Followers

Nuffnang

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


MAZLAN MEMFAILKAN SEMULA SAMAN TERHADAP ANUAR MANAF

Posted: 21 May 2014 05:23 AM PDT

Petang semalam, 20 mei, peguam saya Tuan Hj Harris Abdullah, telah memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Temerloh, terhadap YB Anuar Manap, Ahli Parlimen Sekijang, yang juga Presiden Majlis Belia Felda Malaysia(MBFM) dan Wan Zawawi Wan Zin, Exco MBFM.

Saman dikemukakan ekoran kegagalan mereka berdua melaksanakan keputusan dari kes Saman Fitnah yang dikemukakan saya. Pada 11 nov 2013, kedua2nya telah memohon maaf dan menarik balik fitnah di hadapan YA Hakim Rusila Yup berhubung dakwaan kononnya saya menyelewengkan duit kemenangan kes perahan minyak peneroka Felda Kemahang 3, Kelantan.


Namun, penyelesaian gantirugi seperti yang dipersetujui telah gagal dilunaskan meskipun sepatutnya dibuat dalam tempoh sebulan. Tempoh yang lama telah diberi, bahkan peringatan juga telah di hantar. Tapi, tiada sebarang maklum balas positif dari pihak mereka, melainkan alasan yang tidak relevan.

Oleh kerana mereka tidak mahu menghormati keputusan mahkamah, saman terpaksa dikemukakan. Kalau mereka tidak berpuashati, jawablah di Mahkamah....

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


#BN4TlkIntan: Saravanan AP Tapah ... turunlah Telok Intan!

Posted: 21 May 2014 11:28 PM PDT


Ada banyak permintaan untuk dari pengundi Telok Intan untuk YB Datuk M. Saravanan yang juga timbalan menteri Belia dan Sukan turun dan berkempen.

Kalau datang, pasti suka pengundi-pengundi.

Saravanan pernah dtentang kemenangannya dan protes itu masuk ke mahkamah. Tapi seperti biasa ianya hanya auta pembangkang: 

Mahkamah kekalkan kemenangan Saravanan di Tapah

20 FEB : Barisan Nasional (BN) mengekalkan kemenangan bagi kawasan Parlimen Tapah selepas Mahkamah Pilihan Raya di sini sekali lagi menolak petisyen yang difailkan calon PKR untuk membatalkan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) bagi kawasan itu dengan kos.

Hakim Abdul Rahman Sebli yang membuat keputusan itu berkata petisyen yang dikemukakan K Vasantha Kumar mempunyai kecacatan dan fakta yang diperjelaskan adalah tidak sempurna.

Dalam penghakimannya, Abdul Rahman berkata pempetisyen mendakwa bahawa berlaku sogokan ketika PRU13, namun tidak dinyatakan secara terperinci siapa yang melakukannya.

Saravanan…kekal MP Tapah

Petisyen itu juga tidak menyentuh mengenai keputusan pilihan raya dengan tidak memperjelaskan secara terperinci bagaimana kekalahan itu berlaku, katanya.

Dengan itu, mahkamah memutuskan responden pertama iaitu Datuk M. Saravanan yang juga timbalan menteri Belia dan Sukan daripada BN dipilih sebagai anggota Parlimen Tapah dengan sewajarnya.

Abdul Rahman juga memerintahkan pempetisyen membayar RM50,000 kepada Saravanan dan RM30,000 masing-masing kepada responden kedua iaitu Pegawai Pengurus Bahagian Pilihan Raya Parlimen Tapah Razali Bakar dan responden ketiga Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Peguam Abu Bakar As Sidiq mengetuai barisan peguam Saravanan dan Peguam Kanan Persekutuan Alice Loke serta Khairul Nizam Abu Bakar mewakili Razali dan SPR.

Pada 23 Dis lepas, Mahkamah Persekutuan memutuskan petisyen pilihan raya bagi kerusi Parlimen Tapah diremit semula ke Mahkamah Pilihan Raya untuk mendengar merit kes selepas membenarkan rayuan petisyen pilihan raya yang difailkan pembangkang.

Saravanan menewaskan Vasantha, dua calon Bebas Ridzuan Bani dan Shaharuzzaman Bistamam dengan majoriti 7,927 undi bagi kerusi Parlimen Tapah.

#BN4TlkIntan: Calun "sexual exploitation" melucukan bila mahu diberi "substance"

Posted: 21 May 2014 08:36 PM PDT


Rata-rata kempen DAP di Telok Intan bukan berdasarkan isu atautawaran pada pengundi tapi menjajalan paras rupa calun yang bukanlah lawa sangat tapi hanya muda untuk tarik pengundi Melayu muda.

Posing macam fesyen model melacurkan rupa

Maka macam-macam gambar Dyana disebarkan sebagai risalah, banner, dan imej sosial media dalam pelbagai posing yang tak cerminkan dia sebagai seorang ahli politik yang serius.

Posing berbeza-beza untuk lain-lain kawassan yang mahu dieksploitasi. Ada bertudung, dan ada hanya baju kurong. Ada hanya baju santai.


Malah ketika dia memakai baju Melayu bertudung pun DAP guna teknik adverstising menggunakan subliminal seduction dengan dibiar TERNAMPAK lurah dendam wanita muda ini.

Kenapa pul aaktivis-aktivis waniita seperti Teresa Kok, Hannah Yeoh dll berdiam saja membiarkan calun wanita diperguna.


Hal ini sudah ditimbulkan oleh Perak MCA chairman Datuk Dr Mah Hang Soon yang mengatakan Nga Koo Ham telah mengeksploitasikan paras rupa calun dan mengamalkan sexism. Baca SINI

Kononnya dyana adalah wanita berpelajaran, cantik, cool dan hip serta bijak.

Eksploitasi itu begitu melampau ini hanya jadi bahan lawak. Mana tidak, slogan yang dijaja DAP untuk keluar dari mulut calun itu menjadikannya betul-betul kurang cerdik.

Mungkin inilah akibat masuk UiTM melalui jalan "backdoor" dengan ibunya menggunakan orang dalam.

Contohnya kelucuan mesej DAP adalah seperti berikut:

Poster ini menjaja DAP memberi peluang kepada orang muda.


Tapi si muka pecah pintu itu masih kekal mengetuai DAP walaupun Malaysia dah kini PM ke 6.


Percaya lagi kelentong DAP.

Satu lagi, dengan mata stim, Dyana kata mahu perjuangkan bahasa kebangsaan tapi bahasa inggeris akan dipertingkatkan penggunaan.


Orang pula ke Teresa Kok hina bahasa Melayu. Baca Ipoh Malay SINI

Dyana timbulkan isu mengenai komen PM tentang kenapa tahun lepas TNB perlu naikkan tarif dengan membuat komen tentang kenaikkan tarif elektrik.

Bunyi macam cerdik....


Tapi jelas sekali Pulau Pinang naikkan harga air 100%.

TAMBAHAN: Dyana membuat komen tentang jenayah di telok Intan. Baca Newshub SINI

Dah macam bersaing dengan Nurul kerana isu jenayah ini isu Nurul. Dia juga buat cerita tentang SB. Dyaba pulak ikut ceriat bodoh yang sama

Dyana Sofya juga seolah-olah mahu menyalahkan PDRM dalam perkara itu apabila mendakwa cuma 10,000 daripada 120,000 anggota pasukan itu yang digerakkan untuk kerja-kerja membanteras jenayah.

"Yang peliknya, jumlah anggota cawangan khas yang dikhaskan untuk 'melindungi' ahli politik hampir sama banyaknya dengan Jabatan Siasatan Jenayah," dakwa beliau.



Dalam hal UiTM yang mana cina dah dominasi kemasukkan ke IPTA dan IPTS hingga masa depan orang Melayu dah tergugat, ddia boleh buat komen berikut:


Tak ada otak nak fikir.

Betul-betullah Dyana diekspolitasi hingga kena bersalaman dengan tangan cina sedang jual babi.


