Followers

Nuffnang

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:44 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Penulis Berbangsa Cina Kutuk Perangai Cina Di Malaysia...

Posted: 20 Oct 2013 07:00 PM PDT

Apa Penulis Buku "The Chinese Dilemma" Kata Pasal Perangai Cina Malaysia...

1.Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari negara china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2.Pengiktirafan orang cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

3.Keangkuhan orang cina:
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

4.Perkauman orang cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

5.Penghinaan orang cina:
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan 'masuk Melayu'. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima 'ketuanan orang putih' kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

6.Sikap negatif orang cina:
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

Kami Sokong Tokguru

0

Posted by Unknown | Posted on 11:43 PTG | Posted in

sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Misteri Kematian Puteri Diana Terbongkar

Posted: 20 Oct 2013 09:40 AM PDT


SELAMA lebih tujuh tahun, kematian Puteri Diana masih menjadi misteri. Namun kini, tiba-tiba muncul seorang lelaki yang  mengaku bertanggungjawab atas kematian bekas isteri kepada Putera Charles itu.

Menurut majalah Globe, lelaki tersebut mengakui bahawa dia telah diarahkan untuk membunuh ibu kepada Putera Willian dan Putera Harry itu.

"Lelaki tersebut diberi tugas bagi memastikan Puteri Diana tidak keluar dengan selamat dari sebuah terowong, Pont de l'Alma di Paris, ketika tarikh beliau terlibat dalam kemalangan jalan raya (31 Ogos 1997).

"Ketika kejadian mendiang menaiki kereta bersama kekasihnya, Dodi Al-Fayed, yang merupakan anak seorang jutawan Mohamed Al-Fayed, seorang pengawal peribadi, Kes Wingfield, dan pemandu kereta, Henri Paul," kata sumber tersebut.

Sumber menjelaskan, sehingga kini pihak polis masih mencari motif kemalangan yang berlaku, walaupun lelaki misteri itu telah tampil membuat pengakuan.

Tinggal momen

Mengimbas serba sedikit mengenai puteri kesayangan ramai itu, mendiang Diana merupakan seorang wanita yang sangat baik hati dan sering melakukan kerja amal.

Sikapnya yang penyayang dan prihatin membuatkan dia disayangi ramai, terutamanya kanak-kanak.

Puteri Diana dan Putera Charles, berkahwin pada 29 Julai 1981 di Gereja St Paul, London.

Perkahwinan diraja ini berlangsung dengan meriahnya apabila dihadiri ribuan penduduk England dan pelancong dari luar negara.

"Perkahwinan Puteri Diana dan Putera Charles pada ketika itu turut mendapat liputan meluas di televisyen seluruh dunia bagi menyaksikan pasangan diraja.

"Pasangan ini juga dikurniakan cahaya mata Putera William dan juga Putera Harry," kata sumber.

-sinarharian
 

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:31 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:30 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


RM2.2 BILION ? PENEROKA AKAN KEHILANGAN LEBIH BANYAK KEUNTUNGAN.

Posted: 20 Oct 2013 09:55 PM PDT


 
Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila mencadangkan penjualan baki 51% saham syarikat pengeluar minyak kelapa sawit terbesar dunia, Felda Holdings Bhd (FHB), dan pengkritik berkata ia akan memudaratkan pemiliknya, Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Penganalisis kewangan meramalkan perjanjian RM2.2 bilion itu akan menguntungkan FGVH.
Tetapi pengkritik berkata KPF yang mewakili 113,000 peneroka akan kehilangan wang tunai dan berhadapan dengan masa depan tidak pasti.

"Mereka mungkin akan dapat sesuatu, tetapi dalam jangkamasa panjang, mereka sebenarnya kehilangan lebih banyak keuntungan," kata penganalisis ekonomi terkemuka, Tan Sri Dr Kamal Salih kepada The Malaysian Insider, merujuk kepada dividen lumayan 15% hingga 16% diberikan kepada pemegang saham.

Pada ketika ini, FHB merupakan pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia (CPO), dengan 3.3 juta tan dikeluarkan pada 2012. KPF memegang 51% kepentingan dalam syarikat itu manakala baki 49% adalah milik FGV.

"Sebanyak 80% daripada kekuatan KPF datang daripada FHB. Kehilangan 80% kepada projek FGV menyebabkan masa depan KPF tidak menentu," kata Presiden Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman.
Penganalisa ekonomi, Azrul Azwar Ahmad Tajudin bersetuju dengan kebimbangan Mazlan dan berkata, KPF akan mengalami kerugian lebih besar jika menjual saham mereka sekarang.
"Saya bimbang KPF tidak akan mempunyai apa-apa untuk menjana pendapatan pada masa akan datang," katanya yang juga pemikir ekonomi untuk Institut Rakyat milik PKR.

