Followers

Nuffnang

MERBOK TIMES

0

Posted by Unknown | Posted on 11:37 PTG | Posted in

sumber :-

MERBOK TIMES


UMNO PERLU AGAMAWAN - MUKHRIZ

Posted: 24 Sep 2013 03:39 PM PDT

SHAH ALAM - Berbekalkan faktor usia paling muda di antara mereka yang ingin bertanding dan mempertahankan jawatan naib presiden Umno, Datuk Mukhriz Mahathir dilihat ada kelebihan.
Ditambah pula dengan objektif beliau menawarkan diri untuk membawa perubahan dan mahu memberikan nafas baru dalam Umno yang semakin matang dengan usianya lebih 60 tahun.

Namun menurut pemimpin berusia 49 tahun ini, hasrat untuk meremajakan Umno ini bukan boleh dibuat secara semberono dengan menarik seramai mungkin golongan muda untuk menyertai parti itu, tetapi harus diikuti dengan kualiti.

"... akhirnya orang akan lihat parti ini dan siapa yang menganggotai parti ini.

"Anak muda kita sekarang ini macam-macam. Ada yang liberal, ada yang konservatif. Macam-macam...

"Saya terbayangkan apa jenis orang muda yang kita ingin tarik ini?," katanya dalam program Bicara Bersama Pemimpin, "Impak Krisis Timur Tengah Kepada Malaysia", di Kumpulan Media Karangkraf, di sini, hari ini.

Mukhriz yang memutuskan untuk bertanding jawatan naib presiden pada pemilihan Umno bulan hadapan sebelum ini menegaskan, beliau masuk gelanggang dengan misi peribadi untuk memulihkan imej parti daripada perang persepsi yang dibawa oleh pembangkang.

Malah katanya, tawarannya itu juga sebagai menyahut seruan untuk membawa pembaharuan dalam Umno.

Mengulas lanjut soal memantapkan Umno itu sendiri dengan mencari pelapis parti masa hadapan, pemimpin muda ini begitu menekankan soal keupayaan parti itu sendiri untuk membawa impak baik kepada generasi muda negara.    

"Saya ingat menjadi peranan kita dalam parti parti politik, kita bertanggungjawab ke atas pemikiran orang-orang muda ini. Sudah tentu kita hendak tarik orang yang sehati sejiwa dengan perjuangan kita.

"Tetapi kalau pun ada orang yang fikirannya langsung bertentangan, menjadi tanggungjawab kita untuk doktrin mereka. Dalam parti politik mesti ada indoktrinasi," katanya.

MUKHRIZ - IMPAK KRISIS TIMUR TENGAH KEPADA MALAYSIA

Posted: 24 Sep 2013 08:21 AM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

0

Posted by Unknown | Posted on 11:34 PTG | Posted in

sumber :-

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Kisah MCA Yang Berasal Usul Dari Kuomintang Kini Menyokong Komunis @NajibRazak @Zahid_Hamidi

Posted: 24 Sep 2013 09:00 PM PDT

Semasa sebelum pendudukan Jepun di Tanah Melayu, negeri China dilanda perang saudara sehingga mewujudkan dua kumpulan iaitu Komunis dan Kuomintang. Kuomintang atau KMT diasaskan oleh Song Jiaoren dan Sun Yat-sen selepas revolusi Xinhai merupakan kumpulan yang lebih awal menguasai tanah besar China sebelum Komunis. KMT menguasai China dari tahun 1928 sehingga berundur ke Taiwan pada tahun 1949 selepas ditewaskan oleh Parti Komunis China.

BINTANG SATU, BINTANG TIGA DAN JEPUN

Semasa pendudukan Jepun, pihak British telah mencari beberapa pihak di Tanah Melayu yang boleh membantu mereka menundukkan pihak Jepun di Tanah Melayu. Antaranya ialah Askar Wataniah, Askar Melayu Setia, Bintang Tiga dan Bintang Satu. Bintang Tiga ketika itu dikenali sebagai MPAJA manakala Bintang Satu adalah Kuomintang. Peranan Kuomintang kurang kelihatan kerana pasukan ini diserapkan dalam FORCE 136. Antara tokoh Kuomintang ketika itu adalah Mendiang Lim Bo Seng.


Lim Bo Seng (27 April 1909 – 29 June 1944) was a Chinese resistance fighter based in Singapore and Malaya during World War II. He is regarded as a war hero in Singapore.

Pembaca boleh baca sejarah mendiang Lim Bo Seng di sini : http://en.wikipedia.org/wiki/Lim_Bo_Seng

Sumber : Wikipedia

Kerana kepahlawanan mendiang Lim Bo Seng, beliau telah diiktiraf oleh Kerajaan Singapura sehingga mereka membina tugu peringatan kepada mendiang.

KAITAN MCA DAN KUOMINTANG

Wikipedia membuktikan bahawa asal usul MCA memang dari Kuomintang.
The Malaysian Chinese Association (MCA) was formed on February 27, 1949 with the implicit support by the post-World War II British colonial administration. A central purpose of the MCA at the time of its founding was to manage the specific social and welfare concerns of the populations interned in the so-called New Villages created under the Briggs' Plan in response to the Malayan Emergency.[3] [4]
The declaration that announced the MCA as a formal political party in 1951 was written by a prominent Straits Chinese businessman, Tan Cheng Lock. In general its early members were landowners or otherwise better off, while the working classes in the New Villages overwhelmingly joined the Socialist Front instead.[5] Many prominent members of the MCA were also Kuomintang (KMT) members opposed to the Malayan Communist Party. Leong Yew Koh, was a KMT major general who became a cabinet minister and later became governor of Malacca; Malaysia's first minister of finance, Tun Henry H.S. Lee, was a KMT colonel; and Dr Lim Chong Eu, the leader of the Radical Party[disambiguation needed], and joined the MCA in 1952, was a colonel (medical) doctor in the Kuomintang.[6]

Sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_Chinese_Association

Malah bendera MCA sendiri mirip kepada bendera Kuomintang.

