Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:41 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


DAP JOHOR NORMAN FERNANDEZ SUPPORT & WELL DONE TO DATUK HISHAMMUDDIN

Posted: 29 Mar 2014 07:35 PM PDT

#MH370 : CHINESE FROM CHINA ASK TO RESPECT MALAYSIAN GOVERNMENT

Posted: 29 Mar 2014 03:20 AM PDT

Among all post (in China's social media's sphere), I spotted this one, and was in mind that I am obliged to share.

Are we(China) too reckless instigate a boycott on this country(Malaysia)? Lets don't talk about boycott just yet, we cannot even boycott the Japanese effectively, for them who massacred hundreds of millions of our countrymen, and those Vietnamese and Indonesian who killed hundred of thousand of Chinese, why don't I see any Artist boycotting them? (Chinese artist joined the condemns and boycott against Malaysia)

Alright, if you all thinks that the Malaysian Government had murdered 153 Chinese passengers, then they also murdered 38 Malaysian, 12 crew members, 12 Indonesian passengers, 7 Australian passengers and 7 American passengers.

Alright, lets boycott this country (Malaysia) which was first to establish diplomatic ties with China among all other South East Asian countries.

Lets boycott this country (Malaysia) who had been consistently refused the United States military to build their base for the purpose of locking the Chinese survivorship(military strategy) among the lines of island

Lets boycott this country, which the borders of Spartly Island which was determined by China was only 80 KM off their coast, yet the only country that does not make any objection.

Lets boycott this country, which has been consistently against the Philippines and Vietnamese to bring up the conflict of South China Sea to the world's attention

Lets boycott this country, which donated to China to fight against the Japanese (during WW2) which amounts to 1/3 of the total military expenditure.

Lets boycott this country, which contributed 3000 car mechanics and drivers during our(China) war with the Japanese.

Lets boycott this country which allows 5million Chinese to preserve their culture, language and religion

Alright, let us all stand united to boycott this country, which is kind and nice
Sent from my iPhone

KISAH MENARIK ANAK DATUK HISHAMMUDDIN

Posted: 28 Mar 2014 11:56 PM PDT


Bahasa Wajah : Tanggungjawab, Kesedihan, Kekuatan
SEMASA Perhimpunan Agung UMNO 2013, DS Hishammuddin tidak dapat hadir kerana ditahan hampir sebulan di Hospital akibat masalah jantung. 

Ahli UMNO dan rakyat Malaysia ramai yang tidak tahu bahawa sehari dua sebelum beliau dimasukkan ke hospital, draf ucapan DS Hishammuddin sudah siap untuk dijadikan panduan semasa ucapan penggulungan beliau. Jika ada pembaca yang mahu membaca draf ucapan itu, saya boleh sahaja menunjukkannya, walaupun saya tahu DS Hishammuddin tidak suka menunjuk-nunjuk atau mencari populariti mudah. 

Dalam kes kehilangan MH370, DS Hishammuddin konsisten dengan maklumat yang benar, berani dengan info yang disahkan, dan tidak berhelah-helah atau berbunga-bunga bahasa semata-mata untuk menyenangkan hati keluarga dengan andaian-andaian bersifat spekulasi.

Beliau menunjukkan sifat negarawan yang terserlah, sudah mula membayangi sifat negarawan ayahnya Tun Hussien Onn dan sudah mula menunjukkan warisan ketegasan datuknya Dato' Onn Jaafar. Saya percaya beliau mempunyai masa hadapan dan harapan yang besar kepada rakyat Malaysia. 

Pemikir barat seperti Profesor Samuel P. Huntington dalam bukunya yang terkenal "The Clash Of Civilizations and Remarking Of World Order" yang sudah diterjemahkan di dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia, ada menyatakan bahawa kebolehan seseorang pemimpin menyerap arus deras dari musuh-musuhnya akan melahirkan sebuah tamadun bangsa yang hebat di masa hadapan. Dalam hal ini, DS Hishammuddin berjaya mencitrakan nation building negara kita dengan cermat tetapi meyakinkan.

DS Anwar Ibrahim (Anwar) walaupun lebih senior di dalam politik, tetapi beberapa ulasan Anwar di dalam media dalam negara dan luar negara seringkali bertentangan. Sebagai contoh, semasa Anwar berucap di Australia tidak lama dahulu, Anwar menyindir PAS sebagai sebuah parti konservatif dan tidak memahami maqasid syariah. Namun, apabila berada di dalam negara, Anwar memuji-memuja PAS sampai ke langit. 

Begitu juga ketika menjadi Timbalan Menteri Pertanian, Anwar dalam satu perjumpaan tertutup mempertahankan hak-hak Melayu dan Bumiputera malah mempersoalkan "orang lain" yang bukan penduduk asal negara ini. Apabila sudah hilang jawatan, Anwar berubah 360 darjah di mana mula bercakap tentang kesamarataan, itu tidak adil ini tidak adil, sana kronisme sini nepotisme tetapi Anwar sudah terlupa kini dia, anaknya dan isterinya ketiga-tiga adalah kronistik dan nepostistik. Semalam DS Zahid Hamidi berkata, nampaknya Anwar sudah mula nyanyuk! Baca ini.

Semasa saya mengunjungi DS Hishammuddin, kebetulan anak-anak beliau berada di rumah, saya berkata "Datuk Seri mesti mendidik, memperkenalkan dan mendedahkan anak Datuk Seri supaya mewarisi kepimpinan Datuk Seri dan datuk moyangnya yang terdahulu". 