Walaupun Pengerusi KPF, Datuk Faizoull Ahmad mengatakan perjanjian RM2.2 bilion itu akan digunakan untuk melabur dalam anak syarikat Felda sedia ada, terdapat keraguan pelaburan itu akan menyamai keuntungan besar yang mereka perolehi kini.
"Terdapat kebimbangan sama ada pelaburan itu akan memberikan pulangan yang baik kepada ahlinya," kata Azrul.

Selain itu, keputusan FGVH untuk mengawal penuh FHB berbanding membeli sejumlah saham menjadikannya pemegang saham terbesar menimbulkan persoalan mengenai motif di belakang cadangan itu.

Seorang pegawai kerajaan memberitahu The Malaysian Insider pembelian FHB akan menyebabkan FGV tidak diganggu oleh pemegang saham KPF berhubung keputusan pelaburan.
"Semasa mesyuarat awam, FGV tidak perlu berurusan dengan organisasi seperti Anak lagi," katanya dengan syarat tidak dinamakan.
Anak satu-satunya kumpulan yang menentang perjanjian itu, menyatakan kebimbangan nasib peneroka tidak terjamin jika rancangan FGVH itu berjaya.
"FGVH merupakan syarikat awam yang mana sahamnya turun naik. Ini akan menjejaskan peneroka kerana kehidupan mereka bergantung kepada prestasi FGVH dalam pasaran," kata Mazlan.
Tetapi pembelian itu juga mungkin tidak memberikan kesan positif kepada FGVH kerana komitmen mengambil alih FHB akan memberikan beban besar kepada syarikat itu.
Ini bukan kali pertama FGVH mencadangkan untuk membeli 51% saham KPF dalam FHB. Pada tahun 2011, FGVH mencadangkan tawaran awam permulaan (IPO) bermaksud peneroka menukarkan kepentingan 51% mereka dengan 61% saham FGVH.
Rancangan itu gagal selepas KPF membuat keputusan untuk menolak tawaran itu.
"Pada 2011, KPF mempunyai pengerusi yang dekat dengan peneroka dan mempunyai pengaruh kuat dalam ahli lembaga pengarah. Sekarang keadaan sudah berubah," kata Mazlan.

Bekas pengerusi KPF, Datuk Zulkifli Wahab disuruh bercuti pada Disember 2011 selepas pengambilalihan itu gagal. Faizoull mengambil alih jawatan dikosongkan Zulkifli.
Pemerhati bersetuju faktor anak muda dicampur dengan peneroka yang tidak berfikir panjang menyebabkan perjanjian itu tidak dibantah ramai.

"Sudah tentu mereka yang mahu untung cepat mahu menjualnya," kata Kamal.
Seorang pegawai syarikat memberitahu cadangan itu akan dibentangkan pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) KPF pada 27 Oktober. Pemegang saham, termasuk Mazlan akan mendengar nasihat wakil yang datang ke mesyuarat itu.

"Peneroka biasanya akan mengikut sahaja nasihat diberikan oleh wakil itu. Apa yang kami bimbang ialah wakil dipilih untuk hadir ke mesyuarat itu terdiri daripada penyokong FGV.
"Ini merupakan berita sedih. Umno bercakap soal mempertahankan hak Melayu tetapi pengambil alihan ini adalah pengkhianatan kepada Melayu," kata Mazlan. – 21 Oktober, 2013. 

 Isu menjadi semangkin panas dalam perbincangan di facebook JOM BERSAMA WARGA FELDA dan antara isunya saya copi paste dibawah ini untuk kita fikirkan bersama.

Lagi niaga KPF, tapi orang lain kobarkan!!

Akhbar 'The Edge Malaysia' keluaran Oct 21-27, 2013, laporkan KPF akan beli 10% saham FGV, dalam masa yang sama jualkan 51% saham FH kepada FGV.

FGV maklumkan kepada umum ?. Mesti sudah dapat persetujuan ALP KPF ?. Betul ke? ALP KPF sudah runding dengan ahli2 ? Atau tak perlu tanya mereka lansung ? Macam itu ke ALP KPF buat kerja ? Betul ikut peraturan KPF ke tu?

Macaman pulak tu. Siapa punya tugas jual beli saham ?. Ahli KPF yang jual? Orang lain yang jual ?. ALP KPF sendiri yang jual ?. Tidak seorang pon ahli KPF yang tahu hal ini ?

Siapa yang ada kuasa jual beli bagi pihak KPF? Kita cuma harap (main harap2 aje lah yang mampu ) semuanya berjalan dengan baik, memeberikan kebaikan kepada KPF. Wallahualam.




Jual saham KPF kepada FGV.

Pertanyaan yang ahli2 mesti bertanya. Tanya ALP KPF. Lihat apa jawapnya nanti.

I. Napa sehingga hari ini ALP terus membisa, tidak berminat berunding dengan ahli mengenai butiran tawaran dari FGV. Banyak perkara rahsia? Apakah ahli tidak punyai pandangan dan pendapat yang bernas mengenai jual beli saham?