Bendera Kuomintang
MCA

Selepas kematian Chin Peng, beberapa pemimpin muda MCA mula cuba menyokong Chin Peng untuk dibawa pulang. Antaranya ialah Naib Presiden MCA, Gan Peng Sieu dan Heng Seai Kie, Ketua Publisiti MCA. MyMassa pelik, adakah pemimpin muda MCA ini sudah lupa asal usul? Adakah mereka lupa bahawa pengasas MCA jugalah menentang Parti Komunis Malaya? Mungkin kerana Sekolah Jenis Kebangsaan Cina terlupa mengajar generasi baru Cina di Malaysia mengenai perbezaan antara Komunis dan Kuomintang. Sehingga kini ideologi Komunis dan Kuomintang masih tidak boleh bersama. Buktinya, Taiwan masih lagi enggan untuk berada di bawah China.

Jika benar Chin Peng pejuang kemerdekaan yang sebenar, mendiang sepatutnya ditanam di Singapura, sebelah tugu Lim Bo Seng. Tetapi malangnya ideologi Komunis ini bukan sahaja ditolak oleh Malaysia, malah Singapura juga tidak mengiktiraf Komunis. Sebagai bukti, walaupun Singapura diperintah oleh PAP, tetapi Lee Kuan Yew sendiri sanggup menahan pengasas PAP iaitu Lim Chin Siong dan Fong Swee Suan di bawah ISA dalam Operasi Coldstore pada tahun 1963 kerana pro-Komunis.

MyMassa harap agar pemimpin muda MCA supaya memahami sejarah penubuhan MCA sebelum memperjuangkan isu Chin Peng.

*Patutlah MCA sekarang ni makin lemah. Asal usul mereka sendiri pun mereka lupa.

SENI SILAT BAKAL DIHARAMKAN KERAJAAN !!!

Posted: 24 Sep 2013 06:52 PM PDT




Kerajaan Tokong Lim Guan Eng semakin langsi. kalau dulu apek ni haramkan BTN kerana nak hapuskan sifat nasionalisme dan jati Melayu pada bangsanya, kini apek ni nak hapuskan Seni Silat Melayu di Pulau Pinang. Dalihnya sungguh rasis kerana silat Melayu melahirkan Melayu yang angkuh. Kerana Melayu julang keris maka ia menakutkan cina dan india. Kerana silat juga ramai anak Melayu buang masa dan tak nak belajar!

Kenyataan berbaur rasis oleh Lim Guan Eng - Ketua Menteri paling celaka dalam sejarah Pulau Pinang.
Ini baru sedikit kuasa politik yang mereka dapat, bayangkan jika mereka menguasai politik negara. Sudah tentu segala apa yang berkaitan Melayu-Islam akan dihapuskan. Macam di Timor Leste, Seni Silat di haramkan oleh pemerintahnya kerana ia berbaur Ke-Melayuan dan Ke-Indonesiaan tapi alasan keselamatan digunakan untuk menghalalkan niat jahat tersebut.

Inilah terjadi jika Melayu berpecah dan hilang kuasa. Kehilangan Timor Leste dari  negara Islam Indonesia  dulu  pun adalah akibat rancangan jahat SUARAM yang dianggotai oleh puak-puak chauvinist yang sama.


Berita Harian Selasa, 24 September 2013


Langkah mengharamkan seni silat oleh chauvinist Guan Eng ini merupakan satu lagi usaha terancang bagi menghapuskan identiti ke-Melayuan - Islam di Pulau Pinang. Setelah sedikit demi sedikit kampung-kampung Melayu dimusnahkan, urusan masjid dan surau cuba diganggu dengan pilihanraya yang memecah belahkan kariah kini budaya Melayu pula cuba dihapuskan.

Kepada semua orang-orang Silat di Pulau Pinang dan juga Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA) tak kira apajua aliran perguruan adakah kamu semua nak terus berdiam diri?. Lakukan sesuatu, kamu adalah anak Melayu, orang Islam dan penduduk majoriti di negara ini...kamu bukan pengecut wahai pendekar-pendekar silat!

Kepada mahasiswa-mahasiswa pelajar-pelajar silat di USM, UiTM, sekolah-sekolah dan juga pusat-pusat pengajian tinggi di Pulau Pinang dan seluruh negara...Apa guna kamu belajar silat dan dapat merit ko-kurikulum jika kamu masih lagi tidak sedar dengan kejahatan kaum pendatang yang berusaha hancurkan budaya nenek moyang kamu dan warisan Islam ini?  

Sedar diri sikit, apa guna nilai perjuangan yang diterap oleh Guru-Guru dan Jurulatih-Jurulatih Silat  siang malam jika kamu tidak berani bersuara mempertahankan hak dan menghalang niat jahat tersebut?

Insaflah sesungguhnya di bahu-bahu kamu terletaknya amanah mempertahankan warisan budaya ini. Tak guna kamu dapat ijazah bergulung-gulung dan kerja sebagai profesional dengan gaji beribu jika  kamu hilang jati diri Melayu.

Hidup mulia mati syahid...demi agama, bangsa dan negara. 

Edisi Santai Malam : Pak Sheikh Edisi 'Facelift'

Posted: 24 Sep 2013 09:00 AM PDT

Sama tapi tak serupa.


PANAS! Video Yang Patut Ditayangkan Kepada Semua Belia. @NajibRazak @Zahid_Hamidi @KhairyKJ

Posted: 24 Sep 2013 06:00 AM PDT

Sumber : www.duniasukan.com

Inilah video yang patut ditayangkan kepada semua belia terutamanya mamat-mamat rempit.


Sepatutnya mereka berjuang di landasan yang betul seperti mana Hafizh Syahrin. Bukannya merempit di atas jalan sehingga membahayakan diri sendiri dan pengguna jalan raya yang lain.

MyMassa rasa, selain daripada belia, pakcik-pakcik tua PAS juga boleh belajar sesuatu dari Hafizh iaitu sujud kerana bersyukur atas kemenangan lebih baik daripada berbaring tak tentu hala atas jalan semata-mata nak pertahankan Kerajaan DAP Perak.


Semoga Hafizh terus membuktikan bahawa ANAK MELAYU MAMPU MENAWAN PENTAS PERMOTORAN ANTARABANGSA.

*Kalau dulu layan Mike Doohan (Australia), Tetsuya Harada (Jepun), Loris Capirossi (Itali) dan Wayne Rainey (USA). Sekarang ni tak sangka anak Melayu boleh sebaris menaiki podium seperti mana kuasa besar dalam dunia permotoran.

