Followers

Nuffnang

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:56 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Lepas Naik Bendera, Perwakilan Di Ajak Tengok Video Penipuan Anwar Ibrahim...

Posted: 05 Dec 2013 02:11 AM PST

Sekarang kita tengok sejauh mana Datuk Seri Anwar Ibrahim nak pusing pasal isu 40,000 pengundi hantu Bangladesh.Sebelum ini bos pembangkang itu relaks saja menafikan pernah membangkitkan dakwaan berkenaan.Ini ekoran penafian dibuat oleh Perdana Menteri Bangladesh,Sheikh Hasina semasa lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke negara itu baru-baru ini.

Pagi Khamis semasa menyampaikan ucapan dasarnya rasmi Perhimpunan Agung UMNO ketika menyentuh isu berkenaan,Najib telah tayang klip video rentetan penafian Anwar dan semasa beliau beberapa kali sebut isu itu dalam ceramahnya. baca selanjutnya di sini


























Wakil dari pertubuhan pembebasan Islam moro (MNLF)

Wakil dari palestin

Wakil dari partai demokratik indonesia dan partai golkar




Negarawan ulung Tun Dr Mahathir dan Tun Siti Hasmah

Tun pak lah dan tun jean

Persiden-presiden parti komponen BN











The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:51 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Najib mengenai GST dan subsidi

Posted: 05 Dec 2013 08:30 PM PST

Petikan ucapan Najib mengenai Transformasi

Posted: 05 Dec 2013 04:56 PM PST

Apa susah Ustaz Kazim bila dah ada Mursyidul Am?

Posted: 05 Dec 2013 01:30 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:47 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PENTING! Rakyat Perlu Faham Maksud Bencana Luar Jangka @najibrazak @khairykj

Posted: 05 Dec 2013 11:00 PM PST

Nampaknya pembangkang bersungguh-sungguh untuk menggunakan bencana banjir untuk menyerang Kerajaan.

Orang kata, pembangkang ni memang PAKAR UNTUK MENGGUNAKAN KESEMPATAN DALAM KESEMPITAN RAKYAT.

MyMassa kongsikan apa yang berlaku di Jepun semasa dilanda gempa bumi.
Japan earthquake: desperate, homeless and left to scavenge for food in debrisJapan is facing a "monumental" task to get food, water and medicines to survivors of the tsunami, a British aid worker said last night.
Survivors fill a shopping trolley with food and other items Photo: ROBERT GILHOOLY
Julian Ryall in Ishinomaki and Gordon Rayner
6:00AM GMT 16 Mar 2011

Food is now in such short supply that people have been reduced to scavenging in the debris for anything edible.

Hypothermia is also a major problem as temperatures plunge to minus 5C (23F).

Patrick Fuller, of the Red Cross's International Federation, said supplies of everything from blankets to prescription pills were starting to run out in temporary shelters.

"It's a monumental task," said Mr Fuller from the devastated town of Otsuchi on the north-east coast of Japan. "People can't live in these conditions for long.

"The government is trying to house them in evacuation centres but they are packed and people are sleeping on strips of cardboard. We are seeing people with hypothermia.

Walaupun gempa bumi sering berlaku di Jepun, namun negara tersebut juga tidak dapat mengurus GEMPA BUMI yang berlaku pada tahun 2011 pada peringkat awal. Negara tersebut juga mengalami putus bekalan makanan untuk mangsa. Ini kerana walaupun Jepun bersedia dengan gempa bumi, tapi Jepun juga tidak bersedia dengan GEMPA BUMI LUAR JANGKA (lebih teruk dari biasa).

Begitu juga apa yang berlaku di Pahang. Walaupun sering dilanda banjir tetapi banjir yang berlaku ketika ini adalah banjir luar jangka, lebih teruk dari biasa.

Cuba anda lihat pusat pemindahan di Jepun ketika mula bencana dan setelah keadaan stabil.


