Followers

Nuffnang

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0

Posted by Unknown | Posted on 11:50 PTG | Posted in

sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Shahrizat buat 'U-Turn' tarik balik saman RM100j pada Rafizi dan Zuraida

Posted: 11 Nov 2013 07:30 AM PST


Datuk Seri Shahrizat Jalil menarik balik saman RM100 jutanya terhadap dua pemimpin PKR Rafizi Ramli dan Zuraida Kamaruddin. Langkah mengejutkan itu dibuat tanpa apa-apa syarat.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Hakim Vazeer Alam Mydin Meera membenarkan saman itu ditarik balik selepas bertemu peguam kedua-dua pihak di kamar.

Shahrizat tidak hadir. Rafizi dan Zuraida berada di mahkamah.

Di luar mahkamah, Rafizi bertegas langkah itu tidak akan menamatkan isu NFC, bahkan berazam untuk terus menyiasat perkara itu.

Katanya, keputusan Shahrizat hari ini membuktikan bahawa mereka mendedahkan perkara asas berhubung kepentingan awam.

Peguam kanan Muhammad Shafee Abdullah berkata, mereka telah menetapkan perkara itu sejak pernyataan tuntutan oleh Shahrizat, dan tuntutan balas Rafizi dan Zuraida .

"Beliau berpendapat kenyataan itu dibuat untuk mempengaruhi keputusan pilihan raya. Itulah sebabnya dia terpaksa memfailkan secepat mungkin.

"Sekarang bahawa pilihan raya itu sudah selesai, tidak ada gunanya untuk meneruskan perkara itu lagi. Saya rasa ia adalah lebih bijak untuk mereka untuk menarik balik kes-kes mereka tanpa sebarang kos, " kata Shafee. - http://www.malaysiakini.com/news

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com

sekupangdua

0

Posted by Unknown | Posted on 11:37 PTG | Posted in

sumber :-

sekupangdua


40% POLIS TAK RETI MANDI JUNUB, 50% TAK RETI MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH

Posted: 11 Nov 2013 06:33 AM PST


40-50% POLIS TAK RETI MANDI JUNUB & MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH... Pencacai tegar keBARUAan Roket Tajol Ariffin Omar kata kononnya 30-40% POLIS takbreti mandi junub dan 50% lagi tak reti mengucap dua kalimah syahadah...

Susah ker dia orang (POLIS) menyebut Ashaduallaila haillallah, waash haduanna muhamadulrasulillah... abih tu apa guna kor agama dan memang POLIS tak adakan kelas agama si PULAPOL? Sampaikan takreti nak mengucap?... agak-agak ler Tajol oii pak mak sedara atau sedara miker takda yg keja polis ker? Atau memang POLIS tak bagi sembahyang masa latihan?

5 waktu sehari pun dah 10 kali menyebutnya, apa gunanya kor ugama dalam tentera dalam polis? Atau ko nak bagitau betapa hebatnya dua sepupu si ngange lagi hebat blh kafirkan umat islam dan baca hadis?

Berat ni... kalau dia orang ada 100 ribu anggota bermakna 40 ribu tak erti mandi junub dan 50 ribu tak reti mengucap sebagai seorang islam?

Macam ler ko takda sedara mara yg keja POLIS... tak kah ko nak tanya dan suruh dia orang mengucap dan bagaimana dia orang tau atau tidak mengucap? Kuat sakit ko jie yop. Cer kita dengor apa kata anggota ataupun anak atau sedara mara yg ada kerja POLIS... ater mak bapak dema tak pegi krusus kahwin ker? Atau setubuh tanpa mandi junub?

Adoiii tak lak sangka sebusuk perut ko nie Tajol...  (KLIK)


Kami Sokong Tokguru

0

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG | Posted in

sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Tuntut Sabah Melalui Rundingan,Sultan Sulu

Posted: 11 Nov 2013 05:49 PM PST




Manila: Kesultanan Sulu berkata mereka menganggap isu Lahad Datu ditutup dan tuntutan ke atas Sabah akan diteruskan melalui rundingan.
Sultan Esmail Kiram II yang menggantikan abangnya yang meninggal dunia bulan lalu berkata, akan ada lebih banyak dialog diadakan bagi meneruskan tuntutan berkenaan.
"Hanya pihak yang terbabit saja menyertai dialog ini," katanya kepada media semalam.
Kesultanan Sulu menghantar pasukan bersenjatanya menceroboh Ladah Datu sebelum ini dalam usaha mereka mendapatkan kedaulatan di wilayah berkenaan.


Bagaimanapun Malaysia bertindak balas dengan menghalau pasukan bersenjata itu dari Sabah.


Mengenai insiden Lahad Datu Esmail berkata dia tidak berhasrat bercakap lebih lanjut dalam isu berkenaan.

"Ia sudah berakhir, ditutup," katanya.