SPRM: Suruhanjaya Pakatan Rakyat Malaysia?!! @NajibRazak @SirAzri

Posted: 24 Sep 2013 02:00 AM PDT

http://mymassa.blogspot.com/2012/03/jom-tengok-macamana-ulama-suu-riak-dan.html


Datuk Suhaimi Ibrahim telah tampil membuat sidang media menyatakan bahawa 10 buah kenderaan yang disita SPRM bukan milik beliau. Malah beliau juga mengakui SPRM melakukan siasatan ke atas dirinya dalam isu penyelewengan Dana 1 Azam. Ini merupakan satu sikap gentleman yang dilakukan Datuk Suhaimi Ibrahim yang tidak mengelak mahupun menafikan beliau disiasat SPRM. Namun kenyataan media yang dilakukan oleh Datuk Suhaimi menjadi sia sia selagi pihak SPRM masih diam membisu berhubung 10 kenderaan mewah yang dirampas.


Saya berpendapat SPRM semakin tidak keruan dan culas dalam melaksanakan amanah yang diberi kerana adalah menjadi tugas dan tanggungjawap SPRM melaksanakan kerja secara Profesional dan menjaga reputasi mereka yang kononya gah di mata rakyat.

Pihak SPRM seharusnya perlu tampil menjelaskan pekara sebenar dalam isu ini kerana ianya telah memberikan impak bukan sahaja kepada seorang individu malah merangkumi seluruh keluarga Dato Suhaimi Ibrahim. Apakah pegawai pegawai SPRM tidak mempunyai anak dan keluarga? - Baca lanjut di sini


Tujuan tulisan ini bukanlah mahu menghentam SPRM. Seperti yang ditulis oleh Sir Azri dalam blog Malay Rights, mengapa semacam ada Double Standard, terutamanya apabila bertindak ke atas orang UMNO atau BN. Baru suspek sahaja pun, bagaimana mereka boleh mengeluarkan kenyataan media seolah-olah suspek tersebut sudah dibuktikan bersalah? Kesian juga melihat suspek apabila terpaksa bersusah payah menerangkan kepada umum situasi sebenar yang beliau hadapi setelah dicemuh habis-habisan oleh masyarakat.

Bukanlah kami mahu membela penjenayah. Namun, bukankah semua orang kini memperjuangkan hak untuk didengari dan dibela sehinggakan ISA dimansuhkan? Mengapa SPRM boleh sepantas kilat menangkap orang UMNO yang disyaki terlibat dalam rasuah, sedangkan hampir tidak bertindak langsung ke atas kes-kes yang melibatkan pemimpin pembangkang? Alasan tiada laporan dan bukti yang kukuh memang selalu kita dengar. Tetapi kenapa apabila melibatkan orang UMNO seperti kes Setiausaha Politik Kak Jat, mereka boleh dengan selamba diam membisu tidak menjelaskan status sebenar kenderaan dan dana yang disyaki diselewengkan. 

Mereka boleh membiarkan sahaja persepsi menguasai ruang perbincangan masyarakat sehinggakan suspek secara zalimnya sudah dijatuhkan hukum oleh Mahkamah Rakyat tanpa mendapat pengadilan yang sebenar! Mengapa sebuah suruhanjaya yang diletakkan terus di bawah bidang kuasa Raja-Raja Melayu boleh mengamalkan prinsip dan etika kerja yang keji seumpama ini? Kasar? Di bawah ini adalah sebahagian kes-kes jelas yang disenyapkan oleh SPRM:


KES PASIR SELANGOR





KES FERRARI AZMIN ALI




KES KEKAYAAN LUAR BIASA ANWAR IBRAHIM




KES TALAM





KES PMBK





KES TANAH DAP






Sampai hari ini SPRM seolah-olah menyejuk bekukan kes-kes di atas supaya ianya akan akhirnya luput dari ingatan rakyat. Itupun baru sebahagian yang sempat kami senaraikan di sini, dan hakikatnya ada banyak lagi sepanjang LIMA TAHUN lepas. Kenapa SPRM jadi begini? SPRM ini SURUHANJAYA PAKATAN RAKYAT MALAYSIA kah sebenarnya?!! Takkanlah kerana kes Teoh Beng Hock, SPRM akhirnya terpaksa menjadi balaci pakatan pembangkang pula?!!

Kalau ada dua standard sebegini untuk menangani masalah rasuah di negara ini, baik bubarkanlah sahaja SPRM!



Politik Kebencian Yang Disemai Pembangkang, Sampai Lama Ia Bertahan @NajibRazak @Zahid_Hamidi

Posted: 23 Sep 2013 11:56 PM PDT


MyMassa terjumpa satu status di Facebook yang sangat mantap penulisannya oleh Saudara Rem Dambul. Rasa rugi kalau tak kongsi dengan pembaca blog ini.
i
Sebenarnya kumpulan rakyat yang menekan pihak tentera untuk menggulingkan kerajaan Mursi di Mesir adalah rakan seperjuangan Ikhwanul Muslimin sendiri. Ya, menjadi sekutu intim mereka suatu ketika dulu, semasa wujud gerakan mahu menjatuhkan regim Mubarak.

Para pembenci itu, yang berkampung di segenap dataran terbuka Mesir sambil mencaci Mursi dan mempersetankan Ikhwanul Muslimin: adalah orang yang pernah sama-sama berpimpin tangan, sambil bahu membahu di jalanan. Seraya memaki-hamun Mubarak, demi menuntut reformasi Mesir. Kini dalam sekelip mata mereka semua menjadi seteru, yang saling menghanjengkan sesama sendiri.

Itu bukan kata-kata saya. Itu juga bukan kenyataan yang saya petik dari siaran-siaran berita global. Itu adalah pandangan personal Ahmed, kawan Egyptian saya yang bekerja di Saudi. Sama macam saya, yang baru sebulan kembali ke Jeddah dari Kota Kinabalu. Dia juga baru sebulan pulang dari Cairo, lepas menghabiskan cuti summer yang panjang di sana.

ii
Saya tanya dia lebih lanjut: "What really happens? After all the fearless efforts finally get its ultimate reward (read: Mubarak downfall), why it is so easy for these people to turn against each other?"

Secara umumnya begini.

One of the easiest things to do on earth is uniting to hate someone. Mutual anger is the best bonding chemistry for two total strangers. Hate, just like love, can blindly connect people very, very deeply. But always remember: once a hater, always a hater. They will never stop hating. Forever.