Dari Angin Peubahan
 
 Isyyy ... tapi dengan kerelaan Dyana dieksploitasi oleh DAP dan melayan kerakusan ibunya, dah macam xxx yang tak bermaruah. Apa sanggup dilakukan untuk menarik hati cina-cina yang tak berkenan padanya lagi. Baca SINi dan SINI



Taukehnya Kit Siang.

Baru lah tahu Kit Siang selama ini menyimpan keinginan pada wanita-wanita UMNO yang rata-rata canik dan bergaya berbanding dengan aktivis perempuan DAP yang masing-masing muka macam lubang jalan batu merah yang tengah lecak. Baca SINI

#BN4TlkIntan: PAS tak sedar ia bakal tak releven

Posted: 21 May 2014 05:28 PM PDT


Sebagaimana kami kata dalam posting sebelum ini di SINI, PAS yang suatu masa mengatakan PAS akan ganti UMNO akan berhadapan dengan prospek kehancuran jika calun Melayu DAP menang di Telok Intan.

Jika formula untuk meletakkan calun muda Melayu yang cantik, bingai dan boleh ditarik hidung berjaya menarik pengundi Melayu muda, bukan saja Uniit Amal PAS akan hanya tak lagi releven malah PAS keseleruhannya pun tak releven.

DAP dah boleh campak PAS ke dalam longkang dan jalan sendiri atau guna badigl PKR sebbagai uat show saja.


Semua orang dah nampak dan pemikir/penganalisa politik ratanya tahu agenda tersirat DAP ini tapi sayangnya PAS masih tak faham.

Selain dari sumbangan Unit Amal PAS sekuriti guard free dan jentera politik PAS yang berkebolehan baring tengah jalan, PAS tiada apa yang boleh ditawarkan dari segi keupayaan mentadbir, ekonomi dan network antarabangsa dalam memajukan negara atau nak urus negeri atau kerajaan.

Akibat terlalu lalai dengan menyalahguna ugama dan memperbodoh orang kampong dengan menakutkan mereka dengan balasan neraka atau menjanjikan syurga, PAS langsung tidak faham politik melibatkan pemerintahan dan pentadbiran kerajaan, masyarakat dan lain-lain.

DAP tak lagi memerlukan PAS.


Oleh kerana PAS dah macam robot yang hanya tahu politik! politik! politik! demi kuasa! kuasa! kuassa! maka dikhabarkan pemimpin-pemimpin PAS akan ikrarkan kesetiaan pada DAP.

PAS akan persetankan hudud dan agenda negara Islam yang sebahagian dari penipuan ugama mereka selama ini.

Mereka akan ikrar sedia berenang dan tenggelam bersama DAP.

Hmmm ... bukan saja macam orang tak ada maruah tapi ahli-ahli PAS dah macam malu alah.

Khabarnya ketika beberapa tukang kempen PAS sedang membuat lawatan kempen, ada sekumpulan anak muda sudah berteriak hudud! hudud! hudud!

Pekerja PAS itu hanya terdiam tersengih tak boleh kata dan buat apa. Kalau ahli PAS yang selama ini nak selamatkan PAS dari terus terbenam dalam kancah kehinaan, tak payah keluar mengundi.


Kalau ada yang nak undi Dato Mah pun elok juga, sebab kemenangan Dato Mah akan menjadikannya Menteri dan pasti menguntungkan rakyat Telok Intan ... Melayu, India, dan Cina, tak kira BN atau PAS.

Dato Mah lagi menghormati oranng Islam dari Lim Kit Sial

#BN4TlkIntan: Jika DAP menang, PAS boleh dicampak masuk longkang

Posted: 21 May 2014 07:38 AM PDT


Akhbar DAP Melayu Roketkini edisi PRK Telok Intan terbaru memaparkan tajuk di atas yang mahu memberi keyakinan dan menarik pengundi Melayu muda untuk mengundi calun Melayu DAP di Telok Intan.

Yang menarik dalam isu ini di muka 8 adalah usaha DAP untuk playdown atau lain kata menjawab isu hudud dengan mengatakan ianya bukan isu besar.

Padahal DAP sanggup berkata PAS elok keluar dari Pakatan Rakyat jika mahu teruskan hudud. 


Beberapa pemimpin memberikan komen tentang isu hudud yang muncul di Telok Intan kerana PAS baru saja U-Turn dari pendirian mahu teruskan hukum hudud di Kelantan dan kali ini, UMNO galakkan PAS teruskan sesuatu yang mereka tangguh sejak tahun 1991.


Lim Guan Eng yang jelas flip flop dalam pendiriannya tentang hudud - sekejap okay untuk PAS Kenlantan teruskan dan sekejap lagi menentang habis-habisan - cuba memesongkan dari hipokrasinya dengan menyalahkan UMNO.

Sementara itu, dua pak sanggup PAS yang hidung telah dicucuk dengan rela hati telah setuju menngikut gerak rentak DAP untuk PRK dan seterusnya.



Dua-dua hambelolok ini tak sedar bahawa jika DAP dapat menembusi pengundi Melayu muda, PAS dan mungkin juga PKR tidak lagi ada asas untuk membuat sebarang tuntuttan politik dalam Pakatan Rakyat berdasarkan sokongan Melayu.

Jika DAP sendiri booleh dapatkan undi Melayu dan berubah rupa menajdi majmuk dan masukkan calun-calun Melayu seperti di Singapura, Pakatan Rakyat tak perlukan PAS dan modal ugama yang diguna untuk mengugut sokongan dari orang Melayu Islam.

Selain dari menyalahgunakan ugama dan kini menyesatkan ugama, PAS tidak ada apa-apa untuk ditawarkan pada pengundi Melayu Islam.

Kebolehan mentadir tidak ada. Mereka tidak bleh tarik keyakinan pelabur seperti UMNO. Ilmu berniaga dan membiina peluang ekonomi langsung zero. Malah rasuah pun tidak kurang hebat dikalangan PAS yang amat gemar menuduh UMNO parti rasuah.  

Kemenangan DAP di Telok Intan menandakan DAP dah boleh jalan sendiri tanpa perlu ada PAS dan Unit Amal sama bengong tu.

PAS boleh dicampak masuk longkang yang akan hanyutkan PAS kedalam Sungai Perak terus ke Selat Melaka!!!

PAS PAS ... duu kini selamanya bangang.

#BN4TlkIntan: UiTM bukan UMNO ... Wahai graduan masuk "backdoor"

Posted: 21 May 2014 06:30 AM PDT



Warkah Terbuka dari Senior Dyana
"Uitm bukan milik UMNO,UiTM milik Rakyat".- kata calon DAP Teluk Intan, Dyana..

Ungkapan Calon DAP Dyana sebelum ini telah diungkapkan berkali-kali oleh Pemimpin Tertinggi DAP. Bezanya dahulu Cina yang ungkapkan dan sekarang Melayu yang ungkapkan..mesej yang dibawa tetap sama iaitu ingin Menghapuskan Keistimewaan Melayu. Sungguh licik permainan DAP ini persis permainan PAP suatu ketika dulu.

Saya adalah salah seorang dari ratusan ribu bekas pelajar UiTM. Saya terpanggil untuk menyatakan kepada semua terutamanya kepada bekas pelajar UiTM Adik Dyana bahawa UiTM bukan Milik UMNO tetapi UITM SEBENARNYA MILIK MELAYU dan UMNO adalah parti yang memperjuangkannya.

Saya pernah beritahu kepada rakan (bekas pelajar UiTM) dan adik-adik yang sedang menuntut ungkapan UITM ini adalah Untuk Islam, (untuk) Tanah Melayu... Universiti Ini Tolong Melayu...Universiti Ini Tempat Melayu..

Anak Melayu tidak kira fahaman politik menuntut dalam pelbagai jurusan di UiTM. Yurannya berbeza dengan Universiti lain. Suasana pengajian berbeza dengan Universiti lain. Penerapan agama berbeza dan pendekatan semangat Melayu juga lebih dari universiti lain.

Wahai Dyana, YA, UITM bukan Milik UMNO... UITM Milik hakiki MELAYU dan UITM adalah kebanggaan Melayu.

