Followers

Nuffnang

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:39 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Mengapa hanya hangat-hangat tahi ayam?

Posted: 18 Jan 2014 09:19 PM PST


Adakah semua ini keputusan politik? Demikianlah persoalan yang timbul dan hangat diperkatakan apabila UMNO menarik balik saman terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua berhubung isu Lahad Datu. Adakah tindakan 'menyaman' Tian Chua sekadar menunjukkan UMNO prihatin isu keselamatan rakyat menjelang pilihan raya?

Tragedi perajurit kita yang dibunuh oleh pengganas Sulu di Lahad Datu mendapat simpati seluruh rakyat, tidak kira bangsa dan agama kecuali mereka yang 'memang tidak berguna' kepada negara. Maka apabila UMNO menarik balik saman selepas Tian Chua 'meminta maaf' ini adalah tindakan hangat-hangat tahi ayam. Keras-keras kerak nasi, mudah lembek bila kena air.

Isnin lalu kes saman fitnah yang difailkan oleh UMNO terhadap Tian Chua berhubung penyiaran rencana tragedi Lahad Datu kononnya sandiwara UMNO telah diselesaikan di luar mahkamah. Bagaimanapun rakyat termasuk orang UMNO sendiri tentu kecewa dengan tindakan yang dibuat oleh segelintir individu ini.


Sebenarnya UMNO tidak perlu pun menyaman Tian Chua. Beratus-ratus pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta bekas perajurit telah bangkit menyanggah kenyataan Tian Chua. Malah mereka membela UMNO daripada tuduhan tersebut. Sekiranya UMNO tidak menyaman Tian Chua pun rakyat berada di pihak UMNO kerana tahu itu bukan sandiwara. Itu betul-betul. Tetapi apabila UMNO mahu menyaman, itu sudah bagus.

Rakyat telah bangkit memberi tekanan kepada Tian Chua apabila jumlah perajurit terkorban semakin meningkat. Secara moralnya apabila ada bukti mangsa terkorban disiarkan di media, moral Tian Chua telah jatuh. Rakyat melihat dia berpolitik melampaui batas dan mahu menjadikan tragedi itu modal pilihan raya.

Tetapi apabila UMNO mengambil tindakan undang-undang ke atas Tian Chua, rakyat melihat ini satu kesungguhan dan membuktikan UMNO tidak mempolitikkan serangan pengganas itu. Bagaimanapun apabila UMNO menarik balik saman tanpa alasan yang kukuh, rakyat melihat tindakan itu sebagai sengaja mengguris perasaan keluarga perajurit yang sanggup berkorban untuk negara. Sepatutnya apabila UMNO memulakan, biarlah hingga ke 'titisan darah terakhir' walaupun terpaksa menerima kekalahan. Alang-alang menyeluk tempayan budu, biarlah apa akan berlaku sekalipun.

Kalau UMNO kalah sekalipun dalam saman ini, UMNO tetap menang di mata rakyat. Tetapi bila belum pun masuk berlawan telah 'diselesaikan' di tepi gelanggang, apa ceritanya. Lekeh sangatlah.

Adakah harga nyawa perajurit, maruah negara dan keselamatan rakyat boleh ditukar dengan permohonan maaf (tambahan pula bukan secara rasmi di depan umum) oleh Tian Chua? Kalau rasa terlalu pemaaf sangat, eloklah berfikir banyak kali sebelum membuat tindakan saman. Bahkan lebih elok awal-awal lagi memaafkan Tian Chua, tidaklah rakyat melihat ada suatu yang tidak kena.

Apabila kes ini diselesaikan dengan begitu mudah, ia kelihatan seolah-olah pengorbanan perajurit dan keluarga yang menanggung sengsara tidak ada nilainya.

Apakah dalam keadaan kesengsaraan rakyat yang demikian teruk, UMNO tidak dapat menyelami apabila saman yang dimulakan diselesai di luar mahkamah?

Atau adakah selepas pilihan raya umum telah berlalu maka saman terhadap Tian Chua sudah tidak bernilai tinggi di pasaran politik untuk meraih sokongan rakyat? Saya sangat percaya UMNO tidak berfikir sedemikian, cuma segelintir pihak kononnya mewakili UMNO mungkin berfikir begitu.

Al-Fatihah buat perajurit dan anggota polis yang terkorban. Mudah-mudahan Allah SWT tempatkan mereka dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Amin...!!!

Suara Politik
Belantan

RINTIHAN ANAK?

Posted: 18 Jan 2014 10:59 AM PST


Tak selesa bersama keluarga angkat

Kuala Lumpur: "We are sad.. we need mummy and daddy. We miss them so much.. Please come back to us, we can't live without them. (Kami sedih... kami perlukan mummy dan daddy. Kami terlalu rindukan mereka. Tolonglah kembali kepada kami, kami tidak boleh hidup tanpa mereka).

Itu kata-kata yang diluahkan dalam Facebook Aisyah, anak sulung pasangan Azizul Raheem Awalludin dan Shalwati Nurshal yang ditahan polis Sweden sejak Disember lalu.

Aisyah, 14, memuatnaik gambarnya dan tiga lagi adiknya, Ammar, Adam dan Ariff yang kelihatan murung ketika dalam kenderaan awam.

Mereka yang berusia antara tujuh hingga 14 tahun diuruskan Jabatan Kebajikan Sweden, kini ditempatkan di sebuah rumah keluarga angkat sejak ibu bapa mereka ditahan pihak berkuasa Sweden pada 14 Disember lalu.

Ketika berita mengenai nasib Azizul Raheem dan Shalwati yang ditahan kerana didakwa memukul seorang anak mereka yang tidak bersolat disiarkan BH pada 15 Januari lalu, nasib empat anak pasangan itu tidak diketahui, susulan pihak kedutaan Malaysia tidak dibenarkan bertemu mereka.

Bagaimanapun, Jabatan Kebajikan Sweden akhirnya buat pertama kali memberi kebenaran kepada pegawai kedutaan Malaysia untuk bertemu empat anak pasangan suami isteri itu semalam.

Sejak pasangan terbabit ditahan 14 Disember lalu, tiada wakil dari kedutaan Malaysia di sana dibenarkan bertemu dengan keempat-empat beradik itu dan pihak kedutaan mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk kebenaran mengadakan pertemuan.

Sementara itu, BERNAMA melaporkan, empat anak pasangan warga Malaysia itu, menyatakan tidak selesa tinggal bersama keluarga angkat berlainan agama di Sweden.

Anak sulung pasangan itu, Aisyah, berkata beliau dan tiga adik lelakinya berusia 7, 11 dan 12 tahun, ditempatkan bersama keluarga angkat yang disediakan pihak khidmat sosial negara itu.

Aisyah berkata, mereka tidak gembira dengan keadaan dalam rumah berkenaan.

"Kami tidak gembira kerana keluarga angkat bela anjing.

Keluarga angkat juga makan makanan tidak halal, walaupun kami tidak diberi makanan itu, tetapi kami berkongsi pinggan mangkuk yang sama," katanya kepada BERNAMA ketika dihubungi semalam.

Aisyah berkata, mereka juga berulang kali menyatakan hasrat untuk pulang ke Malaysia secepat mungkin, namun tidak dibenarkan pekerja khidmat sosial.