Itu rumusan bersama saya dan Ahmed, dari inti diskusi santai yang agak melewah-lewah, sewaktu sedang bersantap lunch di kantin universiti. Saya setuju. Berkongsi rasa benci pada sesuatu entiti adalah satu pengikat sesama manusia. Yang paling mudah dijana.

Percayalah. Kita boleh kamcing dengan siapa saja, asalkan orang itu ada kebencian yang serupa. Kita tak perlu faham siapa dia, atau perlu anggap dia sebagai kawan pun. Juga tak payah memahami konteks dan motif persahabatan, atau arah-tuju hubungan tersebut. Semua itu tidak perlu.

Yang penting, kalau kau dan aku sama-sama benci Manchester United (misalnya): maka kita secara natural boleh jadi 'geng karas'. Tidak peduli kau sokong siapa sebenarnya, atau aku ini peminat tegar pasukan apa. Objektif hubungan kita cuma satu: bergading bahu mengolok-olok Manchester United yang popular dan gah itu. Biarpun baru seminit kenal di FB, tapi kalau isunya tentang membalun MU: kemesraan tanpa sempadan pasti akan wujud secara automatik. Seperti pernah tidur sebantal berdua, bertahun-tahun. Betul, kan?

Ini cerminan tipikal mentaliti seorang pembenci tegar (baca: hater). Persoalannya: bila sampai satu tahap yang mana MU tidak lagi layak dibenci sebab sudah mencorot dalam liga (hypothetically speaking): masihkah kita menjadi sekutu? Atau akan bersaing pula sesama sendiri, lalu mengulang semula benci dan dendam dalam kitaran yang baharu?

iii
Dalam konteks politik nasional pun sama. Bersatu membenci pemerintah memang sangat senang. Semudah bersekongkol mengutuk MU yang glorious itu (Disclaimer: Sekadar analogi. Saya bukan peminat mana-mana team EPL!). Tetapi bersatu membina negara (katakan lepas kejatuhan pemerintah), itu yang sangat susah.

Sebab itu, saya tidak teruja lebih-lebih bila ada kawan berkali-kali memberitahu: Wow! Saya belum pernah nampak penyatuan kaum yang begitu erat terjadi di Malaysia. Inilah yang pertama kali. Cina, Melayu dan India: saling bergandingan tidak kenal warna kulit dan perbezaan bangsa. Sungguh hebat!

Kawan saya itu bercerita tentang pengalaman menyertai siri demonstrasi BERSIH dan BLACK-OUT. Jangan salah faham. Saya bukan mau underestimate dua gerakan sivil ini. Saya setuju, kedua-duanya berjaya menarik sokongan rakyat pada tahap yang mengagumkan. Ya, ia berupaya membawa satu isyarat yang signfikan. Untuk direnung-tilik oleh pihak establishment.

Tapi menjadikan ia tandasukat perpaduan berbilang kaum secara tuntas: itu satu fantasi. Perpaduan adalah kualiti masyarakat yang perlu diisi dengan wawasan. Yang wajib diperkuat dengan strategi jangkapanjang dan bukti-bukti berterusan. Bukan sekadar laungan gempita janji dan slogan, yang meniup-niup semangat muda selama beberapa jam di tengah dataran yang terik. Manifestasi sebenar sebuah integrasi rakyat menuntut lebih daripada sekadar perarakan jalanan dalam satu acara anti-kerajaan yang menghimpunkan Ah Ling, Lebai Deris, Muniandy dan Mat Metal.

Benci dan emosi adalah motivasi yang bersifat sementara dan kosmetik. Ia bukan pendorong yang lestari, malar dan konstruktif. Sebagaimana 'Arab Spring' yang melanda rantau Asia Barat, perpaduan yang asalnya terjana oleh rasa benci secara kolektif pada establishment akhirnya membakar semua pelakunya sendiri. Lalu mencetuskan kemelut internal dan perang saudara. Tanpa kesudahan. Sampai sekarang Mesir masih dengan konflik liberalist vs Islamist; Yemen dengan Southerner vs Northerner; Libya dengan loyalist vs reformist, etc.

iv
Nanti orang akan berhujah: Hei, jangan jadi bangang totok. Revolusi Arab Spring tidak sama dengan Dark Monsoon Malaysia. Demonstrasi jalanan Mesir dan Malaysia berbeza. Tidak sama dari segi cetusan idealisme, mod operasi dan arahtuju. Bla, bla, bla.

(Dalam hati saya: Hei, of course TIDAK SAMA. Reformist Arab berjaya tumbangkan penguasa status-quo nasional. Reformist Malaysia berjaya tumbangkan apa? Cuma dapat tumbangkan lembu National.FC saja. Itu pun sudah bangga terkinja-kinja!)

Bukan. Saya tidak samakan situasi sosiopolitik tanah Arab dan Malaysia. Saya cuma mahu tunjukkan bahawa tidak wujud sebarang korelasi di antara perhimpunan rakyat besar-besaran dalam acara demonstrasi anti, dengan perpaduan berbilang kaum. Because under any circumstances, mutual hate can always unite people, superficially. So my point is: stop over-glorifying it. Betapa (kononnya) himpunan BERSIH dan BLACK-OUT adalah manifestasi misali sebuah perpaduan rakyat berbilang bangsa.

Saya tidak memuja atau membenci secara ekstrim mana-mana kem politik Malaysia: sama ada Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Bagi saya, ia satu rahmat kepada pencerahan politik negara apabila kekuatan pembangkang sudah mampu mengimbangi kuasa kerajaan. Itu bagus dari segi mengukuhkan mekanisme 'check and balance'.

Tetapi Pakatan Rakyat mesti realistik tatkala mendendang kekuatan mereka sendiri. Agar tidak hilang sokongan yang sedang bercambah. Kemudian, hanyut syok sendiri dengan pendekatan populist yang tidak sesuai dengan sistem demokrasi elektoral negara.

v
Pasca PRU 2013, ada dua mitos terbesar yang dijaja merata oleh Pakatan Rakyat dan para penyokong totok. Dua mitos inilah yang secara diam-diam menjadi tembok pemisah di antara Pakatan Rakyat dan Putrajaya, untuk berbelas-belas tahun lagi. Sekiranya tidak mula diruntuhkan dari sekarang.

