Followers

Nuffnang

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Tolonglah Kerajaan Aku Merayu Penjarakan Teresa Kok Walau Pun Hanya Sebulan...

Posted: 05 Feb 2014 06:00 PM PST


Aku dah penat tengok bangsa aku dan agama aku di hina dan dicerca oleh bangsa pendatang yang di bawa oleh penjajah british ini...

Setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, ada sahaja cercaan dan hinaan di hamburkan oleh mereka keatas bangsa melayu dan agama Islam...

Mereka hina bangsa melayu seolah-olah bangsa melayu ini langsung tak ada jasa pada mereka, walhal dengan jasa bangsa melayu jugalah teresa, mak, bapak datuk dan neneknya boleh jadi warga negara malaysia...

Cukup lah, sampai bila pemimpin melayu terutama dalam umno nak tengok bangsa korang setiap hari, setiap minggu dan setiap bulan di hina dan di cerca, apa korang nie pemimpin umno parti melayu dah tak ada perasaan jati diri melayu lagi ke?


Babi bermata sepet macam teresa itu patut di beri pengajaran yang sucukupnya, tolonglah, bagi dia sedikit pengajaran, sumbat la dia dalam penjara wanita kajang walau pun untuk tempoh sebulan...

Percayalah kalau kerajaan yang ada hari ini penjarakan teresa, negara akan kekal aman, tak akan ada siapa pun nak berdemo depan penjara untuk dia, majoriti orang melayu baik dalam umno, pas, pkr dan mereka yang tidak berparti pasti bersorak gembira.

Tolonglah aku merayu pada kerajaan, penjarakanlah teresa walau pun hanya sebulan, biar dia rasa bagai azabnya kerana menghina bangsa melayu, bangsa yang paling bertolak ansur dalam dunia ini...

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Siapa Kit Siang yang mahu pertikaikan khutbah Jumaat?

Posted: 05 Feb 2014 08:52 AM PST


Pemimpin bukan Islam seharusnya mendengar keseluruhan kandungan khutbah Jumaat dan mengelak memetik ayat tertentu yang kemudian dimanipulasi kononnya Islam menggalakkan permusuhan dengan penganut agama lain.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berkata apa yang berlaku sekarang pihak tertentu cuba menilai kandungan khutbah dari sudut bertentangan dengan mesej yang cuba disampaikan pihak berkuasa agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"Nilai keseluruhan kandungan khutbah, bukan mengambil satu topik yang kemudian dimanipulasi untuk kepentingan politik. Tindakan itu menggugat ketenteraman awam dalam negara majmuk seperti Malaysia," katanya ketika dihubungi, semalam.

Kelmarin, sebuah laman portal berita melaporkan Timbalan Setiausaha Agung PKR, Darell Leiking mempersoalkan khutbah Jumaat yang disediakan JAKIM yang didakwanya boleh mencetuskan perbalahan antara agama di negara ini.

Nada sama disuarakan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang yang kesal khutbah Jumaat dilihatnya sebagai sengaja meniup sentimen persengketaan agama.


Gugat keharmonian

Mohamad Shukri berkata, tindakan pihak yang tidak menghormati amalan beragama itu seharusnya dihentikan segera kerana dibimbangi menggugat keharmonian kaum yang wujud sejak sekian lama.
Katanya, kandungan teks khutbah Jumaat tidak terkeluar daripada topik peringatan kepada umat Islam termasuk mengamalkan ajaran agama serta menjauhi larangannya dan tiada ayat yang menggalakkan persengketaan dengan penganut agama lain.

"Jelas sekali khutbah menyampaikan mesej yang baik bukan saja kepada umat Islam, malah penganut agama lain... malangnya ada pihak tertentu yang melihat dari sudut pandangan negatif iaitu lain yang kita tegakkan, lain pula yang mereka nampak," katanya.

Bagi Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Zamihan Mat Zin, sudah tiba masanya kerajaan menggubal undang-undang pencegahan ekstrem agama bagi membendung amalan beragama tidak sihat termasuk mencampuri agama lain.


Berani pertikai agama

Katanya, ketika ini pihak tertentu khususnya ahli politik semakin bertindak berani mempertikaikan amalan agama termasuk teks khutbah Jumaat dan penggunaan kalimah Allah hanya untuk umat Islam.

Beliau berkata, keadaan ini tidak seharusnya dibiarkan berpanjangan kerana banyak lagi perkara yang kemungkinan dibangkitkan pihak terbabit demi kepentingan politik mereka.

Sementara itu, Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha, berkata asas paling penting untuk disampaikan dalam teks khutbah adalah umat Islam perlu bersatu padu dan hidup dalam keadaan harmoni.

"Ia disediakan sebagai peringatan dan didikan khusus untuk umat Islam. Kita (JAKIM) juga merujuk nas al-Quran sebagai sumber, pegangan dan sandaran khutbah," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada pemberita semalam.

Suara Politik
Belantan

Siapa dalang Kristiankan Melayu?

Posted: 05 Feb 2014 01:10 AM PST


Waktu Portugis memulakan dasar penjajahan, ia turut membawa bersamanya dari Lisbon agama Kristian. Tetapi sejarah memperlihatkan dasar mengkristiankan atau disebut christianization Tanah Melayu ketika itu gagal walaupun Islam belum begitu berkembang dan penduduknya tidaklah berpengetahuan.

Belanda yang menggantikan Portugis meneruskan dasar serampang tiga mata - penjajahan, perdagangan dan pengkristianan orang Melayu. Namun, orang Melayu zaman itu berasakan ada yang tidak kena dengan konsep ketidakesaan tuhan.

Di tangan British, mereka melihat penjajahan hanya berjaya jika dasar mengkristiankan masyarakat Melayu tidak diteruskan. Mereka bersetuju meletakkan agama Islam di bawah bidang kuasa Raja-raja Melayu. Dengan itu sejak 1867 hingga 1957, hampir 100 tahun, Tanah Melayu yang kemudian dikenali Malaya dan Malaysia, lahir sebagai negeri Melayu. Islam muncul sebagai paksi sehingga kaum imigran yang datang kemudian patuh dengan sistem dan hukum-hakam sedia ada.

Selama lebih 400 tahun, paderi dan pihak gereja Kristian tidak berani terlibat usaha mengkristian orang Melayu. Justeru kalimah ALLAH muncul eksklusif milik umat Islam selagi mana melibatkan negara ini sebagaimana kehendak dan semangat undang-undang.


Jika ada Melayu berfikiran, berpakaian, mengamalkan gaya hidup Barat, tapi masih mengamalkan agama tinggalan datuk nenek iaitu agama Islam. Rupa-rupanya di tengah-tengah caca marba pendekatan Islam oleh orang Melayu sudah timbul usaha memecah-belah dan mengkristiankan Melayu melalui pelbagai kaedah dan strategi. Dulu, usaha dibuat menerusi pintu belakang tapi kini dilakukan secara terang-terang.

Sehingga PRU12, usaha jahat ini berjaya dibendung dengan mudah oleh Perlembagaan Persekutuan, akta dan enakmen negeri mengenai pentadbiran negara Islam. Tetapi nampaknya apabila pembangkang menguasai Pulau Pinang dan Selangor, percubaan menyebarkan dakwah Kristian kepada orang Islam diberikan nafas baharu menerusi kuasa politik.

Ada yang berani mencabar agama Islam, hatta terhadap sultan sebagai Ketua Agama Negeri yang memiliki kuasa mutlak terhadap hal ehwal agama Islam. Paderi membawa kes penggunaan kalimah ALLAH ke mahkamah dan mencabar dengan mengarahkan penggunaan kalimah ALLAH di semua gereja di Selangor.

Soal sama ada di luar negara perkataan ALLAH bukanlah hak eksklusif Muslim itu bukan masalah kita. Tetapi di Malaysia ada undang-undang dan peraturan yang warganya harus patuh. Ini bukan soal hak demokrasi sehingga dijadikan instrumen dalam mengalutkan perpaduan rakyat dan negara ini.