Suara Politik
Belantan

MIMPI SENJA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PTG | Posted in

sumber :-

MIMPI SENJA


Demo Kangkung Umno P. Pinang pagi tadi bertukar kecoh

Posted: 18 Jan 2014 11:09 PM PST

LEE_KHAI_LOON
Seorang lelaki diserang peserta protes di depan pejabat pusat khidmat Adun Machang Bubuk, di Alma, Pulau Pinang, pagi tadi.
Looi Sue-Chern, TMI
Satu lagi pusingan protest terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk, Lee Khai Loon diadakan di Alma, Pulau Pinang, di depan pusat khidmatnya, pagi ini.
Kejadian hari ini tidak sebersih protes semalam apabila seorang lelaki dikasari peserta protes itu.
Difahamkan lelaki terbabit berkata sesuatu yang menimbulkan kemarahan peserta protes ketika beliau berjalan ke arah motosikalnya di seberang Jalan Alma.
Dalam sekelip mata, beliau dikelilingi kira-kira 50 peserta. Kelihatan ada yang memegang, menolak dan memukulnya dengan helmet yang dipakainya.
Jeritan kata-kata kesat kedengaran dilemparkan kepada lelaki itu ketika kumpulan protes semakin marah.
Anggota polis yang bersedia berkawal memerhatikan protes itu dengan cepat masuk campur dan menarik keluar lelaki terbabit daripada khalayak yang sedang berkerumun itu.
Kumpulan yang marah itu tetap mengekori lelaki itu ketika beliau ditemani polis ke kereta peronda. Keadaan masih tegang walaupun selepas kereta peronda meninggalkan lokasi.
Beberapa peserta protes memaki hakum lelaki itu kerana dituduh berkata "Melayu bodoh".
Ketika situasi kelihatan hampir hilang kawalan, khalayak it diarahkan bersurai dan pulang oleh beberapa pemimpin Melayu di tempat kejadian.
Terdahulu, protes itu diadakan di tempat yang sama di mana Lee menganjurkan flash mob kangkung Rabu lalu, dan pada hari ini, patung dengan gambar Lee yang bersaiz A4 dibakar, dipijak dan diludah.
Seorang lelaki kelihatan mendedahkan punggungnya ke arah gambar itu. Kumpulan protes membabitkan kira-kira 300 orang itu juga membakar beberapa kad manila dan sepanduk menghentam Lee dan partinya di depan pusat khidmat Adun PKR itu.
Beberapa sepanduk ditampal di tingkap lot kedai kosong di bawah pusatnya yang berada di tingkat satu.
Protes sejam itu bermula kira-kira jam 12.30 pagi dengan pemimpin daripada Umno Pulau Pinang, organisasi bukan kerajaan Kongres Melayu Pulau Pinang dan Pekida Pulau Pinang yang membuat ucapan berapi-api membela Najib, di mana analogi kangkungnya baru-baru ini menjadi tumpuan jenaka alam siber.
Lee sebelum ini mengetuai flash mob dan menyumbat kangkung ke dalam patung berupa Najib.

Dulu Sultan Melaka .... kini muncul pula 'Permaisuri' Melaka

Posted: 18 Jan 2014 10:48 PM PST

MELAKA: Raja Noor Jan Shah Raja Tuah yang mendakwa dirinya Sultan Melaka dan kini berada dalam tahanan polis bukan satu-satunya individu yang bersaing untuk merebut takhta di negeri itu.
Seorang 'permaisuri' dari Seri Kembangan, Selangor telah melabelkan Raja Noor Jan Shah sebagai berlagak semata-mata dan mendakwa suaminya, anak kelahiran Melaka berusia 48 tahun yang sepatutnya mewarisi takhta Kesultanan Melayu Melaka.
Bonda Ratu Kuasa Alam Tan Sri Sharifah Norlaini Kesemua Dinegeret (Ratu Kepulauan Melayu), warga Indonesia dengan keturunan Turki- Acheh itu juga menuntut Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron memberikan ikrar taat setia kepadanya dan mengadakan mesyuarat dengan pegawai-pegawai beliau untuk membincangkan bagaimana untuk memulihkan Kesultanan Melayu Melaka yang telah berlalu.
Dia membuat percubaan pertama untuk bertemu Idris di pejabatnya di Seri Negeri di sini dua minggu lalu, tetapi tidak berjaya.
Hidhir Yusof, yang mendakwa dirinya sebagai pembantu peribadi 'permaisuri' berkata ratu mempunyai kuasa luar biasa dan memberi amaran bahawa dia boleh membuat sumpahan ke atas Melaka jika marah.
"Dia boleh memanggil ribut angin dan hujan yang tidak berhenti-henti jika tidak dapat menahan kesabarannya.
"Oleh itu, lebih baik ketua menteri bertemu dengannya dan mendengar rahsia Kesultanan Melaka yang tidak sabar-sabar untuk didedahkan kepada beliau," kata Hidhir ketika dihubungi, Sabtu.
Ketika ditemui, Idris mengakui bahawa 'permaisuri' tersebut dan Hidhir cuba untuk bertemu beliau di pejabat.
"Mereka datang dan bertemu saya untuk membincangkan mengenai Kesultanan Melaka pada masa kita telah berusaha memberantas royalti palsu di Melaka.
"Saya memberitahu mereka bahawa saya sibuk dengan kerja dan meminta mereka untuk bertemu pembantu saya jika mereka mempunyai apa-apa perkara kukuh untuk berbincang," kata Idris yang menambah bahawa darjah kebesaran yang diberikan selain daripada Gabenor Melaka dianggap tidak sah taraf, dan penerima anugerah tersebut akan dihalang oleh kerajaan daripada menerima apa-apa gelaran asal.- mStar

Janji nak bagi 50, masa nak tunai janji macam celaka - Peserta himpunan aman bantah penghinaan terhadap Najib @ Penang

Posted: 18 Jan 2014 05:23 AM PST






nyesal aku mintak cuti hari ini ... janji nak bg 50, tp jnji lain, buatnya lain .. stakat mkn xpyhla .. ms mntak tlg bkn main merayu, masa nk tunai jnji mcm claka.. lain kali kau brhimpun la sndiri.. nak bela mlayu .. mlayu jugak kau kncing..jgn ingt aku xtau sapa kapo lbih .. puihhh.!!!

Lepas berhimpun, bantah Hina Najib KANGKUNG .. mereka dapat "Rempah kari" Tepung dan Beras, Selamat Hari Thaipusam Buat Najib KANGKUNG.

Baca, fikir dan nilai .. tak sedaq-sedaq lagi asyik kena mohong  dengan penganjur  Perhimpunan Pembela Maruah Najib Razak ini yang berlangsung padi tadi di Dataran Sunway Seberang jaya, Pulau Pinang. -

MS - Dah tau puak2 haramjadah tu xboleh  pakai , yang hang dok p join depa buat apa.  Lantak la kat hang walau pun perasaan simpati aku tu ada .... lain kali ingat la na -   sumber

Tarian punggong lebih teruk dari flash mob kangkung - DSAI

Posted: 18 Jan 2014 04:00 AM PST



Tarian punggong lebih teruk dari flash mob kangkung - DSAI
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan flash mob yang mengejek Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menggunakan 'kangkung' untuk menjelaskan isu kenaikan harga.

Ia dianjurkan oleh ADUN Machang Bubuk, Lee Khai Loon, di kawasan pasar malam di Alma, Bukit Mertajam Rabu lalu.