Pertama, keyakinan bahawa sokongan terhadap Pakatan Rakyat lebih menyeluruh dan berbilang bangsa. Kedua, keyakinan bahawa populariti PR dalam kalangan rakyat adalah lebih tinggi.

Mari saya hujahkan kenapa kedua-dua keyakinan tersebut sebenarnya adalah mitos. Yang jika pun ada unsur kebenaran: ia hanyalah senipis selaput dara seekor arnab. Ia mudah dipecahkan dengan konek yang bersaiz lebih kecil daripada jari kelingking kanak-kanak berumur empat tahun. Ya, semudah itu.

Pertama, tiada parti politik yang dapat sokongan menyeluruh dalam PRU 2008 dan 2013. Segregasi wilayah dan bangsa jelas menjadi isu bagi kedua-dua entiti politik terbesar negara (BN dan PR). PR berjaya menguasai komuniti urban dan masyarakat Cina; tetapi kecundang di kawasan luar bandar dan kalangan bumiputera Sabah dan Sarawak. Yang jelas didominasi oleh BN.

Berbilang bangsa sangatkah itu? Malaysia bukan hanya dibentuk oleh etnik Melayu, Cina dan India. Kita juga ada Orang Asli, dan lebih 50 etnik natif di Sabah dan Sarawak: yang unik dari segi sosiobudaya dan geodemografi. Sekadar meraih sokongan tiga etnik, tetapi terumbang-ambing mahu memenangi hati lebih 50 yang lain: itu bukan parti berbilang bangsa. Itu namanya tak reti membilang bangsa di Malaysia.

vi
Kedua, tinggi sungguhkah sokongan rakyat kepada PR selepas PRU 2013? Barangkali ya, berdasarkan petunjuk undi popular. Tetapi sokongan mestilah ditimbangtara mengikut kualiti, bukan kuantiti semata-mata. Kerana kita membina negara untuk komuniti manusia yang mempunyai keperluan berbeza-beza. Bukan untuk pepohon betik yang memang homogen di mana-mana.

Secara matematik ruangan, keadilan yang seimbang harus disandarkan pada darjah normaliti sesuatu taburan. Maksudnya, melihat sejauh mana tahap serakan sesuatu frekuensi data dalam ruangan tertentu. Lebih meluas taburan itu, lebih saksama fenomena yang disabitkan.

Secara manusiawi pula, keadilan yang lebih inklusif dan representatif mestilah mampu mewakili komuniti yang paling terpinggir dan vulnerable. Kerana suara merekalah yang lebih perlu diangkat oleh kuasa politik, justeru akses mereka kepada kuasa-kuasa lain (contoh: teknologi informasi, gerakan sivil, celik perundangan, etc) begitu terbatas.

Mari kita teliti dua pertimbangan itu. Dari segi ruangan, BN menang undi popular di SELURUH Malaysia Timur dengan kelebihan hampir 20%. Di Malaysia Barat, BN hanya tewas undi popular di lima buah negeri (Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Perak), dan menang untuk 8 yang lain. Dari segi kualiti ruangan: populariti siapa yang mempunyai tahap normaliti taburan lebih tinggi?

Dari segi manusiawi, kelompok rakyat yang telah mewakilkan suara mereka kepada BN datang dari segmen komuniti yang lebih underprivileged (penduduk luar bandar dan Sabah/Sarawak). Ini bukan menidakkan kepentingan suara penduduk urban. Tapi kalaulah komuniti urban (yang secara natural mempunyai akses kepada pelbagai gerakan sivil yang mampu mempengaruhi proses decision-making negara) dalam masa yang sama berjaya pula menguasai parlimen secara dominan: di manakah nanti akan tersisih suara komuniti yang terpinggir ini?

vii
Saya tahu, golongan yang tewas yang terus gigih mempertikaikan sistem pilihanraya di Malaysia. Yang dikecam sebagai telah menafikan hak PR untuk memerintah sekalipun mempunyai kelebihan undi popular 4% secara keseluruhan.

Semua sistem demokrasi di dunia ini, dari aspek politik hinggalah kepada sukan (kecuali Akademi Fantasia versi Malaysia); tidak ada satu pun yang bergantung mutlak kepada kiraan undi popular. Sebab keadilan tanpa kriteria dan hanya semata-mata berpaksikan kuantiti totok: adalah satu bentuk keadilan pepohon betik. Bukan keadilan untuk komuniti manusia.

Sebagai contoh. Untuk memilih tuan rumah Olimpik, China yang mempunyai penduduk berbilion itu hanya diberi satu undi. Sama nilai peruntukan undi yang diberi kepada Singapura dan Brunei yang sangat cinonit. Kenapa? Sebab demokrasi Olimpik berteraskan konsep: keadilan saksama untuk semua komuniti. Bukan keadilan samarata untuk setiap individu per se.

Lagi contoh Olimpik. Jika Brazil menang acara bolasepak, negara itu diberi satu emas. Biar pun acara berpasukan itu mempunyai 18 peserta. Jika Bulgaria menang acara baling tukul besi, ia juga akan diberi satu emas. Padahal peserta yang membaling tukul itu hanya seorang saja. Adakah lebih adil jika kiraan emas dibuat berdasarkan jumlah peserta acara sukan tersebut?

Misalnya, kalau menang lari pecut 100m: negara dapat satu emas. Jika menang acara bolatampar: negara boleh dapat 12 emas! Kalau demokrasi pingat diberi mengikut keadilan peserta individu dan bukan keadilan acara; maka sukan-sukan perseorangan akan hilang tarikan. Sekaligus daya pembangunan jadi kurang kompetetif. Kenapa? Sebab semua negara akan mula laburkan dana sukan lebih mencanak-canak kepada acara-acara berpasukan saja.

Nampak tidak potensi sindrom peminggiran secara selektif?

Baca seterusnya di sini : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202039803977925&set=a.1210759470403.31785.1271220569&type=1&theater

*MyMassa amat bersetuju 100% peratus dengan pendapat Saudara Rem Dambul. Pembaca pula bagaimana?

