Followers

Nuffnang

Duke of UMNO

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 2:04 PTG | Posted in

sumber :-

Duke of UMNO


WOW! BADRUL AMIN "TUALA" DIBENAR SAMPAIKAN KHUTBAH, BUAT PROGAM DI MASJID SULTANAH BAHIYAH, KEDAH..!!!

Posted: 28 Feb 2015 05:10 AM PST

Hebat betoi Masjid Sultanah Bahiyah, kan? 
Saya memuji Jabatan Agama Islam Kedah dan Kerajaan Negeri Kedah sebab sangat berani membenarkan pemimpin kanan PKR, Badrul Amin Bahrun, untuk membuat program dan menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Sultanah Bahiyah baru-baru ni...

Walaupun saya tidak pasti sama ada Badrul Amin ada tauliah atau tidak dari JAIK untuk buat begitu, tapi keberanian pihak Masjid Sultanah Bahiyah menganjurkan program untuk Badrul Amin wajar dipuji setinggi langit...

Kalau boleh, bukan saja Badrul Amin, bawa lagi ramai pemimpin Pakatan Haram buat program kat masjid tu... lagi ramai lagi bagusssss...



Bukan apa... bukannya saya sokong sangat pun pihak pengurusan masjid tu bawak penceramah politik masuk masjid atas tiket "penceramah bebas". Saya cuma nak tengok "true colour" pihak jawatankuasa masjid tu sebenarnya...

Agak-agak la, Badrul Amin ada selit politik dak dalam program dia kat situ? Heh! Muhong sangat la kalau dia tak berpolitik sekali dalam program "ceramah khas" dia tu, kan?

Takpa... panggil lagi ramai pi bagi ceramah agama kat situ... takdak tauliah pun takpa... bukannya ada orang amik tindakan pun...

Dulu, ada sekali dah kejadian tu... ingatkan dah serik lepas kena panggil... rupanya dok buat jugak lagi... pengurusan masjid tu suka pepecahan umat Islam berlaku kat masjid tu kot? 

Sampai baca khutbah atas mimbar.. mujoq tak sebut nama Anwar Berahim ganti nama Sultan Kedah ja time doa tu..kan? Badrul Amin baca ke teks khutbah Jumaat yang disediakan JAIK? Tak ikut pun takpa kalau ikut garis isi khutbah Jumaat yang asal...

Apapun, tahniah la pengurusan masjid Sultanah Bahiyah... lepas ni boleh panggil Mahfuz Omar pulak buat program, baca khutbah dan sebagainya... elok la dipecah-pecahkan umat Islam kat Masjid Sultanah Bahiyah tu...kan? kan? kan?

Mujoq la Badrul Amin tak pakai "kain tuala" masa buat program kat situ.. kalau tidak... haruuu..! Heh!

Cucu Tok Selampit

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 1:18 PTG | Posted in

sumber :-

Cucu Tok Selampit


500,000 Turun Ke Ibu Kota Untuk Demo Reformasi "Undur Najib"

Posted: 28 Feb 2015 03:06 AM PST




Walaupun memo daripada Ahli Parlimen Pondan merangkap Setiausaha Agong PKR, Rafizi Ramli telah dikeluarkan bertarikh 23/02/2015, supaya ahli-ahli Cabang PKR menghantar peserta-peserta demo (baca di sini), kehadiran pendemo-pendemo hari ini telah gagal. Tidak perlu kita letakkan berapa orang yang hadir. Biar gambar-gambar sahaja berbicara. Agak-agaknya mereka ini mewakili berapa peratus daripada keseluruhan Rakyat Malaysia? Ada tak sampai 0.000001%?

Berbanding demonstrasi 1998, Bersih 1.0, Bersih 2.0 dan Bersih 3,0, demonstrasi hari ini yang bertema "Undur Najib" atau "Liwat Tetap Liwat" gagal sama sekali. Rafizi Ramli dan Ketua AMK, Nik Nazmi Nik Ahmad telah memalukan KETUM Anwar Ibrahim dengan teruk sekali. Letak jawatan sajalah anda berdua. Selama ini demontrasi hanyalah hebat jika disertai oleh ahli-ahli PAS. Tanpa ahli-ahli PAS, PKR hanyalah sampah masyarakat!

Anak Sungai Derhaka

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:41 PG | Posted in

sumber :-

Anak Sungai Derhaka


1MDB: Rafizi cabar Najib saman dia..

Posted: 28 Feb 2015 01:31 AM PST


Saya terkejut membaca laporan media bahawa Datuk Seri Najib Razak sekali lagi mengugut untuk mengambil tindakan saman; kali ini terhadap lidah rasmi PAS iaitu Harakah.

Bukan sahaja saya terkejut kerana kelakuan sebegitu tidak pernah ditunjukkan oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini; saya lebih terkejut kerana Datuk Seri Najib Razak belum lagi menyaman saya walaupun pernah mengugut untuk berbuat begitu baru-baru ini.

Pada 4 Disember 2014, saya menerima surat undang-undang dari peguam Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansur menuntut saya memberi penjelasan mengenai satu ceramah di Bandar Tun Razak.

Ceramah saya itu mengkritik keputusan menghapuskan subsidi minyak dalam keadaan perbelanjaan kerajaan terus boros dan skandal 1MDB yang menelan dana rakyat.

Saya menjawab surat undang-undang itu pada 9 Disember 2014 dengan menegaskan bahawa isu subsidi dan keborosan perbelanjaan negara adalah isu berkepentingan awam.

Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk terus mengkritik kerajaan atas perbelanjaan yang boros sehingga memotong subsidi minyak untuk rakyat.

Sehingga sekarang saya masih belum mendapat maklumbalas dari Datuk Seri Najib Razak. Saya agak kecewa kerana sebelum itu teruja agar peguam-peguam saya boleh menyoalbalas Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah di kandang saksi.

Oleh kerana tiada maklumbalas dari Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor setakat ini, rakyat bolehlah beranggapan bahawa kenyataan saya yang mengkritik keborosan kerajaan sehingga pentadbiran beliau terpaksa memotong subsidi itu adalah betul.

Oleh yang demikian, saya menasihati Datuk Seri Najib Razak supaya menyaman saya dahulu sebelum mengugut untuk menyaman pihak lain.

Saya juga menggalakkan lebih ramai pihak mengkritik Datuk Seri Najib Razak dan jangan takut dengan ugutan saman kerana sehingga sekarang beliau masih belum menyaman sesiapa pun, lebih-lebih lagi pengkritik nombor 1 beliau iaitu Tun Mahathir Mohamad!


Rafizi Ramli
Naib Presiden/Setiausaha Agung PKR
Ahli Parlimen Pandan



Gara-gara kritik 1MDB, Ahli UMNO kena pecat

Posted: 27 Feb 2015 10:24 PM PST


Ahli Umno yang dikritik hebat kerana membuat laporan polis terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hujung tahun lalu, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, dipecat daripada jawatannya sebagai naib pengerusi Umno Bahagian Batu Kawan.

Dalam satu kenyataan, Khairuddin mengakui beliau dipecat susulan diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi pada Mei tahun lepas, yang menyebabkan beliau tidak layak memegang sebarang jawatan dalam parti.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak senang dengan cara ia dilakukan memandangkan beliau tidak pernah dipanggil atau diminta menjelaskan keadaan.

Katanya, beliau hanya mengetahui mengenai pemecatan jawatan itu selepas menerima surat yang dikeluarkan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor minggu ini.

"Saya tidak terkejut langsung dengan berita jawatan saya dilucutkan oleh Umno disebabkan kes jaminan korporat saya yang hakikatnya sedang dalam fasa penyelesaian oleh peguam peribadi saya. 

"Namun saya amat hairan dengan sikap ibu pejabat Umno yang tidak pernah memanggil saya memberi penjelasan mengenai kedudukan sebenar kes tersebut yang hakikatnya sedang selesai. 

"Mengapa mereka tidak pernah dan tidak mahu memanggil saya memberi pencerahan kedudukan masa kini status saya ini?" katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menurut Perlembagaan Umno, Peraturan 8.4 dan 28.9 seseorang yang bankrap akan secara automatik hilang kelayakan memegang atau bertanding apa-apa jawatan dalam parti.

Seksyen 9A(1)(d) Akta Pertubuhan 1966 juga menyatakan seorang yang bankrap yang belum dilepaskan tidak boleh memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana pertubuhan.

Sementara itu, Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri Pulau Pinang Datuk Musa Sheikh Fadzir mengesahkan pemecatan jawatan Khairuddin itu.

Beliau berkata Umno Pulau Pinang menerima surat mengenai perkara itu daripada ibu pejabat parti dan menegaskan pemecatan itu dilakukan mengikut peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan.
"Beliau masih ahli Umno dan boleh menghadiri perhimpunan agung Umno tahunan sebagai perwakilan bahagian Batu Kawan," kata Musa.

Khairuddin, yang membuat laporan polis terhadap 1MDB pada awal Disember, berkata beliau menerima tindakan itu sebagai harga yang terpaksa dibayarnya bagi menegakkan kebenaran dan memerangi rasuah.

Beliau juga berikrar tidak akan gentar dengan tekanan politik atau meninggalkan perjuangannya. 

Katanya, walaupun tidak menyandang jawatan dalam parti, beliau akan terus bersuara untuk kepentingan orang ramai.

"Insya-Allah saya akan berlepas ke tanah suci Mekah esok (hari ini) tengahari. Apabila saya pulang dari tanah suci Mekah insya-Allah akan saya perjelaskan kedudukan saya dalam Umno secara terperinci, " katanya.