Anwar berkata Pemuda Umno dan NGO hak Melayu PERKASA pun telah menghina pemimpin Pakatan Rakyat tetapi hanya segelintir sahaja yang telah membantah.

Menurutnya, tarian punggung oleh kumpulan pro-kerajaan yang
terdiri daripada veteran tentera di hadapan bekas penyelaras BERSIH, Datuk S Ambiga pada 2012, lagi teruk daripada flash mob 'kangkung'.

"Kenapa tidak ada bantahan apabila tarian punggung itu dilakukan? Adakah perbuatan itu betul dari segi agama atau pelakuan (moral)" tanya Anwar yang juga ahli  Parlimen Permatang Pauh ketika ditemui semasa lawatan ke Sungai Lembu semalam.

"Anda tidak boleh mempertahankan itu (tarian punggung) berbanding dengan apa yang (Lee) Khai Loon lakukan," katanya.

Rabu Rabu, kira-kira 15 orang menyertai flash mob membantah inflasi yang semakin meningkat, dengan menyumbat kangkung ke dalam mulut ternganga replika Najib yang diperbuat daripada styrofoam.

Pemimpin Umno mengecam Lee sebagai "kurang ajar, kebudak-
budakan, bermentaliti rendah, serta tidak wajar sebagai seorag wakil rakyat" kerana menghina pemimpin nombor satu negara itu, dan menuntut Lee memohon memohon maaf atas tindakannya itu.

Manakala ADUN Pulau Betong, Farid Saad pula meminta Ketua Menteri Lim Guan Eng dan pemimpin Pakatan supaya mengambil mengambil tindakan terhadap Lee.

Farid menyokong Najib dengan berkata ucapan perdana menteri diambil di luar konteks sedangkan beliau hanya bermaksud walaupun harga barangan keperluan meningkat, tetapi yang lainnya turun, seperti kangkung.

Najib telah menjelaskan kenyataannya, dengan berkata beliau menggunakan sayur-sayuran sebagai contoh mengenai bagaimana kuasa pasaran menentukan harga makanan. - malaysiakini

Tak salah kritik Najib

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
JANUARY 18, 2014
Adun Machang Bubuk Lee Khai Loon menyumbat sayur kangkung ke dalam patung yang menyerupai perdana menteri Rabu lalu.Adun Machang Bubuk Lee Khai Loon menyumbat sayur kangkung ke dalam patung yang menyerupai perdana menteri Rabu lalu.Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk dari PKR Lee Khai Loon mengatakan tidak salah mengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan tindakannya menyuap kangkung ke replika Perdana Menteri bukanlah satu penghinaan.
Katanya, pertunjukan "I Love Kangkung" pada Rabu lalu adalah satu simbolik menuntut perdana menteri supaya lebih prihatin terhadap beban kehidupan rakyat jelata yang semakin berat akibat daripada kenaikan harga barang.
"Saya ingin menegaskan bahawa tindakan menjemput perdana menteri untuk makan kangkung tidak membawa maksud untuk menghina sesiapa. Saya tidak faham mengapa Umno dan penyokong mereka menyamakan tindakan tersebut sebagai satu tanda penghinaan.
"Kenyataan kangkung yang dibuat Perdana Menteri telah menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan seolah-olah bersikap lari daripada tanggungjawab mengawal harga barangan.
"Dengan itu, seluruh media sosial serta media massa telah penuh dengan pelbagai komedi dan sindiran berasaskan kangkung untuk menyindir perdana menteri," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Hari ini, Bernama melaporkan lebih 3,000 peserta menyertai perhimpunan mengecam tindakan biadab Lee dan sekumpulan penyokong DAP menyumbat kangkung ke dalam mulut patung menyerupai Perdana Menteri di sebuah pasar malam di Machang Bubuk pada Rabu.
Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata perhimpunan itu bertujuan membantah tindakan menghina Najib dan merupakan amaran keras kepada pihak tidak bertanggungjawab yang secara berterusan menghina Melayu dan agama Islam.
Lee berkata tindakan segelintir pihak yang menjadikan dirinya sebagai kambing hitam terhadap isu kangkung menunjukkan sikap tidak memandang serius kemarahan rakyat yang semakin panas.
Katanya, sebagai seorang wakil rakyat yang dipilih, beliau perlu bertanggungjawab dan berani bersuara melalui acara itu yang mencerminkan pandangan awam.

"Kerajaan Persekutuan yang lama diterajui oleh Umno-Barisan Nasional (BN) telah menyebabkan hutang negara meningkat setiap tahun, defisit kewangan dan akhirnya mangsanya adalah rakyat biasa yang perlu menanggung akibat tersebut.
"Pemimpin Umno-BN perlu memandang serius tentang masalah kenaikan harga barang dan mengenal pasti puncanya seperti amalan rasuah, ketirisan dan pemborosan oleh kerajaan persekutuan, pengurusan ekonomi yang lemah serta berpihak kepada syarikat besar," katanya.
Ketua Penerangan Majlis Pimpinan Negeri PKR Pulau Pinang itu berkata akan teruskan mengadakan program komuniti untuk membantah cukai barangan dan perkhidmatan (GST) serta kenaikan harga barang pada masa akan datang supaya suara rakyat dapat disalurkan melalui pelbagai medium. – 18 Januari, 2014. -TMI

[KERETA BARU] Suprima S Super Premium Dilancar Dengan Ciri 'Sporty'

Posted: 17 Jan 2014 11:24 PM PST


Varian baharu Suprima, Suprima S Super Premium
MELAKA: Proton Holdings Bhd (Proton) pada Sabtu melancarkan varian baharu Proton Suprima yang diberi nama Suprima S Super Premium, yang menampilkan ciri-ciri lebih 'sporty' berbanding varian terdahulu.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Proton Datuk Lukman Ibrahim berkata varian ketiga yang menampilkan dua warna iaitu 'Fire Red' dan 'Solid White' itu dijual pada harga RM87,929.45.
"Suprima S Super Premium yang merupakan produk terbaik Proton, dilengkapi pelbagai ciri yang lebih komprehensif dari segi pencapaian, gaya, keselamatan, pemanduan dinamik dan canggih," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran varian tersebut di Karnival Jualan Proton di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka.
Beliau berkata Suprima S Super Premium dilengkapi rim 'sporty' 17 inci, kerusi kulit dan body kit R3 dan enjin 1.6 liter turbo tujuh kelajuan serta ciri pemanduan dan pengendalian Lotus yang dinamik.
Katanya Proton Suprima S Super Premium turut dilengkapi Teknologi HPF (Hot Press Forming) yang memberi perlindungan yang lebih baik, enam beg udara selain dianugerah penarafan keselamatan lima bintang Program Penilaian Kereta Baharu Australiasia (ANCAP).
Lukman berkata dengan pelancaran varian terbaharu itu, pembeli tidak perlu membuat ubah suai pada kereta mereka untuk memiliki kenderaan yang lebih sporty dan memberi nilai pulangan yang lebih berbanding varian sebelumnya.
Beliau berkata Proton menyasarkan untuk menjual 750 unit varian itu setiap bulan, sama seperti dua varian terdahulu iaitu 'executive' yang dijual pada harga RM76,338 dan premium RM79,638.
"Kita telah berjaya menjual lebih 2,000 unit varian 'executive' dan premium sejak dilancarkan pada Ogos tahun lepas," katanya.
Diskaun RM1,888 diberikan kepada pembeli yang membuat tempahan pada Karnival Jualan Proton yang berlangsung selama tiga hari bermula semalam, dan pengunjung boleh memandu uji varian terbaharu itu di karnival tersebut. BERNAMA