Kata Esmail kali ini rundingan mengenai SAbah hanya akan disertai wakil Kesultanan Sulu dan kerajaan Malaysia.

"Sultan baru Sulu tidak mempunyai sebarang perubahan terhadap tuntutan ke atas Sabah," katanya. - Agensi

Subahanallah,Bayi Selamat Dalam Taufan

Posted: 11 Nov 2013 04:30 PM PST

FotoEMILY berehat selepas melahirkan Bea Joy.


Tacloban: Emily Sagalis, 21, menangis gembira selepas melahirkan anak perempuannya di sebuah bandar di Filipina yang musnah dibadai taufan sebelum menamakan bayi itu sempena ibunya yang hilang dalam bencana berkenaan.
Bayi itu lahir Isnin lalu di pekarangan lapangan terbang yang diubah suai menjadi pusat perubatan dengan dikelilingi lumpur, kaca dan pelbagai sampah lain.

"Dia sangat cantik. Saya namakannya Bea Joy untuk memperingati ibu saya Beatriz.
"Bayi ini menakjubkan. Saya sangka dia mati dalam perut saya ketika dipukul ombak besar," katanya ditemani suaminya Jobert. - AFP

Lagi Taktik Jahat Penjenayah Rogol

Posted: 11 Nov 2013 03:24 PM PST

gambar hiasan
Menurut laporan PDRM, seorang wanita telah dirogol oleh 6 orang lelaki di sebuah kelab, pada malam Rabu yg lepas, sebelum dia ditinggalkan dalam keadaan telanjang bulat.

Wanita tersebut tidak berupaya untuk mengingati kejadian malam tersebut, namun ujian mengesahkan bahawa beliau telah dirogol berulang kali dengan kesan rohypnol di dalam darahnya dan progestrex, sejenis pil "mencuci" yang kecil.

Dadah tersebut kini digunakan oleh perogol-perogol dan kemudian "mencuci" mereka. Progesterex dibekalkan kepada para Doktor haiwan untuk "mencuci" haiwan besar.

Khabarnya Progesterex digunakan bersama Rohypnol, sebagai dadah "Dating" dan rogol.

Apa yang mereka perlu lakukan ialah menitiskan Rohypnol ke dalam minuman si gadis, mangsa tersebut tidak akan ingat apa-apa pun esok paginya, apa yang berlaku kepadanya sepanjang malam tersebut.

Progesterex amat senang larut dalam minuman, akan "mencuci" agar simangsa tidak akan mengandung akibat dari perkosaan tersebut dan siperogol tidak bimbang untuk perlu menjalani ujian air mani dan DNA kemudian.

Kesan dadah ini adalah K*E*K*A*L terhadap si mangsa.

Prodesterex asalnya adalah untuk memandulkan kuda.

Mana mana wanita yang mengambilnya, TIDAK AKAN MENGANDUNG SAMPAI BILA-BILA.

Si durjana perogol, boleh memperolehi/mendapatkan dadah ini dari pusat pusat haiwan atau mana mana universiti, dan ia diramalkan akan digunakan dengan berleluasa di kampus-kampus.

Tolong edarkan maklumat ini kepada semua yang anda kenali, terutama teman wanita dan gadis remaja.

Berwaspadalah apabila anda keluar, jangan biarkan minuman anda terbiar tanpa dijaga oleh orang yang anda percayai!

Marahkan Suami Anak Di bakar(18SG)

Posted: 11 Nov 2013 02:23 PM PST


http://ijoks2009.blogspot.com/2013/11/marahkan-suammi-anak-di-bakar18sg.html
Gambar sekadar renungan
Beijing: Seorang ibu dari Jinhua, di Zhejiang memaksa anak lelakinya yang berusia empat tahun agar meminum minyak tanah sebelum membakar kanak-kanak malang itu selepas terbabit dalam pergaduhan keluarga, baru-baru ini.
Menurut laporan akhbar, wanita terbabit dan suaminya bergaduh menyebabkan si isteri yang berang memutuskan untuk mencederakan setiap ahli keluarganya.

"Si isteri mula menuang minyak tanah dari botol minuman teh ais ke tekak anaknya.

"Tidak lama kemudian si bapa mula menyedari yang botol itu diisi dengan minyak tanah tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana si isteri sudah membakar anaknya," katanya.


Menurut akhbar berkenaan, mangsa mengalami kecederaan melecur tahap ketiga dan masih dirawat di unit rawatan rapi sebuah hospital.


"Doktor berkenaan memberitahu mangsa mungkin tidak dapat bercakap dan melihat lagi.

"Si bapa yang cuba menyelamatkan anaknya yang terbakar turut cedera. Kepalanya bengkak dan lutut serta tangannya juga melecur," katanya. -Hmetro

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA

0

Posted by Unknown | Posted on 11:03 PTG | Posted in

sumber :-

APANAMA


Who called it a plot, whose plot?

