Followers

Nuffnang

Panglima Perang Cyber

0

Posted by Unknown | Posted on 11:33 PTG | Posted in

sumber :-

Panglima Perang Cyber


Panasss : blog MPP Online dedah IDENTITI CINA SAMSENG DENGAN POLIS TRAFIK @PDRMsia !!!

Posted: 15 Oct 2013 08:42 PM PDT






Panglima ada menyiarkan video tentang Rakyat Malaysia berbangsa Cina yang kurang ajar dengan polis kita pada 14 Oktober 2013 lepas sejurus selepas menemui video yang dimuatkan di Page Video Sengal di Facebook.


Tindakan lelaki Cina yang bersama teman wanitanya ketika itu jelas tidak patut dan perlu dikutuk kerana memuat naik video tersebut demi memburukkan anggota polis kita.


Perkara ini bukan kerana perkauman kerana bangsa Melayu juga akan dikutuk jika mereka melakukan perkara yang sama.


Diulangi : melayu juga akan dikutuk jika mereka melakukan perkara yang sama ke atas anggota polis kita yang majoritinya juga dari bangsa kita beragama Islam.


Jangan kerana kita sudah kaya dan ada kamera canggih maka mereka tergamak memalukan anggota keselamatan yang gigih berkhidmat untuk negara gadai nyawa mereka.


Hormatilah anggota keselamatan Kita walau ada juga kalangan mereka yang tidak ada integriti meminta rasuah namun harus diingat bukan semua yang melakukannya!


Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.


Baca seterusnya di sini :


http://mediapermatangpauh.blogspot.com/2013/10/dedah-identiti-cina-samseng-dengan.html

KPN @PDRMSIA Ajak Surendran aka Surrenderan tidak profesional, macam pemimpin Umno Kata Pemuda PAS

Posted: 15 Oct 2013 08:23 PM PDT



Pemuda PAS mengkritik Ketua Polis Negara yang mengajak Surendran menyertai operasi Polis.

Ini ekoran pihak polis dikritik isu tembak penjenayah.

Apakah tuduhan yang dilemparkan kepada Ketua Polis Negara seperti pemimpin Umno adalah tindakan bijak dan patut dibuat oleh Pemuda Parti Islam Semalaysia PAS?

Jangan kerana politik kita menjadikan anggota keselamatan sebagai sasaran kecaman.

Apabila ajakan dibuat untuk melihat sendiri operasi Polis maka ia tindakan yang bijak demi memastikan ketelusan yang diperjuangkan pembangkang dapat dicapai.

Sudah tentu jika mereka mengikuti operasi langkah keselamatan pasti akan diambil.

TINDAKAN MENGGUNAKAN PEMUDA PAS OLEH PEMBANGKANG UNTUK MENGELAK DARI MENYAHUT AJAKAN POLIS SUDAH TENTU DILIHAT SEBAGAI SATU LANGKAH PENGECUT KERANA IA DILIHAT MEREKA SEAKAN TIDAK SANGGUP MENGGADAI NYAWA SEPERTI ANGGOTA POLIS YANG SABAN HARI MENGGADAIKAN NYAWA MENYELAMAT NYAWA RAKYAT MALAYSIA.

Pemuda PAS tentu boleh mengikut operasi jika Surendran yang lebih baik digelar Surrenderan, takut menghadapinya!

Baca kenyataan Pemuda PAS ini seperti berita disiarkan Harakahdaily di bawah :

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/22767-kpn-tidak-profesional-macam-pemimpin-umno


Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:29 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Aduh...Selaput Tipah Terkoyak Lagi?

Posted: 15 Oct 2013 11:20 PM PDT



Inilah yang dikatakan buta agama dan buta kayu. Sudah dijangkakan puak-puak munafik memang akan kepanasan dan melalak menyokong apa jua kejahatan puak-puak kafir.

Kami sebenarnya tak heran apabila betina Tipah Koyak ni meroyan. Kami tahu 100% rezeki yang Tipah Koyak ni dapat adalah hasil kerjanya sebagai loyar yang bukan dari hasil-hasil  usaha yang halal lagi diberkati. Mengapa? Sebabnya lihat saja siapa klien-klien si Tipah ni  - semuanya terdiri dari golongan penjenayah, gangster, pengedar dadah, tokey judi, tokey rumah urut dan penjahat-penjahat yang memang pun sah bersalah. Tetapi demi mendapatkan duit dan nama maka si Tipah ni tak kisah untuk memenangkan si penjahat-penjahat tersebut.

Itu belum kira lagi bagaimana si Tipah ni menipu peneroka-peneroka Felda untuk mendapatkan pampasan yang bukan hak mereka. Peneroka-peneroka ini pulak terdiri dari puak-puak lebai ketayap yang jumud yang tahu mereka mentekedarah hasil dan bonus tapi tetap kufur nikmat tak mahu berterima kasih dan bersyukur. Sampai sekarang tak dengar cerita pun perkembangan saman si Tipah dan warga peneroka ke atas Felda. Duit yuran dah kutip banyak dah.

Bila lihat hasil duit-duit haram yang dikumpulkan oleh si Tipah Koyak ni, maka kami membuat kesimpulan bahawa keceluparan mulut si Tipah ni adalah kerana hatinya yang gelap kelam akibat dok asyik kedarah duit-duit haram hasil tipu sana sini.

Sesuai dengan peringatan tegas dari Allah s.w.t:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا(29)وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا(30)

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu. Dan barangsiapa berbuat demikian dengan melanggar hak dan aniaya, maka Kami kelak akan memasukkannya ke dalam neraka. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah". (Surah An-Nisaa':  Ayat 29-30).

