Followers

Nuffnang

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:48 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Belasungkawa Mandela : Bukti Cina DAP Perintis Dasar Apartheid Di Malaysia. @Najibrazak @KhairyKJ

Posted: 10 Dec 2013 06:55 PM PST


MyMassa tiba-tiba rasa nak tulis pasal mendiang Nelson Mandela. Beliau yang lahir pada 18 Julai 1918 menghembuskan nafas terakhirnya pada 5 Disember 2013 pada usia 95 tahun.

Setelah kematian beliau, beberapa parti politik cuba mengasosiasi perjuangan mereka dengan Mandela termasuk BN dan Pakatan Rakyat.

Nelson Mandela merupakan pejuang yang menentang dasar apartheid di Afrika Selatan. Di sini MyMassa ingin berkongsi salah satu dasar yang ditentang oleh Mandela iaitu Disenfranchisement of coloured voters (pencabulan hak pengundi mengikut warna).

Disenfranchisement of coloured voters

In 1950, D F Malan announced the NP's intention to create a Coloured Affairs Department.[36] J.G. Strijdom, Malan's successor as Prime Minister, moved to strip voting rights from black and coloured residents of the Cape Province. The previous government had introduced the Separate Representation of Voters Bill into Parliament in 1951; however, four voters, G Harris, W D Franklin, W D Collins and Edgar Deane, challenged its validity in court with support from the United Party.[37] The Cape Supreme Court upheld the act, but reversed by the Appeal Court, finding the act invalid because a two-thirds majority in a joint sitting of both Houses of Parliament was needed in order to change the entrenched clauses of the Constitution.[38] The government then introduced the High Court of Parliament Bill (1952), which gave Parliament the power to overrule decisions of the court.[39] The Cape Supreme Court and the Appeal Court declared this invalid too.[40]


Ironinya, pencabulan hak pengundi juga berlaku di Malaysia baru-baru ini dalam PRU 13. Walaupun situasinya berbeza, ianya tetap satu usaha untuk menghalang pengundi yang berlainan warna kulit untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai pengundi.

Untuk pembaca yang mungkin terlupa mengenai perkara ini, sila tonton video-video berikut.




MyMassa harap agar artikel ini dapat memberi peringatan kepada semua rakyat Malaysia bahawa tindakan untuk menghalang pengundi berlainan warna kulit perlu dihentikan segera.

DAP mungkin cuba menuduh pihak lawannya rasis tetapi hakikatnya bukti-bukti video ini menunjukkan sebaliknya.

Jika masih tidak faham, mungkin artikel ini dapat membantu: http://mymassa.blogspot.com/2013/05/kepada-rakyat-malaysia-apakah-maksud.html

*Yang terbaru, DAP menggelar seorang ADUN dari UMNO sebagai NENEK RASIS. Persoalannya, siapa sebenarnya yang rasis?

KENAPA FUZIAH GEDIK TAYANG PUNGGUNG, BERAPA JUMLAH 'CLAIM' DIA BUAT?

Posted: 10 Dec 2013 07:42 AM PST


Kenapa Fuziah Salleh@Fuziah Gedik ambil gambar dari belakang menayangkan bahagian belakangnya khususnya punggungnya? Ada yang berkata, dia malu nak tunjuk gambar dari bahagian depan kerana beberapa sebab. Pertama, dia hanya datang berlenggang tunjuk muka masa banjir sahaja itupun selepas dua tiga hari banjir melanda parlimen Kuantan.

Fuziah Gedik juga malu kerana Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat di Parlimen Kuantan satu pun tidak ada yang berfungsi atau langsung tidak ada di beberapa kawasan. Bukan sahaja semasa banjir ini, malah sebelum ini pun Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kuantan mati atau tiada langsung. Oleh sebab terlalu malu, dia tidak mahu mengambil gambar dari bahagian hadapan akan menunjukkan wajahnya yang serba-salah!

Boleh sesiapa di Kuantan tunjuk gambar Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kuantan kalau ada? 

Di samping itu, Fuziah Gedik kelihatan tidak tahu berurusan dengan agensi mana. Tidak ada connection, tidak pandai hendak jumpa agensi mana, malu untuk meminta bantuan dengan agensi-agensi keselamatan dan bencana lantaran selama ini terlalu banyak memperlekehkan agensi-agensi kerajaan persekutuan. Apabila terkena dengan ujian banjir besar, dia menggelabah tidak tentu arah bagaikan nenek yang mentutuh cucu-cucunya. Semua orang dimarahinya, mulutnya tidak berhenti-henti membebel.

Kegedikan dia terserlah ketika mengambil peluang di Parlimen dengan menunjukkan konon keprihatinannya, walhal Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kuantan satu pun tiada yang berfungsi. Alangkah eloknya ketika di Parlimen beliau memohon bantuan kerajaan khususnya agensi kerajaan, bukannya mengambil suara sumbang menentang arus mengata semua orang salah dia seorang sahaja yang betul.

Kini mari kita bertanya Fuziah Gedik, berapa ribu ringgit atau berapa puluh ribu ringgit dia kan membuat tuntutan perjalanan, tuntutan makan, tuntutan hotel, tuntutan pelbagai sebagai ahli Parlimen Kuantan dek kerana peristiwa banjir ini. Rakyat perlu tahu apa yang dituntutnya dan berapa jumlahnya? Kerana selama ini, diwar-warkan kononnya tiada tuntutan dibuat. Kita mahu rakyat mengetahui bahawa selain daripada Elaun Ahli Parlimen, dia juga akan membuat pelbagai "claim". 

Khabarnya, soalan lisan dan bertulis untuk sesi Parlimen akan datang pun dia dah standby nak menghentam agensi-agensi kerajaan. Itulah dia Fuziah Salleh, kegedikannya semakin terserlah. Di matanya semua orang bersalah belaka, dia seorang sahaja yang betul!


Bahagian Akhir. 


Panglima Perang Cyber

0

Posted by Unknown | Posted on 11:45 PTG | Posted in

sumber :-

Panglima Perang Cyber


Harun Taib Sindir Naib Presiden UMNO @Zahid_Hamidi Mahu Pertahan ASWJ & Senyap Isu Syiah Mat Sabu Kerana arahan Presiden PAS???

Posted: 10 Dec 2013 06:58 PM PST



Dalam satu berita disiarkan Harakahdaily Harun Taib ada menyindir hasrat UMNO khasnya DS Zahid Hamidi berhubung isu mahu mempertahankan ASWJ (Ahlu Sunnah Wal Jamaah)

KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib menyifatkan keghairahan Umno membangkitkan isu ahli sunnah wal jamaah (ASWJ) pada waktu sekarang adalah semata-mata ingin mengelirukan masyarakat Malaysia tentang pengertian ASWJ dalam konteks yang sebenar.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas berita-berita yang dilaporkan sejak kebelakangan ini khususnya kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menggambarkan seolah-olah hanya Umno sahaja yang mempejuangkan akidah ASWJ di negara ini sedangkan realiti sebenarnya adalah berbeza.

"Saya ingin bertanya kepada Zahid, adakah beliau faham apa yang dimaksudkan dengan ahli sunnah wal jamaah yang berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah?" soal beliau lagi.

Jelasnya, akidah ahli sunnah wal jamaah ialah akidah yang memandu sesiapa sahaja yang percaya kepadanya untuk memperjuangkan ajaran agama Allah s.w.t , termasuklah memperjuangkan hukum hakam-Nya yang wajib dilaksanakan dalam negara ini.

"Mereka yang memperjuangkan ASWJ hendaklah wajib menentang segala apa bentuk tindakan yang bertentangan dengan Al-Quran dan As-Sunnah yang berlaku di dalam negara ini," tegas beliau ketika dihubungi.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/24149-adakah-zahid-faham-apa-itu-ahli-sunnah-wal-jamaah


Beliau dilihat mendiamkan diri bab SYIAH orang no 2 PAS yang dibangkitkan oleh DSZH semasa PAU 2013 yang baru sahaja berlalu. WALAUPUN PERNAH LANTANG TENTANG HAL INI SEBELUM INI.

Adakah sudah ada teguran keras dari pihak PRESIDEN melarang beliau membuat kenyataan tentang hal ini ? Adakah kerana Hj Hadi sendiri tidak anti SYIAH seperti kenyataan beliau di bawah ???