Kepada yang masih mahu menuduh Kerajaan, mohon fahami ayat Al-Quran ini:
"Wa makaru wa makarallah, Wallahu Khairul makirin"Kita merancang, dan ALLAH juga merancang , Allahlah sebaik-baik perancang (surah Ali-Imran ayat 54).
Kerajaan Malaysia telah merancang dan bersedia untuk banjir tetapi tidak menjangkakan ianya akan berlaku seteruk ini.

Apa yang sedang dilakukan oleh Kerajaan adalah untuk mengatasi masalah-masalah yang timbul akibat luar jangka ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) Dan Askar Wataniah




 Pasukan SMART Majlis Keselamatan Negara

 Pasukan BOMBA

 

Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM)
Rapid Kuantan turut menghulurkan bantuan Bas

Majlis Perbandaran Kuatan (MPK)

Majlis Perbandaran Temerloh


Bantuan Selimut dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA)

Sultan Pahang mencemar duli

DYTM Tengku Puan Pahang mencemar duli membantu memasak di pusat pemindahan SUKPA.

KDYTM Tengku Mahkota


*Sebar-sebarkan artikel ini untuk jawab tohmahan pembangkang.

Terkini : Gambar-gambar Banjir Sekitar Bandar Kuantan #pray4kuantan @najibrazak

Posted: 05 Dec 2013 08:30 PM PST

Di bawah gambar-gambar terkini keadaan di sekitar Kuantan dimana beberapa kawasan  air banjir mula surut. Semoga keadaaan ini berterusan dan semua tempat pulih seperti biasa.

Jalan Tanah Putih, Hala ke Gambang

Jambatan tanah putih belah bawah





Jalan pintasan bukit setongkol 







Cenderawasih pulih sepenuhnya. Harap2 berterusan

Cuaca terkini Kuantan

Stesen Minyak Batu 3




Jalan Tanah Putih hala ke Kuantan - Masih dinaiki air

Sumber : http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/12/gambar-beberapa-kawasan-di-sekitar-kuantan-mula-surut.html

*" Wahai bumi, telanlah airmu. Wahai langit, hentikanlah curahan airmu. " 11:44

PANAS! Pemimpin UMNO Langsung Tak Tolong Mangsa Banjir ? @najibrazak #pray4kuantan #banjir2013

Posted: 05 Dec 2013 06:37 PM PST

Beza pemimpin UMNO dan pembangkang dalam menguruskan mangsa banjir didedahkan oleh blog GPB

Isu banjir terus menjadi modal pembangkang menghasut rakyat terutama mangsa banjir dan ahli keluarga mereka agar membenci kerajaan .  Bantuan lambat , makanan kurang , tempat pemindahan teruk , UMNO hanya pentingkan PAU2013 antara isu dimainkan mereka di media sosial & pemimpin mereka.

Di ketika rakyat Kuantan memerlukan segera bantuan &  khidmat wakil rakyat mereka , selain  Fuziah Salleh pulak jadikan Dewan Rakyat sebagai tempat membalun agensi keraaan   , di facebook juga tak kurang hebatnya.

Dia cakap dirinya turun ke kawasan menjenguk dan analisa masalah . Air tak de dalam tandas , makanan tak cukup itu adalah  fokus utamanya . Ini lah kerja pembangkang tahu nak complaint 24 jam  saja diketika musibah bencana berlaku .

Mana la boleh sempurna 100 % segala apa yang kita nak diketika kejadian bencana seperti banjir ini. Menteri Kebajikan Masyarakat sendir akui bantuan makanan lambat disebabkan masalah logistik penghantaran makanan ke tempat pemindahan .

 Keutamaan kerajaan di waktu ini ialah memastikan rakyat selamat daripada kejadian tak diingini berlaku.