Manakala Nabi Muhammad s.a.w turut menegaskan dalam sabdanya;

عَنْ أَبي هُرَيْرَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُبَالِي الْمَرْءُ بِمَا أَخَذَ الْمَالَ أَمِنْ حَلَالٍ أَمْ مِنْ حَرَامٍ (البخارى وأبو يعلى)

"Dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Pasti akan datang pada manusia suatu zaman dimana orang tidak peduli lagi dengan cara apa dia mengambil harta, apakah dari yang halal ataukah dari yang haram." (Hadits shahih riwayat Al-Bukhari dan Abu Ya'la).
 
Dalam bab membela golongan kafirin yang kemarukkan kalimah Allah, golongan munafiqun seperti Tipah Koyak ni boleh dianggap jatuh ke tahap mensyirikkan Allah secara sedar atau tidak melalui perbuatan, percakapan, pemikiran dan sokongannya ke atas perbuatan membenarkan usaha-usaha mensyirikkan Allah. Kita tak tahu berapa banyak yang si Tipah ni dapat dari puak gereja dan kapir harbi untuk bercakap membela mereka dan menghina umat Islam. Tapi yang pasti mesti masyuk banyak punya!
 
Jadi umat Islam tidak perlu takut pada si Tipah Koyak dan rakan-rakan munafiknya yang  lain. Allah s.w.t telah pun berjanji akan melemparkan golongan-golongan munafik ini ke dalam neraka jahanam di akhirat nanti. Tu belum lagi masuk bab seksaan sakratul maut, azab kubur dan azab Padang Masyar nanti. Yang penting teruskan istiqamah kita berjihad menegakkan keesaan dan kesucian kalimah Allah walau apa cara sekalipun hingga ke akhir zaman.

Ingat Tipah Koyak Ingat Penipu.

Takbir...Allah Akhbar!

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:09 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Kenyataan Presiden PAS Pertahan Bukan Islam Boleh Guna Kalimah Allah Sebelum Keputusan Mahkamah Rayuan?

Posted: 15 Oct 2013 09:06 AM PDT


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetap mempertahankan kalimah Allah boleh digunakan oleh bukan Muslim selagi mana ia tidak disalahgunakan.

Kenyataan terbaru Abdul Hadi dilaporkan Antarapos ketika ditemui semasa sidang media selepas Seminar Perlaksanaan Syariah Islam di Malaysia hari ini.

Menurutnya, mana-mana pihak tidak sepatutnya menghalang masyarakat bukan Islam menggunakan kalimah itu kerana ia telah bermula sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi.

"Allah adalah perkataan yang memberi makna dia sahaja Tuhan tak ada yang lain bagi orang Islam. Bagi penganut bukan Islam kita tak boleh halang mereka menggunakan kalimah Allah di tempat mereka.

"Bahkan perjanjian Nabi Muhammad dengan orang bukan Islam yang minta gunakan kalimah Allah dalam perjanjian (dan) dibenarkan tulis dalam perjanjian," katanya.



Bagaimanapun Hadi menegaskan umat Islam berhak mempertahankan penggunaan kalimah Allah sekiranya orang bukan Islam sengaja menggunakan kalimah itu dengan cara yang bercanggah dengan ajaran Islam.

"Konsep membenarkan kalimah Allah pada semua manusia itu tak ada halangan namun sekiranya mereka nak menafsirkan dengan cara yang salah kepada orang Islam, kita perlu jawab dan jelaskan. Kerajaan dan pihak berkenaan kena jawab.

"Sebabnya penggunaan kalimah Allah ini memberi makna dia sahaja Tuhan yang disembah, undang-undang Dia sahaja yang dipakai. Kalau sekiranya dia sebut Allah, (tapi) tak pakai undang-undang Allah itu pun tak betul juga.

"Kita orang Islam boleh makan sembelihan Yahudi dan Kristian kerana dia sebut kalimah Allah semasa sembelih dengan syarat dia sembelih binatang yang kita boleh makan walaupun dia bukan Islam," katanya.



Kenyataan terbaru Abdul Hadi itu Januari 2013 mengulangi kenyataan yang pernah dibacakan pada 8 Januari 2013 di Ibu Pejabat PKR di Tropicana, Damansara dengan bersaksikan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

"PAS adalah mempunyai pendirian yang konsisten dalam isu ini, seperti dalam kenyataan media saya pada 4 Januari 2010 dan saya juga telah mengemukakan kertas kajian dalam seminar anjuran Institut Kefahaman Islam (Ikim) pada tahun 2010 yang telah diterbitkan sebagai buku kecil yang bertajuk: "Allah: Kalimah Yang Benar, Tujuan Yang Salah" pada bulan Januari 2010.

"Kalimah "ALLAH" adalah satu perkataan yang mengikut maksud asal bahasa al-Quran (Dia Sahaja Tuhan Yang Maha Esa), adalah tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.

"Kalimah "ALLAH" tidak wajar disalahgunakan oleh pihak lain terhadap masyarakat Islam sehingga menimbulkan kekeliruan. Oleh itu, pengganut Islam berbagai bangsa tetap menyebut perkataan ALLAH (tanpa terjemahan) apabila menterjemah al-Quran dalam bahasa masing-masing dan ketika beribadat.

"Walau bagaimanapun Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah ALLAH dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al-Quran,"katanya.



Anwar berkata kenyataan Abdul Hadi pada 8 Januari 2013 merupakan polisi rasmi Pakatan Rakyat yang bermaksud Pakatan membenarkan masyarakat bukan Islam, khususnya Kristian menggunakan kalimah Allah.

Apabila Majlis Syura Pas membuat keputusan sebaliknya pada mesyuarat 13 Januari 2013, Anwar berkata Pakatan hanya menerima keputusan rasmi daripada kenyataan Abdul Hadi pada 8 Januari sahaja.