Dyana, kamu muda lagi... usia kamu sedang meningkat. Bila kamu bergaul 23 jam besama Cina DAP. Kamu akan mudah terpengaruh dik. Jadi bergaul juga dengan Melayu.. Ingat Dik, Misi DAP adalah hapuskan keistimewaan Bangsa Kita Dik. Ingat ya.

Dik Dyana. Kena ingat pemimpin tertinggi DAP pernah kata Melayu Adalah Pendatang.. DAP tetap dan konsisten pecah belahkan Bangsa Kita Melayu. DAP pengaruhi pemimpin PAS dalam bab penghinaan pada Nabi Muhammad SAW sehingga ada pemimpin PAS berkata Muhammad (Rasulullah) adalah sama dengan Muhammad atau Mamat Kampung. DAP pernah pecah belahkan Islam dan Melayu melalui isu Kalimah Allah. DAP pernah mengharamkan sambutan Maulidurasul di Pulau Pinang..DAP pernah "sound" supaya tiada laungan Azan.. DAP pernah menggunakan Taktik "ladang babi terbesar" untuk halau orang Melayu. DAP pertikai peruntukan untuk membina Masjid di negara kita.

Ingat Dik, DAP sedang menggunakan adik Dyana untuk pecahkan Islam dan Melayu melalui Isu HUDUD. Ingat Dik Dyana, DAP sedang gunakan adik dan Mak adik untuk pecahkan perpaduan Wanita Melayu yang sebelum ini menjadi TERAS kepada Melayu itu sendiri.

Deen Qassim
Ijazah Sarjana Muda Sains Pengurusan Rekod, UiTM Kelantan dan Shah Alam

Pengerusi Pertubuhan Barisan Darulnaim Negeri Kelantan (BADAR)

Baca juga satu lagi surat terbuka di Pena Minang SINI

#BN4TlkIntan: DAP bermasaalah tapi Gerakan, BN HQ lembab

Posted: 21 May 2014 04:30 AM PDT


Kalau ikut kajian UMCEDEL yang disiarkan oleh Anak Seberang di SINI, 45% pengundi cina memihak kepada Dato Mah. Ni tak masuk pengundi Melayu dan India.

Bukanlah kita nak percaya sangat kajian UMCEDEL yang sentiasa bias dan ada perang psywar diseballik keputusan kajiselidik mereka, tapi ianya hanya menunjukkan BN sentiasa ada peluang. Pentingnya perlu usaha.

Setakat hari ini, hairan bin takjub BN tak boleh lakukan dengan segera perkara semudah pasang bendera dan poster. Dikatakan barang tak sampai walaupun khabarnya semua sudah disedikan jauh sebelum pengumuman.

Dahlah banyak poster Dato Ma tak sama cool berbanding dengan design dan posing penuh makna calun DAP. Kerja mereka nampak betul profesyenal berbandingkan poster Dato Mah yang alah senyum dan stail macam Malaya baru merdeka.

Adakah pak ji yang dah lama pencen dan sedang menghabiskan masa tua di surau dan masjid yang diminta keluar dari pencen untuk design poster dan banner BN? Old school betul!!!

Kasi dan percayalah pada profesyenal.

Macam-macam di dengar sana sini. Ada kata barang tak cukup ... sikit teramat sangat. Ada pula kisah pemasang bendera dna poster tak dibayar upah oleh Gerakan.

Ada cerita pihak bertanggungjawab cuci tangan untuk serahkan sukarelawan yang bukan tugas mereka kerja pasang bendera dan poster. Tugas mereka boleh digembelingkan untuk perkara lebih positif dan impak. Ini tugas BN dan komponen parti.

Ada cerita sukeralawan UMNO rasa tak dihargai oleh jentera Gerakan yang macam tak cukup bersungguh-sungguh walaupun Presiden mereka yang bertanding. Orang UMNO rasa macam mereka yang kerja lebih-lebih, bulu jembut Gerakan pun tak nampak. 

Ada didengar mereka tak mahu buat apa-apa hingga dah betul-betul turun. 

Dan ada pula rasa ssetangah yang pegang jawatan dalam cawangan hanya untuk ampu pemimpin atas dan pakai baju cantik ketika majlis. Kerja habok pun tak dak tapi perangau berlagak cam sial.
Bilek gerakan komponen parti macam tak wujud. Sentiasa sunyi dan ada boleh buka ikut office hours. Mampus!!!
Khabarnya orang atas dok sibut meeting-meeting dan report report hingga tak sempat nak touching dengan pengundi yang sepatutnya lebih penting. Banyak birokrasi dari kerja kempen. 
Jika begini cara gerak kerja BN, ia akan timbulkan persepsi Dato Mah tak ada harapan dan ianya boleh dikatakan akan merealisasikan persepsi salah.Orang putih kata self fulfilling.

Boss atas ni nak mengampu dan menjilat tu lantaklah tapi result mesti ada di bawah ni.
Dato Mah banyak membantu pengundi sini seperti contoh menyelesaikan banjir yang diwar-warkan Daeng Selili SINI
Dia ada chance tapi jentera macam lanc@#.
Jentera DAP nampak gah tapi penuh dengan gadh dalaman. Puak-puak Ngeh Ngah tak mahu turun tolong. 
Balu Dato Seah mantan AP Telok Intan dikatakan tak membantu hingga menlak sumbangan RM3 ribbu untuk menguruskan pengkebumian dari DAP Perak. Satu masa beliau mahu sendiri bertanding. 
Kumpulan Hew Kuan Yau mahu membanti balu Dr Seah. Sebelum itu pencalunan Hew ditentang oleh Ngeh dan Nga. 
Banyak cina yang terang-terang membantah DAP letak calun Melayu tanding di Telok Intan.

Untuk realisasikan upset, BN kenalah serius dalam bekerja.  Tak booleh kerja macam orang nak kalah!!!

#BN4TalkIntan: Yammy yang bercita-cita, anak jadi mangsa

Posted: 21 May 2014 02:30 AM PDT


Sedikit tentang keluarga Dyana Sofya Mohd Daud calun DAP PRK T.Intan utk makluman KB2 Perak.

1) Ibunya Yammy Samat masih lagi UMNO Caw Kg Ters Tawas Tambahan Bhg Ipoh Barat (dah tak aktif).

2) Pernah menjadi SU Bhg Ipoh (nama Bhg ketika itu) dan bekerja dgn UMNO Perak dlm tahun 70an - 80an.

3) Yammy pemimpin yg sgt2 dikenali (popular) dikalangan Pemimpin2 Ng dan Pusat ketika itu.

4) Pernah bertanding KW Bhg pd tahun 2008 tapi kalah dgn Dtk Abashah.

5) Keluar UMNO ketika UMNO diharamkan pd tahun 1987 dan menubuh S46 bersama Ku Li.

6) Pernah menjadi SU Wanita S46 Malaysia.

7) Kembali menjadi ahli UMNO Caw skrg setelah S46 dibubarkan pd 1996.

8) Caw ini diketui oleh abangnya sendiri Mohd Idris Samat sehingga sekarang.

9) Mohd Idris Samat ini pernah menjadi Ketua Pemuda UMNO Bhg Ipoh pd tahun 1980an.

10) Skrg ini tak bertegor sapa dgn abangnya sendiri Mohd Idris sejak 2008 krn Caw ini tidak mengalunkan beliau bertanding KW Bhg pd tahun 2008.

Dari sejarah politik, nampaknya yang bercita-cita dan kuat melawan adalah Yammy. Dia begitu kontrool anaknya.

Dyana hanya mangsa kepada cita-cita Yammy

#BN4TlkIntan: Aspan Alias pembenci Mahathir disebalik sindiran Yammy

Posted: 20 May 2014 11:30 PM PDT


Aspan dan Dyana masuk DAP dalam masa yang hampir sama. Aspan dan ibu Dyana adalah rakan yang sangat rapat.

Dalam Malayssia Insider's di SINI, ibunya berkata:

"Saya cuba didik jadi Mukhriz, tetapi membesar jadi Marina, kata ibu Dyana kepada Dr Mahathir."


Oh ... pandai ibunya menjawab Tun Dr Mahathir dan jawapan itu begtu cekap memerangkap dan memulangkan paku buah keras.

