Followers

Nuffnang

oyabun

0

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PTG | Posted in

sumber :-

oyabun


Virgin plane hijacked, force land in Bali?

Posted: 25 Apr 2014 10:21 AM PDT


A Virgin aircraft flying from Australia is believed to have been hijacked at Bali airport, reports quoting Indonesian officials say.

Police have told Indonesian TV that a passenger tried to enter the cockpit and take over the plane but has since been arrested.

An Indonesian air force spokesman told the BBC that troops had boarded the plane, which had flown from Brisbane.

Wasabi Oyabun..

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


MESYUARAT SULIT PAS: TETAP LAKSANA HUDUD WALAU DIHALANG DAP, TIDAK TOLAK KERJASAMA DENGAN UMNO

Posted: 25 Apr 2014 07:23 AM PDT


Dalam satu pertemuan sulit dengan Jawatankuasa Penerangan PAS seluruh negara, Pengarah Jawatankuasa Penerangan Negeri-Negeri (JPN) seluruh negara bersama S/U dan AJK JPN seluruh negara yang diadakan di sebuah resort di Negeri Sembilan minggu lalu, beberapa keputusan penting dalam pertemuan itu telah diputuskan dan dirumuskan oleh Dr. Hatta Ramli dan Dr. Dzulkifli Ahmad sebagai Pengarah Strategik PAS Pusat. 

Berkenaan dengan isu Hudud dua ketetapan telah diputuskan seperti di bawah:- 

Pertama, PAS sebenarnya tidak mengharapkan undi kaum Cina terutama bila melihatkan isu pelaksanaan Hukum Hudud yang ditentang oleh pemimpin DAP.

Kedua, PAS tetap akan laksana Hudud dan tidak tahu samada akan bergabung dengan UMNO. Walau bagaimanapun, jika UMNO sanggup terima cadangan untuk melaksanakan Hudud, PAS bersedia untuk berbincang.

Bersambung esok ... Dr. Dzulkifley turut mengumumkan peruntukan dari PAS sebanyak RM300,000 kepada setiap ADUN dan RM500,000 kepada setiap Parlimen untuk menjalankan aktiviti-aktiviti perang saraf. 

Juga esok, begitu juga PAS tidak ada kepercayaan dan tiada harapan kepada PAS Sabah dan PAS Sarawak.

PESAWAT PENUMPANG KENA HIJACKED ...APA KERAJAAN BUAT?

Posted: 25 Apr 2014 03:25 AM PDT


Apa ni kerajaan...pesawat nak kena rampas lagi masih duduk diam, pergilah siasat mesti ada sesuatu yang tidak kena! Dah dua kejadian insiden dalam pesawat berlaku dalam masa tak sampai seminggu hingga mengemparkan industri penerbangan seantero dunia.

Kes yang pertama melibatkan seorang remaja lelaki 16 tahun telah mendapati menceroboh masuk ke bahagian roda pesawat Hawaiian Airlines Flight 45 -Boeing 767 yang melakukan penerbangan selama 5 jam dari California ke Hawaii (negeri-negeri di Amerika Syarikat) tanpa lemas akibat kekurangan oksigen dan cuaca sejuk. 

Remaja 16 tahun menceroboh pesawat di lapangan terbang California, US dan bersembunyi
di bahagian tayar pesawat

Budak itu akhirnya disanjung sebagai hero oleh media-media barat kerana boleh survive. Namun pihak berkuasa penerbangan California dan Hawaii dihentam teruk oleh pihak berkuasa keselamatan penerbangan Amerika Syarikat.

Kes kedua dan terkini sebuah pesawat Virgin Australia VA41-Boeing 737 (milik Sir Richard Bronson...yang jadi pramugari pondan Air Asia tu) terpaksa mendarat cemas ekoran terdapatnya insiden penumpang mabuk yang disyaki cuba merampas pesawat apabila cuba memasuki ruangan kokpit pesawat. Berita seperti di bawah;

Virgin Australia Plane Forced To Land In Bali By Drunk, Unruly Passenger

An intoxicated and unruly passenger on a Virgin Australia flight caused a hijacking scare on Friday, The Associated Press reported.

About an hour before arriving at Denpasar International Airport in Bali, the pilot contacted air traffic controllers and reported a possible hijacking, an Indonesian Air Force spokesman said.

Heru Sudjatmiko, airport manager for Virgin Australia, told Metro TV that a 28-year-old male passenger, later identified by authorities as Matt Christopher from Australia, banged on the cockpit door.

"There was a drunk passenger, intoxicated and aggressively behaved. He was trying to enter the cockpit, banging the door but he did not enter the cockpit," Sudjatmiko said.

The plane's crew seized Christopher and handcuffed him.

After the plane landed, authorities placed Christopher under arrest for creating a disturbance, Reuters reported.
None of the 137 passengers and six crew members were harmed during the incident.

Sir Richard Bronson terpaksa menjadi pramugari pondan akibat kalah pertaruhan dengan Tony Fernandes Air Asia
Richard Bronson pemilik Virgin Australia

Komen kami

Bayangkanlah jika kedua-dua insiden ini berlaku di Malaysia sudah pasti akan menyalaklah segala haiwan-haiwan politik dan pencacai-macai pembangkang di luar sana menyalahkan kerajaan BN /UMNO kononnya tak pandai urus negara, negara terancam, kerajaan sembunyi fakta...bla...bla ..bla

Akan menjerit-jeritlah mereka menuduh dan fitnah kerajaan sana sini. Bukannya berusaha membantu kerajaan mengatasi masalah atau konflik.

2 insiden ini salah satunya berlaku di Amerika Syarikat, sebuah negara yang paling ketat kawalan dan peraturan di lapangan terbangnya telah dibolosi dengan mudah oleh seorang remaja 16 tahun. Satu lagi insiden berlaku di atas pesawat Australia yang juga terkenal dengan kawalan ketatnya. 

Insiden MH370 sebenarnya telah membuka mata semua pihak bahawa betapa pentingnya soal keselamatan dari pelbagai aspek. Namun yang amat dikesali apabila kerajaan ingin meningkatkan taraf keselamatan, memberikan kemudahan di lapangan terbang baru KLIA2, ada pulak puak-puak bengong yang menentangnya membuta tuli.   

Heran juga ya kenapa asyik MAS dan Firefly jer yang selalu kena...

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:38 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Patut Jeff Ooi panggil juga Anwar Penasihat tak guna

Posted: 25 Apr 2014 09:00 PM PDT


MP Jelutong Jeff Ooi berkata, masalah bekalan air itu menyulitkan urusannya hingga terpaksa "mandi kerbau" setiap kali pulang ke kediamannya di Subang Jaya.

"Saya merupakan seorang pembayar cukai di Selangor sejak bertahun-tahun lamanya kerana saya memiliki rumah di Subang Jaya.


"Kami tidak pernah menghadapi catuan air yang berlarutan begitu lama seperti ini, malah semasa pentadbiran BN sekalipun.

"Kegagalan Pakatan adalah kegagalan Pakatan. Masa Khalid sudah tamat. Pecat orang tidak guna ini," katanya.


Namun begitu Jeff Ooi macam sengaja lupa bahawa bukankah Rafizi yang berkata "Air itu senjata politik" ketika menentang perjanjian persefahaman air dengan kerajaan pusat.

Ini hanya menunjukkan Anwar turut sama mengarah supaya dibiarkan masaalah air berpanjangan.

Kenapa Jeff Ooi yang lama mulut di plaster DAP kini bersuara dengan begitu kasar pada Khalid? Adakah arahan dari DAP pusat suruh dia bersuara?


Sepatutnya orang yang patut dipersalahkan juga adalah Anwar Ibrahim. Cantik sekali dikala orang marah, Anwar Ibrahim berdiam diri pasal isu air.






Namun begitu, dalam Jeff Ooi bercakap mengenai haknya sebagai pembayar cukai di Selangor, kenapa pula kini bertanding dan wakili Pulau Pinang dan bekerja di pejabat KM Pulau Pinang?


Apa jadi cerita pada anak jati dan pembayar cukai Puau Pinang ini ... tak ada ke dia hak?


biadap 

Kursus GST untuk Rafizi "Crash Test Dummy"

Posted: 25 Apr 2014 06:04 PM PDT


Rafizi si budak ijazah 2nd class lower telah putarbelit maklumat erkenaan GST seolah-olah cukai GST mengakibat lonjakan harga barangan.