Ia berlainan dengan pemimpin UMNO /BN yang sentiasa turun cepat membantu dan memberi sumbangan terus  setiap kali berlaku bencana alam seperti banjir bukannya menjenguk & analisa . Tindakan & keputusan segera perlu dibuat supaya bantua cepat dapat disalurkan .

 Contohnya MT UMNO , Datuk Seri Shabery Chik yang bergegas meninggalkan PAU 2013 pulang ke Kemaman bagi melawat dan membantu mangsa banjir di kawasan beliau .






Begitu juga PM menunjukkan contoh pemimpin berjiwa rakyat dengan  sanggup meninggalkan PAU 2013 terus melawat dan memberi bantuan kepada mangsa banjir di Pahang hari ini .





Kelab Putera 1Malaysia antara skuad sukarelawan awal turun 
membantu mangsa banjir di Kuantan 

Baca seterusnya di sini : http://sejarahmelayu.blogspot.com/2013/12/beza-pemimpin-pembangkang-dan-bn.html

*Bak kata pepatah, pemimpin PKR ni macam ayam bertelur sebiji tapi riuh sekampung.

Fakta : Betul Ke Pusat Pemindahan Di Malaysia Paling Teruk Di Dunia? @najibrazak @khairykj

Posted: 05 Dec 2013 04:39 PM PST

Heboh di media sosial bahawa pusat pemindahan di Malaysia lebih teruk dari negara lain.

Benarkah? Mari kita tengok pendedahan blogger Buasir Otak (http://buasirotak.blogspot.com/2013/12/malaysia-terbaik-urus-banjir-daripada.html)

Tapi point utama entry kali ini adalah, ada ramai orang kongsikan gambar penempatan sementera mangsa bencana alam antara Malaysia dan Jepun di mana penempatan di Malaysia nampak kucar kacir, tidak teratur dan sesak, manakala di Jepun penempatan sementaranya begitu selesa dan privasi dengan khemah2 kecil dalam tempat penempatan sementara.


Rupa2nya perbandingan ni bukan orang Malaysia je buat tapi orang Filipina dah buat dulu yang membandingkan tempat penempatan sementara bagi mangsa Taufan Haiyan dengan gambar yang sama untuk negara Jepun.


Sebenarnya kat Jepun pun masa baru2 kena bencana seperti gemba bumi dan tsunami, keadaan pusat perlindungan bencana sementara dia huru hara lebih kurang macam kat Malaysia jugak. 

Sumber
Sumber
Sumber
Sumber
Sumber

Malah di negara2 maju yang lain pun, tempat penempatan kecemasan sementara lebih kurang juga huru haranya masa awal2 terjadinya bencana alam.

New Zealand selepas dilanda gempa bumi
Pusat penempatan sementara di sekolah di USA

Cuma setelah beberapa tempoh barulah penempatan sementara ini diupgrade dengan diletakkan khemah2 persendirian yang lebih privasi dan selesa seperti di Jepun ini.

Sumber
Sumber
Sumber
Sumber

Oh ini pula khemah untuk mangsa banjir di Bangkok, Thailand.

Sumber

Tapi kalau tengok penempatan mangsa bencana alam terutama banjir di Malaysia, daripada dulu sampai sekarang tak dinafikan memang kekal macam tu je la. Gambar2 penempatan sementara ini termasuk semasa banjir yang lepas2 di seluruh Malaysia.







Ada juga yang berkata negara lain boleh la sediakan khemah apa semua kerana biasanya diorang terpaksa tinggal lama kat situ sebab bencana alam kat sana lebih lama nak pulih macam gempa bumi, taufan, puting beliung dan tsunami. Bencana alam kat Malaysia biasanya cuma banjir je, biasanya banjir tak lama, dalam beberapa hari surut la air diorang dah boleh balik ke rumah masing2. Diorang tak perlu pun duduk kat penempatan sementara lama2 so no point kalau sediakan khemah, tilam, partition apa semua tu. 

