Followers

Nuffnang

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:33 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Tim Saifuddin: Nak menang PRU, sokong kami SIRI 11

Posted: 15 Apr 2014 06:35 AM PDT

Tim Saifuddin: Nak menang PRU, sokong kami

Kumpulan "Menuju Masa Depan" yang diketuai Datuk Saifuddin Nasution Ismail hari ini memberi tawaran untuk memenangi Pilihan Raya umum ke-14 (PRU14).

Saifuddin berkata gagasan yang dibentangkan beliau dan sekutunya calon naib presiden Rafizi Ramli dan Nurul Izzah Anwar bakal membaris tiga tumpuan khusus bagi mencapai matlamat itu.

Antaranya adalah untuk menarik golongan muda pelbagai latar belakang menyertai parti kerana berdasarkan data pengundi, majoriti pengundi pada PRU14 bawah 30 tahun.

"Hanya 35 hingga 38 peratus anggota PKR di bawah umur 35 tahun. Kita mahu lebih 50 peratus golongan muda.

"Kunci kejayaan parti kelak adalah barisan pimpinan yang boleh mendekati dan menjiwai kumpulan pengundi muda ini," kata beliau dalam sidang media hari ini.

Saifuddin yang muncul bersama Rafizi dan Izzah hari ini turut mahu menarik pemimpin muda yang berada di luar parti untuk memastikan agenda mendepankan pemimpin muda dengan lebih tersusun.

"Lebih utama, bakat kepimpinan dari golongan muda yang belum menyertai PKR perlu dibawa masuk.

Muktamad pembahagian kerusi

"Satu program khusus untuk merekrut pimpinan muda dari golongan professional melalui program mentor dengan pimpinan kanan parti perlu diadakan segera supaya jumlah kepimpinan muda di dalam parti naik mendadak," katanya.

Dengan pengalaman beliau dalam jawatankuasa perundingan kerusi peringkat parti dan Pakatan Rakyat sejak 1999, Saifuddin berkata beliau akan memastikan rundingan kerusi dan calon bagi setiap kerusi dimuktamadkan secepat mungkin.

Beliau turut mensasarkan parti itu dapat menyaring dan memilih calon bagi setiap kerusi seawal Ogos depan dan rundingan dimuktamadkan selewat-lewatnya Mei 2015 kerana semua parti dalam Pakatan sudahpun mempunyai tempat masing-masing.

Katanya, pembahagian kerusi yang dibuat awal dapat mengelak 'kekecewaan' yang bakal menjejas persediaan jentera dan kontroversi dari parti sendiri.

"Kita dah ada kaedah yang 'established' (sedia ada). Kita ada beberapa peringkat kumpulan kerusi. Peringkat satu, kerusi yang sinonim dengan parti seperti Permatang Pauh untuk PKR, Marang (PAS) dan Tanjong (DAP). Ini tak boleh dituntut parti lain.

"Peringkat dua kawasan yang dimenangi dalam pilihan raya sebelum-sebelum ini. Parti lain tak boleh tuntut kawasan seperti Lembah Pantai dan Pandan. PKR tak boleh tuntut kerusi seperti Ipoh Timur dan Seputeh contohnya," katanya.
 

tok gajah

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:25 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

tok gajah


Anwar Ibrahim patut di penjare lebih lame..........?

Posted: 15 Apr 2014 05:30 PM PDT

15/04/14
Penjarakan Anwar lebih lama ?


KEADILAN mendesak kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak menggugurkan rayuan balas untuk menambahkan hukuman penjara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, tindakan peguam negara mahu memanjangkan hukuman penjara terhadap ketua umum KEADILAN itu adalah pendakwaan terpilih dan bermotifkan politik.

Beliau merujuk tindakan Abdul Gani Patail memfailkan rayuan balas bagi menambah hukuman penjara, selepas Anwar dijatuhi penjara lima tahun oleh mahkamah rayuan.


Memandangkan kesalahan yang telah diadil oleh mahkamah, pade pandangan Tok si Anwar ni sangat patut di penjarekan lebih lame, se kurang2 nye 10 tahun atau lebih. Kesalahan tu memang nye sangat berat. 

Selame ni Tok tak pernah pun buat ape2 ulasan atau komen tentang kes si Anwar Ibrahim ni sehingge lah ianye telah di putuskan oleh mahkamah.

Naib Presiden Keadilan, N Surendran boleh buat rayuan supaye menggugurkan tindakan Abdul Ghani Patail yang mahukan hukuman di tambah lame lagi. Tok yakin peguam negara kite yang bijak dan adil memang ade hujah2 nye yang tersendiri untuk melaku kan tindakan nye itu.

Tok pun hairan juge mengape puak2 penyokong PR ni susah sangat nak terime kenyataan yang mahkamah dah putuskan itu. Ianye nye telah di bicarekan dengan care terbuka, cukup dengan saksi2 dan pehak pendakwaan dan pembelaan nye. Tok anggap perkare ni dah cukup adil.

BULETIN RAKYAT

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:21 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