Tetapi ianya bukan kata-kata ibunya tetapi Aspan Alias.

Sebelum masuk DAP, Aspan ini adalah peminta sedekah yang ke sana sini minta wang dari ahli politik UMNo dna kawan-kawan untuk menampung gaya hidupnya yang expensive test.

Dah keluar DAP pun masih minta duit dari kawan-kawan UMNO dan tempat jumpa di Nagas dekat ibu pejabat UMNO.

Kebencian Aspan terhadap Dr Mahathir memang dah satu lagenda. Dr Mahathir dituduh tak jaga Melayu tapi dia masuk DAP yang tak mahu Melayu wujud di tanahair orag Melayu.

Sebaik dia masuk DAP, di ajaja dirinya bakal tanding dua kerusi parlimen dan ADUN serta bakal MB Negeri Sembilan. Sebahagian tujuan supaya ornag melabur pada dia dan sebahagian lagi mungkin ada ura-ura kerana MB Ngeeri Sembilan perlu Melayu.

Sejak masuk DAP juga, tulisan blognya dibantu dipopularkan oleh Malaysiakini, Malaysia Insider, Roketkini dll. Penulisan tak ada fakta langsung tapi hany aberdasarkan ingatan orang tua ini yag dah mula hilang dan setakat pemahaman sikt-siktnya tentang polisi dari apa yang Ku Li suapkan dengan mudah untuknya.

Kekuatannya adalah lojik mudah ala orang kampung yang diguna. Ini menjadikan tulisan Aspan berdaya menukar haluan pembaca.

Padahal pemahaman Mamat ini dah ketinggalan.

DIfahamkan cina DAP tak berkenan untuk di abertanding pasal habis taukeh taukeh cina dan pemimpin DAP di pow. Itu yang Anthny Loke tak benarkan dia disenarai sebagai calun  ... memalukan.

Memang tepat Aspan memusingkan kata kenakan balik Dr Mahathir untuk Yammy tapi anak Dr Mahathir bukan Mukhriz saj adan ramai yang ada kejayaan masing-masing.

Marina mungkin aktif sebagai aktivis liberal tapi dia tak masuk politik dan diperguna DAP. Dia hany aberjuang ikut apa yang dia percaya.

Dyana percaya ke apa yang dikata dna konon juangkan?

Semua ini hanya kerakusan dan sifat opportunis ibunya Yammy dan tangan pengatur Aspan seerta  yang belakang Aspan.



Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


DYANA DEDAH AURAT DAN TOLAK HUDUD PAS TAK KESAH PULAK, KATA AHLI PAS KEBINGUNGAN

Posted: 21 May 2014 09:00 PM PDT

Calon bebas pilihan raya kecil (PRK) Bukit Gelugor Mohamed Nabi Bux Mohamed Abdul Sathar mempersoalkan mengapa pimpinan PAS dan ahlinya masih mengutuk Datin Seri Rosmah Mansor.

Menurut beliau Rosmah, isteri perdana menteri Datuk Seri Najib Razak tidak pernah menentang hudud, berbeza dengan calon DAP Teluk Intan Dyana Sofya Mohd Daud.

Beliau meluahkan rasa sedih kerana dianaktirikan pemimpin PAS yang sanggup membantu Dyana yang dakwanya menolak hudud berbanding dirinya yang memperjuangkan agenda hudud di Bukit Gelugor.

"Tidak manis dan sesuai bagi penceramah PAS terutamanya bagi Mat Sabu dan (Datuk) Mahfuz Omar mengkritik dan menghentam Datin Seri Rosmah sebab calon DAP terang-terang menentang hudud.

"Secara peribadi, ya, Rosmah tak bertudung sama seperti Dyana namun Datin Seri Rosmah tidak pernah menentang hudud," kata beliau dalam sidang media di Taman Tun Sardon di Pulau Pinang hari ini.

Beliau turut memberitahu telah bertemu dan dihubungi beberapa pemimpin PAS negeri lain untuk memberi sokongan moral terhadap beliau.

Bagaimanapun beliau tidak mahu mendedahkan identiti pemimpin berkenaan atas alasan ia sulit.

"Walaupun ramai pemimpin PAS tak bantu saya namun mereka menghubungi dan bertemu saya di rempat tertentu untuk beri sokongan moral kepada saya.

"Saya juga berterima kasih kepada tiga ahli PAS Pulau Pinang dan satu dari Kedah yang bantu saya membuat poster kempen," kata beliau.

#PRKTelukIntan : Universiti Malaya ramal BN MENANG! @NajibRazak @DrNovandri @P076_TelukIntan #PRKTelukIntan #MohPilihMah #BattleOfTelukIntan #DyanaSofya #Dyana4TelukIntan #PilihBNSesaje

Posted: 21 May 2014 05:47 PM PDT


Analisa kajian UMCEDEL berkaitan pilihanraya kecil Parlimen Teluk Intan P76.

Seramai 1,000 responden yang memberi maklum balas melalui borang kaji selidik melibatkan 50% masyarakat Cina, 30% masyarakat Melayu dan 20% masyarakat India. 

Hasil kajian daripada maklum balas yang diperolehi, daripada 500 responden Cina, 45% lebih memihak kepada calon Barisan Nasional Mah Siew Keong dan 55% memihak kepada calon DAP iaitu Dyana Sofia. 

Faktor bangsa dilihat kurang mempengaruhi sokongan masyarakat Cina terhadap calon BN. Masyarakat Cina yang memihak kepada calon BN berikutan prestasi baik dan pengalaman beliau yang pernah menjawat ADUN Pasir Bedamar dan Ahli Parlimen Teluk Intan. 

DAP dilihat masih mendapat sokongan majoriti masyarakat Cina walaupun calon yang diletakkan adalah dari bangsa Melayu berikutan isu-isu nasional terhadap kerajaan antaranya GST, Kos Sara Hidup dan Pembangunan. 

Calon BN dilihat mendapat sokongan majoriti besar masyarakat Melayu yang mana daripada 300 responden, seramai 264 orang memilih Mah Siew Keong sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan. Masyarakat Melayu dilihat menjadi faktor calon sebagai anak tempatan dan pernah berkhidmat di Teluk Intan sebagai sebab utama memilih calon BN dalam Pilihanraya Kecil pada kali ini.

Masyarakat India secara majoriti iaitu sebanyak 67% daripada 200 orang responden memihak kepada calon Barisan Nasional berikutan faktor calon anak tempatan dan perwatakan mesra rakyat. Namun, calon DAP dilihat mampu pengaruhi masyarakat India melalui faktor perwatakan yang dibawa serta manifesto politik baru yang dijadikan kempen oleh DAP. 

Secara keseluruhan, UMCEDEL menjangka Pilihanraya Kecil Teluk Intan lebih memihak kepada calon Barisan Nasional berbanding calon DAP dengan kemungkinan menang melalui majoriti yang sedikit.

---------------------------------------           ***             --------------------------------------------------

Walaupun UMCEDEL ini agak "BIAS", dan dapatan kajian sikapnya selalu memberikan 'kemenangan moral' kepada pembangkang, namun kali ini mereka agak objektif. Hakikat sebenar permulaan kempen PRK P076 ini memang sepatutnya begini. Antara BN dan DAP, DAP tiada apa-apa yang boleh ditonjolkan kepada orang Teluk Intan melainkan kosmetik dan mekap Dyana. 

Selebih itu, kita pasti, orang Teluk Intan sendiri tidak ingat nama wakil rakyat mereka yang baru mati beberapa bulan lepas. Maklumlah, mengundi ikut emosi.

Kajian UMCEDEL ini juga mencerminkan latar belakang baik dan prestasi cemerlang calon BN, Datuk Mah Siew Keong sebelum ini. 



Mah Siew Keong, seorang peguam yang berusia 53 tahun. Beliau tamat pelajaran sekolah rendah dan menengah di Sekolah Horley Methodist Teluk Intan. Sejurus itu, beliau melanjutkan pelajaran ke London University, England dan berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dengan kepujian B.Sc. (Hons). Seterusnya, beliau berjaya mendapat Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan MBA daripada City University London dan Ijazah Muda Undang-Undang LLB (Hons) dengan kepujian daripada East London University. 