Itu aku faham, cuma aku rasa ada benda yang kita boleh perbaiki lagi dari segi pengurusan penempatan mangsa2 banjir ni. Banjir kat Malaysia ni bukannya jarang berlaku, memang kita dah boleh agak asal hujung tahun je adalah musim tengkujuh di mana hujannya lebat dan anginnya kuat menyebabkan kawasan2 di pantai timur memang selalu banjir. Tapi takkan tiap2 tahun macam tu jugak keadaannya? Yelah kata Malaysia negara terbaik urus banjir malah lebih bagus daripada negara lain termasuk Amerika Syarikat. 

Sumber Utusan

Patut boleh bajet dah untuk beli dan simpan stok khemah2 perlindungan atau disaster emergency shelter untuk kegunaan mangsa2 banjir. Yelah kalau nak bina bangunan khas semata2 untuk penempatan mangsa banjir kata membazir pula, macam kata DS Shahidan Kassim - "Pembinaan pusat pemindahan banjir baru yang khusus untuk digunakan semasa bencana tidak wajar kerana langkah ini melibatkan implikasi kewangan yang besar sedangkan fungsinya hanya ketika banjir. Ini boleh menyebabkan fasiliti itu terbiar semasa tidak berlakunya bencana".

Tapi kalau tengok keadaan di pusat pemindahan sementara di Amerika Syarikat yang menggunakan kompleks sukan, stadium, gymnasium, hangar, dewan serbaguna, sekolah dan lain2, rasa2nya mana lebih baik?


Sumber
Sumber

Aku faham mangsa2 banjir atau bencana alam ni bukan nak mintak banyak pun, dapat tempat berteduh sementara walau tak selesa pun tidak mengapa, tak mintak pun tidur di tilam yang empuk apatah lagi duduk di hotel 5 bintang. Akan tetapi andai kerajaan dapat menyediakan tempat tinggal yang lebih sedikit selesanya terutama untuk golongan wanita dan kanak2, yang ada privasi untuk kaum wanita terutama ibu2 yang menyusu, mereka dah berterima kasih sangat dah. 

Cuma aku terfikir, andai kata rumah pemimpin kita atau para kerabatnya dan ahli keluarganya yang dilanda banjir, adakah mereka akan duduk di pusat2 penempatan sementara ini bersama yang lain atau di hotel 5 bintang?

Sumber : http://buasirotak.blogspot.com/2013/12/malaysia-terbaik-urus-banjir-daripada.html

*Sebar-sebarkan artikel ini untuk menjawab fitnah pembangkang.

PUSAT KHIDMAT AHLI PARLIMEN KUANTAN TAK BERFUNGSI, SIKAP EGO SOMBONG FUZIAH MAKAN DIRI

Posted: 05 Dec 2013 07:06 AM PST


Lihatlah Portal Rasmi Pusat Kidmat Parlimen Kuantan Mati Sejak 9 November 2010
Semalam Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh cuba menjadi heroin di Parlimen dengan membawa usul tergempar supaya bandar Kuantan diisytihar Darurat. 

Alasan yang diberikan Fuziah ialah kerajaan pusat lambat bertindak bagi membantu mangsa banjir di Kuantan. Menurutnya, keadaan di Kuantan sangat kritikal dan memerlukan bantuan segera. 

Fuziah turut menyalahkan agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan, JPAM, Bomba, Jabatan Saliran & Pengaliran, Majlis Keselamatan Negara, Polis, Tentera dan sebagainya kononnya dia tidak nampak mereka datang memberi bantuan. Fuziah panik ketika dia bersikap ego dan sombong bodoh.
Lihatlah Blog Rasmi Ahli Parlimen Kuantan, Last Update Pada April 2013
Fakta pertama lihatlah portal Pusat Khidmat Parlimen Kuantan dan blog rasmi di atas. Pusat itu sudah tidak pernah beroperasi sejak kali terakhir pada 9 November 2010 manakala kali terakhir blog dikemaskini pada April, 2013.

