTAR
tukar tiub telah menulis
bahawa
projek malaysia ini gagal
malaysia adalah satu projek gagal

sama saperti pakistan timur
dan pakitan barat
akhirnya pakitan timur menjadi
bangladesh

keinginan banga bangsa
ingin menentuka nasib sendiri
tidak akan dapat dibendung

rakyat palestin mahu negara sendiri
rakyat empat wilayah
selatan siam
patani, yala, narathiwat dan songkhla
mahu merdeka
dan
kerajaan sendiri

sabah dan sarawak
akan menolak
hegemoni ketuanan melayu
warga sabah sarawak majoriti
 bukan melayu
justeru 
mereka berhak untuk menentukan
nasib sendiri


ini perjalanan sejarah
berliku liku
tapi
ahkirnya 
menentukan nasib sendiri
adalah hak asasi


SARAWAK MERDEKA



Kumpulan Malaysia Timur cuba bendung kemarahan untuk berpisah dari Malaysia


Semasa perlawanan bola sepak di sebuah stadium di Kuching, peminat pasukan negeri itu mengibarkan bendera negeri sebelum menyertai Malaysia iaitu bendera berjalur hitam dan merah serta mempunyai logo mahkota di bahagian tengah.
Sementara itu, banyak kenderaan di kawasan itu mempamerkan pelekat:"Sarawak untuk Sarawak".


TANAH MELAYU MERDEKA

------

KELAS MALAM ESOK

Posted: 16 Jun 2014 09:16 PM PDT







ESOK MALAM

st. thomas 

aquinas


1225-1274

melihat pengaruh ibu rushd
dalam 


pemikiran thomas aquinas


RADIO BANGSAR
akan membuat siaran langsung


-----------

NEGARA SUNNI WAL RASUAH

Posted: 16 Jun 2014 08:58 PM PDT







Juara qari, qariah dapat hadiah kereta

Kuala Lumpur: Juara qari dan qariah Tilawah al-Quran peringkat kebangsaan ke-57 menerima kereta Proton Preve masing-masing daripada Lembaga Tabung Haji (TH), semalam. »


KAH KAH KAH

i've nothing 

to say

i rest my case 

my lord

but

i want to laugh

kah kah kah

kah kah kah

kah kah kah



--------


NEGARA JATUH MUFLIS

Posted: 16 Jun 2014 08:40 PM PDT




KOMENTAR

menggunakan kesalahan trafik ini
sudah menjadi salah satu cara
untuk kerajaan najib rosmah
mencari dana

ini berlaku di greece
ini berlaku di portugal
bila kerajaan jatuh bangkrap
maka salah satu cara
ialah jadikan kesalahan trafik
sebagai punca pendapatan negara

malah akan sampai ketika
gaji polis akan dibayar
dengan duit saman yang dipau




PESALAH TRAFIK DIBAWA KE BALAI

Kuala Lumpur: Pesalah trafik yang mempunyai waran tangkap berikutan tidak menjelaskan bayaran saman tertunggak mereka, mula ditahan dan dibawa ke Balai Polis sebaik Operasi Warta (Ops Warta) bermula semalam. »

KAH KAH KAH

apa makna 

berita ini?

maknanya

kerajaan 

tak cukup duit

ini cara cari duit

KAH KAH KAH


---------

PARTI KETUANAN MELAYU TAKUT PADA CUKONG

Posted: 16 Jun 2014 08:04 PM PDT






KAH KAH KAH
lihat
saksikan
gambar berita dalam akhbar
 milik
 parti ketuanan melayu
takut kecut  pada cukong
apa yang tertulis  dikain 
rentang dipadam
tidak dapat dilihat pembaca

kenapa takut?
kenapa parti ketuanan melayu
takut pada cukong



Mohd. Roszeli Majid (kanan) bersama ahli-ahli Kesatuan dan Persatuan Sekerja TNB membuat bantahan secara aman sebelum menyerahkan memorandum bantahan kerjasama TNB dengan YTL kepada Ir. Azman Mohd. di pekarangan Bangunan TNB di Bangsar, semalam.


GAMBAR 

TUKAR TIUB

jelas

dan

jujur


CUKONG YANG BAIK
adalah 
cukong yang mati
--------