Posted: 11 Nov 2013 10:24 PM PST

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:02 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Tak sangka pula kempen pemilihan Pas bermula dengan cara kotor begini..!!! Siapa nak kenakan siapa?

Posted: 11 Nov 2013 09:37 PM PST

Keratan laman sosial Facebook yang memburuk-buruk calon bagi jawatan Ketua Pemuda Pas Pusat yang dimuat naik, hari ini.

Kurang 24 jam selepas senarai muktamad calon pemilihan Pas bagi sesi 2013-2015 diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihannya, Asmuni Awi, sudah pun muncul kempen memburuk-burukkan calon parti itu yang dimuat naik ke dalam laman media sosial Facebook hari ini.

Menurut sumber, kempen berbaur hasutan dan cuba menjejaskan undi calon Ketua Dewan Pemuda Pas itu menggunakan akaun 'Fikrah Islamiah Pilihan Kami' dengan mengubah wajah salah seorang calon yang bertanding iaitu Zulhazmi Shariff dengan gambar anjing.

Manakala dua lagi pencabar Zulhazmi seperti Suhaizan Kaian dan Kamaruzaman Mohamad pula menggunakan wajah sebenar.

Pemilik akaun tersebut turut memuat naik beberapa mesej yang merujuk kepada perjuangan kerajaan perpaduan yang sebelum ini lantang disuarakan oleh bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa dan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali.

"Jika aning-anjing liberal ini berjaya menguasai parti, maka lihatlah sendiri akan lebih ramai lagi para pejuang Islam akan menerima nasib yang sama seperti Ustaz Nasarudin dan Dr Hassan Ali.

"Mereka akan terus menerus menjadi kuda kepada PKR dan DAP...maka ketika itu percayalah penyatuan umat Islam Melayu hanya akan tinggal impian," katanya.

Selain menghasut, pemilik akaun tersebut turut mendakwa Suhaizan hanyalah 'kambing hitam' kepada golongan liberal dengan bertujuan untuk memecahbelahkan perwakilan Pas khususnya undi Kamaruzaman yang dikatakan mempunyai pemikiran Islam yang jelas.

"Golongan ini amat bimbang dengan Kamarulzaman yang mempunyai fikrah islam yang jelas maka Kamarulzaman wajib dinyah keluar dari Dewan Pemuda bagi melakasanakan kerja-kerja jahat mereka.

"Perlu diingatkan bukan saja hala tuju parti kita terletak di tangan para perwakilan sekalian namun kekuatan ummah atau umat Melayu Islam juga terletak kepada keputusan yang kita buat dalam muktamar ini," katanya sambil menyifatkan satu undi kepada Suhaizan bermakna akan menghilangkan satu undi kepada Islam.

Kempen itu jelas menyalahi peraturan pemilihan Pas kali ini yang membenarkan calon mempromosikan diri namun tertakluk beberapa garis panduan parti itu.

Antaranya ahli Pas dilarang menerbit, mengeluar, menyiar atau mengedarkan dalam sebarang bentuk kenyataan sama ada secara lisan atau bertulisan atau grafik atau karikatur dalam apa-apa medium sekalipun yang mengandungi fitnah, kejian, celaan, sindiran, atau apa jua kenyataan palsu sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan tujuan mempengaruhi atau mendorong mana-mana ahli Pas supaya mencalonkan atau tidak mencalonkan atau mengundi atau tidak mengundi mana-mana ahli Pas.

Suara Politik
Belantan

DAP Johor minta Lim Guan Eng diganti..!!! Habislah TOKONG?

Posted: 11 Nov 2013 11:07 AM PST


Pengerusi DAP Negeri, Johor Dr Boo Cheng Hau mahu anggota Parlimen Kluang, Liew Chin Tong menggantikan Lim Guan Eng sebagai setiausaha agung parti itu pada penggal depan.

Menurutnya, Liew yang juga merupakan strategis DAP amat sesuai untuk menggantikan Ketua Menteri Pulau Pinang itu berikutan undi tertinggi yang diterimanya pada pemilihan Jawatankuasa Pusat parti itu baru-baru ini.

Guan Eng kata beliau, perlu mengundur diri pada 2017 apabila penggalnya tamat dan digantikan dengan Liew yang baru sahaja berusia 35 tahun.

"Beliau (Liew) amat dihormati oleh anggota parti berikutan prestasi DAP di Johor pada Pilihan Raya Umum ke-13. Dia juga sentiasa bekerja keras untuk parti, apatah lagi DAP kini perlu mengenalpasti pemimpin-pemimpin muda untuk diketengahkan," katanya selepas melawat Taman Melawati di sini.


Liew yang mengepalai serangan DAP terhadap kubu kuat BN di Johor berjaya memperolehi undi tertinggi di dalam pemilihan CEC dengan 1,438 undi, hanya dua undi mengatasi Penasihat DAP Lim Kit Siang yang juga anggota parlimen Gelang Patah.