2. FGV dilapurkan akan membayar sejumlah RM2.2b. Satu nilai yang adil kepada KPF? Macamana butiran perkiraannya?

3.Nap KPF sendiri, sebagai tuan punya saham (sipenjual) tidak boleh melantik wakil yang bertauliah dan berpengalaman untuk menilai sendiri dan memberi taksiran nilai harga saham FH, untuk ditawarkan kepada sipembeli. Atau hanya sipembeli sahaja yang layak memberikan harga putus?

4. Adakah bayaran kepada KPF dibuat secara tunai, atau tukaran saham FGV, atau separoh2, atau macamana? Ikut suka FGV aje?

5. Adakah duit jualan saham akan diagihkan kepada ahli KPF dalam bentuk dividen khas?

Ini soalan asas. Banyak lagi soalan yang ada dalam kepala ahli.Ahli KPF semua kena ambil berat soal jual saham FH. Ini soal wang ringgit. Setengah orang akan gelap mata nengok pitih yang melambak2.

Jangan sudah terantuk baru nak tengadah!
(Saya ketengahkan soalan seperti diatas dari sms Dato Kasah Ahwal)

Pelaburan yang dibuat oleh KPF ada percaturannya. Perkiraan di buat setiap hari: harga saham, keadaan pasaran, pergerakan ekonomi dalam dan luar negara, pergerakan politik dalam dan luar negara. keadaan cuaca, peperangan dan banyak lagi punca2 perkiraan pulangan saham, diambil kira. Satu ketika daulu, hasil pelaburan 51% datangnya dari perniagaan FH. Bila sudah dijual kepada FGV, hilanglah pulangan kepada KPF. Sifar. Ilek. Zero. KPF kena bekerja lebih keras untuk mendapatkan pulangan yang sama daripada punca2 lain. Macam pelaburan ASB, pulangannya hanya sekitar 7%. Pelaburan Saham Amanah yang dibuat oleh pihak swasta, mungkin mendapat pulangan sekitar 4-5 % setahun. Pulangan pelaburan tidak boleh main agak2 atau ramal2 aje. Tetapi sudah pasti, pasca jualan saham FH, pulangan kepada tabungan KPF akan meredum daripada tahun2 sebelumnya. Mulai 2014. Ini 'worst case scenario'.


Kekadang aku rasa FGVH ini macam gah pada nama sahaja. Mengapalah sibuk nak beli saham KPF dalam FHB. Bukankah FHB itu dalam negara (local). Kalau dah nama FELDA GLOBAL VENTURE, carilah syarikat luar negara, baru le global. Baru aku bangga kalau FGVH beli syarikat Wilmar ke, Syarikat Sinar Mas ke atau apa-apa sajelah syarikat luar negara. Baru nama global. Aku agak ini lah DS Najib katakan Golkal. Berfikiran global berbudaya lokal....ORANG FGVH JANGAN MARAH, SEKADAR BEFIKIR DARI SUDUT BERBEZA DARI MEREKA



Dah sah dah.

Berita Harian Sabtu 12 Oktober 2013. 'FGV beli keseluruhan saham Felda Holdings'. (Tawaran membeli dibuat kepada siapa? siapa yang patut beri kata putus jual hak 51% KPF....Felda, Pengerusi KPF, ALP KPF atau AGM KPF?) dengan harga RM 2.2 bilion. (Siapa beri nilaian harga saham terkini? Kisahnya masa penilaian saham Syarikat Felda untuk disenaraikan dulu jumlah harganya RM7.2 bilion. Kalau 51% sepatutnya RM 3.6 bilion).

Ahli Lembaga KPF dah setuju samalah kot. Ahli biasa KPF dah di minta pandangan, apatah lagi dah dapat persetujuan depa ka? Nampaknya ALP KPF yang telah buat persetujuan, tanpa berunding dengan ahli biasa KPF. Dah tu Felda pulak yang bersetuju jualkan saham yang di miliki oleh KPF. Macamana tu? Koperasi membuat keputusan dasar macam itu ka?

Eloklah ikut peraturan biasa KPF buat keputusan. Buat betul2. Kalau jualkan saham FH menguntungkan ahli cakaplah kepada depa. Depa2 pon nak tau. Nak dapatkan harga yang sewajarnya. Itu saja. Maklumlah pelaburan duit KPF. Jangan ada dakwa dakwi nanti. Kita pon ngerti. Kok arahan dari langit.....tak tertahan.