BULETIN RAKYAT


PENCALONAN PEMILIHAN PIMPINAN NEGERI SELANGOR LANCAR

Posted: 14 Apr 2014 10:52 PM PDT

IMG_6577


(Oleh: Fiza Halim)
PETALING JAYA 13 APRIL: Penamaan calon bagi pemilihan KEADILAN peringkat cabang di negeri Selangor  hari ini berjalan lancar dengan proses penamaan dijalankan di hadapan Ibu Pejabat KEADILAN di Petaling Jaya.
Tempoh penamaan calon bermula dari pukul 10 pagi hingga pukul 5 petang melibatkan sebanyak 22 cabang termasuk peringkat Wanita KEADILAN dan Ketua Angkatan Muda (AMK).
Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali menyeru semua anggota parti menyuburkan prinsip demokrasi dalam pemilihan nanti supaya ia terus berjalan dengan baik dan teratur.
Katanya, anggota parti khususnya di negeri itu sewajarnya memilih mereka yang dapat meneruskan obor reformasi sebagai langkah bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke -14 akan datang.
"Kita sedia maklum bahawa Selangor kubu terkuat KEADILAN dan Pakatan Rakyat.
"Saya selaku Pengerusi Pimpinan Majlis Negeri akan mempertahankan Selangor di bawah pimpinan KEADILAN dan Pakatan Rakyat di Selangor," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN.
Terdahulu Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) Datuk Johari Abdul menyatakan hampir setengah juta anggota akan menentukan barisan baru pimpinan Keadilan dan pengundian akan dibuat secara berperingkat mengikut negeri sama seperti 2010.
Seramai 496,923 daripada sejumlah 500,001 ahli parti layak mengundi dalam pemilihan kali ini. Pengundian pemilihan KEADILAN peringkat Selangor akan bermula pada 11 Mei hadapan.
Negeri lain ialah Kelantan, Terengganu dan Pahang pada 26 April, Sarawak (26 & 27 April), Johor dan Melaka (27 April), Kedah dan Perlis (3 Mei), Sabah  (3 dan 4 Mei), Perak dan Pulau Pinang (4 Mei) dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan (10 Mei).
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=60624

RAKYAT MARHAEN

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:19 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Ceramah Anwar di jelajah Reformasi 2.0 Perlis malam ini

Posted: 15 Apr 2014 08:53 PM PDT

PerlisPADANG BESAR: 16 APR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan ceramah sempena jelajah Reformasi 2.0 peringkat negeri Perlis, malam ini.
Program Reformasi 2.0 peringkat negeri Perlis bertempat di Markas Pas kawasan Padang Besar, Bukit Kerang, Beseri bermula jam 9 malam.
Selain Anwar, turut menyampaikan ceramah malam ini ialah Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution dan Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Perlis, Mohammad Faisol Abdul Rahman.
Penduduk negeri Perlis dan mereka yang berada berhampiran lokasi program dialu-alukan hadir beramai-ramai.

Langkah Reformasi 2.0 untuk tendang BN, baiki institusi Malaysia, kata Rafizi

Posted: 15 Apr 2014 08:52 PM PDT


Pakar Strategi PKR, Rafizi Ramli bersama buku Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah? dalam temubual bersama The Malaysian Insider, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 16 April, 2014.Pakar Strategi PKR, Rafizi Ramli bersama buku Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah? dalam temubual bersama The Malaysian Insider, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 16 April, 2014.Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli amat jelas mengenai mesej utama yang dibawa dalam kempen Reformasi 2.0 terbaru parti itu, iaitu untuk menendang keluar kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi meperbaiki institusi Malaysia.
Ahli Parlimen Pandan itu berkata, beliau berharap untuk melakukan provokasi kepada generasi muda dalam mempersoalkan kebebasan kehakiman dan salah guna undang-undang supaya mereka boleh membangunkan komitmen terhadap keadilan dan reformasi sosial.
"Mereka tidak faham, dorongan untuk menewaskan BN sebenarnya bukan mengenai kuasa. Ia mengenai membaiki institusi dan apa yang perlu sejak dari awal," katanya kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur.
Beliau berharap seruan lantangnya itu jelas kedengaran menerusi buku terbarunya, Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah? Yang dilancarkan minggu lalu.
Rafizi berkata, buku itu tidak berniat untuk mencipta semula gerakan Reformasi pada 1988 yang wujud selepas penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kerajaan dan sabitan liwat pertama, hingga menyebabkan bekas timbalan perdana menteri itu dipenjara enam tahun.
"Generasi saya faham apa yang berlaku pada 1988 tetapi generasi lebih muda, yang kini berusia awal 20-an, tidak tahu. Apa yang mereka tahu ialah Anwar PKR dan ketua pembangkang yang ingin mengambil alih Putrajaya," kata ahli politik berusia 37 tahun itu.
Menjelaskan mengenai bukut itu, Rafizi berkata, ia bertujuan membangkitkan kesedaran di kalangan belia, terutama Melayu berumur antara 18 hingga 25, mengenai pentingnya menyelematkan kebebasan kehakiman yang didakwanya sudah "dicekik".
Katanya, buku itu memberi penjelasan kepada generasi muda ia bukan hanya isu harian, tetapi ia sebenarnya lebih daripada itu.
"Ia mengenai menyelamatkan institusi penting yang akan menafikan keadilan, kesaksamaan dalam cara lebih berakar umbi berbanding barang naik.
Read More / Baca Lagi >>

Demokrasi di Perak: Ikut cara BN

Posted: 15 Apr 2014 08:51 PM PDT

DR RAJA AHMAD ISKANDAR AL-HISS

Apabila bercakap tentang sistem demokrasi 'Raja Berperlembagaan' dan Negeri Perak menjadi rujukan, sudah tentu satu dunia akan mengingati sejarah hitam 'rampasan kuasa' dalam krisis Perlembagaan seawal Februari 2009 yang lalu.

Walaupun rakyat Perak pernah melalui sejarah pahit tersebut selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13, 5 Mei 2013 yang memberikan kemenangan tipis kepada Barisan Nasional (BN) yang hanya lebih tiga kerusi sahaja seperti ia dimemenangi oleh Pakatan Rakyat (PR) pada PRU 12 yang lalu.

Apa pun, prinsip demokrasi yang menimpa PR di Perak tidak sama ketika BN menjadi pembangkang selama 11 bulan tersebut yang memperlihatkan asas demokrasi yang dipegang dan rakyat Perak khasnya melihat sendiri ketika itu apa yang telah berlaku.

Keutuhan sistem demokrasi di Perak yang boleh kita semua lihat tentang pengiktirafan kedudukan Ketua Pembangkang di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang menjadi rujukan penerimaan demokrasi yang ada, tetapi di Perak lain ceritanya.