Pada pemilihan CEC tahun lepas sebelum ia dibatalkan, Liew hanya menduduki tangga ke-15 dengan Guan Eng dan Kit Siang menduduki dua tempat teratas.

Pemilihan semalam melihatkan Kit Siang di tangga kedua, Guan Eng di tangga kelima, manakala Dr Boo yang diketahui tidak mempunyai hubungan yang baik dengan kedua-dua beranak itu menduduki tempat ke-18 dengan 961 undi.

Dr Boo yang juga anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Skudai juga mahukan pindaan dilakukan terhadap pemilihan parti.

Banyak masa dan tenaga telah terbuang oleh DAP berikutan perselisihan fahamnya dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tentang pemilihan CEC yang lepas, katanya.

"Pemimpin-pemimpin parti perlu lebih telus terutamanya berkenaan pemilihan parti untuk mengelak masalah dan serangan-serangan politik yang datang daripada ahli-ahli parti. Perkara ini juga perlu diterapkan oleh kesemua parti yang bernaung di bawah pakatan rakyat, di mana pemimpinnya perlu menjauhkan diri daripada amalan pilih kasih dan kronisme," kata Dr Boo.

Suara Politik
Belantan

Anwar semakin tertekan - PKR Sabah, retak menunggu belah?

Posted: 11 Nov 2013 02:39 AM PST


Bapa borek anak rintik!. 'Bos besar' Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah, Datuk Seri Lajim Ukim tidak layak atau tidak berhak untuk melenting dengan perbuatan bekas anak-anak buahnya. Adakah mereka bersalah apabila menuruti jejak langkah dan tauladan yang ditunjukkan oleh beliau?.

Sama seperti Lajim yang mempunyai alasan tersendiri, diyakini Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kadamaian, Jeremmy Malajad dan Matunggong, Datuk Jelani Hamdan itu dan beberapa pemimpin lagi (berdasarkan kepada sumber-sumber tertentu) turut mempunyai alasan kukuh masing-masing.

Maka, tidak perlulah memukul 'borong' mengatakan pihak ketiga sebagai dalang, kerana perbuatan itu seperti menepuk air di dalam dulang, akibatnya boleh terpercik ke muka sendiri.

Dikatakan bahawa perbuatan mencari 'padang ragut' yang lebih hijau itu merupakan permainan Barisan Nasional (BN), soalannya, perbuatan Lajim sebelum ini yang turut beralih arah, siapa pula yang menjadi dalang?

Sifir mudah, semestinya pihak lawan dan dalam kes Lajim, tanpa perlu dihuraikan siapa yang mendapat manfaat daripada perbuatannya.

Sebenarnya terlalu mudah untuk menuding jari menyalahkan pihak lain, tanpa perlu menginsafi kelemahan dan kekurangan diri sendiri, perlu diingat pada masa yang sama tiga lagi jari sedang menuding ke arah diri sendiri.


Mengikut percaturan politik, BN Sabah yang memperolehi mandat besar dua pertiga dalam Pilihan Raya Umum ke-13 lalu sebenarnya tidak perlu lagi melakukan perbuatan jahat seperti yang didakwa segelintir bahawa ADUN ini telah 'dibeli', sekali gus membantu membentuk sebuah kerajaan.

Ini kerana, tanpa mereka ini sekalipun, BN telah mantap sebagai sebuah kerajaan yang kukuh hasil sokongan dan kepercayaan tidak berbelah bahagi rakyat Sabah. Atau dengan perkataan yang paling tepat, pakatan pembangkang yang hanya pandai bermain kata-kata penuh retorik telah ditolak, bukan kekalahan tipis tetapi kekalahan besar.

Masalah paling susah untuk diubati oleh sesiapa sahaja sama ada individu atau organisasi ialah apabila sukar menerima kekalahan, bukan setakat itu sahaja, mereka pada masa sama juga enggan menerima teguran dan nasihat, jauh sekali untuk bermuhasabah terhadap musibah yang melanda.

Semuanya dituduh pihak ketiga yang jahat melakukannya, diri sendiri dianggap seperti maksum, langsung tidak bersalah dan enggan mengakui kelemahan diri sendiri.

Menyentuh mengenai PKR Sabah, sebenarnya bukan lagi rahsia bahawa kemelut dihadapi mereka kini amat serius, bercelaru, caca-merba dan lintang-pukang. Segalanya serba tidak kena, cara mudah untuk menyorokkannya adalah dengan menyalahkan pihak lain.

Selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, pembangkang memenangi tiga kerusi Parlimen iaitu Sandakan dan Kota Kinabalu (DAP) serta Penampang oleh PKR, sementara DUN pula 12 kerusi iaitu Likas, Luyang, Sri Tanjong, Kepayan (DAP); Klias, Matunggong, Kadamaian, Moyog, Api-Api, Inanam, Tamparuli (PKR) dan Star di Bingkor.