"Pakatan Rakyat dalam mesyuarat yang lalu, meneliti kenyataan Presiden Pas, dan kami ambil pendirian untuk menyatakan persetujuan kenyataan Presiden Pas yang memberikan ruang tetapi memberikan juga peringatan supaya jangan disalah tafsir atau disalahgunakan.

"Kita ikut Presiden Pas, dia bentang balik dalam (mesyuarat) Pakatan..Kalau Presiden Pas, dia bawa balik apa-apa isu nak dinilai semula, dia (sepatutnya) bawalah (tapi) dia tak bawa.

"Jadi (keputusan 8 Januari) adalah polisi Pakatan Rakyat."katanya.

Pendirian sama pernah ditegaskan Abdul Hadi pada 4 Januari 2010.

"Pas sebagai parti Islam, amat menghormati prinsip kebebasan beragama seperti mana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama melainkan ia merupakan pilihan sendiri.



"Prinsip kebebasan beragama ini juga telah termaktub di dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

"Walaupun demikian dalam konteks masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

"Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini. PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

"Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

"Pas memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapatkan sokongan rakyat, "kenyataan rasmi Abdul Hadi yang dibacakan oleh Idris Ahmad, Ketua Penerangan Pas ketika itu.

Kenyataan Abdul Hadi itu dipertegaskan oleh Timbalan Presiden Pas, Muhamad Sabu sebagai membenarkan kalimah Allah digunakan oleh masyarakat bukan Islam.

"Presiden PAS (Abdul Hadi Awang) pernah keluarkan kenyataan pada tahun 2010 untuk tidak melarang penganut agama selain Islam untuk menggunakan kalimah Allah.

"PAS masih kekal dengan pendirian itu," kata Mohamad Sabu. -AIDC

Memang sahlah PAS = Parti Ajaran Sesat..!!!

Suara Politik
Belantan





Anwar kritik Khalid tonjol pergolakan dalaman PKR?

Posted: 15 Oct 2013 05:38 AM PDT


Kritikan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim terhadap kelemahan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam menguruskan wang kerajaan negeri, hanya menunjukkan kelemahan besar parti itu menerajui negeri tersebut.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, masalah kedua-dua mereka yang disifatkannya seperti bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru jelas menunjukkan pergolakan dalaman PKR, bahkan boleh merugikan rakyat Selangor.

"Kita sedia maklum antara mereka tiada persefahaman dan saya yakin ada pihak dalaman PKR sendiri yang cuba mengambil kesempatan menghangatkan lagi suasana dengan menjadi batu api.

"Situasi ini jika kekal berlaku akan menjejaskan ekonomi Selangor, mungkin tiga atau empat tahun akan datang," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kritikan terbuka Anwar terhadap Abdul Khalid yang dikatakan gagal menguruskan wang kerajaan negeri dengan baik dalam Forum Laporan Ketua Audit Negara Jumaat lalu.

Anwar meminta Abdul Khalid tidak lagi berbangga dengan lebihan kewangan diperoleh tetapi gagal membelanjakannya dengan baik.


Menurut Anuar, tindakan Anwar selaku Penasihat Ekonomi Kerajaan PKR Selangor yang memuji Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng itu juga dilihat tidak jujur.

"Pujian ini sebenarnya atas dasar kepentingan politik bagi menambat hati kaum Cina sahaja," ujarnya.

Sementara itu, Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Zulkifli Noordin menyifatkan krisis tersebut sebagai sandiwara politik Anwar semata-mata.

"Pada saya, pujian kepada Guan Eng hanyalah untuk menyambung 'nyawa' agenda politik Anwar yang sudah sedia maklum bergantung pada DAP," katanya.

Selanjutnya sila baca mengapa pelabur tinggalkan Pulau Pinang!

Suara Politik
Belantan

Gaya Peneroka

0

Posted by Unknown | Posted on 11:09 PTG | Posted in

sumber :-

Gaya Peneroka


HUKUM KORBAN DAN AQIQAH SEKALI

Posted: 15 Oct 2013 05:32 AM PDT

Secaran ringkasnya....

Aqiqah ialah menyembelih binatang ternakan yang
lazimnya dilakukan selepas daripada kelahiran seseorang anak sebagai
manifestasi kesyukuran kepada Allah SWT.
Hukumnya adalah sunnat muakkad.

Manakala Ibadat qurban pula ialah menyembelih binatang ternakan yang
lazimnya dilakukan pada hari raya qurban (10hb zulhijjah) sehingga
11,12,13hb zulhijjah.
Untuk seekor kambing memadai dengan satu niat ibadat
sahaja.
Ini bermakna seekor kambing tidak boleh diniatkan aqiqah dan
qurban sekaligus.

Tetapi seekor lembu boleh dibahagikan kepada 7 bahagian
dan setiap bahagian boleh diniatkan dengan pelbagai niat samada niat untuk
aqiqah,qurban, sedekah,hadiah atau nazar atau untuk dijual. .

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:05 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Reaksi bodoh kepada keputusan kalimah Allah

Posted: 15 Oct 2013 08:31 PM PDT

Akram: Be grateful you're in UMNO, not DAP ... hikhikhik

Posted: 15 Oct 2013 05:30 PM PDT

Janice Lee nak balas dendam tapi takut terkorban

Posted: 15 Oct 2013 06:40 AM PDT

CFM pitting East Malaysian vs Muslims

Posted: 15 Oct 2013 02:00 AM PDT

PenangWasabi

0

Posted by Unknown | Posted on 9:32 PTG | Posted in

sumber :-

PenangWasabi


Chua Jui Meng...Lu jangan biadap?

Posted: 15 Oct 2013 08:34 AM PDT


Lu jangan biadap Chua Jui Meng!!!
Lu sape nak guna ayat ayat suci Al-Quran??!!
Lu nak guna...lu kasi potong dulu dan ucap SYAHADAH!
Jangan kerana nak menegakkan benang basah, lu ambik ayat sekerat sekerat ikut selera kepala hotak lu!