Perjalanan politik Mah Siew Keong:

• 1995 dilantik sebagai Ahli Majlis Daerah Hilir Perak mewakili Parti Gerakan
• 1995 terpilih sebagai ADUN Pasir Bedamar dalam Pilihan Raya Umum (PRU)
• 1999 terpilih sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan dalam PRU 
• 2004 berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Teluk Intan dalam PRU dan dilantik
sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
• 2006 bertukar portfolio kabinet dan mengambil alih jawatan sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani 
• 2013 terpilih sebagai Presiden Nasional Parti Gerakan 

Mah Siew Keong gigih berkhidmat untuk rakyat tanpa mengenal penat lelah. Beliau giat berjuang untuk mendapatkan peruntukan kerajaan yang berjumlah puluhan juta ringgit bagi tujuan pembinaan benteng yang menjangkau 10km di sepanjang Sungai Perak dan berjaya menyelesaikan masalah banjir yang telahpun lama membelenggui penduduk setempat. Ketika beliau menjawat sebagai Timbalan Menteri, Mah Siew Keong juga komited dalam mengembangkan sektor perindustrian dan perdagangan, pembangunan tempatan dan infrastruktur Teluk Intan. Beliau juga berjuang untuk mendapatkan peruntukan bagi pendidikan, tokong dan persatuan-persatuan. 

Beliau juga aktif menceburi diri dalam aktiviti-aktiviti persatuan tempatan dan pertubuhan amal di mana beliau turut berperanan sebagai penasihat kepada banyak organisasi setempat dan sentiasa aktif memberi sumbangan dan idea yang bernas seperti:

• Menubuh pusat dialisis di Perak atas kerjasama dengan pertubuhan tempatan
Berjaya mendapatkan 153 geran kawasan pertanian bagi penduduk Kampung Sungai Suli
• Memberi peruntukan untuk penubuhan Yayasan Perubatan Chung-Hua Hilir Perak 
• Berjaya mendapat kelulusan untuk pembukaan kolej komuniti di Teluk Intan
• Berjaya mendapat kelulusan untuk pembinaan terminal bas di Bandar Baru Teluk Intan
• Menyokong secara aktif dan memberi peruntukan kepada usaha pembinaan sebuah   krematorium Cina Hilir Perak  
• Mengatur supaya Yayasan Datin Seri Ting Sui Ngit memberikan peruntukan sebanyak RM20 ribu dan RM100 ribu kepada Che Phong Khor Moral Uplifting Association dan Persatuan Kebajikan Dialisis Hilir Perak secara berasingan.

Biarpun Mah Siew Keong tewas dalam PRU tahun 2008 dan 2013, namun beliau tetap mengambil berat terhadap kebajikan penduduk Teluk Intan dan berhasrat untuk terus berkhidmat kepada penduduk tempatan. Selain daripada berpengalaman, berdedikasi dan komited, beliau juga merupakan seorang penduduk Teluk Intan yang menjalinkan hubungan erat dengan masyarakat tempatan. Marilah kita mengundi Mah Siew Keong untuk membolehkan beliau dipilih sebagai wakil rakyat dan memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada penduduk Teluk Intan serta membawakan arus pembangunan, kemajuan dan kemakmuran kepada negeri Perak dan Teluk Intan sehingga membolehkan Teluk Intan muncul sebagai salah sebuah bandar yang pesat membangun dengan prospek kemajuan yang amat cerah dalam negeri.

---------------------------------------           ***             --------------------------------------------------

Boleh tak sesiapa tolong kami kemaskini resume si Dyana pula? Setakat ini, yang kami tahu calon boneka DAP ini adalah Graduan UiTM jurusan Undang-undang dan bertugas menjaga bapa cauvinis Cina terulung di tanah Melayu selama beberapa tahun. Selain itu, YILLEK

Nasihat kami kepada Dyana, tariklah diri sementara masa masih ada dan cepat-cepatlah mendirikan rumah tangga. Nanti kalau sudah ganyut macam Faekah Husin dan blogger Omakkau, siapa pun tidak mahu pandang lagi. 

Bak kata Nurul Izzah dalam mesyuarat PKR semalam, kalau si Dyana ini menyertai PKR, sudah cukup nasib baiklah kalau dapat jadi tea lady pun. 

SEPARUH AHLI DAP TELOK INTAN TOLAK DYANA KATA MALAYSIAKINI

Posted: 21 May 2014 04:01 AM PDT


Langkah DAP meletakkan calon muda, Dyana Sofya Mohd Yusof sebagai calon di pilihan raya kecil Teluk Intan menarik perhatian ramai.

Walaupun momentum kempen memihak pada DAP, perkembangan yang berlaku dalam parti itu menunjukkan perkara sebaliknya.

Ia mungkin menjadi pertandingan sengit buat Dyana Sofya, selepas tempoh awal kempennya berakhir.

Pencalonan Dyana, yang diputuskan oleh jawatankuasa pusat, merupakan satu kompromi untuk meredakan ketegangan di antara dua kem DAP di Perak.

Dua fraksi terbabit merujuk kepada kem yang diketuai pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming dan kumpulan yang diketuai MP Ipoh Barat M Kulasegaran.

Perkembangan tersebut menyebabkan ramai di kalangan akar umbi perti yang tidak begitu berminat untuk menjalankan jentera kempen.

Penyandang kerusi Teluk Intan, mendiang Seah Leong Peng setia dengan fraksi anti-Nga dan balu mendiang, Kee Siu Lian turut menggesa agar calon pengganti Seah dipilih dari kem sama.

Kee dilaporkan sebagai berkata, beliau tidak akan berkempen untuk DAP jika ADUN Jalong, Leong Mee Meng atau bekas ketua publisiti pilihan raya DAP Hew Kuan Yew tidak dipilih sebagai calon untuk menggantikan mendiang suaminya.

Perasaan tidak puas hati di kalangan penyokong Seah kononnya berpunca daripada beberapa pertikaian dengan fraksi Nga, terutamanya apabila Kee mendakwa pengikut Nga menggesa Seah meletak jawatan ketika terlantar sakit akibat kanser.

Sumber parti juga mendakwa kem Nga mengesyorkan Dyana, yang merupakan setiausaha politik Lim Kit Siang, untuk menjadi calon sebagai satu kompromi untuk menghalang Hew daripada bertanding.

Tidak hairanlah, perasaan kecewa di kalangan pemimpin akar umbi tersebut semakin parah apabila mereka tidak muncul semasa hari pencalonan.

Timbalan ketua publisiti DAP kebangsaan Teo Nie Ching mengesahkan perkara itu, namun menegaskan ia tidak akan menjadi sabotaj kerana pemimpin DAP di negeri itu masih setia kepada parti.

Begitupun, Malaysiakini memerhatikan bahawa pemimpin akar umbi jarang sekali dilihat di acara kempen Dyana.

Hanya pemimpin tertingginya, seperti Teo, ketua publisiti DAP Tony Pua dan setiausaha DAP Perak Wong Kah Woh, yang juga mengetuai kempen pilihan raya, yang sering dilihat di lapangan.

TARIF ELEKTRIK NAIK LAGI...SIAPA MAU JAWAB?

Posted: 21 May 2014 12:21 AM PDT


Bila tarif elektrik naik semua orang merungut. Tiada siapa yang suka bila semua keperluan naik. Contoh paling mudah ialah kalau dulu di tahun-tahun 1970an, duit 10 sen boleh dapat 5 biji gula-gula hacks, kemudian semakin berkurang kepada empat biji pada tahun 1980an, tiga biji pada tahun 1990an. Tahun 2000, 10 sen dapat dua biji hacks tapi kini 10 sen dapat cuma sebiji hacks. Perkara sama juga berlaku pada barangan lain. 

Bila gaji minima naik kepada RM900.00 semua orang suka. Tapi selepas itu barang pun akan naik sebab para pengilang dan majikan terpaksa menyerap kos gaji ke dalam produk mereka. Ini dilakukan bagi mengekal margin keuntungan syarikat yang terjejas demi mengelak dari kerugian. 