Apa kata penganalisa tentang pelaburan FGV, FIC ?. Baca 'Focus Malaysia Oct 12-18, 2013'.ms 40

1. Laporan Agensi 'Dutch Research Consultancy Profundo' berkata 'environmental, social and governance risks' that might result in serious financial risks for investors'. Ada beberapa 'concerns' dibangkitkan termasuk 'tensions between the company's ambitions and the Malaysian rural poor', 'the use of power politics to grab land'. 'political ownership and control of company management' 'and the use of IPO proceeds to buy a favorable (election) result'.
2.'Since Profundo's report, a series of questionable acquisitions by Felda and its associated and subsidiary companies are threatening to prove the Dutch trio right'.
3.'These acquisitions appear, in fact, to be so far divorced from Felda's original and august aim of 'addressing rural poverty and empowering the poor'.
4. Mereka menyebut tentang belian Iris Corp Berhad. Belian Syarikat teknoloji pada harga 40% lebih tinggi daripada jika di beli dipasaran terbuka. Sedangkan keuntungan mereka Q1 kurang dari keuntungan FGV tempoh yang sama.
5.Pembelian saham Pontian United Plantation oleh FGV pada harga RM140 sesaham berjumlah RM1.2b tunai juga menimbulkan tandatanya kewajarannya.
6.Pembelian RM509juta Grand Plaza Serviced appartments di Bayswater, London , dan juga Grand Borneo Hotel di Kota Kinabalu, dipersoalkan ,juga kewajarannya.
7.Harga saham FGV ? Merosot 10% dari harga terbitannya daulu, RM4.55. Masih belum bersemangat gerakannya keatas.

Memang terjawab perkara yang 'menarik' tentang perbelanjaan FGV (5), FIC (6), dan Felda (4). Tetapi jawaban yang menambahkan pertanyaan. Kerana kita saja ingin tahu.


Lagi hal beli saham dari KPF. Apa yang dibuat oleh FGV memanglah satu corporate game nan biasa. Mencari peluang dan ruang perniagaan. Pemain2 mereka (FGV) pun sudah bertukar regu. Bukan lagi pemain Felda. Cara permainan mereka juga berbeda dengan yang daulu2. Akhir tiap suku tahun nanti kita baca prestasi kewangan mereka. Analisa. Naik ke turun? Prestasi kagum atau meleset? Bikin serupa cakap?

Kiranya pegurusan KPF semestinya secekap FGV. Baru boleh berhadapan dan bertanding, siapa yang lebih cekap mengurusniaga. Jangan diputar belit orang saja. (Contoh KPFQ..ingat?).

Makanya sekarang ini pengurusan KPF uruskanlah jualan saham FH. Untuk mendapat faedah terbaik bagi ahli2nya. Kita ahli2 akan mengintai urusan tuan2. Cekap atau tidak. Untung atau rugi kepada ahli. Ahli layak mendapat pulangan yang maksima. Bukankah tuan2 juga setuju untuk menjualkan saham dalam FH?

Kalau tidak puas hati, ahli2 akan bantah. Ada caranya. Depa (pengurusan KPF) pun tidak pernah bertanya fikiran kita. Macamana nak sampaikan?

Ahli2 KPF jangan kelabu mata mendengar niagaan bilion2. Jangan terpesona dengan bayaran hadiah bonus khas jualan syer ratus ribu. Itu semua 'penyedap rasa'. Jangan terhutang budi kerananya.

Keuntungan itu semua sebenarnya adalah hak mutlak ahli. Bukan datangnya dari duit orang lain. Ikhsan orang lain. Ianya hasil dari pelaburan kita selepas berpuluh tahun, kita dapat syer FH. Hasil prestasi usaha FH sendiri. Ahli KPF dapat syer pon atas ikhsan pengurusan Felda daulu2 memperuntukkanya. Pengurusan sekarang hanya mencadangkan bayaran 'bonus khas'.

Ahli2 KPF hendaklah sedar tentang permainan 'corporate game' FGV. Ahli2 juga mesti sedar tentang hak mereka dalam urusan niagaan saham FH.


Tanya hal KPF lagi.

BHarian (12.10.13) laporkan, saya petik: ' FGV akan membeli baki saham 51% ...dalam FHoldings daripada KPF dalam satu janji niaga bernilai RM2.2b...ia telah mencapai persetujuan dengan KPF untuk mengambilalih kira2 113 juta saham FHB pada harga RM19.61 sesaham...tertakluk kepada kelulusan ahli KPF dan pemegang saham
FGV...dimuktamadkan menjelang akhir tahun ini.

'Pengambilanalih ini dijangka menyumbang secara positif kepada keuntungan FGV kerana FHB adalah sebuah kumpulan yang menguntungkan.'

'Pengerusi KPF berkata..koperasi itu akan menggunakan sebahagian daripada RM2.2b untuk membayar bonus khas kepada 200,000 ahlinya'.

Anda sudah baca? Ada faham? Ada reaksi? Ahli2 KPF kena buat sebok!!