Dalam laporan polisnya, Khairuddin menggesa siasatan "terperinci dan menyeluruh" dilakukan terhadap 1MDB dan menggesa pihak berkuasa menyoal siasat pengarah dan wakil mana-mana syarikat yang mungkin terlibat dalam skandal 1MDB.

Selain Khairuddin, ahli Umno lain juga mengkritik 1MDB, dengan yang paling menonjol ialah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainudin. 

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), diketuai ahli Parlimen Umno Datuk Nur Jazlan Mohamed, juga meminta Ketua Audit Negara menjalankan audit ke atas firma yang bermasalah itu sebelum PAC sendiri menjalankan siasatannya lapor The Malaysian Insider



Al Ikram

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 9:02 PG | Posted in

sumber :-

Al Ikram


BUKTI PAS SELINGKUH DENGAN UMNO

Posted: 27 Feb 2015 09:55 PM PST

Landskap Siasah

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 7:25 PG | Posted in

sumber :-

Landskap Siasah


FUTSAL CARA TARIK ANAK MUDA DEKATI DAKWAH DENGAN BERKESAN

Posted: 28 Feb 2015 07:20 AM PST



Oleh : Muhammad Nuruddin Bashah

SUNGAI PETANI - 28 Feb 2015

Lajnah Sukan dan Kesenian Dewan Pemuda PAS Sungai Petani telah berjaya menarik penyertaan sebanyak 14 pasukan futsal sekitar daerah Sungai Petani hari ini melalui Pertandingan Futsal Jemputan Piala Ketua Pemuda PAS Kedah pusingan kelayakan Sungai Petani.

Perlawanan pusingan saringan ini berlangsung di SMC Futsal Centre Sungai Petani yang melibatkan sekitar 100 orang pemain.

Saudara Saad Ibrahim selaku pengerusi Lajnah Sukan ini berasa berpuas hati dengan kadar peneyrtaan memandangkan iklan hanya dikeluarkan dalam masa seminggu sahaja.
"Ternyata method bermain bola, sukan dan riadah adalah wadah penting untuk pihak kami Lajnah Sukan mendekati anak muda dan menampikan perjuangan PAS yang syumul merangkumi kerohanian, akhlak dan juga kekuatan jasmani", jelas beliau apabila ditemubual media.

Pasukan yang berjaya merangkul gelaran juara akan mewakili pemuda Sungai Petani untuk pusingan peringkat negeri di Sik pada 7 Mac akan datang.

Sejak Pemuda PAS menjenamakan semula Lajnah Sukan beberapa tahun kebelakangan ini, sukan Futal menajdi pilihan aktivit utama dan ia amat berkesan menarik minat anak muda mendekati PAS.









BELIA SEJAHTERA SUNGAI PETANI TERUS TEKAD ASAH KEPIMPINAN ANAK MUDA

Posted: 28 Feb 2015 07:02 AM PST

BELIA SEJAHTERA SUNGAI PETANI TERUS TEKAD ASAH KEPIMPINAN ANAK MUDA

Oleh : Muhammad Nuruddin Bashah

SUNGAI PETANI- 28 Feb 2015

Bagi para anak muda dan belia di Sungai Petani yang ingin beraksi dalam lapangan kepimpinan dan sukarelawan melalui medium ngo bukan partisan, Pertubuhan Belia Sejahtera Sungai Petani (BERANI) adaah wadah yang paling sesuai.

Sejajar dengan kehendak ROS, NGO berdaftar ini sekali lagi mengadakan Mesyuarat Agung Tahunanya di Dewan Surau Taman Sejati Sungai Petani pada jam 10 pagi 28 Februari 2015.

Dengan kehadiran belia seramai 20 orang BERANI berjaya menyambung hayat perjuangan untuk memberi ruang remaja dan belia terlibat dalam aktiviti kesukarelaan dan rekreasi yang membina.

" Pada sesi lalu BERANI telah menghantar dua orang perwakilan untuk bertanding dalam Parlimen Belia iaitu saudara Ibrahim ismail dan saya sendiri Hairul Huzairi bin Mohd Hafhid. Kami juga mngadakan beberapa siri pertandungan Futsal, gotong royong di pondok pengajian islam di Perak, edaran risalah dakwah pada malam merdeka, menganjur Kem Anak Soleh serta majlis makan malam bersama Kelab Motor Negeri Kedah", jelas Hairul selaku mantan pengerusi yang lalu.

Berdasarkan ucapan Pengerusi baru saudara Ibrahim Ismail, tahun ini BERANI mensasarkan misi untuk terus menyediakan ruang pengasahan bakat kepimpinan belia, menambah aktiviti kesukarelaan, menganjur lebih banyak akiviti dakwah dan pemantapan rohani disaping mengekalkan aktiviti rekreasi yang diminati anak muda.

" Persiapan kemahiran untuk belia berdayasaing dalam hal kerjaya juga akan difikirkan untuk dianjur pada sesi ini", tambah Ibrahim sebelum menutup ucapan penangguhannya.



tunku

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 3:26 PG | Posted in

sumber :-

tunku


Muhyiddin: Makeshift classrooms only temporary

Posted: 28 Feb 2015 12:29 AM PST

Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said the makeshift school without walls in Tuaran was only a temporary shelter for students.

The Deputy Prime Minister said SK Penimbawan was undergoing upgrading works and the students had been placed in temporary classrooms.

He said the ministry's secretary-general had been sent to Sabah to monitor the situation.

One off the classrooms with plywood walls and zinc tops

Muhyiddin said an allocation of about RM5mil to RM10mil had been approved a few months ago.

"It is a matter of management and implementation which takes time," he told a press conference after attending the Pagoh youth music fiesta carnival here Saturday.

He said he directed for the upgrading works to be completed by this year.

SK Penimbawan is among 10 schools with a total enrolment of more than 2,000 students that were destroyed by either fires or landslips in Sabah since last year.

Classrooms at the SK Penimbawan are wall-less structures resembling garages with concrete floors. SK Penimbawan was destroyed by a fire in May.

The classrooms equipped with dirty chairs and table at the school

The school was without electricity when it was built and several months ago when power was supplied to the building, a short circuit cause the fire.

Two other schools facing similar predicaments are SK Tampasak in Papar district and SK Pekan primary school in Kiulu.

The two schools' classrooms comprise canopy tents with the bare ground as a floor.

The plight of pupils in SK Peninbawan was highlighted in a viral tweet with the hashtag #SchoolWithNoWall on Friday.

In a tweet directed at Chief Secretary to the Government Tan Sri Dr Ali Hamsa on Friday, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said, "Please investigate and take action to help if this is true. This should not have happened."

Najib acts on Twitter pictures of makeshift Tuaran classrooms

Posted: 27 Feb 2015 05:35 AM PST

A Twitter campaign to highlight the sad state of affairs at a school in Sabah, which had to operate in makeshift classrooms, caught the attention of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on Friday.

Pictures posted on Twitter, showing classrooms at SK Penimbawan in Tuaran using canopies, zinc roofs and plywood a year after a fire broke out there, led Najib to issue instructions to Chief Secretary to the Government Tan Sri Ali Hamsa.

"TS KSN @alihamsa55 siasat & ambil tindakan utk bantu jika benar. Ini tdk patut berlaku (To Chief Secretary of Government @alihamsa55. Investigate and take action to help if true. This should not happen," Najib tweeted on Friday afternoon along with images of the school.

 The classrooms equipped with dirty chairs and table at the school

Ali later responded, tweeting that he would take immediate action on the matter.

"Salam YAB Dato Sri @NajibRazak. Perkara ini sedang disiasat dan tindakan serta merta akan diambil. Terima kasih. Dr Ali. (Salam Datuk Seri @NajibRazak. The matter is being investigated and immediate action will be taken. Thank you. Dr Ali," he said via @AliHamsa55.

Earlier Friday, the tweet handle #SchoolWithNoWall went viral and received many retweets, alerting Najib's attention.

The pictures attached to the tweets showed classrooms without walls and sparsely equipped with dirty, mismatched chairs and worn-out tables.

Although the floors are concrete there is nothing to stop the wind from blowing red earth into the classrooms.

In one of the pictures, a small wall fan is visible close to a white board. There are no ceiling fans.

The plight of the school also received a response from Kinabatangan MP Datuk Bung Mokhtar Radin who called for swift action to help SK Penimbawan.

Muhyiddin: We cannot take threats against IGP lightly

Posted: 27 Feb 2015 04:09 AM PST

The government views seriously the death threat made by a group of youths on Inspector-General of Police (IGP) Tan Sri Khalid Abu Bakar on social media.

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said such threats could lead to bigger dangers to the nation in future.

He said three steps must be taken to contain the threat of extremism, including through education, to provide an understanding about security to the younger generation.

"Secondly, the existing laws need to be implemented effectively, and thirdly, cooperation among the public to help the authorities take the appropriate steps.

"We cannot take this lightly because today, extremism is a global issue....some of our people are involved with the IS (Islamic State), which is clear proof that it has already happened in Malaysia," he told reporters.

He was commenting on a 1:27 minute video showing three masked men who called themselves Anak Malaysia Anti Demokrasi (Amad) which went viral on the social media, threatening to blow up the IGP's car.

Another video earlier showed four men saying they planned to burn fireworks at all the courthouses throughout the country on Feb 18.

.

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 3:13 PG | Posted in

sumber :-

.


Perhimpun Perpaduan Melayu satu retorik

Posted: 27 Feb 2015 05:47 PM PST

BACA SABTU                                                                                 

Malam ini akan berlangsung Perhimpunan Perpaduan Melayu yang akan berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil. Perhimpunan ini dianjurkan oleh Majlis Perundingan Melayu (MPM) hasil gabungan 248 buah Ngo Melayu.