Ini AYAT PENUH Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai Ilah selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)". (QS. 3:64)

Allah hanya SATU. Allah Maha Esa! Itu dalam Al-Quran.
Bukan seperti kepercayaan Kristian Trinity yakni Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus. Jika diterjemahkan menjadi Allah berbapa, Allah beranak dan Allah Roh Kudus! Banyak bezanya! Paham?!

Lu bikin hati gua banyak panas la der!

Penang Wasabi..

Manjung Mari

0

Posted by Unknown | Posted on 9:26 PTG | Posted in

sumber :-

Manjung Mari


Satu-satunya lagu Dato Siti Nurhaliza yang tidak disiarkan di RTM atau TV3 ....

Posted: 15 Oct 2013 01:56 AM PDT

Aku tak tau pasai apa,, sedangkan lagunya itu sikit punya power ke,, tapi memang aku tak biasa lihat atau dengar.

Hangpa layan tengok lagu apa.. kenapa RTM atau Media Kerajaan tak siar...

tok gajah

0

Posted by Unknown | Posted on 9:17 PTG | Posted in

sumber :-

tok gajah


Wanita India lawan hukum Allah.........

Posted: 15 Oct 2013 08:20 PM PDT



RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Unknown | Posted on 9:03 PTG | Posted in

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Bayangan “Ngeri” Keputusan Pemilihan Pemuda, Wanita

Posted: 15 Oct 2013 08:52 PM PDT

A Kadir Jasin

KEMENANGAN total Khairy Jamaluddin dan kemenangan besar Shahrizat Abdul Jalil dalam pemilihan Ketua Pemuda dan Wanita Sabtu lalu telah mencetuskan beberapa ramalan dan cakap kedai kopi mengenai pemilihan Majlis Tertinggi (MT) Umno Sabtu ini.

Ada yang melegakan dan tidak kurang pula yang mengerikan. Ada berunsur konspirasi dan ada yang berciri peribadi.

Berikut adalah antara inti sarinya:

1. Kedudukan Presiden, Mohd Najib Abdul Razak, yang menang tanpa cabaran semakin kukuh.

2. Presiden kini mungkin berasa beliau susah berkedudukan untuk membuat "tuntutan" antaranya agar status quo Naib Presiden dikekalkan, khasnya demi kepentingan sepupu beliau Hishammuddin Hussein yang dikatakan paling "vulnerable" (terancam) di kalangan tiga penyandang.

3. Shahrizat yang disayangi Presiden dan akur kepada Presiden pastinya menurut sahaja apa yang dibisikkan oleh Presiden atau oleh penasihat-penasihat Presiden yang sangat ramai itu.

4. Setelah menang mutlak mengikut pemilihan kolej (bahagian), Khairy kini kuat dan berpengaruh. Beliau mempunyai "voting block" yang padu yang mampu mencorakkan pemilihan Naib Presiden dan ahli biasa MT serta membuat tuntutan terhadap Presiden.

Khairy (atas) Lawan Mukhriz (bawah) - Perang proksi?

 

Read More / Baca Lagi >>

Sertai operasi bukan penamat kritikan terhadap polis, kata Surendran

Posted: 15 Oct 2013 08:44 PM PDT


Naib Presiden PKR, N Surendran (gambar) berkata, walaupun beliau menerima tawaran untuk menyertai operasi bersama pasukan polis, ia bukan jalan penyelesaian terhadap kritikannya kepada agensi penguatkuasa itu.
Surendran yang juga Ahli Parlimen Padang Serai, berkata tawaran yang datang daripada Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Khalid Abu Bakar itu hadir semata-mata kerana kritikannya terhadap pasukan polis dan terpaksa menyambutnya demi tujuan yang  baik.
"Ia adalah maklum balas spontan terhadap kritikan saya yang munasabah, tapi saya perlu menerimanya dengan niat baik," kata Surendran dalam satu kenyataan hari ini.
Surendran menafikan kenyataan Khalid yang berkata beliau tidak kisah keselamatan pasukan polis bertugas, sebaliknya berkata, kritikannya adalah kerana kenyataan "tembak dulu" oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang kemudiaan disokong oleh pegawai atasan polis.
Read More / Baca Lagi >>

Kalimah ALLAH: NGO beri DAP amaran

Posted: 15 Oct 2013 08:43 PM PDT


 Rahmad Ishak

SHAH ALAM - Keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang tidak membenarkan penggunaan kalimah ALLAH oleh The Herald disambut baik oleh Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) Rahmad Ishak.

Tegas Rahmad, tidak ada mana-mana pihak boleh mempertikaikan keputusan berkenaan, terutamanya parti-parti pembangkang kerana dikhuatiri akan mengganggu-gugat keharmonian rakyat berbilang kaum di negara ini.

"Pihak kami juga memberi amaran supaya keputusan kes tersebut tidak dijadikan modal politik pembangkang terutamanya DAP dalam cubaan untuk menegakkan benang yang basah di mana akhirnya bakal mengundang episod ketegangan kaum di luar jangkaan.Read More / Baca Lagi >>