Pihak lain sudah memberi makluman nak beli. Dah ada aku janji niaga dengan KPF lagi. Siap dengan harga sesaham lagi. Kata KPF dah setuju jual. Bila FGV buat tawaran? Bila KPF kata setuju nak jual? Siapa yang kata setuju? Itu mandat Ahli2 ke? Cara yang dibuat oleh ALP berunding dengan FGV adakah mengikut kata sepakat dari ahli?. Mengikut undang2 koop?.

Sampai hari ini ALP KPF senyap sunyai, tidak berbunyi. Barang kita hendak dibeli (diambil cara paksa!!) orang. Awak terkebil2 lagi. Berapa orang itu nak bayar, ikut sajalah harganya. Pengerusi janjikan bayaran khas bonus. Sebab dia tahu orang Melayu suka dapat durian runtuh. Beri duit ontoklah! Niagaan jual beli saham FH itu untung sikit ke rugi ke atau apa2ke tak kisah.

Ahli KPF kena buat keputusan bijak. Kita yang nak jual barang. Kitalah tentukan harganya. Itu hak kita. Jual beli ini bukan soal main2. Bukan ALP sahaja yang pandai. Ahli KPF diluar sana lagi ramai yang pandai. Tapi depa pilih untuk berdiam diri. Kononnya tak ndak 'rock the boat'.

Kita setuju ikut nasihat Tok Guru. KPF dapatkan nasihat pakar jualbeli saham. Berapa nilai harga saham FH la ni, kalau nak dijual? Jaga hak KPF. Kita pakat dengan loyar, jaga kepentingan ahli. Nampaknya tidak ada orang lain yang boleh dipercayai untuk menjaga kepentingan ahli KPF yang tidak ada apa2 kuasa ghaib ini.

AGM KPF nanti Ahli2 telah dipujuk untuk kata setuju. Betultak? Adohai nasib...Lebai malang..ayam sabung menang..kampung tergadai terjadi lagi.


Terkini. Niaga saham KPF.

Ada dengar? Banyak ahli, banyak tempat, dah kata dah. Hanya satu pilihan? Jualkan saham KPF dalam FH kepada FGV. Caveat. Dengan harga yang munasabah kepada KPF.

Alasan yang ditafsirkan? Tidak percaya kebolehan Felda mempertahankan hak KPF, (bahkan mereka yang mendalangi penjualan). Tidak percaya kemampuan ALP menjadi benteng kepada harta benda KPF ( dongengnya mereka2 sudah dibeli talibarut pemusnah KPF). Tidak yakin FGV akan berurusan menyebelahi KPF.

Ahli2 KPF sendiri tidak yakin kepada masa depan KPF, diurus seperti masa kini. Pengurusan KPF tidak mampu mempertahan diri dari 'serangan', melalui tindak tanduk urusan perniagaan pembeli yang tidak menyebelahi KPF.

Apa lagi tunggu ?

Pesanan Tok Guru, khabar dari Tiga Abdul yang telah mengadap, sebelum makan 'beriani gam': Jualkan. Jaga duit ahli. Pulangkan tidak kurang dari jumlah mereka labur, dengan tokok tambah, jangan kosong. Pastikan perkiraan wajar mendapat hasil jualan saham FH ( fair value to KPF). Cadangannya mesti lantik ejen bertauliah membuat kira2 jualan bagi pihak ahli, bukan yang dilantik oleh pembeli, nanti di belit!!).

Sempat gak Tok Guru bertanya, apa yang ALP KPF dah buat? ( Saya tambah ...apa Felda dah buat?). Kalau dah apa2 tak buat...apa boleh buat. Sama2 lah kita menanggung rindu semangat Felda daulu2.




MALAYSIA DI PERINTAH OLEH PARTI UMNO SEJAK MERDEKA LAGI...

Posted: 20 Oct 2013 09:09 AM PDT



Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:25 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Letak SALIB pada Kaabah: Bukti DAKWAH PAS semakin meresapi DAP!

Posted: 20 Oct 2013 08:59 PM PDT



1.Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2.Pengiktirafan orang cina:

"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


3.Keangkuhan orang cina:

"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


4.Perkauman orang cina:

"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


5.Penghinaan orang cina:

"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan 'masuk Melayu'. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima 'ketuanan orang putih' kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


6.Sikap negatif orang cina:

"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


7.Isu Tuan Rumah:

"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)


8.Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)



Percaya atau tidak, terdapat segelintir umat Islam atau orang Melayu di Pulau Pinang yang merasa sangat "selesa" diperintah oleh DAP kini. Pada mereka, kebencian terhadap UMNO-BN itu mengatasi akal fikiran dan logik rasional yang waras. Kadang-kala, bukan setakat gembira diperintah musuh Islam, bahkan mereka boleh siap mempertahankannya lagi!

Ada yang kata, apa masalahnya DAP memerintah? UMNO kononnya lagi teruk kerana ramai orang Melayu dan Islam yang mati ketika mereka berkuasa (Memali), sedangkan DAP tidak begitu. Bahkan berjuta RM bantuan telah disalurkan oleh Ketua Menteri kesayangan mereka kepada sekolah agama di negeri tersebut sejak sepenggal yang lalu. Masalahnya, benarkah seperti apa yang didakwa?