Tinjauan kami di beberapa kawasan mendapati Ahli Parlimen Kuantan tidak mempunyai Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat, malah tidak nampak satu 'team' daripada Pejabat Ahli Parlimen Kuantan untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Lihatlah di mana-mana kawasan di Kuantan, tidak ada satu pun Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kuantan yang beroperasi. Kini, barulah orang Kuantan sedar rupa-rupanya satu Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Kuantan pun tak berfungsi. 

Barulah kami tahu rupa-rupanya Fuziah tiada menyediakan apa-apapun kemudahan kepada mangsa banjir di Kuantan. Dia hanya tahu bantai agensi-agensi kerajaan tetapi di mana kamu sebagai Wakil Rakyat? Ketika kamu menyerang agensi-agensi kerajaan mereka ada di setiap pelusuk daerah Kuantan, tetapi kamu Fuziah macam biskut sekejap ada sekejap hilang, sekejap di Kuantan sekejap di Kuala Lumpur. Kamu bukan menteri pun, kamu bukan kekasih gelap Anwar pun, kamu hanya Wakil Rakyat yang sepatutnya duduk berkampung bersama-sama kami di Kuantan!

Tinjauan kami juga mendapati ketika hari pertama banjir melanda Kuantan, Fuziah hanya hadir satu hari sahaja di kawasan Kuantan walaupun beberapa kawasan seperti di SMK Tanah Putih, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Chung Ching, Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan banyak lagi kawasan sekolah ditenggelami air banjir. Selepas membebel dan complain sana complain sini, dia terus menghilangkan diri.

Tatkala pasukan penyelamat seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Keselamatan Negara, JPAM, RELA, Pasukan Bomba & Penyelamat, Tentera, Polis dan lain-lain agensi kerajaan Persekutuan & Negeri berkampung siang dan malam, mengharungi air banjir dengan bot, mengangkat makanan ke pusat-pusat penempatan banjir, Fuziah pula sibuk menjadikan dirinya heroin di Parlimen dengan memperlekehkan kerja-kerja agensi kerajaan.

Perdana Menteri DS Najib segera terbang ke Kuantan meninggalkan Perhimpunan UMNO untuk bersama-sama mangsa banjir, manakala apabila YB Bung Mokhtar mencadangkan Fuziah baliklah segera ke Kuantan untuk berjumpa mangsa-mangsa banjir tetapi dijawabnya dengan seribu satu alasan, ego dan bodoh sombongnya.
Kakitangan Kerajaan Berhempas Pulas & Fuziah Memperlekehkan Mereka Di Parimen
Fuziah nampaknya bukan seorang  Wakil Rakyat yang bagus kerana dia tidak tahu bagaimana mahu berkomunikasi dengan agensi-agensi keselamatan negara kita. Sebagai Ahli Parlimen, tidak kiralah Ahli Parlimen kerajaan atau pembangkang, bukanlah menjadi isu jika melibatkan kepentingan awam. Di sinilah letaknya keegoan, kesombongan dan kebodohan Fuziah.

Lihatlah di negeri Kelantan, bertahun-tahun diperintah kerajaan PAS tetapi agensi-agensi kerajaan persekutuan tidak pernah menghadapi masalah untuk duduk bersama dalam Jawatankuasa Keselamatan di peringkat negeri dan daerah untuk menyalurkan bantuan. Pegawai-pegawai kerajaan Persekutuan BN dan pegawai-pegawai kerajaan negeri PAS di Kelantan saling bekerjasama setiap tahun. Koordinasi agensi keselamatan dan kebajikan peringkat persekutuan dan negeri dengan wakil-wakil rakyat di sana berjalan dengan lancar.
Agensi Kerajaan Siang Malam Tidak Tidur Membantu Mangsa Banjir & Fuziah Memperlekehkan Mereka
Persoalannya, apakah Fuziah tidak tahu hendak bercakap dengan siapa dengan agensi-agensi kerajaan persekutuan dan negeri? Bukankah dia Ahli Parlimen yang mempunyai hak dan kuasa untuk bermesyuarat bersama-sama dengan Jawatankuasa bencana di peringkat daerah Kuantan? Atau adakah dia pernah hadir dalam mesyuarat itu? Adakah dia pernah berjumpa dengan pegawai kebajikan atau pegawai kerajaan yang menjaga bencana di daerah Kuantan? Semua ini membuktikan Fuziah menghadapi masalah komunikasi di Kuantan. Fuziah tidak tahu kepada siapa hendak meminta bantuan, tidak tahu kerana kesombongan dan kebodohan diri sendiri.