Cara dia spin tu macam orang tak ada otak untuk buat kesilapan besar sedemikian.


Main langgar sajaa Rafizi. Kalau iya pyun, langgar pakai fakta betul bukan guna fakta palsu.

Rafizi main langgar saja macam "crash test dummy"

Posted: 25 Apr 2014 07:37 AM PDT


Sebelum PRU, kami dedahkan satu persatu pembohongan dan kepalsuan tuduha Rafizi. Ingatkan dia sedar bahawa orang boleh tahu bahawa setiap pendedahan dan tuduhan yang dibuatnya terhadap kerajaan mesti salah dan boleh dibukikan sebagai bohong.

Lama-lama ternyata jawatan Pengarah Strategik PKR sebenarnya adalah jawatan crash test dummy yang sering diiguna untuk menguji keselamatan kereta. Bezanya, Rafizi cuba menguji isu apa yang boleh diguna untuk PKR main dan gembar gemburkan.

OLeh kerana orang ramai kurang akses pada maklumat dan tiada kriteria untuk membandingkan mana yang benar dan mana yang tipu, maka mereka hanya memakai lojik mudah atau simple logic dan berakhir dengan tertipu.

Contoh terbaru adalah Rafizi mengatakan kerajaan Dato Najib terlalu kerap membuat bajet tambahan. Yang ini Mat Maslan menjawab.



Baca komen rakan-rakan blogger SINI, SINI, SINI, dan SINI

Sekarang ini, Rafizi sedang cuba memainkan isu baru kononnya PM telah salahguna geran MOSTI:


Hal ini dijaja di ceramah mengatakan syarikat NSE Resources Corporation Sdn Bhd mendapat geran RM100 juta hasil campur tangan PM.

Rafizi menuduh mengatakan syarikkat tersebut tidak ada pegangan kerajaan. Rupanya Mavcap ada pegangan sebanyak 25%. Baca penjelasan RBF SINI

Kalau Faekah dan Tian Chua biasa beri surat sokongan untuk kroni, apa isunya sekrang PM beri surat sokongan pada syarikat kerajaan dengn syarat Menteri tiada halangan.


Dari tulisan terbaru RBF di SINI, ianya sah Rafizi hanya crash test dunny untuk cuba cari-cari isu dengan cara main langgar. Selalu hal yang dilanggar salah dan kali ini, dia bakal berhadapan saman.

!


Konon crash test dummy ini nak saman Sarawak kerana menafikan pelbagai pemimpin PR dan pemimpin NGO dari memasuki Sarawak. 

Cubalah test kereeta kamu selamat ke untuk langgar mahkamah untuk pertikai otonomi Sarwak yang dipersetujui dalam perjanjian Malaysia 1963 dan PR juga pertahankan.
 
Kejadian ini ditulis oleh Selangor Chronicles: 

Semalam (21 April), Rafizi Ramli dihalau keluar dari Sarawak. Dia hanya sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, tetapi tidak dapat keluar dari lapangan terbang itu apabila Imigresen Sarawak menjadi penghalangnya buat kali kedua.

Turut dilaporkan Rafizi telah melanggar peraturan penerbangan:

... sewaktu dihantar pulang ke Kuala Lumpur dengan menaiki pesawat AIR ASIA AK5215, Rafizi telah melepak di dalam kokpit pesawat tersebut. Mengikut peraturan penerbangan, mana-mana penumpang tidak dibenarkan sama sekali memasuki kokpit atas faktor keselamatan penerbangan. Justeru, AIR ASIA perlu memberikan penjelasan, mengapa Rafizi Ramli dibenarkan berada dalam kokpit ketika penerbangan itu. 

Sepenuh SINI

Khabarnya patong ujian keselamatan kereta ini dikhabarkan bakal ditangkap untuk soal siasat pada 28hb April di atasbuku Reformasi 2.0 yang difahamkan adalah menghina mahkamah.


Dahlah dia masih berahdapan dengan kes BAFIA dan saman dari NFC. Rafizi pasti mengharap agar hakim Md ARif yang sentiasa berat sebelah pada PR akan membantu.


Dalam kes terbaru yang ditulis Flying Kick SINI, hakim bekas calun PAS Md arif yang sekali lagi memihak dengan bias untuk melepaskan Nik Nazmi yang jelas terlibat dalam perhimpunan haram.


Hmmm ... tak akan Tan Sri Gani Patail dan Dato Nancy Shukri pun crash test dummy untuk gubal undang-undang sedemikian?

AWAS! Ada mangkuk menyamar sebagai pegawai Mat Maslan

Posted: 25 Apr 2014 02:30 AM PDT


Kalau iya pun nak menipu, cerdiklah sikit. Nampak sangat kad nama palsu.

Bila Mat Sabu kata kerajaan banyak hutang, serupa dia nak jadi Manager MU

Posted: 24 Apr 2014 11:30 PM PDT


Bila Mat Sabu cakap ekonomi, ia serupa Mat Sabu nak gantikan David Moyes untuk jadi Pengurus Manchester United.


Macam tikus baiki labu....

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:34 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Sapa Nak Tengok VIDEO Rafizi Kena Menganjing Degan Ahmad Maslan...

Posted: 25 Apr 2014 06:00 AM PDT

Aku dah kata, budak nie bukan cerdik sangat, tapi pasal kita nie bodoh itu sebab dia nampak cerdik, tak caya korang tengok video nie, bodoh-bodoh je dia kena menganjing dengan tok mat...

Panglima Perang Cyber

0

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG | Posted in

sumber :-

Panglima Perang Cyber


Perasmian SM Imtiaz Ulul Albab Di Masjid Tanah Melaka Oleh TYT Negeri Melaka Pagi Ini

Posted: 25 Apr 2014 05:58 PM PDT

Sekolah ini di mana Menteri Dalam Negeri DS Dr Ahmad Zahid Hamidi menjadi penasihat akan dirasmikan jam 10 pagi ini oleh TYT Negeri Melaka.

ZULKIFLI BIN NOORDIN: HUDUD-ANTARA REALITI & IMPIAN (Sebarkan)

Posted: 25 Apr 2014 06:08 AM PDT

Adakah pendirian kepimpinan pembangkang membenarkan kristian mengguna-pakai kalimah yang bercanggah dengan ketetapan Majlis Syura' PAS membolehkan tindakan hudud riddah dikenakan?
Salam 2 all.

Saya melihat mutakhir ini isu perlaksanaan hudud sekali lagi menjadi bahan bahas di medan awam. Ianya bermula apabila Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di JPM membuat kenyataan didalam Dewan Rakyat semasa penggulungan Titah DiRaja baru-baru ini bahawa Kerajaan (bermaksud UMNO) tidak ada halangan untuk Kerajaan PAS Kelantan melaksanakan hudud, dan bersedia membantu.

Kenyataan ini disambut baik oleh YAB Menteri Besar Kelantan YAB Datuk Ahmad Yaacob dengan cadangan untuk membentangkan usul perlaksanaan hudud di Dewan Rakyat melalui usul Ahli Parlimen PAS dalam sidang Dewan Rakyat akan datang, kemungkinannya bulan Disember ini.

Bagaimanapun, cadangan Kerajaan PAS Kelantan menerima tentangan hebat daripada rakan sekutunya DAP dan PKR. DAP memberi amaran keras kepada PAS supaya tidak melaksanakannya, dan PKR mengingatkan PAS bahawa perlaksanaan hudud bukan agenda pakatan DAP-PKR-PAS yang telah dipersetujui.

Bermakna sebelum membuka langkah walau setapak pun, PAS perlu menyelesaikan kemelut dalaman pakatan pembangkang dahulu. Jika gagal mendapat persetujuan rakan sekongkol ini, maka PAS perlu membuat pilihan samada sanggup melangkah mayatpembangkang DAP-PKR dahulu; atau mencampakkan agenda perlaksanaan hudud ini kedalam arkib politik mereka.

Baca lagi : 

http://zul4kulim.blogspot.com/2014/04/hudud-antara-realiti-impian.html?m=1


Sent from my iPhone

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:14 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Pas Kelantan perlu kaji semula pelaksanaan?