Inilah yang berlaku apabila bercakap tidak menggunakan akal dan ilmu. 




Inilah sikap orang Melayu yang sedang dieksploitasi oleh Cina DAP. Terlalu simplistic dan ignorant. Kalau dulu-dulu orang tua-tua pernah menyebut, "Sudah terhantuk, baru terngadah".

Orang Melayu jarang mengambil masa untuk berfikir dengan panjang dan teliti. Pada mereka, asal mereka selesa kini, ianya sudah mencukupi. Amat sedikit bilangan yang berfikir melangkaui titik keselesaan tersebut.

Tidak ramai orang Melayu yang berfikir, apa yang boleh mereka dapat jika mereka pula mendapat kuasa penuh, dan bukannya Cina DAP? Lebih malang lagi apabila detik kerisauan hati tentang masa depan anak cucu mereka ditutup dengan kebencian tidak bertempat dan bersebab ke atas UMNO-BN dek kerana terlalu percayakan khabar angin dan cerita mulut ke mulut.

Sedarkah Melayu Penang yang satu masa dahulu, orang Melayu Singapura juga berkongsi sentimen yang sama ketika mula-mula berpakat memberikan kemenangan kepada PAP dan menolak UMNO? Sekarang, siapakah yang boleh Melayu Republik tersebut harapkan jika Cina PAP menindas mereka, menghalau mereka keluar dari tanah sendiri?

Raja atau Sultan? Bukankah orang Melayu Singapura juga yang satu masa dahulu ke depan menentang dan menghapuskan sistem Beraja di sana kerana percayakan adu domba Cina PAP tentang pembaziran wang rakyat?

UMNO? Bukankah Melayu Singapura juga yang percaya UMNO itu korup dan wajib dikalahkan sebagai satu pengajaran? Sekarang PAP berkuasa memindah dan memecah belahkan orang Melayu sesuka hati mereka. Siapa yang boleh bantu bantah?!! 

Barulah kini terdengar rintihan penyesalan perlahan generasi muda di sana yang susah mencari kerja dan mendapatkan rumah kediaman selesa. Kalaulah UMNO masih ada...Kalaulah Raja kita masih ada...kalaulah itu, kalaulah ini, dan macam-macam kalau lagi.

Hendak kalau apanya lagi jika satu masa dahulu ibu bapa anda sudah sepakat dengan slogan INI KALILAH?!! Kencing atas kubur mereka pun belum tentu boleh dapatkan kembali apa yang sudah hilang dan tiada. Apakah itu yang Melayu Penang dan negara ini mahukan?!!

Anda percaya demokrasi sudah tertegak dan keadilan sudah diperjuangkan hanya apabila UMNO-BN tumbang bukan? Sekarang, apabila DAP Pulau Pinang sesuka hati meletakkan SALIB pada gambar Kaabah dengan niat menghina AidilAdha, kepada siapa anda hendak mengadu nasib?!! PAS?!! Tidakkah terdetik dalam hati anda semua, yang Islam dan orang Melayu semakin teruk ditekan setelah DAP menerima TARBIAH DAKWAH PAS?!!

Takkan setelah lebih 5 tahun dapat ILMU ISLAM daripada PAS, DAP masih lagi tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam?!! Kan sebelum PRU hari itu, ada penceramah PAS dakwa LGE akan masuk Islam jika dapat kekalkan Penang?!! Apa sudah jadi?!!

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:20 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Pandangan cina China terhadap cina Malaysia!

Posted: 20 Oct 2013 07:17 PM PDT


1.Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2.Pengiktirafan orang cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

3.Keangkuhan orang cina:
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

4.Perkauman orang cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

5.Penghinaan orang cina:
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan 'masuk Melayu'. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima 'ketuanan orang putih' kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

6.Sikap negatif orang cina:
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

7.Isu Tuan Rumah:
"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

8.Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:
"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

9.Dapatkan buku The Chinese Dilemma ini di MPH Bookstore yang menulis tentang realiti orang cina Malaysia serta sikap perkauman mereka yang sangat tinggi lebih dari orang cina di China itu sendiri.












Suara Politik
Belantan

Guan Eng sial dibidas persoal keputusan mahkamah?

Posted: 20 Oct 2013 09:02 AM PDT


Kerajaan diminta bertindak tegas terhadap mana-mana pihak termasuk Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang masih mempersoalkan secara terbuka keputusan Mahkamah Rayuan berhubung isu penggunaan kalimah Allah.

Timbalan Presiden Gabungan Bela Hak Insan Pulau Pinang (Gabungan), Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata, tindakan sedemikian ternyata tidak menghormati sistem kehakiman negara dan dianggap biadab.