Saya terkejut apabila DS Hishammuddin menjawab, "Oh tidak, saya tidak akan membenarkan anak lelaki saya menceburi bidang politik sekarang". Sebagai ahli sejarah, saya telah mengkaji kelangsungan bakat kepimpinan keluarga DS Hishammuddin sejak zaman Dato' Jaafar Abdullah lagi Mentri Besar pertama Johor. Maka, saya tahu bahawa survival itu akan diperturunkan kepada anak lelaki DS Hishammuddin. Bagi saya, Allah SWT akan menunjukkan jalan itu jika itulah ketentuannya pada masa yang tepat.

Berbalik kepada isu MH370, kesimpulannya yang saya hendak tunjukkan ialah rakyat Malaysia hendaklah terus memberi sokongan, doa dan kepercayaan kepada DS Hishammuddin yang sekarang ini mengetuai sidang akhbar operasi SAR MH370. 

Percayalah, DS Hishammuddin tidak menyembunyikan hatta satu perkataan pun kepada kita semua dalam isu ini. Lihatlah ketika DS Hishammuddin berkata, pesawat MH370 telah membuat 'turning back' di mana ketika itu ramai orang tidak mempercayainya, tetapi hari-hari berikutnya terbukti ianya pendedahan yang berani dan sangat bertanggungjawab. Jika beliau mahu menyembunyikan sesuatu kerana maklumat itu maklumat radar tentera, sudah tentu beliau tidak akan mendedahkannya bukan.

Janganlah kamu mempercayai berita dari luar negara seperti CNN, kerana saya bimbang kamu terketawa terbahak-bahak apabila CNN sebuah rangkaian TV Internasional akan memberikan kamu maklumat "Kuala Lumpur in Indonesia" dan "Najib Rahman". Mungkin selepas ini CNN akan menulis, mantan Perdana Menteri Ibrahim Anwar didapati bersalah dan akan dipenjara di Penjara Sungai Buloh, Indonesia!.
Baca Ulasan Pembaca lanjut di sini.

Panglima Perang Cyber

0

Posted by Unknown | Posted on 11:29 PTG | Posted in

sumber :-

Panglima Perang Cyber


Blog Anak Seberang: Keputusan terkini #PRKBalingian - Tidak Rasmi - BN Mendahului

Posted: 29 Mar 2014 02:59 AM PDT





5.39 petang – Keputusan tidak rasmi PDM Petanak;
Jumlah Pengundi: 962 pengundi
Jumlah Keluar Mengundi: 705 orang (73.28%)
Undi BN: 640 undi
Undi PKR: 57 undi
Undi Rosak: 8 undi
BN menang majoriti 583 undi

5.25 petang – Keputusan tidak rasmi PDM Suyong;
Jumlah Pengundi: 676 pengundi
Jumlah Keluar Mengundi: 499 orang (73.82%)
Undi BN: 423 undi
Undi PKR: 73 undi
Undi Rosak: 3 undi
BN menang majoriti 350 undi

5.23 petang – Keputusan tidak rasmi PDM Litong;
Jumlah Pengundi: 1,059 pengundi
Jumlah Keluar Mengundi: 795 orang (75.07%)
Undi BN: 727 undi
Undi PKR: 61 undi
Undi Rosak: 7 undi
BN menang majoriti 666 undi

5.18 petang – Keputusan tidak rasmi PDM Bedengan;
Jumlah Pengundi: 401 pengundi
Jumlah Keluar Mengundi: 291 orang (72.57%)
Undi BN: 235 undi
Undi PKR: 51 undi
Undi Rosak: 5 undi
BN menang majoriti 184 undi

5.10 petang – Keputusan tidak rasmi PDM Balingian;
Jumlah Pengundi: 611 pengundi
Jumlah Keluar Mengundi: 412 orang (67.43%)
Undi BN: 328 undi
Undi PKR: 81 undi
Undi Rosak: 3 undi
BN menang majoriti 247 undi
http://panggungopera.blogspot.com/2014/03/keputusan-terkini-prk-balingian-bn.html?m=1


Sent from my iPhone

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:26 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