Posted: 25 Apr 2014 11:00 PM PDT


Kerajaan Pas Kelantan disaran agar mengkaji semula pelaksanaan hukum hudud yang ingin dijalankan negeri itu kerana hukum hudud Islam merangkumi semua pihak termasuk orang bukan Islam.

Pengasas Pondok Geting Tumpat, Kelantan, Abdullah Sa'amah berkata, kerajaan Pas Kelantan sebelum ini menyatakan hukum hudud yang ingin dijalankan di Kelantan hanya merangkumi orang Islam sahaja.

Sedangkan kata Abdullah, hukum hudud yang sebenarnya adalah merangkumi ke atas orang Islam dan orang bukan Islam.

"Hudud Islam kena dua-dua pihak (orang Islam dan bukan Islam), tetapi hukum hudud Pas hanya merangkumi orang Islam sahaja, ini zalim.

"Di dalam kitab Majmuk Al Imam Al-Nawawi ada menyebut bahawa jika ada kes berkaitan orang Islam dan bukan Islam, contohnya orang bukan Islam mencuri harta orang Islam, tidak ada khilaf lagi bagi hakim untuk menjatuhkan hukum hudud ke atas orang bukan Islam tersebut.

"Kalau hendak suruh orang bukan Islam ke mahkamah lain dan bukannya laksanakan hukum hudud untuk satu kes seperti ini, ia adalah tidak betul," katanya ketika ditemui di Mentaloon di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan Kerajaan Pas Kelantan yang akan membawa usul rang undang-undang persendirian dalam sidang Dewan Rakyat bagi melaksanakan hukum hudud di negeri itu menjelang 2015.

Keputusan itu susulan kesediaan Kerajaan Persekutuan memberi laluan kepada mana-mana negeri menguatkuasakan hukum hudud di negeri masing-masing.

Walau bagaimanapun, DAP menerusi Penasihat, Lim Kit Siang dan Ketua Publisiti, Tony Pua serta Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Surendran memberi peringatan keras kepada Pas bahawa hukum hudud tidak pernah menjadi kesepakatan dalam pembangkang dan sebarang cubaan untuk membentangkan usul rang undang-undang tersebut di Dewan Rakyat akan ditentang.

Tambah Abdullah, semua pihak wajib menolak pelaksanaan hukum tersebut jika Kerajaan Pas Kelantan ingin menjalankannya mengikut cara mereka sendiri.

"Jadi wajib untuk kita menolak hukum hudud Pas ini kerana ia bukan hukum hudud Islam, mereka ingin laksanakannya semata-mata kerana politik," jelasnya.

Suara Politik
Belantan

China's shadow to follow Obama around Asia?

Posted: 25 Apr 2014 10:13 AM PDT


President Barack Obama will not visit China on his Asia tour next week, but its broadening shadow will be cast everywhere he goes at a time of complex regional disputes and questions about US strategy.

American China policy has been based for two decades on the goal of easing the emerging giant into the international system while avoiding a classic geopolitical clash between an established power and a rising one.

China's regional ascent is now reality, with its growing economic and military influence nudging and worrying neighbors that look to Washington as a counterweight.

China is the "leitmotif that's going to be running through the trip," said Christopher Johnson, a former CIA China analyst now at the Center for Strategic and International Studies.

"The thing that both Beijing and those of us who watch at all closely will be watching ...will the president be saying the 'C-word' -- China -- on a regular basis throughout the trip?"

- Balancing act -


Obama will use visits to Japan, South Korea, Malaysia and the Philippines to placate allies uncertain over his diplomatic and military "rebalance" towards Asia -- with Washington preoccupied by crises elsewhere, including in Ukraine.

But he must at the same time find language that will not exacerbate suspicions in Beijing that the true aim of the rebalance is to contain China.

Obama's tour will be his first to Asia since Beijing declared an air defense zone in the South China Sea last year, raising the temperature of festering maritime and territorial disputes.

Washington branded the move as "illegitimate" and ignored the zone by sending its aircraft through it.

The episode, however, compounded worries in the US capital about China's ultimate military intentions.

But the two sides have continued talking.


Obama met Chinese President Xi Jinping in The Hague a few weeks ago, following their successful informal summit in California last year.

US officials appreciate Xi's diplomatic style, which is more freewheeling than that of former Chinese leader Hu Jintao.

First Lady Michelle Obama recently got a warm welcome in China. And the US president will go to November's APEC summit in Beijing.

Washington was also intrigued by China's decision to abstain but not to veto a UN resolution condemning Russia's referendum in Crimea last month.

But the potential for blunt exchanges remains, as evidenced by the public face-off between US Defense Secretary Chuck Hagel and his counterpart Chang Wanquan over Japan and territorial questions this month.

Obama's national security advisor Susan Rice says Obama will make clear that regional territorial disputes must be resolved "not through coercion, not through threats, not through anything other than peaceful diplomatic means based on the rule of law ... particularly the law of the sea."


Jeff Bader, who ran Obama's first term White House East Asia policy, said the president faces a balancing act with Beijing inside its rebalance.

"The message for China is the US is here to stay in the Asia Pacific, that the US expects international norms to be respected and countries not to be bullied, and that the US has developed and will continue to develop a cooperative relationship with Beijing," said Bader, now with the Brookings Institution.

But Chinese leaders will parse Obama's language.

Comments by top State Department official Danny Russel in February that China had created "uncertainty, insecurity and instability" in the region angered Beijing and opened debate on whether Washington had adopted a more hawkish policy.

There is talk in Washington that China might have again overplayed its hand with its neighbors, replicating the opening that Obama exploited in his first term to launch a diplomatic offensive.

Beijing's handling of the disappearance of a Malaysian airliner, its military buildup and the air defense zone may make Obama's audience especially receptive.


The Americans "want to take advantage of the fact that China is scoring own goals throughout the region," said Douglas Paal of the Carnegie Endowment for International Peace.

US-China economic relations are not without aggravation but the Treasury declared last week that Beijing was not a currency manipulator -- though Washington wants the yuan to rise further.

Trade disputes also niggle. What's more, the two sides are at odds over alleged Chinese cyber hacking of the US military and businesses though US leverage has yet to recover from revelations of National Security Agency eavesdropping by Edward Snowden.

- Chinese concerns -

So how will Obama's visit play in Beijing?

Professor Shen Dingli of Fudan University said China would rest easy in the knowledge that, ultimately, the US-China relationship was more important than Washington's ties with either Japan or South Korea.

China would also like Obama to tell Japanese Prime Minister Shinzo Abe that acknowledging war criminals with visits to World War II shrines is unacceptable, Shen said.

Jia Qingguo, dean of international studies at Peking University, said the US swing to Asia made sense given the region's growing influence and prosperity.

"But of course there are people in China and in other countries who are worried about its intentions -- that is only natural. The US is a big country."

Suara Politik
Belantan

Peguam gesa Putrajaya tidak teruskan rayuan kes hasutan Karpal Singh?

Posted: 25 Apr 2014 12:33 AM PDT


Keluarga Karpal Singh boleh singkirkan sabitan mengikut Akta Hasutan yang dikenakan terhadapnya melalui keputusan Mahkamah Persekutuan pada 1997 yang membenarkan waris mendiang merayu terhadap sabitan berkenaan, kata peguam.

Menurut laporan berita The Malaysian Insider, Putrajaya perlu menggugurkan rayuan terhadap hukuman Karpal yang didenda sebanyak RM4,000.
Selain itu, mereka juga berkata Putrajaya juga tidak harus teruskan rayuan dan menunjukkan tiada elemen hasutan dalam kes Karpal.

Karpal menyuarakan pendapatnya sebagai peguam dan pemimpin berikutan krisis Perlembagaan rampasan kuasa yang menyaksikan kerajaan 10 bulan yang dibentuk Pakatan Rakyat (PR) di Perak jatuh.

Karpal dijatuhkan bersalah melakukan hasutan pada 2009 dan didenda RM4,000.

Karpal memfailkan rayuan terhadap pendakwaan dan hukuman dan menantikan hakim perbicaraan memberikan penghakiman sebelum membawa perkara itu ke Mahkamah Rayuan.

Naib Presiden PKR dan peguam N Surendran berkata Putrajaya perlu menggugurkan rayuan mereka dan tidak menghalang rayuan Karpal.

Mahkamah Tinggi pada 21 Februari menjatuhkan hukuman bersalah terhadap Karpal kerana dikatakan mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan terhadap Sultan Perak.