Isu SYIAH PAS nampaknya bercanggah pandangan antara satu sama lain. Ada yang menerima dan ada juga yang menolak SYIAH dari meresap perjuangan PAS. Baca berita di sini

http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WkcZJiaA==

Lebih malang ADUN PAS KEDAH juga menolak undang-undang anti SYIAH

http://www.penembak-tepat.com/2013/09/tahniah-9-adun-pas-tolak-undang-undang.html

Adakah ini tanda SYIAH akan dipertahan selagi mereka menyokong dan menjadi pemimpin PAS ?

Jika benar maka hancurlah harapan umat ISLAM kepada PAS. PAS sudah mengharap fahaman SYIAH untuk menguatkannya apabila enggan memecat pemimpin yang sudah heboh seluruh negara ada kaitan dengan SYIAH.

Perkara ini jangan didiamkan. Perlu tindakan tegas PAS sendiri.

Kecuali PAS memang mahu menerima ahli SYIAH dan menjadikan SYIAH bukan musuh namun teman yang patut dijadikan kawan seperjuangan.


Penjelasan Isu 1Malaysia Spiritual Tourisme oleh YDP YADIM @drasyrafwajdi

Posted: 10 Dec 2013 02:27 AM PST

Laman web klik http://enchant1mst.com/Projects.html

Penjelasan Dr Asyraf Wajdi

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:33 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


With love for Nelson Mandela

Posted: 10 Dec 2013 02:56 AM PST

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:32 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


Realiti Banjir baru2 ni

Posted: 10 Dec 2013 02:58 AM PST

Ini banjir punya cerita. Tapi ini bukan cerita banjir versi suratkhabar atau berita TV. Ini cerita dari orang yang benar-benar menjadi mangsa banjir di Kuantan baru-baru ni. Dan kisah sebenar begini memang tidak layak untuk disiarkan dalam TV atau suratkhabar di Malaysia. Kalau ada jurugambar media atau wartawan yang berani melapurkan berita banjir sejujur ini, nescaya hayat kerjayanya sebagai pemberita tidak panjang.

Banjir bukanlah suatu bencana alam, tetapi adalah suatu acara bersukaria. Pesta mengarung air! Begitu anggapan aku dulu. Lepas tu, timbul anggapan baru, iaitu, banjir ialah jalanraya kena tutup sebab ada air atas jalan, dan ada yang kena pindah rumah. Kemudian, datang lagi anggapan baru sejak banjir besar di Sungai Isap tahun 2001 dulu, iaitu banjir ialah kena pindah dan kena selamatkan kereta dan barang-barang rumah.

Tidak ada apa yang susahnya. Kalau kena pindah, pindah sajalah. Kerajaan kita memang terbaik dalam sejarah dunia. Bertuahnya kita hidup di bumi Malaysia yang mempunyai rakyat yang pemurah dan mempunyai pemimpin yang begitu prihatin dengan masalah rakyat.


gambar hiasan
 Banjir tu air je pun, bukannya api! Apa nak susah.... bukannya hangus terbakar pun kena banjir, habis kuat pun basah je, lebih-lebih pun lemas, kereta tenggelam, barang rumah semua punah jahanam, itu je.

Setiap kali banjir melanda, kita tengok tv, kita baca suratkhabar, oh alangkah seronoknya kalau kena banjir...! Macam family day je.... Macam pergi berkelah je! Ada acara masak-masak, yang datang memerah keringat untuk tolong masak bukan koman-koman punya orang. Ada bini raja, ada bini menteri, bini orang besar dan ternama, orang berpangkat dan yang kaya-raya semua mencemar duli sanggup turun padangtolong masak. Lepas itu ditunjukkan pula gambar bagaimana mangsa-mangsa banjir begitu ceria dan bermuka galak sekali beratur untuk mengambil makanan.... bini-bini orang besar, ataupun orang-orang bini besar, semua berebut-rebut untuk tolong sendukkan nasi dan cedokkan lauk ke dalam pinggan atau tray rakyat kelas bawahan yang rumah mereka tengah tenggelam dalam air banjir.

Parti-parti politik, pertubuhan itu persatuan ini, NGO itu IPTA ini, semuanya berlumba-lumba untuk menghulurkan bantuan dan sumbangan. Diumumkan di media massa pihak ini derma berapa juta pihak sana nak derma berapa juta, bahkan ketua wanita UMNO berkobar-kobar melaungkan betapa prihatinnya PM dan TPM kita...! Hari ini PM pergi Kuantan, esoknya TPM pergi ke Kemaman pulak!!! Wow! Semata-mata nak melawat msa banjir!! Huh, mana mau cari PM dan TPM negara lain dalam dunia ni yang sanggup pergi ke tempat pemindahan banjir macam tu?? Susahnak ungkapkan dengan perkataan betapa bertuahnya parti melayu kerana mempunyai seorang Ketua Pergerakan Wanita setaraf itu.

gambar hiasan
Kemudian ditunjukkan juga betapa trak, lori, van, semuanya berbaris-baris masuk ke pusat penempatan banjir untuk menghantar sumbangan itu dan bantuan ini.... Jadi, apa masalahnya dengan banjir? Apa susahnya bila rumah kena banjir? Bantuan dan sumbangan yang diterima oleh setiap mangsa banjir adalah tiga belas kali ganda nilainya dari nilai kerugian yang dialami akibat banjir. Itu kalau berdasarkan kepada pengumuman pihak itu dan ini yang akan memberi sumbangan sekian-sekian juta, maka bila dicampurkan keseluruhan sumbangan itu, jumlahnya 25 juta sedangkan mangsa banjir cuma 40,000 orang. Kalau dicongak purata satu rumah ada 4 orang, maknanya 40,000 orang itu mewakili 10,000 buah rumah. Jadi, bukankah bila diagihkan, mangsa banjir akan dapat sumbangan bernilai beberapa ratus ribu ringgit setiap rumah....? Tak bertuah ke tu...!!

Tapi semua itu cerita banjir dalam tv dan suratkhabar. Wartawan dan jurugambar tidak sampai ke tempat banjir selagi Sultan atau Bapak menteri tak datang. Mereka lebih berminat untuk melapurkan lawatan orang-orang besar sahaja, daripada melapurkan malapetaka banjir dan keadaan mangsa. Jurugambar hanya sibuk merakamkan gambar 'kemurahan-hati' menteri dari merakamkan gambar 'kegundahan-hati' rakyat yang ditimpa musibah banjir. Dalam suratkhabar sibuk menceritakan kebaikan-hati menteri, dalam tv hanya sibuk merakamkan gambar yang lawa-lawa dan yang cantik-cantik yang mengiringi Datuk Paduka Raja melawat pusat banjir.

Tahukah anda.... bahawa banjir bukan begitu sebenarnya. Bukan seperti mana yang digambarkan dalam media massa. Aku ceritakan beberapa kisah dari seribu satu cerita tentang banjir yang menimpa.... dan kisah-kisah begini tidak akan dapat dibaca dalam mana-mana suratkhabar dan tidak akan dapat ditonton di kaca tv, sekurang-kurangnya kita dapat gambaran sebenar tentang kejadian yang berlaku.

Kalau tadi aku menyebutkan bahawa selepas banjir besar tahun 2001, persepsi aku terhadap banjir mula berubah dari suatu pesta kesukaan kepada suatu bencana yang mengancam keselamatan barang-barang rumah dan kenderaan. Rupa-rupanya, banjir tahun ini mengajar aku bahawa ianya bukan sekadar itu, tetapi kami terpaksa berpindah untuk menyelamatkan nyawa! Nyawa sendiri dan nyawa ahli keluarga, jiran-jiran, kawan-kawan, kanak-kanak, orang tua.... Kami bergelut untuk menyelamatkan nyawa!

Bayangkan.... air memenuhi dan menenggelamkan hampir 95 peratus tanah daratan di Kampung Pandan, Bukit Rangin, Permatang Badak, Isap Damai, Isap Perdana, Isap Satu, Isap Dua, Isap Jaya, Taman Murni, Kampung Sungai Isap, Taman Sepakat, Kampung Kurnia, Rumah Murah Batu 3, Kampung Razali, Kg SC, Taman Guru, Taman Putra Putri, Inderapura, Kg Teluk Mahang, dll....... Ini yang airnya bersambung menjadi satu.... seolah-olah satu tasik yang luas.