Apabila di sebut mantan Menteri Besar Negeri Perak, Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin yang juga kini Ketua Pembangkang DUN Perak, Datuk Seri DiRaja Dr Zambry Abd Kadir seolah-olah tidak akan memberi ruang atau mengambil sikap bersetuju.

Di dalam Persidangan DUN Perak baru-baru ini, Datuk Seri Zambry tidak akan sekali-kali mangatakan sikap bersetuju atau menerima cadangan untuk mengiktiraf kedudukan Ketua Pembanngkang bagi diberikan keistimewaan dengan kedudukan yang ada.
Read More / Baca Lagi >>

MIC gagal 50 tahun rangka hala tuju ekonomi kaum India

Posted: 15 Apr 2014 08:47 PM PDT

Oleh V Sivakumar
Kerajaan gagal untuk membantu meningkatkan status sosio-ekonomi kaum India di negara ini. Sejak kemerdekaan tidak ada apa-apa dasar ataupun program khas untuk membantu masyarakat India yang miskin. Kerajaan Perikatan mahupun Barisan Nasional tidak menunjukkan komitmen yang benar-benar serius dalam meningkatkan status sosio-ekonomi kaum India. Malah, terdapat banyak bukti kaum ini ditindas secara licik selama ini.

Parti MIC yang sepatutnya memperjuangkan hak kaum India pula menjadi 'Pak Angguk' kerana kepentingan dan kedudukan politik dalam kerajaan. Pemimpin ini menggadai kaum India yang sebenarnya memberi sokongan dan dokongan kepada Barisan Nasional sejak kemerdekaan. Kaum India dianggap sebagai kumpulan yang tidak signifikan dan boleh diketepikan apabila merangka apa-apa dasar pembangunan untuk negara.
Kerajaan Barisan Nasional dan MIC lupa sumbangan kaum India yang menjadi tulang belakang membangunkan negara ini sejak sebelum merdeka lagi. Siapa yang membuka dan membersihkan hutan untuk pertanian dan perladangan? Ramai di antara kita yang pura-pura melupakan sejarah yang ditulis dengan keringat kaum minoriti ini.
Perladangan merupakan sektor ekonomi yang paling utama bagi negara kita pada ketika itu. Memang tidak dapat dinafikan kaum India merupakan saraf tunjang dalam sektor ekonomi komoditi sebelum dan selepas Tanah Melayu mendapat kemerdekaan daripada British. Kaum India menjadi pekerja utama di ladang getah, kelapa sawit, kelapa, koko, teh dan lain-lain lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Media alternatif perlu berani, adil

Posted: 15 Apr 2014 08:46 PM PDT

Oleh  Shahrul Nizam Abd Hamid
Di sesetengah negara maju, media  alternatif (portal berita dalam talian) mempunyai peranan besar bagi mengetengahkan masalah dihadapi oleh golongan minoriti. Impak tulisan yang tersiar di media alternatif ini mampu menyedarkan masyarakat kebebasan bersuara bukan sahaja dimonopoli golongan majoriti. Secara tradisinya juga, media alternatif dilihat sebagai suara kumpulan minoriti.

Berbicara dalam konteks Malaysia, media alternatif banyak membuka mata masyarakat yang selama ini disogokkan dengan berita media arus perdana. Menjelang PRU12, media alternatif yang banyak mengutarakan isu korupsi,  penyelewengan dan salah guna kuasa berjaya mempengaruhi peratusan undi dan secara langsung menelanjangkan isu yang "disembunyikan" oleh media arus perdana.
Apa yang berlaku juga merupakan petanda media altematif wujud sebagai medium penting dalam penyampaian maklumat secara adil kepada masyarakat.
Saya  merupakan antara ribuan, bahkan mungkin antara jutaan pembaca tegar sumber berita media alternatif ini. Pada saya, media alternatif lebih adil, jujur, berani dan sentiasa memberikan maklumat yang saya perlukan.
Bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini saya dapati ada beberapa isu semasa yang seolah-olah terlepas pandang dan tidak mendapat liputan media alternatif di negara kita. Antaranya krisis air di Lembah Klang dan isu yang melibatkan lukisan Sasterawan Negara Datuk A Samad Said (Pak Samad) yang heboh diperkatakan orang sejak awal bulan ini.
Read More / Baca Lagi >>

The water war: Rakyat fighting back

Posted: 15 Apr 2014 08:45 PM PDT

The water ration is fast becoming a test of stamina, endurance and fortitude.

It is definitely unacceptable for the water ration exercise to continue for another three more months as announced last week. The water ration should end on April 30. Period! There has been rain in April so no more excuses should be given by the relevant water authorities.
WaterEveryone affected by the water ration has had enough of this nonsense. There are some like this columnist and this columnist's friend, the PAS Harakah newsletter editor, Ahmad Lutfi Othman who have been suffering this inconvenience since March 1.
As for the people of Balakong in Selangor, they were suffering since mid-February.
This columnist had spoken to a neighbour who has three schoolgoing children who admitted that on the days when there is no water, she does the washing in her sister-in-law's house. The same goes for another neighbour who has four daughters – she washes clothes in her relative's house on non-water days.
These people are not lessening their twice a day clothes-washing activity and when asked why so, they replied that their children need to change clothes regularly due to being active in sports and martial arts.
A neighbour who has three small children, including an infant, had complained that the government is silly to implement water rationing as the usage will also be the same albeit the rakyat have to be inconvenienced.
This is because people will store enough water for usage on the non-water days and when the water arrives, there will be frenzied activity due to the rush in doing housework as well as storing water again.
"This water ration only gives me more 'stretch' and I am going to get high blood pressure because of the 'stretch'," said an elderly lady who manages a snack kiosk. (She probably means 'stress' although 'stretch' is also applicable as one's energy limits are being stretched.)
Certainly our energy is stretched to the limit as we have to work fast when the water supply comes. Who knows while washing clothes halfway, the water pump spoils and suddenly we will be without water supply again. We must also organise our household in conjunction with the water ration timetable.
A long duration of water rationing will give a bad impression to foreign investors and we can ill-afford it at a time like this.
Don't blame the weather
Read More / Baca Lagi >>

Air: Undang-undang darurat boleh dikuatkuasa

Posted: 15 Apr 2014 08:44 PM PDT

ganguan air
KUALA LUMPUR - Malaysia boleh menguatkuasakan undang-undang darurat jika bekalan air terawat masih di tahap bahaya menjelang musim kering pada pertengahan Mei.

Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia S. Piarapakaran berkata Malaysia berkemungkinan akan dilanda musim panas untuk kali kedua namun paras empangan sehingga kini masih tidak mencapai tahap minimum 55 peratus.

Katanya, tahap kapasiti simpanan air mentah di negeri Selangor perlu melebihi kadar 55 peratus bagi mengelakkan Lembah Klang sekali lagi menghadapi krisis bekalan air.

"Lembaga Urus Air Selangor telah menetapkan tahap minimum 55 peratus kapasiti simpanan air mentah perlu dicapai.(Bagaimanapun) kapasiti bagi empangan Sungai Selangor masih dalam lingkungan 37 peratus sahaja (setakat ini).

"Jumlah kapasiti air terawat yang boleh diagihkan daripada loji perawatan air kira-kira 2,500 juta liter sehari (JLH), dan ini menyebabkan lebih daripada 50 peratus bekalan air di Lembah Klang bergantung kepada empangan Sungai Selangor," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Piarapakaran berkata jika perkara ini tidak ditangani dengan segera, kerajaan berkemungkinanan harus mengumumkan darurat dan menguatkuasakan Seksyen 56 Akta Industri Perkhidmatan Air (WSIA) 2006.Read More / Baca Lagi >>

Apabila Hidup Mula Bercatu

Posted: 15 Apr 2014 08:43 PM PDT

Oleh Eyman Hykal
BUAT seminggu dua ini, memandu di dalam hujan sepulang dari pejabat menimbulkan keseronokan. Hati berasa riang melihat air yang menyimbah skrin kereta. Kalau boleh, biarlah pengelap cermin diputar hingga ke kelajuan maksima, menandakan hujan turun mencurah, memberi makna bumi menjadi basah, air di empangan dah melimpah dan akhirnya catuan air sudah tak payah.

Negeri Selangor, negeri termaju yang mempunyai penduduk teramai dan industri yang terbanyak sedang mengalami krisis air. Mereka di zon satu menerima catuan sejak ia dikuatkuasakan. Ertinya sudah lebih sebulan mereka menerima bekalan air berjadual. Buat mereka yang baharu sahaja dikenakan catuan, ia adalah sesuatu yang bisa mencetus panik dan mengubah gaya hidup seisi keluarga.
Bilik air yang cantik sudah dipenuhi tong, tempayan dan baldi. Menjirus pokok pun menggunakan air basuhan sayur dan beras. Pinggan mangkuk kaca sudah diganti dengan peralatan plastik. Buat suri rumah, hujan yang turun pun boleh menimbulkan dilema di antara suka dan bimbang. Suka kerana hujan yang turun mungkin akan menamatkan catuan. Tetapi ia juga bererti baju yang bersidai di ampaian susah pula nak kering. 

Walau apa pun, umum nampaknya semakin bersedia secara mental untuk mengharunginya. Kekalutan membeli tong, tempayan dan baldi nampaknya berkurangan kerana surirumah  sudah melengkapkan logistik di kediaman masing-masing. Jika sebelum ini, anak yang ke sekolah dibekalkan minuman manis, kini air putih menjadi keperluan untuk minuman dan membersih diri.

Pencatuan itu memaksa kita belajar kembali untuk menjimatkan air. Sebelum ini, kita bukannya tidak pernah alami kemarau hingga air terpaksa dicatu. Ataupun sekali-sekala pernah juga rumah tak berair kerana paip pecah. Tetapi, apabila bekalan air stabil kembali, kita lupa pada latihan penjimatan yang telah kita lakukan. Perbuatan tinggal perbuatan dan bukannya amalan.
Read More / Baca Lagi >>

Pertahanan: Kenapa M’sia beli mahal, negara lain murah?

Posted: 15 Apr 2014 08:42 PM PDT

KUALA LUMPUR: Usaha menaik taraf sistem pertahanan negara mesti dimulakan dengan siasatan terhadap laporan penyelewengan dalam pembelian peralatan pertahanan, kata Ketua Penerangan PAS Puat, Datuk Mahfuz Omar.

Sambil menyokong kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk menaik taraf sistem pertahanan negara, beliau berkata, jika usaha menaik taraf sistem pertahanan itu tidak dimulakan dengan siasatan terhadap laporan penyelewengan tersebut, usaha itu tidak akan berjaya.

"Mesti disiasat mengapa negara lain beli peralatan pertahanan yang sama dengan harga yang jauh lebih murah.

"Kenapa Malaysia beli dengan harga yang berlipat kali ganda lebih mahal, sedangkan yang dibeli adalah benda yang sama," katanya.

Hishammuddin sebelum itu menyatakan, wujud keperluan untuk menaik taraf sistem pertahanan negara bagi memperkukuh kawalan keselamatannya pada masa depan susulan tragedi pesawat Malaysia Airlines MH370.

Katanya, langkah itu perlu selepas ada keperluan mendedahkan maklumat sulit radar ketenteraan dalam pencarian pesawat yang hilang pada 8 Mac lepas.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Masih Selamat: Teresa Kok mangsa terbaru cubaan ragut

Posted: 15 Apr 2014 08:41 PM PDT


Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok menjadi mangsa terbaru jenayah apabila cuba diragut berhampiran kediaman keluarganya di Sentul, Kuala Lumpur, oleh dua lelaki bermotosikal.