Sempena himpunan itu juga akan dibaca waad atau ikrar. Ia kemudian akan ditandatangi oleh 57 pemimpin Melayu. Perhimpunan malam ini selain pembacaan ikrar sebagai acara kemuncak ia disusuli dengan solat Maghrib, pembacaan puisi dan pidato oleh perdana menteri.

Kehadiran dianggarkan 30,000 orang. Ikrar atau waad yang akan dibaca malam ini sebagai mengganti waad Melayu 1946. Apakah waad 1946 dulu?

Menyelami tujuan dan maksud perhimpunan itu adalah untuk membangkitkan semangat orang Melayu. Meletakkan orang Melayu diatas paksi seperti mula orang Melayu mengenai jalur perjuangan.

Tetapi sedikit dimusykilkan apabila melihat kepda angka yang dianggarkan hadir itu ia tidak menunjukkan perhimpunan perpaduan Melayu sebenarnya. Jumlah itu tidak mewakili populasi Melayu di negara ini. Orang Melayu yang mewakili 60% (18 juta) penduduk daripada 30 juta penduduk negara ini, seharus kehadirannya yang perlu diusahakan melebihi 1 juta.

Kehadiran hanya 30,000 bermakna kira-kira 0.17 % daripada 18 juta Melayu. Kehadiran itu jauh lebih ramai daripada penonton bola sepak piala Malaysia pertemuan Kelantan dengan Pahang sebanyak 85,000.

Justeru, perhimpunan malam ini meragui akan tujuan dan matlamatnya. Apakah ia benar untuk mengemblengkan suara Melayu, atau pun menjadi platform kepada pemimpin Umno khasnya Najib Razak hadir mempertahankan dirinya. Umum maklum Najib kini dalam keadaan tidak menentu, beliau diusahakan turun atas matlamat hendak menyalamatkan parti Umno. Umno dalam bacaan para pengkajinya pula dalam situasi yang bagaikan telor di hujung tanduk atau tikus kelemasan dalam gelok.

Apakah usaha MPM yang mendapat restu dan juga bantuan kewangan daripada kerajaan itu menjadi alat atau "kontraktor" untuk memperkuatkan Umno dengan acara malam ini?

Kenapa dikatakan begitu, kerana kalau perhimpunan malam ini yang bertemakan; hebat, bermaruah berkat, mencerminkan perhimpunan Melayu yang sebenarnya, tentulah yang hadir bukan sahaja pemimpin daripada parti kerajaan, tetapi parti-parti Melayu dan pertubuhan profesional Melayu lain juga. Pemimpin Pas dan PKR juga tentu akan dipanggil untuk berdiri dan melapazkan ikrar bersama di atas satu pentas sebab mereka juga adalah Melayu.

Sehingga kini tidak ternampak atau terdengar bahawa akan ada pemimpin kedua-dua parti Melayu itu akan ikut serta dalam perhimpunan malam ini melainkan pemimpin Umno. Yang sudah pasti akan hadir dan mengepalai membaca waad atau ikrar ialah Najib Razak dan Zahid Hamidi. Muhyiddin Yassin dilaporkan tidak hadir kerana menghadiri majlis sambutan tahun baru Cina di Perak. Kesimpangan ini secara tidak langsung bahawa majlis perhimpunan malam ini tidak mustahak kerana kalau mustahak masakan Muhyiddin boleh tuang.

Yang sedikit membimbangkan, hendaknya jangan perhimpunan malam ini kemudian dijadikan lesen oleh orang Cina atau India untuk mereka menganjurkan pula himpunan sedemikian atas nama kaum mereka. Sekiranya perhimpunan malam ini untuk menunjukkan kekuatan Melayu, ia akan menjadi ilham pula kepada kaum lain menunjukkan kekuatan mereka. Jika ini terjadi maka kesucian perhimpunan itu akan tercemar.

Saya yakin kalau orang Cina juga mengadakan himpunan perpaduan mereka, jumlah yang hadir melebihi daripada yang disasaran penganjur malam ini sebanyak 30,000. Mungkin yang hadir pada perhimpunan Cina melebihi 500,000 dan mereka juga menzahirkan waad mereka.

Pun begitu kalau masyarakat India mengadakan program sama jumlahnya akan melebihi daripada jumlah yang dianggarkan hadir pada himpunan malam ini. Apakah kalau kedua kaum itu turut mengadakan "konsert himpunan" mereka, ia akan dilarang? Oh tidak, dasar liberalisme dalam BN menghalal dan melindungi kebebasan mereka.

Dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara berbagai kaum dan etnik, adalah elok kalau perhimpunan berwajah Malaysia diadakan berbanding dengan perhimpunan Melayu seperti malam ini. Kerana perhimpunan mengambil tema dan semangat Malaysia lebih sesuai dan tepat dan suasana dan keadaan sekarang ini. Apa yang diuruskan oleh MPM itu sebenarnya untuk mencemerlangkan Melayu tetapi maksud halusnya ia boleh menyulitkan perpaduan nasional negara ini.

Perhimpunan malam ini tidak akan ke mana juga. Waad atau ikrar akan tinggal sebagai ikrar saja. Sebelum ini sudah berbagai ikrar, janji dan sumpah dilapaz oleh orang Melayu mengikut "taukeh" (kepala Ngo) masing-masing, tetapi Melayu masih juga tidak berubah. Apa yang didapati malam ini ahli-ahli Ngo yang jauh di kampung akan dapat melihat neon di Kuala Lumpur kerana mereka datang bukan sahaja setakat dipadah tetapi diupah. Natijah perhimpunan malam ini ia memperlihatkan Melayu semakin bercelaru dengan jumlah kehadiran hanya 30,000.

Perhimpunan malam ini tidak akan menyamai dengan perhimpunan dan perpaduan Melayu 69 tahun lalu. Ketika itu orang Melayu berhimpunan benar-benar atas satu genta suara dan nikmat rasa sama serta keinginan yang serupa; mahukan kemerdekaan. Mereka datang bukan dipadah dan diupah, tetapi datang dengan sebuah pengorbanan besar untuk bangsa dan negara mereka.

Perhimpunan malam ini tidak lebih daripada perhimpunan untuk memberi sokongan kepada pemimpin oleh pihak-pihak tertentu atas tujuan dan matlamat peribadi mereka. Direktori yang mereka inginkan ialah nama mereka ada dalam rekod Umno yang kononnya mereka adalah pembela parti berfahaman nasionalisme itu.

Berdasarkan itu perhimpunan malam ini tidak lebih dan tidak kurang sebagai sebuah konsert sahaja yang nilainya tidak lebih dan tidak kurang seperti malam "Cinta Rasul" yang menampilkan kumpulan nasyid Ya Nana daripada Indonesia yang selepas menghadiri majlis itu hadiratnya pulang sambil bernyanyi Ya Nana Ya Nana sambirin mengetuk-ngetuk stering kereta. Perhimpunan perpaduan Melayu malam ini satu lagi retorik Melayu ciptaan MPM. [wm.kl.9:29 am 28/02/15]

Taipingmali (tm)

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 1:36 PG | Posted in

sumber :-

Taipingmali (tm)


PENUBUHAN PAS : FAKTA ATAU AUTA?

Posted: 27 Feb 2015 04:03 PM PST





DARI: JABATAN PENERANGAN PAS PUSAT - DI BAWAH TAJUK:"MENGAPA SAYA DAN ANDA PILIH PAS?"
KENAPA PAS DITUBUHKAN?

Parti Islam Semalaysia atau PAS ditubuhkan secara rasmi pada 21 Zulkaedah 1370 bersamaan dengan 24 November 1951. Penubuhan PAS menempuh satu proses yang panjang sesuai dengan fitrah perjuangan Islam itu sendiri yang terpaksa melalui pelbagai liku-liku dan rintangan. PAS lahir bukan untuk mendapatkan habuan dunia atau kerana kehendak mana-mana individu. la juga bukan lahir kerana kekalahan dalam perebutan beberapa individu dalam perebutan jawatan politik dalam parti. PAS lahir di atas sahutan untuk menyempurnakan arahan Allah SWT tentang perlunya sebuah jemaah yang mempunyai cita-cita untuk menegakkan Islam di atas muka bumi sesuai dengan firmanNya yang bermaksud; "Hendaklah ada di kalangan kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji)"(Ali-Imran, 3:104)

SIAPAKAH DI BELAKANG PENUBUHAN PAS?

PAS bukanlah merupakan parti Islam yang pertama ditubuhkan. Tetapi di kalangan para pengkaji dan sarjana, mereka sependapat bahawa PAS merupakan parti Islam yang paling tua dan berpengaruh di negara ini. Sejarah penubuhannya diwarnai dengan pelbagai peristiwa yang menarik. Kontroversi berhubung isu kemerdekaan dan kedudukan orang Melayu telah mendorong persidangan ulama yang ketiga diadakan pada 24 November 1951. Persidangan yang diadakan di bangunan Kelab Melayu Bagan di Butterworth, Privince Wellesley (kini dikenali sebagai Seberang Prai) merupakan lanjutan kepada persidangan ulama kedua yang diadakan di Kuala Lumpur.

DARI MANA PAS MENDAPAT NAMANYA?

Persidangan itu telah dihadiri oleh lebih 200 perwakilan dan pemerhati termasuk 20 orang wanita dari seluruhTanah Melayu dan Singapura.Dalam ucapan dasarnya yang dibacakan oleh Haji Ahmad Maliki, Haji Ahmad Fuad menyatakan betapa sebuah kesatuan ulama atau Parti Islam Tanah Melayu harus ditubuhkan untuk menggabung dan menyatukan ulama serta umat Islam bagi membangunkan agama, ummah dan tanah air. Beberapa nama telah dicadangkan untuk menubuhkan kesatuan Islam ini. Daripada tujuh cadangan yang dikemukakan, akhirnya nama Partai Islam Se-Malaya (PAS) atau Pan-Malayan Islamic Party (PMIP) telah dipersetujui secara majoriti oleh perwakilan yang hadir dalam persidangan itu.