Saban tahun, bila masuk saja bulan Oktober, maka berebut-rebutlah semua jabatan dan agensi kerajaan melaungkan kepada dunia bahawa mereka telah bersiap-sedia menghadapi banjir. Apa yang disiap-sediakan, aku pun tak tahu.

Ada satu sekolah, iaitu SK XYZ, dan sekolah ini tidak termasuk dalam senarai sebagai pusat perpindahan banjir. Bila banjir berlaku secara mengejut, para penduduk berdekatan segera ke sekolah tersebut. Orang kecik, pangkat rendah, manalah mereka tahu senarai tak senarainya.... mereka pindah untuk menyelamatkan nyawa...! mana ada masa nak pergi check dulu sekolah mana ada nama sekolah mana tak ada dalam senarai....!

Di tingkat bawah memang dipenuhi air, dan para mangsa banjir terpaksa tinggal di dalam bilik darjah di tingkat 1, tingkat 2, dan tingkat 3. Permohonan diajukan kepada pihak berkuasa yang terbabit, mohon bantuan makanan dan minuman. Tetapi jawapan yang diterima.... sekolah ini tidak ada dalam senarai pusat penempatan banjir yang telah ditetapkan, jadi tidak ada sebarang bantuan dapat disalurkan ke situ!!! Dua hari mangsa banjir di situ tak ada makanan! Satu orang petugas dari jabatan atau agensi berkaitan pun tidak ada di sekolah itu. Mereka bukan mintak bantal dan selimut, tak mintak kelambu dan ubat nyamuk.... tak mintak ubat gigi dan syampoo, tidak! Mereka cuma mahu makan. Anak-bini mereka lapar. Mak ayah mereka yang dah tua pun lapar. Tapi....? Ya lah, sekolah itu bukan termasuk senarai.... Agaknya takut berdosa besar kalau bagi makan kepada mangsa di pusat perpindahan haram macam tu.

Sebagai usaha terakhir, mangsa-mangsa banjir itu masing-masing pakat menderma sesama sendiri, ada yang bagi 50 ringgit, ada yang bagi 10, ada yang bagi 200, sehingga jumlah yang terkumpul sampai beribu-ribu ringgit! Untuk dibeli makanan...! nak beli roti, biskut, dan maggi je.... (beras dan lauk memang tak beli lah, sebab dapur pun tak ada).... tapi, semua jalan tersekat oleh air. Banyak kedai yang tutup. Tak ada nilai duit ribu-ribu dalam keadaan seperti itu.

Kita tengok pula keadaan di sk abc dan smk def.... penduduk mula berpindah ke sekolah sejak hari Senin dan Selasa.... kemuncak banjir ialah Rabu dan Khamis.... Sepanjang proses berpindah selama 2-3 hari pertama itu, tidak ada satu bantuan pun baik berupa lori trak atau bot dari sebarang jabatan kerajaan atau agensi kerajaan untuk mengambil, membawa, dan menghantar ke pusat perpindahan... tidak ada! Kecuali 2-3 buah bot milik persendirian. Penduduk samada lelaki, perempuan, tua, muda, kanak-kanak, semuanya kena pergi sendiri, tanpa sebarang makluman dari pihak berkuasa, tanpa sebarang bantuan, semua mangsa banjir terpaksa meredah air sendiri-sendiri, ada yang mengharung air separas pinggang, ada yang separas dada, bahkan ada yang separas leher.... (utk makluman, air banjir arusnya cukup deras... jangan ingat macam air kolam).

Ada seorang kakak, baru buat operation tujuh hari.... dia takut nak mengharung air (masa tu paras air atas jalan dah paras perut).... last-last, suami dia dukung dia berjalan dalam air masuk ke kawasan sekolah. Ada tv suratkhabar nak lapur kejadian tak glamour macam ni...? nak lapur macam mana, semua wartawan tengah berkumpul di pwtc masa tu.

Kita tengok tv, mangsa banjir makan sedap, ork? Beratur molek je masing-masing nak ambik nasi.... sorang-sorang pegang pinggan dengan muka senyum je.... ada orang tukang cedok..... masing-masing tadah je pinggan, lepas tadah nasi, tadah lauk pulak, lepas tu sayur pulak.... teringat zaman duduk asrama masa sekolah dulu.

Biar aku cerita kisah banjir yang tak masuk tv dan tak keluar dalam suratkhabar. Ini keadaan sebenar yang berlaku. Lebih dari separuh dari beribu-ribu mangsa banjir di dua pusat perpindahan yang terletak sebelah-menyebelah itu yang tak dapat makan walau sebutir nasi pun dalam masa dua hari kemuncak kejadian banjir itu. Beratur panjang-panjang, rupanya bila sampai giliran kita, pinggan polistrin pulak habis.... ada yang sempat dapat pinggan polistrin, beratur-beratur, nasi pulak habis.... ada yang dapat nasi, lauk pulak habis.

Pernah terfikirkah kita, ada yang ambik tin sardin yang telah kosong, (masih ada saki-baki kuah sardin yang melekat dalam tin)... untuk dijadikan gelas dan diisikan air kopi o.... bayangkan! Terpaksa minum kopi dalam tin sardin! Itu yang dapat minum tu.... lebih separuh lagi yang nasib lebih malang dari dia, tak merasa minum kopi o pun.... kebanyakannya kenyang dengan meneguk air liur sendiri je.

Ada yang tadah biskut dengan baju.... ada yang tadah nasi atas kotak...! Dah kalu dok, langsung tak boleh makan.... kotak tu pun jumpa atas lantai... entah berapa ratus tapak selipar dah yang pijak..... dikoyakkan agak-agak sebesar pinggan, basuh dengan air hujan, renjis-renjis lebih kurang, lepas tu pergi beratur nak tadah nasi!! katanya, anak dia lapar, dah dua hari tak makan nasi...!!!

Ada sorang tu, ada mak dia yang dah tua duduk di tingkat 3.... mak dia sakit tak larat nak turun naik tangga.... dia panik punya pasal sebab mak dia lapar, dia beratur nak ambik nasi (Tak tahu beratur kali berapa dah), tak ada bekas nak isi.... dia bantai sumbat nasi dalam botol air mineral kosong!! Bayangkan.... jangan tanya pasal lauk lah, dia memang tak fikir lauk dah, dia kira nak ambik nasi je... asal dapat nasi pun cukup lah..... cuma aku terpikir, macam mana dia nak makan...? macam mana dia nak keluarkan nasi dari dalam botol.... (dia bukan potong mulut botol supaya muka jadi luas macam cawan)... dia sumbat nasi ikut muncung botol gitu lah hidup-hidup.

Dan yang paling sedih sekali, ada yang ambik polistrin dalam tong sampah bekas orang makan dah, basuh dengan air hujan, dan gi ambik nasi....! Pernah terfikirkah anda ada berlakunya kejadian demikian di musim pesta main air dan pesta menderma bantuan dan sumbangan seperti itu...?

Ada yang baru lepas bersalin sebelas hari, terpaksa duduk di bawah tangga bangunan sekolah... sebab tak cukup tempat.... bilik darjah semua dah penuh.... bahkan ramai yang tidur atas koridor...!

Menu memang mudah.... pagi makan meehoon (panaskan kuali, kemudian dibukanya ayam yeos dalam tin dalam tujuh lapan tin, dimasukkan semuanya dalam kuali, last sekali dimasukkan meehon yang telah direndam sekejap, dan digaul... meehoon goreng)... meehon keras macam dawai. Siap untuk 500 orang.... yang berpindah ke situ dekat 3 ribu.

Tengahari, nasi putih lauk sardin... (buka tin, masukkan semua isinya dalam dalam kuali, nampak berbobok macam nak gelegak sikit, siap...! menu tengahari. Malam pun menu yang sama. Esok pun sama. Lusa pun sama. Dalam keadaan elektrik tak ada, air paip tak ada, line handphone pun tak ada.

Bayangkan....!