Walau bagaimanapun pada 27 September lalu, ADUN Luyang daripada DAP, Hiew King Cheu mengumumkan keluar parti dan menjadi wakil rakyat Bebas sebelum diikuti oleh ADUN Kadamaian, Jeremmy Malajad pada 4 November lalu sebelum diikuti empat hari selepas itu oleh ADUN Matunggong, Datuk Jelani Hamdan yang meletak jawatan Naib Pengerusi 1 Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR.

Terdapat fakta menarik mengenai Jelani, bekas orang nombor tiga berkuasa dalam PKR negeri yang membuktikan berlakunya caca-merba dan lintang-pukang dalam parti itu, beliau rupa-rupanya bukan ahli parti.

Beliau mendakwa telah memohon untuk menjadi ahli pada 7 julai 2010 tetapi sehingga kini masih belum mendapat sebarang pengesahan, sama ada diterima atau sebaliknya.

Persoalannya bagaimana seseorang yang bukannya ahli boleh menganggotai MPN sebagai Naib Pengerusi, iaitu jawatan yang bertanggungjawab terhadap dasar-dasar untuk dipatuhi oleh ahli-ahli berdaftar, mungkin tersilap pandang atau kesalahan teknikal, harapnya begitulah jawapannya.

Ketika ditanya situasi ini, Jelani secara sinis menjawab: "Tanyalah Lajim kerana beliau yang menawarkan jawatan ini, bukan saya yang memintanya. Malah beliau sebagai Pengerusi MPN parti sepatutnya lebih mengetahui,".

Kepada pengundi-pengundi Sabah yang memilih PKR baru-baru ini, sanggupkah anda mengikuti parti seperti ini yang kononnya ingin membela nasib rakyat sedangkan diri sendiri pun tidak terkawal.

Jangan jadikan usaha pelaburan anda pada masa ini 'meleburkan' nasib anak cucu pada masa akan datang, buatlah pilihan terbaik.

Suara Politik
Belantan

Manjung Mari

0

Posted by Unknown | Posted on 9:59 PTG | Posted in

sumber :-

Manjung Mari


Sedih,, Pemimpin Umno diugut oleh rakan parti BN sendiri...

Posted: 11 Nov 2013 08:40 PM PST

Konon-kononnya mereka sesama dalam komponen BN aman harmoni... namun sekarang boleh lihat sendiri....

Dah ugut nak joint PR pulak..




Kalau betul-betul terjadi,, aku rasa PR tak payahlah nak layan puak-puak macam ini,, kalau dengan umno dia tunjuk keras kepala,, dengan PR besok pun 10 kali ia keras kepala....

Mana perkasa dan jalur tiga...




Pra Muktamar PAS - Cadangan buat Calon Timbalan Presiden Pas.

Posted: 11 Nov 2013 05:36 PM PST

Satu permohonan dan cadangan yang ikhlas dari seorang penyokong Pas yang aku jumpa,,, aku copy paste balik untuk tatapan para pembaca...



TMB Datuk Nik Amar PERLU FOKUS KEPADA JAGA KELANTAN, dan ini Hujah saya;

FAKTOR DALAMAN

1. Pas Kelantan KALAH 12 Kerusi DUN, Maka PERLULAH memperkasakan semula DUN2 yang KALAH utk merampas kembali pada PRU14

12 DUN;
1. Pengkalan Kubor
2. Selising
3. Air Lanas
4. Bukit Bunga
5. Kuala Balah
6. Dabong
7. Galas
8. Nengiri
9. Paloh
10. Semerak
11. Kok Lanas
12. Gual Ipoh

* Ini belum dikira lagi dgn Undi Dun Marginal (menang dan kalah TIPIS)

2. PAS KALAH 5 PARLIMEN, maka perlu fokus merampas kembali Parlimen terbabit jika ingin memerintah Malaysia pd 2017 nanti.

1. Ketereh
2. Machang
3. Jeli
4. Gua Musang
5. Tanah Merah

* Untuk memerintah Negara, pertambahan kerusi Parlimen perlu diberi fokus yg besar oleh PAS Pusat.

3. Jawatan Timbalan Menteri Besar Negeri Kelantan adalah Amanat Berat pasca selepas Tuan Guru Nik Aziz(TGNA) berundur.

a. Amanat berat yg dipikul oleh Kabinet Baru saf MB, TMB & Exco Kelantan amat berat waktu ini. Terutama ketika ini waktu TGNA sudah pun berundur dari Kerajaan Negeri.

b.Amanat yg berat antaranya;

i Pulihkan reputasi Kerajaan Negeri Kelantan yg ada sekarang
ii. Siapkan projek Lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai
iii. Tuntut Royalti RM12 billion untuk rakyat Kelantan
iv. Siapkan projek Stadium Negeri

* Andaikata Lebuhraya dan Stadium tidak berjaya disiapkan, impak yg besar kpd Keputusan PRU14 nanti.