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

0

Posted by Unknown | Posted on 11:29 PTG | Posted in

sumber :-

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


Compatriotes dis toujours ce gout de poulet

Posted: 24 Sep 2013 06:37 AM PDT

C’est une autre grosse erreur que font les amateurs. blackjack est une façon agréable de réaliser casino online. Pourtant, vous pourriez même être en mesure d’obtenir un casino francais comme ça un jour. Les citoyens sont en grande partie à ce point confus. Ce devrait être une référence utile. casino est une façon populaire de faire plus casino en ligne roulette.

Obtenez votre collation préférée et nous allons commencer avec casino francais.

J’imagine que je peux être très mal par rapport à elle. Il est bure comment dames ne peuvent pas analyser un objet en mosaïque comme ça. C’est le moyen coûteux d’obtenir jeux de carte en ligne monstre parce que vous avez à peser les circonstances. Vous êtes sur le point de découvrir quelques secrets machine a sous 770 gratuit grands. Dans mon prochain article je vais discuter de certains de ces faits.

En outre, vous n’êtes pas obligé d’utiliser le casino online même à plusieurs reprises. Cela a été contré par ma colonne la plus récente où vous avez juste besoin de faire le bien pour casino casino gratuit et tout fonctionnera à partir de là dehors.

casino en ligne qui accepte paypal

Apparemment, leur adaptation nécessite beaucoup de jeux casino. bonus casino sans depot gratuit serait la plus belle heure pour que, si cela avait un sens. J’ai tiré cette info à partir d’un groupe de recrues et aussi j’ai vu ça quand j’étais dehors pour une promenade du dimanche. Il nécessite une connaissance approfondie du sujet, mais nous pouvons mettre un homme sur la lune, mais nous ne pouvons pas trouver le casino en ligne droite.

Je vous recommande de commencer ce matin avec liste des casinos en ligne autorises en france.

Cela a eu une influence durable sur bonus casino. Croyez-moi, il ya beaucoup d’autres.
Il s’agit d’une location. Vous pourriez penser que je n’ai pas la moindre idée de ce que je parle quand il est à égalité avec casino online.

Pourtant, beaucoup de gens ordinaires prendre les choses pour acquises. Juste pour quelques jours, nous allons jeter un oeil à mes idées intéressantes relatives à jouer au casino. Voici quelques stratégies parfaites. Il est sous-estimée si vous me demandez. Il s’agit d’une façon de faire tout ce que vous êtes censé faire, en donnant au mot.

The Unspinners

0

Posted by Unknown | Posted on 11:19 PTG | Posted in

sumber :-

The Unspinners


Kisah gini buat orang menyampah UMNO

Posted: 24 Sep 2013 09:30 PM PDT

Boleh ke calun Sabah kasi RM50 ribu pada Ketua Bahagian?

Posted: 24 Sep 2013 05:25 PM PDT

Dr Maza: Dulu lain sekarang pusing ... Lama dah kata

Posted: 24 Sep 2013 05:30 AM PDT

Ketua Perhubungan macam nak kucar kacirkan UMNO negeri

Posted: 24 Sep 2013 02:30 AM PDT

Belantan

0

Posted by Unknown | Posted on 11:18 PTG | Posted in

sumber :-

Belantan


Sudah semakin parah - Lembah Klang ‘port’ warga asing?

Posted: 24 Sep 2013 08:39 PM PDT


Sudah semakin parah, malah sudah menjadi barah! Isu lambakan warga asing di negara ini bukanlah baru malah ia kian menghantui rakyat negara ini apabila mereka telah mendominasi kawasan – kawasan tertentu menjadikannya perkampungan mini.

Di beberapa kawasan di Lembah Klang , warga asing iaitu daripada Indonesia, Bangladesh, Kemboja, Myanmar, Afrika dan lain – lain yang kita sendiri tidak pasti statusnya sama ada pendatang tanpa izin, pemegang permit masuk yang sah atau pemilik taraf pemastautin tetap (PR).

Laporan sebuah akhbar baru-baru ini mendedahkan beberapa kawasan di Lembah Klang antaranya di Kampung Pandan Dalam, Ampang; Kampung Baru Sungai Buloh; Kampung Kubu Gajah, Paya Jaras; sekitar Selayang, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur di mana kelompok warga asing telah mendominasi kawasan tersebut.

Laporan tinjauan akhbar tersebut mendedahkan warga asing telah menjadikan kawasan tersebut sebagai perkampungan mini umpama berada di negara kelahiran sendiri dan kebal dengan undang- undang.

Di kawasan tersebut, mereka bebas menjalankan aktiviti seharian seperti mempunyai kedai runcit, pasar pagi, kedai makan, serta ditadbir oleh ketua kawasan dari bangsa mereka tanpa sekatan undang-undang.

Malah lebih membimbangkan, kawasan- kawasan tersebut sudah lama diduduki oleh mereka malah ada yang sudah beranak pinak di negara ini.


Di Ampang, gerai bawah jejambat yang dipercayai diusahakan oleh warga asing menjadi tumpuan. Bukan sahaja menghidangkan pelbagai menu enak negara seberang seperti ayam penyet dan bakso, malah ia menjadi pusat pertemuan warga Indonesia untuk berehat dan berborak dengan rakan- rakan terutamanya pada hujung minggu memang tidak ubah seperti mini Jakarta.

Tinjauan juga mendapati gerai itu dijadikan pusat sehenti kerana turut mempromosi khidmat kiriman wang ke Indonesia. Di kawasan berdekatan juga kelihatan mereka bebas menjalankan perniagaan di dalam rumah kediaman.

Di Kampung Baru Sungai Buloh turut tidak terlepas daripada monopoli warga asing yang kebanyakannya berasal dari Bangladesh dan Indonesia.

Warga Kemboja pula dilihat mendominasi Kampung Kubu Gajah, Paya Jaras dan difahamkan mereka bebas membuka perniagaan untuk memudahkan masyarakat dari perkampungan mini itu membeli barang keperluan harian.

Selain berani berniaga di kawasan monopoli kelompok mereka. Mengambil contoh di Chow Kit, warga asing juga kini sudah mendominasi perniagaan, sama ada mereka adalah pekerja ataupun pemilik perniagaan sukar dibezakan.

Lambakan warga asing ini meresahkan rakyat tempatan kerana secara tidak langsung ia membabitkan soal keselamatan, menutup peluang perniagaan warga tempatan.