Jiran belakang rumah aku.... orang tua umur dah 80 lebih, sekelamin.... dua-dua dah 80 lebih. Isteri pun dah uzur tak berapa boleh berjalan. Masa di pusat pemindahan, kakak aku call dia, nak tanya khabar berita.... orang tua ni ada dua anak yang duduk sekitar Kuantan.... masa air baru cecah lantai rumah, dia call anak yg pertama, rupanya nak sulong dia dah ada di pusat pemindahan. Dan pusat itu pula terkepung tidak boleh kemana-mana. Bahkan kalau dapat keluar dari sekolah itupun, tak mungkin dia dapat sampai ke rumah orang tuanya.... air cukup dalam di tengah jalan. Masing-masing terkepung. Dia call anak kedua yang duduk di tempat lain.... Pun sama jugak... anak yang ni pun dah ada di pusat pindah banjir dan terkepung juga.

Bayangkan masa tu semua penduduk taman tu dah pindah.... tinggal dia sekelamin dalam rumah... dia nak keluar dengan kereta pun dah tak lepas.... kat jalan keluar dalam taman perumahan itu air dah separas pinggang.... air naik sedikit demi sedikit.... masa maghrib, air dalam rumah dah tenggelam buku lali.... masa ni boleh kata semua penduduk dah pindah, kecuali orang tua ni sekelamin je... lepas Isyak, air dah naik satu kaki..... (lorong ini paling lambat air naik.... di lorong lain, masa tu, air dalam rumah dah paras dada)..... Akhirnya, lepas pukul 12 malam dah, ada trak askar mari ambil dan hantar ke sekolah berdekatan.... (mungkin menantunya yang bersusah-payah lapurkan kpd pihak berkuasa).

Bila banjir dah surut, sebahagian besar mangsa dan balik ke rumah masing-masing, jalan ke pusat perpindahan dah clear, tak ada air walau setitik pun tengah jalan..... bila suratkhabar dan tv dan war-warkan, bila dapat tahu wartawan dan pemberita tv ramai ke tempat banjir, maka berbondong-bondonglah kenderaan berebut-rebut membawa bekalan macam-macam ke tempat pusat perpindahan banjir.... dengan lori pick-up nya, dengan van nya, trak, bas, semua ada.... ada yg bawa beras, roti, pakaian, selimut, toto, maggi, panadol... macam-macam, semua ada..... ada yang konvo dari KL sampai 20 buah kenderaan 4x4... pada kenderaan siap tulis banner besar-besar, dari pemuda parti melayu lah, dari jabatan itu lah, agensi inilah, atas nama misi bantuan banjir....!

Wartawan pun berkejar-kejar pergi ke tempat yang terlibat dengan kunjungan rombongan yang hantar bantuan itu.... ditemuramah ketua misi.... cakaplah begitu begini untuk nak bagitahu mereka turut simpati dengan mangsa banjir.

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Pembangkang Tak Boleh Tahan Dengan Setiausaha SPR Yang Baru Ini...

Posted: 10 Dec 2013 06:00 PM PST

Post mortem SPR yang dikeluarkan semalam adalah berhubung kesukaran Pegawai Pengurus Pilihanraya untuk mengesan status bermaustatin seseorang calon kerana terdapat sesetengah calon yang tidak tinggal dialamat seperti yang diisi dalam borang atau mengikut kad pengenalan mereka.  

SPR akan mengatasi perkara ini dan akan menyediakan panduan kepada pegawai Pengurus Pilihanraya bagi menentukan status bermaustatin seseorang calon.

Peraturan Pilihanraya yang ada hari ini menetapkan seseorang yang ingin masuk bertanding bagi kerusi DUN dia harus tinggal di negeri yang dia bertanding. Manakala untuk bertanding kerusi Parlimen pula dia boleh tinggal dimana-mana asalkan dalam Malaysia. 

Masalah bertanding tak ikut kawasan ini kebiasaannya timbul di sebelah pihak pembangkang. Orang Johor bertanding di Kelantan. Orang Melaka bertanding di Pulau Pinang. Orang Pulau Pinang bertanding di Kedah. Malah dalam PRU yang lepas kita boleh lihat bagaimana orang Negeri Sembilan pergi bertanding di DUN Sungai Acheh, Pulau Pinang. 


Sebabnya mereka bukan nak jadi wakil rakyat atau berkhidmat kepada rakyat sangat. Mereka nak guna rakyat sebagai rubber stamp untuk mengesahkan mereka bergelar YB. 

Peraturan menjadi calon yang ada pada hari ini kelihatan agak longgar. Saya ingin mencadangkan kepada SPR agar perkara ini dipinda dan diperketatkan supaya rakyat tidak menjadi mangsa percaturan politik parti-parti politik. Dalam masa yang sama juga kita dapat melahirkan wakil rakyat yang lebih bertanggungjawab.

Apabila ada wakil rakyat yang lebih bertanggungjawab pembangunan rakyat dan kawasan yang mereka wakili juga akan lebih mantap. 

Contoh terbaik dalam kes ini adalah Lim Kit Siang. Dia sering lari dari satu Parlimen ke satu Parlimen lain. Daripada Melaka ke Selangor ke Pulau Pinang ke Perak dan sekarang di Johor. Dimana tempat tinggal dia yang sebenar pun kita tak tahu. Dia tidak perlu komited terhadap tempat-tempat yang di wakili. Kerana apabila datang Pilihanraya sekali lagi dia pindah ke tempat lain pula. 

Ini berlaku kerana peraturan yang sedia ada yang mungkin digubal puluhan tahun lampau dilihat longgar. Boleh bertanding mana-mana kerusi Parlimen asalkan tinggal Malaysia. 

Sedangkan tugas wakil rakyat adalah mewakili rakyat sesuatu kawasan, membantu mereka mengatasi pelbagai masalah yang timbul, serta memajukan kawasan yang diwakili dari segenap aspek. Tetapi jika wakil rakyat sering melompat dari satu tempat ke satu tempat bagaimana nak menolong rakyat atau memajukan kawasan?

Apabila seseorang wakil rakyat itu bukan berasal atau tinggal di kawasan yang dia wakili atau bukan dari negeri berkenaan, sifat tanggungjawabnya akan jadi kurang. Kerana dia fikir dia popular atau partinya popular maka dia boleh bertanding dimana-mana sahaja. 

Oleh yang demikian saya ingin mencadangkan kepada SPR agar membawa usul ke Parlimen dan  DUN supaya satu peraturan baru yang lebih ketat dikenakan. Tujuannya bukan untuk menyusahkan tetapi untuk melahirkan wakil rakyat yang bertanggungjawab.

Setiap orang yang ingin bertanding kerusi DUN, wajib tinggal di DUN berkenaan atau DUN yang bersebelahan dan wajib berasal di negeri yang dia bertanding dan dia sendiri seorang pengundi dalam DUN berkenaan.  klik sini

Akhirnya Kerajaan Komunis DAP Pulau Pinang Haramkan Bacaan Tarhim Sebelum Subuh...

Posted: 10 Dec 2013 05:00 AM PST


Bila Pengarah Jabatan Agama dipilih oleh Exco DAP setuju haramkan baca Quran sebelum subuh!

1.Isu ini tercetus pada 12 Ogos lalu yang melaporkan mengenai surat pekeliling dikeluarkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) yang setuju menandatangani oleh Pengarahnya, Sazali Hussein, bahawa JHEAIPP setuju mengharamkan bacaan Al Quran sebelum subuh.

2.Sebelum ini, Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang yang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang telah memutuskan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara sebanyak 205 masjid dan surau sahaja diharamkan. Tetapi kini satu surat telah ditandatangai oleh Pengarah JHEAIPP yang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang telah setuju mengharamkan bacaan Al Quran pada sebelum subuh di seluruh masjid dan surau Pulau Pinang.

3.Keputusan itu diputuskan menerusi mesyuaratnya pada 7 April lalu dan sehubungan itu pegawa-pegawai JHEAIPP yang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang mengeluarkan satu pekeliling bertajuk 'Hukum Membaca al-Quran Sebelum Subuh Dengan Menggunakan Pembesar Suara adalah Haram' bertarikh 3 Ogos lalu kepada seluruh jawatankuasa kariah masjid di negeri itu dan meminta mereka melaksanakannya.

4.Turut dilampirkan ialah minit mesyuarat keputusan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang yang bertajuk 'Aduan Penduduk Cina Mengenai Membaca al-Quran Sebelum Waktu Subuh Dengan Menggunakan Pembesar Suara'.