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:08 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BENARKAH SEMALAM ANWAR & AMBIGA HERDIK MALAYSIAKINI, BAB BERITA PALSU

Posted: 18 Jan 2014 08:58 PM PST

SATU SUMBER, DUA ANGKA BERBEZA

DUA ANGKA BERBEZA DARI SATU SUMBER


CINA KENA PUKUL, MELAYU SUDAH HILANG SABAR, TAUKEH CINA SUDAH LARI

Posted: 18 Jan 2014 08:23 PM PST

Cina Ini kutuk Orang Melayu Bodoh, Dia Hampir Mampus Kena Pukul
Insiden Taukeh-Taukeh Cina lari berulang semula, jika tahun lalu apabila gurila-gurila (gerila-gerila) Sulu menyerang Lahad Datu, orang yang mula-mula lari meninggalkan Lahad Datu dan Semporna ialah taukeh-taukeh Cina dari Semenanjung Malaysia dan Singapura. Berminggu-minggu mereka melarikan diri meninggalkan kelong-kelong dan kapa-kapal ikan mereka di Semporna, Kunak dan Lahad Datu. Mereka takut dengan amukan Melayu Mindanao. 

Kini taukeh-taukeh Cina dari Taiwan, Singapura, Hong Kong dan tanah besar China mula meninggalkan Pulau Pinang ketakutan melihat gerombolan Melayu berarak di Pulau Pinang semalam dan hari ini.

Orang Melayu mengamuk sudah tidak boleh dihalang lagi...

Inilah jawapan kepada http://helenang.wordpress.com/2014/01/18/satu-soalan-boleh-pembaca-budiman-tolong-beri-pencerahan/

Di Pulau Pinang Sekarang : Kemarahan Orang Melayu Sudah Tidak Tertahan
Suasana di Pusat Khidmat ADUN PKR Machang Bubuk semakin crowded. Melayu sudah hilang sabar di atas kurang ajar mereka.

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


Justice for whom?

Posted: 18 Jan 2014 09:32 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:47 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:29 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kumpulan 'pro-kangkung' bakar patung 'Kai Lan'

Posted: 18 Jan 2014 09:23 PM PST

 
Anggota Umno Pulau Pinang dan sekutu mereka hari ini menganjurkan sebuah lagi perhimpunan membantah flash mob wakil rakyat PKR yang menyindir kenyataan 'kangkung' perdana menteri di Bukit Mertajam.

Kali ini, peserta himpunan itu membakar patung dengan gambar Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lee Khai Loon.

Tidak cukup dengan itu, mereka juga meludah dan memijaknya,

Mereka juga menyimbah air ke atas poster pemimpin DAP Lim Kit Siang dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang bertulis: "Guru yang ajar DAP biadab Melayu".

Kira-kira 200 orang menyertai perhimpunan di kawasan pasar malam di Alma . Sebelum ini terdapat ucapan yang menggelar Khai Loon sebagai kurang ajar, bodoh dan bermulut kotor.

Mereka juga mempermain-mainkan nama Khai Loon sebagai "Kai Lan", sempena nama sayur popular di Malaysia selain kangkung.

Selepas ancam rusuhan ala 13 mei, macai pro-Umno Pulau Pinang kerumun pusat khidmat Adun PKR

Posted: 18 Jan 2014 09:22 PM PST


Seorang lelaki memijak gambar Adun Machang Bubuk, Lee Khai Loon dalam protes di Alma, Pulau Pinang. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 19 Januari, 2014.Seorang lelaki memijak gambar Adun Machang Bubuk, Lee Khai Loon dalam protes di Alma, Pulau Pinang. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 19 Januari, 2014.Ahli Umno hari ini membakar patung dengan gambar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk, Lee Khai Loon, meludah dan memijaknya di depan pusat khidmat Adun itu, kerana pembabitannya dalam flash mob minggu lalu yang mengejek ucapan 'kangkung' Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Kira-kira 300 orang berkumpul di depan pusat khidmat Lee di Alma, Bukit Mertajam, membawa sepanduk yang menghentam Lee. Seorang lelaki kelihatan mendedahkan punggung ke arah gambar Lee.
Sebahagian sepanduk ditampal di tingkap rumah kedai kosong yang berdekatan, dan orang ramai melepaskan kemarahan terhadap pemimpin DAP, Lim Kit Siang dan anaknya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Read More / Baca Lagi >>

Utusan Malaysia dakwa SPRM cenderung sokong pembangkang

Posted: 18 Jan 2014 09:20 PM PST


Kecenderungan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak akhir-akhir ini menyiasat kes yang dilakukan oleh pemimpin kerajaan dan penjawat awam menjadi persoalan sama ada suruhanjaya itu lebih memihak kepada pihak pembangkang, menurut akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.
Dalam edisi Ahad Mingguan Malaysia, kolumnis Awang Selamat berkata, pihaknya menerima maklumat terdapat beberapa pegawai penyiasat SPRM mengaku menyokong pihak pembangkang dan teruja untuk melakukan siasatan kepada pegawai menteri.
"Lebih mengejutkan, terdapat beberapa pegawai penyiasat yang mengaku mereka penyokong pembangkang dan teruja untuk bertindak ke atas pegawai menteri.
"Apakah ini ada kaitan dengan tanggapan bahawa SPRM agresif menyiasat kes pemimpin kerajaan dan penjawat awam tetapi tidak berani bertindak ke atas pemimpin pembangkang," katanya dalam Mingguan Malaysia hari ini.
Berdasarkan maklumat yang diterima, kolumnis itu juga mendedahkan terdapat segelintir pegawai SPRM yang dikatakan keterlaluan dalam menjalankan siasatan.
Katanya, antara aduan yang diterima adalah pegawai SPRM tidak membenarkan tertuduh menemui keluarga, mendapatkan ubat yang perlu diambil secara rutin dan tiada usaha membersihkan nama tertuduh setelah didapati tidak bersalah.
''Tertuduh tidak dibenarkan ditemui oleh keluarga dan mengambil ubat untuk penyakit yang dihidapi seperti kencing manis dan jantung.
Read More / Baca Lagi >>

Umno ‘parti lekeh’ tarik balik saman Tian Chua, kata Utusan

Posted: 18 Jan 2014 09:19 PM PST



Timbalan Presiden Jati, Mohd Aidit (kanan), menganggap tindakan penarikan balik saman oleh Umno terhadap Tian Chua satu kesilapan besar. - Gambar The Malaysian Insider, 19 Januari, 2014. 
Timbalan Presiden Jati, Mohd Aidit (kanan), menganggap tindakan penarikan balik saman oleh Umno terhadap Tian Chua satu kesilapan besar. - Gambar The Malaysian Insider, 19 Januari, 2014.Keputusan Umno menarik balik saman terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua, menggambarkan parti itu sebagai lekeh dan hanya mencari publisiti menjelang pilihan raya, kata akhbar milik parti itu, Utusan Malaysia.
Penolong pengarangnya, Ku Seman Ku Hussain berkata tindakan Umno itu bukan sahaja menggambarkan parti itu enggan meneruskan proses mahkamah tetapi tidak menjaga sensitiviti waris mangsa pencerobohan Lahad Datu.
"Kalau kalah sekali pun, Umno tetap menang di mata rakyat tetapi bila belum pun masuk berlawan telah 'diselesaikan' di tepi gelanggang, apa ceritanya? Lekeh sangatlah. Adakah selepas pilihan raya umum berlalu maka saman terhadap Tian Chua sudah tidak bernilai tinggi di pasaran politik untuk meraih sokongan rakyat?
"Adakah harga nyawa perajurit, maruah negara dan keselamatan rakyat boleh ditukar dengan permohonan maaf oleh Tian Chua? Tambahan pula ia dibuat bukan secara rasmi di depan umum," katanya dalam Mingguan Malaysia hari ini.
Kes saman fitnah yang difailkan Umno terhadap Tian Chua dan dua individu lain berhubung penyiaran artikel pencerobohan di Lahad Datu kononnya satu sandiwara Umno telah diselesaikan di luar mahkamah pada Isnin, selepas kedua-dua pihak bersetuju menyelesaikan tuntutan saman berdasarkan terma yang dipersetujui.
Read More / Baca Lagi >>