Menurutnya, perbuatan tersebut juga boleh mencetuskan ketegangan berikutan seorang penganut agama lain cuba mempertikaikan hak orang Islam.

"Saya harap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dapat mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang tidak mengendahkan keputusan mahkamah berhubung isu penggunaan kalimah Allah.

"Tindakan tegas perlu diambil bagi menyekat kejadian buruk berlaku," katanya kepada pemberita di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini hari ini.

Beliau sebelum itu menyertai perhimpunan aman bagi membantah tindakan Guan Eng yang tidak mahu berganjak dengan pendirian mendesak kerajaan supaya membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam Injil versi bahasa Melayu.

Perhimpunan yang bermula di Masjid Simpang 6 selepas solat Jumaat itu disertai kira-kira 50 ahli pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Persatuan Anak Jati Melayu Pulau Pinang (Pajim), Persatuan Kebajikan Insan Mulia (PKIM) dan Persatuan Mukabuku Pulau Pinang.

Mereka kemudian berarak sejauh 100 meter ke Komtar yang menempatkan pejabat pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang dan berhimpun di situ kira-kira 30 minit sebelum bersurai.

Isnin lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan untuk membenarkan rayuan kerajaan dan Menteri Dalam Negeri supaya mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan penerbitan majalah mingguan, The Herald menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan itu.

Mohamed Hafiz menambah, sikap keterlaluan Guan Eng itu ternyata berbahaya kerana mampu menghilangkan suasana harmoni dalam kalangan penganut pelbagai agama di negara ini.

Suara Politik
Belantan

Bekas penganut Kristian gesa pertahan kalimah Allah?

Posted: 20 Oct 2013 01:23 AM PDT

Hj.Irena Handono

Dua pakar pengkaji agama yang juga bekas penganut agama Kristian Katolik Indonesia menggesa umat Islam di negara ini terus mempertahan kalimah Allah daripada digunakan penganut agama lain.

Pakar Kristologi dan pemerhati hubungan antara agama, Insan L. S. Mokoginta dan bekas Ketua Rahib Legio Maria, Atmajaya di Jakarta, Irena Handono turut mengingatkan kalimah Allah harus dilindungi demi menjaga kesucian Islam pada masa depan.

Menurut Insan, beliau bimbang ancaman itu yang disebarkan menerusi dakwah agama Kristian menggunakan media cetak mampu mengikis keimanan generasi muda Islam seterusnya mengajak mereka keluar daripada agama tersebut.

Insan L. S. Mokoginta

Sehubungan itu, beliau memuji tindakan tegas kerajaan Malaysia menghalang majalah The Herald menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan tersebut yang disifatkan beliau perlu dicontohi kerajaan Indonesia dalam menghalang kalimah berkenaan digunakan sesuka hati di negara itu.

"Penggunaan kalimah Allah dalam mana-mana penerbitan mereka (Kristian) hanya 'pancingan' semata-mata untuk menunjukkan kepada umat Islam Allah itu sama dengan Jesus walhal hakikatnya agama Islam dan Kristian itu berbeza," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Seminar Kristologi, Penggunaan Nama Allah dan Ancaman Kristianisasi Terhadap Umat Islam di sini hari ini.

Lihatlah apabila Kalimah Allah disalahgunakan oleh Kristian?


Seminar sehari anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Warisan Ibnu Aaby itu disertai kira-kira 250 orang daripada pelbagai agensi antaranya Jabatan Mufti negeri, Persatuan Tionghua Muslim Melaka serta penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dan Kolej Islam Klang.

Yang turut hadir, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut, Timbalan Mufti Negeri Selangor, Datuk Abdul Majid Omar dan Pengerusi Warisan Ibnu Aaby, Datuk Mohamad Din Yusoh.

Insan yang sebelum ini merupakan penganut agama Kristian Roman Katolik dan berasal dari Kotamobagu, Sulawesi Utara sudah menghasilkan lebih 40 buku berkaitan kristologi, perbandingan kitab Bible dan al-Quran serta berkaitan dakwah.

Sementara itu, Irena berkata, penggunaan kalimah Allah yang bebas dalam media cetak di Indonesia menyebabkan pemikiran umat Islam di negara tersebut keliru sehingga akhirnya terpesong daripada akidah Islam sebenar.


Video : Hj.Irena mendedahkan bagaimana liciknya Modus Operandi Gereja menjalankan pelbagai aktiviti, termasuk aktiviti seperti mamfaatkan peluang dalam majlis Qurban, Aidilfitri, salah guna surah Al Quran?

Beliau turut mengambil contoh tawaran pendidikan bagi mendalami Islam di Surabaya yang menggunakan kalimah Allah serta ayat-ayat suci al-Quran dalam risalah mereka yang akhirnya didapati dianjurkan pertubuhan agama Kristian.