USTAZ MIMPI LAGI MH370

Posted: 29 Mar 2014 12:17 PM PDT


Assalamualaikum.. Semalam (malam Jumaat), saya tersedar sekitar jam 3:15 pagi. Mungkin sebab rasa panas kerana penghawa dingin sengaja tidak dipasang. Anak saya seramai 5 orang semuanya diserang demam dan batuk selsema. Atas nasihat doktor petang kelmarin, penghawa dingin jangan dibuka selagi mereka belum sembuh untuk mengelak serangan penyakit berulang dan mudah merebak.
Oleh kerana mata tidak pula mahu lelap, saya membuka FB di laptop saya. Macam biasa, selepas viral MIMPI MH370, ada saja 'friend request'. Saya hanya memerhati post dan komen yang ada. Kira-kira setengah jam selepas itu, saya menutup laptop saya dan mandi. Walaupun kata orang tak elok mandi lewat malam, tapi kerana keadaan badan yang panas berpeluh, maka saya teruskan juga niat tersebut.
Selesai mandi dan berpakaian, saya baring di katil. Puas dicuba, saya tetap tidak rasa mengantuk. Tiba-tiba saya rasa berdebar. Saya tertanya-tanya dan cuba mencari punca. Nampaknya masih tiada jawapan yang saya dapat. Debaran semakin kuat…..
Maka, saya ambil bauan ros merah dan saya bacakan surah Az-Zumar:23 beberapa kali. Alhamdulillah, saya rasa tenang dan mata mula mengantuk…
Saya dikejutkan dengan bunyi beberapa buah kenderaan. Bila saya membuka mata, saya berada di belakang sebuah jip yang terbuka. Ada beberapa lagi kenderaan yang sama di depan dan di belakang saya. Kesemua jip ini menuju ke arah sebuah kapal terbang yang masih belum dimatikan enjinnya. Walaupun saya berada di dalam jip tersebut, pemandu dan penumpang semuanya seakan-akan tidak dapat melihat saya. Mereka semuanya berceloreng warna biru lengkap dengan senjata.
Bila dekat dengan kapal terbang tersebut, hati saya melonjak gembira.. "MH370..!!!!!!! Tapi sekarang ni di mana?" Hati saya bertanya sendiri.
Setelah diletakkan tangga besi, pintu kapal terbang terbuka. Mula-mula saya lihat hanya seorang yang keluar sambil mengangkat kedua-dua tangan kanannya. Orang yang dimaksudkan tak lain tak bukan adalah Kapt. Zaharie. Perlahan-lahan dia menuruni tangga dan berjumpa dengan orang yang paling dekat dengan tangga tersebut. Saya kira orang itu pegawai atasan kerana melihat banyak lambang di sisi kanan serta kiri bahunya.
Setelah bercakap yang saya kira lebih kurang 10 minit (perbualan nampak tegas, Kapten jelas ketakutan di wajahnya). Di mengisyaratkan agar ke semua penumpang turun. Dimulai dengan Co-Pilot, krew dan seluruh penumpang. Kesemua mereka nampak terkejut dan ketakutan.
Kesemua mereka saya lihat dipaksa berjalan kaki dengan pengiring bersenjata ke sebuah dewan. Bila dilihat macam hangar tempat simpanan kapal terbang. Apa yang saya hairan, ada lagi 3 buah kapal yang sama jenis, warna dan bertulis MALAYSIA di situ….
Mereka kemudiannya dipisahkan antara jantina dan tangan mereka diikat dengan Cable-Tight di belakang. Seluruh tubuh mereka diperiksa dan barang yang ada termasuk duit syiling dirampas. Tiada seorang pun yang berani bersuara.
Kemudian, mereka dipisahkan lagi kepada kumpulan yang lebih kecil. Kepala mereka diselubung dengan kain dan dibawa dengan jip secara berperingkat. Kumpulan terakhir yang dibawa adalah kumpulan Kapten Zaharie. Saya turut sama naik di belakang jip untuk mengetahui kemana kumpulan ini di bawa.
Mereka dibawa ke sebuah bilik berdinding zink. Di dalamnya tiada sebarang lampu dan suhunya amat membahang. Mereka diberi amaran untuk tidak bercakap sesama sendiri semasa mereka masih di situ. Ada seorang lelaki dalam kumpulan itu cuba minta izin untuk ke tandas, tapi bukan izin yang dapat, di dimarahi dan di acu senapang ke dahinya. Lelaki itu angkat tangan sambil menangis. Mujurlah tiada apa yang berlaku.
Dari dalam bilik tersebut, sesekali saya mendengar bunyi kicauan burung-burung. Ada juga kedengaran bunyi helicopter yang terbang rendah di udara. Saya menjenguk ke luar bilik dan lihat banyak sekali burung-burung berwarna putih terbang berkicauan..
Selama 2 hari saya berada di situ, saya lihat kumpulan Kapten Zaharie tidak di apa-apakan. Mereka diberi makan pada waktu pagi, tengah hari dan petang. Mereka juga dibekalkan 1 gelen air basuhan. Untuk keluar dari bilik adalah dilarang sama sekali. Kumpulan lain saya tidak tahu dimana mereka berada.
Tepat tekaan saya bila saya mengambil keputusan untuk melilau di tempat itu. Ia adalah sebuah pulau kecil yang diubah suai. Di situ adalah tempat pendaratan kapal terbang dan MH370 masih di situ sebagaimana hari ia tiba. Saya ke sana bila melihat ada 2 buah jip terletak berdekatan tayar belakang. Saya masuk melalui ruang tayar tersebut dan nampak beberapa orang lelaki sedang membuat penyambungan litar. Mereka sambungkan dengan 1 kotak berlampu yang juga mempunyai wayar.
Saya keluar dari pesawat bila mendengar ketibaan jip dari luar. Dari situ, saya lihat mereka memunggah beberapa kotak kayu masuk ke dalam jip dan beredar.
Saya kembali ke kumpulan Kapten Zaharie. Sedih saya tengok suasana mereka. Walaupun tiada seksaan fizikal, saya percaya mental mereka menderita. Mereka nampak lesu dan murung.
Sekitar waktu hampir Subuh, kesemua mereka dikumpulkan bersama di dewan (tempat sama di hari pertama). Mereka dipaksa beratur dan masuk dalam bilik sementara (bilik yang hanya ditutup dengan tabir papan plywood). Bila saya intai apa yang berlaku dalam bilik tersebut, rupanya mereka di cucuk dengan sejenis cecair ke lengan mereka. Apa yang saya dengar dari perbualan 'tukang' cucuk dengan kawan-kawannya, mereka guna ubat nama TOLUENA… Saya pun tidak tahu apa tujuan mereka.
Kesemua penumpang MH370 di kerah untuk naik semula ke kapal terbang mereka. Maka sekali lagi mereka terpaksa berjalan dan menaiki MH370. Sebelumnya, ada suara mengatakan seorang penumpang (katanya duduk di kerusi depan) tidak ada. Pihak baju biru yang memeriksa buat macam tidak dengar aduan mereka.
Kapal terbang itu berlepas pergi dan disusuli sebuah pesawat yang lebih kecil mengekori mereka. Selepas itu terjadi peristiwa sebagaimana MIMPI MH370 yang pertama……
Saya dibawa semula ke tempat awal. Di sini, saya termasuk sebuah bilik yang dalamnya ada banyak komputer dan radio. Ada sebuah peta dunia yang besar di dinding. Tertarik pula untuk saya amati lebih dekat pada peta tersebut. Terkejut saya bila ada tanda 'X' berwarna merah di beberapa negara yang saya kenal…
Saya tersedar..
Memang tak pernah saya rasa begitu takut dalam hidup…. Tapi misteri sepenuhnya belum terjawab.. Adakah saya masih diberi peluang oleh-Nya..? Wallahu'alam..
———————
PERINGATAN…!!
Ini hanya MIMPI… Benar atau Tidak, jawapannya bukan pada saya. Pandanglah dengan mata hati sahabatku… Sekian..