SIAPA PRESIDEN PAS YANG PERTAMA?

Haji Ahmad Fuad telah dipilih sebagai Yang Dipertua PAS yang pertama. Beliau merupakan seorang tokoh ulama yang berasal dari Terengganu dan pernah belajar di sekolah agama rakyat Ma'ahad Ehya al-Syarif di Gunung Semanggol. Semasa di sana, Haji Ahmad Fuad Hassan banyak menyumbangkan tulisannya dalam akhbar-akhbar Melayu mengenai kemunduran orang Melayu dan kecetekan pengetahuan agama di kalangan umat Islam. Beliau pernah mencadangkan betapa pentingnya sebuah'kesatuan ulama' atau sebuah 'Parti Islam Tanah Melayu' ditubuhkan bagi menyatukan ulama dan umat Islam untuk membangunkan agama, ummah dan tanah air.

BAGAIMANA PAS BERKEMBANG SEBAGAI ORGANISASI POLITIK?

Sebagai sebuah organisasi politik PAS telah menggariskan empat objektif perjuangan yang utama. Pertama, untuk mewujudkan satu ikatan persaudaraan !slam untuk membentuk satu tenaga koiektif bagi menyelenggarakan semua tuntutan agama Islam dan politik demokrasi. Kedua, menumpukan usaha dan tenaga untuk menyatukan perlembagaan pentadbiran agama seluruh Tanah Melayu. Ketiga, memelihara dan mempertahankan hak, kepentingan, maruah agama dan umat Islam. Keempat, bekerjasama dengan organisasi-organisasi politik lain yang prinsip dan matlamatnya tidak bertentangan dengan ajaran Islam untuk mencapai demokrasi, keadilan sosial dan kemanusiaan.

BILA CAWANGAN PERTAMA PAS DITUBUHKAN?

Cawangan PAS yang pertama ditubuhkan di Pulau Pinang pada 9 Mac 1952 diikuti dengan penubuhan cawangan di Perak pada 10 April 1952 sebelum melebarkan sayapnya ke Perlis pada 2 Mei 1952, Selangor pada 13 Julai 1952 dan Kelantan dua bulan kemudiannya. Sehingga Disember 1952, PAS telah berjaya menubuhkan 16 buah cawangannya di Tanah Melayu dan Singapura. Setahun selepas penubuhannya, PAS mengadakan muktamarnya yang pertama di Madrasah Dairatul Maarif, Kepala Batas, Province Wellesley pada 3 dan 4 Januari 1953. Dalam muktamar itu, Haji Ahmad Fuad dilantik semula sebagai Yang Dipertua PAS.

KENAPA AHMAD FUAD LETAK JAWATAN?

Bagaimanapun menjelang bulan September 1953, Haji Ahmad Fuad meletakkan jawatannya dan menyertai Parti Negara yang ditubuhkan oleh Dato Onn Jaafar. Pada 28 Februari 1954, Dr. Haji Abbas Alias telah dilantik untuk memangku jawatan Yang Dipertua PAS yang dikosongkan oleh Haji Ahmad Fuad. Tugasnya sebagai doktor perubatan dalam perkhidmatan kerajaan tidak membenarkannya bergiat secara aktif dalam PAS dan politik.Namun begitu, di bawah kepimpinannya PAS telah mengalami beberapa perkembangan yang pesat khususnya di Pantai Timur. Program lawatan ke seluruh negeri Kelantan oleh Othman Abdullah selaku Ketua Pemuda PAS dan Mohd.Asri telah mendapat sambutan yang menggalakkan sehingga tertubuhnya cawangan parti di Pasir Mas, Kota Bahru dan Pasir Puteh.

APAKAH SUMBANGAN DR. HAJI ABBAS?

Di bawah kepimpinan Dr. Haji Abbas ibu pejabat PAS telah dipindahkan ke Kuala Lumpur. Meskipun Dr. Haji Abbas tidak dapat berkhidmat sepenuh masa dengan parti tetapi di mana sahaja beliau bertugas, di situlah benih-benih PAS tumbuh. Pada Muktamar PAS ketiga yang diadakan di Madrasah al-Tahzib ad-Diniyyah,Titi Serong, Parit Buntar, Perak pada 12 hingga 14 Ogos 1954, Dr. Haji Abbas telah dilantik sebagai Yang Dipertua PAS.

BILAKAH PAS MULA MENYERTAI PILIHANRAYA?

Selang setahun kemudian, kerajaan Bristish telah mengadakan Pilihan Raya Persekutuan yang pertama pada 27 Julai 1955. Pendaftaran PAS sebagai sebuah parti politik diluluskan sehari sebelum penamaan calon diadakan. Pada pilihan raya itu, PAS telah meletakkan calon di 11 kawasan daripada 52 kawasan yang dipertandingan. PAS telah menang satu kerusi Parlimen di Kerian, Perak melalui calonnya, Tuan Haji Ahmad Tuan Hussain dan satu kerusi Dewan Undangan Negeri Perak di Parit Buntar menerusi Ahmad Kamal.

APAKAH CITA-CITA PAS?

PAS ditubuhkan untuk melaksanakan tuntutan menegakkan amar makruf dan nahyu munkar. Cita-cita ini tidak boleh dilaksanakan kecuali mempunyai kuasa politik atau pemerintahan. Dengan mempunyai kuasa politik dan melalui kerajaan sahaja yang boleh melaksanakan perintah dan larangan serta menguatkuasakan undang-undang Allah. Hal ini dilakukan oleh Rasulullah s.a.w yang melaksanakan tuntutan amar makruf dan nahyu munkar dengan sempurna ketika memegang kuasa di Madinah. Langkah ini wajib diikuti dengan ijmak para sahabat dan ulama yang muktabar. Sebagai sebuah harakah Islamiah, tidak memadai bagi PAS bergantung kepada ceramah dan kuliah semata-mata untuk melaksanakan tuntutan tersebut. la memerlukan kuasa bagi memastikan tuntutan Islam dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya.

BENARKAH PAS MENCAMPUR-ADUKKAN POLITIK DAN AGAMA?

Adalah menjadi satu kewajiban kepada umat Islam berusaha untuk menegakkan masyarakat Islam yang tunduk kepada undang-undang Allah. Bertitik tolak daripada itu, PAS berusaha meneruskan perjuangan nabi untuk menyebarkan risalah dakwah dengan mengajak dan menyedarkan umat manusia tentang kedudukannya sebagai makhluk Allah serta tanggungjawabnya kepada khaliq. Seruan Pas itu adalah merentasi sempadan keturunan, agama dan batasan geografi sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat sejagat. Islam adalah 'Ad deen' dan agama yang bersifat sejagat. Jadi, Islam harus diperjuangkan secara menyeluruh dan tidak seharus berlakunya pemisahan di antara agama dan politik.

APAKAH DASAR PERJUANGAN PAS?

Dasar perjuangan PAS ialah Islam. Islam yang diperjuangkan oleh PAS ialah Islam yang lengkap merangkumi semua perkara sama ada yang berkaitan dengan ibadah, politik, ekonomi, pendidikan, sosial, akhlak dan sebagainya. PAS memperjuangkan din wa daulah iaitu agama dan negara. PAS menerima konsep Islam secara keseluruhan sebagai satu cara hidup yang syumul bukannya secara tempelan dengan beriman separuh dan menolak yang sebahagian lagi. PAS menerima Islam secara keseluruhannya dan tidak dalam perkara yang berkaitan dengan solat, puasa, zakat dan haji semata-mata tetapi merangkumi penolakan terhadap judi, zina, rasuah dan sebarang bentuk kemungkaran yang lain.

APAKAH SUMBER RUJUKAN PAS?

Islam yang diperjuangkan oleh PAS adalah bersumberkan kepada al-Quran dan hadis. Risalah Islam yang dibawakan oleh PAS bukan merupakan rekaan para pemimpinnya tetapi adalah berlandaskan kepada apa yang telah diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w. Agama Islam tidak boleh disamakan dengan doktrin dan ideologi ciptaan manusia. la bersumberkan kepada wahyu Ilahi. Jadi, PAS berjuang dan bertindak berdasarkan kepada apa yang dibenarkan dan terkandung di dalam Islam.

APAKAH MATLAMAT YANG HENDAK DICAPAI OLEH PAS?

Sejak ditubuhkan PAS telah berusaha untuk memartabatkan Is¬lam. PAS sebagai sebuah parti politik dan dakwah yang mempunyai matlamat jangka panjang untuk melihat kemurnian Islam dapat direalisasikan, keadilan Islam dapat dihayati dan kecantikan Islam dapat dipraktikkan di dalam kehidupan umat manusia. Cita-cita dan perjuangan PAS ialah untuk menzahirkan Islam agar ia tidak berada di dalam lipatan sejarah dan kitab feqah atau hanya menjadi perbincangan yang bersifat akademik sahaja.

APAKAH PERKARA INI TERKANDUNG DALAM PERLEMBAGAAN PAS?

Dalam Perlembagaan PAS telah dinyatakan secara jelas mengenai perkara ini. PAS mempunyai tujuan untuk memperjuangkan wujudnya dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-¬hukumnya menuju keredaan Allah. Selain itu, PAS juga ditubuhkan dengan tujuan untuk mempertahankan kesucian Islam, kemerdekaan dan kedaulatan negara.Tujuan ini telah menjadi asas kepada perjuangan PAS daripada dahulu sehingga kini biarpun kepimpinannya telah bertukar ganti manakala cabaran dan situasi juga sering kali berubah.