4. PAS kena bina IKON baru.

a. Pada PRU13 2013 yang lalu Umno telah merperlagakan imej "TGNA vs DATUK MUSTAFA" (Face to Face Competition)

Alhamdulillah aura TGNA jauh menengelamkan imej Dato Pa dan memberi kesan positif kpd keputusan Pas Kelantan, walaupun dlm keadaan kehilangan 12 kerusi Dun dan 5 kerusi Parlimen.

b. Pada PRU14, sama2 kita Doakan TGNA sihat DAN pada waktu itu tentunya keadaan tidak sama lagi dengan situasinya pd PRU13. Kerana pada PRU13 lalu TGNA adalah Menteri Besar dan Persuruhjaya PAS Kelantan.

Dalam situasi ini, PAS dan Kerajaan Negeri Kelantan perlu bersedia lebih kuat berbanding PRU13 lalu.

FAKTOR LUARAN

a. UMNO Kelantan sudah mulakan POST MORTEM dan Catur STARTEGI utk "Tawan Kelantan" jika mengikut kenyataan Datuk Pa di dada akhbar yg lalu. Beliau amat yakin akan menawan Kelantan kerana ketiadaan TGNA. Menghadapi PRU14 tanpa TGNA lebih mudah pada tanggapan Datuk Pa kerana populariti TGNA melebihi populariti Parti.

* UMNO Kelantan mengaris 4 strategi Tawan Kelantan pada PRU14 akan datang.

b. UMNO Kelantan dan Kerajaan Pusat sudah memulakan langkah kehadapan dalam isu Lebuhraya apabila menjanjikan benda yg sama dengan Kerajaan Negeri iaitu Lebuhraya. 

c. Malah tander untuk Buat Lebuhraya dari Kota Bharu-Kadoj juga sudah dikeluarkan oleh ECER. 

d. Bergitu juga dengan STADIUM apabila Tan Sri Annuar Musa, yg juga Ahli Parlimen Ketereh dan Presiden KAFA sudah menyebut dgn jelas ingin membina "Stadium Team Red Warrior" di Kelantan.

e. UMNO nampak isu ini cukup dekat dihati Rakyat Kelantan. Jadi kempen mereka sudah bermula dari sekarang.

*************************
Dalam soal ini adakah PAS Kelantan sudah membuat Post Mortem? 

a. Kekalahan 12 Kerusi DUN & 5 Kerusi Parlimen pada PRU13 lalu perlu di baiki serta merta andaikata PAS komited utk terus memerintah Kelantan pada PRU14 nanti.

Justeru itu, saya dgn niat baik, bermohon dan mencadangkan agar YB Datuk Nik Mohd Amar bin Abdullah, Timbalan Menteri Besar Kelantan lebih fokus kepada menjaga Negeri Kelantan yg kini menjadi fokus utama utk ditawan UMNO pada masa depan. 

Saya sudah nyatakan pendapat saya, saya Sayang KELANTAN dibawah kerajaan Islam sekarang dan tidak mahu tragedi Terengganu dan Kedah berulang.

Buat perwakilan Pusat, saya bukan perwakilan, tetapi saya seorang rakyat yg sayangkan Negeri Kelantan di bawah "MEMBANGUN BERSAMA ISLAM". Dan ini adalah pendapat saya. Andaikata anda sayangkan Kelantan, mohon Datuk TMB diberi peluang sepenuhnya untuk bantu dan kekalkan Kubu Terakhir PAS di Malaysia pada Muktamar nanti.


Sumber : Klik Sini


Agenda politik PAS, tahaluf siasi dan golongan Mat Sabu (Bahagian 1)

Posted: 10 Nov 2013 10:37 PM PST

Satu artikel pembuka minda para pembaca yang ditulis oleh oleh penulis Sakmongkol. Satu pandangan bernas terhadap Pas.