oyabun

0

Posted by Unknown | Posted on 11:19 PTG | Posted in

sumber :-

oyabun


MH370 Day 22: Interpol hits back at Zahid Hamidi?

Posted: 29 Mar 2014 10:25 AM PDT


Interpol recently defended its database for checking passports which, Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi had deemed as being 'too time consuming' and 'causing airport delays'.

According to AFP, Interpol which had earlier hit out at the Malaysian Immigration Department for not checking MH370 plane passengers' passports against its database, defended it after Zahid said its database of 40.2 million lost passports was "too large" and would overwhelm Malaysia's database management system.

"If there is any responsibility or blame for this failure, it rests solely with Malaysia's Immigration Department," Interpol was quoted as saying.


Interpol said that it takes "just seconds to reveal whether a passport is listed, with recent tests providing results in 0.2 seconds".

"While some countries consult the database more than a hundred million times a year, in 2014 prior to the tragic disappearance of Malaysia Airlines Flight MH370, Malaysia's Immigration Department did not conduct a single check of passengers' passports against Interpol's databases.

"Had Malaysia consulted Interpol's database, the fact that both passengers were using stolen passports would have been discovered almost instantaneously," it said.

On Wednesday, Zahid told Parliament that consulting the database was too time consuming for immigration officers and caused airport delays.

Wasabi Oyabun..

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


COMANGO: Satu hari nanti hak seks dengan binatang pun dituntut

Posted: 29 Mar 2014 08:13 PM PDT


COMANGO menuntut berikut:


Ia sebahagian dari tuntutan COMANGO yang selari dengan babi penggiat Hak Asasi Manusia (HAM) antarabangsa yang menguasai Bangsa-Bangsa bersatu dari negara barat Amerika dan barat Eropah:


Tuntutan itu adalah:


COMANGO menafikan tuduhan itu dan Marina Mahathir pun menafikan terlibat konon padahal beliau adalah sebahagian dari Sister in "Sesat".


Dalam COMANGO ada:


Agenda SOGI ini adalah sebahagian dari agenda puak-puak HAM yang mana termasuk puak-puak yang mnuntut hak kebebasan seks.

Sama-sama dalam hak ini adalah hak untuk toron binatang:


Dulu di negara barat,, gay diharamkan tetapi hasil usaha aktivis gay dan gerak kerja lobi, dialog dan lain-lain, mereka berjaya mendapat pengaruh politik dna akhirnya gay dihalalkan dan gereja tak boleh buat apa-apa.

Bayangkan hari ini, di Amerika sudah timbul pula bahawa satu hari hak seks dengan binatang pun akan dituntut....




Anwar menyokong COMANGO kerana hak untuk toron jantan dan lepaskan dia dari penjara untuk dapat jadi PM.


COMANGO dan BERSIH bersama wakili asing jahanamkan Islam

Posted: 29 Mar 2014 05:56 PM PDT






Life of Annie poser: Are Malaysian Chinese loyal to Malaysia?

Posted: 29 Mar 2014 08:27 AM PDT


The attacks against Malaysia by the Chinese mainstream media and its social media practitioners over the MH370 tragedy have made me realize that there is a high degree of probability that the majority of Malaysian Chinese do not care much about this country.

Previously, I always believe that they do love this country despite all their complaints such as for not being as rich as Singaporeans, etc.

Now I am beginning to think I was wrong.

Well, if you have been monitoring the Chinese media the past weeks, you would realized that Malaysians, mostly of Chinese ethnicity who took part in forums on MH370 had in the majority joined their counterparts from China in bashing Malaysia and its government.

I tried to highlight some who put up a brave fight defending Malaysia, such as in these postings,

Message from a patriotic DAP supporter

Dear Chinese, regarding MH370 tragedy

But they were perhaps outnumbered by at least 20 to one.

These few brave Malaysian Chinese were mostly flamed out by their Malaysia-hating friends. They were totally bullied out by the Malaysia-haters who also include their fellow Malaysians.

For the Malaysian Malaysia-haters, it's just not fashionable to defend this country. Instead, running down their own country was deemed cool, it seems.