Tawar ahli Parlimen sertai operasi tunjuk polis tidak matang

Posted: 15 Oct 2013 08:40 PM PDT


Profesionalisme dan ketidakmatangan pasukan polis dikritik berikutan tawaran mereka kepada Ahli Parlimen PKR, N Surendran untuk menyertai operasi bersama-sama pasukan polis baru-baru ini, dan ia membuktikan wujud masalah besar dalam agensi tersebut.
Surendran akan hadir ke Bukit Aman hari ini bagi mengukur saiz badannya untuk pakaian pasukan keselamatan tersebut selepas dijemput  Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar (gambar), tetapi peguam dan kumpulan hak asasi manusia mengkritiknya kerana Surendran adalah orang awam dan kurang latihan.
"Anggota polis sudah bertahun-tahun berlatih, ini berbeza dengan Surendran, bagaimana beliau akan hadapi keadaan bahaya," kata Koordinator Kempen dan Undang-undang Lawyers For Liberty (LFL), Michelle Yesudas.
Beliau berkata, pihaknya mengkritik Khalid kerana meminta Surendan menandatangani borang tuntutan ganti rugi sebelum menyertai operasi polis.
Sekurang-kurangnya 10 disyaki penjenayah ditembak mati dalam tempoh 10 hari yang lalu, tujuh daripadanya adalah warga Indonesia.
"Polis ditugaskan untuk menjaga keselamatan orang awam dan tidak meminta mereka untuk menandatangani waran kematian mereka sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

'Kafir, murtad jika pertikai keputusan kes kalimah Allah' - Nooh Gadut

Posted: 15 Oct 2013 08:39 PM PDT





 
Penasihat Majlis Agama Islam Johor Datuk Nooh Gadut memberi amaran bahawa umat Islam yang mempertikai keputusan Mahkamah Rayuan berhubung kes penggunaan kalimah 'Allah' boleh menjadi kafir dan murtad.
Nooh Gadut juga berkata, tindakan mempertikai keputusan berkenaan juga "mencerminkan akidah dan syariat mereka sesat serta keji dari segi akhlak", lapor Utusan Malaysia.

"Kalau takdirnya yang mempertikaikan itu umat Islam, mereka boleh menjadi kafir dan murtad sekiranya (kenyataan mempertikaikan) itu dilakukan dengan sengaja," katanya.

Tindakan itu menggambarkan bahawa individu terbabit mempersoalkan bahawa kalimah 'Allah' hanya untuk orang Islam, katanya yang mendakwa perkara tersebut digariskan dalam al-Quran.

"Kalau jatuh murtad, gugurlah amalan mereka di dunia dan akhirat. Segala amalan kebaikan tidak akan diterima.

"Oleh itu, mereka wajib segera bertaubat dengan mengucap dua klimah shahadah dan berjanji tidak akan mengulangi dosa itu lagi," katanya lagi seperti dipetik dalam laporan berkenaan.

Kebanjiran Warga Asing Di Ibu Kota

Posted: 15 Oct 2013 08:34 PM PDT

Kes tembak pemungut hutang: Dua anggota polis ditahan

Posted: 15 Oct 2013 06:45 PM PDT




Polis mendapat perintah menahan reman tujuh individu, termasuk dua anggota polis dan seorang wanita, selama lima hari bagi membantu siasatan kes kematian seorang pemungut hutang.

Pendaftar Kanan Mahkamah Ahmad Faiz Md Zin memerintahkan kesemua suspek, yang berusia antara 30 dan 55 tahun, ditahan reman sehingga 19 Okt ini bagi membolehkan polis melakukan siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Kesemua suspek diwakili peguam Lim Boon Beng dan Christine Khor.

Dalam kes itu, mangsa, Kang Seak Siong, 38, meninggal dunia di Hospital Seberang Jaya akibat pendarahan teruk di bahagian perut kiri dua jam selepas ditembak di sebuah pusat hiburan pada awal pagi Isnin lepas.

Sebelum itu, mangsa dan seorang daripada suspek dikatakan bertengkar.

Terdahulu, Ketua Polis Negeri Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata suspek utama kes itu adalah anggota pasukan cegah jenayah yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Kulim.

"Siasatan awal mendapati ia berpunca dari perselisihan faham antara mangsa dan suspek sehingga suspek melepaskan satu das tembakan ke arah mangsa.Read More / Baca Lagi >>

IGP under fire for asking PKR MP to follow police raids

Posted: 15 Oct 2013 06:43 PM PDT


It is an invitation even rarer than one to go to space but national police chief Tan Sri Khalid Abu Bakar (pic) is under more fire for inviting PKR lawmaker N. Surendran to accompany police in operations against suspected criminals.
Surendran will be at the Bukit Aman federal police headquarters today to be sized up for body armour courtesy of the Inspector-General of Police but human rights groups have urged the country's top cop to retract the invitation as the PKR vice-president and Padang Serai MP was a civilian and lacked police training.
"Policemen have undergone many years of training. How will Surendran react when put in a dangerous situation?" asked Lawyers for Liberty legal campaign coordinator Michelle Yesudas.
She also criticised Khalid for his demand that Surendran sign indemnity forms before joining the police raids. At least 10 suspected criminals were shot dead in the past 10 days, seven of whom were Indonesians.
"The police are tasked to ensure the safety of civilians and not ask them to sign their own death warrants. This says something about the force and how serious they are in tackling serious crimes," she told The Malaysian Insider, while accusing Khalid of playing judge, jury, executioner and lawmaker.
Read More / Baca Lagi >>

Umno: Pertembungan penyandang dan pencabar bukan reformer atau agenda kanan

Posted: 15 Oct 2013 06:09 PM PDT


Ramai menjangkakan siapa pun yang menang dalam pemilihan, Umno tetap parti yang sama.Ramai menjangkakan siapa pun yang menang dalam pemilihan, Umno tetap parti yang sama.Rakyat Malaysia perlu membebaskan diri daripada tanggapan bahawa pemilihan Umno baru-baru ini adalah pertempuran antara reformis dan konservatif atau ingin melihat satu kemenangan dalam Pemuda Umno dan pemilihan Wanita sebagai satu pencerahan.
Ia hanyalah pertempuran antara penyandang dan pencabar dan bukan apa-apa yang membezakan mereka daripada segi ideologi. Ia adalah "yang pertama, saya adalah Umno, Melayu dan barulah kepentingan negara".
Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menang kerana mereka mempunyai kuasa penyandang, dan mendapat sokongan dari atas yang mahu mengekalkan status quo.
Dan pencabar mereka hanyalah pasukan kerdil.
Semuanya juga menunjukkan penyandang akan menang sebagai naib presiden hujung minggu ini, tidak kira cabaran sekuat mana akan datang daripada Tan Sri Isa Samad, Datuk Seri Ali Rustam dan Datuk Mukhriz Mahathir.
Read More / Baca Lagi >>

MCA and the Chinese at crossroads

Posted: 15 Oct 2013 05:50 PM PDT

For the ordinary Chinese, the path ahead looks misty, foggy and clouded by an air of uncertainty.