NOVEMBER 11, 2013


Pada saya, apabila Umno ajak PAS supaya berunding untuk kepentingan bangsa, ia suatu lagi sambungan tipu muslihat Umno. Umno bercakap kepada PAS bila keadaan mereka lemah. Ini kita kena ingat dan waspada.
Bila kuat, Umno akan membuli PAS dan memperlakukan PAS sebagai rakan sampingan dan rakan kebetulan. Untuk PAS merealisasikan cita-cita politik Islamnya ialah bukan dengan Umno.
PAS berbeza dengan DAP dan kita tahu pendirian DAP terhadap pembentukan negara Islam atau pelaksanaan hukum Islam. Adakah itu mahu dijadikan alasan untuk tidak berkerjasama? Jika DAP tidak bersetuju dengan wawasan politik PAS, adakah tentangan itu mengurangkan keinginan politik PAS? Kalau ia mengurangkan, ini bermakna agenda politik PAS ephemeral dan transient. Dalam pembahasaan PAS - tidak istiqamah.
Lebih baik perjuangan PAS bersifat fluid - seperti air meresapi tahap penerimaan rakyat dengan tekanan atau pressure air yang biasa. Tentangan DAP terhadap cita-cita Islam PAS bukan suatu perkiraan yang releven kepada PAS. PAS tetap PAS dan DAP tetap DAP.
Kita semua tahu pendirian peribadi Karpal Singh misalnya. Dan pemimpin Umno sangat suka mengungkit cabaran Karpal supaya langkah mayatnya dahulu. Karpal tetap kekal sebagai Karpal. Kita tidak boleh melakukan apa-apa untuk "unKarpalkan" Karpal. Tapi pada saya ini tidak menjadi masalah seperti yang mahu digambarkan oleh Umno dan mungkin mempengaruhi sesetengah penyokomg PAS.
Pada saya pendirian peribadi Karpal tidak material kepada cita-cita politik Islam PAS. Pernahkah kita bayangkan - jika suatu referendum dibuat sama ada rakyat mahukan sebuah negara Islam atau tidak, tiba-tiba 70% daripada penduduk negara mahukan negara Islam - apa yang DAP atau Karpal boleh buat untuk menyekat kemahuan rakyat itu?
Kehendak majoriti akan dijadikan panduan berkerajaan dan kehendak golongan 30% tetap mendapat perakuan dan tempat dalam kerajaan majoriti. Kita mesti percaya bahawa referendum tersebut akan hanya menjadi realiti jika sebahagian besar rakyat meyakini perjuangan PAS. Ertinya, mestilah terlebih dahulu PAS sudah melaksanakan agenda Islam sehingga rakyat sudah sedia meyakini politik PAS. Jika belum yakin, maka agenda PAS belum lagi akan dapat dicapai. Kejayaan agenda politik PAS tidak bergantung kepada sama ada DAP atau Umno atau PKR atau MCA setuju atau tidak. Bukan begitu?
Oleh kerana PAS misalnya beroperasi atas nilai keagamaan, golongan minoriti tidak akan dianiayai dan dipaksa. Jika berlaku penganiayaan dan pemaksaan, PAS - sama ada ianya mengaku mempunyai talian terus dengan Kuasa Tinggi, boleh jamin masuk syurga atau neraka , akan ditolak oleh rakyat.
Kemelayuan PAS
Tanpa bercakap dengan Umno pun, PAS tetap mengekalkan watak Melayunya. Maka PAS tidak memerlukan Umno untuk mengesahkan perwatakan Melayu. Bahkan, PAS boleh menjadi pilihan alternatif kepada Umno sebagai tempat bergantung bangsa Melayu. PAS mesti berkerja untuk mengganti Umno bukan menyerupai Umno.
PAS - Parti Islam Se-Malaysia (Pa Alif Sin) – itu pasal P-A-S,  adalah sebuah rakan penting dalam gabungan Pakatan Rakyat. Ia mempunyai struktur kepimpinan yang unik. Berbeza dengan parti politik lain, ia mempunyai Dewan Ulama. Seperti nama ya, bahagian kepimpinan ini dianggotai oleh tokoh ulama yang berpendidikan agama secara formal. Mereka membentuk dasar dan hala tuju perjuangan PAS sesuai dengan dasar perjuangan sebuah parti yang mahu menegakkan politik Islam. Dalam perkataan mudah, Dewan Ulama PAS menentukan 'halal' dan 'haram' politik PAS.
Dewan Ulama juga berfungsi sebagai memperakui langkah strategik untuk matlamat politik PAS keseluruhannya dan salah satu langkah strategiknya ialah mempunyai  tokoh kepimpinan yang berkapasiti mengidentitikan PAS sebagai sebuah parti yang inklusif.
Inilah sebabnya PAS ada tokoh seperti Mat Sabu, Dr Zulkifli, Husam Musa, Khalid Samad, Dr Mariah Mahmud, Dr Hatta Ramli, Mahfuz Omar, Sallehudin Ayub dan lain-lain lagi. Jangan kita silap, keinginan Islam dalam hati mereka ini tidak kurang daripada tokoh ulama dalam parti tersebut. Bezanya ialah pendekatan yang mereka ambil dan keterampilan peribadi. Perakuan yang diambil oleh PAS iaitu dengan dasarnya dibentuk oleh Dewan Ulama, ialah menyifatkan langkah  stategik bersama dengan PR sebagai tahaluf siasi - kerjasama dengan parti politik lain yang berbeza dasar perjuangan mereka.
Sebagai seorang Muslim dalam DAP, kepentingan saya ialah melihat parti Islam ini mengekalkan tahaluf siasinya untuk memperlihatkan bahawa PAS komited kepada menubuhkan sebuah masyarakat dan negara yang inklusif.  Dalam komitmen tersebut, jangan kita digelincirkan dengan isu yang membezakan. Kita fokus kepada isu yang menyamakan.
Pada saya, konsentrasi kepada hudud misalnya, tidak adil untuk menilai PAS - hidup mati PAS bukan terletak atas hukum hudud yang digunakan oleh parti lawan untuk menakutkan rakyat.  Relevan PAS kepada seluruh umat Islam di Malaysia terletak bukan kepada soal teknikal tetapi keseluruhan flavour politik ynag dibawa mereka. Cukup kepada orang Islam Malaysia , PAS melaksnakan flavour politik Islam. Sebagai contoh, pentadbiran secara Islam yang dilaksanakan di Kelantan lebih ummatan wasatha daripada pengisytiharan kosong Umno. Yang lebih penting ialah dalam interaksi kerajaan dengan rakyat, interaksi tersebut disulami dengan nilai Islam dan nilai Islam ini dibentuk oleh Dewan Ulama.
Golongan yang bukan ada pendidikan Islam secara formal, tapi daripada segi penghayatan dan cita-cita politiknya Islam juga penting kepada PAS sebagai penterjemah falsafah perjuangan PAS. Golongan ini penting daripada sudut strategik untuk PAS menonjolkan dirinya sebagai serasi dengan aliran kebiasaan dalaman negara ini.
Cabaran kepada PAS ialah bukan menunjukkan diri nya doctrinaire - kewujudan Dewan Ulama sudah membuktikan perkara tersebut. Cabaran kepada PAS ialah bagaimana menjadikan dirinya selesa dengan rakyat terbanyak. Rakyat selesa dengan perwatakan bersahaja golongan yang disebut sebagai golongan moderates.
Jika PAS membuang golongan penterjemah wawasan politik golongan agamawan, PAS akan kehilangan saluran menunjangkan parti itu dengan common mainstream. PAS memerlukan golongan ini sebagai saluran komunikasi untuk meletakkan PAS sebagai sebah parti relevan dengan citarasa kebiasaan.
Pada saya, menginginkan suatu gerakan yang formal, theocratic dan doctrinaire sebagai tanda komitmen mengekalkan kesucian agenda Islam adalah lagkah yang merugikan untuk wawasan jangka panjang. Yang lebih penting kepada saya ialah menyerapkan nilai Islam dalam barisan depan yang akan menunjangi PAS dalam fikiran dan hati rakyat.
PAS kena berdepan dan handle reality social - iaitu reality social negara kita ini menginginkan normality dan keserasian. Jika PAS menonjolkan diri sebagai sebuah parti theocratic yang technical, saya khuatir ini akan menjauhkan rakyat yang menganut citarasa normal atau kebiasaan. – sakmongkol.blogspot.com, 11 November, 2013.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Unknown | Posted on 9:57 PTG | Posted in

sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Posted: 11 Nov 2013 07:48 PM PST

Maria Chin Pengerusi baru Bersih 2.0

OLEH JENNIFER GOMEZ
November 12, 2013

Aktivis, Maria Chin Abdullah (gambar) dilantik sebagai Pengerusi baru Bersih 2.0, Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil, selepas hanya beliau seorang dicalonkan dalam pemilihan pertama badan itu yang akan diadakan pada penghubung bulan ini.

Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan yang akan secara rasminya melepaskan jawatan pada 30 November adalah salah seorang yang mencalonkan Maria bagi jawatan pengerusi itu.

Jawatan Naib Pengerusi Bersih 2.0 akan menyaksikan pertandingan antara Dr Ahmad Farouk Musa dan Syed Ibrahim Syed Noh sementara perlawanan satu lawan satu turut berlaku bagi jawatan bendahari antara Masjaliza Hamzah dan Nahar Md Nor.
Pemilihan akan diadakan di Perpustakaan PJ pada 30 November dan kempen dijangka berlangsung hingga 29 November.

Lima ahli yang dipilih untuk memimpin badan itu di peringkat kebangsaan akan berkhidmat bagi tempoh dua tahun.

Ahli Jawatankuasa Pemilih Bersih 2.0, Stanley Yong, berkata walaupun tiada pertandingan bagi jawatan pengerusi, pengumuman rasmi mengenai jawatankuasa pemandu itu akan hanya dibuat pada 30 November.
Seramai enam ahli jawatankuasa akan dilantik kemudian bagi peringkat negeri, bagi menambah kepada pasukan lima ahli dalam peringkat kebangsaan.


Sebanyak 90 organisasi dalam Bersih 2.0 akan mempunyai satu undi dalam pemilihan pada 30 November ini. – 12 November, 2013.


ADUN MENTAKAB MELAWAT KAWASAN

Posted: 10 Nov 2013 11:23 PM PST




Mentakab-YB Tengku Zulpuri melakukan lawatan bagi mengesan dan mengenalpasti kawasan yang mendatang masaalah kepada penduduk kawasan sekitar.

Beliau melihat kawasan yang memungkinkan menjadi kawasan pembiakan nyamuk dan juga punca banjir kilat agar ianya dapat di perbaiki demi kemudahan penduduk.

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:23 PTG | Posted in

sumber :-