Kini ada pula pihak yang desak kerajaan untuk menaikkan gaji minima kepada RM1100.00 sebulan. Bahkan memasukkan idea tersebut dalam manifesto pilihanraya mereka serta berjanji akan melaksanakannya jika menang dan memerintah negara. Tak tahulah berapa banyak kenaikan pada kos dan harga barangan nanti jika ia dilaksanakan? 

Kini ramai yang bising-bising sebab tarif elektrik naik. 

Sebenarnya kenaikan tarif elektrik banyak bergantung kepada kenaikan harga bahan api seperti petrol dan diesel di pasaran dunia. Turbin janakuasa eletrik memerlukan bahan api untuk menggerakkan turbinnya.

Kira-kira 85% daripada kos menjana elektrik adalah kos bahan api seperti diesel dan arang batu yang diimport. Dalam erti kata lain, 85% daripada kos penjanaan elektrik tidak berada dalam bidang kawalan TNB, walau setinggi mana tahap kecekapan operasi TNB.


Kerajaan terpaksa melakukan pelarasan subsidi yang menuntut tarif elektrik untuk disemak setiap enam bulan. Kenaikan tarif telahpun bermula 1 Januari 2014 lepas dan para pengguna telah mula membayar bil mereka pada Februari lalu. Tiada kenaikan tariff selepas itu.

Jika kos penjanaan eletrik ini dibiarkan kepada TNB, syarikat ini jadi tidak berdaya saing dan mencatat kerugian sehingga perlu dibiayai kerajaan. Jika ini berlaku kerajaan terpaksa membiayai operasi TNB keseluruhannya menggunakan wang rakyat. Ini pasti akan menjejaskan pembangunan ekonomi secara keseluruhannya. 

Sejak tahun 2010 kerajaan telah memberikan subsidi melalui pemberian rebat. Mana-mana akaun atau bil TNB di bawah RM20.00 tak perlu bayar sesen pun. 

Peningkatan bil elektrik ini sebenarnya tidak memberi keuntungan tambahan kepada pihak pembekal tenaga elektrik pun. Peningkatan ini hanya bagi menampung kos penghasilan tenaga elektrik sahaja. 

Meskipun TNB mendapat keuntungan RM4.61 bilion tahun 2013, tapi kenapa TNB masih mahu menaikkan tarif elektrik? 

Jawapannya; TNB masih memerlukan capital expenditure (capex) yang tinggi setiap tahun bagi menampung kos-kos penyelenggara infrastruktur baru, penyelenggaraan, pengurusan dan gaji kakitangan TNB utk jangka masa 4 tahun mendatang (2014 - 2017) iaitu sebanyak RM 8.4 billion setahun!

90% dari perbelanjaan ini adalah dari CAPEX. 

Permintaan penggunaan bekalan elektrik meningkat sebanyak 3.3% setiap tahun.

Sedangkan keuntungan TNB pada tahun 2013 adalah RM 4.6 billion.

Tetapi jumlah hutang TNB sehingga tahun 2013 adalah RM 22 billlion. Lambat bayar kena interest, gagal bayar kena penalty.

Kenaikan dikenakan RM0.499 sen per kilowatt dan hanya 30% sahaja penduduk yg terlibat dengan kenaikan ini.

Jadi kenapa CAPEX bagi TNB begitu tinggi?


TNB perlu menyelenggara kabel-kabel elektrik selain menambah kabel-kabel baru di seluruh Malaysia. Perbelanjaan akan semakin meningkat jika berlakunya kecurian eletrik atau kemusnahan kabel akibat bencana alam seperti banjir, tanah runtuh, disambar petir atau terbakar.

TNB perlu membina lebih banyak membina transformer dan stesen pengagihan (distributor stations). Ini akan berlaku jika terbinanya lebih banyak kawasan perumahan dan perindustrian di sesebuah kawasan.

TNB juga perlu membina power generation yg baru. Penggunakan elektrik di Malaysia bertambah setiap hari akibat penambahan kawasan industri dan perumahan baru. Untuk memastikan bekalan ini cukup, TNB terpaksa membuat pelaburan yg besar. Jika tidak pertumbuhan ekonomi negara tak berkembang dengan baik. 

Sebab itu juga kerajaan membangunkan Empangan Janakuasa Hidroelektrik Bakun bagi membekalkan eletrik mengunakan kuasa air bagi menggantikan penggunaan bahan api yang semakin mahal. 





Kenapa bil eletrik kita pula naik?


Sebenarnya makin banyak kita gunakan eletrik makin banyak rate charge yang perlu kita bayar. Sebenarnya tak perlu kita bising-bising menyalahkan kerajaan hingga nak luluh isi jantung dan hati. Ada beberapa tips ringkas untuk mengawal atau mengurangkan bil eletrik kita. Begini caranya; 

Penggunaan Lampu


Lampu merupakan perkara asas yang amat penting terutamanya pada waktu malam. 

Penggunaan lampu kuning yang banyak seperti lampu chandelier boleh meningkatkan bil eletrik kita. Tukarkan atau kurangkan penggunaan lampu kuning kepada lampu kalimantang (fluorescent) atau compact fluorescent yang kurang menggunakan tenaga elektrik.

Lampu kalimantang atau lampu putih mempunyai jangka hayat yang panjang berbanding lampu-lampu lain. Pengeluaran haba pun sikit jadi ia menjimatkan eletrik kita. 

Lampu kalimantang ini boleh menjimatkan tenaga elektrik sehingga 25% berbanding lampu 100watt (lampu kuning). Nak jimat lagi bil eletrik bulanan kita, jangan biarkan lampu menyala ketika tidak diperlukan. Misalnya memasang lampu luar/pagar secara berterusan dan lupa menutupnya. Pasang apabila keadaan gelap misalnya jam 7petang -7 pagi dan biasakan tutup selepas itu.

Penggunaan Kipas


Kipas yang kotor dan berhabuk menyebabkan bilah kipas menjadi berat dan menghasilkan angin yang kurang. Jika angin kipas tak cukup kuat, kebiasaannya kita akan lajukan lagi kipas itu. Ini akan meningkatkan lagi penggunaan tenaga elektrik. Rajin-rajinlah bersihkan bilah kipas kita. 

Seperti lampu juga, tutupkan kipas jika tidak diperlukan lagi. Gantikan kipas yang digunakan lebih 20 tahun dengan yang baru yang lebih baik dan menggunakan kuasa elektrik lebih rendah.

Penggunaan Air-cond


Penggunaan penghawa dingin (Air-cond) dengan kerap tidak digalakkan sangat. Ia bukan sahaja menggunakan tenaga elektrik yang banyak, tetapi boleh membawa penyakit dalam jangka panjang. Air-cond menghasilkan udara yang mengandungi kelembapan atau air (wap embun) yang kita sedut. Dengan ini udara akan membawa sekali kelembapan masuk ke dalam paru-paru kita. Hasilnya? Paru-paru berair, salah satu penyakit yang tidak mempunyai penawar sehingga kini. 

Kadar penggunaan air cond yang tinggi setiap hari pasti menyebabkan bil elektrik kita pasti melambung tinggi.

Elakkan air cond terpasang di bilik yang kosong atau semasa tidak digunakan. Tutup semua tingkap dan pintu bila air cond dipasang. Sesuaikan 'regulator' pendingin ke tahap sederhana atau rendah.

Air cond yang tidak diservis juga terpaksa bekerja dengan lebih kuat untuk menyejukkan bilik anda sekaligus menaikkan kadar tenaga elektrik yang digunakan. Cuci filter air-cond sekurang-kurangnya setahun sekali. Ini kerana filter yang kotor berhabuk juga menyebarkan penyakit asma, batuk dan sebagainya.

Penggunaan Mesin Basuh


Gunakan mesin basuh untuk membasuh bila mempunyai kuantiti muatan pakaian yang penuh sahaja, dengan ini kita dapat mengelakkan pembaziran yang sia-sia selain dapat menjimatkan penggunaan tenaga elektrik, air serta kudrat kita. 