The infighting in MCA is gaining momentum with the Extraordinary General Meeting (EGM) coming up on Sunday, Oct 20.
However it must be said that this infighting is going to destroy MCA from within and is not beneficial to anyone, least of all the Chinese community whom MCA chooses to champion.
A strong MCA is always good for the Chinese. This is so that the Chinese can have a choice between voting for MCA or DAP.
Many Chinese deemed MCA as Umno's lackey and it is for this reason alone that DAP manages to obtain the majority of the Chinese votes.
Way back in the 1990s, MCA was strong due to backing provided by the Chinese – that was in the 1995 and 1999 general elections. But after the 2004 general election onwards, as MCA was seen to be afraid of speaking up, the Chinese votes for MCA also began to dwindle.
Therefore it is time for MCA to pick up the pieces again. They need rejuvenation and a new set of young leaders to helm the party. All the old warhorses must make way as the party needs new leaders to kickstart the renewal process in time for the next general election.
MCA too has to learn to be at the forefront of Chinese issues. Where was MCA in regards to the Jalan Sultan-MRT issue? Why is MCA afraid to tell off the Umno leaders who tell the Chinese to 'leave' or 'get out'? Why is MCA afraid to exert their power in BN?
At the end of the day, MCA's cowardice shines through and repels the Chinese voters.
Another issue most annoying to the Chinese is that yearly the Chinese top-scorers failed to obtain a place in local universities despite having had MCA's Wee Ka Siong as a deputy minister in the Education Ministry.
This shows that even having a Chinese minister in a position of power is of no help whatsoever and it is obvious that MCA is ineffective as a champion for the Chinese.
Thus the Chinese logic is that if MCA cannot do much, why not vote for DAP? At least, DAP dares to speak up and speak out. Even if DAP also cannot get things done, at least DAP dares to make some noise compared to MCA who is as meek as a mouse and seems like a non-entity in BN.
Still, many Chinese now opine that MCA has left it a little too late when it comes to winning the hearts of the Chinese. This is because after the 13th general election many Chinese have lost interest in the political situation of the nation.
Interviews conducted by this columnist revealed that the Chinese thinking can now be summed up as thus: 'I don't care anymore about politics. Now I only care for my stomach. My current philosophy is: when I see one step, I will walk one step.'
'See one step, walk one step' is a Cantonese saying which means taking one day at a time.
Disillusioned community
Read More / Baca Lagi >>

Al Fatihah: Takziah buat keluarga Almarhum Datuk Adnan

Posted: 15 Oct 2013 05:33 PM PDT


KUALA LUMPUR: PAS mengucapkan takziah kepada keluarga Datuk Adnan Othman, 69, yang kembali ke rahmatullah kira-kira jam 7.40 malam tadi di kediamannya di Kota Damansara.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dalam satu kenyataan ringkas mewakili kepimpinan dan ahli parti itu merakamkan takziah buat keluarga almarhum dan berharap mereka bersabar di atas ujian Allah itu.

"Semoga Allah menempatkan almarhum bersama-sama dengan hamba-hamba-Nya yang soleh," ujarnya.

Jenazah almarhum akan dibawa ke Masjid Kota Damansara untuk dimandi dan dikafankan sekitar jam 8.30 pagi dan seterusnya disembahyangkan jam 10.00 pagi.

Selepas itu, jenazah akan dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Seksyen 9, Kota Damansara untuk dikebumikan.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah mengisytiharkan almarhum yang merupakan bekas Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia secara rasmi menyertai parti itu pada 2 April lalu dalam satu majlis yang diadakan di Pejabat Agung PAS.

Akhirnya Dr Agus bertemu dengan TMB Kelantan

Posted: 15 Oct 2013 04:17 PM PDT

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah (kanan) menerima kunjungan Profesor Dr Muhamad Agus Yusof di Kelantan.Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah (kanan) menerima kunjungan Profesor Dr Muhamad Agus Yusof di Kelantan.Selepas bertembung melalui media sejak sekian lama, akhirnya Profesor Dr Muhamad Agus Yusof bertemu secara bersemuka dengan Timbalan Menteri Besar Kelantan (TMB), Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah.
Pertemuan itu berlaku pada 14 Oktober lalu apabila Agus, pengkaji politik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkunjung ke pejabat Nik Amar dan turut mengunjungi Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakub.
"Saya bawa dokumen berupa luahan rasa, pandangan dan pendapat saya dan kawan-kawan secara bertulis kepada timbalan menteri besar dan menteri besar," kata Agus ketika mengulas kunjungannya itu.
Awal Ogos lalu, Agus dan Nik Amar saling serang menyerang antara satu sama lain mengenai perkembangan di Kelantan yang semua dibuat melalui media termasuk The Malaysian Insider.
Ia bermula dengan tulisan Agus melalui Facebooknya sempena sambutan 100 hari kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan baru selepas Datuk Nik Aziz berundur sebagai menteri besar.
Read More / Baca Lagi >>