Bible berbahasa Melayu dicetak sewenang-wenang dengan tertera kalimah ALLAH tanpa rasa hormat pada penganutnya. Tindakan Jais dalam usaha mempertahankan akidah umat Islam dibantah sehingga jadi satu isu antarabangsa. Didapati DAP, khusus Lim Guan Eng begitu beria-ria memperjuangkan kalimah ALLAH sejak 2008. Kalau sayangkan kalimah ini elok saja jadi Muslim. Di tengah-tengah kecelaruan ini, Pas dan PKR dilihat menjarakkan diri daripada isu ini.

Kalaulah tak ada Dewan Ulama ataupun tokoh seperti allahyarham Ustaz Harun Taib, Pas tak lebih macam parti Golkar di Indonesia.Dengan membiarkan DAP menjuarai isu kalimah ALLAH bererti mereka mahu melihat Umno menjadi musuh utama bukan Islam semata-mata untuk masa depan politik mereka.

Sebagaimana disebut oleh seorang tokoh ulama Pas, parti itu bersama DAP dan Pakatan hanya dalam soal politik. Walaupun ia tidak dipersetujui pemimpin tertentu Pas yang takut hilang sokongan bukan Melayu, namun, seperti beberapa insiden sebelum ini, apabila 'cacing' sudah naik ke mata, penyokong dan ahli bawahan Pas tidak akan teragak-agak mengambil tindakan bersama penyokong Umno dan Melayu yang berjihad mempertahankan kesucian Islam.

Tidak mustahil isu kalimah ALLAH bakal menjadi faktor penyebab kepada perpisahan Pas, mahupun PKR dalam Pakatan. Saya tidak fikir pemimpin beragama Islam dalam mana-mana parti tergamak untuk membiarkan ada pihak mempersenda, menjual dan menurunkan taraf nama ALLAH dengan sewenang-wenangnya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:40 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Teresa Kok antara penyebab ketegangan kaum

Posted: 05 Feb 2014 05:27 PM PST










Lakunan PKNS untuk Anwar diterima ganti Khalid?

Posted: 05 Feb 2014 02:35 AM PST


Laporan TV3 semalam:


MB diminta menjawab kerana dalam PKNS, nak bbeli pensel pun semua kena tunggu persetujuan MB baru boleh kertas cadangan disediakan dan dibawa ke tiga tahap jawatankuasa dan akhir sekali adalah Lembaga Pengarah PKNS.

Tak mungkin GM Osman Omar boleh keluarkan surat pecat Azmin Ali tanpa arahan dari MB. Tak mungkin juga surat pemecatan 23 pengurus dan pegawai PKNS di keluarkan tanpa arahan dari MB.

Siapa tak tahu ini adalah amalan Khalid disemua tempat bawah kuasanya?

Menurut Flying Kick SINI, Khalid kata tak tahu.

Semantara itu, dengan segera pmimpin PKR menyerang Khalid:


Nampak macam reaksi sama bila Azmin dan bekas Pengurus Besar di hentikan:


Hmm ... sendiri buat dan sendiri hentam?

Ini macam PKR melakunkan satu isu dengan memulakan, mengkritik dan menyelesaikan sendiri. Dalam hal ini, 'end game' nampaknya menjustifikasikan Anwar menjadi MB.


MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:28 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Sekat Pakatan di RTM: Shabery penjenayah nombor 1, - PKR

Posted: 05 Feb 2014 08:55 PM PST

Naib Presiden PKR, N Surendran dakwa Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek penjenayah nombor satu. Gambar fail.Naib Presiden PKR, N Surendran dakwa Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek penjenayah nombor satu. Gambar fail.Naib Presiden PKR, N Surendran hari ini mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) melakukan jenayah apabila menggunakan Radio Televisyen Malaysia (RTM) untuk kepentingan mereka kerana stesyen milik kerajaan itu dibiayai melalui wang pembayar cukai yang seharusnya turut memberikan liputan adil kepada Pakatan Rakyat (PR).
Ahli Parlimen Padang Serai itu berkata, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek adalah penjenayah nombor satu kerana keengganan memberikan slot siaran yang adil kepada pembangkang.
"Ini merupakan satu jenayah yang amat serius dilakukan oleh pemimpin Umno dan BN. RTM dimiliki oleh rakyat," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya, hari ini.
"Namun apa yang berlaku kini apabila pemimpin Umno menguasai RTM biarpun ia mengetahui segala perbelanjaan datangnya dari duit rakyat maka ini adalah kes pecah amanah," katanya. - 6 Febuari, 2014.- TMI

Masalah jika Anwar dilantik MB

Posted: 05 Feb 2014 07:11 PM PST

SHAH ALAM - Walaupun menguasai PKR, Ketua Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bukan pemimpin yang sesuai untuk diangkat menjadi menteri besar Selangor.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Azmi Hassan berkata, ini kerana kontroversi yang melibatkan Anwar terlalu banyak dan boleh menjadi liabiliti bagi kerajaan negeri jika beliau dilantik sebagai menteri besar.

"Banyak kontroversi yang melibatkan peribadi beliau disentuh sebelum ini, selain itu, beliau juga bakal dibicarakan di mahkamah tidak lama lagi. Ini berisiko tinggi jika beliau dilantik jadi menteri besar Selangor.

"Ini juga boleh jadi bola tanggung untuk BN serang kerajaan negeri," katanya.


Azmi berkata, itu mungkin antara faktor Pas seakan-akan tidak bersetuju apabila nama Anwar disebut menggantikan kerusi Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor.

"Selain itu, jika Anwar memegang kerusi menteri besar,  masalah dalaman parti akan terpalit dalam pentadbiran negeri. Itu yang mahu dielak oleh Pas," katanya.

Menurut Azmi, dari segi pengamalan Anwar memang layak untuk menggantikan Abdul Khalid,  bagaimanapun akibat liabiliti yang ada, rakan PR berhati-hati dalam membuat keputusan mengenai perkara itu.

Pendapat sama turut diutarakan oleh pensyarah dari Universiti Sains Malaysia, Dr Sivamurugan Pandian bahawa Pas tidak mahu terpaut bersama dengan masalah dalaman PKR.

"Pas juga merasakan yang calon mereka lebih layak mengisi kerusi menteri besar jika Abdul Khalid berundur," katanya.
Sivamurugan turut berpandangan bahawa peranan Anwar lebih kepada menjadi penyatu antara Pas, PKR dan DAP dalam PR.

Menurut Sivamurugan,  kemenangan Anwar di  Dun Kajang, tidak bermakna kemelut yang berlaku dalam PKR akan berakhir.

Kelmarin, Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat  berkata, sayap Pas itu akan menyokong Anwar bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) di Dun Kajang.
Bagaimanapun, tidak sesekali menyokong jika Ketua Pembangkang itu berhasrat mahu menjadi menteri besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Kenyataan dua ahli akademik itu seakan berbeza dengan percaturan yang dibuat oleh PKR yang dilihat mahu meletakkan Anwar dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

[SANTAI] Georgetown pusat makanan terbaik 2014 mengalahkan Victoria (Australia) Pugila (Itali)

Posted: 05 Feb 2014 07:43 AM PST

alt
KUALA LUMPUR 5 Feb - Pulau Pinang di senaraikan sebagai tempat makan terbaik bagi tahun 2014.
Buku panduan pelancongan global, Lonely Planet menyenaraikan Pulau Mutiara itu sebagai tempat terbaik sekaligus menewaskan pesaing utamanya.
Antara tempat makan yang menjadi pesaing kepada Pulau Pinang ialah Victoria di Australia, Lake District di United Kingdom, Puglia di Itali serta Georgia dan Oaxaca di Mexico.
Menurut laporan editor Lonely Planet,Robin Barton, Pulau Pinang terkenal dengan makanan gerai terutamanya char kueh teow, mi hokkien dan laksa.
Tambahnya, makanan yang terdapat di negeri itu melambangkan kepelbagaian budaya Melayu, India, Cina, Sian dan Acheh yang wujud hasil daripada aktiviti perdagangan pada 1786.
Selain itu, Lonely Planet, turut mengiktiraf Bandaraya Georgetown sebagai pusat makanan paling terkenal dan terbaik.
Lonely Planet sebelum ini telah menyenaraikan Malaysia dalam kalangan 10 destinasi pelancongan terbaik bagi 2014.