Dalam kejadian di Taman Rainbow itu, suspek cuba meragut rantai leher tetapi setelah Teresa menjerit, dia melarikan diri tanpa berjaya mendapatkannya.

Mangsa dan dua anak saudaranya berumur 11 dan lima tahun tidak mengalami sebarang kecederaan.

Teresa membuat laporan polis di balai polis Sentul pada tengah hari semalam.

Menurut polis, setakat ini tiada tangkapan dibuat dan pihak berkuasa menyeru sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai kes ini supaya tampil menyalurkannya.

Polis juga berkata akan menambah kekerapan rondaan dan tindakan pencegahan di sekitar kawasan berkenaan.

Kelemahan isu keselamatan gambaran kerajaan lemah, kata Musa Hassan

Posted: 15 Apr 2014 08:39 PM PDT


Keselamatan negara adalah cerminan kepada kekuatan pentadbiran sesebuah negara, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Gambar fail The Malaysian Insider.Keselamatan negara adalah cerminan kepada kekuatan pentadbiran sesebuah negara, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Gambar fail The Malaysian Insider.Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata isu keselamatan perlu diberi penekanan utama kerana ia mencerminkan kekuatan pentadbiran sesebuah negara.
Katanya, kerajaan akan dianggap lemah jika terdapat kelemahan dalam soal keselamatan.
"Jika soal keselamatan tidak dijaga, orang akan cakap kerajaan lemah, itu sebabnya pemimpin perlu baiki ciri keselamatan dalam negara," katanya pada forum bertajuk Situasi Melayu Pasca PRU13 yang diadakan di Kuala Lumpur, malam tadi.
Beliau berkata, berdasarkan pemerhatiannya, perubahan polisi yang membabitkan politik menyukarkan pegawai kerajaan untuk mempertingkat keselamatan negara.
"Pemimpin kena percaya kepada pegawai kerajaan kerana mereka tahu apa yang mereka perlu buat. Mereka jaga keamanan dan keselamatan kalau ubah polisi mereka kena ikut," katanya.
Musa berkata, perkara itu pernah dibangkitkan  pada mesyuarat Kabinet ketika beliau masih lagi menjadi ketua polis negara.
Read More / Baca Lagi >>

Pemburu bangkai yakin pencari jumpa kawasan MH370 terhempas, lapor SMH

Posted: 15 Apr 2014 08:39 PM PDT


Bluefin-21 diturunkan dari kapal Ocean Shield milik Australia di Lautan Hindi untuk mengesan sebarang petunjuk yang boleh dikaitkan dengan bangkai pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu. Gambar Reuters.Bluefin-21 diturunkan dari kapal Ocean Shield milik Australia di Lautan Hindi untuk mengesan sebarang petunjuk yang boleh dikaitkan dengan bangkai pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu. Gambar Reuters.Seorang pemburu bangkai yakin pasukan mencari sudah menemui kawasan di mana pesawat Malaysia Airlines MH370 terhempas dan kotak hitam dipercayai akan dikesan tidak lama lagi, lapor Sydney Morning Herald (SMH).
Pengarah Blue Water Recoveries, Davied Mearns, dalam program 7.30 ABC semalam, berkata beliau yakin berdasarkan kepada kekuatan mereka, empat ping yang dikesan kapal tentera laut Australia, Ocean Shiled minggu lalu adalah dari kotak hitam.
"Saya fikir, pada asasnya mereka sudah menemui kawasan bangkai," SMH memetiknya sebagai berkata dalam program berkenaan.
"Walaupun kerajaan masih belum mengumumkannya lagi, jika seseorang tanya saya 'secara teknikal adalah mereka mempunyai maklumat mencukupi untuk berkata demikian?', jawapan saya jelas, ya.
"Mereka terima empat pengesanan yang sangat baik dengan spectrum bunyi yang tepat datang dari mereka dan ia tidak boleh daripada benda lain," katanya.
Mearns, seorang warga Amerika, dianugerahkan pingat Order of Australia kerana berjaya menemui bangkai kapal HMAS Sydney pada 2008, iaitu 66 tahun selepas ia hilang di Lautan Hindi ketika Perang Dunia Kedua.
Beliau juga membantu dalam operasi mencari bangkai pesawat Air France 447 di Lautan Atlantik pada 2011, lapor SMH.
Read More / Baca Lagi >>

China helping or hurting search for Flight 370?

Posted: 15 Apr 2014 08:25 PM PDT

Underwater vehicle aborted MH370 search due to depth

Posted: 15 Apr 2014 08:25 PM PDT

Bluefin-21 battles harsh under water depths

Posted: 15 Apr 2014 08:24 PM PDT

Nurul Izzah: Many Malaysian Will Fall Under The Poverty Trap

Posted: 15 Apr 2014 08:23 PM PDT

Rafizi Ramli: Siasatan Telah Memula Terhadap Papagomo

Posted: 15 Apr 2014 08:22 PM PDT

Nurul Izzah: Important To Highlight & Ask Everyone To Condemn The Abuse Of Power By The Police

Posted: 15 Apr 2014 08:21 PM PDT

Saifuddin Nasution: Rundingan Awal Dengan 2 Parti Adalah Satu Langkah Yang Praktikal

Posted: 15 Apr 2014 08:21 PM PDT

Rafizi Ramli: Government Failed To Attract R&D From Private Sector Into The Country

Posted: 15 Apr 2014 08:20 PM PDT

Daripada Menteri Amaran Menjadi Menteri Penafian

Posted: 15 Apr 2014 04:39 PM PDT

Ramai yang memuji keupayaan Hishammuddin Hussein dalam mengendalikan sidang akhbar, menjawab soalan dan memberi penjelasan, terutamanya daripada asakan soalan media asing sepanjang tugasnya sebagai pemangku Menteri Pengangkutan berkaitan kehilangan pesawat MH370.