They seemed to forget that if you love your country, you would not join forces with those attacking it, especially in a time of crisis.

I know, some of them will come here and claim that they do love the country but just don't like the BN government and its handling of the MH370 crisis.

Well, to them I would say, whatever their excuses, if you are indeed loyal, you would not join forces with outsiders to thrash your own country.

ONLY TRAITORS DO THAT

Even if they were not happy because it's a BN government, the least they could do was not to support the foreigners who were spewing hatred against our country.

Now, let's say China decides to attack and invade Malaysia. I would like to know whether these Malaysian Chinese were willing to lay down their life defending this country.

Or would they give excuses such as,

"This government is corrupt and can't find the missing plane, so I am going to join the Chinese forces invading this country as it will mean toppling this useless Melayu-led government who have been oppressing us Chinese in this country and turned us into second class citizens as pointed out by our beloved Lim Guan Eng, the most handsome Chinese ever born."



I don't know.... Maybe I am exaggerating, but that seems to be the attitude among the majority of those Malaysians discussing the MH370 tragedy in the Chinese social media.

If I am wrong on this, do point out why I shouldn't ask this question about the loyalty of the Malaysian Chinese community as a whole.

Do think carefully first before you answer these questions,

Are you really loyal to this country?

If you do, then why did you all join those foreigners from China in running down your own country and bullied those among your Malaysian Chinese friends who tried to defend it?

Read comments in Life of Annie

How easy China forgot the friendship Malaysia extended?

Posted: 29 Mar 2014 05:25 AM PDT


This news was received:

Ticket Sales in China. 

The largest online ticket and travel vendors including eLong, L.Y.com, Qunar and Mango have banned sales of MAS tickets due to public anger against the airline and the Malaysian government. . However the country's largest travel agency Ctrip.com has not put up such a ban due to objections raised by the sales dept.

"We will continue the ban indefinitely until the Malaysian government and Malaysia Airlines release every piece of information they have in order to find out the truth as soon as possible" eLong said in a statement on its official Weibo page.

In response, Sin Chew Daily published below:



Yes you are Stupid !

By TAY TIAN YAN
Translated by DOMINIC LOH
Sin Chew Daily

The Chinese media and netizens have been aggressively lashing out at the Malaysian government, branding it killers, while demanding Malaysian artistes in China to leave their country, boycotting Malaysian products and travel, even painting Malaysians as beasts, trash and lowly beings.

I feel a deep chill running down my spine as if more salt is being rubbed on our sore wound.

Even before the truth is unveiled, MAS, the Malaysian government and all ordinary citizens of this country have already been indicted, and condemned, good only for the Hell.


What crime has the country committed that we deserve all this? I was pondering hard.

What came up in my mind was the Sichuan earthquake in May 2008.

Early in the morning a long queue came into being in front of the main gate of Sin Chew Daily headquarters, people silently lining up under the scorching sun as they inched their way to the counter where they would hand out pieces and even stacks of ringgit banknotes to be donated to the Chinese quake victims.

When I went for lunch at a nearby restaurant, the boss quickly wrote me a RM5,000 cheque and said, "Anonymous will do!"

We dispatched rescue teams while Foguangshan and Tzu Chi sent their people to disaster zone in hope of saving a few more lives and feeding a few more empty stomachs.

Philanthropists from Malaysia rushed there to build primary schools strong enough to withstand any future disaster so that no more innocent kids would have to be sacrificed again.


What also sprang up in my mind was the liberalization of social visits between people of our two countries in 1991, when one after another MAS airplanes started to land in the airports of Beijing, Shanghai and Guangzhou, carrying with them the hopes and dreams of many a visiting Malaysian.

To many of us, everything in China was so refreshingly fascinating despite the facts we were given the hard times at immigration checkpoints, unfriendly yells at restaurants, cheatings at souvenir shops. Well, these were all condoned and understood. No Malaysians would get mad or protest boisterously.

Not even when a tour bus plunged into the valley, killing many Malaysian tourists aboard. How could we blame anyone? It was accident!


What also came back to me were the 1938 historical accounts of oversea Chinese mechanics in Southeast Asia, the memories of which were brought back to life in an article on the Op-Ed column in Sin Chew Daily merely last week.

During the war of resistance against the Japanese occupation, large swathes of land along the coast and hinterland of China were occupied by the Japanese, cutting off the Allies' military equipment and supplies into China. The only other possible access had been from the Southwest, through the tortuous hilly trails from Burma into the province of Yunnan.

Several thousand youths from Malaya joined the transportation team, driving trucks, working as technicians, risking the Japanese shelling and dangers of falling over perilous cliffs. All that they wanted was to get the supplies delivered into the hands of the Chinese people.

Some 1,800 young men from Malaya had lost their lives along the road from Burma to Yunnan by the time the war ended.

I also remembered how Malaysians had prayed for the safe return of those onboard MH370, including 153 passengers from China, in March 2014.

Every life has to be cared for and no effort shall be spared to bring them back safely irrespective of their nationalities and races. MAS and the Malaysian government made painstaking arrangements to bring the relatives of Chinese passengers here while local volunteers served as interpreters, caregivers and counselors.

What also came back to me was when the Malaysian government became the first in Southeast Asia to establish diplomatic ties with China four decades ago, and the first to oppose any international sanction against China after the Tiananmen Square incident 25 years ago, and how our government pushed for a dialogue between Asean and China 20 years ago, culminating in the formation of the Asean 10+1 mechanism to give China a greater international platform.