MALAM TADI RAKYAT TURUN KE PELABUHAN KUANTAN BANTAH KAPAL PEMBAWA NADIR BUMI

Posted: 15 Oct 2013 03:49 PM PDT

Apabila menerima maklumat tentang kehadiran kapal pengangkut "Red Recource" yang akan membawa Nadir Bumi Syarikat Lynas dari Australia dan dijangka berlabuh di Pelabuhan Kuantan pada 16 Oktober 2013, maka rakyat yang sekian lama menentang projek Lynas telah berkumpul di Pelabuhan bagi menunjukkan Solidariti membantah kehadiran kapal berkenaan.
Sebelum itu, melalui Pejabat Ahli Parlimen Kuantan satu surat telah dihantar kepada Menteri bertanggungjawab untuk menggesa agar kehadiran kapal berkenaan dapat dibatalkan.  
Malam tadi, sekumpulan Anti Lynas telah turun dan berkumpul di Pelabuhan bertujuan untuk menunjukkan bantahan kepada pihak berkenaan bahawa kehadiran Nadir Bumi tersebut dibantah sekeras-kerasnya.  Di antara yang turut bersama rakyat bersolidariti malam tadi adalah kesemua YB dari PR terutamanya di kawasan Kuantan dan Indera Mahkota termasuk Pengerusi KEADILAN Pahang, YB Dato' Fauzi Abdul Rahman yang juga MP Indera Mahkota.
Mereka berkumpul dengan membunyikan 'horn' dan menyalakan lampu kenderaan masing-masing tepat jam 12.00 tengah malam tadi seterusnya berkumpul bersama sepanduk dan banner. 

Ustaz Muhammad Nazmi Karim: Khutbah Hari Raya Aidiladha 1434H

Posted: 15 Oct 2013 08:09 AM PDT

Ong: Pemimpin MCA jangan "syok" sendiri

Posted: 15 Oct 2013 07:57 AM PDT

Jim Rogers: US is exceptional...it's largest debt nation in the world!

Posted: 15 Oct 2013 07:56 AM PDT

Feature: Silencing an independent Egyptian voice

Posted: 15 Oct 2013 07:55 AM PDT

Binatang dikorban, apa kaitan pengorbanan manusia

Posted: 15 Oct 2013 07:51 AM PDT


Wahai anakku,
Engkau pernah bertanya erti pengorbanan. Apa erti pengorbanan sebenarnya pada seseorang manusia terutamanya di Hari Raya Adiladha?
Apakah cukup sekadar menyembelih binatang-binatang ternakan? Yang dikorbankan itu binatang, apa pula kaitannya dengan pengorbanan manusia?

Wahai anakku,
Aktiviti menyembelih haiwan al-an'am iaitu unta, lembu, kerbau, biri-biri dan kambing pada Hari Nahar atau Hari Raya Haji (10 Zulhijjah) dan pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) dinamakan Qurban atau Udhiah.
Ia sebenarnya bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Antara salah satunya ialah untuk kamu memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s.

Wahai anakku,
Dalam aktiviti Qurban, kamu juga dapat menghayati nikmat bersyukur kepada Allah terhadap nikmat-nikmatnya yang melimpah-ruah. Malah, kerana banyaknya aktiviti menderma untuk golongan fakir miskin, aktiviti Qurban ini juga dapat menanamkan rasa kasih sayang antara si kaya dengan si miskin.

Wahai anak kesayanganku, fadhilat yang kamu akan dapat daripada ibadah korban amat besar. Kamu akan dapat menambah amal kebajikan:
Read More / Baca Lagi >>

Media Antarabangsa Dedah Tujuan Umno Mengharamkan Kalimah Allah Kepada Penganut Kristian

Posted: 15 Oct 2013 06:57 AM PDT


Keputusan Mahkamah Rayuan menghalang penganut Kristian daripada menggunakan kalimah Allah dilihat sebagai usaha Umno memenangi semula sokongan orang Melayu menurut BBC dalam ruangan komentarnya semalam.
Wakilnya, Jennifer Pak yang hadir ketika keputusan dibacakan mahkamah menjelaskan bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana populasi penganut Kristian di Malaysia hanyalah 9%.
"Ramai yang percaya isu ini tercetus daripada pertelingkahan di antara Umno dan PAS tetapi isu sama juga yang dimainkan semasa dan selepas pilihanraya.
"Katanya, bukan semua umat Islam menyokong keputusan kerajaan untuk menghalang Kristian menggunakan kalimah itu tetapi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang terlalu bersemangat menyokong usaha itu.
Sementara itu, sebuah akhbar di Emiriah Arab Bersatu (UAE), The National terkejut dengan keputusan yang dibacakan oleh Mahkamah Rayuan semalam."Keputusan mahkamah Malaysia bukan sahaja bercanggah dengan amalan beragama tetapi sejarah kalimah itu sendiri. 
Read More / Baca Lagi >>

‘Jauhi program Anwar’ amaran kerajaan BN kepada pelajar Malaysia di Australia

Posted: 15 Oct 2013 06:42 AM PDT

AmaranADELAIDE, AUSTRALIA 15 OKT: Kerajaan memberi amaran kepada pelajar Malaysia di Australia agar 'menjauhkan diri' dari menghadiri sesi awam bersama Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim di 'Festival of Ideas, Dissent and Democracy'.
Surat amaran tersebut dikeluarkan pegawai penasihat pelajar, Sharezan Md Sheriff dari Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) dipercayai kepada semua penerima biasiswa JPA.
"Jauhkan diri anda dari menyertai aktiviti ini. Saya tidak ragu-ragu untuk mengambil tindakan keras ke atas penerima biasiswa JPA yang terlibat.
"Anda bijak untuk berfikir daripada melakukan aktiviti yang boleh menyulitkan anda mengekalkan gred yang menyebabkan biasiswa daripada ditarik semula.
"Anda cukup tahu apa yang ditandatangani," kandungan surat amaran dipetik dan dikirmkan kepada Keadilandaily.
Read More / Baca Lagi >>

Penerbitan terdahulu menggunakan kalimah Allah akan ditarik balik - Menteri

Posted: 15 Oct 2013 06:28 AM PDT

Allah not exclusive to Muslims, government declares ban only applies to Herald

Posted: 15 Oct 2013 04:21 AM PDT

The ban on the use of the word Allah only applies to the Catholic weekly, Herald, and not other Christian publications or the Al-Kitab, the Bahasa Malaysia bible which is widely used in Sabah and Sarawak, said Deputy Home Minister Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (pic).
He said the Cabinet decision to allow the use of Allah in Bahasa Malaysia or native language bibles in Sabah and Sarawak and the assurance given by Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud in 2011 still stand, thereby suggesting that the government does not believe that the word is exclusive to Muslims.
But the issue (the ban on the word Allah in the Herald) is not over yet, he added, and believed there would be an appeal to the Federal Court.
He added that the decision made by the Federal Court later could change all that.
However, he said the Federal Court ruling could still be over-ridden by a political decision.
"Decisions made by the courts are case laws. Even though they become part of the law of the country, they are normally not enforceable.
"That means you can't get the police or other agencies to enforce them. They are not statute laws (laws passed by parliament)," he told reporters after joining his constituents in Kampung Tabuan Hilir in the slaughtering of cows and distribution of meat to the poor in conjunction with Hari Raya Aidil Adha.
Read More / Baca Lagi >>

Amaran Buat Perkasa: Keputusan mahkamah tidak terpakai di Sabah dan Sarawak, kata Wan Junaidi

Posted: 15 Oct 2013 03:58 AM PDT


Perkasa disaran tidak membabitkan negeri di Malaysia Timur terhadap keputusan Mahkamah Rayuan semalam.Perkasa disaran tidak membabitkan negeri di Malaysia Timur terhadap keputusan Mahkamah Rayuan semalam.Larangan penggunaan kalimah Allah yang diputuskan oleh Mahkamah Rayuan semalam hanya terpakai kepada akhbar mingguan Katolik, Herald dan bukannya kepada penerbitan Kristian lain atau Bible dalam bahasa Melayu, Al-Kitab yang digunakan di Sabah dan Sarawak, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.
Beliau berkata keputusan Kabinet membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam Al-Kitab di Sabah dan Sarawak serta jaminan yang dikeluarkan oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud pada 2011 masih terpakai.
Katanya, isu ini masih belum selesai dan beliau percaya kes ini akan dirujuk ke Mahkamah Persekutuan.
"Saya percaya akan ada lagi semakan kehakiman."
Wan Junaidi berkata keputusan oleh Mahkamah Persekutuan kelak akan mengakhiri segala perkara berbangkit.
Katanya, keputusan Mahkamah Persekutuan nanti akan dipolitikkan oleh pihak tertentu.
"Keputusan yang diputuskan mahkamah adalah berpandukan Perlembagaan dan tidak menerima tekanan daripada sesiapa.
"Bermakna polis atau agensi lain tidak mempengaruhi keputusan mereka," katanya ketika ditemui dalam satu acara penyembelihan korban di Tabuan Hilir, Sarawak.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Insaf erti pengorbanan dalam mencapai darjat taqwa

Posted: 15 Oct 2013 03:45 AM PDT

Anwar-hari-rayaKUALA LUMPUR 15 OKT: Ibadah korban adalah iktibar dalam usaha menjiwai erti ketaatan perintah Allah untuk mencapai darjat kemuliaan manusia.
Dalam ucapan sempena sambutan hari raya Aidil-Adha hari ini, Ketua Umum KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ibadah qorban adalah ujian kesabaran dalam melaksanakan perintah-Nya.
"(Salam) Eiul Adha, mubarak. Menginsafi erti pengorbanan dan kesucian pengabdian kepada Allah.
"Merintih lantaran kekerdilan dalam mencapai derajat taqwa," tulis Anwar dalam ucapan Aidil-Adha di laman twitternya.
Justeru, rakyat Malaysia diseluruh negara dianjur menyemai semangat pengorbanan dan menjalin silaturahim dalam usaha mengangkat martabat rakyat.
Anwar akan berada di Cherok To' Kun esok di kawasan parlimennya di Permatang Pauh untuk sambutan hari raya Aidil-Adha.
Manakala pada sebelah petangnya, dijadualkan satu pertemuan bersama Majlis Pimpinan KEADILAN Pulau Pinang di Yayasan Aman, Permatang Pauh.

MTUC cadang tiga perkara utama untuk Belanjawan 2014

Posted: 15 Oct 2013 03:43 AM PDT

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencadangkan tiga perkara utama berkaitan kepentingan rakyat untuk dipertimbangkan kerajaan dalam Belanjawan 2014, termasuk tidak melaksanakan sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
  
Presiden MTUC, Mohd Khalid Atan berkata pelaksanaan GST akan memberi impak kepada golongan berpendapatan rendah dengan mengambil kira kos barangan dan perkhidmatan pengguna yang semakin meningkat saban tahun.
  
"Pengguna perlu menanggung cukai penggunaan jika GST dilaksana dan ia pasti akan membebankan golongan berpendapatan rendah meskipun bayarannya adalah kecil," katanya ketika dihubungi Bernama.
  
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar dilapor berkata kerajaan sedang menjalankan kajian berkaitan GST bagi menilai impak terhadap kadar inflasi dan kaedah terbaik pelaksanaannya.
  
Beliau berkata pelaksanaan GST bagi menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan merupakan satu daripada pendekatan jangka panjang kerajaan bagi meningkatkan hasil pendapatan negara.

Read More / Baca Lagi >>