Caranya menjawab soalan-soalan wartawan dikatakan cukup meyakinkan, tenang dan menunjukkan beliau memang membuat persiapan yang sewajarnya sebelum setiap kali sidang akhbar itu diadakan.

Kemampuannya berhadapan dengan media bukan saja menunjukkan beliau lebih baik berbanding Perdana Menteri, Najib Razak yang dua kali membaca kenyataan akhbar mengenai tragedi MH370, sekali di Kuala Lumpur dan sekali lagi di Perth, tetapi mengelak untuk disoal jawab oleh wartawan, bahkan gaya dan stail yang ditunjukkan oleh Hishammuddin itu mengingatkan kita kepada kemampuan yang ditunjukkan oleh Anwar Ibrahim dalam aspek yang sama, terutama ketika dalam kerajaan.

Baik ketika bersama kerajaan dulu, mahupun sebagai Ketua Pembangkang sekarang, kemampuan Anwar berhadapan dengan media, baik tempatan mahupun asing, tidak perlu dipersoalkan lagi. Melihat kebolehan Hishammuddin itu, seperti menunjukkan beliau mempelajari sesuatu daripada apa yang pernah ditonjolkan oleh Anwar sebelum ini.

Hanya berbekalkan kebolehan mengendalikan sidang akhbar berkaitan kehilangan pesawat MH370, kelemahan dan kelembikan beliau sebelum ini, khasnya ketika menjadi menteri dalam negeri seakan-akan telah dilupakan.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: Kelantan sedia beri taklimat kepada kabinet

Posted: 15 Apr 2014 04:34 PM PDT

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan sedia memberi taklimat mengenai pelaksanaan hudud kepada wakil rakyat Barisan Nasional (BN) termasuk menteri kabinet bagi membolehkan mereka mendapat gambaran lebih jelas.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, taklimat khas juga akan diberi kepada pemimpin PAS peringkat pusat yang tinggal di luar Kelantan.

"Apabila selesai di peringkat parti kita akan perluaskan taklimat kepada kompenan Pakatan Rakyat membabitkan PKR dan DAP.

"PAS Kelantan bukan hendak memaksa mereka, penjelasan diberikan bagi memberi alasan mengapa hudud perlu dilaksanakan," ujarnya selepas perjumpaan dengan NGO di Dewan Teratai di sini, semalam.

Program tersebut dirasmikan Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob. Hadir sama sama anggota Exco, Dr Ramli Mamat dan wakil-wakil NGO dari seluruh Kelantan.

Menurut Mohd Amar, PAS pusat bersetuju terhadap usaha yang dilakukan itu dan menyokong langkah kerajaan Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: PAS sokong penuh tindakan Kelantan - TG Hadi

Posted: 15 Apr 2014 04:33 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, terpulang kepada mana-mana parti termasuk dalam Pakatan Rakyat untuk menyatakan pendirian mereka terhadap usaha perlaksanaan hudud di Kelantan.

Ini kerana katanya, tidak ada sebarang perjanjian untuk menghalang PAS daripada mengemukakan Rang Undang-Undang  (RUU) Persedirian berhubung perlaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 negeri itu ke Parlimen.

"Isu hudud di Kelantan ini mendahului Pakatan Rakyat. Ianya sejak tahun 90an. Awal lagi sebelum ada Pakatan Rakyat.

"Dengan sebab itu tidak ada masalah untuk kita kemukakan (RUU Persendirian).

"Adapun pendirian parti lain, terpulang kepada mereka. Kita konsisten dalam isu ini," kata beliau yang ditemui di luar Dewan Undangan Negeri Terengganu, di sini semalam.

Beliau juga menjelaskan bahawa PAS menyokong penuh tindakan Kerajaan Kelantan pimpinan Menteri Besar Ustaz Datuk Ahmad Yakob yang mahu mengemukakan RUU Persedirian itu selewat-lewatnya Disember tahun ini.

Isu hudud kembali diperkatakan selepas Kelantan mengumumkan akan mengemukakan Rang Undang-Undang Persedirian (RUU) berhubung perlaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 negeri itu ke Parlimen.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita: Balasan ketuk kepala adik yang cacat

Posted: 15 Apr 2014 04:00 PM PDT

MOHD. NOOR (kiri) diiringi anggota polis di Mahkamah Majistret, Kota Bharu, Kelantan semalam.

KOTA BHARU – Perbuatan seorang abang mengetuk kepala adiknya yang cacat tangan kanan dengan bongkah kayu pemotong daging berbalas apabila dia didenda RM1,500 dan diarah membayar pampasan kepada mangsa sebanyak RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.
Majistret Nik Habri Muhamad menjatuhkan hukuman itu setelah tertuduh, Mohd. Noor Mamat, 58, mengaku bersalah dan mempertimbangkan keterangan impak mangsa.
Nik Habri turut memerintahkan Mohd. Noor dipenjara selama tiga bulan sekiranya gagal membayar pampasan tersebut.

Malaysia Kita: Kecoh di Stadium Perak

Posted: 15 Apr 2014 03:57 PM PDT

Ipoh: Empat penyokong Perak ditahan polis kerana merusuh dengan membaling batu, suar, mercun dan pelbagai objek ke dalam padang serta penyokong Johor Darul Ta'zim (JDT) selepas menyaksikan pasukan mereka tewas 1-0 dalam saingan Liga Super di Stadium Perak, di sini malam tadi.
Kekecohan itu turut mengakibatkan jurgambar NSTP Supian Ahmad dan beberapa penyokong JDT turut cedera akibat dibaling objek keras termasuk batu.
Harian Metro yang turut berada di Stadium Perak difahamkan, dua anggota polis termasuk FRU turut cedera pada mata dan kepala akibat dibaling batu oleh penyokong terbabit.

Kekecohan dikatakan mula tercetus di bahagian tempat duduk penyokong pelawat apabila sebahagian besar penyokong tuan rumah menyerbu dan membaling pelbagai objek.
FotoPASUKAN Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa menyembur air untuk menyuraikan penyokong Perak di luar stadium. FOTO Muhaizan Yahya.

Supian yang sedang merakamkan kekecohan itu turut menjadi mangsa apabila secara tiba-tiba dibaling batu oleh penyokong Perak mengakibatkan kecederaan ringan dan terpaksa diberi rawatan pasukan perubatan.

Situasi semakin tegang menyebabkan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) mengarahkan penyokong JDT masuk dan berkumpul di padang bagi mengelak daripada dibaling dan bertembung dengan penyokong Perak yang semakin tidak terkawal.
Read More / Baca Lagi >>

Manjung Mari

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:15 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Manjung Mari


Tweet Menteri Umno buat Wak Juragan 69..

Posted: 15 Apr 2014 06:04 PM PDT

Ha ha ha,,hangpa nilai sendiri seorang menteri umno yang sebelum ini mengaku mendapat CPGA tertinggi sewaktu ia belajar diuniversiti..






Patutla sebelum ni depa duk riuh RBA,, kononnya anjuran DAP... ha ha depa pun nak buat sama juga...

Mana Wak Juragan 69... dah tak kelihatan lagi dah,, sibuk la tu..

Kenapa penyandang jawatan yang paling beruntung..

Posted: 15 Apr 2014 01:31 AM PDT

Berbanding dengan calon-calon lain, rasanya penyandang jawatan paling beruntung...






PETALING JAYA, 13 April -- Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali ketika sidang media khas sempena hari pencalonan PKR Selangor yang melibatkan 22 cabang di Ibu Pejabat PKR di sini, hari ini.
-- fotoBERNAMA (2014) HAKCIPTA TERPELIHARA
 Mendapat liputan media kepunyaan umno sendiri... apa cerita ni...

apakah kisah nostalgia di bawah ini berkekalan sehingga kini..








Kalau tanya aku,, memang dari dulu lagi aku tak berminat dengan cara gaya politiknya.. malas nak komen...

ANGIN PERUBAHAN

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:12 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

ANGIN PERUBAHAN


Selangor Sedia Bajet Tambahan, Mana Penasihat Ekonomi Selangor?

Posted: 14 Apr 2014 11:35 PM PDT



JURI RAKYAT

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 7:48 PTG | Posted in

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

JURI RAKYAT


Wow, Inilah Galaksi Spiral Terbesar di Jagad Raya

Posted: 15 Apr 2014 08:16 AM PDT

Galaksi Bimasakti tempat bumi berada masih kalah besar dengan galaksi yang satu ini, galaksi spiral atau NGC 6872. Besarnya 5 kali lipat Bimasakti.

Galaksi ini terletak pada jarak 212 juta tahun cahaya dari Bumi di konetlasi Pavo. Jarak antar dua lengan pada galaksi ini mencapai 522.000 tahun cahaya, sementara pada Bimasakti hanya 100.000 tahun cahaya.
NGC 6872 sebelumnya telah dikategorikan sebagai salah satu galaksi spiral tersebut. Namun, bukti bahwa galaksi itu merupakan yang terbesar baru diperoleh setelah astronom melakukan observasi dengan Galaxy Evolution Explorer spacecraft (GALEX).

"Tanpa kemampuan GALEX mendeteksi cahaya ultraviolet dari bintang muda dan panas, kita tak bisa mengetahui keseluruhan sistem yang menarik ini," kata Rafael Eufrasio dari Goddard Space Flight Center, Badan Penerbangan dan Antariksa Nasional Amerika Serikat (NASA).

Simulasi komputer menunjukkan, NGC 6872 memiliki ukuran dan bentuk luar biasa karena interaksinya dengan galaksi tetangga, IC 4970. Galaksi itu hanya punya 20 persen massa NGC 6872. Sekitar 130 juta tahun lalu, dua galaksi berada pada posisi terdekat, mempengaruhi aktifitas NGC 6872.

Hasil riset seperti diberitakan Space, juga mengungkap bahwa bar di spiral NGC 6782 memiliki radius yang besar, mencapai 26.000 tahun cahaya. Sejauh ini, tak ada aktifitas pembentukan bintang di wilayah itu. Artinya, struktur itu terbentuk miliaran tahun lalu.

Eufrasio mengumumkan hasil risetnya pada ajang American Astronomy Society ke 221 di Amerika Serikat.

Lubang Hitam Bima Sakti Pancarkan Sinar-X dengan Lumonitas Tinggi

Posted: 15 Apr 2014 08:04 AM PDT

Belum diketahui secara pasti apa penyebabnya, Lubang hitam (black hole) di pusat galaksi Bima Sakti (milky way) mengeluarkan sinar-X dengan lumonitas tinggi, sekali dalam sehari.

Memang biasanya ledakan yang menyebabkan munculnya sinar-X sering terjadi di lubang hitam Bima Sakti yang disebut dengan Sagitarius A tersebut. Namun akhir-akhir ini seperti yang pernah diamati oleh teleskop Chandra-X Ray Observatory pada Bulan Februari 2012 lalu, ledakan sinar-X semakin kuat yaitu 150 kali lebih terang dari lumonitas normal lubang hitam.



Proses lubang hitam yang "memakan" asteroid dan merubahnya menjadi pancaran sinar-X.
Image credit: NASA/CXC/M.Weiss

Apa penyebabnya? Para ilmuwan sendiri tidak begitu yakin dengan pendapatnya. Nampaknya ledakan tersebut tidak akan mengalami perlambatan meskipun secara keseluruhan usia lubang hitam yang semakin lanjut akan diikuti dengan penurunan aktivitas.

Di awal tahun 2012 lalu ada peneliti yang mengatakan bahwa ledakan sinar-X di lubang hitam Bima Sakti mungkin berasal dari asteroid atau bahkan planet yang berkeliaran dan berjarak terlalu dekat dengan lubang hitam, sehingga mereka "dimakan".

Sebab pada dasarnya jika lubang hitam selesai "memakan" asteroid atau planet maka ia akan mengeluarkan gas sinar-X.

Foto false color dari daerah di pusat galaksi Bima Sakti.
Pada area tengah, terrdapat titik kecil yang memancarkan sinar-X dan itu adalah lubang hitam.
Image credit: NASA/MIT/F. Baganoff dkk

Nampaknya para astronom juga setuju dengan pendapat itu. "Karena alasan apapun, Sagitarius A makan lebih banyak," kata Michael Nowak, ilmuwan dan peneliti dari IT dan penulis di jurnal astrofisika.

"Satu teori yang makin dipercaya adalah jika asteroid begitu dekat dengan lubang hitam, lubang hitam akan meregang dan menghancurkan asteroid tersebut hingga berkeping-keping dan memakannya sampai akhirnya akan memancarkan radiasi sehingga akan timbul dedakan yang besar," tambahnya.

Para astronom mendeteksi lubang hitam melalui energi cahaya yang dilepaskan saat lubang hitam menelan materi yang ada didekatnya. Pusat galaksi dan quasar yang baru lahir merupakan tempat dimana terdapat lubang hitam yang sangat aktif. Dengan bertambahnya usia lubang hitam, mereka akan cenderung melambat dan mengkonsumsi materi lebih sedikit.

"Setiap orang bisa menggambarkan lubang hitam seperti vakum cleaner di mana ia bisa mnyedot debu yang dilaluinya," kata Frederick K. Beganoff dari MIT.

Hayabusa, Pesawat Luar Angkasa Pertama yang Berhasil Take-Off dari Asteroid

Posted: 15 Apr 2014 07:57 AM PDT

Pesawat penjelajah ruang angkasa Hayabusa telah resmi disertifikasi oleh Guinness World Records sebagai wahana pertama di dunia yang kembali ke bumi dengan membawa material yang dikumpulkan dari asteroid.



Pesawat tak berawak ini diluncurkan oleh Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) menuju asteroid Itokawa pada tahun 2003, menghabiskan tiga bulan di Asteroid berbentuk seperti kentang yang mempunyai diameter sampai 500 meter.

Tiruan Hayabusa dengan Sekala 1:2



Pesawat ruang angkasa utama, bersama dengan sampel penyimpanan kapsulnya, kembali ke Bumi pada tahun 2010 setelah menyelesaikan perjalanan tujuh tahun sejauh 6 miliar km.

Pesawat ini seharusnya tiba kembali di Bumi pada 2007, namun terjadi masalah teknis yang membuatnya kembali mengambang di angkasa selama tiga tahun lagi.

Guinness World Records mengakui Hayabusa sebagai "Pesawat luar angkasa pertama yang berhasil take-off dari sebuah asteroid."



Foto Meluncurnya Hayabusa beserta pelepasan kapsulnya menuju bumi


Hayabusa Kapsul dan Parasutnya Setelah Jatuh Di Bumi


Kapsul dan Parasut Dari Hayabusa Sewaktu Tiba di bumi


Para Ahli membuka dan mengumpulkan materi yang dibawa Kapsul Hayabusa

5 Benda Aneh Yang Pernah Hanyut di Tepi Pantai

Posted: 15 Apr 2014 02:15 AM PDT

Melihat benda hanyut di tepi pantai memang sudah tak heran. Karena pada dasarnya pantai menjadi salah satu tempat yang memiliki arus dan ombak yang membuat benda – benda hanyut ke tepi pantai.  Namun, benda yang satu ini bukan seperti ikan , sampah atau sebagainya. Melainkan benda – benda dengan bentuk yang aneh dan penuh dengan misteri. Bahkan, kamu juga akan heran bila melihatnya. Lalu apa saja benda – benda aneh tersebut ? ,  inilah dia 5 benda aneh yang pernah hanyut di tepi pantai.

1. Batu Nisan   
 
Salah satu benda aneh dan penuh misteri yang pernah hanyut di tepi pantai yakni batu nisan. Dua buah batu nisan berumur ratusan tahun berbahan granit dipercaya digunakan seseorang untuk mencegah erosi laut terjadi di San Fransisco pada 1940-an. Dilihat dari bentuknya terukir nama perempuan bernama Emma Bosworth meninggal pada 1876 dan lainnya Delia Presby Oliver meninggal pada 1890.

2. Bom Aktif   
 
Benda aneh yang kedua yakni bom hidup berdiamter enam sentimeter dan panjang 12 sentimeter ini ditemukan masih aktif di Pantai Miami, Negara Bagian Florida, Amerika Serikat pada 2011. Pengunjung setempat pun merasa terkejut lantaran tidak tahu dari mana bom ini berasal dan siapa perakitnya.


3.SepatuLengkapDenganKakiDidalamnya  
Ditemukan 11 sepatu lengkap dengan kaki di dalamnya. Dan sampai saat ini belum diketahui jelas apa penyebab kaki tersebut terputus dari tubuhnya. Penemuan ini berlangsung pada tahun 2007 di Pelabuhan British Columbia, Kanada.

4. Ribuan Pisang Hanyut
 
Ribuan pisang hanyut ini ditemukan pada bulan November 2007 di Pulau Terschelling, Belanda. Penduduk setempat pun merasa terkejut dan setelah diteliti ternyata ribuan pisang yang hanyut di tepi pantai tersebut akibat terbawa oleh gelombang besar  dari sebuah kapal kargo karam.

5. Surat Cinta dari Perang Dunia II 
 
Surat cinta dari perang dunia ke II ini belum diketahui jelas kenapa bisa terdampai di tepi pantai.  Nah , itulah kelima benda aneh yang pernah hanyut di tepi pantai.