But today, before even a clearer picture has come by, Malaysia has found itself arbitrarily indicted and slammed.

Sure enough such is only how a small percentage of Chinese nationals will think and act, but the overwhelming onslaught launched by these people has smeared the reputation of our country, hardly any sensible people having the guts to say otherwise.

I mentioned those things not to vent my frustration nor retaliate. I only hope more people, in particular Chinese nationals, will understand how hurt and devastated we feel, and not to let their bitter emotions, ill-feeling and ignorance seep into MH370.

There is no way friendship between our people and cordial relationship between our two countries should get crushed by such rashness. Compassion aside, we must also cultivate some empathy, which is not just a manifestation of our wisdom, but civility as well.

Kit Siang tacit admitance that military rivalry held back search for MH370

Posted: 29 Mar 2014 01:30 AM PDT

Read the FT.com article above HERE

The search for flight MH370, the Malaysian Airlines jetliner that vanished over the South China Sea on March 8, has involved more than two dozen countries and 60 aircraft and ships but been bedevilled by regional rivalries.

While Malaysia has been accused of a muddled response and poor communications, China has showcased its growing military clout and reach, while some involved in the operation say other countries have dragged their feet on disclosing details that might give away sensitive defence data.

Several countries in the region, including China, Malaysia, Indonesia and the Philippines, are engaged in a series of territorial disputes in the South China Seas, with control of shipping lanes, fishing and potential hydrocarbon reserves at stake.

With the United States playing a relatively muted role in the sort of exercise that until recently it would have dominated, experts and officials say there was no real central coordination until the search for the plane was confined to the southern Indian Ocean, when Australia largely took charge.

Read on in Reuters/Malaysia Insiders

This article was spotted on LKS's blog here. Does that mean he is moving to a more accomodative stance?

Kit Siang has moved away from the cheap shots on Malaysia's submarine and TUDM radar to take new cheap shot on Deputy Defense Minister's wrongful use of the term turnback. He has corrrected his statement made in Parliament so why seek for his resignation on mere excuse of wrong perception created?


Nak masuk askar pun takut dan belum tahu lepas ... ini pula nak jadi komander.


Kit Siang memuji Lim Lip Eng kerana memohon maaf tapi tidak kepada Timbalan Menteri Pertahanan yang mohon maaf dan membetulkan kesilapan. Adakah kerana dia Melayu?

Baca juga Darah Satria yang merasai kita tercepit antara permainan dua kuasa besar SINI

Malaysia tried it's best

Posted: 28 Mar 2014 11:30 PM PDT


A double-edged sword, truth is...
By Haris Hussain

SEARCH FOR MH370: Closure isn't only for China to seek

IN the absence of concrete evidence -- a debris field, wreckage and fuselage pieces,  black box, wing spar, cockpit voice recorder, pieces of human tissue, flaps, slats and spoilers --  how does a government, any government, handle the issue of a missing jetliner with all souls on board?

From the moment contact was lost with Malaysia Airlines flight MH370 on March 8, Malaysia had sought to be upfront with all the facts. And, why wouldn't we?

MAS has a sterling safety record. Its pilots and cabin crew are among the best in the world, winning international awards and accolades. There's no reason for us to hold back anything.

Every lead was announced. Nothing was surreptitiously packed away and tucked into a darkened corner with a quiet and hushed "sshhh".

When these leads turned out to be false, they, too, were relayed to a waiting world. Over time, this worked against us.

Soon, the perception was that there were too many about-turns, retractions, clarifications and non-leads.

In our desire to be open in our investigations, we were painted as inept, when the overriding concern and the only mantra had always been to tell the truth.

Over the last three weeks, assigning blame had been taken to ugly, vile extremes.

MAS chief executive officer Ahmad Jauhari Yahya was not spared. The most visible face of MAS, Jauhari was asked to resign, as though he had "terminated" the flight himself.

For three weeks, Malaysian authorities were told that they were in denial: that the Boeing 777-200ER had crashed and that they should just admit it, so they could get on with the task of looking for answers and provide closure to the families.

The government refused. It just refused to give up hope. It refused for the sake of the families of all those on board, the family within the flag carrier and for the sake of the nation.

The outpouring of hope was inspiring. It united the country when politics, ideology and even faith in humanity had failed.

But, when Prime Minister Datuk Seri Najib Razak announced on Monday that MAS flight MH370 had ended in the Indian Ocean, these same people accused the Malaysian authorities of being insensitive.

CNN's Richard Quest summed it up best when he said Malaysia was caught between a rock and a hard place, with the way she was handling the crisis.

"Malaysia is damned if it did, and damned if it didn't," he said, referring to her openness in sharing information.

One particularly vicious attack came from a "guest commentator and senior journalist" of a China-based publication.

"With a heavy heart, it told the whole world calmly that the airplane on its way to Beijing had ended in the Indian Ocean. When they broke the news to the whole world, it was just like a kid telling the adults he had lost a toy."

"When China diverted over 10 satellites from their courses at high cost, what were you doing?"

"When you decided to tell all, weren't you belittling the love of the whole world for the loves of 239 people? Or was it because you were nearing to the truth that you found it difficult to cover a certain secret by grossing over it?

"Or was it because that, after waiting for 17 days, such a conclusion could now make those relatives to go home and resign to their fate?"

It all makes for great copy. But, the tone that accompanies this piece, and many others like it, makes it sound as though China is the only one deeply scarred by this tragedy. That is, the only one that lost everything.