Karpal berkemungkinan gugur kelayakan sebagai anggota Parlimen, memandangkan kelayakan boleh terlucut apabila wakil rakyat dikenakan hukuman denda lebih RM2,000 atau penjara lebih setahun serta tidak menerima pengampunan.

Anggota Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh dan pembantu peribadinya maut dalam kemalangan membabitkan kenderaan serba guna (MPV) yang dinaikinya dan lori di Kilometer 306.1 Lebuhraya Utara Selatan laluan utara berhampiran Gua Tempurung minggu lalu.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:49 PTG | Posted in

sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Hudud : DAP Gesa PAS Keluar Pakatan Rakyat

Posted: 25 Apr 2014 06:49 PM PDT



Pengendali Page Facebook Palsu, Polis Wajib Cekup Individu Ini

Posted: 25 Apr 2014 09:18 AM PDT



Sindiran Tajam Tun M Pada Anwar

Posted: 25 Apr 2014 06:47 AM PDT



Pandangan Ustaz Kazim Elias Tentang Hudud

Posted: 25 Apr 2014 02:38 AM PDT



Anwar Ibrahim Kantoi Lagi Di Twitter

Posted: 25 Apr 2014 01:10 AM PDT



PenangWasabi

0

Posted by Unknown | Posted on 9:26 PTG | Posted in

sumber :-

PenangWasabi


Menara kawalan KLIA2 diiktiraf tertinggi di dunia?

Posted: 25 Apr 2014 10:28 AM PDT


Menara kawalan trafik udara Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) diiktiraf oleh Guinness World Record sebagai menara kawalan tertinggi di dunia, kata Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman.

Beliau berkata menara berketinggian 141.3 meter dan mempunyai 33 tingkat itu mengatasi menara kawalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhune, Thailand yang berketinggian 132.2 meter.

"Tarikh pembinaan menara tersebut adalah pada 1 Mei 2012 dan siap 10 bulan selepas itu iaitu 1 Mac 2013 dan mula digunakan pada 4 April lepas iaitu sebulan awal bagi membolehkan Pengawal Trafik Udara membiasakan diri dengan operasi klia2," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan pada majlis penyerahan menara tersebut dari Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) kepada DCA oleh pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein di bilik kawalan utama iaitu tingkat ke 33 menara berkenaan.

Pada majlis itu, Hishammuddin turut menerima sijil pengiktirafan tersebut daripada wakil Guinness World Record serta Malaysia Book Of Records selain menyaksikan pendaratan pertama membabitkan dua pesawat Malaysia Airlines MH604 dan MH402 di KLIA2.

Azharuddin berkata latihan pengawal trafik udara untuk klia2 telah dimulakan seawal Januari lalu termasuk latihan teori dan simulator dan buat masa ini seramai 120 pengawal telah bersedia untuk memulakan operasi di klia2 termasuk keseluruhan KLIA.

"Waktu operasi adalah 24 jam dan lapan orang pengawal trafik udara akan bertugas pada satu-satu masa di bilik kawalan utama. Sebanyak 58 perjawatan baharu juga telah diwujudkan untuk menampung tambahan posisi kerja di menara tersebut," katanya.

KLIA2, lapangan terbang dibina khas terbesar dunia untuk syarikat penerbangan tambang rendah itu dijadual beroperasi pada 2 Mei ini.

Apabila beroperasi kelak, KLIA2 dijangka mengendalikan sehingga 45 juta pengguna sekali gus mengukuhkan kedudukan negara sebagai hab penerbangan pesat berkembang di rantau ini.

Penang Wasabi..

Manjung Mari

0

Posted by Unknown | Posted on 9:25 PTG | Posted in

sumber :-

Manjung Mari


Apabila ulama disifat sebagai anjing! Ostad ni bagaimana...

Posted: 25 Apr 2014 05:21 AM PDT

Bukan aku sengaja nak memandai buat cerita, ni kisah dari alquran,,,


Apa pun hangpa layan dulu ....


Ok dah dengar apa yang Dr Asri baca dan huraiannya... bagaimana dengan kisah di bawah ni pulak...





Ni nak kira macam mana pulak, boleh diambik kira juga tak... sesedap mulut ... ada apa-apa ka....


RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:21 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Anwar tanya Obama, kebebasan dan demokrasi apa...

Posted: 25 Apr 2014 08:42 PM PDT

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Amerika Syarikat supaya jangan hanya menumpukan kepada agenda perdagangan dan pelaburan sahaja dalam penglibatannya di Asia termasuk Malaysia , tetapi mesti juga kekal berpegang kepada nilai-nilai sebenarnya berkaitan soal kebebasan dan demokrasi.

Katanya, lawatan Presiden Obama ke Malaysia hujung minggu ini dibuat pada masa yang penting dan ia merupakan masa yang sesuai untuk Obama membuktikan idealnya yang didukung dalam kempennya dan pada hari-hari awal pentadbirannya.

Anwar menegaskan demikian dalam tulisannya yang disiarkan diakhbar Washington Post hari ini, ketika Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama tiba di Kuala Lumpur hari ini untuk lawatan dua hari .
Pembangkang kecewa bahawa Obama tidak akan menemui Anwar yang disabitkan terhadap tuduhan liwat bulan lalu, yang menurut mereka, satu pertuduhan yang direka dan untuk membunuh karier politik Anwar.

Bagaimanapun, Obama dijadual mengadakan pertemuan dengan beberapa wakil masyarakat sivil terkemuka esok, termasuk kumpulan pembaharuan pilihan raya BERSIH, Islamic Renaissance Front dan Majlis Peguam.

Ini dilihat sebagai satu lagi tamparan terhadap pemimpin pembangkang di parlimen bagi pakatan yang memerintah negeri-negeri utama di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

Utusan Malaysia ramal Azmin pertahan jawatan timbalan presiden PKR

Posted: 25 Apr 2014 08:40 PM PDT



Utusan Malaysia melalui pengarang kanannya, Zulkiflee Bakar yakin Azmin Ali tidak akan menemui masalah dalam mempertahankan jawatannya, memandangkan beliau mempunyai sokongan akar umbi yang kuat. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014. Utusan Malaysia melalui pengarang kanannya, Zulkiflee Bakar yakin Azmin Ali tidak akan menemui masalah dalam mempertahankan jawatannya, memandangkan beliau mempunyai sokongan akar umbi yang kuat. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014. Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini meramalkan tidak ada masalah bagi penyandang Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mempertahankan jawatannya ekoran daripada sokongan kuat yang diterima daripada peringkat akar umbi berbanding calon lain, termasuk Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Utusan Malaysia melalui pengarang kanannya, Zulkiflee Bakar mendakwa Azmin cukup popular di peringkat akar umbi seluruh negara dan kedudukan itu berbeza dengan Khalid yang hanya mendapat sokongan di Selangor manakala Saifuddin dilihat sekadar calon 'kacau daun'.
"Bagaimanapun, penulis diberitahu oleh sumber rapat dengan parti itu, biar apa pun cabaran dan taktik politik yang cuba digunakan musuh politik Azmin, ahli Parlimen Gombak itu dijangka tidak menghadapi masalah mengekalkan jawatannya," katanya dalam Utusan Malaysia hari ini.
Katanya, penyokong Presiden PKR Datuk Seri Datin Dr Wan Azizah Ismail, Nurul Izzah Anwar, Khalid dan Saifuddin mahu melihat pemilihan PKR sebagai detik mengugurkan karier politik Azmin dalam parti itu.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: Tidak perlu persetujuan PKR, DAP, cukup PAS pusat, kata timbalan MB Kelantan.!!