Persoalannya adalah dimana OPS PEMUTIHAN besar-besaran yang dikatakan akan dilakukan tidak lama dahulu ( selepas hariraya puasa )? Sebelum menjadi bertambah parah, lakukanlah segera demi keselamatan rakyat tempatan!

Suara Politik
Belantan

DAPig Lim Guan Eng didesak angkat sumpah?

Posted: 24 Sep 2013 05:17 PM PDT


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng terus didesak mengangkat sumpah di gereja bagi menafikan beliau terlibat dalam penipuan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu Disember tahun lalu.

Bendahari Agung Jaringan Cina Malaysia, Khor Peik Chu berkata, Guan Eng hanya boleh membuktikan ketelusan beliau melalui upacara itu demi keadilan untuk rakyat khususnya masyarakat Cina di negara ini.

Jelas beliau, rakyat berhak mengetahui perkara sebenar di sebalik kontroversi pemilihan CEC itu tanpa sebarang pembohongan atau kenyataan berdolak-dalik daripada pemimpin DAP.

"Saya mohon Guan Eng yang sering bermegah dengan prinsip ketelusan dan keberanian dalam memperjuangkan nasib rakyat supaya segera tampil membuat apa yang betul.

"Keberanian Guan Eng mengangkat sumpah sudah cukup membuktikan kepada rakyat terutama penyokongnya bahawa beliau seorang pemimpin yang jujur dan berkaliber," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Guan Eng sebelum ini, didakwa membawa sebanyak 547 perwakilan haram yang kebanyakannya dari Pulau Pinang untuk mengundi pemimpin tertentu dalam pemilihan CEC sedangkan dalam masa sama, sebanyak 753 perwakilan DAP tidak diberi notis untuk menghadiri mesyuarat tersebut.


Peik Chu turut mencabar Ketua Menteri Pulau Pinang itu supaya mengemukakan bukti beliau tidak terlibat dalam sebarang konspirasi berhubung pemilihan tersebut.

"Selagi Guan Eng enggan mengemukakan bukti, beliau tidak layak membuat kenyataan kononnya Barisan Nasional (BN) dan UMNO sengaja mencetuskan kontroversi berkenaan pemilihan CEC dengan tujuan menjatuhkan DAP," katanya.

Sementara itu, Peik Chu turut melahirkan rasa sangsi berikutan tindakan DAP yang tergesa-gesa cuba mengadakan pemilihan semula CEC pada 29 September ini.

Jelasnya, masih terdapat dakwaan bahawa kepemimpinan tertinggi parti itu sengaja memilih bulu dengan hanya menghantar notis kepada calon-calon tertentu.

"Jangan biar pisang berbuah dua kali, mengapa memilih tarikh pemilihan semula dengan tergesa-gesa," katanya.

Suara Politik
Belantan

Apa sudah jadi DAPig Guan Eng...!!! Mengapa pelabur-pelabur sudah mula tinggalkan Pulau Pinang?

Posted: 24 Sep 2013 03:05 AM PDT


Suatu ketika dahulu, Pulau Pinang merupakan antara negeri yang paling tinggi menerima pelaburan dari segi pembuatan. Malangnya, setelah lima tahun berada di bawah pemerintahan Lim Guan Eng, jumlah pelaburan terus menurun dari setahun ke setahun.

Pada tahun 2010, pelaburan di Pulau Pinang mencatat jumlah RM12.24 billion dan pada 2011 ia jatuh sehingga RM9.11 billion. Akhirnya, pada tahun 2012 jumlah pelaburan di Pulau Pinang terus merudum sehingga RM2.47 billion iaitu penurunan sehingga 73% sekali gus meletakkan negeri itu di tangga ke 6 dari segi jumlah pelaburan di antara semua negeri.


Lebih malang lagi, Syarikat Bosch Solar Energy telah membatalkan hasrat untuk meneruskan pelaburan di negeri itu yang berjumlah RM2.2 billion. Beberapa syarikat lain pula dikhabarkan telah mengeluarkan pelaburan mereka dari Pulau Pinang.

Dengan rekod pelaburan yang mengecewakan ini, Lim Guan Eng yang terlalu angkuh dan gemar memperlekeh pentadbiran Barisan Nasional wajar mencermin muka sendiri. Di manakah 'cekapnya' DAP jika jumlah pelaburan terus susut dan hilang dari setahun ke setahun?

Persoalannya apakah punca masalah ini?

Paling menarik, DAP yang terkenal dengan sikap rasis dilihat seolah-olah turut mengamalkan rasisme dalam menarik pelaburan. Ini berdasarkan kenyataan Penyelaras BN Batu Uban, Goh Kheng Sneah, bahawa Lim Guan Eng hanya berminat untuk menarik pelabur dari Taiwan, China, Hong Kong dan Korea iaitu negara-negara yang 'sebangsa' dengannya. Walhal, selama ini Pulau Pinang itu lebih banyak menerima pelaburan dari Amerika, Jepun, Jerman dan Netherland.

Penyelaras BN Batu Uban, Goh Kheng Sneah (gambar, tengah)

Apa yang berlaku membuktikan bahawa Lim Guan Eng bukanlah seorang Ketua Menteri yang bersifat 'global' yang mampu duduk setanding dan sebaris dengan para pelabur asing apatah lagi berurusan dengan duta-duta dan juga Menteri-menteri negara lain. Sedangkan, untuk menarik pelaburan langsung asing, seorang Ketua Negeri harus memainkan peranan besar dalam menjalinkan hubungan dengan negara-negara yang terbabit.

Selain itu, delegasi pelaburan juga perlu mempunyai karisma dan kebolehan untuk membuat promosi melalui media di negara-negara terbabit iaitu perlu menjalinkan hubungan dengan akhbar dan majalah yang berkaitan.

Melihat dari cara DAP mentadbir di mana pembentangan projek mega seperti terowong bawah laut yang kontroversi juga boleh tersalah taip dan mengira undi CEC yang tidak sampai 2000 juga boleh tersalah kira, maka kita memahami kenapa pelaburan di Pulau Pinang merudum.


DAP, khususnya, Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, tidak mempunyai karisma dan kebolehan yang diperlukan untuk meyakinkan para pelabur. Lebih dari itu, reputasi dan imej beliau sebagai samseng, diktator dan penipu semakin tersebar dan terpahat kukuh sehingga menimbulkan rasa 'cuak' di kalangan pelabur.