Penggunaan Peti Sejuk


Jangan buka pintu peti sejuk terlalu lama dan banyak kali dalam masa yang singkat. Ini boleh menyebabkan kedinginan dalam peti sejuk keluar dan akan membuatkan peti sejuk bekerja menghasilkan kedinginan ini semula. Anak-anak kita kebiasaannya memang suka bermain buka dan tutup pintu peti ais. 

Untuk pengetahuan anda, proses penyejukan dan pemanasan paling banyak menggunakan tenaga elektrik. Jadi uruskan peralatan yang berkenaan dengan bijak. Dan juga, pastikan peti sejuk anda ditutup dengan rapat selepas dibuka.

Penggunaan Televisyen 


Tutup televisyen dan video di rumah apabila tidak mahu menonton. Ingat! tv dan video banyak menggunakan kuasa elektrik. Makin besar saiz TV kita makin tinggi penggunaan elektriknya maka makin tinggi bil yang kita perlu bayar. Tambahan pula dengan musim World Cup akan datang, ramai akan berjaga malam! 





Penggunaan Seterika Eletrik


Seterika elektrik menggunakan banyak tenaga elektrik. Kita sepatutnya cuba menguruskan masa seperti waktu menggosok pakaian sebanyak mungkin dalam satu masa. Setiap saat kita memanaskan seterika untuk menggosok ia akan menggunakan banyak tenaga.

Peralatan Dapur


Kadang-kala masa kita banyak dihabiskan untuk memasak di dapur. Menggunakan periuk masak tekanan lebih menjimatkan elektrik, masa dan tenaga berbanding dapur elektrik. 

Beberapa alat elektrik yang paling banyak menggunakan tenaga elektrik;
  • Pemanas air bilik mandi 4,000 watts
  • Pam air 3,000 watts
  • Pengering rambut 1,200 watts
  • Dapur gas elektrik 1,000 watts
  • Peti sejuk 1,000 watts
  • Komputer dan monitor 400 watts
  • Lampu mentol 100 watts
Contoh pengiraan penggunaan barangan eletrik terpilih berdasarkan kuasa watt per jam.
Apa lagi cara nak jimatkan eletrik?

Sentiasa off dan cabut plug bila tidak digunakan: Gajet seperti pengecas telefon bimbit dan microwave oven menghauskan tenaga elektrik, selagi mana ia disambungkan ke soket elektrik. Walaupun alat elektrik yang tidak digunakan dan dibiarkan dalam keadaan standby/on, ia akan tetap menggunakan 5%-10% tenaga elektrik bulanan anda. Maka duit pun akan 'berjalan' juga. Jadi, sentiasa pastikan alat elektrik yang tidak digunakan ditutup siusnya (off mode) plug. 

Buat perancangan untuk membeli peralatan yang sesuai untuk keluarga dan rumah. Pembelian yang banyak dan hentam keromo tanpa mengetahui spesifikasi penggunaan eletrik akan menyebabkan pembaziran wang dan juga penggunaan tenaga di kemudian hari.

Jika peralatan elektrik kita melebihi 10 – 15 tahun, jika ada duit belilah peralatan baru yang cekap tenaga yang ada logo "EnergyStar". Ia bukti persijilan dan pengiktirafan kerajaan bahawa peralatan eletrik tersebut menggunakan tenaga elektrik secara cekap.

Jika cara mudah untuk menjimatkan bil elektrik TNB ini berjaya dipraktikkan, tidak mustahil kita akan dapat melihat penjimatan sebanyak 30%-40% dalam bil elektrik rumah kita. Sebagai ibu bapa ajarlah keluarga kita berdisiplin dan berjimat cermat eletrik. Wang lebihan hasil berjimat cermat itu nanti boleh digunakan untuk tujuan pembelian barang lain atau untuk simpanan. 

Jadi mengapa kita perlu bayar lebih kalau boleh berjimat? Jika tidak mahu berjimat maka tanggung sendiri bila bil elektrik bulanan kita naik. Jangan salahkan sesiapa, tetapi salahkan diri sendiri dan keluarga kita kerana membazir. 


Ingat TNB tak kaya pun kalau kita bayar bil lebih pada mereka. Sebaliknya kita pula semakin sesak...



Panglima Perang Cyber

0

Posted by Unknown | Posted on 11:12 PTG | Posted in

sumber :-

Panglima Perang Cyber


Kenyataan Media @pdrmsia Betulkan Berita Utusan Malaysia Tajuk 'Lokap Selagi Tak Bayar' cc @kdnputrajaya @zahid_hamidi @kbab51

Posted: 21 May 2014 08:46 PM PDT

Pemuda UMNO Pulau Pinang Tuntut Yb Sebut Umno Celaka Minta Maaf !

Posted: 21 May 2014 07:07 AM PDT

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/h1zQOeLE3ps


Sent from my iPhone

Pesawat TUDM kemalangan dengan trak tentera dan 3 kereta awam

Posted: 21 May 2014 04:39 AM PDT

EX PAP OFF BASE 2014. MAKLUMAT TERKINI.
MASA 1534H.(LAT 06 10 50N 100 24 37E
CRASH SITE)

KEMALANGAN BERLAKU ARAH
LEBUHRAYA UTARA-SELATAN HUTAN
KAMPUNG DI KM 38.5.KEMALANGAN
MELIBATKAN PESAWAT A103, SEBUAH BAS
EKSPRESS ,SEBUAH TRAK 3 TAN MILIK
TENTERA DARAT DAN 3 BUAH KERETA AWAM.

03 X ANAK KAPAL PESAWAT MENINGGAL
DUNIA..INALILLAH

Profile Calon BN #PRKTelukIntan - Sebarkan

Posted: 21 May 2014 01:59 AM PDT





GEGAR Rakyat
SIAPAKAH CALON BARISAN NASIONAL DI PRK P076 TELUK INTAN.

Mah Siew Keong, seorang peguam yang berusia 53 tahun. Beliau tamat pelajaran sekolah rendah dan menengah di Sekolah Horley Methodist Teluk Intan. 

Sejurus itu, beliau melanjutkan pelajaran ke London University, England dan berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dengan kepujian B.Sc. (Hons). Seterusnya, beliau berjaya mendapat Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan MBA daripada City University London dan Ijazah Muda Undang-Undang LLB (Hons) dengan kepujian daripada East London University. 

Perjalanan politik Mah Siew Keong:
• 1995 dilantik sebagai Ahli Majlis Daerah Hilir Perak mewakili Parti Gerakan

• 1995 terpilih sebagai ADUN Pasir Bedamar dalam Pilihan Raya Umum (PRU)

• 1999 terpilih sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan dalam PRU 

• 2004 berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Teluk Intan dalam PRU dan dilantik sebagai 
Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri

• 2006 bertukar portfolio kabinet dan mengambil alih jawatan sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani 

• 2013 terpilih sebagai Presiden Nasional Parti Gerakan 

Mah Siew Keong gigih berkhidmat untuk rakyat tanpa mengenal penat lelah. Beliau giat berjuang untuk mendapatkan peruntukan kerajaan yang berjumlah puluhan juta ringgit bagi tujuan pembinaan benteng yang menjangkau 10km di sepanjang Sungai Perak dan berjaya menyelesaikan masalah banjir yang telahpun lama membelenggui penduduk setempat. Ketika beliau menjawat sebagai Timbalan Menteri, Mah Siew Keong juga komited dalam mengembangkan sektor perindustrian dan perdagangan, pembangunan tempatan dan infrastruktur Teluk Intan. 

Beliau juga berjuang untuk mendapatkan peruntukan bagi pendidikan, tokong dan persatuan-persatuan. 