It is not.

Almost everyone I know knew someone on board that flight.

Almost everyone knew someone, or knows of someone who knew someone on flight MH370.

So, the pain is not your exclusive preserve. And, as much as you want answers and closure, so do we.

Throughout all this, Malaysia has been kind and compassionate when understanding is needed, strong and resolute when millions are looking to her for answers, and dignified and stoic in the face of adversity and unfair criticism.

So, cut her some slack.

NST

Kami Sokong Tokguru

0

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG | Posted in

sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Sesekali Papan Kekunci Dipagut.

Posted: 29 Mar 2014 05:55 AM PDT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  . Asal: (Lebih kepada pandangan peribadi
Apakah musibah ini ada unsur sabotaj yang bertunjangkan ugutan dan rasuah sebagai puncanya. 
Photo: Kenapa Kehilangan Pesawat MH370 Dianggap MISTERI Terbesar Sejarah Penerbangan Dunia?  KINI sudah hampir sebulan operasi mencari dan menyelamat dilakukan dalam usaha untuk menemukan pesawat MAS MH370 model Boeing 777 yang dilaporkan hilang sejak Sabtu yang lalu.Misteri kehilangan pesawat malang itu sehingga kini masih lagi belum terjawab sejak MH370 hilang dari radar pada jam 1.30 pagi.  Penerbangan tersebut berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 12.41 pagi dan sepatutnya mendarat di Beijing,China pada hari yang sama.Nasib 227 penumpang termasuk 2 bayi dan 12 anak kapal kini menjadi tanda tanya di kalangan masyarakat seluruh dunia.  Yang menjadi persoalannya di sini kenapa tiada sebarang distress call atau isyarat kecemasan yang dihantar kapten mahupun juruterbang sekiranya berlaku sebarang kecemasan pada waktu itu?.Sebaliknya,MH370 secara tiba-tiba tidak dapat dikesan oleh radar penerbangan selepas 40 minit berlepas.Ketika itu,kapal berkenaan sudah pun mencapai terbang pada peringkat 'steady altitude'.  Perlepasan dan pendaratan adalah aspek paling merbahaya dalam dunia penerbangan dan kemalangan jarang berlaku bila ia mencapai tahap steady altitude melainkan ada serangan pengganas.Turut menimbulkan persoalan ialah mengapa sudah hampir sebulan,sebuah besi atau objek berkaitan kapal itu gagal ditemui walaupun puluhan kapal laut dan ratusan anggota mencari dan menyelamat mengeledah setiap inci laluan MH370.  Situasi pelik itu menyebabkan Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA),Datuk Azharuddin Abdul Rahman sendiri pada sidang media memberitahu apa yang berlaku kini adalah misteri industri penerbangan dunia.Beliau sehingga terpaksa mengatakan bahawa ada kemungkinan pesawat itu telah dirampas pengganas.  Pesawat yang dikemudi oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah itu dibantu oleh juruterbang Fariq Abdul Hamid menerbangkan 227 penumpang dan 12 anak kapal.Dari 227 penumpang termasuk dua bayi itu terdiri daripada 14 kerakyatan berbeza antaranya China,Malaysia,Indonesia,India,Amerika Syarikat,Australia,Rusia,Perancis,Ukraine,Itali,Austria,Kanada,Taiwan dan Belanda.  Serentak dengan kehilangan pesawat itu,pasukan gerakan mencari dan menyelamat telah dikerahkan ke kawasan terakhir pesawat itu dikesan radar iaitu di kepulauan Laut China Selatan berhampiran Vietnam.Menurut kenyataan rasmi MAS,kedudukan terakhir pesawat MH370 sebelum hilang dari radar ialah pada 065515 Utara (longitud) dan 1033443 Timur (latitud).Sehingga ke hari ini tiada sebarang klue positif yang ditemui walaupun mengenai kehilangan 'misteri' ini.  Selain itu,sisa tompokan minyak yang dikesan di kepulauan Vietnam itu dan dikatakan milik MH370 dikaji oleh APMM di makmalnya yang terletak di Petaling Jaya dan keputusan ujian tersebut khabarnya bukan kepunyaan pesawat itu.  Jika kita melihat kembali insiden malang yang berlaku kepada penerbangan Air France pada 2009,yang terhempas di kepulauan Atlantik hanya selepas enam hari nahas berlaku,pencarian pihak mencari dan menyelamat berjaya menjumpai dua mayat penumpang lelaki pesawat AF447 itu.Kemalangan tragik itu telah mengorbankan 228 nyawa termasuk 12 krew kapal namun hanya 50 mayat sahaja yang berjaya dijejaki pihak penyelamat.  Kes itu sahaja mengambil masa selama dua tahun untuk diselesaikan termasuk membawa keluar bangkai pesawat AF447 itu.Daripada hasil laporan penuh penyiasatan,nahas itu berlaku disebabkan masalah teknikal dan kecuaian juruterbangnya sehingga mengorbankan ratusan nyawa penumpang dari Rio De Janeiro ke Paris itu.  Namun,apabila bercakap mengenai pesawat MH370 sehingga ke hari ini kita tidak mendapat sebarang petunjuk mengenai misteri kehilangan pesawat tersebut.Tidak ada sebarang serpihan pesawat yang ditemui di sepanjang kawasan terakhir pengangkutan udara itu dikesan oleh radar penerbangan.Kalau mengikut logik,Boeing 777 itu hanya diisi dengan muatan minyak selama tujuh jam perjalanan dan kini sudah hampir 72 jam masa berlalu.  Di manakah kapal terbang itu berada sekarang?.Persoalan itu bukan sahaja bermain di minda 30 juta rakyat Malaysia sebaliknya turut sama dirasakan oleh penduduk seluruh dunia yang mengikuti insident tersebut yang mendapat liputan meluas daripada media antarabangsa.Bercakap secara umumnya,kehilangan sesebuah pesawat daripada paparan radar semasa penerbangan tanpa dapat dikesan juga boleh berlaku sekiranya pesawat terbabit meletup di udara sehingga menyebabkan juruterbangnya tidak sempat menghantar apa-apa isyarat kecemasan.  Menurut kata pakar lagi,perkara itu amatlah mustahil bagi juruterbang mahupun krew penerbangan untuk menghantar isyarat kecemasan kerana letupan akibat dibom berlaku terlalu pantas dalam masa beberapa saat sahaja.Apa-apa pun marilah kita terus berdoa agar pesawat MH370 ditemui.
Mensabitkan juga lebih kepada perancangan doktrin penjenayah antarabangsa. 