PRK Kajang peluang pengundi hukum Umno/BN

Posted: 05 Feb 2014 05:58 AM PST

PRK Kajang peluang pengundi HUKUM Umno-BN
KUALA LUMPUR - Pilihan raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang adalah peluang kepada rakyat Malaysia untuk menghukum Umno BN yang gagal menunaikan janji-janji Pilihan raya Umum ke-13 lalu.
Timbalan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, pengundi Kajang mewakili sentimen seluruh rakyat Malaysia yang sedang marah dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan akibat kegagalan pengurusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
"Tapi, Umno BN jangan fikir bahawa rakyat telah lupa," kata beliau dipetik KeadilanDaily.
Katanya, dengan kenaikan harga barangan dan kos sara hidup yang meningkat, sudah tentu BN akan mengadapi ujian yang besar.
"Dan mereka (BN) jangan cuba mengalihkan pandangan rakyat daripada isu-isu besar," kata beliau kepada Keadilandaily.
Bekas Menteri Besar Selangor itu menegaskan PRK Kajang adalah waktu kepada rakyat untuk membuat penilaian antara BN dan Pakatan Rakyat.
"PRK Kajang bukannya isu peribadi. Sebab itu saya pesan kepada BN, jangan cuba menjadikan PRK Kajang ini sebagai tempat (menyerang) isu peribadi.
"Isu peribadi ini dah tak laku. Tak payahlah nak bawa isu remeh temeh. Apa yang penting sekarang ini ialah masa depan rakyat dan masa depan negara.
"Isu hutang negara, isu subsidi yang ditarik balik. Ini yang lebih penting. Ada isu lebih besar yang perlu disentuh dan dibahaskan," katanya lagi.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan penamaan calon PRK Kajang pada 11 Mac manakala hari mengundi undi 23 Mac. - Harakahdaily

Kami bukan binatang

Posted: 05 Feb 2014 02:53 AM PST


Bekas pengurus kanan pemasaran Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor Holdings Sdn Bhd (PHSB), Dr Aliff Aiman menyifatkan tindakan menamatkan kontrak mereka sebagai tidak adil dan menganiaya golongan profesional yang diambil bagi menaikkan taraf professionalisme Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

"Siapa bertanggungjawab kepada kami? Adakah ini cara kamu melayan kami?


"kita semua bukan binatang! kita manusia lagipun kami semua orang Islam. Itu syarikat-syarikat kafir pun tidak akan buat begini," kata Dr Aliff (kanan) dengan wajah yang amat kecewa.

Beliau berkata demikian di hadapan media selepas mengadakan pertemuan bersama Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia MTUC dan Kementerian Sumber Manusia bagi mengkaji tindakan undang-undang yang boleh diambil terhadap PKNS.

Semalam PHSB dilapor memecat 30 kakitangannya tanpa sebarang sebab munasabah dengan notis 24 jam berkuat kuasa serta-merta.

Kesemua kakitangan PHSB - anak syarikat PKNS - menerima surat pemecatan itu dalam satu pertemuan dengan pihak pengurusan selepas hadir bekerja seperti biasa. Surat itu ditandatangani Pengerusi PHSB, Datin Paduka Norazlina Zakaria.

Sementara itu, ketika dihubungi, bekas Ketua bahagian sumber manusia kumpulan PKNS, Rina Sarif yang turut ditamatkan kontrak berkata, 19 pekerja PHSB telah menerima notis semalam manakala baki 19 yang lain bakal menerima nasib sama tidak lama lagi.

Rina berkata kesemua mereka masih mempunyai kontrak antara enam bulan hingga dua tahun yang ditamatkan begitu sahaja.

"Saya jadi HR (Sumber Manusia) selama 18 tahun. Mana ada kontrak yang ditamatkan macam ni. Ini bukan notis pemecatan (termination) 24 jam. Ini serta-merta.

"Kontrak sepatutnya jaga hidup (livelihood) pekerja. Mana ada kontrak begini," katanya kepada Malaysiakini.

Khalid ketika ditemui semalam menafikan penglibatan beliau dalam pemecatan tersebut dan berkata keputusan itu dilakukan sendiri pihak pengurusan PHSB.

Sementara itu, Timbalan Presiden MTUC, Abdullah Sani Abdul Hamid menganggap tindakan menamatkan kontrak pekerja terbabit sebagai tindakan zalim ibarat negara 'kunta-kinte'.

Beliau berkata Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) telah melanggar Akta Pekerja kerana tidak memberi justifikasi penamatan kontrak justeru melanggar kontrak yang ditandatangani sendiri oleh syarikat dan pekerja.

"Saya difahamkan ada perjanjian kontrak bersamaan seksyen 10 (Akta Pekerja) yang wajib diikuti tak kira siapa pun.

"Pihak PKNS telah melanggari Seksyen 12 iaitu pelanggaran kontrak," katanya yang juga MP Kuala Langat.

"Ini bukan negara 'kunta-kinte'. Perlu ada undang-undang sebelum berbuat sesuatu," kata beliau lagi di hadapan pejabat Jabatan Perhubungan Perusahaan Selangor di Shah Alam hari ini.

Sementara itu PKNS dalam kenyataan hari ini menafikan memecat sebaliknya hanya 'memulangkan' semula sejumlah 20 anggota PKNS Holdings kembali kepada anak syarikat perbadanan itu.

Ia hanya satu operasi penyusunan semula organisasi sumber manusia bagi mengelakkan pertindihan  tugas  selaras dengan polisi tadbir urus PKNS yang mengutamakan perkhidmatan cekap. - malaysiakini 5/2/2014

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LAGI SEORANG "PEMBANTU KHAS" BAKAL TINGGALKAN ANWAR?

Posted: 05 Feb 2014 10:59 PM PST




5/2/14 – Nathaniel Tan, pembantu khas Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak dari tahun 2007, mutakhir ini mula mengkritik pedas bosnya itu.

"Dan yang terbaru, dalam suasana politik PKR yang tersembunyi dan merbahaya setelah sekian lama sekarang telah berubah kepada ketulusan dan demokrasi yang dibisikkan dari belakang tabir yang tiada orang pun berhak tahu (apa yang sedang dan akan berlaku)

"Saya rasa agak bodoh untuk kita mengharapkan demokrasi daripada parti yang mana pemimpin 'de facto'nya sudah tiada penghormatan kepada demokrasi lagi.

"Walaubagaimanapun, isu ini tidak menjadi fokus yang menarik perhatian awam, tetapi dalam fikiran saya, implikasi daripada bentuk politik yang berterusan ini – yang semakin merebak dan tidak terkawal – merupakan faktor yang penting kepada seluruh krisis yang berlaku,"katanya dalam tulisan bertajuk "The dearth of transparency and democracy in PKR" disiarkan Malaysiakini, 30 Jan.

Nathaniel atau lebih dikenali sebagai Nat pernah ditahan polis pada Julai 2007 ketika itu beliau adalah Setiausaha Foundation For The Future yang dipengerusikan Anwar.

"Dia (Nat) pernah menjadi Setiausaha Eksekutif kepada Pengerusi Foundation for the Future iaitu Anwar Ibrahim.

"Selain membantu Tian Chua, dia menulis dalam Malaysiakini dan dipercayai masih berperanan dalam sebarang program "educating Malaysia for democracy" yang dibiayai oleh CIA," ulas The Unspinners dalam memperkenalkan siapakah aktivis hak asasi bernama Nat.

Nathaniel Tan: The dearth of transparency and democracy in PKR

COMMENT For years I defended Anwar Ibrahim. For years I defended PKR. I defended and I defended, until the day came where it became impossible to defend the indefensible.

People always like to speculate whether people change their positions due to money. In all honesty, I think that's a healthy speculation.