Posted: 25 Apr 2014 08:40 PM PDT


Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengakui masih belum ada perbincangan dengan PKR dan DAP mengenai penolakan mereka dengan hudud, namun apa yang paling penting ialah persetujuan daripada PAS pusat. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014.  
Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengakui masih belum ada perbincangan dengan PKR dan DAP mengenai penolakan mereka dengan hudud, namun apa yang paling penting ialah persetujuan daripada PAS pusat. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014. Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengakui masih belum ada perbincangan yang dibuat kerajaan negeri bersama PKR dan DAP mengenai penolakan dua parti pak‎atan itu untuk menerima pelaksanaan hukum hudud.
Menurut Mohd Amar, bagi kerajaan negeri, paling diutamakan adalah persetujuan daripada PAS pusat.
"Kita belum berbincang apa-apa lagi, dia (PKR, DAP) hendak bercakap, cakaplah lagipun kenyataan tersebut dikeluarkan sebelum kita bincangkan apa-apa lagi.
"‎Paling penting kita jumpa PAS pusat dan mereka sudah bersetuju, itu sudah cukup," katanya dipetik daripada akhbar Sinar Harian hari ini.
‎Beliau juga berkata tiada perpecahan yang boleh berlaku dalam Pakatan Rakyat (PR) sekiranya PKR dan DAP bijak mengambil pendirian mengenai isu hudud.
"Jika sebaliknya berlaku, ia akan membawa kepada keretakan hubungan, kita berharap PKR dan DAP bertindak bijaksana.
"Sebagai sebuah parti, kita tidak tahu apa respons mereka dan kita akan meminta pimpinan PAS pusat bawa perkara itu kepada pimpinan PKR," katanya.
Berikutan daripada hasrat kerajaan negeri Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud dengan membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian di Parlimen, ia mendapat tentangan daripada PKR dan DAP.
Kerana kritikan keras yang dikeluarkan parti PR, terutamanya DAP, ia menimbulkan khabar angin bahawa isu tersebut bakal membawa perpecahan kepada tiga parti gabungan tersebut.
Menurut Mohd Amar, kerajaan negeri juga sudah bertindak berjumpa dengan pemimpin PR sebelum Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU 13) bagi berbincang mengenai pelaksanaan hududd.
Read More / Baca Lagi >>

HUDUD: Umno dan Najib bersandiwara dan main wayang lagi ?

Posted: 25 Apr 2014 04:17 PM PDT

Semua orang tahu Umno dan Najib bermain wayang. Jika mantan presiden PAS Ust Fadzil Noor, perkara macam ini dianggap sebagai 'sandiwara Umno'. Ini adalah gara-gara penerimaan Umno dan kerajaan dalam perlaksanaan hukum Hudud di negara ini, khasnya bagi negeri Kelantan.
Kelantangan dan kepura-puraan Umno dalam hal ini dan menjadikan Islam sebagai barang permainan dalam politik adalah sudah dijangkakan.Terlalu banyak alasan dan helah yang diberikan. Pada kali ini kata Najib dan Umno . Mereka mahu melihat 'dulu apa cadangan PAS' dan apa isi Hudud PAS yang cuba dibentangkan kepada Umno. Begitulah UMno dan kerajaan Umno serta Najib dalam melayan hukum Allah ini.
Persepsi dan bagi Umno Hukum Hudud ada 2. Satu adalah kehendak AL Quran yang macam Umno sedangkan tangguhkan, satu lagi hukum Hudud adalah hasil rekayasa oleh PAS. Hukum Hudud ala PAS yang dilihat extream dan amat menakutkan terlalu konsevertif dan ortodok saja lagak dan gayanya yang mana amat mengerikan serta mengerunkan semua pihak dan manusia di bumi Malaysia ini.
Hudud Umno adalah hudud yang simple , liberal dan tidak menakutkan masyarakat bukan Islam. Inilah bentk pemikiran Najib 1Malaysia.

 Umno Mahu Tahu Hudud PAS - Najib
KUALA LUMPUR: Umno terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan PAS mengenai cadangan perlaksanaan hukum hudud di Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Kita memerlukan politik baru sebelum terlambat

Posted: 25 Apr 2014 04:05 PM PDT

DAP meminta PAS keluar dari Pakatan Rakyat jika masih bertegas untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan, kerana perlaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam agenda Pakatan Rakyat yang menggabungkan 3 buah parti termasuk PAS. Selain dari DAP banyak parti-parti lain seperti MCA dan beberapa buah parti di Sabah dan Sarawak juga tidak bersetuju dengan perlaksanaan hukum hudud itu.
DAP berpendapat PAS tidak seharusnya berpendirian untuk mendapatkan semua kehendaknya, disamping mendapat sokongan dari gabungan Pakatan Rakyat tetapi tidak bersetuju dengan pendirian PR dalam isu hudud. Kata Pengerusi Organisasi DAP, dalam politik tidak ada kawan yang kekal dan tidak ada musuh yang kekal. Itu benar kerana politik itu hidup dan selalu berubah-ubah keadaan dan situasinya.
Semasa berdebatan diantara Setiausaha Agong DAP dengan Chuah Soi Lek beberapa ketika dahulu, DAP telah mempertahankan perhubungannya dengan PAS kerana isu hudud itu menjadi isu hangat yang dipermainkan oleh MCA. Lim Guan Eng dengan jelas memberitahu hadirin dan masyarakat awam yang DAP menghormati perjuangan bangsa dan agama lain dan itu pun sebabnya ada perpaduan dalam Pakatan Rakyat.
Tetapi dalam keadaan akhir-akhir ini DAP nampaknya sangat keras menentang apa yang hendak dilakukan oleh PAS dan janjinya untuk menghormati perjuanmgan bangsa dan agama lain sudah jelas bukanya janji yang mudah dikotakan oleh parti yang dikuasai oleh kaum Cina itu. Jadi betullah kata pemimpin DAP itu yang dalam politik tidak ada kawan dan musuh yang kekal.
Read More / Baca Lagi >>

Rakyat Malaysia digesa berdemonstrasi secara aman tanpa takut

Posted: 25 Apr 2014 04:03 PM PDT


Dalam keputusan Mahkamah Rayuan yang mengatakan tidak mematuhi Akta Perhimpunan Aman bukanlah satu kesalahan, Malaysia dikatakan buat pertama kali mempertahankan kebebasan berhimpun. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014.  
Dalam keputusan Mahkamah Rayuan yang mengatakan tidak mematuhi Akta Perhimpunan Aman bukanlah satu kesalahan, Malaysia dikatakan buat pertama kali mempertahankan kebebasan berhimpun. – Gambar The Malaysian Insider, 26 April, 2014. Orang ramai kini boleh berdemonstrasi secara aman tanpa takut berikutan keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang mengatakan tidak mematuhi Akta Perhimpunan Aman bukanlah satu kesalahan, menurut peguam hak asasi manusia dan penggubal undang-undang.
Mereka berkata keputusan sebulat suara panel tiga hakim selaras dengan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, iaitu hak untuk berhimpun secara aman.
Ini bermakna perhimpunan anti-GST pada 1 Mei tidak boleh dikatakan "haram" dan orang ramai tidak perlu bimbang sebarang tindakan diambil terhadap mereka melainkan mereka memusnahkan harta awam atau melakukan jenayah.
Para peguam turut menghormati keputusan para hakim kerana bersedia mempertahankan undang-undang tertinggi negara yang menjamin hak asasi bagi semua rakyat Malaysia.
Penghakiman juga mengatakan mereka yang menggangu ketenteraman awam hanya boleh didakwa mengikut Kanun Keseksaan, Akta Pengangkutan Jalan atau undang-undang kerajaan tempatan.
Dalam mengisytiharkan hukuman mengikut peruntukan Akta Perhimpunan Aman (PAA) tidak berperlembagaan kerana bercanggah dengan hak berhimpun secara aman, mahkamah juga membatalkan pertuduhan terhadap Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad yang didakwa kerana gagal memberi notis 10 hari kepada polis ketika menganjurkan Himpunan Blackout di Stadium Kelana Jaya pada Mei tahun lepas.
Nik Nazmi yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia, menghadapi risiko didenda sehingga RM10,000 jika sabit kesalahan, mengikut Seksyen 9 (5) PAA 2012, serta kemungkinan hilang kelayakan daripada semua jawatan awam dipegangnya.
Perhimpunan itu diadakan untuk membantah dakwaan penipuan besar-besaran dalam Pilihan Raya Umum 2013 (PRU13) yang menyaksikan pemerintah Barisan Nasional (BN) mengekalkan kuasa.
Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen mengatakan kesan penghakiman tersebut adalah peruntukan lain dalam PAA untuk menghukum pesalah dan adalah tidak berperlembagaan.
"Mereka yang didakwa mengikut peruntukan lain kemungkinan besar akan dibebaskan kerana prinsip penghakiman itu adalah kerajaan tidak boleh menghukum sesiapa menggunakan PAA," katanya.
Naib Presiden PKR, N Surendran dalam memuji penghakiman tersebut sebagai bersejarah mengatakan buat pertama kali selepas negara merdeka selama 57 tahun, kebebasan berhimpun dipertahankan di Malaysia.
"Ini merupakan satu sejarah dan kegelapan bagi autoritarianisme.
Read More / Baca Lagi >>

Pemilihan 2014: Nombor 2 Cerminan Bakal Presiden PKR

Posted: 25 Apr 2014 03:54 PM PDT

'KUASA ketiga' yang cuba diwujudkan oleh calon Timbalan Presiden, Datuk Saifuddin Nasution Ismail pada pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kali ini dilihat seolah-olah menyimpang jauh daripada matlamat asalnya.
Malah beliau sendiri bagaikan hanyut dalam drama pertembungan kuasa menentang Mohamed Azmin Ali bagi merebut jawatan nombor dua tertinggi dalam parti.