SELUAS MANAKAH DIMENSI PERJUANGAN PAS?

PAS merupakan sebuah parti politik yang mempunyai dimensi perjuangan yang Iuas. Perjuangannya tidak terbatas di dalam politik dan hal-ehwal yang berkaitan dengan sistem kenegaraan tetapi juga di dalam bidang dakwah, kemasyarakatan, kebajikan serta segala aspek kehidupan manusia. Penglibatan dan sumbangan di dalam bidang-bidang yang disebutkan itu merupakan suatu realiti yang tidak dinafikan oleh sesiapa pun.Sejarah tidak pernah membohongi kita tetapi kita yang sering membohongi sejarah.

BENARKAH PERJUANGAN PAS TERBATAS KEPADA ORANG ISLAM SAHAJA?

Asas perjuangan PAS ialah Islam. Oleh itu, Pas membuka pintu perjuangannya kepada semua orang Islam tanpa membataskannya kepada sesuatu kelompok kaum sebagaimana yang disyaratkan oleh sesetengah parti politik.Walaupun PAS adalah didokong oleh orang¬orang Islam tetapi dimentii perjuangannya merangkumi juga mereka yang bukan beragama IsIam.PAS meletakkan Islam pada kedudukan yang paling tinggi sekali dengan mengenepikan perjuangan yang bersifatkan perkauman. PAS mendokong prinsip-prinsip keadilan Islam dengan memastikan hak semua kaum sama ada yang beragama Islam atau bukan Islam mendapat pembelaan yang sewajarnya.

BOLEHKAH PAS BEKERJASAMA DENGAN PARTI POLITIK DAN NGO?

PAS merupakan sebuah parti politik yang bersikap terbuka dan berpandangan jauh. PAS bukan merupakan sebuah parti yang mengamalkan dasar perjuangan yang sempit apatah lagi bersifat perkauman. PAS boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja selagi mana ia tidak bercanggah dengan nilai sejagat dan perjuangan Is¬lam. Sejak ditubuhkan, PAS telah mengadakan kerjasama dengan pelbagai pihak sama ada yang berupa parti politik, gerakan Islam atau pun pertubuhan bukan kerajaan. PAS pernah menyertai Barisan Nasional (BN) pada tahun 1974 sebelum mengambil keputusan untuk keluar daripada komponen itu pada tahun 1978.

APAKAH BENTUK PAKATAN LAIN YANG PERNAH DISERTAI PAS?

Kepimpinan PAS pernah mengadakan kerjasama dengan beberapa buah organisasi politik membentuk Harakah Keadilan Rakyat (HAK) dan mengadakan persefahaman dengan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM), Parti Demokratik Sosialis, Parti Nasionalis Malaysia (NASMA) dan Majlis Perundingan Masyarakat Cina (CCC) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum 1986. Kerjasama itu kemudiannya diteruskan di bawah kepimpinan Allaryarham Datuk Haji Fadzil selepas mengambil-alih jawatan Presiden PAS daripada Tuan Haji Yusuf Rawa. Kerjasama dengan Parti Melayu Semangat 46, Hamim dan Berjasa di dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) telah dibentuk pada tahun 1989 untuk menghadapi Pilihan Raya Umum 1990.

APAKAH HASIL DARIPADA KERJASAMA ITU?

Pakatan APU telah menyapu bersih semua kerusi yang dipertandingkan sama ada di peringkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan. lni membolehkan PAS kembali berkuasa serta mendominasi politik Kelantan pada Pilihan Raya Umum 1990. Pada Pilihan Raya Umum 1999, PAS telah bekerjasama dengan Parti Keadilan Nasional (Keadilan), DAP dan PRM dalam Barisan Alternatif (BA). Kerjasama dan pakatan itu telah menamatkan penantian PAS selama 40 tahun untuk memerintah Terengganu. Malahan kerjasama itu juga telah menyaksikan pertambahan bilangan kerusi dan undi popularyang diperolehi oleh PAS di seluruh negara.

APAKAH YANG DIKATAKAN KEPIMPINAN ULAMA?

Kepimpinan ulama sebenarnya sudah bermula sejak awal PAS ditubuhkan. Cumanya istilah kepimpinan ulama hanya digunakan secara meluas pada tahun 1980an apabila berlakunya perubahan tampuk kepimpinan parti kepada golongan pemimpin yang berpendidikan agama. Kalau dahulu ulama sering dilabelkan sebagai tuan guru atau golongan ustaz yang mengajar di pondok, madrasah dan surau. Namun PAS telah mengangkat kedudukan ulama dan membuktikan betapa ulama juga mampu untuk mentadbir dan memerintah negera. Di bawah kepimpinan golongan ulama yang kini diterajui oleh Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, PAS telah muncul sebagai parti kedua terbesar di negara ini selepas UMNO dengan keahlian yang hampir mencecah satu juta orang. Malahan PAS juga menjadi satu-satunya parti di negara ini yang menjadikan Islam sebagai asas perlembagaan, dasar dan matlamat perjuangannya.

KENAPA HARUS SOKONG PAS?

Sementelahan itu, PAS tidak sekadar melibatkan diri dalam hal¬hal yang berkaitan dengan politik dan dakwah tetapi turut menawarkan khidmatnya kepada masyarakat dalam pelbagai bentuk aktiviti sosial dan kebajikan. PAS sentiasa berusaha menjalinkan hubungan yang baik dengan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan juga masyarakat bukan Islam bagi memenuhi tuntuhan dakwah serta kegiatan politiknya. Dengan melibatkan diri dalam PAS,seseorang bukan sahaja dapat melibatkan diri dan memberikan sumbangan perjuangan Islam tetapi turut serta dalam pelbagai kegiatan dan program kemasyarakatan yang diadakan. Bagi yang meminati bidang dakwah, mereka boleh menjadikan PAS sebagai wadah perjuangannya. Ini kerana PAS menyediakan gelanggang pergerakan dakwah yang lebih luas sejajar tanpa melakukan pemisahan pada agama dan politik serta persoalan yang melibatkan dunia dan akhirat. Kedua-dua aspek itu diperjuangkan secara bersepadu sesuai dengan kedudukan Islam sebagai ad deen yang lengkap lagi syumul.

APAKAH ASAS PAS MELIBATKAN DIRI DALAM POLITIK PILIHANRAYA?

Penglibatan PAS dalam proses pilihanraya adalah bagi memenuhi tuntutan sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini.Selain itu, penyertaan PAS di dalam pilihanraya ialah bertujuan untuk menawarkan alternatif dan memberikan kefahaman kepada rakyat negara ini terhadap dasar-dasar perjuangan Islam yang dibawanya. Kehadiran PAS tidak sekadar untuk merancakkan suasana pilihanraya tetapi dengan harapan untuk mencapai kemenangan bagi membuka laluan kepada perlaksanaan pemerintahan Islam. Dengan kata lain, PAS tidak pernah menjadikan kuasa dan jawatan sebagai matlamat perjuangannya tetapi hanya sebagai wasilah serta alat untuk membolehkan cita-cita Islam yang diperjuangkannya dapat dilaksanakan dalam masyarakat kita. PAS yakin bahawa sistem Islam dapat diterima oleh semua pihak sekira dasar-dasar yang dibawanya difahami dan dihayati dengan fikiran terbuka tanpa melibatkan kepentingan serta permainan emosi yang melampau.

APA ERTINYA MENYERTAI PAS?

PAS merupakan di antara parti yang paling lama bertapak di Ma¬laysia. Sepanjang penubuhannya selama lebih separuh abad, PAS telah berdepan pelbagai krisis dan cabaran di dalam perjuangan. Permasalahan dan liku-liku yang berduri yang dihadapinya adalah satu proses biasa dan merupakan suatu tribulasi di dalam perjuangan Islam. Di sebalik setiap krisis dan perpecahan mengandungi hikmah yang tersembunyi. Krisis yang melanda PAS tidak pernah melemahkan parti dan perjuangannya. Sebaliknya ia menjadikan kedudukan PAS bertambah kuat dan mantap dengan pertambahan bilangan keahlian yang sekarang sudah melebihi 800 ribu orang. Kebanyakan yang menyertai PAS adalah kerana mereka mencintai dan meminati perjuangan Islam serta yakin dengan dasar-dasar yang dibawakan oleh parti. Mereka menyertai PAS sebagai pernyataan sokongan dan mahu bersama-sama memberikan sumbangan mengiku kadar kemampuan untuk memenangkan Islam.

KENAPA ADA AHLI PAS KELUAR PARTI?

Namun dalam mana-mana perjuangan, sering kali wujud beberapa kelompok dan kalangan yang menyertai parti dengan sebab dan niat yang tertentu. Apabila hasrat mereka tidak tercapai, mereka bertindak keluar daripada parti dan menyertai parti lain atau menubuhkan partinya sendiri. Terdapat juga di kalangan mereka yang sudah lama menyertai PAS tetapi meninggalkan parti bila timbul perasaan tidak puas hati. Mereka tidak sahaja meninggalkan parti tetapi bertindak memburuk-burukkan parti yang pernah didokonginya selama berpuluh-puluh tahun. Tindakan golongan berkenaan menunjukkan mereka tidak ada keikhlasan di dalam perjuangan Islam yang menuntut pengorbanan, kesabaran dan kebijaksanaan di dalam menghadapi apa sahaja cabaran yang mendatang. Meninggalkan parti kerana tidak bersetuju dengan kepimpinan yang sedia ada bukan sahaja tidak akan menyelesaikan masalah tetapi akan menimbulkan masalah dan halangan yang lain yang akan menggagalkan perjuangan Islam. Perjuangan perlu diteruskan selama parti tidak terkeluar daripada landasan Islam.

BAGAIMANA PAS MENTARBIAH AHLINYA?

Terdapat juga di kalangan yang menyertai PAS dengan semangat perjuangan Islam yang berkobar-kobar. Mereka begitu fanatik dengan perjuangan dan ada kalanya keterlaluan di dalam tindak ¬tanduk. Namun selang beberapa ketika, semangat mereka menjadi luntur dan kendur begitu sahaja. Semasa mula-mula menyertai PAS mereka begitu aktif tetapi kemudiannya menjadi pasif. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk menjayakan sesuatu perjuangan. la harus dilandasi oleh ilmu pengetahuan dan pemahaman terhadap sejarah serta dasar perjuangan parti. Sebab itu, PAS sentiasa menekankan tentang kepentingan tarbiah dan majlis ilmu sama ada yang berbentuk ceramah, kuliah, forum, diskusi, dialog, seminar, konvensyen dan sebagainya.

BENARKAH PROGRAM PAS HANYA BERCERAMAH SAHAJA?

Ceramah hanya merupakan salah satu program penerangan yang diadakan oleh PAS. la menjadi alat dan wasilah untuk menyampaikan dasar dan sikap perjuangan parti kepada ahli-ahlinya dan masyarakat umum.PAS juga mengadakan berbagai-bagai majlis ilmu bertujuan untuk memberikan kesedaran, kefahaman, keinsafan dan pengetahuan berhubung dengan pelbagai perkara dan isu yang berlaku dalam kehidupan manusia. Majlis ilmu yang diadakan oleh PAS sentiasa menyeru manusia kembali ke jalan Allah di samping mendedahkan berbagai-bagai kepincangan, penyelewengan, kemungkaran, kemaksiatan dan kejahatan yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu supaya mereka tidak terlibat di dalam perkara¬-perkara yang disebutkan itu. Sebagai alternatifnya, PAS telah mengemukakan jalan penyelesaian mengikut acuan Islam bagi mengatasi segala masalah yang diutarakan itu. Keikhlasan PAS di dalam membangunkan Islam telah terbukti nyata. PAS harus disokong dan didukung bersama-sama oleh semua ahlinya.

KENAPA PAS MENGANJURKAN DERMA JIHAD DALAM CERAMAHNYA?

Dalam setiap ceramah yang diadakan, PAS mengalu-alukan sumbangan dan derma daripada orang ramai. Sebagai sebuah organisasi politik, PAS memerlukan sumber kewangan bagi menggerakkan aktivitinya dan membiayai perjuangan Islamnya. Sumbangan itu penting bagi menggerakkan markas-markas PAS yang terdapat di seluruh negara. Perlu diingatkan bahawa PAS mempunyai markas di peringkat negeri, kawasan dan kadang-kala juga cawangan. Markas itu selain berperanan sebagai pejabat pentadbiran parti, ia juga berfungsi untuk menjalankan pelbagai aktiviti yang dianjurkan termasuk usrah, ceramah dan sebagainya. Sumbangan itu juga digunakan untuk menampung kos operasi markas dan membayar gaji kepada kaki tangan yang menguruskan pejabat.

DI MANA LAGI WANG KUTIPAN ITU DISALURKAN?

Kutipan daripada derma jihad itu turut digunakan untuk membantu umat Islam di Palestin, Bosnia, Rohingya dan terbaru kerajaan Hamas yang sedang ditekan oleh pihak barat serta para sekutunya. Sebahagian daripada kutipan tabung dan derma diqunakan untuk tujuan kebajikan bagi membantu umat Islam yang hidup dalam kemiskinan dan ditimpa oleh musibah seperti mana yang berlaku kepada penduduk Acheh dan Kashmir baru-baru ini. Bantuan yang disalurkan oleh PAS adalah tidak mengenal batasan sempadan dan keturunan tetapi dilakukan atas dasar tuntutan ajaran Islam dan nilai kemanusiaan.

APAKAH PAS TERLIBAT DALAM KERJA-KERJA AMAL DAN KEBAJIKAN?

Walaupun PAS dikenali sebagai sebuah parti politik tetapi pada hakikatnya PAS juga merupakan sebuah gerakan dakwah yang turut melibatkan diri di dalam pelbagai aktiviti kemasyarakatan. Penglibatan PAS dalam kerja-kerja amal dan kebajikan dapat dilihat dalam pelbagai program yang dilaksanakan seperti sukaneka, khidmat perubatan, kaunseling, ziarah, gotong-royong, membantu mangsa kebakaran dan banjir, membela golongan setinggan, memperjuangkan nasib para tahanan ISA dan keluarganya, menjadi juru bicara kepada golongan tertindas dan banyak lagi. PAS turut bersikap prihatin di dalam hal-hal yang berkaitan keruntuhan akhlak dan masalah sosial yang melanda golongan remaja. Berbagai-bagai seminar telah diadakan bertujuan untuk membincangkan dan mengemukakan penyelesaian terhadap masalah kemerosotan akhlak yang dihadapi golongan yang terbabit.Wakil rakyat PAS juga acap kali membangkitkan isu-isu yang berkaitan di dalam Parlimen dan dewan undangan negeri (DUN). Semua itu dilakukan atas dasar tanggungjawab sosial sebagai umat Islam dan rakyat Malaysia yang mendukung nilai-nilai luhur dalam kehidupan lain.

APAKAH KEGIATAN PAS DALAM BIDANG PENDIDIKAN?

PAS tidak pernah mengabaikan aspek pendidikan di dalam perjuangannya. Pendidikan bukan sahaja penting dalam melahirkan masyarakat yang berilmu tetapi pemangkin kepada kemajuan dan pembangunan negara. Hubungan di antara sekolah agama rakyat (SAR) dan PAS amat sinonim sekali. Selain terlibat secara langsung dalam penubuhan SAR, PAS juga menubuhkan pelbagai institusi pendidikan di peringkat pra sekolah sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi (IPT). PAS mempunyai 7, 000 pusat pendidikan pra sekolah yang dikenali sebagai Pusat Asuhan Tunas Islam atau singkatannya, PASTI di seluruh negara. Di Kedah khasnya, PAS mendukung penubuhan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SERIDU),Sekolah Menengah Islam Darul Ulum (SEMIDU) dan Kolej Islam Darul Ulum (KIDU). Di Kelantan pula di mana parti PAS memerintah, sekolah agama telah dimartabatkan dan diletakkan di bawah pentadbiran Yayasan Islam Kelantan (YIK). Sekolah-sekolah agama seumpama ini juga terdapat di negeri -negeri lain.

BAGAIMANA PULA DENGAN SUMBANGAN PAS DIPERINGKAT ANTARABANGSA?

Penglibatan PAS di dalam memperjuangkan isu-isu di peringkat global telah mendapat perhatian dan pengiktirafan daripada pelbagai pihak. PAS secara konsisten telah memperjuangkan isu yang menyentuh nasib dan kepentingan umat Islam khususnya di Palestin. Hubungan PAS dengan pelbagai pertubuhan Islam dan gerakan dakwah di negara-negara telah terjalin dengan baik. Sebagai buktinya, PAS sering kali dijemput hadir dan mengambil bahagian di dalam perhimpunan, persidangan dan pertemuan yang diadakan oleh kerajaan dan pertubuhan Islam diTimurTengah, Afrika, Amerika Syarikat, Australia (AS) dan Eropah. PAS sendiri pernah menganjurkan Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah pada 9 September 1988 di Masjid Rusila, Marang, Terengganu. ljtimak itu telah berjaya menghimpunkan puluhan pemimpin gerakan Islam dari pelbagai negara. PAS juga pernah menghantar dua wakilnya untuk misi damai ke negara yang berkrisis di negara Arab. Undangan itu dibuat oleh Majlis Gerakan Islam Sedunia dan pemilihan PAS dilakukan atas kedudukannya sebagai jemaah yang mewakili umat Islam di Malay¬sia dan rantau Asia Tenggara.

APAKAH LANDASAN TERBAIK UNTUK MENYERTAI PAS?

Penyertaan dalam PAS harus dibuat dengan kesedaran dan komitmen untuk mendaulatkan Islam di bumi Malaysia. Jika tidak, penyertaan mereka di dalam PAS mungkin tidak dapat bertahan kerana dalam perjuangan Islam terdapat banyak ujian dan dugaan yang perlu dihadapinya sama ada dalam bentuk tekanan ekonomi, politik atau penahanan tanpa bicara. Mereka yang menyertai PAS kerana pemimpin tertentu, mengikut arus gelombang dan tiupan angin perubahan pasti akan kecewa apabila perjuangan yang disertai tidak membuahkan hasil seperti mana yang diharapkannya. Begitu juga dengan mereka yang menyertai PAS kerana jawatan, kedudukan atau kerana mahu menonjolkan diri akhirnya akan bertindak meninggalkan parti setelah segala usahanya tidak mendatangkan kejayaan. Mereka yang menyertai PAS kerana ajakan kawan dan mengikut orang lain juga lambat-laun akan mengambil tindakan yang serupa.

APAKAH YANG PERLU DILAKUKAN SELEPAS MENYERTAI PAS?

PAS adalah parti siasah dan gerakan dakwah yang mempunyai perlembagaan. Mereka yang menyertai PAS harus mengikut peraturan dan garis panduan yang ditetapkan. Di dalam parti, ahli-¬ahli mempunyai saluran untuk menyuarakan pandangan dan memberikan pendapat malahan melahirkan kritikan. Semua itu harus dibuat secara syura dan musyawarah yang menjadi pegangan parti PAS. Justeru itu, semua ahli PAS harus memiliki fikrah perjuangan yang sama dan berkongsi matlamat perjuangan Islam yang satu. Mencampur-baurkan perjuangan Islam dengan kepentingan peribadi dan duniawi akhirnya akan menyebabkan seseorang terlontar jauh daripada landasan yang digariskan oleh al-Quran dan as-sunnah.

APAKAH TUNTUTAN DAN KOMITMEN SEBAGAI AHLI PAS?

Penyertaan dalam PAS menuntut seseorang memberikan seluruh komitmen, tenaga dan jiwa raganya untuk menjayakan perjuangan Islam. Orang yang berjuang harus mempunyai nawaitu yang betul, keikhlasan dan kesungguhan untuk berkhidmat untuk agama dan ummah. Semua itu harus dilakukan dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah. Setiap sumbangann yang diberikan kepada perjuangan Islam mempunyai nilaian dan pahala. Kalau ia dilakukan dengan niat yang betul maka ia akan menjadi satu ibadah. Kalau ia dilakukan dengan nawaitu yang songsang, yang bakal menantinya ialah padah dan musibah.Setiap muslim wajib menyertai perjuangan Islam dan dalam konteks negara kita, parti yang mempunyai perlembagaan Islam ialah PAS. Jadi, tidak ada sebab kenapa orang Islam menolak daripada menyertai PAS. Mereka harus bersama-sama dengan PAS dan mengajak saudara selslam mereka untuk turut serta untuk sama-sama melaksanakan Islam secara syumul dalam seluruh ruang kehidupan tanpa sebarang pengecualian.

KESIMPULAN

Setiap umat Islam harus mempunyai cita-cita walaupun sedikit untuk menegakkan Islam. Mereka juga mempunyai kewajipan untuk menyampaikan Islam meskipun dengan sepatah perkataan. Kalau mereka tidak mampu sampaikan melalui tangan atau perbuatan, mereka boleh melakukannya melalui perkataan atau lisan. Jikalau masih tidak mampu maka mereka sekurang-kurangnya perlu mendoakan di dalam hati. Berdasarkan kepada cita-cita tersebut, PAS ditubuhkan sebagai wadah dan wasilah untuk umat Islam menzahirkan cita-cita tersebut dalam bentuk yang nyata. Oleh itu, tidak ada alasan kenapa umat Islam tidak boleh merealisasikan cita¬cita tersebut dalam sebuah negara yang berbagai kaum dan agama ini apatah lagi bagi bilangan orang Islam yang majoriti. Umat Islam mempunyai ruang yang seluas-luasnya untuk melibatkan diri dalam parti PAS. Mereka boleh membantu Islam dengan membantu PAS. PAS adalah parti Islam, matlamatnya Islam, pendokongnya orang Is¬lam dan asas perjuangan.

Kelab Greenboc

0

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 1:29 PG | Posted in

sumber :-

Kelab Greenboc


Ust Ahmad Awang: Multaqa Nak Kukuh Atau Nak Pecahkan Pakatan Rakyat?

Posted: 28 Feb 2015 01:17 AM PST


Multaqa PAS 'bagai simbah minyak ke api'

Terlebih dahulu saya ingin ucapkan tahniah kepada jawatankuasa penganjur atas berlangsungnya program Multaqa Ulama II yang baru sahaja selesai diadakan.

Usaha untuk menghimpunkan keseluruhan ahli PAS yang berlatarbelakang pendidikan agama melalui suatu multaqa adalah satu usaha besar yang sudah pastinya penuh cabaran.

Mungkin tidak salah kalau dikatakan ianya merupakan usaha menghadirkan keseluruhan kekuatan dan kemampuan ulama' PAS dari seluruh negara demi menzahirkan peranan dan pengaruh ulama' di dalam PAS.

Oleh kerana ia digambarkan sebagai 'program mega' yang begitu sifatnya, maka tidak salah kalau dikatakan bahawa harapan rakyat, dan ahli PAS khususnya, pasti begitu tinggi.

Mungkin diharapkan bahawa ia akan menjelaskan lagi arah tuju PAS sebagai rakan Pakatan Rakyat, yang sambil bergerak dalam kerangka gabungan ini, dapat mencapai aspirasi perjuangannya.

Sudah pasti seluruh rakyat mengharapkan kemelut yang berterusan dalam Pakatan, entiti politik yang dilihat sebagai harapan rakyat untuk menggantikan BN, akan dapat ditamatkan atau paling kurang dilunturkan hasil multaqa ini.

Kemungkinan diharapkan bahawa golongan ulama' akan memberi nasihat dan tunjuk ajar yang berpaksikan carian mereka daripada khazanah keilmuan Islam yang begitu luas sehingga segala masalah dan perbalahan dapat diatasi berlandaskan al-Quraan dan sunnah.

Bagi ahli PAS pula, pastinya harapan yang tinggi bahawa perbalahan dalaman yang seolah-olah tidak terurus, sehingga mengusutkan lagi perasaan ukhuwwah dan silaturrahim dalam PAS itu sendiri, akan akhirnya dapat ditangani melalui kata-kata permata yang akan dihasilkan dari multaqa ini.

Kerana semestinya golongan ulama' yang berkumpul melalui multaqa ini akan dapat melihat dan merasai keperluan menyelesaikan perbalahan yang semakin meruncing.

Di mana hasilnya?

Sewajarnya golongan ulama' akan memberikan peringatan berhubung soal ukhuwwah dan persaudaraan dalam Islam. Sudah pasti kesan dari multaqa ini adalah penyatuan hati dan merapatkan saf, bukan sebaliknya.

Malangnya, apa yang diharapkan jelas tidak tercapai. Rakyat yang mengharapkan pembelaan kerana bakal ditimpa berbagai corak tekanan, sama ada ekonomi, sosial mahupun politik sudah pasti berasa hampa dan kecewa.

Bukan sekadar tidak memenuhi harapan bahawa Pakatan dapat dikukuhkan dan ditunjukkan jalan ke arah kerjasama yang lebih mantap dan bermakna, malah diungkitkan pula permasalahan-permasalahan yang dihadapi dan kemungkinan tergadainya prinsip Islam dengan penyertaan PAS dalam Pakatan.


Secara umum ia merupakan usul yang sama seperti usul multaqa ulama' yang dianjurkan dua tahun lepas yang meminta tahalluf siyaasi (kerjasama politik) 'dikaji semula'.

Tetapi setelah ditegur dan dikritik, maka diperjelaskan bahawa 'kajian semula' itu bermaksud "kaji semula ke arah memperbaiki dan mempekukuhkan lagi"!

Kalau benar itulah yang dimaksudkan pada ketika itu, maka di mana hasil kajiannya? Tidakkah hasil kajian itu patut dikemukakan dalam Multaqa II, lebih-lebih lagi dalam keadaan suasana perbalahan yang dihadapi dewasa ini?

Sudah pasti cadangan-cadangan dari Multaqa Ulama II ke arah pengurusan perbalahan dan penyelesaiannya amat sangat dialu-alukan. Malangnya, cadangan sedemikian rupa tidak sama sekali dikemukakan. Sebaliknya diulang kembali kekhuatiran dan ketakutan yang sama.

Begitu juga hampa dan kecewa pastinya ahli PAS yang sedang melihat perbalahan dalaman yang semakin meruncing.

Pecahkan atau kukuhkan Pakatan?

Multaqa ulama tidak menyediakan kata-kata hikmah serta kaedah bijaksana bagaimana ianya perlu diurus dan ditangani. Apa yang dilakukan sebaliknya adalah menyimbah lagi minyak ke atas api yang sedang membara, tidak mendatangkan penyelesaian tetapi sebaliknya merumitkan lagi.

Ia seolah-olah mengesahkan tuduhan-tuduhan liar bahawa ada pihak yang membawa fahaman sekular liberal dalam PAS, adanya usaha menjatuhkan presiden dan sebagainya.

Sedangkan itu semua pertuduhan yang bersifat rambang. Adakah perlu majlis sebesar dan sepenting Multaqa Ulama II membincangkannya tanpa pernah dibuat "tabayyun" dan membawa bukti lalu terus menjatuhkan hukuman?

Agenda apa sebenarnya yang diutamakan oleh multaqa ini? Mengusahakan perpecahan Pakatan atau pengukuhannya? Mengusahakan kesatuan saf dalaman PAS atau merenggangkannya?

Yang dilihat, ia dianjurkan hanya pada tahun pemilihan. Yang dilihat multaqa menghasilkan usul pecah-belah dan persengketaan.

Adakah benar persepsi sebahagian bahawa program-program liqa', neqad, ijtima'dan multaqa itu sendiri tidak lain melainkan usaha kempen untuk menjatuhkan pihak tertentu dan menaikkan yang lain?

Amat malanglah sekiranya ia benar sehingga tumpuan usaha ulama' yang dibawa dari seluruh negara adalah untuk memburuk-burukkan pimpinan tertentu dan menjatuhkan mereka dan menaikkan golongan sendiri.


Politiking sempit sebegini tidak layak bagi ulama', apatah lagi dengan menggunakan nas-nas al-Quran dan hadis yang tidak kena pada tempatnya.

[VIDEO & GAMBAR] Logi Sisa Toksid Di Sendayan Terbakar, Kualiti Alam Kawasan Sekitar Terancam

Posted: 27 Feb 2015 08:05 PM PST


Empat Gudang Simpan Sisa Toksik Di Sendayan Terbakar

Empat gudang menyimpan sisa toksik jenis Forest Chemical di Pusat Pengurusan Sisa Berjadual Kualiti Alam di Bukit Nanas, Sendayan dekat sini, terbakar kira-kira pukul 1.30 tengah hari tadi.

Kejadian itu menyebabkan kepulan asap hitam tebal menyelubungi kawasan kebakaran.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Seremban 2 ketika dihubungi Bernama berkata usaha mengawal kebakaran setakat pukul 5.30 petang ini masih dijalankan bagi mengelak api merebak ke kawasan lain.

"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini," katanya.

Pihak bomba menerima panggilan kecemasan pada 1.41 tengah hari dan sebanyak dua jentera bersama-sama 14 anggota bergegas ke lokasi kejadian, katanya.

Pasukan Unit Bahan Berbahaya (HAZMAT) dan Perkhidmatan Perubatan Penyelamat Kecemasan (EMRS) turut dikejarkan ke lokasi kejadian, katanya.

Menurutnya operasi memadamkan kebakaran turut dibantu sebuah jentera bersama-sama enam anggota Balai Bomba dan Penyelamat Seremban.

Punca kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.- BERNAMA




Haji Hadi Wajar Dilantik Mursyidul Am PAS, Lepaskan Jawatan Presiden

Posted: 27 Feb 2015 08:02 AM PST


PAS Batu mahu Abdul Hadi jadi Mursyidul Am

Di tengah-tengah kemelut PAS dengan PasMa tiba-tiba ada satu bahagiannya menyarankan Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengosongkan kerusi presiden.

PAS Kawasan Batu melalui Yang Dipertuanya, Ishak Surin mahu Abdul Hadi berbuat demikian pada pemilihan Muktamar PAS ke 61 Mei ini.

Katanya, ia bagi memberi laluan kepada tokoh baharu untuk mengepalai parti Islam terbesar itu.

"Saranan ini tidak bermaksud PAS Kawasan Batu mahu mengetepikan beliau dalam arus perdana politik tanahair, sebaliknya mencadangkan tokoh karismatik PAS ini diangkat lebih tinggi mengetuai Majlis Syura Ulama (MSU) sebagai Mursyidul Am bagi mengggantikan murabbi ummah, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang meninggal dunia pada 13 Februari lalu," ujarnya dalam satu kenyataan semalam.

Ishak seterusnya memberitahu, sesuai dengan kedudukan Abdul Hadi di peringkat antarabangsa selaku Naib Kesatuan Ulama Sedunia, menjulangnya sebagai Mursyidul Am adalah sangat tepat, efisyen dan mampu membawa PAS menangani pelbagai isu dalaman, tempatan dan antarabangsa, lapor MalaysiaGazette.

PAS Kawasan Batu juga bersikap terbuka dalam pemilihan pucuk pimpinan parti yg diizinkan oleh Perlembagaan PAS dan tidak mustahil boleh berlaku pertandingan pada semua jawatan utama termasuk kerusi nombor satu PAS pada pemilihan kali ini, katanya.

"Bagi menjaga keutuhan jemaah dan mengecilkan sikap berpuak-puak yang mula menular ketika ini, maka PAS Kawasan Batu mohon Tuan Guru Abdul Hadi mempertimbangkan saranan ini dan melihat ianya sesuatu yang positif dalam jaringan mata rantai perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS," ujarnya.

Untuk rekod, jawatan Mursyidul Am PAS diwujudkan pada era kepimpinan ulama, dan Yang DiPertua Agong Pas ketika itu, Haji Yusuf Rawa menjadi Mursyidul Am yg pertama sebaik melepaskan jawatan Yang DiPertua Agong (Presiden) pada masa tersebut.

Tempat kosong yang ditinggalkan oleh Yusuf itu kemudiannya diisi oleh Fadzil Mohd. Noor sebagai Presiden.

Setelah Yusuf Rawa meninggal dunia, jawatan Mursyidul Am diamanahkan pula kepada Nik Aziz.

Sehubungan itu, PAS Kawasan Batu berkeyakinan penuh, jika diterima saranan itu, kepimpinan Abdul Hadi mampu memperkasakan MSU sebagai badan yang berwibawa dalam memandu jemaah berada pada landasan yang tepat, progresif, dirahmati dan mendapat limpahan redha Allah. -FMT


SARAN TG ABDUL HADI BERI LALUAN TOKOH BAHARU ISI KERUSI PRESIDEN, PERKASAKAN MSU JADI MURSYIDUL AM PAS

1. Pas Kawasan Batu menyarankan agar Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengosongkan kerusi Presiden pada pemilihan Muktamar Pas ke 61, Mei ini, bagi memberi laluan kepada tokoh baharu untuk mengepalai parti Islam terbesar ini.

2. Saranan ini tidak bermaksud Pas Kawasan Batu mahu mengetepikan beliau dalam arus perdana politik tanahair, sebaliknya mencadangkan tokoh karismatik Pas ini diangkat lebih tinggi mengetuai Majlis Syura Ulama (MSU) sebagai Mursyidul Am bagi mengggantikan murabbi ummah, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang meninggal dunia pada 13 Februari lalu.

3. Sesuai dengan kedudukan Tuan Guru Abdul Hadi di peringkat antarabangsa selaku Naib Kesatuan Ulama Sedunia, menjulangnya sebagai Mursyidul Am adalah sangat tepat, efisyen dan mampu membawa Pas menangani pelbagai isu dalaman, tempatan dan antarabangsa.

4. Pas Kawasan Batu juga bersikap terbuka dalam pemilihan pucuk pimpinan parti yg diizinkan oleh Perlembagaan Pas dan tidak mustahil boleh berlaku pertandingan pada semua jawatan utama termasuk kerusi nombor satu Pas pada pemilihan kali ini.

5. Bagi menjaga keutuhan jemaah dan mengecilkan sikap berpuak-puak yang mula menular ketika ini, maka Pas Kawasan Batu mohon Tuan Guru Abdul Hadi mempertimbangkan saranan ini dan melihat ianya sesuatu yg positif dalam jaringan mata rantai perjuangan Islam yg dibawa oleh Pas.

6. Untuk rekod, jawatan Mursyidul Am Pas diwujudkan pada era kepimpinan ulama, dan Yang DiPertua Agong Pas ketika itu, Haji Yusuf Ar Rawa menjadi Mursyidul Am yg pertama sebaik melepaskan jawatan Yang DiPertua Agong (Presiden) pada masa tersebut.

7. Tempat kosong yg ditinggalkan oleh Hj Yusuf Ar Rawa itu kemudiannya diisi oleh Tuan Guru Dato' Fadzil Mohd Noor sebagai Presiden. Setelah Hj Yusuf Ar Rawa meninggal dunia, jawatan Mursyidul Am diamanahkan pula kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

8. Sehubungan itu, Pas Kawasan Batu berkeyakinan penuh, jika diterima saranan ini, kepimpinan Tuan Guru Abdul Hadi mampu memperkasakan MSU sebagai badan yang berwibawa dalam memandu jemaah berada pada landasan yang tepat, progresif, dirahmati dan mendapat limpahan redha Allah SWT.

KENYATAAN MEDIA,
HAJI ISHAK BIN SURIN
Yang DiPertua Pas
Kawasan Batu, Kuala Lumpur
26 Februari 2015


ULASAN GB

Alhamdulillah.

GB sudah lama mengusulkan supaya TGHH diangkat menjadi Mursyidul Am PAS, iaitu sebelum TG Nik Aziz kembali ke rahmatullah lagi. Di dalam satu entri pada 26 Ogos 2014 GB telah menulis "Haji Hadi Perlu Diangkat Mursyidul Am PAS, Lepaskan Jawatan Presiden." Petikan ulasan GB ketika itu:

Haji Abdul Hadi, dengan kedudukannya di peringkat dunia sudah diakui sebagai Naib Presiden Majlis Ulamak Sedunia, beliau hendaklah diangkat menjadi Mursyidul Am PAS menggantikan TG Nik Aziz yang kelihatan sudah uzur. Dengan kedudukan itu beliau akan menentukan dasar perjuangan PAS dan institusi Majlis Syura Ulama di dalam PAS dapat diperkasakan.

Jawatan "Presiden" parti hendaklah digalas oleh orang lain. Ia memerlukan pemimpin yang boleh bekerjasama dengan semua pihak di dalam Pakatan Rakyat, tidak bermuka-muka dan tidak hanya memenuhi aspirasi orang-orang tertentu di dalam parti. Soalnya siapa? Ramai yang masih layak. Ustaz Ahmad Awang, Ust Abd Ghani Shamduddin... diantara nama-nama yang boleh dicalonkan.

Perubahan perlu dilakukan. Ahli-ahli PAS perlu berani untuk melakukannya!

Kemudian dalam pada itu ada pula yang tak mahu TGHH lepas kan jawatan Presiden sekalipun nanti dilantik menjadi Mursyidul Am. Cukup takut dia orang lain menjadi Presiden PAS. Apakah agaknya baginya cuma Haji Hadi saja seorang yang berstatus ulamak? Orang lain tak boleh jadi pemimpin utama PAS? Itu bukan lagi wala namanya, tetapi TAKSUB melampau.


Jika demikian Haji Hadi hendak juga dijadikan Presiden walaupun telah dilantik sebagai Mursyidul Am, lebih baik Hj Hadi dilantik juga memegang jawatan-jawatan Ketua Ulamak, Ketua Pemuda & Ketua Muslimat jika takut keputusan-keptusan mesyuarat J/K PAS Pusat tidak memihak kepada kehendak mereka!

Allahyarham Ustaz Fadzil Mohd Noor sendiri menyatakan bahawa jawatan Presiden PAS tidak semestinya dipegang oleh seorang yang berstatus ulamak.


Semuga kata-kata Allahyarham tersebut menjadi kenyataan...