After yesterday's article, more than one person asked about the profits I made working for the Selangor government. I had a good run, and earned a similar amount as the people I went to school with, for the three years I was with Selangor.

In the middle of last year, I was informed my services would no longer be required.

They did not explain why at length (except perhaps to hint that I was costing too much), and I did not really ask or pursue the matter. My last day of work was around November 2013, and I have not had any professional engagement with them since.

Given the abrupt dismissal, perhaps people would have been less surprised if I had turned on Abdul Khalid Ibrahim instead of Anwar Ibrahim.

In any case, let's get to it.

Many people are throwing about words like 'tactics', 'strategy', 'Mahathirism', 'racial and religious incitement', 'strengthening Pakatan Rakyat', etc, etc.

I'll spend a few words on all those later, but for my money, they have nothing to do with the most important implication of what is going on.

The murky game of cloaks and daggers

To me, the real problem pivots on how Anwar and his associates are running PKR in a manner that is completely bereft of transparency, accountability and democratic principles.

Let's carry out a simple thought exercise: How did the decision to carry out the Kajang plan come about?

I don't know, do you?

Many have speculated (myself included), many claim it happened one way or another, but the truth is: nobody outside the nebulous 'inner circle' has any idea.

PKR has a large supreme council that is mostly democratically elected, and a smaller political bureau. Can we say with confidence that members of both were given an opportunity to voice their opinions, much less be made fully aware of what was going on? Are there official minutes perhaps, that we might refer to?

Beyond PKR, there are the leaders of PAS and DAP, and there are the representatives of the Selangor State Assembly – all democratically elected as representatives by party members, and by the rakyat.

How many of them had a say in the decision that would so heavily influence who would be the number one person in the Selangor state government? Were there broad consultations among party leaders, elected representatives, and (God forbid) the rakyat? Or was it presented to the world as a fait accompli?

The day Lee Chin Cheh resigned his seat in Kajang, someone theoretically in the top 10 ranking of PKR leaders messaged me, saying: "I guess I'm always the last to know. Sigh"

If he/she is the last to know, what more the rest of us?

This is the latest – and by my reckoning the last straw – in a culture of cloak and dagger politics within PKR that for too long now has circumvented transparency and democracy in favour of whispered deals made in backrooms that no one is privy to.

I suppose it was stupid of us to expect democracy from a party whose 'de facto leader' has no democratic mandate whatsoever.

These issues have not been the focus of public attention, but in my mind, the implications of this style of politics continuing to spiral out of control is the most significant factor in the entire crisis.

'The bigger picture'

All these years, I felt that despite these problems, it was important to maintain unity in order to fight the bigger enemy: Umno.

It's a sad day when you turn around and realise that the people you've been fighting for have come to live and breathe so deeply the culture you thought you were fighting against.

Over the years, I have spent countless words trying to fight cynicism against politics, and speaking out against armchair critics who seem fuelled mostly by self-righteous anger, and who never seem to get their hands dirty.

I did this because, like so many others, I wanted to concentrate on the big picture. I desperately wanted a Malaysia free of Umno.

On Tuesday, I realised how far some politicians would go in abusing and manipulating this desperation.

For too long now, I think Anwar, PKR and Pakatan have become convinced that they can get away with murder, because they believe those of us who hunger for change simply have no other options.

They assume we truly, truly will vote for Pakatan (and Anwar) no matter what, as long as no alternative (like another party, or say, Khalid) exists.

I had always thought there was a limit as to how far they would go. It would appear not.

Talking cock

Alarm bells should start ringing when politicians say things that don't make sense, and expect you to believe it.

At some point in 'The Life Of Pi', a pair of Japanese gentleman are presented with two different stories, and are asked: which story do you prefer?

The question was not which do you think is true, the question was: which do you prefer?

Too often we believe what we want to, not what the facts suggest. It is a struggle to be objective, but it is a struggle well worth undertaking.

The first story

Let me try to present, as objectively as I possibly can, two stories that might explain what is going on.

The first has been articulated most popularly by Rafizi Ramli – a man whose sharp intelligence is reflected crystal clear in the politically savvy tone he used to make his argument.

This story suggests that we are on the edge of a crisis; that forces linked to former prime minister Dr Mahathir Mohamad are looking to dethrone Prime Minister Najib Abdul Razak, and instigate an era of unprecedented racial and religious strife.

This story has it that in order to take Putrajaya, it is imperative that Anwar be a state assemblyman of Selangor.

That is all that Rafizi claims at this point, but I think it is not too much of a stretch to assume that he means that Anwar must become the Selangor menteri besar in order to effectively use Selangor as a "launchpad" to take over Putrajaya.

It is nothing short of comical to think that Anwar has some other role to play as a state assemblyman alone.

This story also has it that "option is key" – that somehow the ability to chose between Khalid, Anwar and someone else does not represent potential instability, but is rather some kind of ace up PKR's sleeve against the Umno leviathan.

Given the process that needs to be carried out in order to change the menteri besar, the palace dynamics and the uncertain position that PAS will take, it seems to me that this move will actually create great instability all around, where once the only instability existed was those perpetrated incessantly by party leaders.

There is also a warning about Selangor becoming Kedah, despite the fact that while Pakatan lost Kedah in the elections, Selangor increased its seat count by eight times more than any other state government that gained more seats in GE13.

Other people allude to reasons that they "can't talk about" things behind the scenes that we "wouldn't understand".

If we were really privy to all the discussions and the real reasons, I personally don't think we wouldn't understand; it's more like we wouldn't approve. That's why we haven't been made privy to them, and are served in their place steaming piles of horse manure.

The second story

Now let's try another story. In this story, Khalid runs the state in a way that makes the people happy, but makes politicians unhappy.

The last thing I want to do is make things up out of thin air. To elaborate on the previous statistic – in GE13, Negeri Sembilan increased its state assembly seats by one; Penang did the same. Selangor increased its seats by eight.

People love to yell until they're blue in the face, saying that this or that is what the public really thinks, but this hard statistic is nevertheless incontrovertible. It does not prove conclusively that the public is happy with Khalid, but there are more statistics that provide statistics that suggest the opposite (which is quite remarkable, considering Khalid's complete deprioritisation of public relations work).

Recently, in a poll by The Star, Khalid was top choice for menteri besar, obtaining nearly the same amount of votes as the next two candidates put together (Anwar and Rafizi).

I could be wrong, but was there a Merdeka Center poll some years back where Khalid was shown to be a more popular leader than Anwar? If so, I can't imagine it made Anwar feel too good.

The part where Khalid makes politicians unhappy I think goes without saying – sometimes for perfectly valid reasons, reasons I myself have experienced and been frustrated by.

Are they reasons enough to remove him? For my money, not by a long shot.

In any case, Khalid probably thinks it is beneath him to defend his record (can you imagine anyone else in his position maintaining the relative silence that he has?), so I won't presume to do it for him.

In this story, the most important thing about Khalid is that he does not easily accede to party wishes. If you ask his detractors, this applies to questions of policy (though I cannot think of many such policies). If you ask his supporters, this applies to how the party wants the state to be a bigger "resource" for party activities.

If you ask a cynic, he or she would say, all the PKR people want is their fingers in the jar that Khalid has kept so tightly closed.

Is it all just about the money? To say so would probably be a disservice to the varied members of the 'Anwar for menteri besar' team.

Or, is it mostly about the money?

I suppose you will have to look as objectively as you can at the things they are saying. If they make sense to you, then the answer is 'no'. If they do not make sense to you, then the answer is 'yes'.

Feudal politics and Umno DNA

People like to say that PKR is like Umno, but they seldom go into specifics. In what way does it or does it not resemble Umno?

I think PKR is most like Umno in that it is an extremely feudal party. The most efficient and traditional feudal boss is Azmin Ali (a man who perhaps stands to gain the most from a debacle in Kajang), while Anwar's feudal style leans more towards playing people off on one another, thus making himself as indispensable as possible.

Feudal politics cannot exist unless there exists money, resources and power to dole out. The Selangor menteri besar can dole out a lot. Opposition Leader? Not so much.

In the latter story, perhaps this latest ploy is also consciously or subconsciously motivated by a desire to stay relevant – to inspire followers who are losing faith, energy or both, and to do so at any cost.

PAS and DAP

It appears PAS is divided. Its newly-minted Youth chief has taken a hard stance, which I can appreciate, while the rest of the leaders may once again be bullied (for the "bigger picture") to go along for the ride. Why they keep letting PKR do this to them? I do not quite understand.

Meanwhile, motivating some quarters in DAP is the belief that someone like Anwar can relieve some of the pressure they are feeling due to the Allah issue.

If they think Anwar has the magic bullet that will bring us closer to actual solutions on this issue, I fear they will be sorely disappointed. However, this is merely an opinion of mine, for which insufficient space for elaboration exists.

The grass is always greener on the other side, and I think it will be too late by the time the delusions clear, and people realise exactly what they threw away when they replaced Khalid.

Enough politics of fear

We believe what we want to. Sometimes this leads to idolatry. Inside so many of us lives a burning yearning for change, and a pining for shining heroes to make that change real.

These are completely understandable yearnings; but if we let them compromise our objectivity and our judgment, then we shall be forever lost.

I was saddened to see Lim Kit Siang use May 13 as some sort of bogeyman after so many years of berating MCA for doing exactly the same thing.

If you read Rafizi's admittedly eloquent, beautifully crafted defence with greater care, you will see significant strains of the same politics of fear: we must do this because of the Umno threat; we must do this because without Anwar, Selangor will crumble like Kedah; we must do this because only Anwar is a light strong enough to fight the oncoming dark.

Scary words, but the facts quite simply do not seem to bear them out.

Every one of us will have to choose in this free marketplace of ideas which stories make the most sense, and every one of us will have to live with the consequences of our choices. At the end of the day, as always, we will get the government we deserve.

It's been a difficult time, but there is no point in living unless we truly believe that for every closed door, a window opens. All we have to do is to find it.

NATHANIEL TAN tweets @NatAsasi, and wishes everyone Gong Xi Fa Cai!

AMARAN ORANG KRISTIAN KEPADA PAS, KALAU BERANI BUAT LAH!

Posted: 05 Feb 2014 06:33 AM PST

Laman blog Kristian Katolik Malaysia iaitu christianunited4malaysia.blogspot.com menulis artikel berbaur amaran kepada Pas yang merupakan parti di dalam Pakatan Rakyat dan juga parti yang mempunyai banyak kerusi dalam Dun Selangor.
Satu artikel bertajuk "Jika PAS bertanding lawan Anwar Ibrahim di Kajang, tempat PAS adalah sehina UMNO".
Agaknya laman blog ini terlupa bahawa PAS memiliki kerusi yang banyak sama dengan parti DAP iaitu 15 kerusi berbanding PKR di Selangor, PAS sepatutnya lebih layak dalam hal menjawat jawatan Menteri Besar.
Menurut artikel itu, pihak laman blog itu mendapat berita bahawa PAS ingin bertanding melawan Anwar di Kajang.
"Kami ingin mengingatkan pihak PAS bahawa PAS tidak mampu untuk menjaga kebajikan rakyat Selangor. Kononnya sebagai parti bumiputera terkuat di dalam Pakatan Rakyat, PAS harus sedar mereka tidak mampu melaksanakan apa yang diperlukan oleh rakyat Selangor," menurut artikel itu.
Ulasan pendek : Kasihan PAS, dihina, terhina, diugut tiada siapa berani menjawab Amaran orang Kristian di atas...

TERESA KOK & BABI : KERANA MULUT SANTAN BINASA

Posted: 05 Feb 2014 06:17 AM PST

Teresakok Kerana Mulutnya
Teresakok: Kerana Mulutt Badan Binasa
Babi & Teresakok

Teresakok dan Anak Babi
Teresakok Bikin Malu Orang Cina
Di atas: Telisa COCK@lancau








RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:33 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Anwar akan bertemu MB, bincang isu pemecatan 23 kakitangan kontrak PKNS

Posted: 05 Feb 2014 07:44 PM PST

DSC_9803KAJANG, 6 FEB: Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bertemu Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi meminta penjelasan berhubung pemecatan 23 kakitangan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
Katanya, pertemuan itu berkemungkinan akan diadakan malam ini bagi mendapatkan gambaran sebenar.
"Saya sudah minta Abdul Khalid bincang dan beri penjelasan kepada saya kerana tidak dapat maklumat teliti.
"Mungkin Abdul Khalid akan bawa malam ini," katanya kepada media selepas majlis Hi-Tea di Pusat Komuniti Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, di sini, semalam.
Media sebelum ini melaporkan 23 kakitangan perbadanan itu diberhentikan tanpa sebab dan tidak diberikan notis lebih awal.
Namun, PKNS dalam satu kenyataan memaklumkan tindakan itu dibuat terhadap pekerja berstatus kontrak bagi mengelakkan pertindihan tugas.
Read More / Baca Lagi >>

Hukuman Penjara: Rayuan terakhir Khir Toyo ditangguh, tarikh belum ditetapkan

Posted: 05 Feb 2014 07:42 PM PST

 
 Rayuan terakhir bekas menteri besar Selangor, Dr Mohd Khir Toyo, yang dijadual didengar hari ini di mahkamah tertinggi di negara ini, telah ditangguhkan kepada suatu tarikh yang belum ditetapkan.

Ketua komunikasi korporat Mahkamah Persekutuan Mohd Aizuddin Zolkeply berkata penangguhan itu disebabkan oleh sebab-sebab yang "tidak dapat dielakkan dengan pihak mahkamah".

Berikutan itu, katanya, tarikh untuk mendengar rayuan tersebut akan diputuskan kemudian.

Rayuan itu dijadualkan didengar hari ini selepas Khir didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada tahun 2011 bagi tuduhan rasuah yang berkaitan dengan pembelian dua lot tanah berharga dan sebuah rumah di Shah Alam, semasa menjadi penjawat awam.

Mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan hartanya dirampas. Bagaimanapun, ia membenar penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menanti rayuan.

Mahkamah Rayuan telah mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi itu tahun lepas.

Kerajaan pusat beku kenaikan tol kerana PRK Dun Kajang - DAP

Posted: 05 Feb 2014 07:27 PM PST

 Tindakan kerajaan membekukan kenaikan tol bagi 2014 semalam merupakan satu taktik oportunis dan sebagai usaha untuk memenangi hati pengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang yang akan berlangsung pada 23 Mac ini walaupun terpaksa membayar RM400 juta kepada syarikat konsesi, kata Lim Guan Eng.
Setiausaha agung DAP itu berkata, Barisan Nasional (BN) hanya berubah nada, namun tidak pada kata-katanya dalam hal pembekuan kenaikan kadar tol selama setahun walaupun pernah berjanji untuk mengurangkan kadar tol di antara bandar dalam manifesto mereka semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.
"Pengumuman yang dibuat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin bahawa Kabinet tidak akan mengenakan sebarang kenaikan tol pada 2014 adalah satu taktik oportunis yang jelas digunakan oleh BN untuk menyenangkan hati pengundi BN di Kajang pada 23 Mac 2014.
"Walaupun mereka berjanji dalam manifesto PRU13 untuk mengurangkan kadar tol antara bandar, kerajaan persekutuan BN mengumumkan akan terdapat banyak kenaikan kadar tol pada tahun ini.
"Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar malah memberitahu bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan kenaikan kadar tol boleh menggunakan jalan alternatif yang tidak bertol, meskipun tidak ada sebarang jalan alternatif untuk sesetengah laluan," katanya dalam satu kenyataan pagi ini.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: PAS Selangor sudah buka bilik gerakan

Posted: 05 Feb 2014 07:22 PM PST

KUALA LUMPUR: PAS Selangor telah membuka bilik gerakan pilihan raya bagi  mempersiapkan jentera pilihan raya kecil (PRK) Dun Kajang yang akan diadakan pada 23 Mac nanti.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad sekaligus telah melantik Jaafar Shamsuddin sebagai Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Selangor bagi Pilihan Raya Kecil Kawasan Dewan Negeri Kajang.

Sehubungan itu, bilik Gerakan Utama PAS Selangor beroperasi di Pejabat PAS Kawasan Hulu Langat, G20-1A, Jalan Prima Saujana 2/D, Seksyen 2, Taman Prima Saujana, 43000 Kajang.

"Petugas-petugas PAS dari dalam dan luar Selangor yang akan bertugas di Kajang bolehlah menghubungi Mohd Shariff Din, Setiausaha Jentera Pilihan Raya PAS Kawasan Dewan Negeri Kajang di 013 3883700 untuk penyelarasan," katanya dalam kenyataan ringkas di laman Facebooknya.
Read More / Baca Lagi >>

Presiden PAS lancar Kempen Jomturun esok

Posted: 05 Feb 2014 07:20 PM PST

KUALA LUMPUR: Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat dengan kerjasama PAS Wilayah Persekutuan akan mengadakan satu pelancaran roadshow kempen Jomturun peringkat pusat.

"Kempen ini dilancarkan bertujuan untuk menggerakkan kesedaran rakyat berkaitan kenaikan kos sarahidup yang semakin membebankan rakyat," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar kepada Harakahdaily.

Katanya, kempen yang digerakkan oleh PAS ini selari dengan agenda rakyat yang ingin melihat negara ini bebas dari korupsi yang menjadi punca utama kenaikan kos sara hidup.

Selain itu, ujarnya PAS juga menuntut supaya ditangguhkan perlaksanaan GST yang masih belum sesuai dilaksanakan dalam negara ini. PAS juga meminta supaya didedahkan perjanjian konsesi tol yang dilihat menyebelahi syarikat konsesi tol dan dalam masa yang sama terus menjerut leher rakyat.

Pelancaran roadshow itu, kata Mahfuz akan disempurnakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang turut disertai oleh timbalannya, Mohamad Sabu dan beliau sendiri.

Selain itu, jelasnya wakil-wakil dari Dewan Pemuda, Dewan Ulamak dan Dewan Muslimat Pusat juga akan turut hadir bagi menjayakan program besar itu.
Read More / Baca Lagi >>

Sampai bila KLIA2 terus ditangguh - Mahfuz

Posted: 05 Feb 2014 07:17 PM PST

KUALA LUMPUR: Kegagalan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) memperolehi Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC) akibat daripada 65 peratus daripada terminal utama tidak memenuhi piawaian keselamatan kebakaran adalah membuktikan kegagalan Datuk Seri Hishammuddin Hussein selaku Pemangku Menteri Pengangkutan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata Hishammuddin dilihat gagal memastikan KLIA2 yang telah tertangguh sebanyak lima kali sebelum ini memenuhi piawaian yang telah ditetapkan walaupun menyatakan KLIA2 akan dibuka pada Mei 2014.

Menurutnya, Hishammuddin seharusnya memberi penekanan khusus kepada Kontraktor utama UEMC - Bina Puri Joint Venture bagi memastikan projek tersebut tidak lagi tertangguh.

"65 peratus daripada terminal KLIA2 gagal memenuhi piawaian yang telah ditetapkan dan ini bermakna lebih separuh dari projek membabitkan keselamatan kebakaran perlu diperbaiki dan menyebabkan akan tertangguh untuk kali keenam.
Read More / Baca Lagi >>

Tol tidak naik untuk senangkan pengundi BN Kajang - LGE

Posted: 05 Feb 2014 07:16 PM PST

KUALA LUMPUR: Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Kabinet tidak akan mengenakan sebarang kenaikan tol dalam tahun 2014 adalah satu taktik oportunis yang jelas digunakan oleh BN untuk menyenangkan hati pengundi BN di Kajang pada 23 Mac depan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, Kerajaan Barisan Nasional hanya berubah nada, namun tidak pada kata-katanya dalam hal pembekuan kenaikan kadar tol selama setahun dan membuat bayaran RM400 juta kepada syarikat konsesi tol.

"Walaupun mereka berjanji dalam manifesto pilihanraya pada tahun 2013 untuk mengurangkan kadar tol antara bandar, Kerajaan Persekutuan BN telah mengumumkan bahawa akan terdapat banyak kenaikan kadar tol pada tahun ini," ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar pernah memberitahu bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan kenaikan kadar tol boleh menggunakan jalan alternatif yang tidak bertol, meskipun tidak ada sebarang jalan alternatif untuk sesetengah laluan.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan BN Kedah: Camry yang baru berusia tiga tahun dah ditukar Perdana? Kalau kerajaan PR mesti membazir.....

Posted: 05 Feb 2014 07:07 PM PST

Kalau tak silap pada bulan Ogos 2010 kerajaan negeri Kedah dibawah pimpinan PAS telah membelanjakan RM1.2 juta bagi pembelian lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner.

Pembelian kenderaan baru itu bagi menggantikan kereta lama, iaitu Proton Perdana V6 Eksekutif yang sudah tidak lagi ekonomik digunakan berikutan kerap rosak dan kos membaikinya agak tinggi.

Malah ada di antara kereta terbabit sudah berusia 10 tahun pada tahun itu dan patut dilupuskan, tetapi ia masih digunakan kerana tiada ganti.

Keputusan membeli kereta import itu berikutan peratusan susut nilai harganya lebih rendah, berbanding model Proton Perdana V6 Eksekutif, selain penyelenggaraannya lebih mudah dan murah.

Itu adalah antara alasan Kerajaan PAS/PR Kedah untuk menggantikan Perdana dengan Camry.


Ianya dijadikan isu oleh kebanyakkan media tunggangan UMNO kerana dua tahun sebelumnya iaitu pada tahun 2008, Menteri Besar Kedah ketika itu , Allahyarham Datuk Seri Azizan dilaporkan berkata, pihaknya bercadang mengekalkan penggunaan kereta Proton Perdana V6 Eksekutif sebagai kereta rasmi kerajaan negeri.

Tapi setelah UMNO/BN merampas kembali Kedah, Camry yang berusia tidak sampai empat tahun itu telah dijual  pula oleh Kerajaan UMNO/BN.

Alasannya selain lebih murah berbanding kereta jenama lain, kerajaan negeri juga bernasib baik kerana mendapat kereta Proton Perdana berkenaan dalam tempoh singkat.

Apa punya alasan entahlah...
Read More / Baca Lagi >>

Serampang Kajang: 'Anda boleh bersetuju untuk tidak bersetuju' - Rafizi

Posted: 05 Feb 2014 07:03 PM PST


Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata beliau berharap tidak perlu lagi menjelaskan isu di belakang 'Serampang Kajang'  PKR.

Menurut beliau pihak yang masih tidak yakin dengan kenyataan beliau boleh bersetuju untuk tidak bersetuju kerana semua jawapan dari beliau selaku perancang perkara itu sudah diberikan.

"Jika saya tak mampu yakinkan anda selepas seminggu dan forum yang panjang ini, saya gagal yakinkan anda.

"Apa-apa soalan yang anda tanya hanya untuk 'serang' saya, jadi kita biarkan hal itu. Anda sudah ada jawapannya, anda tidak yakin, biar kami buat apa yang patut dilakukan," katanya dalam forum 'Serampang Kajang' di Subang semalam.

Rafizi memberi respons kepada soalan pengerusi Islamic Rennaisance Front (IRF) Dr Farouk Musa dalam sesi soal jawab forum tersebut yang mendakwa beliau sering 'menukar' jawapan berkaitan rancangan meletakkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Selangor.
Read More / Baca Lagi >>

Pesan Datuk Ujang Bagong kepada calon PRK Dun Kajang

Posted: 05 Feb 2014 07:02 PM PST

Datuk Ujang BagongMukadimah

Nama Datuk Ujang Bagong bukan nama asing bagi orang Kajang.

Pada tahun-tahun 1990an, berita mengenai sosok yang berkarakter dan berimej unik itu sering mengisi dada akhbar  sama ada sebagai tokoh korporat ataupun sebagai aktivis masyarakat.

Umum juga mengenali Ujang sebagai seorang dermawan yang banyak menyumbang untuk masyarakat Kajang.

Namun beberapa tahun kebelakangan ini, Ujang @ Bujang Buyong @ Jislen Bagong tidak lagi diberi publisiti hingga ramai yang tertanya-tanya mengenai 'kehilangannya'. Ada juga yang menyangka beliau sudah meninggal dunia.

"Tidak! Saya masih ada...," katanya sambil tertawa ketika diajukan perkara itu.

Menurut Ujang, beliau bukan sengaja memencilkan diri tetapi agak terkesan dengan perubahan yang berlaku dalam hidupnya sejak isterinya, Datin Faridah Abdul Manan meninggal dunia sembilan tahun lalu.

"Sejak dia 'pergi' saya banyak mengisi masa untuknya, menziarahi pusaranya," katanya ketika ditemui di Masjid Jamek Pekan Kajang.

Menurut Ujang, sudah jadi rutin hariannya selepas menziarah pusara isteri di Tanah Perkuburan Sungai Kantan, beliau ke masjid itu sehingga Zohor.

Walaupun sudah lama tidak jadi berita, tidak banyak yang berubah pada diri tokoh masyarakat berusia 82 tahun itu. Seperti dahulu, di lehernya masih tergantung dua kalung manik daripada kayu kokka manakala kepalanya pula ditutupi kopiah berlilit tulisan jawi.

Bagi mereka yang tidak pernah melihatnya, mungkin akan terasa sedikit janggal namun bagi penduduk Kajang malah seluruh daerah Hulu Langat, Datuk Ujang Bagong bukan sahaja cukup dikenali malah amat dihormati.
Read More / Baca Lagi >>

Surat palsu: Speaker Perak teliti imej CCTV

Posted: 05 Feb 2014 06:42 PM PST

Surat palsu: Speaker Perak teliti imej CCTV  
Kesavan (tiga, kiri) bersama rakan-rakan pimpinan PKR Perak ketika membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh, semalam.
IPOH – Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, Datuk Seri SK Devamany memberi jaminan akan menjalankan siasatan berhubung penyerahan surat palsu peletakan jawatan Adun Hutan Melintang, S Kesavan.

Menurutnya, berdasarkan keterangan kerani pejabat, pihaknya dimaklumkan 'surat peletakan jawatan' Kesavan itu diserahkan individu tidak dikenali sekitar 2.30 petang kelmarin.

"Apa pun kita harap perkara ini tidak menjadi isu. Kita pun tak tahu apa niat dia (pemberi surat) itu.

"Kita akan teliti kamera litar tertutup (CCTV) seluruh bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Kemudian, biar polis siasat.

"Saya tidak dapat nak ulas lanjut, apa-apa pun biar polis mengenal pasti pihak bertanggung jawab dalam isu berkenaan," katanya pada sidang media, semalam.

Beliau berharap ia tidak diperbesar kerana dikhuatiri memberi kesan kepada amalan demokrasi di negeri ini.

"Isu seperti ini boleh  rosakkan hubungan kerjasama baik antara kerajaan negeri dengan PR ketika ini," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

'Konsensus nasional bukan 'bunga-bunga' k'jaan perpaduan' - Anwar

Posted: 05 Feb 2014 06:40 PM PST

Gesaan berterusan Pakatan Rakyat supaya diadakan dialog bi-partisan bagi membincangkan isu-isu nasional yang dihadapi negara bukan merupakan "bunga-bunga" kepada pembentukan sebuah kerajaan perpaduan, tegas Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jika tidak, katanya, beliau tidak akan pergi ke negeri Selangor -  merujuk kepada pilihan raya kecil DUN Kajang yang akan ditandinginya.

"Parameter (dialog itu) sangat jelas - jaminan perlembagaan dan memberi keyakinan kepada rakyat... berdasarkan kepada jaminan ini.

"(Ia akan membabitkan) isu-isu perkauman, agama, ekonomi, jenayah dan rasuah - tidak lebih dari itu ," katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Anwar, ini telah menjadi matlamat akhirnya sejak tawaran Pakatan kepada BN untuk konsensus nasional itu, pertama kali dibuat Ogos lalu.

Mengesahkan spekulasi yang tersebar, beliau menjelaskan bahawa Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution telah bertindak sebagai utusan untuk menyampaikan mesej dalam satu pertemuan peribadi dengan wakil BN yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Ya, menang ada pertemuan antara Saifuddin dan Zahid, tetapi hanya untuk menyuarakan (isu-isu) ini... kerana (BN) bertanya sama ada kita serius atau ini hanya gimik politik," kata Anwar.

Read More / Baca Lagi >>

Apa kata Dr Mahathir yang lawan Anwar di Kajang?

Posted: 05 Feb 2014 06:38 PM PST

Haji Subky Abdul Latif

Barisan Nasional (BN) sedang tercari-cari calon untuk menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.
Kebiasaannya, BN meletakkan MCA di situ dan MCA juga merasa ia patut diberi penghormatan lagi.
Bahkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri berpendapat, berilah kepada MCA.
Kebanyakan pandangan umum, MCA tidak akan menang. Katakanlah mendiang Tun Tan Siew Sin hidup semula untuk menentang Anwar di Kajang, dia pun boleh mati semula dengan keputusan PRK itu nanti.
Itulah pandangan kebanyakan orang termasuk Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, harapan bagi mengalahkan Anwar hanya dengan calon Melayu, tentunya daripada Umno.
Bahkan calon terbaik daripada Umno pun belum dijamin menang.
Calon yang terbaik bagi mengalahkan Anwar pada masa ini ialah Dr Mahathir sendiri.
Kalau Dr Mahathir dirasakan akan kalah juga, maka itu satu kemenangan moral bagi Anwar.
Dr Mahathir sendiri sudah mencadangkan supaya beri saja kepada MCA. Mungkin dia juga mahu mengelak daripada berlawan dengan Anwar di situ.
Maka dia mencadangkan MCA diberi lagi supaya tiada siapa akan mencalonkannya.
Tiada orang lain ada harapan mengalahkan Anwar, melainkan Dr Mahathir. Maka eloklah Dr Mahathir diberi cabaran bagi menghadapi gergasi PKR yang disokong oleh Pakatan Rakyat itu.
Dr Mahathir ada kelebihan berbanding dengan Anwar kerana isterinya, Tun Dr Hasmah adalah orang Selangor.
Kalau beliau dibesarkan dan pendidikan awalnya di Kuala Lumpur, tetapi sebelum Kuala Lumpur jadi Wilayah Persekutuan, asalnya sebahagian daripada Selangor.
Maka Kedah bagi Dr Mahathir tidak berbangkit kerana isterinya dekat dengan Selangor.
Anwar dan isterinya pula tiada kelebihan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi: Konflik Azmin-Khalid boleh selesai melalui pemilihan parti, bukan PRK

Posted: 05 Feb 2014 06:34 PM PST


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berucap di forum `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014.Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berucap di forum `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014.PKR dilihat terus mempertahankan tindakan meletakkan ketua umum mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang dengan menafikan pilihan raya kecil itu terpaksa diadakan untuk meredakan ketegangan di antara Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, berkata sekiranya PKR ingin menyelesaikan kemelut dalaman di antara Azmin dan Abdul Khalid ia boleh dilakukan dalam pemilihan PKR yang akan berlangsung pada April.
"Kalau hendak selesaikan kemelut dua pemimpin itu tidak perlu PRK kerana semasa pemilihan kita boleh biar mereka bertanding dan bergaduh sesama sendiri," katanya dalam forum bertajuk `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi,
"Menuduh bahawa ini sebahagian daripada rancangan menyelesaikan konflik dalaman adalah tidak betul sama sekali, kita hendak tipu siapa?
"Semua orang tahu Azmin dan Abdul Khalid tidak pernah sebulu dalam mengeluarkan pandangan dari hari pertama lagi," katanya di hadapan kira-kira 300 hadirin.
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi: PRK lambat bagus untuk Pakatan

Posted: 05 Feb 2014 06:33 PM PST

Pengarah Strategi PKR dan perancang utama 'Serampang Kajang', Rafizi Ramli melihat tempoh yang panjang menjelang pilihan raya kecil (PRK) DUN  Kajang dapat memulih semula imej mereka di Kajang.