5.Lampiran itu menyatakan: "Mesyuarat memutuskan bahawa bacaan al-Quran dengan menggunakan pembesar suara dari masjid dan surau adalah dilarang menurut hukum syarak kerana boleh mengganggu banyak penduduk cina (kepentingan umum). Perbuatan itu mestilah dihentikan dengan segera kerana ia sudah dipersetujui oleh Exco DAP Pulau Pinang".

6.Persatuan Kariah-Kariah Masjid Pulau Pinang dan Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) meminta umat Islam di negeri itu akur dengan arahan dikeluarkan bagi mengelak berlakunya perbalahan kerana ramai antara mereka telah dinaikkan gaji guru kafa dan kerajaan DAP negeri Pulau Pinang memberikan RM100 setiap kariah kariah Masjid di seluruh Pulau Pinang.

7.Untuk makluman pegawai atasan di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) adalah dipilih khas oleh Exco DAP Pulau Pinang yang memegang kuasa kerajaan negeri memboleh kan untuk memilih siapa yang mereka mahu letak di JHEAIPP itu. sumber: Harian Metro

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:23 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 10:59 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


MAT SABU DI KUANTAN

Posted: 10 Dec 2013 02:40 PM PST

Mat Sabu dan Datuk Fauzi serta Chen Chung serta penyokong menziarah mangsa banjir di Galing

Datuk Fauzi menziarah warga yang lumpuh di Galing Indera Mahkota

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:59 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Runtuh 7 Kali: Pesakit bimbang setiap kali hujan di Hospital Serdang

Posted: 10 Dec 2013 08:50 PM PST




Dalam masyarakat Melayu hujan dianggap rahmat. Tetapi di Hospital Serdang, yang sering terjadi insiden siling runtuh, anggapan sebaliknya berlaku.

Setiap kali hujan lebat, pelbagai pihak, terutamanya pesakit bimbang kejadian tidak diingini sekali lagi berulang.

Seorang pengunjung Vimala Singram (kanan), 50, berkata, adiknya yang ditahan di hospital itu kerana denggi sejak sebulan lalu menyuarakan perkara itu kepadanya.

"Biasanya bila hari hujan tiba-tiba akan runtuh, adik saya selalu risaulah waktu hujan. Mula-mula mereka kata bangunan baru sebab tu ada siling runtuh tapi sudah banyak kali jadi ini macam ini," katanya.

Ini memandangkan, pada tahun ini sahaja sudah empat kali berlaku runtuhan siling di situ. Manakala sejak insiden pertama pada 30 Januari 2011, sudah tujuh kali kejadian sama berulang.

Malah, dalam tempoh terdekat, dua runtuhan berlaku dalam jarak lima hari sahaja akibat hujan lebat.

Ketika ditemui Malaysiakini di hospital itu semalam, Vimala berkata, beliau sendiri pernah menyaksikan kejadian itu dengan mata kepalanya sendiri pada 2011.

"Dulu, pada tahun 2011, dekat tempat pendaftaran, siling jatuh, siling kaca. Nasib baik insiden selepas pukul 5 petang (ketika orang tidak ramai), kalau tak tahulah macam mana," kata Vimala.

Persoal kontraktor, jurutera projek

Sementara itu, seorang lagi pelawat yang hanya mahu dikenali sebagai Rani turut menyatakan kebimbangan itu sejak dimaklumkan perkara itu oleh saudaranya.
Read More / Baca Lagi >>

Banjir: Respon terhadap respon kepada surat terbuka

Posted: 10 Dec 2013 08:48 PM PST

Izzat Noor

Kejadian banjir yang berlaku di negeri pantai timur baru-baru ini membuka ruang setiap pihak di Malaysia untuk menuding jari antara satu sama lain.  Perkara ini sekali gus mencemarkan usaha baik yang dilakukan sesetengah pihak ekoran segelintir rakyat Malaysia yang lebih gemar berbahas tentang keburukan tanpa memberi kredit kepada usaha baik yang dilakukan. Lebih parah lagi, kebanyakan suara sumbang ini hanya tahu mengkritik dan membuat perbandingan tanpa memberi sebarang idea yang bernas dalam menyelesaikan masalah atau isu ini.
Saya tidak berminat untuk membandingkan Malaysia dengan negara lain, mahupun mengkritik usaha yang dilakukan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan pelbagai pihak lain yang turun padang untuk membantu mangsa banjir. Pengalaman saya di Tacloban, Filipina selama 11 hari menunjukkan bahawa Malaysia lebih tangkas dalam menggerakkan bantuan bencana alam. Pengalaman saya di New York ketika ribut Sandy pula menunjukkan bahawa Malaysia masih perlu meningkatkan mutu bantuan kecemasan daripada segi bantuan kepada mangsa dan bantuan sesama mangsa. Justeru, lebih baik bagi saya untuk memfokuskan kepada Malaysia, langkah dan iktibar yang boleh diambil untuk sama-sama menjadikan Malaysia negara yang peka terhadap bencana alam.
Sama ada surat terbuka Nur Adilla Abd Rahim mahupun respon yang diberikan oleh MKN gagal menggariskan langkah yang boleh atau akan diambil pada masa depan.
Tidak asing lagi untuk penduduk di negeri pantai timur dan utara seperti Perlis, Kedah, Terengganu, Kelantan dan Pahang bahawa di antara November hingga Januari adalah tempoh banjir sering berlaku. Ia bukanlah perkara asing malah menjadi seolah-olah tradisi apabila menjelang bulan berkenaan, penduduk sudah sedia maklum akan kemungkinan berlakunya banjir di kawasan mereka. Sebagai penduduk yang berasal dari Jitra, Kedah, saya sudah sedia maklum perkara ini.
Pertamanya, seperti pepatah melayu, "Jika takut dilambung ombak, mengapa berumah di tepi pantai?", begitulah juga situasi bencana banjir seperti ini. Saya tidak mencadangkan untuk penduduk di negeri-negeri ini untuk berpindah atau menambak tanah supaya lebih tinggi, tetapi, persediaan saat akhir seolah-olah "sudah terhantuk baru tengadah" kerana umum sudah sedia maklum akan kebarangkalian banjir.
Sebagai contoh, apabila berlaku hujan yang tidak berhenti lebih daripada sehari atau hujan lebat dalam tempoh yang lama, tindakan pantas sepatutnya dilakukan. Banjir bukan bencana yang tiba-tiba muncul tanpa sebarang petanda. Sekurang-kurangnya, hujan terlalu lebat, atau kenaikan paras air yang sedikit sudah cukup untuk memberi signal bahawa banjir akan berlaku dan gerakan membantu sudah boleh dilakukan. Sebagai contoh, apabila paras air meningkat, barangan berharga sudah boleh dipindahkan walaupun tidak menunjukkan sebarang tanda banjir besar.
Read More / Baca Lagi >>

Sudahlah harga barang naik, denda hilang MyKad naik juga?

Posted: 10 Dec 2013 08:44 PM PST

KUALA LUMPUR: Cadangan pihak kerajaan meningkatkan kadar hukuman terhadap individu yang didapati bersalah menghilangkan kad pengenalan MyKad mereka tidak begitu realistik.

Menurut Yang Dipertua PAS Miri, Jofri Jaraiee, tiada siapa pun suka atau sengaja menghilangkan MyKad.

"Adakah dengan menaikkan kadar hukuman terhadap individu yang kehilangan MyKad dapat menyelesaikan masalah kehilangan ribuan MyKad?" tanya beliau dalam satu kenyataan.

Misalnya, kata beliau penduduk di pedalaman Sarawak yang tinggal jauh dari bandar sudah tentu menyukarkan mereka untuk menukar atau membuat MyKad baru yang hilang.

Katanya, kos pengangkutan dan tempat tinggal mereka untuk sampai ke bandar memerlukan ratusan ringgit.

Tambahnya, bagi golongan yang kurang berkemampuan sudah pasti mereka tidak mampu untuk ke bandar semata-mata untuk menukar atau membuat MyKad baru.

Katanya lagi, kebanyakan kehilangan MyKad penduduk di pedalaman menurut salah seorang penduduk yang berasal dari pedalaman Baram ialah sebab kualiti MyKad dulu tidak begitu baik, mudah rosak dan akhirnya mereka buang begitu saja sebab sukar bagi mereka menukar dengan MyKad baru kerana kos perjalanan pulang balik dari kampung ke bandar begitu tinggi.
Read More / Baca Lagi >>

Lighting up Borneo, one village at a time

Posted: 10 Dec 2013 08:39 PM PST

Banjir Pahang: Bantuan masih diperlukan

Posted: 10 Dec 2013 08:39 PM PST

Sudut Pandang: Sembang hak asasi manusia

Posted: 10 Dec 2013 08:37 PM PST

Sembang Politik Bersama Dato' Husam Musa & Dato' Dr MAZA FULL | 15 Nov 2013

Posted: 10 Dec 2013 08:37 PM PST

BNM likely to raise OPR next year

Posted: 10 Dec 2013 07:19 PM PST

The government's move to cut back on subsidies will prompt the central bank to hike up rates to check on inflation. 

by Sathish Govind
PETALING JAYA: Inflationary pressures from the government's subsidy roll-backs is likely  to prompt Bank Negara Malaysia (BNM) to increase the overnight policy rate (OPR) by 25 basis points after the first-quarter (1Q) of 2014, according to United Overseas Bank Ltd (UOB) senior economist Alvin Liew.
Liew said he did not see BNM increasing the rates more than once because the inflationary pressure is well-contained.
"The inflationary pressures on the Malaysian economy would be on account of the subsidy rationalisation programme and the recently announced tariff hikes which may prompt the authorities to step in," he said at the UOB briefing on the economy in Kuala Lumpur yesterday.
Looking forward, Liew said the Malaysian economy is expected to grow by 5.2% next year and this would be largely driven by export recovery along side with other Asian countries.
He said the various reforms carried out by the government would be able to contain the fiscal deficit at 3.5% of the gross domestic product (GDP), adding that these reforms would augur well for the long-term outlook.
Liew said while the various reforms are likely to reduce aggregate demand in the short term, it will be offset by exports in the short-term and the expansion of the real economy in the long-term.
Meanwhile, the World Bank in its Economic Monitor report said that Malaysia's GDP easing to 4.5% in 2013 and forecasts 4.8% in 2014 and 4.9% in 2015.
Read More / Baca Lagi >>

S'pura terus buru perusuh, haramkan alkohol

Posted: 10 Dec 2013 07:17 PM PST





 
Pemangku Perdana Menteri Teo Chee Hean berkata polis telah menangkap beberapa orang lagi yang terbabit dalam rusuhan malam hari Ahad lepas di Little India.

Katanya, siasatan akan diteruskan supaya mereka yang telah melanggar undang-undang dikendalikan dengan tegas dan adil sejajar undang-undang.

"Bagi menentukan keadaan terus tenteram, kami telah mengharamkan alkohol. Polis telah menambah kehadiran mereka di kawasan kediaman pekerja asing dan di tempat mereka sering berkumpul agar kehidupan dapat berjalan seperti biasa yang mungkin dan setiap orang merasa selamat," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan pada petang hari Selasa.

Teo, Menteri Penyelaras bagi Keselamatan Nasional dan Menteri Dalam Negeri, berkata Jawatankuasa Penyiasat (COI) akan dibentuk menjelang hujung minggu ini.

"Kami akan sediakan nama dan terma rujukan dan ini akan membolehkan perhatian lebih mendalam terhadap insiden ini dan juga untuk menyemak prosedur semasa bagi pekerja asing berhimpun dan melihat sama ada perlu dilakukan penambahbaikan," katanya.

- Bernama

M’sia must pull out now, says anti-TPPA group

Posted: 10 Dec 2013 06:55 PM PST

WikiLeaks report alleges unfair US pressure on negotiating partners.
PETALING JAYA: Malaysia has been urged to pull out of the Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) following a WikiLeaks report alleging that the United States is pressuring potential member countries to speed up the negotiating process.
Referring to a two-part TPPA memo leaked yesterday by WikiLeaks, the Bantah TPPA coalition said it confirmed that Washington was exerting undue pressure on its negotiating partners to give itself an advantage.
"The US at the same time is still refusing to make concessions," the group said in a media statement.
"They still will not allow workers to go to the US and the US is still the only TPPA member country to keep agricultural export subsidies."
Commenting on the memo's reference to the TPPA chapter on Investor-State Dispute Settlement (ISDS), it said it was worrying that Malaysia was asking only for minor safeguards.
"Malaysia seemed content for ISDS to apply to the right to invest in Malaysia. The only safeguard Malaysia still wants is the right to screen future investments."
Read More / Baca Lagi >>

Making the rakyat pay

Posted: 10 Dec 2013 06:50 PM PST

The recent price hikes are just the beginning. Tolls, public transport fares, Quit Rent, sewerage and cooking gas too will go up soon enough.

No leader of a nation will trouble its citizens unless he himself is in trouble. And this seems to be the case with Prime Minister Najib Tun Razak for right now he is having trouble in servicing the nation's national debt.
The solution however is very simple. He just needs to trouble the citizens by obtaining funds from them to service the debt and that is what he is doing now via subsidy cuts.
After the petrol hike in early September, we had subsidy cuts for sugar and then the hike in assessment for KL and Ipoh followed by the hike in power tariff which will begin in three weeks time. One after another it is just bad news for the low-wage earner at year-end.
According to the former PAS Kuala Selangor MP Dzulkefly Ahmad, the low-wage earner not only has to bear the burden of these hikes but also the 'knock-on chain effect' from these price increases.
"All these hikes will cause the price of groceries and services to go up, not to mention the fact that factories will also be increasing the prices of their products.
"The low-wage earners suffer the most because they will not be getting big pay hikes to commensurate with the increase in the cost of living unlike those in the executive level," remarked the current PAS Research Director.
This will simply mean that the low income group will need to tighten up their belt more which will in turn adversely affect their standard of living.
"The inflation rate for the poor and the low-income group will be much higher than 4% which may cause them to default in their monthly loan repayments. As of now the statistics concerning the Non-Performing Loans (NPL) has been purposely kept a secret by Bank Negara.
Read More / Baca Lagi >>

Banjir : Mai naik bot mewah pusing sana sini sambil angkat tangan lepas tu belah pie Jepun

Posted: 10 Dec 2013 06:38 PM PST

Najib adakan lawatan ke tokyo
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengadakan lawatan kerja ke Tokyo, Jepun mulai Khamis hingga Ahad ini bagi menghadiri Sidang Kemuncak Peringatan 40 Tahun Penubuhan Hubungan Dialog Asean-Jepun.

Najib akan diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor. Turut menyertai rombongan perdana menteri ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin serta pegawai kementerian dan agensi kerajaan berkaitan.

Sidang kemuncak pada Sabtu itu dianjurkan untuk memperingati hubungan dialog antara Asean dan Jepun yang terjalin sejak 40 tahun lepas.

Menurut kenyataan Kementerian Luar hari ini, para pemimpin Asean dan Jepun dijangka memberi penekanan semula kepada hubungan rapat dan berpanjangan kedua-dua pihak, selain memperaku tiga dokumen yang akan menggariskan program serta aktiviti yang akan memperkukuhkan lagi hubungan sedia ada.

Unit Amal bantu orang Umno dan bukan Islam di musim banjir

Posted: 10 Dec 2013 06:35 PM PST

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu memuji kecekapan anggota-anggota sukarelawan PAS seperti Unit Amal yang bertindak pantas menyelamatkan mangsa-mangsa banjir di Kemaman.

KEMAMAN: Siapa kata Unit Amal PAS hanya membantu mangsa banjir di kalangan orang PAS sahaja? Mereka turut menolong mangsa banjir tak kira orang umno atau bukan Islam.
Tindakan pantas, cekap dan tidak pernah mengenal erti penat lelah anggota sukarelawan daripada Jabatan Amal Malaysia mendapat pujian PAS.
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu memuji kecekapan anggota-anggota sukarelawan PAS seperti Unit Amal yang bertindak pantas menyelamatkan mangsa-mangsa banjir di Kemaman.
Malah, katanya kerja-kerja sukarelawan ini perlu diteruskan termasuk kepada orang Umno dan masyarakat bukan Islam.
"Unit Amal ini, dalam Muktamar Tahunan PAS baru-baru ini, saya puji dia dan saya sebut sukarelawan terbaik dalam dunia Islam.
"Kerja-kerja sukarelawan ini perlu kita teruskan termasuk kepada orang-orang Umno dan orang bukan Islam, dan kita harap mereka menerima baik khidmat dari Unit Amal kita," ujarnya hari ini.
Beliau berkata demikian selepas menziarahi penduduk di Taman Fikri Chukai yang telah kembali ke rumah masing-masing, gotong-royong membersihkan rumah dilakukan oleh anggota Unit Amal Hulu Terengganu.
Read More / Baca Lagi >>

Sidang DUN Terengganu: Kerajaan BN Tolak Bincang Usul Banjir Besar

Posted: 10 Dec 2013 06:30 PM PST

Suhakam saran dialog bincang Sunni-Syiah di Malaysia

Posted: 10 Dec 2013 06:28 PM PST


Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menyarankan majoriti penganut Islam Sunni dan sebilangan kecil penganut Syiah di negara ini untuk berbincang mengenai kempen kerajaan baru-baru ini untuk menghapuskan Syiah.
Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam (gambar), berkata mazhab dalam Islam harus turut dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan yang memberikan kebebasan bagi setiap masyarakat untuk mengamalkan agama mereka.
Katanya, walaupun terdapat pertumpahan darah di kalangan dua kumpulan tersebut di negara lain, perbezaan amalan serta pendapat harus dibincangkan dalam sebuah dialog dan bukan secara konflik.
Syiah adalah mazhab kedua terbesar Islam menurut laporan Pew Research Centre.
Penganutnya membentuk 10% hingga 20% masyarakat Muslim di dunia yang dianggarkan seramai 1.6 billion.
Read More / Baca Lagi >>

Boleh dijel jika sebar Syiah

Posted: 10 Dec 2013 06:02 PM PST

 Musa Awang SHAH ALAM – Individu yang didapati menyebarkan sesuatu ajaran bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah boleh dikenakan hukuman di bawah Enakmen Jenayah Syariah.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata, hukuman itu berdasarkan kesalahan menghina pihak berkuasa agama apabila melakukan sesuatu berlawanan dengan fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Menurutnya, sekiranya ajaran itu telah difatwakan sebagai ajaran sesat atau haram untuk disebarkan, maka jika bersalah individu itu akan dikenakan hukuman tersebut.

"Berhubung isu Syiah, berdasarkan fatwa yang dikeluarkan tidak menyebut Syiah sebagai ajaran sesat, tetapi ia sesuatu ajaran yang bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Orang Islam dilarang untuk menyebarkannya. Sekiranya dilakukan, barulah tahanan untuk enakmen tersebut akan dijalankan iaitu denda RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Kes tumbuk Zahid Hamidi: Karpal cari anak guamnya yang hilang..!!

Posted: 10 Dec 2013 05:40 PM PST

Peguam Karpal Singh  menggunakan rangkaian politik untuk mengesan anak guamnya, Amir Bazli Abdullah (gambar)  yang masih terikat dengan kes tuntutan saman terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang didakwa menyerangnya.
Amir Bazli, yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan, gagal menghadirikan diri di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 5 Disember lalu untuk prosiding kesnya di hadapan hakim hingga menyebabkan peguamnya bimbang di mana ahli perniagaan itu berada kini.
Pengerusi DAP itu turut mendapatkan bantuan daripada Timbalan Presiden PAS, Mohamed Sabu untuk mencari Amir Bazli.
Karpal berkata, beliau mendapatkan bantuan Mohamed atau lebih dikenali dengan nama Mat Sabu kerana ahli politik itu mempunyai rakan dan ahli parti yang mungkin tahu di mana anak guamnya berada.
"Beliau berjanji untuk menghubungi beberapa rakannya dan ahli parti untuk mengesan anak guam saya yang perlu hadir di mahkamah hujung bulan ini," katanya kepada The Malaysian Insider.
Mohamed memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau sudah mengarahkan beberapa rakan untuk mencari di mana ahli perniagaan itu berada kini, berdasarkan kepada alamat terakhirnya.
Amir Bazli sepatutnya hadir di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 5 Disember lalu untuk memaklumkan kepada Hakim Vernon Ong mengenai terma penyelesaian kes membabitkan dirinya dan Ahmad Zahid.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia perlu tingkat persediaan bencana

Posted: 10 Dec 2013 04:53 PM PST

Oleh HARIS ZALKAPLI
Bencana banjir sentiasa menjadi peristiwa besar negara kita setiap tahun, yang biasanya terjadi pada musim yang sama dan cuma dibezakan oleh tahap bencana tersebut.

Pengalaman berdepan banjir sepatutnya telah menyediakan kita untuk menangani dan menguruskan bencana tersebut.

Bencana banjir, sejak kebelakangan ini kelihatan semakin dahsyat, ekoran pelbagai faktor termasuk alam sekitar yang semakin banyak berubah.

Sebagai sebuah negara yang bencana alam utamanya ialah banjir, Malaysia sewajarnya meningkatkan persediaan menghadapi kemungkinan bencana ini berlaku pada bila-bila masa.

Pendidikan berkaitan menangani bencana - yang tidak terhad kepada banjir - perlu disebarluas melalui pelbagai cara,  agar persediaan menghadapi bencana diambil perhatian oleh semua.

Persediaan bukan sahaja perlu dilakukan oleh pihak berkuasa, tetapi orang ramai juga perlu sentiasa memastikan persediaan yang munasabah bagi menghadapi kemungkinan bencana alam.

Antara yang paling mudah dilakukan ialah persediaan penyimpanan barangan paling asas, seperti air minuman dan air bersih dalam botol, beras, dan makanan dalam tin dan kering, antara keperluan paling utama.

Penyimpanan stok air bersih dan air minuman sewajarnya telah diberi perhatian dan diamalkan, ekoran gangguan bekalan air yang agak biasa dihadapi oleh penduduk di sesetengah kawasan seperti Lembah Kelang.
Read More / Baca Lagi >>

Kuasa sebuah buku mengenal seorang insan keturunan Jawa

Posted: 10 Dec 2013 04:49 PM PST

Jokowi atas beca, foto dari buku tentangnya.
Bila saya membedal Naib Presiden Umno keturunan Jawa, Zahid Hamid ada orang sms menjelaskan dia juga Jawa tetapi tidak seperti Zahid. Ada juga yang memberi komen mengingatkan saya agar menulis secara baik dan berhemah serta tidak membabitkan orang Jawa. Ada yang mengingatkan agar saya mengambil wap wangian Tokguru dalam penulisan disebabkan saya kononya baik dengan tokguru.

Saya percaya mereka yang memahami penggunaan anak Jawa dalam penulisan itu tidak akan mudah terasa. Anak Jawa dalam konteks itu signifiken kepada naib presiden itu saja.

Pun begitu terima kasih atas pesan dan ingat itu. Kita dituntut untuk saling ingat mengingati. Tulisan itu juga bertujuan sama.

Dan saya jarang melupai akan keperibadian Tokguru Nik Aizi. Selalu mengambil filsafahnya termasuk; bahawa apalah ada kepada bangsa? Sama ada Jawa, Bugis, Melayu atau Orang Asli sama saja di sisi Allah. Kata Shakespeare sekuntum bunga tahi ayam itu kalau dinamakan ros sekalipun ia tetap akan berbau busuk.

Kita tinggal citra Zahid yang kini merasakan dia hebat dan boleh melemparkan tuduhan atau membuat provokasi kepada sesiapa saja. Kita doakan mudahan lonjakannya ke langit kuasa akan menemukan juga dia dengan alang-alang sira multha.

Cuma kebetulan saya diberikan Allah mengenali serba sedikit manusia bernama Zahid ini. Nyalaan reformasi (1998) untuk membela keadilan dan kebenaran memberikan saya peluang mengenali hati dan budinya dari dekat. Saya sempat bersembang penuh bersemangat dengannya semasa di rumah Anwar Ibrahim. Isterinya juga ada sama. Lebih jauh dari itu pernah merancang sesuatu yang mungkin pahit untuk disebut dan tidak disukainya kini.

Bahkan sebelum meletus reformasi beliau pernah menjemput saya di rumah (Flat Wangsa Maju) dan membawa ke rumah 'agam' bapaknya di Bagan Datoh. Dan saya juga pernah ke rumahnya di Country Height di Kajang, bersembahyang dan makan.Read More / Baca Lagi >>

Gelanggang PRU14 adalah siapa lebih Islamik, kata penganalisis

Posted: 10 Dec 2013 04:44 PM PST


Umno dikatakan sengaja menonjolkan sisi Islamiknya untuk menarik sokongan orang Melayu menjelang PRU14. Gambar fail.Umno dikatakan sengaja menonjolkan sisi Islamiknya untuk menarik sokongan orang Melayu menjelang PRU14. Gambar fail.Gelanggang sebenar dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) adalah bagi memperlihatkan siapa lebih Islamik di mata rakyat berikutan kecenderungan rakyat khasnya orang Melayu mendekati Islam di negara ini.
Atas alasan itu, Umno didakwa sedang berusaha untuk menjadi lebih Islamik berbanding PAS bagi membolehkannya merebut sokongan pengundi Islam menjelang pilihan raya tersebut.
"Bagi saya gelanggang sebenar PRU14 adalah siapa lebih Islamik. Sudah lama saya perhatikan hal ini," kata strategis PAS, Dr Dzulkefly Ahmad yang juga Ketua Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS.
Bagi mencapai hasrat itu, Umno melantik tokoh agama Ustaz Mohamad Kazim Elias menjadi ahli Majlis Tertinggi (MT), mencadangkan pindaan perlembagaan untuk memasukkan Islam ahli sunnah wal jamaah dan berhubung langsung dengan tokoh Hamas, Khaled Mishal yang selama ini dituduh sebagai pelampau.
Read More / Baca Lagi >>

Penganalisis kecam Perkasa beri amaran tsunami Kristian

Posted: 10 Dec 2013 04:43 PM PST


Tsunami Kristian dalam pilihan raya umum yang akan berlangsung lima tahun dari sekarang? Tidak mungkin, kerana itu hanya hantu Perkasa, kata penganalis politik terhadap amaran oleh kumpulan hak Melayu itu kepada kumpulan minoriti agama di negara ini.
Penganalisis berkata, jika pemerintah Barisan Nasional (BN) peka terhadap keperluan orang Kristian, mereka tidak perlu bimbang tentang apa-apa ancaman kepada survival Melayu dan agama Islam dalam negara ini.
Penganalisis politik, Khoo Kay Peng, berkata kebimbangan yang lebih besar adalah kesan daripada keputusan mahkamah terhadap isu nama Allah kerana ia menyentuh sensitiviti masyarakat Kristian, dan turut mendapat kutukan seluruh dunia.
"Kristian diamalkan oleh hanya 9% daripada jumlah penduduk Malaysia. Satu-satunya ancaman dalam pilihan raya akan datang adalah dari Sarawak dan Sabah. Jika kerajaan yang diterajui BN sensitif kepada keperluan Kristian, sepatutnya mereka tidak bimbang ancaman itu," katanya.
Sabtu lalu, Naib Presiden Perkasa, Zulkifli Noordin (gambar) menekankan tujuh ancaman kepada survival Melayu-Islam di Malaysia dan memberi amaran bahawa dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti, ia boleh berubah menjadi "tsunami Kristian" jika ancaman ini tidak ditangani dengan serius.
Read More / Baca Lagi >>

Tangkap jika kerajaan serius basmi Syiah - TGNA

Posted: 10 Dec 2013 04:25 PM PST

KOTA BHARU - Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata kerajaan sepatutnya tangkap sahaja ketua atau pengikut Syiah di negara ini dan tidak perlu berdolak dalik jika mereka benar-benar serius mahu membasmi fahaman itu.

"Jika betul nak basmi Syiah, tangkap! Tak perlu berdolak dalik lagi. Masyarakat sudah bijak menilai bahawa bukan Syiah yang mahu diserang tetapi parti lawan (pembangkang) yang semakin dapat sambutan," kata Mursyidul Am Pas itu menerusi laman Facebooknya semalam.

Nik Abdul Aziz berkata, beliau sendiri sokong jika fahaman Syiah langsung tidak wujud di negara ini.

"Peranan ulamalah untuk memastikan umat Islam tidak terjebak dengan penyelewengan Syiah," ujarnya.

Dalam kenyataan lanjutnya, Nik Abdul Aziz berkata, jika seorang pemimpin politik menyebut bahawa ciri utama Syiah adalah menipu, nasionalis sekular pun juga tidak kurang menipu berbanding Syiah.
Read More / Baca Lagi >>

Adakah Zahid faham apa itu ahli sunnah wal jamaah?

Posted: 10 Dec 2013 04:23 PM PST

KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib menyifatkan keghairahan Umno membangkitkan isu ahli sunnah wal jamaah (ASWJ) pada waktu sekarang adalah semata-mata ingin mengelirukan masyarakat Malaysia tentang pengertian ASWJ dalam konteks yang sebenar.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas berita-berita yang dilaporkan sejak kebelakangan ini khususnya kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menggambarkan seolah-olah hanya Umno sahaja yang mempejuangkan akidah ASWJ di negara ini sedangkan realiti sebenarnya adalah berbeza.

"Saya ingin bertanya kepada Zahid, adakah beliau faham apa yang dimaksudkan dengan ahli sunnah wal jamaah yang berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah?" soal beliau lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Ahli Umno kecewa pemimpin Umno sorok bantuan banjir..!!

Posted: 10 Dec 2013 04:22 PM PST

AHLI UMNO SENDIRI KECEWA BANTUAN BANJIR OLEH PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO DIBERI SECARA TERPILIH DAN ADA YANG SOROK BARANG REMBAT UNTUK KEPERLUAN KELUARGA SENDIRI!

"Saya ahli Umno. Tapi saya kecewa dengan sikap sesetengah pemimpin  yang beri bantuan kepada orang yang dikenali sahaja. Ada yang sorok barang untuk keperluan keluarga sendiri. Syukur kerana Pakatan beri bantuan. Saya lihat Unit Amal PAS dan PKR datang membantu kami" .... Norizan Abu Bakar, 48.

Nak tahu hebat dan baik sesebuah parti itu ketika kita berada dalam kesusahan ... siapa bantu cara ikhlas siapa yang sapu dan kebas hak rakyat.

Jika Mat Sabu itu Syiah, Umno itu komunis, Rosmah itu Wahabi..!!

Posted: 10 Dec 2013 04:20 PM PST

AHMAD TAJDID

BELUM PUN 36 jam berlalu selepas membuat tuduhan melulu di atas pentas perhimpunan agung Umno, Sabtu lalu, Naib Presiden Umno yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuat pusingan U dengan mendakwa tidak pernah menyebut nama Mohamad Sabu ketika menggesa agar 'orang nombor dua' PAS itu dikenakan tindakan kerana mengamalkan fahaman Syiah.

"Saya tidak pernah sebut (nama) Mat Sabu, saya sebut 'nombor dua'," katanya ketika ditanya dalam satu sidang media berhubung tindakan yang akan dikenakan ke atas Mohamad yang juga Timbalan Presiden PAS.

Ketika diasak wartawan bahawa 'orang nombor dua' PAS itu ialah Mohamad Sabu, Ahmad Zahid yang baharu diwawancara sebuah stesen TV Indonesia ketika menziarahi kampung halamannya di Jawa, Indonesia bagaimanapun tidak menjawab soalan tersebut dan hanya ketawa.

Beliau juga berkata, pegawainya akan mengadakan satu lagi sidang media untuk mendedahkan bukti kononnya 'orang nombor dua' itu berfahaman Syiah.

Tambahnya, tindakan penahanan itu boleh dijalankan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pihak berkuasa agama negeri, kata Zahid cuba mengalihkan beban tuduhannya itu kepada agensi lain.
Ketika ditanya pemberita, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom pula berkata, agensi di bawah kementeriannya akan berbincang dengan KDN sebelum menyiasat pemimpin PAS yang didakwa terlibat dengan ajaran Syiah.

Menurut Jamil Khir, pihaknya perlu mendapatkan dan meneliti bukti sebelum memulakan penyiasatan dan mengambil tindakan undang-undang Syariah.

"Kita jumpa KDN dulu, dapatkan semua maklumat. Nak buat tuduhan perlu bukti," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Majlis Sambutan Bulan Zakat Kebangsaan dan Ijtimak Amil Zakat Kebangsaan 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra, Selasa lalu.
Read More / Baca Lagi >>