Buktinya sejak awal berkempen, Saifuddin mengambil pendekatan untuk menyerang dua lawan utamanya iaitu Mohamed Azmin dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menerusi media arus perdana, malah serangan itu terutama terhadap Mohamed Azmin semakin lantang apabila beliau secara sinis mempersoalkan kesetiaan penyandang jawatan Timbalan Presiden itu terhadap parti.

Sejak dari itu, ramai pengikut setia PKR mula meragui dan mempersoalkan mengenai idea kuasa ketiga yang cuba diketengahkan Saifuddin.

"Kuasa ketiga sepatutnya lebih neutral, lebih cool daripada yang lain. Tapi nampaknya ia berbeza dengan apa yang ditunjukkan Saifuddin.

"Beliau kelihatan lebih agresif menyerang Khalid dan Azmin. Nampaknya Saifuddin gagal menzahirkan imej cool dan bersahajanya...apatah lagi ketika berhadapan kempen licik kem Azmin," kata seorang pemimpin PKR dari Selangor.

Ramalan awal bahawa kononnya pemilihan kali ini hanya berkisar soal pertembungan kepentingan politik antara Mohamed Azmin yang juga Pengerusi PKR Selangor dan Abdul Khalid yang menduduki takhta Menteri Besar Selangor sebenarnya tidak berlaku.

Aura Presiden

Berbanding ketika pertama kali menang jawatan Timbalan Presiden pada 2010, Mohamed Azmin sebenarnya berhadapan ujian paling kritikal dalam pemilihan kali ini.

Selain soal maruah khususnya bagi membuktikan beliau masih releven dan diperlukan dalam parti, kemenangan ini juga sebenarnya akan membuka laluan kepadanya dalam PKR untuk tempoh tiga tahun akan datang.

Maksudnya, pemilihan jawatan Timbalan Presiden pada tahun ini merupakan cerminan atau bayangan awal kepada calon bakal presiden baru PKR selepas Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Read More / Baca Lagi >>

Pemilihan 2014: Ramachandran Tarik Diri Tanding Timbalan Presiden PKR

Posted: 25 Apr 2014 03:52 PM PDT

Ramachandran NEWPETALING JAYA: Anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk K. Ramachandran pada Jumaat menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden dalam pemilihan parti, kata Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP), Datuk Johari Abdul.
Beliau berkata, JPP menerima surat bertarikh 25 April 2014 daripada Ramachandran berhubung penarikan diri itu.
"JPP telah mengadakan perbincangan mengenai perkara ini dan akhirnya menerima penarikan diri calon tersebut.
"Oleh itu, dengan ini mengumumkan bahawa Datuk K. Ramachandran telah menarik diri dan tidak lagi bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.
Johari berkata, para petugas JPP yang mengendalikan proses pengundian pada Sabtu akan diberi arahan untuk membatalkan nama Ramachandran dalam buku calon di semua pusat mengundi.
Penarikan diri Ramachandran sebagai calon dalam pemilihan parti menyaksikan beliau kehilangan wang deposit pencalonan RM5,000.
Perebutan jawatan Timbalan Presiden kini menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara penyandang jawatan yang juga Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali, yang akan dicabar oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Setiausaha Agung parti, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Laporan awal MH370 hanya data awal, tiada ‘apa-apa menarik’, kata Hishammuddin

Posted: 25 Apr 2014 03:46 PM PDT


Laporan awal kehilangan pesawat MH370 sudah diserahkan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Gambar fail The Malaysian Insider.Laporan awal kehilangan pesawat MH370 sudah diserahkan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Gambar fail The Malaysian Insider.Hasil laporan awal kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 dijangka dikeluarkan minggu depan dan hanya mengandungi data awal dan tiada "apa-apa menarik", kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Beliau berkata, laporan itu diserahkan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) oleh Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA), seperti disyaratkan oleh ICAO.
"Tetapi bagaimanapun saya tidak fikir ada apa-apa yang menarik akan didedahkan dalam laporan itu kerana ia hanya tentang data awal," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Kuala Lumpur, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

MH370: Kerajaan akan keluarkan laporan awal minggu depan, kata Najib

Posted: 25 Apr 2014 03:46 PM PDT


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 24 Mac mengumumkan MH370 berakhir di tengah Lautan Hindi. Gambar fail The Malaysian Insider.Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 24 Mac mengumumkan MH370 berakhir di tengah Lautan Hindi. Gambar fail The Malaysian Insider.Dapatan awal berhubung kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 mungkin dikeluarkan minggu depan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
"Komitmen kerajaan untuk pencarian MH370 yang tidak henti-henti itu, saya juga menggunakan satu pasukan pakar siasatan dalaman dan dapatan awal mungkin dikeluarkan minggu depan," kata Najib dalam akaun Facebooknya, hari ini.
Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac sebelum hilang daripada pengesanan radar kira-kira sejam kemudian ketika terbang di ruang udara laut China selatan.
Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.
Read More / Baca Lagi >>

Ahli keluarga MH370 tahan kakitangan MAS di Beijing

Posted: 25 Apr 2014 03:44 PM PDT


Anggota polis berkawal di depan Kedutaan Malaysia di Beijing berikutan ahli keluarga penumpang MH370 mengadakan protes, hari ini. Gambar Reuters.Anggota polis berkawal di depan Kedutaan Malaysia di Beijing berikutan ahli keluarga penumpang MH370 mengadakan protes, hari ini. Gambar Reuters.Malaysia Airlines (MAS) mengesahkan kakitangannya ditahan di sebuah dewan utama di Lido Hotel di Beijing oleh ahli keluarga penerbangan MH370 semasa mereka melahirkan rasa tidak puas hati untuk mendapatkan butiran berhubung kehilangan pesawat itu, pada 3 petang 24 April.
Dalam satu kenyataan hari ini MAS berkata lebih 200 anggota keluarga meminta seorang pegawai Malaysia hadir memandangkan hanya kakitangan MAS yang hadir semasa sesi taklimat.
"Seramai 10 kakitangan syarikat penerbangan itu kemudian dimaklumkan supaya menunggu di dewan utama sementara sekumpulan 60 ahli keluarga pergi ke kedutaan Malaysia untuk mendapatkan pegawai kerajaan menghadiri taklimat itu.
"Kumpulan itu kemudian melepaskan kakitangan itu pada 1.44 pagi, 25 April," kata kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu lagi dalam satu lagi insiden, penyelia keselamatan MAS, S Kalaichelven diserang seorang ahli keluarga rakyat China semasa bertugas di Lido Hotel di Beijing pada 22 April.
Read More / Baca Lagi >>

Tim Taylor on the latest in the search for Flt. 370

Posted: 25 Apr 2014 03:34 PM PDT

Protests in Philippines, Malaysia ahead of Obama's visit

Posted: 25 Apr 2014 03:33 PM PDT

Why didn't the MH370 emergency beacons send signals?