Beliau juga aktif menceburi diri dalam aktiviti-aktiviti persatuan tempatan dan pertubuhan amal di mana beliau turut berperanan sebagai penasihat kepada banyak organisasi setempat dan sentiasa aktif memberi sumbangan dan idea yang bernas seperti:
• Menubuh pusat dialisis di Perak atas kerjasama dengan pertubuhan tempatan

° Berjaya mendapatkan 153 geran kawasan pertanian bagi penduduk Kampung Sungai Suli

• Memberi peruntukan untuk penubuhan Yayasan Perubatan Chung-Hua Hilir Perak 

• Berjaya mendapat kelulusan untuk pembukaan kolej komuniti di Teluk Intan

• Berjaya mendapat kelulusan untuk pembinaan terminal bas di Bandar Baru Teluk Intan

• Menyokong secara aktif dan memberi peruntukan kepada usaha pembinaan sebuah krematorium Cina 
Hilir Perak 

• Mengatur supaya Yayasan Datin Seri Ting Sui Ngit memberikan peruntukan sebanyak RM20 ribu dan RM100 ribu kepada Che Phong Khor Moral Uplifting Association dan Persatuan Kebajikan Dialisis Hilir Perak secara berasingan.

Biarpun Mah Siew Keong tewas dalam PRU tahun 2008 dan 2013, namun beliau tetap mengambil berat terhadap kebajikan penduduk Teluk Intan dan berhasrat untuk terus berkhidmat kepada penduduk tempatan. Selain daripada berpengalaman, berdedikasi dan komited, beliau juga merupakan seorang penduduk Teluk Intan yang menjalinkan hubungan erat dengan masyarakat tempatan. 

Marilah kita mengundi Mah Siew Keong untuk membolehkan beliau dipilih sebagai wakil rakyat dan memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada penduduk Teluk Intan serta membawakan arus pembangunan, kemajuan dan kemakmuran kepada negeri Perak dan Teluk Intan sehingga membolehkan Teluk Intan muncul sebagai salah sebuah bandar yang pesat membangun dengan prospek kemajuan yang amat cerah dalam negeri.

GEGAR Rakyat~Profail yang menarik.


Sent from my iPhone

Alumni UiTM Tempelak Calon DAP Dyana Sofya -#PRKTelukIntan

Posted: 20 May 2014 11:48 PM PDT

PENDIRIAN RASMI
PERSATUAN ALUMNI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR UiTM (PIMPIN) BERHUBUNG KENYATAAN MENGENAI UiTM OLEH CALON PARTI DAP DI PILIHANRAYA KECIL PARLIMEN TELUK INTAN, PERAK

Persatuan Alumni Majlis Perwakilan Pelajar UiTM (PIMPIN) ingin melahirkan kekesalan di atas kenyataan calon Parti Demokratik Rakyat (DAP), pilihanraya kecil Parlimen Teluk Intan; Dyana Sofya Mohd Daud, 27 tahun, seorang graduan undang-undang dari UiTM mengenai alma maternya yang dinyatakannya melalui siri ceramah kempen PRK Teluk Intan.

Meletakkan UiTM sebagai pusat tumpuan dan isi kempen bagi kawasan Parlimen yang mempunyai lebih 60 ribu pengundi berdaftar telah menjadikan masyarakat keliru dengan hala tuju perjuangan yang cuba diketengahkan. Dalam satu nada, Dyana mengangkat semangat Perlembagaan tetapi dalam nada yang lain, meletakkan UiTM yang merupakan material kepada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan pada neraca khayalan "ketidakadilan kaum" di Malaysia.

UiTM sebenarnya merupakan manifestasi kesatuan dan kefahaman total rakyat Malaysia terhadap kesuburan demokrasi di Malaysia. UiTM tidak akan wujud sekiranya quid pro quo tidak menjadi asas pembentukan dan simpulan tolak ansur rakyat yang diikat melalui Kontrak Sosial. Justeru, sebagai seorang warganegara yang baik, Dyana tidak perlu rasa bersalah sekiranya ada insan bukan Melayu/Bumiputera yang bertanya mengenai UiTM.

Malah, sebagai seorang graduan undang-undang yang telah ditempa kebijaksanaan oleh UiTM, terangkan sahaja dengan jelas dan yakin bahawa UiTM ini hanya dikhaskan untuk Melayu dan Bumiputera. Dyana tidak perlu menjadi graduan UiTM pun sekiranya perkara asas mengenai negara dan institusinya seperti ini hendak diterangkan kepada khalayak umum. Pokoknya, Dyana tahu, faham dan jelas tetapi masih mahu menjadikan UiTM sebagai lauk cakap-cakap di pentas politik parti pilihannya.

Menyentuh perkara lain yang dibangkitkan mengenai UiTM dengan parti pemerintah, Dyana sendiri sebenarnya faham dan sedar bahawa tidak ada afiliasi mahupun polisi menjadi ahli parti politik tertentu apabila menjadi mahasiswa UiTM. Mempertahankan institusi seperti UiTM bukan menjadi tugas parti pemerintah sahaja bahkan ia adalah amanah yang perlu dipikul oleh setiap organisasi politik yang ada. Sekiranya parti yang didukungi beliau tidak mampu melaksanakan amanah ini, jangan sesekali memperlekeh usaha dan tanggungjawab yang dikelek oleh parti politik yang sentiasa menjunjung tinggi aspirasi rakyat seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan.

Dalam soal lain yang membabitkan kemasukan golongan tertentu sahaja diterima masuk ke UiTM, Dyana menyerlahkan sisi semberono beliau dalam mengeluarkan kenyataan. Walau apa pun, kenyataan itu secara tidak langsung mengiktiraf peranan UiTM (yang dikenali sebagai ITM sebelum 1999) dalam memperkasa kedudukan ekonomi dan sosial masyarakat peribumi tanah bertuah ini. Oleh kerana kejayaan UiTM melahirkan profesional dan teknokrat Melayu yang dapat mengubah landskap sosial negara serta merapatkan jurang ekonomi masyarakat, maka para alumni yang telah mendapat manfaat tersebut meneruskan usaha dengan menghantar anak-anak mereka ke UiTM. Apakah Dyana bukan sebahagian daripada hasil kejayaan ini?

Walau bagaimanapun, kejayaan yang ada ini perlu terus disuburkan dan kini Program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) diperkenal sebagai ruang untuk membantu anak-anak Bumiputera yang memerlukan. Pelaksanaan program ini bukanlah untuk mengambil sebahagian kek kekayaan negara daripada sesiapa malah ia akan membesarkan lagi kek tersebut agar limpahannya turut dirasai oleh yang lain atas semangat persaudaraan Perlembagaan Persekutuan.

Untuk itu, terang lagi bersuluh, UiTM merupakan simbol aspirasi seluruh rakyat Malaysia yang berpegang pada keluhuran Perlembagaan dan juga titik di mana 1Malaysia bermula. Bagaimana kita hendak terangkan kepada generasi akan datang, di mana letaknya akar persefahaman rakyat Malaysia jika UiTM yang bersandar semangat Perlembagaan sudah lenyap diwakafkan?

Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin tidak diberi ruang istimewa di dalam lingkaran parti politik yang sememangnya tidak mesra UiTM dari dahulu lagi. Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin masih merangkak mencari-cari pintu di dalam kesempitan demokrasi parti yang tidak mungkin memberi sinaran politik kepada orang Melayu di dalamnya. Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin tenggelam dalam lipatan dinasti kekeluargaan parti yang bersungguh mewakafkan UiTM untuk tidak lagi diisi oleh generasi Rozi, Shahril, Mahanum, Hafeez atau pun Asrul.

Justeru, PIMPIN menegaskan bahawa perihal mengenai UiTM tidak seharusnya menjadi isu di dalam mana-mana pentas sekiranya semangat Perlembagaan Persekutuan dijunjung tinggi tanpa sebarang prejudis dan prasangka. Pemain-pemain politik seharusnya menggunakan pentas kempen sebagai medan memperkasa kefahaman mengenai Perlembagaan Persekutuan apatah lagi menyebarkan semangat perpaduan di kalangan masyarakat.

Gerak politik yang mengalunkan gendang kebencian serta mengelirukan sewajarnya ditolak. Semoga Dyana tidak lagi rasa bersalah untuk menerangkan dengan jelas dan yakin mengenai UiTM kepada sesiapa sahaja yang bertanya kepada beliau terutamanya kepada mentor- mentor di dalam parti yang diwakilinya.

UiTM Di Hatiku.

SAIFUL AZHAR SHAHARUN Presiden
Shah Alam, Selangor
21 Mei 2014
21 Rejab 1435 Hijrah
Utk sebaran


Sent from my iPhone