Dia mahu menjadi heroin-lone ranger walhal sikap ego sombong itu konon dia mampu mengatasi isu banjir di Kuantan sendiri telah memakan dirinya sendiri. Fuziah ego kepada Allah SWT, Fuziah ego kepada rakyat di Kuantan, dia berbangga kononnya sebagai Wakil Rakyat dia tahu semua, dia mampu mengatasi semua masalah. Apabila dia gagal menyelesaikan semua masalah itu, dia melemparkan kegagalan itu kepada orang lain. Dia mahu lari dari kegagalan dirinya dan kegagalan partinya mengatasi masalah rakyat Kuantan.

Pengajarannya ialah, Allah SWT telah menurunkan ujian kepada rakyat di Kuantan dan tergambar jelas Fuziah yang mengaku maha tahu semua, maha boleh semua terkapai-kapai di Kuantan menyalahkan orang sana orang sini, walhal kegagalannya itu adalah kerana keegoan, kebodohan dan kesombongannya. 

Dia menganggap dan menjadikan kakitangan kerajaan yang bertungkus-lumus siang malam memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir sebagai musuhnya. Dia kemalu-maluan untuk bercakap dan meminta bantuan kerana dia sombong lagi bodoh. Akhirnya, yang menjadi mangsa ialah rakyat Kuantan.

Bersambung...

Pengundi Menyesal.
Sg. Isap, Kuantan.

*Aduan Rakyat Kuantan di atas disambung esok. Kami mengalu-alukan emel yang lain jika ada. TK.






Terkini : Gambar DS @najibrazak Di Pusat Pemindahan

Posted: 05 Dec 2013 12:59 AM PST


Gambar yang dihantar ke e-mel MyMassa
DS Najib dan TS Muhyiddin bergilir-gilir turun ke kawasan banjir.

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan bergilir-gilir meninjau keadaan banjir yang kini melanda beberapa negeri.

Muhyiddin berkata beliau akan ke Terengganu esok, sementara Najib telah bergegas ke Pahang sebaik sahaja merasmikan Perhimpunan Agung UMNO 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

"Oleh kerana kita sedang mengadakan perhimpunan agung dan mesyuarat ini tidak boleh kita tangguhkan, maka kami bergilirlah, saya akan hadir di sini dalam mesyuarat pada hari ini dan esok saya akan turun (ke Johor).

"Yang penting ialah untuk menentukan segala persiapan yang telah kita buat sebelum ini telahpun beroperasi dan digerakkan di bawah panduan Majlis Keselamatan Negara (MKN)," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Perhimpunan Agung UMNO 2013.
Muhyiddin berkata beliau yakin segala aspek termasuk keselamatan, logistik dan bantuan makanan kepada mangsa banjir sudah diuruskan sebaik-baiknya oleh Jawatankuasa Bencana Alam.

"Apa saja bentuk peralatan yang telah kita susun dapat kita gunakan sepenuhnya, untuk menentukan kesan daripada banjir ini tidaklah begitu teruk sekali terutama dari segi menjaga keselamatan dan nyawa penduduk.
"Di samping itu aspek logistik yang perlu kita siapkan baik dari segi makanan dan bantuan lain serta tempat pemindahan itu juga berada dalam keadaan baik," katanya.
Muhyiddin berkata parti Barisan Nasional (BN) juga sudah menggerakkan semua sukarelawan parti itu untuk membantu dari segi pemindahan, bantuan bahan makanan serta peralatan kepada mangsa banjir.