Adalah menjadi harapan kebanyakkan orang, bahawa semua krew penerbangan dan para penumpang masih hidup. Kekuatan orang Islam ialah disamping berusaha mereka tidak putus-putus berdoa serta bersolat hajat kepada Allah SWT. Orang Islam penuh yakin mempercayai Pencipta Alam dan Pemilik Alam Serta Sekelian Isinya adalah dibawah Kerajaan Allah SWT. Manusia, Malaikat dan Jin adalah hambaNya. 

Umat Islam juga yakin mempercayai dunia ini adalah fitnah dan penuh dengan tipu daya dusta. Itu sebabnya adalah menjadi kewajipan setiap Umat Muhammad SAW., pada satu tahap peri pentingnya pasrah dan penyerahan diri kepada Allah SWT setelah yakin berusaha pun kerana Allah SWT. 

Mengimbas kembali penerbangan tersebut dengan Boeing 777-200ER, berlepas dari KLIA jam 00.41 Sabtu 8 Mac 2014 dan mengikut perancangan mendarat di Beijing, China pada hari yang sama. Pesawat yang dikemudi oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah itu dibantu oleh juruterbang Fariq Abdul Hamid menerbangkan 227 penumpang dan 12 anak kapal. Dari 227 penumpang termasuk dua bayi itu terdiri daripada 14 kerakyatan berbeza antaranya China, Malaysia, Indonesia, India, Amerika Syarikat, Australia, Rusia, Perancis, Ukraine, Itali, Austria,Kanada, Taiwan dan Belanda.

Malangnya setelah 40 minit (jam 01.30) dalam penerbangan, pesawat tersebut hilang dari pemantauan radar sehingga sekarang. Kehilangan ini telah mencetuskan segala bagai persoalan yang turut merangkumi soal emosi. Membabitkan juga soal kerjasama kemanusiaan antarabangsa, kepakaran, peralatan tercanggih, maruah bangsa dan maruah negara. Menurut kenyataan rasmi MAS,kedudukan terakhir pesawat MH370 sebelum hilang dari radar ialah pada 065515 Utara (longitud) dan 1033443 Timur (latitud).Sehingga ke hari ini tiada sebarang klue positif yang ditemui walaupun mengenai kehilangan 'misteri' ini.

Nyawa manusia seramai 227 orang penumpang termasuk 2 bayi dan 12 anak kapal, tetap menjadi harapan kebanyakkan orang, adalah masih hidup dan menjadi tanda-tanya di mana mereka semua. Berita mutakhir, Syarikat Satelit yang berpangkalan di Britain, Inmarsat, berkata pihaknya memperakui tidak terbabit dalam membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi" sebagaimana yang diumumkan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, dengan merujuk Analisis Data Satelit Inmarsat, dalam sidang akhbar bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi" pada malam 24 Mac lalu. 

Penerbangan merangkumi tiga aspek utama iaitu perlepasan, steady altitude dan ketibaan (pendaratan). Dari sudut teknikalnya sesebuah kapalterbang adalah dalam keadaan selamat setelah mencapai peringkat steady altitude dalam penerbangannnya. Siapa yang diugut dan siapa pengugutnya, serta siapa pemberi dan penerima rasuah dalam kes hilangnya MH370 dari pandangan mata kasar manusia banyak?. Apakah ugutan dan rasuah ini melibatkan pihak tertinggi dengan membenarkan terjadinya unsur-unsur sabotaj dalam bentuk keupayaan ketenteraan serta keselamatan sesebuah negara. 

Disatu sudut, musibah ini telah menenggelamkan hukuman pemenjaraan beberapa jam sebelumnya, terhadap Dato' Seri Anwar Ibrahim. Apakah ada kalangan yang menjadi pendusta untuk mengkaburi perbuatan jahatnya mensabotaj penerbangan tersebut. In Syaa Allah berkat usaha dan doa Umat Muhammad SAW yang berterusan tanpa henti, hal kejahatan sedemikian yang dilakukan segerombolan manusia tamak haloba yang tidak terjangkau oleh kotak fikir manusia banyak, akan terserlah jua. 

Amin Ya Rob. 

Entry terawal. 001 hingga 031. 

Blogger Home. 

s3v3n

s3v3n
copyright©