Apa yang berlaku di Indonesia, boleh juga terjadi di Malaysia jika penggunaan perkataan Allah dipermainkan atau disalah guna! Ini semua adalah tipu helah kaum kafirun uutuk menyesatkan orang-orang Islam.

Sila tonton video di bawah ini dan fahami bagaimana propaganda Kristian cuba mengelirukan dan menyesatkan umat Islam di Indonesia! Setiap tahun dikata seramai 2 juta umat Islam disana yang menukar ugama ke Kristian?



Suara Politik
Belantan

oyabun

0

Posted by Unknown | Posted on 11:19 PTG | Posted in

sumber :-

oyabun


Siapa Tangan Ghaib?

Posted: 20 Oct 2013 04:54 AM PDT


Ramai yang bersimpati kepada Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir. Beliau adalah di antara calon yang menjadi sasaran kempen kotor di saat-saat akhir menjelang pemilihan UMNO.

Tidak sampai 24 jam sebelum mengundi terdapat laman sosial palsu menyebarkan maklumat mendakwa Mukhriz hilang kelayakan bertanding.

Selain itu, portal berita Malaysian Insider menyiarkan laporan yang mendakwa Mukhriz mengamalkan politik wang.

Walaupun portal tersebut memohon maaf sehari kemudiannya, ia telah cukup membawa mudarat kepada Mukhriz. Sudahlah begitu, permohonan maaf itu dibuat bagai melepas batuk di tangga seolah-olah malu untuk mengakuinya.

Dalam reaksinya, Mukhriz yang kecewa dengan laporan tersebut menyifatkannya sebagai perbuatan tidak beretika. Bagaimanapun beliau memperlihatkan sikap budiman dengan menerima permohonan maaf daripada Malaysian Insider.

Portal tersebut diketahui ramai mengambil pendirian yang dikatakan anti-bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad. Apakah kerana Mukhriz anak Mahathir maka beliau menjadi mangsa portal tersebut, yang dikaitkan dengan bantuan dana asing.

Sebenarnya isu tangan-tangan ghaib di belakang Malaysian Insider dan pembabitan tokoh tertentu di dalam negara, bukan rahsia.

Maka Awang tertarik dengan komen Mukhriz yang percaya laporan portal tersebut ada kaitan dengan pihak yang ghairah mahu beliau kalah dalam persaingan jawatan Naib Presiden.

Siapa orang itu?

Wasabi Oyabun..

'Sultan' Jamalul Kiram III meninggal dunia?

Posted: 20 Oct 2013 02:04 AM PDT


'Sultan' Kiram III disahkan meninggal dunia pada pagi tadi, jam 0442 waktu Filipina setelah mengalami masalah kegagalan organ. Beliau dimasukkan ke Philippine Heart Center semenjak Khamis lalu dan tenat.

Puteri Jaycel Kiram menyatakan waris sultan Sulu yang berusia 75 tahun tersebut telah meninggalkan warisan perjuangan dan memastikan perjuangan mereka untuk menuntut Sabah diteruskan walaupun Sultan Kiram III telah tiada.

Malah Raja Agbimuddin Kiram sempat menerima panggilan dari Sultan Kiram III untuk meneruskan perjuangan mereka untuk mengambil semula Sabah kembali ke bawah kuasa Kesultanan Sulu. Kiram III bakal dikebumikan di Maimbung. dari Sierra!

Yang penting ada ke tak ada, ancaman dari sebelah sana tetap ada. Wallahuallam.

Wasabi Oyabun..

sekupangdua

0

Posted by Unknown | Posted on 11:06 PTG | Posted in

sumber :-

sekupangdua


BANDUAN KANTOI TAK LEPAS LARI SEBAB PERUT

Posted: 20 Oct 2013 06:57 PM PDT

Hajat seorang banduan dari Brazil untuk melarikan diri tidak kesampaian apabila dia tersekat pada lubang yang digunakan. Kejadian berlaku di sebuah penjara di Ceres, berdekatan Goiania. Dikatakan perutnya terlalu besar sehinggakan dia tidak muat untuk memasuki lubang tersebut.

foto lucu banduan larikan diri

Dalam kejadian yang sama, seorang banduan lain berjaya meloloskan diri melalui lubang itu sebelum diikuti rakannya yang terlebih had muatan ini. Dia kemudiannya ditinggalkan dan mengerang kesakitan ketika cuba memaksa diri untuk keluar dari lubang itu.

"Tubuhnya terlalu besar dan tinggi," kata Leftenan Tiago Costa, anggota bomba tempatan. Beberapa banduan lain cuba menolaknya ketika tersekat. Namun, jeritannya disedari beberapa pengawal.

Pegawai penjara berasa geli hati dengan adegan melarikan diri tersebut dan kemudiannya menghubungi pihak bomba bagi meminta bantuan.



Read more: http://blog-ketegaq.blogspot.com/2012/12/banduan-gemuk-tersekat-ketika-melarikan.html#ixzz2iJkUOXzB