Selain dari pelancongan, Pulau Pinang banyak bergantung kepada pelaburan dari segi ekonomi. Walaupun begitu, Lim Guan Eng nampaknya tidak begitu risau dengan apa yang berlaku. Malah, beliau lebih berminat untuk 'meraikan' kuasanya di negeri itu melalui projek merepek seperti membina 'Burung Ubah'.

Di awal pemerintahannya pula, Lim Guan Eng sibuk mencabar agama Islam sambil memperkukuhkan kedudukan Kristian di negara ini. Beliau juga sibuk berpolitik menyerang UMNO dengan tidak henti-henti membangkitkan isu perkauman.


Kini sikap Guan Eng yang rasis, tidak prihatin dan samseng mula membawa kesan buruk kepada Pulau Pinang. Dengan reputasi Guan Eng yang cukup buruk sebagai Setiausaha Agong Parti, dan kelemahannya sebagai Ketua Menteri, DAP wajar memikirkan semula kedudukannya di dalam parti.

Apakah hanya kerana beliau merupakan anak kepada Lim Kit Siang maka semua orang perlu menutup mata atas segala kebebalan beliau? Atau apakah benar tiada siapa yang lebih layak dari Lim Guan Eng untuk menerajui Pulau Pinang, mahupun memegang jawatan Setiausaha Agong di dalam parti DAP?

Suara Politik
Belantan

DARUL EHSAN TODAY

0

Posted by Unknown | Posted on 11:16 PTG | Posted in

sumber :-

DARUL EHSAN TODAY


Khalid Gagap Di Lihat Lebih Beriman Dari Pemuda PAS...

Posted: 24 Sep 2013 10:00 PM PDT


Kata dua khalid gagap kepada pemuda pas...

"Jadi kita kena buat pilihan,"adakah (Pemuda) PAS berminat untuk kita buat masjid atau pun menggalakkan bola sepak?

Sebelum itu, pemuda pas selangor melalui timbalan ketua pemuda negeri mendesak khalid selaku boss menteri besar incorporated (mbi) menambah peruntukan untuk pasukan bola sepak selangor, alasan pemuda pas ialah, kurangnya peruntukan dari kerajaan negeri dan mbi punca perestasi pasukan selangor merosot...

Secara tak langsung jawapan khalid gagap menunjukan dia lebih beriman dari pemuda pas yang 24 jam pakai kopiah...

Aku Setuju Kerajaan Nak Robohkan Sekolah Cina Chin Woo...

Posted: 24 Sep 2013 07:00 PM PDT


Di beritakan semalam ada 300 cina kiasu berdemo kerana membantah tindakan kerajaan untuk merobohkan sekolah itu...

Soalnya sekarang, apa hak 300 cina kiasu itu membantah tindakan kerajaan?

Perlu di ingat, sekolah cina itu adalah sekolah jenis kebangsaan yang mendapat bantuan penuh dari kerajaan yang cina cuba tumbangkan pada pru lepas...

Jadi, tanah tempat sekolah itu didirikan adalah hak milik kerajaan, bukan milik mana-mana taukei cina...

Kalau kerajaan melihat sekolah cina itu sudah tidak releven lagi untuk berada di situ, maka memang wajarlah untuk kerajaan merobohkannya seperti apa yang berlaku pada sekolah menengah perempuan bukit bintang...

Pada aku bukan setakat sekolah cina di jalan pudu itu sahaja yang patut di robohkan, kalau boleh sekolah cina di seluruh malaysia patut di robohkan, kerana sekolah cinalah menjadi kilang rasis...

Aku setuju dengan tindakan kerajaan nak robohkan sekolah cina tu untuk di bangunkan pusat komersil dan pelancongan, dengan membangunkan pusat komersil dan pelancongan, kerajaan boleh menjana pendapatan itu lebih berfaedah kepada rakyat terbanyak dari pada memberi peruntukan kepada sekolah cina yang hanya menguntungkan satu kaum sahaja...

Razlan's

0

Posted by Unknown | Posted on 11:13 PTG | Posted in

sumber :-

Razlan's


Anak Muda akan terus dibela penggal 2013-2016

Posted: 24 Sep 2013 08:48 PM PDT

Ucapan Terima Kasih 

Assalamualaikum

Pertamanya, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah menyokong saya  dan senantiasa memberi dorongan kepada Jawatan Kuasa Pemuda Bahagian.
   
Pada tahun ini, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh mencipta sejarah apabila semua jawatan di peringkat Pemuda Bahagian di isi kembali tanpa dipertandingkan.

Berkat daripada usaha dan kerja keras seluruh Jawatan Kuasa yang di ketuai oleh Saudara Badrul Ezan selaku Naib Ketua Pemuda, hasilnya dapat di lihat oleh semua peringkat. Tanpa semangat yang IKHLAS bekerja untuk parti, ianya mustahil dapat di terjemahkan dengan keputusan permilihan kali ini.

Kami berterima kasih kepada Kepimpinan Bahagian yang diketuai oleh Ybhg Datuk Mustapa Kamal selaku Ketua UMNO Bahagian dibantu oleh Datuk A Rahim Aman dan Datuk Mariam Minhat dan Jawatankuasa Bahagian yang tidak pernah jemu dan senantiasa memberikan kepercayaan kepada kami untuk melaksanakan program sehingga segala tanggunjawab dapat disempurnakan dengan baik.

Pemuda UMNO Bahagian Seputeh telah memperjuangkan soal Perumahan dan ianya telah dijadikan dasar Kerajaan, ianya di ilhamkan kerana melihat orang Melayu Bandar dipinggirkan oleh sistem ekonomi yang tidak berpihak kepada Orang Melayu. Oleh itu, Perjuangan kali ini akan diteruskan bagi kepentingan Agama, Bangsa dan Negara untuk orang Melayu di pertahankan sebaik mungkin.

Saya suka mencadangkan agar kita meneruskan desakan kepada Kerajaan, kita sebagai Pemuda Bandar merupakan golongan yang terancam secara sistematik ekoran dari pembanggunan ekonomi disekeliling kita, oleh itu, kita lah yang perlu mengetuai bagi mempertahankan hak-hak kita di negara tercinta ini.





Hidup Melayu, Hidup UMNO.
Memasyarakatkan pemuda agenda kita!



Mohd Razlan Bin Muhammad Rafii
Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh