Followers

Nuffnang

MIMPI SENJA

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 11:46 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

MIMPI SENJA


Aziz Shamsuddin beli Carrefour?

Posted: 29 Nov 2010 10:10 PM PST

French retailer Carrefour, which announced its decision to not sell its Malaysian business, may have found a new local partner.

Sources told Business Times that Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin, former minister of rural and regional development, has a stake in Carrefour Malaysia.

Carrefour in Malaysia is operated by Magnificient Diagraph Sdn Bhd.

Reports showed that Abdul Aziz is the chairman of Carrefour in Malaysia and was earlier the adviser to the retailer.

Malaysian regulation requires that foreign hypermarkets have a 30 per cent local shareholder.

Numerous attempts by Business Times to reach Abdul Aziz to confirm this information failed.

An official from Carrefour declined to comment when asked if its chairman Abdul Aziz was indeed a shareholder in the company.

A search with the Companies Commission of Malaysia (SSM) revealed that the shareholding structure has not been updated.

Its previous local shareholder Syarikat Pesaka Antah Sdn Bhd, which sold its stake in mid-January 2010, is still shown as a shareholder.Syarikat Pesaka Antah bought the 30 per cent stake in 2005.

Syarikat Pesaka Antah has not been removed from the shareholder list despite the fact that the information on a new director was updated on the SSM documents, following the appointment in April 2010.

Magnificient opened its first Malaysian Carrefour outlet in 1994. Its 30 per cent shareholder then was Datuk Ishak Ismail, former managing director of KFC Holdings Bhd.

Ishak reduced his shareholding in Magnificient to 15 per cent before divesting the remaining stake in 2000.

SSM filings also showed that in the financial year ended December 31 2009, Carrefour made a net profit of RM14.84 million on the back of RM1.61 billion in revenue.

This compares to a net profit of RM33.15 million and a revenue of RM1.59 billion in the year ended 2008.

As at October 2010, Carrefour has the licence to operate 21 hypermarkets and six superstores.

It now operates 18 hypermarkets and five superstores. - Business Times

Menara 100 tingkat : Najib lawan 'towkey'

Posted: 29 Nov 2010 09:19 PM PST

KUALA LUMPUR, Nov 30 — The prime minister today brushed aside Tun Dr Mahathir Mohamad's misgivings about Warisan Merdeka and argued for the project to be judged on a long-term basis instead.

Former PM Dr Mahathir said yesterday that the construction of the proposed 100-storey tower at the heart of the Warisan Merdeka could cause a property glut in the capital.

Dr Mahathir, who in his 22-year tenure championed mega projects like the Petronas Towers — once the world's tallest buildings — had also said Kuala Lumpur was "quite near" a Dubai-style property bubble.

The emirate saw its property market collapse in 2008 after years of fevered building driven by easy credit due to intense investor speculation.

"What is important to bear in mind is that this is a long-term project," Najib told reporters here after delivering his keynote address at the 7th Asean Finance Ministers Investor Seminar.

"It is not to be viewed within one or two years. It is a 10-year project, and beyond."

While once again stressing that the project was a Permodalan Nasional Bhd (PNB) initiative, Najib confirmed that Warisan Merdeka will get the green light so long as it is commercially viable and provides business opportunities ... read more

Al kisah Mustafa Kamil Ayub:“If you can’t beat them…join them”

Posted: 29 Nov 2010 06:45 PM PST

by Rosli Ismail

Sebagai ahli politik Datuk Zaid Ibrahim kenalah berlapang dada melihat gelagat Mustafa Kamil Ayub ini.Cakapnya baru-baru ini masa duduk semeja dengannya memang besar dan garang…nak bagi tempoh 48 jam tangguhkan pemilihan parti.

Namun nyata Pengerusi PKR Perak itu tidaklah seberani Zaid untuk mengambil risiko politik.

Diatas pentas hari akhir Kongres PKR di Dewan Sivik Petaling Jaya beliau secara terbuka buat U-turn.

Tak bunyi lagi pasal apa yang beliau bising sebelum ini tentang kepincangan dalam pemilihan parti.Begitu juga tentang gertak kata duanya pada pimpinan PKR agar selongkar cacamarba pemilihan.

" If you cant beat them…join them ," nampaknya itu salah satu kata-kata keramat politik yang perlu digunapakai dalam situasi kantoi seperti dihadapi oleh Mustafa.

Mereka yang mengenali Mustafa tidak terkejut melihat beliau selamba korner baring.

Mungkin banyak cita-citanya belum tercapai.Ikut empunya cerita beliau ada menaruh impian nak jadi Menteri Besar Perak.

Apapun menarik juga cara Mustafa nak cover line dengan menjual cerita Tan Sri Muhyiddin Yassin hendak tarik beliau kembali kepada UMNO.

Itu entry yang cukup baik untuk tutup malu dan merangkak balik ke dalam barisan setelah acah nak buat hal. Apa lagi 'kehebatan' itu mendapat tepuk gemuruh perwakilan PKR semasa Mustafa didendangkan pada mereka di sesi penggulungan hari terakhir Kongres itu.

Dari segi politik Mustafa pun tahu dengan cita-cita besar tersemat dihati beliau sudah tidak ada tempat nak dituju.

Ada yang melihat cerita tentang usaha dipujuk oleh Timbalan Perdana Menteri tidak lebih dari gembar gembur untuk naikan balik sahamnya yang sudah jatuh merudum.

Lebih sedap lagi beliau berkisahlah turut diajak oleh Zaid untuk menyertai parti baru tetapi menolaknya kerana mahu kekal dalam PKR.

"Kalah menang perkara biasa. Saya pernah kalah dalam pemilihan sebelum ini tetapi saya tetap berjuang dalam PKR. Saya muncul kerana mahu penambahbaikan... bukannya mahu desak Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur. Jangan salah faham, sebab saya hanya bersama Zaid kerana proses pemilihan - malaysiandigest.com

Kucupan terakhir!

Posted: 29 Nov 2010 04:25 PM PST


KUALA LUMPUR: Hanya deraian air mata pilu dapat menggambarkan kesedihan seorang isteri ketika mencium mayat suaminya yang berlumuran darah akibat dihempap tunggul pokok tumbang secara tiba-tiba berhampiran Hutan Simpan Bukit Nanas, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi itu, Hayati Husin, 30-an hanya mampu bersujud sambil mendakap kepala suaminya yang ditimpa batang pokok sebesar dua pemeluk.

Sumber polis trafik berkata, kemalangan ngeri itu berlaku apabila Mohd Helmi Hussin, 37, sedang menunggang motosikal bersendirian arah Jalan Raja Chulan, di sini.

Menurutnya, sebatang tunggul pokok setinggi kira-kira 10 meter tiba-tiba tumbang lalu menimpa mangsa yang dipercayai tidak sempat mengelak.

"Difahamkan, mangsa baru saja menghantar isterinya Hayati yang bekerja di sebuah bank tidak jauh dari lokasi kejadian sebelum menaiki motosikal untuk ke tempat kerjanya di sebuah bank berhampiran Jalan Raja Chulan, di sini.

"Namun, selepas beberapa minit menghantar isterinya, mangsa dihempap tunggul pokok yang rebah menyilang di jalan berkenaan. Kejadian itu menyebabkan kepala dan tubuh mangsa cedera parah dan dia mati di lokasi kejadian," katanya.

Isteri mangsa yang dimaklumkan berhubung kejadian itu oleh rakan sekerja bergegas ke lokasi kejadian.


Suasana di tempat kejadian menjadi pilu apabila Hayati dipapah rakan tidak dapat menahan sebak dan kemudian bersujud sambil mencium kepala suaminya sebagai tanda kasih.

Episod sedih itu turut meruntun hati beberapa anggota polis trafik dan orang ramai yang mengerumuni lokasi kejadian.

Anggota polis trafik bersama anggota bomba dan penyelamat serta kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berusaha memindahkan mayat mangsa selain mengalihkan batang pokok terbabit yang menghalang laluan.

Hayati kemudian turut menaiki kenderaan polis menghantar jenazah suaminya ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk dibedah siasat.

Bapa saudara Hayati yang hanya mahu dikenali sebagai Pak Ngah berkata, dia menerima panggilan telefon daripada anak buahnya memberitahu mengenai kemalangan kira-kira jam 9 pagi.

Dia yang dalam perjalanan ke Port Dickson, Negeri Sembilan, bergegas pulang ke ibu kota dan terus ke HKL.

Menurutnya, melalui gambar dirakam kawan arwah di tempat kejadian, dia mendapati pokok itu sudah reput. Katanya, kejadian malang itu mungkin dapat dielak jika pihak bertanggungjawab melakukan pemantauan dan menebang pokok yang boleh membahayakan nyawa.

"Namun, kami reda dengan apa yang berlaku dan berharap perkara seumpama itu tidak berulang," katanya.

Jenazah mangsa disembahyangkan di Masjid HKL sebelum dibawa ke kampung halaman mangsa di Ipoh, Perak untuk dikebumikan. - myMetro

Kulim tolak tawaran Halim Saad beli KFC

Posted: 29 Nov 2010 05:11 AM PST

Kulim, QSR reject offers

KUALA LUMPUR, Nov 29 — Kulim Malaysia Bhd has rejected the offer from US-based private equity firm Carlyle Asia Investment Advisors Ltd to acquire its stake in QSR Brands Bhd for RM6.70 per share.

In a statement today, Kulim said its board of directors had deliberated on the offer and unanimously resolved to reject the offer in view of the group's current business strategy moving forward.

"The board views the businesses of QSR and its subsidiaries as part of the key entities within the Kulim group.

"As QSR and subsidiaries are currently experiencing robust growth, the board believes that more value can be realised in the long term and therefore the companies should be retained within the group," it said.

Meanwhile, QSR also rejected the revised takeover offer for all its business and undertakings at RM6.70 per share.

The revised proposal was extended by Idaman Saga Sdn Bhd today in collaboration with KUB Malaysia Bhd and CVC Capital Partners Asia III Ltd.

Idaman Saga — the vehicle of Tan Sri Halim Saad — had on November 25 made an offer to buy all the assets and liabilities of QSR at RM5.60 per share. — Bernama

Tak perlu Menara 100 tingkat - Kekalkan Menara Berkembar PETRONAS sebagai bangunan tertinggi di Malaysia - Mahathir

Posted: 29 Nov 2010 02:46 AM PST

By SHAUN HO

KUALA LUMPUR: Malaysia has no need for the 100-storey Warisan Merdeka yet, said former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohammad.

"I see signs everywhere saying 'For Sale' or 'For Rent' and in quite a few places. This means we have a surplus of office space," he said when addressing a full house at a lecture titled "Revisiting Vision 2020" Monday.

"I must admit I am biased... And I would like to retain it (Petronas Twin Towers) as the tallest building in Malaysia.

"We should build it (Warisan Merdeka) a little bit later. Maybe, when I'm not around," he added in jest.

He also said Malaysia could suffer property glut from overzealous development and cautioned against following in the footsteps of Dubai, Hong Kong and Japan that suffered from a credit crisis due to overbuilding.

He said construction should be thought out properly because most buyers now were speculators hoping to make a profit from rising property prices.

"There could come a time when you cannot pay back the bank and cannot sell. I'm not sure whether we are going to reach there or not, but maybe, we are quite near there," he said -mStar

Macam ni yang buat pengundi menyampah ni ...

Posted: 29 Nov 2010 12:13 AM PST

MS : Antara sebab musabab yang boleh buat orang meluat pada PKR. Maaf aku bercakap berdasarkan cerita ini. Aku tak kenal Razali dan aku tak kenal YANG BERHORMAT (hahaha)
Azan Ismail.

Pasai apa jadi macam ni? ... mungkin sebab Razali menentang Azan dalam pemilihan Ketua Cabang baru-baru ini ...kemungkinan besar ... tapi kenapa masih berdendam?

Hangpa ingat baik sangat ker perangai macam tu untuk parti? Cerita-cerita pergeseran antara pemimpin ni hangpa ingat pengundi tak ambil kisah ker? Dey bro, semua tu diperhatikan oleh pengundi bro, jangan ingat pengundi akan memangkah lagi dalam pRU13 kalau perangai wakil rakyat depa lebih kurang macam orang umno juga, bergaduh kerana nak pangkat ...Ingat lah bro, PRU 13 semakin hampir.

Aku nak tengok apa Azan atau orang-orang Azan nak jawab. Kalau ya Razali salah, aku bedal Razali pula nanti sebab aku tak menyebelahi mana-mana pihak, apa yang aku mahu Pakatan dapat menumbangkan Najib bersama umno BNnya pada PRU 13 nanti.
Untuk semua pemimpin pakatan, hangpa dah ada pimpinan baru, hangpa baru saja melepaskan/meluahkan apa saja yang tak kena selama ini dalam kongres hangpa baru-baru ni dan hangpa juga telah berikrar untuk bersatu, bersatu untuk menumbangkan BN dalam PRU 13 nanti ... insyaallah ... jadi bekerjalah dengan molek biar rakyat suka. Yang nak memangkah nanti adalah rakyat, bukan dari kalangan pemimpin. .... Jangan bagi rakyat meluat ya !!!

Oleh Muda Mohd Noor - Free Malaysia Today

PETALING JAYA: Setiausaha PKR Pahang, Razali Alias mendakwa beliau bersama empat lagi wakil cabang Indera Mahkota, Pahang tidak dibenarkan menjadi perwakilan kongres parti di sini.

PKR mengadakan kongres nasional selama tiga hari mulai Jumaat lalu di Dewan Sivik Petaling Jaya.

Razali mendakwa Ketua Indera Mahkota, Azan Ismail yang juga ahli Parlimen menjadi dalang di sebalik peristiwa tersebut.

"Azan telah membantah nama saya dan empat yang lain sebagai perwakilan, beliau juga menukar kepada lima nama lain.

"Semasa mendaftar sebagai perwakilan, saya telah menunjukkan surat pengerusi tetap PKR cabang Indera Mahkota yang dihantar kepada Setiauusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail yang menyebut saya dan empat lagi sebagai perwakilan Indera Mahkota.

"Ketika itu, Azan membantah dan menuduh saya penipu dan meminta pengawas tidak menerima saya sebagai perwakilan.

"Saya kemudiannya merujuk kepada Setiausaha Pengelola Pemilihan PKR, Radin Shamsul Kamar tetapi dia bertindak membatalkan nama saya sebagai pewakilan dan meletakkan saya sebagai pemerhati.

"Bagaimanapun, lima nama cadangan Azan itu juga diletakkan sebagai pemerhati," katanya.

Razali menentang Azan dalam pemilihan jawatan ketua cabang Indera Mahkota pada 18 September di mana beliau kalah dengan 35 undi.

Bagaimanapun, nama beliau dipilih sebagai perwakilan Indera Mahkota untuk kongres PKR di Petaling Jaya.

Beliau juga mendakwa, Setiausaha PKR Indera Mahkota, Bakri Salim dengan persetujuan Azan telah menghantar nama lain sebagai perwakilan cabang itu.

Ketika dihubungi hari ini, Razali berkata, beliau akan menghantar laporan rasmi kepada parti dalam masa terdekat.

Azan tidak dapat dihubungi untuk mengesahkan dakwaan tersebut .

Comments (0)