"Ini adalah satu malapetaka bencana alam dan kita perlu hadapi serta tangani dengan sebaik-baiknya supaya ia tidak membawa bencana dan juga maut terutamanya kepada penduduk-penduduk kita," katanya.
- BERNAMA

Doa Menghadapi Banjir. Sebarkan #pray4kuantan #pray4terengganu #pray4kelantan #pray4melaka #pray4johor #pray4pahang

Posted: 04 Dec 2013 11:57 PM PST



Mohon ramai-ramai kita baca doa ini.

Lepas baca jangan lupa forward kepada rakan-rakan lain.

Malam ni kita bacakan doa ini selepas baca Surah Yasin di surau / masjid.

*Setakat ini dah 5 negeri dilanda banjir. Semoga keadaan tak bertambah teruk sebaliknya banjir semakin pulih.

Mohon Tolong Jangan Burukkan Lagi Keadaan #pray4kuantan #pray4pantaitimur @najibrazak @khairykj

Posted: 04 Dec 2013 11:29 PM PST

Orang ramai dinasihatkan supaya hanya mempercayai dan mengguna pakai maklumat mengenai banjir dikeluarkan oleh pihak berkuasa melalui media yang sah sahaja.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari, berkata mereka tidak sepatutnya mempercayai khabar angin yang tersebar di laman Facebook, blog dan mesej 'Whatsapp'.

"Kita seharusnya mendapatkan laporan daripada pihak berkuasa kerana biasalah, orang yang ingin mencetuskan kekecohan akan menimbulkan berita tidak benar, seperti kononnya banjir ini disebabkan pelepasan air di Empangan Kenyir dan sebagainya hingga menyebabkan penduduk panik.

"Kami menemu bual pihak berkuasa Kenyir dan difahamkan tidak ada sebarang pelepasan air yang dibuat dan saya harap masyarakat di luar harus berhati-hati dan hanya mengguna pakai maklumat yang dikeluarkan pihak berkuasa," katanya selepas melawat Pusat Gerakan Banjir di Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Terengganu, lewat malam tadi.

Beberapa hari lalu, orang ramai cemas apabila kononnya Empangan Kenyir di Terengganu dan Empangan Kobat di Pahang akan melepaskan air secara berperingkat seperti yang disebarkan melalui media sosial.

Penyebaran berita berkenaan terlalu pantas hingga mencetuskan situasi panik penduduk yang tinggal berdekatan dengan sungai dan empangan itu.

Terdahulu, Jailani meninjau pergerakan operasi, penyelarasan maklumat dan bantuan banjir di pusat gerakan banjir itu.

Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat mengenai perkembangan banjir terkini di Terengganu termasuk jalan yang ditutup, boleh melayari laman web http://etindakan.terengganu.gov.my/ atau menghubungi Bilik Gerakan Bencana Negeri di talian 09-6316021.

Talian lain yang boleh dihubungi ialah Bilik Gerakan Jabatan Kebajikan Masyarakat 09-6274277, Bilik Gerakan Bomba dan Penyelamat 09-6234444, Bilik Gerakan Jabatan Pertahanan Awam 09-6664233 serta Pusat Kawalan Kontinjen Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) 09-6270499. - Bernama
Dalam keadaan penduduk di beberapa negeri sedang dilanda musibah, masih ada pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan berita palsu.

MyMassa harap pembaca boleh mendapatkan maklumat yang sebenar dari bilik gerakan yang berkaitan.

Tolong jangan burukkan lagi keadaan dengan 'forward'kan gambar atau mesej-mesej yang belum dipastikan kebenarannya.

* Sebar-sebarkan.