Adun PKR suap kangkung ke patung Najib wakil rakyat kelas rendah, kata Utusan

Posted: 18 Jan 2014 09:18 PM PST


Protes dan flash mob anjuran Adun Machang Bubuk, Lee Khai Loon yang menyuap kangkung ke mulut patung perdana menteri dikatakan tindakan menghina. Gambar fail.Protes dan flash mob anjuran Adun Machang Bubuk, Lee Khai Loon yang menyuap kangkung ke mulut patung perdana menteri dikatakan tindakan menghina. Gambar fail.Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini mendakwa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk dari PKR, Lee Khai Loon adalah seorang wakil rakyat kelas rendah dan kurang kasih sayang kerana sanggup menyuap kangkung ke dalam mulut patung menyerupai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Kolumnisnya, Awang Selamat, berkata perbuatan Lee itu bukan sekadar bodoh tetapi biadap dan kurang ajar serta menghina pemimpin Melayu.
"Awang kasihankan dia kerana menjadi wakil rakyat kelas rendah dengan mentaliti budak liar yang seolah-olah baru lepas hidu gam atau pernah melalui pengalaman pahit dibuli semasa zaman persekolahan.
Read More / Baca Lagi >>

Now, Penang pro-Umno mob descend on PKR rep’s service centre

Posted: 18 Jan 2014 09:17 PM PST


A protester stomps on PKR rep Lee Khai Loon's portrait, at the gathering this morning. - The Malaysian Insider pic by Hasnoor Hussein, January 19, 2014. 
A protester stomps on PKR rep Lee Khai Loon's portrait, at the gathering this morning. - The Malaysian Insider pic by Hasnoor Hussein, January 19, 2014.Umno members today burnt an effigy of Machang Bubuk assemblyman Lee Khai Loon, spitting and stepping on it in front of his service centre, for his role in a flash mob last week deriding Prime Minister Datuk Seri Najib Razak's now famous 'kangkung' speech.
The mob of about 300 gathered at Lee's service centre in Alma, Bukit Mertajam, bearing handwritten placards condemning him. One man was even seen mooning at Lee's portrait.
Some of the placards were pasted on the shutters of an unused shoplot nearby, and the crowd vented their anger against DAP leaders Lim Kit Siang and his son Lim Guan Eng, the Penang Chief Minister.
A man said to have engaged in a war of words with the pro-Umno mob being assaulted by protesters who gathered at PKR state assemblyman Lee Khai Loon's service centre in Bukit Mertajam, this morning. - The Malaysian Insider pic by Hasnoor Hussain, January 19, 2014.A man said to have engaged in a war of words with the pro-Umno mob being assaulted by protesters who gathered at PKR state assemblyman Lee Khai Loon's service centre in Bukit Mertajam, this morning. - The Malaysian Insider pic by Hasnoor Hussain, January 19, 2014.One of the protesters poured water on a banner bearing the two leaders' faces and a message that read, "Guru yang mengajar MP DAP biadap pada Melayu" (the teacher who taught the DAP MP to be insolent).
The protest comes a day after Penang Umno members protested yesterday in Seberang Jaya with slogans threatening another May 13-style riot, and marched about 1 kilometre towards the Sunway Carnival Mall with banners.
Today's protest was also joined by leaders of several pro-Umno organisations including Penang Malay Congress, Penang Pekida and Perkasa.
They made fiery speeches to defend Najib, whose kangkung (water spinach) analogy has been recently at the centre of cyberspace humour.
Lee had earlier led a flash mob where an effigy of Najib was stuffed with the vegetable.

PKR urges police to act over May 13 threat by Umno supporters

Posted: 18 Jan 2014 09:15 PM PST


This flash mob which saw water spinach being stuffed into Najib's effigy has angered Umno leaders in Penang. - The Malaysian Insider pic, January 19, 2014.This flash mob which saw water spinach being stuffed into Najib's effigy has angered Umno leaders in Penang. - The Malaysian Insider pic, January 19, 2014.PKR has urged the police to arrest those involved in yesterday's protest in Penang which saw several placards raising the spectre of May 13-style riot.
Its vice-president N. Surendran, described threats of a racial bloodshed by Umno members as shocking and a blatant act of criminality.
"Umno has clearly lost its senses, it is increasingly losing the rakyat's support and is now resorting to tactics commonly employed by North Korea," he said.
Surendran also took to task Barisan Nasional's Kepala Batas MP, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, for joining "this criminal Umno mob waving banners and placards which are inciting the public to violence".
"The crimes committed during yesterday's protest by Umno include criminal intimidation, public mischief and participating in acts detrimental to parliamentary democracy," he said.
"Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar and the Penang police chief Datuk Abdul Rahim Hanafi cannot afford to keep silent on this issue.
"Police must take action against the protesters because of the openly criminal nature of this Umno mob," said the human rights lawyer, questioning the police's silence despite the news of the protest being widely reported.
Read More / Baca Lagi >>

Kangkung ‘insult’ brings out a tardy but bloodthirsty Umno

Posted: 18 Jan 2014 09:14 PM PST



Among banners at the Umno gathering yesterday were one which read 'Because of DAP's leaders mouth, May 13, 1969 happened... Want some more?' - January 19, 2014. 
Among banners at the Umno gathering yesterday were one which read 'Because of DAP's leaders mouth, May 13, 1969 happened... Want some more?' - January 19, 2014.The script might be off by days but Penang Umno finally protested yesterday over PKR assemblyman Lee Khai Loon for organising a kangkung flash mob against Umno president Datuk Seri Najib Razak last week.
And what an overreaction it was. It had to be the late, late show by Penang Umno which decided to go over the top and raise the threat of May 13 and bloodshed over the adverse reaction to their national leader's remarks.
But does Umno need to always raise that threat of bloodshed? Does it think it can always ignore the law and hold a protest without any action from the police, unlike other groups?
How is it that 600 Umno members or supporters can take to the streets of Seberang Jaya with provocative banners, including one asking if the state's ruling coalition wanted another May 13, without any police action?
The banners yesterday read: "Because of DAP's leaders mouth, May 13, 1969 happened... Want some more?", "Insulting the PM is like insulting the Malays", "Penang Malays survive by eating kangkung", "ABCD - Asal Bukan Cina DAP" and "DAP is the enemy of Islam", and reflect Umno members' penchant to overreact.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan Lemah: Nilai RM50 Rakyat Malaysia Semakin Susut?

Posted: 18 Jan 2014 05:34 PM PST

harga barang naik 2014
Kenaikan Harga Barang Naik 2014 : Selepas dicurahkan pelbagai hadiah dan sumbangan yang diterima rakyat Malaysia menjelang Pilihanraya Umum ke 13 (CONTOHNYA DI SINI) dan rata-rata merasai tempoh yang jarang sekali dirasai (biasanya 4-5 tahun sekali) di mana rakyat Malaysia yang kerapkali dibelai manja & diberikan perhatian pada masa itu ibarat sedang tinggal di "syurga bernama Malaysia".
Akhirnya tatkala Pilihanraya Umum ke 13 (PRU Ke 13) melabuhkan tirainya satu demi satu bom atom persis di Hiroshima & Nagasaki dicampakkan kepada rakyat Malaysia sehingga terasa peritnya sehingga ke hari ini.
Daripada satu pengumuman ke satu pengumuman kenaikan kos dan penarikan subsidi seperti dilafazkan sekali nafas sahaja sehingga tiada ruang dan masa untuk rakyat bersedia menghadapi dengan tabah terkapai-kapai untuk mencari tempat bertaut.
Dan sekarang bermula tahun 2014, rata-rata rakyat Malaysia yang tinggal di bandar terutamanya sudah mula bahang melihatkan kenaikan harga barang naik 2014, makanan & minuman yang naik mendadak ibarat terlancarnya roket Soyuz memecut laju untuk sampai ke ISS.
harga barang naik 2014

Kenaikan Harga Barang Naik 2014 : Antara Keluhan & Rintihan Rakyat Malaysia

  1. Nilai wang ringgit Malaysia yang dipegang rakyat Malaysia sekarang ini dirasakan semakin mengecil dibandingkan dengan kenaikan harga barang naik 2014, caj perkhidmatan hari ini
  2. Kenaikan kos sara hidup tidak sepadan dengan pendapatan yang diterima rakyat Malaysia hari ini
  3. Melihatkan hidangan biasa makan tengahari hari ini di kedai-kedai biasa di bandar, nilai RM5 sudah tiada nilai untuk rakyat Malaysia
  4. Wang RM50 dirasakan seperti RM10 sahaja, bukannya berbelanja mewah atau ikut perasaan. Semua digunakan untuk membeli barang keperluan. Tetapi entah di mana silapnya…..
Read More / Baca Lagi >>

Lemah sangatkah pemimpin kita?

Posted: 18 Jan 2014 05:21 PM PST

Read More / Baca Lagi >>

Tidak perlu tunggu jadi manusia

Posted: 18 Jan 2014 05:14 PM PST


Atas dasar insaniah, tulisan ini ditulis bukan untuk diterima atau ditolak, tetapi lebih tepat untuk dinilai sebelum disimpul, dan difikirkan sebelum diputuskan.
Kemanusiaan dalam setiap daripada diri kita.
"When we seek to discover the best in others, we somehow bring out the best in ourselves." - William Arthur Ward.
Sejenak terfikir, setiap tindakan manusia menentukan siapa dirinya dan bagaimana orang menerima dirinya.
Memetik ungkapan Martin Luther King Jr, "Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that."
Akhirnya manusia akan mencari kebaikan sebagai solusi untuk keluar daripada kegelapan.
Dalam perbezaan di kalangan masyarakat yang punya akal untuk berfikir, setiap individu dalam masyarakat takkan lari daripada tanggungjawab sebagai seorang manusia. Manusia punya kecenderungan pada kebaikan dan wujud nilai insaniah dalam diri sebagai modal terbesar mereka.
Tokoh idealisme seperti Karl Marx, tokoh aktivisme seperti Mother Teresa, tokoh revolusi seperti Soekarno, berbeza bagaimana sekalipun idea dan pendekatan mereka, ia tetap diterjemahkan dalam keadaan yang memenuhi kehendak manusia. Manusia lain terjentik hatinya untuk mengakui pengaruh mereka atas nilai kemanusiaan yang dipersembahkan.
Kemanusiaan itu yang hilang dalam diri kita.
Adapun konflik yang wujud dalam kalangan masyarakat hari ini. Sekadar perbezaan pendapat, adalah sepatutnya tidak cukup untuk mengatasi nilai kemanusiaan yang ada dalam diri kita. Konflik yang terlalu dekat dengan kita seperti isu di antara Sunni dan Syiah, antara Islam dan Sosialis, antara Quran dan Bible, pertelingkahan sebegini bukan suatu masalah yang patut membunuh nilai kemanusiaan antara satu sama lain.
Dalam setiap cabang perbezaan dan kontradik di antara setiap pihak yang berbeza pandangan, tidakkah kita sedar, terdapat satu persamaan yang sangat kuat antara kita iaitu kemanusiaan yang wujud dalam jiwa kita. Tidakkah cukup kewujudan nilai kemanusiaan tersebut untuk kita cenderung pada kebaikan?
Adakah kemanusiaan itu mengajar kita menyalakan api  permusuhan? Apakah kemanusiaan itu mengajar kita untuk mengaku hanya kita pemegang kebenaran? Apakah kemanusiaan itu mendidik kita budaya melabel dan mentaksir?
Read More / Baca Lagi >>

Pemimpin lebih bodoh minta rakyat puji kerana kangkung

Posted: 18 Jan 2014 05:10 PM PST

Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) hari ini menyelar kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk, Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semalam yang mengatakan bodoh kepada pihak yang masih memainkan isu kangkung kerana tidak memahami apa yang sebenarnya mahu disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Pihak yang memperbodohkan diri sendiri adalah mereka yang menggunakan kangkung untuk mendapat pujian rakyat namun apa yang diterima adalah sebaliknya iaitu ejekan dan cemuhan rakyat , kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dari DAP.
"Tengku Adnan perlu menasihatkan presidennya supaya menggunakan contoh lebih wajar dan tidak memijak perasaan rakyat. Pihak yang memperbodohkan diri sendiri adalah mereka yang menggunakan kangkung untuk mendapat pujian rakyat.
"Pihak yang perlu dinasihatkan bukannya rakyat tetapi perdana menteri sendiri. Kalau bijak beliau tidak akan diejek dan diperlekehkan rakyat. Perumpamaan kangkung mudah difahami rakyat sebab itulah diperlekehkan," katanya kepada The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

Najib amat lemah, sendirian dihujani cemuhan rakyat

Posted: 18 Jan 2014 04:45 PM PST

KUALA LUMPUR: Fenomena lawak kangkung menjadi petunjuk terkini Perdana Menteri terlalu lemah menangani pelbagai isu besar yang kritikal dihadapi rakyat, tegas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
"Najib Razak sudah dicop rakyat sebagai Perdana Menteri paling tidak mampu menyelesaikan masalah.
Tambah masalah lagi, ada. Tak pernah berlaku dalam sejarah sejak selepas merdeka, ada pemimpin negara dicemuh sebegitu rupa. "Malu betul. Portal berita, BBC di United Kingdom pun laporkan protes dahsyat rakyat Malaysia melalui media sosial ke atas ucapan 'kangkung' Najib yang tidak peka dengan bebanan kos hidup melambung ditanggung rakyat," katanya
Lebih malang, ujarnya, barisan Kabinet yang ramai itu dilihat membisu "cuci tangan" sahaja menyebabkan Najib seperti sendirian dihujani cemuhan rakyat.
Menurut Mohamad Sabu, tuntutan rakyat jelas supaya Kerajaan Umno-BN me ngurangkan harga barangan keperluan antaranya beras, gula, minyak masak, susu, ikan, ayam dan da ging seperti disuarakan pada himpunan Turun malam tahun baru lalu.
"Musim hujan, kangkung ini mudahlah kita dapat dan tumbuh di parit atau kolam tapi bila kemarau, kangkung pun boleh naik harga," sindirnya.
Read More / Baca Lagi >>

Hina Islam: Tindakan harus diambil supaya tidak berulang, kata Razali

Posted: 18 Jan 2014 04:43 PM PST

Guru Besar SJKC Nan Ya Orang Kuat MCA@BN...!!! Sendiri mau ingat beb...
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim menggesa tindakan diambil terhadap mana-mana pihak yang menghina atau mempersenda agama Islam, sebagai pengajaran agar perkara itu tidak berulang pada masa hadapan.
Beliau berkata, perbuatan meminta maaf secara terbuka sahaja tidak boleh diterima kerana agak sukar menentukan sama ada kemaafan yang dipinta disertai dengan keinsafan.
"Jika tidak, perbuatan menghina Islam akan menjadi 'trend' kepada mana-mana pihak melakukannya secara sengaja atau tidak sengaja kerana ia boleh selesai dengan cara meminta maaf," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengetuai pasukan sukarela Bees & Ant (BN) bergotong-royong membersih kawasan perumahan Taman Guru di Jalan Temenggung di Muar, semalam.
Beliau diminta mengulas kewajaran penyelesaian isu guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Nan Ya, Kota Tinggi, Chew Swee Tuan yang melarang seorang guru mualaf wanita daripada memakai tudung ketika mengajar di sekolah tersebut.
Semalam Chew bersama Pengerusi Lembaga Pengurusan sekolah berkenaan, Phang Ah Ngang membuat kenyataan meminta maaf secara terbuka berhubung isu tersebut. - Bernama

Selepas Umno gagal dengan isu agama, 13 Mei pula dibangkitkan untuk meraih kuasa dan pengaruh politik

Posted: 18 Jan 2014 04:39 PM PST


Tingkah laku ahli-ahli politik di Malaysia amat menyedihkan. Selepas isu agama seperti kalimah Allah dipolitikkan, tanpa segan silu tragedi berdarah 13 Mei 1969 pula dimainkan.
Sudah tidak ada lagi rasa cinta dan sayang kepada negara. Mereka hanya sayangkan kuasa dan kekayaan walaupun tahu, ia tidak boleh dibawa ke dalam kubur.
Sebagai tindak balas kepada flash mob yang dilakukan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk, Lee Khai Loon daripada PKR yang menyumbatkan kangkung ke dalam efigi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini, Umno Pulau Pinang semalam mengadakan satu perhimpunan bantahan.
Kira-kira 600 orang berhimpun dengan sepanduk dipegang tertera dengan ayat "Menghina PM seperti menghina Melayu", "Melayu Pulau Pinang bertahan kerana makan kangkung", "ABCD_ Asal bukan Cina DAP" dan "DAP musuh Islam".
Selain itu terdapat juga sepanduk berbunyi, "Kerana mulut pemimpin DAP berlakunya 13 Mei 1969... adakah anda mahu lagi?".
Yang menghairankan, walaupun Adun Machang Bubuk bukan ahli DAP, parti tunjang kepada kerajaan negeri Pulau Pinang itu juga yang menjadi mangsa.
Mungkin juga Umno Pulau Pinang sudah menganggap semua orang Cina adalah ahli DAP, maka parti itu harus dipersalahkan dalam apa sahaja masalah yang berlaku.
Ataupun seperti biasa, kerja rumah tidak dibuat terlebih dahulu sebelum membuat bantahan. Ataupun penganjur perhimpunan tidak membaca akhbar terlebih dahulu sebelum membuat sepanduk.
DAP adalah soal kedua, lebih penting lagi, mengapa tragedi berdarah 13 Mei perlu dibangkitkan kembali?
Apakah kerana isu kalimah Allah gagal untuk memenangi hati orang Melayu bandar yang terdedah kepada maklumat daripada internet?
Ataupun pimpinan Umno Pulau Pinang berfikir hanya dengan tragedi berdarah seperti 13 Mei mereka dapat kembali berkuasa?
Read More / Baca Lagi >>

Kedai Rakyat 1Malaysia di Sabah lebih mahal daripada kedai biasa, harga kangkung tidak turun

Posted: 18 Jan 2014 04:36 PM PST


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika melancarkan sebuah Kedai Rakyat 1Malaysia di Sabah. Gambar daripada Sabahtoday.Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika melancarkan sebuah Kedai Rakyat 1Malaysia di Sabah. Gambar daripada Sabahtoday.Sebahagian daripada Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) di Sabah didapati menjual barangan pada harga lebih mahal daripada kedai biasa, kata Ketua Pemuda Umno Sabah, Hafez Yamani Musa.
Berdasarkan kajian rawak dijalankan pemimpin Pemuda Umno itu, pihaknya melakukan tinjauan berkenaan sebagai sebahagian usaha mereka mengumpul data untuk menubuhkan Skuad Pengguna di negeri berkenaan.
"Apa yang menarik adalah alasan di sebalik perkara ini. Mungkin ia sebahagian daripada strategi untuk mengalih kos operasi kedai.
"Ini baru kajian prelimenari. Kami akan buat kajian menyeluruh di seluruh negeri dan akan mengeluarkan kenyataan lengkap berhubung perkara ini," katanya dipetik daripada portal berita Daily Express.
Sementara itu, portal Daily Express turut membuat tinjauan terhadap peniaga, dan mendapati harga kangkung tidak pernah turun seperti didakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Ahli Jawatankuasa Pengguna Daerah, Tukimin Tumin turut terkejut apabila beliau mengetahui penurunan harga kangkung sedangkan harga sayuran itu kekal berada pada kadar RM2 seikat.
Peniaga sayur, Surina Tapikon, 52, berkata, khabar angin penurunan harga sayuran juga tidak benar, namun tidak menolak kenaikan itu disebabkan peningkatan harga petrol yang dijadikan alasan.
Harga yang ditetapkan Gerakan Pengguna Daerah bagi harga sayuran adalah seperti berikut; tomato RM9 sekilo, bunga kobis RM9 sekilo, cili merah RM12 sekilo, sayur bunga RM3.50 sekilo, lobak merah RM5.50 sekilo, kangkung RM2 seikat.
Khabar angin berkenaan penurunan harga kangkung bermula selepas ucapan Najib ketika menyerahkan bantuan kepada mangsa banjir di Kemaman.
Video berkenaan kemudiannya menjadi momokan warga Internet, malah turut dipetik media antarabangsa BBC.
Read More / Baca Lagi >>

Harga makanan laut naik mendadak

Posted: 18 Jan 2014 04:31 PM PST

Foto
Kuala Lumpur: Kenaikan harga makanan berasaskan hasil laut seperti tomyam udang dan sotong berpunca daripada harga hasil laut itu yang naik mendadak antara 23 hingga 40 peratus, sejak tiga minggu lalu.
Tinjauan Metro Ahad di beberapa pasar sekitar ibu kota semalam mendapati, antara barangan keperluan yang mengalami kenaikan harga adalah sotong, udang, ikan selain ayam dan sayur-sayuran.
Sotong bersaiz sederhana dijual RM16 sekilogram (kg) berbanding RM13 minggu lalu, udang kolam RM30 (RM28), kepah RM13 (RM6), ikan merah RM24 hingga RM26 (RM22), tenggiri RM26 (RM20), kembung RM10 (RM7) dan selayang RM8 (RM5) bergantung kepada saiz.
Bagaimanapun, peniaga memberi alasan kenaikan harga petrol dan cuaca musim tengkujuh menyebabkan harga barangan itu naik.
Peniaga ikan Halim Mohd Saad, 36, berkata, kedua-dua faktor itu memaksa penjual mengenakan harga tinggi supaya tidak mengalami kerugian.
Read More / Baca Lagi >>

Naik Harga: Peminat tomyam terasa bahang

Posted: 18 Jan 2014 04:29 PM PST

Kuala Lumpur: "Sejak minggu lalu, banyak kedai makan menaikkan harga makanan terutama membabitkan makanan laut dengan alasan harga barangan itu meningkat di pasaran.
"Kami sebagai pengguna yang bekerja dan banyak makan di luar, rasa beban dengan kenaikan ini," kata kakitangan swasta Suhaimi Hashim, 29.
Menurutnya, antara makanan mengalami kenaikan ialah tomyam makanan laut yang sebelum ini dijual antara RM3.50 ke RM4 kini dijual sehingga RM5 ke RM6 semangkuk.
Katanya, ia membebankan pengguna yang gemarkan masakan siam itu sebagai menu utama makan malam.
Selain itu, Suhaimi berkata, setiap makanan berasaskan makanan laut turut naik antara RM1 ke RM2 dan ia menjadi masalah utama kepada pengguna pada masa kini.
"Perlu ada pemantauan untuk mengelak peniaga kedai makan menaikkan harga sesuka hati sehingga membebankan pengguna.
"Kita tahu masalah untuk mendapatkan bekalan makanan laut akibat daripada faktor cuaca, namun kenaikan tidak relevan," katanya.
Bagi Zailani Ahmad, 50, kenaikan itu bukan menyeluruh, sebaliknya hanya sesetengah kedai makan menaikkan harga makanan laut.
"Kita bimbang jika alasan kenaikan harga hasil laut di pasaran menjadi faktor makanan naik tetapi apabila harga hasil laut turun, peniaga tidak menurunkan harga mereka.
"Sebab itu, perlu pemantauan daripada pihak berkuasa untuk melihat sejauh mana relevan kenaikan itu supaya pengguna tidak terbeban," katanya.

Malaysia Kita: Nasi lemak pembalut luka

Posted: 18 Jan 2014 04:23 PM PST

  • Nasi lemak sambal plaster 
  •  Plaster penutup luka ini ditemui dalam nasi lemak dimakan oleh pengadu.
SEREMBAN - Seorang wanita terkejut bukan kepalang apabila menjumpai cebisan pembalut penutup luka dalam nasi lemak yang dihidangkan kepadanya oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan, baru-baru ini.

Pengadu yang hanya mahu dikenali sebagai Tay, 33, berkata, kejadian itu berlaku pada 6 Januari lalu sekitar jam 10 pagi, ketika sedang mengikuti penerbangan dari Kuala Lumpur ke Labuan atas urusan kerja.

"Semasa dihidangkan, saya tidak nampak sebarang keganjilan pada nasi lemak tersebut. Bagaimanapun, selepas menghabiskan hampir 80 peratus nasi lemak berkenaan, barulah saya perasan ada sesuatu yang tidak kena.

"Pada awalnya, saya sangkakan objek ditemui hanyalah cebisan sotong dalam sambal nasi lemak. Namun, saya mula berasa loya dan jijik apabila mendapati benda asing itu merupakan pembalut luka terpakai," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Katanya, tidak berpuas hati dengan kejadian itu, dia segera memanggil ketua krew kabin bertugas untuk melihat sendiri objek dijumpai dalam makanan yang mereka sediakan.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita: Alat curi Wi-fi

Posted: 18 Jan 2014 04:18 PM PST

Kuala Lumpur: Malang bagi pelanggan Internet yang membelanjakan kira-kira RM150 sebulan untuk menggunakan perkhidmatan sambungan Internet tanpa wayar (Wi-fi), terutama di kediaman masing-masing, tetapi akhirnya mendapati talian itu kerap terganggu.
Jika ia berlaku, anda mungkin menjadi mangsa talian Wi-fi digodam atau 'dicuri' individu tidak bertanggungjawab meng­gunakan satu peralatan terbaru yang kini dijual secara meluas menerusi online.

Peralatan itu semakin popular digunakan di negara ini, terutama bagi mereka yang mahir teknologi maklumat (IT) untuk tujuan menggodam Wi-fi tanpa disedari pemiliknya walaupun dimasukkan kata laluan (password) rumit.

Lebih mengejutkan, alat buatan Taiwan dan China itu mudah dibeli melalui Internet dengan harga serendah RM150 yang dijual berserta perisian mendekod atau menggodam kata laluan.
Foto

Alat itu juga tidak mempunyai label SIRIM, sekali gus membuktikan ia dijual terus kepada pembeli tanpa kebenaran pihak berkuasa selepas mengimportnya dari dua negara berkenaan.

Harga Barang Naik: Salahkan Anwar Ibrahim sajalah Ku Nan..

Posted: 18 Jan 2014 04:11 PM PST

Nampaknya setelah menyedari kenaikkan harga barang secara besar-besaran yang bermula pada awal tahun ini benar-benar menghimpit hidup rakyat, pemimpin UMNO/BN mula meletakkan kesalahan pada pihak lain pula..

Sekali lagi mereka cuba memperbodohkan rakyat dengan mengatakan kononnya orang tengah memainkan peranan dalam hal kenaikkan harga barang ini.

Dan seperti biasa akhirnya mereka meletakkan kesalahan pada Pakatan Rakyat..

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini menyelar sikap "orang tengah" yang cuba mengambil kesempatan memburukkan kerajaan dengan menaikkan harga barang.
Read More / Baca Lagi >>

RUPA-RUPANYA GURU BESAR SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA (SJKC) YANG PAKSA GURU MUALAF BUKA TUDUNG ADALAH ORANG KUAT WANITA MCA!!

Posted: 18 Jan 2014 04:08 PM PST


Patutlah Pemuda UMNO, Perkasa, Jati, PPIM, Pesilat, Pesaka, GPMS, Belia 4B tidak buat demo depan SJKC Nan Ya Kota Tinggi Johor terjerit terlolong, memekik memekak sambil bakar patung kerana pihak pengurusan sekolah berkenaan dengan biadap melampau memaksa seorang guru mualaf agar buka tudungnya jika mau mengajar di sekolah tersebut .... rupa-rupanya guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Nan Ya, Kota Tinggi Johor adalah seorang orang kuat wanita MCA.

Pergh!!! .. Sekarang tembelang sudah pecah .. parti mana yang fobia dengan guru pakai tudung.

Read More / Baca Lagi >>

Starving for aid in Syria

Posted: 18 Jan 2014 04:01 PM PST



Brazil still struggling with rising inflation

Posted: 18 Jan 2014 04:01 PM PST



Memorial for Thai protester who died after Friday blast

Posted: 18 Jan 2014 04:00 PM PST