Posted: 25 Apr 2014 03:32 PM PDT

Skandal geran MOSTI: PM & Menteri wajar buat akuan bersumpah

Posted: 25 Apr 2014 07:21 AM PDT

KUALA LUMPUR 25 APR: Ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli mencabar Perdana Menteri dan Menteri Sains, Teknologi & Inovasi membuat akuan bersumpah bahawa surat sokongan pemberian dana kepada NSE Resources Corporation Sdn Bhd adalah palsu.
Rafizi dalam kenyataannya semalam berkata, penafian Timbalan Menteri MOSTI, Datuk Dr Abu Bakar Mohammad Diah tidak wajar kerana senarai 4,556 penerima geran R&D MOSTI adalah senarai geran bagi tahun 2006 hingga 2010.
"Sedangkan skandal geran yang saya bongkarkan melibatkan kelulusan MOSTI bertarikh 21 Januari 2014.
"Sudah tentulah kelulusan geran RM100 juta yang diberikan kepada NSE Resources Corporation Sdn Bhd ini, yang baru sahaja diluluskan awal tahun ini, tidak tersenarai di dalam senarai penerima geran bagi tempoh 2006 hingga 2010," kata Rafizi.
Abu Bakar sebelum ini mempersoalkan kesahihan surat dan dokumen yang didedahkan Rafizi melibatkan MOSTI, Pejabat Perdana Menteri dan NSE Resources Corporation Sdn Bhd.
Rafizi turut memberikan pautan laman web NSE Resources Corporation, dengan rekod menyebut bahawa syarikat itu mengakui pernah menerima dua geran R&D dari MOSTI sebelum ini.
Read More / Baca Lagi >>

MAS staff detained by angry relatives in China, says airline

Posted: 25 Apr 2014 07:19 AM PDT


Family members (front) of passengers aboard missing Malaysia Airlines flight MH370 gather for a sit-in protest as security personnel stand guard outside the Malaysian embassy in Beijing, early today. MAS has confirmed that angry relatives of people missing on Malaysia Airline flight MH370 held some members of the carrier's staff for more than 10 hours in a hotel in Beijing. – Reuters pic, April 25, 2014. 
Family members (front) of passengers aboard missing Malaysia Airlines flight MH370 gather for a sit-in protest as security personnel stand guard outside the Malaysian embassy in Beijing, early today. MAS has confirmed that angry relatives of people missing on Malaysia Airline flight MH370 held some members of the carrier's staff for more than 10 hours in a hotel in Beijing. – Reuters pic, April 25, 2014.Angry relatives of people missing on Malaysia Airline flight MH370 held some members of the carrier's staff for more than 10 hours in a hotel in Beijing, the airline said today.
The jetliner vanished on March 8 with 239 people on board while on a flight from Kuala Lumpur to Beijing. Many of the passengers were from China and their relatives have grown increasingly frustrated with the failure of a multinational search to find any trace of the plane.
More than 200 family members held 10 Malaysian Airline staff after a briefing at a Beijing hotel, only releasing them early today, the airline said.
"Malaysia Airlines confirms that its staff were held at the Lido Hotel ballroom in Beijing by the family members of MH370 as the families expressed dissatisfaction in obtaining details of the missing aircraft," the airline said.
Read More / Baca Lagi >>

Australia plans to widen fruitless MH370 search

Posted: 25 Apr 2014 07:18 AM PDT


The Phoenix International Autonomous Underwater Vehicle (AUV) Artemis, also known as the Bluefin-21, is prepared for deployment from the Australian Defence Vessel Ocean Shield in the search for missing Malaysia Airlines flight MH370 in the Southern Indian Ocean in this undated picture released on April 21, 2014 by the Australian Defence Force. – Reuters pic, April 25, 2014. 
The Phoenix International Autonomous Underwater Vehicle (AUV) Artemis, also known as the Bluefin-21, is prepared for deployment from the Australian Defence Vessel Ocean Shield in the search for missing Malaysia Airlines flight MH370 in the Southern Indian Ocean in this undated picture released on April 21, 2014 by the Australian Defence Force. – Reuters pic, April 25, 2014.Australian authorities said today they would widen the underwater hunt for missing flight MH370, as the deep-sea search for wreckage at the suspected crash site neared completion with no results.
Mini-submarine Bluefin-21 has scanned 95% of its initial search area in the Indian Ocean, far off western Australia, without making any "contacts of interest" the Perth-based search coordination centre said today.
"If no contacts of interest are made, Bluefin-21 will continue to examine the areas adjacent" to the current search zone, the statement said.
The unmanned Bluefin's current search area covers a 10-kilometre radius around the point where a signal consistent with those from an airplane black box was detected, the statement added.
"We are currently consulting very closely with our international partners on the best way to continue the search into the future," it said.
The Beijing-bound Malaysia Airlines flight with 239 people aboard disappeared shortly after take-off from Kuala Lumpur on March 8.
Based on satellite data analysis, it is believed to have veered far off course and crashed into a remote area of the southern Indian Ocean.
Many family members, especially those in China – two-thirds of the passengers were Chinese – have for weeks bitterly accused Malaysia of a secretive and incompetent MH370 response.
Read More / Baca Lagi >>

MH370: Radar Tentera Kesan Pesawat Pada Malam Kejadian Akui Najib

Posted: 25 Apr 2014 06:53 AM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun RazakPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun RazakKUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata radar tentera ada mengesan pesawat terbang merentas
Semenanjung Malaysia pada malam kehilangan pesawat MH370, "tetapi tafsiran dilakukan selepas kejadian itu".
Dalam temubual bersama CNN semalam, Najib berkata ketika itu tidak diketahui sama ada ia MH370 dan tiada pesawat dihantar untuk menyiasat "kerana ia dianggap bukan ancaman" dan "bergerak seperti penerbangan komersial lain yang mengikuti laluan penerbangan biasa".
Katanya, kehilangan pesawat MH370 adalah "amat, amat berbeza" daripada nahas pesawat SilkAir pada 1997 dan pesawat Air France pada 2009.
"Ini belum pernah berlaku," katanya.
Perdana Menteri berkata, hanya ada isyarat "ping" dan "handshakes" dengan satelit sebagai petunjuk.
"Itu sudah kita kaji secara mendalam. Itu saja yang kita ada," katanya.

MH370: Manggis Dan Lithium ion Itu Siapa Yang Punya?

Posted: 25 Apr 2014 06:51 AM PDT

KUALA LUMPUR: PAS meminta kerajaan serta Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) segera tampil memberi penjelasan berhubung siapa pemilik bateri (lithium ion) dan empat tan manggis yang dibawa dalam kargo pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu kepada pengetahuan umum.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata, sudah pasti kerajaan ada maklumat berhubung perkara itu dan ianya tidak perlu dirahsiakan daripada rakyat.

"Hairan sehingga sekarang tidak ada mana-mana syarikat tampil untuk membuat pengakuan pemilikan bateri dan manggis.

"Jangan buat rakyat terus tertanya-tanya, misteri kehilangan belum dijawab malah ditambah lagi siapa empunya bateri dan manggis itu," soal beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Dalam pada itu Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menggesa kerajaan menubuhkan satu Jawatankuasa Khas Parlimen bagi memantau dan menyemak segala cadangan pembelian aset yang melibatkan pertahanan negara.

Cadangan itu dikemukakan beliau sebagai mengulas cadangan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) untuk menambah aset negera seperti keupayaan peralatan moden kenderaan bawah air autonomi (AUV) Bluefin-21.

"Kita tidak pernah menolak apa-apa cadangan untuk pembelian aset pertahanan negara dan itu satu keperluan yang penting. Namun apa yang kita pertikaikan adalan cara pembelian itu.
Read More / Baca Lagi >>

Lagi Cepat Anwar Dipenjarakan Lagi Cepat Najib & UMNO BN Ditumbangkan

Posted: 25 Apr 2014 06:49 AM PDT


Biarkanlah Najib Penjarakan Anwar...

Menjelang rayuannya didengar di Mahkamah Persekutuan yang dijangka dalam tempoh terdekat ini, Anwar Ibrahim membayangkan bahawa beliau mungkin akan dipenjara sekali lagi kes liwat yang dihadapinya. Walaupun mengemukakan 35 hujah untuk menolak keputusan Mahkamah Rayuan yang sebelumnya menjatuhkan hukuman penjara lima tahun kepadanya, beliau tetap merasakan peluangnya untuk bebas adalah tipis.

Selain memberi alasan bahawa beliau tidak mendapat perbicaraan yang adil serta mahkamah yang didapatinya bersikap "bias", Anwar juga kelihatan mengeluh dengan proses mempercepatkan pendengaran kesnya dan tidak memberi pertimbangan budi bicara langsung atas kematian peguam utamanya, Karpal Singh dalam kemalangan jalanraya minggu lalu.

Dengan mereka tetap diminta mengemukakan notis rayuan tidak lewat daripada jam 3 petang Rabu lalu, anak Karpal Singh, Ramkarpal terpaksa bertungkus-lumus dan berjaga sepanjang malam untuk menyiapkan hujah-hujah rayuan di sebalik mereka sedang bersedih dan sibuk dengan upacara persemadian bapanya selang beberapa hari sebelum itu.