Beliau bagaimanapun mengaku pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam yang memerlukan 44 hari untuk membuat persediaan, boleh memberi pelbagai kesan tetapi mengambilnya secara positif.

"Saya fikir, (jika PRK lambat) itu lebih bagus untuk kita (PR) rakyat sudah tidak marah sangat,ada lebih banyak masa untuk dekati rakyat.

"Saya mengambil positif perkara ini," katanya selepas forum 'Serampang Kajang' di Subang semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Pakatan perlu jelaskan isu MB Selangor, kata Ambiga

Posted: 05 Feb 2014 06:33 PM PST


Ahli Panel dalam Forum Langkah Kajang semalam (dua dari kiri) Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenavasan, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Pua. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014. Ahli Panel dalam Forum Langkah Kajang semalam (dua dari kiri) Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenavasan, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Pua. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014. Datuk Ambiga Sreenavasan berkata Pakatan Rakyat (PR) perlu menjelaskan kepada rakyat dan pengundi  adakah mereka berhasrat untuk melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai menteri besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selepas memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac akan datang.
Bekas pengerusi bersama Bersih 2.0 itu berkata dalam satu forum bertajuk "Serampang Kajang" di Subang Jaya malam tadi, PR perlu menjelaskan rancangan mereka jika memenangi kerusi tersebut kerana ramai yang mengadu kepadanya tidak suka misteri berhubung isu menteri besar Selangor itu.
"Berhubung isu MB, mungkin Anwar akan menjadi MB, mungkin tidak. Saya dapati isu ini tergantung dan perlu diberikan penjelasan," katanya.
Beliau berkata, ucapannya itu dilakukan atas kapisiti peribadi dan menegaskan adalah tidak adil sekiranya PR terus membiarkan rakyat dan pengundi berteka-teki mengenai perkara ini.
Anwar dinamakan sebagai calon PR di Kajang selepas peletakan jawatan secara mengejut bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan itu, Lee Chin Cheh.
Read More / Baca Lagi >>

Tempoh kempen PRK Kajang ‘khas’ untuk Anwar?

Posted: 05 Feb 2014 06:32 PM PST

DSC_5312KAJANG 6 FEB: Kempen 13 hari untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang berikutan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding, menimbulkan persoalan, malah kecurigaan.
Hal itu mendapat perhatian Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu yang memberi reaksi dalam ucapannya pada ceramah di Taman Kajang Baru, malam tadi.
Secara berseloroh, beliau 'memuji' Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memberi tempoh berkempen antara yang terpanjang dalam sejarah PRK yang sekian lama didesak pimpinan Pakatan Rakyat.

EMY_5936
"Apa bagus betul bagi masa lama kat Anwar. Inilah PRK yang panjang masanya diberikan. Sebulan setengah kat Anwar," katanya depan hampir 300 penduduk tempatan.
SPR semalam memaklumkan tarikh penamaan calon pada 11 Mac manakala pengundian awal pada 19 Mac dan pembuangan undi berlangsung 23 Mac.
Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk Bersih menuntut tempoh kempen sehingga 21 hari tetapi tidak diendah sebaliknya hanya memberi masa kempen sekitar tujuh hari sahaja.

E04E6106Keputusan itu secara tidak langsung menimbulkan kecurigaan apatah lagi penyertaan Anwar dalam PRK itu dibuat secara mengejut ketika parti pemerintah tidak bersedia.
Dalam ucapan sama, Anwar juga menyatakan keazaman untuk sedaya upaya membantu menyelesaikan masalah setempat antaranya kesesakan trafik dan kemudahan asas.

Beliau juga menyifatkan PRK itu sebagai peluang untuk rakyat mengegarkan isu nasional termasuk isu kenaikan pelbagai harga barang, kebelakangan ini.

ROS: Press Conference by YB Gobind Singh Deo

Posted: 05 Feb 2014 06:28 PM PST

PAS Kedah tidak gusar ugutan Mukhriz

Posted: 05 Feb 2014 06:27 PM PST

Pecat k'tangan PHSB: Syarikat kafir pun tak buat begini, kata Dr Alif

Posted: 05 Feb 2014 06:24 PM PST

Memang tiada Bangla Mengundi kerana Bangla sudah jadi Rakyat Malaysia!

Posted: 05 Feb 2014 06:21 PM PST

Mat Taib ketepikan kepentingan peribadi sokong Anwar di Kajang

Posted: 05 Feb 2014 04:09 PM PST

Sebab itu saya pesan kepada BN, jangan cuba jadikan PRK Kajang sebagai tempat menyerang isu peribadi. 

PETALING JAYA: Biarpun Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah mengenakan Tan Sri Muhammad Muhd Taib tetapi bekas Menteri Besar Selangor itu tetap menyeru pengundi PRK Kajang menghukum BN pada 23 Mac ini.
Menurut beliau, PRK Kajang adalah peluang kepada rakyat Malaysia untuk menghukum Barisan Nasional (BN) yang gagal menunaikan janji pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu.
Ketika beliau menjadi menteri besar, beliau ditangkap di Australia membawa masuk wang tunai sebanyak RM2.5 juta yang dikatakan dilapor oleh para pegawai Anwar kepada Imigresen Australia.
Muhammad yang merupakan dari pasukan wawasan selain dari Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang diketuai Anwar telah menyingkirkan Ghafar Baba dalam pertandingan Umno pada tahun 1993.
Sejak penangkapan beliau, beliau menyalahkan Anwar yang mahu menjatuhkannya dan apabila keluar dari Umno, beliau menyertai PAS dan bukannya PKR milik Anwar Ibrahim.
Memetik laporan Keadilan Daily, bekas Menteri Besar Selangor itu berkata, pengundi Kajang mewakili sentimen seluruh rakyat Malaysia yang berang terhadap kenaikan harga barang dan perkhidmatan ekoran kegagalan pengurusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: Logik ke jawapan SPR atau lawak jenaka?

Posted: 05 Feb 2014 04:05 PM PST

KUALA LUMPUR: Logik ke jawapan SPR atau ia satu lagi lawak jenaka dalam negara berhubung tarikh penamaan calon dan pengundian bagi Pilihan raya Kecil (PRK) Dun Kajang.

Demikian pertanyaan yang dilontarkan penulis Shahbudin Husin menerusi blognya semalam ekoran SPR mengumumkan tarikh pembuangan undi bagi PRK Dun Kajang pada 23 Mac depan, manakala tarikh penamaan calon pula 11 Mac.

"Luar biasanya tarikh yang diumumkan ini ialah kerana SPR dimaklumkan secara rasmi mengenai kekosongan kerusi Dun Kajang pada 27 Januari dan hampir dua bulan dari tarikh itu iaitu 23 Mac, baru ditetapkan sebagai hari pengundian," tulisnya.

Menurutnya, penamaan calon bagi pilihan raya umum di seluruh negara yang memerlukan SPR membuat lebih persediaan dan latihan, boleh diadakan 17 hari selepas Parlimen dibubarkan tetapi hanya untuk satu Dun Kajang, SPR memerlukan 44 hari membuat persiapan.

"Pelbagai spekulasi dan cakap-cakap kedengaran mengenai tindakan SPR menetapkan tarikh pilihanraya kecil Dun Kajang yang begitu lewat daripada kebiasaannya," tulisnya lagi.

Tarikh PRK DUN Kajang beri lebih masa kepada PR, kata Hattai

Posted: 05 Feb 2014 04:01 PM PST

Amaran keras Macai Umno kepada Kit Siang dlm isu khutbah Jumaat Jakim

Posted: 05 Feb 2014 04:00 PM PST