Walaupun bakal mendapat bantuan daripada terkenal, Sulaiman Abdullah tetapi berdasarkan perkembangan yang berlaku itu, Anwar tetap merasakan bahawa badan kehakiman bertindak semata-mata atas arahan pemimpin politik yang sedang menggenggam kuasa ketika ini.

Dalam usia 67 tahun dan terdengar juga ura-ura kemungkinan pihak pendakwa turut merayu untuk melanjutkan lagi tempoh hukuman selama 5 tahun yang diterimanya, tidak mustahil penjara adalah destinasi terakhir kehidupan Anwar yang selama ini penuh warna-warni.

Dan sifir politik mudah yang ada dalam pemikiran Perdana Menteri, Najib sendiri barangkali menyetujui bahawa perjalanan politiknya untuk kekal lebih lama di tampuk kuasa turut menjadi lebih selesa jika Anwar dapat dipenjarakan.

Read More / Baca Lagi >>

MMA cadang PAS Kelantan guna penjual daging potong tangan pesalah hudud

Posted: 25 Apr 2014 06:44 AM PDT


Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Datuk Dr NKS Tharmaseelan berkata persatuan itu tidak akan bekerjasama dengan PAS untuk laksana hudud pada sidang media di pejabat MMA, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 25 April, 2014.Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Datuk Dr NKS Tharmaseelan berkata persatuan itu tidak akan bekerjasama dengan PAS untuk laksana hudud pada sidang media di pejabat MMA, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 25 April, 2014.Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) mencadangkan kerajaan PAS Kelantan menggunakan khidmat  pemotong daging untuk melaksanakan hukuman hudud.
Presiden MMA, Datuk Dr NKS Tharmaseelan, berkata petugas perubatan yang bertauliah tidak sanggup untuk melakukan perkara sedemikian.
"Prosedur (potong tangan) sangat rumit.
"Jika doktor tidak tergamak melakukannya maka anda perlu cari tukang potong daging," katanya pada satu sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.
Beliau berkata, pihaknya tidak akan campur tangan jika ada mana-mana pihak tidak bertauliah melakukan prosedur pembedahan terbabit.
"Kalau ada yang buat kita tidak boleh buat apa-apa cuma boleh buat laporan polis mengatakan individu itu tidak mendapat pentauliahan yang sah," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

PAS Kelantan Sudah Masuk Jerat? UMNO tersenyum lebar..!!

Posted: 25 Apr 2014 06:41 AM PDT

Pas Kelantan menyambut baik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang menegaskan bahawa kerajaan tidak pernah menolak hudud sebagai hukum yang ditetapkan oleh ALLAH SWT.
Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyifatkan kenyataan itu satu perkembangan yang amat positif dan akan memberi laluan mudah kepada Kelantan untuk melaksanakan hukum tersebut.    
Beliau berharap dengan kenyataan Perdana Menteri semalam akan memudahkan kerajaan negeri Kelantan membentangkan usul rang undang-undang persendirian pada sidang Dewan Rakyat nanti.  
Kenyataan itu juga boleh memberi satu jaminan bahawa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) terutamanya Umno, akan menyokong Pas apabila usul rang undang-undang itu dibentangkan nanti, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Medan Ilmu di Rumah Anak Yatim Lilbanat Darulnaim, Banggol Judah di sini, hari ini.    
Read More / Baca Lagi >>

Suhakam mahu dibenar buat lawatan mengejut ke tempat tahanan

Posted: 25 Apr 2014 06:38 AM PDT


Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mencadangkan kepada kerajaan supaya meminda Akta Suhakam 1999 bagi membolehkan mereka menjalankan 'lawatan mengejut' ke tempat tahanan secara berkala.
Timbalan Pengerusinya, Datuk Dr Khaw Lake Tee (gambar), berkata cadangan itu merupakan antara sembilan pindaan yang disyorkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri.
Beliau berkata, buat masa ini mereka perlu memberi notis kepada Jabatan Penjara Malaysia dan Polis Diraja Malaysia sekiranya ingin membuat sebarang lawatan ke tempat tahanan.
"Kadang-kadang ada masanya notis tidak sempat diberikan kerana aduan diterima lebih awal daripada keluarga tahanan. 
"Kita berharap agar perkara itu dapat dibincangkan supaya memudahkan kita menjalankan tugas dengan melakukan lawatan mengejut," katanya ketika membentangkan Laporan Tahunan Suhakam 2013 di Kuala Lumpur, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Pemilihan 2014: Hampir 500 ribu ahli PKR mengundi mulai esok

Posted: 25 Apr 2014 06:00 AM PDT

Semua jawatan ditandingi kecuali jawatan Presiden yang dimenangi oleh Dr Wan Azizah apabila suaminya menarik diri

johari abdul

KUALA LUMPUR:   Anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan mengundi mulai esok untuk memilih barisan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan Jawatankuasa Cabang parti bagi penggal 2014-2017.
Pengundian yang diadakan mengikut zon negeri itu akan memilih Timbalan Presiden, empat Naib Presiden, 20 anggota MPP serta kepimpinan di peringkat sayap Angkatan Muda Keadilan dan Wanita Keadilan.
Jawatan Presiden PKR dimenangi Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang menang tanpa bertanding, selepas suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik diri daripada bertanding jawatan itu, Selasa lepas.
Seramai 247 calon sah bertanding merebut pelbagai jawatan parti.
Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan parti Datuk Johari Abdul (gambar)  dipetik sebagai berkata seramai 496,923 anggota parti layak mengundi barisan kepimpinan parti yang diadakan secara berperingkat mengikut negeri sehingga 11 Mei ini.
Daripada 222 cabang seluruh negara, anggota PKR di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Sarawak menjadi negeri terawal yang akan mengundi.
Bagi jawatan Timbalan Presiden, empat calon menawarkan diri merebut jawatan itu termasuk penyandangnya Mohamed Azmin Ali. Tiga calon lain ialah Setiausaha Agung Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan anggota cabang Hulu Selangor Datuk K. Ramachandran.
Perebutan bagi jawatan nombor dua parti dilihat sengit antara Mohamed Azmin dan Abdul Khalid.
Siapakah yang bakal mengisi kerusi timbalan presiden, dilihat sangat penting bagi menyokong dan membantu presiden dalam menjayakan misi serta visi parti, yang sudah 15 tahun berada dalam arus perdana politik sejak ditubuhkan pada 1999.
Bagi jawatan Naib Presiden, 14 calon layak bertanding termasuk penyandangnya Nurul Izzah Anwar, Fuziah Salleh, Tian Chua dan Datuk Dr Mansor Othman.
Diisi
Jawatan naib presiden yang memperuntukkan secara keseluruhannya tujuh kerusi, empat kerusi diisi oleh mereka yang dipilih menerusi proses pemilihan manakala tiga lagi secara lantikan oleh presiden parti.
Read More / Baca Lagi >>

Pelajar mahu kenyataan rasmi pembatalan penutupan AiU

Posted: 25 Apr 2014 05:58 AM PDT

Kira-kira 200 pelajar bimbang perkara sama akan berulang selagi tiada kenyataan rasmi daripada pihak universiti. 

ALOR SETAR: Para pelajar Universiti Antarabangsa Albukhary (AiU) di sini mahu pihak pengurusan mengeluarkan kenyataan rasmi
berhubung pembatalan penutupan universiti itu.
AIUWakil pelajar Mohd Raimy Fahmy Mohd Radzi berkata kira-kira 200 pelajar yang masih meneruskan pengajian di universiti itu bimbang perkara sama
(langkah penutupan) akan berulang selagi tiada kenyataan rasmi daripada pihak universiti.
Beliau yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer berkata  Naib Canselor Interim AiU, Prof Nor Adnan Yahya belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai perkara itu kepada mereka.
"Kami bimbang perkara seumpama ini berlaku semula terhadap baki pelajar yang ada di universiti itu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Pemuda Umno Kedah hari ini.
Semalam Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh memaklumkan pihak pengurusan AiU menarik semula penutupan operasinya dengan menghantar sepucuk surat kepada kementeriannya dua hari lalu.
AiU mahu teruskan operasi
   
Read More / Baca Lagi >>